Ja ik weet dat het wat summier is, maar eigenlijk alles wat je vraagt maakt mij niet zo heel veel uit.gertvdijk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Is wel heel lastig advies te geven. Je legt een beetje uit wat je gebruik is dat zich kunnen vertalen in wensen zoals bijvoorbeeld die ritten van/naar belgië ≈300km te kunnen doen op een lading stroom van thuis. Dan wil je een WLTP-bereik van 400+km ongeveer.
Maar verder wat vind je fijn of vervelend als je een auto bestuurt of wat vinden je passagiers of partner/mede-eigenaar/mede-bestuurder belangrijk? Denk aan zaken als rijhulpsystemen, geluid in de auto, luxe/comfort of juist eenvoud, kwaliteit geluid/infotainment, betrouwbaarheid/garantie, maximale kilometerstand/ouderdom, sportief rijden of vooral gericht op comfort, etc.
Als Kia e-Niro bezitter vind ik dat er nog een Kia in je lijstje ontbreekt. Fijne rijhulpsystemen, goede reputatie van de batterij, voldoende range (64kWh variant dan), best efficiënt, ruime allemansvriend ook met gezin, superlange garantie, etc. Met 25k kan je een best luxe versie uit 2021/2022 vinden, denk ik.
Ik zoek gewoon een auto die elektrisch range heeft om zonder stress de 300km rit te kunnen doen. Ik hoef niet 120 te knallen over de snelweg, want ik weet dat dat een groot verschil maakt met 100. En in de winter met tegenwind zal het allemaal net wel of net niet lukken, maar dan gewoon even ergens een paar minuten stekkeren
En vooral een praktische/degelijke auto qua comfort icm een baby en uiteraard 3 fase laden ondersteuning voor thuis.
Probeer een beetje merken eruit te vissen waar bijvoorbeeld veel gekende problemen mee zijn? Het is toch een aardig bak geld namelijk.
En ook voornamelijk wat echt de dingen zijn waar je op moet letten? Las ook iets over bepaalde kabel aansluiting die je auto moet hebben, omdat dat een beetje de nieuwe standaard is?
Ik betaal liever 30k ipv 25k als het echt een flinke verbetering is op technisch vlak of qua ruimte bij wijze van spreken. Dus dan hierbij aan sneller laden, betere ondersteuning, enz..
Wij rijden nu twee benzine auto's die heel erg basic zijn qua functionaliteit. Mijn oude mitsubishi colt die eruit gaat heeft dan wel cruise control, maar dat lijkt mij zo'n basale functie dat alle auto's dat nu wel hebben. Vooral elektrische.
Qua rijhulp ben ik niks gewend dus, dus ook geen idee wat ik mis?
Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023? Geen idee of er veel must have verbeteringen zijn geweest voor EVs tussen 2020 en 2023? Anders vind ik ouder dan 2023 ook niet erg.
En de Kia Niro inderdaad vergeten om toe te voegen. Is inderdaad ook een gegadigde.
[ Voor 3% gewijzigd door Mooraalkikker op 15-05-2026 10:25 ]