Mooi om de ervaringen hier te lezen. Vóór het hoogseizoen gaan we met twee kleine kindjes richting Zuid-Frankrijk. En dan sjouw je behoorlijk wat mee. We doen rustig aan in onze Kia EV5. Die is volgens specs 187,5cm breed excl. spiegels.
Thule heeft de voorkeur en dan met name de arcos xl (of l). In de handleiding zie ik staan dat deze niet zijdelings mag uitsteken. En de buitenmaat van de xl is 190,0 cm. De snelle rekenaar ziet dus aan weerszijden 1,25cm overschrijding…
Tja en daar twijfel ik (gaat om aanschaf):
- Prijsverschil is er niet, dus ik wil maximale liters.
- Maatje kleiner is 170cm en is dus zeer ruim binnen de breedte van mijn auto.
- Die 50liter minder mis je misschien niet echt.
- Arcos xl ziet er wat frisser en moderner uit (vooral de lichtunits).
- skivakantie nu niet, toekomst mogelijk wel, voordeel van de xl.
- voor gunstig(er) rijbereik is het misschien juist nodig dat de trekhaakkoffer ruim binnen de breedte van de auto valt, dus l kiezen.
- zag een test met een ID4 en ik vermoed de arcos l, dat was prima en kende inderdaad gunstiger EV-bereik dan zonder trekhaakkoffer. Een ID4 is 185,2 cm breed.
Heeft iemand tips of ervaring met een uitstekende (in de breedte) trekhaakkoffer? Duidelijke no-go, ook al is het maar een dikke centimeter?
Edit: ok, op deze golf steekt het behoorlijk uit. Maar is dus misschien ook niet echt best-practice:
[
Voor 8% gewijzigd door
marcelcee op 21-03-2026 08:39
]