Het grote trekhaakkoffer-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-03 20:11
Nog even wat zitten googlen en er zit een behoorlijk verschil in de prijs tussen verschillende merken:
https://alleskanmee.nl/tr...YLJ5RZpAWzE4aApChEALw_wcB
https://www.berger-campin...L21AgyVKgYPAaAh4AEALw_wcB
https://www.halfords.nl/t...s-h-Nh78-fiwaAn2ZEALw_wcB

Hier komt de moving box in terug: https://www.anwb.nl/auto/...aties/trekhaakkoffer-test

[ Voor 4% gewijzigd door tj.jackel op 11-02-2026 21:49 ]

• Savaasj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 05:00
Al een tijdje dit topic aan het volgen. Moet binnenkort keuze maken (voor in april een eerste keer te gebruiken).

Zat zelf serieus te twijfelen aan de towbox V5 / New Alpha. Maar zie dat hier veel geneigd wordt naar de GP Calypso. Maar daar is (vind ik) weinig over terug te vinden (weinig filmpjes bvb). Kan je deze (zoals de towbox) behalve het kantelen ook een beetje naar achter schuiven, of is het enkel kantelen (waarbij er toch wel weinig ruimte tussen autokoffer en trekhaakkoffer overblijft)?

Zijn er mensen die voor Spanje/Italie al een markeringsbord V20 hebben gebruikt in combinatie met de GP? Is het deftig de fixeren met snelbinders of kwakkelt het dan verschrikkelijk? De towbox is volledig aangepast om het bord vast te kunnen monteren, maar is mss niet persé nodig.

Jullie mening?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Savaasj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:30:
Al een tijdje dit topic aan het volgen. Moet binnenkort keuze maken (voor in april een eerste keer te gebruiken).

Zat zelf serieus te twijfelen aan de towbox V5 / New Alpha. Maar zie dat hier veel geneigd wordt naar de GP Calypso. Maar daar is (vind ik) weinig over terug te vinden (weinig filmpjes bvb). Kan je deze (zoals de towbox) behalve het kantelen ook een beetje naar achter schuiven, of is het enkel kantelen (waarbij er toch wel weinig ruimte tussen autokoffer en trekhaakkoffer overblijft)?

Zijn er mensen die voor Spanje/Italie al een markeringsbord V20 hebben gebruikt in combinatie met de GP? Is het deftig de fixeren met snelbinders of kwakkelt het dan verschrikkelijk? De towbox is volledig aangepast om het bord vast te kunnen monteren, maar is mss niet persé nodig.

Jullie mening?
Enkel kantelen helaas! Schuiven is niet mogelijk.

• simontruant
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-03 21:15
simontruant schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Ik zal hem bestellen op de website van GP zelf. Tot 25 januari is er 20% korting waardoor het wel een mooie deal is
Ik ben in het bezit van het modulaire systeem van GP. Het rek voor op de trekhaak is van goede kwaliteit, het voelt stevig aan. Ik heb de rails voor de fietsen en towbar box er bij.
Het is heel eenvoudig om te wisselen tussen fietsrek en trekhaakkoffer, enkel 4 bouten (met de hand) in of uitdraaien, maximum 5 minuten werk.
De box voelt wat wiebelachtig aan maar als die gesloten is, voelt het wel stevig. Ik heb de randen wel versterkt met een lijmkit. Waarschijnlijk is dat niet nodig maar het geeft mij een beter gevoel.
Ik ben tevreden met de aankoop.

• simontruant
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-03 21:15
Savaasj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:30:

Jullie mening?
Enkel kantelen. Het kantelt wel veel, dus je hebt voldoende ruimte om in de koffer van de auto te kunnen.

Ik zal ten gepaste tijde een aantal foto´s maken en uploaden.

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 05:55
Kodess schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:43:
Ik heb de Modula Re:Cargo Base met zo'n tas van Amazon.
[Afbeelding]
Kosten totaal 140 euro.
Nadeel: De Re:Cargo kan je gewoon niet goed op de trekhaak klemmen, hij probeert onder de bal een metalen plaat te klemmen. Hierdoor kan hij de trekhaak als scharnierpunt gebruiken en dus aan de linker of rechter kant tegen de bumper aan komen of schuin komen te zitten.
Ook kantelde hij nogal ver omlaag, maar dat kwam vermoedelijk door hoe onze trekhaak was geinstalleerd, dus we hadden even een nieuwe nummerbord houder (~2 euro) geinstalleerd nadat we daar achter waren gekomen :+

Meerdere vakanties gebruik van gemaakt tot nu toe :)
Meer mensen die dit soort combinaties gebruiken?
Ben wat zoeken voor model y. Vindt meeste boxen klein en duur

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-03 20:36
Heeft iemand toevallig ervaring met de Cruz Apex of Cruz Sector? Hij is iets duurder dan de GP die ik hier een paar mensen zie noemen, maar alsnog een van de goedkopere opties. €800 voor 400L lijkt me vrij netjes, en volgens de specs heeft hij 75kg max.

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-03 20:21
Ik was op zoek naar een kantelbare fietsendrager voor drie fietsen en een bijpassende trekhaakkoffer. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Farad Susa 3 in combinatie met de Farad Maky 300L koffer. Deze set was via een Duitse webshop verkrijgbaar voor een totaalprijs van €633,- inclusief verzending naar Nederland, wat een nette prijs is.

Fietsendrager:
https://www.autodachbox.c...raeder-8056209376813.html
Koffer (met optie “Kaufen Sie auch eine passender Fahrradträger (So sparen Sie 250,00 €!)”):
https://www.autodachbox.c...chwarz-8056209376738.html

Voordelen:
De fietsendrager is compact inklapbaar.
De (weinige) beschikbare reviews zijn positief, al is er niet heel veel informatie te vinden.
Laag eigen gewicht maar een hoog maximaal draagvermogen.
De koffer blijft relatief laag en oogt daardoor vrij gestroomlijnd.
Mijn indruk is dat de kofferbak waarschijnlijk geopend kan worden zonder de drager te hoeven kantelen.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 08:42

2be

Ik heb deze week de Hapro Boxer L in Zwart besteld: https://vdlhapro.com/producten/hapro-boxer-l/
Deze komt op de trekhaak van mijn Ioniq 5. Ik zal foto's delen zodra deze binnen is.

Fietsendrager heb ik niet nodig en ik was erg tevreden over de Hapro dakkoffer van mijn vorige auto.
De laadruimte van 420 liter met een soepel kantelsysteem zijn ook belangrijke pluspunten.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Mooi om te zien hoeveel meer aanbod er is gekomen in de afgelopen 4 jaar! Zowel die van @Autowiel en @2be waren er toen ik ging shoppen nog niet. Vind die Hapro Boxer L er wel erg mooi uitzien, en 420 liter! Veel plezier beiden met de koffers!

Zelf ben ik nog steeds tevreden hier met mijn Towbox V1 met skidragers trouwens, nu al 4 jaar in gebruik. Het lipje waarmee de deksel dicht wordt gehouden had een scheurtje gekregen, waarschijnlijk door teveel load load qua ski's er bovenop. Dat is gelukkig netjes onder garantie gerepareerd, zonder kosten. Wel is de box hiervoor een paar weken weg geweest, omdat de reparatie in Spanje werd gedaan... Vanaf nu doe ik voor de lange afstanden een extra spanband om de box heen wat prima werkt.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:53
Mooi om de ervaringen hier te lezen. Vóór het hoogseizoen gaan we met twee kleine kindjes richting Zuid-Frankrijk. En dan sjouw je behoorlijk wat mee. We doen rustig aan in onze Kia EV5. Die is volgens specs 187,5cm breed excl. spiegels.

Thule heeft de voorkeur en dan met name de arcos xl (of l). In de handleiding zie ik staan dat deze niet zijdelings mag uitsteken. En de buitenmaat van de xl is 190,0 cm. De snelle rekenaar ziet dus aan weerszijden 1,25cm overschrijding…

Tja en daar twijfel ik (gaat om aanschaf):
- Prijsverschil is er niet, dus ik wil maximale liters.
- Maatje kleiner is 170cm en is dus zeer ruim binnen de breedte van mijn auto.
- Die 50liter minder mis je misschien niet echt.
- Arcos xl ziet er wat frisser en moderner uit (vooral de lichtunits).
- skivakantie nu niet, toekomst mogelijk wel, voordeel van de xl.
- voor gunstig(er) rijbereik is het misschien juist nodig dat de trekhaakkoffer ruim binnen de breedte van de auto valt, dus l kiezen.
- zag een test met een ID4 en ik vermoed de arcos l, dat was prima en kende inderdaad gunstiger EV-bereik dan zonder trekhaakkoffer. Een ID4 is 185,2 cm breed.

Heeft iemand tips of ervaring met een uitstekende (in de breedte) trekhaakkoffer? Duidelijke no-go, ook al is het maar een dikke centimeter?

Edit: ok, op deze golf steekt het behoorlijk uit. Maar is dus misschien ook niet echt best-practice:

[ Voor 8% gewijzigd door marcelcee op 21-03-2026 08:39 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
@marcelcee en waarom mag het niet uitsteken? Mijn fietsen op de fietsendrager steken ook wat uit. Als ik de ski’s en snowboard op de towbox monteer steekt dat ook iets uit. Alles blijft wel binnen de maat van mijn ix3 met uitgeklapte spiegels(ongeveer 2.10). Dus misschien naar de breedte van je spiegels kijken, en daar vanuit gaan. En accepteren dat als het uitsteekt dat het wat minder zuinig is 🫣

• marcelcee
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:56:
@marcelcee en waarom mag het niet uitsteken? Mijn fietsen op de fietsendrager steken ook wat uit. Als ik de ski’s en snowboard op de towbox monteer steekt dat ook iets uit. Alles blijft wel binnen de maat van mijn ix3 met uitgeklapte spiegels(ongeveer 2.10). Dus misschien naar de breedte van je spiegels kijken, en daar vanuit gaan. En accepteren dat als het uitsteekt dat het wat minder zuinig is 🫣
Eens dat ik ook gewoon het verbruik kan accepteren. En een centimeter is natuurlijk geen gigantische windvanger.

De reden voor twijfel is ook gelegen in de veiligheid van het geheel. Als je met 100/130 km/u rijdt wil je natuurlijk niet dat het onstabiel wordt. Eraf waaien geloof ik niet direct, maar kantelen of schade wellicht wel.

Heb voor mezelf bedacht dat ik de arcos l en de xl een ochtendje huur. Klein testje er van maken. Meten is weten. B) Overkill ik weet het, maar vind ik wel leuk.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@marcelcee Leuke test, laat je de uitkomst hier even weten?

De XL-variant is betrekkelijk nieuw namelijk en er zijn nog weinig ervaringen van te vinden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• marcelcee
JanHenk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:38:
@marcelcee Leuke test, laat je de uitkomst hier even weten?

De XL-variant is betrekkelijk nieuw namelijk en er zijn nog weinig ervaringen van te vinden.
Zal ik zeker doen. Nu wel nog een geschikte verhuurder vinden. Eentje hier in de buurt verhuurt enkel voor minimaal 8 dagen. Dat is het me ook niet waard.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51
marcelcee schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Zal ik zeker doen. Nu wel nog een geschikte verhuurder vinden. Eentje hier in de buurt verhuurt enkel voor minimaal 8 dagen. Dat is het me ook niet waard.
Dealtje maken, een review met zijn naam er bij en leuke korting voor het forum in ruil voor de testdag?

• marcelcee
Spekkie99 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Dealtje maken, een review met zijn naam er bij en leuke korting voor het forum in ruil voor de testdag?
Lijkt er op dat het gaat gebeuren _/-\o_
Pagina: 1 2 Laatste