Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Autopilot schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:38:
Bij een route op mijn Tesla geeft hij aan dat ik de bestemming niet haal zonder bij te laden. Hij navigeert ook niet naar de slimste (of welke dan ook) SuC, ik moe handmatig een SuC selecteren en daar naartoe navigeren.

Zou hij dit niet automatisch moeten doen? In instellingen staat de reisplanner (beta) aan.
Heeft niemand anders dit probleem?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30
Autopilot schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Heeft niemand anders dit probleem?
Ik heb beide meegemaakt. Tenminste een keer dat 'ie alleen maar aangaf dat ik m'n bestemming niet zou halen (geen idee of 'ie na verloop van tijd alsnog een SuC geplanned zou hebben, die heb ik op 'n gegeven moment maar handmatig geselecteerd als bestemming). Een andere rit gaf 'ie het ook aan, inclusief waarschuwingen dat ik niet harder dan 130 120 110 100 mocht rijden (op de Autobahn zeker, dahag) totdat 'ie herberekende naar een SuC dichterbij. Bij dat laatste voorbeeld was de oorspronkelijke bestemming ook al een (automatisch geselecteerde) SuC, bij het eerste weet ik dat niet meer.

Maar inderdaad, de navigatie kan nog wel wat TLC gebruiken. Al zouden ze maar beginnen met te rekenen met het werkelijke verbruik van mijn model 3 ipv een of ander theoretisch windtunnelmodel. Als eerste SuC eentje op 350km afstand kiezen terwijl de werkelijke range tussen de 250 en 300 zit, is gewoon niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eddos schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:48:
Zijn er meer mensen die de zetes van de 3 te zacht vinden en hebben jullie er iets aan laten doen? Ik heb op TMC de vraag ook al gesteld en daar is een forumlid bij Ellermeyer geweest voor een aanpassing. Ik twijfel echter of opnieuw opvullen misschien ook al wel genoeg is, maar dan met stevig(er) materiaal dan er nu in zit.
Te plat, te weinig (zijwaartse) ondersteuning.
Verder zit het wel prima hoor, beter dan het gemiddelde.

Maar ik zie mijzelf niet 1600km wegtikken op een dag, wat met de V60 prima te doen was.
Mark12121979 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:37:
Sinds mijn M3P bij een SeC opnieuw is uitgelijnd en het stuur recht is gezet wordt er bij gebruik van AP helemaal geen bevestiging meer via het stuur gevraagd en kan ik gewoon achterover zitten met mijn handen van het stuur af. Op zich is dit wel een stuk relaxter maar vreemd is het natuurlijk wel.
Hahaha dat is makkelijk 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
anboni schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb beide meegemaakt. Tenminste een keer dat 'ie alleen maar aangaf dat ik m'n bestemming niet zou halen (geen idee of 'ie na verloop van tijd alsnog een SuC geplanned zou hebben, die heb ik op 'n gegeven moment maar handmatig geselecteerd als bestemming). Een andere rit gaf 'ie het ook aan, inclusief waarschuwingen dat ik niet harder dan 130 120 110 100 mocht rijden (op de Autobahn zeker, dahag) totdat 'ie herberekende naar een SuC dichterbij. Bij dat laatste voorbeeld was de oorspronkelijke bestemming ook al een (automatisch geselecteerde) SuC, bij het eerste weet ik dat niet meer.

Maar inderdaad, de navigatie kan nog wel wat TLC gebruiken. Al zouden ze maar beginnen met te rekenen met het werkelijke verbruik van mijn model 3 ipv een of ander theoretisch windtunnelmodel. Als eerste SuC eentje op 350km afstand kiezen terwijl de werkelijke range tussen de 250 en 300 zit, is gewoon niet handig.
Ik heb dat dus nog nooit gehad dat hij aangeeft dat ik niet harder dan x km mag rijden. Alleen een rode waarschuwing dat ik mijn bestemming niet haal met de huidige SoC.

Ik heb echt geen idee waar het aan ligt. Werkt het bij anderen wel prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Niets, denk door de warmte vs kou ivm achterruitverwarming aangezien de barst daar ook begint en er vlak boven ook een paar kleine barstjes zichtbaar zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 21:54

DM_

Autopilot schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Ik heb dat dus nog nooit gehad dat hij aangeeft dat ik niet harder dan x km mag rijden. Alleen een rode waarschuwing dat ik mijn bestemming niet haal met de huidige SoC.

Ik heb echt geen idee waar het aan ligt. Werkt het bij anderen wel prima?
Gebruik de navigatie bijna niet, maar tijdens kerst stuurde die me naar de suc bij dordt als tussenstop. Toen ik op een andere route klikte direct naar huis gaf hij aan dat ik max 105 mocht rijden om het te halen. Marge was trouwens echt weinig, een 10 km range te weinig ofzo. Misschien daardoor de aangepaste snelheid melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:15
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:03:
Oh oh... Maar even een serviceafspraak ingepland.
[Afbeelding]
Ik ook gehad begin december. Begon ook bij de verwarmingslijn.

Tip:maandag direct bellen met je dichtstbijzijnde sec. Zeggen dat je wil dat ze er even naar kijken. Pas dan plannen ze een reparatie in namelijk. Anders maak je nu een afspraak via de app voor over een paar weken en dan constateren ze dan dat het idd kapot is. Ben je weer een paar weken verder voor ze gaan repareren.

Verder scheurde het bij mij uit tot ongeveer de hele ruit in een grote bocht. Kan geen kwaad.

Als ze geen schade aan de buitenzijde voelen dan is het gewoon garantie reparatie. Reparatie duurde bij mij 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:03:
Oh oh... Maar even een serviceafspraak ingepland.
[Afbeelding]
Heb ik ook. Binnen een dag of 3 ging hij over de hele achterruit. Wacht nu op een nieuwe ruit.

Even uit nieuwsgierigheid @Taro en @Vinslo van wanneer is jullie model 3? Die van mij is van eind juni. Wellicht is dit een probleem wat in een bepaalde serie aanwezig is?

@Inspired, bij mij doet de knop op het scherm het gewoon, die in de autoweergave aan de linkerkant staat zeg maar. Alleen zichtbaar als de auto in P staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Smobbo op 25-01-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet dat het veel boeit maar werkt bij jullie de laadpoort openen optie in de auto nog? Gewoon via het opladen scherm bedoel ik dan. Ik kan klikken wat ik wil maar hij gaat niet open. Ook niet in park, deuren unlocked etc. Verder wel gewoon via de app en als ik er zelf op druk van buiten dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 25-01-2020 18:01 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:00:
Niet dat het veel boeit maar werkt bij jullie de laadpoort openen optie in de auto nog? Gewoon via het opladen scherm bedoel ik dan. Ik kan klikken wat ik wil maar hij gaat niet open. Ook niet in park, deuren unlocked etc. Verder wel gewoon via de app en als ik er zelf op druk van buiten dus.
Ja werkt hier nog, maar heb ook meerdere keren problemen gehad die alleen werden opgelost na het slapen van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Smobbo Ah. Zal die eens proberen. De knop in het “opladen” scherm doet het iig niet meer bij me. Of is dat een onhandige vertaling en opent die de poort sowieso niet? Zal eens kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 25-01-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
DM_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:06:
[...]

Gebruik de navigatie bijna niet, maar tijdens kerst stuurde die me naar de suc bij dordt als tussenstop. Toen ik op een andere route klikte direct naar huis gaf hij aan dat ik max 105 mocht rijden om het te halen. Marge was trouwens echt weinig, een 10 km range te weinig ofzo. Misschien daardoor de aangepaste snelheid melding.
Welke instellingen heb je aan en uit staan in je navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Smobbo Half september opgehaald.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autopilot schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:40:
[...]

Welke instellingen heb je aan en uit staan in je navigatie?
Dat is geen instelling. Doet hij eventueel standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Mmm, oké. Dat is best een tijdje later.
Bij mij begon het ook precies bij de verwarmingsdraden, aan de binnenkant kan je het met je nagel net voelen (bijna niet).
De SeC medewerker vertelde dat hiermee de binnenste laag gescheurd was en dat er nog een ‘plastic’ laag zat en dan de buitenruit. Ik kan er gewoon mee doorrijden ;) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb het idee dat de rem apaciteit de laatste periode langzaam beter wordt en dat de auto remt met meer gevoel. Zou het kunnen dat de blokken + schijven pas vanaf 10k km in geremd zijn? (ik gebruik deze namelijk nauwelijks)
Een paar dagen terug werkte de optie bij mij niet toen ik ging laden bij IONITY. Vorige week was ik aangewezen op de granny en ook daar werkte het knopje niet meer om de laadpoort te openen.

[ Voor 57% gewijzigd door revolution-nl op 25-01-2020 19:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:48:
Ik heb het idee dat de rem apaciteit de laatste periode langzaam beter wordt en dat de auto remt met meer gevoel. Zou het kunnen dat de blokken + schijven pas vanaf 10k km in geremd zijn? (ik gebruik deze namelijk nauwelijks)

[...]

Een paar dagen terug werkte de optie bij mij niet toen ik ging laden bij IONITY. Vorige week was ik aangewezen op de granny en ook daar werkte het knopje niet meer om de laadpoort te openen.
Jazeker!
Normaal gesproken kost dat zo’n 500km rijden en remmen.

Ik merk nu met 5k km pas dat de remmen het een beetje gaan doen. Wat heel erg meehielp was Duitsland 233 rijden. Je bent dan eromheen wat meer een harder aan het remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Jazeker!
Normaal gesproken kost dat zo’n 500km rijden en remmen.

Ik merk nu met 5k km pas dat de remmen het een beetje gaan doen. Wat heel erg meehielp was Duitsland 233 rijden. Je bent dan eromheen wat meer een harder aan het remmen.
Herkenbaar, 4 weken terug hebben we een tripje Moezel / Ardennen gedaan incl autobahn , sindsdien een toename in remkracht en gevoel. Moet je nagaan hoe laag de slijtage is als het spul na 10k km pas ingeremd is.

Regen op de autobahn op hoge snelheden schiet inderdaad vaak tekort :P O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Werkt bij mij ook bijna nooit. Zeker de laatste maand niet. Kan drukken wat ik wil, maar de poort gaat niet open. Druk altijd op het klepje zelf, ben er dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Voor ABRP moet ik het verbruik van de M3 SR+ (19”) invoeren bij 110km/h.
Hoe kan ik dit achterhalen en waar kan ik zien wat mijn verbruik is bij 110km/h?

Iemand een idee?

Het is van vrij grote invloed op het plannen van een reis van circa 1000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:23
Novadecasa schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:32:
Voor ABRP moet ik het verbruik van de M3 SR+ invoeren bij 110km/h.
Hoe kan ik dit achterhalen en waar kan ik zien wat mijn verbruik is bij 110km/h?

Iemand een idee?

Ik stel hem bij mij op 220Wh/km in. Dan kom ik enigszins met restcapaciteit aan (19" wielen).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Saxi
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-10-2024
Met mijn nieuwe Model 3 naar Oost-Europa

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Vervolgens op 2 januari vertrokken voor een roadtrip naar Boekarest. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen.

Ik heb een bedrijf in Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, waar ik normaal gesproken eens per zes weken heen vlieg. Het is een beetje een traditie dat ik bij het wisselen van auto (tot nu toe altijd tweedehands) een roadtrip naar kantoor maak. Dat was de afgelopen keren met een BMW Z3 en Z4. Maar nu ben ik niet dakloos meer en ging ik met de Model 3.

Uiteraard was het rijden zelf geen probleem; de uitdaging zou in het laden gaan zitten. Ik had geen haast en had sowieso al besloten er minstens 5 dagen over te doen. Een korte samenvatting per dag:

Dag 1: Amsterdam - Frankfurt
  • 15 kWh Supercharger Zevenaar
  • 55 kWh Ionity Ohlisger Heide vlak na Düsseldorf
  • Was nog niet leeg maar wilde graag Ionity proberen. Ik vond het starten van een sessie wel onhandig omdat je met een creditcard betaling moet starten waarbij ik ook de credit card app nodig heb. In ieder geval als je het vaste tarief van €8 wilt gebruiken.
  • 60 kWh NewMotion laadpaal bij de hotelovernachting vlak onder Frankfurt
Dag 2: Frankfurt - Marienbad
  • 24 kWh Supercharger Geiselwind (oostelijk van Würzburg)
  • 55 kWh FastNed Schmidgaden
  • Laatste snellader op de A6 richting Tsjechië (er is nog een supercharger iets verderop maar die ligt aan de A93 die de A6 kruist). De FastNed ging lekker snel maar dat mag ook wel voor een prijs van €0,59 / kWh
Dag 3: Marienbad - Boedapest
  • 15 kWh PolyFazer Marienbad
  • Een 50 kW laadpaal in het centrum, van de lokale provider PolyFazer. App installeren en met creditcard betalen (€0,58 / kWh). Er is ook een PolyFazer in Roemenië maar die heeft een eigen app.
  • 49 kWh Ionity Beroun (Tsjechië, zuid-westelijk van Praag)
  • Een gratis sessie [i]courtesy of[/i] Ionity
  • 49 kWh Supercharger Brno
  • Genoeg Tesla’s in Tsjechië, voornamelijk Model S en X
  • 31 kWh Supercharger Bratislava (Slowakije)
  • 21 kWh Ionity Ács (Hongarije)
  • Laatste sessie voor de stop in Boedapest. Helaas ging die maar tot maximaal 45 kW.
Dag 4: rustdag Boedapest
Het hotel had een laadpaal op de parkeerplaats maar deze werkte niet. Wel aangesloten gelaten omdat ik lekker dicht bij de slagboom stond. De bewaker was erg geïnteresseerd maar had geen idee dat er niet geladen werd.
  • 65 kWh Supercharger Fót (noordelijk van Boedapest)
  • Ook de auto gewassen want die was inmiddels behoorlijk vies.
Dag 5: Boedapest - Deva
Tot mijn verbazing wilde de navigatie via de Supercharger Debrecen (noord-oost Hongarije) richting Roemenië. Ik had verwacht dat we via de Supercharger Szeged (zuid-oost Hongarije) zouden gaan maar deze bestond volgens de navigatie (nog) niet. Een tegenvaller want ik verliet dus eerder dan gepland het Supercharger netwerk.
  • 26 kWh Mobiliti bij Decathlon Kecskemét
  • Laatste snellaad mogelijkheid voor de grens met Roemenië. Met de grensovergang naar Roemenië verliet ik definitief [i]Tesla territory[/i]. Er is geen Tesla dealer, service center of supercharger in Roemenië (er staan wel drie superchargers in de planning). Mensen die een Tesla hebben (ze zijn er wel) hebben deze zelf geïmporteerd. Service in Roemenië zullen ze niet krijgen.
  • 40 kWh Kaufland Arad (west Roemenië)
  • Kaufland (een Duitse hypermarkt keten) beheert zo ongeveer de snellaad infrastructuur in Roemenië. Bij elke Kaufland in de grotere steden staat een laadstation met een 50 kW DC Combo CCS / Chademo en 22 kW AC Type 2 aansluiting. Helaas was alleen de Type 2 aansluiting vrij want de CSS was al bezet door een Model S uit Boekarest. Deze kreeg echter de aansluiting via de adapter (want oude CSS aansluiting) niet aan de praat. Uiteraard waren wij al wel aan de praat want veel Tesla’s zie je niet in Roemenië. We wisselden van plek zodat hij AC kon laden en pleegde een telefoontje zodat een vriend van hem op afstand de laadsessie op de paal startte en ik alleen hoefde in te pluggen om gratis te laden.
Dag 6: Deva - Boekarest
Ik had mij voorgenomen om in Roemenië niet met minder dan 50% batterij te rijden. Ik weet uit ervaring dat dingen in Roemenië vaak kapot zijn en bovendien hebben veel automobilisten de neiging te parkeren op invalideparkeerplekken en het zou me niet verbaasd hebben als ze ook graag oplaadplekken bezet hielden. Inmiddels weet ik dat Kaufland zo slim is om de oplaadplekken ver van de ingang te plaatsen waardoor er geen reden is om de Porsche Cayenne (een favoriet model onder de Roemeense zakkenvullers) achteloos op een oplaadplek neer te zetten.
  • 52 kWh Kaufland Deva
  • Ik wist dat je gratis kunt laden bij Kaufland maar het was me niet duidelijk hoe. Je installeert de app van Renovatio E-charge en hierin moet je geld in je “[i]e-wallet[/i]” stoppen om een laadsessie te kunnen starten. Vervolgens kies je je laadpaal op de kaart en start je de sessie via de app. Vervolgens de stekker inpluggen en het laden begint. In theorie moest het gratis kunnen maar dat lukte bij deze sessie nog niet. Maar ik was sowieso al blij dat ik aan een werkende lader hing.
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • Sibiu is slechts 120 kilometer na Deva maar in verband met mijn 50% voornemen nam ik de kans waar om tot boven de 80% te laden. Dat zou genoeg moeten zijn om over de Karpaten te komen. Overigens, de mooiste route over de Karpaten is de [i]Transfăgărășan[/i] alpenpass; volgens het oude team van Top Gear een van de mooiste wegen ter wereld. Die heb ik met de BMW’s natuurlijk vaak genomen. Maar in de winter was deze waarschijnlijk gesloten en bovendien ook erg laadpaal arm.
  • 0 kWh Kaufland Râmnicu Vâlcea
  • De eerste Kaufland na de Karpaten, ruim 100 kilometer na m’n laatste laadsessie. Hier wilde ik graag bijladen maar er stonden twee Nissan Leafs van een of andere bezorgservice die beiden zeker 45 minuten wilden laden. Op mijn vraag hoe het gratis laden bij Kaufland werkt was het antwoord “Geen idee. De baas betaald”. Op naar de volgende Kaufland.
  • 0 kWh Kaufland Pitești
  • Kaufland Pitești in de navigatie ingetypt en bij aankomst (ik zat inmiddels op een flinke 40%) kon ik geen laadpaal vinden. Het bleek dat er twee Kauflands in Pitești zijn en ik zat bij de verkeerde. Aangekomen bij de tweede Kaufland trof ik een Model 3 aan de laadpaal. De berijder attendeerde me op de PlugShare app waarop ik had kunnen zien dat hij nog zeker 45 minuten wilde laden. Inmiddels was het al na zessen en ik moest nog ruim 1,5 uur rijden naar Boekarest. Volgens de Tesla rijder zou ik met m’n 40% makkelijk in Boekarest komen. Volgens de navigatie ook (aankomst met 12%) maar het ging wel tegen m’n minimaal 50% principe in. Bovendien was het koud; dus geen goed batterij-weer. Uiteindelijk toch maar richting Boekarest vertrokken. Met een maximumsnelheid van 90 km/uur kwam ik uiteindelijk met 19% bij de eerste Kaufland in Boekarest aan.
  • 4,5 kWh Kaufland Boekarest
  • Wederom trof ik een bezette 50 kW poort op de laadpaal bij Kaufland (ik begon me inmiddels af te vragen of het wel een goed plan was met een Tesla naar Boekarest te rijden). Deze keer was de paal bezet door een Nissan Leaf; eigenlijk de enige elektrische auto die je nog wel eens ziet in Roemenië. Met nog een klein half uur te rijden richting centrum (en geen laadpaal op de bestemming) besloot ik maar AC te gaan laden, 11 kW dus. De Leaf rijder legde me uit hoe het gratis laden in z’n werk gaat. In de E-charge app zit een menu “Coupons”. Hierin kun je een coupon toevoegen door de QR code van de laadpaal te scannen. Als je de laadsessie start kun je kiezen om een coupon te gebruiken. Je selecteert dan de zojuist gescande coupon en dan laadt je gratis. De coupon kan daarna een tijdje niet opnieuw gebruikt worden om te laden. Hoelang precies is me niet duidelijk geworden.
  • 10 kWh Kaufland Boekarest
  • Nadat de Leaf rijder was vertrokken wisselde ik nog even van de 11 kW naar de 50 kW DC lader. De coupon was nu niet meer te gebruiken dus deze sessie was niet gratis. Eenmaal op 27% voelde ik me comfortabel genoeg om verder te rijden richting eindbestemming in Boekarest.
Statistieken van de trip naar Boekarest:
  • Afgelegde afstand 2475 kilometer.
  • Totaal verbruik 562 kWh.
  • 15 laad sessies (gemiddeld eens per 165 kilometer).
  • Totaal 604 kWh geladen (laadverlies van 42 kWh).
  • Totale laadkosten €145 (3 gratis sessies).
Als er interesse is schrijf ik nog een bericht over het rijden in en om Boekarest en over de terugreis.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Novadecasa schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:32:
Voor ABRP moet ik het verbruik van de M3 SR+ (19”) invoeren bij 110km/h.

Iemand een idee?

Bij mij was de standaard instelling in de zomer redelijk goed. Hield standaard wat meer over en rij redelijk door.

@ArPi75 22kWh/100km bij 110kmh voor een SR+ is wel erg veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 25-01-2020 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Saxi wat bedoel je met kW? De gemiddelde of maximale laadsnelheid? Of bedoel je kWh: de hoeveelheid geladen stroom per stop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:48:
Same here. In de eerste paar weken heb ik 2x de vluchtstrook moeten opzoeken omdat de remmen nauwelijks reageerden en ik anders mijn voorganger zou hebben geraakt. Ik was toen echt ontevreden over de remkracht, sterker nog, het was gevaarlijk weinig. De laatste tijd voelt dit veel beter en kan ik er wel op vertrouwen, heeft blijkbaar enige tijd nodig om in te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinslo
Smobbo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:49:
[...]

Heb ik ook. Binnen een dag of 3 ging hij over de hele achterruit. Wacht nu op een nieuwe ruit.

Even uit nieuwsgierigheid @Taro en @Vinslo van wanneer is jullie model 3? Die van mij is van eind juni. Wellicht is dit een probleem wat in een bepaalde serie aanwezig is?

@Inspired, bij mij doet de knop op het scherm het gewoon, die in de autoweergave aan de linkerkant staat zeg maar. Alleen zichtbaar als de auto in P staat.
Ik ook, 21 juni opgehaald.
Had zelf ook al ergens gelezen op het Amerikaanse Tesla forum volgens mij dat er wellicht iets met een bepaalde productiebatch was.

Wat me opvalt is sinds de achterruit vervangen is dat de verwarming veel minder snel werkt. Wellicht is hij in de nieuwe ruit veel minder agressief ingesteld? Mij prima, als de ruit maar heel blijft. Zou er eens op letten of dat bij jullie ook gebeurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saxi
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:09:
@Saxi wat bedoel je met kW? De gemiddelde of maximale laadsnelheid? Of bedoel je kWh: de hoeveelheid geladen stroom per stop?
Excuus. Ik bedoel kWh inderdaad. Zal de post aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:25
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:15:
[...]

Same here. In de eerste paar weken heb ik 2x de vluchtstrook moeten opzoeken omdat de remmen nauwelijks reageerden en ik anders mijn voorganger zou hebben geraakt. Ik was toen echt ontevreden over de remkracht, sterker nog, het was gevaarlijk weinig. De laatste tijd voelt dit veel beter en kan ik er wel op vertrouwen, heeft blijkbaar enige tijd nodig om in te slijten.
Ik hoop dat een Model 3 vers van de productie gewoon de ABS in gaat bij hard remmen, ongeacht de situatie?Vluchtstrook nodig hebben om te kunnen stoppen? 8)7 Zou niet door de QC mogen raken imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
AndRo555 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Ik hoop dat een Model 3 vers van de productie gewoon de ABS in gaat bij hard remmen, ongeacht de situatie?Vluchtstrook nodig hebben om te kunnen stoppen? 8)7 Zou niet door de QC mogen raken imho.
In beide gevallen zat ik naar mijn idee al met het rempedaal op de vloer, maar in diezelfde periode heeft ABS ook één keer goed ingegrepen toen iemand voor mij ineens remde voor een fietser die geen voorrang had, dus ABS deed het zeker. Misschien had ik de rem nog harder moeten intrappen, maar tov mijn vorige auto was dat wel echt de overtreffende trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:24:
[...]

In beide gevallen zat ik naar mijn idee al met het rempedaal op de vloer, maar in diezelfde periode heeft ABS ook één keer goed ingegrepen toen iemand voor mij ineens remde voor een fietser die geen voorrang had, dus ABS deed het zeker. Misschien had ik de rem nog harder moeten intrappen, maar tov mijn vorige auto was dat wel echt de overtreffende trap.
Het gaat hem niet of ABS het doet of niet, maar of dat je met je rempedaal volledig in te trappen raakt tot aan het punt dat ABS ingrijpt. Indien dat niet het geval is/was/zou zijn, dan zijn er echt wel structurele problemen aan jouw Model 3 (of zelfs meerdere Model 3's) remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:01:
[...]

Ik heb geen geld voor een P100DL, dus dat is minder relevant als ik bij het stoplicht sta ;)
Heh?

Heb je wel geld voor een RS :P?

Anyway de vergelijking P3D en RS series is gewoon niet relevant omdat het financieel een hele andere categorie is, helemaal met onderhoud en benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saxi schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:52:

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Vervolgens op 2 januari vertrokken voor een roadtrip naar Boekarest. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen.

Ik heb een bedrijf in Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, waar ik normaal gesproken eens per zes weken heen vlieg. Het is een beetje een traditie dat ik bij het wisselen van auto (tot nu toe altijd tweedehands) een roadtrip naar kantoor maak. Dat was de afgelopen keren met een BMW Z3 en Z4. Maar nu ben ik niet dakloos meer en ging ik met de Model 3.

Uiteraard was het rijden zelf geen probleem; de uitdaging zou in het laden gaan zitten. Ik had geen haast en had sowieso al besloten er minstens 5 dagen over te doen. Een korte samenvatting per dag:

• Was nog niet leeg maar wilde graag Ionity proberen. Ik vond het starten van een sessie wel onhandig omdat je met een creditcard betaling moet starten waarbij ik ook de credit card app nodig heb. In ieder geval als je het vaste tarief van €8 wilt gebruiken.
  • Laatste snellader op de A6 richting Tsjechië (er is nog een supercharger iets verderop maar die ligt aan de A93 die de A6 kruist). De FastNed ging lekker snel maar dat mag ook wel voor een prijs van €0,59 / kWh
  • Een 50 kW laadpaal in het centrum, van de lokale provider PolyFazer. App installeren en met creditcard betalen (€0,58 / kWh). Er is ook een PolyFazer in Roemenië maar die heeft een eigen app.
  • Laatste sessie voor de stop in Boedapest. Helaas ging die maar tot maximaal 45 kW.
Het hotel had een laadpaal op de parkeerplaats maar deze werkte niet. Wel aangesloten gelaten omdat ik lekker dicht bij de slagboom stond. De bewaker was erg geïnteresseerd maar had geen idee dat er niet geladen werd.
Tot mijn verbazing wilde de navigatie via de Supercharger Debrecen (noord-oost Hongarije) richting Roemenië. Ik had verwacht dat we via de Supercharger Szeged (zuid-oost Hongarije) zouden gaan maar deze bestond volgens de navigatie (nog) niet. Een tegenvaller want ik verliet dus eerder dan gepland het Supercharger netwerk.
  • Laatste snellaad mogelijkheid voor de grens met Roemenië. Met de grensovergang naar Roemenië verliet ik definitief [i]Tesla territory[/i]. Er is geen Tesla dealer, service center of supercharger in Roemenië (er staan wel drie superchargers in de planning). Mensen die een Tesla hebben (ze zijn er wel) hebben deze zelf geïmporteerd. Service in Roemenië zullen ze niet krijgen.
  • Kaufland (een Duitse hypermarkt keten) beheert zo ongeveer de snellaad infrastructuur in Roemenië. Bij elke Kaufland in de grotere steden staat een laadstation met een 50 kW DC Combo CCS / Chademo en 22 kW AC Type 2 aansluiting. Helaas was alleen de Type 2 aansluiting vrij want de CSS was al bezet door een Model S uit Boekarest. Deze kreeg echter de aansluiting via de adapter (want oude CSS aansluiting) niet aan de praat. Uiteraard waren wij al wel aan de praat want veel Tesla’s zie je niet in Roemenië. We wisselden van plek zodat hij AC kon laden en pleegde een telefoontje zodat een vriend van hem op afstand de laadsessie op de paal startte en ik alleen hoefde in te pluggen om gratis te laden.
Ik had mij voorgenomen om in Roemenië niet met minder dan 50% batterij te rijden. Ik weet uit ervaring dat dingen in Roemenië vaak kapot zijn en bovendien hebben veel automobilisten de neiging te parkeren op invalideparkeerplekken en het zou me niet verbaasd hebben als ze ook graag oplaadplekken bezet hielden. Inmiddels weet ik dat Kaufland zo slim is om de oplaadplekken ver van de ingang te plaatsen waardoor er geen reden is om de Porsche Cayenne (een favoriet model onder de Roemeense zakkenvullers) achteloos op een oplaadplek neer te zetten.
  • 52 kWh Kaufland Deva
  • Ik wist dat je gratis kunt laden bij Kaufland maar het was me niet duidelijk hoe. Je installeert de app van Renovatio E-charge en hierin moet je geld in je “[i]e-wallet[/i]” stoppen om een laadsessie te kunnen starten. Vervolgens kies je je laadpaal op de kaart en start je de sessie via de app. Vervolgens de stekker inpluggen en het laden begint. In theorie moest het gratis kunnen maar dat lukte bij deze sessie nog niet. Maar ik was sowieso al blij dat ik aan een werkende lader hing.
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • Sibiu is slechts 120 kilometer na Deva maar in verband met mijn 50% voornemen nam ik de kans waar om tot boven de 80% te laden. Dat zou genoeg moeten zijn om over de Karpaten te komen. Overigens, de mooiste route over de Karpaten is de [i]Transfăgărășan[/i] alpenpass; volgens het oude team van Top Gear een van de mooiste wegen ter wereld. Die heb ik met de BMW’s natuurlijk vaak genomen. Maar in de winter was deze waarschijnlijk gesloten en bovendien ook erg laadpaal arm.
  • De eerste Kaufland na de Karpaten, ruim 100 kilometer na m’n laatste laadsessie. Hier wilde ik graag bijladen maar er stonden twee Nissan Leafs van een of andere bezorgservice die beiden zeker 45 minuten wilden laden. Op mijn vraag hoe het gratis laden bij Kaufland werkt was het antwoord “Geen idee. De baas betaald”. Op naar de volgende Kaufland.
  • 0 kWh Kaufland Pitești
  • Kaufland Pitești in de navigatie ingetypt en bij aankomst (ik zat inmiddels op een flinke 40%) kon ik geen laadpaal vinden. Het bleek dat er twee Kauflands in Pitești zijn en ik zat bij de verkeerde. Aangekomen bij de tweede Kaufland trof ik een Model 3 aan de laadpaal. De berijder attendeerde me op de PlugShare app waarop ik had kunnen zien dat hij nog zeker 45 minuten wilde laden. Inmiddels was het al na zessen en ik moest nog ruim 1,5 uur rijden naar Boekarest. Volgens de Tesla rijder zou ik met m’n 40% makkelijk in Boekarest komen. Volgens de navigatie ook (aankomst met 12%) maar het ging wel tegen m’n minimaal 50% principe in. Bovendien was het koud; dus geen goed batterij-weer. Uiteindelijk toch maar richting Boekarest vertrokken. Met een maximumsnelheid van 90 km/uur kwam ik uiteindelijk met 19% bij de eerste Kaufland in Boekarest aan.
  • Wederom trof ik een bezette 50 kW poort op de laadpaal bij Kaufland (ik begon me inmiddels af te vragen of het wel een goed plan was met een Tesla naar Boekarest te rijden). Deze keer was de paal bezet door een Nissan Leaf; eigenlijk de enige elektrische auto die je nog wel eens ziet in Roemenië. Met nog een klein half uur te rijden richting centrum (en geen laadpaal op de bestemming) besloot ik maar AC te gaan laden, 11 kW dus. De Leaf rijder legde me uit hoe het gratis laden in z’n werk gaat. In de E-charge app zit een menu “Coupons”. Hierin kun je een coupon toevoegen door de QR code van de laadpaal te scannen. Als je de laadsessie start kun je kiezen om een coupon te gebruiken. Je selecteert dan de zojuist gescande coupon en dan laadt je gratis. De coupon kan daarna een tijdje niet opnieuw gebruikt worden om te laden. Hoelang precies is me niet duidelijk geworden.
  • Nadat de Leaf rijder was vertrokken wisselde ik nog even van de 11 kW naar de 50 kW DC lader. De coupon was nu niet meer te gebruiken dus deze sessie was niet gratis. Eenmaal op 27% voelde ik me comfortabel genoeg om verder te rijden richting eindbestemming in Boekarest.
Als er interesse is schrijf ik nog een bericht over het rijden in en om Boekarest en over de terugreis.
Super!!!! Zeker interesse!
Twee jaar geleden voor het laatst naar Pitesti gereden. Dat deed ik altijd in 2 keer. Eerste dag tot Arad, tweede dag naar Pitesti.

Toen stonden de Kaufland palen altijd leeg en verlaten. Maar de AC palen in steden waren altijd kapot of geiced.

Als ik jouw verhaal zo lees, durf ik het nog niet helemaal aan. Ik snap de voorgenomen locaties van Tesla in Roemenië ook totaal niet. SuC’s moet je juist tussen Arad en Boekarest plaatsen. Precies bij de plekken waar jij ook gestopt bent, Deva, Sibiu, Valcea, Pitesti, Boekarest en een stad als Brasov.

Zeker interesse in deel 2!
[...]

Dat hebben nieuwe remmen altijd, vooral bij nieuwe schijven en blokken, bij alleen nieuwe blokken is het iets minder erg.

Je rent bijna niet in de Tesla, dus ze blijven nieuw.
AndRo555 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Het gaat hem niet of ABS het doet of niet, maar of dat je met je rempedaal volledig in te trappen raakt tot aan het punt dat ABS ingrijpt. Indien dat niet het geval is/was/zou zijn, dan zijn er echt wel structurele problemen aan jouw Model 3 (of zelfs meerdere Model 3's) remmen.
Bij een willekeurig nieuwe auto is het niet de bedoeling dat je een noodstop maakt. Kans op kromtrekken schijven.

Nieuwe auto’s remmen altijd minder, dat komt omdat de blokjes en schijven nog niet “elkaars vorm hebben aangenomen” en dus nog niet optimaal wrijving hebben.

Stukje van internet met nieuwe remmen:
“ De eerste meters...

Doe je voorzichtig aan! De eerste paar keren dat je remmerij gebruikt zal er niet veel gebeuren.

Rem een paar keer zacht op lage snelheid, zo maak je wat 'bite'. Als met 80km/h rijdt en je moet opeens voor het eerste remmen kun je voor een minder aangename verassing komen te staan.”

Je gebruikt de remmen in de tesla bijna nooit, waardoor ze lang deze negatieve eigenschap van nieuwe remmen blijven behouden!
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Heh?

Heb je wel geld voor een RS :P?

Anyway de vergelijking P3D en RS series is gewoon niet relevant omdat het financieel een hele andere categorie is, helemaal met onderhoud en benzine :)
Dat is hoe jij achteraf redeneert en hoewel ik je gedachte snap en ondersteun is dat nog nooit relevant geweest bij het stoplicht zelf. Toen ik de Focus nog reed en er een A6 naast je stond heb ik ook nog nooit gedacht aan de nieuwwaarde van auto’s. Op het moment sta je daar en win je of verlies je, zo simpel is het.

Met de Volvo vond ik het altijd leuk GTI’tjes eruit te rijden. Gewoon omdat het VW was. Dat je 2 GTI’s kocht voor de prijs van de Volvo doet er dan echt niet toe. Niet voor mij in ieder geval. Dus ik kan mij goed voorstellen dat die RS modellen dat ook niet zo veel doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2020 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor maar ik vind de RS vergelijking nog steeds nutteloos.

Anyway, in interessanter nieuws:

Hopelijk ook voor NL, jullie hebben het volgens mij wel nodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foody
  • Niet online
Gisteren teruggekomen van een week skien in Chatel. Tijdens de rit alleen bij SuC geladen. Overal was het rustig met uitzondering van Achern.De heenweg hebben we 4 keer geladen omdat we minimaal 20 % lading wilden hebben in Chatel. In Chatel zelf zou een oplaadpunt zijn. Eerst te voet gezocht en het stond niet op het adres dat in de shell recharge app stond. Uiteindelijk wel gevonden aan de andere kant van de parkeergarage (6 verdiepingen lager). Daar de auto geladen en vervolgens de rest van de week de auto in de garage gehad. Terugreis met 3 keer laden. De terugreis is 4 keer het scherm op zwart tijdens het rijden, duurde zeker 5 minuten per keer zeker hetgeen niet prettig is op de snelweg. AP bleef het wel doen maar we wisten niet of richtingaanwijzer het deed.

Verder viel ons op dat de app alleen SuC aangeeft die achter je liggen, dus de heenreis die richting NL en de terugreis die richting Zwitserland/Frankrijk.

Hebben meer mensen dit meegemaakt?
Verder wel tevreden met de totale reistijd

LR AWD/Midnight Silver Metallic/18" Aero/zwart/trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Foody mijn scherm gaat soms wel even een paar seconden op zwart. Zo lange tijd niet. Richting blijft het doen, zelfs bij een reboot blijven die werken. Geluid hoor je alleen niet meer omdat dit via de audio gaat.

SuC locaties op app is wat onhandig soms. Via de navi in de auto werkt dat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squ1zZy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:25:
[...]

Ik rij in een performance model en toevallig een wedstrijdje gedaan met een C65 AMG. Ik was sneller en we zijn toen beide even gestopt om een praatje te maken.

Sure, Tesla is sneller van 0-100, maar je kunt een Model 3 niet vergelijken met welke AMG dan ook. Dat is toch wel zoveel meer auto en heb ik zoveel meer respect voor. Enige punt waar een performance op kan winnen is van 0-100. De rest mag je niet eens vergelijken naar mijn idee.
C65? Je bedoelt de S65 denk ik? Auto van 3 ton vs 65k. Niet te vergelijken idd. 0-200 blijft de M3P toch ook flink in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37
@Foody de app geeft gewoon de dichtstbijzijnde sucs aan. Die weet niks over je geplande route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 06:35:
Sorry hoor maar ik vind de RS vergelijking nog steeds nutteloos.

Anyway, in interessanter nieuws:

[Twitter]

Hopelijk ook voor NL, jullie hebben het volgens mij wel nodig. :+
Het isook niet belangrijk. Het begin met een reactie datje nu alle sprintjes zou winnen als je Tesla rijdt.

Maar jouw nieuws is zeker interessanter!

Van mij hoeft datum Nederland niet zo snel uitgerold te worden. In Europa vind ik belangrijker. Ik zie wel een beetje tegen de zomervakantie op. Sta je straks wegens drukte overal met 66Kw te laden.

Ik overweeg toch een vliegvakantie. Al is dat best ironisch. Had ik als je puur naar CO2 foodprint kijkt, beter in de phev door kunnen rijden :+
Dus eigenlijk wil ik wel met de auto... We zijn er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_

• 52 kWh Kaufland Deva
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • 0 kWh Kaufland Pitești
Leuk om te lezen! Ben benieuwd naar de terugreis.

15 laadsessies lijkt mij erg veel?! Zeker als je dit tegen 3 keer tanken van een diesel wegzet. Heb je dit van te voeren dit uitgestippeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomas_ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:01:
[...]

15 laadsessies lijkt mij erg veel?! Zeker als je dit tegen 3 keer tanken van een diesel wegzet. Heb je dit van te voeren dit uitgestippeld?
Hij is natuurlijk ook super vaak gestopt. 5 dagen over een reis doen, die je normaal in 2 dagen zou doen. Hij doet zo’n 500km per dag. Heel relaxed, maar je ziet aan zijn laadsessie dat hij soms maar weinig bijlaadt.

Ook in Roemenië probeert hij boven de 50% accu te blijven. Dat resulteert in extra laadsessies.

Ik zou overigens precies hetzelfde doen daar!

@Saxi welke apps gebruikte jij precies in Roemenië? En hoe lastig was het daar alles aan de praat te krijgen? Ik ga er even vanuit dat jij Roemeens spreekt, wat communicatie met anderen makkelijker maakt. Ik speel geen Roemeens namelijk, al merk je steeds meer dat de jongere generatie wel Engels spreekt.

Overigens ben ik het maar deels eens met Topgear, zij hebben duidelijk de Transalpin nog niet gedaan! De transfagarasan gaat een beetje door zijn succes ten onder, het is vaker in cologne 40 rijden, dan écht even leuk rijden.
Transalpin vond ik wat ruiger, minder bochten, gloednieuw asfalt, rustig en minder vangrails in de bochten. Zorgde voor meer spanning.

De Renovatio app zeker alleen in de Roemeense AppStore?

Overigens is de transalpina ook als route te doen, alleen zit hij wat verstopt. Heenweg konden wij hem niet precies vinden, begint in Sebes. Maar terug: tussen Râmnicu Vâlcea en Sibiu moet je afslaan naar de 7A en dan later naar de 67C. Je mist hem vrij snel de afslag. Misschien ooit leuk om te proberen. Transfagarasan zit aan de rechterkant van de weg tussen Râmnicu Vâlcea en Sibiu, de Transapina aan de linkerkant. Maar beide zullen nu afgesloten zijn...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Hij is natuurlijk ook super vaak gestopt. 5 dagen over een reis doen, die je normaal in 2 dagen zou doen. Hij doet zo’n 500km per dag. Heel relaxed, maar je ziet aan zijn laadsessie dat hij soms maar weinig bijlaadt.

Ook in Roemenië probeert hij boven de 50% accu te blijven. Dat resulteert in extra laadsessies.

Ik zou overigens precies hetzelfde doen daar!
Inderdaad, het was min of meer een toeristische route, zou ik ook doen idd.

Maar wel benieuwd of hij heeft gepland met abetterrouteplanner. Lijkt er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
  • Laatst online: 06-12-2022
thewizard2006 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:31:
[...]

Dat soort dingen zijn het grote geheim van Tesla. Die in Delft zou eind 2019 open gaan. Nu staat er ergens in 2020.... Dat is nogal ruim :)
Haha true. Tesla houdt van mystiek. Maar: dat van Delft stáát dus ergens; waar is dat dan? :)

CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomas_ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:20:
[...]

Maar wel benieuwd of hij heeft gepland met abetterrouteplanner. Lijkt er niet op.
Die pakt juist heel veel kaufland in Roemenië zelf en ionity daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 11:57

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Hallo Saxi,

Dank je voor je verhaal!

Wij hebben ons tweede huis in Szeged, Hongarije en Zijn ons al druk aan het oriënteren hoe we daar gaan komen.
Zoals het nu lijkt gaan de vrouw en de kleine met het vliegtuig en ga ik de route en laadmogelijkheden verkennen. In je eentje stranden is minder erg dan met vrouw en kind erbij.

Zie in Szeged altijd veel Roemeense Tesla’s aan elk beschikbaar laadpunt hangen, ben dus blij dat er nu een suc gekomen is.

Ben erg benieuwd naar je terugreis en zal mijn reis ook hier posten.

• 52 kWh Kaufland Deva
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • 0 kWh Kaufland Pitești

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@BlakHawk Wat betreft de vakantie: Ik heb dezelfde twijfels gehad, niet zozeer of je het wel redt qua laden, maar meer de lange wachtrijen en het trage laden door volle stalls. Daarom gaan we tijdens de meivakantie al naar het zuiden van Europa en blijven we in de zomervakantie in de Benelux. Is geen compromis om de auto, met een ICE deden we hetzelfde ivm drukte tijdens de hoogtij dagen, maar eigenlijk bevalt dit ons wel goed. Bijkomend voordeel: Kan je tijdens de zomervakantie ook lekker van je eigen huis, tuin en opgezet zwembad genieten en je wordt niet met 40+ graden gecremeerd in Zuid-Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Taro afgelopen zomer zochten we juist verkoeling in Zuid-Europa. :) Hier 40+ en in Zuid-Frankrijk zaten we lekker koel met 32.

Op een (zwarte) zaterdag moet je niet gaan rijden overdag. Afgelopen jaar overdag op zondag/maandag gereden. Nergens file en bijna overal gewoon vrij stall paar. Alleen in Mensbech stond er een SuC op de route met maar 4 stalls. Dat was niet handig, aankomend jaar die dus niet pakken. Maar verder is het nog wel te doen denk ik.

[ Voor 55% gewijzigd door Inspired op 26-01-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foody
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:42:
@Foody de app geeft gewoon de dichtstbijzijnde sucs aan. Die weet niks over je geplande route.
Ja dat weet ik hij geeft alleen de Suc aan die op de route achter je liggen en niet voor je. Dus als je in Duitsland rijdt geeft hij nog wel die in NL aan maar geen SuC in km net zo dichtbij maar dan richting Zwitserland

LR AWD/Midnight Silver Metallic/18" Aero/zwart/trekhaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Foody schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:57:
[...]

Ja dat weet ik hij geeft alleen de Suc aan die op de route achter je liggen en niet voor je. Dus als je in Duitsland rijdt geeft hij nog wel die in NL aan maar geen SuC in km net zo dichtbij maar dan richting Zwitserland
Ja. Was mij ook opgevallen. Hij mist soms ook SuCs te vermelden die dichtbij zijn. Beetje vreemd hoe hij het doet. Gewoon SuCs op de kaart laten weergeven. Dan kun je zien wat er komt en kun je meteen check hoe druk het (ongeveer) is. De bezetting klopt namelijk ook vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Miepz78 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:23:
[...]

Haha true. Tesla houdt van mystiek. Maar: dat van Delft stáát dus ergens; waar is dat dan? :)
https://www.tesla.com/nl_...charger/delftsupercharger
Elke 165km met een P? Heb je gewoon 200 gereden de hele route of niet beneden de 50% laten komen? Of was hij gewoon heel onzuinig? Of anders? :)

Edit: Ik zie dat je soms gewoon weinig hebt bijgeladen. Speciale reden voor?

[ Voor 57% gewijzigd door thewizard2006 op 26-01-2020 10:32 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 15:37
Miepz78 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:23:
[...]
Op de kaart opzoeken, dan staat het erbij: https://www.tesla.com/nl_NL/findus?&filters=supercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
*knip* Dit heeft niets met Tesla en/of de Model 3 te maken.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 26-01-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:30:
[...]

C65? Je bedoelt de S65 denk ik? Auto van 3 ton vs 65k. Niet te vergelijken idd. 0-200 blijft de M3P toch ook flink in de buurt.
S65 inderdaad. Al is het een CLA 45 AMG wat vergelijkbaar is met de prijs van een Model 3P. Ik ben een Tesla fan en rijd zelf in een Model 3P, maar we moeten niet doen of een Model 3 te vergelijken is met een AMG of M serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:50
Ik heb 8 december veren gekocht voor de achterbak van m'n Tesla. Maar ze liggen al sinds de kerst ongeveer bij de douane. Wat is dat voor gepruts daar!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
Squ1zZy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:19:
[...]

S65 inderdaad. Al is het een CLA 45 AMG wat vergelijkbaar is met de prijs van een Model 3P. Ik ben een Tesla fan en rijd zelf in een Model 3P, maar we moeten niet doen of een Model 3 te vergelijken is met een AMG of M serie.
Uberhaupt is Mercedes onvergelijkbaar qua kwaliteit.
Dat gezegd hebbende, Tesla's zijn bloedsnel en voor een schappelijke prijs te krijgen. Dat de deuren scheef zitten en alles uit elkaar valt na een paar duizend kilometer moet je dan op de koop toenemen. Anders gezegd, ofwel operational leasen ofwel met flinke flinke aftrekposten financial leasen en alles lekker afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Remmen moet je inremmen, als het eerste gebruik meteen een noodstop is dan doen ze vrij weinig. Wordt dat bij aflevering niet verteld? Een paar keer op de uitvoegstrook flink in de ankers zou genoeg moeten zijn. Dat zou ik af en toe zowieso even doen zodat ze niet vast gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Pierz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Remmen moet je inremmen, als het eerste gebruik meteen een noodstop is dan doen ze vrij weinig. Wordt dat bij aflevering niet verteld? Een paar keer op de uitvoegstrook flink in de ankers zou genoeg moeten zijn. Dat zou ik af en toe zowieso even doen zodat ze niet vast gaan zitten.
Aflevering? Vertellen? We hebben het hier over Tesla en het zelf uitzoeken van je auto op een grote parkeerplaats :)

@Inspired Same here, ook bij eerdere auto's van andere merken nooit te horen gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 26-01-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij geen enkele aflevering heb ik dit te horen gekregen. Skoda/VW/Audi/Volvo/Tesla/Honda; nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30
Niet specifiek van de remmen, maar mij is wel altijd verteld om de eerste tijd rustig in te rijden. Als je algehele rijstijl rustig is, worden bij een ICE de remmen natuurlijk ook de eerste tijd niet heel zwaar belast (maar nog altijd aanzienlijk meer dan bij een EV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
naii11 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Uberhaupt is Mercedes onvergelijkbaar qua kwaliteit.
Dat gezegd hebbende, Tesla's zijn bloedsnel en voor een schappelijke prijs te krijgen. Dat de deuren scheef zitten en alles uit elkaar valt na een paar duizend kilometer moet je dan op de koop toenemen. Anders gezegd, ofwel operational leasen ofwel met flinke flinke aftrekposten financial leasen en alles lekker afschrijven.
Mooi gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxi
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:54:
[...]

Super!!!! Zeker interesse!
Twee jaar geleden voor het laatst naar Pitesti gereden. Dat deed ik altijd in 2 keer. Eerste dag tot Arad, tweede dag naar Pitesti.

Toen stonden de Kaufland palen altijd leeg en verlaten. Maar de AC palen in steden waren altijd kapot of geiced.

Als ik jouw verhaal zo lees, durf ik het nog niet helemaal aan. Ik snap de voorgenomen locaties van Tesla in Roemenië ook totaal niet. SuC’s moet je juist tussen Arad en Boekarest plaatsen. Precies bij de plekken waar jij ook gestopt bent, Deva, Sibiu, Valcea, Pitesti, Boekarest en een stad als Brasov.

Zeker interesse in deel 2!
Twee jaar geleden al. Da's indrukwekkend. Reed je dan in 1 dag van NL naar Arad?

Inderdaad zijn de geplande supercharger locaties niet echt handig voor mensen op doorreis. Tenzij je van Moldavië naar Boekarest rijdt... Heeft wellicht ook met het verkrijgen van vergunningen te maken. Er spelen altijd veel belangen in Roemenië.

Ik zal binnenkort een deel 2 posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saxi
Tomas_ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Nee, ik had niks uitgestippeld. 15 sessies is inderdaad veel maar deels laadde ik ook uit nieuwsgierigheid en soms moest ik stoppen om wat werk te doen en dat deed ik dan natuurlijk aan een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:16:
Bij geen enkele aflevering heb ik dit te horen gekregen. Skoda/VW/Audi/Volvo/Tesla/Honda; nooit.
Ik bij 1 keer bij Volvo en Ford wel, de rest niet en de andere keer Volvo en Ford ook niet.

Maar later bij nieuwe remschijven monteren bij Ford weer wél.
Saxi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Twee jaar geleden al. Da's indrukwekkend. Reed je dan in 1 dag van NL naar Arad?

Inderdaad zijn de geplande supercharger locaties niet echt handig voor mensen op doorreis. Tenzij je van Moldavië naar Boekarest rijdt... Heeft wellicht ook met het verkrijgen van vergunningen te maken. Er spelen altijd veel belangen in Roemenië.

Ik zal binnenkort een deel 2 posten.
Ben heel benieuwd!

Ja klopt, als de files meevallen is dat heel goed te doen. Met z’n tweeën rijden en in Duitsland fors boven de 130 :+
1600km totaal... In de Focus was dat wat zwaarder dan in de V60. Maar in Arad het continental hotel altijd standaard. Tot Arad kun je overal minimaal 130/140 rijden. Vanaf Arad begint het geneuzel met 50 rijden.

Op de terugweg probeerden we altijd aan het einde van Oostenrijk te overnachten. Maar op een of andere manier hebben we op de terugweg files in Duitsland en de heenweg nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saxi
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:08:
[...]

@Saxi welke apps gebruikte jij precies in Roemenië? En hoe lastig was het daar alles aan de praat te krijgen? Ik ga er even vanuit dat jij Roemeens spreekt, wat communicatie met anderen makkelijker maakt. Ik speel geen Roemeens namelijk, al merk je steeds meer dat de jongere generatie wel Engels spreekt.

Overigens ben ik het maar deels eens met Topgear, zij hebben duidelijk de Transalpin nog niet gedaan! De transfagarasan gaat een beetje door zijn succes ten onder, het is vaker in cologne 40 rijden, dan écht even leuk rijden.
Transalpin vond ik wat ruiger, minder bochten, gloednieuw asfalt, rustig en minder vangrails in de bochten. Zorgde voor meer spanning.

De Renovatio app zeker alleen in de Roemeense AppStore?

Overigens is de transalpina ook als route te doen, alleen zit hij wat verstopt. Heenweg konden wij hem niet precies vinden, begint in Sebes. Maar terug: tussen Râmnicu Vâlcea en Sibiu moet je afslaan naar de 7A en dan later naar de 67C. Je mist hem vrij snel de afslag. Misschien ooit leuk om te proberen. Transfagarasan zit aan de rechterkant van de weg tussen Râmnicu Vâlcea en Sibiu, de Transapina aan de linkerkant. Maar beide zullen nu afgesloten zijn...
Ik heb maar twee apps gebruikt in Roemenië. De E-charge app (die ik gewoon in de app store vond en ook Engels spreekt) voor Kaufland en een Roemeense PolyFazer app voor een gratis AC lader bij de ING. Het aan de praat krijgen bij Kaufland was nooit ingewikkeld. Je start de sessie op de app en steekt de stekker in de auto. De PolyFazer was was ingewikkelder maar die paal had ook geen display.

Ik spreek geen Roemeens overigens. Maar ik kan het wel redelijk verstaan en ook goed lezen omdat het een Latijnse taal is.

De Transalpin heb ik met m'n Z4 gedaan. Mooi nieuw asfalt inderdaad maar helaas was het toen wat mistig. Wel veel rustiger dan de Transfagarasan inderdaad. Mocht ik in de zomer weer met de Tesla gaan dan ga ik ze zeker beide proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Gisteren voor het eerst op 1 dag op-en-neer gereden vanuit Brabant in LR naar de schoonouders in noord Drenthe, 240km enkele reis. Bij vertrek 370km beschikbaar volgens de batterij indicator. Had verwacht het hiermee wel te redden op de heenweg en om voldoende over te houden om op de terugweg de SuC bij Assen te halen. Gewoon hele route Vmax gereden, maar uiteindelijk toch besloten om op de heenweg al te stoppen in Assen. Daar 30min aan de lader, en de laatste etappe van 30km naar plaats van bestemming. ‘s Avonds terug, opnieuw 370km resterend volgens de batterij indicator. Al na 10km begon de navigatie aan te geven dat we niet harder dan 120km/u mochten rijden op thuis te halen, al snel zakte dit terug naar 100km/u. Daarom besloten om in Zwolle weer aan de SuC te hangen, en bijgeladen tot 365km op de batterij. Vanaf hier naar huis was nog 140km en bij aankomst nog maar 170km over, opnieuw niets bijzonders gereden qua snelheid of snel optrekken e.d.

Al met al niet erg onder de indruk van de range en niet helemaal wat ik had verwacht van “long range”. Snap dat ik geen 480km op een volle lading haal, maar 2x aan de SuC vind ik toch wel veel...kost me dik 3 kwartier langer op een toch al lange rit. Hoop heel erg dat het beter wordt als de dagen weer wat warmer worden.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saxi
Tomas_ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:20:
[...]

Ik heb ABRP wel geraadpleegd (evenals PlugShare, ChargeMap etc.) maar ABRP is alleen interessant als je de hele route volgt. Ik was telkens alleen geïnteresseerd in m'n volgende laadsessie. Als die niet doorgaat (want bezet bijvoorbeeld) valt de geplande route ook in het water.

Ik blijf liever zelf "in charge".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxi
stoner1978 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:44:
Wij hebben ons tweede huis in Szeged, Hongarije en Zijn ons al druk aan het oriënteren hoe we daar gaan komen.
Zoals het nu lijkt gaan de vrouw en de kleine met het vliegtuig en ga ik de route en laadmogelijkheden verkennen. In je eentje stranden is minder erg dan met vrouw en kind erbij.

Zie in Szeged altijd veel Roemeense Tesla’s aan elk beschikbaar laadpunt hangen, ben dus blij dat er nu een suc gekomen is.

Ben erg benieuwd naar je terugreis en zal mijn reis ook hier posten.

[...]
Wanneer ben je van plan te gaan? Ben ook benieuwd naar je verhaal. Weet in ieder geval dat de Decathlon in Kecskemét goed functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saxi
thewizard2006 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:11:
[...]

Elke 165km met een P? Heb je gewoon 200 gereden de hele route of niet beneden de 50% laten komen? Of was hij gewoon heel onzuinig? Of anders? :)

Edit: Ik zie dat je soms gewoon weinig hebt bijgeladen. Speciale reden voor?
Zuinig gereden heb ik zeker niet. En boven de 200 km/u gaat het verbruik wel erg omhoog. Verder was ik ook gewoon benieuwd naar de verschillende laadmogelijkheden en moest ik af en toe stoppen om wat te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ruud2001 volgende keer met meer weg dus. Of geen paal thuis? Gewoon laden tot 100% de volgende keer. Scheelt je een SuC. In de zomer is het zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxi
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:55:
[...]

1600km totaal... In de Focus was dat wat zwaarder dan in de V60. Maar in Arad het continental hotel altijd standaard. Tot Arad kun je overal minimaal 130/140 rijden. Vanaf Arad begint het geneuzel met 50 rijden.

Op de terugweg probeerden we altijd aan het einde van Oostenrijk te overnachten. Maar op een of andere manier hebben we op de terugweg files in Duitsland en de heenweg nooit.
Er is nu de A1 snelweg vanaf Arad via Timisoara richting Deva. Een stukje is nog niet af en dan moet je over een provinciale weg. Daarna is er weer snelweg maar tot m'n verbazing wilde de navigatie van Tesla doorrijden over de provinciale weg. Blijkbaar was het nieuwe stuk naar Deva nog niet bekend in het kaartenmateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Inspired schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:22:
@Ruud2001 volgende keer met meer weg dus. Of geen paal thuis? Gewoon laden tot 100% de volgende keer. Scheelt je een SuC. In de zomer is het zeker beter.
Heb een paal thuis en de volgende keer ga ik ‘m zeker tot 100% vol laden voor vertrek. Ben wel behoorlijk verbaasd over de mate waarin de voorspelde beschikbare afstand afwijkt van de daadwerkelijke. Vanaf Zwolle naar huis 140km werkelijke afstand, en batterij met bijna 200km naar beneden, das toch wel een forse afwijking.

@naii11 tja, het zal allemaal een kwestie zijn van ervaring opbouw enzo, maar ik verwacht dat ik niet de enige ben die zich in de praktijk nog wel eens flink verslikt in bereik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud2001 op 26-01-2020 12:36 ]

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saxi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Er is nu de A1 snelweg vanaf Arad via Timisoara richting Deva. Een stukje is nog niet af en dan moet je over een provinciale weg. Daarna is er weer snelweg maar tot m'n verbazing wilde de navigatie van Tesla doorrijden over de provinciale weg. Blijkbaar was het nieuwe stuk naar Deva nog niet bekend in het kaartenmateriaal.
Is het al ver af nu?
2 jaar geleden moest ik tussendoor nog een soort bergweg waar je auto letterlijk uit elkaar trilt. Vooral de V60 met sportonderstel en 19” was niet prettig rijden daar. Ze waren daar bezig met een brug (snelweg). Die zal hoop ik nu wel af zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruud2001 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:33:
[...]

Heb een paal thuis en de volgende keer ga ik ‘m zeker tot 100% vol laden voor vertrek. Ben wel behoorlijk verbaasd over de mate waarin de voorspelde beschikbare afstand afwijkt van de daadwerkelijke. Vanaf Zwolle naar huis 140km werkelijke afstand, en batterij met bijna 200km naar beneden, das toch wel een forse afwijking.
Klopt. Is niet realistisch. Volgende keer gewoon even op ABRP kijken wat het snelst is qua laden. Laden @10% is beter dan @50+%. ABRP gaat wel van een realistisch verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxi
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Is het al ver af nu?
2 jaar geleden moest ik tussendoor nog een soort bergweg waar je auto letterlijk uit elkaar trilt. Vooral de V60 met sportonderstel en 19” was niet prettig rijden daar. Ze waren daar bezig met een brug (snelweg). Die zal hoop ik nu wel af zijn?
Dat stukje bergweg is er nog steeds. Het was uiteindelijk een halfuurtje over een bochtige weg in de sneeuw door kleine dorpjes rijden. Toen de nieuwe snelweg weer opdook schakelde ik over op Google maps op de iPad; nog een half uur naar Deva. Viel me op dat de ETA niet veel eerder was dan wat de Tesla via de oude weg inschatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:16
Ik geloof er niks van dat hij daar op de Westlandseweg komt, daar is volgens mij ook helemaal geen ruimte. Ik heb ergens gelezen dat de SuC bij het nieuw te bouwen van der Valk hotel langs de A4 komt, en dat zou dan hier zijn:

https://goo.gl/maps/Kx8s5Uu8BCUaZFNd7

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
[...]

@naii11 tja, het zal allemaal een kwestie zijn van ervaring opbouw enzo, maar ik verwacht dat ik niet de enige ben die zich in de praktijk nog wel eens flink verslikt in bereik :)
Verslikt=zwaar teleurgesteld. Idd.

Achja, wellicht dat het helpt als er straks in heel Nederland trajectcontrole is met 100 rijden overdag (anders hou ik me er niet aan). Vreselijk saai maar ik merk dat het flink in verbruik en bereik scheelt, 100 ipv 130+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
[...]

Deze zomer met ca 8.000 km in en naar Noorwegen was het voorspelde bereik via de navigatie spot-on. Ik kijk nooit naar de rated range, batterij staat standaard op %. Maar het voorspelde % waarmee we zouden aankomen was eigenlijk altijd binnen een bandbreedte van 1-3% correct. Zelfs op stukken met enorme hoogteverschillen. Meeste stukken hebben we Vmax+5 tot Vmax+10 gereden, behalve in de stijle bergstukken.

Bergaf gaf de auto eens aan dat we 0% zouden verbruiken voor 30km rijden (inclusief nog een groot stuk vlak). Was ook exact zo.

Enige momenten dat het voorspelde aankomstpercentage flink naar beneden ging was toen we 200 gingen op de autobahn. Maarja, wat verwacht je? Op de terugweg reden we in de nacht vooral 150km/u. Toen ging was het redelijk in lijn (maar volgens mij houdt de auto rekening in tijd en verbruik met 150 rijden).

Overigens nu met de verwarming aan is het verbruik veel hoger, maar daar houdt de navigatie ook rekening mee. Gisteren nog 300km gereden, wederom spot-on. Afwijkingen van 1% op beide "legs" van de rit.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinslo op 26-01-2020 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wortelstok
  • Laatst online: 23-11-2023
naii11 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:32:
[quote]Ruud2001 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
...
Al met al niet erg onder de indruk van de range en niet helemaal wat ik had verwacht van “long range”. Snap dat ik geen 480km op een volle lading haal, maar 2x aan de SuC vind ik toch wel veel...kost me dik 3 kwartier langer op een toch al lange rit. Hoop heel erg dat het beter wordt als de dagen weer wat warmer worden.
[/quote]

...
[...]

Het resterende aantal kilometers dat bovenin het scherm staat is de EPA (Amerikaanse) rated range. Deze is niet voor iedereen haalbaar en ook niet de "voorspelde" range zoals jullie het noemen. Die voorspelling kun je aflezen op drie manieren volgens mij:
  • Als je in het navigatiescherm op navigeren klikt, rolt de routebeschrijving naar beneden. Onderin staat dan de verwachte lading bij aankomst.
  • Als je de app "energie" opent, kun je op basis van het gemiddelde of actuele verbruik je voorspelde range aflezen.
  • In ABRP kun je, als je een route hebt uitgezet, je actuele verbruik grafisch aflezen tegen het door ABRP voorspelde verbruik. Ik gebruik dat om mijn snelheid eventueel aan te passen tijdens een lange rit.
De usecase van @naii11 leent zich het beste voor gebruik in ABRP, omdat die dan uitrekent wanneer je het beste 1x kunt laden als je de route van huis naar huis opgeeft met de bestemming als waypoint. Dit kan helaas niet in de Tesla navigatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wortelstok op 26-01-2020 13:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
@Ruud2001 de navigatie geeft ook een verwacht rest percentage aan, die lijkt goed te kloppen op basis van je rijstijl!
Overigens is de invloed van rijstijl en verwarming toch wel heel groot. Ik haal met een SR+ met de huidige omstandigheden ongeveer 220-240km op een lange rit, terwijl er ook mensen zijn die een SR+ met 150-170km leeg hebben.
Grootste winst op de snelweg is 100 ipv 130. Dus vanaf maart gaan we allemaal een stukje verder komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:54:

[...]

Bij een willekeurig nieuwe auto is het niet de bedoeling dat je een noodstop maakt. Kans op kromtrekken schijven.

Nieuwe auto’s remmen altijd minder, dat komt omdat de blokjes en schijven nog niet “elkaars vorm hebben aangenomen” en dus nog niet optimaal wrijving hebben.

Stukje van internet met nieuwe remmen:
“ De eerste meters...

Doe je voorzichtig aan! De eerste paar keren dat je remmerij gebruikt zal er niet veel gebeuren.

Rem een paar keer zacht op lage snelheid, zo maak je wat 'bite'. Als met 80km/h rijdt en je moet opeens voor het eerste remmen kun je voor een minder aangename verassing komen te staan.”

Je gebruikt de remmen in de tesla bijna nooit, waardoor ze lang deze negatieve eigenschap van nieuwe remmen blijven behouden!
Allemaal leuk en wel dat het niet de bedoeling is dat je noodstops moet maken met een nieuwe auto, maar het komt wel voor. Ik verwacht, van elke auto, dat de remmen het gewoon doen (wat dus betekent dat je genoeg remkracht hebt om de ABS in gang te krijgen). Ik heb nog nooit een auto gehad, ook kakelvers (sub 100km op de teller), die dat niet deed.

Als dat niet het geval is, verwacht ik tenminste een serieuze waarschuwing, door dealer of de auto zelf dat er niet de volledige remkracht beschikbaar is. Dan nog in het bijzonder bij een EV waar de remschijven niet vaak worden aangesproken.

In een EV zou ik zelfs nog verwachten dat regeneratief remmen in noodsituaties gewoon wel volledige werkt ongeacht batterij temp/SoC/... Dus zou het "probleem" van verse remmen niet echt een probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chianti14
  • Laatst online: 08-02-2021
ben benieuwd wanneer er een update waarmee voice weer gaat werken

LR-Zwart-Zwart-Aero vin 8.11- lev 7-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-08-2024
Ruud2001 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
Gisteren voor het eerst op 1 dag op-en-neer gereden vanuit Brabant in LR naar de schoonouders in noord Drenthe, 240km enkele reis. Bij vertrek 370km beschikbaar volgens de batterij indicator. Had verwacht het hiermee wel te redden op de heenweg en om voldoende over te houden om op de terugweg de SuC bij Assen te halen. Gewoon hele route Vmax gereden, maar uiteindelijk toch besloten om op de heenweg al te stoppen in Assen. Daar 30min aan de lader, en de laatste etappe van 30km naar plaats van bestemming. ‘s Avonds terug, opnieuw 370km resterend volgens de batterij indicator. Al na 10km begon de navigatie aan te geven dat we niet harder dan 120km/u mochten rijden op thuis te halen, al snel zakte dit terug naar 100km/u. Daarom besloten om in Zwolle weer aan de SuC te hangen, en bijgeladen tot 365km op de batterij. Vanaf hier naar huis was nog 140km en bij aankomst nog maar 170km over, opnieuw niets bijzonders gereden qua snelheid of snel optrekken e.d.

Het is gewoon zwaar en zwaar bagger.. als ik dit had geweten (en ja ik heb toch aardig wat youtube gekeken), dan weet ik niet of ik NU wel voor een EV was gegaan. Wellicht over een paar jaar, als de actieradius beter wordt.

In mijn diesel kan ik met GEMAK 900-1100 kilometer rijden. Kosten voor een tank: ~60 euro. Vergelijk ik dat nu met de Model 3, dan kan ik hooguit 180-200 kilometer rijden. Terwijl dit mij toch bijna 13 euro kost. Dus waar halen mensen het vandaan dat een EV goedkoper in kilometers is dan een nieuwe diesel? Gelukkig heb ik de luxe om naast de Tesla mijn diesel ook nog aan te houden, maar ik kies nu redelijk vaak nog voor de diesel als ik lange afstanden moet maken.

Mijn situatie:
Werkgebied is Zuid Limburg en Zuid Holland. Ik woon precies in het midden (Noord Brabant) en een roundtrip naar beide provincies is +- 200/220 kilometer. Als ik achter een vrachtwagen blijf plakken, dan haal ik het... en dan bedoel ik: 98% opladen en letterlijk met 3-5% thuiskomen. Opladen op locatie kan niet (ben maximaal een uur op locatie en dit zijn zendmasten).

En ja, dit heb ik dus 5 dagen! per week... geweldig...

Ik haal het gewoon niet.. terwijl ze 400 beloven.. ik haal de helft niet eens...

Nu de auto dik een maand (6000 kilometer gereden).

ps. ja de AC staat uit.. trek nu standaard een dikke jas aan.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Met 45 liter kan jij 900-1.100 km doen? Dus jij haalt met je diesel 4,5l/100km? Straffe auto.

Wat is je gemiddelde verbruik bij je SR+? Lijkt mij dat je verbruik 270wh/km is naar gelang je verhaal? Ligt wel enorm hoog... je verbuikt net zoveel als een Model X.. en dan zeg je nog dat je AC uit staat en je plakt achter een vrachtwagen?

Sorry maar hier klopt iets niet..

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
bottom line schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:35:
Met 45 liter kan jij 900-1.100 km doen? Dus jij haalt met je diesel 4,5l/100km? Straffe auto.

Wat is je gemiddelde verbruik bij je SR+? Lijkt mij dat je verbruik 270wh/km is naar gelang je verhaal? Ligt wel enorm hoog... je verbuikt net zoveel als een Model X..
Ik zit rond de 5l per 100km (diesel uit 2016). Ik rijd overal de maximale snelheid, dus 130 waar ik 130 mag. Met de Model 3 zit ik gemiddeld op de 240 en kom niet lager. Heb hem op CHILL staan en probeer niet te hard op te trekken. Rijd ongeveer 90% van de tijd op de snelweg autopilot. Bandenspanning is as-we-speak rondom 3.3 Bar (winterbanden). AC staat uit en als ik het echt koud krijg, dan doe ik de stoelverwarming aan op maximaal 1-2 strepen. Heb geen gewicht bij mij (laptop) en er zit met werkverkeer ook niemand bij mij in de auto. Dus het gewicht is standaard.

[ Voor 7% gewijzigd door hulseman op 26-01-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Temperatuur is echt killing voor je range.

Afgelopen week was het <5 graden, dan merk je echt dat je een pak minder range hebt. Voorverwarmen aan de paal en evt klimaat op handmatig scheelt een hoop.

Mijn bruikbare range afgelopen week was ~225KM (SR+) verdeelt over 2 à 3 ritten. Meer ritten is meer warmdraaien en kost dus veel range.

De week ervoor was het > 10 graden en kon ik met de SR+ een trip van 140KM heen en weer 140KM terug doen en kwam met ~5% thuis, das zo'n 170wh/km.

Ik heb na de eerste dag al het display op % gezet en kijk gewoon op 't energie dashboard wat de voorspelde range is, dit klopt wel aardig. Bij trips gebruik ik de nav en kijk naar het geschatte percentage bij aankomst, dit is bijzonder nauwkeurig.

Verder word ik wel een beetje kriebelig als het krap word met de batterij en probeer hierop te plannen.
Ik lease de M3 via de zaak en als ik het verschil in EV en ICE zie wat bijtelling betreft heb ik het er graag voor over om een keertje een half uur later thuis te zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door LiquidSmoke op 26-01-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:42
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Ik zit rond de 5l per 100km (diesel uit 2016). Ik rijd overal de maximale snelheid, dus 130 waar ik 130 mag. Met de Model 3 zit ik gemiddeld op de 240 en kom niet lager. Heb hem op CHILL staan en probeer niet te hard op te trekken. Rijd ongeveer 90% van de tijd op de snelweg autopilot. Bandenspanning is as-we-speak rondom 3.3 Bar (winterbanden). AC staat uit en als ik het echt koud krijg, dan doe ik de stoelverwarming aan op maximaal 1-2 strepen. Heb geen gewicht bij mij (laptop) en er zit met werkverkeer ook niemand bij mij in de auto. Dus het gewicht is standaard.
Wow.. ik had gister 113km 1uur 191wh/k bij 2 graden. SR+ met earocaps. Verwarming op 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
wootahH schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:41:
[...]

Wow.. ik had gister 113km 1uur 191kwh bij 2 graden. SR+ met earocaps
Ik heb 19" velgen, mogelijk dat die velgen meer uitmaken dan ik zou verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@hulseman Als je je had ingelezen had je dit (deels) kunnen weten. Dan had je de keuze voor een LR kunnen maken (mits binnen budget uiteraard) of bij een ICE kunnen blijven.

Zag gisteren bij een webshop weer iemand die bij de minpunten van een 6,3" telefoon aangaf dat hij toch wel heel erg groot was... Dan had je voor een andere telefoon moeten gaan... Dit zit voor mij een beetje in hetzelfde spectrum, al gaan natuurlijk veel mensen klakkeloos op de WLTP of andere rating af, dat begrijp ik dan ook wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:25:
[...]

Het is gewoon zwaar en zwaar bagger.. als ik dit had geweten (en ja ik heb toch aardig wat youtube gekeken), dan weet ik niet of ik NU wel voor een EV was gegaan. Wellicht over een paar jaar, als de actieradius beter wordt.

In mijn diesel kan ik met GEMAK 900-1100 kilometer rijden. Kosten voor een tank: ~60 euro. Vergelijk ik dat nu met de Model 3, dan kan ik hooguit 180-200 kilometer rijden. Terwijl dit mij toch bijna 13 euro kost. Dus waar halen mensen het vandaan dat een EV goedkoper in kilometers is dan een nieuwe diesel? Gelukkig heb ik de luxe om naast de Tesla mijn diesel ook nog aan te houden, maar ik kies nu redelijk vaak nog voor de diesel als ik lange afstanden moet maken.

Mijn situatie:
Werkgebied is Zuid Limburg en Zuid Holland. Ik woon precies in het midden (Noord Brabant) en een roundtrip naar beide provincies is +- 200/220 kilometer. Als ik achter een vrachtwagen blijf plakken, dan haal ik het... en dan bedoel ik: 98% opladen en letterlijk met 3-5% thuiskomen. Opladen op locatie kan niet (ben maximaal een uur op locatie en dit zijn zendmasten).

En ja, dit heb ik dus 5 dagen! per week... geweldig...

Ik haal het gewoon niet.. terwijl ze 400 beloven.. ik haal de helft niet eens...

Nu de auto dik een maand (6000 kilometer gereden).

ps. ja de AC staat uit.. trek nu standaard een dikke jas aan.. :')
Ik heb ook een SR+ maar 409km (WLTP) heeft niemand je beloofd mag ik hopen.
Als je 5x per week zo’n lange trip maakt had je beter de LR kunnen kiezen zodat je ~55km extra had gehad bij gelijke omstandigheden.

Zelf ging ik uit van 250-300km maar in sommige gevallen is het krap aan Rond de 200km geweest als je veel 130km/h kan aanhouden.

In eerste instantie zou je denken aan een verbruik boven de model X zoals @bottom line beschrijft, maar misschien mist jou model 3 ook (tijdelijk?) capaciteit.

Stuur mij evt een DM? Ben benieuwd welke km je model 3 aan geeft op display.

(Veel rijden in korte tijd zou voor meer onbalans in pack kunnen zorgen, zelf lijk ik 13-14% te missen maar Tesla beloofd dat ik maar 0.4% van de vloot af zou wijken wat niet rijmt met mijn missende actieradius... ik zie meestal maar “304km” bij 90% op display)

** Edit
Die diesel die jij gehad hebt is dan weer extreem zuinig...? Deze vergelijking lijkt mij niet bepaald eerlijk

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
@hulseman ik denk dat je als extra nadeel het feit hebt dat je veel korte stukken rijd en dan ergens een uurtje bent. De auto moet dus steeds opnieuw opwarmen.
Ik werk nu vrij dicht bij huis (30km enkele reis) en het verbruik is een stuk slechter dan toen ik nog 60km enkele reis reed. Lange stukken rijden (@ 100km/u) is het verbruik gemiddeld genomen gewoon veel beter.
Dan nog is het bizar als je maar 180km haalt met 95% batterij door achter een vrachtwagen te plakken. Ik kan me niet voorstellen dat er niet iets geks aan de hand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Stef87 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:47:
[...]

(Veel rijden in korte tijd zou voor meer onbalans in pack kunnen zorgen, zelf lijk ik 13-14% te missen maar Tesla beloofd dat ik maar 0.4% van de vloot af zou wijken wat niet rijmt met mijn missende actieradius... ik zie meestal maar “304km” bij 90% op display)
Ook niet nu de temperatuur weer wat oploopt? Ik zie nu 370KM bij 100%, dat zou dus 333KM bij 90% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
Taro schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:44:
@hulseman Als je je had ingelezen had je dit (deels) kunnen weten. Dan had je de keuze voor een LR kunnen maken (mits binnen budget uiteraard) of bij een ICE kunnen blijven.

Zag gisteren bij een webshop weer iemand die bij de minpunten van een 6,3" telefoon aangaf dat hij toch wel heel erg groot was... Dan had je voor een andere telefoon moeten gaan... Dit zit voor mij een beetje in hetzelfde spectrum, al gaan natuurlijk veel mensen klakkeloos op de WLTP of andere rating af, dat begrijp ik dan ook wel weer.
Ik ken eigenlijk geen mensen die de range NIET vinden tegenvallen. Bij normaal gebruik van een auto, dus niet 80kmu gaan rijden, mag ik er toch vanuit gaan dat die 400 WLTP redelijk klopt? Maar een afwijking van 50% vind ik persoonlijk veel te gortig..

En daarom heb ik de SR+ gekozen, want rondtrip van 200/220 kilometer was in mijn ogen en inlezen ruim voldoende, ook met tegenslagen.. 400 adverteren = gewoon het dubbele.. Langere afstanden dan die 200/220 ga ik zelden tot niet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Als ik achter een vrachtwagen ga hangen in deze temperaturen haal ik zelfs een verbruik van 130wh/km... AWD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:38:
[...]

In die zendmasten, heb je daar krachtstroom :?
Er kwam hier laatst een lader voorbij van rond de 1000 euro die 3 fasen kan laden via een ceeform stekker. Lijkt me dan voor jou ideaal. Als je hem dan elke keer een uurtje aansluit, dan moet je het prima redden.
Praktisch :? Mwah, maar je laadt gratis en geen gedoe/stress of je het wel of niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:49:
[...]

Ik ken eigenlijk geen mensen die de range NIET vinden tegenvallen. Bij normaal gebruik van een auto, dus niet 80kmu gaan rijden, mag ik er toch vanuit gaan dat die 400 WLTP redelijk klopt? Maar een afwijking van 50% vind ik persoonlijk veel te gortig..

En daarom heb ik de SR+ gekozen, want rondtrip van 200/220 kilometer was in mijn ogen en inlezen ruim voldoende, ook met tegenslagen.. 400 adverteren = gewoon het dubbele.. Langere afstanden dan die 200/220 ga ik zelden tot niet maken.
Jij hebt hem pas sinds december.

Afgelopen september kon ik er prima bijna 350km mee rijden achter elkaar en hield ik 20-40km over... Helft van de rit volgeladen met bagage (scheveningen-eindhoven-Scheveningen zonder laden) gewoon met doorrijden.

(Kanttekening: toen had ik 386km of in de buurt van 386km bij 100% opladen of 347@ 90% )

Eventueel terug te vinden ook op dit forum.

Opwarmen en hogere verbruik aan het begin helpt niet bepaald. Onze Renault Zoe had daar met warmtepomp niet zo’n last van. Daar kwam ik vrijwel even ver mee bij lage temperaturen (maar niet 1op1 te vergelijken: Tesla is nog steeds “beter” alles meegerekend)

**edit-**

Chillmode maakt geen drol uit voor je verbruik bij gelijke rijstijl, stoelverwarming ook bijna niet (standje 3 = 0.1kWh ofwel 100w) terwijl de gewone verwarming 1-3.7kW slurpt en ook een deel in de batterij stopt.

Ik hoop ooit op een aparte preheaten batterij als een speer naar 20c-30c vanaf eigen laadpaal. Heb je gelijk een warmtebuffer zodat je verder kan komen op een lading.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 26-01-2020 16:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
ybos schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:54:
[...]

In die zendmasten, heb je daar krachtstroom :?
Er kwam hier laatst een lader voorbij van rond de 1000 euro die 3 fasen kan laden via een ceeform stekker. Lijkt me dan voor jou ideaal. Als je hem dan elke keer een uurtje aansluit, dan moet je het prima redden.
Praktisch :? Mwah, maar je laadt gratis en geen gedoe/stress of je het wel of niet haalt.
Het zou wat zijn, als ze bij alle zendmasten een oplader plaatsen voor EV's.. maar nee helaas. Hooguit kan ik een haspel uitrollen en met 230v/13A laden, maar dat is niet te doen en verre van efficiënt.

Voor al dat gedoe is het efficiënter om 1 x per dag 15min aan de supercharger te staan (wat ik nu eigenlijk ook noodgedwongen doe), maar dat is ook niet mijn frustratie. Hopelijk is het in de zomer een stuk beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 19:46
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:49:
[...]

Als eerste bummer maar ingelezen en dan toch als uitgangspunt de wltp :S. Blijkbaar toch te vroeg ingestapt als je zoveel km’s maakt op een dag helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
Smobbo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:48:
@hulseman ik denk dat je als extra nadeel het feit hebt dat je veel korte stukken rijd en dan ergens een uurtje bent. De auto moet dus steeds opnieuw opwarmen.
Ik werk nu vrij dicht bij huis (30km enkele reis) en het verbruik is een stuk slechter dan toen ik nog 60km enkele reis reed. Lange stukken rijden (@ 100km/u) is het verbruik gemiddeld genomen gewoon veel beter.
Dan nog is het bizar als je maar 180km haalt met 95% batterij door achter een vrachtwagen te plakken. Ik kan me niet voorstellen dat er niet iets geks aan de hand is...
Dat opwarmen is 1 ding. Bij 1040kPa en 2°C op winterbanden/vochtig wegdek rijden is alles behalve bevorderlijk voor de lucht- en rolweerstand.
Overigens merk ik ook dat de gemiddelde lease-EV rijder nog niet door heeft dat 130 en 90km/u gewoon twee keer zoveel luchtweerstand is.

[ Voor 25% gewijzigd door AndRo555 op 26-01-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulseman
Dino111 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Als eerste bummer maar ingelezen en dan toch als uitgangspunt de wltp :S. Blijkbaar toch te vroeg ingestapt als je zoveel km’s maakt op een dag helaas.
Ervaringen internet (ook op tweakers) waren allemaal rond de 300-350 kilometer op een volle lading (SR+). Dat is nogal een verschil met 200 kilometer niet?

Voor dagelijks lange afstanden is het gewoon nog te vroeg ben ik bang. Over 3-5 jaar zal het vast wel beter zijn en zitten we hopelijk op de 1000 kilometer.. wie weet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Ervaringen internet (ook op tweakers) waren allemaal rond de 300-350 kilometer op een volle lading (SR+). Dat is nogal een verschil met 200 kilometer niet?

Voor dagelijks lange afstanden is het gewoon nog te vroeg ben ik bang. Over 3-5 jaar zal het vast wel beter zijn en zitten we hopelijk op de 1000 kilometer.. wie weet..
In de zomer..

Maar jij spreekt over 90 per uur rijden, met verwarming af, en dan nog maar 200-220 km halen in de winter.
Dat is maar moeilijk om te geloven.
Met wat research had je dit ook gevonden:
https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plus
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Vp3aZ5.png

[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 16:24 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: