• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:45:
Eens, hebben nu nog geen zonnepanelen allemaal toekomstwerk maar is wel de bedoeling. Maar we hebben nu al een hele volle groepenkast met inductie, airco oa ten opzichte van de normale groepen (keuken, wasmachine etc). En we willen op den duur ook een warmtepomp, wilde we eigenlijk als eerste realiseren maar komen ruimte in de auto te kort. Daarom dachten wij aan 3 fase groepenkast. Opladen van de hyundai 1 fase gaat wel lang duren of geen probleem als deze in stukjes wordt volgeladen als ie er tussendoor even af is voor een rit?

Overigens hebben wel al een 3 fase elektriciteitsmeter en er komen al 3 fasekabels (2 zonder zonder spanning komen binnenkort kijken waarom dat is) de groepenkast in. Dus hoef ook niet echt een verzwaring aan te vragen alleen een andere groepenkast.
Hangt natuurlijk allemaal af van wat je zelf wil, waar je de prioriteiten wil leggen en inzake laden hoeveel km je tegen welke gemiddelde snelheid overwegend moet afleggen.
DC laden tijdens (uitzonderlijke) vakantieritten moet je dan niet mee in overweging nemen want buiten de vetrek SoC laad je dan toch niet aan huis.

Alles wat je opsomt heb ik (n=1) al in huis.
Maar dat werkt doorgaans niet allemaal gelijktijdig en zoals reeds aangegeven - is dat voor een laadpaal met loadbalancing allerminst een probleem.
En dat werkt al jaren prima op 1f40A (in België kost een 1f en 3f aansluiting evenveel voor je jaarlijkse vast recht daar moet ik het dus al niet voor laten).
Op 1f40A kan je ook max. laden aan 7,3 kW. Doorgaans kom je thuis ook niet aan met 0% SoC en moet je alleen bijladen wat je voorheen leegreed.
Tussen maart en oktober heb ik met 5.0 kVA PV al ruim genoeg om uitsluitend op PV te laden (aan 1,3 tot 5 kW). Desnoods kan je nog altijd aan 7,3 kW laden.

3f gaat meer plaats in de groepenkast innemen dan 1f. En een automatenkast bijplaatsen (ik heb er bv. momenteel al 5 in gebruik) is doorgaans ook geen probleem.

Maar nogmaals, n=1. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 13:21 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Ten eerste ben ík niet op zoek naar een nieuwe auto voor de komende 10 jaar.
Maar als, dan zou ik dat wel zoeken zodat je de tweede helft van die 10j ook nog enigszins on par bent qua laden. Ook handig met een evt. caravan.
Momenteel biedt bijvoorbeeld de Xpeng G9 dat. Die valt voor mij weer af omdat ik geen Chinese auto wil.

Thuis uiteraard volledig overbodig, maar dat geldt voor alle DC charging. ;)
Dan verschillen we daarin van mening.
Wanneer ik NU on par ben met (trager) laden dan ga ik er vanuit dat ik over 5 jaar plots niet de behoefte heb om dan sneller te gaan laden gewoon omdat het dan kan. :)
(Maar ik ben dan ook een Belg en wij hebben doorgaans niets met caravans en zelf heb ik niets tegen Chinezen en hun EV's. Liever een goede betrouwbare Chinees dan een sjoemelende Duitser :+ ).
Ik zoek doorgaans een auto die bij mijn wensen en situatie past en niet omgekeerd.

ps. DC charging aan huis is ook aan een voorzichtige opmars bezig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 13:13 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Hangt natuurlijk allemaal af van wat je zelf wil, waar je de prioriteiten wil leggen en inzake laden hoeveel km je tegen welke gemiddelde snelheid overwegend moet afleggen.
DC laden tijdens (uitzonderlijke) vakantieritten moet je dan niet mee in overweging nemen want buiten de vetrek SoC laad je dan toch niet aan huis.

Alles wat je opsomt heb ik (n=1) al in huis.
Maar dat werkt doorgaans niet allemaal gelijktijdig en zoals reeds aangegeven - is dat voor een laadpaal met loadbalancing allerminst een probleem.
En dat werkt al jaren prima op 1f40A (in België kost een 1f en 3f aansluiting evenveel voor je jaarlijkse vast recht daar moet ik het dus al niet voor laten).
Op 1f40A kan je ook max. laden aan 7,3 kW. Doorgaans kom je thuis ook niet aan met 0% SoC en moet je alleen bijladen wat je voorheen leegreed.
Tussen maart en oktober heb ik met 5.0 kVA PV al ruim genoeg om uitsluitend op PV te laden (aan 1,3 tot 5 kW). Desnoods kan je nog altijd aan 7,3 kW laden.

3f gaat meer plaats in de groepenkast innemen dan 1f. En een automatenkast bijplaatsen (ik heb er bv. momenteel al 5 in gebruik) is doorgaans ook geen probleem.

Maar nogmaals, n=1. :)
Duidelijk, maar heb momenteel 1 fase 25A dus wel erg krap. Nu al eigenlijk met een inductieplaat, ga er voorzichtig mee om en zet nooit alles vol open omdat ik bang ben dat de zekering springt waar ik niet bij kan. Voor nu gaat het.. maar zet er een warmtepomp, lader (1 of 3 fase) en zonnepanelen bij en zullen we er toch aan moeten gaan geloven lijkt me. Overigens moet de groepenkast sowieso vervangen worden want ik heb niet eens een hoofdschakelaar :P

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
Wat rij je dagelijks?

Ik kan eigenlijk nog steeds uit met een granny thuis te laden op 1 fase.

Nu toch maar laadpalen geïnstalleerd die ook op pv alleen laden en tussen 1 n e fase schakelen.

Ik had wel altijd al 3 fase maar vond laadpaal niet nodig.

Nu laad ik 1x per week maximaal van 50 naar 70%

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33
IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Ik zoek doorgaans een auto die bij mijn wensen en situatie past en niet omgekeerd.
Ik ook, maar kijk graag vooruit en wensen veranderen. :)
Met de vorige auto had ik een die nu nog steeds on par is qua range en laden. De huidige heeft dat over 4 jaar mogelijk wat minder, maar destijds wilde ik me niet beperken met 800V. Vooral de mogelijkheid bij Tesla te kunnen laden of oudere palen in centra enzo was toen doorslaggevend.

Over 4 jaar verwacht ik dat bijna overal (ook bij Tesla) 800V ondersteund wordt én dat de generatie van dan ook op 400V de CCS2 spec volledig benut.
Dan zal het laden <10 min ook meer gemeengoed zijn en zal dat ook op mijn wensenlijstje staan.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:08
frax1988 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Duidelijk, maar heb momenteel 1 fase 25A dus wel erg krap. Nu al eigenlijk met een inductieplaat, ga er voorzichtig mee om en zet nooit alles vol open omdat ik bang ben dat de zekering springt waar ik niet bij kan.
Waarom laat je die niet even upgraden? Iig bij Liander is het gratis om van 1x25A naar 1x40A te gaan en ik neem aan ook bij de andere netbeheerders. Is ook een ingreep van niks; zekering eruit en een andere erin. 40A is zat voor de meeste woningen om full-electric te gaan en dan kan een autolader er ook nog bij met loadbalancing.

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Waarom laat je die niet even upgraden? Iig bij Liander is het gratis om van 1x25A naar 1x40A te gaan en ik neem aan ook bij de andere netbeheerders. Is ook een ingreep van niks; zekering eruit en een andere erin. 40A is zat voor de meeste woningen om full-electric te gaan en dan kan een autolader er ook nog bij met loadbalancing.
Wij zitten bij Enexis, daar kost dat:

Enexis: Circa € 368,15 excl. btw (ongeveer € 445,46 incl. btw) voor het vervangen van de hoofdzekering/automaat.

Ik snap alleen niet goed wat er mis is met 3 fasen? In principe ligt dat hier al alleen moet nog de groepenkast aanpassen en wellicht moeten daar 2 zekeringen bijgeplaatst worden. Ook met het oog dus op de toekomst, minstens 1 airco erbij op zolder, warmtepomp voor CV en wellicht later ook nog full electric en zonnepanelen. Heb er verder geen verstand van maar als je het daar over hebt hoor je andere toch vaak praten over 3 fasen.

Eens dat 3 fase laden niet altijd nodig zal zijn, mits dat het geen kwaad kan dat ie (omdat ie langzamer laad) vaak ook van de lader gaat om een ritje te maken alvorens ie er weer aan gaat.
Pagina: 1 ... 404 405 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic