• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:45:
Eens, hebben nu nog geen zonnepanelen allemaal toekomstwerk maar is wel de bedoeling. Maar we hebben nu al een hele volle groepenkast met inductie, airco oa ten opzichte van de normale groepen (keuken, wasmachine etc). En we willen op den duur ook een warmtepomp, wilde we eigenlijk als eerste realiseren maar komen ruimte in de auto te kort. Daarom dachten wij aan 3 fase groepenkast. Opladen van de hyundai 1 fase gaat wel lang duren of geen probleem als deze in stukjes wordt volgeladen als ie er tussendoor even af is voor een rit?

Overigens hebben wel al een 3 fase elektriciteitsmeter en er komen al 3 fasekabels (2 zonder zonder spanning komen binnenkort kijken waarom dat is) de groepenkast in. Dus hoef ook niet echt een verzwaring aan te vragen alleen een andere groepenkast.
Hangt natuurlijk allemaal af van wat je zelf wil, waar je de prioriteiten wil leggen en inzake laden hoeveel km je tegen welke gemiddelde snelheid overwegend moet afleggen.
DC laden tijdens (uitzonderlijke) vakantieritten moet je dan niet mee in overweging nemen want buiten de vetrek SoC laad je dan toch niet aan huis.

Alles wat je opsomt heb ik (n=1) al in huis.
Maar dat werkt doorgaans niet allemaal gelijktijdig en zoals reeds aangegeven - is dat voor een laadpaal met loadbalancing allerminst een probleem.
En dat werkt al jaren prima op 1f40A (in België kost een 1f en 3f aansluiting evenveel voor je jaarlijkse vast recht daar moet ik het dus al niet voor laten).
Op 1f40A kan je ook max. laden aan 7,3 kW. Doorgaans kom je thuis ook niet aan met 0% SoC en moet je alleen bijladen wat je voorheen leegreed.
Tussen maart en oktober heb ik met 5.0 kVA PV al ruim genoeg om uitsluitend op PV te laden (aan 1,3 tot 5 kW). Desnoods kan je nog altijd aan 7,3 kW laden.

3f gaat meer plaats in de groepenkast innemen dan 1f. En een automatenkast bijplaatsen (ik heb er bv. momenteel al 5 in gebruik) is doorgaans ook geen probleem.

Maar nogmaals, n=1. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 13:21 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Ten eerste ben ík niet op zoek naar een nieuwe auto voor de komende 10 jaar.
Maar als, dan zou ik dat wel zoeken zodat je de tweede helft van die 10j ook nog enigszins on par bent qua laden. Ook handig met een evt. caravan.
Momenteel biedt bijvoorbeeld de Xpeng G9 dat. Die valt voor mij weer af omdat ik geen Chinese auto wil.

Thuis uiteraard volledig overbodig, maar dat geldt voor alle DC charging. ;)
Dan verschillen we daarin van mening.
Wanneer ik NU on par ben met (trager) laden dan ga ik er vanuit dat ik over 5 jaar plots niet de behoefte heb om dan sneller te gaan laden gewoon omdat het dan kan. :)
(Maar ik ben dan ook een Belg en wij hebben doorgaans niets met caravans en zelf heb ik niets tegen Chinezen en hun EV's. Liever een goede betrouwbare Chinees dan een sjoemelende Duitser :+ ).
Ik zoek doorgaans een auto die bij mijn wensen en situatie past en niet omgekeerd.

ps. DC charging aan huis is ook aan een voorzichtige opmars bezig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 13:13 ]

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-08 20:54
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Hangt natuurlijk allemaal af van wat je zelf wil, waar je de prioriteiten wil leggen en inzake laden hoeveel km je tegen welke gemiddelde snelheid overwegend moet afleggen.
DC laden tijdens (uitzonderlijke) vakantieritten moet je dan niet mee in overweging nemen want buiten de vetrek SoC laad je dan toch niet aan huis.

Alles wat je opsomt heb ik (n=1) al in huis.
Maar dat werkt doorgaans niet allemaal gelijktijdig en zoals reeds aangegeven - is dat voor een laadpaal met loadbalancing allerminst een probleem.
En dat werkt al jaren prima op 1f40A (in België kost een 1f en 3f aansluiting evenveel voor je jaarlijkse vast recht daar moet ik het dus al niet voor laten).
Op 1f40A kan je ook max. laden aan 7,3 kW. Doorgaans kom je thuis ook niet aan met 0% SoC en moet je alleen bijladen wat je voorheen leegreed.
Tussen maart en oktober heb ik met 5.0 kVA PV al ruim genoeg om uitsluitend op PV te laden (aan 1,3 tot 5 kW). Desnoods kan je nog altijd aan 7,3 kW laden.

3f gaat meer plaats in de groepenkast innemen dan 1f. En een automatenkast bijplaatsen (ik heb er bv. momenteel al 5 in gebruik) is doorgaans ook geen probleem.

Maar nogmaals, n=1. :)
Duidelijk, maar heb momenteel 1 fase 25A dus wel erg krap. Nu al eigenlijk met een inductieplaat, ga er voorzichtig mee om en zet nooit alles vol open omdat ik bang ben dat de zekering springt waar ik niet bij kan. Voor nu gaat het.. maar zet er een warmtepomp, lader (1 of 3 fase) en zonnepanelen bij en zullen we er toch aan moeten gaan geloven lijkt me. Overigens moet de groepenkast sowieso vervangen worden want ik heb niet eens een hoofdschakelaar :P

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22
Wat rij je dagelijks?

Ik kan eigenlijk nog steeds uit met een granny thuis te laden op 1 fase.

Nu toch maar laadpalen geïnstalleerd die ook op pv alleen laden en tussen 1 n e fase schakelen.

Ik had wel altijd al 3 fase maar vond laadpaal niet nodig.

Nu laad ik 1x per week maximaal van 50 naar 70%

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Ik zoek doorgaans een auto die bij mijn wensen en situatie past en niet omgekeerd.
Ik ook, maar kijk graag vooruit en wensen veranderen. :)
Met de vorige auto had ik een die nu nog steeds on par is qua range en laden. De huidige heeft dat over 4 jaar mogelijk wat minder, maar destijds wilde ik me niet beperken met 800V. Vooral de mogelijkheid bij Tesla te kunnen laden of oudere palen in centra enzo was toen doorslaggevend.

Over 4 jaar verwacht ik dat bijna overal (ook bij Tesla) 800V ondersteund wordt én dat de generatie van dan ook op 400V de CCS2 spec volledig benut.
Dan zal het laden <10 min ook meer gemeengoed zijn en zal dat ook op mijn wensenlijstje staan.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Duidelijk, maar heb momenteel 1 fase 25A dus wel erg krap. Nu al eigenlijk met een inductieplaat, ga er voorzichtig mee om en zet nooit alles vol open omdat ik bang ben dat de zekering springt waar ik niet bij kan.
Waarom laat je die niet even upgraden? Iig bij Liander is het gratis om van 1x25A naar 1x40A te gaan en ik neem aan ook bij de andere netbeheerders. Is ook een ingreep van niks; zekering eruit en een andere erin. 40A is zat voor de meeste woningen om full-electric te gaan en dan kan een autolader er ook nog bij met loadbalancing.

• frax1988
ASW1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Waarom laat je die niet even upgraden? Iig bij Liander is het gratis om van 1x25A naar 1x40A te gaan en ik neem aan ook bij de andere netbeheerders. Is ook een ingreep van niks; zekering eruit en een andere erin. 40A is zat voor de meeste woningen om full-electric te gaan en dan kan een autolader er ook nog bij met loadbalancing.
Wij zitten bij Enexis, daar kost dat:

Enexis: Circa € 368,15 excl. btw (ongeveer € 445,46 incl. btw) voor het vervangen van de hoofdzekering/automaat.

Ik snap alleen niet goed wat er mis is met 3 fasen? In principe ligt dat hier al alleen moet nog de groepenkast aanpassen en wellicht moeten daar 2 zekeringen bijgeplaatst worden. Ook met het oog dus op de toekomst, minstens 1 airco erbij op zolder, warmtepomp voor CV en wellicht later ook nog full electric en zonnepanelen. Heb er verder geen verstand van maar als je het daar over hebt hoor je andere toch vaak praten over 3 fasen.

Eens dat 3 fase laden niet altijd nodig zal zijn, mits dat het geen kwaad kan dat ie (omdat ie langzamer laad) vaak ook van de lader gaat om een ritje te maken alvorens ie er weer aan gaat.

• IvoB2
  • Niet online
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:42:
Overigens moet de groepenkast sowieso vervangen worden want ik heb niet eens een hoofdschakelaar :P
Ik weet niet hoe dat in NL geregeld is maar hier zit de hoofdschakelaar (automaat) gewoon op de meter (en daar moet je altijd bijkunnen).

• IvoB2
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Ik ook, maar kijk graag vooruit en wensen veranderen. :)
Met de vorige auto had ik een die nu nog steeds on par is qua range en laden. De huidige heeft dat over 4 jaar mogelijk wat minder, maar destijds wilde ik me niet beperken met 800V. Vooral de mogelijkheid bij Tesla te kunnen laden of oudere palen in centra enzo was toen doorslaggevend.

Over 4 jaar verwacht ik dat bijna overal (ook bij Tesla) 800V ondersteund wordt én dat de generatie van dan ook op 400V de CCS2 spec volledig benut.
Dan zal het laden <10 min ook meer gemeengoed zijn en zal dat ook op mijn wensenlijstje staan.
Andere uitgangspunten.
Ik laad prioritair thuis op PV.
In tweede instantie destination laden op AC 11 kW.
HPC uitsluitend op buitenlandse ritten en dan kom ik doorgaans max. ook niet boven de 150 kW uit zodat 400V volstaat.
Er zijn trouwens Tesla's die zonder 800V ook boven de 200 kW laden.
Aan een Tesla Charger heb ik nog nooit gestaan want meestal ergens "in het verborgene".
HPC is hier doorgaans FastNed (autocharge) of Ionity. Daarvoor moet je niet van de autosnelweg af. Ik (n=1) vind het niet met elkaar rijmen dat je op 10 min. wil laden maar daar dan wel tien minuten voor moet omrijden. :)
Maar dus, totaal andere uitgangspunten.
En mijn wensen kennende zal de volgende EV eerder een elektrische deelauto zijn (daar zit de laadkost sowieso al inbegrepen en kunnen (hier toch) AC laden op voorbehouden plekken. Maar dat zien we dan wel weer.

• frax1988
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Ik weet niet hoe dat in NL geregeld is maar hier zit de hoofdschakelaar (automaat) gewoon op de meter (en daar moet je altijd bijkunnen).
Moet hier tegenwoordig ook, maar vroeger blijkbaar niet. We hebben nogal een oud huis uit 1967, dat willen we dus nu ook gewoon netjes in orde maken.

• Puppetmaster
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Andere uitgangspunten.
Ik laad prioritair thuis op PV.
In tweede instantie destination laden op AC 11 kW.
Valt mee, ik laad ook prioritair thuis op PV. :)

Destination laden op AC dan weer minder omdat dat vaak duurder is dan DC laden met het abo dat ik toch al heb voor de reisdagen.
HPC uitsluitend op buitenlandse ritten en dan kom ik doorgaans max. ook niet boven de 150 kW uit zodat 400V volstaat.
Er zijn trouwens Tesla's die zonder 800V ook boven de 200 kW laden.
Tesla rekt de CCS2 standaard op, maar alleen voor Tesla’s. Onze model 3 haalde geregeld 250kW, zij het vrij kort. De ID.7 haalt ook bij Tesla “maar” 200kW, maar houdt dat wel weer relatief lang vol.
Ik denk dat ze voor Tesla’s er ofwel 500V ofwel 625A op zetten?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ASW1
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:48:
[...]Ik snap alleen niet goed wat er mis is met 3 fasen? In principe ligt dat hier al alleen moet nog de groepenkast aanpassen en wellicht moeten daar 2 zekeringen bijgeplaatst worden. Ook met het oog dus op de toekomst, minstens 1 airco erbij op zolder, warmtepomp voor CV en wellicht later ook nog full electric en zonnepanelen. Heb er verder geen verstand van maar als je het daar over hebt hoor je andere toch vaak praten over 3 fasen.
Er is niks mis mee, maar het zijn niet alleen voordelen, er zitten ook nadelen aan. 3x25A is niet hetzelfde als 1x75A. Het mooie van een éénfasige aansluiting is dat alles uit dezelfde 'pot' komt. Uit een 40A aansluiting kun je ruim 9000 watt trekken, er kunnen dus 4 apparaten tegelijk 2000 watt trekken en dan heb je nog ruim over.

Een driefasige aansluiting kun je zien als 3 eenfasige aansluitingen van 25A elk, dus je hebt 3 'potjes', en overbelasting van 1 fase ligt dan al gauw op de loer. Ook als je de auto met PV wilt opladen is het vaak een voordeel om dat op 1 fase te doen.

Wat eigenlijk altijd op gaat is dat een 1 fase aansluiting simpeler is en makkelijker te managen, ook door allerlei slimme apparaten. 3 fasen is complexer en niet alle slimme apparaten kunnen daar goed mee omgaan.

Uiteindelijk kun je wel meer vermogen uit 3x25A trekken maar de vraag is of je het nodig hebt. Als je sowieso niet gratis naar 1x40A kan (heb je daarvoor een voorcalculatie bij Enexis laten maken?) dan ligt 3x25A misschien meer voor de hand.

• IvoB2
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Valt mee, ik laad ook prioritair thuis op PV. :)

Destination laden op AC dan weer minder omdat dat vaak duurder is dan DC laden met het abo dat ik toch al heb voor de reisdagen.

[...]

Tesla rekt de CCS2 standaard op, maar alleen voor Tesla’s. Onze model 3 haalde geregeld 250kW, zij het vrij kort. De ID.7 haalt ook bij Tesla “maar” 200kW, maar houdt dat wel weer relatief lang vol.
Ik denk dat ze voor Tesla’s er ofwel 500V ofwel 625A op zetten?
Ook ander uitgangspunt. :)
Ik kan overal in de Benelux gratis openbaar laden en binnen de EU aan verlaagde prijs.
Geen idee wat ze er bij Tesla DC Chargers opzetten want op 7 jaar nog nooit eentje gepasseerd.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Dit wordt inderdaad maar al te vaak over het hoofd gezien. Meerwaarde voor 3F lader thuis is naar mijn mening echt heel beperkt. Met een load-balancing lader is aanpassing naar 3F ook echt niet nodig. Extra voordeel dat als je toch een "dure" load-balancing lader neemt je ook wel een MID-gecertificeerde kan nemen om te profiteren van ERE certificaten.
Bij een dynamisch contract ben ik het hier niet geheel eens. Driefase is dan echt een must om zoveel mogelijk van de goedkope momenten te profiteren.

Met de ERE certificaten laadt je dan praktisch gratis of krijg je zelfs geld toe

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2026 18:07 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
  • Niet online
Dat speelt toch alleen wanneer je geen PV hebt, de auto kan laden op de goedkoopste momenten (in deze periode van het jaar ook nog eens rond de middag) en geen 1F40 A hebt maar slechts 1F25A.
Bij 40A kan je dan 9,2 kW trekken en bij 3x25A 17A.
En dan maar hopen dat er in de (nabije) toekomst geen captar wordt geheven tijdens bepaalde uren bij netafname.

Is het je nog niet opgevallen dat zelfs bij wolkenloze hemel de DA Epex steeds minder echter onder nul gaat maar als laagste punt op de nulgrens blijft hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l95OMgxA6Z-0qyqbomkdNYReFTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psQbQSOmfC2OOOL5u1zVnorp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5IZR5qEzGrC1fqgldbQTRpDBB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQWZbLPKAL08FmtKR4cQQIVf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 18:25 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:14:
Dat speelt toch alleen wanneer je geen PV hebt, de auto kan laden op de goedkoopste momenten (in deze periode van het jaar ook nog eens rond de middag) en geen 1F40 A hebt maar slechts 1F25A.
Bij 40A kan je dan 9,2 kW trekken en bij 3x25A 17A.
En dan maar hopen dat er in de (nabije) toekomst geen captar wordt geheven tijdens bepaalde uren bij netafname.
PV is helemaal niet relevant voor deze casus.

Die geproduceerde stroom is namelijk gewoon de waarde van dat moment bij dynamisch.

Het gaat er altijd om dat je verbruik verschuift naar de goedkoopste momenten bij een dynamisch contract. Hoe beter je die net aansluiting volledig kan benutten bij goedkope momenten des te beter. :)

Die 0 grens wordt veroorzaakt om dat producenten de productie steeds beter weten te beheersen, dreigt deze negatief te worden dan schakelt men productie af.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2026 18:24 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ASW1
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Het gaat er altijd om dat je verbruik verschuift naar de goedkoopste momenten bij een dynamisch contract. Hoe beter je die net aansluiting volledig kan benutten bij goedkope momenten des te beter.
Het gaat er voor iedereen vanaf 2027 maar ook op dit moment al voor sommigen om de kosten zo laag mogelijk te houden en dat doe je met name door energiebelasting en btw daarover te vermijden, en dat doe je door zoveel mogelijk van je eigen PV overschot in de auto te duwen. Of de dynamische prijs/vergoeding die je op dat moment zou krijgen dan 0, 3 of 11 cent zou zijn is dan niet interessant omdat dat allemaal veel minder scheelt dan belasting+btw.
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Wij zitten bij Enexis, daar kost dat:

Enexis: Circa € 368,15 excl. btw (ongeveer € 445,46 incl. btw) voor het vervangen van de hoofdzekering/automaat.

Ik snap alleen niet goed wat er mis is met 3 fasen? In principe ligt dat hier al alleen moet nog de groepenkast aanpassen en wellicht moeten daar 2 zekeringen bijgeplaatst worden. Ook met het oog dus op de toekomst, minstens 1 airco erbij op zolder, warmtepomp voor CV en wellicht later ook nog full electric en zonnepanelen. Heb er verder geen verstand van maar als je het daar over hebt hoor je andere toch vaak praten over 3 fasen.

Eens dat 3 fase laden niet altijd nodig zal zijn, mits dat het geen kwaad kan dat ie (omdat ie langzamer laad) vaak ook van de lader gaat om een ritje te maken alvorens ie er weer aan gaat.
Je kunt, ook bij Enexis, de 25A kosteloos laten upgraden naar 35A. Als je het als een upgrade aanvraagt kost het niks. Al snap ik dat je wellicht meteen maar 3F wilt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Het gaat er voor iedereen vanaf 2027 maar ook op dit moment al voor sommigen om de kosten zo laag mogelijk te houden en dat doe je met name door energiebelasting en btw daarover te vermijden, en dat doe je door zoveel mogelijk van je eigen PV overschot in de auto te duwen. Of de dynamische prijs/vergoeding die je op dat moment zou krijgen dan 0, 3 of 11 cent zou zijn is dan niet interessant omdat dat allemaal veel minder scheelt dan belasting+btw.
Dat klopt voor post salderen inderdaad (onder specifieke condities , als de delta tussen de EPEX prijzen niet groot is, daarnaast hangt het af van de grote van je installatie en de zoninstraling)

niet voor dit moment.

Post salderen is het belangrijk om flexibel te zijn, je wel zoveel mogelijk stuur mogelijkheden hebben in relatie tot opschalen /afschalen van verbruik en opslaan en ontladen. Een 1 fase lader voor je EV is dan niet handig.

• ASW1
De vraag gaat helemaal niet om dit moment, het gaat om iemand die zich aan het oriënteren is om de elektrische installatie opnieuw in te gaan richten.

Dus ga dan sowieso uit van de situatie vanaf volgend kalenderjaar zonder salderen.
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Je kunt, ook bij Enexis, de 25A kosteloos laten upgraden naar 35A. Als je het als een upgrade aanvraagt kost het niks. Al snap ik dat je wellicht meteen maar 3F wilt.
Ik had al zo'n vermoeden maar kon geen bron vinden. Vraag in dat geval 40A en geen 35A dan zit je nog wat ruimer als ze dat willen leveren.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:49:
[...]

De vraag gaat helemaal niet om dit moment, het gaat om iemand die zich aan het oriënteren is om de elektrische installatie opnieuw in te gaan richten.

Dus ga dan sowieso uit van de situatie vanaf volgend kalenderjaar zonder salderen.
Dan nog is een 3 fase aansluiten te prefereren ook post salderen zijn er genoeg scenario’s waar je bij lage dynamische prijzen zoveel mogelijk wilt verbruiken. Met 3f aansluiting ben je richting de toekomst gewoon veel flexibeler en kan je beter mee bewegen.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2026 18:54 ]

• ASW1
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Dan nog is een 3 fase aansluiten te prefereren ook post salderen zijn er genoeg scenario’s waar je bij lage dynamische prijzen zoveel mogelijk wilt verbruiken. Met 3f aansluiting ben je richting de toekomst gewoon veel flexibeler en kan je beter mee bewegen.
Ik kan je ook allerlei voorbeelden geven van autoladers die niet goed overweg kunnen met PV overschot over drie fasen of omvormers die geen zero export kunnen doen op drie fasen. Daarnaast kost het een sloot geld om naar drie fasen te gaan en ben je waarschijnlijk extreem lang bezig om dat eerst terug te verdienen doordat je marginaal sneller laden kunt tegen 1 cent of minder lager kWh tarief. Want als er lage dynamische tarieven zijn is dat in de regel meestal zo lang dat je auto allang vol zit voordat de prijs significant hoger is.

• frax1988
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Ja precies, maar heb hier praktisch alles al zitten, 3 fase kabels uit de elektriciteitsmeter, 3 fase meter dus moet alleen nog groepenkast die enorm verouderd is vernieuwen die zit sowieso vol en zonder hoofdschakelaar.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54
Plaatje dat ik eerder had gemaakt hiervoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H3DUc7oAA_NyA3sgy0andPNbgM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iEf47zLyZGOEU3NX7WTZifqw.jpg?f=user_large

Ja 3x25A geefr ruim 2x zoveel vermogen maar het aantal uur dat je hierdoor extra kunt laden op optimale momenten is voor de gemiddelde bezitter echt heel beperkt. Oo die snelheid is de auto ook gewoon in paar uur vol.

Overweging 3 fasen is prima maar noodzaak daartoe vanwege EV lader is naar mijn mening een misvatting. Juist een lader laat zich prima load-balancen dus geen noodzaak tot verzwaring. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld warmtepomp i.c.m. andere verbruikers.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 28-07-2026 19:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IvoB2
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:19:
PV is helemaal niet relevant voor deze casus.
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:45:
Eens, hebben nu nog geen zonnepanelen allemaal toekomstwerk maar is wel de bedoeling.
Hij wil wel degelijk in de (nabije?) toekomst laden op PV.
Zoals je zelf zegt wordt er nu al gereageerd en wordt de delta tussen duur en goedkoop an dynamisch steeds kleiner, laat staan dat de all in prijs zo negatief gaat dat je incl. de overheadkosten bijna niets betaalt.

Wanneer je nog aan iets moet beginnen doe je dat al beter met wat je in de (nabije) toekomst wil bereiken.
Nu dat is mijn mening. Ik vind het een beetje verloren moeite nu te plannen uitsluitend op de huidige situatie en er dan over enkele tijd achter komen dat je weer bijna helemaal opnieuw moet beginnen om je einddoel te bereiken.

Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
We horen wel waar men uiteindelijk "in deze casus" naartoe wil.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 19:13 ]

• IvoB2
  • Niet online
Euh, als ik het goed begrepen heb gaat de saldering in NL er over 5 maanden al af?
Je gaat dan toch niet meer rekenen volgens "het moment"?

Of 1f of 3f laden nuttig is hangt niet alleen van "het moment" af maar vooral hoeveel km je dagelijks rijdt, hoeveel je dagelijks dan netto moet bijladen en tijdens welke uren je dat kan.

Het heeft weinig zin om in theorie zoveel mogelijk op de goedkoopste uren te laden als je EV er dan doorgaans niet is en/of je niet genoeg rijdt om maximaal aan de goedkoopste prijzen te kunnen laden.

Iedere casus is anders.
Ik heb bv. vandaag de hele dag op 1.3 tot 1,6 kW geladen omdat de EV dan 95% SoC zou halen. En morgen moet er ook nog iets te laden zijn. :)

• IvoB2
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Ik volg je daarin totaal niet (ik begrijp het zelfs niet).
Ik verbruik gewoon wat er aan verbruik nodig is. Ik ga niet bewust meer verbruiken omdat dat kwartier de prijs toevallig goedkoper is dan het volgende tijdstip.

Sinds 2014 draai ik in de huidige woning al 1F40A. In al die jaren heeft er zich - ook niet de jaren full electric - een scenario voorgedaan dat 3f wel een meerwaarde zou hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 19:24 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 20:51
Het gaat al een paar pagina's niet meer over elektrische auto's.

Misschien een idee om deze discussie verder te voeren in het thuislaadtopic of het topic voor elektrische installaties.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Ik volg je daarin totaal niet (ik begrijp het zelfs niet).
Ik verbruik gewoon wat er aan verbruik nodig is. Ik ga niet bewust meer verbruiken omdat dat kwartier de prijs toevallig goedkoper is dan het volgende tijdstip.

Sinds 2014 draai ik in de huidige woning al 1F40A. In al die jaren heeft er zich - ook niet de jaren full electric - een scenario voorgedaan dat 3f wel een meerwaarde zou hebben.
Ik zou met 1x40 wel wegkomen waarschijnlijk,maar ik vind het met driefasen ook wel prima. Nu is het wel zo dat ik dat al had voor er überhaupt pv lag en inmiddels zijn we volledig elektrisch en voorzien van een ev. Voor mij is het wel fijn dat ik waneer ik tijdens een vroege dienst thuiskom de ev kan inprikken en 11Kw kan laden met de opbrengst uit de pv. Dit geld natuurlijk vooral voor de zomermaanden. Het is geen noodzaak met één fase kom je er ook wel maar driefasen vergt net wat minder nadenken. Vastrecht is hetzelfde als voor de een fase aansluiting. Dus waarom niet. Al zal het in de huidige tijd in Nederland vooral lastig zijn om het voor elkaar te krijgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:59

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:en hier eindigt de discussie over fases, meterkasten en zonnepanelen en gaan we weer ontopic verder :)

Ja dit heeft allemaal te maken met EVs, maar het gaat hier primair over de auto en niet de randzaken. Daar zijn andere topics voor

[ Voor 48% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2026 05:25 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Nou dan zal ik een reden noemen waarom EVs zo fijn zijn: je kunt een BBQ in de frunk stoppen 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWqT6NUBicC80A11gipsqkctyUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzedtlHQzA0wy5d6ij3x3vMY.jpg?f=fotoalbum_large

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:18
snip: modbreak gemist ?

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2026 09:44 ]

• frax1988
Morgen ochtend eerste proefrit in de Hyundai Ioniq 9. Heeft iemand nog tips en tricks waar ik op kan letten?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@frax1988 BBQ meenemen om te kijken of hij in de frunk past?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• IvoB2
  • Niet online
Lijkt me een e-BBQ.
Dus ook kijken of er een adapter met V2L aanwezig is (aansluiten op het binnenstopcontact lijkt me niet zo handig).

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 13:12 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 22:36
Iemand anders dan @frax1988 post een foto van een bbq in de frunk en nu krijgt hij aanbevelingen. _O-

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:06
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Ja, lease. Maar over 10-15 jaar wil je ook nog snel kunnen laden toch? Kan me best voorstellen dat er tegen die tijd meer 800V palen zijn dan 400V. Als je nu al een auto koopt omdat je misschien over 10 jaar een probleem hebt qua ruimte zou ik dit persoonlijk ook meenemen. :)
Zowat alle palen geven 800V, de belangrijkste uitzonderingen zijn de 50 kW laders en de Tesla laders.

Mercedes heeft een paar modellen die geen 400 V meer kunnen (of in optie), en dat zou ik dan weer een dealbreaker vinden. In UK ben je dan echt gehandicapt, en op de drukste vakantiedagen is laden bij Tesla een goede optie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-09 16:59
frax1988 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:41:
Morgen ochtend eerste proefrit in de Hyundai Ioniq 9. Heeft iemand nog tips en tricks waar ik op kan letten?
Ik zou even goed kijken hoe ‘hanteerbaar’ de Ioniq 9 is, bv. in krappe parkeervakken of parkeergarages, of in smalle straatjes. Wij hebben de afgelopen jaren best een paar keer in een parkeergarage of een buitenlandse stadje gedacht “Oei, onze auto had ook niet veel groter moeten zijn”, en dat was dan met een vrij compacte Opel Ampera-e of afgelopen vakantie met de Skoda Elroq. En dan ben ik niet bang aangelegd en kan ik goed inschatten wat wel en niet past.

De Ioniq 9 is echt een grote auto qua lengte, breedte en wielbasis, waardoor de draaicirkel ook groot zal zijn, dus vaker steken met parkeren etc. Het bijkomende voordeel is natuurlijk meer ruimte voor de passagiers en bagage.

De Skoda Peaq is wat kleiner (maar nog steeds een forse auto), en dan heb je misschien op vakanties wat minder ruimte voor bagage. Dan kun je natuurlijk kritisch kijken wat je meeneemt, maar dochters in de puberleeftijd hebben toch minstens twee toilettassen en een koffer met kleding nodig, zo is onze ervaring ;) . Ter plekke een keer een wasje draaien kan dan helpen, of eventueel een dakkoffer of trekhaakkoffer, maar die hebben weer impact op het bereik of het laadgemak.

Als ik even snel de specs vergelijk dan is de Ioniq 9 flink onzuiniger in gebruik (WLTP 600-620 km bij een 110 kWh accu) dan de Peaq (WLTP 638-646 km met de 86 kWh accu).

Qua snelladen is er weinig verschil: de Peaq doet er 4 minuten langer over van 10-80% (28 minuten tov. 24 minuten voor de Ioniq 9), maar daar kom je dan ook iets verder mee.
De Ioniq 9 laadt waarschijnlijk wel een stukje vlotter van 10-50% als je een snellader gebruikt die 350 kW kan leveren, maar met een groot gezin duurt de sanitaire stop vaak al langer. Dus ik zou het kleine verschil in snelladen niet zwaar laten wegen.

Misschien is het goed om voor beide een offerte te laten maken voor de specificaties die je zou willen. De Ioniq 9 is er vanaf 69k € in een aantal varianten, waarbij er dan per variant weinig opties meer zijn. De Peaq is er vanaf 55k € voor de 86 kWh maar dan kun je hem nog aankleden met allerlei optiepakketten.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• frax1988
Wesco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Ik zou even goed kijken hoe ‘hanteerbaar’ de Ioniq 9 is, bv. in krappe parkeervakken of parkeergarages, of in smalle straatjes. Wij hebben de afgelopen jaren best een paar keer in een parkeergarage of een buitenlandse stadje gedacht “Oei, onze auto had ook niet veel groter moeten zijn”, en dat was dan met een vrij compacte Opel Ampera-e of afgelopen vakantie met de Skoda Elroq. En dan ben ik niet bang aangelegd en kan ik goed inschatten wat wel en niet past.

De Ioniq 9 is echt een grote auto qua lengte, breedte en wielbasis, waardoor de draaicirkel ook groot zal zijn, dus vaker steken met parkeren etc. Het bijkomende voordeel is natuurlijk meer ruimte voor de passagiers en bagage.

De Skoda Peaq is wat kleiner (maar nog steeds een forse auto), en dan heb je misschien op vakanties wat minder ruimte voor bagage. Dan kun je natuurlijk kritisch kijken wat je meeneemt, maar dochters in de puberleeftijd hebben toch minstens twee toilettassen en een koffer met kleding nodig, zo is onze ervaring ;) . Ter plekke een keer een wasje draaien kan dan helpen, of eventueel een dakkoffer of trekhaakkoffer, maar die hebben weer impact op het bereik of het laadgemak.

Als ik even snel de specs vergelijk dan is de Ioniq 9 flink onzuiniger in gebruik (WLTP 600-620 km bij een 110 kWh accu) dan de Peaq (WLTP 638-646 km met de 86 kWh accu).

Qua snelladen is er weinig verschil: de Peaq doet er 4 minuten langer over van 10-80% (28 minuten tov. 24 minuten voor de Ioniq 9), maar daar kom je dan ook iets verder mee.
De Ioniq 9 laadt waarschijnlijk wel een stukje vlotter van 10-50% als je een snellader gebruikt die 350 kW kan leveren, maar met een groot gezin duurt de sanitaire stop vaak al langer. Dus ik zou het kleine verschil in snelladen niet zwaar laten wegen.

Misschien is het goed om voor beide een offerte te laten maken voor de specificaties die je zou willen. De Ioniq 9 is er vanaf 69k € in een aantal varianten, waarbij er dan per variant weinig opties meer zijn. De Peaq is er vanaf 55k € voor de 86 kWh maar dan kun je hem nog aankleden met allerlei optiepakketten.
Goede tips! Ja dat is inderdaad een groot pijnpunt de grootte van de auto maar vooral de breedte en parkeervakken. Had wel beide inderdaad even geconfigureerd en voor de Peaq ook een offerte laten maken, voor de Ioniq nog niet. Kwam voor de Skoda uit op 61k en dan moet er nog wat rijklaarkosten etc bij en voor de Hyundai 69k. Dus het verschil is op het moment met korting niet mega groot op dat bedrag.

De Ioniq is inderdaad minder zuinig maar natuurlijk groter en zo'n 200kg zwaarder wat het waarschijnlijk zal verklaren. Waar ik verder ook een beetje bang voor ben is dat de VAG groep waar Skoda onder valt nou niet echt in fijn vaarwater zit en de Peaq is nog niet uit dus betrouwbaarheid valt nog niet veel over te zeggen. Staat wel tegenover dat het meer als 'normale' auto eruit ziet en van binnen ook meer nuchter oogt ipv luxe. Wij zijn ook maar nuchtere mensen, liefst had ik een ID Buzz gehad als de actieradius oké was dat past qua looks en ruimte echt bij ons (al is die dan ook weer flink breed).

• IvoB2
  • Niet online
Wesco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:24:
Goede opmerking want dat wordt idd steeds meer een issue.
In steeds meer ondergrondse parkeergarages wordt dat zelfs voor onze EV6 al problematisch. Daar geraak je dan alleen nog vlot in en uit door de parkeerfunctie op afstand (het rechttoe/rechtaan in- en uitrijden niet dat onzinnige lateraal parkeren wat iedere normale bestuurder zelf minstens twee keer vlugger kan dan de parkeerautomaat).

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-09 16:59
frax1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:00:
[...]
De Ioniq is inderdaad minder zuinig maar natuurlijk groter en zo'n 200kg zwaarder wat het waarschijnlijk zal verklaren. Waar ik verder ook een beetje bang voor ben is dat de VAG groep waar Skoda onder valt nou niet echt in fijn vaarwater zit en de Peaq is nog niet uit dus betrouwbaarheid valt nog niet veel over te zeggen. Staat wel tegenover dat het meer als 'normale' auto eruit ziet en van binnen ook meer nuchter oogt ipv luxe. Wij zijn ook maar nuchtere mensen, liefst had ik een ID Buzz gehad als de actieradius oké was dat past qua looks en ruimte echt bij ons (al is die dan ook weer flink breed).
Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken over de toekomst van de VAG-groep. Ze hebben in het verleden domme dingen gedaan (diesel-gate) en zijn laat en twijfelend gestart met de overgang naar electrische auto's, maar ik denk dat ze met de huidige modellen-range echt wel op de goede weg zijn. De Peaq deelt veel technologie met de Elroq en de nieuwe Enyaq, en ik ben positief verrast over de zuinigheid van onze Elroq die we nu bijna een jaar hebben.

Hyundai is wat eerder op de EV-trein gestapt maar heeft ook de nodige problemen zoals de ICCU-issues die nog steeds niet goed opgelost zijn. Door alle geo-politieke ontwikkelingen is het sowieso lastig om wat verder vooruit te kijken, maar ik verwacht dat de VAG-groep als tweede autofabrikant ter wereld (en grootste in Europa) het wel gaat redden.
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:21:
[...]
Goede opmerking want dat wordt idd steeds meer een issue.
In steeds meer ondergrondse parkeergarages wordt dat zelfs voor onze EV6 al problematisch. Daar geraak je dan alleen nog vlot in en uit door de parkeerfunctie op afstand (het rechttoe/rechtaan in- en uitrijden niet dat onzinnige lateraal parkeren wat iedere normale bestuurder zelf minstens twee keer vlugger kan dan de parkeerautomaat).
Grote nadeel van die parkeerhulp is dat het voor jou wel werkt om je auto in een krappe plek te schuiven, maar anderen die er naast geparkeerd staan en dat niet hebben zullen toch zelf in hun auto moeten kunnen komen om weer weg te kunnen. Als dat heel krap is en/of de andere bestuurder is wat forser dan loop je extra risico op schade, waardoor die parkeerhulp niet altijd handig is.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• IvoB2
  • Niet online
Wesco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:18:
Grote nadeel van die parkeerhulp is dat het voor jou wel werkt om je auto in een krappe plek te schuiven, maar anderen die er naast geparkeerd staan en dat niet hebben zullen toch zelf in hun auto moeten kunnen komen om weer weg te kunnen. Als dat heel krap is en/of de andere bestuurder is wat forser dan loop je extra risico op schade, waardoor die parkeerhulp niet altijd handig is.
iMee eens maar ik richt uiteraard de huidige parkeergarages niet in.
Het is dus "kiezen" tussen parkeren met parkeerhulp of..... verder rijden en hopen dat je daar kan parkeren tussen twee kleine auto's (want de parkeerruimte is elders niet breder).
Over eigen schade maak ik me geen zorgen want full omnium.
En je kan ook zoeken naar een "tussenoplossing". Bv. parkeren met aan één zijde de muur en mits gebruik te maken van de parkeerhulp kan je dan zo dicht mogelijk tegen de muur parkeren zodat er voor de auto een plaats verder wel ruimte blijft om vlot in te stappen zonder schade te veroorzaken.

Maar idd, daar hebben we ons bij de EV6 op verkeken (dus een goede tip daar bij een nog grotere auto zeker rekening mee te houden). De volgende zal dan ook bewust een paar maatjes kleiner zijn. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 12:35 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:32:
[...]
iMee eens maar ik richt uiteraard de huidige parkeergarages niet in.
Het is dus "kiezen" tussen parkeren met parkeerhulp of..... verder rijden en hopen dat je daar kan parkeren tussen twee kleine auto's (want de parkeerruimte is elders niet breder).
Over eigen schade maak ik me geen zorgen want full omnium.
En je kan ook zoeken naar een "tussenoplossing". Bv. parkeren met aan één zijde de muur en mits gebruik te maken van de parkeerhulp kan je dan zo dicht mogelijk tegen de muur parkeren zodat er voor de auto een plaats verder wel ruimte blijft om vlot in te stappen zonder schade te veroorzaken.

Maar idd, daar hebben we ons bij de EV6 op verkeken (dus een goede tip daar bij een nog grotere auto zeker rekening mee te houden). De volgende zal dan ook bewust een paar maatjes kleiner zijn. :)
Met mijn Y vind ik de plekken ook wel krap.

Maar ik loop wel een stukje verder voor een goede parkeer plek.

• IvoB2
  • Niet online
Kan, maar als het je eigen (ondergrondse) parkeerplek (met laadpaal) is dan is dat een niet zo voor de hand liggende keuze. :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar dan weet je ook wie de buurman is die de deuk in je portier heeft gemaakt.

Ik vind het met mijn 5.2x2m EQS ook nog steeds wel een uitdaging op veel plaatsen. Achterwiel sturing helpt wel met manoeuvreren (met weer risico op stoeprandschade), maar alsnog valt het niet mee, ik dacht dat het na een jaar wel makkelijker zou worden. De 3 serie propte ik overal zo in.
Gelukkig woon ik niet en kom ik niet graag in de krappe stad. Thuis en op werk is alles lekker ruim.
Ik denk dat ik (over 7+ jaar) misschien toch weer voor een kortere (maar hogere) auto zou gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 30-07-2026 13:44 ]

• frax1988
Wesco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken over de toekomst van de VAG-groep. Ze hebben in het verleden domme dingen gedaan (diesel-gate) en zijn laat en twijfelend gestart met de overgang naar electrische auto's, maar ik denk dat ze met de huidige modellen-range echt wel op de goede weg zijn. De Peaq deelt veel technologie met de Elroq en de nieuwe Enyaq, en ik ben positief verrast over de zuinigheid van onze Elroq die we nu bijna een jaar hebben.

Hyundai is wat eerder op de EV-trein gestapt maar heeft ook de nodige problemen zoals de ICCU-issues die nog steeds niet goed opgelost zijn. Door alle geo-politieke ontwikkelingen is het sowieso lastig om wat verder vooruit te kijken, maar ik verwacht dat de VAG-groep als tweede autofabrikant ter wereld (en grootste in Europa) het wel gaat redden.
Ja klopt had ik ook gelezen, wordt wel netjes opgelost als je er last van zou hebben. Net in gereden, geen parkeergarage maar wel krappe parkeerplaats geprobeerd en is wel ff wennen sowieso. Het reed sowieso heerlijk, helaas model dat wij wilde is wel verkocht nu hebben ze wel een ander voorraadmodel die iets luxer is met panoramadak wat niet perse nodig was voor ons en een AWD wat wij eigenlijk ook niet wilde. Maar 3k meer dan die andere die we eigenlijk wilden. WK deal gold namelijk alleen voor de voorraadauto's.

Nu gaan we sowieso nogmaals kijken bij de Peaq aankomende week en dan hopelijk wat rustiger zodat we kunnen kijken of er 3 volwassenen per 3 passen of niet en daarna maar een keuze maken.

Overigens iemand een idee wat 'teveel' snelladen is? Verkoper bij Hyundai zei dat als je het teveel doet het niet goed voor de accu is, maar eigenlijk vergeten te vragen wat teveel dan eigenlijk is?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54
assje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:34:
Ik doe het precies andersom; ik kijk juist naar auto's met een relatief hoge kilometerstand aangezien ik zelf weinig kilometers maak. Ik denk dat het merendeel van de kopers kijkt naar de garantielimieten, dat zie je dus ook terug in de prijzen. Ik accepteer het risico en heb mijn Enyaq juist net met 160kkm gekocht.

Of dat een goede keuze was weet ik over een paar jaar :+
Nou... helaas blijk ik aan de verkeerde kant van de statestiek te vallen. Gisteren een melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen". Zojuist bij de Skoda garage geweest; indicatie isolatiefout in HV accu. Advies, niet meer mee rijden; accupakket moet er onderuit en meest aannemelijk module vervangen. Indicatie kosten; minimaal €5k. Verder op dit moment nog geen plek in de planning voor September dus eerste indicatie eerder maanden dan weken. Dit is onze enige auto dus ik ga vervangend vervoer nodig hebben.

Tellerstand is 167kkm terwijl de garantie bij 165kkm verlopen is |:(

Ik heb de auto gekocht bij een garage met standaard BOVAG garantie net iets meer dan een half jaar geleden. Nu de vraag of dit zou moeten/kunnen vallen onder de 12 maanden BOVAG garantie.

In parallel ga ik op zoek naar onafhankelijke reparatiebedrijven die wellicht sneller/goedkoper zijn; mocht iemand daar tips voor hebben hoor ik het graag.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-08 22:12
frax1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:27:
Overigens iemand een idee wat 'teveel' snelladen is? Verkoper bij Hyundai zei dat als je het teveel doet het niet goed voor de accu is, maar eigenlijk vergeten te vragen wat teveel dan eigenlijk is?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Tijdens snelladen zou je accu te warm worden wat degradatie in de hand werkt. Anderzijds is daar het BMS (Battery Management System) van de auto voor dat dit juist moet voorkomen. Wie er ook gelijk heeft, door het jaar heen een paar keer snelladen en tijdens de vakantie een paar weken wat vaker kan absoluut geen kwaad. En niet altijd snelladen tot 100% want dat produceert de meeste warmte en het duurt ook veel te lang.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:03
@assje Hier al eens geinformeerd?

https://www.deelektrischeautogarage.nl/

Of de zoekterm "reparatie ev accu" die ook meerdere websites geeft.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
assje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Nou... helaas blijk ik aan de verkeerde kant van de statestiek te vallen. Gisteren een melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen". Zojuist bij de Skoda garage geweest; indicatie isolatiefout in HV accu. Advies, niet meer mee rijden; accupakket moet er onderuit en meest aannemelijk module vervangen. Indicatie kosten; minimaal €5k. Verder op dit moment nog geen plek in de planning voor September dus eerste indicatie eerder maanden dan weken. Dit is onze enige auto dus ik ga vervangend vervoer nodig hebben.

Ik heb de auto gekocht bij een garage met standaard BOVAG garantie net iets meer dan een half jaar geleden. Nu de vraag of dit zou moeten/kunnen vallen onder de 12 maanden BOVAG garantie.

In parallel ga ik op zoek naar onafhankelijke reparatiebedrijven die wellicht sneller/goedkoper zijn; mocht iemand daar tips voor hebben hoor ik het graag.
Ai dat is balen! Garantie hoor je te krijgen als het aannemelijk is dat het product het defect al bevatte ten tijde van de aankoop en bij correct gebruik tot uiting is gekomen. Dat lijkt me hier zeker het geval.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
[...]

Ai dat is nooit leuk! Sterkte ermee. Al zeg je wel heel treffend in je vorige post dat je het risico neemt ;)

Hopelijk lukt het met de Bovag garantie!

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waar ik verder ook een beetje bang voor ben is dat de VAG groep waar Skoda onder valt nou niet echt in fijn vaarwater zit
Dit is wat cryptisch. Waar doel je op?
en de Peaq is nog niet uit dus betrouwbaarheid valt nog niet veel over te zeggen. Staat wel tegenover dat het meer als 'normale' auto eruit ziet en van binnen ook meer nuchter oogt ipv luxe. Wij zijn ook maar nuchtere mensen, liefst had ik een ID Buzz gehad als de actieradius oké was dat past qua looks en ruimte echt bij ons (al is die dan ook weer flink breed).
Ik oriënteer me ook op een toekomstige EV en volg diverse Kia en Hyundai topics, maar als je daar de problemen leest dan ben ik van de betrouwbaarheid van hun 800V platform nog niet bepaald onder de indruk. En daar komen de hoge onderdeelprijzen nog bij.
Dan lijkt een Peaq mij een betere kandidaat, die staat op dezelfde techniek als de VW Id.7 (en die deelt weer veel met de kleinere broertjes), waardoor het met de onderdelenvoorziening wel snor zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11
[...]

Poe balen zeg. Ik heb dit met een lagere km-stand gehad met een Q4 en ID4. Gelukkig wel lease en ik kon wel doorrijden. VAG heeft dit klaarblijkelijk nog niet onder controle.

XXXVI

• IvoB2
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:19:
Ik oriënteer me ook op een toekomstige EV en volg diverse Kia en Hyundai topics, maar als je daar de problemen leest dan ben ik van de betrouwbaarheid van hun 800V platform nog niet bepaald onder de indruk. En daar komen de hoge onderdeelprijzen nog bij.
Dan lijkt een Peaq mij een betere kandidaat, die staat op dezelfde techniek als de VW Id.7 (en die deelt weer veel met de kleinere broertjes), waardoor het met de onderdelenvoorziening wel snor zit.
Je moet je er wel van bewust zijn dat je ontevreden gebruikers doorgaans meer hoort dan tevreden gebruikers en alles wat met techniek te maken heeft - ongeacht het merk - wel eens een issue kan hebben. En uiteraard heeft ook veel te maken met hoe je er als gebruiker mee omgaat en welke dealer je treft.
Om de andere zijde even te laten horen: hier een tevreden rijder van de Hyundai groep (en dat doe ik al sinds begin 2019).
100% probleemloos? Neen maar wel altijd probleemloos opgelost.
- Hyundai Kona: geen problemen.
- Kia e-Niro: na een aantal jaren een lichte ratel (omdat je na volgen topic op Tweakers wist naar wat je moest luisteren en met radio af), voorgelegd aan dealer en daarop in garantie elektromotor en gearbox vervangen.
- Kia EV6 (800V platform): na 2 jaar en ong. 34K km deed de airco het niet meer (maar heeft volgens mij niets te maken met 800 platform). Uitgelezen door dealer en compressor stuk. In garantie vervangen.
En steeds een vervangauto tijdens de herstelperiodes.

Ik heb wel eens (heel bekende) ICE merktypes gereden waar ik veel meer technische beslommeringen mee gehad heb (maar eveneens van hetzelfde merk twee types waar jaren niets mee aan de hand was).

Van onderdelenprijzen geen last gehad want alles onder garantie vervangen.
Wel onder de indruk van hun onderhoudsprijzen. Jaarlijks een 80 tot 150 €.

Van een Peaq ga je uiteraard nog niets negatief lezen want niemand rijdt al lang in het ding rond (als er al iemand lang genoeg in rondgereden heeft om gebruikerservaringen te delen).

Voor de volgende zal de Hyundai groep ongetwijfeld nog steeds tot de shortlist behoren (maar niet noodzakelijk eentje op een 800V platform want na al die jaren blijkt dat dit voor mijn gebruikersprofiel nauwelijks meerwaarde biedt).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 20:40 ]

[...]

Goede tips! Ja dat is inderdaad een groot pijnpunt de grootte van de auto maar vooral de breedte en parkeervakken. Had wel beide inderdaad even geconfigureerd en voor de Peaq ook een offerte laten maken, voor de Ioniq nog niet. Kwam voor de Skoda uit op 61k en dan moet er nog wat rijklaarkosten etc bij en voor de Hyundai 69k. Dus het verschil is op het moment met korting niet mega groot op dat bedrag.

Peaq is gewoon een verlengde Enyaq. De LR versie heeft het 91kWh pack dat ook al bv in de ID7 zit. Ja, het is een nieuw model. Maar technisch niks spannends. En de Ioniq 9 is toch ook net nieuw? Verder valt VAG echt niet om. Ik zag overigens heel veel NL ID.Buzzjes rijden in Spanje. Dus de range is echt meer dan prima. :) Maar goed, voldoende range is ook altijd wat persoonlijk.

• frax1988
Inspired schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:09:
[...]

Peaq is gewoon een verlengde Enyaq. De LR versie heeft het 91kWh pack dat ook al bv in de ID7 zit. Ja, het is een nieuw model. Maar technisch niks spannends. En de Ioniq 9 is toch ook net nieuw? Verder valt VAG echt niet om. Ik zag overigens heel veel NL ID.Buzzjes rijden in Spanje. Dus de range is echt meer dan prima. :) Maar goed, voldoende range is ook altijd wat persoonlijk.
Yep voor ons belangrijk dat deze in de winter minstens 360km kan rijden op de snelweg totaal zonder tussendoor te laden. Dat haalt de Buzz helaas niet, verkoper gaf 330/340 als max maar dat is van 100 naar 0 dus dat is voor ons helaas niet haalbaar. Had em heel graag gehad voor de looks en de ruimte.

Dat is op dit moment ook denk de hoofdreden dat we meer naar de Ioniq 9 neigen, de ruimte. Bij de Peaq vraag ik me af of dat met volwassenen ook helemaal achterin gaat passen. Bij de Ioniq is dat eigenlijk geen probleem.

Wist niet dat de Peaq hetzelfde had als de ID.7, wist wel dat de Hyundai hetzelfde pakket eronder heeft zitten als de Kia EV9.

Vind het erg lastig in ieder geval allemaal, toch een hoop geld die we maar 1x uit kunnen geven.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Heel zuur , sterkte met de situatie altijd vervelend.

Schijnt overigens vaker voor te komen bij het MEB platform. Toevallig een 2021?

Zie ook deze video reeks uzico YouTube: VW Batterygate: Written Investigation Statement

Ik zou een MEB buiten garantie niet aandurven.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 20:51
frax1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:30:
[...]

Yep voor ons belangrijk dat deze in de winter minstens 360km kan rijden op de snelweg totaal zonder tussendoor te laden. Dat haalt de Buzz helaas niet, verkoper gaf 330/340 als max maar dat is van 100 naar 0 dus dat is voor ons helaas niet haalbaar. Had em heel graag gehad voor de looks en de ruimte.

Dat is op dit moment ook denk de hoofdreden dat we meer naar de Ioniq 9 neigen, de ruimte. Bij de Peaq vraag ik me af of dat met volwassenen ook helemaal achterin gaat passen. Bij de Ioniq is dat eigenlijk geen probleem.

Wist niet dat de Peaq hetzelfde had als de ID.7, wist wel dat de Hyundai hetzelfde pakket eronder heeft zitten als de Kia EV9.

Vind het erg lastig in ieder geval allemaal, toch een hoop geld die we maar 1x uit kunnen geven.
Ik heb je posts een beetje van de zijlijn gevolgd, dus wellicht heb ik de details niet meer helemaal helder, maar volgens mij is die 360 km waar je het over hebt de retourrit naar familie. Als je die ID.Buzz echt heel graag wilt en geen gebruik wil maken van openbaar laden tijdens je familiebezoek kun je met minder dan 5 minuten snelladen die 30 km erbij laden. Of je vraagt je familielid of je daar met een granny charger mag laden (evt. tegen vergoeding van laadkosten + aanleg buitenstopcontact). Stel dat de Buzz daar een paar uur stil staat, heb je die 30 km er ook bij geladen. Blijf je langer, rij je met een hogere SoC weer terug.

• GekkeRipper
Sandro! schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Ik heb je posts een beetje van de zijlijn gevolgd, dus wellicht heb ik de details niet meer helemaal helder, maar volgens mij is die 360 km waar je het over hebt de retourrit naar familie. Als je die ID.Buzz echt heel graag wilt en geen gebruik wil maken van openbaar laden tijdens je familiebezoek kun je met minder dan 5 minuten snelladen die 30 km erbij laden. Of je vraagt je familielid of je daar met een granny charger mag laden (evt. tegen vergoeding van laadkosten + aanleg buitenstopcontact). Stel dat de Buzz daar een paar uur stil staat, heb je die 30 km er ook bij geladen. Blijf je langer, rij je met een hogere SoC weer terug.
Eens. Echt een non issue. Gewoon ff benen strekken aan de snellader en weer door.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@frax1988 , same here @Sandro!. Die paar minuten snelladen was voor mij een no-brainer als je verder de ID.Buzz zou verkiezen boven de Peaq en Ioniq9. Ik weet niet of er een specifieke reden is waarom het niet gewenst is, kan altijd natuurlijk...

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:00
frax1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:30:
[...]

Yep voor ons belangrijk dat deze in de winter minstens 360km kan rijden op de snelweg totaal zonder tussendoor te laden.
Ik zou mij afvragen hoeveel dagen het per jaar winter is, dus -10gr waar men bij het winterbereik vanuit gaat. Dat zullen er niet veel zijn, bovendien ga je niet al die dagen op pad. En dan is bij lange afstanden het verbruik voor verwarming ook relatief lager dan telkens korte afstanden. En is dan een keer het bereik te weinig dan kan een lagere snelheid ook een tussenstop voorkomen. Ik bespeur eigenlijk angst om te moeten laden. Het bereik is zo onbelangrijk, tenzij je die afstand dagelijks doet maar toch niet als het incidenteel is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ASW1
Hmm, ik zou het in deze use case ook echt niet willen om een autorit te onderbreken voor een korte snellaadsessie. Althans het hangt er vanaf hoe vaak. 10x per jaar is nog wel ok maar als je dat ritje elke 2 weken maakt is het wel erg fijn om die extra laadsessie onderweg over te kunnen slaan door een auto te kiezen die het net wel kan zonder.

Ik ben meestal vrij vermoeid na een familiebezoek en kijk er dan naar uit om zonder gedoe (mental load) weer thuis te zijn, en ook een korte laadsessie onderweg zou ik dan kunnen missen als kiespijn.

Als er tijdens dat familiebezoek een AC lader is waardoor je de terugweg wel in 1x kunt halen is dat een betere oplossing. En je kunt ook overwegen dat beetje snelladen op de heenweg te doen, als je nog wel energie hebt.

Maar als het een tripje is dat je elke 2 weken doet dan zou ik zelf ook een auto kiezen die ddit sowieso kan.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:21
ASW1 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:21:
Hmm, ik zou het in deze use case ook echt niet willen om een autorit te onderbreken voor een korte snellaadsessie. Althans het hangt er vanaf hoe vaak. 10x per jaar is nog wel ok maar als je dat ritje elke 2 weken maakt is het wel erg fijn om die extra laadsessie onderweg over te kunnen slaan door een auto te kiezen die het net wel kan zonder.

Ik ben meestal vrij vermoeid na een familiebezoek en kijk er dan naar uit om zonder gedoe (mental load) weer thuis te zijn, en ook een korte laadsessie onderweg zou ik dan kunnen missen als kiespijn.

Als er tijdens dat familiebezoek een AC lader is waardoor je de terugweg wel in 1x kunt halen is dat een betere oplossing. En je kunt ook overwegen dat beetje snelladen op de heenweg te doen, als je nog wel energie hebt.

Maar als het een tripje is dat je elke 2 weken doet dan zou ik zelf ook een auto kiezen die ddit sowieso kan.
Beetje omdenken, je kunt ook tijdens de heenreis alvast een beetje bijladen. Kun je terug gewoon doorrijden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

-tom-562

Oliesjeik

Himalaya schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Beetje omdenken, je kunt ook tijdens de heenreis alvast een beetje bijladen. Kun je terug gewoon doorrijden.
Dit ja, dit is wat ik bij mijn vorige EV ook deed als ik op bezoek ging bij vrienden aan de andere kant van het land. Ff 10 minuten bij de laatste Tesla lader voor de bestemming laden en ik kon de terugweg gewoon lekker doorrijden. Non issue wat mij betreft

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• ephymerous
GekkeRipper schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Eens. Echt een non issue. Gewoon ff benen strekken aan de snellader en weer door.
Wat voor de één een issue is, is voor de ander een non-issue. Ik vind het weldegelijk een issue.

XXXVI

• ASW1
Himalaya schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Dat staat letterlijk in mijn post die je quote ;)

• frax1988
Voor ons wel een issue omdat we gewoon niet willen nadenken nadien of vooraf of we wel of niet moeten laden. Mijn ouders wonen sowieso beide in een appartement wat laden daar praktisch onmogelijk maakt behalve misschien een publieke lader waar ik dan met straks 4 kinderen een stukje moet lopen naar het appartementencomplex.

Die 30km die ik mis is wel gebaseerd op 100%-0% dus daar zit eigenlijk geen marge in. Rekening houdend met degradatie over de jaren heen wordt het alleen maar erger. En voor de duidelijkheid is de rit 360km heen en terug. Doen er meestal 1 uur en 3 kwartier nu met onze huidige auto 100km/u (ook na 19.00). Dus echt prima te doen, geen 360km achter elkaar dan is een stop zeker wenselijk. Voor vakanties dus 100% een non-issue. Heb even gerekend en wij gaan ongeveer +/- 20x die kant op. Ene jaar wat minder dan het andere jaar. En waar wij dan 'bang' voor zijn is dat het ons gaat tegenzitten want je MOET (snel)laden. En als we de keuze gemaakt hebben willen we er ook minstens 10-15 jaar mee rondrijden, dus zouden we er ook zo lang 'last' van hebben.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 20:30
frax1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Dat is iets waar ik me niet te druk om zou maken. Een accu slijt van drie dingen: laden, ontladen en niets doen (calender aging).

Wat Jeff Hahn zegt over accu's vertrouw ik meer dan wat de verkoper zegt:

Slecht is "cycling at the top": 80-100%, 80-100% etc. En op 100% laten staan in de hitte. Ook altijd diep ontladen verkort de levensduur.

Wil je lang met je accu doen, laad dan tussen 20 en 80%, incidenteel tot 100% voor een lange rit. Bij LFP technolochie is dat niet goed te meten daarom moet die af en toe naar 100%.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• GekkeRipper
ephymerous schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Wat voor de één een issue is, is voor de ander een non-issue. Ik vind het weldegelijk een issue.
Ja zo is dat ook weer. Maar heb je het al ervaren dan? Zo niet is het nog een denkbeeldig issue ;)

• ephymerous
GekkeRipper schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Ja zo is dat ook weer. Maar heb je het al ervaren dan? Zo niet is het nog een denkbeeldig issue ;)
Ik heb 5 jaar EV gereden en na de Q4 en ID4 is mijn huidige 3-serie op benzine een verademing. Snel tanken en lekker doorrijden. Zowel met vouwwagen als met dakkoffer.

Zo’n EV is prima voor kleine stukjes in Nederland maar zodra je wat verder moet sta je vaak en lang te laden terwijl je kruipend over de snelweg gaat.

Nu zullen er vast types bestaan waarbij dat niet het geval (meer) is. Maar die liggen qua wat ik privé voor een auto wil uitgeven buiten budget.

Zo’n iX3 neue klasse elimineert al mijn nadelen. Over 5-6 jaar misschien ;)

XXXVI

• LuPo
-tom-562 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Dit ja, dit is wat ik bij mijn vorige EV ook deed als ik op bezoek ging bij vrienden aan de andere kant van het land. Ff 10 minuten bij de laatste Tesla lader voor de bestemming laden en ik kon de terugweg gewoon lekker doorrijden. Non issue wat mij betreft
Ik heb sinds december '25 nu 10.000km gereden en weet je hoe vaak ik bij de snellader heb gestaan? Precies, nul keer :D

Maar ik vind het juist fijn dat er mensen stug benzine en diesel blijven rijden, want dan verdien ik meer aan mijn ERE's. Dus mensen zeg vooral dat het helemaal niet fijn en handig is dat elektrisch rijden, het is ook eigenlijk gewoon een vies woord! :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:02

de Peer

under peer review

LuPo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb sinds december '25 nu 10.000km gereden en weet je hoe vaak ik bij de snellader heb gestaan? Precies, nul keer :D

Maar ik vind het juist fijn dat er mensen stug benzine en diesel blijven rijden, want dan verdien ik meer aan mijn ERE's. Dus mensen zeg vooral dat het helemaal niet fijn en handig is dat elektrisch rijden, het is ook eigenlijk gewoon een vies woord! :+
Ik zou mijn paarhonderd euro aan ERE toch maar wat graag inruilen voor meer schone lucht en minder herrie. Dus nee dat is me wel wat meer waard hoor.

• LuPo
de Peer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Ik zou mijn paarhonderd euro aan ERE toch maar wat graag inruilen voor meer schone lucht en minder herrie. Dus nee dat is me wel wat meer waard hoor.
Eens. Het was ook een grapje. De clou is meer dat je dus 10.000km kunt rijden in 6 maanden zonder te snelladen. De bezwaren tegen elektrisch rijden slaan vaak kant nog wal.

• Puppetmaster
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Heel zuur , sterkte met de situatie altijd vervelend.

Schijnt overigens vaker voor te komen bij het MEB platform. Toevallig een 2021?

Zie ook deze video reeks uzico YouTube: VW Batterygate: Written Investigation Statement

Ik zou een MEB buiten garantie niet aandurven.
Om dat te nuanceren, het komt bij krap 1% van de auto’s voor. Dus zeker 99% kans dat het niet voorkomt. Zoals hij zelf ook al zei, precies de verkeerde kant van de statistiek, ofwel pech.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Kabbelend watertje

ephymerous schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Zo’n EV is prima voor kleine stukjes in Nederland maar zodra je wat verder moet sta je vaak en lang te laden terwijl je kruipend over de snelweg gaat.
Ik ben vorige week vanuit Slowakije teruggekomen. Over die hele afstand 100 km/h gemiddeld, inclusief stops. Ja, natuurlijk ben je sneller als je de laadstops eruit haalt, maar zo'n afstand doe je ook met een benzineauto niet zonder stoppen.

IMHO is het een instelling en het mag jouw instelling zijn dat je vindt dat je vaak en lang moet laden en dat je kruipt over de autosnelweg, maar dat idee had ik totaal niet.

Signatures zijn voor boomers.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
frax1988 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:12:
[…]
behalve misschien een publieke lader waar ik dan met straks 4 kinderen een stukje moet lopen naar het appartementencomplex.
[…]
Dat is niet hoe ik het doe. Ik zet eerst de passagiers af op de bestemming, dan rijd ik alleen naar de laadpaal en loop terug. Geen enkel probleem.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ephymerous
Maasluip schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Ik ben vorige week vanuit Slowakije teruggekomen. Over die hele afstand 100 km/h gemiddeld, inclusief stops. Ja, natuurlijk ben je sneller als je de laadstops eruit haalt, maar zo'n afstand doe je ook met een benzineauto niet zonder stoppen.

IMHO is het een instelling en het mag jouw instelling zijn dat je vindt dat je vaak en lang moet laden en dat je kruipt over de autosnelweg, maar dat idee had ik totaal niet.
Wij reden met de Q4 en ID4 circa 110 kmh cruisecontrol. Harder koste veel range. Zeker in de winter met dakdragers met ski’s erop. Het laden duurde dan ruim 40 minuten. Ook geregeld laadfiles gehad.

Ik weet dat er auto’s zijn die dat een stuk beter doen. Maar die passen veelal niet bij ons. Vanwege aanschafprijs of beenruimte achterbank. Het zal vast wel een keer komen maar voorlopig verwacht ik van niet.

XXXVI

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

-tom-562

Oliesjeik

Maar dan heb je het over situaties van een handvol keren per jaar. De rest van het jaar heb je (naar mijn idee, en mijn ervaring) alleen maar profijt. Nooit tanken, lage kosten, comfort etc.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• GekkeRipper
[...]

Ik heb 5 jaar EV gereden en na de Q4 en ID4 is mijn huidige 3-serie op benzine een verademing. Snel tanken en lekker doorrijden. Zowel met vouwwagen als met dakkoffer.

Nu zullen er vast types bestaan waarbij dat niet het geval (meer) is. Maar die liggen qua wat ik privé voor een auto wil uitgeven buiten budget.

Zo’n iX3 neue klasse elimineert al mijn nadelen. Over 5-6 jaar misschien ;)
Dan had je een fatsoenlijke EV moeten kiezen. Geintje natuurlijk maar er zit een kern van waarheid in.

Ik ben zelf met de Tesla model 3 performance naar Kroatië gegaan in twee dagen. Dat ging echt prima. Gewoon vlot gereden op de snelweg. Meestal 130. Soms harder. Soms langzamer ivm snelheidsbeperking of file.

Ik ben het ook met je eens dat een EV met een wltp range van zeg 500-600km ongeschikt is voor lange trips met iets aan de trekhaak. Het zal vast te doen zijn, maar dan is het wel behelpen.

• IvoB2
  • Niet online
LuPo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Zelfde EV-ervaring.
Ik heb sinds februari 2019 al drie verschillende EV's langer gereden met in totaal +100.000 km op de teller en de keren dat ik aan een HPC stond kan ik op de vingers van één hand tellen.
Maar...... iedere situatie verschilt:
- Ik voel nergens (ook niet in D) de behoefte om tegen 180 km/uur over de snelweg te razen.
- Ik woon ook in een streek (centraal Vlaanderen) waar een gemiddelde van 120 km aanhouden tot de praktische onmogelijkheden behoort (doorgaans is dat dus begrensd tot 30/50/70/90/120, en dan mag er nog maar weinig ander verkeer zijn).
- Ik reis nooit met een vouwwagen, laat staan een caravan. Ik laad nooit bagage op het dak.
- Ik kan doorgaans thuis laden op PV.
- Ik rij een EV die op verplaatsing gewoon (de geslecteerde) beschikbare laadstations aangeeft en hoeveel er op dat ogenblik vrij en bezet zijn. Hou je daar rekening mee zijn er geen laadfiles.
- Heb één laadkaart die overal in de EU werkt (toch waar ik geladen heb).
- Heb gelukkig niet de noodzaak om op dezelfde tijdstippen als de massa in dezelfde (reis)richting te willen rijden.
- Geloof niet in het "20-80% laden" principe en laadt waar en wanneer kan tot 100% en als het moet rij ik door tot 5% (maar dat is eerder zelden want het moet bijna nooit).
- Als het even kan (privé dus altijd) rij ik nooit langer aan een stuk dan 250 tot 300 km (was bij ICE niet anders) en dat is (voor een EV geschikt voor 4 personen) ruim binnen de range wat voor een EV in zowat elke weersomstandigheid mogelijk is.
- Ik ben voorstander van het gebruik van nieuwe tech en tegenstander van wanhopig vastklampen aan het verleden en niet tegen iedere verandering.
- Heb de gewoonte op tijd ergens naar toe te vertrekken wanneer er een uur is afgesproken zodat het me niet stoort wanneer een reis - om wat voor reden dan ook - eens vijf tot tien minuten lager duurt. Laat staan dat het uitmaakt wanneer er geen exact uur van aankomst is afgesproken.
- Ik heb nooit vijf passagiers te vervoeren. Hoogstens occasioneel eens drie.
- Brandstofrijden en elektrisch rijden vragen, zeker in het begin, een andere mindset. Het zijn auto's met elk hun voor- en nadelen (die dan nog eens afhankelijk zijn van de eigen situatie) dus doe vooral (grondig) research op basis van de eigen uitgangspunten en wensen en verwacht van beiden geen onrealistische wonderen.
- Voor ik op een nieuwe auto overstap doe ik eerst grondige research. Om verschillende redenen vallen EV's uit de VAG groep (zeker hun eerste modellen) dan sowieso al af. Het is niet omdat een oudere Audi/VW elektrische gevaartes met een relatief hoog verbruik en slechte software waren dat je dat dan zomaar kan extrapoleren naar iedere EV.

Dat is al een heel specifiek uitgangspunt waar je dan bijna automatisch bij een elektrisch vervoermiddel uitkomt zonder dan veel nadelen te ondervinden.
Wie heel andere uitgangspunten heeft en/of andere doelstellingen komt dan gewoon bij iets anders uit.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 15:38 ]

• ephymerous
GekkeRipper schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:30:
[...]

Dan had je een fatsoenlijke EV moeten kiezen. Geintje natuurlijk maar er zit een kern van waarheid in.

Ik ben zelf met de Tesla model 3 performance naar Kroatië gegaan in twee dagen. Dat ging echt prima. Gewoon vlot gereden op de snelweg. Meestal 130. Soms harder. Soms langzamer ivm snelheidsbeperking of file.

Ik ben het ook met je eens dat een EV met een wltp range van zeg 500-600km ongeschikt is voor lange trips met iets aan de trekhaak. Het zal vast te doen zijn, maar dan is het wel behelpen.
Klopt ook deels, ik had een van de eerste Q4s op kenteken en de ID4 kwam uit de poule. Overigens hadden collega’s gelijksoortige ervaringen met andere merken. Alleen de Tesla’s ontsprongen de dans. Maar dan zou ik me elke rit weer ergeren aan de afwerking. En ik vind ze gewoon niet mooi, maar dat is smaak.
-tom-562 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:28:
Maar dan heb je het over situaties van een handvol keren per jaar. De rest van het jaar heb je (naar mijn idee, en mijn ervaring) alleen maar profijt. Nooit tanken, lage kosten, comfort etc.
Comfort is in mijn ogen niet hoger tov de auto die ik nu heb. Dat argument begrijp ik niet. En verder is het natuurlijk ook een kwestie van;

- wat voor praktische eisen heb je? Wij hebben door mij lengte veel beenruimte achter nodig
- wat voor budget wil je vrijmaken?
- welke voorkeuren heb je en wat vind je mooi?

[ Voor 27% gewijzigd door ephymerous op 31-07-2026 18:34 ]

XXXVI

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 22:36
LuPo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:29:
De clou is meer dat je dus 10.000km kunt rijden in 6 maanden zonder te snelladen. De bezwaren tegen elektrisch rijden slaan vaak kant nog wal.
Kan, maar met bijvoorbeeld een reis naar Spanje o.i.d. is het wel handiger. ;)

• Puppetmaster
  • Nu online
[...]
Ben ik niet met je eens en het is ook nog eens typisch “verstokte ICE-rijderig” geformuleerd. Jammer.

Jij heb slechte ervaringen gehad met de modellen die je kreeg als leaseauto.
Waarschijnlijk had je daarbij weinig/beperkte keuze in het aanbod?

Voor de prijs van die modellen had je destijds best een auto kunnen hebben met een veel betere EV-ervaring.
>300km met vouwwagen/dakkoffer of @130-150 km/h was ook toen al mogelijk weet ik uit ervaring.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Naar Innsbruck gereden (900km) met 4x laden met de Campooz Fat Freddy erachter (grote vouwwagen).

Ik moest 4x laden, overal 100-105km/h GPS gereden, en zoals gebruikelijk kwamen de stops prima uit met rustpauzes voor de kids (2-2,5 uur) en elke keer zat de auto 100% vol (30 minuten) aan de snellader voor het gezin klaar was (kids van 7 en 8 ).

Eenmaal moeten afkoppelen omdat het een kleine laadlocatie was met slechts 8 snelladers. Dat is wel meh, niet onoverkomelijk, maar met dat disselslot kloten enzo (ik ga mijn vouwwagen niet los laten staan op een autohof als ik er niet bij ben).

Nog steeds tevreden met elektrisch rijden na 7 jaar. Begin wel met een schuin oog naar een caravan te kijken, en dan is 455km WLTP van nu toch wel wat weinig. 250 met de vouwwagen, maar een caravan zal daar wel 180 van maken denk ik.

Toch maar doorsparen voor een BMW iX3 M50 met 750 WLTP haha.

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_eLMo_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:58:
Naar Innsbruck gereden (900km) met 4x laden met de Campooz Fat Freddy erachter (grote vouwwagen).

Ik moest 4x laden, overal 100-105km/h GPS gereden, en zoals gebruikelijk kwamen de stops prima uit met rustpauzes voor de kids (2-2,5 uur) en elke keer zat de auto 100% vol (30 minuten) aan de snellader voor het gezin klaar was (kids van 7 en 8 ).

Eenmaal moeten afkoppelen omdat het een kleine laadlocatie was met slechts 8 snelladers. Dat is wel meh, niet onoverkomelijk, maar met dat disselslot kloten enzo (ik ga mijn vouwwagen niet los laten staan op een autohof als ik er niet bij ben).

Nog steeds tevreden met elektrisch rijden na 7 jaar. Begin wel met een schuin oog naar een caravan te kijken, en dan is 455km WLTP van nu toch wel wat weinig. 250 met de vouwwagen, maar een caravan zal daar wel 180 van maken denk ik.

Toch maar doorsparen voor een BMW iX3 M50 met 750 WLTP haha.
Dat hangt van je caravan af, als je bijv. een trigano silver hefdek caravan aanschaft valt dat echt heel erg mee. Wij doen met onze 420 hefdak 24-25kWh/100km.

230km is met onze Model 3 60kWh te doen, dan zit je met rijtijden dat het gezin en vooral de kids ook wel toe zijn aan een pauze.

In 2019 zijn wij met de EV vakanties gestart, eerst alleen met de auto richting, zuid europa. toen met bagage aanhanger tent, en omdat dit zo goed ging ook de overgestap gemaakt naar een caravan, en dat gaat echt meer dan prima. Het was echt aftasten en comfortabel worden. Waar ik voorheen nog alles routes van te voren allemaal plande, kijk ik nu nergens meer na.

Volgend weekend vertrekken wij richting Polen met de sleurhut, ik probeer het in een ruk te rijden en de route zien we onderweg wel net zoals je dat met een ICE doet.

• ephymerous
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ben ik niet met je eens en het is ook nog eens typisch ICE-rijderig geformuleerd. Jammer.
Wat is “ ICE-rijderig geformuleerd”? :? We mogen het gelukkig met elkaar oneens zijn :)
Jij heb slechte ervaringen gehad met de modellen die je kreeg als leaseauto.
Waarschijnlijk had je daarbij weinig/beperkte keuze in het aanbod?

Voor de prijs van die modellen had je destijds best een auto kunnen hebben met een veel betere EV-ervaring.
>300km met vouwwagen/dakkoffer of @130-150 km/h was ook toen al mogelijk weet ik uit ervaring.
Een aanname, ik had een riant leasebudget en de Q4 was op papier een prima keuze. De iX3 vond ik destijds het enige alternatief.

Tesla vond ik niet mooi en slecht afgewerkt. Daar komt bij dat de M3 qua ruimte zo-zo is en de Y toen nog niet op de markt was.

Ook de XC40 hebben we toen proefgereden maar was simpelweg te krap qua beenruimte achter. ID4 en Enyaq zelfde laken en pak als de Q4.

Verder waren er toen niet echt alternatieven. Had ik vooraf geweten hoe slecht het MEB platform is dan had ik daar nooit voor gekozen.

Overigens, en dat staat los van de modellen, heb ik ook meer dan eens laadfiles gehad. Of stalls die niet werken. Ik heb ze deze zomer notabene weer gezien. Ook met allerlei apps gereden hoor, laadstations van de snelweg af.

Verder wil ik je niet overtuigen hoor. Het maakt mij niet uit wat een ander kiest. Waar het me omgaat is dat als iemand zich hier komt oriënteren niet alleen de rozengeur en manenschijn ervaringen ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 01-08-2026 10:17 ]

XXXVI

• Puppetmaster
  • Nu online
ephymerous schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Wat is “ ICE-rijderig geformuleerd”? :? We mogen het gelukkig met elkaar oneens zijn :)
Oja, daar moest het woordje “verstokte” nog tussen, zal het ff aanpassen. :)
Het zijn de typische parabolen van pejoratieve beeldvorming dat je ook bijv. op autoweek ziet.

“Kruipend over de snelweg” “alleen rondjes om de kerk” “hangend achter vrachtwagens” “uren wachten bij het laden” enzovoorts.
[...]

Een aanname, ik had een riant leasebudget en de Q4 was op papier een prima keuze. De iX3 vond ik destijds het enige alternatief.

Tesla vond ik niet mooi en slecht afgewerkt. Daar komt bij dat de M3 qua ruimte zo-zo is en de Y toen nog niet op de markt was.

Ook de XC40 hebben we toen proefgereden maar was simpelweg te krap qua beenruimte achter. ID4 en Enyaq zelfde laken en pak als de Q4.

Verder waren er toen niet echt alternatieven. Had ik vooraf geweten hoe slecht het MEB platform is dan had ik daar nooit voor gekozen.

Overigens, en dat staat los van de modellen, heb ik ook meer dan eens laadfiles gehad. Of stalls die niet werken. Ik heb ze deze zomer notabene weer gezien. Ook met allerlei apps gereden hoor, laadstations van de snelweg af.

Verder wil ik je niet overtuigen hoor. Het maakt mij niet uit wat een ander kiest. Waar het me omgaat is dat als iemand zich hier komt oriënteren niet alleen de rozengeur en manenschijn ervaringen ziet.
De ruimte in een model 3 wordt vaak onderschat. Ik durf te beweren dat er meer in meekan dan in een ID.4 of Q4?
Afwerking is persoonlijk, ik heb me er nooit aan gestoord. Het is ook zoiets dat veel gezegd wordt.

Het MEB platform is helemaal niet slecht, onze ID.7 doet het duidelijk beter op reis dan de model 3 hiervoor.

Laadfiles zijn een keuze of onwetendheid. Net als tankfiles die ik de afgelopen reis ook weer heb gezien in Frankrijk. Laadfiles ben ik niet tegengekomen.

Ik hoef jou ook niet te overtuigen, mindere ervaringen horen erbij. Ik stoor me alleen aan die typerende beeldvorming zoals hierboven aangegeven. Dat vind ik niet constructief en lijdt nergens toe. :)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:24
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Oja, daar moest het woordje “verstokte” nog tussen, zal het ff aanpassen. :)
Het zijn de typische parabolen van pejoratieve beeldvorming dat je ook bijv. op autoweek ziet.

“Kruipend over de snelweg” “alleen rondjes om de kerk” “hangend achter vrachtwagens” “uren wachten bij het laden” enzovoorts.
Je vergeet nog botsauto's... :+

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 21:38

Typhone

Who Dares Wins

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Nu ben ik wel heel benieuwe welke modellen dat zijn geweest in die periode (2021). Noem ze eens.

• IvoB2
  • Niet online
Brandende fakkels :)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:45

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

[...]

Een laadfile pakken is wel enigszins een keuze: als je de connected diensten van Audi tegenwoordig ziet en gebruikt, plan je er gewoon omheen… als het werkt, want het is verder gewoon klote software (ik ben ‘m weg aan het doen).

Ik weet niet wat de overwegingen achter Duits premium zijn, maar mijn beeld is dat de EV experience bij jou daardoor een stuk minder is (net als bij mij overigens). Wat een draken van een software implementaties komen er uit Duitsland… het is echter ingewikkeld om van de ontwerpdogmas af te komen en het collectieve idee wat mooi is. Gelukkig is de neue iX3 al mooi op weg naar de lijnen die we uit het oosten niet zo prettig vinden wat dat betreft ;).
In de tijd die jij aangeeft had je ook nog prima Kia’s, Hyundais en het Chinese spul. Allen gewoon betere EVs dan Duits premium vermoed ik.

Blijft over dat het niet op en top is, maar waar we m.i. met EV routeplanners vaak kiezen voor goedkoop boven file mijden en qua routeplanner liever de telefoon gebruiken dan wat de fabrikanten leveren. Ik heb in mijn Q4 altijd met de routeplanner van de MMI gereden volledig connected: prima EV ervaring… (mits het dus werkt). En voor de rest ook wel, ik rij voor mijn werk op de kantoordagen 250km, ben regelmatig het hele land door vanwege hobby… snelladen is prima, chill mode op de weg ook (als veelrijder vind ik de 100-110 een eye opener tov de 120-130 die ik in de ICE hanteerde). Het is vooral echt echt echt een stuk mindset en beleving. Het gepruttel van een diesel kan ik in een auto missen als kiespijn, bij een bootje (sloep) mis ik het instant… als ik kijk hoe vaak ik even sta bij de lader onderweg tegen (nagenoeg nooit) al die momenten van tanken en omrijden daarvoor voor de prijzen tov nu het laden aan huis (en ook in de buurt prima) dan slaat de balans enorm door naar pro-EV. Kosten, rij-ervaring, rust in de koets, ontspanning, nu nog een complete mensheid die wat minder drumt op de snelweg, elkaar wat ruimte geeft en inziet dat het gejakker een hele slechte business case is (5 minuten voor het toegenomen verbruik….).

Wat kan er dan beter? Simpel: service vanuit de garage, besef bij bijvoorbeeld PON en fabrikant dat (no matter what) de auto altijd de laatste software moet hebben (gewoon eens per half jaar) en een update in de attitude bij de verkopers en monteurs… je verkoopt een rondrijdend softwarepakket tegenwoordig, brandstof maakt dan niet uit, handel daar naar.

We mogen echter altijd van mening verschillen, maar nuance in de uitspraken is altijd welkom ;). Ik begrijp persoonlijk niet waarom je nog in een brandstofauto geld zou steken (onder alle omstandigheden, ook voor die vakantierit) en zeker niet in PHEVs.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• IvoB2
  • Niet online
Miezie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:16:
Wat kan er dan beter? Simpel: service vanuit de garage, besef bij bijvoorbeeld PON en fabrikant dat (no matter what) de auto altijd de laatste software moet hebben (gewoon eens per half jaar) en een update in de attitude bij de verkopers en monteurs… je verkoopt een rondrijdend softwarepakket tegenwoordig, brandstof maakt dan niet uit, handel daar naar.

We mogen echter altijd van mening verschillen, maar nuance in de uitspraken is altijd welkom ;). Ik begrijp persoonlijk niet waarom je nog in een brandstofauto geld zou steken (onder alle omstandigheden, ook voor die vakantierit) en zeker niet in PHEVs.
Wanneer ik het goed heb kunnen volgen rijdt hij/zij in een leasebak betaald door de werkgever dus dan maken de eigen kosten niet zoveel uit.

Opm: service vanuit de dealer heeft uiteraard maar weinig te maken met het type auto maar alles met de dealer an sich.
De meeste dealers verkopen trouwens niet uitsluitend EV's of ICE maar beiden.

• Sport_Life
  • Laatst online: 14:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

Ik heb precies dezelfde ervaring als jij (met een ID3 en plugin prive).
Pak voor vakanties altijd de plugin, lekker doorrijden :).

In 2027 gaat de ID3 eruit en mogen we met een riant budget een nieuwe kiezen, ik kijk dan wel even naar de ix3 of ex60 mits de range oke is en dan de prive omwisselen voor een ID3 want dat is voor woon-werk wel een fijne auto. En dan krijgen we nog 10-15k terug ook. Of weer met extra bruto salaris een ID3/4 leasen en de plugin voor vakanties.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2026 14:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Puppetmaster
  • Nu online
Typhone schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Nu ben ik wel heel benieuwe welke modellen dat zijn geweest in die periode (2021). Noem ze eens.
Ik reed destijds een model 3 LR AWD (2020), daar kon dat mee. Heb ook nooit lang moeten staan wachten om te laden.
2021 had je ook de model Y, die was vergelijkbaar qua range, iets minder gunstig.

BMW i4 was er ook, en de polestar LR RWD.
Verder vast nog wel wat, check EV-database. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 01-08-2026 12:56 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
RigolleM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Je vergeet nog botsauto's... :+
Idd, “elektrisch rijden doe ik wel op de kermis!”. :+

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:45

Miezie

Niet te moeilijk doen...

IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Wanneer ik het goed heb kunnen volgen rijdt hij/zij in een leasebak betaald door de werkgever dus dan maken de eigen kosten niet zoveel uit.

Opm: service vanuit de dealer heeft uiteraard maar weinig te maken met het type auto maar alles met de dealer an sich.
De meeste dealers verkopen trouwens niet uitsluitend EV's of ICE maar beiden.
Bij VAG is veel bepaald door de voorwaarden voor de dealerschappen, dit zie je bij merkdealers veel. Het maakt wel degelijk uit qua service.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 21:38

Typhone

Who Dares Wins

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Ik reed destijds een model 3 LR AWD (2020), daar kon dat mee. Heb ook nooit lang moeten staan wachten om te laden.
2021 had je ook de model Y, die was vergelijkbaar qua range, iets minder gunstig.

BMW i4 was er ook, en de polestar LR RWD.
Verder vast nog wel wat, check EV-database. ;)
Die Tesla was mooi qua range en iPad (en toen bijtelling) maar die valt in geen lichtjaren te vergelijken met een Audi van binnen. Dat is plastic fantastic versus een serieus interieur. Ik vond het toen erg jammer dat de Etron “relatief” zo tegen viel qua bereik. Eventjes lekker naar de klant was er niet bij in de wintermaanden zonder extra laden wat ik destijds nog vervelend vond.

Nu ben ik er nog geen groot voorstander van maar moet ik wel zeggen dat ik het elektrisch rijden vooral heel erg vervelend vind in Duitsland want hoge snelheid en weinig bereik. Maar goed dat is zo’n kleine use case dat het niet relevant is voor 95% van het andere rijden wat ik doe :).

Binnenkort moet ik ook gaan neuzen voor een elektrische nieuwe auto en het begint me soms al te duizelen van de grote verschillen en omdat ik relatief “veilig” (want lease) kan gaan snuffelen aan wellicht de Chinezen.

Maar als je gewend bent aan werken door Europa met grote motoren (Audi S5, BMW 650i, BMW 535i) dan is het écht even wennen dat 650km rijden op 1 tank en soms (afhankelijk van mijn blaas lol) in één keer die afstand rijden met 180km/h er niet bij is voorlopig. Ja Lucid Air wellicht maar die valt een beetje buiten de boot qua prijs :).

Overigens lang wachten om te laden is iets wat ik voornamelijk op speciale momenten zie in Duitsland bij grote laadstations omdat er veel gemaksdieren tussen zitten (denk ik). Zelf nog niet echt als probleem ervaren.

Maar de ervaring verbeteren zit hem vooral in ervaring opdoen en (thuis)laad discipline. Vroeger waren het echt hokken en voor mijn gevoel was de eerste eTron (eind 2018/2019?) de eerste serieuze auto met bereik die gewoon een normale auto was en premium van binnen. Daar kwamen de Tesla’s en de andere goden uit die tijd echt niet in de buurt.

• ephymerous
Miezie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

In de tijd die jij aangeeft had je ook nog prima Kia’s, Hyundais en het Chinese spul.
Dat spreekt me echt niet aan. Met name het interieur. Een auto mag ook wel mooi zijn. Over smaak valt niet te twisten maar Kia’s enzo vallen voor mij snel af. En ja technisch zijn ze uitstekend.

Overigens was de Y toen nog niet leverbaar.

XXXVI

Typhone schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Die Tesla was mooi qua range en iPad (en toen bijtelling) maar die valt in geen lichtjaren te vergelijken met een Audi van binnen. Dat is plastic fantastic versus een serieus interieur. Ik vond het toen erg jammer dat de Etron “relatief” zo tegen viel qua bereik. Eventjes lekker naar de klant was er niet bij in de wintermaanden zonder extra laden wat ik destijds nog vervelend vond.

Nu ben ik er nog geen groot voorstander van maar moet ik wel zeggen dat ik het elektrisch rijden vooral heel erg vervelend vind in Duitsland want hoge snelheid en weinig bereik. Maar goed dat is zo’n kleine use case dat het niet relevant is voor 95% van het andere rijden wat ik doe :).

Binnenkort moet ik ook gaan neuzen voor een elektrische nieuwe auto en het begint me soms al te duizelen van de grote verschillen en omdat ik relatief “veilig” (want lease) kan gaan snuffelen aan wellicht de Chinezen.

Maar als je gewend bent aan werken door Europa met grote motoren (Audi S5, BMW 650i, BMW 535i) dan is het écht even wennen dat 650km rijden op 1 tank en soms (afhankelijk van mijn blaas lol) in één keer die afstand rijden met 180km/h er niet bij is voorlopig. Ja Lucid Air wellicht maar die valt een beetje buiten de boot qua prijs :).

Overigens lang wachten om te laden is iets wat ik voornamelijk op speciale momenten zie in Duitsland bij grote laadstations omdat er veel gemaksdieren tussen zitten (denk ik). Zelf nog niet echt als probleem ervaren.

Maar de ervaring verbeteren zit hem vooral in ervaring opdoen en (thuis)laad discipline. Vroeger waren het echt hokken en voor mijn gevoel was de eerste eTron (eind 2018/2019?) de eerste serieuze auto met bereik die gewoon een normale auto was en premium van binnen. Daar kwamen de Tesla’s en de andere goden uit die tijd echt niet in de buurt.
Denk dat je met een EQS 450+ een heel eind komt. En beetje zelfde categorie qua lease als een S5.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Typhone schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Die Tesla was mooi qua range en iPad (en toen bijtelling) maar die valt in geen lichtjaren te vergelijken met een Audi van binnen. Dat is plastic fantastic versus een serieus interieur.
Ik heb een e-tron s-line en toevallig een nieuwe Tesla Model Y Premium in bestelling. Dit is natuurlijk compleet subjectief. Dit zijn waarde-oordelen die persoonlijk zijn. Sommige mensen van de Model Y mooier en de anderen de Audi. Voor beiden valt wat te zeggen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Pagina: 1 ... 405 ... 409 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic