• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ephymerous schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Dat spreekt me echt niet aan. Met name het interieur. Een auto mag ook wel mooi zijn. Over smaak valt niet te twisten maar Kia’s enzo vallen voor mij snel af. En ja technisch zijn ze uitstekend.

Overigens was de Y toen nog niet leverbaar.
Mja, het is inderdaad persoonlijk. Ik ga zelf weer terug naar Toyota, als je ziet wat de meningen her en der zijn valt me gewoon op (ook bij mezelf) dat het logo veel bepalend is voor de mening daarna over de hele auto… wat verder prima is, echter voor mij te weinig om slechte software te accepteren… kijk ik dan naar wat ik prefereer, dan vind ik de Toyota ook gewoon fraaier en veel degelijker…

Het logo is alleen niet representatief voor EV rijden…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:30:

De ruimte in een model 3 wordt vaak onderschat. Ik durf te beweren dat er meer in meekan dan in een ID.4 of Q4?
Afwerking is persoonlijk, ik heb me er nooit aan gestoord. Het is ook zoiets dat veel gezegd wordt.
Het MEB platform is helemaal niet slecht, onze ID.7 doet het duidelijk beter op reis dan de model 3 hiervoor.

Laadfiles zijn een keuze of onwetendheid. Net als tankfiles die ik de afgelopen reis ook weer heb gezien in Frankrijk. Laadfiles ben ik niet tegengekomen.

Ik hoef jou ook niet te overtuigen, mindere ervaringen horen erbij. Ik stoor me alleen aan die typerende beeldvorming zoals hierboven aangegeven. Dat vind ik niet constructief en lijdt nergens toe. :)
Als lurker snap ik wel dat bepaalde steeds maar terug komende formuleringen vervelend worden, zeker wanneer het gewoon een gaspedaal.nl of zoiets napraten is. Maar wanneer het daadwerkelijke ervaringen zijn van een EV-rijder vind ik het toch interessant.

En veel kritiek is ook gewoon wennen of een gebrek aan ervaring, maar het lijkt soms ook wel alsof alles wat aan EV-rijden tegen kan vallen per definitie niet waar kan zijn en onervarenheid of onwetendheid móet zijn.
Hetzelfde heb ik met dat eeuwige comfort en geluid voordeel, dan heb je gewoon een slechte ICE gehad wat mij betreft. Maar dat er steeds in gooien is vast ook niet constructief.

Als toekomstig EV-koper zou het mij het meest helpen wanneer ervaringen en reacties daarop zo objectief mogelijk zijn. En ik denk dat dat voor velen geldt. :)

Is een laadfile bijvoorbeeld daadwerkelijk altijd een keuze? Of zijn er toch scenario's waarin je pech kunt hebben of waarin je het toch niet zo makkelijk kunt ontlopen als je zou willen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Uiteraard zijn er altijd scenario's te bedenken waarbij je in een laadfile terecht kan komen.
Vertrek bv. op een zwarte zaterdag richting zuiden en je maakt al een hogere kans dat je - afhankelijk van je range - onderweg in een laadfile terecht komt.
Maar op hetzelfde ogenblik kan je iets gelijkaardigs voorhebben wanneer je op hetzelfde tijdstip dezelfde route wil afleggen en in Luxemburg nog voor de zuidergrens wil tanken. :)
Maar dat hoort er dan blijkbaar gewoon wel bij. :+

Of je die jaarlijkse trektocht kan/wil ontlopen hangt dan weer van je eigen situatie af.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2026 17:14 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dat van het geluid merk je vooral wanneer je na EV weer in een auto met verbrandingsmotor stapt. Pas toen merkte ik hoe belastend het constante gebrom van de motor is. En in mijn ervaring betrof het een Merc GLC, toch niet de minste klasse auto.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

In mijn ervaring merk je het met name op lage snelheden, dan is het wel een stuk stiller dan een motor. Al is de motor dan ook nog niet storend (afhankelijk van je rechtervoet uiteraard :P ). Maar op hogere snelheden is het wind en banden wat je hoort bij rustig cruisen, daar zouden ze nog eens wat op moeten verzinnen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• IvoB2
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:22:
Maar op hogere snelheden is het wind en banden wat je hoort bij rustig cruisen, daar zouden ze nog eens wat op moeten verzinnen. :P
Dat hebben ze al gedaan (zoals stroomlijn, dubbel glas, extra isolatie, de ene band is de andere niet, enz.) maar kost je doorgaans (extra) geld of elders weer een nadeel.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Dat hebben ze al gedaan (zoals stroomlijn, dubbel glas, extra isolatie, de ene band is de andere niet, enz.) maar kost je doorgaans (extra) geld of elders weer een nadeel.
Dat was al voor de EV en helpt helaas nog onvoldoende vind ik. Plus je hebt vaak nog lompere banden nodig dus dat werkt weer averechts.
Jammer is ook dat vaak de meest stille banden niet de meest zuinige zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47

Maasluip

Kabbelend watertje

ephymerous schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Overigens, en dat staat los van de modellen, heb ik ook meer dan eens laadfiles gehad. Of stalls die niet werken. Ik heb ze deze zomer notabene weer gezien. Ook met allerlei apps gereden hoor, laadstations van de snelweg af.
Dat soort dingen zijn ook het vervelendste wat je mee kunt maken IMHO. Daarom ben ik zo blij met Tesla. Zelfs met alleen de Tesla superchargers heb ik geen last van laadfiles. Twee weken geleden op de heenrit kreeg ik bij een lader 5 minuten wachttijd te zien. Nou, dan pak ik toch gewoon een lader eerder?

Ik weet niet hoe geïntegreerd dat soort dingen in andere auto's zijn, maar bij Tesla is dat dus gewoon een no-brainer. Ik moet er niet aan denken om tijdens het rijden met een app te gaan kloten om op de route te gaan zoeken naar laadstations die beschikbaar zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:06:
[...]

[...]

Als lurker snap ik wel dat bepaalde steeds maar terug komende formuleringen vervelend worden, zeker wanneer het gewoon een gaspedaal.nl of zoiets napraten is. Maar wanneer het daadwerkelijke ervaringen zijn van een EV-rijder vind ik het toch interessant.

En veel kritiek is ook gewoon wennen of een gebrek aan ervaring, maar het lijkt soms ook wel alsof alles wat aan EV-rijden tegen kan vallen per definitie niet waar kan zijn en onervarenheid of onwetendheid móet zijn.
Hetzelfde heb ik met dat eeuwige comfort en geluid voordeel, dan heb je gewoon een slechte ICE gehad wat mij betreft. Maar dat er steeds in gooien is vast ook niet constructief.

Als toekomstig EV-koper zou het mij het meest helpen wanneer ervaringen en reacties daarop zo objectief mogelijk zijn. En ik denk dat dat voor velen geldt. :)

Is een laadfile bijvoorbeeld daadwerkelijk altijd een keuze? Of zijn er toch scenario's waarin je pech kunt hebben of waarin je het toch niet zo makkelijk kunt ontlopen als je zou willen?
Ik rij nu al 5 jaar EV, verschillende EV's gehad en ook ben al 10 jaar EVs aan het volgen en aan het posten op forums:

1. Ik ken heel veel "petrolheads" die zo vast zaten en het allemaal heel eng vonden, maar eenmaal over, viel het alles mee.
2. Zelf vind ik grotere range en laadsnelheid wel belangrijk als fervent EV rijder. Ook al heb ik het praktisch niet nodig. Een 120 kWh thuisbatterij voor mijn deur: ja graag! In 5 minuten van 5-90% laden - ja graag!
3. Ik heb nog geen kinderen dus voor mij is doorrijden op de autobahn erg fijn. Ik zou dan ook vaker roadtrippen. Lekker stoppen bij een Burger King en daar een veggie-burger halen, heel fijn! Met de huidige generatie is het toch allemaal nét niet. Is het nog veel beter dan ICE rijden? Ja dat wel! Veel rustiger - ik ben ook echt overtuigd dat de rust van een EV je ook veel uitgeruster maakt.

Sommige mensen vinden het allemaal niet erg om tranqilo te rijden. Ik rij graag door (op een veilige manier dus nooit bumperkleven etc).

Ik kan ook thuis opladen - met allemaal slim laden dus ik betaal ook nagenoeg niks voor stroom, dus voor mij is zuinigheid niet belangrijk.

Ik wil gewoon van a naar b op een zo snelle en comfortabele manier. EVs zijn daar gewoon heerlijk in.

*lekker stoelmassage aan met FSD en met 180 op de autobahn zoeven voor 5 uur, dat is de droom die ik graag over 10 jaar meemaak. :D. Voor mij is comfort de ultieme luxe.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Maasluip schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:35:
[...]

Dat soort dingen zijn ook het vervelendste wat je mee kunt maken IMHO. Daarom ben ik zo blij met Tesla. Zelfs met alleen de Tesla superchargers heb ik geen last van laadfiles. Twee weken geleden op de heenrit kreeg ik bij een lader 5 minuten wachttijd te zien. Nou, dan pak ik toch gewoon een lader eerder?

Ik weet niet hoe geïntegreerd dat soort dingen in andere auto's zijn, maar bij Tesla is dat dus gewoon een no-brainer. Ik moet er niet aan denken om tijdens het rijden met een app te gaan kloten om op de route te gaan zoeken naar laadstations die beschikbaar zijn.
Wat het onderwerp ook is, je kunt mij niet kwader krijgen dan een apparaat wat niet doet wat het hoort te doen omdat er een stukje software obstinaat zit te doen. Wat dat betreft ben ik ook wel ouderwets, dat alle auto's halve computers zijn gaat nog een keer tegen me werken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:22:
In mijn ervaring merk je het met name op lage snelheden, dan is het wel een stuk stiller dan een motor. Al is de motor dan ook nog niet storend (afhankelijk van je rechtervoet uiteraard :P ). Maar op hogere snelheden is het wind en banden wat je hoort bij rustig cruisen, daar zouden ze nog eens wat op moeten verzinnen. :P
Het verschilt ook per persoon. Als onze plugin overschakelt van EV naar Ice dan hoor en voel ik dat meteen.
Mijn vrouw kan gerust nog 100km doorrijden tot ze er ineens achter komt dat de batterij al enige tijd leeg is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2026 17:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:00
[...]

AAOS met Google Automotive Service (GAS) doen ook al aan laadplanning die rekening houdt met de bezetting, maar het is nog niet echt op punt met al die aanbieders. Je kan betaalfilters instellen, maar rij je bv. met een Shell Recharge kaart dan komt daar ook héél veel troep bij van snelladers waar je niet wilt laden, dus ben je verplicht om tijdens de laadstop met ABRP te gaan kijken naar de volgende laadbeurt. Dat lukt nog als je moet wachten op het laden, maar ga je ondertussen naar het toilet of iets gaan eten, dan heb IK daar niet zoveel zin in. En als je ook nog eens de kosten in gaten wilt houden en dus bv. maar bij 1 of 2 aanbieders wilt laden, dan maak je jezelf ook héél moeilijk. Daarom vond ik met de Tesla op reis gaan dit jaar véél leuker dan mijn 2 vorige reizen met een AAOS met GAS auto. Eindbestemming ingeven en je van de rest niks aantrekken tegen zeer vriendelijke prijzen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:06:
Precies daarom hou ik niet van die parabolen. :)
Er zijn altijd scenario’s te bedenken waardoor je onverhoopt toch in een laadfile terecht komt. Maar ook dan gaan er keuze’s aan vooraf. Bijvoorbeeld perse willen laden bij laadpunt x ivm abo en dan niet een ervoor of erna willen.
Het komt in west Europa niet meer voor dat je vanwege het bereik niet bij een vrije lader kan komen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Wanneer je autonavigatie of je app aangeeft dat op de vooropgestelde locatie alle laadpalen bezet zijn dan wijk je - zoals je zelf al stelt - gewoon uit naar een vroegere of latere locatie.
Dat gegeven is niet exclusief oorbehouden aan Tesla.
Ik moet ook niet met een app gaan klooien onderweg. Ik zie dat bv. gewoon in het laadscherm van de EV6. En eenmaal onder de 20% SoC gaat de navigatie steeds de dichtstbijzijnde laadpaal voorstellen om bij te laden. Rij je die voorbij (je bent nog altijd meester van je eigen auto) de volgende. Enz. Klik je op zo'n optie dan leidt de navigatie je daar naar toe.

Alle lof overigens voor de tech kant van Tesla's. Maar de huidige modellen kunnen me zowel inzake interieur en exterieur in persoonlijke smaak niet overtuigen (ik vind ze gewoon spuuglelijk en karakterloos). En aan persoonlijke smaak valt nu eenmaal weinig te wijzigen.
(Ik ken veel mensen die een EV6 ook een lelijk ding vinden :) ).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2026 18:15 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:13:
Maar op hetzelfde ogenblik kan je iets gelijkaardigs voorhebben wanneer je op hetzelfde tijdstip dezelfde route wil afleggen en in Luxemburg nog voor de zuidergrens wil tanken. :)
Maar dat hoort er dan blijkbaar gewoon wel bij. :+
Precies.
En in die tankfile gaan staan is ook een keuze, meestal bewust gemaakt obv de prijs.

In Frankrijk zelf zie je ze ook langs de autoroute bij de goedkope tankstations op drukke dagen.
Dat wordt natuurlijk ook gefaciliteerd door de borden met prijzen langs de snelweg.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• IvoB2
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:29:
[...]

Dat was al voor de EV en helpt helaas nog onvoldoende vind ik. Plus je hebt vaak nog lompere banden nodig dus dat werkt weer averechts.
Jammer is ook dat vaak de meest stille banden niet de meest zuinige zijn. :P
Idd, "elders weer een nadeel".
De perfecte auto die in ieders smaak valt moet nog op de markt gebracht worden.
En nogmaals, iedere persoonlijke situatie zorgt weer voor andere prioriteiten en voorkeuren.
Ik heb bv. één laadkaart voor de volledige EU die overal werkt en waar - voor mij - geen kosten aan verbonden zijn (de werkgeverslaadkaart van mijn huidige partner) . Dat voordeel leidt dan weer tot andere keuzes die belangrijker zijn dan de kostprijs van EV en laadkost.
Had ik dat (tijdelijke) voordeel niet dan lag de eindkeuze weer op iets anders.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2026 18:25 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

Precies daarom hou ik niet van die parabolen. :)

[...]

Er zijn altijd scenario’s te bedenken waardoor je onverhoopt toch in een laadfile terecht komt. Maar ook dan gaan er keuze’s aan vooraf. Bijvoorbeeld perse willen laden bij laadpunt x ivm abo en dan niet een ervoor of erna willen.
Het komt in west Europa niet meer voor dat je vanwege het bereik niet bij een vrije lader kan komen.
Ja dat is lekker makkelijk, als je nul eisen stelt is er altijd wel iets te vinden. Nogal wiedes. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En dan wat meer on-topic, het valt me op dat ik zelden een A6 rijder hier langs zie komen. Is dat vanwege de auto, de beschikbaarheid of is er gewoon niets over te melden? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:34:
En dan wat meer on-topic, het valt me op dat ik zelden een A6 rijder hier langs zie komen. Is dat vanwege de auto, de beschikbaarheid of is er gewoon niets over te melden? :P
Die zitten allemaal hier Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

IvoB2 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:47:
[...]

- Geloof niet in het "20-80% laden" principe en laadt waar en wanneer kan tot 100% en als het moet rij ik door tot 5% (maar dat is eerder zelden want het moet bijna nooit).
Wacht even, dat is geen kwestie van geloven he. Voor de rest ben ik het met je eens.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• SirLenncelot
  • Niet online
Xadeon schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:03:
[...]

Wacht even, dat is geen kwestie van geloven he. Voor de rest ben ik het met je eens.
20-80 laden doe je om tijd te besparen en zuinig op je accu te zijn. Als je zat tijd hebt en geen fluit om de soh na je leasetermijn geeft dan kun je natuurlijk altijd gewoon het maximale eruit persen.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Vanmiddag in Mulhouse een gecamoufleerde Mercedes VLE gespot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9J34E-wv5LCO8ggaV9fIA0PU0pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBnvgtUMYBUDzCBHYtq4VcE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsrUsv4e-aHHeLK9ogfYf8FTze0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVZTtPBge2xbT7N2MQMDlAmm.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• IvoB2
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

20-80 laden doe je om tijd te besparen en zuinig op je accu te zijn. Als je zat tijd hebt en geen fluit om de soh na je leasetermijn geeft dan kun je natuurlijk altijd gewoon het maximale eruit persen.
Even nuanceren:
Met 20-80% laden kan je tijd besparen aan een DC lader. Aan een AC lader maakt het echt niet uit (en wil je zuinig op je accu zijn gaan er ook geruchten dat je dan beter niet teveel maximaal aan een HPC gaat laden :) ).
Aan AC laden heb ik idd altijd tijd zat (thuis of destination lader).

Maar toegegeven, geen kwestie van geloof maar handelen naar eigen ervaring.
Ervaring: ik laad zolang ik EV rijd (sinds 2019 dus) waar het effe kan AC tot 100% (kwestie van zoveel mogelijk zonnestroom in de accu te persen ipv het net op te sturen).
Het enige wat je dan beter niet doet is de EV dan dagenlang immobiel op die 100% laten staan. De vorige EV (E-Niro) werd op bijna 80K km en 4 jaar en enkele maanden gebruik bij de dealer afgezet met een SoH van 100% (op papier). Kan je nog betwisten of dat wel een juiste meting was maar de eigen ervaring was dan weer dat onder gelijke omstandigheden de beschikbare range tussen dag 1 en de laatste dag nauwelijks was afgenomen.

• Puppetmaster
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ja dat is lekker makkelijk, als je nul eisen stelt is er altijd wel iets te vinden. Nogal wiedes. :P
Ik stel juist wel eisen en heb daardoor geen laadfiles. :)

Zie ook dit op de enige echte zwarte zaterdag van dit jaar.
Homer-Simpson schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

Vandaag van Valance naar Nancy gereden. Bij alle aires laad- en tankfiles gezien. Overal meerdere wachtende voertuigen bij de laders aan de snelweg. Dus herken je observatie niet. Bij alle laders van de peage af inderdaad geen volle bezetting. Prima geladen bij Tesla’s Mâcon en Val-de-Meuse. Wel ranzig toilet bij die laatste.
Dan is het dus je keuze om aan de snelweg te blijven op dit soort dagen en daarmee ook de laad- of tankfile te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 01-08-2026 19:54 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Ik stel juist wel eisen en heb daardoor geen laadfiles. :)

Zie ook dit op de enige echte zwarte zaterdag van dit jaar.

[...]

Dan is het dus je keuze om aan de snelweg te blijven op dit soort dagen en daarmee ook de laad- of tankfile te kiezen.
Ah dat herken ik wel. Ik pauzeer ook graag voor de grens omdat sanitair en voedsel bij het fritkot niet best zijn, of om dezelfde reden óp de peage.
Een tankfile heb ik dan niet want ik hoef nog lang niet te tanken. Als ik zou moeten laden dus wel begrijp ik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waarom alleen daar, andere merken komen hier ook langs en hebben vaak ook een eigen topic toch? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:05:
[...]
Een tankfile heb ik dan niet want ik hoef nog lang niet te tanken. Als ik zou moeten laden dus wel begrijp ik. :)
Nee, als je nog niet hoeft te laden ook niet. :)

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32
Weet niet of dit de juiste topic is, maar momenteel aan het zoeken naar een eerste EV als enige auto. Vanwege merk en looks ben ik in tunnelvisie beland voor de Alfa Romeo Junior. De Peugeot 208 en 2008 ook altijd grappige auto's gevonden (vooral vanwege kleuren die niet grijs, licht grijs en donker grijs zijn).

Helaas hoor ik echt onwijs veel negativiteit rondom Stellantis. Is dit verbeterd in de afgelopen jaren? En is het in de EU net zo erg als US?

• Wozmro
  • Laatst online: 22:36
Afgelopen week een reisje gemaakt van alles samen een 400km, heen/terug+ter plaatse.

Zelfs bij 50% heb ik die halverwege de week eens aan een AC lader gehangen terwijl we een stadje bezochten. Dat was een traag ding, toen we terugkwamen stond de batterij op 75%

Waarom zou ik mijzelf moeten vermoeien met rijden tot een batterij net niet leeg is?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:19:
Afgelopen week een reisje gemaakt van alles samen een 400km, heen/terug+ter plaatse.

Zelfs bij 50% heb ik die halverwege de week eens aan een AC lader gehangen terwijl we een stadje bezochten. Dat was een traag ding, toen we terugkwamen stond de batterij op 75%

Waarom zou ik mijzelf moeten vermoeien met rijden tot een batterij net niet leeg is?
Precies, ABC! Always Be Charging.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
G-Fox1990 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:15:
Weet niet of dit de juiste topic is, maar momenteel aan het zoeken naar een eerste EV als enige auto. Vanwege merk en looks ben ik in tunnelvisie beland voor de Alfa Romeo Junior. De Peugeot 208 en 2008 ook altijd grappige auto's gevonden (vooral vanwege kleuren die niet grijs, licht grijs en donker grijs zijn).

Helaas hoor ik echt onwijs veel negativiteit rondom Stellantis. Is dit verbeterd in de afgelopen jaren? En is het in de EU net zo erg als US?
Ze worden langzaam wat beter.

• Puppetmaster
  • Nu online
@G-Fox1990
Van wat ik ervan gezien heb (online), zijn ze niet super zuinig, is er een issue geweest met de boord lader, hebben ze doorgaans geen grote accu en geen super laadsnelheid en door het verbruik dus ook geen super range.

Of je daarmee in al je behoeften als enige auto kan voorzien, dan kunnen het prima keuzes zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

Nee, als je nog niet hoeft te laden ook niet. :)
Het is een beetje flauw, maar jij betrok tanken er ineens weer bij terwijl het daar niet over ging dus ik reageerde er even op. ;)

Maar goed, het lijkt dus helaas erg lastig gewoon een objectief antwoord te krijgen zonder steken onder water naar tanken of er andere zaken bij te betrekken. Jammer. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
[...]

Mijn BYD geeft me ook een melding als er een wachttijd is of is ontstaan en dan een alternatief. Maar dan zit je wel vast aan het gebruiken van de ingebakken navigatie en hoewel die op zichzelf prima werkt is het niet het beste systeem. Ik heb dus meestal de ingebakken navigatie (van HERE trouwens) op de achtergrond draaien voor de laadstops en Google Maps of Waze op Carplay. Werkt prima is mijn ervaring.

Wat wel lullig is, is wanneer je aankomt bij een laadstation met één of meerdere defecte laadunits maar die als 'actief' staan in de navigatie. Maar goed, dan kun je er vaak nog prima voor kiezen om alsnog door te rijden naar de volgende locatie. De dekking is over het algemeen prima tegenwoordig. Zelfs bij restaurants kom je zo nu en dan al hele laadpleinen tegen, soms zelfs met snelladers (nou ja, snel, 150-200kW maar goed dat is sneller dan 11/22kW).

Nee, merp!

• G-Fox1990
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:33:
@G-Fox1990
Van wat ik ervan gezien heb (online), zijn ze niet super zuinig, is er een issue geweest met de boord lader, hebben ze doorgaans geen grote accu en geen super laadsnelheid en door het verbruik dus ook geen super range.

Of je daarmee in al je behoeften als enige auto kan voorzien, dan kunnen het prima keuzes zijn.
De boordlader issues heb ik gezien maar een maand geleden heeft Stellantis de garantie verlengd tot 8 jaar of 160k kilometer voor de charger. Dat is voornamelijk de reden dat het nu voor mij interessant is. Ik kom tweedehands namelijk best wat Alfa's tegen van 2025 met 20k op de teller ofzo. En allemaal rond een prijs van 25k. Dus dan heb ik voor toch niet al te veel een best nieuwe EV met nog 7 jaar garantie.

Wat ik op EVdatabase kon vinden is het om het even qua range en laadtijd met andere merken voor deze prijs. De KIA Niro zou nog een optie zijn maar die vind ik dus enkel in grijs, zwart of wit. De Skoda Epiq zou waarschijnlijk precies in m'n wensenlijst vallen maar ik wil eigenlijk niet nieuw maar jong gebruikt. Meeste waarde verlies je toch in dat eerste jaar op een auto. Dus liever dat iemand anders de eerste krasjes er al op maakt en dat ik een stuk minder hoef te betalen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Mijn BYD geeft me ook een melding als er een wachttijd is of is ontstaan en dan een alternatief. Maar dan zit je wel vast aan het gebruiken van de ingebakken navigatie en hoewel die op zichzelf prima werkt is het niet het beste systeem. Ik heb dus meestal de ingebakken navigatie (van HERE trouwens) op de achtergrond draaien voor de laadstops en Google Maps of Waze op Carplay. Werkt prima is mijn ervaring.
Kan je daar tegelijk op navigeren dan? Hoe werkt dat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:57:
[...]

Kan je daar tegelijk op navigeren dan? Hoe werkt dat?
Ik mute de ingebouwde navi, GMaps/Waze staat niet gemute. De ingebakken navi toont ook de aanwijzigingen in de heads up display, dus je mist niks. GMaps kan ook de info in de HUD tonen, maar de ingebakken navi heeft dan prio. Al kan je ook de HUD info zelf bepalen (dus ingebakken of Carplay).

[ Voor 8% gewijzigd door PauseBreak op 01-08-2026 21:00 ]

Nee, merp!

• Wozmro
  • Laatst online: 22:36
G-Fox1990 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

De boordlader issues heb ik gezien maar een maand geleden heeft Stellantis de garantie verlengd tot 8 jaar of 160k kilometer voor de charger. Dat is voornamelijk de reden dat het nu voor mij interessant is. Ik kom tweedehands namelijk best wat Alfa's tegen van 2025 met 20k op de teller ofzo. En allemaal rond een prijs van 25k. Dus dan heb ik voor toch niet al te veel een best nieuwe EV met nog 7 jaar garantie.

Wat ik op EVdatabase kon vinden is het om het even qua range en laadtijd met andere merken voor deze prijs. De KIA Niro zou nog een optie zijn maar die vind ik dus enkel in grijs, zwart of wit. De Skoda Epiq zou waarschijnlijk precies in m'n wensenlijst vallen maar ik wil eigenlijk niet nieuw maar jong gebruikt. Meeste waarde verlies je toch in dat eerste jaar op een auto. Dus liever dat iemand anders de eerste krasjes er al op maakt en dat ik een stuk minder hoef te betalen.
YouTube: EV: goedkoop is een understatement...

Ketelklets rijdt met een Peugeot 206e als ik het goed heb. Had ook een kort filmpje over de garantie van die Mahle boordlader.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Puppetmaster
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:43:
[...]
Maar goed, het lijkt dus helaas erg lastig gewoon een objectief antwoord te krijgen zonder steken onder water naar tanken of er andere zaken bij te betrekken. Jammer. :)
Wat voor steken onder water heb je het over??
Ik probeer je slechts uit te leggen hoe ik een laadfile een keuze vind en haalde die quote erbij als voorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 01-08-2026 21:21 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

Ik mute de ingebouwde navi, GMaps/Waze staat niet gemute. De ingebakken navi toont ook de aanwijzigingen in de heads up display, dus je mist niks. GMaps kan ook de info in de HUD tonen, maar de ingebakken navi heeft dan prio. Al kan je ook de HUD info zelf bepalen (dus ingebakken of Carplay).
Maar pak je dan de route primair op je carplay en laat de ingebakken aangeven welke laadpunten er zijn op de route of zo? Hoe moet ik dat zien?
Ze moeten het dan wel eens zijn over de route. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Maar pak je dan de route primair op je carplay en laat de ingebakken aangeven welke laadpunten er zijn op de route of zo? Hoe moet ik dat zien?
Ze moeten het dan wel eens zijn over de route. :P
Ik navigeer op de CarPlay. Dus Waze of GMaps. De ingebakken navi loopt mee en kiest zelf de laadplaatsen op basis van je route, verbruik, weer etc.

Edit omdat je snel bent: de ingebakken mavo heeft dan dus wel een reisdoel nodig. Dat is uiteraard hetzelfde als wat er in CarPlay is ingevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door PauseBreak op 01-08-2026 21:28 ]

Nee, merp!

• G-Fox1990
Wozmro schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

YouTube: EV: goedkoop is een understatement...

Ketelklets rijdt met een Peugeot 206e als ik het goed heb. Had ook een kort filmpje over de garantie van die Mahle boordlader.
Fijn die (volgens mij) Brabantse nuchtere kijk. Hier ook zonnepanelen en dynamisch contract, daarom EV rijden volgens mij gewoon een slimme keuze.

Ik snap ook niet zo goed hoe er zoveel haat naar Stellantis is terwijl ik juist zo veel Peugeot en Opels zie rijden. Zal dan toch wel in de smaak vallen en goed genoeg zijn? En bij hoge oplage zal er ook sneller iets mis zijn. Vriend van mij had een week een Hyundai EV, dan verwacht je betrouwbaarheid, maar ook boordlader stuk. Valt dan allemaal in garantie dus geen pijn verder.

Maar als een merk de garantie verlengd met 8 jaar of 160k kilometer zal het toch wel goed zitten nu? Is vast ook eigenwijs zijn van mij, maar veel van de negativiteit rondom Stellantis komt vaak niet verder dan "is gewoon een ruk merk joh". Dus dan trek ik dat enorm in twijfel.
Pagina: 1 ... 405 406 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic