Voor wie het interessant vindt, ik heb sinds een paar dagen een Mont Blanc Senja in huis. Heb er een Peruzzo Pure Instinct 2 fietsendrager bij gekocht. Volgens de fabrikant zou die combinatie goed samengaan.
De reden dat ik deze combinatie wilde aanschaffen is dat we sinds lange tijd weer met 4 personen met de auto op zomervakantie gaan. De laatste jaren veel gevlogen naar vakantiebestemming en kinderen zijn nu van volwassen formaat
Maar op vakantie willen we niet constant met een koffer achterop rijden ivm parkeren in bv parkeergarages. Het idee is dus om op de vakantiebestemming de koffer leeg te laten lopen en samen met de fietsendrager in de achterbak te leggen. Ook thuis heb ik liever niet dat het opbergen veel ruimte in beslag neemt.
Mijn eerste ervaringen op een rijtje;
Het uitpakken en opblazen van de Mont Blanc Senja gaat prima. Na de eerste keer snap je welke van de 3 ventielen je de volgende keer als eerste gaat opblazen. Lucht in dat ventiel geeft nl direct al de juiste vorm van de koffer en daardoor kan je makkelijker bij de andere 2 ventielen.
De pomp en plastic slang die erbij geleverd worden zijn goed, maar de slang is van dermate goedkope kwaliteit dat je je afvraagt hoe lang ie mee gaat. Doordat er een speciaal uiteinde aan de slang zit (bajonet aansluiting) dat op de ventielen past is een stukke slang wel een probleem.
Opblazen gaat redelijk snel en redelijk makkelijk. Wat er ontstaat is een verassend stevige box van behoorlijke inhoud.
Dan de fietsendrager. Ik had al een Pro-User Diamond fietsendrager. Ik dacht dat het een weinig bijzondere drager was, maar nu ik de Peruzzo Pure Instinct 2 heb kom ik er pas achter hoe fijn de Pro-User is. M.a.w. de Peruzzo Pure Instinct 2 is een teleurstelling als je het vergelijkt met de Pro-User Diamond.
Bij de Peruzzo Pure Instinct 2 is het veel schroeven en de fietsen staan er instabiel op. Wanneer je je stuur beweegt merk je dat dat te makkelijk gaat. De korte goten met plastic verlengstukjes zijn in mijn ogen echt heel cheap. Standaard krijg je geen knoppen met sloten bij de drager maar een of ander los Aldi of Action slot wat iemand met goede tanden zo doorkauwt. Dus die knoppen met sloten koop je er apart bij. Zit je met verschillende sleuteltjes te klooien. De Pro User Diamond klap je met 2 bewegingen op en haal je van je trekhaak en zet je op z'n pootjes neer (drager staat dan vertikaal en neemt heel weinig ruimte in beslag). Bij de Peruzzo Pure Instinct 2 moet je telkens als je hem op wilt vouwen de U beugel aan 2 kanten losschroeven, de verlichting los schroeven, de boel inklappen en als je 'm dan van je auto af hebt kan het ding eigenlijk niet vertikaal staan. Je kan 'm alleen plat op de grond leggen.
Terug naar de combinatie;
Nadat de fietsendrager op de auto zit en je hebt de 2 stangen eraf die je normaal aan je fietsframe vastmaakt, kan je de bagagebox over de U beugel van de fietsendrager laten zakken.
Door het relatief lichte gewicht van de box gaat dat makkelijk.
Vervolgens moet je met de riempjes waarmee je normaal je fietswielen vasttrekt aan de drager de bagagebox vasttrekken. En dan kom je tot je verbazing tot de conclusie dat die riempjes veel te veel naar het midden van de drager zitten. Het had veel beter gepast wanneer de riempjes meer naar de zijant van de drager hadden gezeten. Dit is echt het enige van de combinatie dat ik niet begrijp. De fabrikant heeft deze Peruzzo Pure Instinct 2 op de lijst staan van compatible fietsendragers, maar de constructie is eigenlijk niet ideaal.
Met het kantelen van de drager kom je wel goed genoeg bij de onderkant om de riempjes zo goed als het gaat vast te zetten. De bagagebox kan echter nog wel te veel wiebelen.
Wanneer je vervolgens (en volgens instructies) de U beugel van de drager aan de bagagebox verbindt op de manier die de fabrikant voorschrijft kan de box een stuk minder wiebelen en begin je vertrouwen te krijgen in het geheel. Ook hier merk je bij het sluiten van de ritssluiting (afdekzeiltje in de box dat de U beugel wegwerkt) dat de Peruzzo Pure Instinct 2 eigenlijk net niet geschikt is voor de Senja omdat het afdekzeiltje eigenlijk net te kort is.
Nadat de boel gemonteerd is ben ik benieuwd hoeveel de box uitsteekt en wat mijn zicht naar achteren is. Via de binnenspiegel nul zicht. De box neemt al het zicht door de achterruit weg. Ook denk ik dat achterliggers mijn 3e remlicht niet meer zien.
Via de buitenspiegels heb ik echter wel goed zicht. Het valt me op dat wanneer ik 2 fietsen achterop heb, ik ook een heel klein stukje zicht miste (vorm van mijn auto). Datzelfde stukje zicht ben ik nu ook kwijt, maar er blijft meer dan genoeg zicht over voor een veilige rit.
Dan de eerste rit om te kijken hoe de combinatie zich gedraagt. Ik gooi een party-tent achterin van ik vermoed 15 tot 20 kg. Opgevouwen past de tent net in de breedte van de box en ik kies nu voor deze bagage zodat ik het niet vast hoef te sjorren. Door het formaat van de tent kan deze niet schuiven in de box.
Ik pak wat rotondes en wat verkeersdrempels die ik ongelijk met m'n wielen neem, expres om de auto te laten wiebelen. De bagagebox houdt zich verassend goed, ondanks dat in stilstand ik de box nog heen en weer kon bewegen. Ik begin vertrouwen te krijgen in het geheel en ik ga de snelweg op. Fabrikant advieseert niet harder dan 130km/u te rijden met het ding.
Ik begin rustig met 100km/u en let op eventueel extra windgeruis. Maar dat is niet waarneembaar. Het is echt erg stil achter me. M'n auto maakt absoluut niet meer herrie dan normaal (en hij is zeker op de electromotor erg stil).
Dan 130km/u rijden. Zelfde verhaal. Je merkt niet dat de box achterop zit door rijgedrag of windgeruis. De box blijft goed op z'n plaats.
Na 10 kilometer weer naar huis, nog wat rotondes en verkeersdrempels. Het vertrouwen dat we zo op vakantie kunnen is er.
Bij het verwijderen van de box valt me wel op dat riempjes waarmee je de box op de fietsendrager trekt hun littekens gaan achterlaten op de (oranje) riempjes van de box. Ik vraag me af hoe lang de riempjes van de box heel blijven (zie fotos met groene cirkels hierboven). Hadden de riempjes van de fietsendrager verder naar de zijkanten gezeten dan was deze twijfel er niet. Dan blijkt het gewoon een goede en betrouwbare combinatie te zijn die opgeborgen weinig ruimte in beslag neemt.