ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Eigenlijk niet, maar dat is meer onbekendheid. In mijn ogen wel meer een station dan een SUV (of iig de iets hogere zit die ik toch wel prettig vind), maar aangezien de Audi en Volkswagen dealers hier precies hetzelfde zijn zal ik eens een blik werpen.

Ik heb ooit een Passat Variant gehad. Wat een ruimte had ik daar _/-\o_
Een no-brainer in dat segment (Kuga) blijft toch wel de Model Y hoor, blijft imho een ijzersterke auto, zeer efficient met prima range, zeer ruim, qua EV klopt er gewoon heel veel aan. En veel leuks voor de Tweaker :) klachten over een app of over integraties heb je bij Tesla niet.
Xpeng heeft sinds kort ook de L03, die is een klein beetje kleiner, maar lijkt ook een goede aanbieding te zijn. Zoek je wat traditionelers, dan is de nieuwe Toyota CHR+ best een prima EV voor een faire prijs.

Mag het wat minder premium, dan zou ik eens bij Leapmotor kijken (B05, minder dan 30k voor 480km wltp, wel iets kleiner).
Wil je juist luxe, dan is de Mazda 6e best een scherpe aanbieding rond dit prijssegment. Mag het nog wat duurder, dan heeft Zeekr bijv. de 7X. Zeker als je nog een beetje range anxiety hebt gaat het snelladen van die auto het wel bij je weghalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-08-2026 17:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:47
ik rij zelf met een Renault scenic. En ik vond het tijdens de vakantie op afstand starten van de airco wel een leuk voordeeltje van een EV (sommige ICE modellen schijnen het ook te kunnen maar dan moet de motor op afstand gestart worden wat nogal discutabel is en niet overal mag vanwege milieuwetgeving).

Wandeling van het strand naar de geparkeerde auto(in volle zon) was ongeveer 15min. Genoeg tijd om toch bij een iets koelere auto te arriveren.

De airco van de Renault hoor je wel brommen tot op 30m afstand, dat is dan weer iets minder.

Geweld is projectie van zwakte.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:00
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

Leasen is dus sommige maanden goedkoper, sommige maanden duurder. Maar:
  • De Zoë kan ik niet voorverwarmen/voorverkoelen
  • Ik moet er op de fiets heen en als het regent heb ik pech
  • 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.
Precies, en dan is jouw voorbeeld niet eens zo’n scherpe aanbieding voor het type auto. Regelmatig zie je aanbiedingen voor rond de 400-450 euro, waarbij je nog een stuk meer auto krijgt dan die 500e.

Absolute no brainer dus, tenzij je vanwege principiële redenen een deelauto wil rijden.

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 20:53
Wij hebben met 5 volwassenen, bagage en een topkoffer een road trip Noorwegen gemaakt. In een byd atto 3,60kW, ongeveer 300 tot 350 kilometer op een volle accu. Noorwegen is max. 80km/pu dus dat helpt, maar heeft ook veel hoogteverschillen. Voor deze trip heb ik de route app abrp gebruikt icm een odb2 dongle voor routeplanning en oplaadplanning. Af en toe een afgrijselijke app maar het werkt wel.geen seconde range anxiety gehad. Zou ik een auto kiezen voor die 2 weken per jaar voor meer range, nee. Meer ruimte, zeker. Maar dat kiezen is super persoonlijk. Fly-drive is in het hoogseizoen van onwijs duur,voor mij geen optie.

Ps Noorwegen is supergoed georganiseerd qua electrische infrastructuur.

Just my 2 cents

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-08 20:54
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.

Pluspunten van Skoda Peaq vinden wij;
- Rijdt 'zuiniger' als in even ver of verder dan de Ioniq op een kleinere accu.
- Ziet er meer uit als een auto en iets minder breed dus makkelijker parkeren
- Minder maandelijkse kosten (verzekering goedkoper, belasting en minder stroomkosten accu helemaal van 0-100% laden is bij Ioniq 9 €5 duurder).

Minpunten Skoda Peaq;
- Vrij nieuw dus welke kinderziektes heeft het
- 7 Volwassenen gaat, maar het is ook niet super comfortabel
- Als je dezelfde functies wil of soortgelijk als op de Ioniq 9 kom je bijna op hetzelfde bedrag uit als de Ioniq 9 'kaal'

Pluspunten Ioniq 9 vinden wij;
- Meer beenruimte omdat ie zo'n 20cm langer is
- Meer functies voor het geld, we hebben een mooie deal gekregen waardoor het verschil met de Peaq ongeveer €5000 is terwijl dat normaal rond de €10000 zou zijn.
- Langer Fabrieksgarantie

Minpunten Ioniq 9;
- Erg groot, vooral in de breedte
- Iccu problemen waar wij wel een beetje bang voor zijn
- Hogere maandlasten

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

Leasen is dus sommige maanden goedkoper, sommige maanden duurder. Maar:
  • De Zoë kan ik niet voorverwarmen/voorverkoelen
  • Ik moet er op de fiets heen en als het regent heb ik pech
  • 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.
Zoals meermaals het geval is: ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
Maar:
- ik ben er nog nooit verder dan 500 km mee op vakantie geweest.
- nog nooit aan voorverwarming noch voorkoeling gedaan.
- afstanden tot 120 km (H/T) leg ik liever met de speedpedelec af (verbruik ong. 1 kWh /100 km) dan met de auto.

Dan is de overstap van een eigen auto op de oprit naar een deelauto iets minder "zwaar" dan in andere situaties. Al helemaal niet wanneer een deelauto meer en korter bij beschikbaar is en goedkoper dan de prijzen die een ander aanhaalt. En nog minder wanneer je van een dorp verkast naar een stad waar alle faciliteiten op wandelafstand van je eigen woning liggen.

Iedere situatie en wensen zijn anders. Daarom dat de keuzes en gevolgen ook uiteenlopend zijn.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:05
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:29:
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.
Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?

Nee, merp!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
[…]
Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

Of... wat je simpelweg een mooie elektrische wagen vindt die binnen je budget past.
Mij interesseert het amper wat de grootte, of de range, of de laadsnelheid en ga zo maar door, is.
Ik moet 'em mooi vinden en klaar, wat is het leven soms simpel. :)
Ik vind het vinden van een écht mooie EV nog niet zo simpel, maar ik snap wat je bedoelt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frax1988
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?
Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..

• IvoB2
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.
Bedankt voor de correctie.
Iedere goede verstaander zal wel al begrepen hebben dat het gratis is voor de gebruiker en dat het voor de werkgever een (fiscaal aftrekbare) kost is. Net zoals een loon dat ook is.
Ik ken maar weinig mensen die bij een loonsverhoging er een punt van willen maken dat dit voor hun werkgever weer een bijkomende kost is. :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:59 ]

• PauseBreak
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..
Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.

Nee, merp!

• frax1988
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.
Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?
het trucje van een deadline die men zelf verzint werkt dus. Laat je niet beetnemen en kies wat je belangrijk vindt.

• PauseBreak
[...]

Ik heb wat zitten googlen naar die ICCU issues maar wat ik terug kan vinden is dat nu geen probleem meer bij nieuwe Kia/Hyundai modellen. Daar zou ik me niet druk om maken en bovendien heb je 7 jaar / 150k km garantie.

Over een dergelijke deadline zou ik me niet druk maken. Einde van het jaar zijn er ook altijd weer aanbiedingen, dus laat je niet sturen door dat soort zaken.

Tsja, wat is last. In een standaardparkeervak (breedte 2m) past ie wel. Ik parkeer zelf altijd schuin in vakken. Dan is het geen probleem. Bij oude parkeergarages (of Duitse, aangezien ik vlakbij Duitsland woon) kan het wel eens een uitdaging zijn om een geschikt vak te vinden.
Maar goed, ik parkeer dus standaard zo in, dan heb je meer ruimte voor de deuren die je gebruikt en je blijft in je eigen vak.
Heb ik er "last" van? Tsja, het is niet de Twingo III van mijn vrouw die je echt overal en nergens kwijt kunt maar in de praktijk vind ik altijd wel een geschikte plek.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jd0p8x.png

Nee, merp!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

Ik moet 'em mooi vinden en klaar, wat is het leven soms simpel. :)
En traag ook dacht ik hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Richh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Een no-brainer in dat segment (Kuga) blijft toch wel de Model Y hoor, blijft imho een ijzersterke auto, zeer efficient met prima range, zeer ruim, qua EV klopt er gewoon heel veel aan. En veel leuks voor de Tweaker :) klachten over een app of over integraties heb je bij Tesla niet.
Hemel Tesla niet te hard op, ik heb sinds het begin miserie met wegvallend internet, podcasts die telkens stil vallen en van nul beginnen. Internet radio werkt …. soms. En de navigatiekaarten zijn veel minder up to date dan Google of Waze.

Apple Car Play of een systeem dat draait op Google is echt beter.

En verder, range is niet meer top, laadsnelheid zeker niet en 7% degradatie op 100k is ook meer dan verwacht.

Doe daar bij dat EAP waarvoor ik 3800€ uit mijn budget gehaald heb, nooit deftig heeft gewerkt, en je leest toch wat teleurstellingen bij elkaar.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Tommie12 ik heb nu EAP ter beschikking zo lang de tweede proefperiode van FSD loopt, maar die doet toch gewoon wat men verkocht heeft? Rijstrook wissel en uitvoegen? Ik vind dat best ontspannen rijden namelijk.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:15:
@Tommie12 ik heb nu EAP ter beschikking zo lang de tweede proefperiode van FSD loopt, maar die doet toch gewoon wat men verkocht heeft? Rijstrook wissel en uitvoegen? Ik vind dat best ontspannen rijden namelijk.
Minstens 1 keer op 3 lukt rijstrookwissel niet. En bij iets drukker verkeer is het echt waardeloos.

Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Hemel Tesla niet te hard op, ik heb sinds het begin miserie met wegvallend internet, podcasts die telkens stil vallen en van nul beginnen. Internet radio werkt …. soms. En de navigatiekaarten zijn veel minder up to date dan Google of Waze.

Apple Car Play of een systeem dat draait op Google is echt beter.
Ik denk dat smaken verschillen mbt wel/geen Carplay/Android Auto. Ik vind het echt een fors voordeel dat je niet de telefoon hoeft te verbinden. Alles werkt direct, ook zonder kabeltje in te pluggen, ofwel wireless met een kokend en leeg toestel op bestemming. Ik heb nul problemen met TuneIn, internet stabiliteit heb ik geen klachten over, vergelijkbaar met smartphone ook (en anders zou ik een automation opzetten die een hotspot opzet, dat is altijd nog lichter voor je telefoon dan een wireless videostream).

Voor zover ik weet komen de navigatiekaarten letterlijk van Google, en dat dingen niet uptodate zouden zijn herken ik ook niet.
En verder, range is niet meer top, laadsnelheid zeker niet en 7% degradatie op 100k is ook meer dan verwacht.
Range voor de prijs is wel degelijk top imho, zeker in vergelijking met de Westerse competitie.

Snelladen kan inderdaad aanzienlijk vlotter tegenwoordig, maar ook dat is een kwestie van perspectief. Ze laden met 180kw nog altijd sneller dan gelijk geprijsde concurrenten rond de 40k (VW/VAG, Toyota en menig Koreaan in hetzelfde segment). Er worden nog steeds EV's verkocht die de 100kw al lastig vinden.

Sneller laden kan heel goed met 800v platforms tegenwoordig, maar daar moet je eigenlijk altijd een stuk dieper voor in de buidel tasten.
En vergis je niet, vervolgens moet je de efficiency ook meenemen voor een vergelijk in praktisch gebruik. Een Hyundai Ioniq 5 (63kwh / 800v) kan in 18 minuten van 10-80% laden, waar de Tesla Y (met ook zo'n 60kwh) daar 24 minuten over doet. Echter perst de Tesla 370km uit die 70% bijladen waar Hyundai met diezelfde 70% 308km kan rijden (wltp gerekend). Als je met een Model Y diezelfde 308km wltp-kilometers wil bijladen en je start op 10%, dan doe je daar ongeveer 19 minuten over ;)
Doe daar bij dat EAP waarvoor ik 3800€ uit mijn budget gehaald heb, nooit deftig heeft gewerkt, en je leest toch wat teleurstellingen bij elkaar.
Als je nou op HW3 ging klagen over FSD dan kon ik er wel inkomen, maar over wat EAP wel en niet kan, dat had je bij een proefrit kunnen weten. Begrijp me ook goed he, tis heus niet allemaal geweldig, ik ben vooral zeer teleurgesteld in de aftersales en service van Tesla. En ik snap ook best dat het interieur en heel veel dingen ook niet bij iedereen past.

Maar qua EV zie ik Tesla wel degelijk nog altijd als de benchmark. Er zijn heel veel dingen die 'gewoon kloppen', zoals de app incl phone key, zoals infotainment software, zoals Superchargers en navigatie daarop.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Iedereen heeft een eigen smaak. Ik noemde niet voor niks ook veel andere modellen in mijn oorspronkelijke post.

• Tommie12
Ik haal met mijn Y LR DM gren 350km vanaf 100% als ik autostrade doe aan 120 km/h.

Zo efficient is die ook niet.

En dat ik had kunnen weten wat EAP kon… ja, maar met hun superieure software en maandelijkse updates zou dat allemaal snel beter worden. En nu FSD uit is op HW4 wordt er niks meer gedaan aan EAP. Fased out…

navigatie is zwak en wat je schrijft klopt niet. Er is een jaarlijkse update van de kaarten, maar dat loopt dus altijd achter. Kan best zijn dat de kaarten van google komen, maar ze zijn outdated. Waze, Apple Maps en Google maps zijn zo veel beter. Die hebben me nog nooit in een eenrichtingsstraat gestuurd vanaf de verkeerde kant.

• Gonadan

Gonadan

Wat ik mij eens af zat te vragen, hoe langzaam kan jullie EV?

Wanneer ik een aanhanger koppel rijd ik op de camera de trekhaak precies onder de kogel. Het is een automaat dus ik houd hem gewoon op de rem en laat dat steeds een klein beetje vieren waardoor je echt centimeter voor centimeter kunt kruipen.
Met mijn vorige handbak was zoiets al heel veel lastiger omdat je dan met gas moet kruipen en weer remmen als je te hard gaat, dat maakt het tricky.

Maar hoe zit dat met een EV? Die dingen hebben zo'n acceleratie dag je ook gewoon je hele dissel in je kofferbak kunt zetten als je te enthousiast bent. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• IvoB2
  • Niet online
Dat hangt gewoon af van het feit hoe goed de bestuurder controle heeft over zijn of haar rechtervoet.
Met een EV moet je ook niet spelen met de verhoudingen tussen gaspedaal/koppeling/rem maar alleen met het stroompedaal (dat, naargelang de instellingen, eveneens rempedaal is).

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 09:58 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Doseren van onze beide EV's is uitermate eenvoudig bij zowel vooruit als achteruit rijden. We hebben geen trekhaak noch de behoefte daaraan. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:19
@Gonadan, ik kan langzamer dan 1kmph rijden, de auto in chill/eco zetten helpt wel omdat het gas response minder direct is.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:52:
Die van mij stopt helemaal met de one pedal drive en als ik m'n voet een beetje optil kruipt ie zo langzaam dat ik nieteens weet hoe langzaam precies. :P
Maar hoe zit dat met een EV? Die dingen hebben zo'n acceleratie dag je ook gewoon je hele dissel in je kofferbak kunt zetten als je te enthousiast bent. :P
Ik heb de eco-stand altijd aanstaan, dan is de gasresponse niet zo heftig en kan je heel rustig wegrijden.

Saved by the buoyancy of citrus

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
Wozmro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:19:
..

De airco van de Renault hoor je wel brommen tot op 30m afstand, dat is dan weer iets minder.
Dat is logisch ook toch? Lijkt mij met elke airco zo te zijn. Mijn vorige EV (VW ID3) deed dit ook, en mijn huidige EV (BMW i4) doet dit net zo.
Logisch ook want de airco moet best hard werken om de binnentemperatuur van de auto (in de volle zon echt wel meer dan 40 graden) terug te brengen naar rond de 21 ofzo.

*sowieso

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
@Gonadan zowel de Kia EV6 als de BMW i4 die ik heb kunnen kruipen wanneer het rempedaal los gelaten wordt en auto hold uit staat. Zonder gaspedaal kun je dus alleen het rempedaal iets laten vieren om de auto langzaam te laten rijden.

Met de Tesla Model 3 die ik eerder had was de kruipfunctie softwarematig aan/uit te zetten dacht ik. Maar die auto kon je ook zonder de kruipfunctie actief met het gaspedaal heel langzaam en vloeiend laten rijden.

Oftewel: gedoseerd lanzgaam rijden is met alle elektrische auto's die ik tot nu toe gehad heb en nog steeds heb geen enkel probleem.

• Wozmro
  • Laatst online: 23:47
Voor mij is de scenic mijn eerste EV. Dus ik kan moeilijk vergelijken met andere merken EV's

Ik dacht dat dat iets typisch was voor de scenic.

Geweld is projectie van zwakte.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-09 10:10
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Dat is logisch ook toch? Lijkt mij met elke airco zo te zijn. Mijn vorige EV (VW ID3) deed dit ook, en mijn huidige EV (BMW i4) doet dit net zo.
Logisch ook want de airco moet best hard werken om de binnentemperatuur van de auto (in de volle zon echt wel meer dan 40 graden) terug te brengen naar rond de 21 ofzo.
Mijn vorige EV zonder warmtepomp was duidelijk stiller. Ik denk dat die warmtepomp een rol speelt.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:52:

Wanneer ik een aanhanger koppel rijd ik op de camera de trekhaak precies onder de kogel. Het is een automaat dus ik houd hem gewoon op de rem en laat dat steeds een klein beetje vieren waardoor je echt centimeter voor centimeter kunt kruipen.
Met mijn vorige handbak was zoiets al heel veel lastiger omdat je dan met gas moet kruipen en weer remmen als je te hard gaat, dat maakt het tricky.

Autohold uitschakelen en gewoon zoals jij ook met je automaat doet met het rempedaal.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Meeste EV’s hebben wel een kruipfunctie, ofwel geen volledige OPD, of een uitzetbare auto-hold enz.
Ook een goede beheersing van de rechtervoet evt met milde instelling van de gas respons maken het in de praktijk niet anders dan nu met je automaat.

Test het uiteraard wel bij de proefrit om teleurstelling achteraf te voorkomen, maar met m’n ID.7 kruip ik net zo als vroeger bij een automaat. Doseren met de rem en je schuift je trekhaak zo onder de koppeling.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:45:
Meeste EV’s hebben wel een kruipfunctie, ofwel geen volledige OPD, of een uitzetbare auto-hold enz.
Ook een goede beheersing van de rechtervoet evt met milde instelling van de gas respons maken het in de praktijk niet anders dan nu met je automaat.

Test het uiteraard wel bij de proefrit om teleurstelling achteraf te voorkomen, maar met m’n ID.7 kruip ik net zo als vroeger bij een automaat. Doseren met de rem en je schuift je trekhaak zo onder de koppeling.
Ja dat zijn echt van die dingen die je in je hoofd moet prenten dat je het wilt testen maar de kans reëel is dat je het vergeet. Je zou bijna een lijstje aanleggen met de scenario's waarin je keiharde eisen hebt voor een auto.
Als je zoiets pas op vakantie constateert bij je nieuwe auto dan is dat aardig teleurstellend vermoed ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Ja dat zijn echt van die dingen die je in je hoofd moet prenten dat je het wilt testen maar de kans reëel is dat je het vergeet. Je zou bijna een lijstje aanleggen met de scenario's waarin je keiharde eisen hebt voor een auto.
Als je zoiets pas op vakantie constateert bij je nieuwe auto dan is dat aardig teleurstellend vermoed ik. :P
Met de huidige LLMs kan je ze prima per model een checklist laten maken. Zet je dan zelf nog even dit kruipverhaal bij.
Al lijkt het mij een non issue. Het is gewoon een automaat wat dat betreft maar dan met een of meer elektrische motoren. De elektrische auto’s die ik heb gereden kunnen allemaal kruipend achteruit (ik parkeer altijd achteruit in, dan kan je het meteen mooi testen).

Nee, merp!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Met de huidige LLMs kan je ze prima per model een checklist laten maken. Zet je dan zelf nog even dit kruipverhaal bij.
Al lijkt het mij een non issue. Het is gewoon een automaat wat dat betreft maar dan met een of meer elektrische motoren. De elektrische auto’s die ik heb gereden kunnen allemaal kruipend achteruit (ik parkeer altijd achteruit in, dan kan je het meteen mooi testen).
Ik zag een foto hoe jij achteruit inparkeert maar je rem is niet het probleem inderdaad :+ .

• PauseBreak
GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Ik zag een foto hoe jij achteruit inparkeert maar je rem is niet het probleem inderdaad :+ .
Het achteruit inparkeren ook niet hoor. Is een geheel bewuste keuze. Had je ook al kunnen lezen als je dat had gewild natuurlijk.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Je bedoelt door een LLM de beoordeling laten doen? Nee dank je, die baseren hun kennis op wat men op internet zet. Daar zit onherroepellijk meer gekleurde mening en onzin in dan daadwerkelijk feiten. :+
Vandaar dus mijn vraag, om ervaringen te horen en dus te weten of dit iets is waar je op moet letten of niet.
Maar dan nog zal ik de dingen die ik echt belangrijk vind altijd in de praktijk willen proberen hoor. Ik ben vrij kritisch en kan soms hoge eisen stellen, het is me al vaak genoeg overkomen dat iemand iets prima vond en ik daar toch anders over denk. Niets persoonlijks maar ik voel altijd het prettigst bij dingen zelf in de hand hebben en controleren. Wellicht iets wat bij een tweaker hoort. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Je bedoelt door een LLM de beoordeling laten doen? Nee dank je, die baseren hun kennis op wat men op internet zet. Daar zit onherroepellijk meer gekleurde mening en onzin in dan daadwerkelijk feiten. :+
Nee, je vraagt een LLM gewoon om de aandachtspunten per model zonder de kleuring. Gewoon wat het voertuig allemaal kan, waar het zit en hoe het werkt. Als het een tweedehands is kan je ook vragen om mechanische aandachtspunten tijdens de proefrit.
Voorbeeldje van Gemini voor mijn eigen auto:
2. Rijden op de Snelweg & ADAS (In de spits)

[ ] ICC (Intelligent Cruise Control) volg-afstand: Schakel ICC in bij druk verkeer. Klik de volg-afstand naar de kortste stand. Voel of het gat op de Nederlandse A-wegen 'natuurlijk' aanvoelt of dat medeweggebruikers er continu tussen duiken.

[ ] Gaspedaal Override: Blijft het ICC-systeem netjes op stand-by als je even het gaspedaal kort intrapt om op een gaatje aan te sluiten, en pakt hij het daarna weer rustig op zonder 'schok'?

[ ] Rijwind & NVH (Noise, Vibration, Harshness): Trek op naar 130 km/h. Luister ter hoogte van de A-stijl en de panoramadak-rand naar eventuele windruis en luister naar het afrolgeluid van de 20-inch wielen.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Nee, je vraagt een LLM gewoon om de aandachtspunten per model zonder de kleuring. Gewoon wat het voertuig allemaal kan, waar het zit en hoe het werkt. Als het een tweedehands is kan je ook vragen om mechanische aandachtspunten tijdens de proefrit.
Voorbeeldje van Gemini voor mijn eigen auto:

[...]
Ja dat kan wel handig zijn. Op de één of andere manier lees je altijd pas wanneer een probleem hebt dat het blijkbaar een standaard probleem is en je dat had kunnen weten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Ja dat kan wel handig zijn. Op de één of andere manier lees je altijd pas wanneer een probleem hebt dat het blijkbaar een standaard probleem is en je dat had kunnen weten. :+
Precies, zo'n LLM kan je dat van tevoren al vertellen. Een stuk eerlijkere verkoper wat dat betreft :+

Nee, merp!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:03:
Nou... helaas blijk ik aan de verkeerde kant van de statestiek te vallen. Gisteren een melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen". Zojuist bij de Skoda garage geweest; indicatie isolatiefout in HV accu. Advies, niet meer mee rijden; accupakket moet er onderuit en meest aannemelijk module vervangen. Indicatie kosten; minimaal €5k. Verder op dit moment nog geen plek in de planning voor September dus eerste indicatie eerder maanden dan weken. Dit is onze enige auto dus ik ga vervangend vervoer nodig hebben.

Tellerstand is 167kkm terwijl de garantie bij 165kkm verlopen is |:(

Ik heb de auto gekocht bij een garage met standaard BOVAG garantie net iets meer dan een half jaar geleden. Nu de vraag of dit zou moeten/kunnen vallen onder de 12 maanden BOVAG garantie.

In parallel ga ik op zoek naar onafhankelijke reparatiebedrijven die wellicht sneller/goedkoper zijn; mocht iemand daar tips voor hebben hoor ik het graag.
Een update; wellicht interessante referentie voor anderen.

Skoda/PON
Offerte van de VAG/Skoda garage voor diagnose + vervangen één celmodule (meest voor de hand liggende scenario): €6.943 waarvan €3.120 voor de module 8)7 Verder, nog geen garantie wanneer het uitgevoerd kon worden; stellen diagnose richting september, daarna rekening houden met tijd om herstel in te plannen (auto dus eerder maanden dan weken kwijt).

Aanvraag gedaan bij PON voor coulance (167k v.s. 160k garantie) -> niets. PON verkoopt dus een inferieur product en rekent vervolgens commercieel tarief om dat op te lossen.

Verkoper
Het bleek dat ik de auto had gekocht met 3 maanden garantie (6 maanden geleden), geen jaar BOVAG garantie dus. Echter, na wat verdieping in conformiteit (wettelijke garantie) leek het voor mij een vrij kansrijke casus, zie bijvoorbeeld:
Non-conformiteit
Gebreken kunnen dusdanig ernstig zijn dat er sprake is van non-conformiteit (artikel 7:17 e.v. BW). Van non-conformiteit is sprake wanneer de auto niet de eigenschappen bezit die de consument voor een normaal gebruik wel mocht verwachten. Per geval kan dat verschillend zijn. Van een erg oude auto en met een hoge kilometerstand kan namelijk minder worden verwacht dan een (vrijwel) nieuwe auto, bijvoorbeeld omdat een onderdeel op enig moment vervangen moet worden. Non-conformiteit wordt sneller aangenomen op moment dat het niet mogelijk is om, op een normale en veilige manier, aan het verkeer deel te nemen. Daarvoor is de auto immers gekocht. Te denken valt aan een defecte motor.

Het vermoeden van non-conformiteit
Omdat de consument ten opzichte van een professionele verkoper als zwakkere partij wordt aangemerkt, kunnen consumenten een beroep doen op wettelijke bepalingen die bedoeld zijn ter bescherming van de consument.

Zo wordt een consument geholpen op het moment dat gebreken zich voordoen. In de wet staat namelijk een zogeheten bewijsvermoeden. Dit houdt in dat, als er binnen 12 maanden na aankoop een gebrek zich voordoet, de auto vermoedt wordt non-conform te zijn. Het is dan aan de verkoper om dit vermoeden te weerleggen.
Ik heb contact opgenomen met mijn verkoper waar ik de auto 6 maanden en 10kkm geleden gekocht en gemeld onder richting non-conformiteit. Zij stelden voor de auto te vervoeren naar een herstelbedrijf in Breda waar ze goede ervaringen mee hadden. Zij hebben dit geregeld/in gang gezet. Transportdienst van die partij was op vakantie, omdat het vanaf mij 40km was en de verkopende garage 100km de verkeerde kant op zit heb ik het tranport geregeld; kosten €300.

Reparatiebedrijf
De volgende dag diagnose gesteld: bevestiging module vervangen; kosten herstel €2.500. Contact gehad met de verkopende partij; hun voorstel kosten 50/50 inclusief mijn kosten transport. Ik heb harstikke goed contact gehad met deze partij bij aankoop en ook bij de opvolging van dit issue. Ik vond het voorstel reeel dus akkoord gegeven.

Dag erna vervanging module afgerond en zojuist opgehaald. Het contrast met gang van zaken bij Skoda garage kon niet groter zijn....

Ik kijk na wat verder inlezen in de materie wel iets anders aan tegen het risico rondom de accu buiten garantie specifiek voor de VAG groep, zie bijvoorbeeld ook deze eerdere post:
revolution-nl in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Nog maar even nadenken wat ik daar van vind. Bij mijn auto waren bij de eerste eigenaar al 2 modules vervangen. Inmiddels dus 3 van de 12 modules vervangen.Inmiddels voel ik me met mijn Skoda een stuk minder comfortabel op dit vlak dan voorheen met mijn Kia.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PauseBreak
Heel eerlijk gezegd is dit gewoon de manier waarop PON handelt. Pas wanneer genoeg mensen met hun portemonnee gaan spreken en ze ook juridisch het leven zuur gaan maken zal dat veranderen.

Het verhaal is hun normale handelen, al decennialang. Van de sjoemeldiesels, schraapveren, interne vervuiling, TDI problemen, multitronic problemen, dsg problemen. Het is altijd beroerd afgehandeld terwijl je over de grens heel veel beter wordt behandeld. Bij mijn pa is in Zwitserland destijds (was een Zwitserse auto) de 1.6TDI onder garantie meermaals vervangen door olieverbruik. In Nederland was exact hetzelfde euvel een “producteigenschap” en was de opstelling van de dealer exact hoe ze zich nu opstellen rondom defecte accucellen.

Nee, merp!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:42:
Heel eerlijk gezegd is dit gewoon de manier waarop PON handelt. Pas wanneer genoeg mensen met hun portemonnee gaan spreken en ze ook juridisch het leven zuur gaan maken zal dat veranderen.

Het verhaal is hun normale handelen, al decennialang.

[...]
Het is algemeen bekend, dat Pon de garantie op de door hen geïmporteerde auto's heeft afgekocht. Daardoor blijft de Nederlandse garantie beperkt tot de wettelijke garantie van 2 jaar. Verlenging daarvan tegen betaling, zoals in het buitenland wordt aangeboden, is niet mogelijk.
Daardoor krijg je altijd gedoe bij een mankement na afloop van de garantie, ook als je de nonconformiteit-kaart speelt.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
assje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Skoda/PON
Offerte van de VAG/Skoda garage voor diagnose + vervangen één celmodule (meest voor de hand liggende scenario): €6.943 waarvan €3.120 voor de module 8)7 Verder, nog geen garantie wanneer het uitgevoerd kon worden; stellen diagnose richting september, daarna rekening houden met tijd om herstel in te plannen (auto dus eerder maanden dan weken kwijt).

Aanvraag gedaan bij PON voor coulance (167k v.s. 160k garantie) -> niets. PON verkoopt dus een inferieur product en rekent vervolgens commercieel tarief om dat op te lossen.

Verkoper
Het bleek dat ik de auto had gekocht met 3 maanden garantie (6 maanden geleden), geen jaar BOVAG garantie dus. Echter, na wat verdieping in conformiteit (wettelijke garantie) leek het voor mij een vrij kansrijke casus, zie bijvoorbeeld:

[...]

Ik heb contact opgenomen met mijn verkoper waar ik de auto 6 maanden en 10kkm geleden gekocht en gemeld onder richting non-conformiteit. Zij stelden voor de auto te vervoeren naar een herstelbedrijf in Breda waar ze goede ervaringen mee hadden. Zij hebben dit geregeld/in gang gezet. Transportdienst van die partij was op vakantie, omdat het vanaf mij 40km was en de verkopende garage 100km de verkeerde kant op zit heb ik het tranport geregeld; kosten €300.

Reparatiebedrijf
De volgende dag diagnose gesteld: bevestiging module vervangen; kosten herstel €2.500. Contact gehad met de verkopende partij; hun voorstel kosten 50/50 inclusief mijn kosten transport. Ik heb harstikke goed contact gehad met deze partij bij aankoop en ook bij de opvolging van dit issue. Ik vond het voorstel reeel dus akkoord gegeven.

Dag erna vervanging module afgerond en zojuist opgehaald. Het contrast met gang van zaken bij Skoda garage kon niet groter zijn....

Ik kijk na wat verder inlezen in de materie wel iets anders aan tegen het risico rondom de accu buiten garantie specifiek voor de VAG groep, zie bijvoorbeeld ook deze eerdere post:
revolution-nl in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Nog maar even nadenken wat ik daar van vind. Bij mijn auto waren bij de eerste eigenaar al 2 modules vervangen. Inmiddels dus 3 van de 12 modules vervangen.Inmiddels voel ik me met mijn Skoda een stuk minder comfortabel op dit vlak dan voorheen met mijn Kia.
Geheel in lijn met mijn ervaringen met VAG EV’s. De zoveelste bevestiging dat je daar met een grote boog omheen moet lopen. Wat ga jij doen? Doorrijden of verkopen?

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

@assje hoe oud is die? Er zat nog best wat verschil tussen de verschillende generaties qua problemen toch? Of zijn de problemen bij de nieuwere generaties gewoon nog niet gevonden? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
Augustus 2022 dus precies 4 jaar oud. Ik denk dat je van veel problemen weinig hoort omdat het nog onder garantie opgelost wordt.

Dan man bij de repairshop was ook niet heel positief over de betrouwbaarheid van VAG versus andere merken.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 07-08-2026 16:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
ephymerous schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:03:
Wat ga jij doen? Doorrijden of verkopen?
Ik ga nog niet direct verkopen aangezien ik ook nog niet weet wat ik ervoor terug zou willen. Dit is precies model en uitvoering naar onze wens. Inruilen voor dezelfde auto met lagere km stand is ook weer zo wat....

Maar, bij de juiste kans is de kans wel groter dat hij er eerder uit gaat.

Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
Ik haal met mijn Y LR DM gren 350km vanaf 100% als ik autostrade doe aan 120 km/h.

Zo efficient is die ook niet. ~
Dat is dan ook een andere graadmeter dan WLTP.
Punt is dus; met een Ioniq 5 63kwh haal je dat ook niet.

De Model Y, en dan met name de nieuwe, zijn efficienter dan menig concurrent in dezelfde prijsklasse. Daar valt weinig op af te dingen.
En dat heeft positief effect op de hoeveelheid snelheidkilometers die je kan bijladen.

Of je kon weten dat EAP EOL was kunnen we het lang over hebben, is wel wat offtopic hier, verklaart wel je frustratie.
navigatie is zwak en wat je schrijft klopt niet. Er is een jaarlijkse update van de kaarten, maar dat loopt dus altijd achter. Kan best zijn dat de kaarten van google komen, maar ze zijn outdated. Waze, Apple Maps en Google maps zijn zo veel beter. Die hebben me nog nooit in een eenrichtingsstraat gestuurd vanaf de verkeerde kant.
2026.8 staat hier, en ik heb in 3 jaar Tesla rijden oprecht geen foute navigatie meegemaakt die Google toen wel had. Volgens mij komt de navigatie gewoon uiteindelijk (indirect) van Google servers af als je premium connectivity hebt?
Kan best dat dit klopt hoor, maar herken de klachten simpelweg niet.

• Gonadan

Gonadan

assje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Ik ga nog niet direct verkopen aangezien ik ook nog niet weet wat ik ervoor terug zou willen. Dit is precies model en uitvoering naar onze wens. Inruilen voor dezelfde auto met lagere km stand is ook weer zo wat....

Maar, bij de juiste kans is de kans wel groter dat hij er eerder uit gaat.
Het kan ook zomaar zijn dat dit het enige is waar je de komende jaren last van hebt en dat je er verder gewoon nog veel plezier van gaat hebben. En bij een occasion was het over het algemeen niet vreemd als de eerste beurt serieus geld ging kosten of dat er nog wel een keer iets stuk ging. Dit lijkt alleen dan weer iets structureels, en daar word je nooit blij van. Dat is zo lastig met dit soort dingen want het gevoel begint wel met 1-0 achter zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Het kan ook zomaar zijn dat dit het enige is waar je de komende jaren last van hebt en dat je er verder gewoon nog veel plezier van gaat hebben.
Inmiddels 3 van de 12 accumodules vervangen, dan lijkt het me redelijk waarschijnlijk dat er meer zullen volgen.

Ik zou nadenken over inruilen.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:46

[ Voor 73% gewijzigd door Speedster op 07-08-2026 17:42 ]

Knipt U thuis ook kaartjes?

• PauseBreak
Claude schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Het is algemeen bekend, dat Pon de garantie op de door hen geïmporteerde auto's heeft afgekocht. Daardoor blijft de Nederlandse garantie beperkt tot de wettelijke garantie van 2 jaar. Verlenging daarvan tegen betaling, zoals in het buitenland wordt aangeboden, is niet mogelijk.
Daardoor krijg je altijd gedoe bij een mankement na afloop van de garantie, ook als je de nonconformiteit-kaart speelt.
En daarom geef ik ook dat dit alleen gaat veranderen wanneer genoeg mensen het PON wel moeilijk gaan maken. Nu laten teveel mensen zich met een kluitje in het riet sturen of nog veel erger, na een dergelijke ervaring kopen ze doodleuk nog een auto die via datzelfde PON wordt geïmporteerd.

Nee, merp!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:00
PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

En daarom geef ik ook dat dit alleen gaat veranderen wanneer genoeg mensen het PON wel moeilijk gaan maken. Nu laten teveel mensen zich met een kluitje in het riet sturen of nog veel erger, na een dergelijke ervaring kopen ze doodleuk nog een auto die via datzelfde PON wordt geïmporteerd.
Ik heb een andere ervaring met onze Skoda Citigo. Er was een storing in accu. Deze is onder garantie opgelost, terwijl de auto al 5 jaar oud was. De service dealer waar hij in onderhoud was kon bij gebrek aan gecertificeerd personeel de reparatie niet uitvoeren. Zij stuurden nog wel een factuur voor onderzoekskosten. Toen naar Vallei Auto groep gegaan die de de reparatie gratis uitgevoerd heeft.

• assje
deejeebv schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:55:
Ik heb een andere ervaring met onze Skoda Citigo. Er was een storing in accu. Deze is onder garantie opgelost, terwijl de auto al 5 jaar oud was.
Op de Citigo zit toch ook gewoon garantie 8 jaar/160kkm? Dan is het niet zo gek dat het opgelost wordt.

• Coasterfreak
  • Laatst online: 17:39
assje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Skoda/PON
welkom in de wondere wereld van PON waar je praktisch dood neer mag vallen voordat ze iets voor je zullen betekenen, vooral om de garantie heen, helaas.

had ook een 2020 vw id3 77kwh uit duitsland geimporteerd, had 1 jaar vw gebrauchtwagen garantie, maar alleen geldig in duitsland. had ook wat issues ermee en naast de dingen die een terugroepactie waren (de batterij modules dus), dikke vinger van pon voor de rest.

ook gelijk de reden waarom ev met hoge km richting het oosten geexporteerd worden, daar fixen eigenaren zulke kwesties wel zelf als het moet

smart fortwo electric drive 17.6kWh, Honda e Advance 35.5kWh

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Coasterfreak zelf geïmporteerd ?

Dan heb je op zich toch niets met pon te maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Coasterfreak
ZeRoC00L schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:42:
@Coasterfreak zelf geïmporteerd ?

Dan heb je op zich toch niets met pon te maken.
je hebt altijd met PON te maken wanneer het gaat om VAG in nederland. je denkt doodleuk een auto met eu-garantie te kopen, maar pon gaat daar niet mee in zee.

mijn huidige Honda e is ook geïmporteerd, zit/zat ook garantie op, kon ik gewoon aankloppen bij elke NL Honda dealer, was geen punt want EU garantie. Zelfde had ik met mn Toyota, EU garantie.

Datzelfde kun je vergeten met een vw/skoda/audi/etc met PON in NL. Zelfde geval met BMW. Niet origineel NL en je hebt problemen? Stik erin joh, of breng je auto naar de dealer in duitsland

[ Voor 3% gewijzigd door Coasterfreak op 08-08-2026 21:22 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
Coasterfreak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

je hebt altijd met PON te maken wanneer het gaat om VAG in nederland. je denkt doodleuk een auto met eu-garantie te kopen, maar pon gaat daar niet mee in zee.

mijn huidige Honda e is ook geïmporteerd, zit/zat ook garantie op, kon ik gewoon aankloppen bij elke NL Honda dealer, was geen punt want EU garantie. Zelfde had ik met mn Toyota, EU garantie.

Datzelfde kun je vergeten met een vw/skoda/audi/etc met PON in NL. Zelfde geval met BMW. Niet origineel NL en je hebt problemen? Stik erin joh, of breng je auto naar de dealer in duitsland
Gewoon een andere dealer pakken. Een Duitse VAG auto heeft gewoon in Europa garantie. Al mijn VAG auto’s behalve mijn meest recente waren allemaal Duits of Belgisch en geen enkel probleem met garantie en onderhoud gehad. Als ze echt moeilijk blijven doen gewoon je rechtsbijstand een briefje laten opstellen.

Voor sommige (landelijke) garantie pakketten of acties kan een soort herkeuring moeten plaats vinden maar dat is max zo’n beetje 150-250 euro en alleen in specifieke gevallen van toepassing.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2026 21:28 ]

• Coasterfreak
GeeMoney schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Gewoon een andere dealer pakken. Een Duitse VAG auto heeft gewoon in Europa garantie. Al mijn VAG auto’s behalve mijn meest recente waren allemaal Duits of Belgisch en geen enkel probleem met garantie en onderhoud gehad. Als ze echt moeilijk blijven doen gewoon je rechtsbijstand een briefje laten opstellen.

Voor sommige (landelijke) garantie pakketten of acties kan een soort herkeuring moeten plaats vinden maar dat is max zo’n beetje 150-250 euro en alleen in specifieke gevallen van toepassing.
rij geen kut vw id3 meer :+

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:45
Wat een geweldige auto, met Autonomy+ is dit 100% een vervanger voor mijn Audi e-tron 55 s-line. Dit is precies wat ik in een auto wil zien. I like big cars and I cannot lie! Zou echt leuk zijn als ze naar Europa komen en dan kunnen ze gelijk een kleine upgrade naar 800 volt doen :P

Kan echt niet wachten.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Ecological Waarom denk je dat van 400 V naar 800 V een 'kleine' upgrade is?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ecological
daemonix schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:06:
@Ecological Waarom denk je dat van 400 V naar 800 V een 'kleine' upgrade is?
Was een woordgrapje. ;)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
Coasterfreak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Mijn fabrieksgarantie op mijn Duitse BMW doet het hier gewoon hoor? Terugroepactie ook, staat wel in het Duits in het systeem maar boeiend :+

Zelfs de gratis jaar BMW charging abonnement kreeg ik na import alsnog, alsook de vijf jaar pech hulp.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:36
Ecological schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:11:
[YouTube: I Bought a Rivian R2! - Initial Impressions + Drive]

Wat een geweldige auto, met Autonomy+ is dit 100% een vervanger voor mijn Audi e-tron 55 s-line. Dit is precies wat ik in een auto wil zien. I like big cars and I cannot lie! Zou echt leuk zijn als ze naar Europa komen en dan kunnen ze gelijk een kleine upgrade naar 800 volt doen :P

Kan echt niet wachten.
Ik was er dik 2 jaar geleden gelijk al verliefd op;
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Ik denk dat ik al weet wat de volgende (ik ben een dagdromer) EV gaat worden:
Rivian R2 !

~[Afbeelding]

--0--------0--
Maar denk toch iets te groot, dus ik ga wachten op de R3X.
De R2 wordt ergens in 2027 in Europa verwacht.
De R3 en R3X eind 2028, maar goed, is voorlopig nog niet uit in the States.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me nog te binnen schiet, Kyle Connor heeft 'em flink getest samen met José van Riviantrackr.
Zoek even op Rivian bij Out of Spec reviews op YouTube.

[ Voor 5% gewijzigd door Zjanzjak op 10-08-2026 22:28 ]

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-09 08:39
[...]

Ik weet niet of je ondertussen al een keuze gemaakt hebt. De Ioniq 9 is met 1,99m inderdaad breed en helaas is de draaicirkel vrij groot (die van de Ioniq 5/6 overigens ook). Hierdoor moet je soms meer steken bij inparkeren en in krappe vakken pas je niet. De binnenruimte is wel heel fijn en de auto rijdt erg comfortabel en is zeer stil. De verplichte hulpsystemen (binnen de lijnen blijven, melding voor opletten, melding voor te hard rijden) werken allemaal zeer fijn en zijn niet te opdringerig of hard. De melding voor te hard rijden is een vrij zachte piep en zet ik daarom niet iedere keer opnieuw uit. Mijn schoonvader heeft een nieuwe Mitsubishi Outlander en daar is de piep erg hard en storend, dus die zet hem bij iedere rit uit.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Maandag a.s. ga ik een proefrit maken in een Linktour Alumi, een voertuig wat nieuw is op de Nederlandse markt:

Afbeeldingslocatie: https://linktour-auto.oss-cn-beijing.aliyuncs.com/%E5%AF%B9%E8%B1%A1%E5%AD%98%E5%82%A8/img-5-12.jpg

Dit is een voertuig uit de L7e-voertuigcategorie, oftewel "zware quad".

Ik heb momenteel een Renault Twizy uit 2020 waarmee ik rond de 10000 km per jaar rijd. Die heeft natuurlijk niet het eeuwige leven (en ze worden niet meer nieuw gemaakt) dus ik kijk vooruit naar wat ik daarna zou willen. Ik heb al proefritten gemaakt in een Microlino, een XEV Yoyo en een Silence S04 (allemaal L7e voertuigen). Kijken wat ik na de Twizy aanschaf.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:36:
Ik heb momenteel een Renault Twizy uit 2020 waarmee ik rond de 10000 km per jaar rijd. Die heeft natuurlijk niet het eeuwige leven (en ze worden niet meer nieuw gemaakt) dus ik kijk vooruit naar wat ik daarna zou willen. Ik heb al proefritten gemaakt in een Microlino, een XEV Yoyo en een Silence S04 (allemaal L7e voertuigen). Kijken wat ik na de Twizy aanschaf.
Met wat je nu weet, welke zou je momenteel kiezen?

• JeroenH
Slonzo schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Met wat je nu weet, welke zou je momenteel kiezen?
Als geld geen issue zou zijn, de Microlino! Dat is om te zien veruit de leukste van het stel. Maar nieuw veel en veel te duur. Tweedehands is te overwegen maar ook niet goedkoop.

De Yoyo vond ik leuk rijden maar is vooral binnen echt plastic fantastic. De Silence S04 reed ook leuk maar ziet er m.i. niet uit. Dus ik hoop dat deze Alumi wat is.

Verder heb ik ook nog een keer gereden in de Mobilize Duo, enigszins een opvolger van de Twizy. (Mobilize is een "submerk" van Renault). Maar helaas trok Renault/Mobilize deze net voor de daadwerkelijke marktintroductie terug, ik snap werkelijk waar niet waarom. Die had ik serieus overwogen, want hij lijkt op de Twizy en daar ben ik erg blij mee. Er zijn nog wat demomodellen te koop via o.a. marktplaats maar daar begin ik niet aan. Geen onderdelen te krijgen, geen support, geen userbase, enz.

Ik ben fan van de L7e-voertuigcategorie, als dat niet al duidelijk was ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:26
JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:36:
Maandag a.s. ga ik een proefrit maken in een Linktour Alumi, een voertuig wat nieuw is op de Nederlandse markt:

[Afbeelding]

Dit is een voertuig uit de L7e-voertuigcategorie, oftewel "zware quad".

Ik zie bij de beschrijving: "Maximum snelheid 45 km/h". Een brommobiel dus. Of komt er ook een L7e? Die zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn, in de richting van een normale auto. Het nadeel van die super-brommobielen is dat je behoorlijk veel betaalt (meer dan de helft tot hetzelfde bedrag van een reguliere goedkope EV - een Microlino is zelfs duurder dan een Leapmotor T03 bijvoorbeeld) en daar veel op inlevert op comfort, veiligheid, bereik, snelheid. Je wil liever niet op de snelweg met zo'n rugzakje dat in tegenstelling tot bv. een Leapmotor T03 aan geen enkele EU veiligheidseis hoeft te voldoen.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• JeroenH
Of-Aaargh schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Ik zie bij de beschrijving: "Maximum snelheid 45 km/h". Een brommobiel dus. Of komt er ook een L7e?
De Alumi is leverbaar als L6e (45 km/h) en L7e (80 km/h). Ik ga de proefrit ook maken in de 80 km/h variant, voor mijn gebruikspatroon is de 45 km/h variant niet goed geschikt. De meeste voertuigen die ik hierboven noem zijn trouwens als beide varianten leverbaar. Het enige verschil is feitelijk een lager motorvermogen (en dat kan in software) en en een lager maximaal gewicht.
Die zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn, in de richting van een normale auto. Het nadeel van die super-brommobielen is dat je behoorlijk veel betaalt (meer dan de helft tot hetzelfde bedrag van een reguliere goedkope EV - een Microlino is zelfs duurder dan een Leapmotor T03 bijvoorbeeld)
Dat klopt. Kleine auto's zijn relatief altijd duurder dan grote auto's, en heel kleine auto's zijn in verhouding relatief nog duurder. Ik ben ook bang dat daar niet al te veel aan te doen is zonder heel veel concessies op kwaliteit te doen. Plus, de Microlino wordt in Italië gemaakt, de S04 in Spanje en volgens mij was het de bedoeling dat de Duo in Frankrijk gemaakt zou gaan worden. Dat maakt deze voertuigen direct duurder dan een in China gemaakte auto zoals de Leapmotor. Maar daar worden natuurlijk nogal wat kosten weggemoffeld, zoals milieu, arbeidsomstandigheden, e.d. dus tsja.
en daar veel op inlevert op comfort, veiligheid, bereik, snelheid. Je wil liever niet op de snelweg met zo'n rugzakje dat in tegenstelling tot bv. een Leapmotor T03 aan geen enkele EU veiligheidseis hoeft te voldoen.
Ik rijd met mijn Twizy nog wel eens op de snelweg hoor, dat kan op zich prima, het is anders een beetje lastig in Almere komen voor mij vanuit Hilversum. Maar de snelweg is niet de natuurlijke habitat van L7e-voertuigen, dat is natuurlijk 100% duidelijk. En wat je zegt over comfort, veiligheid e.d. klopt op zich, maar toch vind ik de L7e-voertuigjes leuk en het heeft ook voordelen: geen APK, goedkope verzekering, zeer lage MRB, en je rijdt wat écht unieks. Ik toer met mijn Twizy door heel midden-Nederland (vnl over de binnenwegen) en je hoeft niet om een gesprekje verlegen te zitten als je zoiets rijdt ;)

En andere vergelijking: mensen rijden ook op een motorfiets. Ook minder comfort, minder veiligheid enz.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

En andere vergelijking: mensen rijden ook op een motorfiets. Ook minder comfort, minder veiligheid enz.
Je kunt ook voor de Carver kiezen natuurlijk, dan heb je het beste van de twee werelden. 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• JeroenH
SpongeRob schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:07:
Je kunt ook voor de Carver kiezen natuurlijk, dan heb je het beste van de twee werelden. 8)
Dat zou ik wel willen (gotta catch 'em all ;) ) maar op mijn vraag of ik een keer in een 80 km/h versie zou kunnen rijden kreeg ik dit:
Wij hebben geen Carver S+ meer beschikbaar voor een proefrit.

Wij hebben alleen nog een R+ 45km p/u versie staan.

Ik kan u helaas geen proefrit aanbieden voor de S+.
Dit is Autobedrijf Broere in Krimpen a/d IJssel, en het klinkt alsof dit vrij definitief is ;) . Ik moet nog eens verder zoeken en kijken of ik zo'n ding niet elders kan rijden.

• Puppetmaster
En is het ook mogelijk een normale auto (bijv. E-up) in software terug te regelen tot L7e specs en zo te herkeuren?
Dan heb je iig een veel veiliger autootje en die zijn ook nog wel compact.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:31:
En is het ook mogelijk een normale auto (bijv. E-up) in software terug te regelen tot L7e specs en zo te herkeuren?
Dan heb je iig een veel veiliger autootje en die zijn ook nog wel compact.
Waarom zou je dat willen? Ik bedoel, wat is daar het voordeel van? Dan kun je hem toch gewoon als normale auto blijven gebruiken?

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:26
JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Dat zou ik wel willen (gotta catch 'em all ;) ) maar op mijn vraag of ik een keer in een 80 km/h versie zou kunnen rijden kreeg ik dit:

[...]

Dit is Autobedrijf Broere in Krimpen a/d IJssel, en het klinkt alsof dit vrij definitief is ;) . Ik moet nog eens verder zoeken en kijken of ik zo'n ding niet elders kan rijden.
Volgens mij is Carver een keer failliet gegaan in 2009, en een jaar of tien later doorgestart als bouwer van kleinere minder luxe brommobielen met de carver-technologie. En een paar jaar geleden wederom failliet gegaan. Te niche, waarschijnlijk, want net als bv een ligfiets iets voor liefhebbers die het niet erg vinden op te vallen in het verkeer en bereid zijn voor de bijzondere ervaring meer te betalen.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• JeroenH
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:31:
En is het ook mogelijk een normale auto (bijv. E-up) in software terug te regelen tot L7e specs
Nee, het gewicht van een personen-L7e mag maximaal 450 kg (batterij niet meegeteld) zijn. Dus tenzij je het gewicht van een M1-categorie voertuig (zie alle categorieën hier) via software weet te verminderen gaat dat dus niet lukken ;)

Overigens, terzijde, bij het googlen struikelde ik over de nieuwe M1e categorie voor kleine elekrtische voertuigen, geproduceerd in de EU. Interesting.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:14:
Overigens, terzijde, bij het googlen struikelde ik over de nieuwe M1e categorie voor kleine elekrtische voertuigen, geproduceerd in de EU. Interesting.
De hele reden dat er bijna geen a-segment auto's meer te vinden zijn is omdat ze zo duur worden door de verplichtte veiligheidssystemen in de EU. Als de microautootjes nog steeds moeten voldoen aan 'M1 safety regulations' zie ik het eigenlijk niet vliegen dat hier echt ineens weer een markt voor komt. Dan zijn ze duur, maar nog steeds botsauto's door het gewicht en door het gewicht hebben ze ook zeer geringe range.

Ik vind de Dacia Spring al twijfelachtig qua veiligheid, als een auto nog lichter, kleiner en ook goedkoper moet worden kun je daar toch niet meer met droge ogen instappen en invoegen op de snelweg tussen andere auto's.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 14-08-2026 13:19 ]

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Puppetmaster
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Waarom zou je dat willen? Ik bedoel, wat is daar het voordeel van? Dan kun je hem toch gewoon als normale auto blijven gebruiken?
Het mag dus niet vanwege het gewicht (zie post JeroenH), maar als het wel had gemogen dan had je erin kunnen rijden als brommobiel.
Dat heeft bepaalde voordelen (rijbewijs/verzekering/belasting?) want er rijden brommobielen rond. ;)
Maar dan zou je die voordelen hebben in een solide, veiligere auto.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Over gewicht gesproken maar dan de andere kant op, iX3 van 2200kg klapt achterop file, 2 doden.
Ervoor een peugeot 206 of opel agila? waarvan ik vermoed dat de slachtoffers daar in zaten, en daar weer voor een kleine chevrolet (Matiz?) en een dikke mercedes die wellicht ook niet echt meebeweegt.
Met een dacia spring had je hetzelfde effect gehad..
https://www.nu.nl/binnenl...protesterende-boeren.html

Is het voor kleine auto's nog veilig genoeg tussen de dikke auto's met accu's van 500+kg?

Ik weet, mijn auto is nog zwaarder maar rij wel altijd op ACC en noodrem, kans dat ik daarmee hard achterop een file rij is minimaal.

PS: geen discussie over de oorzaak van de file, alleen over de impact van gewicht op veiligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 15-08-2026 01:32 . Reden: auto toegevoegd ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mitsumark schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:21:
Over gewicht gesproken maar dan de andere kant op, iX3 van 2200kg klapt achterop file, 2 doden.
Ervoor een onidentificeerbare (kleine) auto waarvan ik vermoed dat de slachtoffers daar in zaten, en daar weer voor een dikke mercedes die wellicht ook niet echt meebeweegt.

Is het voor kleine auto's nog veilig genoeg tussen de dikke auto's met accu's van 500+kg?

Ik weet, mijn auto is nog zwaarder maar rij wel altijd op ACC en noodrem, kans dat ik daarmee hard achterop een file rij is minimaal.

PS: geen discussie over de oorzaak van de file, alleen over de impact van gewicht op veiligheid.
Die iX3 heeft ook gewoon verplichtte front assist en zal daar ook op reageren. Bij een te groot snelheidsverschil zal de iX3 dat simpelweg te laat zien en te weinig marge hebben om automatisch te remmen voor de bestuurder. De marge is dan de kreukelzones van de auto's en dat is bij de lichtere autos altijd het eerste wat gaat.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• mitsumark
True schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Die iX3 heeft ook gewoon verplichtte front assist en zal daar ook op reageren. Bij een te groot snelheidsverschil zal de iX3 dat simpelweg te laat zien en te weinig marge hebben om automatisch te remmen voor de bestuurder. De marge is dan de kreukelzones van de auto's en dat is bij de lichtere autos altijd het eerste wat gaat.
Zou dit wel moeten hebben inderdaad, maar noodrem werkt niet/amper bij stilstaande auto's.
Vraag me hooguit af of de andere auto's al stil stonden toen de afstand nog groot was, kans lijkt me klein dat de iX3 volgde met ACC.
Blijkbaar heeft een 206 een "te kleine" kreukzone voor dit gewicht bij deze snelheid (laatste onbekend).

• Ecological
Ervoor een peugeot 206 waarvan ik vermoed dat de slachtoffers daar in zaten, en daar weer voor een kleine chevrolet en een dikke mercedes die wellicht ook niet echt meebeweegt.

Wat stel je dan voor?

Overigens wat een faal van het nood systeem van BMW voor zo’n nieuwe auto. Ik vraag het me af of het zo’n persoon is die zegt “ik zet altijd alle piepjes uit en frontal collision assist zo laat mogelijk”.

Sommige piepjes kunnen oook uit en dat is helemaal prima maar mensen moeten zich wel realiseren dat acties consequenties hebben.

Ik kan niet wachten op autonomy level 3 en 4 auto’s. Dit bewijst maar weer hoe slecht mensen kunnen rijden.

• Puppetmaster
Ja, de snelheid van de iX3 zal er zeker mee te maken hebben evenals de oplettendheid van de bestuurder.

Maar gewicht is ook niet het enige, leeftijd en daaraan gekoppelde constructie sterkte van auto’s /generaties speelt ook een rol.

Zie het bekende filmpje van een Renault modus vs. Volvo 740, de oudere grotere Volvo is kansloos.

• mitsumark
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Wat stel je dan voor?

Overigens wat een faal van het nood systeem van BMW voor zo’n nieuwe auto. Ik vraag het me af of het zo’n persoon is die zegt “ik zet altijd alle piepjes uit en frontal collision assist zo laat mogelijk”.

Sommige piepjes kunnen oook uit en dat is helemaal prima maar mensen moeten zich wel realiseren dat acties consequenties hebben.

Ik kan niet wachten op autonomy level 3 en 4 auto’s. Dit bewijst maar weer hoe slecht mensen kunnen rijden.
Ik stel voor dat we gewichten zo laag mogelijk houden, dus focus op snelladen en de juiste chemie/techniek, LFP is bijvoorbeeld relatief zwaar (maar op andere gebieden juist weer beter).

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ervoor een peugeot 206 waarvan ik vermoed dat de slachtoffers daar in zaten, en daar weer voor een kleine chevrolet (Matiz?) en een dikke mercedes die wellicht ook niet echt meebeweegt.

Even (on)veilig als tussen 40 ton vrachtverkeer?

• Ecological
mitsumark schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Ik stel voor dat we gewichten zo laag mogelijk houden, dus focus op snelladen en de juiste chemie/techniek, LFP is bijvoorbeeld relatief zwaar (maar op andere gebieden juist weer beter).
Ah ja, ik ben het daar dus pertinent mee oneens. Ik vind gewicht absoluut niet interessant. Sterker nog, ik zou max. gewicht met B rijbewijs het liefst naar 4500 laten gaan, met wellicht wel een extra rijbewijs voor auto's die groot zijn als trucks. Dit omdat ik vrijheid als consument heel erg belangrijk vind om te kiezen wat je wilt, maar dat we ook onze zwakkere weggemisbruikers moeten beschermen. Maar verbieden is iets waar ik filosofisch tegen ben. Ik zou heel graag naar auto's met 150 kWh batterij gaan namelijk.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
Ik heb weleens een vergelijkende remproef gezien tussen een volgeladen vrachtwagen en dezelfde maar dan zonder lading, volgens mij een Duits ADAC filmpje oid. Het is contraintuïtief maar de remweg was even lang, de verklaring was dat de extra massa ook zorgde voor extra wrijving tussen band en wegdek en er dus meer remkracht beschikbaar is voordat de ABS ingrijpt.

Maar goed, dan moet je wel remmen natuurlijk, bij een aanrijding telt snelheid x massa op het moment van impact. Mijn eigen auto gaat ook echt geen aanrijding met de voorligger hebben zolang deze gevolgd wordt, maar als er verder weg ineens een (vrijwel) stilstaand voertuig opdoemt dan betwijfel ik ook sterk of hij nog tijdig remt bij >100kmh. Klassieker is wanneer je voorligger te laat een stilstaand voertuig ziet en niet remt maar er omheen stuurt. Voordat je in de gaten hebt waarom je voorligger van rijstrook wisselde ben je er dan al vol ingeklapt. Ik ben ook heel benieuwd hoe goed of slecht autonome systemen in zo'n situatie kunnen reageren.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

[...]

Er zijn nog wel meer verkopers die waarschijnlijk wel gewoon een proefrit kunnen verzorgen voor de snellere versie.
Al staat hij momenteel op de officiële pagina in pre-order (de Cruise zoals hij tegenwoordig heet).

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Het mag dus niet vanwege het gewicht (zie post JeroenH), maar als het wel had gemogen dan had je erin kunnen rijden als brommobiel.
Dat heeft bepaalde voordelen (rijbewijs/verzekering/belasting?) want er rijden brommobielen rond. ;)
Maar dan zou je die voordelen hebben in een solide, veiligere auto.
Maar wat ik zo snel las dat een l7e verder ook gewoon b nodig heeft.

• JeroenH
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:34:
Dat klopt, voor een L7e voertuig moet je een rijbewijs B hebben, en je moet je ook aan alle verkeersregels voor M1-voertuigen (personenauto's) houden. Dus ook betalen voor parkeren enz.

-edit-

Misschien moet ik eens een L6e/L7e-topic maken, dat is er volgens mij nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2026 15:41 ]

• Puppetmaster
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Dan ontgaat mij het nut ook, buiten een bepaalde fun factor van bijv. de Twizzy of Carver.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:36
JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:09:
Als geld geen issue zou zijn, de Microlino! Dat is om te zien veruit de leukste van het stel. Maar nieuw veel en veel te duur.
Wat is je gekozen budget dan?
JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:09:
Ik ben fan van de L7e-voertuigcategorie, als dat niet al duidelijk was ;)
Helder, en.... GAAF! Gewoon, je gaat er voor omdat je fan bent.
Vraag is alleen, hoeveel wil je er voor uitgeven, wie weet is de Alumi toch wat voor je.
Benieuwd naar je bevindingen maandag.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:38
mitsumark schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Zou dit wel moeten hebben inderdaad, maar noodrem werkt niet/amper bij stilstaande auto's.
Vraag me hooguit af of de andere auto's al stil stonden toen de afstand nog groot was, kans lijkt me klein dat de iX3 volgde met ACC.
Blijkbaar heeft een 206 een "te kleine" kreukzone voor dit gewicht bij deze snelheid (laatste onbekend).
Het was helemaal geen 206. Het was een Opel.

• mitsumark
Naafkap schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Het was helemaal geen 206. Het was een Opel.
Nu met meer foto's is dat waarschijnlijker ja, doet er voor het verhaal verder niet toe.

• mitsumark
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:53:
Ah ja, ik ben het daar dus pertinent mee oneens. Ik vind gewicht absoluut niet interessant. Sterker nog, ik zou max. gewicht met B rijbewijs het liefst naar 4500 laten gaan, met wellicht wel een extra rijbewijs voor auto's die groot zijn als trucks. Dit omdat ik vrijheid als consument heel erg belangrijk vind om te kiezen wat je wilt, maar dat we ook onze zwakkere weggemisbruikers moeten beschermen. Maar verbieden is iets waar ik filosofisch tegen ben. Ik zou heel graag naar auto's met 150 kWh batterij gaan namelijk.
Gewicht is natuurkundig interessant als het om botsingen gaat.
Als jouw keuzevrijheid ten koste gaat van vrijheid van anderen vind ik dat wetgeving daar iets mee moet. Ik wil het eigenlijk niet breder trekken omdat het offtopic is, maar ge/verbieden is iets wat overal wordt toegepast, zoals bv ook bij gordels, of CO2 uitstoot..
Ik ben groot voorstander van 150kWh, zoiets als de nieuwe ix5 met 140kWh een soort van droom, maar als dat ten koste gaat van veiligheid? Is wel een debat waard..
Het andere rijbewijs voor zware auto's vind ik wel een interessante, mensen moeten begrijpen waarmee ze rondrijden en wat ze kunnen aanrichten, al denk ik dat het minder impact heeft dan de auto zelf veiliger maken.

Hoe zou jij de zwakkere weggebruikers willen beschermen bij 4500kg?

PS, tussen 2 vrachtwagens in rijden zou ik ook niet zomaar doen, zelfs niet met 2x 2 sec afstand..

• Ecological
mitsumark schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Gewicht is natuurkundig interessant als het om botsingen gaat.
Als jouw keuzevrijheid ten koste gaat van vrijheid van anderen vind ik dat wetgeving daar iets mee moet. Ik wil het eigenlijk niet breder trekken omdat het offtopic is, maar ge/verbieden is iets wat overal wordt toegepast, zoals bv ook bij gordels, of CO2 uitstoot..
Ik ben groot voorstander van 150kWh, zoiets als de nieuwe ix5 met 140kWh een soort van droom, maar als dat ten koste gaat van veiligheid? Is wel een debat waard..
Het andere rijbewijs voor zware auto's vind ik wel een interessante, mensen moeten begrijpen waarmee ze rondrijden en wat ze kunnen aanrichten, al denk ik dat het minder impact heeft dan de auto zelf veiliger maken.

Hoe zou jij de zwakkere weggebruikers willen beschermen bij 4500kg?

PS, tussen 2 vrachtwagens in rijden zou ik ook niet zomaar doen, zelfs niet met 2x 2 sec afstand..
Thanks - ik denk dat dit wel inderdaad een interessant debat is, maar inderdaad niet voor dit topic. Zolang het van de automakers komt heb ik er weinig problemen mee en verder vinden we bieden ook verkeersveiligheid heel belangrijk dus ik denk dat we het hier wel bij kunnen laten om het topic niet verder te vervuilen.

• JeroenH
Ik heb op dit moment een spaardoel van € 12500 op mijn rekening staan, waar ik naar toe aan het werken ben. Ik heb de Twizy begroot op 5 jaar, en ik heb hem sinds juli '24, twee jaar nu dus. Er staat al wat op de rekening en ik heb dus nog drie jaar om te sparen, als alles volgens plan gaat met Twizy.

Voor dat bedrag wordt het duidelijk niet iets nieuws, en dat is prima. Laat een ander de grootste afschrijving maar betalen ;)
Helder, en.... GAAF! Gewoon, je gaat er voor omdat je fan bent.
Het allerleukste aan die L7e voertuigjes is dat ze allemaal op hun eigen manier écht uniek zijn. Alle autoreclames claimen dat hun auto "uniek" is maar als je goed kijkt zijn het allemaal grotendeels identieke doosjes op wielen, en bij voorkeur nog donkergrijs ook. Wat we zeggen wat we willen rijden is duidelijk anders dan wat we daadwerkelijk kopen. En die weerstand tegen iets écht unieks zie je ook terug aan sommige van de reacties. Prima natuurlijk.
Vraag is alleen, hoeveel wil je er voor uitgeven, wie weet is de Alumi toch wat voor je.
Benieuwd naar je bevindingen maandag.
Yes, ik schrijf er wel wat over op, al zit ik te denken om een "groot L7e-topic" te maken. Even kijken of ik daar de tijd/zin voor vind.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

mitsumark schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Als eigenaar van een EV is dat juist iets wat ik in de praktijk vrijwel nooit doe, dus waarom zou daar de focus op moeten liggen? Snelladen is gewoon niet interessant om verschillende redenen:
  • Er is aparte infrastructuur voor nodig van een derde partij, dus hoe dan ook hoger laadtarief
  • Je moet er op zitten wachten ipv nuttige dingen doen thuis of op je werk
ik wil een auto die ik (dicht) bij huis voordelig op kan laden en die daarna voldoende bereik heeft om de ritten te doen die ik wil, zonder daarvoor extra laadstops in te hoeven lassen. Dat betekent voor mij dat iets van 40/50kWh echt wel het minimum gaat zijn.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• mitsumark
MadMarky schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 03:04:
[...]

Als eigenaar van een EV is dat juist iets wat ik in de praktijk vrijwel nooit doe, dus waarom zou daar de focus op moeten liggen? Snelladen is gewoon niet interessant om verschillende redenen:
  • Er is aparte infrastructuur voor nodig van een derde partij, dus hoe dan ook hoger laadtarief
  • Je moet er op zitten wachten ipv nuttige dingen doen thuis of op je werk
ik wil een auto die ik (dicht) bij huis voordelig op kan laden en die daarna voldoende bereik heeft om de ritten te doen die ik wil, zonder daarvoor extra laadstops in te hoeven lassen. Dat betekent voor mij dat iets van 40/50kWh echt wel het minimum gaat zijn.
Als je geen behoefte hebt aan snelladen dan waarschijnlijk ook niet aan een extreem grote/zware batterij, dan gaat het bericht niet over jou.
40-50kWh lijkt me meer dan prima. Ultra snelladen (vergelijkbaar met tanken) is het alternatief voor 100kWh+ accu's.

Een auto die snel kan laden, kun je ook gewoon voordelig thuis laden en van wachten is haast geen sprake meer, dus ik snap de afkeer niet, het 1 sluit het ander niet uit.
Als snelladen dusdanig snel wordt kun je eventueel de bespaarde accu's bij de snelladers zetten met PV/wind energie, scheelt kabels door de grond/lucht.
Een betere chemie die én lichter is én sneller kan laden is natuurlijk nog beter.

Nogmaals, ik zie liever ook 150kWh, mijn laatste ervaring met op (vakantie)locatie laden zijn echt zeer matig en met 150kWh had ik thuis kunnen komen.
Ik verwacht ook dat snelladen langs de snelweg echt beperkingen/uitdagingen heeft, al zijn er al wel 1MW laders voor vrachtwagens..
Maar het gewicht dat "nodig" is kan gewoon niet tegen de natuurkundige wetten op, dus ik zou liever naar een oplossing toe werken waarvoor je geen 500+kg aan accu's moet meeslepen.
Er zijn al accu's die met meer dan 5C laden, als dat op te rekken valt naar 10C kan vrijwel iedereen toe met maximaal 75kWh imo.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:11

Freak187

geen

Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Je moet je ook realiseren dat zwaardere (grotere) auto’s een negatieve impact hebben op fietsers en voetgangers. In de VS loopt het aantal doden door voertuigaanrijdingen weer op, omdat ze allemaal met die idiote trucks rijden met enorme hoge voorkant. Dus het is niet alleen overlevingsrisico voor als een auto op een auto botst, maar ook het risico voor andere weggebruikers is veel hoger aan het worden.

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1 ... 407 ... 409 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic