Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:05
assje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Dat heeft niet zo veel met eerlijk te maken; je bepaalt zelf welke condities je stelt. Ik reken dus juist wel zo. Lease heeft dan een voordeel van vaker een nieuwe auto en de vraag is of je dat de meerprijs waard vindt.
Ja precies. Maar dan is het dus niet zo dat je kan stellen “kopen is slimmer/goedkoper want je kan 12 jaar doen met een auto”. Maar er zitten veel mitsen en maren aan en ieders situatie is anders.

Als je goedkoop auto wil rijden, moet je sowieso wegblijven van nieuwe auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:59:
En als je goedkoop wil rijden sowieso wegblijven van een auto :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
fisherman schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:58:
Helemaal niet zinloos. Het geeft aan hoeveel schone schijn er op de weg rondrijdt.
Overigens zou ikzelf en de mensen die ik ken nooit een auto kopen die ze niet 3-4 keer kunnen betalen.
Het geeft wel aan hoe laag het autobezit in de toekomst gaat worden.
Die "schone schijn" is je eigen waardeoordeel. Als de bank bereid is je een lening te verstrekken om een auto te kopen dan kan je die auto betalen net zoals je een huis kan betalen als je daar een hypotheek voor kan krijgen. Of je de maandlasten die het oplevert kan of moet willen kunnen betalen is een heel andere afweging.

Die afweging hoef je in ieder geval niet voor een ander te maken. Naar mijn mening is dit ofwel afgunst naar leaserijders of een superioriteitsgevoel ten opzichte van mensen die lenen. Wat betekent uberhaubt "3-4x kunnen betalen"? Is dat voor of nadat je je volledige hypotheek hebt afgelost? Je kunt je auto namelijk ook gewoon financieren met een hypotheek op je woning (direct of indirect).

Het wordt inderdaad snel offtopic; daarom beter om dergelijke opmerkingen die geen waarde toevoegen gewoon achterwegen te laten. Hou het gewoon feitelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 07-06-2025 13:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:18
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Dat klopt ergens wel, maar dan is de vergelijking niet eerlijk meer. Want in het geval van die 3 leases heb je dus iedere 4 jaar een nieuwe auto. En in t geval van 12 jaar in 1 auto rijden niet.
Mijn huidige is rond de 7 jaar, ziet er nog uit als nieuw en ik mis niet direct iets van nieuwigheden (zit ook Android auto en carplay op), dus waarom zou ik dan elke 4 jaar een nieuwe kopen ? Ivgl met lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
fisherman schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Helemaal niet zinloos. Het geeft aan hoeveel schone schijn er op de weg rondrijdt.
Overigens zou ikzelf en de mensen die ik ken nooit een auto kopen die ze niet 3-4 keer kunnen betalen.
Het geeft wel aan hoe laag het autobezit in de toekomst gaat worden.
Maar goed, daar is weer een ander topic voor.
En toch wordt je raar aangekeken als je 50k van je 100k spaargeld stukslaat op een auto, terwijl iedereen het normaal vindt als je 50k spaargeld hebt en vervolgens leaset voor 1000 per maand.
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:13:

Je moet wel een buffertje overhouden, dus iemand die een auto van 5kK koopt zal iets van 1,5 ton hebben op de spaarrekening, voordat die een auto koopt.

Slechts een heel klein percentage van de bevolking koopt uberhaupt nieuwe auto's.
De meeste nieuwe auto's worden nog steeds bestuurd door lease ridders in huurauto's
Buffertje van 100k, moet genoeg zijn :D

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 07-06-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PaulC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Mijn huidige is rond de 7 jaar, ziet er nog uit als nieuw en ik mis niet direct iets van nieuwigheden (zit ook Android auto en carplay op), dus waarom zou ik dan elke 4 jaar een nieuwe kopen ? Ivgl met lease
Dat is prima. En in dat geval is het wellicht/waarschijnlijk goedkoper om te kopen (alhoewel je op een gegeven moment ook je onderhoud niet moet gaan vergeten mee te rekenen…)

Maar er zijn ook mensen die - wss idd voor wat meer geld - nieuw blijven rijden. Dat is toch ook niet zo moeilijk te verzinnen? En voor die mensen is lease soms voordeliger.

Eigenlijk is t simpel:
Is t eens wedstrijdje zo goedkoop mogelijk auto rijden? -> dan zijn nieuwe auto’s sowieso nicht im frage. Lekker oude occasions kopen.
Is t een wedstrijdje zo goedkoop mogelijk relatief niet al te oud blijven rijden? -> auto’s kopen van een jaar of 4 oud en telkens na 3 of 4 jaar inruilen. En hopen dat je geen miskoop doet.
Is t een wedstrijdje zo voordelig mogelijk nieuw rijden? -> private lease, of kopen en na 4 a 5 jaar geluk hebben met je afschrijving.

Hoe dan ook is t altijd een dure bezigheid.

Enneh. Wat heeft dit eigenlijk met EV’s te maken?

[ Voor 37% gewijzigd door Prullenbak84 op 07-06-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Dat is prima. En in dat geval is het wellicht/waarschijnlijk goedkoper om te kopen.

Maar er zijn ook mensen die - wss idd voor wat meer geld - nieuw blijven rijden. Dat is toch ook niet zo moeilijk te verzinnen? En voor die mensen is lease soms voordeliger.
Ik denk dat lease in ieder geval minder onzekerheid geeft over de kosten (al dan niet hoger of lager), omdat je de waardedaling/afschrijving niet heel zeker weet (bij privé aanschaf).
Zeker bij een EV was dit heel erg gokken, ivm wispelturige overheid en ontwikkeling techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
mitsumark schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat lease in ieder geval minder onzekerheid geeft over de kosten (al dan niet hoger of lager), omdat je de waardedaling/afschrijving niet heel zeker weet (bij privé aanschaf).
Zeker bij een EV was dit heel erg gokken, ivm wispelturige overheid en ontwikkeling techniek.
Ook dat is iets wat meespeelt. Mede de toch wel nijdig lage inruil die ik voor mijn auto kreeg na 5 jaar, heeft meegespeeld in mijn beslissing om nu te private leasen. Nu weet ik gewoon wat deze auto mij kost de komende 5 jaar (op de MRB na dan, maar dat weet sowieso he-le-maal niemand hahaha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:18
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:05:
[...]
Is t een wedstrijdje zo goedkoop mogelijk relatief niet al te oud blijven rijden? -> auto’s kopen van een jaar of 4 oud en telkens na 3 of 4 jaar inruilen. En hopen dat je geen miskoop doet.
Of je probeert telkens de 4 jaar oude einde-lease van je vrouw over te kopen O-)
(waar je zelf 4 jaar mee hebt kunnen rijden en evalueren)
En rijdt er dan tot op zijn 12e jaar mee verder 8)
#repeat

Nb: geldt zowel voor EV's als hybrides vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PaulC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:33:
[...]

Of je probeert telkens de 4 jaar oude einde-lease van je vrouw over te kopen O-)
(waar je zelf 4 jaar mee hebt kunnen rijden en evalueren)
En rijdt er dan tot op zijn 12e jaar mee verder 8)
#repeat

Nb: geldt zowel voor EV's als hybrides vermoed ik
Haha ja dat is ongeveer hetzelfde, maar verkleint wel de kans op een miskoop aanzienlijk;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Himalaya schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Maar bij kopen heb je na 3 jaar nog wel een auto voor de deur staan. Bij lease mag je hem weer inleveren.
En bij kopen mis je een pak rendement op een kapitaal van 40k.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:33

3_s

Allemaal goed en wel, maar dit heeft niets met EV’s te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3_s schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:22:
Allemaal goed en wel, maar dit heeft niets met EV’s te maken...
Als iemand de kt geen EV te willen rijden onwille van een vals verwachting rond afschrijving tov een ICE, dan heeft her er wel mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Tommie12 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Als iemand de kt geen EV te willen rijden onwille van een vals verwachting rond afschrijving tov een ICE, dan heeft her er wel mee te maken.
Voor die persoon wel.............maar voor ons?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kodess schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:47:
[...]

20.000 euro afschrijving in 3 jaar? Ik heb nog geen Model 3 gezien die 20k was en maar 30k km erop had staan.
Want die lease prijs is met maar 10k km per jaar.

+ De eerste jaren is de afschrijving het hardst, dus als je inderdaad erg kortzichtig naar 3 jaar kijkt kan lease voordeliger lijken.
Dat klopt wel hoor. Ik heb mijn Model 3 voor 20k verkocht waar 30k op stond.

De verkoopprijs is altijd hoger dan de inkoopprijs. Dus dat klopt dat jij ze niet voor de inkoopprijs te koop ziet staan. Je auto is altijd een paar duizend minder waard dan dat jij op autotrack ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Ook dat is iets wat meespeelt. Mede de toch wel nijdig lage inruil die ik voor mijn auto kreeg na 5 jaar, heeft meegespeeld in mijn beslissing om nu te private leasen. Nu weet ik gewoon wat deze auto mij kost de komende 5 jaar (op de MRB na dan, maar dat weet sowieso he-le-maal niemand hahaha)
Als ik zie wat ik in 5jr kwijt ben voor private lease. €400x60m=€24.000. Volgens jaar staat er 90.000 op de teller ommenabij. EVs schrijven als een malle af en ik verwacht dat de verkoopprijs dik onder de €15.000 is. Huidige E-C4 kan je rond de 17k kopen met 60.000 op de teller. Als ik €24.000+€13.000 doe kom ik op €37.000. Dat is de cataloguswaarde van de auto. Daarnaast is alle onderhoud en reparaties betaald. Private lease was echt zo slecht niet.

Ik denk dat onze volgende auto private occassion lease wordt. Dat scheelt ook weer wat centen en ik hoef niet perse een nieuwe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Dat klopt wel hoor. Ik heb mijn Model 3 voor 20k verkocht waar 30k op stond.

De verkoopprijs is altijd hoger dan de inkoopprijs. Dus dat klopt dat jij ze niet voor de inkoopprijs te koop ziet staan. Je auto is altijd een paar duizend minder waard dan dat jij op autotrack ziet.
Maar dan geen 3 jaar oud, anders is het oplichting..
2019 zie ik nog, 2020 maybe, maar 2021 en zeker 2022 zit toch echt dichter bij de 30k.
https://www.autotrack.nl/...Field=prijs&sortOrder=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
aschja schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Als ik zie wat ik in 5jr kwijt ben voor private lease. €400x60m=€24.000. Volgens jaar staat er 90.000 op de teller ommenabij. EVs schrijven als een malle af en ik verwacht dat de verkoopprijs dik onder de €15.000 is. Huidige E-C4 kan je rond de 17k kopen met 60.000 op de teller. Als ik €24.000+€13.000 doe kom ik op €37.000. Dat is de cataloguswaarde van de auto. Daarnaast is alle onderhoud en reparaties betaald. Private lease was echt zo slecht niet.

Ik denk dat onze volgende auto private occassion lease wordt. Dat scheelt ook weer wat centen en ik hoef niet perse een nieuwe auto.
Dat is dan weer niet alleen EV, ook een Golf ICE laat gelijke cijfers zien.
400 was waarschijnlijk incl subsidie, ook bijna 100 per maand, verder geen slechte deal, vergelijkbaar met kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 21:21
Voorlopig nog niet concreet maar ik ben wel al even aan het rondkijken.
Op vandaag rij ik met veel plezier met een i4 M50,aan 60.000 km/jaar.
Binnenkort zal ik mijn wagen vervangen en twijfel ik over volgende: (zakelijk & vanaf nu max 40.000 km/jaar)
Ik ben een autoliefhebber, en kan wel wat extra ruimte gebruiken.

- Xpeng G9 performance
- Kia EV9
- BMW i5 40i of M60 (tweedehands)

Welke zou jullie voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
St_frederik schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:43:

- Xpeng G9 performance
- Kia EV9

De Xpeng sowieso niet, want Chinees.
Tussen de twee dan de BMW, want geen SUV en Europees. 👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorlopig nog niet concreet maar ik ben wel al even aan het rondkijken.
Op vandaag rij ik met veel plezier met een i4 M50,aan 60.000 km/jaar.
Binnenkort zal ik mijn wagen vervangen en twijfel ik over volgende: (zakelijk & vanaf nu max 40.000 km/jaar)
Ik ben een autoliefhebber, en kan wel wat extra ruimte gebruiken.

- Xpeng G9 performance
- Kia EV9

Extra ruimte wil je toch alleen als je die nodig hebt.
De eerste 2 vallen voor mijn meer in de categorie ‘bus’ en niet auto.
Maar ook de i5 is gewoon te groot want boven de 5m.

A6 etron is net iets compacter, en waarschijnlijk dus leuker om mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Peter-036 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Voor die persoon wel.............maar voor ons?
Wie is “ons”? Ev rijders? Ook die kunnen (redelijk terecht denk ik) bang zijn voor de hoge afschrijving of hebben daar al mee te maken gehad. Meer dan bij een ICE. En daar kan private lease een oplossing voor zijn.

Maaar t is wat ver gezocht om t dan on topic te noemen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:23:
[...]

In die zin ook wel. Ook EV rijders kunnen (redelijk terecht denk ik) bang zijn voor de hoge afschrijving of hebben daar al mee te maken gehad. Meer dan bij een ICE. En daar kan private lease een oplossing voor zijn.

Maaar t is wat ver gezocht om t dan on topic te noemen ;)
Dat kan je zo oplossen door je auto wat langer te houden.
Waarom elke 3 jaar wisselen als een auto prima 200k en 15 jaar kan rijden.
Onze privé auto houden we altijd 10 jaar en kopen we meestal als recente tweedehands. Dan is afschrijving een pak minder spannend hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@St_frederik reviews over de A6/Q6 zijn allemaal positief. Verbruik technisch kan je dan beter de A6 nemen, voor iets meer ruimte zijn tweelingbroer de Q6. (Technisch exact hetzelfde platform alleen de koets verschilt dus).
Eens dus met de suggestie van @Tommie12 ik ga zelf ook even naar de Q6/Macan kijken als mogelijke opvolger van mijn E-tron 55 al zal ik dan wel op ruimte ook in moeten leveren maar de E-tron Q8 is ook serieus echt groot en dat zie je ook terug in het verbruik natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 08-06-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:30:
@St_frederik reviews over de A6/Q6 zijn allemaal positief. Verbruik technisch kan je dan beter de A6 nemen, voor iets meer ruimte zijn tweelingbroer de Q6. (Technisch exact hetzelfde platform alleen de koets verschilt dus).
Eens dus met de suggestie van @Tommie12 ik ga zelf ook even naar de Q6/Macan kijken als mogelijke opvolger van mijn E-tron 55 al zal ik dan wel op ruimte ook in moeten leveren maar de E-tron Q8 is ook serieus echt groot en dat zie je ook terug in het verbruik natuurlijk.
De oude etron was vooral groot aan de buitenkant, en leverde niet zo veel binnenruimte. De A6 en Q6 zijn binnenin niet veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:36:
[...]

De oude etron was vooral groot aan de buitenkant, en leverde niet zo veel binnenruimte. De A6 en Q6 zijn binnenin niet veel kleiner.
Het zit vooral in de ruimte op de achterbank tot aan de voorstoelen. Hier is de oude E-tron toch echt wel veel ruimer. Ook de kofferbak is 70l groter dan die van de Q6. Probleem is dat er weinig auto’s zijn die die ruimte daar kunnen evenaren zonder inderdaad richting zo’n halve bus te gaan :) . Mijn kinderen zullen zich dus mogelijk maar moeten gaan schikken :+ luxe problemen gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 08-06-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Dat kan je zo oplossen door je auto wat langer te houden.
Waarom elke 3 jaar wisselen als een auto prima 200k en 15 jaar kan rijden.
Onze privé auto houden we altijd 10 jaar en kopen we meestal als recente tweedehands. Dan is afschrijving een pak minder spannend hoor.
Ja joh. Laten we de hele afgelopen 2 pagina’s even herhalen.

Of, gek idee, lees ff terug 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:50
Prullenbak84 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Das niet altijd zo.

Veel tweedehands auto's zijn tegenwoordig ook flink aan de prijs. Tel daarbij op dat bij een nieuwe auto alles nog vers is, dus minder onderhoud en volledige garantie. Daarnaast worden er soms flinke kortingen gegeven op nieuwe auto's.

Dan kan een nieuwe EV soms een prima optie zijn om goedkoop te rijden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mitsumark schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Maar dan geen 3 jaar oud, anders is het oplichting..
2019 zie ik nog, 2020 maybe, maar 2021 en zeker 2022 zit toch echt dichter bij de 30k.
https://www.autotrack.nl/...Field=prijs&sortOrder=asc
Mijn Tesla was van 30 december 2022, verkocht voor 20k.
Kon hem aan de straatstenen niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Was het gedwongen verkoop dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Puppetmaster op 08-06-2025 20:57 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
HandyLumberjack schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Veel tweedehands auto's zijn tegenwoordig ook flink aan de prijs.
Ik zei niet dat tweedehands rijden wel goedkoop was :D haha

Nee, maar zonder gekheid: natuurlijk is er altijd wel een situatie en een mits en een maar...Maar over het algemeen is auto's kopen (of leasen) gewoon een dure hobby en nieuw (nogmaals: over het algemeen, blijkbaar moet je dat er altijd expliciet bij zeggen...) duurder dan tweedehands. Logisch toch. (waarmee ik niet zeg dat je t niet moet doen. Ik vind t zelf ook leuker, onder andere vanwege de punten die jij noemt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
En daarbij; als niemand meer nieuw koopt, komt er ook geen nieuwe aanwas in tweedehands. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

- Xpeng G9 performance
- Kia EV9

Xpeng zou ik ver van blijven. Chinees, dus inefficiënt, storende software, privacy staat ter discussie en je weet nooit of een bepaald merk over enkele jaren nog bestaat.

EV9 vind ik een lompe en lelijke bak. Met bijbehorend verbruik.

i5 M60 heb ik zelf naar gekeken. Range valt tegen. Laadsnelheid ook. Prestaties ok-ish. Wel een mooie auto, zeker van binnen. Zou van deze drie mijn duidelijke voorkeur hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

DS7 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:25:
Xpeng zou ik ver van blijven. Chinees, dus inefficiënt, storende software, privacy staat ter discussie en je weet nooit of een bepaald merk over enkele jaren nog bestaat.
Dit soort claims kun je natuurlijk ook hard maken met onderbouwing, toch?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Psycho_Mantis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:41:
[...]

Mijn Tesla was van 30 december 2022, verkocht voor 20k.
Kon hem aan de straatstenen niet kwijt.
Dus deze auto's zit nog wel 8-10k onderhandelingsruimte in? Goed om te weten.
https://www.marktplaats.n...RICE|sortOrder:INCREASING

ANWB denkt aan: veiling 24k, inruilen 26k.
(maar eerlijk gezegd lijkt mij hun schatting van mij huidige auto ook aan de hoge kant, dus minder is misschien ook realistisch)

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 08-06-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Prullenbak84 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Ik zei niet dat tweedehands rijden wel goedkoop was :D haha

Nee, maar zonder gekheid: natuurlijk is er altijd wel een situatie en een mits en een maar...Maar over het algemeen is auto's kopen (of leasen) gewoon een dure hobby en nieuw (nogmaals: over het algemeen, blijkbaar moet je dat er altijd expliciet bij zeggen...) duurder dan tweedehands. Logisch toch. (waarmee ik niet zeg dat je t niet moet doen. Ik vind t zelf ook leuker, onder andere vanwege de punten die jij noemt.)
De reden waarom ik het benoem is omdat ik tot kort geleden inderdaad onder de veronderstelling was dat tweedehands rijden eigenlijk altijd goedkoper is.

Maar als je wat meer rijdt en op zoek bent naar een compacte (A/B segment) auto, dan is een nieuwe EV goedkoper qua TCO vaak goedkoper dan een nieuwe of zelfs (flink oude) tweedehands benzine of diesel auto.

En als je wat meer lange afstanden rijdt moet die auto wel een redelijke range hebben en fatsoenlijk (3-fase) kunnen laden.

Compacte tweedehands EV's zijn momenteel eigenlijk geen optie omdat die er nauwelijks zijn met redelijke specificaties. En degene die er zijn, zijn ook maar beperkt goedkoper dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HandyLumberjack schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:11:
[...]

Compacte tweedehands EV's zijn momenteel eigenlijk geen optie omdat die er nauwelijks zijn met redelijke specificaties. En degene die er zijn, zijn ook maar beperkt goedkoper dan een nieuwe.
Niet onlogisch gezien die compactere EV’s wel pas recent op de markt gekomen zijn. Zeker de ‘iets betere’ met goede range en redelijk snel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mitsumark schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Dus deze auto's zit nog wel 8-10k onderhandelingsruimte in? Goed om te weten.
https://www.marktplaats.n...RICE|sortOrder:INCREASING

ANWB denkt aan: veiling 24k, inruilen 26k.
(maar eerlijk gezegd lijkt mij hun schatting van mij huidige auto ook aan de hoge kant, dus minder is misschien ook realistisch)
Uit mijn ervaring is de indicatie op ANWB altijd aan de hoge kant.
Maar ik denk dat er ook veel tesla’s te koop staan waarvan de verkoper hoopte er meer voor te krijgen. Maar het feit is, er zijn er veel uit de lease gekomen en niet iedereen wilt meer een Tesla (zoals ik).
Als je er wel 1 wilt is dat natuurlijk gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Tommie12 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Niet onlogisch gezien die compactere EV’s wel pas recent op de markt gekomen zijn. Zeker de ‘iets betere’ met goede range en redelijk snel laden.
Auto's als de Renault Zoe 50, Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn al wel een jaartje of 5 op de markt, maar het zijn geen leasetoppers zoals de Model 3 destijds, waarmee de tweedehandsmarkt nu overspoeld wordt.

Het lijkt me ook niet vreemd als EV's uit het A en B segment (met goede range en redelijk snel laden) op de langere termijn ook veel minder (in % en €) afschrijven als de grotere EV's. Zo ik het bij de ICE's namelijk ook.

[ Voor 19% gewijzigd door HandyLumberjack op 08-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
@HandyLumberjack ioniq 28kWh of evt een eUP 2020 of de Skoda/ Seat versie
9-12k
Of, desnoods, Dacia spring voor 12k
De Ioniq is vrij goed op lange afstanden door laag verbruik en redelijk vlot snelladen

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 08-06-2025 20:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Psycho_Mantis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:57:
[...]
niet iedereen wilt meer een Tesla (zoals ik).
Dus je wilde zsm van een auto af die wel 30k waard was (getuige het huidige vergelijkbare aanbod), maar je weggedaan hebt voor 20k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:20:
9-12k
De Ioniq is vrij goed op lange afstanden door laag verbruik en redelijk vlot snelladen
Zeker geen slechte auto’s, maar die zijn niet in grote hoeveelheden op de markt gekomen.

Enkel met de Ioniq zou ik afstanden van boven de 200km willen doen, de anderen zijn daar een stuk minder voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Eens,
Maar is dus een goede optie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BarryH schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:20:
9-12k
Die heb ik ook overwogen, maar ik heb voor mijn "nieuwe" auto de volgende minimale specificaties gehanteerd:

WLTP: 300km
AC laden: 11kW
DC laden (gemiddelde van een sessie): 50kW

Die auto's die jij noemt voldoen aan geen van de criteria (m.u.v. het DC laden van de Ioniq).

Het is niet dat ik me daar niet mee zou redden, want ik heb ook jarenlang met een E-Golf gereden. Maar ik vindt het te beperkend, en het betekent ook extra kosten voor het vaker DC/ openbaar AC laden.

Uiteindelijk is het een nieuwe Hyundai Inster geworden a €18.400,- (incl. €3k SEPP), die voldoet ruimschoots aan mijn criteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Dat is ook een mooie keuze
Maar nu niet te krijgen (nu 22-23k)

[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 08-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Termy schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Dit soort claims kun je natuurlijk ook hard maken met onderbouwing, toch?
Uiteraard.

Je kan zelf gewoon prima opzoeken (EV database bv) dat Chinese auto’s minder efficiënt zijn dan bv Tesla’s en dat compenseren met een grotere accu (waardoor gewicht toeneemt).

Dat privacy een probleem is bij Chinese merken kun je vast zelf ook bedenken. Maar hier heb je een bron: https://www.autoweek.nl/a...acy-spionage-en-garantie/

Verder is er een hoop gedoe in China, waar veel dealers over de kop gaan omdat de producenten maar nieuwe auto’s blijven sturen die niet verkocht zijn. Er is een onderzoek lopende naar de vele gebruikte auto’s met slecht 10 km op de teller. Verder zijn er veel berichten over betaalachterstanden, zowel ter zake van personeel als leveranciers.

Er zijn heel veel merken daar en die doen steeds gekker om te overleven. Enorme kortingen. En ze maakten daar al verlies op iedere EV.

Gewoon geen gezonde situatie. En als de producent failliet gaat heb je als eigenaar een probleem.

Hoe dan ook: ik raad iedereen af om een Chinese auto te kopen. In aanschaf zijn ze wel goedkoper, maar TCO is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BarryH schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:40:
Dat is ook een mooie keuze
Maar nu niet te krijgen (nu 22-23k)
Zelfs als ik nu zou moeten kiezen zou ik de Inster verkiezen boven de door jouw genoemde auto's. De Inster is gewoon veel breder inzetbaar. En in mijn situatie rij ik daarmee nog steeds goedkoper qua TCO dan en 15 jaar oude Aygo.

En als je de kortere resterende levensduur, duurder onderhoud en hogere laadkosten van de genoemde auto's meeneemt vraag ik met af of ze een lagere TCO hebben.

Die up/citygo/mii en de Spring zijn ook vrij vatbaar voor batterijdegradatie, en in de winter blijft er dan wel erg weinig range over na een paar jaar. Als je hem enkel als bijv. woon-werk auto hebt, en je die afstand met gemak kan halen is dat prima, maar voor mijn gebruik eigenlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-06-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
mitsumark schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:33:
[...]
Dat is dan weer niet alleen EV, ook een Golf ICE laat gelijke cijfers zien.
400 was waarschijnlijk incl subsidie, ook bijna 100 per maand, verder geen slechte deal, vergelijkbaar met kopen.
Geen idee wat je precies bedoelt. Maar een e-c4 is 100% EV. €367 incl subsidie zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

DS7 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:12:
[...]

Uiteraard.

Je kan zelf gewoon prima opzoeken (EV database bv) dat Chinese auto’s minder efficiënt zijn dan bv Tesla’s en dat compenseren met een grotere accu (waardoor gewicht toeneemt).

Dat privacy een probleem is bij Chinese merken kun je vast zelf ook bedenken. Maar hier heb je een bron: https://www.autoweek.nl/a...acy-spionage-en-garantie/

Verder is er een hoop gedoe in China, waar veel dealers over de kop gaan omdat de producenten maar nieuwe auto’s blijven sturen die niet verkocht zijn. Er is een onderzoek lopende naar de vele gebruikte auto’s met slecht 10 km op de teller. Verder zijn er veel berichten over betaalachterstanden, zowel ter zake van personeel als leveranciers.

Er zijn heel veel merken daar en die doen steeds gekker om te overleven. Enorme kortingen. En ze maakten daar al verlies op iedere EV.

Gewoon geen gezonde situatie. En als de producent failliet gaat heb je als eigenaar een probleem.

Hoe dan ook: ik raad iedereen af om een Chinese auto te kopen. In aanschaf zijn ze wel goedkoper, maar TCO is een ander verhaal.
Als dit het is dan ben ik niet onder de indruk. Hele legers auto's zijn minder efficiënt dan de model 3 en daar hoor ik je niet over klagen.

Wat privacy betreft, ook daar wordt slechts de indruk gewekt dat er een probleem is maar geen concrete aanwijzingen dat het zo is.

Hoe het gaat met garantie etc is idd de vraag. Net zoals dat met Tesla, Lucid, etc is. Zie bv het verhaal over Chevrolet dat aangehaald werd.

Dit klinkt allemaal niet anders dan de bangmakerij destijds over Japanse en later Koreaanse auto's.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:31
Eens een grafiekje tussendoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbaPUlSqO--tPP69b_pq0GyB7Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7OyzUX56tCksqfPNfrERHwN.jpg?f=fotoalbum_large

De groei van de vraag naar fossiele brandstoffen in de wegtransport is stilgevallen volgens de iea.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Termy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Als dit het is dan ben ik niet onder de indruk. Hele legers auto's zijn minder efficiënt dan de model 3 en daar hoor ik je niet over klagen.

Wat privacy betreft, ook daar wordt slechts de indruk gewekt dat er een probleem is maar geen concrete aanwijzingen dat het zo is.

Hoe het gaat met garantie etc is idd de vraag. Net zoals dat met Tesla, Lucid, etc is. Zie bv het verhaal over Chevrolet dat aangehaald werd.

Dit klinkt allemaal niet anders dan de bangmakerij destijds over Japanse en later Koreaanse auto's.
Ik heb 2 jaar/50.000km. een chinees (MG ZS) gereden. Op een beurtje na (zonder bijzonderheden), heeft die auto nooit de garage gezien, en dat is toch best netjes

Maar wel een boel andere zaken waardoor ik niet zo snel een chinees zou kopen:

- dun plaatwerk waar snel deuken in komt door steenslag.
-roest aan de onderzijde
-verf die afbladderd en roest in de felsnaden onderaan de portieren.
-software problemen.
-bekleding die erg snel slijt/rekt en niet meer mooi is.
-handshake met laadpalen ging regelmatig niet goed.
-bekleding in de kofferbak die ontzettend gaat pluizen als je hem een keer stofzuigt.

De ene chinese EV is de andere niet natuurlijk, en een MG is het lagere segment. Maar het viel mij tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-06-2025 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Chinese EV’s hebben natuurlijk ook geopolitieke nadelen. Wie zich druk maakt om Musk, kan imo ook niet voor Chinees gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Termy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Het zou ook raar zijn als ik mij ging richten op andere modellen als de vraagstelling specifiek over 3 genoemde modellen gaat.

Als je goed leest, dan zie je dat ik ook bij de EV9 het heb over het idioot hoge verbruik.

En bij de BMW klaag ik over de range die een combinatie is van verbruik en grootte van de accu.

Overigens, geen idee waarom je Tesla vertaalt naar Model 3. Dat is geen eerlijk vergelijk met de 3 genoemde modellen. Maar ik vergelijk ook niet met de Model 3.

De kans dat Tesla failliet gaat is klein. Die maken winst op de EV's... als enige! Lucid: ja. Die zou ik ook afraden. Lucid gaat het vrijwel zeker niet redden. Chevrolet zal wel door blijven akkeren, maar voor Chevrolet (en de Europese merken) geldt wel dat ze er al heel lang zijn en niet in eigen land, waar vrijwel alle afzet heen gaat, ruim 200 concurrerende merken zijn (merken, niet modellen, dat is een veelvoud) en er een grote shake-out plaats gaat vinden.

Verder heeft het niet zoveel te maken met bangmakerij. Ik snap best dat obv aanschafprijs het voordelig lijkt, maar TCO is een ander plaatje. Chinezen hebben ook andere voorkeuren en dat merk je ook terug. Zo rijden ze vrijwel allemaal als een dweil, of in ieder geval teveel op comfort gericht zoals een oude Fransoos, of erger nog: Amerikaan. Net zoals de Model 3 'dom' genoeg een echte sedan is. Wat voor de Europese markt een blunder is (maar niet voor de Amerikaanse en Chinese markt, vandaar de aanhalingstekens).

En dat privacy een probleem is, is in het verleden maar al te vaak gebleken. Er zijn weldegelijk aanwijzingen, dat is iets anders als dat de omvang meteen duidelijk is. Maar goed, om dezelfde reden heb ik nooit een Android telefoon gewild. Deze week in het nieuws dat ik daar best gelijk in had. ;)

Ieder voor zich, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat iemand een Chinese EV koopt. In de toekomst misschien. Maar ik zou eerst eens aankijken welke merken zich staande weten te houden. Want ook BYD loopt tegen grote problemen aan in China. Teveel onzekerheden, teveel nadelen.

En dat komende van iemand die een van de eerste Model S kocht (was ook een gok, maar in ieder geval een gok op de zaak die gedekt werd door een lachwekkend lage bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 22:42
DS7 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Het zou ook raar zijn als ik mij ging richten op andere modellen als de vraagstelling specifiek over 3 genoemde modellen gaat.

Als je goed leest, dan zie je dat ik ook bij de EV9 het heb over het idioot hoge verbruik.

En bij de BMW klaag ik over de range die een combinatie is van verbruik en grootte van de accu.

Overigens, geen idee waarom je Tesla vertaalt naar Model 3. Dat is geen eerlijk vergelijk met de 3 genoemde modellen. Maar ik vergelijk ook niet met de Model 3.

De kans dat Tesla failliet gaat is klein. Die maken winst op de EV's... als enige! Lucid: ja. Die zou ik ook afraden. Lucid gaat het vrijwel zeker niet redden. Chevrolet zal wel door blijven akkeren, maar voor Chevrolet (en de Europese merken) geldt wel dat ze er al heel lang zijn en niet in eigen land, waar vrijwel alle afzet heen gaat, ruim 200 concurrerende merken zijn (merken, niet modellen, dat is een veelvoud) en er een grote shake-out plaats gaat vinden.

Verder heeft het niet zoveel te maken met bangmakerij. Ik snap best dat obv aanschafprijs het voordelig lijkt, maar TCO is een ander plaatje. Chinezen hebben ook andere voorkeuren en dat merk je ook terug. Zo rijden ze vrijwel allemaal als een dweil, of in ieder geval teveel op comfort gericht zoals een oude Fransoos, of erger nog: Amerikaan. Net zoals de Model 3 'dom' genoeg een echte sedan is. Wat voor de Europese markt een blunder is (maar niet voor de Amerikaanse en Chinese markt, vandaar de aanhalingstekens).

En dat privacy een probleem is, is in het verleden maar al te vaak gebleken. Er zijn weldegelijk aanwijzingen, dat is iets anders als dat de omvang meteen duidelijk is. Maar goed, om dezelfde reden heb ik nooit een Android telefoon gewild. Deze week in het nieuws dat ik daar best gelijk in had. ;)

Ieder voor zich, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat iemand een Chinese EV koopt. In de toekomst misschien. Maar ik zou eerst eens aankijken welke merken zich staande weten te houden. Want ook BYD loopt tegen grote problemen aan in China. Teveel onzekerheden, teveel nadelen.

En dat komende van iemand die een van de eerste Model S kocht (was ook een gok, maar in ieder geval een gok op de zaak die gedekt werd door een lachwekkend lage bijtelling).
Ik zou me zelf eerder druk maken over legacy auto het wel gaat redden, BYD is zo gigantisch groot, dat is niet voor te stellen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
aschja schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Geen idee wat je precies bedoelt. Maar een e-c4 is 100% EV. €367 incl subsidie zelfs.
Ik bedoel dat een ICE net zo goed veel afschrijft en dezelfde cijfers laat zien, Specifiek EV schrijft niet als een malle af, álle auto's schrijven als een malle af (de eerste 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:31
Het zou best kunnen dat er weer/nog meer een trend ontstaat richting coachbuilding:

YouTube: Exposed! BATTERY SECRETS of China’s NO.1 Manufacturer + EV Skateboar...

op deze manier is een link plaatsen vooral linkdroppen , iets meer context/ eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 05-08-2025 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wozmro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:07:
Het zou best kunnen dat er weer/nog meer een trend ontstaat richting coachbuilding:

YouTube: Exposed! BATTERY SECRETS of China’s NO.1 Manufacturer + EV Skateboar...
Kun je wat meer delen dan enkel je zinnetje zonder context/quote en een YT filmpje wat qua naam duidelijk clickbait is?

De term 'Coachbuilding' is op heel GoT maar liefst 6x genoemd - ik moest zelf even schakelen om de term te snappen - dankzij de andere posts overigens.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ecological schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Ik zou me zelf eerder druk maken over legacy auto het wel gaat redden, BYD is zo gigantisch groot, dat is niet voor te stellen.
Evergrande was ook groot.

De afgelopen maanden zijn tientallen BYD dealers in China failliet gegaan. En er zijn enorme voorraden onverkochte auto’s. De betaaltermijn voor leveranciers is 270 dagen en dan nog hebben ze nu al bij grote leveranciers een betaalachterstand van ruim een half jaar! Personeel wordt ook niet betaald.

Het komt op mij over als een Evergrande scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
De kans dat Tesla failliet gaat is klein. Die maken winst op de EV's... als enige!
Het is maar net naar welke metric je kijkt. Tesla heeft een koers die nog altijd is gebaseerd op luchtkastelen in vergelijking met de competitie, heel lage financieringskosten wat geen garantie is voor de toekomst, inkomsten uit carbon credits die geen garantie voor de toekomst hebben. Dan verder geen nieuwe modellen en de hele situatie rondom Musk.

Persoonljik zou ik Tesla op dit moment als groter risico zien dan welke andere fabrikant dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:16:
[...]

Personeel wordt ook niet betaald.
Oeigoers “personeel” zijn ze ook niet gewend te betalen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

assje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Het is maar net naar welke metric je kijkt. Tesla heeft een koers die nog altijd is gebaseerd op luchtkastelen in vergelijking met de competitie, heel lage financieringskosten wat geen garantie is voor de toekomst, inkomsten uit carbon credits die geen garantie voor de toekomst hebben. Dan verder geen nieuwe modellen en de hele situatie rondom Musk.

Persoonljik zou ik Tesla op dit moment als groter risico zien dan welke andere fabrikant dan ook.
Dan vermoed ik dat je weinig kaas gegeten hebt van bedrijfseconomie.

Sowieso is het wat bijzonder om problemen die in de toekomst wellicht kunnen optreden als groter in te schatten dan problemen die al langere tijd concreet spelen.

Verder is vorig jaar de Model 3 vernieuwd, recent nog de Model Y en staat er een refresh van de Model S en X voor dit jaar gepland...

Zou het kunnen dat jouw persoonlijke visie over Musk maakt dat je hoopt dat het slechter zal gaan met Tesla in de toekomst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Als investering en kans op rendement: ja (vanwege de huidige opgeblazen koers), als voortbestaan voor EV eigenaren: nee ;) Daarvoor hebben ze simpelweg een te goede bottomline, en teveel cash op de bank.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

_eLMo_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Als investering en kans op rendement: ja (vanwege de huidige opgeblazen koers), als voortbestaan voor EV eigenaren: nee ;) Daarvoor hebben ze simpelweg een te goede bottomline, en teveel cash op de bank.
Ook al denk ik dat je prima rendement kan maken op Tesla: vooral eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb wel met een schuin ook gekeken om onze Model Y te verkopen en een tweedehands VW ID.Buzz aan te schaffen. Vooral om een Europees merk te rijden. Ik durf het echter niet echt aan, als ik kijk naar de problemen die er nog steeds zijn bij VAG qua tekort aan HV-monteurs, qua onderdelen die niet duurzaam blijken. En daarnaast zijn de onderhoudskosten een flink stuk hoger.
Andere optie is/was de BMW iX3, maar die is toch een stukje kleiner, en waarschijnlijk nog duurder in onderhoud.

Voor de gemiddelde Nederlander telt de portemonnee flink en heeft Tesla nog steeds een erg competitief aanbod. De storm rondom DOGE/USA waait wel weer over.

Voorlopig heb ik de grootste afschrijving gehad (RWD uit december 2022) en rijd ik lekker door. Ik vermoed tot de auto een nieuwe accu nodig heeft en met een LFP accu kon dat nog wel eens een tijdje duren :Y)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:25:
Zou het kunnen dat jouw persoonlijke visie over Musk maakt dat je hoopt dat het slechter zal gaan met Tesla in de toekomst?
Zeker weten, en eigenlijk was ik voordat Musk deze afslag nam al geen fan van Tesla. Hou je er wel rekening mee dat jij wellicht zaken ook wat zonniger ziet dan ze zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

assje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Zeker weten, en eigenlijk was ik voordat Musk deze afslag nam al geen fan van Tesla. Hou je er wel rekening mee dat jij wellicht zaken ook wat zonniger ziet dan ze zijn?
Dat kan, maar dan heb je op basis van wat ik schreef best een voorbeeld, nietwaar? Anders is het zo random...

Ik sta echt enorm open voor andere merken, sterker nog, toen ik de laatste Tesla een paar maanden terug kocht heb ik deze vrij kritisch vergeleken met andere opties in dezelfde klasse. De meesten kwamen niet in de buurt van wat Tesla te bieden heeft. Dichtsbijzijnde was de Taycan. En ik was graag weer terug gegaan naar Porsche, maar de Porsche doet maar 1 ding echt (iets) beter en dat is circuit. En het is een dagelijkse auto, dus die enkele keer op het circuit telt niet zwaar voor mij. Verder is de Porsche van binnen mooier vind ik. Maar ook kleiner. En de Porsche was bijna 2x zo duur. Voor het prijsverschil koop je er een echt leuke trackday car bij.

Doorslaggevend was dat de Porsche veel problemen heeft. En niets is zo vervelend als steeds maar weer naar de dealer moeten voor gedoe.

Ergo: ik rij Tesla uit hele praktische overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:04:
Dat kan, maar dan heb je op basis van wat ik schreef best een voorbeeld, nietwaar? Anders is het zo random...
De kans dat Tesla failliet gaat is klein. Die maken winst op de EV's... als enige!
Nouja, maakte Tesla bijvoorbeeld winst op de verkoop van elektrische auto's in Q1 2025? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

assje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:25:
[...]

[...]

Nouja, maakte Tesla bijvoorbeeld winst op de verkoop van elektrische auto's in Q1 2025? ;)
Per auto wel.

Q1 is geen goede benchmark omdat ze productielijnen hebben gesloten en omgebouwd voor de nieuwe model Y. Daarom is het overall geen gunstig plaatje geweest, maar dat is dus niet structureel. Het zal sowieso tot in Q3 duren voordat de Model Y productiecapaciteit weer helemaal op het niveau van eind 2024 zit.

Ik herhaal het nog maar even: Tesla is de enige producent van EV's die EV's met winst verkoopt. Alle anderen kost het meer per auto om ze te produceren, dan ze ervoor kunnen vangen. En dat is een groot probleem als je ziet dat straks de hybride's (en ICE) waar men momenteel nog wel geld mee verdient over niet al te lange tijd in veel grote markten niet meer verkocht mogen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:20:
Ik herhaal het nog maar even: Tesla is de enige producent van EV's die EV's met winst verkoopt. Alle anderen kost het meer per auto om ze te produceren, dan ze ervoor kunnen vangen.
Hyundai/KIA maakt ook winst op hun EVs, dus bovenstaand statement is niet helemaal waar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 23:45

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

Ik herhaal het nog maar even: Tesla is de enige producent van EV's die EV's met winst verkoopt. Alle anderen kost het meer per auto om ze te produceren, dan ze ervoor kunnen vangen.
Praat geen onzin. Er zijn meerdere merken die dit doen, zelfs een merk als BMW verdient geld op hun EV's.
Zelfs als je doelt op merken die alleen EV's produceren heb je niet gelijk.

leesvoer voor je:
https://www.carscoops.com...-them-might-surprise-you/
https://uk.marketscreener...engines-in-2026-45738477/
https://topgear.nl/autoni...rische-autos-dit-zijn-ze/

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

zonoskar schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Hyundai/KIA maakt ook winst op hun EVs, dus bovenstaand statement is niet helemaal waar.
Ik ben benieuwd naar jouw bron daarvoor. Ik heb even gezocht, maar het enige wat ik kan vinden is overall prestaties. En ja, als je de hybride en ICE meeneemt, dan maken ze winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter for Tesla Model S/3/X/Y test for efficiency

Bjorn Nyland heeft een V2L CCS adapter getest op een Tesla Model Y, dit is een goede stap richting het bidirectionele laden.

Het feit dat dit werkt biedt goede kansen dat straks veel auto's met een bidirectionele DC laadpaal aan de slag kunnen! Dat zou heel erg mooi zijn.

Mijn auto staat 98% v.d. tijd stil (maar toch rijd ik 20.000km per jaar, dus kom niet dat ik zonder auto zou moeten ;w )

En ik zou graag van een 80kWh accu gewoon 20kWh beschikbaar stellen om in huis te gebruiken/ PV op te slaan en op drukkere tijden terugleveren aan het net!

Het feit dat dit ook met Tesla's kan (tenzij Musk het natuurlijk verbiedt, omdat hij ANTI V2X is 8)7 ) biedt wel een mooie mogelijkheid om toch een goede gebruikte Model 3 LR op de kop te tikken! 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Danfoss schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Praat geen onzin. Er zijn meerdere merken die dit doen, zelfs een merk als BMW verdient geld op hun EV's.
Zelfs als je doelt op merken die alleen EV's produceren heb je niet gelijk.

leesvoer voor je:
https://www.carscoops.com...-them-might-surprise-you/
https://uk.marketscreener...engines-in-2026-45738477/
https://topgear.nl/autoni...rische-autos-dit-zijn-ze/
BYD, LiAuto en Seres group maken alle drie ook hybrides en daar maken ze winst op. Niet op de EV's.

BMW beweert inderdaad dat ze net zoveel winst maken op EV's als op ICE. Tegelijkertijd wil BMW minder EV's gaan bouwen en denken ze dat te kunnen doen door waterstof opnieuw een kans te geven. Dat staat een beetje haaks op elkaar. Waarom zou je in godsnaam gokken op waterstof als bij jou EV's zo succesvol zijn.

Ook Mercedes schaalt de EV's terug omdat het teveel geld kost.

VAG is helemaal een ramp.

Niet voor niets schatten analisten in dat er na de 45.000 man die er al uitgevlogen zijn bij de autoproducenten, nog eens 70.000 uit gaan vliegen. En 1 baan in de automotive zorgt voor 10 banen daar omheen. Maar goed, dat gaat een beetje buiten de orde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:36:
[...]

BYD, LiAuto en Seres group maken alle drie ook hybrides en daar maken ze winst op. Niet op de EV's.

BMW beweert inderdaad dat ze net zoveel winst maken op EV's als op ICE. Tegelijkertijd wil BMW minder EV's gaan bouwen en denken ze dat te kunnen doen door waterstof opnieuw een kans te geven. Dat staat een beetje haaks op elkaar. Waarom zou je in godsnaam gokken op waterstof als bij jou EV's zo succesvol zijn.

Niet voor niets schatten analisten in dat er na de 45.000 man die er al uitgevlogen zijn bij de autoproducenten, nog eens 70.000 uit gaan vliegen. En 1 baan in de automotive zorgt voor 10 banen daar omheen. Maar goed, dat gaat een beetje buiten de orde...
De gevestigde orde moest natuurlijk in no-time (hebben liggen slapen) hele productielijnen optuigen en in rap tempo ontwikkelen om auto's op de markt te brengen. In de volumes waarin zij dat normaal gesproken doen betekend dit dus enorme investeringen die zich niet op hele korte termijn terug betalen. Naarmate het gamma nu groeit, de productielijnen volwassener worden en ze dus ook snel meerdere diverse modellen de markt op kunnen brengen zal ervoor zorgen dat die marges vanzelf toe gaan nemen. Daarnaast hebben zij ook (veelal loyale) grote aantallen klanten die de komende jaren mogelijk vervanging zoeken.
Alleen het merk VW uit de VAG stal biedt nu al meer/verschillende "modellen" op de markt in 5 jaar dan Tesla in de afgelopen 16 jaar wist te "produceren" .

Daar komt bij dat bij Tesla het tegenovergestelde momenteel aan de hand lijkt te zijn. Naast een nu niet meer onbesproken man aan het roer raken de modellen lichtelijk uit de gratie door ofwel verzadiging of ouderdom/weinig vernieuwing.
De vraag neemt momenteel nog steeds af, FSD blijft maar uitstel op uitstel kennen en ook andere modellen komen maar niet op de markt. De CO2 deals gaan aflopen of zijn bij andere merken steeds minder noodzakelijk om aan te kopen, subsidies in the USA zijn niet zo vanzelfsprekend meer de komende jaren en in sommige landen liggen ze al overhoop met de vakbonden.

Het worden interessante tijden bij alle automakers de komende 5-15 jaar, ook bij Tesla.
Elk merk moet zijn best doen om in de gratie te blijven bij de consumenten, die bepalen immers uiteindelijk wie er overblijft en dat is niet altijd "de beste". (Betamax anyone?)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw bron daarvoor. Ik heb even gezocht, maar het enige wat ik kan vinden is overall prestaties. En ja, als je de hybride en ICE meeneemt, dan maken ze winst.
Dan moet je stelling zijn 'volgens mijn info maakt enkel Tesla...'
Want ik veronderstel dat jij niet van alle merken de cijfers hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Q1 is geen goede benchmark omdat ze productielijnen hebben gesloten en omgebouwd voor de nieuwe model Y.
Je mag zelf ook eens een bron verzorgen want dit is niet wat Tesla zelf zegt in Q1 earnings call.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 10-06-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Ik zou graag toch wat meer bronnen zien. Je bent nogal stellig over VAG terwijl hun laatste auto’s iD7, A6, Q6 echt goede reviews krijgen en alvast in D goed verkopen.
En waar je die 1:10 verhouding haalt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:57:
[...]

De gevestigde orde moest natuurlijk in no-time (hebben liggen slapen) hele productielijnen optuigen en in rap tempo ontwikkelen om auto's op de markt te brengen. In de volumes waarin zij dat normaal gesproken doen betekend dit dus enorme investeringen die zich niet op hele korte termijn terug betalen. Naarmate het gamma nu groeit, de productielijnen volwassener worden en ze dus ook snel meerdere diverse modellen de markt op kunnen brengen zal ervoor zorgen dat die marges vanzelf toe gaan nemen. Daarnaast hebben zij ook (veelal loyale) grote aantallen klanten die de komende jaren mogelijk vervanging zoeken.
Alleen het merk VW uit de VAG stal biedt nu al meer/verschillende "modellen" op de markt in 5 jaar dan Tesla in de afgelopen 16 jaar wist te "produceren" .

Daar komt bij dat bij Tesla het tegenovergestelde momenteel aan de hand lijkt te zijn. Naast een nu niet meer onbesproken man aan het roer raken de modellen lichtelijk uit de gratie door ofwel verzadiging of ouderdom/weinig vernieuwing.
De vraag neemt momenteel nog steeds af, FSD blijft maar uitstel op uitstel kennen en ook andere modellen komen maar niet op de markt. De CO2 deals gaan aflopen of zijn bij andere merken steeds minder noodzakelijk om aan te kopen, subsidies in the USA zijn niet zo vanzelfsprekend meer de komende jaren en in sommige landen liggen ze al overhoop met de vakbonden.

Het worden interessante tijden bij alle automakers de komende 5-15 jaar, ook bij Tesla.
Elk merk moet zijn best doen om in de gratie te blijven bij de consumenten, die bepalen immers uiteindelijk wie er overblijft en dat is niet altijd "de beste". (Betamax anyone?)
Ik kom dan weer terug op dat deze discussie begon met reeds bestaande problemen bij diverse Chinese producenten (BYD als voorbeeld). En dat is hoe dan ook acuter dan problemen die wellicht in de toekomst bij Tesla kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

3_s schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Dan moet je stelling zijn 'volgens mijn info maakt enkel Tesla...'
Want ik veronderstel dat jij niet van alle merken de cijfers hebt :).
Nee, uiteraard heb ik die niet. Ik heb het gewoon van iemand die zeer goed ingevoerd is in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

assje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Je mag zelf ook eens een bron verzorgen want dit is niet wat Tesla zelf zegt in Q1 earnings call.
Niet?

Musk stated that Tesla chose to update the Model Y in Q1 because the first quarter tends to be the weakest. People do not usually buy a lot of cars in winter, after all. He highlighted that the Model Y is the world’s best-selling cars.

“We picked Q1 to cut over to the production of the new Model Y…at the same time in factories across the world,” Musk stated, adding that, “In conclusion, while there are many headwinds, the future of Tesla is brighter than ever.”

https://www.teslarati.com...any-update-earnings-call/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Ik zou graag toch wat meer bronnen zien. Je bent nogal stellig over VAG terwijl hun laatste auto’s iD7, A6, Q6 echt goede reviews krijgen en alvast in D goed verkopen.
En waar je die 1:10 verhouding haalt….
Je kan ook eens gaan googlen. En dan vind je best referenties naar die 10 spin off jobs. De eerste die ik vond:

Today, in total, Toyota directly employs over 37,000 people in North America, and according to the Center for Automotive Research, every direct job created by Toyota, our dealers, and suppliers, creates over 10 ‘spin-off’ jobs.

https://pressroom.toyota....iversity-auto-show-lentz/

Vwb VAG heb ik niet gezegd dat ze slechte auto's maken (alhoewel ik zelf niet enthousiast ben over genoemde modellen), ik heb het over hoe de onderneming ervoor staat. Volgens mij is dat vaak zat in het nieuws geweest de afgelopen maanden.

https://www.autoweek.nl/a...de-speelt-bij-volkswagen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Vwb VAG heb ik niet gezegd dat ze slechte auto's maken (alhoewel ik zelf niet enthousiast ben over genoemde modellen), ik heb het over hoe de onderneming ervoor staat. Volgens mij is dat vaak zat in het nieuws geweest de afgelopen maanden.

https://www.autoweek.nl/a...de-speelt-bij-volkswagen/
Om gelijk aan te geven hoe snel het tij kan keren.
Dat VAG bericht is 6 maanden oud, toen analisten er nog vanuit gingen dat Tesla dominant zou blijven en groei-op-groei zou blijven realiseren. Toen CO2 normen in beton gegoten leken en toen Musk nog geen rare fratsen uithaalde en de tarief heffingen op BYD nog geen feit waren. :) .
We gaan het allemaal zien de komende jaren.
Ik koop om meerdere redenen (wederom) een Europese EV in ieder geval, dus dat is alvast 2 :9 .

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2025 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:28:
[...]

Om gelijk aan te geven hoe snel het tij kan keren.
Dat VAG bericht is 6 maanden oud, toen analisten er nog vanuit gingen dat Tesla dominant zou blijven en groei -op-groei zou blijven realiseren. Toen CO2 normen in beton gegoten leken en toen Musk nog geen rare fratsen uithaalde en de tarief heffingen op BYD nog geen feit waren. :) .
We gaan het allemaal zien de komende jaren.
Ik koop om meerdere redenen (wederom) een Europese EV in ieder geval, dus dat is alvast 2 :9 .
Het grootste probleem is dat in Duitsland nu niet alleen de arbeid duur is, maar ook energie. Ik heb nog geen enkel bericht gelezen waarin VAG heeft aangegeven minder fabrieken te gaan sluiten.

Overigens verwacht ik niet dat VAG omvalt op korte termijn ofzo. Maar ze hebben het zwaar.

De komende jaren gaan er vooral Chinese producenten omvallen. Die hebben gewoon overcapaciteit en een lastige interne markt (en dat is voor Chinese producenten de markt waarin ze het overgrote deel afzetten).

Ik heb verder ook niets tegen VAG. Het zou zomaar kunnen dat de volgende wel een Taycan wordt. Maar dan moeten ze nog wat stappen gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:24
Ik dacht op basis van allerlei berichten ook altijd dat het tobben was bij VAG. Maar als je de cijfers opzoekt dan dalen die vooral het laatste jaar flink door reorganisatie kosten maar waren de jaren ervoor rond de 15 miljard. Toch niet echt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Het grootste probleem is dat in Duitsland nu niet alleen de arbeid duur is, maar ook energie. Ik heb nog geen enkel bericht gelezen waarin VAG heeft aangegeven minder fabrieken te gaan sluiten.

Overigens verwacht ik niet dat VAG omvalt op korte termijn ofzo. Maar ze hebben het zwaar.

De komende jaren gaan er vooral Chinese producenten omvallen. Die hebben gewoon overcapaciteit en een lastige interne markt (en dat is voor Chinese producenten de markt waarin ze het overgrote deel afzetten).

Ik heb verder ook niets tegen VAG. Het zou zomaar kunnen dat de volgende wel een Taycan wordt. Maar dan moeten ze nog wat stappen gaan zetten.
Dat VW het zwaar heeft, daar ben ik het mee eens.
Komt vooral doordat ze nogal wat politieke eigenaars hebben, en daardoor te veel aan Duitsland vast hangen met bijhorende kostenstructuur.

Maar je ziet nu ook ze met wat betere auto’s komen, de duitse klanten die direct aan het kopen zijn. De id7 is echt een dik succes in D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:54:
[...]

Komt vooral doordat ze nogal wat politieke eigenaars hebben, en daardoor te veel aan Duitsland vast hangen met bijhorende kostenstructuur.

Maar je ziet nu ook ze met wat betere auto’s komen, de duitse klanten die direct aan het kopen zijn. De id7 is echt een dik succes in D.
De markt voor VW zat in China, en die hebben betere alternatieven dan VW. Daar komt de pijn vandaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:24:
[...]

In de de jaarcijfers van Hyundai van 2024 staat dat overall sales 2.2% lager zijn dan vorig jaar, maar EV+HEV sales waren hoger en de winst groeide met 7%. Dat zou willen zeggen dat er winst gemaakt wordt op EVs+HEV. Ok, maar 50k van de 1M voertuigen die Hyundai levert zijn EVs, dus echt precies wordt het niet gespecificeerd. Als ze verlies draaien op EVs, dan is het mininmaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:54:
[...]

Ik kwam toevallig dit tegen vandaag:

https://x.com/alex_avoigt...ken-doen.53707%2Fpage-731

Nogmaals: ik denk niet dat VAG failliet gaat, maar ze zitten duidelijk in de hoek waar de klappen vallen en productie in Duitsland is voor hun een blok aan het been.

Wat ik gezegd heb is dat er veel Chinese producenten om gaan vallen. Het zijn er teveel en ze hebben veel overcapaciteit en vaak weinig reserves.

Mij is niet meer helemaal duidelijk hoe we vanaf daar bij VAG terecht zijn gekomen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DS7 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Ik kwam toevallig dit tegen vandaag:

https://x.com/alex_avoigt...ken-doen.53707%2Fpage-731

Nogmaals: ik denk niet dat VAG failliet gaat, maar ze zitten duidelijk in de hoek waar de klappen vallen en productie in Duitsland is voor hun een blok aan het been.

Wat ik gezegd heb is dat er veel Chinese producenten om gaan vallen. Het zijn er teveel en ze hebben veel overcapaciteit en vaak weinig reserves.

Mij is niet meer helemaal duidelijk hoe we vanaf daar bij VAG terecht zijn gekomen. ;)
Dat VW moet restructureren is duidelijk, en ze doen het nu ook...
Er zijn andere bedrijven in D die nog niet zo ver staan, en ook in de klappen delen. ZF doet het erg slecht, en is ook te veel gepolitiseerd. Geen enkele politicus wil aanvaarden dat er een site gesloten wordt in 'zijn' stad. En dus blijven ze maar kaas schaven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:38
Leuke ontwikkeling, lijkt er op dat oudere ev's nu ook V2L kunnen doen maar de E-Golf valt iig af.

Het gaat om de EVniculus V2L-adapter .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ik heb nog maar 15.5kWh van de originele 18.8 en daarmee pakweg 100km bereik, dus denk niet dat ik de i3 ga misbruiken :P

Je kunt natuurlijk wel voor 10k een 2e hands 33kWh i3 halen (of voor 12k een 42kWh variant), kun je met max 5kW toch de meeste huishoudens wel draaiende houden in de duurdere uurtjes.

[ Voor 59% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij werd laatst in het Verwijderd in "Het grote Nissan Leaf Topic" door @MadMarky gevraagd hoe ik normaal gesproken omga met het accupakket van mijn huidige Nissan Leaf. Ik heb toen een heel verhaal uit de doeken gedaan over hoe ik steeds in kleine beetjes laad. In principe probeer ik de SoC tussen de 20% en 50% te houden, door bij ongeveer 20% zo'n drie uurtjes te laden.

Ik geloof namelijk dat dit laadgedrag de accudegradatie vertraagt. Natuurlijk is dat anekdotisch, maar na een jaar rijden bleek mijn SoH licht gestegen te zijn. Sindsdien heb ik niet meer gekeken, want als ik me daar te obsessief mee bezig ga houden, krijg ik mentale klachten, mede door mijn autisme.

Vandaag is het echter extreem warm: ruim 34 graden, en pas morgenochtend koelt het af tot zo'n 24 graden. Uitgesteld laden heeft dus weinig zin. Daarom heb ik besloten om maar 1,5 uur te laden, dat geeft me voldoende bereik voor morgen. Een lange rit zou ik vandaag sowieso vermijden. We weten allemaal dat de Leaf een passief gekoeld accupakket heeft, dat hooguit wat rijwind opvangt.

Ga vandaag dus niet snelladen met een Leaf, anders mag je hem misschien binnenkort wel naar het EV-kerkhof brengen. Maar ik vermoed dat andere EV's het vandaag ook zwaar hebben. Hun actieve koelsystemen draaien waarschijnlijk overuren. Ook bij moderne EV’s lijkt het me dan slim om je laadgedrag aan te passen bij dit soort temperaturen. Uit onderzoek blijkt tenslotte dat een NMC-accu sneller degradeert als deze relatief lang op een hoge SoC staat.

Wat denken jullie? Dat ik een tik van de molen heb wist ik al 😅, maar ik probeer het in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door niet obsessief met een OBD2-dongle de SoH te tracken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:38:
Mij werd laatst in het Verwijderd in "Het grote Nissan Leaf Topic" door @MadMarky gevraagd hoe ik normaal gesproken omga met het accupakket van mijn huidige Nissan Leaf. Ik heb toen een heel verhaal uit de doeken gedaan over hoe ik steeds in kleine beetjes laad. In principe probeer ik de SoC tussen de 20% en 50% te houden, door bij ongeveer 20% zo'n drie uurtjes te laden.

Ik geloof namelijk dat dit laadgedrag de accudegradatie vertraagt. Natuurlijk is dat anekdotisch, maar na een jaar rijden bleek mijn SoH licht gestegen te zijn. Sindsdien heb ik niet meer gekeken, want als ik me daar te obsessief mee bezig ga houden, krijg ik mentale klachten, mede door mijn autisme.

Vandaag is het echter extreem warm: ruim 34 graden, en pas morgenochtend koelt het af tot zo'n 24 graden. Uitgesteld laden heeft dus weinig zin. Daarom heb ik besloten om maar 1,5 uur te laden, dat geeft me voldoende bereik voor morgen. Een lange rit zou ik vandaag sowieso vermijden. We weten allemaal dat de Leaf een passief gekoeld accupakket heeft, dat hooguit wat rijwind opvangt.

Ga vandaag dus niet snelladen met een Leaf, anders mag je hem misschien binnenkort wel naar het EV-kerkhof brengen. Maar ik vermoed dat andere EV's het vandaag ook zwaar hebben. Hun actieve koelsystemen draaien waarschijnlijk overuren. Ook bij moderne EV’s lijkt het me dan slim om je laadgedrag aan te passen bij dit soort temperaturen. Uit onderzoek blijkt tenslotte dat een NMC-accu sneller degradeert als deze relatief lang op een hoge SoC staat.

Wat denken jullie? Dat ik een tik van de molen heb wist ik al 😅, maar ik probeer het in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door niet obsessief met een OBD2-dongle de SoH te tracken.
Volgens mij is tussen 30% en 70% houden de echte sweetspot. Kleine beetjes laden is ook goed, dat levert de batterij het minste schade op. Bron heb ik zo niet bij de hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat ik denk?
Ik wil gerust mijn maximum standaard laadpercentage aanpassen naar 80% omdat dat beter zou zijn voor mijn accu. Maar het is en blijft een lease, dat ding werkt gewoon naar verwachting binnen het leasecontract anders bel ik de dealer op en als die het niet goed genoeg opgelost krijgt de LM.

Het is een gebruiksobject wat ik binnen de redelijk gestelde kaders ook .. gebruik .. that's it.

edit:
Oh en als ik eerlijk ben denk ik dat een Leaf sowieso een slechte keuze is. Ondanks dat jij er ontzettend goed mee omgaat weten veel dat het matige implementatie is van een EV (zeker in de periodes dat het een occasion wordt (jaren na de release en leasecontracten). Je schrijft er onevenredig veel op af omdat andere Leafs het minder goed doen - ook al ben jij er één uur per week meer mee bezig om de SoH hoog te houden. Die tijd krijg jij nooit terug in een hogere verkoopprijs of langere gebruiksduur tot defecten.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 01-07-2025 13:55 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Ik heb een Hyundai Inster (zelf gekocht), om de accu degradatie een beetje te beperken laadt ik de auto steeds van ca. 30 tot 80% op, tenzij ik meer range nodig heb. Daarnaast is die wit, en staat en laad die meestal in de schaduw, dus echt warm wordt die accu niet.

De accu zal de rest van de auto waarschijnlijk overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik merk wel dat mij Ioniq 6 momenteel fors meer verbruikt dan vorige week. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat nu mijn airco volop staat te draaien, terwijl die anders regelmatig uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
3_s schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:57:
Ik merk wel dat mij Ioniq 6 momenteel fors meer verbruikt dan vorige week. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat nu mijn airco volop staat te draaien, terwijl die anders regelmatig uit staat.
Naast het verbruik van de airco heeft de Ioniq 6 net als mijn Inster "active air flaps". Als de auto warmte kwijt moet gaan deze kleppen aan de voorkant open en wordt de luchtweerstand (en dus verbruik) hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3_s schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:57:
Als de accuconditionering zijn werk moet doen, levert dat natuurlijk ook meerverbruik op. Kijk, die Leaf was eigenlijk de miskoop van de eeuw. Als ik leaserijder was geweest, had ik zo’n soort elektrische auto waarschijnlijk ook gewoon naar de Filistijnen gereden. Het geschetste stereotype beeld van @True klopte des te meer bij mijn eerste Nissan Leaf. Die heb ik destijds ook nog meegenomen naar de collega’s van Tweakers. Autoweek valt tenslotte ook onder DPG.

Eigenlijk zou ik met mijn huidige Leaf ook wel langs willen komen, puur om aan te tonen dat als je er zuinig mee omgaat, de accudegradatie gewoon minder is. De vraag is alleen of ik de Leaf nog heb zodra hij de 160.000 kilometer aantikt. Want ik heb wel een schuin oog op zo’n Hyundai Ioniq 6. Daar kom ik als liefhebber van efficiënte EV’s namelijk echt aan mijn trekken 😏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9471dWvvCImo6zheMDCjvIJoOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4iC6spsUvzVRue62P0rEPiG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnZXqoeP262qvEb1XyOAjRpTmM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaFSc2unUx5NVxIHKBfs9dpp.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je puur naar energieverbruik kijkt, dan zorgt het ontbreken van actieve accukoeling er ook voor dat je of bewust bezig bent met het binnen het middenbereik houden van de accutemperatuur, of je bent er niet bewust mee bezig, met alle gevolgen van dien op de lange termijn. Ondanks 34 graden buitentemperatuur blijft mijn accutemperatuur keurig in dat middengebied. Dat lukt alleen omdat ik er actief op let.

Als je naar mijn gemiddeld verbruik van de afgelopen twee weken kijkt, wordt ook duidelijk wat de truc is om die temperatuur niet te laten oplopen. Want ik weet zeker: als ik flink op het stroompedaal ga staan en daarna ook nog ga snelladen, dan zit het accupakket van mijn Leaf al snel tegen het eerste rode streepje aan...
HandyLumberjack schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:06:
[...]
De accu zal de rest van de auto waarschijnlijk overleven.
Het hangt ervan af wat je een acceptabele levensduur vindt. Fabrikanten geven meestal 8 jaar of 160.000 km garantie op een accupakket, wat voor mij de minimale verwachte levensduur is.

Elektrische auto’s lijken echte km-vreters, maar ik denk niet dat ze zo oud worden als mijn oude Peugeot 106 uit 1993. Die heb ik in 2016 na bijna 23 jaar afgedankt, nadat ik er een half jaar mee had gereden en hem gratis aan mijn ouders had gegeven, die er niet eens 250 euro meer in wilden steken.

Weinig rijden is volgens mij slecht voor de accu, zeker als je ‘m steeds tot 100% oplaadt na een paar meter rijden. Ik verwacht mijn Leaf misschien sneller af te schrijven. Vorig jaar reed ik er weinig mee, nu dagelijks zo’n 40 km.

Met woon-werkverkeer, taxi voor mijn vrouw en boodschappen in Duitsland kom ik waarschijnlijk op 15.000 km per jaar, terwijl dat vorig jaar 12.000 km was. Waarvan slechts fractie woon werkverkeer...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2025 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Het hangt ervan af wat je een acceptabele levensduur vindt. Fabrikanten geven meestal 8 jaar of 160.000 km garantie op een accupakket, wat voor mij de minimale verwachte levensduur is.

Elektrische auto’s lijken echte km-vreters, maar ik denk niet dat ze zo oud worden als mijn oude Peugeot 106 uit 1993. Die heb ik in 2016 na bijna 23 jaar afgedankt, nadat ik er een half jaar mee had gereden en hem gratis aan mijn ouders had gegeven, die er niet eens 250 euro meer in wilden steken.

Weinig rijden is volgens mij slecht voor de accu, zeker als je ‘m steeds tot 100% oplaadt na een paar meter rijden. Ik verwacht mijn Leaf misschien sneller af te schrijven. Vorig jaar reed ik er weinig mee, nu dagelijks zo’n 40 km.

Met woon-werkverkeer, taxi voor mijn vrouw en boodschappen in Duitsland kom ik waarschijnlijk op 15.000 km per jaar, terwijl dat vorig jaar 12.000 km was. Waarvan slechts fractie woon werkverkeer...
Als ze 8 jaar en 160.000 km garantie geven, gaan ze ervanuit dat bijna alle auto's dat gaan halen, ook in warme landen en bij gebruikers die geen rekening houden met het behoud van de accu (snelladen, vaak tot 100% laden, etc)

Met het gematigde nederlandse klimaat en enigszins voorzichtig te zijn hoop ik er zeker wel een jaar of 12 en ca. 350.000km mee te kunnen doen. Dan is de rest van de auto echt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Als ze 8 jaar en 160.000 km garantie geven, gaan ze ervanuit dat bijna alle auto's dat gaan halen, ook in warme landen en bij gebruikers die geen rekening houden met het behoud van de accu (snelladen, vaak tot 100% laden, etc)

Met het gematigde nederlandse klimaat en enigszins voorzichtig te zijn hoop ik er zeker wel een jaar of 12 en ca. 350.000km mee te kunnen doen. Dan is de rest van de auto echt wel op.
Met de kanttekening dat die garantie vaak pas in werking treedt als de SoC van het accupakket onder de 70% zit.
Pagina: 1 ... 366 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic