3_s schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:57:
Ik merk wel dat mij Ioniq 6 momenteel fors meer verbruikt dan vorige week. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat nu mijn airco volop staat te draaien, terwijl die anders regelmatig uit staat.
Als de accuconditionering zijn werk moet doen, levert dat natuurlijk ook meerverbruik op. Kijk, die Leaf was eigenlijk de miskoop van de eeuw. Als ik leaserijder was geweest, had ik zo’n soort elektrische auto waarschijnlijk ook gewoon naar de Filistijnen gereden. Het geschetste stereotype beeld van @
True klopte des te meer bij mijn eerste Nissan Leaf. Die heb ik destijds ook nog meegenomen naar de collega’s van Tweakers. Autoweek valt tenslotte ook onder DPG.
Eigenlijk zou ik met mijn huidige Leaf ook wel langs willen komen, puur om aan te tonen dat als je er zuinig mee omgaat, de accudegradatie gewoon minder is. De vraag is alleen of ik de Leaf nog heb zodra hij de 160.000 kilometer aantikt. Want ik heb wel een schuin oog op zo’n Hyundai Ioniq 6. Daar kom ik als liefhebber van efficiënte EV’s namelijk echt aan mijn trekken 😏
Als je puur naar energieverbruik kijkt, dan zorgt het ontbreken van actieve accukoeling er ook voor dat je of bewust bezig bent met het binnen het middenbereik houden van de accutemperatuur, of je bent er niet bewust mee bezig, met alle gevolgen van dien op de lange termijn. Ondanks 34 graden buitentemperatuur blijft mijn accutemperatuur keurig in dat middengebied. Dat lukt alleen omdat ik er actief op let.
Als je naar mijn gemiddeld verbruik van de afgelopen twee weken kijkt, wordt ook duidelijk wat de truc is om die temperatuur niet te laten oplopen. Want ik weet zeker: als ik flink op het stroompedaal ga staan en daarna ook nog ga snelladen, dan zit het accupakket van mijn Leaf al snel tegen het eerste rode streepje aan...
Het hangt ervan af wat je een acceptabele levensduur vindt. Fabrikanten geven meestal 8 jaar of 160.000 km garantie op een accupakket, wat voor mij de minimale verwachte levensduur is.
Elektrische auto’s lijken echte km-vreters, maar ik denk niet dat ze zo oud worden als mijn oude Peugeot 106 uit 1993. Die heb ik in 2016 na bijna 23 jaar afgedankt, nadat ik er een half jaar mee had gereden en hem gratis aan mijn ouders had gegeven, die er niet eens 250 euro meer in wilden steken.
Weinig rijden is volgens mij slecht voor de accu, zeker als je ‘m steeds tot 100% oplaadt na een paar meter rijden. Ik verwacht mijn Leaf misschien sneller af te schrijven. Vorig jaar reed ik er weinig mee, nu dagelijks zo’n 40 km.
Met woon-werkverkeer, taxi voor mijn vrouw en boodschappen in Duitsland kom ik waarschijnlijk op 15.000 km per jaar, terwijl dat vorig jaar 12.000 km was. Waarvan slechts fractie woon werkverkeer...
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 01-07-2025 15:35
]