• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
De vraag is inderdaad wat je wil. Fatsoenlijke ruimte en minder range of minder ruimte en meer range. Als je vaak met 7 man op pad gaat zou ik het eerste kiezen. Met een ID.Buzz kun je prima 1000km afleggen per dag.
Dat zou met een PV5 ook geen probleem mogen zijn.
Hangt er - zoals je zelf al stelt - gewoon vanaf wat je zelf wil.
In dit geval, hoe lang wil je onderweg DC laden om die 1000 km te halen? (De Kia PV5 kan max. 150 kW DC laden).
En hoe snel wil je die 1000 km afhaspelen (hoe hoger de snelheid - zeker met een "bus" - hoe lager de daadwerkelijk beschikbare range). Rij je constant 90 of constant 130 km/uur is (inzake range) voor een EV doorgaans een wereld van verschil.

Indien 7 plaatsen een primaire vereiste is (om volwassenen te vervoeren over een langere afstand) zou ik idd ook kiezen voor meer ruimte (maar met 7 zitplaatsen is de bagageruimte ook beperkt, dus wat wil je?) en iets minder range. Maar tegenwoordig vind je zowat overal voldoende DC snellaadpalen.
Zelf zou de prijs voor mij ook een doorslaggevende rol spelen.
De ID Buzz ziet er "hip" uit maar die prijs en dat verbruik zijn niet de sterkste kanten.
De MP5 (ik heb alleen nog maar met de cargo en 5-zitter gereden, de 7-zitter was nog niet beschikbaar bij de dealer) ziet eruit als een "werkbus" maar is, mijn mening, heel praktisch, zeer goed zicht rondom, veel binnenruimte en in verhouding praktische buitenruimte (niet te groot om te parkeren). In vergelijking is de EV9 een "tank".

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 09:33 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:03
Puppetmaster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:10:
De Hyundai ionic9 heeft standaard de grootste accu en laadt het snelst.

Op zich heeft de L ID.buzz 86 kWh netto best een aardig bereik, 400km moet haalbaar zijn in de praktijk. Hij laadt ook sneller dan de Peugeot.
terug cross-post. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:18
ZeRoC00L schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:24:
[...]

de YL is een 6 zitter, de tweede zitrij mist de middelste stoel.
Oja true, zijn twee captain seats inderdaad, excuus. De normale Y heeft echter geen volwaardige 3de zitrij.

Je zou nog naar een Model X kunnen kijken.

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-08 20:54
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:56:
Je kan nu ook de Kia MP5 Passenger 7-zitter bestellen.
Prijsgunstiger dan al de voorgaande maar kan niet "ver" rijden (nu wat is "ver" precies?).
Voor ons is ver zo rond de 350-400km op 1 lading in de winter over de snelweg 100km/u. Daarom viel voor ons de Volkswagen af die haalt volgens mij iets meer als 300km in de winter op de snelweg. Onze familie woont namelijk verder en vindt het met vakanties geen punt om even te snelladen, maar met een dagje naar onze familie (160km ver) wil ik wel graag heen en terug kunnen zonder tussendoor te hoeven te laden.

Bedoel je de Kia PV5? Die vonden wij zelf namelijk behoorlijk lelijk maar heeft net zoals de volkswagen wel flink wat ruimte.

Beenruimte is nu overigens nog geen mega probleem, onze kids zijn nu nog jong en met een 4e op komst willen we gewoon één die zeker wel een jaar of 15 mee gaat en dan is de oudste in de 20. Later is dat dus wel meer een 'probleem'. Nu hebben we wel gisteren de Kia en Hyundai gezien en ook even gezeten en wij zijn beide niet de langste en dat zat in principe prima. Maar goed met een lange rit weet ik niet of het voor lange tijd ook nog comfortabel zit. Kan daar moeilijk heel de dag op de 3e zitrij blijven zitten en kijken of het lekker blijft zitten :P

Allemaal vast bedankt voor het meedenken, wij zijn namelijk vrij nieuw op het gebied van elektrische auto's.
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Voor ons is ver zo rond de 350-400km op 1 lading in de winter over de snelweg 100km/u. Daarom viel voor ons de Volkswagen af die haalt volgens mij iets meer als 300km in de winter op de snelweg. Onze familie woont namelijk verder en vindt het met vakanties geen punt om even te snelladen, maar met een dagje naar onze familie (160km ver) wil ik wel graag heen en terug kunnen zonder tussendoor te hoeven te laden.

Bedoel je de Kia PV5? Die vonden wij zelf namelijk behoorlijk lelijk maar heeft net zoals de volkswagen wel flink wat ruimte.

Beenruimte is nu overigens nog geen mega probleem, onze kids zijn nu nog jong en met een 4e op komst willen we gewoon één die zeker wel een jaar of 15 mee gaat en dan is de oudste in de 20. Later is dat dus wel meer een 'probleem'. Nu hebben we wel gisteren de Kia en Hyundai gezien en ook even gezeten en wij zijn beide niet de langste en dat zat in principe prima. Maar goed met een lange rit weet ik niet of het voor lange tijd ook nog comfortabel zit. Kan daar moeilijk heel de dag op de 3e zitrij blijven zitten en kijken of het lekker blijft zitten :P

Allemaal vast bedankt voor het meedenken, wij zijn namelijk vrij nieuw op het gebied van elektrische auto's.
Dit veranderd natuurlijk wel de zaak. Over 15 jaar moet er pas een flinke tiener op de derde zitrij te zitten. De komende tien jaar dus sowieso maar 1 of 2 kinderen.

• IvoB2
  • Niet online
400 km bruikbare range (je wil ook niet met 0% SoC toekomen) in de winter met een buskoetswerk, 7 personen met bagage aan boord en verwarming aan lijkt me (nog) een onrealistische verwachting.

Ter vergelijking: ik ben een economische rijder en bij een ideale temperatuur van 21°C en geen wind, geen airco en slechts 2 personen aan boord had onze EV6 (74 kWh netto) onlangs een bruikbare range van 550 km (580 op de GOM). Dit tegen een gemiddelde snelheid van 80-90 (verkeerswerken met verlaagde snelheid en druk verkeer in FR).
Op de terugweg was er geen tot weinig verkeer (130 over langere afstand mogelijk) en bedroeg de range nog maar 380 km.
In de winter (met verwarming op 21°C en één tot twee personen zonder bagage) bedraagt de range nog maar 400 tot 450 km en bij temperaturen onder nul een 360 km.
En het koetswerk is iets gestroomlijnder dan een bus of megaSUV.

Ieder zijn ding maar nu al een beslissing nemen over een 7-zitter waar je die capaciteit maar nodig hebt over 10 tot 15 jaar? :?

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 09:58 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Dat kort laden van 5 minuten om er +100km range bij te krijgen doet mij echt geen pijn als het nodig is. Als je er wel een vindt die het kan (er is al gesteld dat het een onrealistische verwachting is) kun je niet een rit maken van 330km en is dat weer een probleem.

Voor nu is het de voor jou juiste consessies maken.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:54:
Had deze post eerder in een ander topic gezet maar werd hiernaar verwezen dus bij deze plaats ik hem hier even:

Wij zijn op zoek naar een elektrische 7 zitter die het liefste ver kan rijden, betrouwbaar is en ook volwassenen op de 3e zitrij fatsoenlijk kunnen zitten. Wij hebben een vijftal opties op dit moment op het oog namelijk de Kia Ev9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot e-5008, skoda peaq en we vonden zelf de ruimte in de Volkswagen id buzz heel mooi alleen de range daar is erg laag van en wij willen wat langere ritten (ook in de winter) maken.

De Peugeot hebben we ook wel twijfels over, omdat daar toch wel wat problemen mee zijn.

Iemand misschien tips of ervaringen? We komen van een 10 jaar oude Dacia af dus gaat sowieso een upgrade zijn.
Vergeet niet dat voor alle 7-zitters geldt dat ze hoog zijn. En speciaal voor hoge auto's geldt dat het verbruik op de snelweg enorm toeneemt door de hoge luchtweerstand.
Ga dus niet uit van het WLTP verbruik, maar zorg dat je het WLTP-extra high verbruik achterhaalt. Bij een Skoda Peaq is dat bijvoorbeeld 19.44 kWh/100 km, maar voor een EV9 is het nog veel hoger.
Daarbij moet je bedenken dat dat verbruik is bepaald bij 23 graden en zonder zoninstraling (hebben de huichelaars van de autoindustrie mooi voor elkaar gelobbyd :( ) . Er komt dus nog een flinke hoeveelheid bij voor de koeling (of verwarming in de winter).
Dat alles gaat af van je bruikbare totale range. Die zit in de praktijk zomaar op 3/4 tot 2/3 van WLTP (reken even met 70%). Maar dat is van 0-100%, iets wat je nooit doet. In de praktijk rij je meestal van 10-80% (daarboven gaat het laden langzaam, en daaronder worden de meesten toch wel zenuwachtig). Hierdoor gaat die 70% van hierboven nog eens maal 70%, waardoor je in de praktijk op vakantieritten op de snelweg stukken tussen tankstops kunt rijden van ca de helft van je WLTP range.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:54:
Op de terugweg was er geen tot weinig verkeer (130 over langere afstand mogelijk) en bedroeg de range nog maar 380 km.
Dat is de totale range 0-100% toch? Dus als je van 10-80% rijdt, moet je dat nog eens maal 70% doen, waardoor je op ca 270 km tussen laadstops uitkomt, wat aardig in de buurt komt van de bovengenoemde helft van de WLTP range.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IvoB2
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Dat is de totale range 0-100% toch? Dus als je van 10-80% rijdt, moet je dat nog eens maal 70% doen, waardoor je op ca 270 km tussen laadstops uitkomt, wat aardig in de buurt komt van de bovengenoemde helft van de WLTP range.
Idd de totale beschikbare range op de netto inhoud, Ik rij niet op "10-80%". :)
Ik heb nl. een EV waar de accu voor 100% beschikbaar is (netto 74 kWh, de bruto 78 kWh kan ik ter bescherming van de accu zelf niet aan). En 0% op de GOM is ook geen nul. Kan je nog een paar km mee verder rijden.
Waar kan laad ik op tot 100% (en dat is doorgaans thuis).
Aan een FastNed laad ik doorgaans op tot 80% (de overige 20% duurt te lang) maar de laatste keer (op weg naar FR) ook tot 94% (omdat dit de laatste snellaadpaal voor de Franse grens was en dit voldoende was voor de H/T weg en de GOM stond daar bij aankomst nog op 78%). Bij thuiskomst nog 8% over (en kon ie weer thuis op PV opladen).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 11:22 ]

• IvoB2
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:09:
(daarboven gaat het DC laden langzaam trager,
Even een paar details aangepast. :)

Niet van toepassing op AC laden.
En wat is "langzaam"? Trager dan tussen 10 en 80% bij DC laden zou een betere benoeming zijn. En is 50 kW langzaam? Nog maar een tijdje geleden was dat al een mooie laadsnelheid voor de meeste EV's. Het is wel trager dan +200 kW laden tussen 10 en 75% maar "langzaam" zou ik het toch niet noemen. :)

En wie zijn EV kent wordt ook niet zenuwachtig om onder de 10% te duiken. Onder de 20% geeft mijn EV bv. op de geplande navigatierit telkens de dichtsbijzijnde (snel)laadpaal aan en hoeveel laadpalen er op volgende laadlocatie vrij en in gebruik zijn. Je kan dan zelf besluiten of je verder rijdt tot de volgende optie of uit zenuwachtigheid eerder gaat laden.
De range op de GOM past zich ook voortdurend aan de werkelijke omstandigheden (waarbij de aangehouden snelheid een belangrijke parameter is) aan. Je kan ook altijd even "trager" gaan rijden om de beschikbare range terug te vergroten (90 km/uur is zowat de sweetspot voor zuinig EV-rijden, daarboven loopt de beschikbare range alleen maar steeds sneller terug).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 11:34 ]

• Puppetmaster
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Maar dat is van 0-100%, iets wat je nooit doet. In de praktijk rij je meestal van 10-80% (daarboven gaat het laden langzaam, en daaronder worden de meesten toch wel zenuwachtig).
In de dagdagelijkse praktijk (lees woon-werkverkeer) misschien, maar op reis ritten start je gewoon op 100%.
En met een klein beetje ervaring kan je ook best onder de 10% gaan. Ik richt meestal op 5%.
Dat is voor het eerste deel van je reis dus “gewoon” 95% ipv 70%.

Hoever je doorgaat met snelladen is afhankelijk van de laadcurve. Zo kunnen modernere EV’s vaak vlot laden tot 90% en ook nog wel daarboven.
Voor de vervolgstukken heb je dan dus al gauw 85% ter beschikking ipv 70%.

Zeker de ionic9 met z’n grote accu en goede laadsnelheid/curve kan dat makkelijk.
Zo kom je een stuk verder dan obv behouden schattingen.
Zijn verbruik op 110 km/h schijnt 23kWh/100km te zijn. De accu meet 110kWh netto.
De eerste stint is dan 450km en vervolgstints 400km.

Voldoet volgens mij aan de eisen van de vrager. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 25-07-2026 11:54 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• frax1988
True schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Dat kort laden van 5 minuten om er +100km range bij te krijgen doet mij echt geen pijn als het nodig is. Als je er wel een vindt die het kan (er is al gesteld dat het een onrealistische verwachting is) kun je niet een rit maken van 330km en is dat weer een probleem.

Voor nu is het de voor jou juiste consessies maken.
Ook als die Ioniq/peaq/e-5008 met een range boven de 600? Haalt die ook geen 350-400 in de winter?
Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Dit veranderd natuurlijk wel de zaak. Over 15 jaar moet er pas een flinke tiener op de derde zitrij te zitten. De komende tien jaar dus sowieso maar 1 of 2 kinderen.
Ja maar ik heb nu al 3 kinderen (10, 8, 4 jaar) met een 4e op komst en ik heb nu een 5 zitter dus ik heb sowieso een grotere auto nodig. Maar ik wil dus iets hebben wat een beetje toekomstbestendig is en dus zo'n 350km-400km met 100km/u en met beetje fatsoenlijke beenruimte. Overigens kopen we het ook, geen lease o.i.d. waarbij je na 5 jaar makkelijker kan wisselen.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Ook als die Ioniq/peaq/e-5008 met een range boven de 600? Haalt die ook geen 350-400 in de winter?

[...]

Ja maar ik heb nu al 3 kinderen (10, 8, 4 jaar) met een 4e op komst en ik heb nu een 5 zitter dus ik heb sowieso een grotere auto nodig. Maar ik wil dus iets hebben wat een beetje toekomstbestendig is en dus zo'n 350km-400km met 100km/u en met beetje fatsoenlijke beenruimte. Overigens kopen we het ook, geen lease o.i.d. waarbij je na 5 jaar makkelijker kan wisselen.
Verwacht maar niet teveel van een Peugeot (in de winter en zomer). En toekomstbestendig is een huidige Peugeot ook al niet.
De Peaq is nog niet lang genoeg op de markt om er iets zinnigs inzake praktijkcijfers over te zeggen.
De Ioniq zal geen problemen geven.

Wat "winterverbruik" betreft, de ene winterdag is de andere niet. En er zit - voor een BEV - ook al een ruime verwachtingsdelta mbt 350 of 400 km.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 12:36 ]

[...]

[...]

Volgens ev db in de winter bij -10 en 110 km/h heb je 360. Dus met 100 en NL winter zou 400 moeten kunnen. Wel 100 naar 0. En je kunt niet ff 130 rijden als dat zou mogen. Ook zal het na tien jaar 5 tot 10% minder zijn.

WLTP is bij gemiddeld nog geen 50 en bij optimale temperatuur van 23 zonder koeling/verwarming. Bij dubbele snelheid en verwarming op 20 omdat het buiten 0 graden is kan de range zomaar de helft zijn dus, helemaal als je bv ook nog eens wind tegen hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 25-07-2026 12:41 ]

• IvoB2
  • Niet online
@frax1988 Waarom is het voor jou eigenlijk zo'n punt om bij langere ritten niet even een kwartiertje halt te houden om bij te laden? Kunnen de kids gelijk even naar het toilet en/of hun benen strekken.
Of rij je bijna dagelijks +300 km? Dan is het uiteraard een totaal andere case maar dat is me tot nu toe niet duidelijk.

Het is, mijn mening, bij langere ritten en zeker met kids aan boord, sowieso aan te raden om elke 250 tot 300 km even halt te houden en de benen te strekken. Toen ik nog met de oliestoker reed was dat - voor ons - niet anders. Op dat gebied dus nul aanpassingsproblemen (voor ons).

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 13:47 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
@frax1988 Wat is je budget? Mercedes VLE 300 is technisch verreweg het beste.

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 25-07-2026 13:24 ]

• frax1988
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:46:
@frax1988 Waarom is het voor jou eigenlijk zo'n punt om bij langere ritten niet even een kwartiertje halt te houden om bij te laden? Kunnen de kids gelijk even naar het toilet en/of hun benen strekken.
Of rij je bijna dagelijks +300 km? Dan is het uiteraard een totaal andere case maar dat is me tot nu toe niet duidelijk.

Het is, mijn mening, bij langere ritten en zeker met kids aan boord, sowieso aan te raden om elke 250 tot 300 km even halt te houden en de benen te strekken. Toen ik nog met de oliestoker reed as dat - voor ons - niet anders. Op dat gebied dus nul aanpassingsproblemen (voor ons).
Onze familie woont voor ons 160km ver. Dat is ongeveer normaal 1 uur en 3 kwartier rijden, stoppen doen wij nu dus eigenlijk nooit tenzij de nood heel erg hoog is maar dat komt zelden voor. Vandaar dat ik dus zo rond de 350-400km per lading in de winter over de snelweg wil hebben en dan heb ik het even ruim geschat (degradatie meegeteld). Ook dus vooral omdat we de auto echt lang willen kunnen gebruiken. Dus dagelijks zeker niet maar wel minstens 1x in de maand minstens 320km wat we op 1 dag willen kunnen rijden, ook in de winter met gewoon 100km/u.
mitsumark schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:17:
Wat is je budget? Mercedes VLE 300 is technisch verreweg het beste.
Liefst 60k maar we zouden kunnen rekken tot zo'n 70k + de inruil van onze huidige auto waar we minstens 5k voor terugkrijgen en maximaal 9k. Net trouwens even gekeken naar de Peugeot e-5008 zag er op zich redelijk uit maar wel redelijk krap op de 3e zitrij. En betrouwbaarheid is voor ons daar ook wel een dingetje.
Ja op dit moment lijkt me dat de beste optie maar wat een bakbeest. Zijn we nu totaal niet gewend en hoeft van ons ook niet perse maar denk niet heel veel keuze binnen ons budget en wensen.

[ Voor 10% gewijzigd door frax1988 op 25-07-2026 13:29 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

Model Y 7 zitter iets? Ik zou trouwens als gezinsauto zelf ook minimaal 400km (liefst meer) in winterse omstandigheden doen. Dan kun je 350km rijden ongeveer tot de volgende stop.
Heb zelf een EV die haalt in de zomer 400km , als we in de winter met onze 3 kinderen op pad gaan pakken we de PHEV voor langere afstanden....
Om de 2 uur stoppen klinkt ideaal maar als er net 2 of 3 in slaap zijn gevallen rijd je het liefst nog even door. We stemmen de stops af op hun (slaap) ritme en niet op die van de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2026 13:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Zijn er geen laadpalen in de buurt op plek van bestemming? Het is ook bijna nooit winter natuurlijk. Al moet die 5 minuten even laden op de terugweg toch ook niet zo’n punt zijn. Kids een ijsje en door. Ioniq 9 met 5k korting nu wel interessant. Al is het wel een kostbare auto. Hoog verbruik, hoge wegenbelasting en hoge verzekering en natuurlijk hoge aanschaf/afschrijving.

• mitsumark
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:25:
Liefst 60k maar we zouden kunnen rekken tot zo'n 70k + de inruil van onze huidige auto waar we minstens 5k voor terugkrijgen en maximaal 9k. Net trouwens even gekeken naar de Peugeot e-5008 zag er op zich redelijk uit maar wel redelijk krap op de 3e zitrij. En betrouwbaarheid is voor ons daar ook wel een dingetje.
Instapprijs is 72k, afhankelijk van wat je extra zou willen kun je hem zo duur maken als je wilt, maar voor 75-80k heb je imo al een heel complete auto, al kun je er ook 100k+ van maken als je echt de laatste snufjes wilt.
Bereik, snelladen, ruimte echt helemaal prima.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Onze familie woont voor ons 160km ver. Dat is ongeveer normaal 1 uur en 3 kwartier rijden, stoppen doen wij nu dus eigenlijk nooit tenzij de nood heel erg hoog is maar dat komt zelden voor. Vandaar dat ik dus zo rond de 350-400km per lading in de winter over de snelweg wil hebben en dan heb ik het even ruim geschat (degradatie meegeteld). Ook dus vooral omdat we de auto echt lang willen kunnen gebruiken. Dus dagelijks zeker niet maar wel minstens 1x in de maand minstens 320km wat we op 1 dag willen kunnen rijden, ook in de winter met gewoon 100km/u.

[...]

[...]

Ja op dit moment lijkt me dat de beste optie maar wat een bakbeest. Zijn we nu totaal niet gewend en hoeft van ons ook niet perse maar denk niet heel veel keuze binnen ons budget en wensen.
De Mercedes VLE300 valt dan al af want zit daar ruim boven (en dat geldt niet alleen voor dit voertuig).
Ik denk dat je toch wat zal moeten shiften in de combinatie van je eisen.
En, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, het is niet omdat je iets gewend bent van vroeger dat je je nadien niet kan aanpassen aan een andere situatie. Eén keer per maand is nu ook niet de meerderheid van je ritten en één keer per maand een extra kwartiertje onderweg is het einde van de wereld niet. Dat moet uiteraard ook niet maar dan zal je er toch rekening mee dienen te houden dat dit je onevenwichtig veel meer budget zal kosten.
En is laden bij je familie of op een openbaar laadpunt in de omgeving van de familie dan geen optie? Je zal er toch rekening mee dienen te houden dat gebruik maken van een EV een iets andere mindset vergt dan rijden met een verbrandingsmotor.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 13:39 ]

• frax1988
Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Model Y 7 zitter iets? Ik zou trouwens als gezinsauto zelf ook minimaal 400km (liefst meer) in winterse omstandigheden doen. Dan kun je 350km rijden ongeveer tot de volgende stop.
Heb zelf een EV die haalt in de zomer 400km , als we in de winter met onze 3 kinderen op pad gaan pakken we de PHEV voor langere afstanden....
Om de 2 uur stoppen klinkt ideaal maar als er net 2 of 3 in slaap zijn gevallen rijd je het liefst nog even door. We stemmen de stops af op hun (slaap) ritme en niet op die van de auto.
Model Y 7 zitter nog niet echt naar gekeken, zie dat die ook binnen budget valt maar hij oogt vrij klein. Ga me er eens even in verdiepen bedankt voor de tip!
Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:31:
Zijn er geen laadpalen in de buurt op plek van bestemming? Het is ook bijna nooit winter natuurlijk. Al moet die 5 minuten even laden op de terugweg toch ook niet zo’n punt zijn. Kids een ijsje en door. Ioniq 9 met 5k korting nu wel interessant. Al is het wel een kostbare auto. Hoog verbruik, hoge wegenbelasting en hoge verzekering en natuurlijk hoge aanschaf/afschrijving.
Ja voor ons eigenlijk echt wel een must dat ie dat minstens kan halen. Op de bestemming zelf is wel op loopafstand een laadpaal maar liever zetten we em gewoon voor de deur zonder omkijken meer naar en rijden vervolgens lekker terug naar huis. Geen gedoe of een openbare laadpaal wel/niet vrij is.

Ioniq is inderdaad tot eind deze maand nog 5k korting, wegenbelasting voor de Ioniq (nu) €120 vs €40 wat we nu betalen is inderdaad ook wel een dingetje, verzekering geen flauw idee en de afschrijving maakt ons eigenlijk niet echt uit. Maar goed ik ben bang dat de wegenbelasting sowieso wel een flinke hap meer gaat worden ongeacht welke 7 zit EV je neemt met grote batterij.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is nog niet bekend of en wanneer de Model Y L in Nederland verschijnt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:35:
[...]

De Mercedes VLE300 valt dan al af want zit daar ruim boven (en dat geldt niet alleen voor dit voertuig).
Ik denk dat je toch wat zal moeten shiften in de combinatie van je eisen.
En, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, het is niet omdat je iets gewend bent van vroeger dat je je nadien niet kan aanpassen aan een andere situatie. Eén keer per maand is nu ook niet de meerderheid van je ritten en één keer per maand een extra kwartiertje onderweg is het einde van de wereld niet. Dat moet uiteraard ook niet maar dan zal je er toch rekening mee dienen te houden dat dit je onevenwichtig veel meer budget zal kosten.
En is laden bij je familie of op een openbaar laadpunt in de omgeving van de familie dan geen optie? Je zal er toch rekening mee dienen te houden dat gebruik maken van een EV een iets andere mindset vergt dan rijden met een verbrandingsmotor.
Dit is inderdaad wat ik ook doe als ik naar vrienden en familie rij die ver weg wonen. Gewoon op de locatie of nabij de locatie laden. Andersom doen zij dat ook als zij hierheen komen. Eigenlijk is dat nooit een probleem in de praktijk.

@frax1988 kan wellicht ook nog naar een Kia EV9 kijken. Wel een enorme unit, maar passen genoeg mensen en spullen in.

Nee, merp!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 08:37
@frax1988 ik denk dan dat je het beste de rijtesten van de Peaq af kunt wachten. Goede range (646km max) en goedkoper dan een EV9A/Ioniq 9, en het zal misschien ook goedkoper zijn in de wegenbelasting. Achterin misschien wel wat minder ruimte, maar dit kan ook wel voldoende voor jullie zijn. Je zou tzt bij de dealer kunnen proefrijden of tijdens de sneak Peak tour kunnen proefzitten.

• daemonix
  • Niet online
_Uploader_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:53:
@frax1988 ik denk dan dat je het beste de rijtesten van de Peaq af kunt wachten. Goede range (646km max) en goedkoper dan een EV9A/Ioniq 9, en het zal misschien ook goedkoper zijn in de wegenbelasting. Achterin misschien wel wat minder ruimte, maar dit kan ook wel voldoende voor jullie zijn. Je zou tzt bij de dealer kunnen proefrijden of tijdens de sneak Peak tour kunnen proefzitten.
Ik zou eerst afwachten of er wel support gaat zijn op zo'n klein (in Nederland/Europa) merk.

• frax1988
PauseBreak schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Dit is inderdaad wat ik ook doe als ik naar vrienden en familie rij die ver weg wonen. Gewoon op de locatie of nabij de locatie laden. Andersom doen zij dat ook als zij hierheen komen. Eigenlijk is dat nooit een probleem in de praktijk.

@frax1988 kan wellicht ook nog naar een Kia EV9 kijken. Wel een enorme unit, maar passen genoeg mensen en spullen in.
Hebben we ook gedaan, zag er ook prachtig uit en reed ook heerlijk. Kia en Hyundai showrooms zaten hier nog geen 50m van elkaar dus beide Ioniq 9 en EV9 bekeken en de EV9 dus ook getest. Beide bakbeesten en wel echt tegen de limiet van ons budget aan, veel luxe wat van ons niet perse hoeft maar waar je waarschijnlijk wel op uitkomt als je genoeg beenruimte zoekt en genoeg range.
daemonix schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:47:
Het is nog niet bekend of en wanneer de Model Y L in Nederland verschijnt.
Ik kon em zelf op de website configureren en bestellen en dan is de verwachte levertijd jan 2027-feb 2027 en komt uit op zo'n 54k zeker niet te duur (mits er wel genoeg beenruimte op de 3e zitrij is). Op z'n laatst willen we de auto mei 2027 dus dat zou wel passen binnen onze wensen.
daemonix schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:58:
[...]

Ik zou eerst afwachten of er wel support gaat zijn op zo'n klein (in Nederland/Europa) merk.
Ja al moet ik zeggen dat wij meer vertrouwen hebben in Skoda dan dat wij in Peugeot hebben. Maar als support goed is (weet je pas achteraf) en de beenruimte ook voldoende (6 augustus gaan we naar de Sneak Peaq) dan is dat ook nog zeker een aantrekkelijke optie.

• daemonix
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:02:

[...]

Ik kon em zelf op de website configureren en bestellen en dan is de verwachte levertijd jan 2027-feb 2027 en komt uit op zo'n 54k zeker niet te duur (mits er wel genoeg beenruimte op de 3e zitrij is). Op z'n laatst willen we de auto mei 2027 dus dat zou wel passen binnen onze wensen.
Bijzonder. Ik kan hem niet bestellen op de website. Kan hem zelfs niet zien op de website.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 25-07-2026 14:06 ]

• frax1988
daemonix schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:06:
[...]

Bijzonder. Ik kan hem niet bestellen op de website. Kan hem zelfs niet zien op de website.
Ah je hebt gelijk, dat is de 5 zitter! Valt dan helaas af.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:02:
Maar je wou (naar de toekomst toe) toch zeven volwaardige zitplaatsen?
De verlengde Tesla Y L heeft toch maar 6 zitplaatsen en de derde rij zijn 2 klapstoelen?
De 5-zitter kan je bestellen als 5+2 maar die twee extra zitjes zijn meer noodstoeltjes voor kinderen.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 14:17 ]

• frax1988
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Maar je wou (naar de toekomst toe) toch zeven volwaardige zitplaatsen?
De verlengde Tesla Y L heeft toch maar 6 zitplaatsen en de derde rij zijn 2 klapstoelen?
De 5-zitter kan je bestellen als 5+2 maar die twee extra zitjes zijn meer noodstoeltjes voor kinderen.
Klopt, dan valt ie sowieso af maar dacht eerst even proefzitten want de Peugeot E-5008 had ik het idee dat die 3e rij ook voor spek en bonen was en er is zeker minder beenruimte dan met de Kia EV9 en Ioniq maar had het erger verwacht.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 15:42
@frax1988 Ik zou voor de Ioniq9 of EV9 gaan, bewezen techniek van de Ioniq 5 en EV6.
Snel DC laden mocht je toch niet met de range uitkomen. Een issue is de iccu bij dit platform, maar hier zouden ze ondertussen langer garantie op moeten geven.
Of inderdaad de PV5, als je ruimte en prijs boven range en laadtempo verkiest.
Als je echt max budget wil opmaken en de creme de la creme wilt, check de Xpeng X9, zou deze zomer ook in NL leverbaar moeten gaan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door jouwheld op 25-07-2026 15:29 ]

• Andrehj
  • Niet online
Welk merk bedoel je? In de tekst die je quote stonden enkel Hyundai, Kia en Skoda. Alledrie toch niet klein?

• frax1988
jouwheld schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:28:
@frax1988 Ik zou voor de Ioniq9 of EV9 gaan, bewezen techniek van de Ioniq 5 en EV6.
Snel DC laden mocht je toch niet met de range uitkomen. Een issue is de iccu bij dit platform, maar hier zouden ze ondertussen langer garantie op moeten geven.
Of inderdaad de PV5, als je ruimte en prijs boven range en laadtempo verkiest.
Als je echt max budget wil opmaken en de creme de la creme wilt, check de Xpeng X9, zou deze zomer ook in NL leverbaar moeten gaan zijn.
Denk inderdaad tot dusver dat het daarop uitdraait en dan waarschijnlijk eerder de Ioniq9 omdat daar nu nog korting op is en goedkoper is dan de EV9. Daarbij kan de Ioniq 9 60km WLTP verder rijden dan de EV9 wat voor ons belangrijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door frax1988 op 25-07-2026 16:57 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 16:25

Khaine

Python liefhebber

Even kort polsen. Ik mag een nieuwe lease uitzoeken. Rond 2021 heb ik een tijd lang een Ioniq 5 gereden. Afgezien van wat laadperikelen en op het laatst een component wat het begaf heb ik daar weinig mis mee gezien.

Nu ben ik wederom in de markt voor iets elektrisch maar er zijn wat dingen die me opvallen. Ik kijk momenteel vooral naar Chinese fabrikanten en mijn budget is ook iets kleiner. Bij enkele (chinese) EV's lijkt echter dat:
  • het entertainment systeem vol met bugs zit (Zeekr topic b.v.)
  • functionaliteiten zoals bepaalde guard-rails zichzelf aanzetten op momenten dat ze dit nodig achten (firefly)
  • er geen fysieke sleutel bij de auto zit, je moet je telefoon en een app gebruiken (leapmotor b05?)
  • enorm veel camera's in de auto zitten die zich bemoeien met allerhande zaken (volgens review sites) zoals dat je niet afgeleid mag zijn of in slaap mag vallen.
Zijn dit uberhaupt geldige punten en kunnen de EV rijdende tweakers dit beamen? En zo ja, is het exclusief voor chinese EV's of gangbaar ook voor de overige fabrikanten?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• mitsumark
Khaine schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:44:
Even kort polsen. Ik mag een nieuwe lease uitzoeken. Rond 2021 heb ik een tijd lang een Ioniq 5 gereden. Afgezien van wat laadperikelen en op het laatst een component wat het begaf heb ik daar weinig mis mee gezien.

Nu ben ik wederom in de markt voor iets elektrisch maar er zijn wat dingen die me opvallen. Ik kijk momenteel vooral naar Chinese fabrikanten en mijn budget is ook iets kleiner. Bij enkele (chinese) EV's lijkt echter dat:
  • functionaliteiten zoals bepaalde guard-rails zichzelf aanzetten op momenten dat ze dit nodig achten (firefly)
  • er geen fysieke sleutel bij de auto zit, je moet je telefoon en een app gebruiken (leapmotor b05?)
  • enorm veel camera's in de auto zitten die zich bemoeien met allerhande zaken (volgens review sites) zoals dat je niet afgeleid mag zijn of in slaap mag vallen.
Zijn dit uberhaupt geldige punten en kunnen de EV rijdende tweakers dit beamen? En zo ja, is het exclusief voor chinese EV's of gangbaar ook voor de overige fabrikanten?
Op een proefrit na heb ik er geen ervaring mee, dus kan niks beamen of ontkrachten.
Wat betreft Chinees zou ik in het algemeen zeggen: Nio > Xpeng > rest.
Al is Firefly een zusje van Nio, dus misschien met een korreltje zout :P

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 25-07-2026 19:06 ]

• PauseBreak

Software is zeker een valide punt maar zie je bij alle fabrikanten wel dat er aandachtspunten zijn. Dus kijk vooral of je met de snelheid en opbouw van menu's kunt leven. Al zie ik in reviews en via collega's wel dat Zeekr/Volvo relatief veel bugs heeft ten opzichte van andere auto's.

Ik heb een BYD Sealion 7 Excellence AWD. Daarbij kwamen 2 fysieke sleutels, een keycard, en je kunt een digitale sleutel op je telefoon zetten.

Die camera's zijn inmiddels verplicht in de EU. Dat is onderdeel van het ADDW. In mijn BYD zit dit ook al. Ik zet het altijd iedere rit uit. De false positive rate is veel te hoog dus dat ding is alleen maar een bron van irritatie en ergernis. Gelukkig kan je bij BYD snelkoppelingen maken dus je bent relatief snel klaar met het uitzetten. Al heeft Renault het nog beter gedaan, daar is het een fysieke knop om al dat soort dingen uit te zetten.

Nee, merp!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:55
Card Nox schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:34:
[...]

Oja true, zijn twee captain seats inderdaad, excuus. De normale Y heeft echter geen volwaardige 3de zitrij.

Je zou nog naar een Model X kunnen kijken.
Tweedhands dan, want nieuw is de X niet meer leverbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Steeffoon

Smartphone-nerd

Wat betreft Leapmotor, daar wordt gewerkt aan de beschikbaarheid van een fysieke sleutel. Die zou al beschikbaar zijn voor de B10 en zou volgens de dealer ook naar de B05 komen.

Wat betreft de camera's in auto's. Dit is vanuit Europese regelgeving verplicht. Dus vind je net zo goed in een niet-Chinese auto.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Tommie12
[...]

Skoda is toch echte geen klein merk… en je kan waarschijnlijk terecht bij VW.

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:44:
[...]

Welk merk bedoel je? In de tekst die je quote stonden enkel Hyundai, Kia en Skoda. Alledrie toch niet klein?
Peaq, die stond in de quote.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 25-07-2026 22:35 ]

• Andrehj
  • Niet online
Dat stond er niet. Wel Peaq, maar dat is het nieuwe topmodel van Skoda...

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 17:42

Rzaan

Altijd zoekende

Knip, dit topic gaat alleen over volledig elektrische auto's.

[ Voor 105% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:43 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Knip ivm quote.

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:43 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Knip.

[ Voor 104% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:44 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Knip ivm quote.

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:44 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Knip, volgende keer graag rapporteren.

[ Voor 76% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:44 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:08
Knip, volgende keer graag rapporteren.

[ Voor 77% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:44 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:26
Knip, zie hierboven.

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:44 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Knip.

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:45 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:26
Knip, correct.

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 09:45 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:35
Mensen weten dat ik al 10 jaar, toen ik nog een EV-wappie was (maar uiteindelijk helemaal gelijk heb gekregen) heel erg pro-BEV ben. Overigens zou ik een EREV topic best wel interesant vinden. PHEV vind ik dan weer niks, maar EREV zie ik wel echt paar interessante use-cases in. Als iemand een topic wil maken, dan is dat misschien wel leuk. Anders doe ik het wel als ik wat meer tijd heb. :)

Over BEV - vandaag weer lekker mijn auto's opgeladen, het blijft zo verschrikkelijk lekker rijden en ik wil nooit meer terug.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• ephymerous
  • Laatst online: 23:29
Zjanzjak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Nee hoor, vrij duidelijk; Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders.
En niets anders.
Veel succes in het 'BEV met benzinemotor aan boord'-topic. :w
Heel duidelijk inderdaad. Want ik interpreteer dat als aangedreven door een elektromotor. Ongeacht hoe de accu wordt opgeladen. Ik zou ook niet weten waarom je een EREV niet zou bespreken hier.

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 26-07-2026 19:54 ]

XXXVI

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 17:53

Kijk ook eens naar de nieuwe Changan Deepal s05. Vreselijk compleet, luxe interieur en betaalbaar en tot nu toe ben ik opmerkelijk weinig bugs in de software tegengekomen.

Is er in 2WD en 4WD.

• Tommie12
Rzaan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:27:
[...]

De BYD Shark 6 is een moeilijk geval. Het is een BEV, alleen wordt hij niet enkel opgeladen door een paal, maar tevens door een benzinemotor aan boord.
Het is dus geen hybride zoals we die kennen (zoals mijn huidige Ford Explorer PHEV)
Nissan doet dat ook. Wordt geklasseerd als PHEV of HEV.

Allemaal tussentechnologie. De verbrandingsmotor is iets van de vorige eeuw…

Misschien kan je er een stoomturbine in zetten op pellets, dan kan het tenminste nog sustainable zijn.

• PauseBreak
KrlGl schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Kijk ook eens naar de nieuwe Changan Deepal s05. Vreselijk compleet, luxe interieur en betaalbaar en tot nu toe ben ik opmerkelijk weinig bugs in de software tegengekomen.

Is er in 2WD en 4WD.
Hetzelfde idee zag ik vandaag in een filmpje van de Xpeng L05. Dat ziet er prima uit. Net als een Leapmotor B05. Beiden kunnen wel eens de VW Golf/Opel Astra van dit decennium worden. Allebei ook erg netjes qua prijzen.

Nee, merp!

• Puppetmaster
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:48:
[...]

Heel duidelijk inderdaad. Want ik interpreteer dat als aangedreven door een elektromotor. Ongeacht hoe de accu wordt opgeladen. Ik zou ook niet weten waarom je een EREV niet zou bespreken hier.
Er staat ook geen FCEV, die hebben ook een electromotor met bufferaccu. EREV valt in dezelfde categorie.

• ASW1
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:48:
[...]

Nee je begrijpt gewoon niet waar BEV voor staat. Dat ergens een accu in zit maakt het geen BEV.

Wikipedia: Battery electric vehicle

• ephymerous
ASW1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Nee je begrijpt gewoon niet waar BEV voor staat. Dat ergens een accu in zit maakt het geen BEV.

Als je een andere mening hebt of een definitie iets minder strak hanteert dan “snap je het direct niet?” :?

Moeten we dan voor iedere vorm die een beetje anders is dan een elektromotor met accu direct een nieuw topic openen?

XXXVI

• ASW1
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:46:
[...]Moeten we dan voor iedere vorm die een beetje anders is dan een elektromotor met accu direct een nieuw topic openen?
Nee, ik ben ervan overtuigd dat er al een topic voor hybride auto's is.

Dit is het BEV topic, as-in-the-title.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:33
ASW1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Het is wat mij betreft echt moeilijk doen om niks en zeuren om het zeuren.

Die topic warning stamt uit 10 jaar geleden omdat continue EV v.s. hybride/waterstof etc. kapot geredeneerd werd tot voorbij wat constructief was.

Dat is al lang niet meer aan de orde dus die dit krampachtige gedoe is echt nergens meer voor nodig.

Ook voor en nadelen van EV's en vergelijkingen met alternatieven horen hier gewoon thuis (juist wel wat mij betreft). Zodra het over ICE/PHEV of welke non-BEV gaat zonder de relatie met EV te leggen dan is het pas echt off-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 26-07-2026 22:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ASW1
Ik heb gewoon geen behoefte om auto's te bediscussiëren waar je fossiele brandstof in giet, zo moeilijk is dat toch niet?

• ephymerous
ASW1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:26:
Ik heb gewoon geen behoefte om auto's te bediscussiëren waar je fossiele brandstof in giet, zo moeilijk is dat toch niet?
Ik snap dat als die brandstof de aandrijving voorziet van energie.

We hebben het nu over een elektrische aandrijving, accu en ja die kan ook geladen worden met een generator. Net zoals iedere EV geregeld geladen wordt door gasturbines, alleen die is niet aan boord van het voertuig ;)

XXXVI

• ASW1
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Ik snap dat als die brandstof de aandrijving voorziet van energie.

We hebben het nu over een elektrische aandrijving, accu en ja die kan ook geladen worden met een generator. Net zoals iedere EV geregeld geladen wordt door gasturbines, alleen die is niet aan boord van het voertuig ;)
Nee BEV gaat niet over de elektromotor maar waar de elektriciteit vandaan komt. Alles waar fossiele brandstof in gaat is een of andere hybride en geen BEV.

Ik kan het bijna niet geloven dat ik me zelfs laat uitlokken tot deze discussie want het is zo simpel.

• Puppetmaster
Ben het eens met ASW1, anders wordt het een hellend vlak.
EREV -> PHEV -> HEV -> mHEV
FCEV is ook niet de bedoeling, dus het rijtje hierboven ook niet imo.

Nog los van het feit dan mijn BEV zelden laadt op een fossiele bron. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Puppetmaster op 26-07-2026 22:43 ]

• Gonadan
  • Laatst online: 23:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Persoonlijk vind ik het regelmatige gezeur erover vele malen irritanter dan die paar posts die in een grijs gebied vallen. Als het gaat over auto's of technieken die mij niet boeien scroll ik gewoon verder.
De helft van de BEVs interesseert me ook niets, ga ik ook niet over miepen, sla ik gewoon over. Zoveel rustiger voor het topic. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:52:
Persoonlijk vind ik het regelmatige gezeur erover vele malen irritanter dan die paar posts die in een grijs gebied vallen. Als het gaat over auto's of technieken die mij niet boeien scroll ik gewoon verder.
De helft van de BEVs interesseert me ook niets, ga ik ook niet over miepen, sla ik gewoon over. Zoveel rustiger voor het topic. :)
Wat is dit dan, het 'auto' topic?

Laat er gewoon een BEV topic zijn waar het over BEV's gaat.

• Gonadan

Gonadan

ASW1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Wat is dit dan, het 'auto' topic?

Laat er gewoon een BEV topic zijn waar het over BEV's gaat.
Dat is ook verreweg het meest het onderwerp dus ik zie het probleem niet zo als het af en toe eens een beetje afwijkt. Je kunt niet verwachten dat discussies altijd 100% gaan over wat je zelf wilt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:59:
[...]

Dat is ook verreweg het meest het onderwerp dus ik zie het probleem niet zo als het af en toe eens een beetje afwijkt. Je kunt niet verwachten dat discussies altijd 100% gaan over wat je zelf wilt. :)
Dat hoeft ook niet, maar iemand dropt een 'nieuwe' auto hier als ware het een BEV om te bespreken, terwijl het gewoon hybride nummer zoveel is met een sausje marketing. En daar gaat het nu al 2 pagina's ofzo over.

• Gonadan

Gonadan

Nou het gaat nu al twee pagina's over waarover het zou moeten gaan. En dat heeft dus écht niets met auto's te maken. Ik ga er verder ook geen posts meer aan vuil maken want dan doe ik er net zo hard aan mee, ik kijk later wel weer of er weer wat interessants gepost wordt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:49:
Ik wacht vol verwachting op de introductie van de BYD Shark 6 in de EU markt.
In Australie en andere delen van de wereld al langer op de markt, en veel enthousiaste verhalen.
Hij is hybride, maar op een bijzondere manier. De benzinemoto (1.5 liter) werkt als een soort generator voor de EV-motoren.

[Afbeelding]
Dit is volgens mij hetzelfde concept als de Nissan Qashqai PHEV van alweer enkele jaren geleden. De benzine motor draait de EV aan.
Het is dus geen nieuwe techniek en of je nu beter een PHEV of een BEV kunt kopen zou ik niet in dit topic vragen als je een objectief antwoord wil :D.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Aantal berichten over PHEV ipv BEV en de discussie daaromheen aangepast. Nu graag weer ontopic: BEV dus.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Knip, als het hier niet thuishoort noem het dan hier ook niet.

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 27-07-2026 11:44 ]

• Andrehj
  • Niet online
@Rzaan Voor discussies over de verschillende aandrijfprincipes en hun voor- en nadelen heb ik ooit Het grote BEV vs PHEV vs ICE topic geopend. Daar is de discussie over een REEV ook welkom.

• frax1988
Wij hebben onze keuze wat kunnen verkleinen naar ofwel de Skoda Peaq ofwel de Hyundai Ioniq 9. KIA EV9 valt af omdat je (zeker nu met korting) meer krijgt voor de Hyundai voor iets minder geld.

Volkswagen ID Buzz valt af om de actieradius en de Peugeot vanwege betrouwbaarheid en toch wat krappe been- en kofferbakruimte op de 3e zitrij.

Blijft dus de Skoda Peaq en de Hyundai over. Prijsverschil nu met korting van Hyundai zo'n 7-8k. Reden waarom we voor een Hyundai zouden willen gaan is zeker genoeg beenruimte zonder twijfel, maar auto is best breed. Reden waarom we een Skoda Peaq zouden nemen is omdat het er meer uit ziet als een 'normale' auto en rijdt wat zuiniger (iets minder wegenbelasting en minder elektraverbruik nadeel is dat we niet zeker weten of de kids als ze groter worden op de 3e rij ook nog genoeg beenruimte zullen hebben. Lastig lastig... zeker omdat de korting vrijdag afloopt |:(

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:25
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:38:
Wij hebben onze keuze wat kunnen verkleinen naar ofwel de Skoda Peaq ofwel de Hyundai Ioniq 9. KIA EV9 valt af omdat je (zeker nu met korting) meer krijgt voor de Hyundai voor iets minder geld.

Volkswagen ID Buzz valt af om de actieradius en de Peugeot vanwege betrouwbaarheid en toch wat krappe been- en kofferbakruimte op de 3e zitrij.

Blijft dus de Skoda Peaq en de Hyundai over. Prijsverschil nu met korting van Hyundai zo'n 7-8k. Reden waarom we voor een Hyundai zouden willen gaan is zeker genoeg beenruimte zonder twijfel, maar auto is best breed. Reden waarom we een Skoda Peaq zouden nemen is omdat het er meer uit ziet als een 'normale' auto en rijdt wat zuiniger (iets minder wegenbelasting en minder elektraverbruik nadeel is dat we niet zeker weten of de kids als ze groter worden op de 3e rij ook nog genoeg beenruimte zullen hebben. Lastig lastig... zeker omdat de korting vrijdag afloopt |:(
Ik verwacht dat je die korting ook na het verstrijken van de datum eruit kan onderhandelen.

Heb je de Peaq al ergens kunnen bekijken dan? En proefzitten?

• ephymerous

Neem je afschrijving ook mee? Al zou ik persoonlijk niet weten welke het hardst afschrijft. De restwaarde van een Skoda lijkt me over het algemeen hoger.

XXXVI

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer je tien jaar met een auto hoopt te doen zal de restwaarde er dan niet meer toe doen. Zeker niet voor een elektrische auto.
BTW, Skoda is een deel van de VAG groep. Benieuwd welk deel van de markt die over tien jaar nog kunnen innemen.

Ieder zijn ding maar ik zou privé nooit een auto kopen die ik niet eerst van binnen en van buiten grondig heb kunnen bekijken, aanvoelen en uitgebreid proefrijden.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 10:02 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:01:
Wanneer je tien jaar met een auto hoopt te doen zal de restwaarde er dan niet meer toe doen. Zeker niet voor een elektrische auto.
BTW, Skoda is een deel van de VAG groep. Benieuwd welk deel van de markt die over tien jaar nog kunnen innemen.

Ieder zijn ding maar ik zou privé nooit een auto kopen die ik niet eerst van binnen en van buiten grondig heb kunnen bekijken, aanvoelen en uitgebreid proefrijden.
Ik heb onze Tesla Premium Occassion gewoon online gekocht, op afstand afgetikt afspraak gemaakt om op te halen en de showroom uitgereden ^) :*)

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Ik heb onze Tesla Premium Occassion gewoon online gekocht, op afstand afgetikt afspraak gemaakt om op te halen en de showroom uitgereden ^) :*)
Zoals ik schreef, ieder zijn ding.
Mijn ding: afgaande op persoonlijke smaak, technische specs en beschikbaar budget een shortlist (van EV's) gemaakt en vervolgens de tijd genomen om iedere auto op de shortlist van binnen en buiten grondig te evalueren. Na de WAF-factor (die de rekening betaalt) de ultra shortlist gaan proefrijden en dan pas beslist.
En dan moet de auto geen tien maar 4 jaar meegaan :+
(Geen enkele Tesla haalde overigens mijn shortlist :) ).

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 10:40 ]

• frax1988
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Heb je de Peaq al ergens kunnen bekijken dan? En proefzitten?
Yep gisteren bekijken en erin gezeten. Ruim een uur de tijd voor genomen ook, vragen kunnen stellen etc.
ephymerous schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Neem je afschrijving ook mee? Al zou ik persoonlijk niet weten welke het hardst afschrijft. De restwaarde van een Skoda lijkt me over het algemeen hoger.
Afschrijving zoals iemand anders ook benoemde niet echt van toepassing ik wil er eigenlijk toch wel 10-15 jaar in kunnen rijden. Huidige auto ook gekocht en is in principe nog prima maar meer ruimte nodig + wil over naar elektrisch.
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:01:

Dus in de toekomst kijkend zou Hyundai wat betreft marktaandeel een veiligere keuze zijn omdat VAG in zwaar weer zit?

Eens met je laatste punt, morgen sowieso proefrit gepland voor de Hyundai, wel al in de KIA EV9 gereden en dat was dikke prima alleen erg breed (wennen) en verwacht dat dat eigenlijk hetzelfde zal zijn met de Hyundai. Peaq kan op z'n vroegst pas oktober een proefrit maken, maar met een 4e op komst wel rond maart 2027 meer plek in de auto nodig.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:39:
Dus in de toekomst kijkend zou Hyundai wat betreft marktaandeel een veiligere keuze zijn omdat VAG in zwaar weer zit?

Eens met je laatste punt, morgen sowieso proefrit gepland voor de Hyundai, wel al in de KIA EV9 gereden en dat was dikke prima alleen erg breed (wennen) en verwacht dat dat eigenlijk hetzelfde zal zijn met de Hyundai. Peaq kan op z'n vroegst pas oktober een proefrit maken, maar met een 4e op komst wel rond maart 2027 meer plek in de auto nodig.
Geen idee want ook ik kan niet in de toekomst kijken.
Wat ik wel weet is dat je NU wil kopen en dat de Hyundai Groep er als de kippen bij was om in te zetten op elektrisch rijden en de VAG groep zolang mogelijk de boot heeft afgehouden om toch maar verbrandingsmotoren te kunnen blijven slijten en nu inzake EV's een behoorlijke achterstand heeft opgelopen.
En dat kunnen ze maar langzaam bijbenen door broodnodige tech elders in te kopen en dat kost handen vol geld (en jobs om als bedrijf het hoofd boven water te houden).

En wanneer kan - gegarandeerd op papier - elke EV effectief geleverd worden?
Wanneer je een ruime zevenzitter wil is het sowieso wennen dat het een grotere auto is dan een vier tot vijfzitter.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 10:48 ]

• frax1988
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Geen idee want ook ik kan niet in de toekomst kijken.
Wat ik wel weet is dat je NU wil kopen en dat de Hyundai Groep er als de kippen bij was om in te zetten op elektrisch rijden en de VAG groep zolang mogelijk de boot heeft afgehouden om toch maar verbrandingsmotoren te kunnen blijven slijten en nu inzake EV's een behoorlijke achterstand heeft opgelopen.
En dat kunnen ze maar langzaam bijbenen door broodnodige tech elders in te kopen en dat kost handen vol geld (en jobs om als bedrijf het hoofd boven water te houden).

En wanneer kan - gegarandeerd op papier - elke EV effectief geleverd worden?
Hyundai eind november/begin december, Kia zelfde verhaal. Peaq eind januari. ID Buzz halverwege november. Peugeot niet gevraagd want die valt sowieso af. Hoeft niet perse zo snel mogelijk, als het maar rond maart is (begin zullen we toch niet veel rijden met de kleine). Enige haast die ik heb is dus voornamelijk vanwege de korting, werd al aangegeven door iemand anders dat je dat wel kunt onderhandelen maar ben eerlijklijk gezegd niet zo goed in onderhandelen :P
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Hyundai eind november/begin december, Kia zelfde verhaal. Peaq eind januari. ID Buzz halverwege november. Peugeot niet gevraagd want die valt sowieso af. Hoeft niet perse zo snel mogelijk, als het maar rond maart is (begin zullen we toch niet veel rijden met de kleine). Enige haast die ik heb is dus voornamelijk vanwege de korting, werd al aangegeven door iemand anders dat je dat wel kunt onderhandelen maar ben eerlijklijk gezegd niet zo goed in onderhandelen :P
Er staan ook wel wat Ioniq 9s op voorraad. Wellicht nog wat extra korting af te krijgen. Ik zou denk ik zelf voor de Ioniq 9 gaan met 4 kids. Technisch ook net wat modernere auto. Het zal toch allemaal richting 800V gaan.

• IvoB2
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Het zal toch allemaal richting 800V gaan.
Daar ben ik het niet onverdeeld mee eens.
Niet iedereen heeft 800V laadsnelheid nodig en zeker niet wanneer daar een ruimer budget voor nodig is.
Bij mijn volgende keuze zal 800V al zeker geen doorslaggevende factor zijn.
(Heb nu 800V en op 2 jaar tijd nauwelijks gebruik van gemaakt.)
De meest recente modellen van bv. Kia hebben juist 400V en geen 800V meer aan boord.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 11:34 ]

IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Daar ben ik het niet onverdeeld mee eens.
Niet iedereen heeft 800V laadsnelheid nodig en zeker niet wanneer daar een ruimer budget voor nodig is.
Bij mijn volgende keuze zal 800V al zeker geen doorslaggevende factor zijn.
(Heb nu 800V en op 2 jaar tijd nauwelijks gebruik van gemaakt.)
De meest recente modellen van bv. Kia hebben juist 400V en geen 800V meer aan boord.
Als je 15 jaar met een auto wilt doen zou ik wel 800V pakken. Voor mij persoonlijk hoef ik ook niet zo nodig 800V. Maar goed, mijn volgende auto zal na 4 jaar weer vervangen worden. Welke grotere/duurdere Kia is terug naar 400V dan? Zijn toch de "goedkopere" modellen alleen?

• Puppetmaster
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Dat valt op zich ook wel mee.
Het 400V MEB platform is technisch prima met een goede laadcurve iig voor de grootste accu (ook in de Peaq). Daarnaast hebben ze al jaren ook het 800V PPE platform dat als een van de eerste 800V platforms geïntroduceerd is (Taycan/audi GT).

Het 800V platform van Hyundai is qua laden ook geen hoogvlieger.

Dat gezegd hebbende zou ik voor een auto voor de komende 10j eentje nemen met een vrij vlakke laadcurve en daarbij een laadsnelheid die langere tijd >300kW blijft.

Beide genoemde kandidaten voldoen daar niet aan, maar de Hyundai komt dichter in de buurt. Vooral de grotere accu lijkt mij ook een voordeel tov de Peaq.

• IvoB2
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:53:
Welke grotere/duurdere Kia is terug naar 400V dan? Zijn toch de "goedkopere" modellen alleen?
Dit dus.
Niet iedereen (om niet te zeggen de meerderheid) is op zoek naar steeds groter en duurder.
En waarschijnlijk al helemaal niet wanneer je een auto volledig zelf moet financieren.
De "grotere" PV5 heeft bv al geen 800V aan boord. En 40-50K vind ik nu ook al niet bepaald "goedkoop".

En, nogmaals, ieder zijn ding.
Zie niet in waarom ik voor 800V zou kiezen. En ik behoor niet tot de uitzonderingen inzake benodigde range. De gemiddelde autobestuurder heeft per dag een 40 tot 50 km af te leggen. Dat laad je zelfs op AC 5 kW op enkele uren bij.
En (n=1) ik zou ook nooit 15 jaar met dezelfde auto willen doen. Daarvoor is het leven veel tekort.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 12:10 ]

• frax1988
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Als je 15 jaar met een auto wilt doen zou ik wel 800V pakken. Voor mij persoonlijk hoef ik ook niet zo nodig 800V. Maar goed, mijn volgende auto zal na 4 jaar weer vervangen worden. Welke grotere/duurdere Kia is terug naar 400V dan? Zijn toch de "goedkopere" modellen alleen?
Lease neem ik dan aan? Makkelijker wisselen dan. Wij willen het liefst kopen, lagere maandlasten maar even flink slikken bij aanbetaling en slottermijn.

Snelladen zullen wij sowieso alleen doen op vakantie 1-2x in het jaar. Verder kunnen we in de buurt voor 33 cent aan de publieke lader en als onze groepenkast later wordt omgezet naar 3 fase ook thuis dus nog goedkoper/'gratis' met zonnepanelen.
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Het 400V MEB platform is technisch prima met een goede laadcurve iig voor de grootste accu (ook in de Peaq). Daarnaast hebben ze al jaren ook het 800V PPE platform dat als een van de eerste 800V platforms geïntroduceerd is (Taycan/audi GT).

Dat gezegd hebbende zou ik voor een auto voor de komende 10j eentje nemen met een vrij vlakke laadcurve en daarbij een laadsnelheid die langere tijd >300kW blijft.

Beide genoemde kandidaten voldoen daar niet aan, maar de Hyundai komt dichter in de buurt. Vooral de grotere accu lijkt mij ook een voordeel tov de Peaq.
Ja alleen qua actieradius, omdat de Hyundai zwaarder en groter is wel aan elkaar gewaagd. 620 vs 646 wltp.
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Dit dus.
Niet iedereen (om niet te zeggen de meerderheid) is op zoek naar steeds groter en duurder.
En waarschijnlijk al helemaal niet wanneer je een auto volledig zelf moet financieren.
De "grotere" PV5 heeft bv al geen 800V aan boord. En 40-50K vind ik nu ook al niet bepaald "goedkoop".
Maar ze gaan niet terug naar 400V. Ze houden gewoon 800V. Bij kleinere auto, auto's met minder range 400V. Je post kwam op mijn over alsof Kia af zou stappen van 800V. Of bij modellen terug zou gaan van 800 naar 400.
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Lease neem ik dan aan? Makkelijker wisselen dan. Wij willen het liefst kopen, lagere maandlasten maar even flink slikken bij aanbetaling en slottermijn.

Snelladen zullen wij sowieso alleen doen op vakantie 1-2x in het jaar. Verder kunnen we in de buurt voor 33 cent aan de publieke lader en als onze groepenkast later wordt omgezet naar 3 fase ook thuis dus nog goedkoper/'gratis' met zonnepanelen.

[...]

Ja alleen qua actieradius, omdat de Hyundai zwaarder en groter is wel aan elkaar gewaagd. 620 vs 646 wltp.
Ja, lease. Maar over 10-15 jaar wil je ook nog snel kunnen laden toch? Kan me best voorstellen dat er tegen die tijd meer 800V palen zijn dan 400V. Als je nu al een auto koopt omdat je misschien over 10 jaar een probleem hebt qua ruimte zou ik dit persoonlijk ook meenemen. :)

• IvoB2
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Benieuwd welke auto's voor langere tijd een vlakke laadcurve van +300 kW kunnen aanhouden en hoe vaak je dat echt nodig denkt te hebben.
Mijn huidige EV6 kan (in theorie) aan +200 kW laden. Door de week heb ik dat sowieso nooit nodig (want AC laden) en over langere afstanden (bij een vertrek aan 100% SoC) moet de batterij al op de juiste temperatuur (verwarmd of gekoeld) zijn en de SoC binnen een bepaalde range om dat te halen. Als de HPC dat dan al aankan en zijn vermogen toevallig niet moet delen met andere EV's die op locatie aan het laden zijn.
En dan nog, meestal is dat tijdens vakantieritten en dan maakt het me echt niet uit dat ik dan eens 5 minuten langer aan een HPC sta. Kan je beter wat op de snelheid letten zodat je een vrije laadpaal langs de autosnelweg zelf vindt. Zoniet ben je die 5 minuten winst al vlug kwijt aan even "omrijden" om een geschikte laadlocatie te vinden.

De aangedragen verwachtingen vallen ook steeds verder buiten het gemiddelde:
ruime zevenzitter die 10 tot 15 jaar probleemloos moet meegaan met een vlakke laadcure van +300 kW met een geladen winterrange van 400 km voor een budget van 60-70K. Vat ik het zo goed samen?

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 12:34 ]

• IvoB2
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Maar ze gaan niet terug naar 400V. Ze houden gewoon 800V. Bij kleinere auto, auto's met minder range 400V. Je post kwam op mijn over alsof Kia af zou stappen van 800V. Of bij modellen terug zou gaan van 800 naar 400.
Nee, ik reageerde op het feit dat je schreef dat het allemaal richting 800V zou gaan en mijn stelling was dat ik het daar niet onverdeeld mee eens is want de markt is wel wat breder dan dat. Er is een markt oor beiden. Zoals er ook een markt is voor kleinere en grotere accu's, LFP en NMC, enz.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 12:24 ]

IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Nee, ik reageerde op het feit dat men steeds meer naar 800V zou evolueren en mijn stelling was dat ik het daar niet onverdeeld mee eens is want de markt is wel wat breder dan dat.
Ik denk dat dit voor bv D+ segment auto's zeker het geval is. Die gaan steeds meer over naar 800V. En over een jaar of twee voor C segment enz. Nogmaals, ik heb er nu ook nog geen grote behoefte aan.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:08:
Dan zou ik toch eerst eens goed narekenen of omschakelen van 1 naar 3f echt zijn nut heeft en zo ja dat de laadpaal automatisch kan schakelen tussen 1 en 3f laden.
Wil je laden via PV-overschot op enkel 3f ga je veel productie nodeloos verliezen.
Op 1f kan je doorgaans al beginnen PV laden vanaf 1,3 kW.k

En staar je niet blind op een theoretische WLTP.
Je rechtervoet, rijstijl en weersomstandigheden hebben meer impact op de praktische WLTP dan een theoretisch cijfer bekomen onder bijna labo-omstandigheden.
Zie dat je ook makkelijk kan regenereren (De Hyundai en Kia's hebben dat goed geregeld met hun stuurflippers maar vinden daarin wel steeds meer navolging).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:33
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:32:
Dan zou ik toch eerst eens goed narekenen of omschakelen van 1 naar 3f echt zijn nut heeft en zo ja dat de laadpaal automatisch kan schakelen tussen 1 en 3f laden.
Wil je laden via PV-overschot op enkel 3f ga je veel productie nodeloos verliezen.
Dit wordt inderdaad maar al te vaak over het hoofd gezien. Meerwaarde voor 3F lader thuis is naar mijn mening echt heel beperkt. Met een load-balancing lader is aanpassing naar 3F ook echt niet nodig. Extra voordeel dat als je toch een "dure" load-balancing lader neemt je ook wel een MID-gecertificeerde kan nemen om te profiteren van ERE certificaten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• frax1988
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:18:
[...]

De aangedragen verwachtingen vallen ook steeds verder buiten het gemiddelde:
ruime zevenzitter die 10 tot 15 jaar probleemloos moet meegaan met een vlakke laadcure van +300 kW met een geladen winterrange van 400 km voor een budget van 60-70K. Vat ik het zo goed samen?
Ja en het snelladen is dan voor ons niet het belangrijkste punt; 7 zitter op nummer 1 want anders te weinig plek, vervolgens actieradius die in de winter 400km moet halen daarna dat er ook voldoende beenruimte is als de kids groter worden en budget klopt ook. Minder is natuurlijk nooit verkeerd, maar wil ook niet gaan geknibbelen door bv een Peugeot en later allemaal problemen hebben.
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:32:
[...]

En staar je niet blind op een theoretische WLTP.
Je rechtervoet, rijstijl en weersomstandigheden hebben meer impact op de praktische WLTP dan een theoretisch cijfer bekomen onder bijna labo-omstandigheden.
Zie dat je ook makkelijk kan regenereren (De Hyundai en Kia's hebben dat goed geregeld met hun stuurflippers maar vinden daarin wel steeds meer navolging).
Eens, hebben nu nog geen zonnepanelen allemaal toekomstwerk maar is wel de bedoeling. Maar we hebben nu al een hele volle groepenkast met inductie, airco oa ten opzichte van de normale groepen (keuken, wasmachine etc). En we willen op den duur ook een warmtepomp, wilde we eigenlijk als eerste realiseren maar komen ruimte in de auto te kort. Daarom dachten wij aan 3 fase groepenkast. Opladen van de hyundai 1 fase gaat wel lang duren of geen probleem als deze in stukjes wordt volgeladen als ie er tussendoor even af is voor een rit?

Overigens hebben wel al een 3 fase elektriciteitsmeter en er komen al 3 fasekabels (2 zonder zonder spanning komen binnenkort kijken waarom dat is) de groepenkast in. Dus hoef ook niet echt een verzwaring aan te vragen alleen een andere groepenkast.

[ Voor 6% gewijzigd door frax1988 op 28-07-2026 12:48 ]

• Puppetmaster
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Benieuwd welke auto's voor langere tijd een vlakke laadcurve van +300 kW kunnen aanhouden en hoe vaak je dat echt nodig denkt te hebben.
Ten eerste ben ík niet op zoek naar een nieuwe auto voor de komende 10 jaar.
Maar als, dan zou ik dat wel zoeken zodat je de tweede helft van die 10j ook nog enigszins on par bent qua laden. Ook handig met een evt. caravan.
Momenteel biedt bijvoorbeeld de Xpeng G9 dat. Die valt voor mij weer af omdat ik geen Chinese auto wil.

Thuis uiteraard volledig overbodig, maar dat geldt voor alle DC charging. ;)

Pagina: 1 ... 404 ... 409 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic