Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
Chaoss schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:51:
[...]


Die audio software is niet helemaal fris. Heel soms valt het mij op dat de audio wel erg 'plat' klinkt. Dan druk ik op settings en dan springt de equalizer ineens 'aan', ik heb deze (bijna) altijd op Studio staan.

Maar dat vlakje "Jean-Michel Jarre" is voglens mij helemaal geen keuze..?
Precies dit heb ik ook regelmatig. Ik ben sowieso nog steeds zoekende naar de beste settings. Heb 'm nu op "Club" met hoge tonen flink omhoog en sub niet te hard, geloof ik (uit m'n hoofd). Maar dan denk ik soms ook "wat klinkt het toch vlak", en dan springt hij inderdaad weer goed als je het menu opent. Dat kan dan weer een tijd goed gaan, en ineens doet het zich dan weer voor.

V.w.b. de sleutel, wat ik wel een vervelende 'bug' vind:
Als je op afstand je kofferbak opent, dan ontgrendelen de portieren niet meer als je in de buurt van de portieren komt. Maar ook de laadkabel ontgrendelt dan niet als je op het knopje drukt. Dan moet je dus eerst de afstandsbediening pakken om de deuren te ontgrendelen, en dan kun je ook de kabel ontgrendelen. Dat moet toch te fixen zijn, zou je zeggen?

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:51:
[...]


Die audio software is niet helemaal fris. Heel soms valt het mij op dat de audio wel erg 'plat' klinkt. Dan druk ik op settings en dan springt de equalizer ineens 'aan', ik heb deze (bijna) altijd op Studio staan.

Maar dat vlakje "Jean-Michel Jarre" is voglens mij helemaal geen keuze..?
deze bug had ik ook last van, is opgelost onder software 3.5

  • morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:54
BVice schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:00:
heeft iemand de (originele) spatlappen besteld/gemonteerd?
Ik wil ze monteren in de hoop dat de achterzijde wat schoner blijft. Alleen precies de Scenic ontbreekt in de montage handleiding...
Wij hebben ze, voor- en achteraan. Was eerste keer dat dealer deze vraag kreeg. Wel onderhandeld dat ie ze er gratis bij deed, uiteraard.

Het scheelt veel ten aanzien van de zijkant van de auto, dat wordt onderaan gewoon veel minder snel vuil. Achterkant is gewoon regelmatig een bende, daar doen de spatlappen niet zoveel tegen.
Enkele jaren terug kocht mijn vader een vitara, die moest ook spatlappen hebben, die dealer zij toen dat het amper nog werd genomen omdat dat het verbruik zou opdrijven.
Wij gaan momenteel trouwens boven WLTP (~644km in theorie)!

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer


  • BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:33
morgoth924 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Wij hebben ze, voor- en achteraan. Was eerste keer dat dealer deze vraag kreeg. Wel onderhandeld dat ie ze er gratis bij deed, uiteraard.

Het scheelt veel ten aanzien van de zijkant van de auto, dat wordt onderaan gewoon veel minder snel vuil. Achterkant is gewoon regelmatig een bende, daar doen de spatlappen niet zoveel tegen.
Enkele jaren terug kocht mijn vader een vitara, die moest ook spatlappen hebben, die dealer zij toen dat het amper nog werd genomen omdat dat het verbruik zou opdrijven.
Wij gaan momenteel trouwens boven WLTP (~644km in theorie)!
ok, interessant. Ik wil ze niet aan de voorzijde want dat vind ik inderdaad lelijk, het zou me gaan om de achterzijde.
Jammer dat het weinig helpt. Misschien laat ik het dan zitten en stuur ik ze terug. De montagehandleiding mist namelijk ook de specifieke instructie voor de Scenic, en de achterwielen gaan er idealiter even af, heb daar weinig trek in.

  • BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:33
Refragmental schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:34:
Iemand die hier hetzelfde meemaakt en een oplossing heeft?

Ik zet het geluid van de auto op "normaal", maar regelmatig springt ie steeds terug naar "Jean-Michel Jarre". Nogal vervelend dat we steeds handmatig deze terug moeten zetten.
in één van de brochures stond dat dat rij-geluid gekoppeld was aan de Multi Sense stand; bij de Megane was dat uiteindelijk niet het geval. Misschien dat de Scenic hem wel meewijzigt met de Multi Sense Modussen?

  • Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 14:51
BVice schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
[...]


in één van de brochures stond dat dat rij-geluid gekoppeld was aan de Multi Sense stand; bij de Megane was dat uiteindelijk niet het geval. Misschien dat de Scenic hem wel meewijzigt met de Multi Sense Modussen?
Multi-Sense veranderen we nooit. Tis alleen wanneer we switchen van profielen.

  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
A.s. donderdag heb ik een afspraak bij een garage, compleet niet in de buurt, om een trekhaak te laten plaatsen.

Van alle garages en dealers uit de buurt geen enkele reactie meer gehad... nu hopen dat het allemaal goed gaat lopen :D

Doe maar een onsje meer...


  • a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 23:11
Sinds een paar dagen kan ik niet meer inloggen met de Kelec app. Zelfs een volledige herinstallatie lost dit niet op. Het lihkt alsof de authenticatie flow verandert is. Als ik namrlijk in de My Renault app inlog moet ik opeens ook een authenticatiecode die ik via email ontvang invoeren. Kan me niet herinneren dat eerder gedaan te moeten hebben.

Meer mensen die hier last van hebben?

  • aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39
Hier ook zelfde probleem. Renault app werkt wel.

  • basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 05:40
Krijg deze melding bij inloggen Kelec app:

Welkom bij Kelec!

Belangrijke informatie

Renault voert momenteel enkele wijzigingen door op de login

Het betekent dat de app op elk moment kapot kan zijn

Ik zal altijd proberen het zo snel mogelijk te herstellen. Dank u voor uw geduld tijdens deze periode.

  • tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
Renault heeft 2FA geintroduceerd maar Kelec en Home Assistant zijn nog niet over. Voor Kelec moet een update komen en Home Assistant is het geregeld in 2026.6 update.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
https://www.facebook.com/groups/1261855404482809/permalink/1861187124549631/
Over de sierlijst die hier bij diverse mensen ook los zit. In de carwash kan dit dus problemen opleveren.

  • TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 21:26
B R M schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
https://www.facebook.com/groups/1261855404482809/permalink/1861187124549631/
Over de sierlijst die hier bij diverse mensen ook los zit. In de carwash kan dit dus problemen opleveren.
Die van mij zijn toevallig vandaag vervangen onder de garantie.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Ik ben vandaag ook even langs dealer gereden. Is tijdelijk vastgezet en nieuwe panelen worden besteld. Werkplaatsreceptie hoefde het niet eens te zien, ze wisten gelijk al waar ik het over had.

Nieuwe panelen kosten €450+ per stuk. Wordt onder garantie vervangen.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
B R M schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:52:
Ik ben vandaag ook even langs dealer gereden. Is tijdelijk vastgezet en nieuwe panelen worden besteld. Werkplaatsreceptie hoefde het niet eens te zien, ze wisten gelijk al waar ik het over had.

Nieuwe panelen kosten €450+ per stuk. Wordt onder garantie vervangen.
Is dit iets wat op enig moment is opgelost met betere panelen, of krijg je dan weer de oude? Ik heb bij mij een paar keer gekeken en die zitten nog helemaal vast.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Geen idee eigenlijk. Ben wel benieuwd


Garantie items tot nu toe, sinds november 2024 (auto is van juni 2024 geloof ik)

Nieuw bestuurdersportier inclusief spuiten

Herstellen fouten in snelladen

Knipperlicht/dagrijlicht bestuurderszijde

Nieuwe zijpanelen beide kanten


Ik doe geen onderhoud bij Renault. Kom er alleen voor de garantie. En tot op heden verzorgen ze alles prima.

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 04-06-2026 13:07 ]


  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Goed om te horen dat ze alles netjes oppakken. Maar jij hebt dan wel een van de eerste Scenic's, misschien hadden die nog kinderziekten.
Die van mij is van juli 2025 en tot nu toe nog niks mis gegaan. Ben zelfs zo tevreden over de Scenic (leaseauto) dat ik prive ook een Renault 5 nu overweeg (terwijl ik een jaar geleden best wel sceptisch was over Franse auto's).

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

heb ook een van de eersten, staat nu bij de dealer voor onder andere de OPD update. Heb eigenlijk niet naar die sierpanelen gekeken, zal dat nog even doen als ik de auto straks weer ophaal. De fabrieksgarantie verloopt volgende week. Ik heb verder geen issues, alleen die ellendige software. Daar laat Renault voor mij ernstig veel steken vallen. Zag overigens die nieuwe twingo bij de dealer staan. Wat een goed gelukte a segmenter is dat zeg. Die gaat op de verlanglijst voor de 2e auto!

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 04-06-2026 09:59 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:28
Refragmental schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:34:
Iemand die hier hetzelfde meemaakt en een oplossing heeft?

Ik zet het geluid van de auto op "normaal", maar regelmatig springt ie steeds terug naar "Jean-Michel Jarre". Nogal vervelend dat we steeds handmatig deze terug moeten zetten.
JA! Dat heb ik dus ook. Is na een van de laatste systeemupdates kapotgegaan. Niets te nadele van Jean-Michel Jarre hoor, maar ik zou ook liever zien dat de auto mijn eigen keuze onthoudt. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.

  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
Volgens mij zijn er weer kabelbomen beschikbaar!

Net nu ik vandaag in Groningen er 1 onder laat zetten belden Stam Nieuwegein als Hedin op dat ze konden leveren.

Dus moet je een trekhaak: er is weer voorraad!

Doe maar een onsje meer...


  • Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bij mij is het aan één kant vervangen, zal de andere kant ook eens in de gaten houden. Lease auto dus linjk sof rechtsom zal het wel opgelost worden

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden


  • Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

Ankh

.Howdy

Aangezien ik nu een shortlease rij, ben ik nu op zoek naar een nieuwe lease auto. Nu heb ik vorige week een proefrit gemaakt met een Scenic en was positief verrast. Ik had een 2021/2022 Enyaq, dus uiteraard wel andere "bouwkwaliteit".

Enkel begreep ik van de dealer dat momenteel er geen Scenic's worden geproduceerd en dat ergens in Juni de prijslijst voor productie 2026/2027 vrijgegeven wordt. Is er al iets bekend wat er gaat gebeuren met de verschillende opties en de prijzen? Heeft het zin om te wachten of toch een voorraad auto te nemen?

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

Weer terug van de dealer, OPD is geïnstalleerd. Had een kraak in de deur bij beweging. Leek uit scharnier te komen. Is gesmeerd en is weg, echter moet ik wel over paar weken terugkomen voor het vervangen van het een of ander. Iets met de scharnieren en deurvanger oid? Best gek, mijn probleem is weg maar toch gaat er wat vervangen worden. Iemand ook gehad en weet hier meer over? Verder helaas geen oplossing voor het niet tonen van de snellaadswnelheid op het display. Mogelijk moet daarvoor een herprogrammering van een of andere computer plaatsvinden, gaat ook op een later moment gebeuren.
edit:
ook bij mij zitten de zijpanelen los. Hopelijk gaan ze dat ook netjes oplossen. Garantie verloopt volgende week, dus dank voor deze tip. Ik had het nog niet opgemerkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Japie.G op 04-06-2026 17:41 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:05

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Ankh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:14:
Aangezien ik nu een shortlease rij, ben ik nu op zoek naar een nieuwe lease auto. Nu heb ik vorige week een proefrit gemaakt met een Scenic en was positief verrast. Ik had een 2021/2022 Enyaq, dus uiteraard wel andere "bouwkwaliteit".

Enkel begreep ik van de dealer dat momenteel er geen Scenic's worden geproduceerd en dat ergens in Juni de prijslijst voor productie 2026/2027 vrijgegeven wordt. Is er al iets bekend wat er gaat gebeuren met de verschillende opties en de prijzen? Heeft het zin om te wachten of toch een voorraad auto te nemen?
Hoi Ik rijdt nu ook een Enyaq 2022 model. maar wat bedoel je met verschil in bouwkewaliteit? De stoelen van de Enyaq zijn na 5 jaar niet echt geweldig meer. de software in de auto is ruk, maar de koets is goed. echter bij de Scenic waarin ik proef gereden heb voelde ook alles solide aan. Dus ik ben benieuwd wat je bedoeld, of heb ik iets over het hoofd gezien?

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:28:
Weer terug van de dealer, OPD is geïnstalleerd. Had een kraak in de deur bij beweging. Leek uit scharnier te komen. Is gesmeerd en is weg, echter moet ik wel over paar weken terugkomen voor het vervangen van het een of ander. Iets met de scharnieren en deurvanger oid? Best gek, mijn probleem is weg maar toch gaat er wat vervangen worden. Iemand ook gehad en weet hier meer over? Verder helaas geen oplossing voor het niet tonen van de snellaadswnelheid op het display. Mogelijk moet daarvoor een herprogrammering van een of andere computer plaatsvinden, gaat ook op een later moment gebeuren.
edit:
ook bij mij zitten de zijpanelen los. Hopelijk gaan ze dat ook netjes oplossen. Garantie verloopt volgende week, dus dank voor deze tip. Ik had het nog niet opgemerkt.
Sierlijsten worden met onbekende levertijd besteld en ervangen. Allemaal prima geregeld :)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:33
Jeroenvr72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:48:
[...]

Hoi Ik rijdt nu ook een Enyaq 2022 model. maar wat bedoel je met verschil in bouwkewaliteit? De stoelen van de Enyaq zijn na 5 jaar niet echt geweldig meer. de software in de auto is ruk, maar de koets is goed. echter bij de Scenic waarin ik proef gereden heb voelde ook alles solide aan. Dus ik ben benieuwd wat je bedoeld, of heb ik iets over het hoofd gezien?
ik vind dat je het bijvoorbeeld merkt in hoe een (elektrisch) raam op- en neer gaat, hoe een spiegel inklapt, hoe een deur dicht valt, en geluiden in het interieur. Dat is bij een Enyaq stabieler/meer solide.
Maar de scenic overtreft ruim qua infotainment. Ook die rare stengel in de enyaq om de cruise control te bedienen, voor mij echt een functie die 99% van de tijd wordt bediend, vind ik erg achterhaald.

  • Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

Ankh

.Howdy

Jeroenvr72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:48:
[...]

Hoi Ik rijdt nu ook een Enyaq 2022 model. maar wat bedoel je met verschil in bouwkewaliteit? De stoelen van de Enyaq zijn na 5 jaar niet echt geweldig meer. de software in de auto is ruk, maar de koets is goed. echter bij de Scenic waarin ik proef gereden heb voelde ook alles solide aan. Dus ik ben benieuwd wat je bedoeld, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Ik had een sportline en in die stoelen zat ik erg goed. Bedoel vooral het "dunne" plaatwerk.

Iemand die al wat heeft gehoord van de dealer omtrent de vernieuwde prijslijst voor 2026/2027?

  • Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

Ankh

.Howdy

BVice schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:41:
[...]


ik vind dat je het bijvoorbeeld merkt in hoe een (elektrisch) raam op- en neer gaat, hoe een spiegel inklapt, hoe een deur dicht valt, en geluiden in het interieur. Dat is bij een Enyaq stabieler/meer solide.
Maar de scenic overtreft ruim qua infotainment. Ook die rare stengel in de enyaq om de cruise control te bedienen, voor mij echt een functie die 99% van de tijd wordt bediend, vind ik erg achterhaald.
Inderdaad, ik rij nu tijdelijk in een Jaecoo. En dan merk je wel het verschil tussen een Europese (doordachte) auto en 1 vanuit China... Heb een collega die vind dat persoonlijk niet erg, maar ik stoor me er gigantisch aan..

Overigens gaat Skoda (VW) ook overstappen naar Android Automotive, maar ben met je eens dat het infotainment bij de Renault wel goed en snel werkt.

  • Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHSa6TAtp9_wTMK0SOe_xFBoT-0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNpWO3J0xtGnwDhhIknWgtLZ.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPkb0O7K9g8givIC7ZaChdGWXLk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21H6Q3rEZMV7VZdBEb2nwBCm.jpg?f=fotoalbum_medium
Hij is gemonteerd :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L


  • Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:07
Ankh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:14:
Aangezien ik nu een shortlease rij, ben ik nu op zoek naar een nieuwe lease auto. Nu heb ik vorige week een proefrit gemaakt met een Scenic en was positief verrast. Ik had een 2021/2022 Enyaq, dus uiteraard wel andere "bouwkwaliteit".

