Knip
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 19:53 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld ]
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 19:53 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld ]
Beetje vroeg voor een facelift toch?
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
De tekst coming soon is weer van de website verwijderd. Prijslijst en uitvoering zijn nog steeds conform MY25.
De auto wordt deze week al geleverd bij de dealer, dus al 6 weken eerder dan gepland! Ik zou hem een week later uitgeleverd kunnen krijgen maar ik ben dan zelf op vakantie... dus 11 augustus mag ik de sleutel in ontvangst nemen!zjeeraar84 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Inmiddels heeft de dealer gemeld dat de verwachtte datum week 35 gaat worden
Nee, de Renault app toont alleen verstreken tijd en aantal kWh. De Kelec app doet hetzelfde, maar geeft ook de gemiddelde laadsnelheid.Tommi4444 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:21:
Is de laadsnelheid af te lezen in de app?
Ik zie in de kelec app ook de verwachte laadtijd en einduur zodat ik een idee heb wanneer voertuig op te halenMaSw85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Nee, de Renault app toont alleen verstreken tijd en aantal kWh. De Kelec app doet hetzelfde, maar geeft ook de gemiddelde laadsnelheid.
Ja dat geeft de Renault app ook wel. Ik keek tijdens het typen van mijn reactie toen de auto niet ook op dat moment aan het laden was dus dat zal verschillen idd.tuxken schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:11:
[...]
Ik zie in de kelec app ook de verwachte laadtijd en einduur zodat ik een idee heb wanneer voertuig op te halen
Gefeliciteerd! De 22kW lader gebruik ik veel minder dan ik had gedacht. Veel palen zeggen wel 22kW te laden, maar doen dat vaak toch niet...victor3420 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:46:
Hoi Allen,
Na alle geweldig nuttige informatie in dit topic doorgenomen te hebben mijzelf ook maar even geregistreerd. Onlangs de keuze voor een nieuwe leaseauto mogen maken en ben voor een Scenic gegaan. Het is een esprit alpine geworden in mat grijs / zwart met pack light & sounds en pack advanced driving. Het is mijn eerste elektrische auto, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen! Een optie die ik helaas niet heb is de 22kw lader, deze is in MY 25 niet meer standaard en de leverende dealer gaf aan dat deze nog niet te bestellen is en ze ook niet weten wanneer wel... Leverdatum is begin november (huidige leasecontract loopt dan pas af), het grote wachten kan beginnen!
In NL gebruik ik dat ook nooit maar nu hier in Italië toch wel handig. Weet niet of ik het als optie zou nemen though.Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Gefeliciteerd! De 22kW lader gebruik ik veel minder dan ik had gedacht. Veel palen zeggen wel 22kW te laden, maar doen dat vaak toch niet...
Welkom in de wondere wereld van Renault/Alpine.Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:11:
Ik had iets vreemds op woensdagmorgen 16 juli met de maximumsnelheid op het scherm
.
Er stond een A achter. Gevolg was dat de auto zich aanpaste op een verandering in de maximum snelheid. Van 90 naar 100 ging ik 100 rijden.
Van 70 naar 50 ging ik 50 rijden.
Avonds was het weer als vanouds
Hebben meer mensen; dit gehad?
Ik vond het wel een goede voorziening, zeker als de maximum snelheid omlaag gaatZjanzjak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:17:
[...]
Welkom in de wondere wereld van Renault/Alpine.![]()
Maar ook andere merken ev's hebben dit soort dingen, rare quirks en bugs hoor, wees gerust.
Ik heb met de Renault Megane E Tech gereden, rijd nu de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault maar zeg dit nooit tegen een echte Alpinista) en heb dan wel niet dit gehad wat jij beschrijft maar onze rijdende telefoons hebben wel eens meer wat vreemde bugs, quirks etc., die in 99% van de gevallen ook weer verdwijnen. Doe als ik al jaren doe, haal je schouders er bij op, mompel het zal wel en weer door.
Je kunt het standaard aanzetten als je de juiste opties hebt, maar je moet wel even door de menu's. Ik zou het zeker gebruiken ALS het goed zou werken, maar de Scenic heeft wmb te vaak de maximumsnelheid niet goed gezien.Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:26:
[...]
Ik vond het wel een goede voorziening, zeker als de maximum snelheid omlaag gaat
Ik merk vaak dat mijn Scenic de maximum snelheid wel goed registreert. Ik ben er vooral achter gekomen dat er heel veel bebording mist. Na een snelheidsverlaging (bij weg werkzaamheden iod geen einde verlaging komt (F08). of dat er een 50km/u bord op een 80km/u weg ivm een hobbel staat, en dat er geen einde of 80km/u bord na komt.Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:35:
[...]
Je kunt het standaard aanzetten als je de juiste opties hebt, maar je moet wel even door de menu's. Ik zou het zeker gebruiken ALS het goed zou werken, maar de Scenic heeft wmb te vaak de maximumsnelheid niet goed gezien.
Dit is geen bug maar gewoon een instelling die je wellicht per ongeluk hebt aangezet. Je hebt links op je stuur de knop met het 'rondje/vierkantje'. Als je die ingedrukt houdt, activeer je de A modus waarop de maximum snelheid van je cruise control zich automatisch aanpast.Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:11:
Ik had iets vreemds op woensdagmorgen 16 juli met de maximumsnelheid op het scherm
.
Er stond een A achter. Gevolg was dat de auto zich aanpaste op een verandering in de maximum snelheid. Van 90 naar 100 ging ik 100 rijden.
Van 70 naar 50 ging ik 50 rijden.
Avonds was het weer als vanouds
Hebben meer mensen; dit gehad?
Ik merk dat een groot deel van de openbare palen stiekem allemaal 18kw doen ipv 11kw. Dan is het wel fijn om 22kw tot je beschikking te hebben. Ik sta met langere ritten voor werk geregeld op locatie korte tijd aan een openbare paal. dan ben ik met 2u toch wel weer ver bijgeladen. met mijn 60kw batterij is dat 3u tov 6u aan een paal voor volledig vol.Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Gefeliciteerd! De 22kW lader gebruik ik veel minder dan ik had gedacht. Veel palen zeggen wel 22kW te laden, maar doen dat vaak toch niet...
[ Voor 3% gewijzigd door bleufred1 op 18-07-2025 08:42 ]
Precies dit is ook mijn ervaring. Ik vind het regelmatig best goed werken alleen bebording is soms afwezig en dan moet je dit handmatig aanpassen. Ook dat werkt makkelijk even 1 tikkie tegen "snelheid omhoog/omlaag" toggle en hij pakt je huidige snelheid. Ik vind het ruim beter werken dan de tesla die heel veel borden niet pakt, die herkenning was echt een stuk slechter.bleufred1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:43:
[...]
Ik merk vaak dat mijn Scenic de maximum snelheid wel goed registreert. Ik ben er vooral achter gekomen dat er heel veel bebording mist. Na een snelheidsverlaging (bij weg werkzaamheden iod geen einde verlaging komt (F08). of dat er een 50km/u bord op een 80km/u weg ivm een hobbel staat, en dat er geen einde of 80km/u bord na komt.
Ik ben veel in het buitenland en daar zijn zoals je zegt wel 22kW palen itt Nederland (hoewel het op kantoren ook wel voorkomt). Ik was laatst in Zwitserland en die 22kW maakt echt het verschil. Een rechte lijn van 20-21kW en slechts na 3 uur weer op 100%. Echt top. Op road trips laad ik tot 95-100%.bleufred1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:41:
[...]
Ik merk dat een groot deel van de openbare palen stiekem allemaal 18kw doen ipv 11kw. Dan is het wel fijn om 22kw tot je beschikking te hebben. Ik sta met langere ritten voor werk geregeld op locatie korte tijd aan een openbare paal. dan ben ik met 2u toch wel weer ver bijgeladen. met mijn 60kw batterij is dat 3u tov 6u aan een paal voor volledig vol.
Op werk hadden we voorheen ook een enkele 22kw paal tussen de 11kw palen staan, niet aangegeven. Dat als ik even via kantoor moest altijd fijner dan halverwege stil te hoeven staan voor een snellaadpaal. Helaas zijn ze nu allemaal ivm 'beleid' of restricties van de gemeente teruggeschroefd naar 5.5kw. Dan heb ik ineens de hele werkdag nodig om bij te laden en is die soms dan nog niet volledig vol.
Nee, dat is een andere mode, naast al de acc modes. Ik ben hier ook al eens door verrast, de eerste keer dat ik dit zag.jeffrey-nl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:12:
Ik heb een update gehad denk ik. Ineens zie ik hoeveel seconden afstand ik heb tot mijn voorganger. De weg kleurt ook rood, geel en groen mee. Had nog geen tijd om goed te kijken hoe en wat, maar dit is zeker nieuw.
Als het goed is hebben de (meeste) Iconic flippers aan het stuur en deze gaan, na een sw update, ook one pedel driving krijgen.miani schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:42:
Heeft iemand al het 2025 model al uitgeleverd gekregen? Ben aan het twijfelen over een occasion iconic van vorig jaar of de nieuwste versie die onlangs uitgekomen. Vanwege de kinderen lijkt ons leren bekleding praktischer en mijn vrouw houdt van one pedal driving, maar verder zijn de verschillen niet heel groot?
Als het goed is gaat het vanzelf uit.Tommi4444 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:55:
Ik heb de klimaatregeling op afstand geactiveerd in de Kelec app (want batterij was minder dan 40%, waardoor het niet ging in de Renault app). Maar hoe krijg ik die uit??
Want deze blijft steeds terugkomen als ik de auto sluit...
8000 euro is wel een heel groot bedrag, daar zou ik meteen ook voor tekenen. De dealer had uitstekende financial lease voorwaarden met 2,9% maar geen grote korting als ik een showroommodel zou kopenl. Over een maand moeten we de knoop doorhakken en gaan het dan nog wel een keer proberenRogerSch schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:04:
[...]
Als het goed is hebben de (meeste) Iconic flippers aan het stuur en deze gaan, na een sw update, ook one pedel driving krijgen.
Ik zou zeggen kijk of er een occasion, met een hele mooie korting, is die qua uitrusting aan je eisen voldoet.
Zelf hed ik net voor het einde van het jaar (2024) een showroom model (8 km op de teller) van 6 maandenoud gekocht. Uitvoering was zoals ik het wilde hebben en 8000 euro korting maakte het wel erg aantrekkelijk.
Eerste ten naam stelling gewoon in december 2024.
Ja, die heb ik. Leder zit bij mij (Esprit Alpine) niet overal. De voorstoelen zijn sowieso in het midden gewoon stof.miani schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:42:
Heeft iemand al het 2025 model al uitgeleverd gekregen? Ben aan het twijfelen over een occasion iconic van vorig jaar of de nieuwste versie die onlangs uitgekomen. Vanwege de kinderen lijkt ons leren bekleding praktischer en mijn vrouw houdt van one pedal driving, maar verder zijn de verschillen niet heel groot?
Het probleem van ontbrekende achtersensoren werd opgelost door een reset van de software. Een paar ritjes met en zonder aanhanger verder is het probleem wéér ontstaan, waarschijnlijk door het aan- en afkoppelen van de stekker. Dealer: komt u over 4 weken maar langs...asritmeester82 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:30:
[...]
Heb juist vanmorgen dealer gebeld voor hetzelfde probleem. Is het zelf op te lossen?
[ Voor 3% gewijzigd door asritmeester82 op 21-07-2025 11:57 ]
Al een paar keer (5-6) met aanhanger gereden en geen problemen. Ik heb de trekhaak achteraf bij trekhaakcentrum laten monteren.asritmeester82 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Het probleem van ontbrekende achtersensoren werd opgelost door een reset van de software. Een paar ritjes met en zonder aanhanger verder is het probleem wéér ontstaan, waarschijnlijk door het aan- en afkoppelen van de stekker. Dealer: komt u over 4 weken maar langs...
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Niemand? Hebben jullie die bout daar ook?Tommi4444 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Nog eens wat betreft de brandblusser:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij zit dus in de weg aan de passagierskant.
De houder zit vast met een moer en nog iets anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd de moer los te krijgen, maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf ook geen overdreven kracht te zetten.
Maar bij jullie zit de brandblusser er dus niet als ik het goed begrijp? Maar hebben jullie die moer daar wel?
Ik zou hem toch echt willen weghebben, dus alle input is welkom!
zal straks even voor je kijken, kom er op terug
[ Voor 54% gewijzigd door FaBioTh op 23-07-2025 11:21 ]
Yup, heb ik nu ook last van. aanhanger (fietsendrager in dit geval) gekoppeld gehad. achter werkt niet meer.B R M schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:09:
[...]
Nee
Ik rij regelmatig met een aanhanger en dit is nog nooit een probleem geweest.
Ja, ik inmiddels ook...asritmeester82 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Het probleem van ontbrekende achtersensoren werd opgelost door een reset van de software. Een paar ritjes met en zonder aanhanger verder is het probleem wéér ontstaan, waarschijnlijk door het aan- en afkoppelen van de stekker. Dealer: komt u over 4 weken maar langs...
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Heb vandaag tijdens het stofzuigen even gevoeld. Ik voel daar onder de mat ook een moer zitten. Geen zin om de bekleding op te tillen verder, maar wel een moer standaard dus.Tommi4444 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Nog eens wat betreft de brandblusser:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij zit dus in de weg aan de passagierskant.
De houder zit vast met een moer en nog iets anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd de moer los te krijgen, maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf ook geen overdreven kracht te zetten.
Maar bij jullie zit de brandblusser er dus niet als ik het goed begrijp? Maar hebben jullie die moer daar wel?
Ik zou hem toch echt willen weghebben, dus alle input is welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 24-07-2025 06:56 ]
Waarom wil je die bout weg hebben dan?Tommi4444 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:33:
Dank voor jullie input! Misschien beter niet zelf aan prullen dan. Ik ga eens informeren bij de garage.
De nieuwe Scenic kan nog helemaal niet bi-directioneel laden. Komt mogelijk pas ergens na deze zomer beschikbaar.zjeeraar84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:56:
Hebben er al ervaring met bidirectioneel laden icm de Scenic? Eind dit jaar ga ik verhuizen en mijn huidige laadpaal blijft achter, dus ik mag een nieuwe uitzoeken. En over een paar weken komt mijn nieuwe Scenic dus lijkt me handig om gelijk rekening te houden met bidirectioneel laden..
De bout mag blijven
holy.. no way.. balen man. Duur grapje ook. Sterkte!steefzz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:04:
Vanochtend trof ik mijn Scenic (Iconic MY2024) helaas zo aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vrachtwagen chauffeuse van de lokale weekmarkt had wat moeite om rechtdoor te rijden en heeft helaas 3 auto's beschadigd... (waaronder dus ook mijn Scenic).
Gelukkig geen gewonden en netjes schadeformulieren ingevuld. De auto is vanochtend afgesleept. Nu maar afwachten wanneer die gemaakt kan worden (als dat überhaupt nog lukt).
In het achterste scherm zitten 2 gaten, portier rechtsachter zit een soort scheur. Portier rechtsvoor hangt scheef/sluit niet lekker meer, A-stijl rechts is ingedeukt + alles wat zichtbaar is op foto's en eventueel nog onzichtbare schade.
Mocht er een nieuwe moeten komen wordt het gewoon weer een Scenicwat een fijne auto is het zeg. Mogelijk ga ik dan wel voor de Esprit Alpine aangezien die nu ook leverbaar is met o.a. de elektrische stoel etc
Helaas is nog onvoldoende bekend over het bi-directioneel laden. In Utrecht loopt de pilot met Renault 5's van Mywheel. Die gebruiken de laadpalen van wedrivesolar.com, deze heeft op de website ook een thuislader, maar zonder info over levering en prijs enzo.zjeeraar84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:56:
Hebben er al ervaring met bidirectioneel laden icm de Scenic? Eind dit jaar ga ik verhuizen en mijn huidige laadpaal blijft achter, dus ik mag een nieuwe uitzoeken. En over een paar weken komt mijn nieuwe Scenic dus lijkt me handig om gelijk rekening te houden met bidirectioneel laden..
Waar vind je dat de Peblar geschikt is voor terugleveren? Welk type lader is dit dan?zarar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:23:
[...]
Helaas is nog onvoldoende bekend over het bi-directioneel laden. In Utrecht loopt de pilot met Renault 5's van Mywheel. Die gebruiken de laadpalen van wedrivesolar.com, deze heeft op de website ook een thuislader, maar zonder info over levering en prijs enzo.
Het is de vraag onder welke condities het terugladen mogelijk wordt (bijvoorbeeld via een dienst van Renault) en/of welke palen ze gaan ondersteunen. Er wordt nog gewerkt aan de ISO 15118 standaard. Er zijn nu enkele laders beschikbaar die dit ondersteunen, oa Zaptec Go2 en Peblar. Hopelijk gaat Renault voor een brede ondersteuning en niet voor een "eigen sausje" die de compatibiliteit beperkt.
ik heb zelf de Peblar genomen *fingers crossed*, als je nog even hebt, zou ik het beslismoment zo lang mogelijk uitstellen.
Thanks voor de info. Ik heb nog wel even, halverwege december trek ik in de woning.zarar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:23:
[...]
Helaas is nog onvoldoende bekend over het bi-directioneel laden. In Utrecht loopt de pilot met Renault 5's van Mywheel. Die gebruiken de laadpalen van wedrivesolar.com, deze heeft op de website ook een thuislader, maar zonder info over levering en prijs enzo.
Het is de vraag onder welke condities het terugladen mogelijk wordt (bijvoorbeeld via een dienst van Renault) en/of welke palen ze gaan ondersteunen. Er wordt nog gewerkt aan de ISO 15118 standaard. Er zijn nu enkele laders beschikbaar die dit ondersteunen, oa Zaptec Go2 en Peblar. Hopelijk gaat Renault voor een brede ondersteuning en niet voor een "eigen sausje" die de compatibiliteit beperkt.
ik heb zelf de Peblar genomen *fingers crossed*, als je nog even hebt, zou ik het beslismoment zo lang mogelijk uitstellen.
De Peblar business is V2G ready. Die is ook beschikbaar in een socket versie.AJO2024 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:50:
[...]
Waar vind je dat de Peblar geschikt is voor terugleveren? Welk type lader is dit dan?
Ik heb twee van die belhamels van 4 en 6 die allebei op een isofix stoeltje zitten (verhoger en nog zo'n grotere)Rogerio schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:25:
Goedemiddag allemaal,
Ik volg al enige tijd dit interessante topic. Aangezien ik een nieuwe baan heb, mag ik daar een leaseauto uitzoeken. De Scenic Alpine lijkt een goede optie alleen twijfel ik nog aan de breedte van de achterbank. Met kinderen van 0, 4 en 6 heb ik voor de jongste twee, twee autostoelen nodig. De oudste wil ik in het midden zetten zonder autostoel aangezien een derde stoel sowieso niet past.
Heeft iemand van jullie ervaring met twee autostoelen op de isofix? Zit daar dan nog genoeg ruimte tussen om een kind ertussen te zetten zonder stoeltje? Foto's ter illustratie zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Na mijn vakantie ga ik het zelf testen bij de garage maar ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaring. Alvast bedankt!
Rij nu al dik 3 jaar elektrisch Renault/Alpine, zie al 3 jaar deze vraag regelmatig voorbij komen.
Maar de app zelf werkt wel als hij niet aan het laden is. Denk je dat dat nog in orde komt? Is nu toch al een aantal weken zo...Zjanzjak schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:35:
[...]
Rij nu al dik 3 jaar elektrisch Renault/Alpine, zie al 3 jaar deze vraag regelmatig voorbij komen.![]()
De oplossing? In 99% van de gevallen is de oplossing simpel--> geduld.
De app vertoont gewoon wel eens kuren weet ik nu wel na 3 jaar.Tommi4444 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:52:
Maar de app zelf werkt wel als hij niet aan het laden is. Denk je dat dat nog in orde komt? Is nu toch al een aantal weken zo...
Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors. Ik heb zelf 1400km gedaan nu naar Kroatië. Totale verbruik gemiddeld is 20kWh Iconic met 20” wielen. Het laadverlies a 6% komt er nog bij. Overal wel ongeveer 120-130 gereden. Hele stukken ook 100 of lager bij wegwerkzaamheden. En probeer af en toe slim te rijden door niet volgas berg op te gaan en dan met de regeneratie te spelen. Bij overnachting vol laden is echt een grote plus, dat scheelt veel laadtijd. Hotels rekenen nog niet de hoofdprijs, heb 2 hotels gehad die voor 30 cent per kWh aanboden. En die Ionity tip is super, dat abo van 5 euro per maand verdien je meteen terug en is te annuleren op elk moment. Verder zijn de Tesla superchargers betrouwbaar en Fastned ook. Maar Fastned is enorm prijzig.A2b schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:00:
Mochten er nog mensen met vakantie gaan, mijn ervaringen met een vakantierit van circa 2750km op en neer naar Frankrijk met 4 personen en een dakkoffer (430liter) in een Iconic met 19” velgen (MY2024). Hiervan circa 2200 km snelweg en 550 km route national en lokale wegen.
Gereden via tolwegen, files bij grote steden (zowel heen als terugreis circa 1 uur vertraging) maar verder max snelheid op acc met af en toe gebruik van het vermogen.
Verbruik 25 kWh per 100 km op peage, gemeten aan laadpaal. Laadcurve komt vrijwel overeen met resultaten EVKX.net, dus 10-80% in 37 minuten. Onderweg geladen bij Ionity (tip, gebruik mobilize charge pass https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf) en lokaal bij supermarkten (25 cent per kW voor 22 kW laadpalen en geen starttarieven).
Al met al goedkoper dan benzine rijden en op een rit van 1100 km ongeveer 1 uur meer reistijd.
[ Voor 22% gewijzigd door jeffrey-nl op 25-07-2025 10:34 ]
Ik vind 25kWh met een dakkoffer a 130 niet verbazingwekkend. Zonder dakkoffer doe je dan al meer dan 20kWh per 100km dus met de extra luchtweerstand zit de je denk ik snel aan 25.jeffrey-nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors. Ik heb zelf 1400km gedaan nu naar Kroatië. Totale verbruik gemiddeld is 20kWh Iconic met 20” wielen.
Hoewel het inderdaad veel lijkt, is die 25kWh wel enkel peage, op lagere snelheid is het verbruik ook significant lager. Daarnaast, tel je laadverlies en ongeveer 14% extra voor dakkoffer bij jouw verbruik op en je zit op die 25 kWhjeffrey-nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors.
[ Voor 8% gewijzigd door A2b op 25-07-2025 10:56 ]
[ Voor 6% gewijzigd door roymar op 27-07-2025 18:20 ]
Vervelend, maar wel netjes dat ze een formulier heeft achterlaten, er zijn ook *** die niks melden en dan zit jij met de gebakken peren. Overigens ziet dit er niet uit als een economic lost. Dit zou vast wel hersteld kunnen worden zonder het te laten afschrijven. Zou voor de verzekeraar ook goedkoper zijn. Denk max 12k schade.steefzz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:04:
Vanochtend trof ik mijn Scenic (Iconic MY2024) helaas zo aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vrachtwagen chauffeuse van de lokale weekmarkt had wat moeite om rechtdoor te rijden en heeft helaas 3 auto's beschadigd... (waaronder dus ook mijn Scenic).
Gelukkig geen gewonden en netjes schadeformulieren ingevuld. De auto is vanochtend afgesleept. Nu maar afwachten wanneer die gemaakt kan worden (als dat überhaupt nog lukt).
In het achterste scherm zitten 2 gaten, portier rechtsachter zit een soort scheur. Portier rechtsvoor hangt scheef/sluit niet lekker meer, A-stijl rechts is ingedeukt + alles wat zichtbaar is op foto's en eventueel nog onzichtbare schade.
Mocht er een nieuwe moeten komen wordt het gewoon weer een Scenicwat een fijne auto is het zeg. Mogelijk ga ik dan wel voor de Esprit Alpine aangezien die nu ook leverbaar is met o.a. de elektrische stoel etc
Ja erg vervelend inderdaad maar gelukkig gegevens met de chauffeur uitgewisseld.DeJurist schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:24:
[...]
Vervelend, maar wel netjes dat ze een formulier heeft achterlaten, er zijn ook *** die niks melden en dan zit jij met de gebakken peren. Overigens ziet dit er niet uit als een economic lost. Dit zou vast wel hersteld kunnen worden zonder het te laten afschrijven. Zou voor de verzekeraar ook goedkoper zijn. Denk max 12k schade.
Ik zou met 3 kids voor een Skoda Elroq gaan,zelfde breedte als Enyaq.Rogerio schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:25:
Goedemiddag allemaal,
Ik volg al enige tijd dit interessante topic. Aangezien ik een nieuwe baan heb, mag ik daar een leaseauto uitzoeken. De Scenic Alpine lijkt een goede optie alleen twijfel ik nog aan de breedte van de achterbank. Met kinderen van 0, 4 en 6 heb ik voor de jongste twee, twee autostoelen nodig. De oudste wil ik in het midden zetten zonder autostoel aangezien een derde stoel sowieso niet past.
Heeft iemand van jullie ervaring met twee autostoelen op de isofix? Zit daar dan nog genoeg ruimte tussen om een kind ertussen te zetten zonder stoeltje? Foto's ter illustratie zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Na mijn vakantie ga ik het zelf testen bij de garage maar ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaring. Alvast bedankt!
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.GoodOld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is...
Ik had precies hetzelfde vanuit Beziers! Schijnt wel eens vaker voor te komen in die contreien, dat het flink kan waaien daar. Uiteraard weten we dat het weer van invloed kan zijn, maar die wind daar... de tandjes.GoodOld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is... Vanochtend vertrokken vanuit Béziers Zuid-Frankrijk met matige temperatuur en harde wind tegen, maar de actieradius kakte in tot ongeveer 275km. (Techno Comfort range). Op de heenweg, zo'n 2 weken geleden, kon ik ruim 350km rijden per stint.
Dat weten we toch allemaal wel.madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.
Neen, nog niet, maar wij overwegen wel het kopen van een (kleine, lichtgewicht) caravan ala Toktok Kompact (met hefdak).H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
heeft er iemand al ervaring met een scenic LR en een caravan?
ben wel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn
madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.
Mijn antwoord was niet bedoeld 'tegen' @GoodOld de auteur van de post over het hogere verbruik bij tegenwind; die post was inderdaad informatief. Ook mijn post was informatief bedoeld, maar dat is dan blijkbaar niet helemaal zo overgekomen ;-)Zjanzjak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Dat weten we toch allemaal wel.
En, hij constateert toch alleen wat? Ik vind jouw post dan weer opmerkelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door madhondt op 29-07-2025 16:04 ]
Met een Kip shelter gaat het super, de range halveert ongeveer. Met een snelheid van 80 km/hr en strategisch achter vrachtwagens plakken tot 90 km/hr haal ik een bereik van 320 km met nog 10-20% in de 'tank'. Dit was in het voorjaar in Duitsland Oostenrijk en Frankrijk.H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
heeft er iemand al ervaring met een scenic LR en een caravan?
ben wel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn
[ Voor 46% gewijzigd door Chaoss op 29-07-2025 22:00 ]
Vanwegen het slechte weer maar terug naar huis gegaan.djrednas schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:59:
Van midden Nederland naar Tsjechie, 820Km totaal, zo'n beetje alles met 100 a 110 op de cruise.
Moest in totaal 2 keer laden, 1x als vroege middagpauze en 1x met een bak koffie.
Scenic techno, 87kWh, dakkoffer en en de auto tot de voorstoelen strak vol met bagage, hij ligt echt laag op de weg.
In totaal 80 minuten aan de lader gehangen, maar geen enkel moment ervaren als "wachten tot ik verder kan".
Lading 1: 14% -> 92%
Lading 2: 12% -> 60%
Gemiddelde kwam uit op 17.9kW/100
In de My Renault-app staat bij E-guides Tips & tricks (onder het kopje Autogegevens op het 1e tabblad) onderaan een gedeelte over de spraakbesturing van Solarbay:euphrosina schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:20:
Weet iemand hoe de Solar Bay met "Hi Google" in het Nederlands te bedienen is? Open/sluit zonnedak, panorama dak, verduister, solar b (ja, bay herkent ie niet), activeer, maak donker, etc, etc.. het lukt me maar niet 😅
P6 19" | EVBox Elvi
Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?Petzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Vraagje van een nieuwkomer op dit forum.
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Er is een oplossing nl. een los te verkrijgen dubbele kofferbodem.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?
Heel graag, alvast bedankt en geniet van de vakantie.apple-shack schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?
P6 19" | EVBox Elvi
Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodemPetzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Vraagje van een nieuwkomer op dit forum.
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Er is een oplossing nl. een los te verkrijgen dubbele kofferbodem.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?
Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!MaSw85 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:45:
[...]
Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodem
Die hebben we hier ook nog liggen en zal ik weer afstoffen en proberen. Helemaal niet aan gedacht. Hebben we bij onze vorige auto met een hogere vloer van de bagageruimte proberen te gebruiken, maar onze hond was eigenwijs en was niet van plan deze te gebruiken. Bedankt voor de tip!jeffrey-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:40:
Kennis van mij heeft zo’n opvouwbare loopplank voor de hond. Zeker als ze ouder worden of gevoelig zijn in de heupen (sommige rassen) zou ik dat ook overwegen. Is misschien even duur als die dubbele bodem.
P6 19" | EVBox Elvi
Blijft met 10 cm dus nog wel een behoorlijke drempel, maar de bak van de Scenic is ook wel erg diep. Bedankt voor het nameten!hkonin02 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!
P6 19" | EVBox Elvi
Hier heb ik er een in een Maxi Cosi Kore Pro I-size (4 jaar) en een op een zittingverhoger (7 jaar). Dat pas prima samen, maar iemand er tussenin is wel krap. Dat gaat met kleine kinderen nog wel ok voor een niet al te lange rit. De ruimte tussen de stoel en verhoging is in de breedte zo'n 30 cm.Rogerio schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:25:
![]() | ![]() |
Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.Fredericm schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:50:
Als ik scherp stuur bij achteruit rijden hoor ik een schrapend geluid. Nu ook bij vooruit bv bij rotondes. Bij mijn 1 jarig onderhoudsbeurt is dealer een uur mee bezig geweest. De onderplaat kwam tegen de buitenkant van de remschijven aan. Het geluid was even weg nu weer terug. Binnenkort gaat de auto een dag naar de dealer. Gelukkig garantie.
Zijn er meer forumleden die dit ook hebben?
Heb je wat meer info wat er vervangen is? Wie is jouw dealer? Bedankt voor infopollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Ze hebben nu iets vervangen en lijkt nu weg te zijn.
Hier heb ik ook last van (vooral wanneer ik naar rechts stuur) en komende woensdag gaat mijn dealer hiermee aan de slag. Ik laat je wel weten wat daaruit komt!pollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Ze hebben nu iets vervangen en lijkt nu weg te zijn.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq