Dat zou met een PV5 ook geen probleem mogen zijn.Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
De vraag is inderdaad wat je wil. Fatsoenlijke ruimte en minder range of minder ruimte en meer range. Als je vaak met 7 man op pad gaat zou ik het eerste kiezen. Met een ID.Buzz kun je prima 1000km afleggen per dag.
Hangt er - zoals je zelf al stelt - gewoon vanaf wat je zelf wil.
In dit geval, hoe lang wil je onderweg DC laden om die 1000 km te halen? (De Kia PV5 kan max. 150 kW DC laden).
En hoe snel wil je die 1000 km afhaspelen (hoe hoger de snelheid - zeker met een "bus" - hoe lager de daadwerkelijk beschikbare range). Rij je constant 90 of constant 130 km/uur is (inzake range) voor een EV doorgaans een wereld van verschil.
Indien 7 plaatsen een primaire vereiste is (om volwassenen te vervoeren over een langere afstand) zou ik idd ook kiezen voor meer ruimte (maar met 7 zitplaatsen is de bagageruimte ook beperkt, dus wat wil je?) en iets minder range. Maar tegenwoordig vind je zowat overal voldoende DC snellaadpalen.
Zelf zou de prijs voor mij ook een doorslaggevende rol spelen.
De ID Buzz ziet er "hip" uit maar die prijs en dat verbruik zijn niet de sterkste kanten.
De MP5 (ik heb alleen nog maar met de cargo en 5-zitter gereden, de 7-zitter was nog niet beschikbaar bij de dealer) ziet eruit als een "werkbus" maar is, mijn mening, heel praktisch, zeer goed zicht rondom, veel binnenruimte en in verhouding praktische buitenruimte (niet te groot om te parkeren). In vergelijking is de EV9 een "tank".
[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 09:33 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)