Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:32:
Ik vind het niet gek dat nog vrij weinig mensen een EV als tweede auto rijden.
Als 2e auto heb je geen grote/zware batterij nodig. Mijn inschatting voor een Citigo EV als 2e auto voor ons per maand voor 10.000km/jaar:
  • Afschrijving: €122 (€11k aanschaf, 40% afschrijving op 3 jaar)
  • Onderhoud: €30
  • Verzekering: €21
  • Wegenbelasting: €38 (voltarief)
  • Elektriciteit: €21 (mix direct verbruik PV en afname tegen contractwaarde)
  • Rentederving: €15
Totaal €247/maand. Een EV rijden als 2e auto hoeft echt niet duur te zijn, ook met volledige wegenbelasting. En naar mijn mening rijd je in een elektrische Citigo comfortabeler dan in een handgeschakelde, ondergemotoriseerde golf.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mb1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
Ik zit eens een beetje te kijken om wellicht binnen nu en een jaar onze tweede auto (een Picanto) te vervagen voor een BEV.
Als ik puur op prijs selecteer nadat ik in www.gaspedaal.nl de minimale eisen heb aangegeven, bouwjaar 2025, stuurverwarming stoelverwarming 4 zitplaatsen en 4 portieren.
Dan komen als eerste en goedkoopste de Leaf en de e-corsa naar voren.
Ik heb wel eens een klein stukje in een e-corsa gereden, maar nog niet in een Leaf.
Kan iemand zijn oordeel eens geven als de keuze tussen deze twee zou gaan, of zie ik nog opties over het hoofd in dezelfde prijsklasse <26K?
De e-corsa is voor het geld waar ze nu voor worden aangeboden een prima auto. Ik heb hem reeds 1,5 jaar. Ik houd van het wat conservatievere interieur met fysieke knoppen voor de AC e.d. i.p.v. overal touch screens. Ook de stuurwielverwarming was voor mij een must i.v.m. winterhanden (bijvooorbeeld een e-208 heeft dit niet als optie).

Geen accu als plaat onder de bodem, maar als T. Dus je hebt een lage auto (relatief zeldzaam in EV land) terwijl je achterin niet met je benen in de nek zit (zoals bij een Zoe bijvoorbeeld).

Er zijn wel een paar minpunten:
  1. De Mahle lader die bij 2023 en eerdere modellen er standaard in zit, gaat uiteindelijk vrijwel zeker kapot. Bij reparatie worden ze tegenwoordig vervangen door een ander merk lader. Dit is bij mij ook gelukkig gebeurd, en onder garantie! Sluit zeker een jaar garantie af bij aankoop. Ik geloof dat Stellantis sinds kort nu wel onder coulance vergoed... Dit is een fikse (3k+) reparatie anders. Je kunt overigens wel snelladen als hij defect is, dus je komt niet zomaar stil te staan.
  2. De Opel app op Android is vrij slecht. Functies minimaal en vaak trage connectie. Ze lijken er wel aan te werken, want het verbetert wel met de tijd
  3. Als ik de deuren met de afstandbeiding van het slot haal stopt het laden. Een work-around is om de sleutel te gebruiken bij het bestuurdersportier. Erg raar, en misschien is dit een instelling, maar nergens kunnen vinden.
De Leaf niet doen. Ontwerptechnisch oude meuk. De accu is daar niet gekoeld, waardoor deze met name in heet weer (veel) harder slijt dan elke andere fabrikant. Hetzelfde met snelladen. Ook ChaDeMo is een aflopende zaak. Zeker als je nog een keer op reis wilt is CCS een must.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 21-05-2025 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50
assje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Als 2e auto heb je geen grote/zware batterij nodig. Mijn inschatting voor een Citigo EV als 2e auto voor ons per maand voor 10.000km/jaar:
  • Afschrijving: €122 (€11k aanschaf, 40% afschrijving op 3 jaar)
  • Onderhoud: €30
  • Verzekering: €21
  • Wegenbelasting: €38 (voltarief)
  • Elektriciteit: €21 (mix direct verbruik PV en afname tegen contractwaarde)
  • Rentederving: €15
Totaal €247/maand. Een EV rijden als 2e auto hoeft echt niet duur te zijn, ook met volledige wegenbelasting. En naar mijn mening rijd je in een elektrische Citigo comfortabeler dan in een handgeschakelde, ondergemotoriseerde golf.
Ik zou persoonlijk niet zo gauw een auto kopen voor 3 jaar, die 122 afschrijving kan waarschijnlijk nog wel door de helft en dan zit je sub 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zjanzjak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
Gedegen concurrent is de Hyundai Inster, daar ook al naar gekeken?
Inster vs R5... Ik ben best een Hyundai fan, maar in dat geval zou het een R5 worden ipv dat Inster gedrocht :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:35
zonoskar schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:54:
Inster vs R5... Ik ben best een Hyundai fan, maar in dat geval zou het een R5 worden ipv dat Inster gedrocht :)
Ik koop een wagen voor 1 reden, IK moet 'em mooi vinden (en het moet elektrisch zijn) de rest boeit mij echt een stuk minder dus moest ik kiezen dan zou ook ik voor de R5 gaan ipv de Inster.
Maar rationeel is de Inster wellicht toch iets beter op wat punten.
Zo ook te zien in wat YouTube-filmpjes waar ze R5 naast de Inster zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:02
zonoskar schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Geen. Tenzij je een extra accu in de aanhanger maakt die dan als range extender aan de auto gekoppeld kan worden. e-fietsen hebben dit, waarom auto's niet...
Lucid Air?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:15
Waarschuwing: Trek geen aanhanger met uw voertuig. Op het voertuig is geen trekhaak gemonteerd. Het monteren van een trekhaak kan ernstige schade aan het voertuig veroorzaken, wat kan leiden tot een ongeval of ernstig letsel.

https://lucidmotors.com/media/document/OM_Air_nlNL_v25.pdf

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:08
Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:17:
Zijn er hier al praktische ervaringen met de EV's van Renault?

Ik zit zelf te kijken naar een Renault R5.

Ik heb een auto dagelijks nodig voor het werk, gemiddeld een 3000km/maand. Dagelijkse afstanden variërend tussen 30km en max 250km.

Ik ben persoonlijk geen fan van grote auto's en ik moet regelmatig in stadscentra en bijhorende ondergrondse parkings zijn dus liever niet de stress van een grote zware auto.

Ik kan thuis niet laden, op geen enkele manier. Maar er zijn wel al veel laadpalen op wandelafstand van bij mij thuis en ook op de parkings van klanten.

Ik kan het allemaal best betalen en ik krijg een ruime kilometervergoeding van de werkgever. Maar ik heb werkelijk zelf nog geen enkele praktische ervaring met rijden in een EV. Zelfs nog nooit in een meegereden.

Mijn idee is om er in de maand december(koud weer) eens eentje te huren voor een week, er mee te gaan werken en zien hoe het loopt.
Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit.

Ik rijd nu bijna twee maanden in een Renault 5. Ik had hiervoor al wel ervaring met elektrisch rijden (met een opel corsa) en eigenlijk is de Renault tot nu toe letterlijk in alles beter, behalve in de ruimte op de achterbank (dit wist ik natuurlijk van tevoren). Moet wel zeggen dat ik met de renault nog niet bij de snellader ben geweest, dus daar kan ik nog niks over zeggen. Ook over het verbruik in de winter nog niet.

De afstanden die jij noemt zijn natuurlijk prima te doen met een R5 comfort range. Al is het wel zo dat je tussen twee dagen met bijvoorbeeld 250 km wel 's nachts bij de "laadpaal om de hoek" terecht moet kunnen, anders sta je de volgende dag een half uur bij de snellader. Maar goed, dat soort scenario's en de mitsen en maren kom je vanzelf achter als je langer elektrisch rijdt.

Als je een weekje kan testen, is dat natuurlijk best leuk. Aan de andere kant: Een week is ook niks. Het kan net meezitten allemaal, en dan krijg je een positief beeld, maar het kan ook net tegenzitten (slecht weer, wind tegen, koud, kom je thuis, laadpaal bezet, drama) en dan ben je ook verpest. Elektrisch rijden is top, maar het zit altijd een keer tegen (zelfs de grootste accu is een keer in de zoveel tijd leeg op het meest ongelegen moment). Het is vooral gewoon wennen en je eigen gewoontes vinden en ontwikkelen. Dat is niks specifieks voor de Renault 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Zjanzjak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Je zal misschien moeten wennen aan het drietal hendels aan de rechterkant van je stuur maar binnen een maand weet je niet beter en zet je niet meer de ruitenwisser aan als je de wagen in D of R wilt zetten. ;)
Andersom gebeurt dan overigens nog wel zo af en toe _O-

(Serieus: ik heb helemaal geen problemen met die "automaat-pook"...maar waarom die audio-controls daar zitten, en waarom het wieltje niet volume is, en de knopjes niet vooruit/achteruit, maar precies andersom, is me wel een compleet raadsel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:02
ah ok, kan hier niet, zelfde bij mijn model S, terwijl kleinere Model 3's het wel mogen?

Is het issue bij deze auto's niet simpelweg de RDW goedkeuring? fysiek kunnen de voortuigen het toch wel?

[ Voor 16% gewijzigd door _Anvil_ op 27-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Prullenbak84 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:41:
Andersom gebeurt dan overigens nog wel zo af en toe _O-

(Serieus: ik heb helemaal geen problemen met die "automaat-pook"...maar waarom die audio-controls daar zitten, en waarom het wieltje niet volume is, en de knopjes niet vooruit/achteruit, maar precies andersom, is me wel een compleet raadsel...)
Verbaas u niet, verwonder u slechts. ;)

Ik was er in de Megane wel aan gewend maar ik moet toegeven dat het nu wel een stuk fijner (en sneller voor mijn gevoel) is in de Alpine A290 qua 'schakelen'. Edoch, de audio-controls zijn hetzelfde gebleven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:54:
[...]

ah ok, kan hier niet, zelfde bij mijn model S, terwijl kleinere Model 3's het wel mogen?

Is het issue bij deze auto's niet simpelweg de RDW goedkeuring? fysiek kunnen de voortuigen het toch wel?
Dat is dus de vraag. Heeft de fabrikant geld willen besparen bij de initiele keuring, of voldoet het chassis niet voor een trekhaak? Er voetstoots van uit gaan dat de voertuigen het fysiek zouden moeten kunnen is te kort door de bocht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 13:24
Even reclame maken: ik heb onlangs een topic gemaakt over trekhaakkoffers, handig voor wie binnenkort op vakantie vertrekt. Iedereen kent dakkoffers, maar trekhaakkoffers zijn volgens mij nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ten onrechte, want volgens mij zijn ze een beter alternatief voor de dakkoffer, mits je een trekhaak hebt natuurlijk. En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 10:59
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:35:
En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.
Dat klopt niet. Wellicht een wat lagere impact als je een zo'n bushokje als een Kia EV9 hebt, maar bij een beetje goed gestroomlijnde EV (denk aan een Ioniq, een Ioniq 6 of een Audi A6 e-tron) zit die bak echt wel vol in de luchtstroom en zorgt ie wel degelijk voor extra brandstofverbruik.
Zelf rij ik geregeld (met een stationwagen) met een fietsenrek achterop, en ook dat geeft een behoorlijk meerverbruik van ca 1 l op 100 km.
Een dakbak is hooguit nog wat erger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Andrehj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Dat klopt niet. Wellicht een wat lagere impact als je een zo'n bushokje als een Kia EV9 hebt, maar bij een beetje goed gestroomlijnde EV (denk aan een Ioniq, een Ioniq 6 of een Audi A6 e-tron) zit die bak echt wel vol in de luchtstroom en zorgt ie wel degelijk voor extra brandstofverbruik.
Zelf rij ik geregeld (met een stationwagen) met een fietsenrek achterop, en ook dat geeft een behoorlijk meerverbruik van ca 1 l op 100 km.
Ik geloof ook niet dat het geen impact heeft. Het zal enorm van de auto af hangen.

Ik merk met fietsen achterop mijn MY toch al snel een meerverbruik van 20-40 Wh/km. Dat een trekhaakkoffer het beter doet wil ik geloven, maar niet bij alle auto’s.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Your
[...]

Your mileage may vary natuurlijk. Maar er zijn heel wat studies en ervaringen te vinden die aangeven dat het effect klein of verwaarloosbaar is. En er zijn zelfs ervaringen die wijzen op een positief effect op het gebruik, zoals Bjorn Nyland in deze video waarbij hij een ID4 zonder en met een dakkoffer en een trekhaakkoffer vergelijkt.

Zijn data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHqcPKJaxn5C-ccemFgRiMX3vIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n7QZeIgjKjbBP5ealXSu7gho.png?f=fotoalbum_large

Dus positief effect van de trekhaakkoffer op het verbruik. Dat is n=1 natuurlijk, en zal niet voor elke auto gelden, maar wel intrigerend.

[ Voor 9% gewijzigd door marvel27 op 29-05-2025 14:30 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:50
[...]

Scheelt inderdaad per auto, maar er zijn wel testen geweest waar de range zelfs omhoog ging met trekhaakkoffer zoals @marvel27 hierboven, maar ook bij autoblog.
https://www.autoblog.nl/n...-voor-actieradius-6841709

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
jouwheld schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Scheelt inderdaad per auto, maar er zijn wel testen geweest waar de range zelfs omhoog ging met trekhaakkoffer zoals @marvel27 hierboven, maar ook bij autoblog.
https://www.autoblog.nl/n...-voor-actieradius-6841709
Handige link! Ik voeg hem toe in mijn topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
RigolleM schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Ik snap de keuze voor PHEV, maar wat hierboven staat ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden.

Onderhoud is ALTIJD goedkoper bij een BEV en is zelfs bij bepaalde merken niet eens nodig.

Langs de autosnelweg betaal je voor benzine de volle pot, en als je een abo hebt bij IONITY of Tesla ben je ALTIJD goedkoper af dan met een benzinewagen. Daarbij sleur je ook een elektromotor met je mee die het verbruik serieus de hoogte in jaagt, zeker als er nog eens een sleurheut aan hangt.
Ik rijd zelf al ruim 5 jaar EV. Ik had mijn broer er ook een aangeraden voor 4 kinderen vanwege een samengesteld gezin, waarvan 2 pubers. Maar soms is een BEV vanwege ruimte niet de beste keuze. Ik had een EV9 en Ioniq 9 aangeraden, maar die waren te klein vond hij. Dan kom je al snel uit bij een PHEV helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 20:14
fisherman schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:24:
[...]
Ik rijd zelf al ruim 5 jaar EV. Ik had mijn broer er ook een aangeraden voor 4 kinderen vanwege een samengesteld gezin, waarvan 2 pubers. Maar soms is een BEV vanwege ruimte niet de beste keuze. Ik had een EV9 en Ioniq 9 aangeraden, maar die waren te klein vond hij. Dan kom je al snel uit bij een PHEV helaas.
Als een EV9 te klein is dan kom je volgens mij in het busjes-segment, tenminste ik zou ook niet direct een grotere PHEV in het SUV-segment weten.

Heeft hij bv. de electrische ID.Buzz overwogen, of de Mercedes EQV?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Prullenbak84 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:38:
[...]
Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit.

Ik rijd nu bijna twee maanden in een Renault 5. Ik had hiervoor al wel ervaring met elektrisch rijden (met een opel corsa) en eigenlijk is de Renault tot nu toe letterlijk in alles beter, behalve in de ruimte op de achterbank (dit wist ik natuurlijk van tevoren). Moet wel zeggen dat ik met de renault nog niet bij de snellader ben geweest, dus daar kan ik nog niks over zeggen. Ook over het verbruik in de winter nog niet.
Renault 5 is zeker een mooi karretje, design geweldig, vehicle-to-load, maar ook 4 a 5 jaar nieuwer ontwerp dan een Corsa-e/e208. En dat is lang in EV land waar ontwikkelingen zich snel opvolgen.

Je kunt voor 15-18k een Opel Corsa-e met weinig km's als occasion op de kop tikken, bij een Renault 5 zit je minstens op het dubbele met 30k. Voor 30k kun je nu hele mooie EV occasions kopen van andere merken... en 15k verschil voor een iets nieuwere auto die puur praktisch functioneel niet zoveel beter is (ergo, km rijbereik, laadsnelheid, formaat), is wel een moeilijke sell voor de private koper.

Goed, bovenstaande is natuurlijk alleen relevant als je een private koper bent, maar niet voor zakelijke lease rijders natuurlijk (of per se nieuw wilt rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wesco schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Als een EV9 te klein is dan kom je volgens mij in het busjes-segment, tenminste ik zou ook niet direct een grotere PHEV in het SUV-segment weten.

Eens, groter dan een EV9 krijg je ze haast niet, ook niet met ICE.
Wellicht dat de Kia Sorento en Range Rover net iets groter zijn, veel zal het niet schelen.
Iets als een Q7 of XC90 lijken me al wat kleiner..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Bartjuh schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Renault 5 is zeker een mooi karretje, design geweldig, vehicle-to-load, maar ook 4 a 5 jaar nieuwer ontwerp dan een Corsa-e/e208. En dat is lang in EV land waar ontwikkelingen zich snel opvolgen.

Je kunt voor 15-18k een Opel Corsa-e met weinig km's als occasion op de kop tikken, bij een Renault 5 zit je minstens op het dubbele met 30k. Voor 30k kun je nu hele mooie EV occasions kopen van andere merken... en 15k verschil voor een iets nieuwere auto die puur praktisch functioneel niet zoveel beter is (ergo, km rijbereik, laadsnelheid, formaat), is wel een moeilijke sell voor de private koper.

Goed, bovenstaande is natuurlijk alleen relevant als je een private koper bent, maar niet voor zakelijke lease rijders natuurlijk (of per se nieuw wilt rijden).
Tja je vergelijkt nieuw met tweedehands, dus natuurlijk is de 5 jaar oude auto goedkoper. Mijn 5 was goedkoper dan de Corsa destijds was. En ik weet niet zeker, maar ook nu is volgens mij een nieuwe Corsa duurder.

Ik zou iedereen af willen raden om een EV van Stellantis te kopen, en al helemaal een van ongeveer 5 jaar oud. De Corsa vind ik nog steeds een prima model en t reed ook top, maar wat een ergernissen in gebruik. Lees anders hier op tweakers het Opel topic even na. Het blijft niet bij een kapot boordladertje hoor. Daar begint de ellende en irritatie pas.

Ik reed mijn Corsa trouwens privé en de Renault 5 nu ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Ik had een EV9 en Ioniq 9 aangeraden, maar die waren te klein vond hij.
Uiteindelijk heeft ie een Scania gekocht? Of een stadsbus? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wat dan?
Ik denk dat je dan kijkt naar een VW Transporter.
De Multivan is even groot als een EQV en waarschijnlijk ook de EV9.

Wij hadden ook 4 kinderen, en die hebben een paar Sharans/Galaxy's versleten. Met wat creativiteit en een dakbox gingen we daarmee ook op vakantie naar Spanje, Oostenrijk of Zweden.

Als je echt heel je huishouden wil mee nemen kan je beter denken aan een grote aanhanger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Wesco schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Een ID buzz is echt een hele kleine auto hoor. Die is er niet eens als 7 persoons toch?
EV9 had hij proefgereden en was te klein. Ook al is een Ioniq 9 net iets groter, dat gaat met dezelfde lengte ook niet helpen.
Hij heeft uiteindelijk een VW Multivan Bulli in de verlengde versie gekocht. Die is er helaas nog niet als volledige EV.
EQV heeft hij niet naar gekeken volgens mij, maar die lijkt me ook echt op een bus platform te staan. Dat is met die multivan niet. Die rijdt meer als een grote auto ipv een busje.
Is qua prijs wel ongeveer hetzelfde als die Multivan dacht ik, maar je moet wel in een Mercedes willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Prullenbak84 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Uiteindelijk heeft ie een Scania gekocht? Of een stadsbus? :P
Nee, multivan bulli L2 dus. Alle EV's op dit moment zijn gewoon echt te krap voor 6 volwassenen.
Maar goed, ik had als particulier geen VW meer gekocht en sowieso geen PHEV. Die twee dingen had ik hem al afgeraden. Hij wist zelfs niet eens dat een 4 wiel aangedreven auto altijd 4 nieuwe banden (of max 1 mm profiel verschil) moest hebben ivm de versnellingsbak die ander stuk gaat. Dat alleen al zou een reden zijn om er geen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Wat dan?
Ik denk dat je dan kijkt naar een VW Transporter.
De Multivan is even groot als een EQV en waarschijnlijk ook de EV9.

Wij hadden ook 4 kinderen, en die hebben een paar Sharans/Galaxy's versleten. Met wat creativiteit en een dakbox gingen we daarmee ook op vakantie naar Spanje, Oostenrijk of Zweden.

Als je echt heel je huishouden wil mee nemen kan je beter denken aan een grote aanhanger...
EV9 is echt een heel stuk kleiner dan een Multivan hoor. Dan heb je dus altijd nog een dakkoffer of een trekhaak koffer nodig. Dat hoeft bij een Multivan niet. Die heeft gewoon een grote bagageruimte achter de achterste stoelen.
Daarnaast zit je niet zo ruim op de 3e zitrij als de 2e zitrij.
Ik ga er vanuit dat een volgende generatie Multivan wel gewoon volledig elektrisch is.

EQV heeft hij volgens mij niet naar gekeken, omdat hij volgens mij sowieso geen mercedes zou willen. Is wel ongeveer even duur als de Multivan dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Nee, multivan bulli L2 dus. Alle EV's op dit moment zijn gewoon echt te krap voor 6 volwassenen.
Maar goed, ik had als particulier geen VW meer gekocht en sowieso geen PHEV. Die twee dingen had ik hem al afgeraden. Hij wist zelfs niet eens dat een 4 wiel aangedreven auto altijd 4 nieuwe banden (of max 1 mm profiel verschil) moest hebben ivm de versnellingsbak die ander stuk gaat. Dat alleen al zou een reden zijn om er geen te nemen.
Moet ook praktisch zijn.... dat ding is 5,2m lang. Dat krijg je vrijwel nergens geparkeerd in de stad, dus je moet sowieso met de bus.

En wat je 4WD-1mm opmerking betreft, dat klopt niet, al zeker niet met een EV want daar zitten gewoon 2 motoren in.
En er zijn genoeg ICE auto's waar de tussenbak gewoon open staat als je gewoon rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 08:39
Ik mag dit jaar weer een nieuwe leaseauto gaan uitzoeken voor vervanging van mijn huidige auto die eind dit jaar afloopt, waar ik dan 5 jaar in gereden heb.

Mijn huidige auto is een Kia e-Niro uit Jan 2025, volledig elektrisch dus. 64kw, WLPT van 450 km, laden gaat met max 80Kwh.

Het elektrisch rijden bevalt op zich prima en vanuit het bedrijf wordt het ook sterk gestimuleerd (o.a. ruimer leasebudget als je elektrisch kiest).
Mijn budget bedraagt 800 euro, overschrijding (eigen bijdrage) mag met 20%

Niet elektrisch rijden is ook een optie maar moet dan wel passen qua budget. Bijkomend voordeel is dat dit jaar de bijtelling 17% voor een groot deel.

De Kia is uitstekend bevallen, maar wat we graag anders zien is; een stuk ruimere bagageruimte, grotere actieradius en hogere laadsnelheid. De laadsnelheden zijn bij moderne auto’s natuurlijk al vaak hoger dan de mijne.

De hoge instap bevalt prima dus ik ben weer op zoek naar een SUV(achtig).

Ik heb onlangs proef gereden in de Skoda Enyaq. De bagage ruimte is enorm en rijden bevalt goed. Veel zaken die op mijn KIA al jaren zitten zitten hier niet op (of slechts tegen behoorlijke bijbetaling) zoals stoel koeling / ventilatie, achterbankverwarming, etc).

Weten jullie nog andere opties die ik moet overwegen? Dus elektrisch, SUV, stuk ruimer qua bagageruimte dan de e-Niro, flinke toename in actieradius en een fatsoenlijke laadsnelheid voor snelladen.

Dank vast voor de moeite, mocht er meer aanvullende info nodig zijn, geen probleem !

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mister9 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:11:
Ik mag dit jaar weer een nieuwe leaseauto gaan uitzoeken voor vervanging van mijn huidige auto die eind dit jaar afloopt, waar ik dan 5 jaar in gereden heb.

Mijn huidige auto is een Kia e-Niro uit Jan 2025, volledig elektrisch dus. 64kw, WLPT van 450 km, laden gaat met max 80Kwh.

Het elektrisch rijden bevalt op zich prima en vanuit het bedrijf wordt het ook sterk gestimuleerd (o.a. ruimer leasebudget als je elektrisch kiest).

Niet elektrisch rijden is ook een optie maar moet dan wel passen qua budget. Bijkomend voordeel is dat dit jaar de bijtelling 17% voor een groot deel.

De Kia is uitstekend bevallen, maar wat we graag anders zien is; een stuk ruimere bagageruimte, grotere actieradius en hogere laadsnelheid. De laadsnelheden zijn bij moderne auto’s natuurlijk al vaak hoger dan de mijne.

Ik heb onlangs proef gereden in de Skoda Enyaq. De bagage ruimte is enorm en rijden bevalt goed. Veel zaken die op mijn KIA al jaren zitten zitten hier niet op (of slechts tegen behoorlijke bijbetaling) zoals stoel koeling / ventilatie, achterbankverwarming, etc).

Weten jullie nog andere opties die ik moet overwegen? Dus elektrisch, SUV, stuk ruimer qua bagageruimte dan de e-Niro, flinke toename in actieradius en een fatsoenlijke laadsnelheid voor snelladen.

Dank vast voor de moeite, mocht er meer aanvullende info nodig zijn, geen probleem !

Dank!
Skoda Elroq, Kia EV4, Renault Scenic, BMW iX1, iX2, Merc EQA/EQB, Ford Capri/Explorer, XPeng G6, BYD Seal,...

Sommige zijn wat kleiner, maar als je de kofferruimte gigantisch vind, dan kan iets kleiner ook wat budgetvriendelijker zijn of je toelaten wat meer opties te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Moet ook praktisch zijn.... dat ding is 5,2m lang. Dat krijg je vrijwel nergens geparkeerd in de stad, dus je moet sowieso met de bus.

En wat je 4WD-1mm opmerking betreft, dat klopt niet, al zeker niet met een EV want daar zitten gewoon 2 motoren in.
En er zijn genoeg ICE auto's waar de tussenbak gewoon open staat als je gewoon rijdt...
Ze hebben nog een 2e kleine boodschappen auto, een touran. Maar het is inderdaad wel een slagschip tegenover bijvoorbeeld mijn model 3. Waarschijnlijk oogt hij ook gewoon zo groot, omdat dat ding vrij vierkant is.
5,2 meter in een parkeervak van 6 meter moet gewoon passen hoor. Mijn vader heeft als auto een fabrieks buscamper. Die is 5,4 meter en past zelfs in een parkeervak. Die multivan kan gewoon een parkeergarage in hoor. Ik zie ze regelmatig staan in parkeergarages nu ik er op let. Geen idee of dat ook verlengde versies zijn, maar die pakweg 20 centimeter maakt niet heel veel uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Tommie12 had al een paar opties voor je maar waar ik benieuwd naar ben, wat is het equivalent van die 800 euro (+ eventuele overschrijding van 20%) vertaald naar de prijs van een auto. Aan welke bedragen moet ik dan denken? 40k? 50k? 60k? Of kan ik 800 euro simpelweg vermenigvuldigen met 60 maanden? 48k dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman

Dank!
Ik zou in geval van een huurauto gewoon een grote Chinese auto nemen denk ik. Veel meer waar voor je geld ga je niet krijgen en dat zijn tegenwoordig gewoon hele goede auto's. Als particulier lijkt me dat nog te risicovol, maar voor een huurauto is er denk ik niets beters te krijgen tegenwoordig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Ze hebben nog een 2e kleine boodschappen auto, een touran. Maar het is inderdaad wel een slagschip tegenover bijvoorbeeld mijn model 3. Waarschijnlijk oogt hij ook gewoon zo groot, omdat dat ding vrij vierkant is.
5,2 meter in een parkeervak van 6 meter moet gewoon passen hoor. Mijn vader heeft als auto een fabrieks buscamper. Die is 5,4 meter en past zelfs in een parkeervak. Die multivan kan gewoon een parkeergarage in hoor. Ik zie ze regelmatig staan in parkeergarages nu ik er op let. Geen idee of dat ook verlengde versies zijn, maar die pakweg 20 centimeter maakt niet heel veel uit lijkt me.
Een Touran is geen kleine boodschappenauto... Er zijn genoeg gezinnen met 4 kinderen die dat als 'hoofdauto' gebruiken.
Als ik denk aan een 'kleine boodschappenauto', dan denk ik aan een Polo en kleiner.

In een normaal vak in een parkeergarage (zeker de wat oudere) krijg je die Multivan bus nogal dikwijls niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Niet. Je hebt de Hongqi E-HS9 niet gezien, dat is een volledige en volwaardige 6 persoons auto. Been there, driven that (als vervangauto van de Tesla). Vreselijk snel ook voor zo'n grote bak, en keurig met luchtvering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Een Touran is geen kleine boodschappenauto... Er zijn genoeg gezinnen met 4 kinderen die dat als 'hoofdauto' gebruiken.
Als ik denk aan een 'kleine boodschappenauto', dan denk ik aan een Polo en kleiner.

In een normaal vak in een parkeergarage (zeker de wat oudere) krijg je die Multivan bus nogal dikwijls niet in.
Nou ja, zij gebruiken die als boodschappen auto. Is een versie uit 2018, had hij toen ook nieuw gekocht maar krijg je niets meer voor als je inruilt, dus maar gehouden als boodschappen autootje.

Een parkeervak dient 6 meter lang te zijn. Qua lengte moet een auto daarin passen. Het is vaak eerder de breedte van een auto van tegenwoordig die ervoor zorgt dat het net niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Niet. Je hebt de Hongqi E-HS9 niet gezien, dat is een volledige en volwaardige 6 persoons auto. Been there, driven that (als vervangauto van de Tesla). Vreselijk snel ook voor zo'n grote bak, en keurig met luchtvering.
De vraag is of je 80k plus aan spaargeld aan een Chinese auto zou moeten spenderen op dit moment. Er zijn merken waarvan ik verwacht dat ze wel blijven.
BYD is natuurlijk een grote kanshebber en bepaalde merken van Geely zoals Volvo en Polestar denk ik. Maar veel andere merken zijn vrij nieuw en/of kleiner. Er gaan merken verdwijnen, dat is zeker. Ook van Europese merken natuurlijk, maar dat heeft vooral een andere reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
  • Laatst online: 13-06 08:39
Zjanzjak schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Tommie12 had al een paar opties voor je maar waar ik benieuwd naar ben, wat is het equivalent van die 800 euro (+ eventuele overschrijding van 20%) vertaald naar de prijs van een auto. Aan welke bedragen moet ik dan denken? 40k? 50k? 60k? Of kan ik 800 euro simpelweg vermenigvuldigen met 60 maanden? 48k dan.
Nee dat werkt net wat anders. Leaseprijs per maand heeft onder andere te maken met aankoopbedrag, maar ook met het verwachte onderhoud, de verwachte restwaarde, overige kosten (brandstofgebruik, wegenbelasting, etc). Maar ik kijk nu ongeveer naar auto’s tussen de 45 en 60k. Dat lijkt een enorm gat maar kan in de lease best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:50

Dank!
Check ook eens Keuze leaseauto - Deel 6 daar zijn best vaak mensen op zoek naar een elektrische leaseauto. Hebben ook een mooi template om direct de belangrijkste eisen in te zetten.
Als opvolger van een Niro, maar dan groter maar ook de vele standaard opties, zou ik naar de grote broers van de Niro en Kona namelijk de EV6 of Ioniq 5 kijken. Slag groter, iets hogere range en stuk sneller laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:15

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:09:
[...]

De vraag is of je 80k plus aan spaargeld aan een Chinese auto zou moeten spenderen op dit moment. Er zijn merken waarvan ik verwacht dat ze wel blijven.
BYD is natuurlijk een grote kanshebber en bepaalde merken van Geely zoals Volvo en Polestar denk ik. Maar veel andere merken zijn vrij nieuw en/of kleiner. Er gaan merken verdwijnen, dat is zeker. Ook van Europese merken natuurlijk, maar dat heeft vooral een andere reden.
Denk aan Fisker. Ik zie soms op mijn ritje de Fisker Ocean. Mooie auto om te zien, maar heb toch een beetje met de bestuurder te doen. Dat risico schat ik ook hoog in bij Hongqhi en gelijksoortige namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
FijneKnul schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Denk aan Fisker. Ik zie soms op mijn ritje de Fisker Ocean. Mooie auto om te zien, maar heb toch een beetje met de bestuurder te doen. Dat risico schat ik ook hoog in bij Hongqhi en gelijksoortige namen.
De Hongqi is vreselijk populair in China, is niet te vergelijken met Fisker. Hongqi is de tegenhanger van de grote BMW's en Mercedessen en zelfs de RR (het is de ontwerper van RR tenslotte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:43:
[...]

De Hongqi is vreselijk populair in China, is niet te vergelijken met Fisker. Hongqi is de tegenhanger van de grote BMW's en Mercedessen en zelfs de RR (het is de ontwerper van RR tenslotte)
Populariteit zegt daadwerkelijk helemaal niets. Mijn vorige auto was en is populair in Amerika als Chevrolet bolt. Die is hier verdwenen als Ampera E. Reden voor mij om hem vorig jaar te verkopen. GM had zich al langer teruggetrokken uit Europa natuurlijk. Achteraf gezien was dat natuurlijk ook wel een risico om die uberhaupt te kopen.
Dat merken in een ander land heel populair zijn zegt niets over het gegeven dat ze in Europa blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Als er in de toekomst hier geen importeur/ dealernetwerk meer is dan houdt het nog steeds op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
FijneKnul schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Fisker is toch failliet...
Die krijg je niet meer in leasing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Dat schrijft hij toch impliciet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Als er in de toekomst hier geen importeur/ dealernetwerk meer is dan houdt het nog steeds op.
Exact dat bedoel ik.
Daihatsu bestaat bijvoorbeeld ook nog in Azie. Is gewoon onderdeel van Toyota, maar hier in Europa hebben ze zich teruggetrokken. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden denk ik.

En ja de merken uit die verre landen die hier nu zijn, zijn redelijk stabiel als ze mee gaan met de tijd en dus EV 's produceren.
Anders kan het goed dat zelfs Toyota gaat verdwijnen. Die hebben tot nu toe nog weinig laten zien op EV gebied.
Ook gevestigde namen kunnen om die reden in de toekomst hier gaan verdwijnen. Iets om serieus rekening mee te houden als je een nieuwe elektrische auto koopt als particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Het gaat dus niet om merken die failliet gaan, maar merken die hier geen auto's meer gaan leveren. Er zijn nu opeens heel veel voor ons nieuwe merken uit China en die zullen niet allemaal hier blijven. Ook al blijven ze daar in China wel bestaan. Onderdelen zul je dus niet gaan krijgen voor die auto's. Voor huurauto's geen probleem als bestuurder, maar voor particulieren die er een kopen natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:19
mister9 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Nee dat werkt net wat anders. Leaseprijs per maand heeft onder andere te maken met aankoopbedrag, maar ook met het verwachte onderhoud, de verwachte restwaarde, overige kosten (brandstofgebruik, wegenbelasting, etc). Maar ik kijk nu ongeveer naar auto’s tussen de 45 en 60k. Dat lijkt een enorm gat maar kan in de lease best meevallen.
Kilometers per jaar draagt ook behoorlijk bij, vaak is dat vastgesteld door je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Het gaat dus niet om merken die failliet gaan, maar merken die hier geen auto's meer gaan leveren. Er zijn nu opeens heel veel voor ons nieuwe merken uit China en die zullen niet allemaal hier blijven. Ook al blijven ze daar in China wel bestaan. Onderdelen zul je dus niet gaan krijgen voor die auto's. Voor huurauto's geen probleem als bestuurder, maar voor particulieren die er een kopen natuurlijk wel.
Ik zie merken als BYD, XPeng en Polestar niet snel terug verdwijnen.
Alleen zal je ze niet zo snel in leasing zien onwille van de onzekerheid over de waarde na 4-5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:31
Voor mij zijn in pakweg een goed jaar tijd chinese merken veel meer zichtbaar geworden in het algemene straatbeeld.

Vooral BYD maar ook in mindere mate xpeng en zeekr.

Tot voor kort gewoon ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:50:
Voor mij zijn in pakweg een goed jaar tijd chinese merken veel meer zichtbaar geworden in het algemene straatbeeld.

Vooral BYD maar ook in mindere mate xpeng en zeekr.

Tot voor kort gewoon ondenkbaar.
Ze zijn nu ook echt goed, en behoorlijk betaalbaar.

De XPeng G6 performance is een auto met zeer goede range, snel laden (doet de 1000km van Bjorn in 9h30), en kost nu ook een pak minder dan de vergelijkbare Tesla Y.

Als ik morgen een privé auto nodig had, dan stond deze hoog op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:40:
[...]

Ik zie merken als BYD, XPeng en Polestar niet snel terug verdwijnen.
Dat zeg ik toch ook hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:50:
[...]

Ze zijn nu ook echt goed, en behoorlijk betaalbaar.
We zitten hier natuurlijk wel in een bepaalde bubbel, maar er zijn hele volksstammen die niet ruim een ton of meer op hun spaarrekening hebben en zo'n auto kunnen kopen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:37:
[...]

We zitten hier natuurlijk wel in een bepaalde bubbel, maar er zijn hele volksstammen die niet ruim een ton of meer op hun spaarrekening hebben en zo'n auto kunnen kopen hoor.
De XPENG G6 performance kost 51000€, de volledig uitgeruste basisversie kost 42000€.
Dat is heel veel minder dan een ton.
Kijk naar een VW Golf met wat uitrusting, die kost ook zoiets.
Maar ja, er zijn ook hele volksstammen die zich geen Golf kunnen permitteren.

TOV wat een tijd geleden de meest populaire EV was (Tesla Y) is de XPeng G6 nu goedkoper en hij laadt sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:44:
[...]

De XPENG G6 performance kost 51000€, de volledig uitgeruste basisversie kost 42000€.
Dat is heel veel minder dan een ton.
Kijk naar een VW Golf met wat uitrusting, die kost ook zoiets.
Maar ja, er zijn ook hele volksstammen die zich geen Golf kunnen permitteren.

TOV wat een tijd geleden de meest populaire EV was (Tesla Y) is de XPeng G6 nu goedkoper en hij laadt sneller...
Je moet wel een buffertje overhouden, dus iemand die een auto van 5kK koopt zal iets van 1,5 ton hebben op de spaarrekening, voordat die een auto koopt.

Slechts een heel klein percentage van de bevolking koopt uberhaupt nieuwe auto's.
De meeste nieuwe auto's worden nog steeds bestuurd door lease ridders in huurauto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Je moet wel een buffertje overhouden, dus iemand die een auto van 5kK koopt zal iets van 1,5 ton hebben op de spaarrekening, voordat die een auto koopt.

Slechts een heel klein percentage van de bevolking koopt uberhaupt nieuwe auto's.
De meeste nieuwe auto's worden nog steeds bestuurd door lease ridders in huurauto's
Dat laatste klopt, maar de particulieren die wel een nieuwe auto kopen doen dat ook dikwijls op afbetaling...
(ik niet, ik koop enkel auto's die ik 10 keer kan betalen ... cash)

In elk geval, het is algemeen gekend dat EV's duurder waren dan een vergelijkbare ICE, maar velen vergeten hoe sterk ook die ICE's in prijs gestegen zijn.
Onze Polo van 2017 kostte toen 20k, een vergelijkbare kost nu 30k, en voor die prijs kan ik ook een mooie R5 krijgen die nadien in gebruik goedkoper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Privé-rijder hier, ik heb zelfs 1/4 geleend voor mijn eerste, nieuwe, elektrische wagen.

De huidige, ook nieuw, ook privé, is wel totaal door mij zelf betaald (kwam ook door superdeal) maar er staat nog lang niet zo veel op de spaarrekening als jij schetst.
Ik begrijp je punt, enigszins, maar vond deze tekst van jou net iets te generaliserend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Dat laatste klopt, maar de particulieren die wel een nieuwe auto kopen doen dat ook dikwijls op afbetaling...
(ik niet, ik koop enkel auto's die ik 10 keer kan betalen ... cash)

In elk geval, het is algemeen gekend dat EV's duurder waren dan een vergelijkbare ICE, maar velen vergeten hoe sterk ook die ICE's in prijs gestegen zijn.
Onze Polo van 2017 kostte toen 20k, een vergelijkbare kost nu 30k, en voor die prijs kan ik ook een mooie R5 krijgen die nadien in gebruik goedkoper is.
Dat bedoeld ik ook dat slechts een heel klein deel, slechts een paar procent van de bevolking daadwerkelijk een auto kan betalen.
Er is veel lease volk, maar inderdaad ook veel leen volk. He, wat een nare vieze woorden allemaal ook.
Maar goed, de gemiddelde prijs van een nieuwe auto ligt tegenwoordig rond de 48K. De meeste mensen zullen eerder iets van 1,5 ton hebben ipv 5 ton op de spaarrekening.

En inderdaad ICE's zijn tegenwoordig niet veel goedkoper meer, maar die hebben tegenwoordig gewoon dezelfde uitrusting en veiligheidssystemen. Dat is met name wat een auto duurder maakt.
Voorheen werden ook vaak appels met peren vergeleken als je een kale ICE met een goed uitgeruste EV vergeleek.
Dus en accu's worden goedkoper en uitrusting komt dichter bij elkaar te liggen. Dat zou de keuze voor een EV natuurlijk alleen maar logischer maken als je een nieuwe auto kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Dat bedoeld ik ook dat slechts een heel klein deel, slechts een paar procent van de bevolking daadwerkelijk een auto kan betalen.
Er is veel lease volk, maar inderdaad ook veel leen volk. He, wat een nare vieze woorden allemaal ook.
Maar goed, de gemiddelde prijs van een nieuwe auto ligt tegenwoordig rond de 48K. De meeste mensen zullen eerder iets van 1,5 ton hebben ipv 5 ton op de spaarrekening.

En inderdaad ICE's zijn tegenwoordig niet veel goedkoper meer, maar die hebben tegenwoordig gewoon dezelfde uitrusting en veiligheidssystemen. Dat is met name wat een auto duurder maakt.
Voorheen werden ook vaak appels met peren vergeleken als je een kale ICE met een goed uitgeruste EV vergeleek.
Dus en accu's worden goedkoper en uitrusting komt dichter bij elkaar te liggen. Dat zou de keuze voor een EV natuurlijk alleen maar logischer maken als je een nieuwe auto kunt kopen.
Je rekent de Nederlander wat te rijk...

Mediaan vermogen is 135k, en dat is inclusief woningen.
Ik denk dat er heel veel zijn die wat overwaarde hebben in de woning, en voor de rest een paar maand salaris.
Spreek je over 5ton (per persoon), dan zit je sowieso bij de 5-10% rijksten in NL.

En daarom worden nieuwe particuliere auto's zo dikwijls op afbetaling gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Zjanzjak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Privé-rijder hier, ik heb zelfs 1/4 geleend voor mijn eerste, nieuwe, elektrische wagen.

De huidige, ook nieuw, ook privé, is wel totaal door mij zelf betaald (kwam ook door superdeal) maar er staat nog lang niet zo veel op de spaarrekening als jij schetst.
Ik begrijp je punt, enigszins, maar vond deze tekst van jou net iets te generaliserend. ;)
Ik zou er nooit voor lenen. Ik heb ook alleen een auto, omdat ik autorijden leuk vind.
Ik rijd vooral EV, vanwege de kracht van de elektromotor en je kunt er nog steeds vrijwel voor niets in rijden. Maar goed, ook al zou EV rijden duurder worden, want dat gaat zeker duurder worden, dan zou ik nooit meer terug willen naar een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Ik zou er nooit voor lenen. Ik heb ook alleen een auto, omdat ik autorijden leuk vind.
Ik rijd vooral EV, vanwege de kracht van de elektromotor en je kunt er nog steeds vrijwel voor niets in rijden. Maar goed, ook al zou EV rijden duurder worden, want dat gaat zeker duurder worden, dan zou ik nooit meer terug willen naar een ICE.
Nee, in verhouding tot een ICE gaat EV rijden niet duurder worden, integendeel.
De aantallen EV stijgen, en ICE gaan zakken, en batterijen worden elk jaar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Je rekent de Nederlander wat te rijk...

Mediaan vermogen is 135k, en dat is inclusief woningen.
Ik denk dat er heel veel zijn die wat overwaarde hebben in de woning, en voor de rest een paar maand salaris.
Spreek je over 5ton (per persoon), dan zit je sowieso bij de 5-10% rijksten in NL.

En daarom worden nieuwe particuliere auto's zo dikwijls op afbetaling gekocht...
Dat mediaan is wel heel laag, zeker als je daar de overwaarde van je woning in meeneemt.
Maar goed, daarom had ik het ook over een paar procent van de bevolking dus die daadwerkelijk een nieuwe(re) auto kan kopen.

Laten we het maar weer over EV's gaan hebben, lijkt me een beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Nee, in verhouding tot een ICE gaat EV rijden niet duurder worden, integendeel.
De aantallen EV stijgen, en ICE gaan zakken, en batterijen worden elk jaar goedkoper.
Ik bedoel dat EV rijden duuder gaat worden, maar ik zei niet dat ICE niet nog duurder gaat worden. Natuurlijk gaat ICE rijden onbetaalbaar worden. Er is straks maar 1 optie en dat is EV. Wellicht niet voor iedereen, maar de auto's die er nog wel zijn, zijn elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:13:
[...]
Een ID buzz is echt een hele kleine auto hoor. Die is er niet eens als 7 persoons toch?
Hij heeft uiteindelijk een VW Multivan Bulli in de verlengde versie gekocht. Die is er helaas nog niet als volledige EV.
De ID.Buzz is er ook als lange versie genaamd ID.Buzz lang ;), meet dan net geen 5m en die is als 7-zitter te koop. Volledig elektrisch op het personenwagen MEB-platform met de grotere accu (91 bruto, 86 netto).
Schijnt goed te rijden, en is er ook als Bulli versie, wat dat ook mag betekenen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Puppetmaster schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
[...]

De ID.Buzz is er ook als lange versie genaamd ID.Buzz lang ;), meet dan net geen 5m en die is als 7-zitter te koop. Volledig elektrisch op het personenwagen MEB-platform met de grotere accu (91 bruto, 86 netto).
Schijnt goed te rijden, en is er ook als Bulli versie, wat dat ook mag betekenen. :)
Bulli versie is de luxere versie.
Die ID Buzz heeft op de 3e zitrij wel echt van die dunne stoeltjes. Die zullen ongetwijfeld minder goed zitten dan een normale stoel op een lange reis.
Daarnaast heeft die lange versie maar 300 liter bagage en die lange multivan heeft 760 liter bagage.
Dat is wel net het verschil tussen wel of geen dakkoffer.
Eigenlijk is die multivan een beetje de elektrische touran.
Blijft wel een gaaf ding om te zien die ID Buzz. Ik zie ze hier wel regelmatig rijden, maar dat zijn eigenlijk alleen bedrijfswagens, zonder stoelen achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38

World Citizen

FreeReef.nl

Leasen is geen vies woord... het is zelf goedkoper bij elektrisch.

Koop:
Model 3 aanschaf 40.000 euro
All Risk 90 per maand
Afschrijving in 3 jaar 20.000 euro

Totale kosten na 3 jaar - 23.240 euro

Lease:
525 euro per maand bij Tesla
Kosten over 3 jaar - 18.900 euro

Dus leasen is nog steeds goedkoper dan kopen. Zeker als je onderhoud ed mee gaat tellen.
Wellicht is de afschrijving een paar duizend euro gunstiger, maar dan nog heb je dus het onderhoud en wegenbelasting.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:19:
Leasen is geen vies woord... het is zelf verstandiger bij elektrisch.

Koop:
All Risk 90 per maand

Lease:

Dus leasen is nog steeds goedkoper dan kopen. Zeker als je onderhoud ed mee gaat tellen.
Wellicht is de afschrijving een paar duizend euro gunstiger, maar dan nog heb je dus het onderhoud en wegenbelasting.
Hoe kom je aan 20k afschrijving, een 2022 M3 kost eerder 28k en is in dat geval dus goedkoper dan lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 19:40

Koop:
All Risk 90 per maand

Lease:

20.000 euro afschrijving in 3 jaar? Ik heb nog geen Model 3 gezien die 20k was en maar 30k km erop had staan.
Want die lease prijs is met maar 10k km per jaar.

+ De eerste jaren is de afschrijving het hardst, dus als je inderdaad erg kortzichtig naar 3 jaar kijkt kan lease voordeliger lijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 06-06-2025 16:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27

Koop:
All Risk 90 per maand

Lease:

Maar bij kopen heb je na 3 jaar nog wel een auto voor de deur staan. Bij lease mag je hem weer inleveren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Himalaya schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Maar bij kopen heb je na 3 jaar nog wel een auto voor de deur staan. Bij lease mag je hem weer inleveren.
Als.je rekent met (fictieve) afschrijving en niet met het gehele aankoopbedrag maakt dat niet uit toch?
Het is geen hypotheek vs huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb inderdaad aan 2 kanten scheef gerekend. De all risk verzekering op basis van 3 schade vrije jaren is wat hoger, de afschrijving wat lager en laten we dan de wegenbelasting en het onderhoud ook meenemen.

Koop:
40.000 euro
15.000 euro afschrijving bij 100k km en 3 jaar.
335 per maand verzekering (Unive AllRisk met 3 schadevrije jaren)
Wegenbelasting 360 per jaar
Onderhoud 333 euro per jaar? (1000 euro op 3 jaar kan wel denk ik)

Totale kosten na 3 jaar. 29.140 euro

Leasen bij Tesla op 30k km per jaar en voor 3 jaar contractduur.
Bij Tesla 753 per maand.

Totale kosten na 3 jaar 27.108

Stel je hebt wat meer schadevrije jaren en je rijd geen schade dan zal het elkaar net kiet spelen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
mitsumark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Als.je rekent met (fictieve) afschrijving en niet met het gehele aankoopbedrag maakt dat niet uit toch?
Het is geen hypotheek vs huren.
Als je rekent met een lineaire afschrijving niet inderdaad. Maar dat is meestal niet zo. Maar puur naar die 3 jaar kijkend heb je gelijk. Hou je hem langer dan wordt het een ander verhaal.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Himalaya schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Als je rekent met een lineaire afschrijving niet inderdaad. Maar dat is meestal niet zo. Maar puur naar die 3 jaar kijkend heb je gelijk. Hou je hem langer dan wordt het een ander verhaal.
Ik reken nooit lineair, maar 1-2% per maand afhankelijk van gebruik, op basis van de "dagwaarde" (bovenop 10% als je de showroom uit rijdt).
Absoluut wordt dat maandelijkse bedrag steeds minder, en dat zou je zelf weer gelijkmatig over de maanden kunnen verdelen als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:20:
Ik heb inderdaad aan 2 kanten scheef gerekend. De all risk verzekering op basis van 3 schade vrije jaren is wat hoger, de afschrijving wat lager en laten we dan de wegenbelasting en het onderhoud ook meenemen.

Koop:
40.000 euro
Je hebt wel meer scheef gerekend. ;)
335 euro verzekering per maand? Voor een 18-jarige die net zijn rijbewijs heeft met 0 schadevrije jaren.
Voor een 30 jarige met een jaartje of 10 schadevrije jaren is het een HEEL stuk goedkoper volgens Independer.
Dan kom ik op 60 uit, maar met een paar extra's zal dat wat meer zijn, hou het op 80, en dan zit je echt wel goed.

333 euro onderhoud per jaar? Ik was gemiddeld 150 euro per jaar kwijt voor mijn nieuwe wagen bij de merkdealer. Maar goed, dat zal wellicht verschillen per merk, toch vind ik 333 euro, zeker voor onderhoud het eerste jaar wel erg veel. Welk onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Koop:
40.000 euro

Bij Tesla 753 per maand.

Stel je hebt wat meer schadevrije jaren en je rijd geen schade dan zal het elkaar net kiet spelen.
335 per maand verzekering :+

Met mijn 15 schadevrije jaren zit ik op 6 tientjes, dat scheelt dus al bijna 10000 euro...

Edit: vul ik bij independer in dat ik geboren ben op 01-01-2000 en 3 schadevrij jaren komt ie met 134, dat lijkt me redelijk worst case scenario .

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-06-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:32:
[...]

335 euro verzekering per maand? Voor een 18-jarige die net zijn rijbewijs heeft met 0 schadevrije jaren.
Voor een 30 jarige met een jaartje of 10 schadevrije jaren is het een HEEL stuk goedkoper volgens Independer.
Dan kom ik op 60 uit, maar met een paar extra's zal dat wat meer zijn, hou het op 80, en dan zit je echt wel goed.

333 euro onderhoud per jaar? Ik was gemiddeld 150 euro per jaar kwijt voor mijn nieuwe wagen bij de merkdealer. Maar goed, dat zal wellicht verschillen per merk, toch vind ik 333 euro, zeker voor onderhoud het eerste jaar wel erg veel. Welk onderhoud?
Ik denk dat onderhoud wel klopt, alleen banden kosten dat al bijna voor 100k km, ander onderhoud zit tegen de 0 euro bij een nieuwe model 3 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
mitsumark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Ik denk dat onderhoud wel klopt, alleen banden kosten dat al bijna voor 100k km, ander onderhoud zit tegen de 0 euro bij een nieuwe model 3 denk ik.
Mijn Model3 heeft inderdaad pas in jaar 4 bij ca 100k km voor het eerst een beurtje gehad. En toen had ik ook nog de originele banden er onder zitten (wel in de winter op winterbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:32:
[...]

Mwah, als ik op independer kijk naar Vol All Risk op 30k km en iemand uit 2004 zit ik toch ook rond de 300..

Het is wel inderdaad weer een paar tientjes goedkoper.
(overigens kijk ik naar 0 eigen risico gezien je dat bij lease niet hebt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on7wY7IPS4CGXg9VoFYYx2yzw8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iyGAUTmJ8UPfcxes31td3Rh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 06-06-2025 18:48 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Mwah, als ik op independer kijk naar Vol All Risk op 30k km en iemand uit 2004 zit ik toch ook rond de 300..

[Afbeelding]
Ja, voor iemand van 20, maar hij had het over iemand van 30, dus bouwjaar 1994/5. En ik rij al 20 jaar lease maar heb toch altijd al een eigen risico van ca €135.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Wat een zinloze, offtopic zijdelingse humble brag. Mediaan spaargeld (zonder woning) voor Nederland is ongeveer €20k. Dat is per huishouden, niet per persoon. Leeftijdsgroep tot 50 jaar nog een stuk minder.

Een auto die all-risk verzekerd wordt kan je gewoon volledig los zien van buffers en manier van financiering. Of je nou je laatste spaargeld er in stopt, je hypotheek er voor op hoogt, een lening voor afsluit of gewoon least is een persoonlijke afweging.

Ik kan je wel garanderen dat vrijwel niemand die een auto van €50k koopt €150k op de spaarrekening heeft staan. Sterker nog, geen enkel weldenkend mens die geen miljonair of 60+ is heeft €150k op een spaarrekening staan.

Tot slot, het merendeel van de particulieren koopt een auto van 50k gewoon voor 25k, na een paar jaar als hij uit de lease komt. Veel logischer ook.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 06-06-2025 19:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Himalaya schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Ja, voor iemand van 20, maar hij had het over iemand van 30, dus bouwjaar 1994/5. En ik rij al 20 jaar lease maar heb toch altijd al een eigen risico van ca €135.
Er is iets voor te zeggen.

Eigen risico is niks mis mee maar bij lease koop je dat redelijk goedkoop af. Op het hele bedrag is het vaak een tientje per maand.

Het heeft niet echt zin om te praten over schade. Je kunt 0 schade rijden of je pakt er een waardoor je schade vrije jaren weg zijn. Dan word het ineens duur... maar dat weet je nooit.

Hoe dan ook zitten de bedragen niet ver van elkaar. De ene persoon wilt liever eigenaar zijn, maar de ander weer niet. Voor sommige voelt leasen luxe aan en voor de ander koop.

Al bij al vind ik lease geen vies woord en ik overdreef inderdaad een beetje. Het is niet per definitie goedkoper, maar kan wel goedkoper zijn. Afhankelijk van wat verschillende factoren.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012

Koop:
40.000 euro

Bij Tesla 753 per maand.

Volgens mij heb je aan alle kanten scheef gerekend. Als je een nieuwe auto koopt kun je daar toch op z'n minst 15 jaar mee rijden, is 2700 euro p/jr. De verzekering voor een 18 jarige is eenmalig, daarna is ie 19 jaar enz. Dus neem dan een gemiddelde van zeg 1200 euro p/jr plus nog paar honderd aan onderhoud erbij en je blijft zelfs nog onder de 15000 euro voor drie jaar. Ik koop toch echt liever dan dat ik lease. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:03:
[...]

Volgens mij heb je aan alle kanten scheef gerekend. Als je een nieuwe auto koopt kun je daar toch op z'n minst 15 jaar mee rijden, is 2700 euro p/jr. De verzekering voor een 18 jarige is eenmalig, daarna is ie 19 jaar enz. Dus neem dan een gemiddelde van zeg 1200 euro p/jr plus nog paar honderd aan onderhoud erbij en je blijft zelfs nog onder de 15000 euro voor drie jaar. Ik koop toch echt liever dan dat ik lease. :)
We moeten een vergelijk maken. Als je een nieuwe auto wilt rijden dan word die ook vaak weer ingeruild na een jaar of 3/4. Je kunt inderdaad niet langdurig koop vergelijken met altijd een nieuwe auto rijden.

Die 20 jarige kan ook schade rijden. Het opbouwen van schadevrije jaren is geen garantie. Het kan elk moment afgelopen zijn en dan gaat dat bedrag voor een 20 jarige van 300 euro naar 500 euro.

Als je wat ouder bent scheelt dat stukken minder.. maar het is niet dat je garantie hebt met je schade vrije jaren. Die garantie heb je bij lease wel weer. Dat is ook geld waard. Althans, de kans dat er schade is ... is er.

Ik koop ook liever dan dat ik lease. (maar dat maakt niet veel uit)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:00
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]
Je woonplaats is ook van belang.
Kwam ik achter toen ik eens het adres van mijn ouders
Had ingevoerd (redelijk grote stad) i.p.v. het dorp waar ik nu woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Het opbouwen van schadevrije jaren is geen garantie. Het kan elk moment afgelopen zijn en dan gaat dat bedrag voor een 20 jarige van 300 euro naar 500 euro.

Als je wat ouder bent scheelt dat stukken minder.. maar het is niet dat je garantie hebt met je schade vrije jaren.
En zelfs als je wel schadevrij rijdt. Mijn premie ging afgelopen jaar met een extra schadevrije jaar ook gewoon van 180 naar 240 euro per maand.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
VidaR-9 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:29:
[...]

En zelfs als je wel schadevrij rijdt. Mijn premie ging afgelopen jaar met een extra schadevrije jaar ook gewoon van 180 naar 240 euro per maand.
Afgelopen jaar ging de Allrisk verzekering bij mij ook flink omhoog, dus tijd voor een andere verzekering waardoor het weer gelijke tred hield met een normale stijging.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:07:
[...]

We moeten een vergelijk maken. Als je een nieuwe auto wilt rijden dan word die ook vaak weer ingeruild na een jaar of 3/4. Je kunt inderdaad niet langdurig koop vergelijken met altijd een nieuwe auto rijden.

Die 20 jarige kan ook schade rijden. Het opbouwen van schadevrije jaren is geen garantie. Het kan elk moment afgelopen zijn en dan gaat dat bedrag voor een 20 jarige van 300 euro naar 500 euro.
Nu geef je zelf ook aan dat niet iedereen een zelfde uitgangspunt heeft, ik hoef niet zo nodig elke paar jaar een nieuwe auto. Daarnaast zul je met een leaseauto ook niet te veel schades moeten claimen want dan gaat het leasebedrag toch ook omhoog, naast dat je na afloop van de leasetermijn ook de kleine schades zal moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:02:
[...]
Afgelopen jaar ging de Allrisk verzekering bij mij ook flink omhoog, dus tijd voor een andere verzekering waardoor het weer gelijke tred hield met een normale stijging.
Ja helaas zijn er maar zeer weinig verzekeraars die überhaupt mijn auto willen verzekeren; dus de keuze is duur of nog duurder 🥸

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Koop:
40.000 euro

Bij Tesla 753 per maand.

Los van de kosten: je bent vergeten om de restwaarde van je eigen wagen te verrekenen.
Na die 3 jaar heb je bij je eigen wagen nog 25k op de oprit staan, bij lease heb je niets meer.
Dus met verkoop van eigen wagen verrekend, zie ik niet meteen hoe private lease goedkoper is...

edit:
Ik zie net dat je het wel verrekend heb, maar op een rare manier :+

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 07-06-2025 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Slonzo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:58:
Los van de kosten: je bent vergeten om de restwaarde van je eigen wagen te verrekenen.
Na die 3 jaar heb je bij je eigen wagen nog 25k op de oprit staan, bij lease heb je niets meer
Dus met verkoop van eigen wagen verrekend, zie ik niet meteen hoe private lease goedkoper is...
Ik blijf het verbijsterend vinden hoeveel mensen moeite hebben het concept afschrijving te doorgronden.

De vergelijking die je maakt:
Lease: je krijg en auto en je levert hem in -> geen auto over
Koop: je koopt een auto en verkoopt hem op enig moment weer -> geen auto over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

assje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Ik blijf het verbijsterend vinden hoeveel mensen moeite hebben het concept afschrijving te doorgronden.

Ik had gewoon niet goed gekeken :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Afweging lease/koop en ook financiering/eigen geld hangt allemaal af van omstandigheden en persoonlijke voorkeuren. In ieder geval is het goed om weg te blijven van de gebruikelijke typische calvinistische paradepaardjes waarin leasen en lenen als minderwaardig wordt gezien.

Een Škoda Elroq 82kWh Business Edition private lease voor 5 jaar 15kkm/jaar kost €580/maand. Ik heb de voorwaarden niet uitgeplozen maar als het inkomen er is vermoed ik dat je deze ook als 18 jarige gewoon af kunt sluiten.

Zou je deze auto als 18 jarige kopen (€43k) en zonder schadevrije jaren verzekeren dan is de goedkoopste (enige?) optie €530/maand. Met oplopen van leeftijd en schadevrije jaren daalt dit tot €218/maand in het 5e jaar; €376 gemiddeld over 5 jaar. Het mag duidelijk zijn dat voor deze situatie private lease het altijd zal winnen.

Het andere aspect wat veel te vaak genegeerd wordt is rentederving. Natuurlijk als je moet lenen is dit een duidelijke kostenpost. Maar; ook als je niet leent vertegenwoordigt het geld wat in de auto gestopt wordt waarde. Hoe hoog deze waarde is is voor ieder persoonlijk om te bepalen. Maar stel je rekent vrij behoudend met 3% dan heb je het voor bovengenoemde Elroq al over ongeveer €100/maand.

Samengevat de reden waarom de meningen zo uiteenlopend zijn:
ComponentLaagHoogBeschrijving
Afschrijving € 244 € 399 8% v.s. 15%/jaar
Onderhoud € 15 € 103 1x beurt en banden v.s. ANWB schatting
Wegenbelasting € 96 € 96 O.b.v. 2025
Verzekering € 48 € 376 Maximale korting v.s. beginnend bestuurder zonder schade
Rentederving € 43 € 229 1,5% spaarekening met VRH v.s. lening 8% (o.b.v. 80% aanschafwaarde)
Totaal € 446 € 1,203 Versus €580/maand private lease

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 07-06-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Slonzo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Na die 3 jaar heb je bij je eigen wagen nog 25k op de oprit staan, bij lease heb je niets meer.

edit:
Ik zie net dat je het wel verrekend heb, maar op een rare manier :+
Via de afschrijving is imo de minst rare manier, hoe had je het anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:53
assje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Een nieuw gekochte auto houd ik gemiddeld ong. 12 jaar
Dat zijn dus 3 leases van 4 jaar om mee te vergelijken in de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
PaulC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Dat klopt ergens wel, maar dan is de vergelijking niet eerlijk meer. Want in het geval van die 3 leases heb je dus iedere 4 jaar een nieuwe auto. En in t geval van 12 jaar in 1 auto rijden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PaulC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:52:
Private lease loopt ook al wel tot 6 jaar, dan zijn het er twee.

Maar inderdaad; de optie om langer door te kunnen rijden is één van de grootste voordelen van zelf kopen. Het andere grote voordeel is dat je de auto ook kan kopen met 4 jaar oud en dan 5 (of meer) jaar rijden (zo doe ik het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:54:
Dat klopt ergens wel, maar dan is de vergelijking niet eerlijk meer. Want in het geval van die 3 leases heb je dus iedere 4 jaar een nieuwe auto. En in t geval van 12 jaar in 1 auto rijden niet.
Dat heeft niet zo veel met eerlijk te maken; je bepaalt zelf welke condities je stelt. Ik reken dus juist wel zo. Lease heeft dan een voordeel van vaker een nieuwe auto en de vraag is of je dat de meerprijs waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Soms is er bij Private lease trouwens ook de mogelijkheid om de auto alsnog te kopen als occasion na je leaseperiode. Heb me daar nooit in verdiept, want is bij mij nooit aan de orde geweest. Maar stel je hebt 5 jaar geleased en de auto bevalt nog, zou je alsnog misschien door kunnen rijden zolang je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
assje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Wat een zinloze, offtopic zijdelingse humble brag. Mediaan spaargeld (zonder woning) voor Nederland is ongeveer €20k. Dat is per huishouden, niet per persoon. Leeftijdsgroep tot 50 jaar nog een stuk minder.

Een auto die all-risk verzekerd wordt kan je gewoon volledig los zien van buffers en manier van financiering. Of je nou je laatste spaargeld er in stopt, je hypotheek er voor op hoogt, een lening voor afsluit of gewoon least is een persoonlijke afweging.

Ik kan je wel garanderen dat vrijwel niemand die een auto van €50k koopt €150k op de spaarrekening heeft staan. Sterker nog, geen enkel weldenkend mens die geen miljonair of 60+ is heeft €150k op een spaarrekening staan.

Tot slot, het merendeel van de particulieren koopt een auto van 50k gewoon voor 25k, na een paar jaar als hij uit de lease komt. Veel logischer ook.
Helemaal niet zinloos. Het geeft aan hoeveel schone schijn er op de weg rondrijdt.
Overigens zou ikzelf en de mensen die ik ken nooit een auto kopen die ze niet 3-4 keer kunnen betalen.
Het geeft wel aan hoe laag het autobezit in de toekomst gaat worden.
Maar goed, daar is weer een ander topic voor.
Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic