Traag? Welnee.
@Zjanzjak Gaaf, hoor! Het uiterlijk van de "normale 5" bevalt mij iets beter maar smaken verschillen. Ik vind die kruizen voorop bij de alpine bijvoorbeeld echt niet mooi. Maar buiten dat ben ik gewoon jaloers
Traag? Welnee.
Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.Bartjuh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:16:
[...]
Leuk tot de kwaaltjes komen en je een dealer nodig hebt. Blijkt geen dealer er mee overweg te kunnen en die dingen gewoon niet of nauwelijks gerepareerd kunnen worden. Het zou me niet verbazen met Chinese producten.
Ik zou ze nooit particulier kopen. Misschien (private) leasen.
Tesla heeft nog steeds geen dealer netwerk.emeralda schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?
3960wp SE | Model Y RWD
Een dealer is een onafhankelijk bedrijf. Tesla heeft alleen eigen vestigingen.Xrypta schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:42:
[...]
Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?
Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.Sonicfreak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:01:
Blijkbaar kan de nieuwe Mercedes CLA niet laden bij 400 volt laadpalen en dus alleen bij 800 volt laadpalen.
https://www.autoweek.nl/a...laden-aan-400v-snellader/
Dat doen Huyndai Ioniq 5 en 6 en Kia EV6 dan toch beter. Die kunnen wel gewoon laden bij een 400 volt laadpaal. Weliswaar langzamer dan bij een 800 volt laadpaal, maar je kan er wel laden.
Toch handig als je een keer bij een Lidl of McDonald's wilt laden bij een 50 kW laadpaal.
Maar verderop in het artikel staat juist ook:At the root of the issue is the absence of a 400V-to-800V, DC/DC converter in models launched in Germany, Austria and Switzerland. This limits fast charging compatibility to potentially rare – depending on the region – high-power 800V chargers, effectively excluding Europe’s 400V DC charging points, including 50kW public chargers and a large portion of Tesla’s current Supercharger network.
Mercedes-Benz confirms the charging limitation of the CLA in its online configurator with the message: “Please note that charging at 400V charging stations is not possible, and for this reason, they are not shown in the navigation system.”
Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.Speculation suggests CLA models destined for the Norwegian market will include the DC/DC booster, though this has yet to be officially confirmed. It also remains unclear whether other European markets will follow suit. As of May 2, Mercedes-Benz’s Belgian and Dutch websites do not mention the 400V charging limitation.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat zou toch duidelijk moeten aangegeven worden! En het verwondert me dat Merc hier niet sneller duidelijkheid schept.Tom Paris schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:10:
Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vind de keuze voor een DC-Booster altijd lastig te begrijpen als je ook de relatief eenvoudige "ingreep" kan doen om gewoon je pack "door midden te hakken" en er 2 400V packs van te maken.Tom Paris schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:10:
[...]
Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.
De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:
[...]
Maar verderop in het artikel staat juist ook:
[...]
Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.
Ik vind het bijzonder dat de DC-DC omvormer niet bij de standaarduitrusitng zit. Lijkt mij een essentieel onderdeel van een elektrische auto vooral omdat er best veel 400 volt laadpalen zijn. Zoals ik al eerder zei doen Hyundai en Kia dat beter want die gebruiken de elektromotor en omvormer voor het omzetten van 400 volt naar 800 volt. En laat die nou standaard in elke auto zitten.Tom Paris schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:10:
[...]
Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.
De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:
[...]
Maar verderop in het artikel staat juist ook:
[...]
Pfff. Ze snappen het echt niet in Duitsland hé.3_s schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:24:
Dan zal het wel een optie worden.
Kijk eens of de BMW i4 past in je criteria van plaats en prijs?psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Goedemiddag!
Toch eens wat advies inwinnen van Tweakers, zit hier toch in een redelijke zoektocht verstrikt.
Op het moment rij ik in mijn Lynk & Co 01. Op zich redelijk tevreden, maar ik wil toch wel graag (weer terug) naar een volledig elektrische auto.
Op zich heb ik een paar eisen voor mezelf neergezet:Op zich nog geen gigantische lijst met eisen, dus ik heb er al een paar testgereden/bekeken:
- Minimaal 1400kg trekgewicht, trekgewicht ongeremd 750kg
- Kwalitatief redelijk afgewerkt binnenin
- Goed vlot snelladen voor de autovakanties, en een goed bereik
- Meer bagageruimte vergeleken met mijn huidige L&C 01
- Als occassion beschikbaar, max 100k op de teller, na 2021, en budget €40k (kan bij uitzondering paar duizend opgerekt worden)
- AWD is toch wel een groot pluspunt, maar geen harde vereiste
En er zijn al een aantal die ik voor mezelf heb afgeschreven. Volvo XC40/EC40/C40 (te saai), EX30 (te klein), KGM Torres EVX (te weinig power, binnenin niet kwalitatief echt afgewerkt, en trekgewicht ongeremd 500kg), Polestar 2 (te weinig bagageruimte), BYD Tang (oude model is echt net te ouderwets, nieuwe model nog niet in budget), Fisker Ocean (lijkt me vrij logisch, te veel risico).
- KIA EV6 (Te weinig bagageruimte, redelijke afwerking
- Skoda Enyaq (Was op zich netjes, maar trekgewicht is echt te weinig)
- Hyundai Ioniq 5 (Ruimte was netjes, maar afwerking viel echt behoorlijk tegen)
- Audi E-Tron 55 (Tot nu toe de beste optie, top luxe afgewerkt, maar wel zwaar/onzuinig en met aardige risico's m.b.t. de elektromotoren)
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen? Ik wil (ondanks dat ik echt tegen het anti-Tesla aanhik, sorry) toch een Model Y nog een keer in het echt bekijken en proefrijden, maar verder durf ik het niet echt te zeggen...
Ioniq 5 scoort toch hoog op al je punten.psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Goedemiddag!
Toch eens wat advies inwinnen van Tweakers, zit hier toch in een redelijke zoektocht verstrikt.
Op het moment rij ik in mijn Lynk & Co 01. Op zich redelijk tevreden, maar ik wil toch wel graag (weer terug) naar een volledig elektrische auto.
Op zich heb ik een paar eisen voor mezelf neergezet:Op zich nog geen gigantische lijst met eisen, dus ik heb er al een paar testgereden/bekeken:
- Als occassion beschikbaar, max 100k op de teller, na 2021, en budget €40k (kan bij uitzondering paar duizend opgerekt worden)
En er zijn al een aantal die ik voor mezelf heb afgeschreven. Volvo XC40/EC40/C40 (te saai), EX30 (te klein), KGM Torres EVX (te weinig power, binnenin niet kwalitatief echt afgewerkt, en trekgewicht ongeremd 500kg), Polestar 2 (te weinig bagageruimte), BYD Tang (oude model is echt net te ouderwets, nieuwe model nog niet in budget), Fisker Ocean (lijkt me vrij logisch, te veel risico).
- Hyundai Ioniq 5 (Ruimte was netjes, maar afwerking viel echt behoorlijk tegen)
- Audi E-Tron 55 (Tot nu toe de beste optie, top luxe afgewerkt, maar wel zwaar/onzuinig en met aardige risico's m.b.t. de elektromotoren)
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen? Ik wil (ondanks dat ik echt tegen het anti-Tesla aanhik, sorry) toch een Model Y nog een keer in het echt bekijken en proefrijden, maar verder durf ik het niet echt te zeggen...
Zo te horen heb je al goed huiswerk gedaan, het is iets van jouw lijstje of toch weer hybride dan.. ik zou in jouw geval voor een VAG concern auto gaan. De ID7 is te jong/duur.. Dat van het trekgewicht van de Skoda verbaast me, draait om de typegoedkeuring neem ik aan? Ionic 5 met een ander/gepimpt interieur?psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Goedemiddag!
Die ga ik ook eens goed bekijken. Vrouwlief is alleen wat minder van de lage auto's (nog vergeten in het lijstje met eisen). Was ook heel blij dat de Audi A3 E-Tron (vorige auto) verdwenen was, zeker op de vakantieritten. Denk dus niet dat ik er heel erg ver mee ga komen.Tommie12 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:50:
[...]
Kijk eens of de BMW i4 past in je criteria van plaats en prijs?
Die mag ook 1500 of 1600kg trekken.
Klopt zeker! Grootste twijfel bij de Ioniq 5 (2022 Lounge AWD testgereden) zit hem toch in een paar punten:FijneKnul schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Ioniq 5 scoort toch hoog op al je punten.
1] Zijn tweedehands goed betaalbaar en hebben tweedehands vaak nog een zeer goede SoH (in tegenstelling tot andere merken)
2] Hebben een uitstekende rang, ruimte en kunnen zware lading trekken.
3] Het laden met de Ioniq gaat super snel, sneller dan veel van de andere merken gewend bent
4] De Koreanen komen met lange garanties... Geeft je vast ook wat meer zekerheid.
5] Heeft ook een AWD versie.
Je noemt dan dat de afwerking binnen behoorlijk tegenviel. Dat verbaast mij, ik vind juist het tegenovergestelde (in het 2023 model.)
Kijk nog even na of je in het 2021 - 2024 model hebt gezeten, of in het 2025 model dat nieuw bij de dealer staat. Wellicht dat er nog verschil in zit.
Ik ben wel benieuwd wat je dan behoorlijk tegenviel.
Dank! Ja, ik ben er toch al een kleine 6 maanden mee bezig om rond te kijken... En iedere auto vakantie kijken we toch weer wat we tegenkomen onderweg._Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:58:
[...]
Zo te horen heb je al goed huiswerk gedaan, het is iets van jouw lijstje of toch weer hybride dan.. ik zou in jouw geval voor een VAG concern auto gaan. De ID7 is te jong/duur.. Dat van het trekgewicht van de Skoda verbaast me, draait om de typegoedkeuring neem ik aan? Ionic 5 met een ander/gepimpt interieur?
Private (occasion) lease aanbieding overwogen? Je houdt die 40k in je zak en het scheelt je giga afschrijvingsrisico's op een eV. Dan kun je ook giga hokken als een Kia eV9 oid rijden.
Laatste sidenote: alle begrip voor je Elon/Tesla afkeer, maar hoe kunnen die mensen wel in een Chinese auto gaan rijden (indirect ook Volvo dus!) Elon zit bij een eng clubje dat op een totalitaire staat aanstuurt, true.. Maar jouw BYD en Volvo/Geely/Lync opties zijn gewoon keihard onderdeel van een totalitaire staats economie, inclusief dwangarbeid, spyware en nog wat morele nogo's ??
Dit blijft me verbazen, is dit puur omdat er op social media geen aandacht is hiervoor?
Concreet voorbeeld, dit gaat je met de producent van je ID7 of Kia nooit gebeuren:
https://edition.cnn.com/2...e-workers-conditions-intl
Ioniq 5 heeft wel wat technische issues, en er zijn wat rapporten dat de SOH die ze aangeven niet echt correct is... De laatste video van Nextmove behandelt dat punt.FijneKnul schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Ioniq 5 scoort toch hoog op al je punten.
1] Zijn tweedehands goed betaalbaar en hebben tweedehands vaak nog een zeer goede SoH (in tegenstelling tot andere merken)
2] Hebben een uitstekende rang, ruimte en kunnen zware lading trekken.
3] Het laden met de Ioniq gaat super snel, sneller dan veel van de andere merken gewend bent
4] De Koreanen komen met lange garanties... Geeft je vast ook wat meer zekerheid.
5] Heeft ook een AWD versie.
Je noemt dan dat de afwerking binnen behoorlijk tegenviel. Dat verbaast mij, ik vind juist het tegenovergestelde (in het 2023 model.)
Kijk nog even na of je in het 2021 - 2024 model hebt gezeten, of in het 2025 model dat nieuw bij de dealer staat. Wellicht dat er nog verschil in zit.
Ik ben wel benieuwd wat je dan behoorlijk tegenviel.
Ah helder. En je punten mbt Tesla zijn heel valide. En zelf vind ik al die zakelijk geleasde model 3's en Y 's ok eenheidsworsten, beetje de nieuwe burgerbak vw golf van vroeger.psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Private lease zal ik denk ik nooit doen, inderdaad minder afschrijvingrisico's, maar blijft een stukje waar ik zelf niet echt achter sta. De bedoeling is ook wel om de komende auto 4-5 jaar te rijden, maar private leasen weiger ik zelf toch om te doen.
M.b.t. de sidenote, is niet zozeer richting de afkeer van Elon hoor, maar meer het design aspect van Tesla. Ik heb zelf echt moeite buiten om de modellen uit elkaar te houden (lijkt allemaal op elkaar), en binnenin blijft het 1 pot nat voor mij, allemaal vrij simplistisch, minimalistisch en alles via het touch screen. Moet je van houden, ik wil het met een testrit wel overwegen in plaats van alleen maar af te houden.
Mustang Mach-E, Mercedes EQA, Nissan Ariya?psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen?
Model X is dan wel een stuk unieker inderdaad, maar wel een heel stuk duurder_Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Ah helder. En je punten mbt Tesla zijn heel valide. En zelf vind ik al die zakelijk geleasde model 3's en Y 's ok eenheidsworsten, beetje de nieuwe burgerbak vw golf van vroeger.
Als dark horse zou ik dan toch eens gaan kijken naar een Model X in een leuke kleur/uitvoering, ticks all your boxes en het Ev gedeelde is onverslaanbaar goed.
Ik ben zelf absoluut niet van het geld lenen (of private leasen), maar heb het toch gedaan. Heb voor een gebruikte model S en een excel sheet afweging tussen kopen en private occasion lease gedaan. Vooralsnog geen spijt van, afschrijving was fors geweest, al diverse dure onderdelen gratis vervangen en de mijne heeft ook nog free supercharging. Lekker zorgeloos autorijden.
Ik wed dat jij in een Koreaan of die Audi gaat eindigen, succes
Alle drie helaas te klein, voornamelijk qua bagageruimte... Wel overwegen en reviews van bekeken.
Als je nog een tijdje doortwijfelt komt de BMW i5 in je range, prijzen zitten al bijna op de 50Kpsnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Model X is dan wel een stuk unieker inderdaad, maar wel een heel stuk duurder![]()
Overigens zie ik wel dat er veel mogelijk is om later nog aan te passen, wel een voordeel bij die Teslas. HUD/bestuurdersscherm, schermpje achterin zodat ze het klimaat/stoelverwarming zelf kunnen aanpassen, nieuwe stoelen met stoelverkoeling inbouwen is ook allemaal nog een optie... Zal het toch eens serieus moeten bekijken.
[...]
Alle drie helaas te klein, voornamelijk qua bagageruimte... Wel overwegen en reviews van bekeken.
Ioniq 6 business line zit op 47K. Hoef je ook niet te klooien met stoelen vervangen._Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:46:
[...]
Als je nog een tijdje doortwijfelt komt de BMW i5 in je range, prijzen zitten al bijna op de 50K(of anders Duitse import?)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Helaas is de Ioniq 6 dan weer eens stuk krapper qua kofferbak...zonoskar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:06:
[...]
Ioniq 6 business line zit op 47K. Hoef je ook niet te klooien met stoelen vervangen.
Iveco heeft ook iets heel mooi in het aanbod..psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:52:
[...]
Helaas is de Ioniq 6 dan weer eens stuk krapper qua kofferbak...
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 13-05-2025 20:22 ]
Xpeng G6psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
als je gewoon fatsoenlijke goedgekeurde spullen gebruikt van een gerenommeerd merk zijn er geen problemen te verwachten. Ik zou het niet via Ali-Express kopen.JT schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:29:
Zijn er hier mensen die een spiraal oplaadkabel gebruiken? Ooit problemen gehad met hitte vanwege de spiraal ofzo? Ik wil voor thuis een laadkabel van maximaal 2 meter maar die zijn veel duurder dan 5-meter kabels. Nu dacht ik aan een spiraal, maar je hoort ook altijd dat je de verlengkabel op een katrol altijd helemaal uit moet rollen als je er veel vermogen door gaat trekken. Nu zie ik fabrikanten van laadpalen die ze produceren en ik vind ook nergens ervaringen met gesmolten laadkabels ofzo. Maar tóch stel ik de vraag graag even hier voor ik er een aanschaf.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Heb er zelf geen ervaringen mee, maar heb ook nooit gehoord van issues daarmee. Ook niet van onze klanten of service centers. Zo'n spiraal blijft ook niet perfect in een mooie cirkel, wat met zo'n verlengsnoer op katrol natuurlijk wel gebeurt.JT schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:29:
Zijn er hier mensen die een spiraal oplaadkabel gebruiken? Ooit problemen gehad met hitte vanwege de spiraal ofzo? Ik wil voor thuis een laadkabel van maximaal 2 meter maar die zijn veel duurder dan 5-meter kabels. Nu dacht ik aan een spiraal, maar je hoort ook altijd dat je de verlengkabel op een katrol altijd helemaal uit moet rollen als je er veel vermogen door gaat trekken. Nu zie ik fabrikanten van laadpalen die ze produceren en ik vind ook nergens ervaringen met gesmolten laadkabels ofzo. Maar tóch stel ik de vraag graag even hier voor ik er een aanschaf.
Punctuality is the politeness of kings
Daar lijkt het inderdaad wel op neer te komen. Ik ga eerst nog maar eens een testrit maken in een Model Y, en dan kijken of ik flink wat meer wil bijlappen, of toch het risico wil nemen met een E-Tron 55. Dank!mitsumark schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:24:
[...]
Xpeng G6
of als wat meer kan:
BYD Sealion
Xpeng G9
Die problemen komen over het algemeen niet voort uit inductie maar puur door de verwarming van de tussenliggende kabels die hun warmte niet kwijt kunnen. De spoel is veel te groot voor echte inductieve invloed.Peter-036 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:35:
@JT De 'lussen' van een spiraalkabel liggen veel verder uit elkaar dan die op een kabelhaspel.
De gevaren voortkomend uit inductie zijn bij een spiraalkabel dus (bijna) nul.
JT schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:29:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De Leaf wordt veelal afgeraden vanwege de Chademo-aansluiting (kan je op veel openbare plekken niet mee laden) en het gebrek aan actieve koeling (waardoor de batterij snel slijt)..mb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
Ik zit eens een beetje te kijken om wellicht binnen nu en een jaar onze tweede auto (een Picanto) te vervagen voor een BEV.
Als ik puur op prijs selecteer nadat ik in www.gaspedaal.nl de minimale eisen heb aangegeven, bouwjaar 2025, stuurverwarming stoelverwarming 4 zitplaatsen en 4 portieren.
Dan komen als eerste en goedkoopste de Leaf en de e-corsa naar voren.
Ik heb wel eens een klein stukje in een e-corsa gereden, maar nog niet in een Leaf.
Kan iemand zijn oordeel eens geven als de keuze tussen deze twee zou gaan, of zie ik nog opties over het hoofd in dezelfde prijsklasse <26K?
Ecorsa weet niet of die nog laders van mahle heeft die snel stuk gaan. Verder prima auto, technisch gelijk aan de rest van stellantis, e208, e2008, en al die afgeleide modellen.mb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
Ik zit eens een beetje te kijken om wellicht binnen nu en een jaar onze tweede auto (een Picanto) te vervagen voor een BEV.
Als ik puur op prijs selecteer nadat ik in www.gaspedaal.nl de minimale eisen heb aangegeven, bouwjaar 2025, stuurverwarming stoelverwarming 4 zitplaatsen en 4 portieren.
Ik heb wel eens een klein stukje in een e-corsa gereden, maar nog niet in een Leaf.
Kan iemand zijn oordeel eens geven als de keuze tussen deze twee zou gaan, of zie ik nog opties over het hoofd in dezelfde prijsklasse <26K?
[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 17-05-2025 17:25 ]
Zelf vrij recent voor de keuze gestaan en heb een etron 55 gehaald. Wel eentje van eind 2021 zodat je in principe niet meer met het elektromotor issue zit. Grootste nadeel is dat hij vrij onzuinig is, en dan vooral omdat dit gewoon geld kost als je publiek moet laden; qua range heb ik er persoonlijk geen enkel probleem mee. Zoveel publieke laadpalen, dat ik nog geen enkele keer bij een snellader heb gestaan (en ik heb geen eigen laadpaal).psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Goedemiddag!
De binnenste kabel op een haspel is helemaal ingesloten, een spiraal laadkabel hangt of ligt ook los, dus kan veel beter eventuele warmte kwijt.JT schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:29:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
VW valt hier zeker in de smaak, ik rij zelf een nieuw model Passat, maar ID3 is eigenlijk wel nét wat te duur.FitTiv schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Ecorsa weet niet of die nog laders van mahle heeft die snel stuk gaan. Verder prima auto, technisch gelijk aan de rest van stellantis, e208, e2008, en al die afgeleide modellen.
Leaf zou ik niet doen, genoeg verhalen over de accukoeling (luchtgekoeld en veel degradatie).
Inster niks? Kona 39kWh? Wat is je min range?
Ter info de ID3 is er nu vanaf net geen 30k nieuw, kan ook interessant zijn
Voor 40k koop je een Ioniq 5 die nog ruim in de garantie zit. Beschadigingen, is dat niet een kwestie van hoe een vorige eigenaar met de auto is omgegaan? Of heb je er 7 bekeken en hadden ze het allemaal?psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Klopt zeker! Grootste twijfel bij de Ioniq 5 (2022 Lounge AWD testgereden) zit hem toch in een paar punten:Verder wel een top auto hoor, vlot laden, goed bereik, nette uitrusting.
- Vergeleken met de Audi veel minder comfortabele rit (testritjes direct na elkaar gedaan, wat ook een wereld van verschil veroorzaakte)
- Infotainment was wat traag
- Afwerking binnenin was wat ondermaats naar mijn mening, deuren waren al aardig versleten na 60k km, blokjes aan de zijkant van de deur waren aardig beschadigd, veel gekraak)
- Je leest toch wel aardig wat ICCU problemen, al zijn dit soort issues natuurlijk wel bij iedere EV. Ioniq 5/EV6 de ICCU, maar bij de E-Tron dan wel weer de elektro motoren...
t met een testrit wel overwegen in plaats van alleen maar af te houden.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Eerste generatie Ioniq EV al bekeken? Verkrijgbaar met 29kwh en 39kwh. Met de 29kwh heb je al een aardig bereik omdat het een heel efficiënte auto is.mb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
[ Voor 27% gewijzigd door JT op 18-05-2025 09:48 ]
Ecodan warmtepomp
Ik heb ook een e-tron gekocht! Echt een top ding, zo top dat ik een nieuwer model met meer opties ga kopen en de afschrijving wel gewoon eetDon Quijote schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:14:
[...]
Zelf vrij recent voor de keuze gestaan en heb een etron 55 gehaald. Wel eentje van eind 2021 zodat je in principe niet meer met het elektromotor issue zit. Grootste nadeel is dat hij vrij onzuinig is, en dan vooral omdat dit gewoon geld kost als je publiek moet laden; qua range heb ik er persoonlijk geen enkel probleem mee. Zoveel publieke laadpalen, dat ik nog geen enkele keer bij een snellader heb gestaan (en ik heb geen eigen laadpaal).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is het gebruik van gisteren. Heenweg 105km/u gereden op de snelweg. Om op 21,4kWh gebruik te komen. Op de terugweg 135km/u en dan ga je gelijk naar 26,7kWh.
Vergelijken met de Q4 en Q6 is hij qua interieur wel echt nog van een ander niveau. Het voelt nog als Audi luxe, daar waar de nieuwere modellen toch wat beknibbelen. Ook, maar dit is heel persoonlijk, ben ik enorm blij met de schermen, hoge resolutie goede kleuren en het belangrijkst: netjes weggewerkt in het dashboard. Geen tablets of hele tv’s die op of voor het dashboard geplakt zijn, maar nog echt nagedacht over hoe je zoiets netjes toepast in een interieur.
De luchtvering en geluidsisolatie maken het een enorm comfortable reisauto. Kofferbak is ruim en ook op de achterbank is het goed toeven.
Voor de huidige prijzen, mits verbruik en range niet je hoogste prioriteit zijn, kan ik mij geen betere elektrische auto voorstellen (anders had ik hem natuurlijk zelf ook niet genomen).
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Wat grappig, voor mij zou het precies andersom zijn: range is wel belangrijk maar verbruik (ivm kosten) weer niet zo (scheelt misschien 1-2 tientjes per maand).Don Quijote schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:14:
[...]
Zelf vrij recent voor de keuze gestaan en heb een etron 55 gehaald. Wel eentje van eind 2021 zodat je in principe niet meer met het elektromotor issue zit. Grootste nadeel is dat hij vrij onzuinig is, en dan vooral omdat dit gewoon geld kost als je publiek moet laden; qua range heb ik er persoonlijk geen enkel probleem mee. Zoveel publieke laadpalen, dat ik nog geen enkele keer bij een snellader heb gestaan (en ik heb geen eigen laadpaal).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is het gebruik van gisteren. Heenweg 105km/u gereden op de snelweg. Om op 21,4kWh gebruik te komen. Op de terugweg 135km/u en dan ga je gelijk naar 26,7kWh.
Vergelijken met de Q4 en Q6 is hij qua interieur wel echt nog van een ander niveau. Het voelt nog als Audi luxe, daar waar de nieuwere modellen toch wat beknibbelen. Ook, maar dit is heel persoonlijk, ben ik enorm blij met de schermen, hoge resolutie goede kleuren en het belangrijkst: netjes weggewerkt in het dashboard. Geen tablets of hele tv’s die op of voor het dashboard geplakt zijn, maar nog echt nagedacht over hoe je zoiets netjes toepast in een interieur.
De luchtvering en geluidsisolatie maken het een enorm comfortable reisauto. Kofferbak is ruim en ook op de achterbank is het goed toeven.
Voor de huidige prijzen, mits verbruik en range niet je hoogste prioriteit zijn, kan ik mij geen betere elektrische auto voorstellen (anders had ik hem natuurlijk zelf ook niet genomen).
Ik zat in hetzelfde schuitje, en wilde er 1 voor verre vakanties. Op ABPR kan ik naar Thuringen vanuit Noord-Holland met twee stops. Verder is de laadcurve van de 55 erg goed. Van de andere kant, 1 keer extra stoppen zou ik ook helemaal prima vinden. Dus ik weet niet echt de realistische range zelf, maar op ev-database en ABPR zie je wel hele goed indicaties.GekkeRipper schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:32:
Wat is een realistische range van zo'n Etron 55? Ze zijn te koop vanaf circa 30k met adaptieve cruise control. Verbruik vind ik ook niet zo boeiend qua kosten. Maar zo 'n grote auto moet voor mij de hoofdauto zijn dus ook geschikt voor verre vakanties in ons geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 18-05-2025 10:40 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Wel opvallend dat je dat zo zegt; bereik hangt immers in zekere mate samen met verbruik en we zijn nog niet zover dat we makkelijk en goedkoop een grotere accu in een auto stoppen.mitsumark schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:14:
[...]
Wat grappig, voor mij zou het precies andersom zijn: range is wel belangrijk maar verbruik (ivm kosten) weer niet zo (scheelt misschien 1-2 tientjes per maand).
Ik rij relatief weinig maar wil wel verre autovakanties maken, jij waarschijnlijk andersom?
Al zijn (semi) verre reizen ook nog wel aardig te met een etron ivm goede laadcurve.
Ecodan warmtepomp
Hyundai instermb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
Is 1 van de grootste factoren inderdaad, vandaar dat ik ook "ivm kosten" er tussen haakjes bij zet samen met "1-2 tientjes per maand".JT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:16:
[...]
Wel opvallend dat je dat zo zegt; bereik hangt immers in zekere mate samen met verbruik en we zijn nog niet zover dat we makkelijk en goedkoop een grotere accu in een auto stoppen.
Zo op een dag als gisteren, als je netjes 105 tuft op de snelweg zo rond de 360. Maar als je doorrijdt eerder rond de 300. Voor mij allemaal prima, want meer dan kilometer 200 enkele reis rijd ik niet vaak, en binnen Nederland kan je bijna altijd wel op locatie laden.GekkeRipper schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:32:
Wat is een realistische range van zo'n Etron 55? Ze zijn te koop vanaf circa 30k met adaptieve cruise control. Verbruik vind ik ook niet zo boeiend qua kosten. Maar zo 'n grote auto moet voor mij de hoofdauto zijn dus ook geschikt voor verre vakanties in ons geval.
Ik doel meer op limieten van een grotere accu. In een auto de brandstoftank van 40 naar 80 liter vergroten is niet zo een probleem. In een auto de accu verdubbelen van 65kwh naar 130kwh daarentegen kent meer limitaties.mitsumark schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Is 1 van de grootste factoren inderdaad, vandaar dat ik ook "ivm kosten" er tussen haakjes bij zet samen met "1-2 tientjes per maand".
Dat je met een hoger verbruik een grotere accu nodig hebt, en daarmee ook meer kosten in aanschaf en hogere mrb, is hooguit vervelend.
Die aanschaf is voor de etron bv niet meer zo relevant, de accu is al betaald en 2e hands prijzen lijken mij acceptabel.
Ecodan warmtepomp
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nog altijd makkelijker dan verbruik verlagen van 20kWh/100km naar 10kWh/100kmJT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Ik doel meer op limieten van een grotere accu. In een auto de brandstoftank van 40 naar 80 liter vergroten is niet zo een probleem. In een auto de accu verdubbelen van 65kwh naar 130kwh daarentegen kent meer limitaties.
BYD atto 2.
[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 18-05-2025 13:32 ]
Als het een pietsie meer mag zijn:mb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 18-05-2025 14:07 ]
Het is jammer dat er niet meer zo gekeken wordt naar echte efficiency voor op de wegmitsumark schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:57:
[...]
Nog altijd makkelijker dan verbruik verlagen van 20kWh/100km naar 10kWh/100km![]()
Beide (een beetje) is natuurlijk nog beter, zegge 100kWh en 15kWh/100km.
Maar ik heb dan liever een auto met meer verbruik maar ook groter bereik en grotere accu, dan moeten beknibbelen op bereik.
Ecodan warmtepomp
Maar 'de markt' wil een SUV/cross-over. Dat zijn per definitie rijdende dozen die nooit een lage Cw-waarde zullen halen... De efficiency van een EQS, Ioniq 6, originele Ioniq, etc volgen allemaal uit het design (laag front, aflopende daklijn), maar dat is niet wat het gros van de autokopers zoekt.JT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Het is jammer dat er niet meer zo gekeken wordt naar echte efficiency voor op de wegVolgens mij zijn de enige twee auto's die zich hier op richten de MB EQS en Ioniq 6. Grote accu en laag verbruik.
Of wat kopers wordt opgedrongen, want ik hoef zo'n rijdende doos niet en wacht nog steeds op een waardige opvolger voor mijn Ioniq maar die is er (nog) niet.Tom Paris schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:54:
[...]
Maar 'de markt' wil een SUV/cross-over. Dat zijn per definitie rijdende dozen die nooit een lage Cw-waarde zullen halen... De efficiency van een EQS, Ioniq 6, originele Ioniq, etc volgen allemaal uit het design (laag front, aflopende daklijn), maar dat is niet wat het gros van de autokopers zoekt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Aanbod volgt altijd vraag, niet andersom. Natuurlijk zijn er consumenten zoals jij en ik (Ioniq) die niet voor een SUV/cross-over gaan, maar zie wat de verkooptoppers zijn op dit moment. EV3, EX30, etc (hetzelfde kun je zeggen ICEs).PeterZ(on) schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:04:
[...]
Of wat kopers wordt opgedrongen, want ik hoef zo'n rijdende doos niet en wacht nog steeds op een waardige opvolger voor mijn Ioniq maar die is er (nog) niet.
Je vergeet Tesla.Tom Paris schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:54:
[...]
Maar 'de markt' wil een SUV/cross-over. Dat zijn per definitie rijdende dozen die nooit een lage Cw-waarde zullen halen... De efficiency van een EQS, Ioniq 6, originele Ioniq, etc volgen allemaal uit het design (laag front, aflopende daklijn), maar dat is niet wat het gros van de autokopers zoekt.
Qua specificaties weet ik het niet zo of dit op jouw lijstje past/kan maar het eerste wat mij toch binnen schoot was: Renault Scenic E-Tech?mister9 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:46:
Weten jullie nog andere opties die ik moet overwegen?
Firefly ook niet?PeterZ(on) schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:04:
en wacht nog steeds op een waardige opvolger voor mijn Ioniq maar die is er (nog) niet.
Jij (en anderen hierboven) vergeten de ID.7 ook relatief laag en wel degelijk zuinig.JT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Het is jammer dat er niet meer zo gekeken wordt naar echte efficiency voor op de wegVolgens mij zijn de enige twee auto's die zich hier op richten de MB EQS en Ioniq 6. Grote accu en laag verbruik.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Helaas zijn de prutsers bij VAG vergeten die een fatsoenlijk trekvermogen (aanhanger) meer te geven. Voor auto van meer dan twee ton gewicht is een aanhangertje van 1000 kg echt een lachertje.True schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:54:
Jij (en anderen hierboven) vergeten de ID.7 ook relatief laag en wel degelijk zuinig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik snap dat ‘trekgewicht’ niet.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Helaas zijn de prutsers bij VAG vergeten die een fatsoenlijk trekvermogen (aanhanger) meer te geven. Voor auto van meer dan twee ton gewicht is een aanhangertje van 1000 kg echt een lachertje.
Dat is bijna het enige minpunt van de ID.7, maar voor mij niet want ik kom van een model3 en die mag ook maar 1000kg trekken.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Helaas zijn de prutsers bij VAG vergeten die een fatsoenlijk trekvermogen (aanhanger) meer te geven. Voor auto van meer dan twee ton gewicht is een aanhangertje van 1000 kg echt een lachertje.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik meen dat de Audi niet op het MEB-platform staat. Dat gezegd hebbende wat is het hoogste trekgewicht van een MEB-platform auto?Puppetmaster schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Dat is bijna het enige minpunt van de ID.7, maar voor mij niet want ik kom van een model3 en die mag ook maar 1000kg trekken.
Ik vraag me wel af waar dat door komt?
Een A6 EV mag 2100kg trekken.
Dat maakt 'm niet minder relevant voor de vergelijking die gemaakt werd, jij trekt er nu weer een geheel andere parameter bij.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Nah, op zich een leuk en apart model en daar hou ik wel van maar heeft toch ook nadelen. Gewicht wat aan de hoge kant, net als het verbruik en ook geen warmtepomp. Laden is ook niet echt snel en nagenoeg geen fysieke bediening maar alles via een scherm. Daarnaast is het een Chinees en geen dealer waar je terecht kunt. Misschien straks de Kia EV2.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De Audi is qua trekgewicht inderdaad veel beter dan de ID7, maar ook nóg (veel) duurder en minder ruim.Puppetmaster schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:51:
Dat is bijna het enige minpunt van de ID.7, maar voor mij niet want ik kom van een model3 en die mag ook maar 1000kg trekken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vernieuwde bZ4X mag ook 1500kg trekken, en zit ook rond de 45k net als een Superb.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:21:
[...]
De Audi is qua trekgewicht inderdaad veel beter dan de ID7, maar ook nóg (veel) duurder en minder ruim.
Wij rijden weinig kilometers, waardoor de winst van het goedkope tanken nogal meevalt. Ik heb al uitgebreid zitten rekenen, maar voor onze eisen (ruimte, station, moet caravan kunnen trekken) is een plug-in hybride, in dit geval een nieuwe Skoda Superb iV, veel voordeliger dan een EV. Jammer, want we willen best aan de EV.
De venieuwde bz4x is toch nog niet leverbaar / zijn nog geen prijzen van bekend?Tom Paris schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:50:
[...]
Vernieuwde bZ4X mag ook 1500kg trekken, en zit ook rond de 45k net als een Superb.
De Q4 zeker niet dit jaar volgens mijn dealer.Cigarguy schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:12:
[...]
De venieuwde bz4x is toch nog niet leverbaar / zijn nog geen prijzen van bekend?
Dacht q3 /q4 dit jaar dat de vernieuwde versie komt.
Volgens mij moeten ze het trek gewicht meenemen in de WLTP. Dus dan gaat de 'range' omlaag op het verkoopplaatje.Puppetmaster schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bron?Kodess schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Volgens mij moeten ze het trek gewicht meenemen in de WLTP. Dus dan gaat de 'range' omlaag op het verkoopplaatje.
Dankjewel, maar die 1500 kg geldt alleen voor de 4WD uitvoering.Tom Paris schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:50:
Vernieuwde bZ4X mag ook 1500kg trekken, en zit ook rond de 45k net als een Superb.
Vergeet niet dat je maandelijkse kosten van een PHEV veel hoger zijn, als 50k PHEV okee is kun je prima een EV van 60k uitkiezen en alsnog goedkoper uit zijn.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:25:
[...]
Dankjewel, maar voor zover ik heb kunnen vinden geldt die 1500 kg alleen voor de 4WD uitvoering.
Die kost bij de huidige BZ4X in een beetje leuke uitvoering al 62 k€ (en dan zit er nog niet eens een trekhaak op).
Bovendien heb ik dan nog steeds een SUV, en ik wil een station.
Een Skoda Superb iV kan ik in de meest luxueuze uitvoering voor minder dan 50 k€ al in NL op kenteken krijgen.
Jammer, maar ik krijg een EV momenteel niet rondgerekend.
[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 18-05-2025 23:13 ]
Geen bron, daarom volgens mij. Ik postte het om het hier te laten fact checken maar heb het nu maar zelf gedaanTommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Bron?
Ik vraag me af welke auto ooit een range van 500km gaat halen met 1500kg er achter….
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik vermoed dat je de afschrijving en onderhoud van een PHEV te gunstig in schat, zeker als je die zwaar gaat belasten.Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:21:
[...]
De Audi is qua trekgewicht inderdaad veel beter dan de ID7, maar ook nóg (veel) duurder en minder ruim.
Wij rijden weinig kilometers, waardoor de winst van het goedkope tanken nogal meevalt. Ik heb al uitgebreid zitten rekenen, maar voor onze eisen (ruimte, station, moet caravan kunnen trekken) is een plug-in hybride, in dit geval een nieuwe Skoda Superb iV, veel voordeliger dan een EV. Jammer, want we willen best aan de EV.
Als de Ev3 geen warmtepomp heeft dan neem ik aan dat de EV2 dat ook niet zal hebben, qua uiterlijk ben ik wel gecharmeerd van de EV2, echt een kek wagentje. En waarschijnlijk DE concurrent van de Renault 4 (ook best een apart uiterlijk) die ongeveer in hetzelfde segment zit volgens mij, maar ja, waarschijnlijk wel wat duurder. Alleen wel met warmtepomp maar of dat het prijsverschil rechtvaardigt is nog maar de vraag.PeterZ(on) schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:46:
Nah, op zich een leuk en apart model en daar hou ik wel van maar heeft toch ook nadelen. Gewicht wat aan de hoge kant, net als het verbruik en ook geen warmtepomp. Laden is ook niet echt snel en nagenoeg geen fysieke bediening maar alles via een scherm. Daarnaast is het een Chinees en geen dealer waar je terecht kunt. Misschien straks de Kia EV2.
Geen. Tenzij je een extra accu in de aanhanger maakt die dan als range extender aan de auto gekoppeld kan worden. e-fietsen hebben dit, waarom auto's niet...Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Bron?
Ik vraag me af welke auto ooit een range van 500km gaat halen met 1500kg er achter….
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 19-05-2025 12:36 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als jij de prijzen van BEVs ziet zonder EU-importheffingen dan zou iedereen electrisch rijden.janne_nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:58:
Zeker als je de (nieuw)prijs verschillen tussen dezelfde PHEV en BEV bekijkt lijkt mij ook een oude diesel beter.
Alhoewel dat wel heel erg steekt in mijn duurzaamheids hart 😳
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
ER is een fabrikant van caravans die dit als concept heeft gebouwd...zonoskar schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:35:
[...]
Geen. Tenzij je een extra accu in de aanhanger maakt die dan als range extender aan de auto gekoppeld kan worden. e-fietsen hebben dit, waarom auto's niet...
Het gaat mij niet alleen om de warmtepomp maar om het hele concept. Het ontbreken van een warmtepomp verklaart Nio als dat die niet nodig is door een verbeterde isolatie en dat klinkt best slim. Alleen is dat ook zo is dan mijn gedachte. Werd er in de Honda-e en de Mazda MX-30 niet juist een kleine accu gemonteerd omdat dat gewicht zou schelen, alleen met die kleine accu was het gewicht niet minder dan EV's met grotere accu.Zjanzjak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:59:
[...]
Als de Ev3 geen warmtepomp heeft dan neem ik aan dat de EV2 dat ook niet zal hebben, qua uiterlijk ben ik wel gecharmeerd van de EV2, echt een kek wagentje. En waarschijnlijk DE concurrent van de Renault 4 (ook best een apart uiterlijk) die ongeveer in hetzelfde segment zit volgens mij, maar ja, waarschijnlijk wel wat duurder. Alleen wel met warmtepomp maar of dat het prijsverschil rechtvaardigt is nog maar de vraag.
Ik vind dat een drogreden.PeterZ(on) schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:15:
[...]
Het gaat mij niet alleen om de warmtepomp maar om het hele concept. Het ontbreken van een warmtepomp verklaart Nio als dat die niet nodig is door een verbeterde isolatie en dat klinkt best slim. Alleen is dat ook zo is dan mijn gedachte. Werd er in de Honda-e en de Mazda MX-30 niet juist een kleine accu gemonteerd omdat dat gewicht zou schelen, alleen met die kleine accu was het gewicht niet minder dan EV's met grotere accu.
Tja, zou ik ook denken, alleen waarom leveren ze dan niet met warmtepomp want zij zullen toch ook wel beseffen dat de meeste mensen het ontbreken een nadeel vinden. Zal dan toch wel goedkoper zijn voor de fabrikant om de warmtepomp achterwege te laten. Daarnaast kost betere/meer isolatie ook geld.Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Ik vind dat een drogreden.
Er zit in elke auto al een 'warmtepomp', namelijk de airco.
Een standaard automotive ac en PTC verwarmer zijn waarschijnlijk toch nog goedkoper door de grote aantallen.PeterZ(on) schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Tja, zou ik ook denken, alleen waarom leveren ze dan niet met warmtepomp want zij zullen toch ook wel beseffen dat de meeste mensen het ontbreken een nadeel vinden. Zal dan toch wel goedkoper zijn voor de fabrikant om de warmtepomp achterwege te laten. Daarnaast kost betere/meer isolatie ook geld.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik dacht dat ze bij VAG daar ook een heel eind mee zijn want het is natuurlijk zonde om restwarmte verloren te laten gaan. En er zullen vast meer fabrikanten mee bezig zijn.TeslaNerd schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Kunnen andere merken inmiddels ook een octovalve en super manifold gebruiken zoals Tesla heeft?
WP op het MEB-platform stelt niets voor. Iedereen die daarbij een verkoper op z'n blauwe ogen geloofd, is vergeten zelf na te denken, als je hiervoor betaald betaal je eigenlijk de afschrijving voor de volgende eigenaar zonder dat je er zelf ooit een cent aan zult verdienen.PeterZ(on) schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ik dacht dat ze bij VAG daar ook een heel eind mee zijn want het is natuurlijk zonde om restwarmte verloren te laten gaan. En er zullen vast meer fabrikanten mee bezig zijn.
Er staat mij bij dat ik een tijdje geleden hierover iets op het YT kanaal van Sandy Munro had gezien, was het kennelijk een andere fabrikant. Er zijn iig wel meer fabrikanten die de manier van Tesla volgen.True schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:01:
[...]
WP op het MEB-platform stelt niets voor. Iedereen die daarbij een verkoper op z'n blauwe ogen geloofd, is vergeten zelf na te denken, als je hiervoor betaald betaal je eigenlijk de afschrijving voor de volgende eigenaar zonder dat je er zelf ooit een cent aan zult verdienen.
Voor de ID.7 heb ik daar een tijdje terug een stukje over getypt: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Dat valt best mee (of tegen) als je weinig km rijdt. Dan kun je met de PHEV ook het grootste deel op stroom rijden. En bij op vakantiekilometers zijn de stroomkosten bij een EV ook erg hoog, daar verdien je nauwelijks meer wat t.o.v. benzine. Vaak zijn de km-kosten dan zelfs hogermitsumark schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:52:
Vergeet niet dat je maandelijkse kosten van een PHEV veel hoger zijn, als 50k PHEV okee is kun je prima een EV van 60k uitkiezen en alsnog goedkoper uit zijn.
Dat kan makkelijk. De accu helpt daarbij voor bergop natuurlijk mee. De Superb iV mag zelfs 1800 kg trekken. En ik hoef ook niet met 120 naar boven, dat scheelt.Ik zou persoonlijk overigens geen 1500kg achter een 1.5L 150pk motortje in een zware auto hangen (of op zn minst de accu bewaren voor bergop).
Dat is samen met de Ioniq 5 eigenlijk de enige EV die nog een beetje in aanmerking zou komen. Maar die kost ook al 61 k€ voor een GT-Line met trekhaak. (Dat is de uitrusting die je wilt, met zaken als Head-up display, LED Matrix licht etc, dingen die ook op de Superb iV L&K zitten).Iets al een Kia EV6 (vind ik persoonlijk geen SUV, wel 9cm hoger dan een Suberb) kan ook veel trekken.
Dank, maar zowel een i5 als een A6 zijn gewoon heel erg veel duurder dan de Superb, zeker als je een beetje in de buurt van hetzelfde uitrustingsniveau wilt komen. Dan gaat het gewoon richting de 100 k€...BMW i5 is eventueel wat goedkoper dan een A6, maar beiden wanneer je wat opties aanvinkt opties wel (fors) duurder dan een Superb.
Je zou een 1 jaar oude kunnen kopen, denk dat je TCO niet (veel) hoger is dan de Skoda...
Ik snap de keuze voor PHEV, maar wat hierboven staat ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden.Andrehj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Dat valt best mee (of tegen) als je weinig km rijdt. Dan kun je met de PHEV ook het grootste deel op stroom rijden. En bij op vakantiekilometers zijn de stroomkosten bij een EV ook erg hoog, daar verdien je nauwelijks meer wat t.o.v. benzine. Vaak zijn de km-kosten dan zelfs hoger
Bovendien is de PHEV is sowieso al 200 kg lichter, dus dat scheelt al in de wegenbelasting.
En de PHEV is ook goedkoper in de verzekering.
Onderhoud van een PHEV valt ook best mee. Oliewissels doe ik sowieso zelf en kosten maar een paar tientjes per jaar. Daarbuiten heeft een PHEV niet meer onderhoud dan een EV.
Het gaat hier teveel off-topic.RigolleM schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:00:
Ik snap de keuze voor PHEV, maar wat hierboven staat ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden.
Ik rijd geen Kia en had nog niet gehoord van deze problemen, maar dit is niet best:Andrehj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Maar het grote probleem van Kia en Hyundai vind ik momenteel de aanhoudende problemen met de ICCU's. De topics daarvan barsten van de problemen daarmee, vele auto's staan wachtend op onderdelen maanden stil. Blijkbaar hebben ze zoiets basics nog steeds niet onder controle.
[...]
De zekeringen in de ICCU zijn hard gemonteerd en niet los te vervangen.
Dus reviseren is alleen mogelijk door de hele printplaat te vervangen.
Om de printplaat te vervangen moet de ICCU sealing opgemaakt worden want het is een vloeistof gekoelde unit. Dus het risico op lekkage is te groot.
Dus samengevat is et voor een importeur geen optie om de kapotte ICCU's te repareren.. helaas
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Goed idee!Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:17:
Zijn er hier al praktische ervaringen met de EV's van Renault?
Ik zit zelf te kijken naar een Renault R5.
Ik heb een auto dagelijks nodig voor het werk, gemiddeld een 3000km/maand. Dagelijkse afstanden variërend tussen 30km en max 250km.
Ik ben persoonlijk geen fan van grote auto's en ik moet regelmatig in stadscentra en bijhorende ondergrondse parkings zijn dus liever niet de stress van een grote zware auto.
Ik kan thuis niet laden, op geen enkele manier. Maar er zijn wel al veel laadpalen op wandelafstand van bij mij thuis en ook op de parkings van klanten.
Ik kan het allemaal best betalen en ik krijg een ruime kilometervergoeding van de werkgever. Maar ik heb werkelijk zelf nog geen enkele praktische ervaring met rijden in een EV. Zelfs nog nooit in een meegereden.
Mijn idee is om er in de maand december(koud weer) eens eentje te huren voor een week, er mee te gaan werken en zien hoe het loopt.
Ik rijd nu de Alpine A290 (de broer van de R5 zeg maar) en daarvoor de Renault Megane E-Tech Electric.Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:17:
Zijn er hier al praktische ervaringen met de EV's van Renault?
Ik zit zelf te kijken naar een Renault R5.
Ik heb een auto dagelijks nodig voor het werk, gemiddeld een 3000km/maand. Dagelijkse afstanden variërend tussen 30km en max 250km.
Ik ben persoonlijk geen fan van grote auto's en ik moet regelmatig in stadscentra en bijhorende ondergrondse parkings zijn dus liever niet de stress van een grote zware auto.
Ik kan thuis niet laden, op geen enkele manier. Maar er zijn wel al veel laadpalen op wandelafstand van bij mij thuis en ook op de parkings van klanten.
Ik kan het allemaal best betalen en ik krijg een ruime kilometervergoeding van de werkgever. Maar ik heb werkelijk zelf nog geen enkele praktische ervaring met rijden in een EV. Zelfs nog nooit in een meegereden.
Mijn idee is om er in de maand december(koud weer) eens eentje te huren voor een week, er mee te gaan werken en zien hoe het loopt.
Dit kan alleen maar uit in een concept waar de accu van de aanhanger/caravan gedeeld gebruik heeft. Ofwel, een huurcaravan die bijvoorbeeld een bezetting van 20 weken per paar heeft. En dan kom je direct bij het volgende punt; als je toch een caravan gaat huren kan die net zo goed al op locatie staan.Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:05:
Is gewoon véél te duur voor die paar ritten per jaar... en het is enorm zwaar natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 20-05-2025 11:05 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq