• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
De vraag is inderdaad wat je wil. Fatsoenlijke ruimte en minder range of minder ruimte en meer range. Als je vaak met 7 man op pad gaat zou ik het eerste kiezen. Met een ID.Buzz kun je prima 1000km afleggen per dag.
Dat zou met een PV5 ook geen probleem mogen zijn.
Hangt er - zoals je zelf al stelt - gewoon vanaf wat je zelf wil.
In dit geval, hoe lang wil je onderweg DC laden om die 1000 km te halen? (De Kia PV5 kan max. 150 kW DC laden).
En hoe snel wil je die 1000 km afhaspelen (hoe hoger de snelheid - zeker met een "bus" - hoe lager de daadwerkelijk beschikbare range). Rij je constant 90 of constant 130 km/uur is (inzake range) voor een EV doorgaans een wereld van verschil.

Indien 7 plaatsen een primaire vereiste is (om volwassenen te vervoeren over een langere afstand) zou ik idd ook kiezen voor meer ruimte (maar met 7 zitplaatsen is de bagageruimte ook beperkt, dus wat wil je?) en iets minder range. Maar tegenwoordig vind je zowat overal voldoende DC snellaadpalen.
Zelf zou de prijs voor mij ook een doorslaggevende rol spelen.
De ID Buzz ziet er "hip" uit maar die prijs en dat verbruik zijn niet de sterkste kanten.
De MP5 (ik heb alleen nog maar met de cargo en 5-zitter gereden, de 7-zitter was nog niet beschikbaar bij de dealer) ziet eruit als een "werkbus" maar is, mijn mening, heel praktisch, zeer goed zicht rondom, veel binnenruimte en in verhouding praktische buitenruimte (niet te groot om te parkeren). In vergelijking is de EV9 een "tank".

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 09:33 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Puppetmaster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:10:
De Hyundai ionic9 heeft standaard de grootste accu en laadt het snelst.

Op zich heeft de L ID.buzz 86 kWh netto best een aardig bereik, 400km moet haalbaar zijn in de praktijk. Hij laadt ook sneller dan de Peugeot.
terug cross-post. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:49
ZeRoC00L schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:24:
[...]

de YL is een 6 zitter, de tweede zitrij mist de middelste stoel.
Oja true, zijn twee captain seats inderdaad, excuus. De normale Y heeft echter geen volwaardige 3de zitrij.

Je zou nog naar een Model X kunnen kijken.

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:38
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:56:
Je kan nu ook de Kia MP5 Passenger 7-zitter bestellen.
Prijsgunstiger dan al de voorgaande maar kan niet "ver" rijden (nu wat is "ver" precies?).
Voor ons is ver zo rond de 350-400km op 1 lading in de winter over de snelweg 100km/u. Daarom viel voor ons de Volkswagen af die haalt volgens mij iets meer als 300km in de winter op de snelweg. Onze familie woont namelijk verder en vindt het met vakanties geen punt om even te snelladen, maar met een dagje naar onze familie (160km ver) wil ik wel graag heen en terug kunnen zonder tussendoor te hoeven te laden.

Bedoel je de Kia PV5? Die vonden wij zelf namelijk behoorlijk lelijk maar heeft net zoals de volkswagen wel flink wat ruimte.

Beenruimte is nu overigens nog geen mega probleem, onze kids zijn nu nog jong en met een 4e op komst willen we gewoon één die zeker wel een jaar of 15 mee gaat en dan is de oudste in de 20. Later is dat dus wel meer een 'probleem'. Nu hebben we wel gisteren de Kia en Hyundai gezien en ook even gezeten en wij zijn beide niet de langste en dat zat in principe prima. Maar goed met een lange rit weet ik niet of het voor lange tijd ook nog comfortabel zit. Kan daar moeilijk heel de dag op de 3e zitrij blijven zitten en kijken of het lekker blijft zitten :P

Allemaal vast bedankt voor het meedenken, wij zijn namelijk vrij nieuw op het gebied van elektrische auto's.
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Voor ons is ver zo rond de 350-400km op 1 lading in de winter over de snelweg 100km/u. Daarom viel voor ons de Volkswagen af die haalt volgens mij iets meer als 300km in de winter op de snelweg. Onze familie woont namelijk verder en vindt het met vakanties geen punt om even te snelladen, maar met een dagje naar onze familie (160km ver) wil ik wel graag heen en terug kunnen zonder tussendoor te hoeven te laden.

Bedoel je de Kia PV5? Die vonden wij zelf namelijk behoorlijk lelijk maar heeft net zoals de volkswagen wel flink wat ruimte.

Beenruimte is nu overigens nog geen mega probleem, onze kids zijn nu nog jong en met een 4e op komst willen we gewoon één die zeker wel een jaar of 15 mee gaat en dan is de oudste in de 20. Later is dat dus wel meer een 'probleem'. Nu hebben we wel gisteren de Kia en Hyundai gezien en ook even gezeten en wij zijn beide niet de langste en dat zat in principe prima. Maar goed met een lange rit weet ik niet of het voor lange tijd ook nog comfortabel zit. Kan daar moeilijk heel de dag op de 3e zitrij blijven zitten en kijken of het lekker blijft zitten :P

Allemaal vast bedankt voor het meedenken, wij zijn namelijk vrij nieuw op het gebied van elektrische auto's.
Dit veranderd natuurlijk wel de zaak. Over 15 jaar hoeft moet er pas een flinke tiener op de derde zitrij te zitten. De komende tien jaar dus sowieso maar 1 of 2 kinderen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
400 km bruikbare range (je wil ook niet met 0% SoC toekomen) in de winter met een buskoetswerk, 7 personen met bagage aan boord en verwarming aan lijkt me (nog) een onrealistische verwachting.

Ter vergelijking: ik ben een economische rijder en bij een ideale temperatuur van 21°C en geen wind, geen airco en slechts 2 personen aan boord had onze EV6 (74 kWh netto) onlangs een bruikbare range van 550 km (580 op de GOM). Dit tegen een gemiddelde snelheid van 80-90 (verkeerswerken met verlaagde snelheid en druk verkeer in FR).
Op de terugweg was er geen tot weinig verkeer (130 over langere afstand mogelijk) en bedroeg de range nog maar 380 km.
In de winter (met verwarming op 21°C en één tot twee personen zonder bagage) bedraagt de range nog maar 400 tot 450 km en bij temperaturen onder nul een 360 km.
En het koetswerk is iets gestroomlijnder dan een bus of megaSUV.

Ieder zijn ding maar nu al een beslissing nemen over een 7-zitter waar je die capaciteit maar nodig hebt over 10 tot 15 jaar? :?

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2026 09:58 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Dat kort laden van 5 minuten om er +100km range bij te krijgen doet mij echt geen pijn als het nodig is. Als je er wel een vindt die het kan (er is al gesteld dat het een onrealistische verwachting is) kun je niet een rit maken van 330km en is dat weer een probleem.

Voor nu is het de voor jou juiste consessies maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:54:
Had deze post eerder in een ander topic gezet maar werd hiernaar verwezen dus bij deze plaats ik hem hier even:

Wij zijn op zoek naar een elektrische 7 zitter die het liefste ver kan rijden, betrouwbaar is en ook volwassenen op de 3e zitrij fatsoenlijk kunnen zitten. Wij hebben een vijftal opties op dit moment op het oog namelijk de Kia Ev9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot e-5008, skoda peaq en we vonden zelf de ruimte in de Volkswagen id buzz heel mooi alleen de range daar is erg laag van en wij willen wat langere ritten (ook in de winter) maken.

De Peugeot hebben we ook wel twijfels over, omdat daar toch wel wat problemen mee zijn.

Iemand misschien tips of ervaringen? We komen van een 10 jaar oude Dacia af dus gaat sowieso een upgrade zijn.
Vergeet niet dat voor alle 7-zitters geldt dat ze hoog zijn. En speciaal voor hoge auto's geldt dat het verbruik op de snelweg enorm toeneemt door de hoge luchtweerstand.
Ga dus niet uit van het WLTP verbruik, maar zorg dat je het WLTP-extra high verbruik achterhaalt. Bij een Skoda Peaq is dat bijvoorbeeld 19.44 kWh/100 km, maar voor een EV9 is het nog veel hoger.
Daarbij moet je bedenken dat dat verbruik is bepaald bij 23 graden en zonder zoninstraling (hebben de huichelaars van de autoindustrie mooi voor elkaar gelobbyd :( ) . Er komt dus nog een flinke hoeveelheid bij voor de koeling (of verwarming in de winter).
Dat alles gaat af van je bruikbare totale range. Die zit in de praktijk zomaar op 3/4 tot 2/3 van WLTP (reken even met 70%). Maar dat is van 0-100%, iets wat je nooit doet. In de praktijk rij je meestal van 10-80% (daarboven gaat het laden langzaam, en daaronder worden de meesten toch wel zenuwachtig). Hierdoor gaat die 70% van hierboven nog eens maal 70%, waardoor je in de praktijk op vakantieritten op de snelweg stukken tussen tankstops kunt rijden van ca de helft van je WLTP range.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:54:
Op de terugweg was er geen tot weinig verkeer (130 over langere afstand mogelijk) en bedroeg de range nog maar 380 km.
Dat is de totale range 0-100% toch? Dus als je van 10-80% rijdt, moet je dat nog eens maal 70% doen, waardoor je op ca 270 km tussen laadstops uitkomt, wat aardig in de buurt komt van de bovengenoemde helft van de WLTP range.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic