• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:34
Freak187 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Je moet je ook realiseren dat zwaardere (grotere) auto’s een negatieve impact hebben op fietsers en voetgangers. In de VS loopt het aantal doden door voertuigaanrijdingen weer op, omdat ze allemaal met die idiote trucks rijden met enorme hoge voorkant. Dus het is niet alleen overlevingsrisico voor als een auto op een auto botst, maar ook het risico voor andere weggebruikers is veel hoger aan het worden.
Ik moet volgens mij helemaal niks. :+

Overigens heb ik het ooit uitgerekend. Het verschil in gewicht is nihil, het enige waar het kan schelen is als iemand wordt gepind tussen twee oppervlakken.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Freak187 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:38:
Je moet je ook realiseren dat zwaardere (grotere) auto’s een negatieve impact hebben op fietsers en voetgangers. I
Niet alleen op fietsers en voetgangers. Kijk maar naar wat er gisteren op de A59 gebeurde.
Een of andere dropl*l die niet op zat te letten en waarschijnlijk zijn veiligheidssystemen uit had geschakeld rijdt zonder te remmen met zijn veel te zware BMW (iX?) achterin een file en daarbij de twee bejaarde inzittenden van een Peugeot 208 dood.
Als deze persoon zelf ook in een autootje van 1100 kg had gezeten waren zijn voorgangers er een stuk beter vanaf gekomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:42
Ecological schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:49:
Overigens heb ik het ooit uitgerekend. Het verschil in gewicht is nihil, het enige waar het kan schelen is als iemand wordt gepind tussen twee oppervlakken.
Eens, bij auto vs fietser/voetganger maakt het gewicht van de auto relatief weinig uit, omdat het massaverschil sowieso al enorm is. Veel relevanter zijn de snelheid en vooral de vorm/hoogte van de voorkant: raak je iemand bij de benen of direct bij buik/borst en organen?

Wat dat betreft heb ik dan ook liever een zware, lage sedan dan een lichtere crossover/SUV met een hoge, verticale neus.

Bij auto vs auto is het een compleet ander verhaal, daar speelt het massaverschil juist wel een belangrijke rol.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:44
Het had op de A59 al flink gescheeld wanneer die Peugeot (of Opel?) verder van zijn voorligger gestaan had: dan had die 'zware' auto dat 'lichte' autootje (eerst) een stuk naar voren kunnen duwen zonder tot halverwege dat autootje te komen.

Afstand houden is niet alleen het advies voor de achterste auto..........

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

Pagina: 1 ... 407 408 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic