Het grote trekhaakkoffer-topic

Pagina: 1
Acties:

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:32

Waarom een trekhaakkoffer – en waarom een topic hierover?

Met de vakantieperiodes in aantocht zijn veel mensen op zoek naar manieren om extra bagageruimte te creëren. De meest gangbare oplossing is natuurlijk een dakkoffer. Maar er is een interessant alternatief dat je steeds vaker ziet: de trekhaakkoffer. Dit is – zoals de naam al zegt – een koffer die je op de trekhaak van je auto monteert. Waarom zou je dit verkiezen boven een dakkoffer? De voornaamste reden is dat het geen of weinig impact heeft op de luchtweerstand van je auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR21fXu3VdZPVqLX6vlyb_0WWz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJgp3neehn544iPV6SmxdCyO.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor heeft eeb trekhaakkoffer zeker voor EV's weinig tot geen impact op de range, in tegenstelling tot een dakkoffer.

Maar desondanks zijn trekhaakkoffers nog best onbekend, en kan dit topic helpen om kennis te vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCpeevkH_wBoV7-3WSR6pZhhczg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFnXkDvXxM6pAAtSKaX8Qi2l.png?f=fotoalbum_large

Zie hier een video over trekhaakkoffers vs dakkoffers van de ANWB.. En hier heb je een informatiepagina van de ANWB over waar je op moet letten als je er een wil kopen.
Waarom dit topic?
Er zijn veel verschillende modellen, met grote prijsverschillen, verschillende bevestigingssystemen en functionaliteiten, en daarnaast weinig betrouwbare reviews en gebruikerservaringen te vinden. Het is handig om dit te centraliseren op een plek, zeker naarmate er steeds meer EV's bijkomen.

Ze kunnen daarnaast ook prijzig in aanschaf zijn (tussen €700 tot €1400), dus des te belangrijker om ervaringen en kennis te delen om een goede keuze te maken.
Welke trekhaakkoffers zijn er op de markt?
Ik heb een overzicht gemaakt van de trekhaakkoffer systemen op de markt, belangrijkste kenmerken en prijzen. Het is nog in opbouw, vul gerust aan en corrigeer fouten die je ziet. Ik zal in een latere fase het overzicht aanpassen zodat je kan filteren op de verschillende kenmerken.
Wat zijn de voordelen van een trekhaakkoffer?
  • Minder luchtweerstand dan een dakkoffer → minder impact op je brandstofverbruik of actieradius (bij EV’s).
  • Minder windgeruis → comfortabeler rijden.
  • een trekhaakkoffer kun je in je eentje monteren, geen tweede persoon nodig zoals bij veel dakkoffers
  • gemakkelijker te monteren doordat het gewoon op heuphoogte te doen is. Je hoeft geen zware en onhandige koffer boven je auto/schouderhoogte te tillen
  • Makkelijker toegankelijk (zeker bij lage auto's) en je auto blijft in veel gevallen onder de 2 meter hoogte, wat handig is om sommige parkeergarages in te kunnen.
  • Over het verbruik doen verschillende cijfers de ronde: een dakkoffer zorgt voor 15–30% een flink meerverbruik. Uit verschillende tests blijkt dat trekhaakkoffers een verwaarloosbare negatieve impact op de range. En uit dezelfde test van Autoblog blijkt de trekhaakkoffer zelfs voor 5-7% meer range te zorgen. Ook Bjorn Nyland komt tot een vergelijkbare conclusie in een test met een ID4 en de Thule Arcos. Dit lijkt me iets waar we in dit topic samen meer helderheid over kunnen krijgen – misschien heeft iemand meetgegevens of kan een test uitvoeren?
Zijn er nadelen?
  • Bij sommige auto's (bv Zeekr 001, X en 7X, Renault Megane EV, Peugeot, Lynk&Co 02) wordt de cruise control uitgeschakeld als er iets op de trekhaak gemonteerd wordt. Hierdoor kun je dus geen cruise control gebruiken wanneer je die het meest nodig hebt, namelijk tijdens een lange reis
  • Ze zijn aan de prijs, vaak tussen 700 en 1400€. Je kan ook kijken naar tweedehandse opties op Marktplaats, of er eentje huren op Marktplaats, aanbieders genoeg. Denk aan zo'n 100€ per week.
  • Je auto wordt langer, waardoor inparkeren moeilijker wordt. Als je vergeet dat die koffer aan je auto hangt zou het wel eens tot schade kunnen leiden.
  • Kan bij sommige auto's tot wat meer deinend weggedrag leiden.
  • Er zijn veel verschillende modellen, van uiteenlopende kwaliteit zoals blijkt uit deze test van de ANWB, waarbij sommige exemplaren zo los op de kogel zitten dat ze zelfs schade aan de auto veroorzaken als er plots hard geremd of uitgeweken moet worden.
  • het zijn joekels, vaak rond de 130x60x60. Je moet dus genoeg ruimte hebben in je schuur of zolder om de trekhaakkoffer het grootste deel van het jaar kwijt te kunnen
Verder zie ik niet echt nadelen, maar laat weten en ik voeg het toe aan de topicstart.
Belangrijke keuzecriteria:
  • Kantelbaar of niet? Sommige modellen kun je kantelen zodat je nog bij je kofferbak kan, zonder de koffer van de trekhaak te moeten halen.
  • Base: heb je een base nodig om de koffer op de trekhaak te monteren (meestal een fietsendrager, heel soms een base enkel voor dat type trekhaakkoffer) of gaat het om een standalone trekhaakkoffer model dat je zo op de trekhaak kan monteren? Als je een fietsendrager als base gebruikt heb je een fietsendrager die je kan gebruiken als je ooit fietsen wil vervoeren. Nadeel is dat je een bijkomend item kwijt moet kunnen in je schuur als je hem niet gebruikt. Sommige fietsendragers (bv Peruzzo Pure Instinct en Thule Easyfold) zijn erg klein op te vouwen.
  • Inklapbaar of niet: sommige modellen zoals de Thule Onto/Backspace kun je in meer of mindere mate inklappen, waardoor de hoogte van pakweg 60cm naar ongeveer 30cm gaat. Een softshell zak als de Norauto Transportbox of een van de verschillende modellen op Amazon kun je tot een klein pakketje opvouwen. Beiden scheelt ruimte bij het opslaan in je schuur of op zolder.
  • Inhoud (vaak tussen de 250 en 450 liter)
  • Hoeveel gewicht kun je er in kwijt? Per koffer varieert hoeveel kg je er in kwijt kan. En daarnaast moet je rekening houden met je maximale kogeldruk: een trekhaakkoffer plus basis weegt zelf vaak al rond de 35kg. Als je maximale kogeldruk maar 75kg is, kun je dus maar zo'n 40kg meenemen.
  • Mogelijkheid om achter de trekhaakkoffer nog een fiets te monteren? Bij bv de Thule Onto kun je met de juiste fietsendrager een accessoire kopen waardoor je nog een fiets achter de trekhaakkoffer kan monteren.
  • Gereviewed door ANWB / ADAC / andere partijen? ADAC, de Duitse ANWB heeft in 2017 verschillende trekhaakkoffers getest (in het Duits wordt het een Heckbox genoemd). Die test is natuurlijk al best oud. De ANWB zelf heeft in 2021 ook een test uitgevoerd.
Nog een aantal aandachtspunten:
  • In Spanje en Italie moet je een groot gevarenbord met witte en rode strepen op de trekhaakkoffer monteren
  • Het varieert per trekhaakkoffer hoe gemakkelijk te monteren ze zijn, bij sommigen heb je specifiek gereedschap nodig.
  • Je hebt een witte kentekenplaat nodig
Dus: wie heeft er ervaring met trekhaakkoffers?
Welke merken en modellen zijn aanraders (Thule, Westfalia, Peruzzo, MFT, andere)?
Wat zijn de afwegingen geweest, en hoe bevalt het in de praktijk?

Laat hier je ervaringen, foto’s, tips en vragen achter – dan maken we er samen een mooi overzicht van! 👇

Edit 03/06/2025: extra nadelen toegevoegd, aantal extra auto's toegevoegd waarbij de cruise control wordt uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak, Google Sheets overzicht aangepast en verder aangevuld.

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 07-06-2025 07:42 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 13:27

The Wizard

Moderator Mobile
Vorig jaar een trekhaakkoffer aangeschaft, we gingen toen met de privé EV naar Zweden, en ook al heb ik dakdragers en dakkoffer, ik wilde bij voorkeur niet deze meenemen, mede door het geluid en het verbruik.

Ik heb toen de Towbox v3 gekocht, die knipperlichten deden het hem :P.
[YouTube: https://youtu.be/HEZw1Xwn0Ek]
Het is goed bevallen, de Megane mag 100 kg op de trekhaak hebben, uiteraard hebben we gewoon de max belading van Towbox zelf aangehouden (en ver daar nog onder gebleven). De verplaatsing van de Towbox met de rails als ie op de trekhaak zit gaat redelijk soepel, wel goed kijken of de pinnen weer in de vergrendeling vallen. Het verplaatsen van de Towbox zelf met de wieltjes is meer een gimmick dan echt praktisch, je moet precies de hoek goed hebben om deze gemakkelijk te kunnen rollen.

Wat betreft het verbruik, dit was uiteraard wel hoger door de belading in de auto, maar was nog steeds erg netjes en een stuk lager dan met een dakkoffer (en stiller!). Je hebt geen bijgeluiden van een trekhaakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY0QqetXQYEKtVES144TJ2dFkOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bU2gyTMBPXDpAQxjjat7yIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hfVozFxsS67ES-FQOom1p_rsPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7wv6448b9QdlvZTsn5pTveT.jpg?f=fotoalbum_large

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 23:12
Hier ook een eigenaar van de Thule Velospace met daar bovenop de Backspace koffer. Samen met een extra 4e fiets goot is het een enorm ding geworden, maar desalniettemin erg blij mee! Totaalprijs is wel even slikken (800 voor drager, 600 voor koffer, 150 voor extra goot, dan nog extra arm etc erbij, alle sloten vervangen zodat we maar 1 sleutel hebben etc... Totaal ruim over de 1500 euro)
Deze zomer de eerste lange reis naar Zweden gepland, benieuwd wat het doet met verbruik. Als ik iets weet, laat ik het weten.
Wordt gemonteerd achter een Peugeot E5008 overigens.

Hier nog zonder extra 4e goot gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI-rnloPww0Wm8iyVmmcqfW-T8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8zuLLb9BYuAwedkRPqY9udn.jpg?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik heb de Modula Re:Cargo Base met zo'n tas van Amazon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR25t2i_h_bYpSHyKug2u7Uihec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
Kosten totaal 140 euro.
Nadeel: De Re:Cargo kan je gewoon niet goed op de trekhaak klemmen, hij probeert onder de bal een metalen plaat te klemmen. Hierdoor kan hij de trekhaak als scharnierpunt gebruiken en dus aan de linker of rechter kant tegen de bumper aan komen of schuin komen te zitten.
Ook kantelde hij nogal ver omlaag, maar dat kwam vermoedelijk door hoe onze trekhaak was geinstalleerd, dus we hadden even een nieuwe nummerbord houder (~2 euro) geinstalleerd nadat we daar achter waren gekomen :+

Meerdere vakanties gebruik van gemaakt tot nu toe :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 29-05-2025 20:45 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

marvel27 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Welk model had je? En wat waren je ervaringen ermee? Ik heb nog niets gelezen over hoe snel je ermee mag in Duitsland. Sommige fabrikanten geven wel een maximum snelheid op.
Towbox V2 gehuurd via marktplaats. had er nog geen ervaring mee (sowieso eerste auto ooit met een trekhaak) maar ging langere tijd naar het buitenland en kon de extra ruimte wel gebruiken.

Verder super! veel ruimte (wij hadden van die ikea tassen (https://www.ikea.com/nl/n...happentas-blauw-60499261/) daar konden er makkelijk 4 / 5 van in en daarnaast allemaal nog klein spul, schoenen dat soort dingen. Qua verbruik vind ik het lastig te vergelijken. Auto hadden we net 1,5 maand en was natuurlijk ook in de koude periode. Al met al is het niet tegengevallen.
Enig waar je op moet letten is de trekhaak modus uitschakelen in de Model Y, anders moet je vrij vaak laden volgens de planning.

Zo ging het overal eigenlijk wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Z7GuqfHivh64_aHd6SynHzQLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSzRZ8xcppGCD1QRDMccbfKL.jpg?f=fotoalbum_large

1x dubbel moeten parkeren omdat die er niet tussen paste.

Ook het openen van de achterklep en de box naar achter schuiven ging soepel en was elke stop wel nodig haha :9

Dit is teslamate van de terugrit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2szqC1E-lk8lm3gcydlGOVnRrs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtGI8ev7qz46wL4a8V9RqALj.png?f=user_large

Qua snelheid doelde ik niet persee op duitsland maar in het algemeen, alleen in duitsland heb je natuurlijk grotendeels geen snelheidslimit. De koffer weerhield ons wel om met 150/160 te cruisen ipv 140.

[ Voor 16% gewijzigd door Oid op 30-05-2025 09:02 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:32
Kodess schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:43:
Ik heb de Modula Re:Cargo Base met zo'n tas van Amazon.
[Afbeelding]
Kosten totaal 140 euro.
Nadeel: De Re:Cargo kan je gewoon niet goed op de trekhaak klemmen, hij probeert onder de bal een metalen plaat te klemmen. Hierdoor kan hij de trekhaak als scharnierpunt gebruiken en dus aan de linker of rechter kant tegen de bumper aan komen of schuin komen te zitten.
Ook kantelde hij nogal ver omlaag, maar dat kwam vermoedelijk door hoe onze trekhaak was geinstalleerd, dus we hadden even een nieuwe nummerbord houder (~2 euro) geinstalleerd nadat we daar achter waren gekomen :+

Meerdere vakanties gebruik van gemaakt tot nu toe :)
De Modula Recargo base zou niet top zijn, zoals blijkt uit jouw ervaringen en de rest van de ANWB. Maar er zou een verbeterd 2025 model te koop zijn:
Deze Modula Recargo is een verbeterde, grotere en aerodymamische versie van degene die getest is bij de ANWB. Dit is het model van 2025 met een vernieuwde base, trekhaakkoffer en andere prachtige features
Hier is een video van de zogezegde nieuwe versie. @Kodess zie jij verschillen met de versie die jij hebt?

Ik heb overigens het overzicht wat aangevuld en aangepast om het beter leesbaar te maken. Het is nog niet af, maar we komen er wel 😀 feedback nog steeds welkom.

Bij nader inzien lijkt de combinatie van de Farad Maky met het Zippy onderstel de beste koop-keuze te zijn: voor 509€ ben je klaar. Kwaliteit lijkt prima, en veel goedkoper dan de rest. Voor 100€ meer kun je zelfs upgraden naar een Farad Susa fietsendrager waardoor je ook 2 fietsen kan vervoeren. De fietsendrager is erg goed in te vouwen, net als de Thule Easyfold. Benieuwd of er ervaringen zijn.

Een interessante andere optie uit Noorwegen is de Broxbox: een vierkante box die je op je trekhaak monteert, waardoor je volgens de fabrikant bijna alle dakkoffers (maar in elk geval van Thule) op je trekhaak kan monteren. Ze noemen op hun site enkel "ski boxes", maar bij het navragen bedoelen ze gewoon dakkoffers in het algemeen. Prijs lijkt normaal zo'n 710€ te zijn, en nu zo'n 532€. Ik heb nagevraagd of je ook andere dakkoffers dan die specifiek voor ski's worden gebruikt kan monteren, zou wel handig zijn. Ze zouden in 2024 typegoedkeuring in NL gekregen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_HrQCFzs5NWEjO1gpTd0cdhEfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFGISOCrnoPvx90EpaIftkd1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UfYgdxPydlNMyJmFvU-5QiRyF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uyfu7SQV1FAWdRw1z3m8tT9c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door marvel27 op 06-06-2025 12:44 ]

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 22:57
Nou, afgelopen weken dus een paar roadtrips gemaakt. 1 keer naar Zuid-Frankrijk met 6 personen en de Thule Arcos L. En 1 keer naar Toscane met 2 personen zonder Arcos. Al met al ben ik zeer positief over 't gebruik van de Model Y LR met de Arcos. Als ik naar de data kijk, dan is 't gebruik maar een tikkeltje hoger. Natuurlijk is het lastig om het netto verbruik te bepalen, want er spelen allerlei factoren mee (belading, verkeer op de weg, hoogte verschil op de route etc), maar ik heb geprobeerd 3 ritten er uit te halen die een redelijk constante snelheid hebben en weinig hoogte verschil.

De eerste rit is van Venlo naar net onder Geleen. Gemiddelde snelheid was 84km/h, maar 60% zat ik boven de 100 km/h. Gemiddelde verbruik was die rit 172Wh/km. Dit is met 6 personen en volledige belading.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tD7MiYM78jr1zkhQfl_RW2-NN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SC5mBrLgFqkTW8BAmFBgq05e.png?f=fotoalbum_large

De tweede rit is 169km lang en iets verder op de route. Hier zat 90% boven de 120km/h met een verbruik van 221Wh/km. Hier had ik wat file, dus hier zit ook wat optrek en afrem werk bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ex4Riwurm0w9M8ChEIQ6hjJlvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJz0LGxkCP1gvQoJQfv15EEP.png?f=fotoalbum_large

De laatste is een trip van Modena naar weet ik veel. Dit was met 2 personen zonder koffer. Daar zat 92% boven de 120km/h. Hier had ik een gemiddeld gebruik van 226Wh/km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjxQztps8eO9eQSe5xxL5Z62RQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmkY63vhxUjtyjVSGujmLUVQ.png?f=fotoalbum_large

Als je dit dan naast elkaar houd, zit er weinig verschil tussen een trip met en zonder Arcos.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:01
SvenVlieghe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:39:
Interessant topic, bedankt! :)

Ikzelf ben op zoek naar een trekhaakkoffer die te combineren valt met 2 fietsen. Ik besef dat ik dan goed ga moeten opletten op m'n maximale kogeldruk, maar het zou vooral voor kinderfietsen zijn.

Tot op heden heb ik zo een modellen nog niet gevonden. Echter spreken ze over het bestaan er van in dit artikel: https://www.wielrenner.eu...er-voor-op-fietsendrager/

Zonet heb ik de auteur ook even gecontacteerd, wie weet heeft hij gewoon een foutje gemaakt.

Hebben jullie een idee of zo een koffers bestaan?

Waarvoor dank,

Sven
Als ik het zo zie kun je de Thule Santu achterop (tegen de auto aan) plaatsen op een Thule Easyfold 3, daar een fiets achter zetten en daar de 4e fietsuitbreiding ook nog aanmaken. Dan zou het moeten lukken, misschien wel een pedaal eraf schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IniUE66P9Yerm6sh2pHI1x9LHdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7EtCcDfKINdfw8OaCaeqATF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door J-M-T op 21-09-2025 06:54 ]

• ronnie1976
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-03 22:40
Ik heb afgelopen zomervakantie naar Zweden ook een trekhaakkoffer gebruikt op mijn EV. De trekhaak die ik heb is een RMC trekhaak. Deze kan geen aanhangers trekken, alleen fietsdragers dragen (en let op: niet alles fietsdragers passen er op).

Mijn ervaringen zijn heel positief. De actieradius heeft er niet onder geleden: sterker nog, ik denk dat de auto zuiniger is geworden (gemiddeld 14 kWh/100 km). Helemaal volgepakt en met twee pubers en hondje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A16aVGOSJSgfvABuSavQG7RpLZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAPc4xpiF68bYjx94wedlZsY.jpg?f=fotoalbum_large

• Hans2000
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb in 2024 een TowBox V1 aangeschaft voor mijn Model 3 voornamelijk voor de wintersport - het gezin bestaat uit 2 ouders en 2 tieners.

We hadden al een fietsendrager dus gekeken voor een los systeem waarbij het kunnen monteren van ski's belangrijk was - zo uitgekomen op de TowBox V1 met uitbreiding voor ski's - destijds compleet €699 voor betaald met speciale actie op een Spaanse website.

Door omstandigheden moest onze skivakantie in 2024 geannuleerd worden maar begin dit jaar als nog kunnen testen en is me uitstekend bevallen - komende kerst weer met trekhaakbox naar de Alpen.

Nu is een echte vergelijking lastig vanwege de vele verschillende variabele maar mijn indruk is dat de trekhaakbox niet of nauwelijks invloed had op het verbruik en de impact die er was zou meer komen door de ski's boven op de box dan de box zelf.

Bij onze 3e laadstop langs de A3 (Geiselwind) toevallig een andere Tesla rijder gesproken met precies dezelfde auto (Highland Model 3 RWD uit 2023 op 18 inch) die met een dakkoffer reed - beide soort gelijke afstand en tijd vertrokken - zijn gemiddeld verbruik was tot Geiselwind bijna 25% hoger dan die van mij.

De heenrit had gemiddeld verbruik van 187wh/km dit bij een gemiddelde rijsnelheid van 93km/u, (79km/u incl laden) bij gemiddelde temperatuur van 2.1 graden.
De terugrit had gemiddeld verbruik van 158wh/km dit bij een gemiddelde rijsnelheid van 98km/u, (83km/u incl laden) bij gemiddelde temperatuuur van 7.3 graden.

De koudere temperaturen, de regen/sneeuw en winterbanden hebben een groter effect op mijn verbruik/bereik dan de trekhaakbox met ski's.

Het plaatsen en laden/lossen gaat erg makkelijk - de TowBox zit dicht tegen je kofferbak aan maar door te schuiven en indien nodig te kantelen kun je gewoon je kofferbak openen - dit gaat soepel en simpel.
Aan 1 kant onder de TowBox zitten uitklapbare wieltjes - hiermee is de TowBox makkelijker te verplaatsen - zeker na het verwijderen van de Ski's.

Zo ziet de TowBox er van achter uit - in het geval van de Model 3 komen de Ski's boven de kofferbak uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvrg-pCZM3tIjvdT102ibo5IHa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlSbuJpjLYNAyAR78aV7D4UW.jpg?f=fotoalbum_large

Wij doen de skikleding, skischoenen en bergschoenen in de TowBox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fetO30uf9W1TSKMhhde4HAmpJ4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAjWrH0k9Oupe6r5YYgHicMv.jpg?f=fotoalbum_large

De TowBox van de zijkant dicht tegen de auto aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnsaGDogCR7KOlWbJ1gFveVzJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVghtbcMpJAxJHz31Hh9xzuG.jpg?f=fotoalbum_large

De TowBox van de zijkant met de deksel open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PBBl-GSaEIC90_3SQUlnHaKdpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HW9nFeQ7eJ0RoTou4CM9PZdG.jpg?f=fotoalbum_large

De TowBox noch de ski's zijn zichtbaar als je recht voor de auto staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrNKAUdN9DAmr9_xvPwf_YVjtho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23qbELZ5GjGuBDvg7kq0oRJG.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Coolname Specifiek voor ski's is er (volgens mij sinds kort) de XL-variant van de Thule Arcos.

Ik had afgelopen kerstvakantie een Thule Arcos L (gehuurd). De tweede keer, twee jaar terug al eens dezelfde gehuurd voor een wintersportvakantie en dat beviel goed.

Ook deze keer weer goed bevallen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRRSGO_vfNPZ7wtfWSkb6ycOXuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAOQdJD77KXRQNWg5dfPf1DN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQtWtsVgFpta90fSH8IlxrJf0Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmHQzJAYtxebL09sffYlRdUN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR8wsYJFNLoRHFDA26C0lMxd5Gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjZmUbKsNfuizn2c052ZbTRx.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor de duidelijkheid, hier passen dus alleen kinderski's in (misschien een snowboard, geen verstand van hoe groot die zijn). Of je moet zelf klein van stuk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 07-01-2026 09:51 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 09:28
simontruant schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:27:
Heeft toevallig iemand ervaring met de complete set van GP?
...
Interessant! Vooral die 3e fietsendrager mogelijkheid.

@db I Delirium benieuwd naar je ervaring!

Vraag mij of dat ook past icm de trekhaakkoffer? Zie er nergens foto's van. Edit: lijkt er niet op, kijkende naar de foto's van de koffer gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZA-2fvahAoWHQKN32wDM__R25g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lk9zEvPcpanT6HSkSy6ffRQD.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door new_born89 op 19-01-2026 15:45 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Coolname schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Steekt hij ver achter auto uit? (0,5m 1m of?). Lastig bij Tesla snelladers of parkeerplekken?
Is soms wel even goed opletten, maar ik heb er tot op heden (meermaals bij verschillende type laadstations geladen, o.a. ook Tesla) geen problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYHEOUoBCJMYqk8tpFrt6CFDKTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9jD77S1e6CEE06MWI9vxSmG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond deze in het archief (januari 2024, met mijn vorige auto). Dit was het meest passen/meten tot op heden. Kwam vooral ook door de tussenruimte tussen de laders én die laadunit er direct achter. Maar ook dit lukte. Dit is de Arcos L, maar ik denk dat ook de XL hier nipt tussen had gepast.

[ Voor 47% gewijzigd door JanHenk op 21-01-2026 14:23 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 14:06

2be

De nieuwe trekhaakkoffer van Hapro is binnen. Het is een Hapro Boxer L van 420 liter in het zwart.
Zeer makkelijk te monteren. Met de wielen is de koffer ook makkelijk te verrijden.
Kort proefrondje gereden en geen gekke geluiden of dingen gezien.
Het remlicht werkt alleen linksachter en de achteruitrijd verlichting doet het ook niet.
Ik ga straks even testen met de auto van de buurman of het aan de drager of aan mijn auto ligt.

Hierbij alvast de beelden van de koffer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZDr4sa7U6AYKI8dkNGA7NNut1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SaOZ98YLMxR1xOafnnQrEFN0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdOOto7rSpNeuHqPRfItfBCB6Pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cFlL8oFYMSQcwdKNgMq7ApD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4OIOlPavkWraBWki2RYTLoO8iY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XWrEFryBwZvfwwAg5UG9f5cV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHflnX3LIKeRHabfRI-QV7QGfRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hheRUAfqrcOxOZQOY8AMUyXh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COCnu8Cf-NJpUAdgcuARVMXSh10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bdHLg8Uy11up6Fz5p3cXFMvj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goe4Na66F-3h88hiWdXLIxvXvcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tCrm79LrF7DH58wDUXfm7ZsB.png?f=user_large

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:41
Vanochtend heb ik getest met de Thule Arcos L en XL. De eerste resultaten lijken bemoedigend. Ga er een korte review over schrijven, die ziet op het verbruik. Ik heb beide koffers niet eens open gemaakt, dus kan ik niks over zeggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:41

Review Thule Arcos L & XL (verbruik EV)

De dakkoffers van Thule staan als goed en degelijk te boek. Maar voor een elektrische auto (EV) betekent het toevoegen van een dakkoffer een (flinke) dip in actieradius. Daar komt bij dat dakkoffers in de regel prima lange voorwerpen kunnen vervoeren; met name ski's en snowboards in de praktijk. Thule lost dit op met de Arcos-serie. Want een trekhaakkoffer zou niet leiden tot een kleinere actieradius van een EV. Er is volgens diverse fabrikanten zelfs sprake van een hoger rijbereik wanneer een trekhaakkoffer is gemonteerd. En met de nieuwste telg, de Thule Arcos XL, kunnen de ski's ook mee. Tijd voor een kleine verbruikstest.
Aanleiding verbruikstest
De handleiding (p. 10) van de Thule Arcos XL is vrij helder. De trekhaakkoffer mag niet uitsteken, buiten de zijspiegels van de auto. En we hebben het over een koffer van 190 cm in de breedte. Mijn eigen auto is volgens de specificaties 187,5 cm breed (exclusief spiegels). Dus ik wil weten en meten of de XL mee mag op vakantie, of dat ik dan een onbedoelde windvanger meezeul. In dat geval is het kleinere broertje (L) misschien de betere keuze. Dit is de afweging die ik wil maken, en de resultaten zijn voor anderen wellicht ook interessant.
Verhuur en route
Het plan was om beide koffers voor een ochtend te huren en zo back-to-back te kunnen testen. Dankzij AB-Cars in Eindhoven was dat echter niet nodig. Zij zijn verhuurlocatie voor Topspace.nl en hebben tal van dakkoffers in het assortiment. Maar dus ook de Thule Arcos L en XL. Erg goede service om mij kosteloos de twee koffers te laten testen. Dank!

Het plan was om een testrondje te rijden met zoveel mogelijk snelweg kilometers. Daar maakt een dak- of trekhaakkoffer uiteindelijk toch de meeste kilometers en is de invloed op de actieradius het grootst (vanwege de hogere snelheid). Mijn route Eindhoven - Vught - Eindhoven is 59,5 kilometer lang waarvan 44,9 snelwegkilometers.
Nulmeting
In de vroege ochtend, nog vóór de spits, reed ik de testroute zonder trekhaakkoffer. Omdat ik zo zuiver mogelijk wilde testen hield ik de snelheidslimiet zoveel mogelijk aan. Op de snelweg wilde ik 105 km/u rijden omdat dit past bij de geldende snelheidslimiet maar ik toch wel een vrachtwagen in kan halen. En het past volgens mij bij het praktijkgebruik op vakanties. In mijn testroute zitten zoals gezegd 44,9 snelwegkilometers. De overige 14,6 km zijn voornamelijk de ringweg rondom Eindhoven waar je 80 mag rijden. En door de woonwijk reed ik 30 km/u. Er waren wel wat stoplichten onderweg. Verschil in wachttijd en dergelijke heb ik niet gekwantificeerd.

Zonder trekhaakkoffer realiseerde ik een verbruik van 16,8 kWh/100km volgens de boordcomputer. Daarbij heb ik genoteerd dat ik op de snelweg redelijk stabiel 105 km/u kon blijven rijden. Het was wel nog vrij koud met 3 graden bij vertrek, en 4 graden bij terugkomst.

Naast de boordcomputer heb ik gebruik gemaakt van de Car Scanner app en de Veepeak OBDCheck ble +. Hiermee krijg je wat meer inzage in bijvoorbeeld de resterende batterijcapaciteit in Wh.
Montage
Een trekhaakkoffer uit de Thule Arcos-serie bestaat uit twee delen: een frame voor op de trekhaak en het daadwerkelijke koffer dat op het frame wordt vastgemaakt. Bij AB-Cars waren beide onderdelen al met elkaar verbonden. Daardoor is de montage zeer snel. Je plaatst de set op de trekhaak, duwt de vergrendelingshendel naar beneden en klaar. Bijna klaar... want je moet nu wel nog even de 13-polige stekker in zien te steken. En dat is met een gemonteerde trekhaakkoffer wat meer gepriegel. Maar ik kon snel genoeg de weg op.
Thule Arcos XL
Als eerste reed ik weg met de XL-variant. Wat opvalt is eigenlijk dat er juist niks opvalt. Aanvankelijk dacht ik dat ik veel windgeruis kon horen. Maar het waaide gewoon flink. Je hoort dus niet meer windgeruis door een koffer op de trekhaak (met een dakkoffer is dat echt wel anders). Dit past mooi bij de stilte van een EV. Dus ook al zou het verbruik er niet toe doen, voor mij is een trekhaakkoffer prettiger onderweg.

Het was met 6 graden al iets warmer tijdens deze rit. De boordcomputer gaf een verbruik van 17,5 kWh/100km. Dit is dus 0,7 kWh/100 km hoger dan tijdens de nulmeting. Onderweg kon ik nog beter dan tijdens de 'lege rit' de streefsnelheid van 105 km/u vasthouden. Dit is ook te zien in de hogere gemiddelde snelheid en dus kortere reistijd (6 minuten korter).
Thule Arcos L
Tot slot was het de beurt aan het kleinere broertje. Ik had vooraf de verwachting dat het voor een zuiniger verbruik van belang is dat de lucht soepeler over de auto en trekhaakkoffer gaat, én ook zijdelings aan de achterkant weer vloeiend samen komt. Daarom dacht ik dat de Arcos L, die 20 cm korter is dan de XL, gunstiger zou scoren. Want de XL is net zo breed als de achterkant van mijn auto (zelfs 1,25 cm per zijde breder).

Dit bleek echter niet te kloppen. De Arcos L liet een verbruik van 17,4 kWh/100 km zien op de boordcomputer. Hierbij moet ik aantekenen dat ik niet zo goed de snelheid op 105 per uur kon houden, vanwege het andere verkeer. Ook was er voor circa 1 kilometer sprake van langzaamrijdend verkeer op de ringweg van Eindhoven. Ik reed toen 50 km/u in plaats van de toegestande 80 km/u. Dus mogelijk blijkt er op een leeg testcircuit een groter verschil tussen de L en de XL. Hier staat tegenover dat de buitentemperatuur inmiddels 8 graden bedroeg. Iets gunstiger verbruik daardoor misschien.

Ik kwam in mijn praktijktest echter op 0,1 kWh/100km uit. Dat is uiteraard verwaarloosbaar.
Conclusie
Mijn doel was om uit te zoeken wat een trekhaakkoffer zo breed als mijn auto, doet met het rijbereik van een EV. Of dat een maat kleiner significant zuiniger presteert. Daarvan lijkt met 0,1 kWh/100 km geen sprake. De reeds geplaatste kanttekening is natuurlijk wel dat de testomstandigheden licht verschillend waren bij het testen van de L en de XL.

De claim dat een trekhaakkoffer zuiniger is dan een EV zonder koffer, kan ik niet herleiden uit de verbruikscijfers. Met 0,7 kWh/100 km is het verschil natuurlijk wel dusdanig klein dat je hier in de praktijk weinig van gaat merken. Voor mijn auto betekent dit tijdens de testochtend een bereik van 464 km (zonder koffer) versus 445 km (XL) of 448 km (L).
NulmetingArcos LArcos XL
Verbruik16,8 kWh/100 km17,4 kWh/100 km17,5 kWh/100 km
Reistijd54 min48 min48 min
Gem. snelheid66 km/u74 km/u74 km/u
Buitentemp.
Rijbereik464 km448 km445 km
Vervolg
Ik heb ervoor gekozen om de Arcos XL te bestellen. Na levering wil ik nog eens een meting doen om beter te kunnen bepalen wat het verbruiksverschil is zonder trekhaakkoffer. Met een eigen koffer wil ik dan ook enkel snelwegkilometers testen, bij gelijke temperatuur en zonder noemenswaardig verkeer. Mogelijk plaats ik er dan ook nog eens een meer hoekige trekhaakkoffer naast. Bijvoorbeeld de Towbox V3. Gewoon om het te kunnen vergelijken.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr-rwXHAufCcrB9tqVj738-samw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/76IcVor7mak3JwDXdLNhfWiV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPGLFVg6KRmoQQbo1GAuPzsQA6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVGUStEuIbYz0jAUMfVDy2WK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3XprbWn8h_JInz6OK5lBI-6qMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GN1SYExBUUOoTxEtsbhdFtcQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnkg2y85-o4nzzfLBO0YrByYAC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1nyiihnRZUo21vSQQI9diKPF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtIwWJUg_3SzQ07H12IMUL07x0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Miy5uXixZmqzZzEE451Aelzo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOM76J2WGmF2XW8egAY8xi3mbak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/giAk2zbVWMMDY2H6DJ9OVE94.png?f=user_large

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:30
Iemand ervaring met het modulaire systeem van GP? Ik ben op zoek naar een trekhaakkoffer mét fietsendrager, en de GP is volgens mij de goedkoopste (premium)optie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n88413EtKJAQNGi96Gd9RPDCKbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i2xJIh09u7IIeFgN1SbrIyGn.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1