voor mensen die het laden goed kunnen sturen valt dat mee en kan het ook juist goedkoper uitvallen.ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:55:
[...]
En zometeen krijgen we variabele nettarieven waardoor ook EV laden duur(der) wordt. Zeker in de vier wintermaanden waarin de kosten (extra) hoog zijn en je amper tot niet met je eigen PV opbrengst kan laden. Het wordt allemaal niet makkelijker.
Wanneer de energieprijzen omhoog gaan wordt elektriciteit duurder maar brandstof nog veel duurder. Het autorijden wordt er niet goedkoper op maar het verschil met fossiel wordt wel groter.
Over 2 jaar gezien wel, maar het afgelopen jaar viel dat nogal tegen. De spread was klein.pmiddeld schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Valt wel mee hoor. Juist in de donkere seizoenen waait het vaak hard en is het vooral 's nachts goedkoop (zeg ik op basis van twee jaar dynamische tarieven thuis).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ehm dat is vaak van toepassing maar niet met het voorstel dat de ACM heeft gepubliceerd en waar ik aan refereer. Zie ook deze LinkedIn post.ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:22:
Wanneer de energieprijzen omhoog gaan wordt elektriciteit duurder maar brandstof nog veel duurder. Het autorijden wordt er niet goedkoper op maar het verschil met fossiel wordt wel groter.
In de wintermaanden zie ik dat niet gebeuren.de Peer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:19:
[...]
voor mensen die het laden goed kunnen sturen valt dat mee en kan het ook juist goedkoper uitvallen.
[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 18-05-2026 19:36 ]
XXXVI
Ik wel. Als ik voor mezelf spreek met 1 thuiswerkdag per week. Dan heb ik dus het weekend + 1 werkdag om mijn auto op mooie momenten te kunnen opladen.ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
[...]
In de wintermaanden zie ik dat niet gebeuren.
moet je er wel even bij zeggen hoeveel panelen je hebt liggende Peer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:42:
[...]
Ik wel. Als ik voor mezelf spreek met 1 thuiswerkdag per week. Dan heb ik dus het weekend + 1 werkdag om mijn auto op mooie momenten te kunnen opladen.
Nou het ging nu even over de variable nettarieven, dus even los van PV.jeroenkb schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:55:
[...]
moet je er wel even bij zeggen hoeveel panelen je hebt liggen
Dan zou in die periode gas en benzine ook duurder moeten worden.... want bij gebrek aan electriciteit wordt er gas en diesel verstookt. En tussen diesel en benzine zijn er ook connecties..ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:55:
[...]
En zometeen krijgen we variabele nettarieven waardoor ook EV laden duur(der) wordt. Zeker in de vier wintermaanden waarin de kosten (extra) hoog zijn en je amper tot niet met je eigen PV opbrengst kan laden. Het wordt allemaal niet makkelijker.
Je kan altijd beren blijven zoeken op het pad naar electrificatie. De trend is duidelijk, en het is de enigste energievorm die je gedurende een behoorlijke periode van het jaar zelf kan opwekken.
En als batterijen nog wat goedkoper worden kan je maanden draaien met 0 op de teller...
Feit is, in de prijs van autorijden is de energie niet de hoogste factor. Afschrijving kan je ook beperken door heel goed te overwegen wat je koopt, 2dehands te kopen en de auto zo lang mogelijk te houden.
En dat lang houden moet echt wel kunnen door de beperkte slijtageonderdelen, en we onderhand wel weten dat batterijen het echt goed uit houden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In huidige tijden maak ik me nog het meest zorgen om softwareondersteuning. Hoe lang blijven dingen als Carplay/Android Auto of de apps op je boordcomputer nog bijgewerkt worden of überhaupt werken?
Is niet zozeer EV gerelateerd maar dat is wel één van de dingen waarvan ik denk dat het vervanging van auto's gaat stimuleren in de toekomst.
Is niet zozeer EV gerelateerd maar dat is wel één van de dingen waarvan ik denk dat het vervanging van auto's gaat stimuleren in de toekomst.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is niet heel veel anders dan de afgelopen 15 jaar hoor.Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:53:
In huidige tijden maak ik me nog het meest zorgen om softwareondersteuning. Hoe lang blijven dingen als Carplay/Android Auto of de apps op je boordcomputer nog bijgewerkt worden of überhaupt werken?
Nieuwe functionaliteit komt op een gegeven moment tot stilstand vanwege hardware beperkingen en zolang je software compatible blijft werkt het en naarmate de tijd vordert valt ook dat wellicht weg.
Auto’s van 10-12 jaar geleden met bedraad CarPlay doen het nu ook nog gewoon maar zelfs bij Tesla zie je dat nieuwe functionaliteit ook niet naar hardware 2/2.5 komt vanwege beperkingen. Ondanks dat er veel beloftes en aanhangers waren die dachten voor altijd bij te kunnen blijven met hun eerste auto’s. Dat is een utopie.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 19-05-2026 09:56 ]
Momenteel willen we onze tweede auto (Polo) vervangen voor een maatje groter (kind erbij). Deze auto wordt voornamelijk gebruikt voor rondjes rond de kerk (boodschappen, bouwmarkt, familiebezoekjes) en zo af en toe ook door mij als mijn vrouw de grote kindercontainer nodig heeft. Woon-werk naar projecten (max. 250km per dag). Sterker nog... als deze auto mij ook bevalt, zal ik hem vaker gebruiken voor mijn ritten.
Ik kan thuis laden en met het afschaffen van de saldering lijkt me een EV die vaak thuis is een goede optie.
Budget is rond de €20k en was al aan het kijken naar een ID3 of een Born bijvoorbeeld. Nu komt het, het wordt de auto van mijn vrouw en die vind deze auto's om esthetische redenen onacceptabel. De Polo bevalt haar zo goed dat ze graag over wil naar een Golf. En ze vind het elektrisch rijden maar niks. Ze is enorm allergisch voor piepjes en bemoeienissen van 'moderne auto's'. Daarom valt de M3 al af. Ik wil met haar gaan rijden in een Kona of bijv een Ioniq, maar Hyundai en KIA staan ook bekend om hun piepjes en bliepjes. Heeft iemand nog tips? Stellantis modellen bijv?
Ik kan thuis laden en met het afschaffen van de saldering lijkt me een EV die vaak thuis is een goede optie.
Budget is rond de €20k en was al aan het kijken naar een ID3 of een Born bijvoorbeeld. Nu komt het, het wordt de auto van mijn vrouw en die vind deze auto's om esthetische redenen onacceptabel. De Polo bevalt haar zo goed dat ze graag over wil naar een Golf. En ze vind het elektrisch rijden maar niks. Ze is enorm allergisch voor piepjes en bemoeienissen van 'moderne auto's'. Daarom valt de M3 al af. Ik wil met haar gaan rijden in een Kona of bijv een Ioniq, maar Hyundai en KIA staan ook bekend om hun piepjes en bliepjes. Heeft iemand nog tips? Stellantis modellen bijv?
[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 19-05-2026 11:49 ]
there's no tweak without the tweaker
Iedere moderne auto heeft piepjes en bliepjes. Alleen bij de een is het wat makkelijker uit te zetten dan bij de andervirtualJac schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:48:
Momenteel willen we onze tweede auto (Polo) vervangen voor een maatje groter (kind erbij). Deze auto wordt voornamelijk gebruikt voor rondjes rond de kerk (boodschappen, bouwmarkt, familiebezoekjes) en zo af en toe ook door mij als mijn vrouw de grote kindercontainer nodig heeft. Woon-werk naar projecten (max. 250km per dag). Sterker nog... als deze auto mij ook bevalt, zal ik hem vaker gebruiken voor mijn ritten.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Mijn M3 is naar mijn vrouw gegaan, die ook allergisch is aan de moderne biepjes, en zij vind de M3 rustgevender qua gebiep dan haar vorige Mercedes-Benz A-klasse (2018). Ik heb er wel een commander in gebouwd voor het ISA gebiep, dus die staat nu wel altijd uit.virtualJac schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:48:
Het meest extreme geval? https://electrek.co/2026/05/16/fisker-ocean-open-source-ev-story-after-bankruptcy/Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:53:
Precies en dat is niet hetzelfde als de afgelopen 15 jaar, dat wordt gewoon steeds sterker. Oudere auto's met aa/carplay doen het wellicht nog, maar zijn in functionaliteit wel afgenomen. Bediening met knoppen is stevig afgebouwd en UI wordt zuiver ontworpen op de nieuwste schermen. Backwards compatibilty is ook beperkt en vaak ook weer afhankelijk van derden die de apps bouwen.GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Dat is niet heel veel anders dan de afgelopen 15 jaar hoor.
Nieuwe functionaliteit komt op een gegeven moment tot stilstand vanwege hardware beperkingen en zolang je software compatible blijft werkt het en naarmate de tijd vordert valt ook dat wellicht weg.
Auto’s van 10-12 jaar geleden met bedraad CarPlay doen het nu ook nog gewoon maar zelfs bij Tesla zie je dat nieuwe functionaliteit ook niet naar hardware 2/2.5 komt vanwege beperkingen. Ondanks dat er veel beloftes en aanhangers waren die dachten voor altijd bij te kunnen blijven met hun eerste auto’s. Dat is een utopie.
In een oude auto kan je er dan nog een Chinese unit van 2 din in schroeven, maar bij moderne auto's heb je die keuze niet meer.
Ik heb het al vaker geroepen, auto's worden als telefoons. Continu kleine stapjes doorontwikkelen op hardware en software waardoor oudere modellen die in feite prima werken als verouderd gezien gaan worden en men toch gaat neigen naar een upgrade.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja ik, maar dat is toch ook meer van hetzelfde in de auto-industrie?
We hadden vroeger toch ook niet de verwachting dat we zouden kunnen pakweg elektrische ramen, abs,... retrofitten in oudere automodellen?
Toch niet vanuit de fabrikanten zelf. Aftermarket is er wel veel mogelijk, die sector is gigantisch.
We hadden vroeger toch ook niet de verwachting dat we zouden kunnen pakweg elektrische ramen, abs,... retrofitten in oudere automodellen?
Toch niet vanuit de fabrikanten zelf. Aftermarket is er wel veel mogelijk, die sector is gigantisch.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Klopt, maar de nieuwe generatie Hyundai/KIA spant wel de kroon. Zeker icm die op je gezicht gerichte camera.-tom-562 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Iedere moderne auto heeft piepjes en bliepjes. Alleen bij de een is het wat makkelijker uit te zetten dan bij de ander
Ik denk alleen met mijn budget dat ik in de categorie 2021/2022 terecht kom, daar zal het nog meevallen.
[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 19-05-2026 12:56 ]
there's no tweak without the tweaker
Polestar biedt een nieuwe CPU unit aan voor oudere wagens, hoewel het inbouwen daarvan volgens mij een tikje onofficieel is kan het wel via een Volvo dealer. In het topic hier op Tweakers volgens mij een paar mensen die het gedaan hebben.Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:28:
[...]
Precies en dat is niet hetzelfde als de afgelopen 15 jaar, dat wordt gewoon steeds sterker. Oudere auto's met aa/carplay doen het wellicht nog, maar zijn in functionaliteit wel afgenomen. Bediening met knoppen is stevig afgebouwd en UI wordt zuiver ontworpen op de nieuwste schermen. Backwards compatibilty is ook beperkt en vaak ook weer afhankelijk van derden die de apps bouwen.
In een oude auto kan je er dan nog een Chinese unit van 2 din in schroeven, maar bij moderne auto's heb je die keuze niet meer.
Ik heb het al vaker geroepen, auto's worden als telefoons. Continu kleine stapjes doorontwikkelen op hardware en software waardoor oudere modellen die in feite prima werken als verouderd gezien gaan worden en men toch gaat neigen naar een upgrade.
Mooi dat ze het doen, maar ik zou zeggen waar begin je aan als fabrikant. Daarmee krijg je een nog grotere verscheidenheid aan configuraties om mee te testen of voor te ontwikkelen.
Knip
Zie https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/, Toelichting, nummer 6
Zie https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/, Toelichting, nummer 6
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 19-05-2026 16:35 ]
Vaak is het infotainment gescheiden van de echte boordcomputer dus in die zin zou het wel tof zijn als je inderdaad gewoon een nieuwe module kunt pluggen voor je digitale extraatjes.SirLenncelot schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:50:
[...]
Polestar biedt een nieuwe CPU unit aan voor oudere wagens, hoewel het inbouwen daarvan volgens mij een tikje onofficieel is kan het wel via een Volvo dealer. In het topic hier op Tweakers volgens mij een paar mensen die het gedaan hebben.
Mooi dat ze het doen, maar ik zou zeggen waar begin je aan als fabrikant. Daarmee krijg je een nog grotere verscheidenheid aan configuraties om mee te testen of voor te ontwikkelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In veel oude auto’s kan je schermen retrofitten die CarPlay weergeven. Ome Ali staat er vol mee. Ik denk dat dat voor de modellen die veelvuldig zijn uitgekomen wel doorgaatGonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Vaak is het infotainment gescheiden van de echte boordcomputer dus in die zin zou het wel tof zijn als je inderdaad gewoon een nieuwe module kunt pluggen voor je digitale extraatjes.
XXXVI
Die noemde ik even terug al, van die 2 din units. Maar dergelijke standaarden voor maatvoering worden niet meer gehanteerd en een scherm steeds meer heel type specifiek onderdeel van het dashboard gemaakt. Plus het is veel meer geïntegreerd met de bediening van de auto zelf tegenwoordig. Ik verwacht eigenlijk dat dat retrofitten juist steeds moeilijker wordt.ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:45:
[...]
In veel oude auto’s kan je schermen retrofitten die CarPlay weergeven. Ome Ali staat er vol mee. Ik denk dat dat voor de modellen die veelvuldig zijn uitgekomen wel doorgaat
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij m'n XC40 recharge kan dat idd ook en heb ik dat gedaan. Ik vind 't juist wel gaaf dat ik in mijn 2024er de 2018 intel atom kon vervangen voor een 2025 snapdragon. Nu heb ik heel veel meer kans dat ik deze auto lang ga en kan gebruiken op een fijne manier.SirLenncelot schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:50:
[...]
Polestar biedt een nieuwe CPU unit aan voor oudere wagens, hoewel het inbouwen daarvan volgens mij een tikje onofficieel is kan het wel via een Volvo dealer. In het topic hier op Tweakers volgens mij een paar mensen die het gedaan hebben.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik bedoel niet de DIN maar echt vervangende schermen. Voor bijvoorbeeld de XC60’s heb je die om CarPlay toe te voegen. Alle originele features blijven behouden. Ik heb dat ooit eens uitgezocht toen een youngtimer nog een goed idee leekGonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Die noemde ik even terug al, van die 2 din units. Maar dergelijke standaarden voor maatvoering worden niet meer gehanteerd en een scherm steeds meer heel type specifiek onderdeel van het dashboard gemaakt. Plus het is veel meer geïntegreerd met de bediening van de auto zelf tegenwoordig. Ik verwacht eigenlijk dat dat retrofitten juist steeds moeilijker wordt.
XXXVI
Op onze 10 jaar oude Polo werkt Carplay nog altijd prima hoor, dit in tegenstelling tot de ingebouwde navigatie die altijd sterk achter loopt. Geen idee eigenlijk hoe die kaarten up to date blijven..Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:53:
Trouwens... Tesla loopt geregeld een vol jaar achter met hun kaartupdates. Ik verkies Carplay boven alles wat ingebouwd is.
Het gaat niet over kaartupdates, dat is slechts nice to have. En ik denk dat het eerder regel dan uitzondering is dat oude autos outdated kaarten hebben. Het gaat erom dat je ook allerlei functies van de auto bedient vanuit het android paneel. Als dát niet meer werkt heb je toch wel een probleem…Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:32:
[...]
Op onze 10 jaar oude Polo werkt Carplay nog altijd prima hoor, dit in tegenstelling tot de ingebouwde navigatie die altijd sterk achter loopt. Geen idee eigenlijk hoe die kaarten up to date blijven..
Trouwens... Tesla loopt geregeld een vol jaar achter met hun kaartupdates. Ik verkies Carplay boven alles wat ingebouwd is.
Als dat android paneel niet meer geupdate wordt, waarom zouden dan je basisknoppen stoppen met werken. Je hebt toch geen verbinding naar een server in China of California nodig om je ruitenwisser of airco aan te zetten.bbbrumbrum schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:49:
[...]
Het gaat niet over kaartupdates, dat is slechts nice to have. En ik denk dat het eerder regel dan uitzondering is dat oude autos outdated kaarten hebben. Het gaat erom dat je ook allerlei functies van de auto bedient vanuit het android paneel. Als dát niet meer werkt heb je toch wel een probleem…
Dat jij kaartupdates een nice to have vindt, dat vind ik dan weer opmerkelijk. Geen navi is beter dan een navi met slechte kaarten die je enkel richtingsstraten in stuurt.
Omdat dit nu al de prakijk is, dat benoemde ik eerder al. Zo heeft mijn navi knoppen voor contextmenu aan de zijkant die je in het verleden mooi kon gebruiken in apps voor snel naar instellingen o.i.d. Dat werkt allemaal niet meer sinds Google is blijven doorontwikkelen. Het enige wat nog werkt is de directionele knop.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:52:
[...]
Als dat android paneel niet meer geupdate wordt, waarom zouden dan je basisknoppen stoppen met werken. Je hebt toch geen verbinding naar een server in China of California nodig om je ruitenwisser of airco aan te zetten.
Het is nu wel erg off-topic dus laten we terug gaan naar de auto's, maar dit soort dingen is dus iets wat in mijn ogen ook mee speelt in de levensduur van een auto.
Dat EV's in theorie 500k zouden halen is leuk, maar niet meer dan een theoretisch voordeel. Echt niemand hier gaat dat ook halen vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan gebruik ik voor navi wel een gewone telefoonhouder... Dat kan altijd.Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Die noemde ik even terug al, van die 2 din units. Maar dergelijke standaarden voor maatvoering worden niet meer gehanteerd en een scherm steeds meer heel type specifiek onderdeel van het dashboard gemaakt. Plus het is veel meer geïntegreerd met de bediening van de auto zelf tegenwoordig. Ik verwacht eigenlijk dat dat retrofitten juist steeds moeilijker wordt.
Heb ik ook een tijdje gedaan, maar dat is wel het punt dat ik hard ging nadenken over unit vervangen of auto's die wel gewoon up to date zijn.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Dan gebruik ik voor navi wel een gewone telefoonhouder... Dat kan altijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, ik denk dat je toch vooral vanuit je eigen bubble redeneert. Dus daarom maar een redenatie vanuit mijn eigen bubbel: bij mijn EV6 doet alles het nog. Toch gebruik ik structureel een telefoon met houder zonder te verbinden met de auto. Niet meer werkende functionaliteit zal voor mij nooit een reden zijn om dan maar naar een nieuwe auto te gaan.Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:43:
[...]
Heb ik ook een tijdje gedaan, maar dat is wel het punt dat ik hard ging nadenken over unit vervangen of auto's die wel gewoon up to date zijn.
Ik denk dat het punt zeker wel valide is om rekening mee te houden. Kijk voor mijn leaseauto maakt het niks uit, maar voor de restwaarde en bruikbaarheid van een 'software-defined vehicle' maakt het zeker wel veel uit. De software bepaalt veel meer dan voorheen de bruikbaarheid van de auto, dus als de ondersteuning van die software na een jaar of 5 tot 10 stopt dan moet je je afvragen of zo'n auto überhaupt nog bruikbaar is voor je usecase.
En dan hebben we nog niet de voorspelde vermindering van het aantal automerken benoemd in deze discussie
En dan hebben we nog niet de voorspelde vermindering van het aantal automerken benoemd in deze discussie
Nee, merp!
Ja maar jij gaf al aan dat je de enige bent die een EV daadwerkelijk vanwege milieu gekocht hebt, en dat maakt je waarschijnlijk ook de enige die hem tot 500k op zou rijden. Ik weet niet of jij daarmee de beste maatstaf voor de gemiddelde consument bent.jeroenkb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:56:
[...]
Tja, ik denk dat je toch vooral vanuit je eigen bubble redeneert. Dus daarom maar een redenatie vanuit mijn eigen bubbel: bij mijn EV6 doet alles het nog. Toch gebruik ik structureel een telefoon met houder zonder te verbinden met de auto. Niet meer werkende functionaliteit zal voor mij nooit een reden zijn om dan maar naar een nieuwe auto te gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De restwaarde is voor mij ook geen belangrijke parameter bij de keuze voor een auto. Ik ben al blij als de restwaarde niet negatief is 🙂, het lijkt mij heel vervelend als je met een auto zit waar je niet vanaf geraakt, waar moet je dat ding dan zetten?
Restwaarde lijkt mij eerder iets voor auto's die mogelijk potentieel hebben om oldtimer te worden, om verzameld te worden. Maar om dat te kunnen voorspellen, dat is weinigen gegeven.
En aangezien EV's steeds meer evolueren richting smartphones is de emotionele waarde van een auto steeds lager. Meer een simpel gebruiksvoorwerp.
Restwaarde lijkt mij eerder iets voor auto's die mogelijk potentieel hebben om oldtimer te worden, om verzameld te worden. Maar om dat te kunnen voorspellen, dat is weinigen gegeven.
En aangezien EV's steeds meer evolueren richting smartphones is de emotionele waarde van een auto steeds lager. Meer een simpel gebruiksvoorwerp.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Geen enkel merk kan het zich permitteren om een auto van 10 jaar oud gewoon onbruikbaar te maken.PauseBreak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:
Ik denk dat het punt zeker wel valide is om rekening mee te houden. Kijk voor mijn leaseauto maakt het niks uit, maar voor de restwaarde en bruikbaarheid van een 'software-defined vehicle' maakt het zeker wel veel uit. De software bepaalt veel meer dan voorheen de bruikbaarheid van de auto, dus als de ondersteuning van die software na een jaar of 5 tot 10 stopt dan moet je je afvragen of zo'n auto überhaupt nog bruikbaar is voor je usecase.
Software defined is allemaal prima, maar als de auto werkt heb je toch geen updates nodig... Dat de navi niet meer werkt, en je geen Spotify kan afspelen maakt een auto niet onbruikbaar.
Een software-defined vehicle gaat wel wat verder dan dat. Het hele platform draait erop. Mijn auto is zo'n type auto, en alles wordt aangedreven door de software tot de stuurfeedback en vermogensafgifte aan toe. Het is niet alleen maar een paar apps die niemand ooit gebruikt.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
[...]
Geen enkel merk kan het zich permitteren om een auto van 10 jaar oud gewoon onbruikbaar te maken.
Software defined is allemaal prima, maar als de auto werkt heb je toch geen updates nodig... Dat de navi niet meer werkt, en je geen Spotify kan afspelen maakt een auto niet onbruikbaar.
Nee, merp!
In gebieden waar geen netwerkbereik is kun je toch ook gewoon blijven rijden, alleen die systemen die echt verbinding met het netwerk nodig hebben zullen het niet meer doen. Dus bij een oud model zonder updates zal dat vast ook zo zijn neem ik aan.PauseBreak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Een software-defined vehicle gaat wel wat verder dan dat. Het hele platform draait erop. Mijn auto is zo'n type auto, en alles wordt aangedreven door de software tot de stuurfeedback en vermogensafgifte aan toe. Het is niet alleen maar een paar apps die niemand ooit gebruikt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hoe kan een software definied auto prettig blijven werken zonder updates in een (online) wereld die zich razendsnel ontwikkeld ? Als ik nu een auto koop dan wil ik dat deze mee evolueert, met de tijd en zeker niet hetzelfde blijft, of snel degradeert in functionaliteit door legacy software.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
[...]
Geen enkel merk kan het zich permitteren om een auto van 10 jaar oud gewoon onbruikbaar te maken.
Dit is overigens ook de reden dat ik niet snel een auto zou kiezen van een fabrikant die OTA en het updaten van de gehele software stack in een voertuig niet goed onder controle heeft.
Mijn BEV is niet alleen een auto het is onderdeel van mijn home automation en EMS ,onderdeel van een eco-systeem. Dat moet ten alle tijden integreren.
Ik zie het nu met onze BMW i3s, qua software en integratie met o.a tibber dramatisch. Na veel gesoubat heeft BMW eindelijk besloten om de integratie weer open te zetten, maar als je ziet hoe ze dat allemaal aanpakken
[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 12:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En ik hou die dingen liever gescheiden.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Hoe kan een software definied auto prettig blijven werken zonder updates in een (online) wereld die zich razendsnel ontwikkeld ? Als ik nu een auto koop dan wil ik dat deze mee evolueert, met de tijd en zeker niet hetzelfde blijft, of snel degradeert in functionaliteit door legacy software.
Dit is overigens ook de reden dat ik niet snel een auto zou kiezen van een fabrikant die OTA en het updaten van de gehele software stack in een voertuig niet goed onder controle heeft.
Mijn BEV is niet alleen een auto het is onderdeel van mijn home automation en EMS ,onderdeel van een eco-systeem. Dat moet ten alle tijden integreren.
Ik zie het nu met onze BMW i3s, qua software en integratie met o.a tibber dramatisch. Na veel gesoubat heeft BMW eindelijk besloten om de integratie weer open te zetten, maar als je ziet hoe ze dat allemaal aanpakkenecht een wereld van verschil met bijv. Tesla
Als mijn auto vanaf morgen niet meer verandert, dan heb ik nog altijd een auto die behoorlijk rijdt. Het laden op tijd deed ik met Jedlix, en die stoppen er mee eind deze maand... Dat ligt dus niet aan Tesla, maar aan Jedlix.
Ik bedien graag dingen via mijn telefoon, maar zal altijd zorgen dat er back-up is. En voor zo veel mogelijk systemen (verwarming, airco, ..) wil ik een systeem van 'set and forget'.
Nu kreeg ik een aanbieding van Viessmann of mijn verwarming te laten werken via geo fencing. Als ik verder dan bv 10km van huis ben gaat die uit, en kom ik naar huis, dan schakelt die terug in. Ze willen daar 3€ per maand voor.... nee, dank U. Dat levert amper iets op, en als het internet eens een probleem heeft (of hun server ligt plat), dan kom ik (of erger nog mijn vrouw) thuis in een koude woonruimte en dan zijn de rapen gaar.
Dan past een traditionele auto die hetzelfde blijft het beste bij je. Ik wil alles in mijn huishouden geintergreerd en centraal gestuurd in een eco-systeem hebben zodat ik altijd wendbaar ben en alles optimaal kan afstemmen op mijn behoeftes. Los geïsoleerde en statische eilandjes passen daar niet bij.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:53:
[...]
En ik hou die dingen liever gescheiden.
Als mijn auto vanaf morgen niet meer verandert, dan heb ik nog altijd een auto die behoorlijk rijdt. Het laden op tijd deed ik met Jedlix, en die stoppen er mee eind deze maand... Dat ligt dus niet aan Tesla, maar aan Jedlix.
Ik bedien graag dingen via mijn telefoon, maar zal altijd zorgen dat er back-up is. En voor zo veel mogelijk systemen (verwarming, airco, ..) wil ik een systeem van 'set and forget'.
Nu kreeg ik een aanbieding van Viessmann of mijn verwarming te laten werken via geo fencing. Als ik verder dan bv 10km van huis ben gaat die uit, en kom ik naar huis, dan schakelt die terug in. Ze willen daar 3€ per maand voor.... nee, dank U. Dat levert amper iets op, en als het internet eens een probleem heeft (of hun server ligt plat), dan kom ik (of erger nog mijn vrouw) thuis in een koude woonruimte en dan zijn de rapen gaar.
Juist zo'n holistisch aanpakt voorziet in set and forget
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tuurlijk niet.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Want dan ben je continue bezig met updates, veranderende onderliggende systemen, etc, etc.
Ik parkeer mijn auto en vergeet hem. Verder nergens last van.En dat is over 10 jaar ook nog zo.
Dat is niet handig als je bijv. wil laden op basis van dynamische tarieven of andere metrics in je huis. bijv. lading van je thuisaccu die je nog moet lozen. Af ga jij snachts de wekker zetten om dat met de hand te doen?jeroenkb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Tuurlijk niet.
Want dan ben je continue bezig met updates, veranderende onderliggende systemen, etc, etc.
Ik parkeer mijn auto en vergeet hem. Verder nergens last van.En dat is over 10 jaar ook nog zo.
Ben benieuwd wat je dan allemaal moet 'sturen' in het huishouden, en nog meer hoe de auto daar invloed op heeft.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Dan past een traditionele auto die hetzelfde blijft het beste bij je. Ik wil alles in mijn huishouden geintergreerd en centraal gestuurd in een eco-systeem hebben zodat ik altijd wendbaar ben en alles optimaal kan afstemmen op mijn behoeftes. Los geïsoleerde en statische eilandjes passen daar niet bij.
Als ik thuis kom met minder dan 60% batterij, dan gaat de stekker in.
De verwarming gaat aan ergens in Oktober en terug uit in Mei, de airco gaat op koelen bij de eerste hittegolf en gaat uit in September. PV... ik kijk 3 keer per jaar of ze nog werken.
Hoe die dingen moeten samen werken?
.. of wil je dat de lampen in huis aan gaan zodra je met de auto aan komt?
Einde salderen, goedkoop laden op basis van dynamische tarieven, overschot van je thuis accu dumpen, etc. etc.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Ben benieuwd wat je dan allemaal moet 'sturen' in het huishouden, en nog meer hoe de auto daar invloed op heeft.
Als ik thuis kom met minder dan 60% batterij, dan gaat de stekker in.
De verwarming gaat aan ergens in Oktober en terug uit in Mei, de airco gaat op koelen bij de eerste hittegolf en gaat uit in September. PV... ik kijk 3 keer per jaar of ze nog werken.
Hoe die dingen moeten samen werken?
.. of wil je dat de lampen in huis aan gaan zodra je met de auto aan komt?
Dat is 1 aspectje (en wij zijn al lang van dat salderen af). Maar ook als je daar iets wil sturen kan dat met je lader (als die van jezelf is, want mijn leasemaatschappij heeft die dichtgezet).revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:53:
[...]
Einde salderen, goedkoop laden op basis van dynamische tarieven, overschot van je thuis accu dumpen, etc. etc.
Wat is die etc. etc.??
Ik ga je geen allesomvattende lijst geven want ik denk dat je dat prima zelf in kan vullen. Maar je kan ook denken aan automations als je naar huis navigeert of een bepaalde zone binnenkomt of verlaat, een knop op mijn laadpaal die o.a. mijn laadpoort ontgrendeld of opent. etc.Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Dat is 1 aspectje (en wij zijn al lang van dat salderen af). Maar ook als je daar iets wil sturen kan dat met je lader (als die van jezelf is, want mijn leasemaatschappij heeft die dichtgezet).
Wat is die etc. etc.??
Denk daarnaast aan de release van nieuwe functionaliteiten, zoals FSD gedurende de levenscycles van een auto. Je wilt nu toch gewoon een auto die je morgen de technologie van dat moment kan geven.
Prima overigens als mensen nog een legacy "analoge" auto willen die zich niet mee ontwikkeld met de tijd en technologisch degradeert doordat software niet wordt geupdate. In mijn visie is dat een verouderd concept, niet schaalbaar en niet passend binnen een eco-systeem van de toekomst.
Dit betekend ook dat software, integratie en innovatie een van de belangrijkste selectie criteria is geworden als ik in de markt ben voor auto, terwijl dit 10 jaar terug eigenlijk amper een rol speelde bij de keuze voor een nieuwe auto.
Dat geld overigens voor alle apparaten die ik aanschaf.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 14:23 ]
Je blijft nogal vaag, en nee, ik kan die dingen niet echt invullen omdat ik er geen usecases in zie. Ik zie bv echt geen enkel voordeel in die geofencing dingen.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Ik ga je geen allesomvattende lijst geven want ik denk dat je dat prima zelf in kan vullen. Maar je kan ook denken aan automations als je naar huis navigeert of een bepaalde zone binnenkomt of verlaat.
Denk daarnaast aan de release van nieuwe functionaliteiten, zoals FSD.
Prima overigens als mensen nog een legacy "analoge" auto willen die zich niet mee ontwikkeld met de tijd en technologisch degradeert doordat software niet wordt geupdate. In mijn visie is dat een verouderd concept, niet schaalbaar en niet passend binnen een eco-systeem van de toekomst.
Dit betekend ook dat software, integratie en innovatie een van de belangrijkste selectie criteria is geworden als ik in de markt ben voor auto, terwijl dit 10 jaar terug eigenlijk amper een rol speelde bij de keuze voor een nieuwe auto.
Verder ben ik nogal allergisch voor dingen die 'beloofd' worden, maar uiteindelijk niet werken. Dat heb ik met Tesla te veel mee gemaakt.
Trouwens, FSD is een mooi voorbeeld. Werkt alleen met HW4, dus mijn auto die van 2023 is, zal nooit dezelfde FSD krijgen. Ik krijg zelfs de functies van de EAP waarvoor ik betaald heb, gewoon nooit meer ter beschikking.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 20-05-2026 14:48 ]
Jij hebt er duidelijk gewoon hobby aan op een bepaalde manier, en dat is prima. Maar dat heeft (ik denk?) 99,99% van de autobezitters niet.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Ik ga je geen allesomvattende lijst geven want ik denk dat je dat prima zelf in kan vullen. Maar je kan ook denken aan automations als je naar huis navigeert of een bepaalde zone binnenkomt of verlaat, een knop op mijn laadpaal die o.a. mijn laadpoort ontgrendeld of opent. etc.
Denk daarnaast aan de release van nieuwe functionaliteiten, zoals FSD gedurende de levenscycles van een auto. Je wilt nu toch gewoon een auto die je morgen de technologie van dat moment kan geven.
Voor de meerderheid is de auto gewoon nog steeds een vervoersmiddel
Dat werkt als je regelmatig een nieuwe auto koopt. Maar ik geloof nooit dat een fabrikant een auto 30 jaar gaat up to date houden.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:20:
Kijk enkel al maar naar het nieuws rond 2G/3G en de noodfunctie.
Er is ook geen dwingende wetgeving die dat afdwingt, terwijl dat om veel redenen wel wenselijk zou zijn wat mij betreft. Denk aan bugfixes of security fixes (verplichting daartoe stopt na iets van 15 jaar dacht ik). Hoe gaan we als maatschappij straks om met auto's die in principe online staan maar waarvan de ECU/MCU chips niet bestand zijn tegen nieuwe manieren van hacking?3_s schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:34:
[...]
Dat werkt als je regelmatig een nieuwe auto koopt. Maar ik geloof nooit dat een fabrikant een auto 30 jaar gaat up to date houden.
Kijk enkel al maar naar het nieuws rond 2G/3G en de noodfunctie.
Ook uit oogpunt van duurzaamheid is dit niet een hele wenselijke ontwikkeling. Mijn oude Mercedes C200 cdi Estate rijdt met 4+ ton op de teller nog steeds zijn rondjes. Wordt nog steeds ondersteund door Mercedes qua hardware (al lang niet meer qua software maar dat is bij die auto geen ramp). Mijn huidige leaser (BYD Sealion 7) kan makkelijk ook zoveel kilometers maken, of meer, met normaal onderhoud, maar je krijgt straks problemen met de software en beveiliging daarvan en dan is het in het beste geval een ouderwetse "domme" auto, in het slechtste geval een makkelijk hackbaar, economisch afgeschreven drama.
Nee, merp!
Ik had een vraag gesteld in het Tesla topic en kreeg dit antwoord.BIM schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Ik zou het eng vinden en niet doen (hij is al van de site af zie ik). Onze Model 3 LR uit 2019 heeft ,gelukkig nog net onder garantie, afgelopen februari een "nieuwe" refurbished accu gekregen bij 130k km. En dan hebben we hem netjes tussen de 20% en 80% gehouden met een enkele keer naar 100% en drie snellaad sessies. Range was de hele tijd stabiel rond 440km (tot die de laatste drie weken dropte naar 340km).
Maandje later de model X van de buren met 140k km op de teller hetzelfde.. ook nog net onder garantie.
Ik zou geen EV zonder batterijgarantie kopen. Wij rijden deze op en kopen een nieuwere met langere garantie dan die twee jaar die we hadden.
Met name de laatste zin vind ik interessant en ook meer op zijn plaats in dit topic omdat het niet alleen over Tesla's gaat.
Want ik vraag me af; is dit min of meer een soort vuistregel? Koop het liefst een EV die nog een jaar of 2-3 garantie heeft op de batterij? De meeste hebben geloof ik 8 jaar accugarantie tot 160k km.
Hoe kijken jullie aan tegen het kopen van een tweedehands EV die wel of geen accugarantie meer heeft?
No risk no fun...Atomius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Ik had een vraag gesteld in het Tesla topic en kreeg dit antwoord.
Met name de laatste zin vind ik interessant en ook meer op zijn plaats in dit topic omdat het niet alleen over Tesla's gaat.
Want ik vraag me af; is dit min of meer een soort vuistregel? Koop het liefst een EV die nog een jaar of 2-3 garantie heeft op de batterij? De meeste hebben geloof ik 8 jaar accugarantie tot 160k km.
Hoe kijken jullie aan tegen het kopen van een tweedehands EV die wel of geen accugarantie meer heeft?
In de praktijk zijn er maar heel weinig batterijen die begeven. En ondertussen zijn er ook een paar bedrijfjes die een batterij kunnen herstellen door enkele cellen uit te wisselen.
In 2020 een EV uit 2017 gekocht met 55k km. Verkocht in 2024 met 120k km. Er was geen merkbare of echt meetbaar verschil in de accu (oude ioniq). Sinds 2024 een EV uit 2021 weer met 55k km, op dit moment zitten we op 78k km.Atomius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Ik had een vraag gesteld in het Tesla topic en kreeg dit antwoord.
Waarom koop een auto met 2 a 3 jaar garantie op de batterij? Gebeurt er iets met de batterij bij aankoop dat er meer kans is dat hij stuk gaat binnen 2 a 3 jaar?
Er zijn echt heel weinig gevallen bekend dat de accu echt defect raakt. Ja bij de oude Zoe en Leafs, maar dat waren 1st Gen producten.
Mijn N=1 ervaring. Rond de kerst een Polestar 2 launch model, bouwjaar 2021 gekocht. Vijf jaar oud, 130k op de teller. Garantie op de accu tot 8 jaar of 160k op de teller. Inmiddels 10 duizend km gereden, foutmelding: storing in aandrijving. Rijd naar werkplaats. Daar laten controleren. Een cel kapot, of iig kan niet meekomen met de andere cellen qua opladen en ontladen. Dus ik krijg een refurbished accupakket.Atomius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:54:
[...] Want ik vraag me af; is dit min of meer een soort vuistregel? Koop het liefst een EV die nog een jaar of 2-3 garantie heeft op de batterij? De meeste hebben geloof ik 8 jaar accugarantie tot 160k km.
Persoonlijk zou ik eerst kijken welke ev spreekt je aan. En daarna je wel beseffen dat het handig is om welk model je ook kiest nog valt binnen <8 jaar en <160k kmstand. Nee, ze vallen niet met bosjes tegelijkertijd om maar beter je nog op die garantie kunnen beroepen dan niet. Het is het enige onderdeel wat nou het meest kostbare is om te moeten vervangen.
Zo doe ik het ook. Ik kijk altijd naar EV's die nog geen 160k hebben gereden en niet al 8 jaar oud zijn vanwege de garantie op de accu. In de 5 jaar dat ik zakelijk een Hyundai Ioniq Electric heb gereden, heb ik nooit iets met de accu gehad, maar dit was zakelijk. Privé heb ik het liefst nog wel een poosje garantie op de accu. Gewoon voor het geval er een cel defect raakt. Niet dat die kans heel groot is, maar als het gebeurt heb je wel een flinke kostenpost.Joosie200 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Mijn N=1 ervaring. Rond de kerst een Polestar 2 launch model, bouwjaar 2021 gekocht. Vijf jaar oud, 130k op de teller. Garantie op de accu tot 8 jaar of 160k op de teller. Inmiddels 10 duizend km gereden, foutmelding: storing in aandrijving. Rijd naar werkplaats. Daar laten controleren. Een cel kapot, of iig kan niet meekomen met de andere cellen qua opladen en ontladen. Dus ik krijg een refurbished accupakket.
Persoonlijk zou ik eerst kijken welke ev spreekt je aan. En daarna je wel beseffen dat het handig is om welk model je ook kiest nog valt binnen <8 jaar en <160k kmstand. Nee, ze vallen niet met bosjes tegelijkertijd om maar beter je nog op die garantie kunnen beroepen dan niet. Het is het enige onderdeel wat nou het meest kostbare is om te moeten vervangen.
Bij mijn Enyaq die ik gebuikt gekocht heb buiten garantie is echter eerder al wel een cel vervangen.Kodess schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:03:
Er zijn echt heel weinig gevallen bekend dat de accu echt defect raakt. Ja bij de oude Zoe en Leafs, maar dat waren 1st Gen producten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik doe het precies andersom; ik kijk juist naar auto's met een relatief hoge kilometerstand aangezien ik zelf weinig kilometers maak. Ik denk dat het merendeel van de kopers kijkt naar de garantielimieten, dat zie je dus ook terug in de prijzen. Ik accepteer het risico en heb mijn Enyaq juist net met 160kkm gekocht.Sonicfreak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:24:
Zo doe ik het ook. Ik kijk altijd naar EV's die nog geen 160k hebben gereden en niet al 8 jaar oud zijn vanwege de garantie op de accu.
Of dat een goede keuze was weet ik over een paar jaar
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 20-05-2026 15:34 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
160k is nou ook weer niet extreem hoogassje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Ik doe het precies andersom; ik kijk juist naar auto's met een relatief hoge kilometerstand aangezien ik zelf weinig kilometers maak. Ik denk dat het merendeel van de kopers kijkt naar de garantielimieten, dat zie je dus ook terug in de prijzen. Ik accepteer het risico en heb mijn Enyaq juist net met 160kkm gekocht.
Of dat een goede keuze was weet ik over een paar jaar
En wat je zegt, het MEB-platform (ID.x, Skoda Enyaq etc.) heeft volgens mij in het verleden accuproblemen gehad, maar dat is vaak maar een enkele cel (die los vervangen kan worden). Ik verwacht dat zulke reparaties in de toekomst alleen maar goedkoper gaan worden!
Niet extreem hoog maar wel relatief hoog voor een auto van 3,5 jaar oud. Als ik deze auto 4 jaar blijf rijden zal ik nog niet eens 1/4 van die kilometers maken. En natuurlijk vooral relevant dat hij daarmee buiten garantie valt.-tom-562 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
160k is nou ook weer niet extreem hoog
Ik heb voor aanschaf wel het gedetailleerde accurapport en celspanningen bekeken (voor wat het waard is).
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 20-05-2026 15:46 ]
Klinkt als een normaal kilometrage voor een leasebak om eerlijk te zijn. Mijn contract is ook 4 jaar, 40.000km per jaar, maximaal 200.000km. Dat zou allemaal geen problemen moeten geven, helemaal niet met een LFP batterij die vrijwel nooit aan de snellader staat.assje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Niet extreem hoog maar wel relatief hoog voor een auto van 3,5 jaar oud. Als ik deze auto 4 jaar blijf rijden zal ik nog niet eens 1/4 van die kilometers maken. En natuurlijk vooral relevant dat hij daarmee buiten garantie valt.
Ik heb voor aanschaf wel het gedetailleerde accurapport en celspanningen bekeken (voor wat het waard is).
Nee, merp!
Ik heb ervaring met een ID4 van 5 jaar oud waarvan enkele cellen een te lage spanning hadden en vervangen moesten worden en dat was niet goedkoop. Dus kijk uit met het MEB platform van enkele jaren oud met 100/150K op de teller. Redelijke kans dat je problemen krijgt met de batterij.-tom-562 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
[...]
160k is nou ook weer niet extreem hoogMaar idd, zelf kocht ik mijn auto's ook met hogere KM-stand omdat ik toch niet zo veel rij. Ondertussen wel bezig met mijn 2e nieuwe (PL) auto.
En wat je zegt, het MEB-platform (ID.x, Skoda Enyaq etc.) heeft volgens mij in het verleden accuproblemen gehad, maar dat is vaak maar een enkele cel (die los vervangen kan worden). Ik verwacht dat zulke reparaties in de toekomst alleen maar goedkoper gaan worden!
Zie ook hier: YouTube: VW: From Dieselgate to Batterygate
Bij mijn Enyaq is er bij 119kkm een cel vervangen. Daarom kocht ik'm met 160kkm, daar heb je nog minder gehoord over vervangingcodegro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:12:
Ik heb ervaring met een ID4 van 5 jaar oud waarvan enkele cellen een te lage spanning hadden en vervangen moesten worden en dat was niet goedkoop. Dus kijk uit met het MEB platform van enkele jaren oud met 100/150K op de teller. Redelijke kans dat je problemen krijgt met de batterij.
Nee hoor. Het is nog simpeler. Daar ben ik allemaal niet mee bezig. Het moet je hobby maar zijn.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Dat is niet handig als je bijv. wil laden op basis van dynamische tarieven of andere metrics in je huis. bijv. lading van je thuisaccu die je nog moet lozen. Af ga jij snachts de wekker zetten om dat met de hand te doen?
En zoals anderen ook gezegd hebben. Voor al dat soort automatiseringen hoeft de auto niet meer dan aan de laadpaal te zitten. De rest wordt door andere zaken in je huis geregeld.
Bedankt. Ik denk dat er een aantal "paden" zijn met onze 28k km per jaar, eigen oprit en 2300 kWh overschot:
1. De Octavia (2020 120k) en de vrijwel afgeschreven Ibiza (2012 189k, waar ik eigenlijk geen onderhoud meer aan wil laten doen) houden en niets doen.
2. De Octavia houden en de Ibiza binnen 1-2 jaar vervangen voor een ID3 uit 2020-2021 voor zo'n 14-15k zodat we woon-werk met een EV kunnen doen. Ik kwam op die ID3 omdat je daarvoor niet zoveel betaalt als een Kona/E-niro en hij meer een "tweede autogevoel" oproept. De Zoë (geen snelwegauto), Leaf (vertrouw de batterij niet) en Ioniq classic (proefgereden, beviel niet) vallen iig af. Hopelijk dat zo'n ID3 een beetje fijn rijdt op de snelweg, anders is het geen optie. Afknappen op al het plastic en de matige software uit die bouwjaren is natuurlijk ook nog een optie, lees ik in diverse reviews
3. De Octavia t.z.t. (2-3 jaar?) vervangen voor een Enyaq 80/85 en de Ibiza houden voor zolang die het uithoudt, maar vraag me sterk af of die Ibiza nog 2-3 jaar door kan. Over die Enyaq lees ik dat ie erg stil is, wat ik belangrijk vind.
Tot zover de gedachten. Andere ideeën welkom
1. De Octavia (2020 120k) en de vrijwel afgeschreven Ibiza (2012 189k, waar ik eigenlijk geen onderhoud meer aan wil laten doen) houden en niets doen.
2. De Octavia houden en de Ibiza binnen 1-2 jaar vervangen voor een ID3 uit 2020-2021 voor zo'n 14-15k zodat we woon-werk met een EV kunnen doen. Ik kwam op die ID3 omdat je daarvoor niet zoveel betaalt als een Kona/E-niro en hij meer een "tweede autogevoel" oproept. De Zoë (geen snelwegauto), Leaf (vertrouw de batterij niet) en Ioniq classic (proefgereden, beviel niet) vallen iig af. Hopelijk dat zo'n ID3 een beetje fijn rijdt op de snelweg, anders is het geen optie. Afknappen op al het plastic en de matige software uit die bouwjaren is natuurlijk ook nog een optie, lees ik in diverse reviews
3. De Octavia t.z.t. (2-3 jaar?) vervangen voor een Enyaq 80/85 en de Ibiza houden voor zolang die het uithoudt, maar vraag me sterk af of die Ibiza nog 2-3 jaar door kan. Over die Enyaq lees ik dat ie erg stil is, wat ik belangrijk vind.
Vergeet ook de problemen met de ID4 niet. Ik weet niet of die ook van toepassing zijn op de ID3?Atomius schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:49:
Bedankt. Ik denk dat er een aantal "paden" zijn met onze 28k km per jaar, eigen oprit en 2300 kWh overschot:
XXXVI
Een ID uit die jaartallen zou ik wel spannend vinden ivm de problematiek met defecte cellen. Er is een reden dat ze een klap goedkoper zijn dan een Kona of e-Niroephymerous schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:22:
[...]
Vergeet ook de problemen met de ID4 niet. Ik weet niet of die ook van toepassing zijn op de ID3?
Rijdt a bijna 5,5 jaar ID3. Nieuw gekocht. Behalve een keer afgesleept te zijn vanwege een lege gewone accu, een vervangen accu cell en een kapot wiellager (stoeprand) niets gehad.ephymerous schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:22:
[...]
Vergeet ook de problemen met de ID4 niet. Ik weet niet of die ook van toepassing zijn op de ID3?
In de garantie maakt zo defecte accu cell niet veel uit, maar buiten de garantie prive is dat natuurlijk wel een ander verhaal , en al helemaal als het risico op herhaling groot is zie de battery gate video reeks hierboven.niki_lauda schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Rijdt a bijna 5,5 jaar ID3. Nieuw gekocht. Behalve een keer afgesleept te zijn vanwege een lege gewone accu, een vervangen accu cell en een kapot wiellager (stoeprand) niets gehad.
Wanneer was de eerste facelift, 2023?
Die was al beter van binnen.
Ik ben redelijk op de hoogte van auto’s, maar dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Die was al beter van binnen.
Hoe groot is dat risico eigenlijk?revolution-nl schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:03:
[...]
en al helemaal als het risico op herhaling groot is zie de battery gate video reeks hierboven.
Ik ben redelijk op de hoogte van auto’s, maar dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor.
[ Voor 71% gewijzigd door Puppetmaster op 21-05-2026 21:16 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Was dik drie jaar geleden en heb nog 2,5 jaar garantie als ik de Aviloo test die nu op Autoweek zie staan van accu’s de bijna 180.000 hebben gedraaid lijkt me dat geen groot risicorevolution-nl schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:03:
[...]
In de garantie maakt zo defecte accu cell niet veel uit, maar buiten de garantie prive is dat natuurlijk wel een ander verhaal , en al helemaal als het risico op herhaling groot is zie de battery gate video reeks hierboven.
Het probleem is dat VW steeds losse cell modules vervangt, maar dat het structurele probleem niet wordt opgelost. De video reeks van Uzico geeft echt een heel uitgebreid in diepgaand beeld van het probleem. Razend interessantniki_lauda schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:25:
[...]
Was dik drie jaar geleden en heb nog 2,5 jaar garantie als ik de Aviloo test die nu op Autoweek zie staan van accu’s de bijna 180.000 hebben gedraaid lijkt me dat geen groot risico
Leuk dat een youtuber populair is met z’n filmpjes, maar hoe groot is het probleem nu echt?
Welk percentage ID’s uit welke lichting hebben we het nu over?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als je het internet mag geloven gaat het om ongeveer 1% van de totale vloot, maar er is een nuance. Vanaf 24 augustus 2024 gebruikt VW een andere motor (APP550), andere koeling voor de batterijen, en een andere opzet van de batterij (door de andere motor).Puppetmaster schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:32:
Leuk dat een youtuber populair is met z’n filmpjes, maar hoe groot is het probleem nu echt?
Dus als je heel risicoavers bent en een mooi budget hebt dan koop je met een recente (2025 om veilig te blijven) VW ID model hoogstwaarschijnlijk een prima betrouwbaar BEV.
Nee, merp!
De APP310 is ook nog gewoon geleverd t/m nu ongeveer. Qua batterij weet ik de verschillen niet.PauseBreak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Als je het internet mag geloven gaat het om ongeveer 1% van de totale vloot, maar er is een nuance. Vanaf 24 augustus 2024 gebruikt VW een andere motor (APP550), andere koeling voor de batterijen, en een andere opzet van de batterij (door de andere motor).
Dus als je heel risicoavers bent en een mooi budget hebt dan koop je met een recente (2025 om veilig te blijven) VW ID model hoogstwaarschijnlijk een prima betrouwbaar BEV.
Er rijden ondertussen zoveel ID.x'en rond in Europa, volgens mij valt het allemaal wel mee. Net zoals dat niet iedere Hyundai/Kia een kapotte ICCU heeft
Dus ca. 99% kans dat je een ID.x uit die periode koopt zonder deze problemen.PauseBreak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Als je het internet mag geloven gaat het om ongeveer 1% van de totale vloot
Desalniettegenstaande is die 1% best een fors aantal, zo’n 15000 stuks. Bijzonder dat er dan geen artikelen over uitgekomen zijn in de gangbare autobladen.
Waarschijnlijk omdat gezien de wereldwijde verspreiding het aantal per land nog steeds erg laag is, enkele honderden?
VW verkoopt natuurlijk globaal, dus inderdaad per land zal het aantal "besmette" voertuigen best laag zijn. Er zijn wel wat artikelen over recalls, maar dat gaat eigenlijk allemaal over auto's van 2022/2023 - 2024.Puppetmaster schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:26:
[...]
Dus ca. 99% kans dat je een ID.x uit die periode koopt zonder deze problemen.
Desalniettegenstaande is die 1% best een fors aantal, zo’n 15000 stuks. Bijzonder dat er dan geen artikelen over uitgekomen zijn in de gangbare autobladen.
Waarschijnlijk omdat ezien de wereldwijde verspreiding het aantal per land nog steeds erg laag is, enkele honderden?
Nee, merp!
Vergeet niet dat VW aardig wat invloed op de autobladen heeft middels de advertenties....PauseBreak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:49:
[...]
VW verkoopt natuurlijk globaal, dus inderdaad per land zal het aantal "besmette" voertuigen best laag zijn. Er zijn wel wat artikelen over recalls, maar dat gaat eigenlijk allemaal over auto's van 2022/2023 - 2024.
graag een bron voor dit soort opmerkingen anders achterwege laten a.u.b.daemonix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:24:
[...]
Vergeet niet dat VW aardig wat invloed op de autobladen heeft middels de advertenties....
Dit is een bekend probleem dat volgens deze studie ook hard kan worden gemaakt.niki_lauda schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:31:
[...]
graag een bron voor dit soort opmerkingen anders achterwege laten a.u.b.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar die studie geldt voor alle producentenRichieB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:08:
[...]
Dit is een bekend probleem dat volgens deze studie ook hard kan worden gemaakt.
Nee, voor alle producenten die reclame maken. Mooi voorbeeld was indertijd Intel die stopte met adverteren na dreigen over negatieve publicaties. Later bleek dat stoppen toch niet zo'n goed idee.niki_lauda schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:52:
[...]
Maar die studie geldt voor alle producenten
Wie denk je wie voor recensies betaald? Been there seen that met een bankkaartje in Duitsland. Je kocht je plaats...
Die studie ziet er netjes uit, maar in wel peer reviewed journal is het gepubliceerd?
ephymerous schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:22:
[...]
Oke nou dan wordt het dus geen ID3/ID4, maar wachten op een Enyaq of vergelijkbaar (Ioniq 5 heeft ook veel kofferbakruimte zag ik) voor over 2-3 jaar als vervanging van de hoofdauto.revolution-nl schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Een ID uit die jaartallen zou ik wel spannend vinden ivm de problematiek met defecte cellen. Er is een reden dat ze een klap goedkoper zijn dan een Kona of e-Niro
99% kans dat je ID3/4 naar keuze dat niet heeft hè?
En een Enyaq of Q4 staat op dezelfde MEB basis, dus zelfde kans.
Ik zou me daar niet druk om maken, wel altijd een gevalideerde SOH test vragen. Daarin zie je ook wat het voltage is van de cellen en of er een in negatieve zin uit springt.
Ik zou me daar niet druk om maken, wel altijd een gevalideerde SOH test vragen. Daarin zie je ook wat het voltage is van de cellen en of er een in negatieve zin uit springt.
Zelf geen ervaring mee dus meer een vraag voor de toekomst, hoe kan je zien of een SoH klopt?Puppetmaster schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:12:
Is dat niveau tellerstand van voor de NAP of is dat al beter geregeld?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn Q4 en ID4 hadden het beide. Daarnaast ook allerlei kleine flutdingen zoals sensoren in de bumper (parkdistance) die vervangen moeten worden. Ik zou om beide met een grote boog heenlopen.Puppetmaster schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:12:
XXXVI
De bekendste is Aviloo. Die zie je ook terug bij de Autoweek filmpjes over accudegradatietests. Ik zou zeggen, kijk naar zo'n filmpje dan krijg je een aardig beeld van hoe het eruit hoort te zien.Gonadan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Zelf geen ervaring mee dus meer een vraag voor de toekomst, hoe kan je zien of een SoH klopt?
Is dat niveau tellerstand van voor de NAP of is dat al beter geregeld?
En natuurlijk, zoals met alles aan een auto, het is een momentopname.
Nee, merp!
Er zit gewoon een recall op dat batterijprobleem dus dat je er ooit kosten aan hebt is allerminst zeker.Atomius schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:31:
[...]
[...]
Oke nou dan wordt het dus geen ID3/ID4, maar wachten op een Enyaq of vergelijkbaar (Ioniq 5 heeft ook veel kofferbakruimte zag ik) voor over 2-3 jaar als vervanging van de hoofdauto.
Ik rij ook een 2020 ID.3 (1st plus) en hier is het zelfs onze enige auto, met 2 kinderen. Schokkend, ik weet het, maar het lijkt gewoon te kunnen. Zelfs op de snelweg!
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Helemaal eens. En mocht je, kleine kans, pech hebben met je cellen, dan worden die onder garantie vervangen tot 160.000 km of 8 jaar.Puppetmaster schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:12:
Dat is nog geen antwoord op de vraag, hoe weet je dat het resultaat wat je te zien krijgt klopt? Wanneer noem je de test 'gevalideerd'?PauseBreak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:48:
[...]
De bekendste is Aviloo. Die zie je ook terug bij de Autoweek filmpjes over accudegradatietests. Ik zou zeggen, kijk naar zo'n filmpje dan krijg je een aardig beeld van hoe het eruit hoort te zien.
En natuurlijk, zoals met alles aan een auto, het is een momentopname.
Kan je als consument überhaupt weten of zijn we weer terug in de blauwe ogen fase? Ik neem aan dat hem niet daadwerkelijk ter plekke mag testen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het niet vertrouwt (wat ik niet zo snel zou doen bij bijvoorbeeld Ad Patat die naast friet ook auto's verkoopt) kan je zelf ook een Aviloo-test doen. Krijg je de boel opgestuurd en kan je het zelf doen.Gonadan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:38:
Dat is nog geen antwoord op de vraag, hoe weet je dat het resultaat wat je te zien krijgt klopt? Wanneer noem je de test 'gevalideerd'?
Kan je als consument überhaupt weten of zijn we weer terug in de blauwe ogen fase? Ik neem aan dat hem niet daadwerkelijk ter plekke mag testen.
Uiteraard tegen vergoeding. Zelfde wat je doet bij een wat duurdere 2de hands auto, die liet ik vroeger ook nog even nakijken door een ander garagebedrijf (die ik vertrouwde).
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.
Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte
) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets
En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...
Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte
Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
- Zeekr 7GT - Maar kofferbak is te klein met vakantie, hond, etc.
- Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
- Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
- Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
- Model Y - Lijkt competitief qua ruimte en prijs.
- Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
- Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
- BMW iX3 Neue Klasse - Op foto's vind ik hem allesbehalve mooi
Wat een slagschip
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
@Arjan90 ongeacht je keuze, iedereen kan laden bij de Tesla SuperChargers. Wel 400V inderdaad maar het is dus geen USP voor een Tesla meer.
De keuze is reuze gelukkig, ik zou ook gewoon wat proefritjes maken, zo te lezen heb je geen bloed spoed dus rustig oriënteren is het advies.
Eentje waar net de kop af is (zeg 5000km gelopen) kan ook erg interessant zijn. Die eerste afschrijving heeft een ander gepakt, je kan dan op zoek naar een rijker uitgerust model voor wellicht nog een scherpere prijs als een kalere maar dan nieuw.
De keuze is reuze gelukkig, ik zou ook gewoon wat proefritjes maken, zo te lezen heb je geen bloed spoed dus rustig oriënteren is het advies.
Eentje waar net de kop af is (zeg 5000km gelopen) kan ook erg interessant zijn. Die eerste afschrijving heeft een ander gepakt, je kan dan op zoek naar een rijker uitgerust model voor wellicht nog een scherpere prijs als een kalere maar dan nieuw.
Mijn keuze zou zijn model Y als je geld wilt besparen dan de non premium - als je echt luxe wilt de 7x - wat een beest.Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:36:
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.
Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets
En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...
Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
- Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
- Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
- Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
- Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
- Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
Wat een slagschip
Die paar euro bij Fastned zou ik niet meenemen in je overweging dat doe je maar enkele keren per jaar en we hebben het hier over vele tienduizenden euro’s aan auto hah.
De andere auto’s zou ik zelf laten staan en spreken mij niet aan. Ben wel onder de indruk van de range van de BMW en zou graag zijn dat andere auto’s dat ook krijgen.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Staat je niet blind op 800 volt , vaak alleen bij dure en vaak trager bij 400volt laders . Die 800 volt EV ‘s zijn vaak ook grote onzuinige bakken dus netto schiet je er niets mee op. In jouw segment is de Y veruit de beste keuze denk ik , maar ik zeg er eerlijk bij dat ik als tesla rijder niet helemaal neutraal ben. Zou eens gaan proefrijden in een paar verschillende moderne EV’s dan kun je zelf vergelijken en je keuze maken. Oh als je een 2e hands Y koopt zou ik hem niet bij tesla kopen want dan strippen ze de oude autopilot eruit en kun je alleen nog fsd huren voor 99 per maand.Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:36:
Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets
Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
Wat een slagschip
Alleen Tesla heeft nog 400V laders; bij alle andere aanbieders heb je gewoon 800V dus dat is geen argument. En ook dat onzuinige slaat nergens op, want het een heeft niets met het ander te maken.karel_G_1981 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:54:
[...]
Staat je niet blind op 800 volt , vaak alleen bij dure en vaak trager bij 400volt laders . Die 800 volt EV ‘s zijn vaak ook grote onzuinige bakken dus netto schiet je er niets mee op.
Heel veel merken gaan nu naar 800V dus het wordt denk ik toch wel de standaard: BMW, Mercedes, Volvo, Audi, Kia, Hyundai, Chinezen en andere merken als Renault hebben het al aangekondigd.
[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 31-05-2026 19:19 ]
De V4 charger van tesla zijn t/m 1000v hoorJTHZZ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Alleen Tesla heeft nog 400V laders; bij alle andere aanbieders heb je gewoon 800V dus dat is geen argument. En ook dat onzuinige slaat nergens op, want het een heeft niets met het ander te maken.
Heel veel merken gaan nu naar 800V dus het wordt denk ik toch wel de standaard: BMW, Mercedes, Volvo, Audi, Kia, Hyundai, Chinezen en andere merken als Renault hebben het al aangekondigd.
@Arjan90 voor het geld blijft tesla nog steedse beste keuze.
Bij tesla laden met een tesla is ook nog eens stukken voordeliger.
[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 31-05-2026 19:34 ]
Het gedoe met het updaten, geen 800v en geen 100kWh batterij hebben mij persoonlijk toch wel laten twijfelen op dit moment of ik mijn model Y performance moet door laten gaan. Als het operationeel lease was dan was het prima maar ik wil hem wat langer houden. Ik vind het ook jammer dat ze BSD niet in de spiegel hebben verwerkt en een stom lampje hebben gemaakt… keuzes keuzes….
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Niet zo blindstaren op dat 800v. Als je kijkt naar laadsnelheid in km/min dan doet Tesla, nog steeds, mee met de top. En dan bespaar je nog geld ook elke laadbeurt.Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:33:
Het gedoe met het updaten, geen 800v en geen 100kWh batterij hebben mij persoonlijk toch wel laten twijfelen op dit moment of ik mijn model Y performance moet door laten gaan. Als het operationeel lease was dan was het prima maar ik wil hem wat langer houden. Ik vind het ook jammer dat ze BSD niet in de spiegel hebben verwerkt en een stom lampje hebben gemaakt… keuzes keuzes….
Idem met de 100kw accu.. Andere fabrikanten hebben dat nodig om hun eigen inefficiëntie te maskeren.
https://wren.co/join/Devian
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic