De PHEV zal vaak duurder zijn dan de EV, als Je naar het totaalplaatje kijkt. Maar de cashflow (aanschafkosten) zijn voor veel mensen een drempel.No Hands schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:44:
[...]
Mensen die het kunnen betalen bedoel je?
Ik kan prima rekenen maar daarmee kom ik er niet.
Een verplichting tot voldoende laadpalen bij bedrijven met eigen parkeergelegenheid lijkt me nog zinvoller.Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:58:
Ik denk zelf eerder aan meer snelladers bij supermarkten.
En er is ook niets mis met bijvoorbeeld meerdere keren laden van 40% naar 80% in plaats 1 keer van 10% naar 80%.
De meeste auto's staan meerdere dagen per week bij het werk 8-9u lang op het parkeerterrein. Tegelijkertijd is er op bedrijfsterreinen nog een enorme potentie mbt tot het plaatsen van zonnepanelen. Zowel op de daken van bedrijfspanden als op die enorme parkeerterreinen.
Wat is er mooier dan overdag laden op een plek waar de auto vaak langdurig stilstaat én de elektriciteit het grootste deel van het jaar ook nog afkomstig kan zijn van zonnepanelen in die in de directe omgeving zijn opgesteld. De meeste mensen hebben er genoeg aan om hun auto twee keer per week een half dagje aan een 11kW lader te hangen. Één laadpaal bij de werkgever is dus voldoende om de auto's van 8 tot 10 werknemers het hele jaar door van stroom te voorzien.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het idee is dat we efficiënt omgaan met wat er beschikbaar is.kx22 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:53:
[...]
Dan heb je veel laadverlies.
Het hele idee is dat we zuinig omgaan metenergie.
Dat kan ook betekenen dat we de laadsnelheid beperken en daardoor wat meer laadverliezen hebben, als dat er in resulteert dat er meer gebruik gemaakt kan worden van groene stroom en de kolen- en gascentrales wat minder hard moeten draaien. En in het totale plaatje nog belangrijker: als we daardoor een ICE kunnen vervangen door een BEV die zelfs met wat hogere laadverliezen alsnog 3x zo efficiënt is als een ICE.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
10 euro per maand? Dat hakt er op de prijs per kWh nogal in.Wozmro schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:10:
Als ik zie dat je bij bijvoorbeeld Electra kan snelladen aan 39€c/kWh (met abo 10€/maand).
De gemiddelde Nederlander rijdt zo'n 10.000 km per jaar, wat dik 800 km per maand is.
Als je daarvan de helft bij Electra zou kunnen laden (geen idee hoeveel laders ze hebben en of dat dus überhaupt haalbaar is, dan gaat het om 400 km / maand. Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km kom je dan op 60 kWh. € 10 / 60 kWh = 17 ct/kWh, waarmee de eigenlijke kWh-prijs dus 56 cent is, en dan moet je er ook nog in slagen om de helft van je stroom bij Electra te tanken, wat denk ik in de praktijk niet te doen is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic