Dezelfde error (di_a124) heb ik nu ook al 2x in een week gehad. Als ik de deur van de bestuurderskant open doe, uitstap (waardoor het scherm uitgaat) en weer instap werkt alles weer. Lijkt me dus een software-dingetje. Mijn M3 RWD is nu net 1 week oud. Irritant wel dat het zo vaak voorkomt...Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:11:
Ik heb nu sinds een week een Model 3 RWD Model (privé aanschaf) en bevalt tot nu toe erg goed. Ik heb echter wel een paar opvallende punten waarvan ik hoop dat iemand hier mogelijk een antwoord op heeft
1. Is het mogelijk om via de app bijvoorbeeld je achteruit verwarming aan te zetten? Ik doe het nu erg omslachtig door de optie “ontdooien” te kiezen waardoor de auto op vol vermogen alles gaat verwarmen en vervolgens zet ik de temperatuur zelf terug naar 20. Is er een makkelijkere manier om gewoon de achteruit verwarming aan te zetten?
2. wanneer je in de file staat gaat de auto op AP niet lekker mee met het verkeer. De auto wacht net iets te lang met accelereren waardoor er onnodig veel ruimte tussen komt, de auto ineens heel hard accelereert en vervolgens weer hard remt. Ik werd er gewoon misselijk van op een gegeven moment. Ik had verwacht dat dit juist het pareltje van Tesla zou zijn maar deze indruk kreeg ik niet.
3. Gisteren tijdens het rijden naar huis op AP ineens de melding “Cruise control niet beschikbaar” en klapte deze eruit. Op het scherm zag je wel de wegmarkeringen maar geen andere auto’s. Ik heb de auto veilig stil gezet en heb de voorkant (bij het kenteken) met een doekje schoongemaakt. Vervolgens deed die het weer. Ik weet niet of het toeval is of niet maar een reset van het systeem E.d werkt niet. Error code DI_a124. Iemand dit eerder gezien?
Hoor het graag : )
24 uur na ophalen geeft de auto nu aan dat er een ophaalafspraak staat in Tilburg. Is niet weg te klikken. Leaseauto. Iemand tips/ervaringen?
En ja, ik heb de auto keurig afgemeld bij het wegrijden
Vandaag model Y opgehaald. 50 km naar Uden gereden en daarna vrijgezellenfeest, dus weinig km kunnen maken.
Eerste indrukken:
- Rijd geweldig, stuk beter als mijn Fiat punto
- Achterruit is inderdaad heel smal, koplampen niet te zien.
- hoedenplank idd waardeloos
- AP is tot nu toe prima bevallen.
- bellen gaat 1000x bellen als in fiat. Hoef nu niet meer te schreeuwen.
Tesla medewerkster gaf aan dat alle autos binnen een week de update binnen hebben met parking assist. Geen idee waar zij deze info vandaan heeft.
Eerste indrukken:
Tesla medewerkster gaf aan dat alle autos binnen een week de update binnen hebben met parking assist. Geen idee waar zij deze info vandaan heeft.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Gefeliciteerd! En gezellig vrijgezellenfeestje volgens mij, de leesbaarheid wordt er gaandeweg niet beter op. Geniet ervan en wees voorzichtig met de terugreisderyck schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:06:
Vandaag model Y opgehaald. 50 km naar Uden gereden en daarna vrijgezellenfeest, dus weinig km kunnen maken.
Eerste indrukken:
Heeft met de 2023.6.9 update te maken die op dit moment wordt uitgerold.Tesla medewerkstee gaf aan dat alle autos binnen week de update binnen hebben met parking assist. Geen idee waar zij deze info vandaan heeft.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Waarom zouden auto's nu nog 2023.6.8 krijgen? Volgens die statistieken loopt die ook nog steeds op. Is het verplicht eerst .8 te krijgen, alvorens .9?TCMR schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:52:
[...]
Zijn vermoedelijk alleen auto's waarvan de eigenaren het aangedurfd hebben om hun accountgegevens bij teslaupdates.org te koppelen? Maar op zich mooi om te zien dat er al auto's zijn die de update hebben, en in NL.
Toen wij de MY donderdag ophaalden stond er één update klaar: 2023.2.12, die heb ik 's avonds geïnstalleerd. Zo te zien lopen we dus nu al 7 updates achter. Bij een legacy automaker krijgt een auto niet eens 7 updates over z'n hele levensduur
- Taro
- Niet online
Dat is geen verplichting, maar het gaat in "waves". Zie het als een fast ring, medium ring en slow ring waarin bijv. softwarebedrijven gaandeweg updates uitrollen. Eerst een kleiner publiek, gaandeweg een groter publiek en dus niet iedereen tegelijk. Op die manier heb je een extra buffer voordat iedereen met een mogelijke nieuwe bug rondrijdt.Mabion schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Waarom zouden auto's nu nog 2023.6.8 krijgen? Volgens die statistieken loopt die ook nog steeds op. Is het verplicht eerst .8 te krijgen, alvorens .9?
Volgens mij hebben FSD & Performance / Plaid users regelmatig voorrang bij updates omdat dat een kleinere groep betreft. In de M3P kreeg ik doorgaans relatief snel updates binnen vs de grotere groep, vermoed dat dat nu met de MY LR langzamer zal gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 25-03-2023 19:35 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Afgelopen week Y LR opgehaald in Utecht. Kwam daar netjes iets voor 13u aan, was mijn afhaalafspraak niet in de agenda te zien... ik raakte bijna aan de kook, totdat de Tesla mdw erachter kwam dat ik keurig op tijd was, maar wel een dag te vroeg. Oeps 😱
Toen echt heel goed geholpen door die mannen daar, echt klasse en heel klantgericht. 2u later reed ik met een gepoetste auto terug naar huis!! Wauw!
Eerste ervaringen zijn super. Ben echt al verknocht aan de auto. Enige minpunten zijn het matige zicht achteruit én dat de auto echt mega vies wordt. Ga die spatlappen uit de Tesla shop toch maar bestellen denk ik.
Toen echt heel goed geholpen door die mannen daar, echt klasse en heel klantgericht. 2u later reed ik met een gepoetste auto terug naar huis!! Wauw!
Eerste ervaringen zijn super. Ben echt al verknocht aan de auto. Enige minpunten zijn het matige zicht achteruit én dat de auto echt mega vies wordt. Ga die spatlappen uit de Tesla shop toch maar bestellen denk ik.
2023.6.9 wordt momenteel alleen nog in de VS en Canada uitgerold. Volgens het kaartje van teslafi nog geen Europese autos met deze versie.Mabion schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Waarom zouden auto's nu nog 2023.6.8 krijgen? Volgens die statistieken loopt die ook nog steeds op. Is het verplicht eerst .8 te krijgen, alvorens .9?
M3 rwd afgelopen donderdag opgehaald, zelfde error al twee maal gehad. Na stoppen werkt het weer. Lees dat een soft reset tijdens het rijden zou kunnen helpen. Ik las ook dat iemand ooit het advies van Tesla had gekregen om alle vier de deuren te openen en weer te sluiten! Overigens nog geen software update ontvangen dus wellicht dat dat iets oplost.Laurence007 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:34:
[...]
Dezelfde error (di_a124) heb ik nu ook al 2x in een week gehad. Als ik de deur van de bestuurderskant open doe, uitstap (waardoor het scherm uitgaat) en weer instap werkt alles weer. Lijkt me dus een software-dingetje. Mijn M3 RWD is nu net 1 week oud. Irritant wel dat het zo vaak voorkomt...
Sorry maar dat ziet je uss ook niet! Die piept op die afstand ook gewoon voluit en mag je gokken wat je doet. De USS op onze vorige auto liet ruim 40cm over voor de auto bij voluit piepen. Als je dan instapt om weg te rijden gok je daar neem ik aan ook niet op zonder eerst stukje naar achter te gaanMakkelijk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:07:
[...]
Mijn auto kan echt niet zien hoe de vorm van die auto is met die enorme blind spot. Zit ik straks op een trekhaak!
https://twitter.com/tesla...&t=Q0H9dcquGdsfJr0Juu5PKQ
Giga Berlin nu op 5k auto’s per week. 1 jaar na eerste levering.
Model 3
We moeten het maar gewoon gaan ondervinden. Nu heb je helemaal niets dus veel slechter kan het niet worden.Makkelijk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:07:
[...]
Mijn auto kan echt niet zien hoe de vorm van die auto is met die enorme blind spot. Zit ik straks op een trekhaak!
Als het allemaal zo krap is ga je sowieso eerst even kijken naar dat soort dingen. Zelfs met parkeersensoren zou ik hem toch ook niet zo dicht op de voorganger gooien. Dat is misschien eerder het geval bij de hoek van de auto als je het verlaat, maar echt niet ter hoogte van de trekhaak. Zie het zelf eerder fout gaan als er troep of iets voor je auto terecht is gekomen, maar autos echt niet.
Het is natuurlijk gewoon niet echt waar. Ik mis bijna elke rit informatie t.o.v vorige auto met sensoren. Ik vind het verder prima te doen hoor want ik heb ook een auto zonder iets maar op parkeersensoren vertrouwen ging bij mij toch al 8 jaar goed.jip_86 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:49:
[...]
We moeten het maar gewoon gaan ondervinden. Nu heb je helemaal niets dus veel slechter kan het niet worden.
Als het allemaal zo krap is ga je sowieso eerst even kijken naar dat soort dingen. Zelfs met parkeersensoren zou ik hem toch ook niet zo dicht op de voorganger gooien. Dat is misschien eerder het geval bij de hoek van de auto als je het verlaat, maar echt niet ter hoogte van de trekhaak. Zie het zelf eerder fout gaan als er troep of iets voor je auto terecht is gekomen, maar autos echt niet.
De camera achter helpt dan weer wel, dat heb ik nooit eerder gehad en bevalt goed.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Beste Tesla rijders, vandaag de M3P verkocht. Het was een fijne auto de afgelopen drie jaar. Bedankt voor alle info en tips. Nu overgestapt naar BMW i4. Geniet van de Tesla!
- Taro
- Niet online
Sterkte en tot snel!Teslalrp schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:22:
Beste Tesla rijders, vandaag de M3P verkocht. Het was een fijne auto de afgelopen drie jaar. Bedankt voor alle info en tips. Nu overgestapt naar BMW i4. Geniet van de Tesla!
BeterschapTeslalrp schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:22:
Innige deelnemingTeslalrp schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:22:
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
-edit- never mind, gelukt!
[ Voor 96% gewijzigd door Morpheus2003 op 26-03-2023 00:03 ]
Hoop voor je dat je de M50 hebtTeslalrp schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:22:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Dat klopt, bijtelling idd stuk hoger. Maar ja het is niet andersdimi_v schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:04:
dan zal ik het maar zeggen: mooie bak, alleen die bijtelling.... werd mij te gortig. Veel plezier!
20k model Y dan toch per maand want daar legt Berlijn toch de focus op nu? Ik vraag me af waar Tesla de vraag vandaan weet te halen om de massale productie niet te laten verzanden in een flinke hoeveelheid op voorraad.ElonDusk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:42:
En over het gemis aan sensoren. Hoe parkeerden jullie eerder jullie auto? Ik heb nog enkel auto's zonder sensoren of camera gehad en is er nog zoiets als zijspiegels gebruiken. Ben je niet zeker: even uitstappen. Want dat je verrekte weinig zicht naar achteren hebt is mijn eigen ervaring al geweest in de model 3. Zal in de Y weinig anders zijn.
Op de camera parkeer ik meestal en zijspiegel, de piepjes zijn erg onduidelijk vind ik en heb geen tijd om naar het scherm tr kijken om af te lezen hoeveel cm het is..Joosie200 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:58:
[...]
20k model Y dan toch per maand want daar legt Berlijn toch de focus op nu? Ik vraag me af waar Tesla de vraag vandaan weet te halen om de massale productie niet te laten verzanden in een flinke hoeveelheid op voorraad.
En over het gemis aan sensoren. Hoe parkeerden jullie eerder jullie auto? Ik heb nog enkel auto's zonder sensoren of camera gehad en is er nog zoiets als zijspiegels gebruiken. Ben je niet zeker: even uitstappen. Want dat je verrekte weinig zicht naar achteren hebt is mijn eigen ervaring al geweest in de model 3. Zal in de Y weinig anders zijn.
Ga je hem toch nogmaals afhalenWhySoSerious schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:50:
24 uur na ophalen geeft de auto nu aan dat er een ophaalafspraak staat in Tilburg. Is niet weg te klikken. Leaseauto. Iemand tips/ervaringen?
Veel plezier met je i4, fraaie auto!Teslalrp schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:22:
(p.s. In "Schop een modje" kan je een namechange aanvragen, mocht je dat na je overstap willen)
Ik heb ook enkel autos zonder sensoren gehad en gister dus MY opgehaald. Ik merk dat er echt beperkt zicht is als je wilt parkeren zonder sensoren en ik bekijk toch echt de camera. Anders wordt het vrij tricky.Joosie200 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:58:
[...]
20k model Y dan toch per maand want daar legt Berlijn toch de focus op nu? Ik vraag me af waar Tesla de vraag vandaan weet te halen om de massale productie niet te laten verzanden in een flinke hoeveelheid op voorraad.
Toevallig gisteren 2x in een krappe parkeergarage in moeten parkeren met mijn oude m3’tje. Dan zeggen de sensoren aan beide kanten en deels achter continu piep, dus daar heb je dan ook niets aan.
Het viel me op dat ik dan (blijkbaar) automatisch alleen nog de spiegels en camera gebruik. Ik gok dus dat die camera oplossing in de Y prima gaat werken in alle ruimere locaties en in de krappe locaties maakt het niet uit.
Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van het nieuwe systeem, zodra ze er zijn!
Het viel me op dat ik dan (blijkbaar) automatisch alleen nog de spiegels en camera gebruik. Ik gok dus dat die camera oplossing in de Y prima gaat werken in alle ruimere locaties en in de krappe locaties maakt het niet uit.
Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van het nieuwe systeem, zodra ze er zijn!
Haha nee maar even serieus, Tesla smsen?
Edit: zal zo eerst eens gaan rebooten.
[ Voor 9% gewijzigd door WhySoSerious op 26-03-2023 07:57 ]
Die gaan misschien op de boot naar ChinaJoosie200 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:58:
Ik vraag me af waar Tesla de vraag vandaan weet te halen om de massale productie niet te laten verzanden in een flinke hoeveelheid op voorraad.
"Made in Germany" doet het misschien wel goed voor de nouveau riche daar.
Tja, en anders: gewoon nog verder zakken met de prijzen. Ik zei het al: MY is de nieuwe Opel Kadett!
Y idd, en ook nog alleen LR en P. En dan komen er ook nog de nodige LRs uit China. Vind dat eigenlijk wel wat gek. Blijkbaar kunnen ze die nog steeds prima kwijt aangezien er niet veel LRs en Ps op voorraad staan met korting.Joosie200 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:58:
[...]
Ben wel benieuwd hoe het op de drukke dagen bij de SuCs gaat zijn aankomende zomer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik ook en op welk tempo er nieuwe SuC bij komen. We waren de vakantie aan het plannen naar Portugal en vond het al zo raar dat er geen SuC bij Porto zit, blijkt die al samen met 1 andere in Portugal al sinds 2021 klaar zijn maar mag het niet opgeleverd worden volgens de Portugese wet. Heeft te maken met dat de SuC eerst gratis waren en vanaf het moment dat je er voor moest betalen zijn ze in overtreding omdat het niet open is voor andere automerken.Inspired schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:17:
[...]
Y idd, en ook nog alleen LR en P. En dan komen er ook nog de nodige LRs uit China. Vind dat eigenlijk wel wat gek. Blijkbaar kunnen ze die nog steeds prima kwijt aangezien er niet veel LRs en Ps op voorraad staan met korting.
Ben wel benieuwd hoe het op de drukke dagen bij de SuCs gaat zijn aankomende zomer.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Gaat hard daar, alleen spijtig dat ze nog geen blauwe auto’s kunnen of mogen bouwen.ElonDusk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:42:
Sony A7 iv en wat recycled glas
- Taro
- Niet online
Björn liet recent zien dat ze in Thailand nu ook Tesla's gaan aanbieden. Zo zijn er nog veel meer landen waar je voorheen niet officieel aan een Tesla kon komen. Als Berlijn de productie verder opvoert zullen er geen auto's uit Shanghai meer naar Europa gaan. Vanaf dat moment zal Shanghai dus opkomende markten en Azië/Australië gaan bedienen. Maar ik sluit ook niet uit dat ze Freemont een keer gaan aanpakken en ombouwen naar een ander type. Het schijnt een fabriek te zijn die door de opzet niet goed mee kan komen met de gewenste aantallen. Tesla kennende laten ze zoiets niet bestaan, maar gaan ze dat anders inzetten. Er wordt gesproken over een nieuwe fabriek in Mexico, maar ik vermoed dat die geen 3/Y gaat maken, dus Shanghai zal mogelijk Z-Amerika ook meepakken. Freemont/Austin zijn belangrijk ivm de subsidies en zullen gebruikt worden om "lokaal" te produceren voor N-Amerika. Maar Shanghai kan dus het overgrote deel van de wereld bedienen. In China is op dit moment enorm veel concurrentie met o.a. BYD, dus zal een race to the bottom worden qua prijzen.Joosie200 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:58:
[...]
En uiteindelijk rest Tesla niets anders dan de prijzen nog verder te verlagen, dat zal het einde betekenen voor veel legacy autobouwers. Tesla kan een prijsdaling wel hebben, veel andere automakers niet. Hoorde gisteren nog ergens dat Ford de EV's met soms wel 15-22k verlies per stuk uitlevert, dat kan je niet jarenlang volhouden als de ICE markt krimpt en je daar je winst vandaan haalde.
:strip_exif()/f/image/VFBmsbORXpt7HEWzSlCslptM.webp?f=fotoalbum_large)
Hopelijk zien we dit de komende jaren terug in de Tesla aandelen
Same here!DanielAlm schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:12:
[...]
M3 rwd afgelopen donderdag opgehaald, zelfde error al twee maal gehad. Na stoppen werkt het weer. Lees dat een soft reset tijdens het rijden zou kunnen helpen. Ik las ook dat iemand ooit het advies van Tesla had gekregen om alle vier de deuren te openen en weer te sluiten! Overigens nog geen software update ontvangen dus wellicht dat dat iets oplost.
M3 rwd nu 1 week in bezit, sinds gisteren al 2x de cruise control die er onderweg ermee stopt (Di_a124)
Het open en sluiten van de 4 deuren heeft geen effect gehad.
Qua prijs kwaliteit is er denk ik geen discussie.Taro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:36:
[...]
Björn liet recent zien dat ze in Thailand nu ook Tesla's gaan aanbieden. Zo zijn er nog veel meer landen waar je voorheen niet officieel aan een Tesla kon komen. Als Berlijn de productie verder opvoert zullen er geen auto's uit Shanghai meer naar Europa gaan. Vanaf dat moment zal Shanghai dus opkomende markten en Azië/Australië gaan bedienen. Maar ik sluit ook niet uit dat ze Freemont een keer gaan aanpakken en ombouwen naar een ander type. Het schijnt een fabriek te zijn die door de opzet niet goed mee kan komen met de gewenste aantallen. Tesla kennende laten ze zoiets niet bestaan, maar gaan ze dat anders inzetten. Er wordt gesproken over een nieuwe fabriek in Mexico, maar ik vermoed dat die geen 3/Y gaat maken, dus Shanghai zal mogelijk Z-Amerika ook meepakken. Freemont/Austin zijn belangrijk ivm de subsidies en zullen gebruikt worden om "lokaal" te produceren voor N-Amerika. Maar Shanghai kan dus het overgrote deel van de wereld bedienen. In China is op dit moment enorm veel concurrentie met o.a. BYD, dus zal een race to the bottom worden qua prijzen.
En uiteindelijk rest Tesla niets anders dan de prijzen nog verder te verlagen, dat zal het einde betekenen voor veel legacy autobouwers. Tesla kan een prijsdaling wel hebben, veel andere automakers niet. Hoorde gisteren nog ergens dat Ford de EV's met soms wel 15-22k verlies per stuk uitlevert, dat kan je niet jarenlang volhouden als de ICE markt krimpt en je daar je winst vandaan haalde.
[Afbeelding]
Hopelijk zien we dit de komende jaren terug in de Tesla aandelen
Probleem is echter: het zijn maar 4 modellen, en de auto's zijn nu ook niet bepaald mooi. Ik vind alleen de sedans acceptabel, in die zin dat ik mij er net niet voor schaam. En ik heb echt niet zo heel veel met auto's. voor mij is het een gebruiksvoorwerp. En dan dit jaar de cybertruck. Typische doorsnee auto voor de gewone man
Vergelijk dat eens met Volkswagen die dezelfde Volkswagen tig keer met een ander merkje en iets ander design kunnen verkopen. Wil je geen i3, nou dan koop je toch de "sportieve" Cupra Born (ik vind dit persoonlijk de beste grap ooit uit de auto industrie, de instap Volkswagen EV als sportauto verkopen), voor ieder wat wils. Het is niet voor niets dat alle legacy autobouwers enorme conglomeraten zijn geworden. Het is gewoon nodig om de ontwikkelingen kosten te delen over verschillende modellen zodat mensen wat kunnen kopen wat bij hun smaak en gewenste status past.
Auto's zijn emotie, dus het is ook lastig voor dhr Musk gezien zijn mentale beperking om in te schatten wat de mensen nu echt willen op dat gebied. Het plan is nu zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld met een beperkt aantal modellen. Dat houdt een keertje op, denk dat we best wel dicht bij "peak Tesla" zitten.
Lijkt echt dat het nu nog alleen USA is met de release van vision park neemt niet weg dat we niet minder er naar uitkijken!
Achteruit garage in
Vooruit garage in (helaas niet dat je de omgeving ziet)
Achteruit garage in
Vooruit garage in (helaas niet dat je de omgeving ziet)
[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 26-03-2023 10:10 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik lees hier dat het verbruik van de MY LR met aanhanger/caravan zo rond de 180 Km ligt
Heeft iemand ervaring met een klap caravan of grote aanhanger lager dan de MY en net zo breed qua verbruik?
we houden van rondtrekken met de klap caravan of vouwwagen, maar als de range nog maar 1/3 wordt ipv 455 met de RW naar 150 Km en ook moeten afkoppelen - lijkt me dat niet relaxed.
Graag jullie ervaringen.
Heeft iemand ervaring met een klap caravan of grote aanhanger lager dan de MY en net zo breed qua verbruik?
we houden van rondtrekken met de klap caravan of vouwwagen, maar als de range nog maar 1/3 wordt ipv 455 met de RW naar 150 Km en ook moeten afkoppelen - lijkt me dat niet relaxed.
Graag jullie ervaringen.
Van een grap gesproken, da's wel een goeiefriketje1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:03:
[...]
...
Wil je geen i3, nou dan koop je toch de "sportieve" Cupra Born (ik vind dit persoonlijk de beste grap ooit uit de auto industrie, de instap Volkswagen EV als sportauto verkopen), voor ieder wat wils.
...
Auto's zijn emotie, dus het is ook lastig voor dhr Musk gezien zijn mentale beperking om in te schatten wat de mensen nu echt willen op dat gebied. ...
Het vermogen van VW om in te schatten wat de mensen willen is dermate groot dat je nu 18 maanden moet wachten op de levering van een simpele ID.3. Bij een Tesla wacht je max. 2 maanden. En verlies hierbij niet uit het oog dat de ID.3 totaal underspecced is in vergelijking met de Model 3, en niet eens significant goedkoper ...
Model 3 LR AWD (model 2023)
- Taro
- Niet online
Auto's zijn emotie, totdat de prijs aantrekkelijk genoeg is om die emotie te negeren. Of dat de voordelen van overstappen groter zijn dan vastklampen of waarde hechten aan het oude. Ik denk juist dat Tesla een goede weg heeft ingeslagen en dat dhr Musk het spelletje beter speelt dan anderen, maar het opent de ogen van de grote massa pas langzaam.friketje1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Auto's zijn emotie, dus het is ook lastig voor dhr Musk gezien zijn mentale beperking om in te schatten wat de mensen nu echt willen op dat gebied. Het plan is nu zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld met een beperkt aantal modellen. Dat houdt een keertje op, denk dat we best wel dicht bij "peak Tesla" zitten.
Mijn vrouw zat gisteren een nieuw boek te lezen en zat te klagen over de dikte van het papier en wat andere zaken. Ik dacht: Het gaat toch om het verhaal en dat kan je net zo goed op een E-reader lezen.... 7 jaar geleden toen ik mijn zonnepanelen liet plaatsen kreeg ik opmerkingen uit de straat (ik was de eerste...) dat men ze lelijk vond en toen heb ik uitgelegd dat ik ze niet had gekocht omdat ze mooi zijn, maar omdat ze nuttig zijn. Nu heeft iedereen in de straat ze, maar ik heb ze inmiddels als enige al afbetaald.
Je ziet het in dit topic ook: Mensen annuleren de orders van bestellingen bij andere merken want Tesla kan wél leveren én de prijs is nog beter ook. Heel veel mensen hebben van nature een afkeer tegen Tesla en Elon Musk, totdat ze in een Tesla hebben gereden of als deze ineens financieel in het bereik ligt. Dan wordt de interesse gewekt, gooit men de vooroordelen overboord en besluit men voor een Tesla te gaan. Als de prijzen verder worden verlaagd dan boor je weer een extra publiek aan, waar de extra productiecapaciteit op kan worden ingezet.
Vorige week kreeg ik zelf feedback over het missen van emotie bij Tesla. Persoonlijk vind ik brullende motoren prachtig, en ik kijk ook graag naar een RS6 / Aventador SVJ met Gintani uitlaat op YouTube. MAAAR, emotie zit voor mij in meer dan brandstof omzetten naar geluid. Het soepele rijden van een Tesla, de software, less is more, etc. hebben mij geen enkele seconde doen twijfelen om na het inleveren van de vorige Tesla direct opnieuw voor een Tesla te gaan. En dat is een factor die je niet moet vergeten, er kwam laatst ook een onderzoek langs dat Tesla enorm loyale klanten heeft die vaak opnieuw voor een Tesla gaan. En dat er ook veel nieuwe klanten worden geworven.
Die emotie en beleving zat vroeger in brullende motoren, maar eigenlijk is dat een uiting van achterhaalde techniek en vasthouden aan iets ouds door daar waarde aan toe te kennen. Als een auto een gebruiksvoorwerp is, dan moet het je toch zo efficiënt mogelijk van A naar B brengen? Waarom moet dat gepaard gaan met schakelen, uitlaatgassen en geluid? Dat kan dan toch ook stil, zuinig en efficiënt?
Er is nog een enorm grote groep waar Tesla voorheen geen optie was, maar die maar al te graag een Tesla wil. En daar zullen lagere prijzen en de 2e hands markt nog wel iets in gaan betekenen. En als mensen dan ook nog doorkrijgen dat ze niet >60 cent per kWh hoeven te betalen bij traditionele aanbieders, maar door gebruik te gaan maken van dynamische tarieven (ja, helaas niet voor iedereen mogelijk ivm eigen oprit/laadpaal), dan gooi je je auto vol voor <10 Euro en moet je eens kijken, dan wordt het zelfs financieel aantrekkelijk om over te stappen.
Tesla's zijn inderdaad niet de mooiste auto's, maar wel super efficiënt, functioneel, etc. en als je dat eenmaal hebt ervaren dan wil je vaak niet meer terug en hecht je ook minder waarde aan geluid en schakelen zoals veel mensen dat nu nog doen. Dat heeft gewoon nog wat tijd nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-03-2023 10:29 ]
Je kunt dat juist ook als sterkte zien. VW concurreert ook met zijn zusjes van Skoda, Audi en Cupra. Dit maakt die auto's allemaal een stukje duurder. En laten we wel wezen: al die VAG modellen in dit segment zijn ook niet echt mooi.friketje1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Qua prijs kwaliteit is er denk ik geen discussie.
Probleem is echter: het zijn maar 4 modellen, en de auto's zijn nu ook niet bepaald mooi. Ik vind alleen de sedans acceptabel, in die zin dat ik mij er net niet voor schaam. En ik heb echt niet zo heel veel met auto's. voor mij is het een gebruiksvoorwerp. En dan dit jaar de cybertruck. Typische doorsnee auto voor de gewone man.
Vergelijk dat eens met Volkswagen die dezelfde Volkswagen tig keer met een ander merkje en iets ander design kunnen verkopen. Wil je geen i3, nou dan koop je toch de "sportieve" Cupra Born (ik vind dit persoonlijk de beste grap ooit uit de auto industrie, de instap Volkswagen EV als sportauto verkopen), voor ieder wat wils. Het is niet voor niets dat alle legacy autobouwers enorme conglomeraten zijn geworden. Het is gewoon nodig om de ontwikkelingen kosten te delen over verschillende modellen zodat mensen wat kunnen kopen wat bij hun smaak en gewenste status past.
En als die dan veel minder waar voor geld bieden wordt de keuze voor veel mensen gewoon rationeel. Ik zag gisteren de ANWB vergelijking van de BYD Auto 3 en de Kia Niro EV. Die zijn qua prijs vergelijkbaar met de Model Y RWD, maar op ieder vlak veruit inferieur aan de Tesla. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je voor die opties gaat.
En het is niet zo dat mensen nou een hele sterke emotionele band hebben met dat soort merken...
En toch worden die BYD en Kia's gekocht, mooie auto toch? Zo denkt de gemiddelde koper.bilgy_no1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Je kunt dat juist ook als sterkte zien. VW concurreert ook met zijn zusjes van Skoda, Audi en Cupra. Dit maakt die auto's allemaal een stukje duurder. En laten we wel wezen: al die VAG modellen in dit segment zijn ook niet echt mooi.
En als die dan veel minder waar voor geld bieden wordt de keuze voor veel mensen gewoon rationeel. Ik zag gisteren de ANWB vergelijking van de BYD Auto 3 en de Kia Niro EV. Die zijn qua prijs vergelijkbaar met de Model Y RWD, maar op ieder vlak veruit inferieur aan de Tesla. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je voor die opties gaat.
En het is niet zo dat mensen nou een hele sterke emotionele band hebben met dat soort merken...
Ik ken overigens iemand die een Ionic 5 heeft besteld omdat hij een eigen onderneming heeft met medewerkers met modale inkomens en geen Tesla durfde te kopen omdat dat een poenerig imago heeft. En die zit er inderdaad al een jaar te wachten op zijn bestelling. Dat soort argumenten spelen allemaal mee.
Als het Tesla lukt om y's voor 35 k te verkopen, dan zou het wat uitmaken. Wellicht komt die tijd nog ook. Tot die tijd: kopers liggen echt er echt niet wakker van om 10k+ te veel te betalen om niet in een Tesla te rijden, dat doen ze toch al massaal.
Zo'n vouwwagen is licht en snel afgekoppeld en ergens aan de kant gezet ttoch? Ik heb maar een heel klein en lichtee caravan, maar wel een enorme windvanger. Ik hoop er toch met een RWD ongever 2 uur mee te kunnen rijden voor laden nodig is, meteen een mooie pauze-interval. Zelfs die sleurhut is relatief snel even los, je hoeft niet zo moeilijk te doen om hem even een paar meter te verplaatsen.lsp schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:08:
Ik lees hier dat het verbruik van de MY LR met aanhanger/caravan zo rond de 180 Km ligt
Graag jullie ervaringen.
Wordt met een Hobby 560 van 1500kg wel een ander verhaal (tenzij je een mover hebt natuurlijk
*waarschuwing, hier volgt een erg Nederlands/zuinig perspectief*Taro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Auto's zijn emotie, totdat de prijs aantrekkelijk genoeg is om die emotie te negeren. Of dat de voordelen van overstappen groter zijn dan vastklampen of waarde hechten aan het oude. Ik denk juist dat Tesla een goede weg heeft ingeslagen en dat dhr Musk het spelletje beter speelt dan anderen, maar het opent de ogen van de grote massa pas langzaam.
Mijn vrouw zat gisteren een nieuw boek te lezen en zat te klagen over de dikte van het papier en wat andere zaken. Ik dacht: Het gaat toch om het verhaal en dat kan je net zo goed op een E-reader lezen.... 7 jaar geleden toen ik mijn zonnepanelen liet plaatsen kreeg ik opmerkingen uit de straat (ik was de eerste...) dat men ze lelijk vond en toen heb ik uitgelegd dat ik ze niet had gekocht omdat ze mooi zijn, maar omdat ze nuttig zijn. Nu heeft iedereen in de straat ze, maar ik heb ze inmiddels als enige al afbetaald.
Je ziet het in dit topic ook: Mensen annuleren de orders van bestellingen bij andere merken want Tesla kan wél leveren én de prijs is nog beter ook. Heel veel mensen hebben van nature een afkeer tegen Tesla en Elon Musk, totdat ze in een Tesla hebben gereden of als deze ineens financieel in het bereik ligt. Dan wordt de interesse gewekt, gooit men de vooroordelen overboord en besluit men voor een Tesla te gaan. Als de prijzen verder worden verlaagd dan boor je weer een extra publiek aan, waar de extra productiecapaciteit op kan worden ingezet.
Vorige week kreeg ik zelf feedback over het missen van emotie bij Tesla. Persoonlijk vind ik brullende motoren prachtig, en ik kijk ook graag naar een RS6 / Aventador SVJ met Gintani uitlaat op YouTube. MAAAR, emotie zit voor mij in meer dan brandstof omzetten naar geluid. Het soepele rijden van een Tesla, de software, less is more, etc. hebben mij geen enkele seconde doen twijfelen om na het inleveren van de vorige Tesla direct opnieuw voor een Tesla te gaan. En dat is een factor die je niet moet vergeten, er kwam laatst ook een onderzoek langs dat Tesla enorm loyale klanten heeft die vaak opnieuw voor een Tesla gaan. En dat er ook veel nieuwe klanten worden geworven.
Die emotie en beleving zat vroeger in brullende motoren, maar eigenlijk is dat een uiting van achterhaalde techniek en vasthouden aan iets ouds door daar waarde aan toe te kennen. Als een auto een gebruiksvoorwerp is, dan moet het je toch zo efficiënt mogelijk van A naar B brengen? Waarom moet dat gepaard gaan met schakelen, uitlaatgassen en geluid? Dat kan dan toch ook stil, zuinig en efficiënt?
Er is nog een enorm grote groep waar Tesla voorheen geen optie was, maar die maar al te graag een Tesla wil. En daar zullen lagere prijzen en de 2e hands markt nog wel iets in gaan betekenen. En als mensen dan ook nog doorkrijgen dat ze niet >60 cent per kWh hoeven te betalen bij traditionele aanbieders, maar door gebruik te gaan maken van dynamische tarieven (ja, helaas niet voor iedereen mogelijk ivm eigen oprit/laadpaal), dan gooi je je auto vol voor <10 Euro en moet je eens kijken, dan wordt het zelfs financieel aantrekkelijk om over te stappen.
Tesla's zijn inderdaad niet de mooiste auto's, maar wel super efficiënt, functioneel, etc. en als je dat eenmaal hebt ervaren dan wil je vaak niet meer terug en hecht je ook minder waarde aan geluid en schakelen zoals veel mensen dat nu nog doen. Dat heeft gewoon nog wat tijd nodig.
Ik ben het vrijwel volledig met je eens. 7 jaar geleden was je er wel vroeg bij met zonnepanelen. Zijn ze inmiddels veel beter en goedkoper geworden? En had je beter kunnen wachten?
En waar zitten we dan nu met Tesla’s? Ben je nu ook weer een early adopter?
Kans lijkt mij groot dat Tesla’s goedkoper gaan worden met meer range.
Nee dat snap ik, is zo gebeurd maar als dat elke 150 Km moet voor laden betekent elke 1,5 uur dat gaat hem niet wordendimi_v schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:33:
[...]
Zo'n vouwwagen is licht en snel afgekoppeld en ergens aan de kant gezet ttoch? Ik heb maar een heel klein en lichtee caravan, maar wel een enorme windvanger. Ik hoop er toch met een RWD ongever 2 uur mee te kunnen rijden voor laden nodig is, meteen een mooie pauze-interval. Zelfs die sleurhut is relatief snel even los, je hoeft niet zo moeilijk te doen om hem even een paar meter te verplaatsen.
Wordt met een Hobby 560 van 1500kg wel een ander verhaal (tenzij je een mover hebt natuurlijk)
VW is net iets te ver gegaan met hun platform strategie.bilgy_no1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Je kunt dat juist ook als sterkte zien. VW concurreert ook met zijn zusjes van Skoda, Audi en Cupra. Dit maakt die auto's allemaal een stukje duurder. En laten we wel wezen: al die VAG modellen in dit segment zijn ook niet echt mooi.
Dat MEB platform zit intussen in 2 Skoda’s, 4 VW’s, 2 Audi’s en een Seat.
Die rijden allemaal hetzelfde, en op een paar kleine verschillen na zijn ze hetzelfde.
Boooring…. En je weet ineens dat je de grootste idioot bent als je te veel betaalt voor die Audi.
Nu ja, er zijn nog zo veel bedrijven die vast houden aan europese merken (of Duitse in D) dat die nog een tijdje zullen verkopen, maar ze komen we enorm onder druk doordat Tesla een pak meer biedt voor hetzelfde geld.
Beetje afhankelijk van omstandigheden maar met wat gematigde snelheid moet je in de zomer wel richting de 275/300km kunnen komen.lsp schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:51:
[...]
Nee dat snap ik, is zo gebeurd maar als dat elke 150 Km moet voor laden betekent elke 1,5 uur dat gaat hem niet worden
Ik snap dat je in het Tesla topic vooral fans tegen zult komen maar wat is dat toch dat veel mensen denken dat hun eigen redenatie voor een bepaalde keuze het meest logische is en dat iedereen die wel zou volgen als ze beter wisten. De best verkochte EV vorig jaar was een Skoda en geen Tesla. Dat was voor de prijsverlaging, OK, maar het is nog steeds niet zo dat niet-Tesla’s opeens niet meer worden verkocht. Er zijn 100.000 persoonlijke redenen voor een autokeuze en prijs+efficiëntie is maar een klein stukje daarvan.Taro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Auto's zijn emotie, totdat de prijs aantrekkelijk genoeg is om die emotie te negeren. Of dat de voordelen van overstappen groter zijn dan vastklampen of waarde hechten aan het oude. Ik denk juist dat Tesla een goede weg heeft ingeslagen en dat dhr Musk het spelletje beter speelt dan anderen, maar het opent de ogen van de grote massa pas langzaam.
- Taro
- Niet online
Lamaka schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:49:
[...]
*waarschuwing, hier volgt een erg Nederlands/zuinig perspectief*
Ik ben het vrijwel volledig met je eens. 7 jaar geleden was je er wel vroeg bij met zonnepanelen. Zijn ze inmiddels veel beter en goedkoper geworden? En had je beter kunnen wachten?
En waar zitten we dan nu met Tesla’s? Ben je nu ook weer een early adopter?
Kans lijkt mij groot dat Tesla’s goedkoper gaan worden met meer range.
Wachten kan je doen op dingen die je niet nodig hebt. Hetzelfde geldt voor USS, heb je nu een auto nodig, dan maar zonder USS.
Ook met een vouwwagen - klap caravan!?Inspired schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Beetje afhankelijk van omstandigheden maar met wat gematigde snelheid moet je in de zomer wel richting de 275/300km kunnen komen.
Grotendeels van het aanbod aan nieuwe autos in Nederland wordt opgeslokt door de leasemarkt, en ja, daar kijkt men vooral naar wat er in het budget past en het meest 'bang-a-buck' is en daarin is Tesla op dit moment rationeel niet te verslaan. Je hebt het over 10K+ voor een alternatief. Model 3 Performance is op dit moment vanaf 55k op voorraad nieuw. Kijk bij BMW, i4 M50, minimaal 90k en langer dan een jaar levertijd. Dus zeg maar gerust 40K+ voor een alternatief dat langzamer, kleiner, zwaarder, en je elke 2 jaar nog even langs de dealer voor moet om 300 euro neer te leggen voor een 'auto-controle' en ruitenwisser vloeistof bijvullen, anders gaat de boordcomputer zeuren dat je een sloeber bent. Ik ben overigens op dit moment nog een BMW rijderfriketje1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:32:
[...]
En toch worden die BYD en Kia's gekocht, mooie auto toch? Zo denkt de gemiddelde koper.
Ik ken overigens iemand die een Ionic 5 heeft besteld omdat hij een eigen onderneming heeft met medewerkers met modale inkomens en geen Tesla durfde te kopen omdat dat een poenerig imago heeft. En die zit er inderdaad al een jaar te wachten op zijn bestelling. Dat soort argumenten spelen allemaal mee.
Als het Tesla lukt om y's voor 35 k te verkopen, dan zou het wat uitmaken. Wellicht komt die tijd nog ook. Tot die tijd: kopers liggen echt er echt niet wakker van om 10k+ te veel te betalen om niet in een Tesla te rijden, dat doen ze toch al massaal.
Dat komt waarschijnlijk doordat de model Y RWD vorig jaar niet het gehele jaar al leverbaar was, pas vanaf september ofzo toch. Kijk maar wat er dit jaar gaat gebeuren.JTHZZ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Ik snap dat je in het Tesla topic vooral fans tegen zult komen maar wat is dat toch dat veel mensen denken dat hun eigen redenatie voor een bepaalde keuze het meest logische is en dat iedereen die wel zou volgen als ze beter wisten. De best verkochte EV vorig jaar was een Skoda en geen Tesla. Dat was voor de prijsverlaging, OK, maar het is nog steeds niet zo dat niet-Tesla’s opeens niet meer worden verkocht. Er zijn 100.000 persoonlijke redenen voor een autokeuze en prijs+efficiëntie is maar een klein stukje daarvan.
[ Voor 21% gewijzigd door cyntax op 26-03-2023 11:03 ]
- Taro
- Niet online
Wat is dat toch dat mensen proberen anderen te framen.JTHZZ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Ik snap dat je in het Tesla topic vooral fans tegen zult komen maar wat is dat toch dat veel mensen denken dat hun eigen redenatie voor een bepaalde keuze het meest logische is en dat iedereen die wel zou volgen als ze beter wisten.
Het gaat hier niet om "beter wisten", het gaat hier om omstandigheden die gaandeweg veranderen waardoor iets dat voorheen geen optie was ineens wel een optie wordt. En dat geldt voor alle EV's, niet alleen Tesla.
Zelfs met die nieuwe opties zijn er nog duizenden mensen die geen MY kopen.Taro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Wat is dat toch dat mensen proberen anderen te framen.
Het gaat hier niet om "beter wisten", het gaat hier om omstandigheden die gaandeweg veranderen waardoor iets dat voorheen geen optie was ineens wel een optie wordt. En dat geldt voor alle EV's, niet alleen Tesla.
Grappige is dat een Ioniq 5 inmiddels duurder is dan een Model Y... Oftewel: geen rationele keuze.friketje1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:32:
[...]
En toch worden die BYD en Kia's gekocht, mooie auto toch? Zo denkt de gemiddelde koper.
En Tesla is vooralsnog beperkt door de productie. Daarom hebben ze vorige 2 jaar wereldwijd de prijzen flink verhoogd. Toen de productiecapaciteit de vraag beginning te halen hebben ze de prijzen verhoogd verlaagd. En zo zal dat nog wel wat jaartjes gaan met dynamische prijsaanpassingen om de vraag te sturen of de vraag in bepaalde landen net een zetje te geven als daar een subsidie begint of eindigt.
Vorig jaar was de Enyaq inderdaad de meest verkochte EV. Tesla had tot augustus alleen de hele dure LR (veel duurder dan in andere landen zoals Duitsland) en dus geen prioriteit voor NL. Pas in december zijn er heel veel RWDs uitgeleverd en kwam Tesla alsnog in de buurt.JTHZZ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Ik snap dat je in het Tesla topic vooral fans tegen zult komen maar wat is dat toch dat veel mensen denken dat hun eigen redenatie voor een bepaalde keuze het meest logische is en dat iedereen die wel zou volgen als ze beter wisten. De best verkochte EV vorig jaar was een Skoda en geen Tesla. Dat was voor de prijsverlaging, OK, maar het is nog steeds niet zo dat niet-Tesla’s opeens niet meer worden verkocht. Er zijn 100.000 persoonlijke redenen voor een autokeuze en prijs+efficiëntie is maar een klein stukje daarvan.
In januari heeft Tesla zijn prijzen verlaagd en nu opeens staan er honderden Enyaqs als voorraad model op de site van Skoda... Ik zie wel een verband...
- Taro
- Niet online
Dat is zeker waar, maar in combinatie met een aantal andere factoren (Druk vanuit overheden om ICE uit te faseren, prijsverlagingen EV's in het algemeen, levertijden, etc.) kan dat op termijn wel gaan verschuiven. Zowel breed in de markt van ICE naar EV's als mogelijk wat extra naar Tesla als de prijs tov de concurrentie nog verder verlaagd wordt.JTHZZ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Zelfs met die nieuwe opties zijn er nog duizenden mensen die geen MY kopen.
Je moet wel heel graag geen Tesla willen als je daar 1-1,5 jaar op wilt gaan zitten wachten 
Als je dan ook nog eens door die topics struint met de problemen die je daar voor krijgt qua software
Het is ook niet gezegd dat het voor mij over 4 jaar weer een Tesla word maar op dit moment was het gewoon echt de beste keuze als je alles op een rijtje zet.
Als je dan ook nog eens door die topics struint met de problemen die je daar voor krijgt qua software
Het is ook niet gezegd dat het voor mij over 4 jaar weer een Tesla word maar op dit moment was het gewoon echt de beste keuze als je alles op een rijtje zet.
https://www.hln.be/binnen...niet-rijden-ook~ae061c6b/
Ik kan de inhoud van het artikel niet lezen, maar de comment sectie zegt alvast genoeg.
Ik kan de inhoud van het artikel niet lezen, maar de comment sectie zegt alvast genoeg.
Nuttig zo'n link delen idd.Domotek schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:26:
Ja daar hamert Sam / Electric Viking al langer op. Dat Xpeng en Nio dit niet lang kunnen volhouden want worden overeind gehouden door subsidie van de Chinese overheid. Maar dat de marge voor BYD ook niet zo flink is verbaast me. Met hun blade technologie de enige echte concurrent voor Tesla.Taro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:36:
[...]
Tesla kan een prijsdaling wel hebben, veel andere automakers niet. Hoorde gisteren nog ergens dat Ford de EV's met soms wel 15-22k verlies per stuk uitlevert, dat kan je niet jarenlang volhouden als de ICE markt krimpt en je daar je winst vandaan haalde.
[Afbeelding]
Mexico zal wel ingezet gaan worden voor de model A/2, goedkopere productie dan in de VS. Dus dan kan Fremont wel sluiten als die qua kwaliteit en kwantiteit Austin niet kan bijbenen. Pak je nog steeds overheidssubsidie mee omdat je made in USA kunt claimen.
Dat zou ik komisch vinden. Hoe Elon Musk sneller dan Opel/Stellantis of Volkswagen een EV voor het volk regelt. Want die ID2all is dan wel aangekondigd voor 2025 en 25k prijskaartje. Maar als Tesla de efficiency er zo in heeft zitten zie ik een model 3 rwd met deze einde kwartaal kortingen die prijs eerder halen. Totdat hun model 2/A gereed is voor massaproductie.TCMR schreef op zondag 26 maart 2023 @ 07:59:
[...]
Tja, en anders: gewoon nog verder zakken met de prijzen. Ik zei het al: MY is de nieuwe Opel Kadett!
Dus waar andere merken claimen te zullen komen met een EV voor Jan Modaal zie ik Tesla het sneller voor elkaar hebben. Maargoed niet iedereen is te spreken over Musk. Nog genoeg die zweren bij de oude merken en de opmerkingen het zijn vier wielen met een iPad blijf je lezen online. Juist voor de doorsnee Nederlander is prijs/kwaliteit van belang (ons bin zuunig) Dan zou een Tesla meer moeten aanspreken. En voor ons Tweakers: zolang anderen de software en updatebeleid niet hebben als Tesla waarom zou je iets anders kiezen met deze prijzen. Ja oké omdat het lease aanbod en budget beperkt is.
HLN is de rioolgazet van België. Die posten zoiets enkel voor de cliks, en dan trappen veel mensen daar in.Domotek schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:26:
Dat delen van het platform over de verschillende VAG merken, doet dat bedrijf inmiddels al decennia en vrij succesvol. Hieruit blijk dat keuzes niet rationeel zijn. Zou dat wel zo zijn dan zouden we allemaal in dezelfde auto rijden.Tommie12 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Boooring…. En je weet ineens dat je de grootste idioot bent als je te veel betaalt voor die Audi.
Dat zeggende, zou dat ook wel eens een valkuil van Tesla kunnen worden in de komende jaren. Als we in de huidige ‘selfie cultuur’ allemaal in dezelfde Tesla rijden is het onderscheidend vermogen voor velen juist een show stopper.
Analoog komt weer helemaal terug
Vrijdag met een 1,5 paardstrailer (geladen) rond de 1400 kg totaalgewicht
Auto was een Audi q8 etron
290 kilometer bereik in de batterij
112 km gereden
86 kilometer bereik bij aankomst
Geen tesla, geen caravan maar geeft je denk wel een beeld
Is allemaal wat afhankelijk van hoe breed dit is, en of je er nog weer fietsen oid op gaat zetten maar in principe moet een 20-22kWh/100km wel mogelijk zijn met een 90 op de AP. (Zonder fietsen erop etc.)
@MrBasta en @revolution-nl hebben zo te zien wel wat ervaring met een vouwwagen. Die kunnen nog wel wat aanvullen wellicht.
[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 26-03-2023 12:25 ]
Vrijdag bij de lease maatschappij de Model Y LR met zwarte velgen besteld! Nu nog een proefritje maken volgende week
Heeft iemand een goede tip voor een telefoonhouder die je in de air vent kunt klikken?
Heeft iemand een goede tip voor een telefoonhouder die je in de air vent kunt klikken?
Hoi.
basdej schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:29:
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Waarvan akte. Voordat de RWD er was zou ik voor een Skoda Enyaq gaan. Nadat een collega mij wees op de Tesla RWD was de keuze snel gemaakt. Tel daarbij op de prijsverlaging die daarna nog kwam.bilgy_no1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Grappige is dat een Ioniq 5 inmiddels duurder is dan een Model Y... Oftewel: geen rationele keuze.
En Tesla is vooralsnog beperkt door de productie. Daarom hebben ze vorige 2 jaar wereldwijd de prijzen flink verhoogd. Toen de productiecapaciteit de vraag beginning te halen hebben ze de prijzen verhoogd. En zo zal dat nog wel wat jaartjes gaan met dynamische prijsaanpassingen om de vraag te sturen of de vraag in bepaalde landen net een zetje te geven als daar een subsidie begint of eindigt.
[...]
Vorig jaar was de Enyaq inderdaad de meest verkochte EV. Tesla had tot augustus alleen de hele dure LR (veel duurder dan in andere landen zoals Duitsland) en dus geen prioriteit voor NL. Pas in december zijn er heel veel RWDs uitgeleverd en kwam Tesla alsnog in de buurt.
In januari heeft Tesla zijn prijzen verlaagd en nu opeens staan er honderden Enyaqs als voorraad model op de site van Skoda... Ik zie wel een verband...
Zoek maar even in dit topic, er staan er wel een aantal benoemd.basdej schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:29:
Vrijdag bij de lease maatschappij de Model Y LR met zwarte velgen besteld! Nu nog een proefritje maken volgende week![]()
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
De eerste Chineese EV auto fabrikant is al omgevallen. WM Motors (WeltMeister) is failliet gegaan.Joosie200 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:36:
Ja daar hamert Sam / Electric Viking al langer op. Dat Xpeng en Nio dit niet lang kunnen volhouden want worden overeind gehouden door subsidie van de Chinese overheid. Maar dat de marge voor BYD ook niet zo flink is verbaast me. Met hun blade technologie de enige echte concurrent voor Tesla.
Er is een gigantische prijs oorlog gaande in China betreffende auto's. Er schijnt ook nieuwe regelgeving te zijn. Er zijn dan ook gigantisch veel automerken daar opgedoken, en Tesla is de oorlog ook begonnen en wil gewoon hun orderflow behouden. Dan maar marge inleveren.
Het is letterlijk een prijzen oorlog, en daar gaan bedrijven bij omvallen. Eerste slachtoffer is al gevallen.
Ja dat weet ik, onder het scherm. Ik vraag toch ook specifiek of iemand tips heeft voor een houder die je in de airvent kunt klikken (ooghoogte).Immutable schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Iets met dat de auto zelf standaard al 2 telefoonhouders heeft. Niet opgemerkt?
Hoi.
Eerste link op google.basdej schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:04:
[...]
Ja dat weet ik, onder het scherm. Ik vraag toch ook specifiek of iemand tips heeft voor een houder die je in de airvent kunt klikken (ooghoogte).
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Gisteren naar vrienden in Den Hoorn geweest vanuit Hagestein via de redelijk rechttoe rechtaan A12. Weer eens een mooie gelegenheid om AutoPilot te proberen.
Omdat ik het systeem dermate onvoorspelbaar vind gebruik ik het alleen nog maar in files, en het overige snelweggebruik doe ik nu op TACC wat eigenlijk een stuk minder irritatie opwekt bij mij.
Maargoed, ik zat alleen in de auto en vond het eigenlijk een mooi moment om het maar weer eens te proberen. Het zit er op dus het moet werken is mijn idee.
Ik snap het systeem denk ik niet want autopilot reageert voor mij te onvoorspelbaar.
Zoals bekend gaat hij hier ineens van 70 naar 50 en binnen 2 seconde weer naar 80 (waar de snelheid op stond). Dit doe ik nu maar elke keer als ik langs dit stuk rijdt. Ook op TACC gebeurt het.
Een paar kilometer verder besluit ik hier nog even iemand in te halen maar breekt hij vlak voor het viaduct ineens de inhaalpoging af en gaat hij volledig in de ankers tot ik besluit het 'gas' in te trappen.
De rest van de rit ging wel goed, het wisselen van rijbaan door EAP gaat wel wat langzamer dan gewenst in bepaalde situaties waardoor ik bij druk verkeer de manoeuvre zelf uitvoer.
Op de terugweg in het donker ging het eigenlijk wel lekker, 140 op autopilot waar 130 is toegestaan en 115 waar 100 is toegestaan. Toch ineens ging de auto weer op de rem hier, achter me reed niemand en rechts een auto die ik aan het inhalen was. Ik reed op de middelste baan. Wat snap ik niet aan deze situatie, waarom remt de auto ineens af?
Ik snap niet wat ik nou fout doe. Die zwarte auto's op het scherm snap ik nu, en ook als er een auto naast me rijd die wilt invoegen houd ik m'n voet stijf op het pedaal want dan besluit hij ook soms om ineens spontaan te remmen omdat de auto rechts langs een doorgetrokken streep rijdt volgens AP.
Wat doe ik nou precies fout? Ik vertrouw dit systeem op dit moment voor geen meter meer omdat ik niet snap waarom hij soms ineens besluit abrupt te remmen. De snelheid heb ik al op 'huidige snelheid' gezet zodat hij niet bij 100 km/h ineens naar 70 of 50 gaat bij matrixborden.
Het systeem in de Lynk & Co was wel wat simpeler. Je stelt de snelheid in en de auto blijft binnen de lijnen rijden en houdt afstand tot je voorligger. Ook met inhalen hoefde je niets opnieuw aan te zetten. Het nadeel was wel dat hij wat hard ingreep als je over de lijn dreigde te gaan of iemand ineens voor je ging rijden. Dat doet de Tesla dan weer veel beter.
Afgezien van Autopilot is het een meer dan prima auto, lekker vlot, goede rij-eigenschappen, een mooi scherm en mis ik dan de USS totaal niet. Wel de dimmende spiegels uitgezet, ik kan dan niet in een split second bepalen hoe ver degene naast me rijdt in het donker. Ohja, en de fluit van de kofferklep gaan ze 6 april oplossen.
Omdat ik het systeem dermate onvoorspelbaar vind gebruik ik het alleen nog maar in files, en het overige snelweggebruik doe ik nu op TACC wat eigenlijk een stuk minder irritatie opwekt bij mij.
Maargoed, ik zat alleen in de auto en vond het eigenlijk een mooi moment om het maar weer eens te proberen. Het zit er op dus het moet werken is mijn idee.
Ik snap het systeem denk ik niet want autopilot reageert voor mij te onvoorspelbaar.
Zoals bekend gaat hij hier ineens van 70 naar 50 en binnen 2 seconde weer naar 80 (waar de snelheid op stond). Dit doe ik nu maar elke keer als ik langs dit stuk rijdt. Ook op TACC gebeurt het.
Een paar kilometer verder besluit ik hier nog even iemand in te halen maar breekt hij vlak voor het viaduct ineens de inhaalpoging af en gaat hij volledig in de ankers tot ik besluit het 'gas' in te trappen.
De rest van de rit ging wel goed, het wisselen van rijbaan door EAP gaat wel wat langzamer dan gewenst in bepaalde situaties waardoor ik bij druk verkeer de manoeuvre zelf uitvoer.
Op de terugweg in het donker ging het eigenlijk wel lekker, 140 op autopilot waar 130 is toegestaan en 115 waar 100 is toegestaan. Toch ineens ging de auto weer op de rem hier, achter me reed niemand en rechts een auto die ik aan het inhalen was. Ik reed op de middelste baan. Wat snap ik niet aan deze situatie, waarom remt de auto ineens af?
Ik snap niet wat ik nou fout doe. Die zwarte auto's op het scherm snap ik nu, en ook als er een auto naast me rijd die wilt invoegen houd ik m'n voet stijf op het pedaal want dan besluit hij ook soms om ineens spontaan te remmen omdat de auto rechts langs een doorgetrokken streep rijdt volgens AP.
Wat doe ik nou precies fout? Ik vertrouw dit systeem op dit moment voor geen meter meer omdat ik niet snap waarom hij soms ineens besluit abrupt te remmen. De snelheid heb ik al op 'huidige snelheid' gezet zodat hij niet bij 100 km/h ineens naar 70 of 50 gaat bij matrixborden.
Het systeem in de Lynk & Co was wel wat simpeler. Je stelt de snelheid in en de auto blijft binnen de lijnen rijden en houdt afstand tot je voorligger. Ook met inhalen hoefde je niets opnieuw aan te zetten. Het nadeel was wel dat hij wat hard ingreep als je over de lijn dreigde te gaan of iemand ineens voor je ging rijden. Dat doet de Tesla dan weer veel beter.
Afgezien van Autopilot is het een meer dan prima auto, lekker vlot, goede rij-eigenschappen, een mooi scherm en mis ik dan de USS totaal niet. Wel de dimmende spiegels uitgezet, ik kan dan niet in een split second bepalen hoe ver degene naast me rijdt in het donker. Ohja, en de fluit van de kofferklep gaan ze 6 april oplossen.
[ Voor 5% gewijzigd door pretpik op 26-03-2023 13:15 ]
Het is niet omdat het de laatse 20 jaar voor VW heeft gewerkt dat dat nu nog eens 10 jaar gaat werken.bert pit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Dat delen van het platform over de verschillende VAG merken, doet dat bedrijf inmiddels al decennia en vrij succesvol. Hieruit blijk dat keuzes niet rationeel zijn. Zou dat wel zo zijn dan zouden we allemaal in dezelfde auto rijden.
Dat zeggende, zou dat ook wel eens een valkuil van Tesla kunnen worden in de komende jaren. Als we in de huidige ‘selfie cultuur’ allemaal in dezelfde Tesla rijden is het onderscheidend vermogen voor velen juist een show stopper.
Maar dat Tesla wat meer diverse modellen moet gaan bouwen, dat is duidelijk, en daar zullen ze wel aan werken.
Maar het model van bouwen op bestelling gaan ze bij Tesla niet volgend denk ik. Ze gaan blijven produceren en dan verkopen vanuit die stock en autos op transport toewijzen.
Uiteraard nog verder gaan met local for local. Dus ik verwacht dat de model 2 en 3 ook in Europa zal gebouwd worden.
Tsja, emotionele comments. Ben zelf een INTP persoon, en kan niet tegen ongegronde emotie en haat. Je kunt veel meer vertrouwen op getallen, en context en situaties.Domotek schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:26:
Heb de getallen gedaan, en kan overal gewoon laden in Nederland. Laten we zeggen, zonder te verhullen waar ik woon. Ik woon in een achtergestelde regio, en zelfs daar.. in mijn omgeving met een straal van 5 a 10km zijn er meerdere snelladers. En die gebruik ik niet eens, maar het is fijn om te weten voor het geval dat. En weet uit de video's van Bjorn, dat de LFP onder de 0% nog een heel flink stuk kan rijden. Totaal geen angst dus.
Daarnaast is elektrisch rijden ook gewoon goedkoper dan verbrandingsmotoren.
Mijn Tesla Model 3 RWD:
- Afschrijving 200 euro.
- Verzekering 90 euro.
- Electriciteit 50 euro.
- Banden setje van 4 x 225 euro = 900 euro (over 60k kilometer schatting) 20 euro pm. (Maar dit is niet nodig, want kan prima met mijn huidige winterset + zomerset de 6 jaar overbruggen.)
------------------------------------------- +
~ 360 euro per maand om rond te rijden in mijn Tesla Model 3 RWD.
Gebaseerd op 15.000km per jaar.
Kleine kosten zitten hier niet in zoals, ruitenwisservloeistof, auto wassen e.d.
Al mijn vorige auto's waren duurder per maand om in te rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 26-03-2023 13:37 ]
Dit is een redelijke indicatie, maar aan de andere kant ook weer nietmexxer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:22:
[...]
Vrijdag met een 1,5 paardstrailer (geladen) rond de 1400 kg totaalgewicht
Auto was een Audi q8 etron
290 kilometer bereik in de batterij
112 km gereden
86 kilometer bereik bij aankomst
Geen tesla, geen caravan maar geeft je denk wel een beeld
De Audi is niet mega zuinig dus de impact van de aanhanger is niet giga (maar zeker nog wel aanwezig). De Y daarentegen, met of zonder aanhanger is bijna een verschil tussen dag en nacht, de impact van de aanhanger is dan ook stukken groter.
Ik zou het wel weten als ik op vakantie zou gaan met een aanhanger. Trip goed voorbereiden en gewoon wat meer betalen en fastned of andere partijen kiezen waar je niet hoeft af te koppelen. Of een deel in de nacht rijden dat de suc's zodanig leeg zijn dat je gewoon overdwars kan parkeren. Iedere keer af en aankoppelen ben je snel zat denk ik, en heeft ook best impact op de reistijd?
Wat is een INTP persoon? Wat een afkortingen toch.
Ik woon zelf ook in zo’n gebied, maar meerdere in een straal van 5-10 km ga in niet redden. Sterker nog, ook niet in 30km. Onze provincie wordt zelfs vergeten op landkaarten in reclames en dergelijke. RaRa waar woon ik
Ik woon zelf ook in zo’n gebied, maar meerdere in een straal van 5-10 km ga in niet redden. Sterker nog, ook niet in 30km. Onze provincie wordt zelfs vergeten op landkaarten in reclames en dergelijke. RaRa waar woon ik
[ Voor 77% gewijzigd door carpebios op 26-03-2023 14:01 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Geaccepteerd
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Gisteren toch maar via Tesla een 2021 Model 3 SR+ besteld. 26k km op de teller en enhanced autopilot voor 34.900. De prijzen van hun occasions zijn echt gigantisch omlaag gegaan, eerst was de goedkoopste model 3 van 2019 al veel hoger...
Ik ben er ook nog niet achter waarom soms ingehouden wordt en een andere keer niet. Zou het iets te maken kunnen hebben met wel of niet de navigatie erbij aan hebben staan?pretpik schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:06:
Gisteren naar vrienden in Den Hoorn geweest vanuit Hagestein via de redelijk rechttoe rechtaan A12. Weer eens een mooie gelegenheid om AutoPilot te proberen.
Analoog komt weer helemaal terug
Ik denk wel dat je de afschrijving onderschat.Immutable schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Tsja, emotionele comments. Ben zelf een INTP persoon, en kan niet tegen ongegronde emotie en haat. Je kunt veel meer vertrouwen op getallen, en context en situaties.
Heb de getallen gedaan, en kan overal gewoon laden in Nederland. Laten we zeggen, zonder te verhullen waar ik woon. Ik woon in een achtergestelde regio, en zelfs daar.. in mijn omgeving met een straal van 5 a 10km zijn er meerdere snelladers. En die gebruik ik niet eens, maar het is fijn om te weten voor het geval dat. En weet uit de video's van Bjorn, dat de LFP onder de 0% nog een heel flink stuk kan rijden. Totaal geen angst dus.
Daarnaast is elektrisch rijden ook gewoon goedkoper dan verbrandingsmotoren.
Mijn Tesla Model 3 RWD:
- Afschrijving 200 euro.
- Verzekering 90 euro.
- Electriciteit 50 euro.
- Banden setje van 4 x 225 euro = 900 euro (over 60k kilometer schatting) 20 euro pm. (Maar dit is niet nodig, want kan prima met mijn huidige winterset + zomerset de 6 jaar overbruggen.)
Gebaseerd op 15.000km per jaar.
Kleine kosten zitten hier niet in zoals, ruitenwisservloeistof, auto wassen e.d.
Al mijn vorige auto's waren duurder per maand om in te rijden.
2400€ per jaar.
Als je 44k betaald hebt, dan is dat 18,3 jaar voor die afgeschreven is. Zeker in de eerste jaren gaat het zeker sneller.
Vandaag een MYLR QS in het echt gezien... grappig om te zien hoeveel het licht met dit soort kleuren doet...
En je verdict?Ninjetsu NL schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:57:
Vandaag een MYLR QS in het echt gezien... grappig om te zien hoeveel het licht met dit soort kleuren doet...
Ik had net ook weer zo’n moment. Ik was auto steer aan het uitproberen. Op de snelweg ging het prima, geen phantom braking of iets anders gehad. Daarna even op een N-weg gereden. Daar 2x behoorlijk abrupt geremd van 80km/h naar 50km/h. In het scherm zag ik rechtsboven een 50km/h bord terwijl je daar gewoon 80km/h mag. Er zijn wel wegwekzaamheden maar de maximum snelheid is er niet verlaagd. Ik vond het best gevaarlijk aangezien hun vrij hard remde. Gelukkig zat er niemand achter mij.bert pit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Ik ben er ook nog niet achter waarom soms ingehouden wordt en een andere keer niet. Zou het iets te maken kunnen hebben met wel of niet de navigatie erbij aan hebben staan?
[ Voor 6% gewijzigd door NMA op 26-03-2023 16:14 ]
De 80 wegen zijn sowieso een beetje beperkt. Daar krijg ik hem vaak ook niet boven de 80, iets wat op een 100 weg bijv wel lukt. Wellicht zijn de limieten daar gewoon wat harder gesteld.
9/10 keer pakt die de vent weg er naast waar je 50 mag of soms lager (30 km/u anyone?!). Rete irritant maar zo gebeurd het bij mij dat ik alleen TACC gebruik op N wegen. Helaas.NMA schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Ik had net ook weer zo’n moment. Ik was auto steer aan het uitproberen. Op de snelweg ging het prima, geen phantom braking of iets anders gehad. Daarna even op een N-weg gereden. Daar 2x behoorlijk abrupt geremd van 80km/h naar 50km/h. In het scherm zag ik rechtsboven een 50km/h bord terwijl je daar gewoon 80km/h mag. Er zijn wel wegwekzaamheden maar de maximum snelheid is er niet verlaagd. Ik vond het best gevaarlijk aangezien hun vrij hard remde. Gelukkig zat er niemand achter mij.
Domotek schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:26:
:strip_exif()/f/image/lurKkZKoddGCCIAPw72nLzCL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ODnUBD0V8i5gySLhOwLRhxEp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden... Redelijk typisch HLN artikel.
[edit]
Sorry voor de layout
Heb de vouwwagen maar kort erachter gehad en toen verbruik rond de 200Wh/km op 100 weg in stromende regen. Toen gaan rekenen met vakantie trip op 240 Wh/km voor marge en dan kwam ik op 1000km op 4 a 5 stops, maar goed dat is dus wel rekenend met fors hoger verbruik dan eerder gemeten. Meivakantie en Hemelvaart eerste trips NL dus dan kunnen we betere inschatting gaan makenlsp schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:08:
Graag jullie ervaringen.
Wat het echt wordt over 1000km laat ik je ergens half augustus weten 😂
- Taro
- Niet online
Wat een tenenkrommend bericht.... Gesponsord door de lobbyende Duitse overheid en de ICE industrie?Fire69 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:01:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[edit]
Sorry voor de layout
En dan ook in de suggesties voor gerelateerde items weer zo'n lekker EV vakantie range artikeltje.
Ik begrijp het ook allemaal wel, EV rijders betalen/abonneren zich niet meer op dergelijke analoge en traditionele media. Achterhaalde media moeten zich dus richten op de traditionele doelgroepen en die zo lang mogelijk aan boord houden. Eén ding kunnen ze echter niet tegenhouden: Die doelgroep sterft op termijn uit, het zou ze dus sieren als ze openstaan voor nieuwe ontwikkelingen ipv krampachtig vast te houden aan het oude.
En die tarieven: Tjah, dat is een breder probleem, benzine en diesel zijn de afgelopen periode ook duurder geweest toch? Ik heb gisteren de auto volgegooid voor 14 cent per kWh en rij de komende week heen en weer naar mijn werk voor nog geen 9,50 Euro (400 km). Beat that...
Ik ben niet zo van de verdicts, ik bedoel mijn MY MSM is ook lekker degelijk, maar met dit grijze weer vond ik het Quicksilver behoorlijk flets. Dat terwijl de eerder geposte foto QS er flitsend uit zag
Ok, komtieTaro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:13:
Ik heb gisteren de auto volgegooid voor 14 cent per kWh en rij de komende week heen en weer naar mijn werk voor nog geen 9,50 Euro (400 km). Beat that...
Woon werk dagelijks rond de 185 kilometer, kosten 0 euro, kan laden op de werkplek met mn mobiele lader vanuit een 16A krachtstroomwandcontactdoos
De vraag is wel hoe lang dit nog houdbaar is nu er steeds meer elektrische auto's komen, maar vooral jaloezie.
"Jij steelt", "Zou je je diesel ook volgooien als hier vaatjes stonden en je een diesel reed?"
Dat is meer anti EV dan anti Tesla. Want rijbereik valt tegen, te weinig snelladers in de buurt, geen eigen laadpaal hebben. En ook een deel nog niet aangepast zijn op ev rijden. Dus niet opladen bij een stop en 1 keer doorrijden naar huis. Verwachten dat je nul degradatie hebt qua accu. Tegelijkertijd zijn niet alleen de laadtarieven maar ook de kosten voor brandstof omhoog gegaan.Fire69 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:01:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[edit]
Sorry voor de layout
Ik kan wel over op dynamische uurtarieven met mijn panelen op het dak. In een rijtjeshuis heeft het alleen weinig nut want geen eigen oprit. En ja dan is een ev toch minder gemakkelijk als gewoon parkeren op de eigen oprit, inpluggen en klaar. Al zie ik nu in mijn eigen wijk dat de openbare plekken pal langs de weg ook uitgerust worden met openbare laadpalen. Dus 3 parkeerplekken waarin je met fileparkeren kunt staan. Kunnen er in elk geval twee gelijktijdig opladen. Scheelt weer een blokje om moeten naar een parkeerhofje waar de andere openbare palen staan.
Afhankelijk van wat je met je baas hebt afgesproken is dat het toch ook?ybos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:19:
[...]
Ok, komtie(ookal had je het waarschijnlijk tegenover ice
)
Woon werk dagelijks rond de 185 kilometer, kosten 0 euro, kan laden op de werkplek met mn mobiele lader vanuit een 16A krachtstroomwandcontactdoos
De vraag is wel hoe lang dit nog houdbaar is nu er steeds meer elektrische auto's komen, maar vooral jaloezie.
"Jij steelt", "Zou je je diesel ook volgooien als hier vaatjes stonden en je een diesel reed?"
- Taro
- Niet online
Idd tegenover ICEybos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:19:
[...]
Ok, komtie(ookal had je het waarschijnlijk tegenover ice
)
En voor mij is het zelfs minder dan 9,50 Euro, omdat de zonnepanelen al lang zijn afbetaald, dus grote kans dat ik daadwerkelijk maar 2-4 Euro voor die 400 km betaal, maar dat is geen eerlijk vergelijk tov anderen. Op het werk kan ik niet gratis laden (behalve privé betaald in een parkeergarage) en ik heb een mobiliteitsbudget, dus betaal zowel de auto als elektriciteit zelf/privé. Maar met deze tarieven verdien ik zelfs aan het geheel, vandaar dus ook de keuze.
Zo ervaren anderen dat idd, maarja, als je een tankpas hebt is het goedkoper voor de werkgever om het zo af te tappen toch?De vraag is wel hoe lang dit nog houdbaar is nu er steeds meer elektrische auto's komen, maar vooral jaloezie.
Maar dat speelt gelukkig voor mij niet, niemand kan mij met een schuin oog aankijken.
Het blijft echter jammer dat de media Tesla en EV's in het algemeen graag afkraken met dergelijke clickbait titels.
[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 26-03-2023 17:41 ]
Als er gewoon toestemming voor is, is er niets aan de hand. Ik zou natuurlijk nooit mijn opdracht/klus op t spel zetten voor een besparing van nog geen tientje per dagSander schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Afhankelijk van wat je met je baas hebt afgesproken is dat het toch ook?
Afschrijving is voor de eerste jaren vrij laag. Ik reken zelf met zo'n 7 a 8% per jaar en dat yoy. Dus afschrijving wordt elk jaar absoluut wat minder.Immutable schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:34:
[...]Daarnaast is elektrisch rijden ook gewoon goedkoper dan verbrandingsmotoren.
Mijn Tesla Model 3 RWD:
- Afschrijving 200 euro.
- Verzekering 90 euro.
- Electriciteit 50 euro.
Daarnaast reken ik ook met bedorven rendement. Aangezien het geld in de auto zit kan het geld niet voor je werken (rich dad poor dad). Ik reken zelf met 5% en het 8ste wereld wonder van compounding interests.
Voor afschrijving (8%) gemiddeld voor de eerste 5 jaar kom je dan op 33% vd nieuwprijs uit. Met 45k is dat 15k afschrijving, 250 per maand. Voor bedorven rendament kom ik op 12.5k totaal wat 210 per maand is. Dan plus je 90 en 50 kom je op 600pm.
Nee maar dat is dan toch ook tegen ieder die het vraagt: opdrachtgever doet liever gratis stroom dan km vergoeding! Klaarybos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:28:
[...]
Als er gewoon toestemming voor is, is er niets aan de hand. Ik zou natuurlijk nooit mijn opdracht/klus op t spel zetten voor een besparing van nog geen tientje per dag
Vandaag flinke regenbui gehad. Als ik de voorbak open zie ik aan de zijkanten openingen waardoor water(druppels) naar binnen komen. Kan dit kwaad? Lijkt me niet handig.
Ik ga even uitvogelen hoe ik fotos kan uploaden.

Ik ga even uitvogelen hoe ik fotos kan uploaden.

[ Voor 32% gewijzigd door deryck op 26-03-2023 18:25 ]
Voor zover ik weet kan al het water onder de motorkap geen kwaad. Er zit wel een extra afdichting voor de frunk zelf, maar de rest is niet afgedicht en kan prima tegen water.
[ Tesla MIG MYP ]
Voor het registreren van "incidenten" als je geparkeerd staat heb je de Sentry mode. Wat nu gebeurd is dat middels de camera's TIJDENS het parkeren, de camera's gebruikt worden om de afstand tussen objecten te meten als ware het de parkeersensoren. Bedoeling is dat dat 360 graden rondom gebeurt, meer dus als alleen met parkeersensoren voor en achter.JohanB schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Maar fysiek kán dit toch gewoon niet werken? Of de camera’s moeten als je geparkeerd zijn continu andere bewegingen bijhouden, wat me zonde van de energie lijkt.
Wanneer heb je die assistant nou echt nodig (ipv “fijn bij het parkeren”): als je file geparkeerd staat en je bijna bent klem gereden door anderen als je terug komt. Maar juist in dat geval kan het dus niet in de huidige set-up, zonder honderden kWh te verbranden per jaar.
En ja, even afwachten hoe dat werkt en mogelijk (Tesla eigen) zal de werking nog verbeteren middels updates.
Snap alle commotie en kritiek niet, kijk nou eerst eens of en hoe het werkt voor je oordeelt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.