Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.175.102 views

• Kingfisher1978
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-11-2022
Teslalrp schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:55:
[...]

Is nu al een half uur bezig. Is dat normaal?
Ik herken je ervaring en gevoel.
Ja dit kan zeker 30 min duren.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Caelorum schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:27:
Koelen en vaak ook de AC nadrogen. Vooral op een zonnige dag en een kort stuk gereden zou ik dat laatste verdenken.

Overigens kan je vaak na 5min ook wel even de deur opendoen en weer dicht. Stopt die vaak ook.
Ook een paar keer geprobeerd, maar had geen effect. Vreemd genoeg de temperatuur via de app verlagen wel. Daarna starte de koeling van de accu toch wel. Heeft toch ca. 45 minuten lopen te koelen

• DS7
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

JohanB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Gelukkig denken NCAP en de ETSC daar anders over en hebben ze dit soort levensreddende veiligheidssystemen als een prioriteit op de agenda
Ik kan mij niet voorstellen dat zij voor een systeem zonder override zijn, zo lang als Level 5 niet wordt gehaald.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12 07:06
stylezzz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:51:
[...]

In de essentie zijn we het met elkaar eens dat 100% voorkomen niet haalbaar is, dat is al iets denk ik. We verschillen alleen van mening wat dan wel werkt.... Jij zegt dat de naam van het beestje niet goed is, omdat wat rechters en overheidsorganen dat ook vinden. Ik zeg dat het niet werkt, omdat mensen van nature lui zijn en de grenzen opzoeken van wat net wel of niet kan. Je kan op pakjes sigaretten zetten dat je er dood aan kan gaan, ze verstoppen in de winkel achter deuren of de rokers zelf als paria behandelen door ze buiten in de regen hun peukje te laten opsteken. Heeft allemaal weinig nut, er is nog steeds genoeg volk wat steevast in de winkel hun pakje sigaretten of zware van nelle haalt en doorpaft. Of dat het nou 'autopilot' heet of 'ditisgeenautomatischsysteemomterijdendusletopofjegaatdood' je zult toch mensen hebben die een magneet aan het stuur hangen, en een tukje op de achterbank gaan doen op de highway..... :)
Dat kan en mag je natuurlijk vinden. Dat is het mooie aan Nederland, je mag een hele duidelijke mening hebben! Er zijn heel veel mensen die onomstotelijk bewijs niet willen aannemen en dat is hun goed recht. Je hoeft alleen maar naar vaccinatie, holocaust en global warming discussies te kijken om te zien dat mensen wetenschappenlijk bewijs niet willen of kunnen accepteren.
DS7 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:45:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat zij voor een systeem zonder override zijn, zo lang als Level 5 niet wordt gehaald.
Sterker nog, ze zijn zelfs tegen overrides lijkt het in hun tests:
“ For manual or automatic accelerator control, it needs to be assured that during automatic brake the accelerator pedal does not result in an override of the system”

https://cdn.euroncap.com/...2c-test-protocol-v302.pdf

• DS7

DS7

JohanB schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:38:

Sterker nog, ze zijn zelfs tegen overrides lijkt het in hun tests:
“ For manual or automatic accelerator control, it needs to be assured that during automatic brake the accelerator pedal does not result in an override of the system”

https://cdn.euroncap.com/...2c-test-protocol-v302.pdf
Dan zijn ze niet goed bij hun hoofd daar.

Zodra level 5 is behaald, prima. Maar we kennen allemaal de phantom brakes. Het lijkt mij niet dat er iemand is die dat heeft meegemaakt die vervolgens zegt: we moeten voorkomen dat je door het gaspedaal in te trappen de auto weer onder controle krijgt.

Verwijderd

DS7 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:11:
[...]

Zodra level 5 is behaald, prima. Maar we kennen allemaal de phantom brakes. Het lijkt mij niet dat er iemand is die dat heeft meegemaakt die vervolgens zegt: we moeten voorkomen dat je door het gaspedaal in te trappen de auto weer onder controle krijgt.
Niet helemaal mee eens. Als je kijkt naar het testprotocol, dit is het protocol voor kop-staartbotsingen. Lage snelheden, en het testen gaat om systemen die hier specifiek voor bedoeld zijn.
Systems that work mostly at lower speed are referred to as AEB City systems, those that function at higher speeds, AEB Inter-Urban systems.
Er zijn vervolgens drie scenario's die ze testen:
For AEB Car-to-Car, the system is tested in three scenarios (CCRs, CCRm and CCRb)
- Car-to-Car Rear Stationary (CCRs), inrijden op stilstaand voertuig
- Car-to-Car Rear Moving (CCRm), inrijden op rijdend voertuig
- Car-to-Car Rear Braking (CCRb), inrijden op remmend voertuig

Er is ook nog Car-to-Car Front Turn-Across-Path (CCFtap), frontale botsing.
Car-to-car rear impacts are one of the most frequent accidents happening on the roads due to driver distraction or misjudgement.
De fabrikant moet zelf aangeven hoe de auto gaat reageren op deze scenario's. En dus of je dit wilt laten testen.
Accelerate the VUT and GVT (if applicable) to the respective test speeds.
Dat je een Tesla door een phantom brake heen moet kunnen drukken zegt meer over Tesla dan over de test. Maar dit is specifiek geen snelwegtest of "je rijdt een tunnel in" phantom brake.

• dijkmans93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 19:25
DS7 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:11:
[...]

De phantom breaks schijnen door de radar komen. Die wordt nu verwijderd naar het schijnt. Ben benieuwd.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
dijkmans93 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:59:
[...]

De phantom breaks schijnen door de radar komen. Die wordt nu verwijderd naar het schijnt. Ben benieuwd.
Bijzonder. Ik gok eerder de logica die erachter zit want als de radar zijn golven niet terugkrijgt is er dus geen voorwerp en hoeft hij dus niet te remmen.
Laat hij dat nu juist wel doen: geen voorwerpen maar dus toch abrupt afremmen.
Het zal. Schaduw van een viaduct is soms phantom brake. Knap als dat door de radar zou komen. Ik zou juist zeggen dat een radar accurater is met minder fouten. Ik heb in voorgaande auto’s met radar (bijna) nooit een phantom brake gehad. Ook vraag ik me af of TACC echt net zo goed gaat werken zonder radar. Helemaal op hw2 auto’s, die zijn toch een stuk minder krachtig. Maar laat me verrassen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Is er nu een nieuwe versie van de navigatie software? Mijn m3 geeft nog aan 2019-21, dus lijkt nog uit 2019 te komen

Look behind you! A three headed monkey!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Bij mij iig nog niet.
MrScratch schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:38:
Is er nu een nieuwe versie van de navigatie software? Mijn m3 geeft nog aan 2019-21, dus lijkt nog uit 2019 te komen
Ik heb sinds een paar dagen 2021.8-12875. Gaat volgens mij in batches dus komt vanzelf.

• Teslalrp
Inspired schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Ik heb sinds een paar dagen 2021.8-12875. Gaat volgens mij in batches dus komt vanzelf.
Ik heb ook de nieuwste versie navigatie, echter geen melding gekregen dat deze beschikbaar is voor installatie.
Teslalrp schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Ik heb ook de nieuwste versie navigatie, echter geen melding gekregen dat deze beschikbaar is voor installatie.
Ik ook niet. Op WIFI download hij hem gewoon.

• DS7

DS7

Verwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:46:

Dat je een Tesla door een phantom brake heen moet kunnen drukken zegt meer over Tesla dan over de test. Maar dit is specifiek geen snelwegtest of "je rijdt een tunnel in" phantom brake.
Ik had er vandaag nog een op een 50 km/u weg en de miep die achter mij reed in een aftandse Alfa was er zeker achterop geklapt als ik niet had kunnen ingrijpen (wat ook ligt aan dat dat mens geen afstand hield).

En het is echt niet zo dat alleen Tesla phantom brakes heeft. Al is het met de huidige softwareversie wel weer slecht gesteld daarmee.

Verwijderd

DS7 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Ik had er vandaag nog een op een 50 km/u weg en de miep die achter mij reed in een aftandse Alfa was er zeker achterop geklapt als ik niet had kunnen ingrijpen (wat ook ligt aan dat dat mens geen afstand hield).

En het is echt niet zo dat alleen Tesla phantom brakes heeft. Al is het met de huidige softwareversie wel weer slecht gesteld daarmee.
Prima maar ze reed achter je, niet voor je. Dat is een andere test :+

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12 09:14
GeeMoney schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Bijzonder. Ik gok eerder de logica die erachter zit want als de radar zijn golven niet terugkrijgt is er dus geen voorwerp en hoeft hij dus niet te remmen.
Laat hij dat nu juist wel doen: geen voorwerpen maar dus toch abrupt afremmen.
Een radar ziet inderdaad helemaal geen schaduw, het zijn de camera's die de phantom brake's veroorzaken. Ik geloof ook niet zo in de theorie van Elon Musk dat alles met camera's moet kunnen (omdat mensen ook maar 2 ogen hebben).

• DS7

DS7

Verwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Prima maar ze reed achter je, niet voor je. Dat is een andere test :+
Vanaf het begin is mijn punt dat als de auto ten onrechte ingrijpt je dat moet kunnen overrulen als bestuurder, omdat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.

Als ze mij had geraakt was ik nog schuldig geweest ook, want je mag niet zonder reden een noodstop maken.

• dijkmans93
Crim schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:39:
[...]

Een radar ziet inderdaad helemaal geen schaduw, het zijn de camera's die de phantom brake's veroorzaken. Ik geloof ook niet zo in de theorie van Elon Musk dat alles met camera's moet kunnen (omdat mensen ook maar 2 ogen hebben).
Hoe weet je dat zo zeker? Als radar alleen maar voordelen heeft waarom zou je die laten afvallen?

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12 09:14
dijkmans93 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker? Als radar alleen maar voordelen heeft waarom zou je die laten afvallen?
Hoe ik zeker weet dat een radar geen schaduw ziet? Wikipedia: Radar

Ik denk dat Tesla van de radar af wil omdat het goedkoper is. Net als dat ze geen regensensor willen gebruiken. Tot nu toe is dat ook niet echt beter gebleken.

Meer sensoren en data zijn altijd beter lijkt me. Je kan wel een afweging maken tussen de voordelen en kosten van die sensoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Crim op 15-05-2021 18:54 ]

• dijkmans93
Inspired schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:02:
Het zal. Schaduw van een viaduct is soms phantom brake. Knap als dat door de radar zou komen. Ik zou juist zeggen dat een radar accurater is met minder fouten. Ik heb in voorgaande auto’s met radar (bijna) nooit een phantom brake gehad. Ook vraag ik me af of TACC echt net zo goed gaat werken zonder radar. Helemaal op hw2 auto’s, die zijn toch een stuk minder krachtig. Maar laat me verrassen. :)
Ik ben ook heel benieuwd. Die '4d' ai moet ook zeker helpen.

• dijkmans93
Crim schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:51:
[...]

Hoe ik zeker weet dat een radar geen schaduw ziet? Wikipedia: Radar

Denk dat Tesla van de radar af wil omdat het goedkoper is. Net als dat ze geen regensensor willen gebruiken. Tot nu toe is dat ook niet echt beter gebleken.
Sorry ik doelde op het laatste. Dat schaduw het probleem niet is snap ik. Goedkoper als reden kan ik me zo moeilijk voorstellen.

Met een klein beetje ijs/sneeuw op de bumper doet de radar en dus ap het ook niet (2x gehad).

Die regensensor is wel raar ja.

• Caelorum
  • Nu online
De model 3 is letterlijk het model wat het bedrijf moest redden van de afgrond. Er waren denk ik uiteindelijk nog maar drie design goals met dat ding:
  1. zo'n groot mogelijke afzet, zodat er meer marketshare is en het aandeel meer waard wordt
  2. zo'n groot mogelijke marge om meteen een betere cashflow te krijgen
  3. zoveel mogelijke vernieuwende dingen, zodat het zoveel mogelijk in het nieuws komt en daarmee de verkopen worden verhoogd
Het is ook wel duidelijk dat het niet is ontworpen door een fabrikant in een stabiele financiële positie. Het aantal risico's dat is aangegaan is hlecht idioot eigenlijk. Echt een alles of niets poging geweest die zeer gunstig voor ze is uitgevallen.

Je kan het overigens aan van alles en nogwat zien, doordat ze zijn gaan besparen op zelfs de kleinste handelingen, zoals geen haakjes meer monteren of geen vloermatten meer leveren met de SR+. Zelfs de stof van de vloerbekleding is echt ultra-cheap. Nog net niet het goedkoopste wat er is.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 15-05-2021 19:13 ]

• dijkmans93
yakmak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:56:
[...]

Zou best kunnen ik heb laatst op een stuk van ongeveer 16km een nieuw verbruik record gehaald van 109wh/km :o
Grappig ik heb ook laatst wat nieuwe records gezet.

104 Wh/km over 11,9 km en 111 Wh/km over 48,0 km. Wel vooral 30/50/60 en paar kleine stukjes 80. En echt rustig aan.

140 Wh/km gecombineerd verbruik is echt makkelijk nu.

Awd aero 18 inch 3.4 bar.

• dijkmans93
Caelorum schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:12:
De model 3 is letterlijk het model wat het bedrijf moest redden van de afgrond. Er waren denk ik uiteindelijk nog maar drie design goals met dat ding:
  1. zo'n groot mogelijke afzet, zodat er meer marketshare is en het aandeel meer waard wordt
  2. zo'n groot mogelijke marge om meteen een betere cashflow te krijgen
  3. zoveel mogelijke vernieuwende dingen, zodat het zoveel mogelijk in het nieuws komt en daarmee de verkopen worden verhoogd
Het is ook wel duidelijk dat het niet is ontworpen door een fabrikant in een stabiele financiële positie. Het aantal risico's dat is aangegaan is hlecht idioot eigenlijk. Echt een alles of niets poging geweest die zeer gunstig voor ze is uitgevallen.

Je kan het overigens aan van alles en nogwat zien, doordat ze zijn gaan besparen op zelfs de kleinste handelingen, zoals geen haakjes meer monteren of geen vloermatten meer leveren met de SR+. Zelfs de stof van de vloerbekleding is echt ultra-cheap. Nog net niet het goedkoopste wat er is.
Volgens mij zijn ze juist dànkzij model3 bij de afgrond geweest.

Kijk al uit naar de model3 met structural 4680 batterypack én hangrepen.

Haakjes lijkt me meer iets voor de versie daarná _/-\o_

Overige wensen:
- 240v contact
- bidirectional charging
- luchtvering?

Verwijderd

Ze waren niet dicht bij de afgrond, ze hadden makkelijk meer geld op kunnen halen, maar Musk gebruikte het als een marketing truc om sympathie te kweken en iets betere balans. Maar er was geen moment een kans dat ze failliet zouden gaan.

• Caelorum
  • Nu online
dijkmans93 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Volgens mij zijn ze juist dànkzij model3 bij de afgrond geweest.[...]
Het ging daarvoor al niet zo heel erg lekker. Het bedrijf had misschien niet failliet gegaan, maar Elon had wel zowat al zijn geld er in gestoken en wilde, terecht denk ik, niet nog meer aandelen kwijt. Dat had het bedrijf geen goed gedaan op dat moment. Dus hoewel ze wel geld konden ophalen, was het niet passend bij de doelstellingen en moesten ze het dus anders verkrijgen.

En ja die productieporoblemen van de model 3 gaven wel wat problemen die ze later weer moesten inhalen. Ik vermoed dat dat ook de reden is geweest om nog meer handelingen uit het productieproces te halen.

• DS7

DS7

dijkmans93 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:15:

Onder goede omstandigheden (weinig wind, rond de 20 graden) lukt dat zelfs met een Performance met 20 inch (ik haal gecombineerd momenteel tussen de 130 en 140)

Waarmee de WLTP gewoon gehaald kan worden (zelfs nog iets beter, met 140 wh/km kom je dan op 580 km, met 135 wh/km zelfs boven de 600 km).

Heb jij overigens een MY2021, of een pre facelift?

• dijkmans93
DS7 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Onder goede omstandigheden (weinig wind, rond de 20 graden) lukt dat zelfs met een Performance met 20 inch (ik haal gecombineerd momenteel tussen de 130 en 140)

Waarmee de WLTP gewoon gehaald kan worden (zelfs nog iets beter, met 140 wh/km kom je dan op 580 km, met 135 wh/km zelfs boven de 600 km).

Heb jij overigens een MY2021, of een pre facelift?
Een pre facelift.

Met een rwd zou nog % of 5-10 lager kunnen denk?

• dijkmans93
Caelorum schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:05:
[...]

Het ging daarvoor al niet zo heel erg lekker. Het bedrijf had misschien niet failliet gegaan, maar Elon had wel zowat al zijn geld er in gestoken en wilde, terecht denk ik, niet nog meer aandelen kwijt. Dat had het bedrijf geen goed gedaan op dat moment. Dus hoewel ze wel geld konden ophalen, was het niet passend bij de doelstellingen en moesten ze het dus anders verkrijgen.

En ja die productieporoblemen van de model 3 gaven wel wat problemen die ze later weer moesten inhalen. Ik vermoed dat dat ook de reden is geweest om nog meer handelingen uit het productieproces te halen.
Dat daarvoor 'slecht' ging had toch te maken met de investeringen die werden gedaan in de m3 productielijn. Elk kwartaal paar honderd mln in de min. Gewoon aanlooplosten van m3 die met ms en mx inkomsten niet gedekt konden worden. Ging niet zozeer slecht behalve dat het m3 productie vertraagde en móest lukken. Zo zie ik het.

• DS7

DS7

dijkmans93 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:10:

Een pre facelift.

Met een rwd zou nog % of 5-10 lager kunnen denk?
Dan komt ook de pre facelift heel dicht bij de WLTP met de huidige software. Wel bijzonder dat ze net software de efficiëntie dan hebben weten te verhogen.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
DS7 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Dan komt ook de pre facelift heel dicht bij de WLTP met de huidige software. Wel bijzonder dat ze net software de efficiëntie dan hebben weten te verhogen.
Ik heb een 2020 M3 SR+ uit China met een LFP batterij, ik haal met deze temperaturen 140 of zelfs 130 wh/km. Dat zijn wel stukken binnendoor, op de snelweg haal ik dit ook maar dan moet er geen wind staan en de temp rond 15 a 17 graden.

Binnenkort weer een ritje van 300KM (150 heen en 150 terug) eens zien of we die kunnen rijden zonder te laden. In de winter met 2 graden ging dat niet en moest ik aan de Supercharger.

Give 2 Get

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 20:05
Moet lukken, ik ben gisteren nog naar zeeland heen en weer geweest (vanuit tilburg) en kwam met 4% accu terug. (vertrokken met 93%) 305km in totaal gereden

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07
Runescom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb een 2020 M3 SR+ uit China met een LFP batterij, ik haal met deze temperaturen 140 of zelfs 130 wh/km. Dat zijn wel stukken binnendoor, op de snelweg haal ik dit ook maar dan moet er geen wind staan en de temp rond 15 a 17 graden.

Binnenkort weer een ritje van 300KM (150 heen en 150 terug) eens zien of we die kunnen rijden zonder te laden. In de winter met 2 graden ging dat niet en moest ik aan de Supercharger.
Valt me voor een SR+ eigenlijk nog tegen, ik heb een 2019 LR AWD en haal dit makkelijk. Gisteren een stuk binnendoor gereden met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx11_3eO4FRmhzVndofuvqUWtMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYQK7257Ny7C916SJnDcJf7c.jpg?f=user_large

• Aalard99
Wat halen de LFP accu's met dit weer bij een SuC qua laadsnelheid? Ik kom zelf zelden bij een SuC maar afgelopen vrijdag heb ik hier gestaan met een teleurstellend resultaat met mijn LR AWD uit 2019.

Na een stuk gereden te hebben, ongeveer 80km en de genavigeerd te hebben naar de SuC in Hilversum (A1) en aangekomen met een SoC van 5% kwam ik niet hoger dan 118Kw. Er stonden slechts 2 anders Tesla's te laden dus het was rustig.

Aangezien het een V3 station is had ik toch wel een stukje hoger verwacht...In het verleden heb ik bij een V2 ( Bunnik ) wel eens de 148Kw aangetikt. Zelf nooit hoger gezien.

• Caelorum
  • Nu online
Is die suc allemaal v3 of gecombineerd?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57
Zijn er hier mensen die overwegen hun model 3 in te ruilen voor een Y? De Y heeft eigenlijk alles wat ik mis aan mijn 3. Het enige wat mij tegenhoud is dat mijn bijtelling van 4 procent naar 16 procent gaat.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:11
Sunri5e schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:06:
Zijn er hier mensen die overwegen hun model 3 in te ruilen voor een Y? De Y heeft eigenlijk alles wat ik mis aan mijn 3. Het enige wat mij tegenhoud is dat mijn bijtelling van 4 procent naar 16 procent gaat.
Ik heb er weleens aan gedacht maar ik vind de Y veel teveel lijken op de 3 om daar zoveel op toe te leggen (zowel qua aanschaf als bijtelling).

• Caelorum
  • Nu online
Ik wilde heel graag een Y met twee kinderen, maar ze zijn voor mij echt twee jaar te laat.
Als ik nu zou kiezen zou ik eerder voor een Kona oid. De Y is IMO gewoon te duur momenteel.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 20:05
Aalard99 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:48:
Wat halen de LFP accu's met dit weer bij een SuC qua laadsnelheid? Ik kom zelf zelden bij een SuC maar afgelopen vrijdag heb ik hier gestaan met een teleurstellend resultaat met mijn LR AWD uit 2019.

Na een stuk gereden te hebben, ongeveer 80km en de genavigeerd te hebben naar de SuC in Hilversum (A1) en aangekomen met een SoC van 5% kwam ik niet hoger dan 118Kw. Er stonden slechts 2 anders Tesla's te laden dus het was rustig.

Aangezien het een V3 station is had ik toch wel een stukje hoger verwacht...In het verleden heb ik bij een V2 ( Bunnik ) wel eens de 148Kw aangetikt. Zelf nooit hoger gezien.
Gisteren met 4% lading aangekomen bij een shell recharge (woon er vlakbij). Circa 40% bijgeladen in 11 minuten.... begon lekker op 120-130kw, zwakte daarna af naar 100-110kw.

• DaCoTa
  • Laatst online: 23-12 23:16
Ja, vooral vanwege de trekhaak en laadruimte/achterklep. Maar dat is wel een boel extra afschrijving voor de switch. En ik vind de Y - op foto's, nog niet live gezien - minder fraai.

Eerst maar kijken hoe ze uit Berlijn komen, kan ik altijd nog beslissen.

[ Voor 7% gewijzigd door DaCoTa op 16-05-2021 14:57 ]

Verwijderd

DaCoTa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Ja, vooral vanwege de trekhaak en laadruimte/achterklep. Maar dat is wel een boel extra afschrijving voor de switch. En ik vind de Y - op foto's, nog niet live gezien - minder fraai.

Eerst maar kijken hoe ze uit Berlijn komen, kan ik altijd nog beslissen.
In het echt, zijn ze zoveel mooier! In Canada heb ik ze heel veel zien rijden, mijn buurman daar had er ook 1'tje. Hij was er helemaal blij mee.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-12 17:16
Ja maar over jaartje of 2, Eerst nog even tijdje 4% meenemen en de MIA afboeking duurt ook nog even, daarna ruil ik hem denk ik in voor Model Y (net voor alle lease tesla,s van eind 219 op de markt komen )

• DS7

DS7

Runescom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Met 135 wh/km blijft de SR+ dan wel onder de wltp (415 vs 440).

• DS7

DS7

Voor mij heeft de Y meer nadelen dan voordelen.

Plus: ik verwacht veel van de nieuwe Model S die dan leverbaar wordt. Dat gaat waarschijnlijk mijn volgende Tesla worden.

• Aalard99
DS7 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Voor mij heeft de Y meer nadelen dan voordelen.

Plus: ik verwacht veel van de nieuwe Model S die dan leverbaar wordt. Dat gaat waarschijnlijk mijn volgende Tesla worden.
De nieuwe S ziet er inderdaad erg goed uit, is natuurlijk wel een hele andere categorie auto dan de Model 3 en is niet echt een gezinsauto zoals de Y ( en X) wel is.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00
[...]

104 Wh/km over 11,9 km en 111 Wh/km over 48,0 km. Wel vooral 30/50/60 en paar kleine stukjes 80. En echt rustig aan.

Is die 3.4 bar bij koude of warm gereden banden?

• DS7

DS7

Aalard99 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:16:
[...]

De nieuwe S ziet er inderdaad erg goed uit, is natuurlijk wel een hele andere categorie auto dan de Model 3 en is niet echt een gezinsauto zoals de Y ( en X) wel is.
Hoezo geen gezinsauto? Ik heb er twee gehad en die zijn perfect met een gezin. Je kan (of kon...) ze zelfs met een derde rij krijgen (wel alleen voor kleine kinderen).

• Aalard99
DS7 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Hoezo geen gezinsauto? Ik heb er twee gehad en die zijn perfect met een gezin. Je kan (of kon...) ze zelfs met een derde rij krijgen (wel alleen voor kleine kinderen).
Dat is natuurlijk heel persoonlijk en een mening ( net zoals mijn mening 😀). Ik vind het een sedan wat je in Europa niet vaak gebruikt als gezinsauto. Hier zie je toch meer een station of SUV als gezinsauto.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
Aalard99 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Dat is natuurlijk heel persoonlijk en een mening ( net zoals mijn mening 😀). Ik vind het een sedan wat je in Europa niet vaak gebruikt als gezinsauto. Hier zie je toch meer een station of SUV als gezinsauto.
Haha, meningen kunnen verschillen. De S is juist omdat het een hatchback is meer een gezinsauto dan de 3.
De S is alleen wel echt té groot, die past gewoon vaak niet in een parkeervak. Voor mij zou de Y echt top zijn, maar ook wel erg duur…

• Aalard99
Smobbo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Haha, meningen kunnen verschillen. De S is juist omdat het een hatchback is meer een gezinsauto dan de 3.
De S is alleen wel echt té groot, die past gewoon vaak niet in een parkeervak. Voor mij zou de Y echt top zijn, maar ook wel erg duur…
Helemaal eens, de 3 is zeker ook geen gezinsauto. Het is dat mijn kinderen inmiddels ouder zijn en ik geen buggy meer mee hoef te nemen anders zou ik geen Tesla rijden😀.

Fantastische auto hoor, maar ik mis soms best wel een beetje meer ruimte.

• DaCoTa
  • Laatst online: 23-12 23:16
Aalard99 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:25:
[...]
Helemaal eens, de 3 is zeker ook geen gezinsauto. Het is dat mijn kinderen inmiddels ouder zijn en ik geen buggy meer mee hoef te nemen anders zou ik geen Tesla rijden😀.

De ruimte is wat mij betreft ok, maar de toegang tot die ruimte (e.g. de achterklep) is bij mij vaak de beperkende factor.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
[...]

Haha, het is echt wat je gewend bent denk ik. Ik kom uit de c-segment stations en los van de onhandige opening krijg ik nog steeds alles voor een vakantie (naar een huisje, dus geen tent) mee. Dat is dan een vakantie met 2 kleine kinderen, dus een buggy en campingbedje + alle zooi…

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
[...]

Hier al meerdere malen op vakantie geweest met de Model 3 en twee kleine kinderen, waarvan 1 met kinderwagen. Past meer dan voldoende in voor een hele week wel. Geen camping trouwens, als ik slecht wil slapen ga ik wel op de bank liggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orangelights23 op 16-05-2021 19:49 ]

• Teslalrp
[...]

Afgelopen week 350 km gereden. Gecombineerd 60/80/100/130. Met een MP3 gemiddeld verbruik van 152 Wh niet slecht met flinke acceleratie
Ook niks geen issue met gezin en Model 3. Wel wat ouder. (6&8). Krijg echt genoeg mee. Geen camping fans. Eén keer een grote stacaravan maar dat vonden we al behelpen. Dus altijd naar een huis op vakantie nu. Voor die ~4x per jaar ga ik mijn 4% niet opgeven. Ook omdat de Y nog weer een stuk meer kost. Zou me ~450 netto extra per maand kosten. Kun je anders ook prima een auto voor huren. Als je twee/drie kleine kids hebt kan het wel wat krap worden wellicht.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-11 19:44
Kijk! First hand ervaringen! Heb nu ook C-segment station en moet in 2022 nieuwe keuze maken. Denk dat ik de M3 nog niet ga afstrepen. Zal een hoop gereken worden :-)

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-12 23:28
[...]

Ben dus niet de enige. Vandaag opnieuw 143Wh/km gemiddeld over dik 400 snelweg en wat provinciale wegen. Das 7 km per kW oftewel dik 500km met de volle 75kW in de accus.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00
Xenir schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:53:
Kijk! First hand ervaringen! Heb nu ook C-segment station en moet in 2022 nieuwe keuze maken. Denk dat ik de M3 nog niet ga afstrepen. Zal een hoop gereken worden :-)
Ik zou de Model 3 zeker meenemen inderdaad. Vergeet vooral niet om nog even het luik onder in de kofferbak open te doen. En de frunk natuurlijk (ik vind hem erg fijn omdat ik graag achteruit inparkeer).

De ruimte is er, maar je gaat wel je hatchback missen.

• dijkmans93
Pierz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:21:
[...]

Is die 3.4 bar bij koude of warm gereden banden?
Koud. Met winterbanden ook. Zei tegen de bandenboer doe maar lekker hard.

Ps: staat mss bij kouder weer op 3.3.

[ Voor 7% gewijzigd door dijkmans93 op 17-05-2021 08:49 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48
Orangelights23 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:48:
[...]

Hier al meerdere malen op vakantie geweest met de Model 3 en twee kleine kinderen, waarvan 1 met kinderwagen. Past meer dan voldoende in voor een hele week wel. Geen camping trouwens, als ik slecht wil slapen ga ik wel op de bank liggen :)
Ik lease bij LP en heb hun laaddruppel.
Enige ervaring of ik nog andere laadpassen nodig heb om deze zomer naar Zuid-Frankrijk of Italië af te reizen?
pimk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Enige ervaring of ik nog andere laadpassen nodig heb om deze zomer naar Zuid-Frankrijk of Italië af te reizen?
Afhankelijk van je type accomodatie, en waar je zit. Ik laad onderweg alleen bij SuC en op locatie met granny. De LP druppel heeft ook al een prima dekking trouwens.

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
[...]

Ik zou je zeker in zuid frankrijk aanraden om het SuC netwerk te kiezen. De paar keer dat ik probeerde te laden bij een adnere snellader was het bijna elke keer een 50kw lader en vaak kapot :(

Daarnaast kan je dan je auto gewoon de laadstops laten bepalen

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48
yakmak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Ik zou je zeker in zuid frankrijk aanraden om het SuC netwerk te kiezen. De paar keer dat ik probeerde te laden bij een adnere snellader was het bijna elke keer een 50kw lader en vaak kapot :(

Daarnaast kan je dan je auto gewoon de laadstops laten bepalen
Ik heb eens een route uitgestippeld met ABRP (naar Toscane) en dan lijkt het het meest efficient reizen te zijn door van meerdere laadstations langs de autoroute gebruik te maken.
En ik ben daar ook wel fan van, want
  1. Gelegen langs de snelweg
  2. Doorrijlocatie, dus dan hoef ik mijn vouwwagentje (waarschijnlijk) niet af te koppelen
pimk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb eens een route uitgestippeld met ABRP (naar Toscane) en dan lijkt het het meest efficient reizen te zijn door van meerdere laadstations langs de autoroute gebruik te maken.
En ik ben daar ook wel fan van, want
  1. Gelegen langs de snelweg
  2. Doorrijlocatie, dus dan hoef ik mijn vouwwagentje (waarschijnlijk) niet af te koppelen
Scheelt vaak maar een paar minuten als je SuC only pakt of andere CCS ook neemt. Ionity staan ook vaak zo opgesteld dat de aanhanger eraf moet volgens mij. Ook verwacht ik in de zomer wel de nodige drukte bij Ionity en andere snelladers nu met alle nieuwe BEVs.

• Orangelights23
[...]

Ik heb geen idee, ik woon ik Zweden en heb de auto gekregen toen ik in Nederland woonde, maar toen waren de grenzen nog gesloten. Zelf gaan we weekenden weg in Zweden zelf of in Noorwegen. Ik weet wel dat Shell en Maingau veel oplaadpunten hebben in heel Europa.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:36
Misschien beetje offtopic maar ik ben een aankomende reis aan het plannen via ABR.
We gaan naar Oostenrijk maar met een aanhangwagen.

Default doet ABR best wel kortere laadbeurten waardoor het wel efficiënter is om te laden. (sneller dus)
Maar ik zou graag aankomen met net zo weinig mogelijk mogelijk stops. Anders moeten we toch te veel de aanhangwagen loskoppelen, wegzetten, laden,..

Is hier een optie voor?
Bij instellingen > Extra tijd oplaadpunt heb ik al iets ingevuld van 20 minuten en dan lijkt hij langer op te laden en minder stops te doen. Is dit de manier om te doen of zijn er instellingen die ik over het hoofd zie?

Verder voor aanhangwagen heb ik max 100km/u aangeduid en een referentieverbruik van 210 wh/km.
Periode is voor september.

[ Voor 8% gewijzigd door frye op 17-05-2021 14:25 ]

• ybos
frye schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:23:
Misschien beetje offtopic maar ik ben een aankomende reis aan het plannen via ABR.

Default doet ABR best wel kortere laadbeurten waardoor het wel efficiënter is om te laden. (sneller dus)
Maar ik zou graag aankomen met net zo weinig mogelijk mogelijk stops. Anders moeten we toch te veel de aanhangwagen loskoppelen, wegzetten, laden,..

Is hier een optie voor?
Bij instellingen > Extra tijd oplaadpunt heb ik al iets ingevuld van 20 minuten en dan lijkt hij langer op te laden en minder stops te doen. Is dit de manier om te doen of zijn er instellingen die ik over het hoofd zie?

Verder voor aanhangwagen heb ik max 100km/u aangeduid en een referentieverbruik van 210 wh/km.
ik weet niet hoe groot/aerodynamisch je aanhangwagen is, maar 210wh/km lijkt me wat positief.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:36
ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:34:
[...]

ik weet niet hoe groot/aerodynamisch je aanhangwagen is, maar 210wh/km lijkt me wat positief.
Het gaat om een bagageaanhangwagen:

https://www.anssems.eu/aanhangwagens/bagagewagens/

GT 750 201×101 VT1 201x101x83

Leeg is deze 200kg.
Geladen zal dit rond de 300kg zijn. (totaal gewicht)
Zijn voornamelijk campingspullen: tent, stoelen, tafels, ...

Heb er nog geen ervaringen mee. Nog niet mee gereden. Gebasseerd via dit topic met vouwwagen.

[ Voor 7% gewijzigd door frye op 17-05-2021 14:41 ]

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-12 20:58
Je kan hiervoor misschien het beste Tesla's eigen navigatie gebruiken. Die rekent namelijk met zo weinig mogelijk stops ipv zo weinig mogelijk tijd.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
frye schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:23:

Is hier een optie voor?

Ja, ABRP is nog niet optimaal. Je kan de "overhead" tijd per laadbeurt inderdaad verhogen. Maar hierdoor klopt je totale reistijd weer van geen kant (telt al die loze overhead tijd ook mee). Wat je kunt doen is de laadtijd per punt handmatig aanpassen (tandwiel en dan kiezen voor "charge for xx minutes). Door daar zelf even mee te spelen kan je vaak een laadstop tussendoor overslaan.

Bijvoorbeeld in ons geval stelt hij ons voor om 3 keer te laden van 5 naar ~ 40% (geen pretje met aanhanger afkoppelen etc.). Door handmatig bij de eerste stop naar 95% te laden kan ik de middelste laadstop overslaan. (wel even hele route herberekenen na het aanpassen, anders valt die laadstop er niet tussenuit)

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

ff een vraagje voor de model 3 sr+ rijders: als jullie hem volladen, hoeveel km geeft hij dan aan?

ik heb nu 5K kilometer gereden met een gemiddelde van 143wh/km (dat is dus nog lager dan het wltp gebruik.)
en dan geeft tie NET 400 km. valt me tegen eigenlijk.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-12 17:24
@Dinictus208 Als ik in de app kijk en de slider helemaal naar 100% trek geeft hij bij mij 349km aan. Laat hem altijd op tot 1 streep onder volledig vol (dus het laatste punt van het dagelijks stuk). Heb de auto sinds maart vorige jaar en heb er ruim 37k kilometers mee gereden.

Het gemiddelde wat ik heb gehaald is 156Wh/km en dat was in maart toen ik 32,5k kilometers had gereden.

[ Voor 16% gewijzigd door Cruiser90 op 17-05-2021 16:17 ]

Volvo EX30 SMER

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

ooh haha dan doe ik het dus mega zuinig aan. Klopt ook want ik wil telkens zoveel mogelijk km zien als ik hem oplaad. Soort afwijking. Maar nu heb ik genoeg zuinig gereden en is het tijd voor rubber op de weg.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-12 17:24
@Dinictus208 Ik moet zeggen dat ik 99% van de tijd op autopilot rij met vMax + 5km/h. En volgens mij moet haal ik normaal gesproken ook wel lager dan dit. Zeker wanneer ik veel lange ritten rij, de laatste tijd vallen er toch stiekem ook wat meer kortere ritjes naar het dorp etc bij.

Volvo EX30 SMER

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Volgens mij berekent hij de range obv 4 factoren:

1: % charge
2: Jouw verbruik van de afgelopen periode. (is mij onduidelijk op hoeveel hij dat baseert. Heb weleens gehoord dat hij dat doet op de laatste 25km
3: gemiddeld verbruik aan niet-rijden-energie als radio, verwarming e.d.
4: buitentemperatuur.

om te kijken hoe zuinig hij kon heb ik de afgelopen tijd enorm zuinig gereden. Echt achter een vrachtwagen op autopilot zuinig. Moet zeggen dat dit mij enorm bevalt. ipv een stressmoment is het ritje van-en-naar de zaak nu een ontspanningsmoment geworden.

Dinictus208 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:43:
Volgens mij berekent hij de range obv 4 factoren:

1: % charge
2: Jouw verbruik van de afgelopen periode. (is mij onduidelijk op hoeveel hij dat baseert. Heb weleens gehoord dat hij dat doet op de laatste 25km
3: gemiddeld verbruik aan niet-rijden-energie als radio, verwarming e.d.
4: buitentemperatuur.

om te kijken hoe zuinig hij kon heb ik de afgelopen tijd enorm zuinig gereden. Echt achter een vrachtwagen op autopilot zuinig. Moet zeggen dat dit mij enorm bevalt. ipv een stressmoment is het ritje van-en-naar de zaak nu een ontspanningsmoment geworden.
Welke range bedoel je? In de auto? Dat is gewoon rated range. Heeft niks te maken met hoe zuinig je rijdt of buitentemperatuur.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:25
Dinictus208 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:08:
ff een vraagje voor de model 3 sr+ rijders: als jullie hem volladen, hoeveel km geeft hij dan aan?

ik heb nu 5K kilometer gereden met een gemiddelde van 143wh/km (dat is dus nog lager dan het wltp gebruik.)
Sept 2019 sr+

100% is 336km
90% is 302km

Tesla: “Within Tesla specifications” Ik kom uit op 44.x kWh bruikbaar bij 100% nog maar. (Helaas)

FYI: Tesla gebruikt omgerekende van de EPA rated range, niet de WLTP die doorgaans hoger is dan de EPA waarde.
Inspired schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Welke range bedoel je? In de auto? Dat is gewoon rated range. Heeft niks te maken met hoe zuinig je rijdt of buitentemperatuur.
En Inspired heeft gelijk. Hoogstens mis je tijdelijk paar procent door koude batterij, maar dat kan je zichtbaar maken. (Vanaf 3% of meer zie je blauw stukje in batterij icoon in de Tesla App)

[ Voor 39% gewijzigd door Stef87 op 17-05-2021 19:23 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Runescom
Stef87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Sept 2019 sr+

100% is 336km
90% is 302km

Tesla: “Within Tesla specifications” Ik kom uit op 44.x kWh bruikbaar bij 100% nog maar. (Helaas)

FYI: Tesla gebruikt omgerekende van de EPA rated range, niet de WLTP die doorgaans hoger is dan de EPA waarde.

[...]

En Inspired heeft gelijk. Hoogstens mis je tijdelijk paar procent door koude batterij, maar dat kan je zichtbaar maken. (Vanaf 3% of meer zie je blauw stukje in batterij icoon in de Tesla App)
Woow, red je 300km in de praktijk wel nog of ook niet meer? (Stel als je 1% aansluit en hem vollaad op hoeveel kw kom je dan uit?

Give 2 Get

• ksmink
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-12 15:52

Ik haal met mijn M3 sr+ 2021 (afgelopen maart) gemiddeld tussen de 412-425 max, beetje afhankelijk van het weer.

Toevallig een screenshot van gisteren, uiteindelijk 419km geladen. Aantal KM zo rond de 6500.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zcqq9fKP8rewnMsRybneMndQ18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzxUbzsJZL7uYC2ZEm3X2kdV.jpg?f=fotoalbum_large

Palthe

364 km rated range. SR+ uit september 2019 met 28000 op de teller.

• Stef87
Runescom schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:31:
[...]

Woow, red je 300km in de praktijk wel nog of ook niet meer? (Stel als je 1% aansluit en hem vollaad op hoeveel kw kom je dan uit?
Die 300km kan je in 99% van de gevallen wel vergeten ja. Die -14% die ik mis komt ook altijd net vervelend uit bij round-trips die ik vaak moet doen.

Omgerekend (maar ook via een OBD ScanMyTesla dongle) kom ik al een jaar lang uit op 44.x kWh bruikbaar. Ook na het volladen. Ik houd bewust alles bij om een overzicht achter de hand te houden. Het is dus niet een ''tijdelijke'' afwijking of mis-kalibratie van de B.M.S. of iets dergelijks.. Superchargen doe ik trouwens ook bijna nooit.

Al na een week bezit van de auto zat ik al zo laag, eerst 4x weggestuurd door Tesla en is nooit beter geworden.. Helaas doen ze er toch echt niets mee al heb ik sinds het begin niet eens de range van een SR (non-plus) gehad.. :X

Overigens doet Tesla zelf geen uitspraken over degradatie, want dit is (geen grap..) geheim. (Al ben ik zelf 100% eigenaar van de auto)

**EDIT**
FYI: Met drie uur voorverwarmen bij goed weer en dan van 100% naar 1% leeg rijden kom ik dus ook op 44.x kWh uit (dus in praktijk)

**EDIT 2**
Overigens is nieuw 100% bij de 2019 SR+ 386km EPA (of toen: 409km WLTP), maar die 386 heb ik nooit gehad.

De 2021 en de 2020 MiC zit hoger, verschil kan dus groter lijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 17-05-2021 21:06 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De rated range was bij ontvangst 374km, is eind vorig jaar een poos 337km geweest, maar is sinds een tijdje, naar meerdere keren 100% laden weer stabiel 347km.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Runescom
revolution-nl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:49:
[...]

De rated range was bij ontvangst 374km, is eind vorig jaar een poos 337km geweest, maar is sinds een tijdje, naar meerdere keren 100% laden weer stabiel 347km.
Heb een MIC met LFP rated range van 415. Is al stabiel sinds december.. ik vind ‘t bizar om te horen die 44KW.. :-(

Give 2 Get

• ybos
Stef87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Sept 2019 sr+

100% is 336km
90% is 302km

[...]

Ik denk dat mijne het niet veel beter doet. Ik zit ergens tegen de 350 aan meen ik. Normaal gesproken geen last van, maar als je op vakantie wil kan het best een paar laadstops extra opleveren.

Ik heb hem altijd op percentage staan, geeft mij rust :X

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:43

Phntm

Tlingelingeling

Een ICE haalt toch ook de fabrieksopgave niet...? Ikzelf heb 1x naar 100% geladen voor de rest doe ik laden tot 85%. Ik heb dat ding staan op %, en heb sinds opladen (tot 85%) op dit moment een gemiddelde van 143 wh, heb nu 43% over in de auto en een goeie 120km gereden. Sprintjes tussendoor en zeker de legale snelheidsgrens opgezocht. Als ik kijk naar de gemiddelde praktijk/real world snelweg metingen op het internet kom je uit rond 280km met de sr+, dat denk ik ook wel te kunnen halen.

• Stef87
Runescom schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Heb een MIC met LFP rated range van 415. Is al stabiel sinds december.. ik vind ‘t bizar om te horen die 44kWh.. :-(
Ja leuk is anders… Vooral vervelend dat ik dit na 1 a 2x laden al zo laag had (bij nieuwe! Auto) en Tesla vind het maar normaal..
ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:51:
[...]

Ik denk dat mijne het niet veel beter doet. Ik zit ergens tegen de 350 aan meen ik. Normaal gesproken geen last van, maar als je op vakantie wil kan het best een paar laadstops extra opleveren.

Ik heb hem altijd op percentage staan, geeft mij rust :X
Staat bij mij ook op procenten, altijd. Helaas merk ik het bij normale ritten gewoon aan de bruikbare capaciteit die gewoon -14% is.

Hoe merk je dit het meest?… Bij langere trips moet ik ook soms doorladen tot 95% om de volgende SuC te kunnen halen bij een normale snelheid.

Of ik kan mijn rit naar mijn ouders praktisch niet meer rijden zonder (AC) laadstop. Ik kom dan altijd nét 3-5% tekort…. Ik moet dan minimaal 5% bijladen op lokatie bij ouders (AC laadpaal) om thuis te komen.

Ik had helaas (zelfs ongunstig alles bekeken) geschat dat dit bij mild weer meestal wel mogelijk moest zijn maar dat blijkt helaas niet het geval.

Ander nadeel: noodzaak om tot 100% te laden is hoger. Praktisch doe ik dit nog steeds bijna nooit, maar aan de andere kant denk ik soms “waarom niet gewoon altijd tot 100% laden?.. bij -30% capaciteit krijg ik immers een gerepareerde batterij..”

FYI: verbruik is wel “in orde”. Kan met goed weer best eens onder de 130 Wh/km komen. Echter mis ik dan nog steeds 5-10 kWh extra tov een ander met een SR+ wat nét het verschil maakt in de praktijk.

@ybos de 350km is niet ver van het gemiddelde bij 35.000km volgens Teslafi.
revolution-nl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Ook niet een hele goede score. Als ik naar de Fleet data kijk van Teslafi dan lijkt het gemiddelde van de eerste SR+ best hard te blijven dalen.

Die van mij is “stabiel maar dalend” bij 336km, alsnog zit ik bij de “bottom 4% of the fleet”

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 18-05-2021 00:15 ]

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09 01:56
Waarschijnlijk werd deze vraag al eerder gesteld, maar vind ze niet terug in deze forum.
Bij m'n laatste update licht m'n batterijicoontje grijs op ipv groen. Kan men dit ergens aanpassen?
DannyDj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 05:32:
Waarschijnlijk werd deze vraag al eerder gesteld, maar vind ze niet terug in deze forum.
Bij m'n laatste update licht m'n batterijicoontje grijs op ipv groen. Kan men dit ergens aanpassen?
Nee, kan niet.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Inspired schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Wat ik mij afvraag is waarom die rated range dan telkens anders is. Toen ik de auto kreeg stond deze op 420 dacht ik, om daarna helemaal terug te vallen naar zelfs 340. Nu zit ik op 400KM 100%. Wat bepaalt dan exact de stand?

Overigens zie ik mijn verbruik ook nooit hoger dan iets van 40-45 kwu. hij verbruikt natuurlijk ook lading voor andere zaken dan rijden...

[ Voor 12% gewijzigd door Dinictus208 op 18-05-2021 10:00 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
Dinictus208 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Wat ik mij afvraag is waarom die rated range dan telkens anders is. Toen ik de auto kreeg stond deze op 420 dacht ik, om daarna helemaal terug te vallen naar zelfs 340. Nu zit ik op 400KM 100%. Wat bepaalt dan exact de stand?

Overigens zie ik mijn verbruik ook nooit hoger dan iets van 40-45 kwu. hij verbruikt natuurlijk ook lading voor andere zaken dan rijden...
Lees vooral ook dit topic door, is al veel over gezegd. Het is de inschatting van je BMS m.b.t. aanwezige capaciteit in de accu gedeeld door standaardverbruik (136 Wh/km voor SR+ (?)) bijvoorbeeld. De variabele is dus de inschatting van je BMS. Die kan variëren gebaseerd op omgevingsfactoren (temperatuur), laadgedrag, en meer.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

"Die kan variëren gebaseerd op omgevingsfactoren (temperatuur), laadgedrag, en meer." -> Dat zei ik 2 posts eerder ook en dat werd weerlegd: "Heeft niks te maken met hoe zuinig je rijdt of buitentemperatuur". vandaar mijn vraag. :)

Dinictus208 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:59:
"Die kan variëren gebaseerd op omgevingsfactoren (temperatuur), laadgedrag, en meer." -> Dat zei ik 2 posts eerder ook en dat werd weerlegd: "Heeft niks te maken met hoe zuinig je rijdt of buitentemperatuur". vandaar mijn vraag. :)
Rijgedrag niet en temperatuur alleen als hij een paar procent blocked. Verschil tussen +15 en +25 is er niet. Als de accu warm is dan heeft de temperatuur geen invloed meer. Als hij wat blocked is je SoC ook tijdelijk lager. De calculated range blijft gewoon een vaste waarde van kWh/rated range van xxx Wh/km. (Ik dacht bij de LFP iets van 137,5 Wh/km) Die waarde is altijd hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 18-05-2021 11:40 ]

• DS7

DS7

Dinictus208 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Dat wordt berekend door de BMS en die is gewoonweg onnauwkeurig.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12 07:06
Dinictus208 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:59:
Om verder uit te bereiden op Inspired z'n punt.

Range = A| inschatting van capaciteit van batterij / B| EPA efficiency
A| = wordt bepaald door BMS en is variabel, op basis van hoe hij opgeladen is en evt. als hij onder een bepaalde temperatuur komt
B| = constant (dus niet invloed van rijgedrag bijvoorbeeld)

• Orangelights23

100% is 375, ik laad meestal tot 80% en dan is het 304. Range in de praktijk ligt veel lager, ook al rij ik veel op 70 en 80 wegen.

• duiker1971
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-03 14:05
Phntm schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:56:
Een ICE haalt toch ook de fabrieksopgave niet...?
Die opgaves gaan uit van een mix van stads- en snelwegverkeer. Een auto is altijd zuiniger bij lage snelheden. Wanneer je dan aan één stuk 100 of 120 gaat rijden, kan je nooit dezelfde range halen. Je hebt tenslotte een heel erg ongunstige 'mix' van kilometers. Dat is 100% snelweg.
Ja inderdaad.. bij lange ritten zoals vakantie ben je inderdaad geïnteresseerd in de snelwegkilometers. Dat wijkt best wel af dus. Electrisch of niet.

• DS7

DS7

duiker1971 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Die opgaves gaan uit van een mix van stads- en snelwegverkeer. Een auto is altijd zuiniger bij lage snelheden. Wanneer je dan aan één stuk 100 of 120 gaat rijden, kan je nooit dezelfde range halen. Je hebt tenslotte een heel erg ongunstige 'mix' van kilometers. Dat is 100% snelweg.
Ja inderdaad.. bij lange ritten zoals vakantie ben je inderdaad geïnteresseerd in de snelwegkilometers. Dat wijkt best wel af dus. Electrisch of niet.
Op de Nederlandse snelwegen is mijn Model 3 in staat om de WLTP te halen op een goede dag.

Groot voordeel is ook nog dat je met een ICE eigenlijk maar 90% van de brandstof kan gebruiken, want het is niet goed om de tank helemaal leeg te rijden. Plus de kans dat je zowel bij vertrekpunt als aankomstpunt brandstof tot je kan nemen is uitermate klein.;)

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:43

Phntm

Tlingelingeling

duiker1971 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Nee hoor, fabrieksopgaves bij ICE's zijn exclusief snelweg of stad. En in de meeste, al dan niet alle, gevallen zijn dit gesimuleerde scenario's. Daaruit pikken ze een gemiddelde en dat is dan wat je meestal ook ziet bij advertenties of als gemiddelde bij kentekencheck diensten.

Daarbij zijn je snelweg kilometers ook weer sterk afhankelijk van de wegen, conditie van die wegen, luchtweerstand en temperatuur. Dit geldt voor alle auto's zoals je dat ook zelf opmerkt.

Hoe dan ook, zal je door een marteling moeten gaan om 1:1 de fabrieksopgave te halen. Ik vind 280km met een mix van 100~130 kmph en soms wel hoger een vrij acceptabele range voor een SR+. Over een paar jaar doen we 280km op 50% accu :P
DS7 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Op de Nederlandse snelwegen is mijn Model 3 in staat om de WLTP te halen op een goede dag.

Groot voordeel is ook nog dat je met een ICE eigenlijk maar 90% van de brandstof kan gebruiken, want het is niet goed om de tank helemaal leeg te rijden. Plus de kans dat je zowel bij vertrekpunt als aankomstpunt brandstof tot je kan nemen is uitermate klein.;)
Mja. Tank leeg rijden in ICE is net zo slecht als je Tesla leeg rijden denk ik. Met 100 en de juiste temp was het denk ik altijd al wel mogelijk WLTP te rijden. Mits je geen rotte accu hebt. :)

Ik vind het top rijden hoor. Maar puur qua range heb ik liever een ICE.

Pagina: 1 ... 223 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: