WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:30
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.
Dit is inderdaad zo mooi.

Toen ik nota bene bij Athlon in Almere zat reden de werknemers van Athlon allemaal "redelijke" leaseauto's. Echter waren ze net overgenomen door Daimler, dus de Duitse enclave om Athlon "even" recht te trekken stond ook op de parkeerplaats. De regel bij Daimler/MB was dat je elk jaar (!) en soms zelfs elke 6 maanden (afhankelijk van het model) een andere auto kon rijden. Op die manier konden ze zoveel mogelijk auto's de markt op gooien die het onderhoud (de echte marge pakker) bij de dealer moesten doen.

Combineer dat met de soepele regels qua lease in Dld en er stonden opeens allerlei C43/E53 en zelfs een S63 met duitse platen naast de zwarte, grijze en witte Skoda's en VW's :+

Mooie tijden, de afgunst van de mensen van Athlon droop er vanaf.

K to the KillaZ

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

[Afbeelding]
Wel een bijzondere recentie, de eerste stap bij het maken van een afspraak is namelijk of je de auto zelf wilt brengen of gebruik wilt maken van de haal &breng service. En dan pas kun je een garage kiezen. Bij sommige garages is er dan alsnog de keuze voor vervangend vervoer als je afziet van de haal&breng service.
En de dealers zetten zelf hun agenda vaak dicht de eerst 2 a 3 maanden omdat het er zo druk is. Dus is logisch dat die niet meteen naar voren komen. Je kunt vaak gewoon met de dealer een afspraak maken, zeker als er ook nog garantiewerk of een terugroepactie bij zit is mijn ervaring.

Nu met de Tesla nog makkelijker, die mag alleen maar maar Tesla voor onderhoud en dat regel je direct met de Tesla app. Maargoed, die hoeft dan niet elk jaar een olieverversing oid dus ben er in de 2 jaar dat ik hem heb nog nooit geweest.
Vraag me ook serieus af waarom je perse naar de merkdealer wilt om een keer per jaar je olie te verversen. Is niet dat daar speciale mensen werken die veel meer verstand hebben van de auto dan bij een vakgarage. De enige reden dat ik er met mijn octavia kwam was vanwege de vele software problemen en updates.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24

JB

Cédric roelt!

@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?

Mijn boefje is liev!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:52
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:
@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?
Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:

Wees blij dat je überhaupt naar een dealer mag. Zij doen periodiek onderhandelingen met de merken en als die niet genoeg toegeven aan Ayvens dan blokkeren ze gewoon alle dealers en mag je naar een Profile of James autoservice voor service en onderhoud….

PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door DNN!S op 03-06-2026 11:43 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:23
R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?
Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.

• JB

JB

Cédric roelt!

R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Begrijpend lezen is lastig… natuurlijk bepalen zij, maar met een portal en algoritmes mijn preferred dealer wegdrukken en met allerlei andere opties komen waar zij uitmelkcontracten mee hebben is next level.

Als ik naar mijn dealer kan/mag omdat zij ook mogen servicen, waarom wordt het mij als berijder dan bewust lastig gemaakt?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 03-06-2026 12:32 ]

Mijn boefje is liev!

• DNN!S
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
[...]
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.
Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).

• JB

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).
Kijk, ook dat kan altijd gebeuren, maar door logge systemen en geforceer met portals, kost het je als berijder enorm veel frustraties/tijd/geld.

Die portal kwam toentertijd ook uit het niets, dealer belde op dat ie de auto niet mocht servicen. Na escaleren via fleetmanager werd er een uitzondering gemaakt omdat ik niet via de portal had gewerkt }:O Dat deed ik daarvoor ook niet, auto was al meermaals binnen geweest, alles met telefoon. Ik ken gelukkig geen andere LM die ook alleen maar werkt met een portal. Verschrikkelijk. Zo lang alles precies in het straatje past, gaat dat goed, maar staat nog steeds los van ergens heen mogen maar het bewust frustreren.

Mijn boefje is liev!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.
In principe wel, maar toen ik een onderhoud deed 6 maanden voor de lease af liep en ze de remblokken niet mochten vervangen heb ik het toch geescaleerd.

Ik deed toen 3000-4000km per maand, en vond het niet verantwoord om te rijden met remblokken waarvan het lampje af en toe aan ging. Ik heb toen gezegd dat ik hem 2 weken gaf om een akkoord te krijgen van de LM en anders, dat hij dan maar in mijn auto mocht rijden...

Was snel geregeld...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 08:22
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Wie betaalt, bepaalt. Dat geldt hier ook, dus als jij betaalt voor vrije keuze en een goed onderhouden auto heb je daar recht op. Maar daar wordt dan soms weer tot achter de komma ik gespaard.

Ben wel benieuwd wat dat werkelijk zou kosten en wie daar dan ook gebruik van zou maken, of waar de grens ligt wat men er voor bereid is te betalen. Als het op last van m’n werkgever zou zijn 20 minuten verder te moeten rijden dan de eerste goede dealer zijn het 40 (of 80) verloren werkminuten en mag men zelf narekenen of het werkelijk zo een zinvolle spaarmaatregel is zolang de toko niet op omvallen staat maar gewoon zware cijfers draait :)

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

PeaceNlove

Deugleuter

Ach valt toch allemaal wel mee toch? Ik zit bij van Mossel en die verplichten je alles te regelen bij de bedrijfsonderdelen van van Mossel. APK + beurt? Die afspraak van 2 maanden van te voren cancellen ze zonder het me te laten weten en daar kom je dus 2 weken voor de APK verloopt achter…, diezelfde toko presteerde het ook om op de dag van dat mijn voorbanden vervangen moesten worden de banden überhaupt niet besteld te hebben.

Schadehersteller? Ik kreeg de auto met allemaal kritiek brandende storingslampjes mee terug.

Dus volgens mij maakt het allemaal geen ene k.. meer uit welke toko je hebt, ze zijn allemaal tot op het bot kapot geautomatiseerd. Ik ben er dermate klaar mee dat ik eind dit jaar het mobiliteitsbudget pak en dan hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:17
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Begrijpend lezen is lastig… natuurlijk bepalen zij, maar met een portal en algoritmes mijn preferred dealer wegdrukken en met allerlei andere opties komen waar zij uitmelkcontracten mee hebben is next level.

Als ik naar mijn dealer kan/mag omdat zij ook mogen servicen, waarom wordt het mij als berijder dan bewust lastig gemaakt?
Bekijk het van de andere kant. Ik ben wagenparkbeheerder (als klein deel van mijn takenpakket). Ik heb zo’n gevalletje van de uitzondering met betrekking tot een dealer. Achteraf een ramp, doe ik niet meer met die (bekende merk)dealer. Daar heb je extra werk aan, wat jij als berijder niet ziet. Daarom probeer je - in mijn geval - het aantal leasemaatschappijen te beperken om efficiënt te werken, mits zij competitief zijn en de dienstverlening op orde is.

Daarnaast heb je ook je vaste klanten van haantjes die altijd maar op hun strepen staan omdat normaal vragen moeilijk is op een of andere manier. Onlangs nog een collega geholpen door buiten de kaders te gaan en een uitzondering te creëren om zo de privé bijdrage te beperken wat gelukt is. Dan help je iemand, zou je denken. Krijg je achteraf een trap na en een grote bek dat het niet snel genoeg gegaan is en dat ze het niet eens zijn met de bedrijfsregeling. Voor zulke drammers zet ik de volgende keer de extra stap niet meer.

• nosuchuser
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:02:
Ach valt toch allemaal wel mee toch? Ik zit bij van Mossel en die verplichten je alles te regelen bij de bedrijfsonderdelen van van Mossel. APK + beurt? Die afspraak van 2 maanden van te voren cancellen ze zonder het me te laten weten en daar kom je dus 2 weken voor de APK verloopt achter…, diezelfde toko presteerde het ook om op de dag van dat mijn voorbanden vervangen moesten worden de banden überhaupt niet besteld te hebben.

Schadehersteller? Ik kreeg de auto met allemaal kritiek brandende storingslampjes mee terug.

Dus volgens mij maakt het allemaal geen ene k.. meer uit welke toko je hebt, ze zijn allemaal tot op het bot kapot geautomatiseerd. Ik ben er dermate klaar mee dat ik eind dit jaar het mobiliteitsbudget pak en dan hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.
Ik ben benieuwd of een mobiliteitsbudget gunstiger is dan een auto van de zaak - ik krijg het niet rond gerekend. Experts op dit gebied die ik ken krijgen het ook niet voor elkaar. Als jou het wel lukt, ben ik oprecht benieuwd hoe (niet vervelend bedoeld, ben er oprecht nieuwsgierig naar).

• DNN!S
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:02:
hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.
Misschien bestaan die nog in de occasionmarkt maar bij merkdealers hoef je dat al heel lang niet meer te verwachten. Die zijn net zo efficiënt ingericht als leasemaatschappijen en hebben geen tijd voor een menselijke kant. Zelfs bij een dealer waar ik al 5 of 6 nieuwe auto’s had besteld en al 20 jaar trouw voor onderhoud kwam werd ik de laatste keer behandeld alsof ik om een poster kwam vragen. Een bloemetje bij het ophalen krijg je al helemaal niet meer.

En ik snap het ook wel. Pas geleden eens bij een grote BMW-dealer een uurtje gewacht op onderhoud en in dat uur op een gewone dinsdagmiddag waren er wel 50 interacties met klanten die nieuwe auto’s ophaalden, onderhoud haalden en brachten etc.

Gelukkig kom je er met de huidige betrouwbare auto’s maar 2x in de 4 jaar. De gezelligheid en leukigheid van vroeger is er echt af.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik ben benieuwd of een mobiliteitsbudget gunstiger is dan een auto van de zaak - ik krijg het niet rond gerekend. Experts op dit gebied die ik ken krijgen het ook niet voor elkaar. Als jou het wel lukt, ben ik oprecht benieuwd hoe (niet vervelend bedoeld, ben er oprecht nieuwsgierig naar).
Ik mag 900 mobiliteits budget hebben. Ik rij nu ongeveer 15000 per jaar, zal wellicht oplopen naar 20000. Ik kan er prima mee leven een 2e hands aan te schaffen, dus heb voor de rekensom gewoon even mijn huidige leaseauto in de anwb rekentool gegooid en daar kwam met een 10 jaar termijn voor bezit een maandelijkse kost van ongeveer 600 euro uit.

Stop ik met leasen komt de bijtelling te vervallen, dat is 250 euro a 300 euro winst…

Mobiliteitsbudget krijg je de kilometers bruto=netto, dus gemakshalve ga ik even voor 500 euro extra op de rekening.

Dus met leasen 250 euro minder salaris, met mobiliteitsbudget 500 euro meer en dan 600 euro meer aan kosten, 150 winst?

Maar zal in de praktijk wel anders uitpakken, ik kan thuis laden, aan de zonnepanelen en ik ga ERE opstrijken, dus de variabele kosten zullen waarschijnlijk lager zijn.

Ik kan het rond rekenen, maar op basis van weinig kilometers, geen bezwaar tegen een 2e hands en hoef niet iedere 5 jaar een nieuwe auto…

Voel je vrij gaten in de argumentatie te schieten….

• nosuchuser
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Ik mag 900 mobiliteits budget hebben. Ik rij nu ongeveer 15000 per jaar, zal wellicht oplopen naar 20000. Ik kan er prima mee leven een 2e hands aan te schaffen, dus heb voor de rekensom gewoon even mijn huidige leaseauto in de anwb rekentool gegooid en daar kwam met een 10 jaar termijn voor bezit een maandelijkse kost van ongeveer 600 euro uit.

Stop ik met leasen komt de bijtelling te vervallen, dat is 250 euro a 300 euro winst…

Mobiliteitsbudget krijg je de kilometers bruto=netto, dus gemakshalve ga ik even voor 500 euro extra op de rekening.

Dus met leasen 250 euro minder salaris, met mobiliteitsbudget 500 euro meer en dan 600 euro meer aan kosten, 150 winst?

Maar zal in de praktijk wel anders uitpakken, ik kan thuis laden, aan de zonnepanelen en ik ga ERE opstrijken, dus de variabele kosten zullen waarschijnlijk lager zijn.

Ik kan het rond rekenen, maar op basis van weinig kilometers, geen bezwaar tegen een 2e hands en hoef niet iedere 5 jaar een nieuwe auto…

Voel je vrij gaten in de argumentatie te schieten….
Dank voor de uitvoerige uitleg. Als je 20.000 per jaar rijdt - en dat is woon-werk/zakelijk, dan heb je maximaal € 417 per maand onbelast (obv € 0,25 per km), toch? Dan zou mijn vraag zijn of die € 900 netto of bruto is, want het resterende gedeelte zal dan belast worden met loonbelasting.

persoonlijk heb ik het niet rond gerekend, maar uitgaande van een nieuwe auto die ik privé lease; ik rijd het dubbele, grootste gedeelte zakelijk en ik heb geen zin om elke x aantal jaar een auto te moeten kopen vanwege mijn werk. Onder andere omdat je bij aanschaf in een keer een fors bedrag mag aftikken.

Daarnaast trek je een risico naar je toe. Een aantal jaren geleden is mijn privé auto total loss geraakt buiten mijn schuld om. De verzekerde keerde de dagwaarde uit van de auto, maar daar kon ik geen nieuwe (tweedehands) auto’s qauto van kopen. Dus dan trek je die investering naar voren.

als berijder krijg ik het niet rond gerekend. Maar vanuit mijn functie bekijk ik het ook vanuit de werkgever. Omdat je niet alles netto kunt uitkeren, moet je een hoger bruto bedrag uitkeren (niet zelden 50%). Daarnaast kan een bedrijf betaalde btw verrekenen met voorbelastingen, waar een consument de btw volledig als kosten heeft. Om een werknemer hetzelfde te bieden als voorheen dmv een leaseauto, moet je een aanzienlijk hoger bruto mobiliteitsbudget bieden.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Dank voor de uitvoerige uitleg. Als je 20.000 per jaar rijdt - en dat is woon-werk/zakelijk, dan heb je maximaal € 417 per maand onbelast (obv € 0,25 per km), toch? Dan zou mijn vraag zijn of die € 900 netto of bruto is, want het resterende gedeelte zal dan belast worden met loonbelasting.
die 900 bruto is grofweg 450 netto, ik krijg dan vervolgens die kilometers onbelast uit die 900 vergoed, dus vandaar dat ik voor het gemak reken met 500 netto.

Met de verzekering noem je nog wel iets, wellicht dat ik een verzekering kies met aanschafwaarde dekking, dan heb je in ieder geval drie jaar lang dat probleem niet.

Als je als werknemer inderdaad exact hetzelfde wil vanuit een mobiliteitsbudget dan wordt het inderdaad moeilijk. Gloednieuwe auto privé de dealer uitrijden is een dure hobby. Vandaar ook mijn keuze voor een auto waar de kop al vanaf is.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:25:
[...]

als berijder krijg ik het niet rond gerekend. … Om een werknemer hetzelfde te bieden als voorheen dmv een leaseauto, moet je een aanzienlijk hoger bruto mobiliteitsbudget bieden.
Twee parameters moeten daadwerkelijk anders.
  1. Je bent geen dief van je eigen portemonnee en koopt een occassion.
  2. Je doet langer met je auto dan 5 jaar.
Zodra je over de termijn heen gaat is het letterlijk geld verdienen. Kosten voor onderhoud worden veelal overschat. En leasewagens gaan met 150.000 - 200.000 km eruit, maar een beetje auto kan een stuk langer door.

SirLenncelot in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

Maar ja; wil je een gloednieuwe bak elke 4 jaar dan kun kun je niet op tegen zakelijke lease.

• JB

JB

Cédric roelt!

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Bekijk het van de andere kant. Ik ben wagenparkbeheerder (als klein deel van mijn takenpakket). Ik heb zo’n gevalletje van de uitzondering met betrekking tot een dealer. Achteraf een ramp, doe ik niet meer met die (bekende merk)dealer. Daar heb je extra werk aan, wat jij als berijder niet ziet. Daarom probeer je - in mijn geval - het aantal leasemaatschappijen te beperken om efficiënt te werken, mits zij competitief zijn en de dienstverlening op orde is.

Daarnaast heb je ook je vaste klanten van haantjes die altijd maar op hun strepen staan omdat normaal vragen moeilijk is op een of andere manier. Onlangs nog een collega geholpen door buiten de kaders te gaan en een uitzondering te creëren om zo de privé bijdrage te beperken wat gelukt is. Dan help je iemand, zou je denken. Krijg je achteraf een trap na en een grote bek dat het niet snel genoeg gegaan is en dat ze het niet eens zijn met de bedrijfsregeling. Voor zulke drammers zet ik de volgende keer de extra stap niet meer.
Gevalletje? Dan hebben jullie het toch gewoonweg anders ingeregeld? Bij ons is alles gewoon via de dealer mogelijk, dat zijn geen uitzonderingen, maar geldt voor iedereen. Onderhoud, ruit vervangen, banden wisselen. Alleen schade niet volgens mij, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Uitzonderingen moet je ook niet willen, of er moeten hele goede redenen voor zijn. En ja dan is het vrij frustrerend als je dan een trap na krijgt. Geen idee hoe het precies zit, ken de details niet.

Mijn boefje is liev!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik krijg het altijd rond gerekend. (Toen ik nog voor een werkgever werkte). Maar buiten de mobiliteitsbudget (welke gelijk moet zijn aan je leasekosten ex brandstof) moet je ook je kilometer vergoeding krijgen. En bij mijn laatste werkgever was dat 29 cent dus was het helemaal makkelijk rond te krijgen.

Moet wel zeggen dat, in mijn tijd van zakelijk leasen, de leasebedragen altijd EX brandstof was en dat ik een goed budget had (+1000 euro per maand)

Nu alweer 10 jaar leasevrij. Heeeeeerlijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Tommie12
DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Gelukkig kom je er met de huidige betrouwbare auto’s maar 2x in de 4 jaar. De gezelligheid en leukigheid van vroeger is er echt af.
Gezellig en leuk bij een dealer?

Nooit mee gemaakt, en ik rij auto sinds 1986.

Alles heb ik meegemaakt.

Afspraak gemaakt, en bij aankomst weten ze van niks. Herstellingen die in 3 keer moeten gebeuren, foute facturen, oliedop niet dicht, auto terugkrijgen waar er 3 rode lampjes aan gaan op het dashboard (olie en water niet terug opgevuld), bouten van wielen niet aan getrokken, banden te hard of te zacht,...

Hoe minder ik er moet komen, hoe beter.

• JB

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Alles heb ik meegemaakt.

Afspraak gemaakt, en bij aankomst weten ze van niks. Herstellingen die in 3 keer moeten gebeuren, foute facturen, oliedop niet dicht, auto terugkrijgen waar er 3 rode lampjes aan gaan op het dashboard (olie en water niet terug opgevuld), bouten van wielen niet aan getrokken, banden te hard of te zacht,...

Ik vind de contrasten altijd wel mooi :D In mijn regio zijn er gelukkig nog een aantal dealers die zich niet laten opslokken door de grote jongens. Ik heb nog nooit meegmaakt, wat jij schrijft. Ze kennen je bij naam, de verkoper komt altijd even buurten als je er voor onderhoud bent etc.

Mijn boefje is liev!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Alles heb ik meegemaakt.

Misschien ook pech? 14 auto's gehad in 20 jaar, en slechts 1 keer gedoe, dat was de laatste met Ford (Mustang) waar Ford behoorlijk wat steken laat vallen. Voor de rest, altijd prima service, auto netjes schoon na elke beurt of zelfs bandenwissel .

(BMW, Mercedes, Volvo)

• Tommie12
JB schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Ik vind de contrasten altijd wel mooi :D In mijn regio zijn er gelukkig nog een aantal dealers die zich niet laten opslokken door de grote jongens. Ik heb nog nooit meegmaakt, wat jij schrijft. Ze kennen je bij naam, de verkoper komt altijd even buurten als je er voor onderhoud bent etc.
Heb ik ook ooit bij een kleine dealer van Renault meegemaakt hoor.

Ik had altijd een lijstje met 3-4 dingen die moesten gedaan worden, en altijd waren er 1-2 punten niet opgelost... En ik kwam daar voor terug. Dat vond hij niet leuk, tot hij na 2 jaar zei dat hij er geen zin meer in had, wou ook niet meer voor klanten van LM werken.

Bij die auto was na 6 maanden de tankklep vast komen te zitten. Die ging steeds stroever. Dus ik vroeg een andere tankklep. Kwam de auto halen... tankklep was afgebroken door hem, ik moest een week later maar eens terugkomen. Dat deed ik, en hij had die ongelakt gemonteerd.... Vond hij normaal... ik niet.

Dus nog eens terug... En toen kreeg ik in het lang en breed te horen dat hij niet vergoed werd voor dat lakwerk, terwijl het toch echt een garantiepuntje was. Was niet mijn probleem, en toen is het moeilijker en moeilijker gegaan.

• JB

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Heb ik ook ooit bij een kleine dealer van Renault meegemaakt hoor.

Ik had altijd een lijstje met 3-4 dingen die moesten gedaan worden, en altijd waren er 1-2 punten niet opgelost... En ik kwam daar voor terug. Dat vond hij niet leuk, tot hij na 2 jaar zei dat hij er geen zin meer in had, wou ook niet meer voor klanten van LM werken.

Bij die auto was na 6 maanden de tankklep vast komen te zitten. Die ging steeds stroever. Dus ik vroeg een andere tankklep. Kwam de auto halen... tankklep was afgebroken door hem, ik moest een week later maar eens terugkomen. Dat deed ik, en hij had die ongelakt gemonteerd.... Vond hij normaal... ik niet.

Dus nog eens terug... En toen kreeg ik in het lang en breed te horen dat hij niet vergoed werd voor dat lakwerk, terwijl het toch echt een garantiepuntje was. Was niet mijn probleem, en toen is het moeilijker en moeilijker gegaan.
Mja, geen idee. Ik ben ook een "puntje-precies" type, maar als je niet "dezelfde taal" spreekt en/of een dealer wordt vastgezet door een LM omdat hij de kosten niet kwijt kan...

Zelf meegemaakt met een turbo, die klonk niet lekker maar werd afgedaan als producteigenschap. Toen ik vroeg om dezelfde motorisering te starten, was het snel klaar met discussiëren. Wat bleek (in dit geval Volvo), Volvo Nederland deed het af als producteigenschap en de dealer kreeg dus geen garantieclaim voor elkaar. De LM ging uiteraard ook niets doen. Dus dan maar escaleren... Het is altijd wel wat, maar als de dealer klem gezet wordt, is het niet perse de schuldige vaak ;)

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1