• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:57
Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Niet zo blindstaren op dat 800v. Als je kijkt naar laadsnelheid in km/min dan doet Tesla, nog steeds, mee met de top. En dan bespaar je nog geld ook elke laadbeurt.

Idem met de 100kw accu.. Andere fabrikanten hebben dat nodig om hun eigen inefficiëntie te maskeren.
Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto. Helemaal als ik 70k neerleg. Dus ik zou zeggen niet zo blindstaren op je eigen mening en ook openstaan dat mensen wél goed geïnformeerd zijn en toch een andere mening hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Ecological op 31-05-2026 19:42 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto.
Waarom heb je de MY dan besteld?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto.
Laat je niet gek maken. Vroeger had je ook auto's die meer verbruikten dan anderen omdat ze prioriteiten anders hebben liggen. Werd nooit zo'n punt van gemaakt, iedereen koos wat hem het beste paste.
Ik zou niet weten waarom dat bij een EV anders moet zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
[...]

Gelukkig kunnen we meningen en feiten gescheiden houden. Feit is dat een efficiëntere auto goedkoper laad en met minder grote accu en/of laadsnelheid af kan.

Wat ook de 1000km test laat zien:
https://docs.google.com/s...lview?pli=1#gid=866693557

https://wren.co/join/Devian

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:33:
Het gedoe met het updaten, geen 800v en geen 100kWh batterij hebben mij persoonlijk toch wel laten twijfelen op dit moment of ik mijn model Y performance moet door laten gaan. Als het operationeel lease was dan was het prima maar ik wil hem wat langer houden. Ik vind het ook jammer dat ze BSD niet in de spiegel hebben verwerkt en een stom lampje hebben gemaakt… keuzes keuzes….
Welk gedoe met updaten?

Bij tesla gewoon voor de deur.

Andere fabrikanten naar de dealer auto dag kwijt zelfs met de nieuwe cla.

800v systemen kunnen niet overlaadden tenzij er een 800>400v converter zit mij de cla kost dat bijna €700,~ extra en die gaan vaak maar 100kwh anders afhankelijk van 800v only laadstations.

Ps de Y performance staat ook op mijn lijstje als vervanger voor mijn huidige Y AWD.

100kwh ook niet nodig auto onnodig zwaar.

En de auto’s nu met 100kwh komen net zover

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 31-05-2026 19:44 ]

• Gonadan

Gonadan

Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Gelukkig kunnen we meningen en feiten gescheiden houden. Feit is dat een efficiëntere auto goedkoper laad en met minder grote accu en/of laadsnelheid af kan.

Gelukkig mogen we gewoon nog een mening hebben als we iets kopen. Het leven omvat meer dan een spreadsheet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ecological
SpikeHome schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Welk gedoe met updaten?

Bij tesla gewoon voor de deur.

Andere fabrikanten naar de dealer auto dag kwijt zelfs met de nieuwe cla.

800v systemen kunnen niet overlaadden tenzij er een 800>400v converter zit mij de cla kost dat bijna €700,~ extra en die gaan vaak maar 100kwh anders afhankelijk van 800v only laadstations.

Ps de Y performance staat ook op mijn lijstje als vervanger voor mijn huidige Y AWD.

100kwh ook niet nodig auto onnodig zwaar.

En de auto’s nu met 100kwh komen net zover
Ah ja, ik had dat even moeten uitleggen. Ben op telefoon dus me er even makkelijk vanaf gemaakt. :+

Ik hou van FSD en van Tesla en kan niet stoppen met filmpjes over FSD kijken. Alleen door redenen die niet helemaal duidelijk zijn, worden de laatste 2 maanden auto’s uit de fabriek bij tesla niet geüpdatet. Dus dat betekent dat je niet FSD krijgt terwijl je er wel voor hebt betaald. Daarnaast is er ook “DMS-gate.”

800v en 100 kWh+ heb ik mijn eigen redenen voor. :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Tja, ligt aan je laadvoorkeuren.
Op vakantieritten maak ik graag gebruik van Tesla SuC’s vanwege de ligging en grotere aantallen laadpalen per locatie.
De eerste generatie 800v haalt daar tussen de 70-120kW, da’s niet zo fijn.

De nieuwste zijn daar wel beter in, halen dan ook 175-200kW, maar die zijn er nog niet zo lang.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Ecological
Termy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Waarom heb je de MY dan besteld?
Omdat ik 5000 euro extra inruil kreeg op de Audi en je FSD niet meer kan kopen. Dus beetje fomo :+

Zelfs met deze nadelen (voor mij) vind ik de Tesla Model Y (performance) nog steeds een geweldige auto.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:40
Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Als je het bij feiten wilt houden kom je op een hele nare discussie uit. Want feitelijk bezien staat de gemiddelde auto 95% van de tijd stil. Soms ligt dat percentage zelfs hoger. Feitelijk bezien wonen heel veel forenzen binnen 15km van hun werk. Dat is een prima fietsafstand met een elektrische fiets. Feitelijk bezien hebben teveel mensen een auto, en feitelijk bezien is parkeren het duurste aspect aan woningbouwprojecten.

Dus, feitelijk bezien kan de meerderheid van de forenzen zonder auto. Toch hebben steeds meer mensen een auto. Het is bijna alsof we niet leven naar de feiten maar ons leven inrichten op gemak en comfort. Een auto kopen op basis van een uitzondering, zoals "lekker makkelijk naar de bouwmarkt" kunnen gaan of "supersnelladen op weg naar vakantie". Of in sommige gevallen gewoon "de dikste auto kopen of leasen die je kunt betalen omdat het kan".

Gelukkig is ons leven niet zo heel erg feitelijk maar vooral gewoon heel erg menselijk.

Nee, merp!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:53
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto. Helemaal als ik 70k neerleg. Dus ik zou zeggen niet zo blindstaren op je eigen mening en ook openstaan dat mensen wél goed geïnformeerd zijn en toch een andere mening hebben.
Dan koop je geen tesla want die hebben behalve de cyber truck die je hier helaas niet kan krijgen geen 800 volt en 100 kw batterij. Simpel toch ? Nieuwe bmw i3 of ix3 misschien ?

• Ecological
karel_G_1981 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Dan koop je geen tesla want die hebben behalve de cyber truck die je hier helaas niet kan krijgen geen 800 volt en 100 kw batterij. Simpel toch ? Nieuwe bmw i3 of ix3 misschien ?
Dat ik het wil betekent niet dat ik het ook krijg. Een auto kopen/leasen is altijd concessies doen.

Ik denk dat ik het nog een paar maanden aankijk.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:36:
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.

Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte :o ) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets :+ En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...

Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
  • Zeekr 7GT - Maar kofferbak is te klein met vakantie, hond, etc.
  • Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
  • Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
  • Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
  • Model Y - Lijkt competitief qua ruimte en prijs.
  • Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
  • Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
  • BMW iX3 Neue Klasse - Op foto's vind ik hem allesbehalve mooi :X Wat een slagschip
Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
Polestar 4 al gezien?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:37
Bedankt allemaal voor de reacties, maar mag het wat liever naar elkaar :> Laat elkaar en elkaars mening vooral in waarde. Alle meningen zijn voor mij in ieder geval erg fijn om te lezen. En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet? Mooie overwegingen en ervaringen, bedankt, ik ga het nog even goed doornemen en de opties bekijken!

Ik mag graag via EV-database naar bijv. de 1-stop range kijken en dan doet bijv. de Zeekr 7x het heel goed. Maar waar ik hier in het Noorden een Zeekr kan rijden, moet ik nog maar even naar kijken. Dat heeft Tesla overigens wel echt goed voor elkaar: gewoon een proefritje plannen en gaan.

Bij de Model Y kijken wij overigens naar de Premium RWD of AWD versie. De standard vinden we net te kaal vergeleken met wat we nu al verwend zijn. Ik maak er waarschijnlijk zelf een "poor smart man" Performance van met zwarte spiegelkappen en rood gespoten remklauwen. Het prijsverschil is, mede door de € 3.000 inruilpremie die je wel op de Premium RWD krijgt, nl. 15.000 euro. En onze voorkeur zal echt op comfort liggen. Tenzij ik een [b]yolo[/b] actie doe, maar dan vind ik de Zeekr eigenlijk logischer.

Ps. Ik maak al gebruik van Tesla laders met mijn Enyaq. Want er is eigenlijk altijd plek en vaak wel iets te eten te vinden, ook bij deze sorry aan alle Tesla rijders dat ik daarmee twee plekken in bezet neem :+ (Tesla kabels zijn kort, mijn Enyaq heeft de aansluiting rechtsachter zitten)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
Ik ben verliefd op de Polestar 4 O+ Maar de ruimte achterin met het gezin twijfel ik toch echt wel over, niet heel praktisch. Gisteren bij Polestar voor een Polestar 2 gekeken en ik was helemaal enthousiast over de 4. Wat een mooie auto :*) En toen zei die verkoper: "Nou, het toeval wil dat we er een paar hebben staan voor een mooie prijs". Lul :D

Ik sluit niet uit dat het toch een Polestar 4 wordt maar dan heb ik mijn vrouw te overtuigen om voor een Polestar 2 te gaan of andere auto te gaan, want zowel de Polestar 4 als Model 3 hebben een gesloten achterklep dus dat kan niet met de hond :+

[ Voor 53% gewijzigd door Arjan90 op 31-05-2026 20:38 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Ecological
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:31:
Bedankt allemaal voor de reacties, maar mag het wat liever naar elkaar :> Laat elkaar en elkaars mening vooral in waarde. Alle meningen zijn voor mij in ieder geval erg fijn om te lezen. En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet? Mooie overwegingen en ervaringen, bedankt, ik ga het nog even goed doornemen en de opties bekijken!

Ik mag graag via EV-database naar bijv. de 1-stop range kijken en dan doet bijv. de Zeekr 7x het heel goed. Maar waar ik hier in het Noorden een Zeekr kan rijden, moet ik nog maar even naar kijken. Dat heeft Tesla overigens wel echt goed voor elkaar: gewoon een proefritje plannen en gaan.

Bij de Model Y kijken wij overigens naar de Premium RWD of AWD versie. De standard vinden we net te kaal vergeleken met wat we nu al verwend zijn. Ik maak er waarschijnlijk zelf een "poor smart man" Performance van met zwarte spiegelkappen en rood gespoten remklauwen. Het prijsverschil is, mede door de € 3.000 inruilpremie die je wel op de Premium RWD krijgt, nl. 15.000 euro. En onze voorkeur zal echt op comfort liggen. Tenzij ik een [b]yolo[/b] actie doe, maar dan vind ik de Zeekr eigenlijk logischer.

Ps. Ik maak al gebruik van Tesla laders met mijn Enyaq. Want er is eigenlijk altijd plek en vaak wel iets te eten te vinden, ook bij deze sorry aan alle Tesla rijders dat ik daarmee twee plekken in bezet neem :+ (Tesla kabels zijn kort, mijn Enyaq heeft de aansluiting rechtsachter zitten)
Ik zou de Zeekr 7x zeker proefrijden! Maar Zeist is zeker best ver voor je?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:03
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.

Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte :o ) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets :+ En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...

Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
  • Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
  • Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
  • Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
  • Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
  • Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
  • BMW iX3 Neue Klasse - Op foto's vind ik hem allesbehalve mooi :X Wat een slagschip
Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
Nieuw of tweedehands? Oude IX3, of BMW i5? Smart #5 is ook goed geprijsd met de 10k? Of 4,5k? korting momenteel. Zelf rijd ik iX3 pre lcd, wil wel sneller laden maar alle auto’s die ik heb gereden vond ik maar een kleine upgrade. En de bijtelling van de nieuwe auto’s vind ik wat gortig worden dus overweeg om na november privé te gaan rijden en dan een tweedehands IX3 LCI te gaan rijden.
edit:
lijkt erop dat er nu minder korting op de smart zit

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:53
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Ik zou de Zeekr 7x zeker proefrijden! Maar Zeist is zeker best ver voor je?
Van de Chinezen de meest begeerlijke. Als je toch Chinees kiest zou ik , zeekr, xpeng of polestar kiezen., mooie technieken en merken die i.i.g. blijven bestaan.

• PauseBreak
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:31:
En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet?
Heel flauw: daar kom je alleen achter door er langere tijd mee te rijden en te beoordelen of het bij je usecases past of dat het overkill is gebleken. Ik heb zelf een BYD Sealion 7 Excellence AWD 91,3kWh. Eigenlijk alleen omdat dit het compromis is waar mijn vrouw en ik op uitkwamen (ik wou een auto à la BYD Seal qua vormfactor maar dat vond zij te klein dus dan sluit je een compromis :+ ). Prima auto, heerlijk comfortabel, de pieklaadsnelheid en laadcurves zijn meer dan prima. Maar eerlijk gezegd: met een tikkie minder uitgeven krijg je een vrijwel net zo goede auto hoor.

En vooral: als je thuis kunt laden gebruik je dat snelladen eigenlijk alleen op vakantie. Dat is ook waar ik in mijn eerdere post naartoe ging. Hoe vaak ga je nu op vakantie en hoe noodzakelijk is het dan dat je in die uitzonderingssituatie zo snel mogelijk weer bij die snellader weg bent? In mijn geval (ik woon dicht bij Duitsland en heb familie overal en nergens) vrij regelmatig, maar met jong gezin zijn mijn kinderen echt nog niet klaar als de auto al lang en breed op 100% zit. Dus die 800v van de Sealion 7? Mja, niet écht nodig gebleken in mijn praktijk, maar dat is míjn praktijk. Niet per se de jouwe, dus ga rijden met wat je echt interessante auto's vindt en kies de auto die jij het fijnst vindt rijden.

Nee, merp!

• Arjan90
Thanks voor de overwegingen! Dat is inderdaad precies waar wij ook om zitten. We hebben twee kinderen van 9 en 12. De plaspauzes worden minder, maar vrouwlief kan er soms ook wat van :o Met 800v zal een snelle laadstop al weer wat prik erin stoppen en dat levert nu met de Enyaq gewoon te weinig op. Dat maakt het ook een beetje "theoretisch" voor ons. Behalve dan de lachende Tesla bestuurders (damn you!) die in dezelfde tijd als wij ruim de dubbele hoeveelheid kilometers hadden geladen (de Model Y is natuurlijk ook efficiënter).

Laatst één keer richting België, het was een graad of 16 denk ik, de 130kW zien aantikken. De auto had toen 10%. Dat hadden we nog nooit gezien, ging als een malle, dus de omstandigheden waren kennelijk perfect voor de auto.

En je hebt gelijk hoor, het is vooral met langere reizen dat je er last van hebt, en zo vaak is dat eigenlijk niet. Maar áls we dan toch aan het kijken zijn, dan kijken we ook zeker voor die ritten, de insteek is toch echt dat we de auto zeker 4-5 jaar gaan rijden.

• Gonadan

Gonadan

Overkill is een ander woord voor marge in deze context. Vaak niet nodig, soms wel lekker. Net als stevig vermogen of koppel. Meestal zwaar overkill, maar toch fijn om te hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:27:
Thanks voor de overwegingen! Dat is inderdaad precies waar wij ook om zitten. We hebben twee kinderen van 9 en 12. De plaspauzes worden minder, maar vrouwlief kan er soms ook wat van :o Met 800v zal een snelle laadstop al weer wat prik erin stoppen en dat levert nu met de Enyaq gewoon te weinig op. Dat maakt het ook een beetje "theoretisch" voor ons. Behalve dan de lachende Tesla bestuurders (damn you!) die in dezelfde tijd als wij ruim de dubbele hoeveelheid kilometers hadden geladen (de Model Y is natuurlijk ook efficiënter).

Laatst één keer richting België, het was een graad of 16 denk ik, de 130kW zien aantikken. De auto had toen 10%. Dat hadden we nog nooit gezien, ging als een malle, dus de omstandigheden waren kennelijk perfect voor de auto.

En je hebt gelijk hoor, het is vooral met langere reizen dat je er last van hebt, en zo vaak is dat eigenlijk niet. Maar áls we dan toch aan het kijken zijn, dan kijken we ook zeker voor die ritten, de insteek is toch echt dat we de auto zeker 4-5 jaar gaan rijden.
Wat in jouw geval dan eigenlijk veel relevanter is, is de laadcurve en daadwerkelijke laadtijd 10-80 (of 10-90 met LFP zoals bij BYD). Fastned heeft daar wel data over gepubliceerd, daar kan je eens naar kijken want dat is allemaal hoe de auto's daadwerkelijk op hun netwerk presteren. EV-database zegt er ook wel wat over, maar als ik kijk naar mijn eigen auto dan klopt er niet heel veel van hun cijfers.

En eerlijk gezegd denk ik dat iedere 800v auto wel voldoet voor het vakantietripscenario. Ook pubers moeten even naar de wc, even wat eten, etc. Je bent zo al een kwartier of langer verder en dan voldoet zoals gezegd eigenlijk iedere moderne EV wel.

Nee, merp!

• Ecological
Om aan te vullen, ik ben in 2021 met de Tesla Model 3 SR+ naar Grenoble gereden. 300km range. Ik vond het geweldig! Beetje pionieren en helpen laten zien aan mensen dat EV rijden prima kan.

Nu paar jaar later heb ik een bedrijf en wil ik meer road trips doen. Ook door Duitsland. Lekker even weg. Ik vind het tevens fijn nu om wat flexibeler te zijn met laad stops en met dynamische tarieven ook wat langer mee te gaan doordeweeks zodat ik hem met negatieve prijzen kan volgooien. :+

Daarnaast vind ik het leuk om de nieuwste techniek te hebben en een early adopter te zijn. Tevens wil ik een grote sleur hut kopen en dan helpt een grote accu en 800v ook.

Helemaal omdat ik de auto nog wel even wil houden zijn dit allemaal overwegingen.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:45

Even geduld nog en de Rivian R2 is ook in Europa te koop.

• Ecological
Zjanzjak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Even geduld nog en de Rivian R2 is ook in Europa te koop.
De eerste paar worden nu in Amerika uitgeleverd, ik denk dat het nog wel paar jaar duurt helaas. Helemaal met de huidige geopolitieke ontwikkelingen duurt het uitrollen wel even.

Jammer want ik vind de R1 wel leuk :)

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic