Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:00
Traag? Welnee.

@Zjanzjak Gaaf, hoor! Het uiterlijk van de "normale 5" bevalt mij iets beter maar smaken verschillen. Ik vind die kruizen voorop bij de alpine bijvoorbeeld echt niet mooi. Maar buiten dat ben ik gewoon jaloers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-05 13:17
Bartjuh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Leuk tot de kwaaltjes komen en je een dealer nodig hebt. Blijkt geen dealer er mee overweg te kunnen en die dingen gewoon niet of nauwelijks gerepareerd kunnen worden. Het zou me niet verbazen met Chinese producten.

Ik zou ze nooit particulier kopen. Misschien (private) leasen.
Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
emeralda schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.
Tesla heeft nog steeds geen dealer netwerk. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:26
daemonix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Tesla heeft nog steeds geen dealer netwerk. ;)
Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:42:
[...]

Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?
Een dealer is een onafhankelijk bedrijf. Tesla heeft alleen eigen vestigingen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
Blijkbaar kan de nieuwe Mercedes CLA niet laden bij 400 volt laadpalen en dus alleen bij 800 volt laadpalen.

https://www.autoweek.nl/a...laden-aan-400v-snellader/

Dat doen Huyndai Ioniq 5 en 6 en Kia EV6 dan toch beter. Die kunnen wel gewoon laden bij een 400 volt laadpaal. Weliswaar langzamer dan bij een 800 volt laadpaal, maar je kan er wel laden.
Toch handig als je een keer bij een Lidl of McDonald's wilt laden bij een 50 kW laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55
Sonicfreak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:01:
Blijkbaar kan de nieuwe Mercedes CLA niet laden bij 400 volt laadpalen en dus alleen bij 800 volt laadpalen.

https://www.autoweek.nl/a...laden-aan-400v-snellader/

Dat doen Huyndai Ioniq 5 en 6 en Kia EV6 dan toch beter. Die kunnen wel gewoon laden bij een 400 volt laadpaal. Weliswaar langzamer dan bij een 800 volt laadpaal, maar je kan er wel laden.
Toch handig als je een keer bij een Lidl of McDonald's wilt laden bij een 50 kW laadpaal.
Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.

De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:
At the root of the issue is the absence of a 400V-to-800V, DC/DC converter in models launched in Germany, Austria and Switzerland. This limits fast charging compatibility to potentially rare – depending on the region – high-power 800V chargers, effectively excluding Europe’s 400V DC charging points, including 50kW public chargers and a large portion of Tesla’s current Supercharger network.

Mercedes-Benz confirms the charging limitation of the CLA in its online configurator with the message: “Please note that charging at 400V charging stations is not possible, and for this reason, they are not shown in the navigation system.”
Maar verderop in het artikel staat juist ook:
Speculation suggests CLA models destined for the Norwegian market will include the DC/DC booster, though this has yet to be officially confirmed. It also remains unclear whether other European markets will follow suit. As of May 2, Mercedes-Benz’s Belgian and Dutch websites do not mention the 400V charging limitation.
Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Tom Paris schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:10:

Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.
Dat zou toch duidelijk moeten aangegeven worden! En het verwondert me dat Merc hier niet sneller duidelijkheid schept.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:23

3_s

Dan zal het wel een optie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
[...]

Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.

De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:

[...]

[...]

Ik vind de keuze voor een DC-Booster altijd lastig te begrijpen als je ook de relatief eenvoudige "ingreep" kan doen om gewoon je pack "door midden te hakken" en er 2 400V packs van te maken.
Goedkoper, sneller, beter, zuiniger? Tesla doet het met de Cybertruck ook bijvoorbeeld.

Je hebt het dan over een paar extra contactors in plaats van een hele module die je weer ergens kwijt moet, en de voordelen van laden op volle bak ipv de limieten van die DC converter.

Maaaarja, wie ben ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
[...]

[...]

[...]

Ik vind het bijzonder dat de DC-DC omvormer niet bij de standaarduitrusitng zit. Lijkt mij een essentieel onderdeel van een elektrische auto vooral omdat er best veel 400 volt laadpalen zijn. Zoals ik al eerder zei doen Hyundai en Kia dat beter want die gebruiken de elektromotor en omvormer voor het omzetten van 400 volt naar 800 volt. En laat die nou standaard in elke auto zitten. ;)

Wanneer een meer algemene 400V-lader gebruikt wordt, zet de EV6 met behulp van de motor en omvormer van de wagen de 400V-stroom van het laadstation om in 800 V zodat de batterij kan worden opgeladen met het maximaal beschikbare vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
3_s schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:24:
Dan zal het wel een optie worden.
Pfff. Ze snappen het echt niet in Duitsland hé.

No way dat ik ooit een vink ga zetten bij 400 én 800V laden en daar dan 1000€ voor ga bijleggen. (elke optie bij Merc kost 1000€ :+ )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 363 364 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic