Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:20
hoe kun je de mobilize laadpas beheren als je app het niet meer doet, zit al poos zonder maar besefte me dat ik met de app de laadpas beheerde,
hoe zet je die aan en uit ?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03
Volgens mij had ik erbij verteld dat ik dus privé een ANWB-pas heb besteld om wél (via de app) bij Tesla te kunnen laden, toch? :)

Ik ben trouwens ook niet bang of bezorgd over de langere rit. Dat komt vast wel goed. Ik ben vooral benieuwd, na altijd in een brandstofauto te hebben gereden. Dus probeer via o.a. ABRP een beetje gevoel te krijgen bij hoe de rit in de praktijk zou kunnen gaan. Ik pin me er echt niet op vast want ik zit ook nog met twee kids van 4 en 7 die sowieso roet in welke ritplanning dan ook zullen gooien :D.

Edit: Net nog geprobeerd Mobilize via de Renault App aan te vragen. Creditcard gekoppeld, alle gegevens ingevuld maar bij de bevestiging in de laatste stap verschijnt een foutmelding ... :? ("Er is iets fout gegaan")

Edit2: Gisteren reed ik door Duitsland. Ik heb grote stukken 155 gereden en het laatste half uur 165. Op een rit van zo'n 170km vertrok ik met 83% accu en kwam ik aan met 13%. Bij vertrek voorspelde Google Maps 27% op de bestemming maar dat liep dus gedurende de rit logischerwijs behoorlijk terug. Ik vertel dit even als context, i.v.m. het volgende: ik kwam gisterenavond dus aan met 13%. De laadpaal was bezet dus ik kon niet meteen laden. Vanochtend stond hij nog maar op 4% en toen ik naar de paal reed zakte hij meteen naar 3%. Tussendoor heeft er niks voorverwarmd. Is 10% verlies in een nachtje niet een beetje veel? Of is het misschien een soort na-ijl-effect van de rit van gisteren? Herkent iemand dit?

[ Voor 49% gewijzigd door Wouter! op 31-01-2026 19:36 ]

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:20
Morkie69 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:03:
Vandaag OPD laten activeren. Weer lekker rijden zoals bij mijn vorige auto.
Kijken of we na 1 jaar weer kunnen wennen aan het niet meer hoeven remmen ;)
Wel jammer dat het niet standaard AAN staat, dat bij elke trip het weer moet activeren. Ook pas alleen als je vooruit rijdt (niet bij starten of achteruit rijden) rare jongens die Fransen. 8)7

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:25
Iets verlies, heel soms.
Wouter! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
Is 10% verlies in een nachtje niet een beetje veel?
Maar dit is inderdaad iets te veel van het goede, als ik het mij goed kan heugen was 3% het meeste wat ik, ooit, ineens 'kwijt' was. De keren dat dat gebeurde vond meestal plaats in de wat koudere maanden.
Wouter! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
Of is het misschien een soort na-ijl-effect van de rit van gisteren?
Kan. En wellicht de lage temperaturen nu buiten.
Zou het even monitoren.

• Pat S
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-02 00:02
Even een vraag voor jullie, ik zie sinds 1/02/2026 ineens in android mijn voertuig laden, wat eindelijk dus werkt...of heb ik een toevalstreffer hier nu vandaag, gisteren was het er nog niet bij mij in ieder geval...en 2de vraag heeft iemand van jullie al de V2G of V2L functie gekregen in een Scenic van 2024 met 22kw lader?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58YoR1FwRNWh6WUNzL833BR3af8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0t33xryXvXryzEf2Os9MSxg.jpg?f=fotoalbum_large

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Pat S schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:44:
Even een vraag voor jullie, ik zie sinds 1/02/2026 ineens in android mijn voertuig laden, wat eindelijk dus werkt...of heb ik een toevalstreffer hier nu vandaag, gisteren was het er nog niet bij mij in ieder geval...en 2de vraag heeft iemand van jullie al de V2G of V2L functie gekregen in een Scenic van 2024 met 22kw lader?
[Afbeelding]
Ik zie dat altijd al in de app staan. Werkt altijd.

En nee, MY2024 heeft geen bidirectionele lader. V2G of V2L zal alleen voor de nieuwste types werken.

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:36
Pat S schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:44:
[Afbeelding]
Er was blijkbaar een probleem met de combinatie Android en nederlands als ingestelde taal. Dit werd vorige week eindelijk, na meer da een jaar, opgelost.

• Wouter!
V2G kan/mag in Nederland nog helemaal niet, toch?
V2L is geinig en er zal vast een keer een situatie zijn waarin het ineens handig blijkt te zijn, maar ik zie nu nog niet direct waar ik dat heel structureel voor zou willen gebruiken. Ik vond het zeker niet waard om die stekker à 200 Euro mee te bestellen (zeker niet omdat er vast een véél goedkoper alternatief is).

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:23
Wouter! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:48:
V2G kan/mag in Nederland nog helemaal niet, toch?
V2L is geinig en er zal vast een keer een situatie zijn waarin het ineens handig blijkt te zijn, maar ik zie nu nog niet direct waar ik dat heel structureel voor zou willen gebruiken. Ik vond het zeker niet waard om die stekker à 200 Euro mee te bestellen (zeker niet omdat er vast een véél goedkoper alternatief is).
V2G is een lastig iets qua regelgevinbg. Als je bijvoorbeeld een Sigenergy batterij hebt met een DC laadmodule dan kan je prima vanuit de auto naar het net leveren. Dit gaat dan door de omvormer van de thuisbatterij, en is dus feitelijk V2G, maar via de thuisbatterij. ;)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
In mijn nieuwe scenic blijft de adaptive snelheidsbegrenzer niet aan staan, elke keer als ik in de auto kom is deze functie uit? (De functie waarbij er een vierkantje met een A staat bij de verkeersborden)

Hebben jullie de zelfde ervaring? Of is dit een mooie bug?

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:10:
In mijn nieuwe scenic blijft de adaptive snelheidsbegrenzer niet aan staan, elke keer als ik in de auto kom is deze functie uit? (De functie waarbij er een vierkantje met een A staat bij de verkeersborden)

Hebben jullie de zelfde ervaring? Of is dit een mooie bug?
Dus dat je opnieuw de snelheid moet instellen als je weer gaat rijden bedoel je dan?
Als dat zo is, dan is het geen bug maar is dat gewoon zo.

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dus dat je opnieuw de snelheid moet instellen als je weer gaat rijden bedoel je dan?
Als dat zo is, dan is het geen bug maar is dat gewoon zo.
Nee de functie gaat uit en dan moet elke keer onder instellingen dat weer aanzetten.

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Nee de functie gaat uit en dan moet elke keer onder instellingen dat weer aanzetten.
Kan ook door de bord-knop ingedrukt te houden.

• mikeyfire643
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Kan ook door de bord-knop ingedrukt te houden.
Dankje! _/-\o_

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
Het verbaast mij meer dat mensen dit gebruiken. De hoeveelheid borden die verkeerd gelezen worden is bij mij nog atlijd enorm... Ben wat dat betreft blij dat het uit staat/kan :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Dendrowen
  • Nu online
djrednas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Het verbaast mij meer dat mensen dit gebruiken. De hoeveelheid borden die verkeerd gelezen worden is bij mij nog atlijd enorm... Ben wat dat betreft blij dat het uit staat/kan :)
Op de snelweg is het inderdaad een drama. Het lijkt wel alsof hij de matrixborden ook opslaat voor later ofzo.

In Frankrijk werkte het wel heel goed.

• mikeyfire643
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Op de snelweg is het inderdaad een drama. Het lijkt wel alsof hij de matrixborden ook opslaat voor later ofzo.

In Frankrijk werkte het wel heel goed.
Ik kom van Ford, daar was het in Nederland ook slechter dan in Duitsland. Na een update was het opeens een stuk beter en begreep het systeem bijvoorbeeld 130 km/h na 19:00.

Ga het testen, Mogelijk staat daarom bij Renault meteen uit :+ .

• Wouter!
[...]

Ik dacht precies hetzelfde. Ik zet dat echt altijd z.s.m. uit :D.

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
Ik zit al vanaf dag 1 in het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers en later vanaf dag 1 in dit topic mee te lezen en het is zeer zelden dat iemand tevreden was/is over deze functie, bijna niemand gebruikt het dus ik dacht 'hij zal vast niet dat bedoelen'.... verkeerd gedacht dus. :P

Succes met testen. ;)

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Ik zit al vanaf dag 1 in het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers en later vanaf dag 1 in dit topic mee te lezen en het is zeer zelden dat iemand tevreden was/is over deze functie, bijna niemand gebruikt het dus ik dacht 'hij zal vast niet dat bedoelen'.... verkeerd gedacht dus. :P

Succes met testen. ;)
Laat ik nou net naar Frankrijk een trip hebben. _/-\o_

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:31:
Laat ik nou net naar Frankrijk een trip hebben. _/-\o_
Succes! Vooral als je op de tolwegen/snelwegen langs afritten komt van tankstations/parkeerplekken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0doN2DllOfb0jR_IieMs_dOQSj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXodYb3HPsVJwrMsSbrPT8mn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij sommige heb je zelfs een paar borden achter elkaar, eerst 90, dan 70 en dan 30.

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

het verbaast me eigenlijk dat het niet goed werkt bij jullie, ik heb echt amper last van verkeerde herkenning. Zal uiteraard liggen in het gebied wat je rijdt maar de combi van data van nav + borden lezen werkt hier echt prima.

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Succes! Vooral als je op de tolwegen/snelwegen langs afritten komt van tankstations/parkeerplekken. :P

[Afbeelding]

Bij sommige heb je zelfs een paar borden achter elkaar, eerst 90, dan 70 en dan 30.
Het onderbord zou wel goed herkend moeten worden, want anders krijg je dat je van 120 opeens naar 30 gaat |:( . We gaan het zien!

• Dendrowen
  • Nu online
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Het onderbord zou wel goed herkend moeten worden, want anders krijg je dat je van 120 opeens naar 30 gaat |:( . We gaan het zien!
Wat ik merk is dat hij bij grote een snelheidsdaling niet altijd de nieuwe snelheid overneemt. Zal wel een veiligheids dingetje zijn.

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:16:
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:36:
Wat ik merk is dat hij bij grote een snelheidsdaling niet altijd de nieuwe snelheid overneemt. Zal wel een veiligheids dingetje zijn.
Het kwam bij menig Megane E Tech rijder dus wel voor, werd ook flink over gemekkerd (ik volg 3 fora aangaande de Megane E Tech en een stuk of 5 (inter)nationale facebook groepen van de Megane E Tech).

Misschien in de tussentijd ietwat verbeterd, maar ook in dit topic lees ik dat mensen het niet aan zetten.
Maar goed, zoals gezegd, afwachten wat de ervaringen zullen zijn na de Frankrijk trip van mikeyfire643. 8)

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:32
Of door het heveltje links op het stuur naar boven of naar beneden te bewegen

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufAqMhAsXY5oeGEXI5E62_VhG74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RT7pIG53ZCTp4w9dfMs2BL9.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds zaterdag krijg ik om de paar minuten deze melding. Zover ik kan zien is alles geüpdatet. Iemand die weet hoe ik dit fix ?

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:32
Weet iemand of de Scenic in slaap valt? Ik sluit mijn laadpaal aan en vertel tegen de laadpaal dat hij pas na 10 uur 's-avonds moet beginnen met laden.

Veelal gaat dit goed, maar soms weigert hij te laden. Ik heb het idee dat de tijdsduur tussen het aansluiten van de laadpaal (stilstaan van de auto op de oprit) en het daadwerkelijk starten met laden te lang is.

Wanneer ik de kabel loshaal en hem er opnieuw insteek start het laden. Dit is uiteraard niet de bedoeling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 03-02-2026 12:52 ]

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:49
Geen idee of de auto in slaap valt. Wij doen het andersom: in de auto heb ik geprogrammeerd dat ie 's nachts moet laden (gedurende drie uur), de laadkabel wordt dan naar behoefte 's avonds ingestoken. Dit werkt bij ons altijd.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Zjanzjak
morgoth924 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:14:
Geen idee of de auto in slaap valt. Wij doen het andersom: in de auto heb ik geprogrammeerd dat ie 's nachts moet laden (gedurende drie uur), de laadkabel wordt dan naar behoefte 's avonds ingestoken. Dit werkt bij ons altijd.
Daar hoef je dan toch geen programma voor aan te maken als het naar behoefte is. Die programma's zijn er naar mijn inzien dat je er verder geen omkijken naar hebt. Niet dat je nog even de kabel moet insteken.
Zo zou het ook moeten zijn.
Kan me nog herinneren dat het een tijd lang niet werkte bij de Megane op deze manier en Renault het met een update opgelost zou hebben, maar klaarblijkelijk speelt het nu weer.

• morgoth924
Dat programma is er om de auto pas 's nachts te laten starten met laden. 's Avonds draait hier nog wel eens een wasmachine of vaatwasser, dat tegelijkertijd met laden van de auto zou onze stroom veel duurder maken (capaciteitstarief België).

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:01
aard01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
Weet iemand of de Scenic in slaap valt? Ik sluit mijn laadpaal aan en vertel tegen de laadpaal dat hij pas na 10 uur 's-avonds moet beginnen met laden.

Veelal gaat dit goed, maar soms weigert hij te laden. Ik heb het idee dat de tijdsduur tussen het aansluiten van de laadpaal (stilstaan van de auto op de oprit) en het daadwerkelijk starten met laden te lang is.

Wanneer ik de kabel loshaal en hem er opnieuw insteek start het laden. Dit is uiteraard niet de bedoeling ;)
Electrical Engine update heb je waarschijnlijk nog niet gehad? Even bij de dealer laten installeren.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Die snelheids limiet herkenning gebruik ik ook nooit. Komt misschien ook omdat ik bijna altijd zo'n 10kmh boven max snelheid rijd. Als het rustig op de snelweg is ook vaak 120kmh.

En ik irriteer me al flink aan de dagelijkse ghost braking van de bots detectie. Als de auto dan ook nog eens bij elk (mogelijk onjuiste gedecteerd) verkeersbord in de remmen gaat... :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Dendrowen
  • Nu online
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:38:
Die snelheids limiet herkenning gebruik ik ook nooit. Komt misschien ook omdat ik bijna altijd zon 10kmh boven max snelheid rijd. Als het rustig op de snelweg is ook vaak 120kmh.

En ik irriteer me al flink aan de dagelijkse ghost braking van de bots detectie. Als de auto dan ook nog eens bij elk (mogelijk onjuiste gedecteerd) verkeersbord in de remmen gaat... :P
120km/h boven de maximum snelheid!? :/

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

aard01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus! Ik stap 's ochtends in de auto en zie dat deze maar geladen heeft tot 40% oid. Moest ik alsnog onderweg aan de snellader. Ik wil best mijn steentje bijdragen door pas 's avonds laat of 's nachts te beginnen met laden maar dan moet het systeem wel 100% goed werken.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Dendrowen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Dat schiet tenminste op!

• Dendrowen
  • Nu online
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus! Ik stap ' 's ochtends in de auto en zie dat deze maar geladen heeft tot 40% oid. Moest ik alsnog onderweg aan de snellader. Ik wil best mijn steentje bijdragen door pas 's avonds laat of 's nachts te beginnen met laden maar dan moet het systeem wel 100% goed werken.
Een echte laadpaal is me iets te duur, vooral omdat ik officieel geen kabel over mijn stoep mag leggen. Voor nu gebruik ik de 16a lader op een eigen groep met een zigbee schakelaar (rating 20a) die ik aanstuur via home assistant. Werkt perfect en ik heb ook een automatisering die kijkt naar mijn dynamische prijzen, zonne energie en agenda. Edit: en wekker op mijn telefoon.

• sugarcube
  • Laatst online: 06-02 11:02
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus!
je moet niet alleen vertrek uur ingeven, maar ook laad uren. bijvoorbeeld van 01:00 - 05:00.

• Zjanzjak
morgoth924 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:28:
Dat programma is er om de auto pas 's nachts te laten starten met laden. 's Avonds draait hier nog wel eens een wasmachine of vaatwasser, dat tegelijkertijd met laden van de auto zou onze stroom veel duurder maken (capaciteitstarief België).
Dat begreep ik.
Wat ik niet begrijp is dat je de laadkabel naar behoefte insteekt bij een programma.
Het hele idee achter programmeren is dat je de kabel ten alle tijde ingestoken kan houden, het laadprogramma regelt de rest.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

sugarcube schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:16:
[...]

je moet niet alleen vertrek uur ingeven, maar ook laad uren. bijvoorbeeld van 01:00 - 05:00.
Dat snap ik, ik had hem ingesteld van 22:00 tot 8:00 met een vertrek tijd om 7:20. Ik neem aan dat de auto dan zelf bepaald wanneer hij begint met laden en daarbij kijkt naar huidige soc en ingestelde max percentage? Of start hij dan altijd om 22:00?

Als ik maar 20% bij hoef te laden heb ik liever dat de auto zo laat mogelijk gaat laden. Of werkt het zo niet?

Maar goed die keer had het iig niet gewerkt. En dan ben je niet snel geneigd het nogmaals te proberen. Maar ik zou het een keer in het weekend kunnen proberen wanneer ik toch niet (ver) met de auto hoef.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
Chaoss schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:10:
[...]

Dat snap ik, ik had hem ingesteld van 22:00 tot 8:00 met een vertrek tijd om 7:20. Ik neem aan dat de auto dan zelf bepaald wanneer hij begint met laden en daarbij kijkt naar huidige soc en ingestelde max percentage? Of start hij dan altijd om 22:00?

Als ik maar 20% bij hoef te laden heb ik liever dat de auto zo laat mogelijk gaat laden. Of werkt het zo niet?

Maar goed die keer had het iig niet gewerkt. En dan ben je niet snel geneigd het nogmaals te proberen. Maar ik zou het een keer in het weekend kunnen proberen wanneer ik toch niet (ver) met de auto hoef.
Nee het werkt een beetje ongelukkig. In jouw voorbeeld zou hij altijd om 22:00 beginnen met laden en dan tot het max ingestelde percentage doorgaan. Die vertrektijd van 7:20 is eigenlijk alleen van belang voor het klimaatprogramma. Maar er moet wel een programma actief zijn anders werken die oplaadtijden ook niet.

• morgoth924
Zjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Dat begreep ik.
Wat ik niet begrijp is dat je de laadkabel naar behoefte insteekt bij een programma.
Het hele idee achter programmeren is dat je de kabel ten alle tijde ingestoken kan houden, het laadprogramma regelt de rest.
Als de wagen nog meer dan 20% over heeft bij thuiskomst, en we geen lange ritten in het vooruitzicht hebben, steken we hem bv. niet in. Als er bijgeladen moet worden, steken we hem in bij thuiskomst. Door het programma in de auto wordt er pas 's nachts geladen ipv ogenblikkelijk. Er wordt dus zeker niet elke nacht geladen. Zie het als uitgestelde start ...

[ Voor 3% gewijzigd door morgoth924 op 04-02-2026 08:37 ]

• Wouter!
Ik heb het idee dat mijn armsteun ineens wel heel makkelijk heen-en-weer schuift. Er zat toch eerder een soort "weerstand" in de achterste (en voorste?) stand om hem op z'n plek te houden? Of heb ik me dat eerder verbeeld?

Verder heeft mijn vriendin op één van haar werklocaties een laadpaal die steeds 5 minuutjes lijkt te laden, en daarna ineens niet meer ... en vervolgens na een kwartier, of na een uur of zo (lijkt willekeurig) toch ineens weer spontaan begint te laden tot de ingestelde max. Heeft iemand dat al eens meegemaakt?

• mikeyfire643
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
Verder heeft mijn vriendin op één van haar werklocaties een laadpaal die steeds 5 minuutjes lijkt te laden, en daarna ineens niet meer ... en vervolgens na een kwartier, of na een uur of zo (lijkt willekeurig) toch ineens weer spontaan begint te laden tot de ingestelde max. Heeft iemand dat al eens meegemaakt?
Grote laadlocatie? Mogelijk loadbalancing. Als hij wel gewoon gaat laden daarna is hij niet in een failed state.

• victor3420
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-02 14:09
Zo, net terug van een trip naar Oostenrijk met de Scenic e-Tech, esprit alpine versie. Mijn eerste lange trip met de auto die ik sinds november '25 heb en mijn eerste lange trip met een EV in het algemeen. Moet zeggen dat het al met al prima bevallen is. Tuurlijk, je bent wat langer onderweg t.o.v. de 'oude' benzine auto, maar moet zeggen dat ik het ook wel weer relaxt vond.

Ik was overigens niet laaiend enthousiast over de voorgestelde laadstops van de ingebouwde navi. Hij gaf bijvoorbeeld regelmatig aan dat ik tot 3% leeg moest rijden wat ik persoonlijk niet aandurfde :D. Zal misschien ook te maken hebben met het feit dat het hele EV gebeuren nieuw is voor mij. Ook is mijn ervaring dat op het moment dat je niet meer de aangeven route volgt (ik wilde over Wurzburg ipv Stuttgart) hij hier erg veel moeite mee leek te hebben en ik überhaupt geen voorgestelde laadstops meer kreeg. Het zelf toevoegen van een laadstop werkt dan weer wel vlekkeloos, dus een enorm probleem is het niet.

Tot slot is het hier een aantal keer over sneeuwkettingen gegaan. Ik heb persoonlijk deze aangeschaft: https://www.anwb.nl/webwi...opvlakkettingen-235-45r20. Dit zijn loopvlakkettingen die niet achter het wiel gaan, dus geschikt voor de Scenic. Uiteindelijk niet nodig gehad maar thuis wel een keer omgelegd om te testen, werkte erg eenvoudig.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:44
Ook net terug uit Oostenrijk, had de auto net een maand.
Ik maakte vaak zelf routes met de ionity app om die dan naar de navi te sturen, het scheelde nogal in laad kosten door een abonnement te nemen voor een maandje.

Ik had geen kettingen gekocht omdat ik ze eigenlijk nooit nodig heb. Nou je raad het al deze keer wel :D
Kreeg een tip van een Oostenrijker om achterste voren te rijden en verrek zonder problemen naar het appartement kunnen rijden.

• Zjanzjak
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
Heeft iemand dat al eens meegemaakt?
Nog nooit. Ook nog nooit ergens wat over gelezen eerlijk gezegd. Maar wat al genoemd werd, misschien load balancing? Waar was dit precies?

Edit;
Lees net dit bericht van de VER:

Let op indien je gebruik maakt van publieke laadpalen in de provincie Utrecht: in de maand februari testen diverse aanbieders een aanscherping van het netbewust laden.
Tijdens spitstijden op het elektriciteitsnet (16:00 tot 21:00 uur) wordt het laadvermogen verder verminderd, en mogelijk soms tijdelijk onderbroken.
Het merendeel van de laadsessies is over de nacht heen en zal effectief weinig merken van het netbewust laden aangezien er ‘s nachts genoeg bijgeladen wordt.
Bij het pauzeren van laadsessies kan je mogelijk berichten krijgen van de app van je auto dat het laden is gestopt. Het laden zal echter iets later automatisch weer verder gaan, ladende auto’s kunnen helaas geen goed onderscheid maken tussen het pauzeren of het stoppen van het laden.
Een klein deel van de elektrische auto’s zal mogelijk problemen ervaren door dit netbewust laden. Voor deze situaties, en indien je voorrang wilt bij het laden hebben diverse laadpaalbeheerders een mogelijkheid je af te melden van het netbewust laden. Je vindt deze ‘opt-out’ mogelijkheid via de QR code op de laadpaal. In de app ban je laadpasaanbieder is deze afmeldmogelijkheid nog niet aanwezig.
Als VER horen we graag jullie ervaringen met dit netbewust laden, zowel de positieve als negatieve ervaringen. Meldt ons eventuele problemen (of juist geen problemen!) op: netbewustladen@evrijders.nl

[ Voor 71% gewijzigd door Zjanzjak op 04-02-2026 17:56 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:36
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen. Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen.. Terwijl Renault wel nog als elektrische auto in Google maps op de telefoon staat. Pfff wat een amateuristisch gedoe als je dat met Tesla vergelijkt......

• Zjanzjak
RogerSch schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen. Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen.. Terwijl Renault wel nog als elektrische auto in Google maps op de telefoon staat. Pfff wat een amateuristisch gedoe als je dat met Tesla vergelijkt......
Ehm, dat is nieuw voor mij, kan niet vanuit Google Maps direct naar de auto sturen, wel naar mijn telefoon en vanuit daar, net als jij, naar de auto. Bij mij heeft dat iig nog nooit gewerkt in de dik 3 jaar dat ik met dit systeem rijd. Vind het trouwens verre van amateuristisch maar goed, ieder zijn mening.

• Wouter!
Het voorval met het laden heeft zich nu 3x voorgedaan bij dezelfde laadpaal in Almelo. Verder vooralsnog niet.

Ik zal haar eens vragen of er niet iets over load balancing op de paal staat. Bij de paal hier in de straat (Allego) staat ook iets over laden met een Renault Zoë (specifiek benoemd) tijdens bepaalde piekuren.

• Zjanzjak
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:47:
Het voorval met het laden heeft zich nu 3x voorgedaan bij dezelfde laadpaal in Almelo. Verder vooralsnog niet.

Ik zal haar eens vragen of er niet iets over load balancing op de paal staat. Bij de paal hier in de straat (Allego) staat ook iets over laden met een Renault Zoë (specifiek benoemd) tijdens bepaalde piekuren.
Misschien eigenlijk iets meer voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic, maar heb je ook een adres van die specifieke locatie in Almelo?

• FaBioTh
  • Niet online
Werkt hier nog prima, je moet wel wat settings aanpassen in Google om dit werkend te krijgen (ik had het eerst ook niet). Volgens mij was dat apparaat locatie delen op altijd zetten in instellingen. En onder voertuigen (maar dat was al sinds ik ingelogd ben in Google in de Renault) moet je daar je eigen auto zien staan. Deze combi zorgt er voor mij voor dat ik dit kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cekcg5MgdahP2L61l-iBTPnQlrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeQMNtB2r2BwLbGzWTyBSogN.png?f=fotoalbum_large

• Wouter!
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Misschien eigenlijk iets meer voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic, maar heb je ook een adres van die specifieke locatie in Almelo?
Nou, ja en nee, want vooralsnog is het niet duidelijk of het aan auto of laadpaal ligt. Maar ik snap wat je bedoelt.

Het is een laadpaal bij een school in Almelo. Ik zie nu dat hij niet in Google Maps of ABRP staat. Na wat verder googelen zie ik dat het iets van E-flux is. Ik heb het idee dat het geen normale openbare laadpaal is 8)7. Na ja, daar zal het allemaal wel iets mee te maken hebben dan. Als het zich ergens anders ook voordoet dan laat ik het wel weten.

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:03:

Werkt hier nog prima, je moet wel wat settings aanpassen in Google om dit werkend te krijgen (ik had het eerst ook niet). Volgens mij was dat apparaat locatie delen op altijd zetten in instellingen. En onder voertuigen (maar dat was al sinds ik ingelogd ben in Google in de Renault) moet je daar je eigen auto zien staan. Deze combi zorgt er voor mij voor dat ik dit kan doen.
Huh? Is dit een screenshot vanaf je laptop/pc? Ik krijg dat alleen maar op mijn telefoon voor elkaar.
Met geen mogelijkheid vanaf mijn laptop namelijk.

• FaBioTh
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Huh? Is dit een screenshot vanaf je laptop/pc? Ik krijg dat alleen maar op mijn telefoon voor elkaar.
Met geen mogelijkheid vanaf mijn laptop namelijk.
Telefoon inderdaad, maps op desktop (web app) weet gek genoeg niks van mijn auto, kan het niet eens instellen.

P.s. kan overigens wel vanaf laptop naar mn mobiel sturen en dan naar de auto, omslachtig maar goed dat is een werkende route.

[ Voor 14% gewijzigd door FaBioTh op 05-02-2026 15:21 ]

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:19:
P.s. kan overigens wel vanaf laptop naar mn mobiel sturen en dan naar de auto, omslachtig maar goed dat is een werkende route.
Ja dat wist ik. ;)

Maar:
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:19:
Telefoon inderdaad, maps op desktop (web app) weet gek genoeg niks van mijn auto, kan het niet eens instellen.
Volgens mij werd er door @RogerSch juist bedoeld om vanaf een laptop/pc direct naar de auto te sturen, en daar reageerde ik op dat dat niet kon. Is ook nooit het geval geweest. Zelf gebruik ik de telefoon --> naar auto regelmatig, fijne functie.

• addictive_rhymz
Scale schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:42:
Kreeg een tip van een Oostenrijker om achterste voren te rijden en verrek zonder problemen naar het appartement kunnen rijden.
Nice, die ga ik onthouden voor noodsituaties :)

• Wouter!
Ik heb net in Google Maps ook maar eens geselecteerd dat de Renault mijn auto is, en zie meteen ook accupercentage e.d., en de optie om hem naar de auto te sturen :). Mooi, ben benieuwd. In voorgaande auto's kon ik het ook maar dat moest altijd omslachtig en in aparte apps. Daardoor nooit gebruikt. Nu het in Google Maps kan denk ik dat ik het ook wel vaak ga gebruiken!

V.w.b. sneeuwkettingen: Ja, met een voorwiel-aangedreven auto achteruit rijden kan inderdaad werken. Meer gewicht op de aangedreven wielen. Ook wel eens gedaan maar de situatie moet het maar net toelaten. En niet om nou de moraalridder uit te hangen, maar op plekken in de Alpen waar je ze eventueel nodig kunt hebben bij sneeuw ben je eigenlijk ook altijd verplicht om ze op z'n minst bij je te hebben. Zie daarvoor de borden. Ik zeg het ook niet zo zeer vanwege de veiligheid (dat weet iedereen ongetwijfeld wel) maar ook om een eventuele boete te ontlopen ;).

[ Voor 45% gewijzigd door Wouter! op 05-02-2026 16:15 ]

• RogerSch
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Ja dat wist ik. ;)

Maar:

[...]

Volgens mij werd er door @RogerSch juist bedoeld om vanaf een laptop/pc direct naar de auto te sturen, en daar reageerde ik op dat dat niet kon. Is ook nooit het geval geweest. Zelf gebruik ik de telefoon --> naar auto regelmatig, fijne functie.
Dat was inderdaad het "probleem"

• MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-02 18:25
Ik heb mijn Renault Scenic (esprit Alpine 220 pk long range) nu ongeveer 5-6 maanden en ben er erg tevreden over.

In het begin heb ik wat gedoe gehad met de app, maar na telefonisch contact bleek er een service ergens te blijven hangen en hebben ze dit via de helpdesk een duwtje gegeven.

Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?

Verder wat kleine dingen die iedere keer terugkomen na het wisselen tussen rijders (profielen):
- easy access werkt niet. Als mijn partner heeft gereden (en een stuk verder naar voren zit), gaat de stoel niet naar achter als ik instap. Pas als mijn gezicht herkend wordt gaat de stoel naar achter.
- het geluid bij zacht rijden gaat iedere keer terug naar de luidste optie (Jean nogwat). Deze moet ik dus iedere keer handmatig terugzetten naar de zachtere variant.

Volgende week gaan we richting Oostenrijk en ben ik benieuwd naar de ervaringen op zo’n lange rit!

• addictive_rhymz
MRegel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:54:
Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?
Ik heb ook deze ervaring met de app. Blijft toch moeilijk voor die Fransen om degelijke software te maken. Mij is wel opgevallen na controle in de auto dat als ik via de app het laadprogramma heb aangepast dat die wel juist naar de auto is verzonden. Het lijkt puur een app dingetje bij mij dat die instelklokjes iedere keer naar de huidige tijd resetten.

• zjeeraar84

- het geluid bij zacht rijden gaat iedere keer terug naar de luidste optie (Jean nogwat). Deze moet ik dus iedere keer handmatig terugzetten naar de zachtere
Jean nogwat keert hier ook steeds terug, na een profielwisseling. Ook al stellen we in beide profielen een ander geluid in, na een wisseling is Jean weer te horen.

• mikeyfire643

• Zjanzjak
Ja maar....
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen.
Het kan dus niet vervallen zijn, want het is er nooit geweest, dus hoe kan dat dan een probleem zijn? 8)7
Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen..
Want dit kon nooit.

@MRegel @addictive_rhymz Wat wel eens wil helpen is om alle programma's te wissen, in de auto (dus niet op je telefoon) een kort programmaatje instellen, 5 minuten ofzo, deze starten, programma laten doorlopen en laten eindigen. Geeft namelijk soms een soort van reset en kan je erna weer programma's instellen.

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Dendrowen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Binnen de bebouwde kom lukt dat met de longrange versie 8)

• MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-02 18:25
RogerSch schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:01:
@MRegel @addictive_rhymz Wat wel eens wil helpen is om alle programma's te wissen, in de auto (dus niet op je telefoon) een kort programmaatje instellen, 5 minuten ofzo, deze starten, programma laten doorlopen en laten eindigen. Geeft namelijk soms een soort van reset en kan je erna weer programma's instellen.
Ga ik van de week even proberen!

Vannacht is het laden wel goed gegaan. Het programma stond goed in de auto en heb bewust de app niet geopend, dan gaat het wel goed dus.

[ Voor 9% gewijzigd door MRegel op 07-02-2026 09:05 ]

• Zjanzjak
MRegel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:02:
Ga ik van de week even proberen!

Vannacht is het laden wel goed gegaan. Het programma stond goed in de auto en heb bewust de app niet geopend, dan gaat het wel goed dus.
Succes. Las van de week trouwens ergens in een facebook groep dat bij 1 iemand het ook verholpen was door op het knopje te drukken naast het ontgrendelknopje bij de laadpoort terwijl hij ingeplugd was thuis.

• Wouter!
Ik zat vrijdag het geluid een beetje te tweaken. Ik heb het Harman Kardon-systeem met subwoofer. Wat zijn jullie instellingen? Ik ben er namelijk nog niet helemaal achter wat ik nou het beste vind klinken.

Ik heb hem nu geloof ik op "Club", Subwoofer +1, Laag +2, Mid +7 en Hoog +6, of zoiets. In elk geval laag flink naar beneden en mid en hoog flink omhoog. Ik mis anders wat helderheid in het geluid, heb ik het idee.

• RogerSch
Wouter! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:42:
Ik zat vrijdag het geluid een beetje te tweaken. Ik heb het Harman Kardon-systeem met subwoofer. Wat zijn jullie instellingen? Ik ben er namelijk nog niet helemaal achter wat ik nou het beste vind klinken.

Ik heb hem nu geloof ik op "Club", Subwoofer +1, Laag +2, Mid +7 en Hoog +6, of zoiets. In elk geval laag flink naar beneden en mid en hoog flink omhoog. Ik mis anders wat helderheid in het geluid, heb ik het idee.
Ik mis niet zozeer helderheid maar wel detail in het midden en hoog! Dat is m.i. de beperking van de audio installatie.
Zeker als ik het vergelijk met het Alpine audio systeem dat ik in de BMW had

• Wouter!
RogerSch schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Ik mis niet zozeer helderheid maar wel detail in het midden en hoog! Dat is m.i. de beperking van de audio installatie.
Zeker als ik het vergelijk met het Alpine audio systeem dat ik in de BMW had
Ik bedoel, denk ik, ongeveer hetzelfde :). Ik zal nog iets bewuster luisteren wat ik nou precies mis.

• mikeyfire643
Mijn nieuwe scenic gaat van de week voor aantal punten naar de garage.

Ik zie nu ook dat er maar bij 1 wisser aan de voorzijde ruitensproeier vloeistof komt. Halverweg de arm. Moet dit niet bij beide zijn? En slangetje loopt door naar het einde maar daar lijkt niks uit te komen. Kan een van jullie is een slomo filmpje maken hoe dat er bij jullie uitziet?
https://youtu.be/HPBre81bYI4?si=XX4XArD3uUy5zETa

[ Voor 7% gewijzigd door mikeyfire643 op 09-02-2026 17:48 ]

• B R M
B R M schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:28:
Richtingaanwijzer/Dagrijverlichting unit bestuurders zijde is er hier gister mee gestopt. Paar maanden geleden was dat een artikel wat volgens mij niet makkelijk leverbaar was bij Renault. Iemand die dit nog recent heeft laten repareren ?
Helaas, de afspraak van gister is afgezegd want het onderdeel was na 2 weken nog niet binnen, het is simpelweg niet leverbaar. De afspraak is weer met twee weken uitgesteld. Behoorlijk klote

• B R M
mikeyfire643 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:37:

Ik zie nu ook dat er maar bij 1 wisser aan de voorzijde ruitensproeier vloeistof komt. Halverweg de arm. Moet dit niet bij beide zijn? En slangetje loopt door naar het einde maar daar lijkt niks uit te komen. Kan een van jullie is een slomo filmpje maken hoe dat er bij jullie uitziet?
Er hoort gewoon uit beide wissers vloeistof te komen.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:49
B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Er hoort gewoon uit beide wissers vloeistof te komen.
Zal het ook eens melden dan, want bij mij ook maar uit 1 die vloeistof geeft

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• B R M
Ben net voor de dubbelcheck toch nog even naar buiten gelopen. Bij mij komt inderdaad uit beide wissers gewoon vloeistof. Uit dezelfde locatie op elke wisser (onderaan)

[ Voor 16% gewijzigd door B R M op 10-02-2026 09:54 ]

• mikeyfire643
B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:54:
Ben net voor de dubbelcheck toch nog even naar buiten gelopen. Bij mij komt inderdaad uit beide wissers gewoon vloeistof. Uit dezelfde locatie op elke wisser (onderaan)
Kun je het filmen O-) . Morgen bij de garage voor al ander lijstje met problemen.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-02 14:17
mikeyfire643 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:37:

Ik heb dus precies hetzelfde.Alleen de linker wisser komt er vloeistof uit en bij de rechter niks.
Heb het slangetje gevolgd maar dat komt ergens onder de paravan uit en daar wil ik zelf niet aan sleutelen.
Gaat nog terug naar de dealer vanwege meer dingetjes.

• addictive_rhymz
Ook een leuke, ik krijg de hele motorkap niet meer open. Ik kan aan dat gele hendeltje trekken wat ik wil maar hij ontgrendelt niet. Is eerder geen probleem geweest. Heeft iemand een tip misschien?

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag de 50K aan getikt en dit zijn mijn perikelen en (min-punten) tot nu toe:

-Storing met snelladen (opgelost relais vervangen, laad computer vervangen)
-Sier strip bij c-stijl laat los (opgelost vervangen)
-Stiknaad in passagier stoel laat los.
-Rammel links achter vrij hinderlijk
-Rammel dashboard rechtsvoor, niet zo vaak en niet zo hinderlijk.
-Dagelijkse ghostbraking
-Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.
-Scherm in het midden loopt af en toe vast waardoor maps en radarzicht niet meer werken.

Voordelen zijn de ruimte achterin en google automotive maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 10-02-2026 20:23 ]

• Zjanzjak
Chaoss schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:21:
maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Snap ik vanwege de 'problemen' die je noemt maar ik vind wel dat je een beetje een maandagochtend model hebt. Zou je dit ook concluderen als je aantal van die maandagochtend-product problemen niet had gehad?

Aangaande 'Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.', las ergens dat iemand zijn voorruit flink verwarmde en dat dat hielp. Weet niet of je dat al geprobeerd had?

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:22
Vandaag de 50K aan getikt en dit zijn mijn perikelen en (min-punten) tot nu toe:

[..] maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Kan je aangegeven van wanneer je auto is?

Doe maar een onsje meer...

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Intheweb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Kan je aangegeven van wanneer je auto is?
Heb hem sinds november 2024

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Zjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Snap ik vanwege de 'problemen' die je noemt maar ik vind wel dat je een beetje een maandagochtend model hebt. Zou je dit ook concluderen als je aantal van die maandagochtend-product problemen niet had gehad?

Aangaande 'Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.', las ergens dat iemand zijn voorruit flink verwarmde en dat dat hielp. Weet niet of je dat al geprobeerd had?
Raam verwarming helpt maar beperkt, raamverwarming + ontwasseming helpt beter maar dat is oncomfortabel qua geluid. Als de lane assist dan weer werkt en ik zet ontwaseming weer uit dan is de kans groot dat na verloop van tijd de lane assist weer hapert. Dat is imho gewoon een ontwerpfout.

Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat. Zijn alle Scenics op maandag ochtend gemaakt? :+

• FaBioTh
  • Niet online
Chaoss schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:21:
[...]

Raam verwarming helpt maar beperkt, raamverwarming + ontwasseming helpt beter maar dat is oncomfortabel qua geluid. Als de lane assist dan weer werkt en ik zet ontwaseming weer uit dan is de kans groot dat na verloop van tijd de lane assist weer hapert. Dat is imho gewoon een ontwerpfout.

Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat. Zijn alle Scenics op maandag ochtend gemaakt? :+
weekend begint in frankrijk al bij dinsdag toch? :P maar zonder gekheid, heb je een stuk meer issues dan ik heb (ik heb dan ook een veel jongere auto uiteraard)

• Zjanzjak
Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat.
Mwoah, dus iedereen in dit topic heeft dat? Zo ook in de diverse facebook-groepen aangaande de Scenic?
Nee hè. ;)

• Wouter!
Heeft het vorige modeljaar geen verwarmingselementje bij de camera aan de voorkant?

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Wouter! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:16:
Heeft het vorige modeljaar geen verwarmingselementje bij de camera aan de voorkant?
Jawel maar helpt niet voldoende.

• Wouter!
Toen ik hem net had, had ik ook het idee dat alle hulpsystemen wel erg snel uitschakelden. De afgelopen weken lijkt het wel mee te vallen, ook met de kou. Ik zet wel iets vaker de achterruitverwarming aan omdat ik had begrepen dat het elementje aan de voorkant daar ook mee aan gaat.

Die van mij gaat volgende week even naar de dealer om de rammel in het rechter voorportier te verhelpen. Verder wat kleine dingetjes (vorige week al gepost) maar niks heel schokkends. Vooral die rammel vind ik erg irritant. En volgens mij schuift de armsteun ineens wel erg makkelijk heen en weer. Daar mogen ze ook direct even naar kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Wouter! op 10-02-2026 23:47 ]

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:20
ik heb mn app weer werkend,
heb de app op mijn vrouw haar telefoon gezet en daar werkte hij, dus zat ergens in mijn telefoon, gek want Kelec deed het wel. melding was ergens wat fout gegaan probeer het opnieuw.

met chatgpt alles doorgelopen en waarschijnlijk doordat mijn tijd niet op automatisch stond blokkeerde hij ergens.
Dus ik heb onterecht afzitten geven op de app.
wel vreemd dat het door kleine dingetjes ergens blokkeert met geen andere app komt dat voor.
maar goed chatgpt is wat dat betreft een wonder middel.

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:08

Jeroenvr72

Windsurfer en levensgenieter.

[...]

Ach, ik rijd een Skoda Enyaq, ook hiervan zijn er heel veel met dit soort problemen.
Dat Ghost braking komt bij alle merken voor, hapering in schermen komt bij (bijna) alle merken voor.
Laadkabels die niet loskomen komt ook bij alle merken wel eens voor.

Het is gewoon zo dat alle klachten online geslingerd worden, en ze zijn ook vervelend, dat snap ik. maar de mensen zonder problemen hoor je niet.

Ik ga weg van Skoda, en heb bewust nu voor Renault gekozen (Ford is weer op basis van MEB platform) en een auto uit de stellantis groep laat ik bij voorbaat liggen na meerdere vervelende ervaringen!

Hoop ik op een auto zonder kuren? jazeker! ga er ervan uit dat ik nooit kuren zal krijgen : Nee, helaas niet..

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:49

-Storing met snelladen (opgelost relais vervangen, laad computer vervangen)
-Sier strip bij c-stijl laat los (opgelost vervangen)
-Stiknaad in passagier stoel laat los.
-Rammel dashboard rechtsvoor, niet zo vaak en niet zo hinderlijk.
-Dagelijkse ghostbraking
-Scherm in het midden loopt af en toe vast waardoor maps en radarzicht niet meer werken.

Voordelen zijn de ruimte achterin en google automotive maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Is wel mooi om te lezen, ik zit net niet op 50k (45k nu), auto uit Okt 2024.
Op een enkele ghostbraking per week oid na heb geen enkele klacht welke jij omschrijft.
De paar keer bij wat koudere temperatuur en beslagen ruit is inderdaad de achterruitverwarming aanzetten het geen de camera in de voorruit verhelpt.

Mijn grotere ergenis van de laatste weken is dat er een stoorzender op de route zit, A2 tussen afrit Nieuwegein en Vianen welke mijn draadloze AA er uit gooit.
Ik navigeer niet op AA. Alleen het scherm springt dan wel weer terug naar AA vanwege de herstart.
Ik zit de laatste weken lekker in luisterboeken via een app welke niet op de Scenic of AA zit. Ik moet bij herstart dan de app op telefoon afsluiten en opnieuw opstarten.
Zit er aan te denken het hele AA gebeuren helemaal niet meer op te starten bij koppeling auto en te kijken of alleen geluid via bluetooth wel door blijft gaan..

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:30
bleufred1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Mijn grotere ergenis van de laatste weken is dat er een stoorzender op de route zit, A2 tussen afrit Nieuwegein en Vianen welke mijn draadloze AA er uit gooit.
Ik ervaar daar exact hetzelfde, elke dag op bijna hetzelfde punt. Vreemd euvel.

• morgoth924
Even laten horen dat er hier na een klein jaar, geen klachten zijn ...

Verder niets noemenswaardig toe te voegen.

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
...
...
Ik had bij mijn Scenic een rammel rechtsachterin. Bleek een loshangende remleiding te zijn (uit het clipje geschoten). Na vastzetten geen enkel geluid meer. De dealer had wel 3 afspraken nodig om dit te vinden.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

goldcard schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik had bij mijn Scenic een rammel rechtsachterin. Bleek een loshangende remleiding te zijn (uit het clipje geschoten). Na vastzetten geen enkel geluid meer. De dealer had wel 3 afspraken nodig om dit te vinden.
Oh ik zal er eens onder kijken! Of anders melden bij de volgende beurt.

• Dendrowen
  • Nu online
Gisteravond heb ik bij zo'n ronde drempel (rotonde achtig ding, maar geen rotonde) de bodem op de drempel gelegd. De tik was goed voelbaar in de auto.

Naderhand in het donker onder de auto gekeken maar ik kon natuurlijk niets zien. Verder ook geen meldingen op het dashboard dus daarna gewoon weer doorgereden.

Vanmorgen hing de bodemplaat los onder de auto. Ik ben hiermee naar de garage gegaan en die hebben hem voor vandaag losgehaald omdat de bevestigingsmaterialen niet op voorraad zijn. Morgen gaan ze hem er weer onder monteren. Geen verdere melding over schade aan de onderzijde gehad.

• Dendrowen
  • Nu online
Onderstaande punten heb ik ook, de rest niet.
-Dagelijkse ghostbraking (niet dagelijks, maar maak ook niet zoveel kilometers)

Verder heb ik ook deze:
-Stuurverwarming wil vaak niet aan. Ik heb dan meerdere pogingen nodig om deze wel aan te krijgen.
-Easy-access gaat soms uit in het menu. 1st world problems maar ja, ik ben er aan gewend.
-Muziek start meestel (soms wel) niet automatisch.

• B R M
Stuurverwarming meerdere keren aan moeten drukken heeft bijna iedereen.
Ik heb het echter de laatste tijd ook met de stoelverwarming van de passagiersstoel. Dat laat ik, zodra mijn richtingaanwijzer eens binnen is, ook maar even nakijken.

• addictive_rhymz

Bij mij is deze bug inmiddels weer opgelost

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Stuurverwarming schijnt gelijk na het starten van de auto niet aan te willen. Als je 10-20s wacht zou het wel gelijk moeten werken.

Wat ik dan weer vreemd vind is dat bij het voorverwarmen soms ook het stuur verwarmd wordt maar meestal niet. Maar goed is allemaal maandag ochtend werk :+

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste