Het grote trekhaakkoffer-topic 🚗🧳

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:11

Waarom een trekhaakkoffer – en waarom een topic hierover?

Met de vakantieperiodes in aantocht zijn veel mensen op zoek naar manieren om extra bagageruimte te creëren. De meest gangbare oplossing is natuurlijk een dakkoffer. Maar er is een interessant alternatief dat je steeds vaker ziet: de trekhaakkoffer. Dit is – zoals de naam al zegt – een koffer die je op de trekhaak van je auto monteert. Waarom zou je dit verkiezen boven een dakkoffer? De voornaamste reden is dat het geen of weinig impact heeft op de luchtweerstand van je auto, waardoor het zeker voor EV's geen impact op de range heeft. Maar desondanks zijn trekhaakkoffers nog best onbekend, en kan dit topic helpen om kennis te vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCpeevkH_wBoV7-3WSR6pZhhczg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFnXkDvXxM6pAAtSKaX8Qi2l.png?f=fotoalbum_large

Zie hier een video over trekhaakkoffers vs dakkoffers van de ANWB.. En hier heb je een informatiepagina van de ANWB over waar je op moet letten als je er een wil kopen.
Waarom dit topic?
Er zijn veel verschillende modellen, met grote prijsverschillen, verschillende bevestigingssystemen en functionaliteiten, en daarnaast weinig betrouwbare reviews en gebruikerservaringen te vinden. Het is handig om dit te centraliseren op een plek, zeker naarmate er steeds meer EV's bijkomen.

Ze kunnen daarnaast ook prijzig in aanschaf zijn (tussen €700 tot €1400), dus des te belangrijker om ervaringen en kennis te delen om een goede keuze te maken.
Wat zijn de voordelen?
  • Minder luchtweerstand dan een dakkoffer → minder impact op je brandstofverbruik of actieradius (bij EV’s).
  • Minder windgeruis → comfortabeler rijden.
  • een trekhaakkoffer kun je in je eentje monteren, geen tweede persoon nodig zoals bij veel dakkoffers
  • gemakkelijker te monteren doordat het gewoon op heuphoogte te doen is. Je hoeft geen zware en onhandige koffer boven je auto/schouderhoogte te tillen
  • Makkelijker toegankelijk (zeker bij lage auto's) en je auto blijft in veel gevallen onder de 2 meter hoogte, wat handig is voor parkeergarages.
  • Over het verbruik doen verschillende cijfers de ronde: een dakkoffer zou kunnen zorgen voor 15–30% meerverbruik. Bij trekhaakkoffers wordt soms zelfs beweerd dat ze géén negatieve impact hebben, of zelfs een lichte verbetering (bij gunstige luchtstromen). Dit lijkt me iets waar we in dit topic samen meer helderheid over kunnen krijgen – misschien heeft iemand meetgegevens of kan een test uitvoeren?
Zijn er nadelen?
  • Bij sommige auto's (bv Zeekr 001, X en 7X) doet wordt de cruise control uitgeschakeld als er iets op de trekhaak gemonteerd wordt
  • Ze zijn aan de prijs, vaak tussen 700 en 1400€. Je kan ook kijken naar tweedehandse opties op Marktplaats, of er eentje huren op Marktplaats, aanbieders genoeg. Denk aan zo'n 100€ per week.
  • Je auto wordt langer, waardoor inparkeren moeilijker wordt. Als je vergeet dat die koffer aan je auto hangt zou het wel eens tot schade kunnen leiden.
  • Er zijn veel verschillende modellen, van uiteenlopende kwaliteit zoals blijkt uit deze test van de ANWB, waarbij sommige exemplare nzo los op de kogel zitten dat ze zelfs schade aan de auto veroorzaken als er plots hard geremd of uitgeweken moet worden.
  • het zijn joekels, vaak rond de 130x60x60. Je moet dus genoeg ruimte hebben in je schuur of zolder om de trekhaakkoffer het grootste deel van het jaar kwijt te kunnen
Verder zie ik niet echt nadelen, maar laat weten en ik voeg het toe aan de topicstart.
Belangrijke keuzecriteria:
  • Kantelbaar of niet? Sommige modellen kun je kantelen zodat je nog bij je kofferbak kan, zonder de koffer van de trekhaak te moeten halen.
  • Base: heb je een base nodig om de koffer op de trekhaak te monteren (meestal een fietsendrager, heel soms een base enkel voor dat type trekhaakkoffer) of gaat het om een standalone trekhaakkoffer model dat je zo op de trekhaak kan monteren?
  • Opvouwbaar of niet: sommige modellen zoals de Transportbox van Norauto en de Thule Onto kan je in meer of mindere mate opvouwen, wat ruimte bespaart bij het opslaan in je schuur of op zolder.
  • Inhoud (vaak tussen de 250 en 450 liter)
  • Hoeveel gewicht kun je er in kwijt? Per koffer varieert hoeveel kg je er in kwijt kan. En daarnaast moet je rekening houden met je maximale kogeldruk: een trekhaakkoffer weegt zelf vaak al rond de 25kg. Als je maximale kogeldruk maar 75kg is, kun je dus maar zo'n 50kg meenemen.
  • Mogelijkheid om achter de trekhaakkoffer nog een fiets te monteren? Bij bv de Thule Onto kun je met de juiste fietsendrager een accessoire kopen waardoor je nog fiets achter de trekhaakkoffer kan monteren.
  • Gereviewed door ANWB / ADAC / andere partijen? ADAC, de Duitse ANWB heeft in 2017 verschillende trekhaakkoffers getest (in het Duits wordt het een Heckbox genoemd). Die test is natuurlijk al best oud. De ANWB zelf heeft in 2021 ook een test uitgevoerd.
  • Prijsverschillen vooral in de drager – de koffer zelf is vaak minder prijsbepalend dan het platform waar hij op staat.
Nog een aantal aandachtspunten:
  • In Spanje en Italie moet een groot bord met witte en rode strepen op de trekhaakkoffer monteren
  • Het varieert per trekhaakkoffer hoe gemakkelijk te monteren ze zijn, bij sommigen heb je specifiek gereedschap nodig.
  • Je hebt een witte kentekenplaat nodig
Dus: wie heeft er ervaring met trekhaakkoffers?
Welke merken en modellen zijn aanraders (Thule, Westfalia, Hapro, andere)?
Wat zijn de afwegingen geweest, en hoe bevalt het in de praktijk?

Laat hier je ervaringen, foto’s, tips en vragen achter – dan maken we er samen een mooi overzicht van! 👇

Ik werk aan een tabel van de verschillende types met de relevante kenmerken.

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 27-05-2025 16:04 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:51
Ah, leuk topic!
Hier ruim twee jaar geleden een Thule Velospace XT fietsdrager gekocht (voor twee fietsen) met een Thule Backspace XT, voor destijds iets van €1100. Met de kosten van de afneembare trekhaak (€900) was dat wel even slikken, maar ben wel blij destijds voor deze combi gekozen te hebben: toch een aantal keer dat we enkel de fietsdrager nodig hadden.

We hebben wel even getwijfeld over een losse fietsdrager & koffer (zoals dus die Thule) of een alles-in-een koffer, maar we zagen toch het voordeel van een losse fietsdrager.

De Backspace koffer zelf gebruiken we eigenlijk alleen in de zomervakantie (samen met een dakkoffer en een 'frunk'... ja, al die bergruimte is nodig) maar is wel erg fijn. Doen we vooral wat lichtere spullen in (campingstoelen, matjes enzo) maar er pas HEUL VEUL in.

Buiten de vakantie heb ik de dakkoffer aan het plafond in de schuur gehangen - en in die koffer passen de dakdragers en ingeklapte trekhaakkoffer. Dus effectief geen extra ruimte nodig voor de koffer zelf, die klapt mooi compact in. De fietsdrager zelf hangt ingeklapt aan de muur in de garage, dus zit niet in de weg.

Enige minpuntje is dat de stang aan 1 kant van de koffer net niet lekker vastklikt aan de buitenkant van de koffer. Moeilijk uit te leggen zonder plaatjes. Maar goed, dat is vooral een kleine irritatie, echt last heb je er niet van.

Nadeel van de fietsdrager zelf: hij kan niet op een trekhaak zoals op mijn auto gemonteerd was. Heb een elektrische auto die geen aanhanger mag trekken, dus daarom kreeg ik een trekhaak met een pin bovenop het bolletje. De fietsdrager van Thule was echter niet gemaakt voor zo'n trekhaak. Gelukkig wist het trekhaakmontagebedrijf dat met een ijzerzaagje op te lossen. :)

Verder geen meldenswaardige tips of ervaringen. Is gewoon een fijne, maar prijzige uitgave geweest. Geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:11
Kijk, al een mooie eerste ervaring! Volgens mij is de Thule Backspace ook bekend onder de naam Thule Onto, maar geen idee of die naamswijziging gepaard is gegaan met aanpassingen aan de box zelf. Ik overweeg deze ook, doordat deze box gemakkelijk in te klappen is. Of de Peruzzo GP, die lijkt samen met een Siena 3 fietsendrager het meest betaalbaar.

Ik heb ook al gelezen over de mogelijkheid om de koffer tegen het plafond te bevestigen, bv dmv een dakkofferlift. Goedkoop en handig.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:51
Prijs van die dakkofferlift valt mij mee. Ik heb zelf wat in elkaar geknutselt (bij de Gamma wat touw en wat haken gekocht) en dat zal niet goedkoper geweest zijn.

Wel goed om verwachting te managen: het ophangen van zo'n koffer gaat niet zo soepel en elegant als je zou verwachten. Twee banden die je moet trekken en tussendoor gaat die koffer omklappen, dus moet je dan wat terugduwen enzo. Lukt mij in m'n eentje, maar met twee personen is het wat makkelijker te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Vorig jaar een trekhaakkoffer aangeschaft, we gingen toen met de privé EV naar Zweden, en ook al heb ik dakdragers en dakkoffer, ik wilde bij voorkeur niet deze meenemen, mede door het geluid en het verbruik.

Ik heb toen de Towbox v3 gekocht, die knipperlichten deden het hem :P.
[YouTube: https://youtu.be/HEZw1Xwn0Ek]
Het is goed bevallen, de Megane mag 100 kg op de trekhaak hebben, uiteraard hebben we gewoon de max belading van Towbox zelf aangehouden (en ver daar nog onder gebleven). De verplaatsing van de Towbox met de rails als ie op de trekhaak zit gaat redelijk soepel, wel goed kijken of de pinnen weer in de vergrendeling vallen. Het verplaatsen van de Towbox zelf met de wieltjes is meer een gimmick dan echt praktisch, je moet precies de hoek goed hebben om deze gemakkelijk te kunnen rollen.

Wat betreft het verbruik, dit was uiteraard wel hoger door de belading in de auto, maar was nog steeds erg netjes en een stuk lager dan met een dakkoffer (en stiller!). Je hebt geen bijgeluiden van een trekhaakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY0QqetXQYEKtVES144TJ2dFkOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bU2gyTMBPXDpAQxjjat7yIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hfVozFxsS67ES-FQOom1p_rsPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7wv6448b9QdlvZTsn5pTveT.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)