• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 15:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PauseBreak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:58:
[...]

Geen idee, de mijne houdt pas op bij 225. En dat is dan ook zo ongeveer je max range :+
_O-

Ik had het nog over die ID.7 waar je het over had. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:30
Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:31:
Dus omdat jij het in jouw dorpje niet herkent kan het nergens anders bestaan? Een zeer bijzondere redenatie mag ik wel zeggen.
Mwoah, wilde alleen maar duidelijk maken dat het niet overal zo is.
Uiteraard bij mij ook n=1 maar ik herken het dus niet en kunnen we nu dus beide tot de conclusie komen dat het niet overal zo is, want bij jouw wel, bij mij niet, dat maakt het gemiddelde van allebei een beetje. ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Zjanzjak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:56:
[...]

Zeker niet idd, ook hier laadt men op de eigen oprit indien mogelijk.
Gezien de vele voordelen van thuisladen kan je er ook gewoon van uit gaan dat de meeste EV-rijders met oprit (willen) thuisladen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:04
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:30:
[...]

_O-

Ik had het nog over die ID.7 waar je het over had. :P
Volgens mij is het 180km/h. Weet het niet 100% zeker hoor. Ik vond de werking van de assistentiesystemen niet fijn dus heb de auto vrij snel af laten vallen.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:26:
[...]

Volgens mij is het 180km/h. Weet het niet 100% zeker hoor. Ik vond de werking van de assistentiesystemen niet fijn dus heb de auto vrij snel af laten vallen.
Dat triggert mijn nieuwsgierigheid (ben meestal wel VAG-gecharmeerd), wat was jouw ervaring met die systemen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Zjanzjak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:56:
[...]

Uiteraard bij mij ook n=1 maar ik herken het dus niet en kunnen we nu dus beide tot de conclusie komen dat het niet overal zo is, want bij jouw wel, bij mij niet, dat maakt het gemiddelde van allebei een beetje. ;)
Ik zie het nut niet zo om op basis van dat ene stukje zin wat uit zijn context gehaald wordt deze off-topic discussie aan te zwengelen. Er werd al niet gesteld dat het overal zo was dus het is weer een vrij overbodige interventie wat mij betreft, maar dat zal wel aan mij liggen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:16:
Hij is alleen sneller 0-100, topsnelheid is geloof ik altijd hetzelfde bij de ID.7. Niet dat het een dealbreaker moet zijn, maar toch ergens een beetje jammer natuurlijk dat je niet net ff wat harder gaat met de AWD uitvoering.
Volgens de brochure heeft de GTX overigens een topsnelheid van 200, in tegenstelling tot de andere versies. Of dit klopt weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSPu3BKPDZ3SaYj3tQnqgTZrRTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eL4qDeHI9DlVkZHIyYBXoqeC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door wimpie op 15-04-2026 09:39 ]

Divide and conquer.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
PauseBreak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:26:
[...]

Wat vond je niet fijn, en van welk merken vond je de systemen wel fijn?

Divide and conquer.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:56:
[...]
Een eigen oprit is voor mij altijd al een eis geweest bij het kopen van een huis, maar met EV is een eigen laadpunt dat wat mij betreft ook.
En ik vind er wel wat van als ik zie hoeveel mensen gewoon op eigen terrein kunnen opladen maar dan toch hun auto of bus van werk (want dat is het meestal toch) de godganse avond en nacht aan de publieke paal laten hangen. Maargoed, dat is wellicht iets off-topic aan het raken. :P
Heb je als berijder niet altijd in de hand, de werkgever kan gewoon stellen dat je die EVSE bij je thuis geplaatst er gewoon niet gaat komen. En dan snap ik heel goed dat je niet zelf in een EVSE gaat voorzien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wimpie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]

Volgens de brochure heeft de GTX overigens een topsnelheid van 200, in tegenstelling tot de andere versies. Of dit klopt weet ik niet.

[Afbeelding]
Klopt dat is sinds de MY27 die volgens mij vanaf volgende maand gebouwd gaat worden. Daarvoor was alles 180km/u. De GTX is ook het enige model wat wat meer mag trekken (helaas), maar ook pas sinds de MY26 (why VW .. why ..).

• Gonadan

Gonadan

True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:57:
[...]

Heb je als berijder niet altijd in de hand, de werkgever kan gewoon stellen dat je die EVSE bij je thuis geplaatst er gewoon niet gaat komen. En dan snap ik heel goed dat je niet zelf in een EVSE gaat voorzien.
Eens, als je van je werkgever een EV krijgt en hij niet een oplaadpunt wil betalen snap ik het best als je daar dan niet zelf alsnog in gaat investeren.
In dat geval kan je ook niet echt de EV-rijder alles verwijten, maar het principe dat er opritten niet gebruikt worden ten koste van publieke plaatsen vind ik nog steeds iets van.
offtopic:
Overigens vind ik dit net zo als het om schaarse parkeerruimte gaat, maar dat terzijde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:21:
[...]

Alle auto's uit je dorp weet jij het van? Da's dan zo'n mooi klein dorpje met grote huizen en allemaal een eigen erf begrijp ik? ;)

Maar nee, ik noemde in mijn post al meer dan 1 dus n > 1. :)
Je zegt al specifiek "Mensen met een eigen oprit kiezen ervoor om de paal aan de weg te gebruiken". Dus ja, dat is zo'n mooi klein dorpje met grote huizen en allemaal een eigen erf.
Maar ook in mijn dorp dan niet zo klein is en waar dat erf niet zozeer bereikbaar is maar wel veel mensen een eigen oprit hebben, daar zie ik weinig gebruik van de (redelijk ruim) aanwezige laadpalen en veel auto's die op de eigen oprit staan te laden.
Dus ik herken dat ook niet. Misschien dat leaserijders dat doen omdat ze het toch niet zelf moeten betalen, maar ik denk dat geen enkele privéeigenaar van een EV voor 2x zoveel geld aan de openbare laadpaal gaat staan als hij de keus heeft.

Signatures zijn voor boomers.

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:06:
[...]

Je zegt al specifiek "Mensen met een eigen oprit kiezen ervoor om de paal aan de weg te gebruiken". Dus ja, dat is zo'n mooi klein dorpje met grote huizen en allemaal een eigen erf.
offtopic:
Nee dat is het niet, dat maak je er zelf van. Ook in steden en woonwijken bestaan opritten bij rijtjeshuizen bijvoorbeeld.
Maar verder geloof ik het wel met die metadiscussie, dit gaat echt nergens heen. Ik heb het liever over auto's hier. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:24:
[...]
offtopic:
Nee dat is het niet, dat maak je er zelf van.
Nee, sorry. Dat is een direkte quote van jou. Dat mensen met een eigen oprit toch de openbare paal gebruiken.
Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:56:
[...]

Als ik zo om mij heen kijk in mijn eigen en bij vrienden die zelf elektrisch rijden dan is thuisladen nog best een uitdaging voor velen. Mensen met een eigen oprit kiezen ervoor om de paal aan de weg te gebruiken in plaats van de eigen oprit, auto's op de stoep om een paal te bereiken, nachtelijke uitstapjes om een paal vrij te maken uit schuldgevoel, klevers die dat schuldgevoel ontberen, etc.
(emphasis mine)

Dat mensen zonder eigen oprit een openbare paal gebruiken, ja natuurlijk. Maar mensen met een eigen oprit zie ik dat toch echt niet doen.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-05 20:18
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:11:
[...]

Eens, als je van je werkgever een EV krijgt en hij niet een oplaadpunt wil betalen snap ik het best als je daar dan niet zelf alsnog in gaat investeren.
Dit vind ik altijd best bijzonder, want over een looptijd van 5 jaar verdient de werkgever vrijwel altijd de kosten van de laadpaal terug. De prijs van thuisladen en aan publieke palen (of zelfs snelladers) verschillen eenmaal zoveel. Ander verhaal natuurlijk als op werk kan worden geladen, maar dan toch... die keren dat de werknemer voor gemak naar de snellader gaat, of die publieke lader pakt als het met 50% wegrijdt bij kantoor, ik zou het rekensommetje het voordeel van de vergoeding van een paal geven

• Gonadan

Gonadan

Grappig om te zien hoe hard de ontwikkeling gegaan is qua trekauto's. EV is in de basis natuurlijk uitermate geschikt maar er waren vaak nogal wat beperkingen vanuit de fabrikant. Nu zie ik toevallig een overzichtje langs komen en dan zie je hoeveel meer modellen nu geschikt zijn geworden in een paar jaar.

https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/elektrische-trekautos-in-2026-ruim-100-keuzes-goedkoopste-duikt-onder-31000

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

doebbalapoent11 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:46:
Dit vind ik altijd best bijzonder, want over een looptijd van 5 jaar verdient de werkgever vrijwel altijd de kosten van de laadpaal terug. De prijs van thuisladen en aan publieke palen (of zelfs snelladers) verschillen eenmaal zoveel. Ander verhaal natuurlijk als op werk kan worden geladen, maar dan toch... die keren dat de werknemer voor gemak naar de snellader gaat, of die publieke lader pakt als het met 50% wegrijdt bij kantoor, ik zou het rekensommetje het voordeel van de vergoeding van een paal geven
offtopic:
Het hoeft ook niet per se de keuze van de werkgever te zijn, de leasemaatschappij bepaalt ook behoorlijk wat. Die maken het zichzelf soms oneindig moeilijk door specifieke systemen te willen gebruiken, keuze heel erg te beperken of rare eisen te stellen.
Ik heb al vaker gezien dat mensen het op zich best mochten van de werkgever, maar dat het binnen de kaders van wat mogelijk was totaal niet aantrekkelijk was.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:47:
Grappig om te zien hoe hard de ontwikkeling gegaan is qua trekauto's. EV is in de basis natuurlijk uitermate geschikt maar er waren vaak nogal wat beperkingen vanuit de fabrikant. Nu zie ik toevallig een overzichtje langs komen en dan zie je hoeveel meer modellen nu geschikt zijn geworden in een paar jaar.

https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/elektrische-trekautos-in-2026-ruim-100-keuzes-goedkoopste-duikt-onder-31000
Als je graag veel tijd bij een laadpaal doorbrengt is EV inderdaad super geschikt als sleurhuttrekker.

• Gonadan

Gonadan

Qua aandrijving en beschikbaar koppel toch zeker. En helemaal nu diesels nóg minder aantrekkelijk worden is een EV voor een fervent sleurhuttiër geen slecht idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

SirLenncelot schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
[...]

Als je graag veel tijd bij een laadpaal doorbrengt is EV inderdaad super geschikt als sleurhuttrekker.
Die opmerking werd nog niet zo lang geleden (en volgens mij nog steeds) gemaakt over EV's in het algemeen. Dat het laden zo lang duurt.

En je mag met een caravan sowieso niet zo hard rijden, behalve in Frankrijk. Dus je bent al langer onderweg. En volgens mij is het doel van de sleurhutter ook niet om zo snel mogelijk naar het uiterste puntje van Europa te komen, maar om met je caravan onderweg te zijn.
Ik lees al van meer mensen dat ze met de caravan en de EV op stap gaan. Dus misschien vind jij het niks, er zijn genoeg mensen die het wel wat vinden.
De volgende stap is de elektrische camper. Leg daar 200 kWh accu in en die kan dan ook tot 80% met 400 kW laden.

• Gonadan

Gonadan

Een elektrische camper zal vrij weinig kunnen vervoeren of je zit gelijk aan een groot rijbewijs vrees ik. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:51

3_s

True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:57:
[...]

Waarvoor staat EVSE?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
wimpie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:49:
[...]

Leasetarieven zijn oals ik ze heb gespec'd; Tesla (MYP/kleur/FSD) €1.456, VW €1.272, Volvo €1.322, BMW €1.394. Door lagere cataloguswaarde is bijtelling wat minder en levelt het, maar nog steeds de duurste.
Maar nu (wel apen!) vergelijk een auto die een top heeft van 260 km/h en in 3.3 s op de 100 zit met 'slakken'. Je kiest een 3P vanwege prestaties, anders voldoet een LR AWD of zelfs een LR ook. Dat scheelt behoorlijk in prijs. In eerste instantie gaf je een andere reden bij je longlist en nu wordt het de prijs? Jouw keuze uiteraard, maar bijzonder vind ik het wel. En nu, met de beschikbaarheid van FSD supervised vallen de kaarten helemaal anders.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Die opmerking werd nog niet zo lang geleden (en volgens mij nog steeds) gemaakt over EV's in het algemeen. Dat het laden zo lang duurt.

En je mag met een caravan sowieso niet zo hard rijden, behalve in Frankrijk. Dus je bent al langer onderweg. En volgens mij is het doel van de sleurhutter ook niet om zo snel mogelijk naar het uiterste puntje van Europa te komen, maar om met je caravan onderweg te zijn.
Ik lees al van meer mensen dat ze met de caravan en de EV op stap gaan. Dus misschien vind jij het niks, er zijn genoeg mensen die het wel wat vinden.
De volgende stap is de elektrische camper. Leg daar 200 kWh accu in en die kan dan ook tot 80% met 400 kW laden.
Kom maar op met electrische camper :) . Na een jaar EV rijden ook met aanhanger vindt ik onze diesel camper toch wel een dinosaurus geworden. Helaas is aanbod EV campers om kort te zijn bedroevend of ontbrekend. Ze blijven maar doorbouwen op ouderwetse diesel onderstellen. Deze alkoof camper gaat er uit in de nabije toekomst nu onze kinderen groter zijn geworden.

Camperfabrikanten lijken ook hier de boot te missen van volledige EV camper op de buscampers na. Er schijnt ook eu richtlijn aanpassing te worden gedaan aan maximaal gewicht dat je met b-rijbewijs mag gebruiken (4250 kg ipv 3500 kg).

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Er werd gesteld dat een EV ideaal uitermate geschikt is voor het trekken van een caravan maar er zitten toch wel flink wat nadelen aan. Zelfs met aanhanger keldert de range door de helft en je moet ook nog wat mazzel hebben dat het laden kan zonder afkoppelen.

Bovendien is romantisch toeren door Zuid-Frankrijk iets heel anders dan elke 200km laden aan de snelweg.

Je kunt met een EV een caravan trekken en een prima vakantie hebben. Maar het label “ ideaal uitermate geschikt ” hoort daar toch nog niet bij. Imho.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-05 12:57

Rzaan

Altijd zoekende

brackman schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:58:
[...]

Kom maar op met electrische camper :) . Na een jaar EV rijden ook met aanhanger vindt ik onze diesel camper toch wel een dinosaurus geworden. Helaas is aanbod EV campers om kort te zijn bedroevend of ontbrekend. Ze blijven maar doorbouwen op ouderwetse diesel onderstellen. Deze alkoof camper gaat er uit in de nabije toekomst nu onze kinderen groter zijn geworden.

Camperfabrikanten lijken ook hier de boot te missen van volledige EV camper op de buscampers na. Er schijnt ook eu richtlijn aanpassing te worden gedaan aan maximaal gewicht dat je met b-rijbewijs mag gebruiken (4250 kg ipv 3500 kg).
Ik snap die camperbouwers wel. Met de huidige accu's is het gewoon nog geen goed moment om al met een full EV camper te komen.
Bereik is niet voldoende. Het laadpaalnetwerk is nog te beperkt als je buiten Nederland of Spanje komt.
De behoeftes van de camperaars zijn heel anders dan die van gewone auto gebruikers, die 90% van e tijd een vaste route en vooral lokaal rijden.
Pas als er betere accu's gaan komen zal de camperwereld overstappen.
Dan heb je ook de echte voordelen van EV zoals V2L.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 15:51
Onze Citigo IV kan op 7,2kW laden af fabriek en laatst merkte ik op dat hij op 2,3kW per fase blijft steken.
Zit nu dus weer op 4,6kW totaal.

Hij was toen terug gegaan naar de dealer en zij hebben nieuwe software geladen, waarna hij weer laadde op 7,2kW.

En vandaag merk ik weer een max van 4,6kW :(

Voordat ik iedere keer bij de dealer aanklopt met alle bijkomende kosten. Herkent iemand dit euvel?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

de Peer

under peer review

Tweak_ers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:52:
Onze Citigo IV kan op 7,2kW laden af fabriek en laatst merkte ik op dat hij op 2,3kW per fase blijft steken.

Hij was toen terug gegaan naar de dealer en zij hebben nieuwe software geladen, waarna hij weer laadde op 7,2kW.

Voordat ik iedere keer bij de dealer aanklopt met alle bijkomende kosten. Herkent iemand dit euvel?
zit het probleem niet in je laadpaal?

• Tweak_ers
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:53:
[...]

zit het probleem niet in je laadpaal?
Na de update van Skoda werkte het weer naar behoren.

De Alfen Single S-Line werkt op de Tesla gewoon met 3x16A op 10-11kW

• PauseBreak
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:17:
[...]

Dat triggert mijn nieuwsgierigheid (ben meestal wel VAG-gecharmeerd), wat was jouw ervaring met die systemen?
Even een disclaimer: De werking van dit soort systemen is heel erg afhankelijk van waar je rijdt. Ik rij zakelijk vooral over provinciale wegen in verschillende staat van onderhoud, dus wat hierna volgt is voor denk ik de meeste Tweakers niet het geval omdat zij een ander soort ritten zullen maken.

Maar wat me tegenstond was dat de VW systemen, met name Lane Keeping Assist, erg dwingend waren. Dat is bijzonder onhandig en onprettig op 60km/h wegen, dijkwegen of wegen die nog niet af zijn. Ik was veel aan het 'vechten' met de auto over de plek op de weg. Daarbij verloor de auto naar mijn smaak te vaak de markering en ging er dan zelf maar wat van maken. Op wegen zonder obstakelvrije zone (want bomen) ervoer ik dat als bijzonder onprettig.
wimpie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:40:
[...]

Wat vond je niet fijn, en van welk merken vond je de systemen wel fijn?
Zie hierboven. Wel fijn: Mercedes, echt bijna foutloos. Prachtig systeem. Alleen die bijtelling hè :+ Lexus deed het ook best wel goed, maar ook daar de LKA wel wat te dwingend voor mijn trajecten.

Uiteindelijk is het een BYD Sealion 7 geworden. Daar kan je ook nog genoeg vinden van de werking van wat zij Intelligent Cruise Control (ICC) noemen. In feite actieve LKA, ACC en een stuurassistent voor de bochten. Werkt best aardig, al kan er zeker nog genoeg aan verbeterd worden, maar voor mijn werk vooral erg fijn dat je niet aan het vechten bent met de assistentiesystemen. De auto luistert gewoon naar wat ik wil en als dat betekent dat ik de bocht anders wil nemen dan wat ICC heeft bedacht dan gooit ie tijdelijk ICC uit en daarna hervat ie het systeem weer. Wil niet zeggen dat het feilloos is, zeker niet, maar dat je niet aan het vechten bent om de controle over je auto te hebben vond ik erg fijn.
Dat in combinatie met een erg prettige prijs (dus relatief lage bijtelling) en scherpe leaseprijs maakte de beslissing uiteindelijk vrij eenvoudig.

Overigens per de disclaimer hierboven: ik rij nauwelijks autosnelweg (wel vaak autobahn, maar op snelheden dat de ICC/ACC niet meer werken :+ ) en kom regelmatig op wegen die nog niet af zijn. Dus ik stel andere eisen aan dit soort systemen dan wanneer je gewoon forenst.

Nee, merp!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

PauseBreak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:56:
[...]

Even een disclaimer: De werking van dit soort systemen is heel erg afhankelijk van waar je rijdt. Ik rij zakelijk vooral over provinciale wegen in verschillende staat van onderhoud, dus wat hierna volgt is voor denk ik de meeste Tweakers niet het geval omdat zij een ander soort ritten zullen maken.

Maar wat me tegenstond was dat de VW systemen, met name Lane Keeping Assist, erg dwingend waren. Dat is bijzonder onhandig en onprettig op 60km/h wegen, dijkwegen of wegen die nog niet af zijn. Ik was veel aan het 'vechten' met de auto over de plek op de weg. Daarbij verloor de auto naar mijn smaak te vaak de markering en ging er dan zelf maar wat van maken. Op wegen zonder obstakelvrije zone (want bomen) ervoer ik dat als bijzonder onprettig.

[...]

Zie hierboven. Wel fijn: Mercedes, echt bijna foutloos. Prachtig systeem. Alleen die bijtelling hè :+ Lexus deed het ook best wel goed, maar ook daar de LKA wel wat te dwingend voor mijn trajecten.

Uiteindelijk is het een BYD Sealion 7 geworden. Daar kan je ook nog genoeg vinden van de werking van wat zij Intelligent Cruise Control (ICC) noemen. In feite actieve LKA, ACC en een stuurassistent voor de bochten. Werkt best aardig, al kan er zeker nog genoeg aan verbeterd worden, maar voor mijn werk vooral erg fijn dat je niet aan het vechten bent met de assistentiesystemen. De auto luistert gewoon naar wat ik wil en als dat betekent dat ik de bocht anders wil nemen dan wat ICC heeft bedacht dan gooit ie tijdelijk ICC uit en daarna hervat ie het systeem weer. Wil niet zeggen dat het feilloos is, zeker niet, maar dat je niet aan het vechten bent om de controle over je auto te hebben vond ik erg fijn.
Dat in combinatie met een erg prettige prijs (dus relatief lage bijtelling) en scherpe leaseprijs maakte de beslissing uiteindelijk vrij eenvoudig.

Overigens per de disclaimer hierboven: ik rij nauwelijks autosnelweg (wel vaak autobahn, maar op snelheden dat de ICC/ACC niet meer werken :+ ) en kom regelmatig op wegen die nog niet af zijn. Dus ik stel andere eisen aan dit soort systemen dan wanneer je gewoon forenst.
Zover ik begreep heb je bij de ID.x familie met travel assist (dus de meer fancy optie dan gewoon lane assist) de mogelijkheid om de auto te leren waar jij wilt rijden in de baan. Mijn ID.3 1st plus heeft dat helaas niet dus ik ervaar het probleem wat jij noemt. Soms knap irritant ja.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Puppetmaster
brackman schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:58:
[...]

Ja, idd!
Je kan een buscamper (laten) bouwen van een eDucato 110kWh, maar dan heb je het ook wel gehad.
En die kan nog wel een laadupgrade gebruiken want 150kW is voor een 110kWh accu niet echt snel.

Zoals de nieuwe EQS; 122 kWh en 350kW, dat zou wel mooi zijn voor een camperbasis. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
SirLenncelot schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:29:
[...]

Er werd gesteld dat een EV ideaal uitermate geschikt is voor het trekken van een caravan maar er zitten toch wel flink wat nadelen aan. Zelfs met aanhanger keldert de range door de helft
Dat laatste is ook wat overdreven.
Wij deden met de vouwwagen (= een aanhanger) ca. 20kWh/100km, waar we anders 16 zouden doen. Dat is 80% van de range.

Er is een tweaker met caravan (Stefann?) en die komt vaak uit op 27 kWh/100km, waar hij met z’n ionity normaal 18 zou doen (schat ik?), ook daar niet gehalveerd.

Tuurlijk, je doet stints van 250km, dat lijkt niet veel. Maar je rijdt ook 90, dus dan alweer 2u45min.
Volgens de ANWB de ideale tijd om te pauzeren. ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Puppetmaster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:16:
[...]

Ja, idd!
Je kan een buscamper (laten) bouwen van een eDucato 110kWh, maar dan heb je het ook wel gehad.
En die kan nog wel een laadupgrade gebruiken want 150kW is voor een 110kWh accu niet echt snel.

Zoals de nieuwe EQS; 122 kWh en 350kW, dat zou wel mooi zijn voor een camperbasis. :)
*kuch* VLE *kuch*

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Puppetmaster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:23:
[...]

Dat laatste is ook wat overdreven.
Wij deden met de vouwwagen (= een aanhanger) ca. 20kWh/100km, waar we anders 16 zouden doen. Dat is 80% van de range.
Ik ga met vouwwagen toch wel van 18 naar 25kwh verbruik. Nog altijd goed te doen dat is inderdaad om de 250km een pause. Heenweg gewoon 2 dagen over doen, hotteletje pakken, ik zie het als een extra dag vakantie :P

Stiekem denk ik er wel overna om bij de volgende lease auto eens te informeren naar een regeling met vakantie auto. Nu had ik dat de laatste zomervakantie noodgedwongen omdat mijn EV bij de garage stond met een storing. En toen kreeg ik een Golf variant maar dat ding zoop ook werkelijk met vouwwagen erachter...ok ik reed 130kmh want ik had toch zoiets 'dit keer geen range anxiety' maar toen moest ik ook om de 500km tanken :X

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• brackman

brackman

Rzaan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:00:
[...]

Ik snap die camperbouwers wel. Met de huidige accu's is het gewoon nog geen goed moment om al met een full EV camper te komen.
Bereik is niet voldoende. Het laadpaalnetwerk is nog te beperkt als je buiten Nederland of Spanje komt.
De behoeftes van de camperaars zijn heel anders dan die van gewone auto gebruikers, die 90% van e tijd een vaste route en vooral lokaal rijden.
Pas als er betere accu's gaan komen zal de camperwereld overstappen.
Dan heb je ook de echte voordelen van EV zoals V2L.
Die instelling van camperbouwers gelijk aan de traagheid van ICE Europese en japan fabrikanten naar EV producten . Ze hebben ook gedeeltelijk de boot gemist en nu zijn er andere fabrikanten die wel EV producten aanbieden tegen scherpere prijzen. Ja de camper wereld is traag en gebruiker vaak op leeftijd. Ik zie echt wel voordelen en gemakt van een volledige EV camper en de nadelen van laadinfra is echt beter aan het worden. De tank infra is daar in tegen slechter aan het worden. Tsja dan maar lompe kabaal diesel camper verkopen en andere manier gebruiken om op vakantie te gaan. Een sleurhut gaat hem niet worden. We wachten wel tot ze met bouwen van half integraal, integraal en alkoof camper op EV platform gaan doen. Ik ga niet investeren in nogmaals een camper op ouderwetse aandrijflijn. Geheel persoonlijke mening.

• brackman

brackman

Puppetmaster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:16:
[...]

Ja, idd!

Die nieuwe EQS ken ik nog niet maar zoals je aangeeft is een goede snellaadsnelheid 200kw of meer een van de basis uitgangspunten voor een camperbasis naast een voldoende grote accu voor 600 km te halen onder realistische omstandigheden.

eDucato lijkt mooi op papier. Ze zouden ook een ombouwkit kunnen uitbrengen om diesel variant om te bouwen met fatsoenlijk snellader erin. Ducato onderstel is in de loop der jaren gedeeltelijk veranderd. Zijn 5 generaties inclusief de laatste generatie. Voor 3 generaties een EV kit maken. Diesel eruit en EV aandrijflijn erin.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Chaoss schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:04:
[...]

Ik ga met vouwwagen toch wel van 18 naar 25kwh verbruik. Nog altijd goed te doen dat is inderdaad om de 250km een pause. Heenweg gewoon 2 dagen over doen, hotteletje pakken, ik zie het als een extra dag vakantie :P

Stiekem denk ik er wel overna om bij de volgende lease auto eens te informeren naar een regeling met vakantie auto. Nu had ik dat de laatste zomervakantie noodgedwongen omdat mijn EV bij de garage stond met een storing. En toen kreeg ik een Golf variant maar dat ding zoop ook werkelijk met vouwwagen erachter...ok ik reed 130kmh want ik had toch zoiets 'dit keer geen range anxiety' maar toen moest ik ook om de 500km tanken :X
Onwenselijk voor de werkgever in verband met de pseudoheffing.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

brackman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:05:
[...]

Die instelling van camperbouwers gelijk aan de traagheid van ICE Europese en japan fabrikanten naar EV producten . Ze hebben ook gedeeltelijk de boot gemist en nu zijn er andere fabrikanten die wel EV producten aanbieden tegen scherpere prijzen.
Het gaat erg langzaam. Je ziet nu de buscampers verschijnen, maar dat is ook allemaal de gevestigde fabrikanten die blijkbaar niets begrijpen van EV. Wat er gezegd wordt, 110 kWh met 150 kW laden 8)7 Of je bent beperkt tot 75 kWh of zelfs maar 50 kWh met 100 kW laden.

De meeste alkoofcampers worden op een platform gebouwd. Vroeger de Citroen C25, Peugeot J5, Fiat Ducato. Zo zal er nu ook wel een platform zijn. Er moet een EV-bouwer een dergelijk platform maken met minstens 100 kWh accu en 400 kW laden. Dan zul je zien dat de alkoofcampers als paddestoelen uit de grond schieten.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:35
Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:08:
[...]

Het gaat erg langzaam. Je ziet nu de buscampers verschijnen, maar dat is ook allemaal de gevestigde fabrikanten die blijkbaar niets begrijpen van EV. Wat er gezegd wordt, 110 kWh met 150 kW laden 8)7 Of je bent beperkt tot 75 kWh of zelfs maar 50 kWh met 100 kW laden.

De meeste alkoofcampers worden op een platform gebouwd. Vroeger de Citroen C25, Peugeot J5, Fiat Ducato. Zo zal er nu ook wel een platform zijn. Er moet een EV-bouwer een dergelijk platform maken met minstens 100 kWh accu en 400 kW laden. Dan zul je zien dat de alkoofcampers als paddestoelen uit de grond schieten.
Ik zou voor een camper toch minimaal voor 150kWh gaan persoonlijk. Ze zijn lomp en bulky en je wil er zo nu en dan toch wel wat km's mee maken. Extra lekker als je dan geen zorgen hebt om je stroom snachts. :).

Ik zou interesse hebben. Ik Camper nu in mijn Y :+ Dat gaat ook prima

• brackman

brackman

Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:08:
[...]

Precies huidige camperbouwers zitten nog te slapen of denken dat camperwereld niet veranderd! Lekker stug doorgaan op diesel platform nou geen interesse meer. Comfort en techniek gaan vooruit dat zie ik ook graag in camper.

Zoals gezegd bij vervanging van huidige dieselcamper komt er geen meer in op oude dieselplatform. Overstap van ICE daily driver naar EV ook in een stap gedaan zonder hybride stap. ICE was economisch afgeschreven na 16 jaar, technisch kon ie nog kilometers mee, al was betrouwbaarheid minder geworden.

Camperbouwer is een potentiële klant kwijt. Zal ze worst wezen maar toch. Platformbouwers zouden ook beter best doen met zoals je aangaf >100 kwh accu en 400 kw laden (eigenlijk belangrijkste onderdeel om serieuze afstanden te overbruggen met camper 500km per dag max voor mezelf). Ik wacht met aandacht op platformbouwer die dit gaat aanbieden dan hebben ze zeker een klant.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Op yt-kanaal electric classic Cars staat er een ombouw van een oldtimer volkswagenbusje naar elektrisch.

Zag er wel vet uit. Duur dat zeker. Maar je had ook bijvoorbeeld stroom uit de batterij, genoeg voor een kleine inductiekookplaat.

En ik ga er ook wel vanuit dat het heel erg veel comfortabeler en stiller rijden is dan met dat oud ice motortje.

Ik zou nog eens opnieuw moeten kijken om de range weer te weten. Maar bij zo'n niche product lijkt mij dat niet de eerste prioriteit. Het is voor slow traveling.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Zjanzjak
Wozmro schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:07:
Op yt-kanaal electric classic Cars staat er een ombouw van een oldtimer volkswagenbusje naar elektrisch.

Zag er wel vet uit. Duur dat zeker. Maar je had ook bijvoorbeeld stroom uit de batterij, genoeg voor een kleine inductiekookplaat.

En ik ga er ook wel vanuit dat het heel erg veel comfortabeler en stiller rijden is dan met dat oud ice motortje.

Ik zou nog eens opnieuw moeten kijken om de range weer te weten. Maar bij zo'n niche product lijkt mij dat niet de eerste prioriteit. Het is voor slow traveling.
ECC maakt/bouwt de mooiste dingen maar het kost inderdaad nogal wat. In Nederland zijn er ook wat bedrijfjes die ombouwen doen trouwens.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

brackman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:42:
[...]

Precies huidige camperbouwers zitten nog te slapen of denken dat camperwereld niet veranderd! Lekker stug doorgaan op diesel platform nou geen interesse meer. Comfort en techniek gaan vooruit dat zie ik ook graag in camper.
Ze zitten niet te slapen. Ze zijn daar heus wel mee bezig.
Maar je kunt nu gaan investeren in een EV camper. Vervolgens verkoop je er niet veel van, want rijbereik is beperkt. In Spanje moet je zoeken naar laadstations (zijn er veel, maar nog niet zoveel).
Dus de mensen die 60K of 100K investeren, kopen liever iets waar ze op kunnen vertrouwen.

De doelgroep van de camperbouwers zijn geen early adopters. Fabrikanten moeten het hebben van een grote, relatief brede doelgroep die bewezen systemen wil. ANWB-koppels met centen. Aan early adopters verdien je als camperbouwer geen stuiver.

Daarnaast, dan komen er over 5 jaar (of later) Solid State accu's, en dan zit je als fabrikant met al die inmiddels ouwe meuk. En als koper ook.

Dus denk dat de camperbouwers achter de schermen alle plannen al klaar hebben liggen, en wachten op accu's die minder zwaar zijn en voor een rijbereik van 600 km zorgen. Vervolgens ook nog V2L erin en dan heb je je ideale huis op wielen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:08

Dat is een groot pluspunt van electrische campers, je kunt offgrid camperen.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:51

3_s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyw9nNd86uN9j6n4mXDLAT8wD2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NOLRk5LbPWE4uDYiQwKRUt9.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam onderweg van Duitsland een lijnbus tegen die redelijk onhandig moest laden :D.

Ik denk nieuw gaan afhalen in de fabriek.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:28
True schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
[...]

Onwenselijk voor de werkgever in verband met de pseudoheffing.
Niet alle private lease is bedrijfsmatig...

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:57:
[...]

Alle private lease is niet bedrijfsmatig zelfs.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:03
3_s schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:53:
[Afbeelding]

Kwam onderweg van Duitsland een lijnbus tegen die redelijk onhandig moest laden :D.

Ik denk nieuw gaan afhalen in de fabriek.
kon 'ie niet met zijn pantograaf tegen de hoogspanningsleiding erboven laden? :+

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Tweak_ers
Tweak_ers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:52:

In de app stond de auto altijd al op 32A, maar hem even wisselen naar 5A, opslaan en weer terugzetten naar 32A, heeft het probleem verholpen.

• brackman

brackman

Zag ook ombouwkits voor T2 volkswagen bus voorbij komen met hergebruikte tesla motor en nieuw batterij pakket. Ja kost wat maar dan kan je wel hele camper hergebruiken op comfortabele manier. Zonder dat je weer hele opbouw overnieuw moet doen.

• brackman

brackman

Rzaan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]

Ze zitten niet te slapen. Ze zijn daar heus wel mee bezig.
Maar je kunt nu gaan investeren in een EV camper. Vervolgens verkoop je er niet veel van, want rijbereik is beperkt. In Spanje moet je zoeken naar laadstations (zijn er veel, maar nog niet zoveel).
Dus de mensen die 60K of 100K investeren, kopen liever iets waar ze op kunnen vertrouwen.

De doelgroep van de camperbouwers zijn geen early adopters. Fabrikanten moeten het hebben van een grote, relatief brede doelgroep die bewezen systemen wil. ANWB-koppels met centen. Aan early adopters verdien je als camperbouwer geen stuiver.

Daarnaast, dan komen er over 5 jaar (of later) Solid State accu's, en dan zit je als fabrikant met al die inmiddels ouwe meuk. En als koper ook.

Dus denk dat de camperbouwers achter de schermen alle plannen al klaar hebben liggen, en wachten op accu's die minder zwaar zijn en voor een rijbereik van 600 km zorgen. Vervolgens ook nog V2L erin en dan heb je je ideale huis op wielen.
Denk dat je helemaal gelijk hebt en wil ik te snel naar de volgende generatie EV campers kan niet wachten.. Maar goed over tijdje ben ik ANWB -koppel met centen maar dan past aanbod van camperbouwers niet met wat ik wil en dan verkopen ze ook niks. De huidige generatie zit dan ook achter de geraniums daar verkopen ze ook niks meer aan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:34

-tom-562

Oliesjeik

brackman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:15:
[...]

Denk dat je helemaal gelijk hebt en wil ik te snel naar de volgende generatie EV campers kan niet wachten.. Maar goed over tijdje ben ik ANWB -koppel met centen maar dan past aanbod van camperbouwers niet met wat ik wil en dan verkopen ze ook niks. De huidige generatie zit dan ook achter de geraniums daar verkopen ze ook niks meer aan.
Je benoemt het precies goed. 'Volgende generatie', de ontwikkelingen in BEV land gaan snel, waarom zou je als fabrikant nu een soort van half-bakken oplossing op de markt zetten die over 2 jaar al verouderd is, daar zit niemand op te wachten.. Een camper houden mensen over het algemeen langer dan een auto, en het is een grotere investering.
Dus met de huidige stand van de techniek is het logisch dat er nog niet echt BEV campers zijn, hooguit wat omgebouwde ID.Buzz modellen.

Vaak bu'j te bang!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 14:31
-tom-562 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:24:
[...]

Je benoemt het precies goed. 'Volgende generatie', de ontwikkelingen in BEV land gaan snel, waarom zou je als fabrikant nu een soort van half-bakken oplossing op de markt zetten die over 2 jaar al verouderd is, daar zit niemand op te wachten.. Een camper houden mensen over het algemeen langer dan een auto, en het is een grotere investering.
Dus met de huidige stand van de techniek is het logisch dat er nog niet echt BEV campers zijn, hooguit wat omgebouwde ID.Buzz modellen.
Maar zo kan je toch altijd wachten op de volgende ontwikkelingen? Volgens mij kunnen ze nu prima een 120kWh accu in zo’n ding gooien met 350kW laden, er zijn immers ook al autos die dat hebben. Campers zijn al duur dus daar zit wel ruimte. Iemand moet gewoon de eerste zijn en even durven.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:08
Impstoker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:36:
[...]

MVolgens mij kunnen ze nu prima een 120kWh accu in zo’n ding gooien met 350kW laden, er zijn immers ook al autos die dat hebben. Campers zijn al duur dus daar zit wel ruimte. Iemand moet gewoon de eerste zijn en even durven.
Normaal zijn het altijd rijke gepensioneerde Duitsers die hun zakken leegschudden voor exorbitant dure campers. Maar ik betwijfel of die groep elektrisch wil.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Impstoker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:36:
[...]

Maar zo kan je toch altijd wachten op de volgende ontwikkelingen? Volgens mij kunnen ze nu prima een 120kWh accu in zo’n ding gooien met 350kW laden, er zijn immers ook al autos die dat hebben. Campers zijn al duur dus daar zit wel ruimte. Iemand moet gewoon de eerste zijn en even durven.
Is gewoon een te groot risico voor die bedrijven. Maar als jij het wil financieren, dan gaan ze het morgen doen.
"Iemand moet gewoon de eerste zijn en even durven" is niet echt een plan waarmee je bij de bank moet aankomen. Ook niet als 1.000 werknemers van je afhankelijk zijn.

Accu weegt tussen de 500-800 KG. Bereik is maximaal 300-350 km. 350kW laden kan alleen op sommige plaatsen naar de snelweg. 3 factoren die voor een camperaar zeer belangrijk zijn, vallen negatief uit bij de huidige stand van zaken.

• Puppetmaster
Rzaan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]
In Spanje moet je zoeken naar laadstations (zijn er veel, maar nog niet zoveel).
Het zijn dezelfde laadststions als voor normale EV’s. Je kan in Spanje gewoon op reis met je EV, altijd een snellaadpunt binnen 50 km, uitzonderingen daar gelaten.
AC punten nog veel meer.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:05:
[...]

Het zijn dezelfde laadststions als voor normale EV’s. Je kan in Spanje gewoon op reis met je EV, altijd een snellaadpunt binnen 50 km, uitzonderingen daar gelaten.
AC punten nog veel meer.
In de stedelijke en toeristische gebieden wel. Maar camperaars gaan nu eenmaal vaak naar plekken waar het minder druk is. Dan is er altijd wel een dieselpomp in de buurt. Je kunt hem natuurlijk ook granny style opladen. Dat kan zelfs met je zonnepaneel als je een week of 2 blijft staan. :)

• Puppetmaster
Rzaan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:50:
[...]
350kW laden kan alleen op sommige plaatsen naar de snelweg.
Je kan op veel plaatsen met 400kW laden, maar zo’n wagen kan natuurlijk ook 300kW laden.
Dat zijn alweer meer punten.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:12:
[...]

Je kan op veel plaatsen met 400kW laden, maar zo’n wagen kan natuurlijk ook 300kW laden.
Dat zijn alweer meer punten.
Klopt, maar dat is niet wat de persoon aangaf waarop ik reageerde. Ik denk dat het snelladen voor camperaars nog niet van het allergrootste belang is. Gewoon, op heel veel plekken, ook in het binnenland, gewoon kunnen laden, daar gaat het om.
Er zullen ook steeds meer campings en camperplaatsen gaan komen met een laadpaal. Niet de snelste, maar die mensen komen om 17 uur aan, sluiten de EV aan, eten wat voor de camper, gaan slapen, en gaan 's morgens om 10 uur weer weg. Kan de camper de hele nacht laden.
Maar zolang de EV campers zwaar zijn en/of weinig rijbereik hebben, zullen de grote producenten er nog niet instappen.

• Puppetmaster
Idd, AC laden kan op veel meer plekken.
Je hebt ook veel plekken met bijv. 50kW DC palen op plekken waar je een paar uur vertoeft.
Veel supermarkten waar je wat kan bijladen.
Enzovoorts.

In Spanje zie door het hele land veel 50-100kW laders.

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 17-04-2026 15:35 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Puppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:33:
Idd, AC laden kan op veel meer plekken.
Je hebt ook veel plekken met bijv. 50kW DC palen op plekken waar je een paar uur vertoeft.
Veel supermarkten waar je wat kan bijladen.
Enzovoorts.

In Spanje zie door het hele land veel 50-100kW laders.
Ik zie het nog gaan gebeuren dat campings of restaurants met flink wat zonnepanelen in Spanje een kWh tegen een lagere prijs dan die van de laadpalen gaan aanbieden. Niet morgen of overmorgen, maar er komt op een gegeven moment een verdienmodel voor.
Maar nogmaals, dan moet eerst de EV camper beter geschikt zijn voor de doelgroep.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Of-Aaargh schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:57:
[...]

offtopic:
Er stond 'lease' geen 'private lease' en als ik eerlijk ben denk ik eigenlijk niet dat het om PL gaat. In het geval van PL zal je 1:1 de autohuur gaan betalen plus nog een lekkere marge voor het feit dat je iets wil wat bijna niemand anders in de PL afneemt. Dan kun je net zo goed die flexibiliteit zelf opnemen en ergens een auto huren, niet dat het nodig is want je kunt gerust met een BEV door half Europa rijden.

• Zjanzjak
Goed nieuws?

https://nos.nl/artikel/26...aanschaf-elektrische-auto

https://www.rtl.nl/nieuws...age-en-middeninkomens-bij

Als je (fossiele brandstof) wagen op punt van inruil staat wellicht interessant, afhankelijk van de hoogte van de subsidie. Wedden dat, als dit doorgaat, de prijzen van 2de hands ev's omhoog gaat.

• Puppetmaster
Zjanzjak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:22:
Goed nieuws?

Als je (fossiele brandstof) wagen op punt van inruil staat wellicht interessant, afhankelijk van de hoogte van de subsidie. Wedden dat, als dit doorgaat, de prijzen van 2de hands ev's omhoog gaat.
En dan een foto van een fat etron in de eerste link. 😂👍🏼

• Termy

Termy

Goed nieuws?

Beter dan de vorige subsidie (ook al heb ik daar gebruik van gemaakt). Een benzineauto moeten afvoeren voor een EV en ook nog eens specifiek voor laag- en middeninkomen zou het doel moeten bereiken van minder afhankelijk van olie worden en geen gehuil over hoe het alleen de rijken helpt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:46:
[...]

Beter dan de vorige subsidie (ook al heb ik daar gebruik van gemaakt). Een benzineauto moeten afvoeren voor een EV en ook nog eens specifiek voor laag- en middeninkomen zou het doel moeten bereiken van minder afhankelijk van olie worden en geen gehuil over hoe het alleen de rijken helpt.
De pest is alleen dat die subsidie bij de verkoop prijs op komt.
Dat hebben we al vaker gezien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:36
Goed nieuws?

Mja, die lage en middeninkomens wonen in huizen of appartementen zonder eigen parkeerplaats.... Denk je echt dat die massaal overgaan naar een elektrische auto?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:53
President schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 05:42:
[...]

Mja, die lage en middeninkomens wonen in huizen of appartementen zonder eigen parkeerplaats.... Denk je echt dat die massaal overgaan naar een elektrische auto?
Misschien niet direct massaal, maar op termijn zal ook de brandstofprijs een argument zijn.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Wozmro
Massaal niet, in de praktijk komt iedere auto op een bepaald moment op einde levensduur en dan wordt de afweging gemaakt.

En dan is een inventaris maken van wat er in de buurt aan laad- en tankmogelijkheden zijn deel van de afweging.

Ik heb zelf de afgelopen paar jaar eigenlijk geen nieuwe tankstations in aanbouw meer gezien, in tegenstelling tot de bouw van laadpleintjes.

En ook snelladers die letterlijk op de plaats van een benzinepomp gezet worden.

Ik rij veel voor het werk. En in buitengebied zie ik toch wel regelmatig oude tankstations langs steenwegen die al jaren buiten gebruik zijn en wachten op sanering.

Er is een gestage maar onomkeerbare evolutie aan de gang.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41
Goed nieuws?

Tuurlijk... zo'n aanschafsubsidie verdwijnt meteen in de marge van de handel. Stel dat er 2k aanschafsubsidie komt worden EV's gemiddeld 2k duurder. Vvd weet je nog? ;)

• stylezzz
Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:53:
Massaal niet, in de praktijk komt iedere auto op een bepaald moment op einde levensduur en dan wordt de afweging gemaakt.

En dan is een inventaris maken van wat er in de buurt aan laad- en tankmogelijkheden zijn deel van de afweging.

Ik heb zelf de afgelopen paar jaar eigenlijk geen nieuwe tankstations in aanbouw meer gezien, in tegenstelling tot de bouw van laadpleintjes.

En ook snelladers die letterlijk op de plaats van een benzinepomp gezet worden.

Ik rij veel voor het werk. En in buitengebied zie ik toch wel regelmatig oude tankstations langs steenwegen die al jaren buiten gebruik zijn en wachten op sanering.

Er is een gestage maar onomkeerbare evolutie aan de gang.
In nederland klagen de tankstations in de grensregios ook. Tanktoerisme is daar natuurlijk een onderdeel van, maar vergeet niet dat er gewoonweg minder getankt zal gaan worden door de transitie naar ev's. Sluitingen zullen denk ik onvermijdelijk zijn, al zien de tankstations liever een investering van belastinggeld om ze overeind te houden.

https://dvhn.nl/groningen...e-verdienen-48912554.html

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goed nieuws?

Dat zijn huishoudinkomens tot 90k ongeveer (oftewel beide modaal), ik denk niet dat een paar duizend euro subsidie die groep over de streep gaat trekken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
stylezzz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:17:
[...]

In nederland klagen de tankstations in de grensregios ook. Tanktoerisme is daar natuurlijk een onderdeel van, maar vergeet niet dat er gewoonweg minder getankt zal gaan worden door de transitie naar ev's. Sluitingen zullen denk ik onvermijdelijk zijn, al zien de tankstations liever een investering van belastinggeld om ze overeind te houden.

https://dvhn.nl/groningen...e-verdienen-48912554.html
Op dit moment wordt er vooral minder getankt omdat de prijsverschillen met Duitsland (en België) zo enorm zijn.

Dat de transitie er komt is natuurlijk een feit. En geen enkele ondernemer heeft moeite met een graduele en voorspelbare transitie, daar kan men op anticiperen. Wat er nu gebeurt is echter allesbehalve gradueel en voorspelbaar. In een paar dagen/weken is het hele bestaansrecht van je bedrijf weggeslagen.

Is misschien ook iets wat een ondernemer kan gebeuren, maar ook nu weet je niet of het definitief is. Houdt de Duitse regering zich inderdaad aan haar belofte om de accijnzen voor maximaal 2 maanden te verlagen? Komt Nederland misschien toch nog met een gerichte accijnsverlaging in plaats van het schot hagel dat ze van plan zijn af te vuren?

Allemaal zaken waar je als ondernemer onmogelijk op kunt anticiperen, en waardoor je dus ook geen besluit over de toekomst kunt nemen. Stoppen of doorgaan? Bedenk dat er naast die 'verachtelijke' ondernemer ook 'gewone' mensen bij die bedrijven werken wiens huishoudens ook afhankelijk zijn van die baan.

De grootste klacht van het bedrijfsleven over de overheid: namelijk de totale onvoorspelbaarheid op dit dossier is ook nu weer terecht.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• stylezzz
alexbl69 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:23:
[...]

Op dit moment wordt er vooral minder getankt omdat de prijsverschillen met Duitsland (en België) zo enorm zijn.

Dat de transitie er komt is natuurlijk een feit. En geen enkele ondernemer heeft moeite met een graduele en voorspelbare transitie, daar kan men op anticiperen. Wat er nu gebeurt is echter allesbehalve gradueel en voorspelbaar. In een paar dagen/weken is het hele bestaansrecht van je bedrijf weggeslagen.

Is misschien ook iets wat een ondernemer kan gebeuren, maar ook nu weet je niet of het definitief is. Houdt de Duitse regering zich inderdaad aan haar belofte om de accijnzen voor maximaal 2 maanden te verlagen? Komt Nederland misschien toch nog met een gerichte accijnsverlaging in plaats van het schot hagel dat ze van plan zijn af te vuren?

Allemaal zaken waar je als ondernemer onmogelijk op kunt anticiperen, en waardoor je dus ook geen besluit over de toekomst kunt nemen. Stoppen of doorgaan? Bedenk dat er naast die 'verachtelijke' ondernemer ook 'gewone' mensen bij die bedrijven werken wiens huishoudens ook afhankelijk zijn van die baan.

De grootste klacht van het bedrijfsleven over de overheid: namelijk de totale onvoorspelbaarheid op dit dossier is ook nu weer terecht.
Is dat zo? Volgens mij is de brandstof bij de zuider/oosterburen al decennia lang fors goedkoper. Ja, in nederland zien we olieprijs stijgingen diezelfde dag nog terug in de prijs aan de pomp, waar de brandstofprijzen in belgie juist weer een maximum kennen welke door de overheid bepaald word wat resulteert in een geleidelijkere stijging. Je ziet het nu ook.... toen de oorlog bij iran begon werd het meteen druk bij de belgische pompen op en aan de grens (ik kom er veelvuldig langs). Nu is het weer business as usual... ja er is tanktoerisme, maar dat is er altijd al geweest.

• Termy

Termy

Ronald.42 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 01:29:
[...]

De pest is alleen dat die subsidie bij de verkoop prijs op komt.
Dat hebben we al vaker gezien.
Nu niet schat ik. Deze subsidie is nl niet gelijk voor iedereen. Als je gewoon prijs + subsidie doet is het nog duurder voor de hogere inkomens dan nu en verkoop je nog niks.

In het algemeen is dit wel een probleem ja. Beter zou het zijn als de subsidie niet direct gelinkt is aan de verkoopprijs maar bv een belastingvoordeel over tijd of zo. Maar goed, nu het meer gericht is werkt het misschien al beter.

• stylezzz
Termy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:48:
[...]

Nu niet schat ik. Deze subsidie is nl niet gelijk voor iedereen. Als je gewoon prijs + subsidie doet is het nog duurder voor de hogere inkomens dan nu en verkoop je nog niks.

In het algemeen is dit wel een probleem ja. Beter zou het zijn als de subsidie niet direct gelinkt is aan de verkoopprijs maar bv een belastingvoordeel over tijd of zo. Maar goed, nu het meer gericht is werkt het misschien al beter.
Het zou inderdaad beter zijn om iets in het gebruik te subsidieren. Straks zie je de bekende autohandelsites alweer volstromen met advertenties waarvan de subsidie 'er alvast afgehaald' is. Mag niet... gebeurd wel, en dat is nou net het probleem. ;)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:07
Termy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:46:
[...]

geen gehuil over hoe het alleen de rijken helpt.
Ik vind of vond dat geen gehuil gewoon terechte kritiek

• PauseBreak
bie100 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
[...]

Over het algemeen zijn het bovengemiddeld goed verdienende mensen die voordeel weten te halen uit subsidies, al was het maar omdat een aardig deel ervan direct of indirect bij subsidies is betrokken via hun werkzame leven. Dat zie je ook bij het subsidiëren van BEV bussen. Het zijn de grotere bedrijven die die pot leegtrekken en de kleine ZZP'er of kleine BV's die zijn te druk met hun kernwerkzaamheden.

Dus ja, het voorstel hierboven dat het geen one time lump sum subsidie moet zijn maar iets dat je over de gebruiksperiode terugziet zou mooi zijn. Hoef je er ook niks voor te doen en als je het bijvoorbeeld koppelt aan de motorrijtuigenbelasting kan de belastingdienst daar de korting toepassen zolang aan de randvoorwaarde van inkomen is voldaan.

Nee, merp!

• Termy

Termy

bie100 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
[...]

Ik niet. De subsidie is een fractie van de kosten dus logischerwijs kunnen rijken daar meer gebruik van maken. Daarnaast is het ook logisch dat nieuwe techniek eerst duur is en dus door een rijke niche gekocht wordt voor de massa eraan begint.

Alsof je de SSDs van 20 jaar geleden gaat proberen te verkopen aan minima met 5% korting.

Wat Frankrijk deed lijkt dan beter: volledige subsidie voor een bepaalde inkomensgroep.

Maar dan komt wederom de vraag: wat wil je bereiken? Een transitie, niet 2 en een halve paardenhoofd een EV laten rijden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

President schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 05:42:
[...]

Mwah, ik lees hier: "Daar hebben middeninkomens (de middelste 60 procent huishoudens) een besteedbaar inkomen van tussen de 24.000 en 71.200 euro" via: https://www.rtl.nl/nieuws....000%20en%2071.200%20euro of zelfs 30.000 euro en 110.000 volgens het CPB.

Nu woon ik niet in de randstad, maar in stedelijk gebied bij mij kun je met dat soort 'middeninkomens' (gem. 4 tot 6k netto) royaal leven en echt wel over een woning beschikken met eigen parkeerplaats.
Daarbij zijn er in mijn regio ook genoeg gemeentes met duidelijk vooraf bekende regels en richtlijnen m.b.t. laden op publieke grond met een eigen laadkabel, d.m.v. een kabelmat of kabeltegels.
Als we het hebben over de lage inkomens denk ik dat het inderdaad een flinke stap is die met deze handreiking niet genomen wordt. Maar in de midden inkomens zie ik echt wel gebeuren dat men gebruik wil maken van deze regeling al is het voor de tweede auto.

• Wozmro
alexbl69 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:23:
[...]

De overgang van paard naar auto duurde 15 jaar.

De overheid kan in dergelijke technische transities niet het grote verschil maken. Niets doen niet goed, iets doen ook niet goed.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:36
True schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:41:
[...]

Mwah, ik lees hier: "Daar hebben middeninkomens (de middelste 60 procent huishoudens) een besteedbaar inkomen van tussen de 24.000 en 71.200 euro" via: https://www.rtl.nl/nieuws....000%20en%2071.200%20euro of zelfs 30.000 euro en 110.000 volgens het CPB.

Nu woon ik niet in de randstad, maar in stedelijk gebied bij mij kun je met dat soort 'middeninkomens' (gem. 4 tot 6k netto) royaal leven en echt wel over een woning beschikken met eigen parkeerplaats.
Daarbij zijn er in mijn regio ook genoeg gemeentes met duidelijk vooraf bekende regels en richtlijnen m.b.t. laden op publieke grond met een eigen laadkabel, d.m.v. een kabelmat of kabeltegels.
Als we het hebben over de lage inkomens denk ik dat het inderdaad een flinke stap is die met deze handreiking niet genomen wordt. Maar in de midden inkomens zie ik echt wel gebeuren dat men gebruik wil maken van deze regeling al is het voor de tweede auto.
Mja, ik val wel in die middeninkomens met mijn vrouw aan de bovenkant... En aangezien een rijtjeshuis hier al snel 600k kost, kan je het idee van een woning met eigen parkeerplaats wel vergeten... Die zijn er hier in de wijk ook een stuk minder dan woningen zonder eigen parkeerplaats... En een kabel over de stoep mag hier in Leiden ook niet, al zijn er wel allerlei mogelijkheden en proefballonnetjes. Nadeel is dat je je auto dan wel recht voor je huis moet kunnen zetten, 50 meter verlengsnoer valt ook niet mee.

Er is wel een openbare laadmogelijkheid hier; 2 op een huis of 10. Ga ik dan met twee andere buren ruziën wie wanneer mag opladen? Of moet ik een aanvraag indienen waarbij er een nieuwe paal wordt geplaatst?

Hoe dan ook zijn die kwh's duurder dan de kwh's die mijn zonnepanelen opleveren.

Had ik een eigen parkeerplaats gehad met een eigen lader, dan was het wel een ander verhaal geweest. Maar die zijn er maar weinig (of het zijn woningen waarbij ik mijn geld beter in mijn energielabel kan stoppen).

• PauseBreak
President schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:12:
[...]

Mja, ik val wel in die middeninkomens met mijn vrouw aan de bovenkant... En aangezien een rijtjeshuis hier al snel 600k kost, kan je het idee van een woning met eigen parkeerplaats wel vergeten... Die zijn er hier in de wijk ook een stuk minder dan woningen zonder eigen parkeerplaats... En een kabel over de stoep mag hier in Leiden ook niet, al zijn er wel allerlei mogelijkheden en proefballonnetjes. Nadeel is dat je je auto dan wel recht voor je huis moet kunnen zetten, 50 meter verlengsnoer valt ook niet mee.

Er is wel een openbare laadmogelijkheid hier; 2 op een huis of 10. Ga ik dan met twee andere buren ruziën wie wanneer mag opladen? Of moet ik een aanvraag indienen waarbij er een nieuwe paal wordt geplaatst?

Hoe dan ook zijn die kwh's duurder dan de kwh's die mijn zonnepanelen opleveren.

Had ik een eigen parkeerplaats gehad met een eigen lader, dan was het wel een ander verhaal geweest. Maar die zijn er maar weinig (of het zijn woningen waarbij ik mijn geld beter in mijn energielabel kan stoppen).
Het bijplaatsen van laadpalen gaat op basis van verbruik van die palen. Dat is (geaggregeerd) real-time inzichtelijk afhankelijk van de concessie. De concessie waar we nu mee werken (Vattenfall) gaat uit van (afgerond) 4500kWh per jaar. Dan komt er volautomatisch een nieuwe laadpaal bij.

Maar de toekomst zit niet in laadpalen. Die zit in laadunits geïntegreerd in lichtmasten. Die worden nu al hier en daar uitgerold. Het voordeel is meervoudig:
1) een lichtmast staat gemiddeld iedere 35m;
2) een lichtmast heeft al elektriciteit nodig dus de bedrading is al aanwezig;
3) je hoeft geen verkeersbesluiten meer te nemen voor het reserveren van een parkeerplaats met als doel het opladen van een elektrisch voertuig.

Met name punten 2 en 3 zorgen voor veel vertraging. Een verkeersbesluit nemen duurt minimaal een kwartaal (6 weken ter inzagelegging en 6 weken reactietermijn voor het advies van de politie, hoewel daar inmiddels in de meeste regio's een standaardadvies voor wordt gegeven). En bij heel veel verkeersbesluiten wordt bezwaar gemaakt, vaak op basis van 'hoge parkeerdruk'. Ondanks dat er al best wel wat jurisprudentie is dat dat geen valide argument is betekent het wel een vertraging in het proces van plaatsing want een laadpaal kan pas worden geplaatst op het moment dat het verkeersbesluit onherroepelijk van kracht is.

Dus, lichtmasten met geïntegreerde laadunits is de toekomst. De voorbeelden die ik ken hebben een 11kW en 22kW laadmogelijkheid in de lichtmast zitten. Dat is meteen prettig voor de toekomst en betekent ook dat het "waar kan ik opladen"-vraagstuk vanzelf verdwijnt.

Nee, merp!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

President schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:12:
[...]
Er is wel een openbare laadmogelijkheid hier; 2 op een huis of 10. Ga ik dan met twee andere buren ruziën wie wanneer mag opladen?
Je kunt ruziën, maar een appgroepje werkt beter :)
In mijn straat zijn er ook 4 full electric auto's zonder eigen laadpaal, die 1 dubbele laadpaal delen.
Bij 15000 km/jaar, 6 km/kWh moet je een 60 kWh auto 1x per week laden.
Plan B is dan de (snel)lader bij de supermarkt, voetbal etc.
Of een krat pils voor een buurman met eigen paal.
Mijn buren kunnen tijdens een vakantie bij mij laden als ze de poes en planten in leven houden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:56
PauseBreak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:19:
[...]
Maar de toekomst zit niet in laadpalen. Die zit in laadunits geïntegreerd in lichtmasten. Die worden nu al hier en daar uitgerold. Het voordeel is meervoudig:
1) een lichtmast staat gemiddeld iedere 35m;
2) een lichtmast heeft al elektriciteit nodig dus de bedrading is al aanwezig;
3) je hoeft geen verkeersbesluiten meer te nemen voor het reserveren van een parkeerplaats met als doel het opladen van een elektrisch voertuig.
[…]
Dus, lichtmasten met geïntegreerde laadunits is de toekomst. De voorbeelden die ik ken hebben een 11kW en 22kW laadmogelijkheid in de lichtmast zitten. Dat is meteen prettig voor de toekomst en betekent ook dat het "waar kan ik opladen"-vraagstuk vanzelf verdwijnt.
Dit werkt alleen goed als er bij het plaatsen van de lichtmasten meteen rekening mee gehouden is bij het aanleggen van de electriciteitskabels. Je wilt ook overdag kunnen opladen als de lantaarnpaal uit staan (ze worden centraal geschakeld). Voor een of twee laadpunten is veel meer stroom nodig dan voor een lamp, en de electriciteit moet ook apart afgerekend kunnen worden. Daarom zit er in elke publieke laadpaal ook een electriciteitsmeter, en die moet bij lantaarnpaalladers dan via een aparte kabel aangesloten worden in een nabijgelegen electriciteitskastje.

Er is hier in Utrecht een paar jaar geleden een proef mee gedaan met een 16A (3,7 kW) laadpunt in twee bestaande lantaarnpalen, via een toevallig aanwezige loze ader in de bestaande stroomaansluiting. Na de introductie niks meer van gehoord, dus het lijkt geen succes te zijn geworden.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• PauseBreak
Wesco schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:35:
[...]

Dit werkt alleen goed als er bij het plaatsen van de lichtmasten meteen rekening mee gehouden is bij het aanleggen van de electriciteitskabels. Je wilt ook overdag kunnen opladen als de lantaarnpaal uit staan (ze worden centraal geschakeld). Voor een of twee laadpunten is veel meer stroom nodig dan voor een lamp, en de electriciteit moet ook apart afgerekend kunnen worden. Daarom zit er in elke publieke laadpaal ook een electriciteitsmeter, en die moet bij lantaarnpaalladers dan via een aparte kabel aangesloten worden in een nabijgelegen electriciteitskastje.

Er is hier in Utrecht een paar jaar geleden een proef mee gedaan met een 16A (3,7 kW) laadpunt in twee bestaande lantaarnpalen, via een toevallig aanwezige loze ader in de bestaande stroomaansluiting. Na de introductie niks meer van gehoord, dus het lijkt geen succes te zijn geworden.
Of lichtmasten centraal worden geregeld of niet hangt af van de gemeente/provincie trouwens (maar hier alleen de gemeente relevant). Er zijn gemeenten waar ze centraal worden geschakeld, waar ze per wijk of buurt worden geschakeld en zelfs waar ze actief worden geschakeld al naar gelang er activiteit in de buurt is die voldoet aan wat er is ingesteld (zie je vooral langs natuurgebieden/buitengebied).

Qua elektra onder de grond is er bijna nooit een probleem trouwens. Wel een aandachtspunt is de elektra in de lichtmast en dan vooral waarop deze zijn afgeregeld. De meeste LED-lichtmasten die ik ken zijn afgeregeld op 4A. De geïntegreerde laadunits van 11/22kW zijn dus ook niet achteraf in te bouwen op dit moment voor zover mij bekend. Het gaat om nieuwe lichtmasten.

Nee, merp!

• Wozmro
Ik denk zelf eerder aan meer snelladers bij supermarkten.

En er is ook niets mis met bijvoorbeeld meerdere keren laden van 40% naar 80% in plaats 1 keer van 10% naar 80%.

• Puppetmaster
Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:58:
En er is ook niets mis met bijvoorbeeld meerdere keren laden van 40% naar 80% in plaats 1 keer van 10% naar 80%.
Precies, daarom is een 10A 230V laadpunt op heel veel parkeerplekken (bijv met de lichtmast) ook genoeg.
Je zou elke dag bijv. maar 20-30 kWh bij hoeven laden, waarschijnlijk meestal minder.

De grap is dat erover geklaagd wordt bij EV’s, maar dat men dat voor PHEV’s juist helemaal goed vindt. _O-

• PauseBreak
Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:58:
Ik denk zelf eerder aan meer snelladers bij supermarkten.

Dat soort dingen is meer voor erbij. Als in, meer voor toeristische uitstapjes en dergelijke. Zie je hier in het grensgebied al regelmatig bij supermarkten dat er een 50-150kW lader staat.

Maar om mensen over de streep te krijgen die in appartementen of rijwoningen wonen (dus zonder eigen oprit en eigen laadmogelijkheid) zul je meer toe gaan naar zaken als lichtmasten met laadunits. Als je het goed doet kan je er ook een aardig deel netcongestie mee oplossen (wel afhankelijk van de regio want het is niet overal hetzelfde).

Nee, merp!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 02:16
Puppetmaster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:08:
[...]

Precies, daarom is een 10A 230V laadpunt op heel veel parkeerplekken (bijv met de lichtmast) ook genoeg.
Je zou elke dag bijv. maar 20-30 kWh bij hoeven laden, waarschijnlijk meestal minder.

De grap is dat erover geklaagd wordt bij EV’s, maar dat men dat voor PHEV’s juist helemaal goed vindt. _O-
Dan heb je veel laadverlies.
Het hele idee is dat we zuinig omgaan metenergie.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

de Peer

under peer review

Puppetmaster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:08:
[...]

Mensen die kunnen rekenen kiezen een EV.
PHEV mensen zijn niet zo kritisch ;)

• Wozmro
PauseBreak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:14:
[...]

Dat soort dingen is meer voor erbij. Als in, meer voor toeristische uitstapjes en dergelijke. Zie je hier in het grensgebied al regelmatig bij supermarkten dat er een 50-150kW lader staat.

Maar om mensen over de streep te krijgen die in appartementen of rijwoningen wonen (dus zonder eigen oprit en eigen laadmogelijkheid) zul je meer toe gaan naar zaken als lichtmasten met laadunits. Als je het goed doet kan je er ook een aardig deel netcongestie mee oplossen (wel afhankelijk van de regio want het is niet overal hetzelfde).
Ik moet zelf eerder denken aan het principe van Electra. Die zetten 8 á 10 snelladers op een rijtje met eigen trafo. Op de parking bij de supermarkt/shoppingcenter.

Maar toegegeven, momenteel zit er nog altijd een stukje anticipatie in. Ik heb gisteren geladen, rekening houdende dat ik daar tot maandag wel mee toekom, eventueel dinsdag ook nog. Maar waarschijnlijk maandagmiddag weer aan de lader.

• Overgeef Dave
  • Laatst online: 22:02
Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:04:
[...]

Ik moet zelf eerder denken aan het principe van Electra. Die zetten 8 á 10 snelladers op een rijtje met eigen trafo. Op de parking bij de supermarkt/shoppingcenter.
De aanwezigheid van Electra aan de Delhaize bij mij in de buurt heeft mij de zet gegeven om een ev aan te schaffen.
Ik rij 144 km per week(werkweek uitstapjes niet meegerekend), doe iedere zaterdag boodschappen.
Om de 2 weken, als ik die uitstapjes mee tel, laden tot 80%.
Het zou moeten lukken, in juni gaan we het zien.
Ik kan thuis niet laden tenzij in grootte kosten doe.
Er staat een carport in de tuin, maar die ligt op 50 meter van de elektriciteitskast.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Overgeef Dave schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:36:
Ik kan thuis niet laden tenzij in grootte kosten doe.
Er staat een carport in de tuin, maar die ligt op 50 meter van de elektriciteitskast.
Sleufje graven (kan ook met de hand, is goed tegen het luie zweet, elke dag een stukje en je komt er best wel). Kabel erin. Sleuf weer dicht. Dat hoeft dus niet meer te kosten dan het geld voor de kabel, wat je dan weer bespaart op de kosten van de sportschool. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Puppetmaster
kx22 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:53:
[...]
Klopt, maar als je hiermee een grotere groep ICE rijders kan overtuigen over te stappen op EV, dan is de energiebesparing nog steeds veel groter.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
de Peer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:00:
[...]

Mensen die kunnen rekenen kiezen een EV.
PHEV mensen zijn niet zo kritisch ;)
Mensen die het kunnen betalen bedoel je?
Ik kan prima rekenen maar daarmee kom ik er niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
kx22 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:53:
[...]
Het hele idee is dat we zo min mogelijk niet-groene energie verbruiken. Als het (op macro niveau) groen is, is die efficiëntie minder belangrijk.

• Wozmro
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:37:
[...]

Sleufje graven (kan ook met de hand, is goed tegen het luie zweet, elke dag een stukje en je komt er best wel). Kabel erin. Sleuf weer dicht. Dat hoeft dus niet meer te kosten dan het geld voor de kabel, wat je dan weer bespaart op de kosten van de sportschool. ;)
In mijn specifieke situatie zou het best lang duren voor ik die kabel terugverdiend zou hebben (alhoewel je het ook als een investering kan zien, een meerwaarde voor je woning).

Als ik zie dat je bij bijvoorbeeld Electra kan snelladen aan 39€c/kWh (met abo 10€/maand).

Dat is rekening houdende met capaciteitstarief(11kW) en in het geval geen eigen zonnepanelen (of ze leveren niet op moment van laden) al heel concurrentieel.

Pagina: 1 ... 399 400 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic