• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
gertvdijk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Is wel heel lastig advies te geven. Je legt een beetje uit wat je gebruik is dat zich kunnen vertalen in wensen zoals bijvoorbeeld die ritten van/naar belgië ≈300km te kunnen doen op een lading stroom van thuis. Dan wil je een WLTP-bereik van 400+km ongeveer.
Maar verder wat vind je fijn of vervelend als je een auto bestuurt of wat vinden je passagiers of partner/mede-eigenaar/mede-bestuurder belangrijk? Denk aan zaken als rijhulpsystemen, geluid in de auto, luxe/comfort of juist eenvoud, kwaliteit geluid/infotainment, betrouwbaarheid/garantie, maximale kilometerstand/ouderdom, sportief rijden of vooral gericht op comfort, etc.
Als Kia e-Niro bezitter vind ik dat er nog een Kia in je lijstje ontbreekt. Fijne rijhulpsystemen, goede reputatie van de batterij, voldoende range (64kWh variant dan), best efficiënt, ruime allemansvriend ook met gezin, superlange garantie, etc. Met 25k kan je een best luxe versie uit 2021/2022 vinden, denk ik.
Ja ik weet dat het wat summier is, maar eigenlijk alles wat je vraagt maakt mij niet zo heel veel uit.

Ik zoek gewoon een auto die elektrisch range heeft om zonder stress de 300km rit te kunnen doen. Ik hoef niet 120 te knallen over de snelweg, want ik weet dat dat een groot verschil maakt met 100. En in de winter met tegenwind zal het allemaal net wel of net niet lukken, maar dan gewoon even ergens een paar minuten stekkeren

En vooral een praktische/degelijke auto qua comfort icm een baby en uiteraard 3 fase laden ondersteuning voor thuis.

Probeer een beetje merken eruit te vissen waar bijvoorbeeld veel gekende problemen mee zijn? Het is toch een aardig bak geld namelijk.

En ook voornamelijk wat echt de dingen zijn waar je op moet letten? Las ook iets over bepaalde kabel aansluiting die je auto moet hebben, omdat dat een beetje de nieuwe standaard is?

Ik betaal liever 30k ipv 25k als het echt een flinke verbetering is op technisch vlak of qua ruimte bij wijze van spreken. Dus dan hierbij aan sneller laden, betere ondersteuning, enz..

Wij rijden nu twee benzine auto's die heel erg basic zijn qua functionaliteit. Mijn oude mitsubishi colt die eruit gaat heeft dan wel cruise control, maar dat lijkt mij zo'n basale functie dat alle auto's dat nu wel hebben. Vooral elektrische.

Qua rijhulp ben ik niks gewend dus, dus ook geen idee wat ik mis?

Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023? Geen idee of er veel must have verbeteringen zijn geweest voor EVs tussen 2020 en 2023? Anders vind ik ouder dan 2023 ook niet erg.

En de Kia Niro inderdaad vergeten om toe te voegen. Is inderdaad ook een gegadigde.

[ Voor 3% gewijzigd door Mooraalkikker op 15-05-2026 10:25 ]

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
SirLenncelot schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Ik heb een P2 en een baby, dat kan prima ook met kinderwagen achterin, maar ontzetten ruim is de wagen op dat gebied niet. De kofferruimte is wel qua oppervlakte prima maar niet heel diep en door de “liftback” is het soms even schuiven om veel zaken goed passend te krijgen. De ID.4 lijkt me daarin een stuk praktischer.
Hmm tnx. Dan heeft de ID4 toch wel een pre nu

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52
@Rzaan

Wat ik heb gedaan is een kapotte elektrische bus gekocht. De accu was klein (40kWh), super zwaar (oude LiFeYPo4), had een paar defecte cellen en het battery management zat volledig op slot. Kreeg ik geen ondersteuning op.
Toen heb ik een BMW IX3 accu gekocht en erin gezet.
Maar de uitdaging zat hem meer in de motor aan de praat krijgen, en andere zaken. Alles met CAN bus gekoppeld en ik kon niet alle informatie vinden. Uiteindelijk wel informatie gehad over de Siemens motor, dat was doorslaggevend, want anders zou het feitelijk een "lege" bus zijn met toevallig gunstige registratie.

Staat verder op Nederlands kenteken met 8 zitplaatsen en 2000kg trekgewicht (al zit er nu geen trekhaak onder).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)

• !null
Puppetmaster schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:00:
Gaaf project!
Heeft die ook al een eigen topic? :)
Nee werd vorige keer ook al omgevraagd, maak ik misschien nog wel.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:09
Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023?
[...]
Dat soort kilometerstanden spelen bij een EV veel minder een rol. Natuurlijk zal er met een EV met 200.000 op de teller langer zijn gereden dan met 100.000 km maar een EV kan makkelijk 500.000 km halen zonder noemenswaardige problemen. Het is niet alsof je straks een V-snaar of versnellingsbak moet laten vervangen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:39
Is vooral dat het heel irritant kan zijn indien slecht geïmplementeerd. En dat het standaard altijd weer allemaal aan staat, je bij elke rit weer het dansje moet doen op het scherm om het uit te zetten. (Of het fake motorgeluid met piepjes als je achteruit rijd dat sinds half 2021 niet meer uit kan.)
Cruise control is tegenwoordig meestal adaptive en in de ene auto is het heel oncomfortabel en in de andere soepel.
Als in 2026 sommige auto-reviewers nog steeds telkens een vergelijking maakt met de e-Niro omdat die nieuwere het helemaal niet beter doen qua rijhulpsystemen, adaptive cruise control en ergonomie met gewoon knopjes dan vind ik dat toch stiekem wel erg leuk dat ik een e-Niro heb. (hier bijvoorbeeld)

Ga gewoon eens wat proefritten maken misschien? Dat geeft je misschien een beter beeld van wat je niet wilt ook vooral. Een Volkswagen ID.3 van de eerdere generaties zou ik verschrikkelijk vinden qua ergonomie (touch buttons ipv normale knopjes) bijvoorbeeld, maar dat is wel iets heel persoonlijks. Ik vind het wel weer gewoon heel elegant hoe veel efficiënter die om lijkt te gaan met de buitenmaten op dat platform.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:26:
@Rzaan

Wat ik heb gedaan is een kapotte elektrische bus gekocht. De accu was klein (40kWh), super zwaar (oude LiFeYPo4), had een paar defecte cellen en het battery management zat volledig op slot. Kreeg ik geen ondersteuning op.
Toen heb ik een BMW IX3 accu gekocht en erin gezet.
Maar de uitdaging zat hem meer in de motor aan de praat krijgen, en andere zaken. Alles met CAN bus gekoppeld en ik kon niet alle informatie vinden. Uiteindelijk wel informatie gehad over de Siemens motor, dat was doorslaggevend, want anders zou het feitelijk een "lege" bus zijn met toevallig gunstige registratie.

Staat verder op Nederlands kenteken met 8 zitplaatsen en 2000kg trekgewicht (al zit er nu geen trekhaak onder).
Door de handgeschakelde versnellingsbak dacht ik dat je ook er zelf een elektromotor ingebouwd had, verkeerd gedacht dus :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Ja ik weet dat het wat summier is, maar eigenlijk alles wat je vraagt maakt mij niet zo heel veel uit.

Ik zoek gewoon een auto die elektrisch range heeft om zonder stress de 300km rit te kunnen doen. Ik hoef niet 120 te knallen over de snelweg, want ik weet dat dat een groot verschil maakt met 100. En in de winter met tegenwind zal het allemaal net wel of net niet lukken, maar dan gewoon even ergens een paar minuten stekkeren

En vooral een praktische/degelijke auto qua comfort icm een baby en uiteraard 3 fase laden ondersteuning voor thuis.

Probeer een beetje merken eruit te vissen waar bijvoorbeeld veel gekende problemen mee zijn? Het is toch een aardig bak geld namelijk.

En ook voornamelijk wat echt de dingen zijn waar je op moet letten? Las ook iets over bepaalde kabel aansluiting die je auto moet hebben, omdat dat een beetje de nieuwe standaard is?

Ik betaal liever 30k ipv 25k als het echt een flinke verbetering is op technisch vlak of qua ruimte bij wijze van spreken. Dus dan hierbij aan sneller laden, betere ondersteuning, enz..

Wij rijden nu twee benzine auto's die heel erg basic zijn qua functionaliteit. Mijn oude mitsubishi colt die eruit gaat heeft dan wel cruise control, maar dat lijkt mij zo'n basale functie dat alle auto's dat nu wel hebben. Vooral elektrische.

Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023? Geen idee of er veel must have verbeteringen zijn geweest voor EVs tussen 2020 en 2023? Anders vind ik ouder dan 2023 ook niet erg.

En de Kia Niro inderdaad vergeten om toe te voegen. Is inderdaad ook een gegadigde.
Ga vooral even bij die auto’s kijken, ook om gevoel bij de laadruimtes te krijgen. En ik heb een Polestar 2024 Standard Range en daarmee haal ik in de winter makkelijk 300km range mee. In optimaal lenteweer boven de 400.

Overigens zie ik Tesla niet terugkomen in je lijstje, maar qua range, ruimte en prijs misschien toch te overwegen. Maar die zou ik zeker eerst proefrijden en ervaren of het wat voor je is.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:30

Rzaan

Altijd zoekende

@!null
Wat een tof project! Ik ben al blij als ik mijn band kan verwisselen.
Als je ooit een eigen topic gaat starten, laat het vooral hier weten.

• !null
Ronald.42 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Door de handgeschakelde versnellingsbak dacht ik dat je ook er zelf een elektromotor ingebouwd had, verkeerd gedacht dus :)
Ja snap ik, logische gedachte.

Het is van een Duits bedrijf German-E-Cars wat allang weer failliet is, ze waren er te vroeg bij.
Ze hebben er een paar honderd van gemaakt, en daarnaast een klein Suzuki/Opel model.
Opzich wel degelijk in elkaar, maar het is een 10.000rpm motor die op 6.000rpm begrenst is vanwege de versnellingsbak. In principe, als je genoegen nam met ietsje trager optrekken (0 tot 20 km/u ofzo) zou het best zonder versnellingsbak kunnen.
Maar goed, vermogen was ook gelimiteerd met de oude accutechniek.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RichieB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Dat soort kilometerstanden spelen bij een EV veel minder een rol. Natuurlijk zal er met een EV met 200.000 op de teller langer zijn gereden dan met 100.000 km maar een EV kan makkelijk 500.000 km halen zonder noemenswaardige problemen. Het is niet alsof je straks een V-snaar of versnellingsbak moet laten vervangen.
Kilometerstand kan je aan veel dingen merken. Zo kunnen stoelen na twee ton bijvoorbeeld een heel stuk beroerder zitten dan na de helft.

In mijn beleving kunnen auto's aandrijftechnisch vaak langer mee dan alle randzaken. Bij ICE was dat feitelijk al net zo.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Mooraalkikker, voor 25k heb je beste wat keuze (afhankelijk van hoeveel km je wilt hebben), voor 30k al helemaal. je hebt nu 1 kind, maar staan er meer op de planning, dan zou ik daar nu alvast rekening mee houden. Ik zou vanuit practisch oogpunt altijd voor een 5de deur kiezen (dus een royale opening naar de kofferruimte) en niet zo'n envelop stijl.

Nog een paar alternatieven om mee te nemen. Deze zijn allemaal wel een klasse groter/luxer dan de alternatieve die je al noemde.
  • EV6
  • Ioniq 5
  • Audi Q4
  • Skoda Enyaq
  • Model Y

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik zou de Model Y zeker meenemen in de beoordeling. Dat is echt een ruimte wonder en qua betrouwbaarheid, efficientie (zeker op snelheid), en tech ga je geen beter alternatief vinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35

-tom-562

Oliesjeik

Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:26:
Beste tweakers,

Ik ben momenteel oriënterende voor een nieuwe auto en ik neig naar een elektrische. Dit ivm eigen oprit en zonnepanelen. Het plan is dan ook om een zaptec 2 laadpaal neer te zetten.

Maar je hebt vrij weinig aan een laadpaal als je natuurlijk geen auto hebt die ervoor bedoeld is. Nu is het feit dat ik eigenlijk niks met auto's heb, dus ook geen idee waar ik op moet letten.

Budget ligt rond de 25k wat wij er aan willen uitgeven.

Er is een kleine op komst, dus een beetje ruimte in de auto is ook wel een must. 3x in de week wordt er 120km op een dag gereden voor kantoor en zo 1x in de maand een uitstap naar België waar het maximaal aantal kilometers op 1 dag rond de 300 bedraagt. Daarnaast natuurlijk gewoon de standaard ritjes naar de supermarkt enz...

Nu vroeg ik mij dus af wat in deze casus een goeie EV is en waar ik ook vooral op moet letten, naast dat die je van punt A naar B brengt en omgekeerd.

Ik zat zelf te Googelen en kwam dan uit op de volgende potentiële auto's:

MG 4 luxury

Byd Atto 3

Polestar 2 (long range versie)

Volkswagen ID4 (deze bijvoorbeeld Volkswagen ID.4 occasion | SUV/Off-Road/Pick-Up | Grijs | in Tilburg voor € 27.900)

Deze auto's vielen wel redelijk in het budget en qua range had de polestar 2 dan wel de voorkeur, maar geen idee of dat een goede auto is en qua ruimte? Dan lijkt mij de Byd weer de voorkeur te hebben? Maar de MG4 is dan weer wat voordeliger, maar heeft geen over the air updates?

Het kan zijn dat ik niet volledig ben in mijn vraag, maar heb zo weinig verstand van auto's dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik naar moet kijken dus

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Alvast bedankt
Ex MG4 rijder en ondertussen ID4 rijder. Laat de MG4 links liggen als het budget het toelaat. ID4 is een stuk ruimer en een stuk degelijker gebouwd. Pluspunt van de MG4 vond ik alleen de wegligging, die is een stuk sportiever dan een ID4. Maar verder ID4 echt een stuk meer auto.
Plus je zit niet aan Van Mossel vast

Vaak bu'j te bang!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:26
Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:26:
Beste tweakers,

Ik ben momenteel oriënterende voor een nieuwe auto en ik neig naar een elektrische. Dit ivm eigen oprit en zonnepanelen. Het plan is dan ook om een zaptec 2 laadpaal neer te zetten.

Maar je hebt vrij weinig aan een laadpaal als je natuurlijk geen auto hebt die ervoor bedoeld is. Nu is het feit dat ik eigenlijk niks met auto's heb, dus ook geen idee waar ik op moet letten.

Budget ligt rond de 25k wat wij er aan willen uitgeven.

Er is een kleine op komst, dus een beetje ruimte in de auto is ook wel een must. 3x in de week wordt er 120km op een dag gereden voor kantoor en zo 1x in de maand een uitstap naar België waar het maximaal aantal kilometers op 1 dag rond de 300 bedraagt. Daarnaast natuurlijk gewoon de standaard ritjes naar de supermarkt enz...

Nu vroeg ik mij dus af wat in deze casus een goeie EV is en waar ik ook vooral op moet letten, naast dat die je van punt A naar B brengt en omgekeerd.

Ik zat zelf te Googelen en kwam dan uit op de volgende potentiële auto's:

MG 4 luxury

Byd Atto 3

Polestar 2 (long range versie)

Volkswagen ID4 (deze bijvoorbeeld Volkswagen ID.4 occasion | SUV/Off-Road/Pick-Up | Grijs | in Tilburg voor € 27.900)

Deze auto's vielen wel redelijk in het budget en qua range had de polestar 2 dan wel de voorkeur, maar geen idee of dat een goede auto is en qua ruimte? Dan lijkt mij de Byd weer de voorkeur te hebben? Maar de MG4 is dan weer wat voordeliger, maar heeft geen over the air updates?

Het kan zijn dat ik niet volledig ben in mijn vraag, maar heb zo weinig verstand van auto's dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik naar moet kijken dus

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Alvast bedankt
Al eens naar de Leapmotor B10 life gekeken? Volgens mij iets van 28k nieuwprijs. Erg ruime auto, 360km WLTP.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34
@Mooraalkikker
Ik zou ook zeker de twee Tesla’s, model 3 LR en een model Y LR in je lijstje zetten.

Zelfs een model 3 heeft verrassend veel opbergruimte.
Wij hebben ons er meer dan prima mee gered met 1 zoontje van 3 t/m 8 jaar. :)
Tweede kindje had vast ook gepast, maar die hebben we niet. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Puppetmaster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:33:
@Mooraalkikker
Ik zou ook zeker de twee Tesla’s, model 3 LR en een model Y LR in je lijstje zetten.

Zelfs een model 3 heeft verrassend veel opbergruimte.
Wij hebben ons er meer dan prima mee gered met 1 zoontje van 3 t/m 8 jaar. :)
Tweede kindje had vast ook gepast, maar die hebben we niet. ;)
Hier ook, rijden sinds 2019 Model 3 met een jong gezin, het is echt verbazingwekkend wat je aan bagage mee kan nemen, maar eerlijk. Dat ritje naar de Ikea moet al snel met de aanhanger, en de auto is wel erg laag als je kinderen in en uit het zitje moet tillen. Ik snap wel dat mensen dan liever zo'n SUV willen.

Ik vind het persoonlijk helemaal niets die SUV trend :X , doe mij maar een lekkere sedan of station :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:42
Ik zou ook eens kijken naar een Renault scenic.

Ik rij zelf met een relatief basic versie met 60kWh batterij en weinig extra opties. (Ik kom ook van een basic ICE dus voor mij is het allemaal luxe).

300km is zeker haalbaar. (430km fabrieksopgave)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
Peugeot e-308 SW of Astra electric station is ook het overwegen waard. Bescheiden accu en vermogen, maar nette verbruikscijfers en relatief licht en mrb-vriendelijk. En: een heerlijk praktische stationwagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Naafkap op 15-05-2026 13:02 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:54:
Peugeot e-308 SW of Astra electric station is ook het overwegen waard. Bescheiden accu en vermogen, maar nette verbruikscijfers en relatief licht en mrb-vriendelijk. En: een heerlijk praktische stationwagen.
Ik zou de Stellantis merken links laten liggen, die hebben het begrip EV nog niet goed onder controle. Zie de grote problemen met de oplaad unit en de mensen die maanden of een half jaar wachten op nieuwe onderdelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Ik zou de Stellantis merken links laten liggen, die hebben het begrip EV nog niet goed onder controle. Zie de grote problemen met de oplaad unit en de mensen die maanden of een half jaar wachten op nieuwe onderdelen.
We moeten proberen niet een heel concern af te schrijven denk ik. De boordlader-problematiek speelt niet bij de 308 / Astra. En de aandrijflijn is volgens Adac op de 2e plaats als het aankomt op efficiëntie. Maar goed, ik weet het. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Pagina: 1 ... 400 401 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic