Review Thule Arcos L & XL (verbruik EV)
De dakkoffers van Thule staan als goed en degelijk te boek. Maar voor een elektrische auto (EV) betekent het toevoegen van een dakkoffer een (flinke) dip in actieradius. Daar komt bij dat dakkoffers in de regel prima lange voorwerpen kunnen vervoeren; met name ski's en snowboards in de praktijk. Thule lost dit op met de Arcos-serie. Want een trekhaakkoffer zou niet leiden tot een kleinere actieradius van een EV. Er is volgens diverse fabrikanten zelfs sprake van een hoger rijbereik wanneer een trekhaakkoffer is gemonteerd. En met de nieuwste telg, de Thule Arcos XL, kunnen de ski's ook mee. Tijd voor een kleine verbruikstest.
Aanleiding verbruikstest
De
handleiding (p. 10) van de Thule Arcos XL is vrij helder. De trekhaakkoffer mag niet uitsteken, buiten de zijspiegels van de auto. En we hebben het over een koffer van 190 cm in de breedte. Mijn eigen auto is volgens de specificaties 187,5 cm breed (exclusief spiegels). Dus ik wil weten en meten of de XL mee mag op vakantie, of dat ik dan een onbedoelde windvanger meezeul. In dat geval is het kleinere broertje (L) misschien de betere keuze. Dit is de afweging die ik wil maken, en de resultaten zijn voor anderen wellicht ook interessant.
Verhuur en route
Het plan was om beide koffers voor een ochtend te huren en zo
back-to-back te kunnen testen. Dankzij AB-Cars in Eindhoven was dat echter niet nodig. Zij zijn verhuurlocatie voor
Topspace.nl en hebben tal van dakkoffers in het assortiment. Maar dus ook de Thule Arcos L en XL. Erg goede service om mij kosteloos de twee koffers te laten testen. Dank!
Het plan was om een testrondje te rijden met zoveel mogelijk snelweg kilometers. Daar maakt een dak- of trekhaakkoffer uiteindelijk toch de meeste kilometers en is de invloed op de actieradius het grootst (vanwege de hogere snelheid). Mijn route Eindhoven - Vught - Eindhoven is 59,5 kilometer lang waarvan 44,9 snelwegkilometers.
Nulmeting
In de vroege ochtend, nog vóór de spits, reed ik de testroute zonder trekhaakkoffer. Omdat ik zo zuiver mogelijk wilde testen hield ik de snelheidslimiet zoveel mogelijk aan. Op de snelweg wilde ik 105 km/u rijden omdat dit past bij de geldende snelheidslimiet maar ik toch wel een vrachtwagen in kan halen. En het past volgens mij bij het praktijkgebruik op vakanties. In mijn testroute zitten zoals gezegd 44,9 snelwegkilometers. De overige 14,6 km zijn voornamelijk de ringweg rondom Eindhoven waar je 80 mag rijden. En door de woonwijk reed ik 30 km/u. Er waren wel wat stoplichten onderweg. Verschil in wachttijd en dergelijke heb ik niet gekwantificeerd.
Zonder trekhaakkoffer realiseerde ik een verbruik van 16,8 kWh/100km volgens de boordcomputer. Daarbij heb ik genoteerd dat ik op de snelweg redelijk stabiel 105 km/u kon blijven rijden. Het was wel nog vrij koud met 3 graden bij vertrek, en 4 graden bij terugkomst.
Naast de boordcomputer heb ik gebruik gemaakt van de Car Scanner app en de
Veepeak OBDCheck ble +. Hiermee krijg je wat meer inzage in bijvoorbeeld de resterende batterijcapaciteit in Wh.
Montage
Een trekhaakkoffer uit de Thule Arcos-serie bestaat uit twee delen: een frame voor op de trekhaak en het daadwerkelijke koffer dat op het frame wordt vastgemaakt. Bij AB-Cars waren beide onderdelen al met elkaar verbonden. Daardoor is de montage zeer snel. Je plaatst de set op de trekhaak, duwt de vergrendelingshendel naar beneden en klaar. Bijna klaar... want je moet nu wel nog even de 13-polige stekker in zien te steken. En dat is met een gemonteerde trekhaakkoffer wat meer gepriegel. Maar ik kon snel genoeg de weg op.
Thule Arcos XL
Als eerste reed ik weg met de XL-variant. Wat opvalt is eigenlijk dat er juist niks opvalt. Aanvankelijk dacht ik dat ik veel windgeruis kon horen. Maar het waaide gewoon flink. Je hoort dus niet meer windgeruis door een koffer op de trekhaak (met een dakkoffer is dat echt wel anders). Dit past mooi bij de stilte van een EV. Dus ook al zou het verbruik er niet toe doen, voor mij is een trekhaakkoffer prettiger onderweg.
Het was met 6 graden al iets warmer tijdens deze rit. De boordcomputer gaf een verbruik van 17,5 kWh/100km. Dit is dus 0,7 kWh/100 km hoger dan tijdens de nulmeting. Onderweg kon ik nog beter dan tijdens de 'lege rit' de streefsnelheid van 105 km/u vasthouden. Dit is ook te zien in de hogere gemiddelde snelheid en dus kortere reistijd (6 minuten korter).
Thule Arcos L
Tot slot was het de beurt aan het kleinere broertje. Ik had vooraf de verwachting dat het voor een zuiniger verbruik van belang is dat de lucht soepeler over de auto en trekhaakkoffer gaat, én ook zijdelings aan de achterkant weer vloeiend samen komt. Daarom dacht ik dat de Arcos L, die 20 cm korter is dan de XL, gunstiger zou scoren. Want de XL is net zo breed als de achterkant van mijn auto (zelfs 1,25 cm per zijde breder).
Dit bleek echter niet te kloppen. De Arcos L liet een verbruik van 17,4 kWh/100 km zien op de boordcomputer. Hierbij moet ik aantekenen dat ik niet zo goed de snelheid op 105 per uur kon houden, vanwege het andere verkeer. Ook was er voor circa 1 kilometer sprake van langzaamrijdend verkeer op de ringweg van Eindhoven. Ik reed toen 50 km/u in plaats van de toegestande 80 km/u. Dus mogelijk blijkt er op een leeg testcircuit een groter verschil tussen de L en de XL. Hier staat tegenover dat de buitentemperatuur inmiddels 8 graden bedroeg. Iets gunstiger verbruik daardoor misschien.
Ik kwam in mijn praktijktest echter op 0,1 kWh/100km uit. Dat is uiteraard verwaarloosbaar.
Conclusie
Mijn doel was om uit te zoeken wat een trekhaakkoffer zo breed als mijn auto, doet met het rijbereik van een EV. Of dat een maat kleiner significant zuiniger presteert. Daarvan lijkt met 0,1 kWh/100 km geen sprake. De reeds geplaatste kanttekening is natuurlijk wel dat de testomstandigheden licht verschillend waren bij het testen van de L en de XL.
De claim dat een trekhaakkoffer zuiniger is dan een EV zonder koffer, kan ik niet herleiden uit de verbruikscijfers. Met 0,7 kWh/100 km is het verschil natuurlijk wel dusdanig klein dat je hier in de praktijk weinig van gaat merken. Voor mijn auto betekent dit tijdens de testochtend een bereik van 464 km (zonder koffer) versus 445 km (XL) of 448 km (L).
| Nulmeting | Arcos L | Arcos XL |
| Verbruik | 16,8 kWh/100 km | 17,4 kWh/100 km | 17,5 kWh/100 km |
| Reistijd | 54 min | 48 min | 48 min |
| Gem. snelheid | 66 km/u | 74 km/u | 74 km/u |
| Buitentemp. | 3° | 8° | 6° |
| Rijbereik | 464 km | 448 km | 445 km |
Vervolg
Ik heb ervoor gekozen om de Arcos XL te bestellen. Na levering wil ik nog eens een meting doen om beter te kunnen bepalen wat het verbruiksverschil is zonder trekhaakkoffer. Met een eigen koffer wil ik dan ook enkel snelwegkilometers testen, bij gelijke temperatuur en zonder noemenswaardig verkeer. Mogelijk plaats ik er dan ook nog eens een meer hoekige trekhaakkoffer naast. Bijvoorbeeld de Towbox V3. Gewoon om het te kunnen vergelijken.
Foto's