• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Eigenlijk niet, maar dat is meer onbekendheid. In mijn ogen wel meer een station dan een SUV (of iig de iets hogere zit die ik toch wel prettig vind), maar aangezien de Audi en Volkswagen dealers hier precies hetzelfde zijn zal ik eens een blik werpen.

Ik heb ooit een Passat Variant gehad. Wat een ruimte had ik daar _/-\o_
Een no-brainer in dat segment (Kuga) blijft toch wel de Model Y hoor, blijft imho een ijzersterke auto, zeer efficient met prima range, zeer ruim, qua EV klopt er gewoon heel veel aan. En veel leuks voor de Tweaker :) klachten over een app of over integraties heb je bij Tesla niet.
Xpeng heeft sinds kort ook de L03, die is een klein beetje kleiner, maar lijkt ook een goede aanbieding te zijn. Zoek je wat traditionelers, dan is de nieuwe Toyota CHR+ best een prima EV voor een faire prijs.

Mag het wat minder premium, dan zou ik eens bij Leapmotor kijken (B05, minder dan 30k voor 480km wltp, wel iets kleiner).
Wil je juist luxe, dan is de Mazda 6e best een scherpe aanbieding rond dit prijssegment. Mag het nog wat duurder, dan heeft Zeekr bijv. de 7X. Zeker als je nog een beetje range anxiety hebt gaat het snelladen van die auto het wel bij je weghalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-08-2026 17:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:24
ik rij zelf met een Renault scenic. En ik vond het tijdens de vakantie op afstand starten van de airco wel een leuk voordeeltje van een EV (sommige ICE modellen schijnen het ook te kunnen maar dan moet de motor op afstand gestart worden wat nogal discutabel is en niet overal mag vanwege milieuwetgeving).

Wandeling van het strand naar de geparkeerde auto(in volle zon) was ongeveer 15min. Genoeg tijd om toch bij een iets koelere auto te arriveren.

De airco van de Renault hoor je wel brommen tot op 30m afstand, dat is dan weer iets minder.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:37
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

Leasen is dus sommige maanden goedkoper, sommige maanden duurder. Maar:
  • De Zoë kan ik niet voorverwarmen/voorverkoelen
  • Ik moet er op de fiets heen en als het regent heb ik pech
  • 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.
Precies, en dan is jouw voorbeeld niet eens zo’n scherpe aanbieding voor het type auto. Regelmatig zie je aanbiedingen voor rond de 400-450 euro, waarbij je nog een stuk meer auto krijgt dan die 500e.

Absolute no brainer dus, tenzij je vanwege principiële redenen een deelauto wil rijden.

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:53
Wij hebben met 5 volwassenen, bagage en een topkoffer een road trip Noorwegen gemaakt. In een byd atto 3,60kW, ongeveer 300 tot 350 kilometer op een volle accu. Noorwegen is max. 80km/pu dus dat helpt, maar heeft ook veel hoogteverschillen. Voor deze trip heb ik de route app abrp gebruikt icm een odb2 dongle voor routeplanning en oplaadplanning. Af en toe een afgrijselijke app maar het werkt wel.geen seconde range anxiety gehad. Zou ik een auto kiezen voor die 2 weken per jaar voor meer range, nee. Meer ruimte, zeker. Maar dat kiezen is super persoonlijk. Fly-drive is in het hoogseizoen van onwijs duur,voor mij geen optie.

Ps Noorwegen is supergoed georganiseerd qua electrische infrastructuur.

Just my 2 cents

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.

Pluspunten van Skoda Peaq vinden wij;
- Rijdt 'zuiniger' als in even ver of verder dan de Ioniq op een kleinere accu.
- Ziet er meer uit als een auto en iets minder breed dus makkelijker parkeren
- Minder maandelijkse kosten (verzekering goedkoper, belasting en minder stroomkosten accu helemaal van 0-100% laden is bij Ioniq 9 €5 duurder).

Minpunten Skoda Peaq;
- Vrij nieuw dus welke kinderziektes heeft het
- 7 Volwassenen gaat, maar het is ook niet super comfortabel
- Als je dezelfde functies wil of soortgelijk als op de Ioniq 9 kom je bijna op hetzelfde bedrag uit als de Ioniq 9 'kaal'

Pluspunten Ioniq 9 vinden wij;
- Meer beenruimte omdat ie zo'n 20cm langer is
- Meer functies voor het geld, we hebben een mooie deal gekregen waardoor het verschil met de Peaq ongeveer €5000 is terwijl dat normaal rond de €10000 zou zijn.
- Langer Fabrieksgarantie

Minpunten Ioniq 9;
- Erg groot, vooral in de breedte
- Iccu problemen waar wij wel een beetje bang voor zijn
- Hogere maandlasten

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

Leasen is dus sommige maanden goedkoper, sommige maanden duurder. Maar:
  • De Zoë kan ik niet voorverwarmen/voorverkoelen
  • Ik moet er op de fiets heen en als het regent heb ik pech
  • 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.
Zoals meermaals het geval is: ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
Maar:
- ik ben er nog nooit verder dan 500 km mee op vakantie geweest.
- nog nooit aan voorverwarming noch voorkoeling gedaan.
- afstanden tot 120 km (H/T) leg ik liever met de speedpedelec af (verbruik ong. 1 kWh /100 km) dan met de auto.

Dan is de overstap van een eigen auto op de oprit naar een deelauto iets minder "zwaar" dan in andere situaties. Al helemaal niet wanneer een deelauto meer en korter bij beschikbaar is en goedkoper dan de prijzen die een ander aanhaalt. En nog minder wanneer je van een dorp verkast naar een stad waar alle faciliteiten op wandelafstand van je eigen woning liggen.

Iedere situatie en wensen zijn anders. Daarom dat de keuzes en gevolgen ook uiteenlopend zijn.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:29:
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.
Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?

Nee, merp!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:29
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
[…]
Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

Of... wat je simpelweg een mooie elektrische wagen vindt die binnen je budget past.
Mij interesseert het amper wat de grootte, of de range, of de laadsnelheid en ga zo maar door, is.
Ik moet 'em mooi vinden en klaar, wat is het leven soms simpel. :)
Ik vind het vinden van een écht mooie EV nog niet zo simpel, maar ik snap wat je bedoelt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frax1988
  • Nu online
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?
Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.
Bedankt voor de correctie.
Iedere goede verstaander zal wel al begrepen hebben dat het gratis is voor de gebruiker en dat het voor de werkgever een (fiscaal aftrekbare) kost is. Net zoals een loon dat ook is.
Ik ken maar weinig mensen die bij een loonsverhoging er een punt van willen maken dat dit voor hun werkgever weer een bijkomende kost is. :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:59 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• PauseBreak
  • Nu online
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..
Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.

Nee, merp!

• frax1988
  • Nu online
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.
Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?
het trucje van een deadline die men zelf verzint werkt dus. Laat je niet beetnemen en kies wat je belangrijk vindt.

• PauseBreak
  • Nu online
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Ik heb wat zitten googlen naar die ICCU issues maar wat ik terug kan vinden is dat nu geen probleem meer bij nieuwe Kia/Hyundai modellen. Daar zou ik me niet druk om maken en bovendien heb je 7 jaar / 150k km garantie.

Over een dergelijke deadline zou ik me niet druk maken. Einde van het jaar zijn er ook altijd weer aanbiedingen, dus laat je niet sturen door dat soort zaken.

Tsja, wat is last. In een standaardparkeervak (breedte 2m) past ie wel. Ik parkeer zelf altijd schuin in vakken. Dan is het geen probleem. Bij oude parkeergarages (of Duitse, aangezien ik vlakbij Duitsland woon) kan het wel eens een uitdaging zijn om een geschikt vak te vinden.
Maar goed, ik parkeer dus standaard zo in, dan heb je meer ruimte voor de deuren die je gebruikt en je blijft in je eigen vak.
Heb ik er "last" van? Tsja, het is niet de Twingo III van mijn vrouw die je echt overal en nergens kwijt kunt maar in de praktijk vind ik altijd wel een geschikte plek.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jd0p8x.png

Nee, merp!

Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

Ik moet 'em mooi vinden en klaar, wat is het leven soms simpel. :)
En traag ook dacht ik hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 406 407 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic