Het grote trekhaakkoffer-topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04

Waarom een trekhaakkoffer – en waarom een topic hierover?

Met de vakantieperiodes in aantocht zijn veel mensen op zoek naar manieren om extra bagageruimte te creëren. De meest gangbare oplossing is natuurlijk een dakkoffer. Maar er is een interessant alternatief dat je steeds vaker ziet: de trekhaakkoffer. Dit is – zoals de naam al zegt – een koffer die je op de trekhaak van je auto monteert. Waarom zou je dit verkiezen boven een dakkoffer? De voornaamste reden is dat het geen of weinig impact heeft op de luchtweerstand van je auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR21fXu3VdZPVqLX6vlyb_0WWz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJgp3neehn544iPV6SmxdCyO.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor heeft eeb trekhaakkoffer zeker voor EV's weinig tot geen impact op de range, in tegenstelling tot een dakkoffer.

Maar desondanks zijn trekhaakkoffers nog best onbekend, en kan dit topic helpen om kennis te vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCpeevkH_wBoV7-3WSR6pZhhczg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFnXkDvXxM6pAAtSKaX8Qi2l.png?f=fotoalbum_large

Zie hier een video over trekhaakkoffers vs dakkoffers van de ANWB.. En hier heb je een informatiepagina van de ANWB over waar je op moet letten als je er een wil kopen.
Waarom dit topic?
Er zijn veel verschillende modellen, met grote prijsverschillen, verschillende bevestigingssystemen en functionaliteiten, en daarnaast weinig betrouwbare reviews en gebruikerservaringen te vinden. Het is handig om dit te centraliseren op een plek, zeker naarmate er steeds meer EV's bijkomen.

Ze kunnen daarnaast ook prijzig in aanschaf zijn (tussen €700 tot €1400), dus des te belangrijker om ervaringen en kennis te delen om een goede keuze te maken.
Welke trekhaakkoffers zijn er op de markt?
Ik heb een overzicht gemaakt van de trekhaakkoffer systemen op de markt, belangrijkste kenmerken en prijzen. Het is nog in opbouw, vul gerust aan en corrigeer fouten die je ziet. Ik zal in een latere fase het overzicht aanpassen zodat je kan filteren op de verschillende kenmerken.
Wat zijn de voordelen van een trekhaakkoffer?
  • Minder luchtweerstand dan een dakkoffer → minder impact op je brandstofverbruik of actieradius (bij EV’s).
  • Minder windgeruis → comfortabeler rijden.
  • een trekhaakkoffer kun je in je eentje monteren, geen tweede persoon nodig zoals bij veel dakkoffers
  • gemakkelijker te monteren doordat het gewoon op heuphoogte te doen is. Je hoeft geen zware en onhandige koffer boven je auto/schouderhoogte te tillen
  • Makkelijker toegankelijk (zeker bij lage auto's) en je auto blijft in veel gevallen onder de 2 meter hoogte, wat handig is om sommige parkeergarages in te kunnen.
  • Over het verbruik doen verschillende cijfers de ronde: een dakkoffer zorgt voor 15–30% een flink meerverbruik. Uit verschillende tests blijkt dat trekhaakkoffers een verwaarloosbare negatieve impact op de range. En uit dezelfde test van Autoblog blijkt de trekhaakkoffer zelfs voor 5-7% meer range te zorgen. Ook Bjorn Nyland komt tot een vergelijkbare conclusie in een test met een ID4 en de Thule Arcos. Dit lijkt me iets waar we in dit topic samen meer helderheid over kunnen krijgen – misschien heeft iemand meetgegevens of kan een test uitvoeren?
Zijn er nadelen?
  • Bij sommige auto's (bv Zeekr 001, X en 7X, Renault Megane EV, Peugeot, Lynk&Co 02) wordt de cruise control uitgeschakeld als er iets op de trekhaak gemonteerd wordt. Hierdoor kun je dus geen cruise control gebruiken wanneer je die het meest nodig hebt, namelijk tijdens een lange reis
  • Ze zijn aan de prijs, vaak tussen 700 en 1400€. Je kan ook kijken naar tweedehandse opties op Marktplaats, of er eentje huren op Marktplaats, aanbieders genoeg. Denk aan zo'n 100€ per week.
  • Je auto wordt langer, waardoor inparkeren moeilijker wordt. Als je vergeet dat die koffer aan je auto hangt zou het wel eens tot schade kunnen leiden.
  • Kan bij sommige auto's tot wat meer deinend weggedrag leiden.
  • Er zijn veel verschillende modellen, van uiteenlopende kwaliteit zoals blijkt uit deze test van de ANWB, waarbij sommige exemplaren zo los op de kogel zitten dat ze zelfs schade aan de auto veroorzaken als er plots hard geremd of uitgeweken moet worden.
  • het zijn joekels, vaak rond de 130x60x60. Je moet dus genoeg ruimte hebben in je schuur of zolder om de trekhaakkoffer het grootste deel van het jaar kwijt te kunnen
Verder zie ik niet echt nadelen, maar laat weten en ik voeg het toe aan de topicstart.
Belangrijke keuzecriteria:
  • Kantelbaar of niet? Sommige modellen kun je kantelen zodat je nog bij je kofferbak kan, zonder de koffer van de trekhaak te moeten halen.
  • Base: heb je een base nodig om de koffer op de trekhaak te monteren (meestal een fietsendrager, heel soms een base enkel voor dat type trekhaakkoffer) of gaat het om een standalone trekhaakkoffer model dat je zo op de trekhaak kan monteren? Als je een fietsendrager als base gebruikt heb je een fietsendrager die je kan gebruiken als je ooit fietsen wil vervoeren. Nadeel is dat je een bijkomend item kwijt moet kunnen in je schuur als je hem niet gebruikt. Sommige fietsendragers (bv Peruzzo Pure Instinct en Thule Easyfold) zijn erg klein op te vouwen.
  • Inklapbaar of niet: sommige modellen zoals de Thule Onto/Backspace kun je in meer of mindere mate inklappen, waardoor de hoogte van pakweg 60cm naar ongeveer 30cm gaat. Een softshell zak als de Norauto Transportbox of een van de verschillende modellen op Amazon kun je tot een klein pakketje opvouwen. Beiden scheelt ruimte bij het opslaan in je schuur of op zolder.
  • Inhoud (vaak tussen de 250 en 450 liter)
  • Hoeveel gewicht kun je er in kwijt? Per koffer varieert hoeveel kg je er in kwijt kan. En daarnaast moet je rekening houden met je maximale kogeldruk: een trekhaakkoffer plus basis weegt zelf vaak al rond de 35kg. Als je maximale kogeldruk maar 75kg is, kun je dus maar zo'n 40kg meenemen.
  • Mogelijkheid om achter de trekhaakkoffer nog een fiets te monteren? Bij bv de Thule Onto kun je met de juiste fietsendrager een accessoire kopen waardoor je nog een fiets achter de trekhaakkoffer kan monteren.
  • Gereviewed door ANWB / ADAC / andere partijen? ADAC, de Duitse ANWB heeft in 2017 verschillende trekhaakkoffers getest (in het Duits wordt het een Heckbox genoemd). Die test is natuurlijk al best oud. De ANWB zelf heeft in 2021 ook een test uitgevoerd.
Nog een aantal aandachtspunten:
  • In Spanje en Italie moet je een groot gevarenbord met witte en rode strepen op de trekhaakkoffer monteren
  • Het varieert per trekhaakkoffer hoe gemakkelijk te monteren ze zijn, bij sommigen heb je specifiek gereedschap nodig.
  • Je hebt een witte kentekenplaat nodig
Dus: wie heeft er ervaring met trekhaakkoffers?
Welke merken en modellen zijn aanraders (Thule, Westfalia, Peruzzo, MFT, andere)?
Wat zijn de afwegingen geweest, en hoe bevalt het in de praktijk?

Laat hier je ervaringen, foto’s, tips en vragen achter – dan maken we er samen een mooi overzicht van! 👇

Edit 03/06/2025: extra nadelen toegevoegd, aantal extra auto's toegevoegd waarbij de cruise control wordt uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak, Google Sheets overzicht aangepast en verder aangevuld.

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 07-06-2025 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ah, leuk topic!
Hier ruim twee jaar geleden een Thule Velospace XT fietsdrager gekocht (voor twee fietsen) met een Thule Backspace XT, voor destijds iets van €1100. Met de kosten van de afneembare trekhaak (€900) was dat wel even slikken, maar ben wel blij destijds voor deze combi gekozen te hebben: toch een aantal keer dat we enkel de fietsdrager nodig hadden.

We hebben wel even getwijfeld over een losse fietsdrager & koffer (zoals dus die Thule) of een alles-in-een koffer, maar we zagen toch het voordeel van een losse fietsdrager.

De Backspace koffer zelf gebruiken we eigenlijk alleen in de zomervakantie (samen met een dakkoffer en een 'frunk'... ja, al die bergruimte is nodig) maar is wel erg fijn. Doen we vooral wat lichtere spullen in (campingstoelen, matjes enzo) maar er pas HEUL VEUL in.

Buiten de vakantie heb ik de dakkoffer aan het plafond in de schuur gehangen - en in die koffer passen de dakdragers en ingeklapte trekhaakkoffer. Dus effectief geen extra ruimte nodig voor de koffer zelf, die klapt mooi compact in. De fietsdrager zelf hangt ingeklapt aan de muur in de garage, dus zit niet in de weg.

Enige minpuntje is dat de stang aan 1 kant van de koffer net niet lekker vastklikt aan de buitenkant van de koffer. Moeilijk uit te leggen zonder plaatjes. Maar goed, dat is vooral een kleine irritatie, echt last heb je er niet van.

Nadeel van de fietsdrager zelf: hij kan niet op een trekhaak zoals op mijn auto gemonteerd was. Heb een elektrische auto die geen aanhanger mag trekken, dus daarom kreeg ik een trekhaak met een pin bovenop het bolletje. De fietsdrager van Thule was echter niet gemaakt voor zo'n trekhaak. Gelukkig wist het trekhaakmontagebedrijf dat met een ijzerzaagje op te lossen. :)

Verder geen meldenswaardige tips of ervaringen. Is gewoon een fijne, maar prijzige uitgave geweest. Geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Kijk, al een mooie eerste ervaring! Volgens mij is de Thule Backspace ook bekend onder de naam Thule Onto, maar geen idee of die naamswijziging gepaard is gegaan met aanpassingen aan de box zelf. Ik overweeg deze ook, doordat deze box gemakkelijk in te klappen is. Of de Peruzzo GP, die lijkt samen met een Siena 3 fietsendrager het meest betaalbaar.

Ik heb ook al gelezen over de mogelijkheid om de koffer tegen het plafond te bevestigen, bv dmv een dakkofferlift. Goedkoop en handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Prijs van die dakkofferlift valt mij mee. Ik heb zelf wat in elkaar geknutselt (bij de Gamma wat touw en wat haken gekocht) en dat zal niet goedkoper geweest zijn.

Wel goed om verwachting te managen: het ophangen van zo'n koffer gaat niet zo soepel en elegant als je zou verwachten. Twee banden die je moet trekken en tussendoor gaat die koffer omklappen, dus moet je dan wat terugduwen enzo. Lukt mij in m'n eentje, maar met twee personen is het wat makkelijker te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
Vorig jaar een trekhaakkoffer aangeschaft, we gingen toen met de privé EV naar Zweden, en ook al heb ik dakdragers en dakkoffer, ik wilde bij voorkeur niet deze meenemen, mede door het geluid en het verbruik.

Ik heb toen de Towbox v3 gekocht, die knipperlichten deden het hem :P.
[YouTube: https://youtu.be/HEZw1Xwn0Ek]
Het is goed bevallen, de Megane mag 100 kg op de trekhaak hebben, uiteraard hebben we gewoon de max belading van Towbox zelf aangehouden (en ver daar nog onder gebleven). De verplaatsing van de Towbox met de rails als ie op de trekhaak zit gaat redelijk soepel, wel goed kijken of de pinnen weer in de vergrendeling vallen. Het verplaatsen van de Towbox zelf met de wieltjes is meer een gimmick dan echt praktisch, je moet precies de hoek goed hebben om deze gemakkelijk te kunnen rollen.

Wat betreft het verbruik, dit was uiteraard wel hoger door de belading in de auto, maar was nog steeds erg netjes en een stuk lager dan met een dakkoffer (en stiller!). Je hebt geen bijgeluiden van een trekhaakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY0QqetXQYEKtVES144TJ2dFkOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bU2gyTMBPXDpAQxjjat7yIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hfVozFxsS67ES-FQOom1p_rsPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7wv6448b9QdlvZTsn5pTveT.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Ik heb een overzicht gemaakt van de beschikbare trekhaakkoffers op de markt, hun voornaamste kenmerken en prijzen.

Prijzen lopen erg uiteen. Prijs/kwaliteit lijkt mij de Peruzzo GP in combinatie met een Peruzzo Siena (basic model) of Pure Instinct fietsendrager (hogere kwaliteit dan Siena en inklapbaar) het meest interessant, want dan ben je voor 6-700€ klaar, en kwaliteit lijkt prima. Dit bedrag tik je bij Thule al af voor enkel de Easyfold fietsendrager.

Interessante opties voor wie er weinig geld tegenaan wil gooien zijn de volgende 2
- de softshell zakken die je op een trekhaak bagagedrager monteert die te koop zijn op Amazon.de. De zakken zijn lijken stevig, zijn erg gemakkelijk op te vouwen en kosten onder de 100€. Je moet daarnaast nog een bagagedrager voor op de trekhaak kopen, maar die lijkt ook maar rond de 100€ te kosten. Dan ben je in theorie klaar voor onder de 200€. Nadeel is dat het lijkt dat die dragers meestal niet kantelbaar zijn. Wellicht kun je zo'n zak ook bevestigen op een andere kantelbare base, en dan heb je best of both worlds. Als iemand zo'n zak heeft, deel zeker je ervaringen!

- iemand op Marktplaats maakt zijn eigen trekhaakkoffer voor 180 (niet kantelbaar) of 235 (wel kantelbaar). Inhoud 200l. Geen idee over kwaliteit of veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:15:
Ik heb een overzicht gemaakt van de beschikbare trekhaakkoffers op de markt, hun voornaamste kenmerken en prijzen.
Goed werk!
Ik zou het persoonlijk logischer vinden als je de lengte hernoemt naar de breedte, en de breedte naar diepte.
Misschien ook eigen gewicht en laadvermogen in aparte kolommen, en daarnaast wellicht gelijk ook wat het laadvermogen zou zijn bij max 75kg kogeldruk (dus 75-eigen gewicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Goede tips, zal ik aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:22
Laden bij Tesla zal ook wel een uitdaging worden met zo'n trekhaakkoffer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:53
webgangster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:22:
Zou het dat? Met een fietssteun (mét zelfs fietsen) op de trekhaak lukt laden toch alvast?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
marvel27 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:45:

Ik heb een overzicht gemaakt van de trekhaakkoffer systemen op de markt, belangrijkste kenmerken en prijzen. Het is nog in opbouw, vul gerust aan en corrigeer fouten die je ziet.
Ik ben er niet 100% zeker van dat ik jouw spreadsheet goed lees (dénk het wel), maar ik zie dat lijn 5, de Peruzzo GP, een lengte heeft van 130cm, en even verder op die lijn staat “ja” bij de kolom “geschikt voor ski’s”. Helaas zal mijn snowboard van 153cm (ongeveer even lang als de meeste ski’s, indien niet zelfs wat korter) daar niet inpassen… Tenzij dat het de bedoeling zou zijn die overdwars te leggen, maar ook dan nog lijkt mij dat aan de krappe kant…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Die Peruzzo is geschikt met een uitbreidingsset. Zal dat duidelijker laten terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07
Hier ook een eigenaar van de Thule Velospace met daar bovenop de Backspace koffer. Samen met een extra 4e fiets goot is het een enorm ding geworden, maar desalniettemin erg blij mee! Totaalprijs is wel even slikken (800 voor drager, 600 voor koffer, 150 voor extra goot, dan nog extra arm etc erbij, alle sloten vervangen zodat we maar 1 sleutel hebben etc... Totaal ruim over de 1500 euro)
Deze zomer de eerste lange reis naar Zweden gepland, benieuwd wat het doet met verbruik. Als ik iets weet, laat ik het weten.
Wordt gemonteerd achter een Peugeot E5008 overigens.

Hier nog zonder extra 4e goot gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI-rnloPww0Wm8iyVmmcqfW-T8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8zuLLb9BYuAwedkRPqY9udn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:03:
Die Peruzzo is geschikt met een uitbreidingsset. Zal dat duidelijker laten terugkomen.
Suggestie: breng dergelijke sets waarbij ski’s en snowboards ingeklemd kunnen worden (zonder persé in zo’n koffers te moeten zitten), apart onder in een andere sectie. Ik denk dat dit minder verwarring zal meebrengen, temeer daar ik vermoed (niet zeker) dat zo’n (hoe noem ik het) “inklemkit” niet ook tesamen met zo’n trekhaakkoffer installeerbaar is.

Ik denk wel dat dit nuttige info is die veel kandidaat-kopers (van koffers) zal interesseren (bij mij is dit alleszins toch zo).

Leuk initiatief!

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 09:35
Ik heb de Modula Re:Cargo Base met zo'n tas van Amazon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR25t2i_h_bYpSHyKug2u7Uihec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
Kosten totaal 140 euro.
Nadeel: De Re:Cargo kan je gewoon niet goed op de trekhaak klemmen, hij probeert onder de bal een metalen plaat te klemmen. Hierdoor kan hij de trekhaak als scharnierpunt gebruiken en dus aan de linker of rechter kant tegen de bumper aan komen of schuin komen te zitten.
Ook kantelde hij nogal ver omlaag, maar dat kwam vermoedelijk door hoe onze trekhaak was geinstalleerd, dus we hadden even een nieuwe nummerbord houder (~2 euro) geinstalleerd nadat we daar achter waren gekomen :+

Meerdere vakanties gebruik van gemaakt tot nu toe :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 29-05-2025 20:45 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Leuk om een ervaring met zo'n Amazon tas te lezen! Maar die klinkt eerlijk gezegd niet zo goed 😂 het lijkt mij niet aan te best dat de base zo los staat. Heeft dat niet voor schade aan je auto gezorgd? En dit is neem ik aan met normaal rijgedrag. Hoe zit het dan als je een noodstop moet maken of serieus moet uitwijken? Ik ben benieuwd of er geen betere base te krijgen is dan.

En je ervaring met de tas zelf? Wat voor merk is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Lijkt mij juist heel erg irritant als je toegang wilt tot de kofferbak... Plus je bent gelimiteerd door kogeldruk, je hebt meer gewicht achter de achteras, minder druk op je vooras etc. Maar ik snap de voordelen ook, met een bagageaanhanger ben je langer onderweg.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 29-05-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:12:
Leuk om een ervaring met zo'n Amazon tas te lezen! Maar die klinkt eerlijk gezegd niet zo goed 😂 het lijkt mij niet aan te best dat de base zo los staat. Heeft dat niet voor schade aan je auto gezorgd? En dit is neem ik aan met normaal rijgedrag. Hoe zit het dan als je een noodstop moet maken of serieus moet uitwijken? Ik ben benieuwd of er geen betere base te krijgen is dan.

En je ervaring met de tas zelf? Wat voor merk is het?
De tas is generiek amazon merk... maar goede kwaliteit. Stevige waterdichte ritsen die onder de rand zitten dus geen kans op regen wat er in komt. Allerlei gleuven om hem vast te spannen aan de base.

Ja die base is wat minder IMO. Het lijkt niet heel rampzalig te zijn maar mijn OCD kan niet tegen een scheve trekhaakkoffer op een loodrechte auto :9
Bij de review op de ANWB site staat ook dat ze hem wat losjes vinden. (Let op zij testen hem met de box, ik heb de versie zonder box)
https://www.anwb.nl/auto/...ffer-test/modula-re-cargo
FastFred schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:58:
Lijkt mij juist heel erg irritant als je toegang wilt tot de kofferbak... Plus je bent gelimiteerd door kogeldruk, je hebt meer gewicht achter de achteras, minder druk op je vooras etc. Maar ik snap de voordelen ook, met een bagageaanhanger ben je langer onderweg.
Nergens last van om eerlijk te zijn, kan gewoon bij de kofferbak? Wij zetten de dingen die we echt nodig zouden kunnen hebben dan in de trekhaak koffer. Of naja, daar hebben we over nagedacht maar er kwam niets ter sprake wat dan in de trekhaakkoffer meost.
Meer gewicht op de achteras vind ik niet erg, ik rij in een achterwiel aangedreven EV :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

webgangster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:22:
heb afgelopen februari en april 3000 km gemaakt met trekhaakkoffer en model y, geen enkele pijn. overal prima kunnen parkeren en met camera links en rechts prima achteruit kunnen kijken.

enige wat mij onduidelijk blijft is hoe hard kan je nou rijden met zo'n ding. ik hield 140 als max in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Oid schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:12:
[...]

heb afgelopen februari en april 3000 km gemaakt met trekhaakkoffer en model y, geen enkele pijn. overal prima kunnen parkeren en met camera links en rechts prima achteruit kunnen kijken.

enige wat mij onduidelijk blijft is hoe hard kan je nou rijden met zo'n ding. ik hield 140 als max in Duitsland
Welk model had je? En wat waren je ervaringen ermee? Ik heb nog niets gelezen over hoe snel je ermee mag in Duitsland. Sommige fabrikanten geven wel een maximum snelheid op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

marvel27 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Welk model had je? En wat waren je ervaringen ermee? Ik heb nog niets gelezen over hoe snel je ermee mag in Duitsland. Sommige fabrikanten geven wel een maximum snelheid op.
Towbox V2 gehuurd via marktplaats. had er nog geen ervaring mee (sowieso eerste auto ooit met een trekhaak) maar ging langere tijd naar het buitenland en kon de extra ruimte wel gebruiken.

Verder super! veel ruimte (wij hadden van die ikea tassen (https://www.ikea.com/nl/n...happentas-blauw-60499261/) daar konden er makkelijk 4 / 5 van in en daarnaast allemaal nog klein spul, schoenen dat soort dingen. Qua verbruik vind ik het lastig te vergelijken. Auto hadden we net 1,5 maand en was natuurlijk ook in de koude periode. Al met al is het niet tegengevallen.
Enig waar je op moet letten is de trekhaak modus uitschakelen in de Model Y, anders moet je vrij vaak laden volgens de planning.

Zo ging het overal eigenlijk wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Z7GuqfHivh64_aHd6SynHzQLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSzRZ8xcppGCD1QRDMccbfKL.jpg?f=fotoalbum_large

1x dubbel moeten parkeren omdat die er niet tussen paste.

Ook het openen van de achterklep en de box naar achter schuiven ging soepel en was elke stop wel nodig haha :9

Dit is teslamate van de terugrit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2szqC1E-lk8lm3gcydlGOVnRrs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtGI8ev7qz46wL4a8V9RqALj.png?f=user_large

Qua snelheid doelde ik niet persee op duitsland maar in het algemeen, alleen in duitsland heb je natuurlijk grotendeels geen snelheidslimit. De koffer weerhield ons wel om met 150/160 te cruisen ipv 140.

[ Voor 16% gewijzigd door Oid op 30-05-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Oid schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:05:
[...]
Qua snelheid doelde ik niet persee op duitsland maar in het algemeen, alleen in duitsland heb je natuurlijk grotendeels geen snelheidslimit. De koffer weerhield ons wel om met 150/160 te cruisen ipv 140.
Volgens mij hoef je je om die snelheid geen zorgen te maken Ik heb met een fietsendrager met daarop vergelijkbare dingen als zo'n box 200 gereden zonder een centje pijn. Denk aan ingeklapte tuinstoelen of een stapeltje sup boards. Als het goed vast zit blijft het wel zitten. In principe is de luchtweerstand die eraan trekt bij die snelheden enorm, maar omdat het recht achter de auto zit lijkt dat allemaal niet zo'n probleem te zijn.

Bij dakkoffers wordt vaak max 130 opgegeven en daar gaan veel mensen ook gewoon een stuk overheen. Terwijl die echt vol in de wind zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 30-05-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
FastFred schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:58:
Wat betreft toegang tot de kofferbak: daar dacht ik ook aan. Maar mijn Thule Backspace is kantelbaar en zelfs met een extra goot voor een fiets achter de koffer, kantelt hij meer dan voldoende om goed bij alles in de kofferbak te kunnen.
Verder doen wij vooral de lichte maar volumineuze dingen in de koffer, zodat deze zo licht mogelijk blijft. Minder druk op de vooras lijkt me geen issue met EV's >2 ton en met 4 of 5 man er in (anders heb je gok ik geen trekhaakkoffer nodig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luucc
  • Laatst online: 10:46
flupp schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Suggestie: breng dergelijke sets waarbij ski’s en snowboards ingeklemd kunnen worden (zonder persé in zo’n koffers te moeten zitten), apart onder in een andere sectie. Ik denk dat dit minder verwarring zal meebrengen, temeer daar ik vermoed (niet zeker) dat zo’n (hoe noem ik het) “inklemkit” niet ook tesamen met zo’n trekhaakkoffer installeerbaar is.

Ik denk wel dat dit nuttige info is die veel kandidaat-kopers (van koffers) zal interesseren (bij mij is dit alleszins toch zo).

Leuk initiatief!
De gelinkte uitbreiding van Peruzzi zou wel samen moeten kunnen met de box zelf: “Ook geschikt met GP box”.

Ben zelf ook op zoek naar de beste box met mogelijkheid meenemen ski’s, dit topic en overzicht is super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luucc
  • Laatst online: 10:46
Deze pagina heeft ook een aantal goede opties, in ieder geval deels overlap met lijst in dit topic zie ik zo snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Yucon schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:12:
[...]

Volgens mij hoef je je om die snelheid geen zorgen te maken Ik heb met een fietsendrager met daarop vergelijkbare dingen als zo'n box 200 gereden zonder een centje pijn. Denk aan ingeklapte tuinstoelen of een stapeltje sup boards. Als het goed vast zit blijft het wel zitten. In principe is de luchtweerstand die eraan trekt bij die snelheden enorm, maar omdat het recht achter de auto zit lijkt dat allemaal niet zo'n probleem te zijn.

Bij dakkoffers wordt vaak max 130 opgegeven en daar gaan veel mensen ook gewoon een stuk overheen. Terwijl die echt vol in de wind zitten.
Bij veel EV's is het juist zuiniger doordat de auto langer maakt, onze Megane Electric was juist zuiniger (even getest met een kort ritje) op de snelweg met de koffer dan zonder. Dit zal niet voor elke EV gelden, de Kia EV6 die dit jaar weer in de bijtelling is zal minder zuinig zijn door zijn achterconstructie, daarom laat ik daar ook geen trekhaak meer onder zetten, gaat gewoon de dakkoffer weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
B-Force schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Verder doen wij vooral de lichte maar volumineuze dingen in de koffer, zodat deze zo licht mogelijk blijft. Minder druk op de vooras lijkt me geen issue met EV's >2 ton en met 4 of 5 man er in (anders heb je gok ik geen trekhaakkoffer nodig...)
Daar was wel een beetje bang voor dat de voorwielen minder tractie zouden hebben, in Zweden is tractie wel belangrijk op sommige plekken :P. "Gelukkig" is de Megane voorwiel aangedreven waardoor er relatief veel gewicht op de voorwielen zit, we hebben geen problemen gehad, alleen dat we af en toe de bumpstops aantikten bij lang, golvend wegdek, dat is wat minder comfortabel. We hadden voornamelijk ook volumineuze zaken zoals dekens, weekendtassen en kussens in de bak, alle zware dingen lagen in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37

Herman

FP ProMod
Interessant topic en @marvel27 kudos voor je openingspost :)
marvel27 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:45:

Waarom een trekhaakkoffer – en waarom een topic hierover?

(...)
Verder zie ik niet echt nadelen, maar laat weten en ik voeg het toe aan de topicstart.

(...)
Zonder hier zelf ervaring mee te hebben, vraag ik mij af:
• Ik vermoed dat je met de meeste modellen je achteruitrijcamera blokkeert, en wellicht ook je parkeersensoren waardoor parkeren (afgezien van het feit dat je langer bent) nog iets extra bemoeilijkt wordt?
• Hoe zit het met de stabiliteit van de auto? De meeste auto's hebben niet zo'n hoge maximale kogeldruk. Ik vermoed dat je hier al vrij snel aan zit. Zeker als de koffer t.o.v. de kogel een hefboom creëert. En wat merk je hiervan tijdens het rijden?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:56
Wat mij betreft mag als nadeel ook wel de plaatsing van het gewicht ver achter de auto met als gevolg deinend weggedrag . Nou zal het met al die nieuwe leasebakken wel meevallen maar de meeste auto's zijn er niet op berekend en helemaal niet als de auto ook al helemaal vol zit en de vering/demping wat ervaring heeft of vanzichzelf comfortabel is .
Zie voorbeeld the wizard ( tikt bumpstops aan bij nieuwe megane ev )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Herman schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:07:
• Ik vermoed dat je met de meeste modellen je achteruitrijcamera blokkeert, en wellicht ook je parkeersensoren waardoor parkeren (afgezien van het feit dat je langer bent) nog iets extra bemoeilijkt wordt?
Dit is - bij mij - absoluut waar. Camera ziet niets meer en parkeersensoren, wanneer ik achteruit rij, gaan constant af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

The Wizard schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Daar was wel een beetje bang voor dat de voorwielen minder tractie zouden hebben, in Zweden is tractie wel belangrijk op sommige plekken :P. "Gelukkig" is de Megane voorwiel aangedreven waardoor er relatief veel gewicht op de voorwielen zit, we hebben geen problemen gehad, alleen dat we af en toe de bumpstops aantikten bij lang, golvend wegdek, dat is wat minder comfortabel. We hadden voornamelijk ook volumineuze zaken zoals dekens, weekendtassen en kussens in de bak, alle zware dingen lagen in de kofferbak.
Je zit hoe dan ook met de grens van de toegestane kogeldruk. Daar zou dit effect ook in meegenomen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
vanaalten schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Dit is - bij mij - absoluut waar. Camera ziet niets meer en parkeersensoren, wanneer ik achteruit rij, gaan constant af.
Bij moderne auto's (waaronder de Megane EV), worden de parkeersensoren en de dode hoek detectors automatisch uitgeschakeld. Bij andere merken kan je bijv niet de hoogste recup stand gebruiken of de ACC.

Achteruitrijcamera kan ik daarentegen nu ook gebruiken tijdens het rijden om de trekhaak te controleren, maar elk merk gaat hier anders mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
nuffy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:18:
Wat mij betreft mag als nadeel ook wel de plaatsing van het gewicht ver achter de auto met als gevolg deinend weggedrag . Nou zal het met al die nieuwe leasebakken wel meevallen maar de meeste auto's zijn er niet op berekend en helemaal niet als de auto ook al helemaal vol zit en de vering/demping wat ervaring heeft of vanzichzelf comfortabel is .
Zie voorbeeld the wizard ( tikt bumpstops aan bij nieuwe megane ev )
Deinend weggedrag heb ik geen last van, alleen de bumpstops af en toe. Geen onveilig weggedrag gevoeld in ieder geval. De koffer beweegt uiteraard een beetje, maar dat doet een fietsendrager ook.

Het is wel belangrijk om thuis alles goed af te stellen, ruim voordat je weggaat. In die inpakstress periode wil je dit er niet bij hebben :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-09 22:04
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:15:

Prijzen lopen erg uiteen. Prijs/kwaliteit lijkt mij de Peruzzo GP in combinatie met een Peruzzo Siena (basic model) of Pure Instinct fietsendrager (hogere kwaliteit dan Siena en inklapbaar) het meest interessant, want dan ben je voor 6-700€ klaar, en kwaliteit lijkt prima. Dit bedrag tik je bij Thule al af voor enkel de Easyfold fietsendrager.

Interessante opties voor wie er weinig geld tegenaan wil gooien zijn de volgende 2
- de softshell zakken die je op een trekhaak bagagedrager monteert die te koop zijn op Amazon.de. De zakken zijn lijken stevig, zijn erg gemakkelijk op te vouwen en kosten onder de 100€. Je moet daarnaast nog een bagagedrager voor op de trekhaak kopen, maar die lijkt ook maar rond de 100€ te kosten. Dan ben je in theorie klaar voor onder de 200€. Nadeel is dat het lijkt dat die dragers meestal niet kantelbaar zijn. Wellicht kun je zo'n zak ook bevestigen op een andere kantelbare base, en dan heb je best of both worlds. Als iemand zo'n zak heeft, deel zeker je ervaringen!

- iemand op Marktplaats maakt zijn eigen trekhaakkoffer voor 180 (niet kantelbaar) of 235 (wel kantelbaar). Inhoud 200l. Geen idee over kwaliteit of veiligheid.
Mooi topic :) Ik heb me hier de afgelopen jaren ook mee bezig gehouden. Gezien onze kampeeractiviteiten hebben we tot nu toe een grote dakkoffer (640 liter) in gebruik. Hierdoor zijn de meeste trekhaakkoffers te klein en komt eigenlijk alleen de Spinder XB1 in aanmerking, ondanks dat deze ook al +- 100 liter kleiner is. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat deze niet kantelbaar was, maar in dat overzicht staat dat hij wel kantelbaar is. Heb je dat ergens gelezen? Of heb je daar zelf ervaring mee?

Heeft iemand hier toevallig ervaring met die Spinder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
The Wizard schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Bij moderne auto's (waaronder de Megane EV), worden de parkeersensoren en de dode hoek detectors automatisch uitgeschakeld. Bij andere merken kan je bijv niet de hoogste recup stand gebruiken of de ACC.
Daar liep ik idd tegenaan bij de Peugeot. Daar werkt de lane assist niet meer als je de trekhaak gebruikt 😫

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Ebbao schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:35:
[...]
Mooi topic :) Ik heb me hier de afgelopen jaren ook mee bezig gehouden. Gezien onze kampeeractiviteiten hebben we tot nu toe een grote dakkoffer (640 liter) in gebruik. Hierdoor zijn de meeste trekhaakkoffers te klein en komt eigenlijk alleen de Spinder XB1 in aanmerking, ondanks dat deze ook al +- 100 liter kleiner is. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat deze niet kantelbaar was, maar in dat overzicht staat dat hij wel kantelbaar is. Heb je dat ergens gelezen? Of heb je daar zelf ervaring mee?

Heeft iemand hier toevallig ervaring met die Spinder?
Je hebt gelijk, de base (Spinder SB3 (kale base) en SL3 (SB3 uitgerust als.fietsendrager) is niet kantelbaar. Maar het kan wel gemakkelijk een heel eind naar achter geschoven worden zodat je bij de kofferbak kan. Zie de video op de pagina. Daarom heb ik een "ja" gezet bij kantelbaar. Als er iemand is met ervaring met deze functie van de Spinder, lat maar weten.
Herman schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:07:
Zonder hier zelf ervaring mee te hebben, vraag ik mij af:
De trekhaakkoffer blokkeert parkeersensoren en achteruitrijcamera, dus logische vraag. En ik benoem het al in de openingspost: bij de Zeekr X, 001 en 7X schakelt de auto cruise control uit als je iets aansluit op de trekhaak. Logisch wellicht bij een caravan, maar niet bij een trekhaakkoffer. Dat hoeft niet zo te zijn, want er zijn auto's waar je kan aangeven dat enkel alles wat zich aan de achterkant van de auto afspeelt uitgeschakeld moet worden, maar bv de CC blijft werken.

Kan handig zijn om hier in het topic ook bij te houden bij welke auto's dit issues oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:25
De nieuwe Lynk&Co 02 schakelt ook de ACC uit bij gebruik van de trekhaak.
Ben nu onderweg met een caravan en dat is wel even wennen…
Heb inmiddels een verzoek ingediend voor een update, ben benieuwd.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Emojis in titels is nergens voor nodig, dus ik heb de titel even unemojied? ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Kodess schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:43:
Ik heb de Modula Re:Cargo Base met zo'n tas van Amazon.
[Afbeelding]
Kosten totaal 140 euro.
Nadeel: De Re:Cargo kan je gewoon niet goed op de trekhaak klemmen, hij probeert onder de bal een metalen plaat te klemmen. Hierdoor kan hij de trekhaak als scharnierpunt gebruiken en dus aan de linker of rechter kant tegen de bumper aan komen of schuin komen te zitten.
Ook kantelde hij nogal ver omlaag, maar dat kwam vermoedelijk door hoe onze trekhaak was geinstalleerd, dus we hadden even een nieuwe nummerbord houder (~2 euro) geinstalleerd nadat we daar achter waren gekomen :+

Meerdere vakanties gebruik van gemaakt tot nu toe :)
De Modula Recargo base zou niet top zijn, zoals blijkt uit jouw ervaringen en de rest van de ANWB. Maar er zou een verbeterd 2025 model te koop zijn:
Deze Modula Recargo is een verbeterde, grotere en aerodymamische versie van degene die getest is bij de ANWB. Dit is het model van 2025 met een vernieuwde base, trekhaakkoffer en andere prachtige features
Hier is een video van de zogezegde nieuwe versie. @Kodess zie jij verschillen met de versie die jij hebt?

Ik heb overigens het overzicht wat aangevuld en aangepast om het beter leesbaar te maken. Het is nog niet af, maar we komen er wel 😀 feedback nog steeds welkom.

Bij nader inzien lijkt de combinatie van de Farad Maky met het Zippy onderstel de beste koop-keuze te zijn: voor 509€ ben je klaar. Kwaliteit lijkt prima, en veel goedkoper dan de rest. Voor 100€ meer kun je zelfs upgraden naar een Farad Susa fietsendrager waardoor je ook 2 fietsen kan vervoeren. De fietsendrager is erg goed in te vouwen, net als de Thule Easyfold. Benieuwd of er ervaringen zijn.

Een interessante andere optie uit Noorwegen is de Broxbox: een vierkante box die je op je trekhaak monteert, waardoor je volgens de fabrikant bijna alle dakkoffers (maar in elk geval van Thule) op je trekhaak kan monteren. Ze noemen op hun site enkel "ski boxes", maar bij het navragen bedoelen ze gewoon dakkoffers in het algemeen. Prijs lijkt normaal zo'n 710€ te zijn, en nu zo'n 532€. Ik heb nagevraagd of je ook andere dakkoffers dan die specifiek voor ski's worden gebruikt kan monteren, zou wel handig zijn. Ze zouden in 2024 typegoedkeuring in NL gekregen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_HrQCFzs5NWEjO1gpTd0cdhEfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFGISOCrnoPvx90EpaIftkd1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UfYgdxPydlNMyJmFvU-5QiRyF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uyfu7SQV1FAWdRw1z3m8tT9c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door marvel27 op 06-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

vanaalten schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Schakelen je parkeersensoren niet uit met iets aangesloten op de trekhaakstroomaansluiting?
Net zo goed dat een mistachterlicht niet aan mag met iets aangesloten op de trekhaakstroomaansluiting is parkeersensoren uitschakelen net zo gemakkelijk voor een fabrikant.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
marvel27 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:48:
[...]

De Modula Recargo base zou niet top zijn, zoals blijkt uit jouw ervaringen en de rest van de ANWB. Maar er zou een verbeterd 2025 model te koop zijn:

[...]

Hier is een video van de zogezegde nieuwe versie. @Kodess zie jij verschillen met de versie die jij hebt?

Ik heb overigens het overzicht wat aangevuld en aangepast om het beter leesbaar te maken. Het is nog niet af, maar we komen er wel 😀 feedback nog steeds welkom.
De 2 meest storende dingen waren:
- Te laag bij de grond waardoor drempels voor ons haast onmogelijk waren (wel met aftermarket trekhaak die wellicht te laag zat)
- De aansluiting met de trekhaak, je kon hem zo strak doen als je zou willen, hij kon altijd draaien.

Ze lijken het eerste issue heel goed te hebben opgelost. Het tweede twijfel ik over, het lijkt op hetzelfde machnisme, maar dat weet ik pas als ik in de trekhaak aansluiting heb gekeken :+
(Prijs is wel ook over de kop gegaan, maar goed)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 13:25
Na wat wikken en wegen gisteren toch maar een Thule Arcos L besteld. Niet de goedkoopste oplossing, maar Thule omdat ik daar in 't verleden ook goede ervaring mee heb gehad.

Voornaamste reden is dat we dit jaar voor 't eerst op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk met 2 volwassen, 2 pubers en 2 kleuters in een Model Y. Ik ben er van overtuigd dat we de kleding etc in Y krijgen, maar wat extra ruimte is natuurlijk nooit weg.

Als 't goed is wordt deze overmorgen geleverd. Benieuwd hoe 't bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
OllieMongollie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:54:
Na wat wikken en wegen gisteren toch maar een Thule Arcos L besteld. Niet de goedkoopste oplossing, maar Thule omdat ik daar in 't verleden ook goede ervaring mee heb gehad.

Voornaamste reden is dat we dit jaar voor 't eerst op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk met 2 volwassen, 2 pubers en 2 kleuters in een Model Y. Ik ben er van overtuigd dat we de kleding etc in Y krijgen, maar wat extra ruimte is natuurlijk nooit weg.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen hiermee. Ik ben uiteindelijk voor een Velospace + Backspace combi gegaan, vanwege de mogelijkheid voor nog een plaatsing van een fiets, maar ik vond de Arcos ook zeker een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OllieMongollie
Ik heb niet specifiek naar die combi gekeken. Maar een fiets gaat hier sowieso niet mee. En 't effect van de Arcos op de range op lange afstanden vond ik wel prettig. Ik ga in ieder geval het gebruik tijdens de reis bijhouden met TeslaMate, dus kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ik heb zelf net een Peruzzo GP met een Peruzzo Pure Instinct 3 fietsendrager gekocht voor 728€. Flink wat ruimte erbij! Wel vervelend dat de parkeersensoren en camera achter het niet meer doen, maar dat wisten we natuurlijk.

Lijkt relatief simpel te plaatsen, maar de handleiding is was summier. Ga nog wat filmpjes bekijken om te zien of ik alle stappen goed heb gevolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Even een andere vraag. Ik rij volgende week richting Frankrijk. Wanneer ik op mijn eindplek ben, wil ik de koffer en platform van de auto afhalen. Waar laten jullie deze dan? Is er een manier om deze ergens aan vast te maken? Hoe doen jullie dat doen? Ketting- of trekhaakslot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
OllieMongollie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:08:
Even een andere vraag. Ik rij volgende week richting Frankrijk. Wanneer ik op mijn eindplek ben, wil ik de koffer en platform van de auto afhalen. Waar laten jullie deze dan? Is er een manier om deze ergens aan vast te maken? Hoe doen jullie dat doen? Ketting- of trekhaakslot?
Trekhaakslot met bijpassende bal in de kogelopening .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:54
Heeft er iemand ook ervaring met een combinatie van net wat oudere modellen?

Ik zit wel te kijken naar de Thule easyfold en dan met koffer, maar die is nieuwe toch al snel 1500 of meer.

Dus ik zat ergens te hopen op een model van de vorige generatie, maar dat is lastig te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door gustaveau op 12-07-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Er verschijnen af en toe exemplaren van de Thule Onto op Marktplaats voor pakweg 5-600€. Maar die zijn vaak snel weg. Ik zou gaan voor een nieuw exemplaar van een merk dat niet zo duur is als Thule. Opties zijn bv Peruzzo en Farad. Ik ben zelf voor Peruzzo GP gegaan in combinatie met de Peruzzo Pure Instinct voor zo'n 700€. Best tevreden over, en zeker voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:32
OllieMongollie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:54:

Ben je al op pad geweest met deze combi? Wij hebben ook een Tesla model Y en de Thule Arcos L aangeschaft. Gaan in augustus op pad. Doe je dan wel of niet de aanhanger modus aan? Schijnt dat hij dan ook denkt dat je vaker moet laden, dus ik was even benieuwd naar de ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
KrlGl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:45:
De nieuwe Lynk&Co 02 schakelt ook de ACC uit bij gebruik van de trekhaak.
Ben nu onderweg met een caravan en dat is wel even wennen…
Heb inmiddels een verzoek ingediend voor een update, ben benieuwd.
Yes! Met de nieuwe systeemsoftware is dit aangezet.
ACC doet het nu ook met de fietsendrager/caravan.
Kunnen we weer rustig op vakantie.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-09 20:55
KrlGl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Yes! Met de nieuwe systeemsoftware is dit aangezet.
ACC doet het nu ook met de fietsendrager/caravan.
Kunnen we weer rustig op vakantie.
_/-\o_
Op de Zeekr 001 nog niet! Stom!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stentheman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-08 16:11
Ik had nog een fietsendrager liggen. Heb bij de bouwmarkt een tuinkoffer gehaald voor 70 euro en die passend gemaakt op de fietsendrager. Best tevreden mee, 300 liter extra bagagenruimte voor weinig geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OllieMongollie
Nou, afgelopen weken dus een paar roadtrips gemaakt. 1 keer naar Zuid-Frankrijk met 6 personen en de Thule Arcos L. En 1 keer naar Toscane met 2 personen zonder Arcos. Al met al ben ik zeer positief over 't gebruik van de Model Y LR met de Arcos. Als ik naar de data kijk, dan is 't gebruik maar een tikkeltje hoger. Natuurlijk is het lastig om het netto verbruik te bepalen, want er spelen allerlei factoren mee (belading, verkeer op de weg, hoogte verschil op de route etc), maar ik heb geprobeerd 3 ritten er uit te halen die een redelijk constante snelheid hebben en weinig hoogte verschil.

De eerste rit is van Venlo naar net onder Geleen. Gemiddelde snelheid was 84km/h, maar 60% zat ik boven de 100 km/h. Gemiddelde verbruik was die rit 172Wh/km. Dit is met 6 personen en volledige belading.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tD7MiYM78jr1zkhQfl_RW2-NN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SC5mBrLgFqkTW8BAmFBgq05e.png?f=fotoalbum_large

De tweede rit is 169km lang en iets verder op de route. Hier zat 90% boven de 120km/h met een verbruik van 221Wh/km. Hier had ik wat file, dus hier zit ook wat optrek en afrem werk bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ex4Riwurm0w9M8ChEIQ6hjJlvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJz0LGxkCP1gvQoJQfv15EEP.png?f=fotoalbum_large

De laatste is een trip van Modena naar weet ik veel. Dit was met 2 personen zonder koffer. Daar zat 92% boven de 120km/h. Hier had ik een gemiddeld gebruik van 226Wh/km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjxQztps8eO9eQSe5xxL5Z62RQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmkY63vhxUjtyjVSGujmLUVQ.png?f=fotoalbum_large

Als je dit dan naast elkaar houd, zit er weinig verschil tussen een trip met en zonder Arcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:54
Wij zijn nu bezig met een trip met onze Volvo xc40 P8 '21 naar Denemarken, met de Thule easyfold en trekhaakkoffer erop.

Qua verbruik echt bijna geen verschil met normaal rijden, dit heeft ons echt verbaasd!

Op deze manier heb je niet echt een grotere auto nodig, niet voor die paar trips per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
gustaveau schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:17:
Wij zijn nu bezig met een trip met onze Volvo xc40 P8 '21 naar Denemarken, met de Thule easyfold en trekhaakkoffer erop.

Qua verbruik echt bijna geen verschil met normaal rijden, dit heeft ons echt verbaasd!

Op deze manier heb je niet echt een grotere auto nodig, niet voor die paar trips per jaar.
Wij zijn in Zweden met ongeveer dezelfde combi (velospace + backspace koffer) en daarachter nog een fiets. Verbruik is +/- 3% hoger dan normaal... Prima 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonWave
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 18:11
Hier ook vandaag mijn trekhaakkoffer opgehaald, de Thule Onto 2 met ingebouwd drager, dus geen fietsendrager. Was een leuke promo 989 ipv 1269 euro, vandaag alles in elkaar gezet en al eens gemonteerd, blijft perfect onder het achterraam van mijn Kuga en vermoedelijk zal dit heerlijk rijden. In september zijn we voor 2 weken naar Frankrijk en zal ik mijn bevindingen en een foto eens plaatsen.

Reden voor trekhaakkoffer was simpel, we hebben een panoramadak en ben toch bang dit kapot te maken met een dakkoffer, ook het gemak om een trekhaakkoffer zelf te kunnen aanbrengen is een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreuzel78
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DragonWave schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:48:
Hier ook vandaag mijn trekhaakkoffer opgehaald, de Thule Onto 2 met ingebouwd drager, dus geen fietsendrager. Was een leuke promo 989 ipv 1269 euro, vandaag alles in elkaar gezet en al eens gemonteerd, blijft perfect onder het achterraam van mijn Kuga en vermoedelijk zal dit heerlijk rijden. In september zijn we voor 2 weken naar Frankrijk en zal ik mijn bevindingen en een foto eens plaatsen.

Reden voor trekhaakkoffer was simpel, we hebben een panoramadak en ben toch bang dit kapot te maken met een dakkoffer, ook het gemak om een trekhaakkoffer zelf te kunnen aanbrengen is een plus.
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een trekhaakkoffer en deze staat ook op mijn shortlist. Mag ik vragen waar je deze promo hebt gevonden en de Onto 2 dus hebt aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonWave
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 18:11
dreuzel78 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een trekhaakkoffer en deze staat ook op mijn shortlist. Mag ik vragen waar je deze promo hebt gevonden en de Onto 2 dus hebt aangeschaft?
Hier bij deze winkel: https://www.tasnv.be/product/thule-onto-2-907100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:50
Hierbij nog een ervaring. Heb de Thule Arcos L gehuurd voor een vakantie naar Kroatië. Totale heen en terug reis net geen 3.000km. Gereden in een Tesla M3 uit 2019.
Voornaamste reden om voor een trekhaakkoffer te kiezen was de beperkte impact op de range. Ik kan het niet met harde data onderbouwen, maar heb het tijdens de rit wel in de gaten gehouden en daarbij merkte is maar weinig verschil in verbruik tussen de heen en terug reis en de ritten op locatie. Bevestiging is eenvoudig. Wel makkelijker om even met zijn tweeën te doen. De achterbak is ook prima toegankelijk. Laden is ook bij alle superchargers gelukt. Wel voor de veiligheid even iemand laten uitstappen zodat ik geen paal omver reed, maar het paste overal. Zie de koffer eigenlijk alleen maar via de achteruitrijcamera. Zoals eerder gezegd wel even de trekhaak modus weer even uitzetten, anders denkt de routeplanner dat je wel heel vaak aan de stekker moet. Autopilot werkte daarna ook gewoon. De koffer is volgens mij goedgekeurd tot 130km/h. Dat heb ik dan ook zo goed als het kan proberen aan te houden. Incidenteel is er wel richting de 150km/h mee gereden. Qua rijgedrag had ik echt totaal niet het idee dat die koffer achter de auto hing. Eenmaal op locatie de koffer opgeslagen.

Lang verhaal kort. Zeer tevreden en als het niet zo duur was zou ik er zo een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreuzel78
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dank je wel voor de reactie.

Dat is een goede prijs. In mijn geval wel een behoorlijk stuk rijden (vanuit West Brabant, NL), en het lijkt niet mogelijk te zijn om hem via de website te bestellen, af te rekenen en te laten bezorgen. Even over nadenken!

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-09 21:32
Interessant topic, bedankt! :)

Ikzelf ben op zoek naar een trekhaakkoffer die te combineren valt met 2 fietsen. Ik besef dat ik dan goed ga moeten opletten op m'n maximale kogeldruk, maar het zou vooral voor kinderfietsen zijn.

Tot op heden heb ik zo een modellen nog niet gevonden. Echter spreken ze over het bestaan er van in dit artikel: https://www.wielrenner.eu...er-voor-op-fietsendrager/

Zonet heb ik de auteur ook even gecontacteerd, wie weet heeft hij gewoon een foutje gemaakt.

Hebben jullie een idee of zo een koffers bestaan?

Waarvoor dank,

Sven

• marvel27
Dus als ik het goed begrijp een trekhaak wat je een koffer op kan monteren, en dan nog twee kinderfietsen?

Dat heb ik nog niet zien voorbijkomen, en ik heb heel wat types bekeken.

Ik zou kijken naar een oplossing waarbij je de fietsen op het dak plaatst, bv met een Treefrog ofzo.

• SvenVlieghe
Klopt Marvel,

Ja, het zou alvast een combo moeten worden. We zijn namelijk met 6 in totaal, dus dan zou ik die 2 fietsen achteraan wel nodig hebben + dan nog eens 4 op het dak. Ik denk dat ik niet veel andere opties heb, buiten direct een aanhangwagen of gewoonweg enkele fietsen huren ter plaatse.

Eerst was ik aan het rondneuzen voor een smalle dakkoffer waar nog 2 fietsen naast zouden kunnen, om dan 4 fietsen achteraan te bevestigen. Maar ik ben wat afgeschrikt geraakt omwille van het geluid dat zo een dakkoffer naar het schijnt maakt.. Ik zou me dus zoveel mogelijk willen behelpen met trekhaakkoffer + 2 fietsplaatsen, om dan later eventueel de extra investering voor de dakconstructie te maken.

Bedankt voor de snelle reactie,

Sven

[ Voor 37% gewijzigd door SvenVlieghe op 20-09-2025 12:10 ]

• SvenVlieghe
Als ik zelf nog even verder kijk worden 4 fietsen op het dak ook een moeilijke. Even out-of-the-box denkend: stel dat ik nu een hoge kofferdrager zou gebruiken, zou daar dan plaats genoeg onder zijn voor een trekhaakkoffer? 🤪 Hangt veel af van type wellicht, gezien er lage en hoge koffers zijn. Thule clipon lijkt interessant.

Ik ga met een e5008 rijden, er is nog niet veel info beschikbaar over welke fietsdragers er op de koffer zouden passen, op thule is er alvast niets die compatibel is zeggen ze.

Wel veel prutswerk dan bij deze oplossing, maar kom..

[ Voor 10% gewijzigd door SvenVlieghe op 20-09-2025 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
SvenVlieghe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:07:
Maar ik ben wat afgeschrikt geraakt omwille van het geluid dat zo een dakkoffer naar het schijnt maakt..
Hier gaan we regelmatig met de dakkoffer weg.
Het is het meest niet-aerodynamisch model dat er bestaat volgens mij, echt een hoekige doos van uit de jaren 90.
Horen we die? Zeker.
Stoort die? Bwa, niet echt, het algemene rijgeluid is gewoon wat luider
Weegt dat op tegen de extra ruimte? Helemaal niet.
Dus als je een hedendaags gestroomlijnd model weet te scoren denk ik dat dat allemaal wel kan meevallen…

Wat trouwens een heel groot verschil maakt bij ons is waar precies dat die dakkoffer gemonteerd staat. Wat meer naar voor of achter maakt een groot verschil in lawaai.
Maar dat is wat zoeken om de juiste positie te vinden

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
SvenVlieghe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:39:

Ikzelf ben op zoek naar een trekhaakkoffer die te combineren valt met 2 fietsen. Ik besef dat ik dan goed ga moeten opletten op m'n maximale kogeldruk, maar het zou vooral voor kinderfietsen zijn.

Tot op heden heb ik zo een modellen nog niet gevonden. Echter spreken ze over het bestaan er van in dit artikel: https://www.wielrenner.eu...er-voor-op-fietsendrager/

Zonet heb ik de auteur ook even gecontacteerd, wie weet heeft hij gewoon een foutje gemaakt.

Waarvoor dank,

Sven
In dit artikel wordt beschreven welke trekhaakkoffer op welke fietsendrager past, zodat je ook nog fietsen mee kunt nemen.
https://www.autovoordeelw...santu-maakt-het-mogelijk/
Wellicht heb je hier iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:22

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn dakkoffer hoor ik echt niet. Qua verbruik scheelt het ook nagenoeg niets. Is wel een vrij recent modern model.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:47
SvenVlieghe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:39:

Waarvoor dank,

Sven
Als ik het zo zie kun je de Thule Santu achterop (tegen de auto aan) plaatsen op een Thule Easyfold 3, daar een fiets achter zetten en daar de 4e fietsuitbreiding ook nog aanmaken. Dan zou het moeten lukken, misschien wel een pedaal eraf schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IniUE66P9Yerm6sh2pHI1x9LHdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7EtCcDfKINdfw8OaCaeqATF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door J-M-T op 21-09-2025 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
J-M-T schreef op zondag 21 september 2025 @ 06:49:
[...]

Als ik het zo zie kun je de Thule Santu achterop (tegen de auto aan) plaatsen op een Thule Easyfold 3, daar een fiets achter zetten en daar de 4e fietsuitbreiding ook nog aanmaken. Dan zou het moeten lukken, misschien wel een pedaal eraf schroeven.

[Afbeelding]
Ik heb zelf de easyfold en daar past enkel 1 extra fiets bij. Vermoed dat dat bij deze ook zo is,anders houd je heel weinig basis over voor de koffer. Maar plaatje laat idd iets anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:47
B-Force schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:00:
[...]

Ik heb zelf de easyfold en daar past enkel 1 extra fiets bij. Vermoed dat dat bij deze ook zo is,anders houd je heel weinig basis over voor de koffer. Maar plaatje laat idd iets anders zien.
Heb je dan ook de 3 fietsen versie + uitbreiding naar 4 fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
J-M-T schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:29:
[...]

Heb je dan ook de 3 fietsen versie + uitbreiding naar 4 fietsen?
Yes idd. Standaard 3 met een extra goot voor de 4e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVlieghe
Interessant alleszins, bedankt voor de tip! Ik heb die website ook even gemaild, als de box naar voor geschoven is, lijkt het me niet mogelijk om de 4e arm te gebruiken. Maar als die helemaal naar achter is misschien wel inderdaad. Ik heb ook gestuurd naar thule, misschien dat 1vd2 het eens wil /kan testen.

Bedankt,

Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejay1704
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:42
_kilian_ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:48:
Hierbij nog een ervaring. Heb de Thule Arcos L gehuurd voor een vakantie naar Kroatië. Totale heen en terug reis net geen 3.000km. Gereden in een Tesla M3 uit 2019.
Voornaamste reden om voor een trekhaakkoffer te kiezen was de beperkte impact op de range. Ik kan het niet met harde data onderbouwen, maar heb het tijdens de rit wel in de gaten gehouden en daarbij merkte is maar weinig verschil in verbruik tussen de heen en terug reis en de ritten op locatie. Bevestiging is eenvoudig. Wel makkelijker om even met zijn tweeën te doen. De achterbak is ook prima toegankelijk. Laden is ook bij alle superchargers gelukt. Wel voor de veiligheid even iemand laten uitstappen zodat ik geen paal omver reed, maar het paste overal. Zie de koffer eigenlijk alleen maar via de achteruitrijcamera. Zoals eerder gezegd wel even de trekhaak modus weer even uitzetten, anders denkt de routeplanner dat je wel heel vaak aan de stekker moet. Autopilot werkte daarna ook gewoon. De koffer is volgens mij goedgekeurd tot 130km/h. Dat heb ik dan ook zo goed als het kan proberen aan te houden. Incidenteel is er wel richting de 150km/h mee gereden. Qua rijgedrag had ik echt totaal niet het idee dat die koffer achter de auto hing. Eenmaal op locatie de koffer opgeslagen.

Lang verhaal kort. Zeer tevreden en als het niet zo duur was zou ik er zo een kopen.
Zijn er geen nadelen aan de trekhaakmodus uitzetten? Parkeersensoren die afgaan e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:50
@Peejay1704 ik heb ze niet gemerkt. Wel veel nadelen als je het aan laat staan, zoals beschreven.
De parkeersensoren heb je toch niks aan met achteruitrijden als de koffer er achter hangt. De sensoren zien de koffer wel, maar dacht dat hij ver genoeg hing dat ze niet super hard af gaan. Maar ook hierbij gewoon, als het kan, even iemand uit laten stappen om mee te kijken. Je ziet de koffer echt niet in je spiegels.
Pagina: 1