Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:48:
[...]
Hemel Tesla niet te hard op, ik heb sinds het begin miserie met wegvallend internet, podcasts die telkens stil vallen en van nul beginnen. Internet radio werkt …. soms. En de navigatiekaarten zijn veel minder up to date dan Google of Waze.
Apple Car Play of een systeem dat draait op Google is echt beter.
Ik denk dat smaken verschillen mbt wel/geen Carplay/Android Auto. Ik vind het echt een fors voordeel dat je niet de telefoon hoeft te verbinden. Alles werkt direct, ook zonder kabeltje in te pluggen, ofwel wireless met een kokend en leeg toestel op bestemming. Ik heb nul problemen met TuneIn, internet stabiliteit heb ik geen klachten over, vergelijkbaar met smartphone ook (en anders zou ik een automation opzetten die een hotspot opzet, dat is altijd nog lichter voor je telefoon dan een wireless videostream).
Voor zover ik weet komen de navigatiekaarten letterlijk van Google, en dat dingen niet uptodate zouden zijn herken ik ook niet.
En verder, range is niet meer top, laadsnelheid zeker niet en 7% degradatie op 100k is ook meer dan verwacht.
Range voor de prijs is wel degelijk top imho, zeker in vergelijking met de Westerse competitie.
Snelladen kan inderdaad aanzienlijk vlotter tegenwoordig, maar ook dat is een kwestie van perspectief. Ze laden met 180kw nog altijd sneller dan gelijk geprijsde concurrenten rond de 40k (VW/VAG, Toyota en menig Koreaan in hetzelfde segment). Er worden nog steeds EV's verkocht die de 100kw al lastig vinden.
Sneller laden kan heel goed met 800v platforms tegenwoordig, maar daar moet je eigenlijk altijd een stuk dieper voor in de buidel tasten.
En vergis je niet, vervolgens moet je de efficiency ook meenemen voor een vergelijk in praktisch gebruik. Een Hyundai Ioniq 5 (63kwh / 800v) kan in 18 minuten van 10-80% laden, waar de Tesla Y (met ook zo'n 60kwh) daar 24 minuten over doet. Echter perst de Tesla 370km uit die 70% bijladen waar Hyundai met diezelfde 70% 308km kan rijden (wltp gerekend). Als je met een Model Y diezelfde 308km wltp-kilometers wil bijladen en je start op 10%, dan doe je daar ongeveer 19 minuten over

Doe daar bij dat EAP waarvoor ik 3800€ uit mijn budget gehaald heb, nooit deftig heeft gewerkt, en je leest toch wat teleurstellingen bij elkaar.
Als je nou op HW3 ging klagen over FSD dan kon ik er wel inkomen, maar over wat EAP wel en niet kan, dat had je bij een proefrit kunnen weten. Begrijp me ook goed he, tis heus niet allemaal geweldig, ik ben vooral zeer teleurgesteld in de aftersales en service van Tesla. En ik snap ook best dat het interieur en heel veel dingen ook niet bij iedereen past.
Maar qua EV zie ik Tesla wel degelijk nog altijd als de benchmark. Er zijn heel veel dingen die 'gewoon kloppen', zoals de app incl phone key, zoals infotainment software, zoals Superchargers en navigatie daarop.
Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Iedereen heeft een eigen smaak. Ik noemde niet voor niks ook veel andere modellen in mijn oorspronkelijke post.