Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Same here. Dit vind ik echt een plaatje:Mar.tin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:38:
[...]
Ik zou wel gelukkig worden van een mooie diepe groene kleur, maar dat gezegd hebbende, ik heb er al eentje, en ben voorlopig niet van plan om die om te ruilen voor een andere alleen voor de kleur
:strip_exif()/f/image/mxK9wAeDKA6koTGjPfg7XAtG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M9eTZZ1L5oJUAcV7QYUUbY8w.jpg?f=fotoalbum_large)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Haha meningen verschillen. Geen haat maar ik vind deze zo lelijk. BroaahJeroenneman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:03:
[...]
Same here. Dit vind ik echt een plaatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staan nu 2x MYP met wit interieur op voorraad:
https://www.tesla.com/nl_...=PAWD&arrangeby=relevance
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Ben extreem aan het twijfelen (al zeer lang)
- nu nieuw model y kopen
- over 3 jaar model y kopen voor 60%(?) van de nieuwprijs
Neig naar optie twee, maar nu zijn de prijzen tweede handse modellen vergelijkbaar als nieuw
Netjes rijden, mijn vorige auto had echt een brute ingreep als je het fout deed (ben je meteen weer wakkerrolandmegens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:34:
Hoe gaan jullie om met de optie voor waarschuwing/bijsturen indien je buiten de lijnen dreigt de rijden?
Ik heb beide opties geprobeerd, maar het enige wat hij doet is flink piepen en na paar keer een foutmelding geven en dan niks meer doen.
Tot nu toe ben ik bij auto's gewend dat hij of gewoon het stuur wat laat trillen, of voorzichtig beetje bijstuurt dat je normaal gezien binnen de lijnen blijft.
Is dat met de tesla ook mogelijk? (ik heb de model Y RWD sinds 2 weken, ben dus ook wat opzoek naar hoe alles werkt en wat allemaal wel/niet in te stellen is)
Het feit dat je er nu al mee bezig bent: Nu kopen, voor gaan en van genieten.deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
De (elektrische) automarkt schrijft op dit moment bijna niet af. Hoe zou dit staan met de model y? Verwachten jullie dat deze extreem hard zullen afschrijven?
- nu nieuw model y kopen
Neig naar optie twee, maar nu zijn de prijzen tweede handse modellen vergelijkbaar als nieuw
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De vorige modellen bleven met name veel waard zo lang de bijtelling nog laag was. Eenmaal de 4-5 jaar gepasseerd en 100.000 op de teller gaat het rap omlaag. De Y heeft echter nooit z’n enorm belastingvoordeel gehad dus is maar de vraag wat die gaat doen. De 2021 modellen hebben echter een forse afschrijving gehad nu de nieuwprijzen gekelderd zijn. Niemand zal het weten maar vind persoonlijk de Y SR nieuw nu een hele goeie deal.deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
De (elektrische) automarkt schrijft op dit moment bijna niet af. Hoe zou dit staan met de model y? Verwachten jullie dat deze extreem hard zullen afschrijven?
- nu nieuw model y kopen
Kopen, jong. Niet langer (meer) twijfelen. Gewoon doen, zeker na die prijsverlaging. Jij koopt met het oog op een lang gebruik, herinner ik mij van een eerdere vraag van jou op dit forum. Wel, zelfs als de Model Y niet zo waardevast zou zijn als verhoopt, dan nog zullen jouw kinderen (of kleinkinderen), als je die hebt, jou dankbaar zijn voor de snellere inwisseling van jouw verbrandingsmotor. En je niets meer aantrekken van wat de andere wel of niet zouden kunnen zeggen !deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
- nu nieuw model y kopen
Gewoon doen. Kogel door de kerk schieten en gaan bestellen, die zooi. Ook al is ie niet perfect, ik heb nog nooit met een wagen zo graag gereden dan met die Tesla van mij, een echte bom - weliswaar Model 3 LR (al komt mijn 1982 Golf I GTI aardig in de buurt)...
Model 3 LR (model 2023)
Geen geluid, na reboot weer geluid uit de speakers.
Geen navigatie mogelijk, moet verbinden met wifi en updaten, na paar uur nog steeds zelfde melding.
Alle Bluetooth devices verdwenen, ook wifi netwerken moesten weer ingesteld worden.
Voor navigatie nu de melding “maak service afspraak” 🤬
ICE ICE Baby
Vandaag serviceafspraak gehad om wat zaken te regelen (interieurfilters, ruitenwissers, ...) Op zich allemaal mooi afgehandeld, maar omdat dit dus een LP voertuig is en de kosten dus moeten doorgerekend (en goedgekeurd) worden door LP, kreeg ik van de persoon achter de balie te horen dat er een "pin to drive" was ingesteld, die ik elke keer als ik wou rijden moest ingeven, en dit zou zo blijven tot LP zou betaald hebben.
Ik snap er op zich niks van, ik heb gewoon die pincode gekregen en kan dus gewoon rijden, maar met dan elke keer die code in te geven. Verdwijnt dit vanzelf? Kan ik op zich zelf niet gewoon die "pin to drive" uitschakelen?
EX30 Ultra Twin Performance
Meer fotos van die model 3 nieuw Zeeland?SirLct schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Ik denk dat de Cherry ook heel mooi zou zijn heel eventjes, maar dat wordt ook op zijn tijd "just another red".
Ik zou het meer gewaagd vinden als ze bijv met aparte groen (Alfa Montreal Verde?of BMW IoM Green?)
of iets geks, pastelkleur of zo, iets die uniek is. Op dit moment is de kleuraanbod zo saai dat zelfs een nieuwe grijs en nieuwe rood een hele hype is - bizaar. Maar.. als dit betekent dat ze hun productielijn zo efficient kunnen maken en daarme de prijs drukken. Prima. Als iemand ander kleurtje wil, ga wrappen
[...]
Mooiste vind ik de unplugged performance. Mja, zo duur.....
[Afbeelding]
Ook naar andere "truucjes" gekeken, allemaal meh.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de enige die wel mooi is, op Tesla Model 3 fb groep gevonden. Iemand in Nieuw zeeland.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze is ook wel bruut http://www.casperm3.com/
Aan de ene kant komen er de komende jaren veel nieuwe modellen op de markt en dat zou de prijs moeten drukken (of meer range/features voor hetzelfde geld).deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
- nu nieuw model y kopen
Aan de andere kant verwacht ik dat de vraag naar elektrische auto's sterk door blijft stijgen of zelfs gaat versnellen. Het aanbod (in absolute aantallen) blijft echter beperkt door de bottleneck van productiecapaciteit (oa batterijen).
Er zullen ook steeds meer mensen interesse gaan hebben in een tweedehands EV, omdat er eindelijk auto's met een fatsoenlijke range en prijs gaan doorsijpelen naar de markt.
Blijft koffiedik kijken wat er met de prijzen gaat gebeuren. En daar zou ik het dus niet van af laten hangen. Er zal altijd iets nieuwers en beters komen dus je kunt altijd wel blijven wachten.
OK helder. Dan moet er iets mis zijn met die ene sensor.Inspired schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:56:
@bilgy_no1 auto's met TPMS BT sensoren hebben de optie niet. Die kun je niet resetten.
Gaan we daar maar weer achteraan.
Bij twijfel niet kopen is mijn devies. Als je 3 jaar kunt wachten dan is waarschijnlijk de hele markt anders, nieuwe batterijen, meer en beter aanbod van Chinese en Europese fabrikanten, nieuwe Tesla modellen/uitvoeringen etc. Al deze ontwikkelingen zullen ook invloed hebben op de tweedehands prijzen.deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
- nu nieuw model y kopen
Persoonlijk twijfel ik niet en heb een model Y long range midnight cherry red in bestelling staan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je liever nog even wacht, de markt voor elektrische auto’s is nog heel erg in beweging (ik heb dat geduld niet meer
Wij hebben een 14 jaar oude Prius, dus dat was wel even schakelen.
Bij het wegrijden was het gelijk een WTF momentje omdat ie zo hard afremt zodra je het accelartiepedaal los laat. Nog geprobeerd om het op het Tesla parkeerterrein uit te zetten, maar gewoon door gereden. Gelukkig maar, want daar was ik zo aan gewend. De techniek & "Autopilot" is bijzonder om voor het eerst te ervaren. Ik ben nu echt helemaal overtuigd dat welke auto we ook nemen minimaal autonoom moet kunnen rijden op de snelweg.
De Autopilot voelde direct enorm vertrouwd aan. Helaas wist ik niet helemaal hoe het werkte en nadat het scherm blauw werd, hij steeds ging piepen schakelde het zichzelf uit. Dit terwijl ik maar in het stuur zat te knijpen om om te vertellen dat ik 'm echt vast had. Wat blijkt, je moet het stuur wat bewegen.
Een sprintje op de oprit van de snelweg op ging zo-ontzettend-hard dat mijn vrouw Sharmila er misselijk van werd. We komen van een Prius (11 seconden naar de 100) dus die is niets gewend.
Voorin zitten was een dikke prima. Je zit een stuk lager dan verwacht en ik had echt een fijne zithouding. Achterin is het een ander verhaal. Hoofdruimte plenty, maar de vloer is te hoog. Het voelt alsof je knieën zo'n beetje op borsthoogte zitten. Zelfs mijn vrouw (1m56) vond het niet lekker zitten. Met z'n vieren een lange rit maken is voor de passagiers niet echt leuk.
Ergo; m'n vrouw wil liever geen model 3. We hebben voor volgende week vrijdag maar een nieuwe afspraak gemaakt om een ritje in de Y te maken. Die valt buiten de SEPP regeling en daarmee dus gelijk 5k duurder.
Ik was dik te spreken over de stereo. Nu reden we in de LR en ik had in de OP gelezen dat er verschillen waren tussen de audio in de SR en de LR. Maar de verkoper (Knip, geen namen van medewerkers noemen) vertelde explicitet me dat de audio systemen identiek waren tussen de beide auto's. We hebben even op de Tesla website lopen struinen vanavond, maar kunnen het niet expliciet vinden. De enige comment is "Gedeeltelijk Premium Interieur" vs "Premium Interieur". Toch nog maar even dubbelchecken bij Tesla morgen, non-Tesla websites geven dit namelijk wel aan.
[ Voor 1% gewijzigd door Taro op 03-02-2023 08:21 ]
Heeft niks te maken met slordig rijden of niet, maar puur met hoe het systeem werkt.jip_86 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Netjes rijden, mijn vorige auto had echt een brute ingreep als je het fout deed (ben je meteen weer wakker). Super irritant maar eigenlijk rijd je gewoon slordig. Na een tijdje raak je er aan gewend en had ik het eigenlijk nooit meer.
Gisteren nog een keer geprobeerd. Na 2x wisselen van stand werkte hij ineens wel fatsoenlijk, dat het stuur een beetje trilt. 10 minuten later niet meer. Toen was het weer harde piepjes en zeggen dat hij in moet grijpen, terwijl hij dat niet doet.
Kortom, iets zit daar niet goed momenteel.
Je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik heb me afgeleerd om daar niet zoveel meer over na te denken. Als het voor nu gunstig is en je voelt je er prettig bij, gewoon doen. Anders blijf je die berekeningen maken elke keer. En koop je uiteindelijk niks of wordt het elke keer lastig om de knoop door te hakken. Plus nog dat je nog even kan genieten van het feit dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Die voordelen heb je dan hoogstwaarschijnlijk niet meer. Ik heb het in 2019 aangeschaft en ik ben er nog steeds tevreden over. Ook al is de prijs enorm gedaald vergelijken met toen, maar geen moment spijt gehad. Ik kijk meer naar het totaalplaatje.deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
- nu nieuw model y kopen
[ Voor 17% gewijzigd door Hunkaroglu op 03-02-2023 07:03 ]
Pin to drive (zie mijn eerdere bericht) kreeg ik alleen tijdens onderhoud. Auto in servicemode plus pin to drive. Heeft te maken met drop en go principe. Dump je auto bij Tesla en ga door naar je werk. In de US kennelijk populair, maar snap ‘m wel.Houseofdreams schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:35:
Rare vraag, niet direct iets van teruggevonden op dit forum:
Vandaag serviceafspraak gehad om wat zaken te regelen (interieurfilters, ruitenwissers, ...) Op zich allemaal mooi afgehandeld, maar omdat dit dus een LP voertuig is en de kosten dus moeten doorgerekend (en goedgekeurd) worden door LP, kreeg ik van de persoon achter de balie te horen dat er een "pin to drive" was ingesteld, die ik elke keer als ik wou rijden moest ingeven, en dit zou zo blijven tot LP zou betaald hebben.
Ik snap er op zich niks van, ik heb gewoon die pincode gekregen en kan dus gewoon rijden, maar met dan elke keer die code in te geven. Verdwijnt dit vanzelf? Kan ik op zich zelf niet gewoon die "pin to drive" uitschakelen?
Een blijvende pin to drive klinkt heel raar. Zou dat soort fratsen niet waarderen als klant in ieder geval.
Wellicht is dit in de 2022 serie anders, maar vroeger miste je de sub en waren wat speakers niet aangesloten, daar kan je van die wire harnas setjes voor kopen om het werkend te krijgen. Zie ook https://totallyev.net/tes...premium-audio-comparison/Luckeh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:59:
...
Ik was dik te spreken over de stereo. Nu reden we in de LR en ik had in de OP gelezen dat er verschillen waren tussen de audio in de SR en de LR. Maar de verkoper (Joep) vertelde explicitet me dat de audio systemen identiek waren tussen de beide auto's. We hebben even op de Tesla website lopen struinen vanavond, maar kunnen het niet expliciet vinden. De enige comment is "Gedeeltelijk Premium Interieur" vs "Premium Interieur". Toch nog maar even dubbelchecken bij Tesla morgen, non-Tesla websites geven dit namelijk wel aan.
[ Voor 0% gewijzigd door Xenir op 03-02-2023 07:25 . Reden: fat fingering the keyboard ]
Ziet er mooi uit, boven 100 dollar gratis shipped naar NL als ik 't goed lees.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mja mijn stuur trilt dan niet maar ik rijd wel echt op de streep als die begint te piepen.rolandmegens schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:51:
[...]
Heeft niks te maken met slordig rijden of niet, maar puur met hoe het systeem werkt.
Gisteren nog een keer geprobeerd. Na 2x wisselen van stand werkte hij ineens wel fatsoenlijk, dat het stuur een beetje trilt. 10 minuten later niet meer. Toen was het weer harde piepjes en zeggen dat hij in moet grijpen, terwijl hij dat niet doet.
Kortom, iets zit daar niet goed momenteel.
Dat hangt natuurlijk ook af van welke auto je nu rijdt. Als je de kosten voor onderhoud etc meerekent is een EV nu al niet (veel) duurder dan een vergelijkbare klasse oude fossiele auto die in de fase van veel onderhoud komt (>200.000 km).NuEffeNiet schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:48:
[...]
Bij twijfel niet kopen is mijn devies. Als je 3 jaar kunt wachten dan is waarschijnlijk de hele markt anders, nieuwe batterijen, meer en beter aanbod van Chinese en Europese fabrikanten, nieuwe Tesla modellen/uitvoeringen etc. Al deze ontwikkelingen zullen ook invloed hebben op de tweedehands prijzen.
Persoonlijk twijfel ik niet en heb een model Y long range midnight cherry red in bestelling staan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je liever nog even wacht, de markt voor elektrische auto’s is nog heel erg in beweging (ik heb dat geduld niet meer).
Op de brug bij Zaltbommel stond file; ok prima.Hierdoor ging autopilot volledig (m.i. ook relatief laat) in de ankers, om tijdig te remmen voor mijn voorganger. De Y kwam ~ hier tot stilstand.
Echter na stilstand liep de auto direct terug (c.q. achteruit). Ik stond op de 'helling' om de brug op te rijden.
Wtf

De auto achter mij zal ook wel een wtf moment gehad hebben.
Geeft maar weer eens aan waarom je dus moet blijven letten bij gebruik autopilot.
Wonderlijk. Nog nooit meegemaakt dat de auto achteruit rolt op een heuvel.Dix0r schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:10:
Gisteren iets merkwaardigs opgemerkt bij gebruik van autopilot op de A2 vanuit Utrecht naar Den Bosch. Iemand eerder iets soortgelijks meegemaakt?
Op de brug bij Zaltbommel stond file; ok prima.Hierdoor ging autopilot volledig (m.i. ook relatief laat) in de ankers, om tijdig te remmen voor mijn voorganger. De Y kwam ~ hier tot stilstand.
Echter na stilstand liep de auto direct terug (c.q. achteruit). Ik stond op de 'helling' om de brug op te rijden.
Wtf![]()
Geeft maar weer eens aan waarom je dus moet blijven letten bij gebruik autopilot.
Wat heb je ingesteld: Auto Hold, Roll, Creep?
Kan zijn dat als je Roll hebt dat ie kan rollen alsof ie 'in z'n vrij' staat?
Uiteindelijk moet je je eigen afweging maken maar NL koopt vooral tweede hands en met name de particulier, vorig jaar waren slechts 300k nieuwe auto’s geleverd tegenover 1,2mln occasion verkopen. Die mensen zullen nu en misschien komende jaren nog wel kiezen voor benzine of PHEV maar de markt voor tweede hands EVs gaat groeien. Wat dat doet met de prijs? Dat weet niemand, ik heb zelf gerekend met 40% restwaarde na 5 jaar en daar kon de casus van de Y voor ons prima mee uit tov huidige benzine PL auto, zelfs voor de prijsverlagingenderyck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
- nu nieuw model y kopen
Nog niet eerder meegemaakt in 3 jaar tijd.Dix0r schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:10:
Gisteren iets merkwaardigs opgemerkt bij gebruik van autopilot op de A2 vanuit Utrecht naar Den Bosch. Iemand eerder iets soortgelijks meegemaakt?
Wtf![]()
Voor de restwaarde kan je het beste uit gaan van de slotsom van de financiële lease of huurkoop. De banken willen uiteindelijk zeker hun geld terug zien (auto niet minder waard dan de schuld) en daarnaast ook met een laag maandbedrag adverteren. Het eerst weegt waarschijnlijk zwaarder dan het laatste.Sander schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:23:
[...]
Uiteindelijk moet je je eigen afweging maken maar NL koopt vooral tweede hands en met name de particulier, vorig jaar waren slechts 300k nieuwe auto’s geleverd tegenover 1,2mln occasion verkopen. Die mensen zullen nu en misschien komende jaren nog wel kiezen voor benzine of PHEV maar de markt voor tweede hands EVs gaat groeien. Wat dat doet met de prijs? Dat weet niemand, ik heb zelf gerekend met 40% restwaarde na 5 jaar en daar kon de casus van de Y voor ons prima mee uit tov huidige benzine PL auto, zelfs voor de prijsverlagingen
Echter blijft het een schatting. vorig jaar zag je 2019 3's nog tegen cataloguswaarde terwijl dan nu wel richting de 40 gezakt is.
Ik ben op zoek naar sneeuwkettingen voor een kort tripje over een paar weken en ik zie dat Tesla zelf Koning CG-9 103 kettingen aanraadt/aanbiedt, lijken me mooi met zo'n zelf spannend systeem, maar ook best duur (ca. 200 euro).
Alternatieven met handmatige spanningssystemen beginnen al bij 30-40 euro, wat me voor incidenteel gebruik prima lijkt.
Nu heb ik maar beperkt ervaring met sneeuwkettingen leggen, alleen met een handmatig systeem gehad. Is dat zelf spannen de moeite waard? Heb je een beetje goed de ruimte om ze er om te leggen bij een model 3?
Ik mag volgens mij niet vragen of iemand er 1 te koop heeft, maar wellicht kunnen we vanuit duurzaamheidsoogpunt wel aan de slag met een deel/leen optie voor een kleine vergoeding? (Dit is dus een opmerking, geen vraag/verzoek, want dat mag niet...
Auto hold.bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:21:
[...]
Wonderlijk. Nog nooit meegemaakt dat de auto achteruit rolt op een heuvel.
Wat heb je ingesteld: Auto Hold, Roll, Creep?
Kan zijn dat als je Roll hebt dat ie kan rollen alsof ie 'in z'n vrij' staat?
Het leek erop of dat de auto niet snel genoeg kon anticiperen (leek wel noodstop, terwijl ik op autopilot zat) of de situatie overzag. Wellicht was het ook maar max 1 sec. omdat ik relatief snel bij de rem zat. Kon ook niet goed opmaken of de auto zichzelf 'herstelde' of dat het door mijn eigen handelen kwam.
[ Voor 20% gewijzigd door Dix0r op 03-02-2023 08:43 ]
Dus jij denkt dat bij een standaard findio financiering de auto nog 10k waard is na 5j? Dat stel je allemaal zelf in en past zich aan nav hoeveel je zelf vooraf betaald? Snap je redenatie wel maar die contracten en opties zijn mega variabel.Deveon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:31:
[...]
Voor de restwaarde kan je het beste uit gaan van de slotsom van de financiële lease of huurkoop. De banken willen uiteindelijk zeker hun geld terug zien (auto niet minder waard dan de schuld) en daarnaast ook met een laag maandbedrag adverteren. Het eerst weegt waarschijnlijk zwaarder dan het laatste.
Echter blijft het een schatting. vorig jaar zag je 2019 3's nog tegen cataloguswaarde terwijl dan nu wel richting de 40 gezakt is.
Ben zelf vooral benieuwd hoe batterij pakketten en degradatie effect hebben op occassionprijzen, waar van oudsher een luxere en duurdere uitvoering meer afschreef zie ik nu wel gebeuren dat de RWD Y bijv een stukje harder afschrijft dan de LR
[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 03-02-2023 08:45 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bij Tesla zie ik hele andere getallen hoor. Een Y SR na 5 jaar voor 20k lijkt mij pessimistisch maar niet onrealistisch. Natuurlijk kan je zelf de slotsom verlagen maar dan zou je mijn reactie misschien nog een keer moeten lezen. Findio hanteert zelf namelijk wel degelijk een maximale restsom (om hun geld terug te krijgen), je kan dus niet willekeurig met de getalletjes spelen.Sander schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:41:
[...]
Dus jij denkt dat bij een standaard findio financiering de auto nog 10k waard is na 5j? Dat stel je allemaal zelf in en past zich aan nav hoeveel je zelf vooraf betaald? Snap je redenatie wel maar die contracten en opties zijn mega variabel.
Maar dan zeggen we hetzelfde: ik reken met 40% restwaarde, wat op 50k dus 20k is en findio ook? Als ik 25k aanbetaalde bij findio calculatie dan kon je Max 10k slotsom doen, dus het maximum daar schuift ook mee met aanbetalingDeveon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:
[...]
Bij Tesla zie ik hele andere getallen hoor. Een Y SR na 5 jaar voor 20k lijkt mij pessimistisch maar niet onrealistisch. Natuurlijk kan je zelf de slotsom verlagen maar dan zou je mijn reactie misschien nog een keer moeten lezen. Findio hanteert zelf namelijk wel degelijk een maximale restsom (om hun geld terug te krijgen), je kan dus niet willekeurig met de getalletjes spelen.
Maar goed wij hebben de auto straks in bezit en daarmee zijn dit soort berekeningen altijd meer voor de vorm: afhankelijk van hoe de auto bevalt onze persoonlijke situatie zich ontwikkelt kan het zijn dat die auto er na 2 jaar uit gaat ipv 5 of pas na 7 of 8…
[ Voor 25% gewijzigd door Sander op 03-02-2023 08:54 ]
Dat mag natuurlijkderyck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Haha meningen verschillen. Geen haat maar ik vind deze zo lelijk. Broaah
Ik vind het erg jammer dat Tesla geen enkele kleur groen aanbiedt in het assortiment. Je hebt blauw, rood, en dan verschillende tinten wit/zwart.
Vroeger hadden ze voor de Model S nog wel een groentint volgens mij. Zag er laatst eentje staan bij de Tesla showroom/garage, zag er nog piekfijn uit.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij mij was PC per 27 januari verlopen en de leasemaatschappij heeft bij Tesla "een wijziging doorgevoerd"... In de auto krijg ik nog steeds de melding "Service niet beschikbaar" en in de app ook geen optie om PC aan te schaffen. Laat je het weten als het bij jou werkt (en wat je daarvoor hebt moeten doen)?Dogooder schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:00:
De leasemaatschappij heeft per 1 feb. premium connectivity geactiveerd. Echter is mijn auto daar nog niet van op de hoogte lijkt het.
Ik heb al paar keer opnieuw ingelogd bij de app. De tesla al een reboot gegeven.
Ik kan het zelf ook niet nakijken in mijn account, app of auto. De upgrade sectie blijft unavailable, maar dat lijkt normaal voor een leaseauto die onder een business account valt. Ik heb wel een screenshot van de leasemaatschappij ontvangen en daar staat inderdaad de datum en VIN correct.
Weten jullie nog een optie om te proberen? Premium connectivity werkte de eerste maand naar behoren dus ik geloof niet zo snel in hardware problemen.
Ik vind de Y op 19 inch eigenlijk niet super, maar Y op 20 inch met velgschade ook niet.
Is er iemand met een Y RWD hier toevallig ?
Ik vraag mij zelf af naar meerdere reviews te lezen en gezien te hebben op youtube of die echt zo sloom aan voelt van 0-50 als ze zeggen ? in vergelijking met de LR en hoe bevalt de auto zelf ?
Rij nu een 1.4 140 PK Proceed en die voelt voor mij al redelijk snel aan.
Wil nog wel een proefrit plannen binnenkort maar leuk alvast wat reacties te lezen.
Staat wel een video ergens van test. Dacht van Bjorn. Hij zal sneller zijn dan je huidige auto. Het voelt meer "traag" aan als je uit een snellere BEV komt. <5s naar 100 bijvoorbeeld.JustC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:20:
Beste,
Ik vraag mij zelf af naar meerdere reviews te lezen en gezien te hebben op youtube of die echt zo sloom aan voelt van 0-50 als ze zeggen ? in vergelijking met de LR en hoe bevalt de auto zelf ?
Wil nog wel een proefrit plannen binnenkort maar leuk alvast wat reacties te lezen.
Je huidige auto doet 9s naar 100? Dan is een Y RWD zeker merkbaar sneller. Ook in 0 - 50.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 03-02-2023 09:23 ]
In België zijn de TCO prijzen voor EV's enorm hard aan het stijgen (ik spreek over TCO omdat dit de budgetten zijn die wij als werknemer normaal te zien krijgen als we een auto willen leasen).deryck schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
Ik heb me laten vertellen dat dit komt doordat de leaseprijzen serieus verhoogd zijn in anticipatie voor slechte restwaarde.
Hoe betrouwbaar mijn bron is weet ik niet, maar het lijkt mij wel ergens logisch. Want bijvoorbeeld de Tesla Model Y RWD is afgelopen half jaar nooit gestegen in prijs, terwijl de TCO wel redelijk omhoog gegaan is.
Dus die TCO stijging moet ergens vandaan komen.
Die 19 inchers hebben ook een wat te krappe bandenmaat imo, ze zouden beiden makkelijk 10mm extra kunnen gebruiken.Inspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:13:
Even een vraag voor Y rijders op 20 inch. Klopt het dat dit ook van die stoeprand magneten zijn door de uitstekende velg ipv uitstekende banden? Is dit vergelijkbaar met de 18 inch op de 3? Die heb ik (nou ja, grotendeels mijn vrouw..) redelijk stuk gereden. (Winterset) Mijn zomerset, 19 inch Tesla velgen, zijn nog wel prima omdat je hier wat meer band hebt.
Ik vind de Y op 19 inch eigenlijk niet super, maar Y op 20 inch met velgschade ook niet.
Je kan een ICE niet vergelijken met een EV. Het koppel wat er altijd is, is een verademing. Als je nu 1.4 140PK rijdt, maak ik me geen zorgen dat je een RWD langzaam vindt. Rij je daarna een P of AWD, tja dan wen je daar weer snel aan. Daarna een Plaid, dan vind je dat de normJustC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:20:
Beste,
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
1. De Y RWD zal sneller aanvoelen dan je proceed denk ik (de proceed doet 9.1 naar 100?)JustC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:20:
Beste,
2. Ten opzichte van de Y AWD voelt de RWD inderdaad wat geknepen bij acceleratie uit stilstand
3. Acceleratie 50-80, 80-100/120 etc voelt nog wel vrij snel
4. Een testritje is zo gemaakt
[ Voor 9% gewijzigd door Bever! op 03-02-2023 09:31 ]
Het zijn vooral de Performance wielen die echt lastig schadevrij te houden zijn.Inspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:13:
Even een vraag voor Y rijders op 20 inch. Klopt het dat dit ook van die stoeprand magneten zijn door de uitstekende velg ipv uitstekende banden? Is dit vergelijkbaar met de 18 inch op de 3? Die heb ik (nou ja, grotendeels mijn vrouw..) redelijk stuk gereden. (Winterset) Mijn zomerset, 19 inch Tesla velgen, zijn nog wel prima omdat je hier wat meer band hebt.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Wat ik op TMC lees ook de 20 inch wielen. Vind het veel mooier staan maar ben eigenlijk te lui om ze netjes te houden.VidaR-9 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Het zijn vooral de Performance wielen die echt lastig schadevrij te houden zijn.
Ik kom uit een vergelijkbare auto qua vermogen en heb nu een Y rwd....de Y ga je prima snel genoeg vinden. We noemen steeds dat hij langzaam voelt tussen 0-50 omdat je voelt dat hij van 50-100 meer power heeft...niet omdat hij daadwerkelijk langzaam is. Ook van 0-50 trek ik je kia er uit terwijl ik een broodje smeer achter het stuurJustC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:20:
Beste,
Allemaal pieken ze met het vermogen rond de 70-80 kmu, echter met een awd/p heb je gewoon meer boom in het lage bereikNomad schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Ik kom uit een vergelijkbare auto qua vermogen en heb nu een Y rwd....de Y ga je prima snel genoeg vinden. We noemen steeds dat hij langzaam voelt tussen 0-50 omdat je voelt dat hij van 50-100 meer power heeft...niet omdat hij daadwerkelijk langzaam is. Ook van 0-50 trek ik je kia er uit terwijl ik een broodje smeer achter het stuur
/f/image/iwqc3fkqX3a2WxRp6YRgyA7u.png?f=fotoalbum_large)
Een mail gestuurd naar de leasemaatschappij, met dat ik alles had geprobeerd maar niet werkte. Kreeg binnen 10 minuten mail met: "probeer nu nog eens". En het werkte allemaal. Ik denk dat ze een vinkje waren vergeten.Jeroen-Buren schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:05:
[...]
Bij mij was PC per 27 januari verlopen en de leasemaatschappij heeft bij Tesla "een wijziging doorgevoerd"... In de auto krijg ik nog steeds de melding "Service niet beschikbaar" en in de app ook geen optie om PC aan te schaffen. Laat je het weten als het bij jou werkt (en wat je daarvoor hebt moeten doen)?
Premium connectivity werkt gewoon, de upgrade sectie in de app en auto geeft nog steeds service unavailable.
Ik heb toen ineens al die PC's verliepen gebeld met Tesla omdat LM helemaal niets deed, en toen hebben ze het geactiveerd zodat ik zelf PC kon aanschaffen.Jeroen-Buren schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:05:
[...]
Bij mij was PC per 27 januari verlopen en de leasemaatschappij heeft bij Tesla "een wijziging doorgevoerd"... In de auto krijg ik nog steeds de melding "Service niet beschikbaar" en in de app ook geen optie om PC aan te schaffen. Laat je het weten als het bij jou werkt (en wat je daarvoor hebt moeten doen)?
Er zijn 3 factoren die meespelen hoorde ik van onze fleet manager:this schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:22:
[...]
In België zijn de TCO prijzen voor EV's enorm hard aan het stijgen (ik spreek over TCO omdat dit de budgetten zijn die wij als werknemer normaal te zien krijgen als we een auto willen leasen).
Ik heb me laten vertellen dat dit komt doordat de leaseprijzen serieus verhoogd zijn in anticipatie voor slechte restwaarde.
Hoe betrouwbaar mijn bron is weet ik niet, maar het lijkt mij wel ergens logisch. Want bijvoorbeeld de Tesla Model Y RWD is afgelopen half jaar nooit gestegen in prijs, terwijl de TCO wel redelijk omhoog gegaan is.
Dus die TCO stijging moet ergens vandaan komen.
- zowat alle merken hebben de prijzen verhoogd (behalve Tesla)
- interestvoeten zijn verhoogd, en dat is een factor in de leaseprijs
- LM doen het in hun broek en zetten hun restwaardes massaal omlaag...
Dat laatste vind ik niet OK, ik verwacht het tegendeel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het is Australia trouwens, geen idee waarom ik NZ noemde. Te veel travelessence advertentie op BNR geluisterd.... https://www.instagram.com/tesla_miiip/ let wel op, zijn insta was ooit gehacked, weet niet of het al terug is.Zensu schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:33:
[...]
Meer fotos van die model 3 nieuw Zeeland?
Deze is ook wel bruut http://www.casperm3.com/
Die casperm3 heeft de adro pack. https://www.instagram.com/adro.inc/
Ding is mooi maar mega duur (echt carbon ook nog eens). Ik had de ontwikkeling van adro gevolgd, mooi bedrijf met goede smaak maar parts die alsnog functioneel is (of iig het niet slechter maken). Had zelf een query gedaan tijdens de pre-order, toen ze nog met de prototype van Model 3/Y bezig waren. Ding is 5500$ ex verzending.....

Ik vind overigens dat ze mooier staat op de Model Y dan op Model 3. https://www.instagram.com/p/Ca5L9GCP9qp/
Ze hadden ook bmw pignose geprobeerd te redden, het is iets beter, maar no cigar. ding is niet te redden.

Life is too short to drive boring cars
Maar de leaseprijzen van de Tesla's zijn ook omhoog gegaan, dat zou betekenen dat de leasemaatschappij gewoon grotere winstmarges neemt op Tesla's?Tommie12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Er zijn 3 factoren die meespelen hoorde ik van onze fleet manager:
- zowat alle merken hebben de prijzen verhoogd (behalve Tesla)
- interestvoeten zijn verhoogd, en dat is een factor in de leaseprijs
- LM doen het in hun broek en zetten hun restwaardes massaal omlaag...
Dat laatste vind ik niet OK, ik verwacht het tegendeel.
Als groot bedrijf met gigantisch wagenpark (wat bij ons toch het geval is) zouden we daar toch ook wel serieuze kortingen op moeten krijgen, en dat lijkt niet het geval te zijn. Hetzelfde hoor ik bij andere bedrijven waarvan hun fleet bij de grootste van België horen.
Die intrestvoeten zijn inderdaad omhoog gegaan, maar de leaseprijzen een heel stuk harder.
Tenslotte denk ik dat de leasemaatschappijen de markt beter kunnen inschatten dan wij.
Als zij denken dat de restwaardes serieus gaan inzakken, denk ik niet dat ze zoiets uit hun duim zuigen.
Want de leasemarkt is ook geen monopolie, de verschillende leasemaatschappijen concurreren keihard met elkaar. En als er ene er van overtuigd is dat de restwaardes niet gaat zakken, dan kunnen zij hun prijzen makkelijk onder die van de concurrentie zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door this op 03-02-2023 10:11 ]
Tja, het zal vooral spelen met die restwaarde zijn...this schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:10:
[...]
Maar de leaseprijzen van de Tesla's zijn ook omhoog gegaan, dat zou betekenen dat de leasemaatschappij gewoon grotere winstmarges neemt op Tesla's?
Als groot bedrijf met gigantisch wagenpark (wat bij ons toch het geval is) zouden we daar toch ook wel serieuze kortingen op moeten krijgen, en dat lijkt niet het geval te zijn. Hetzelfde hoor ik bij andere bedrijven waarvan hun fleet bij de grootste van België horen.
Die intrestvoeten zijn inderdaad omhoog gegaan, maar de leaseprijzen een heel stuk harder.
Tenslotte denk ik dat de leasemaatschappijen de markt beter kunnen inschatten dan wij.
Als zij denken dat de restwaardes serieus gaan inzakken, denk ik niet dat ze zoiets uit hun duim zuigen.
Want de leasemarkt is ook geen monopolie, de verschillende leasemaatschappijen concurreren keihard met elkaar. En als er ene er van overtuigd is dat de restwaardes niet gaat zakken, dan kunnen zij hun prijzen makkelijk onder die van de concurrentie zetten.
Toch heb ik het idee dat ze opzettelijk het vermogen van de RWD onderin knijpen. Ik heb hiervoor een E-Niro gehad, en ik heb echt het gevoel dat die vanaf 0 eerder op vol vermogen zat dan de Y RWD die ik nu heb. Je voelt gewoon dat ie pas op vol vermogen gaat na een kilometer of 20/30. Ook te zien aan je vermogensmetertje linksboven in het scherm, die gaat gewoon langzaam richting vol.Bever! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:37:
[...]
Allemaal pieken ze met het vermogen rond de 70-80 kmu, echter met een awd/p heb je gewoon meer boom in het lage bereik
[Afbeelding]
Zal wel opzettelijk gedaan zijn om de RDW hoger boven de AWD te houden qua 0-100 tijd...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Het zal wel iets met de stabiliteit te maken hebben.Damian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:22:
[...]
Toch heb ik het idee dat ze opzettelijk het vermogen van de RWD onderin knijpen. Ik heb hiervoor een E-Niro gehad, en ik heb echt het gevoel dat die vanaf 0 eerder op vol vermogen zat dan de Y RWD die ik nu heb. Je voelt gewoon dat ie pas op vol vermogen gaat na een kilometer of 20/30. Ook te zien aan je vermogensmetertje linksboven in het scherm, die gaat gewoon langzaam richting vol.
Zal wel opzettelijk gedaan zijn om de RDW hoger boven de AWD te houden qua 0-100 tijd...
Als je een achterwielaandrijver te snel veel vermogen geeft op de achteras... dan kan je al eens achterstevoren staan.
Daar heeft de Tesla hele slimme traction control voor, dus dat lijkt mij geen issue.Tommie12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Het zal wel iets met de stabiliteit te maken hebben.
Als je een achterwielaandrijver te snel veel vermogen geeft op de achteras... dan kan je al eens achterstevoren staan.
zoek een dyno sheet van een m3 rwd en een Y rwd en dan zie je het snelDamian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:26:
[...]
Daar heeft de Tesla hele slimme traction control voor, dus dat lijkt mij geen issue.
Al gedaan, van de Y RWD nog niet kunnen vinden...Bever! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
[...]
zoek een dyno sheet van een m3 rwd en een Y rwd en dan zie je het snel
De long range valt buiten persoonlijk budget vooral want qua bijtelling ga ik dan toch weer meer omhoog dan ik wil.
Heb zo juist wel de offerte van LM bekeken maar die prijzen schelen enorm met tesla.
679 euro (tesla) ex laadpaal vs 820 euro (LM) ex laadpaal dus heb hier nog opheldering over gevraagd.
Vind het echt een mooie auto in ieder geval dus zeker de moeite waard toch even die proefrit in te gaan plannen.
Toen wel de M3 SR gereden maar ivb met de kleine en gezinsuitbreiding op komst toen die toch laten schieten.
[ Voor 10% gewijzigd door JustC op 03-02-2023 10:31 ]
Zal wel meevallen, mijn SR+ is echt een stuk rapper dan de Y RWD. Ik denk dat Tesla hem bewust wat zompiger maakt omdat het een andere doelgroep is dan de 3.Tommie12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Het zal wel iets met de stabiliteit te maken hebben.
https://i2.wp.com/www.mou...R-SOC-Dyno-Test.jpg?ssl=1Bever! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
[...]
zoek een dyno sheet van een m3 rwd en een Y rwd en dan zie je het snel
Ik vond deze.
Wat ik vooral zie is dat het koppel (want dat is wat je voelt) zowat constant blijft tot 50-60 km/h, en dan zakt.
Ik heb nog niet met de auto gereden, dus kan het moeilijk plaatsen.
De vermogencurve loopt altijd op, omdat je gewoon het maximale vermogen niet kan opwekken bij laag toerental, waar wel een hoog koppel.
Dat is inderdaad wel wat je voelt, na 50-60 km/u gaat de fut er een beetje uit. Maar dit is het plaatje van de 3, bij de Y is hij juist van 0-50 wat futloos en trekt hij daarboven voor je gevoel prima door. Maar dat zal denk ik tussen de oren zitten omdat hij op lage snelheid trager voelt.Tommie12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:34:
[...]
https://i2.wp.com/www.mou...R-SOC-Dyno-Test.jpg?ssl=1
Ik vond deze.
Wat ik vooral zie is dat het koppel (want dat is wat je voelt) zowat constant blijft tot 50-60 km/h, en dan zakt.
De vermogencurve loopt altijd op, omdat je gewoon het maximale vermogen niet kan opwekken bij laag toerental, waar wel een hoog koppel.
interessant dat het vermogen bij een sr amper afvalt, een awd/p verliest veel meer pk boven de 130 vergeleken daarmeeTommie12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:34:
[...]
https://i2.wp.com/www.mou...R-SOC-Dyno-Test.jpg?ssl=1
Ik vond deze.
Mailadres klopt niet. Heeft iemand een werkend mailadres van Tesla Tilburg? Telefonisch blijken ze onbereikbaar (na 2x een uur in de wacht)Sander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:07:
[...]
Even mailen naar Delivery_NL@Tesla.com, ik had binnen een werkdag antwoord en ook goed geregeld, maar heb je ook een afhaal afspraak of alleen een datum? Want je moet de afspraak zelf inplannen (in Tilburg dan) en als je dat niet doet vindt levering ook niet plaats en schuif je door. Overigens geen garantie dat je de auto dan alsnog zo snel krijgt! Zie ook het Levering topic: Het grote Tesla Levering topic
Hele vakantie naar Zuid Frank, en ski vakantie heb ik SlamFM Non stop aangehad. Geen enkel probleem. Alleen nadat je een landgrens over bent, duurt het relatief lang voordat de premium connected sim kaart weer internet heeft.Obelixxx schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:33:
Hoi,
Heeft iemand van de recente vakantiegangers ervaring opgedaan met TuneIn en de stations Veronica en of Radio 538?
Zomer 2022 waren deze in het buitenland niet te gebruiken. Is dit inmiddels wel mogelijk?
Slamfm is volgens mij niet van Talpa. De zenders van Talpa lijken niet te werken via Tune-In in het buitenland.Blasterxp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Hele vakantie naar Zuid Frank, en ski vakantie heb ik SlamFM Non stop aangehad. Geen enkel probleem. Alleen nadat je een landgrens over bent, duurt het relatief lang voordat de premium connected sim kaart weer internet heeft.
Dit valt eigenlijk wel nog goed mee. Ik heb het eens allemaal getest (we hebben 1 kleine en er is een tweede op komst) en het lijkt allemaal wel goed te passen.JustC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:30:Toen wel de M3 SR gereden maar ivb met de kleine en gezinsuitbreiding op komst toen die toch laten schieten.
Maar de MY gaat wel comfortabeler zijn, bij de M3 zal het altijd wel wat gepuzzel zijn, terwijl je bij de MY ruimte zat hebt en niet hoeft na te denken over hoe je iets in de auto steekt.
https://www.amazon.nl/VXD...efix=%2Caps%2C123&sr=8-15
Jep heb ik, werkt perfect!BDelamontagne schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:20:
Iemand ervaring met een aftermarket draadloze lader voor een 2020 M3? Zit naar deze te kijken maar ben benieuwd of er toevallig mensen zijn die dit geinstalleerd hebben.
https://www.amazon.nl/VXD...efix=%2Caps%2C123&sr=8-15
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat was snel antwoord, haha! Prima, ga ik hem bestellen, dank!
Allicht is die rapper SR+ is 300 kg lichter dan een Y RWD en volgens specs ook 1,3 seconden sneller bij de 100.Pierz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Zal wel meevallen, mijn SR+ is echt een stuk rapper dan de Y RWD. Ik denk dat Tesla hem bewust wat zompiger maakt omdat het een andere doelgroep is dan de 3.
Toch is het echt de programmering van het pedaal wat het verschil maakt.jip_86 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:33:
[...]
Allicht is die rapper SR+ is 300 kg lichter dan een Y RWD en volgens specs ook 1,3 seconden sneller bij de 100.
Kan best inderdaad, chill mode achtig idee. Binnenkort toch eens een rit maken in de Y p en Y rdw, ben benieuwd hoeveel het nou scheelt met wat ik nu heb.Pierz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Toch is het echt de programmering van het pedaal wat het verschil maakt.
Als je van een Model 3 LR AWD komt, en de acceleratie wel kan waarderen, is de Y RWD toch wel een stap terug. De Y LR is nog wel te overzien denk ik. De acceleratie van de LR AWD blijft voor mijn een groot pluspunt van de Tesla. Daardoor zal het voor mij geen RWD worden. Ben helaas te verwent de afgelopen 4 jaar.Bever! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:05:
[...]
Kan best inderdaad, chill mode achtig idee. Binnenkort toch eens een rit maken in de Y p en Y rdw, ben benieuwd hoeveel het nou scheelt met wat ik nu heb.
Y LR vs Y RWD - YouTube: Drag race Tesla Model Y LR vs. Tesla Model Y RWD 😜
Geen super video want de Y RWD is iets eerder weg maar geeft wel een indruk.
Y RWD Dragy test van Bjorn - YouTube: Tesla Model Y RWD acceleration test
De Model 3 LR AWD zit veel sneller op de 50. Denk in de heft van de tijd.
[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 03-02-2023 12:26 ]
Zou sowieso beter zijn als de verhouding band/velg iets beter zou zijn.Inspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:13:
Persoonlijk had ik liever een smallere velg, zodat de banden wat bol om de velg liggen. IMHO mooier èn fijner bij parkeren naast stoepranden...
Nu op de standaard Tesla-velgen bredere sloffen leggen gaat de range niet verbeteren, alsmede de aanschafprijs van de bandjes zelf...
Voor zover ik weet doen de knipperlichten het altijd, ook tijdens een herstart, alleen hoor je het tikken niet meer omdat dit over het audiosysteem gaat.DennusB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:44:
Gisteren ook iets bijzonders, ik reed op autopilot op de snelweg en reed een fly-over op, opeens stopte autopilot met sturen en ging ik de vluchtstrook op, dus ik nam het stuur over en op dat moment crashte de hele auto. Ik kon nog wel rijden, gasgeven en remmen, maar het scherm liep vast, knipperlichten kapot. Via scrollwieltjes al rijdend een reset gedaan en na een minuut of 5 was ie weer tot leven. Maar wel bijzonder, nog nooit meegemaakt
Het verschil is echt heel groot, maar uiteraard ook relatief. Kom je vanaf een gemiddelde ICE, dan krijg je bij de Y RWD wel een glimlach op je gezicht tijdens het optrekken. Maar als je de M3P gewend bent, dan krijg je dat bij de Y RWD zeker niet is mijn ervaring.Bever! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:05:
[...]
Kan best inderdaad, chill mode achtig idee. Binnenkort toch eens een rit maken in de Y p en Y rdw, ben benieuwd hoeveel het nou scheelt met wat ik nu heb.
Met het oude prijsverschil van +-15k tussen RWD en LR kreeg de RWD bij mij de voorkeur, maar met het huidige prijsverschil de LR, juist omdat het net even dat stukje toevoegt waar je extra plezier voor terugkrijgt.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
JaInspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:13:
Even een vraag voor Y rijders op 20 inch. Klopt het dat dit ook van die stoeprand magneten zijn door de uitstekende velg ipv uitstekende banden?
[...]
Het is nog erger dan de zilveren 19" van de Model 3. Als je de zwarte velg beschadigd, komt het aluminium bloot te liggen. Denk dat ik binnenkort maar eens met wat schuurpapier en een lakstift aan de gang ga, want bij sommige velgen ben ik bijna helemaal rond.
Zal combinatie van LFP en gewicht zijn. De Model 3 is ook langzamer geworden door LFP. Komt nog bij dat de Y iets zwaarder is. Je ziet bij de Y LR/P ook dat deze wat minder snel zijn. Dus ik denk niet dat ze zoveel extra geknepen hebben eigenlijk.Damian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:42:
Toch jammer, want technisch gezien kan ie echt sneller, maarja, anders verkoopt de LR en de P niet he
Nah vooral het stukje vanaf stilstand kan echt sneller, kijk maar naar het vermogen dat je ziet in het scherm linksbovenin, dat blijft echt laag hangen en komt pas later op gang.Inspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Zal combinatie van LFP en gewicht zijn. De Model 3 is ook langzamer geworden door LFP. Komt nog bij dat de Y iets zwaarder is. Je ziet bij de Y LR/P ook dat deze wat minder snel zijn. Dus ik denk niet dat ze zoveel extra geknepen hebben eigenlijk.
[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:06 ]
Precies, met de introductie van LFP bij de Model 3 is deze ook langzamer geworden. Dat zullen ze niet gedaan hebben om verschil tussen de RWD en LR groter te maken.Mar.tin schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:08:
[...]
Het kan best wel zo zijn dat de LFP chemie niet zo gelukkig wordt van "instant" grote vermogens leveren, en blijer blijft als het "rustig" opbouwt.
Mijn M3 2022 RWD doet volgens ScanMyTesla in elk geval in een +- 1,5-2 seconden opbouwen naar 225kW vermogen.
Aan de andere kant, merk ik dat als er al vermogen gevraagd wordt (lees: je rijdt al) dat de respons veel acuter is, maar wellicht is dat wederom gevolg van de gebruikte chemie.
Door o.a. het fluitje vermoeden ze wel dat ze de auto wat langer nodig hadden dus heb nu een Tesla S te leen, dat is echt een wereld van verschil. Wil zo snel mogelijk mijn Y weer terug
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ben benieuwd hoe ze het oplossen...Oekol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:19:
Vandaag voor het fluitje achter in de auto naar Tesla Service gegaan. Fluitje kwam -gelukkig- ook tijdens de proefrit met de monteur tevoorschijn (top gast trouwens!) en de trekhaak wordt er ook direct ondergezet.
Door o.a. het fluitje vermoeden ze wel dat ze de auto wat langer nodig hadden dus heb nu een Tesla S te leen, dat is echt een wereld van verschil. Wil zo snel mogelijk mijn Y weer terug
Ik ga over een week voor trekhaak en fluittoon naar Tesla Service in Wezep. Hoeveel tijd vergt trekhaak op MYRWD en wat zijn evt. kosten bij een leenauto??Oekol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:19:
Vandaag voor het fluitje achter in de auto naar Tesla Service gegaan. Fluitje kwam -gelukkig- ook tijdens de proefrit met de monteur tevoorschijn (top gast trouwens!) en de trekhaak wordt er ook direct ondergezet.
Trekhaak was aan de telefoon 3 a 4 uur wat ze aangaven. De leenauto was afgekeurd door de leasemaatschappij maar ik kreeg 'm alsnog mee. Geen idee dus.Solexje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Ik ga over een week voor trekhaak en fluittoon naar Tesla Service in Wezep. Hoeveel tijd vergt trekhaak op MYRWD en wat zijn evt. kosten bij een leenauto??
3-4 uur? Holy. Ook niet echt efficient systeem voor dan.Oekol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Trekhaak was aan de telefoon 3 a 4 uur wat ze aangaven. De leenauto was afgekeurd door de leasemaatschappij maar ik kreeg 'm alsnog mee. Geen idee dus.
Inmiddels heb ik besloten hier vanaf te zien, is het mogelijk om deze reservering over te dragen?
Zo ja, wie kan ik hier blij mee maken?
Levering staat gepland: 16 feb - 2 maart.
Lijkt me iets voor het leveringen topic, maar ik denk niet dat het zo werkt. Als jij cancelt zal Tesla zelf de auto aan een ander toewijzen die dezelfde configuratie heeft.Lamaka schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:16:
Op de ochtend dat de prijsverlagingen in Nederland werden aangekondigd, heb ik een zwarte model 3 RWD besteld.
Inmiddels heb ik besloten hier vanaf te zien, is het mogelijk om deze reservering over te dragen?
Zo ja, wie kan ik hier blij mee maken?
Levering staat gepland: 16 feb - 2 maart.
Als je even in het forum had gezocht had je gezien dat dit al maanden bekend is...desimal90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
1 Feb nieuwe model y (2023) in ontvangst genomen. Wat een tegenvaller dat er geen park-assist in zit en geen ultrasone sensoren. Ik had dat gemist bij het bestellen. Aangezien ik van een Model 3 kom uit 2019 was dit toch wel een tegenvaller. Ik hoop maar dat er snel iets terugkomt via de software updates.
En ook dat er (binnenkort?) een update komt die deze functies herstellen obv Vision. Even geduld, komt dus goed.
Ben zelf wel blij dat die afzichtelijke sensor rondjes er niet op zitten...
Ik zou er niet gek van opkijken dat Tesla binnenkort met een acceleratie boost voor de RWD komt. Waar je uiteraard flink voor moet betalen.Damian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:42:
Toch jammer, want technisch gezien kan ie echt sneller, maarja, anders verkoopt de LR en de P niet he
Je blijft het herhalen zonder enig objectieve bron.. Feit is dat een LFP accu veel minder hard kan ontladen dan een NCA/NCM accu. En zelfs een Panasonic (snelste accu) is al veel sneller dan een minder goede accu als de LG in dezelfde auto..Damian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:42:
leesvoer: https://tff-forum.de/t/mo...22-panasonic-vs-lg/210880
[ Voor 8% gewijzigd door Bever! op 03-02-2023 15:02 ]
YouTube: Tesla Model 3 Front and Rear Train Noise
Het betreft een 2021 Model 3 met 30 duizend kilometer op de teller. Het komt vooral voor op lage snelheden bij het accelereren en decelereren, of bij drempels.
Het zou mooi zijn als iemand weet welk onderdeel dit probleem zou kunnen geven.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Klinkt als de rubberhoezen bij de draagarmen?fonsoy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:02:
Even een algemene vraag; herkent iemand dit geluid van de ophanging? Het betreft het gekraak (en niet het gerammel, want dat is het leder van de stoelen dat wat 'rammelt'). Het is een bijzonder irritant geluid ook.
YouTube: Tesla Model 3 Front and Rear Train Noise
Het betreft een 2021 Model 3 met 30 duizend kilometer op de teller. Het komt vooral voor op lage snelheden bij het accelereren en decelereren, of bij drempels.
Het zou mooi zijn als iemand weet welk onderdeel dit probleem zou kunnen geven.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.