Enkel begreep ik van de dealer dat momenteel er geen Scenic's worden geproduceerd en dat ergens in Juni de prijslijst voor productie 2026/2027 vrijgegeven wordt. Is er al iets bekend wat er gaat gebeuren met de verschillende opties en de prijzen? Heeft het zin om te wachten of toch een voorraad auto te nemen?
Hoewel dit het Scenic E-tech draadje is, zou je ook nog de Mitsubishi Eclipse Cross EV kunnen kijken. Is geen aparte Tweakers forum groep van dus vandaar maar even hier. Ik heb een Enyaq (2023) gehad, daarna een Nissan Ariya en nu dus de Mitsubishi. Is technisch eigenlijk de Scenic E-tech maar heeft bijv. geen last van de sierpanelen die los zitten c.q. problemen kunnen geven in een wasstraat, heeft standaard one pedal en misschien zijn er nog wel meer verschillen. Zelfs de basis versie is heel compleet. Is nu ook volgens mij ook mooie korting van 4K bij (had ik tenminste wel). Doe ermee wat je wilt ;)

  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een vaste laten monteren en was even verrast dat ze zoveel moeten wegzagen uit de bodemplaat. Maar ben blij dat ie er onderzit. Op naar de vakantie #echtaantoe

Doe maar een onsje meer...


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Gisterenavond een raar softwaredingetje, en deze morgen nog steeds.

Normaal zie ik op het display mijn verbruik: 15,7kWh/100km, een getal dat maar heel langzaam corrigeert ifv van mijn rijstijl.

En nu plots is dat een getal dat snel wijzigt tijdens het rijden? En klima&ander verbruik toont nu 0,0kWh ipv vroeger 1,2kWh in menu batterij?

Wat zou dit kunnen zijn?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

Wozmro schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:08:
Gisterenavond een raar softwaredingetje, en deze morgen nog steeds.

Normaal zie ik op het display mijn verbruik: 15,7kWh/100km, een getal dat maar heel langzaam corrigeert ifv van mijn rijstijl.

En nu plots is dat een getal dat snel wijzigt tijdens het rijden? En klima&ander verbruik toont nu 0,0kWh ipv vroeger 1,2kWh in menu batterij?

Wat zou dit kunnen zijn?
je trip teller is gereset, dan zie je dit gedrag de eerste paar 100 km

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:55
Japie.G schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:55:
je trip teller is gereset, dan zie je dit gedrag de eerste paar 100 km
En dat gebeurt soms zonder enige tussenkomst van de mens.

Voorheen in de Megane E Tech, en nu ook bij de Alpine wel eens, heb ik gemerkt dat ik als ik de sleutel langere tijd in de 'buurt' van de auto heb, terwijl deze is afgesloten is, dit wel eens gebeurt.

Vakantiehuisje in Gulpen bijna frequent met de Megane, auto stond strak tegen huisje aan.

  • Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p60XPINVzgh3TO2ecKpNQdagDI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eztbWWgYa2prWKBrp4lYUNb9.jpg?f=user_large Na 30.000 km. Valt me wel mee. Toen ik hem kocht zat de SoH op 99,66%.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
Safaci schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:42:
[Afbeelding] Na 30.000 km. Valt me wel mee. Toen ik hem kocht zat de SoH op 99,66%.
Interessant. Hoe heb je de batterij be(mis)handeld? Volledig laden, of tot 80%? Veel snelladen?

  • Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Vandaag bij dealer een afspraak gemaakt voor in eerste instantie de Megane e-tech maar nadat ik daar in ben gaan zitten viel de hoofdruimte mij enorm tegen (lengte 2.00). Proefrit voor die laten zitten. Jammer want de actie die ze op dit moment hebben met de business edition en pack driving & comfort was voor de prijs enorm aantrekkelijk.

Scenic stond op het lijstje maar zat echt tegen de bovengrens van het budget aan. Toch besloten om een proefrit te nemen. Stoelpositie was echt stukken beter, infotainment werkte vrijwel identiek aan de Megane, voordeel van grotere accupakket, de paar opties die ik wilde zitten er standaard op (cruise control, warmtepomp en dat was het wel :+ ). Testrit vrij soepel, stuurgevoel goed, adaptieve cruise werkt verassend lekker, 500km bereik vanaf 100 geeft ook net iets meer rust. Vond alleen het bandengeluid iets rumoerig, aan de andere kant kom van een diesel af en daar hoorde ik het niet over de motor zelf.

Het is een voorraad model iconic geworden in het zwart met 22kw lader. Over twee weken wordt die afgeleverd en kan de pret beginnen.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
Milou schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:53:
Vandaag bij dealer een afspraak gemaakt voor in eerste instantie de Megane e-tech maar nadat ik daar in ben gaan zitten viel de hoofdruimte mij enorm tegen (lengte 2.00). Proefrit voor die laten zitten. Jammer want de actie die ze op dit moment hebben met de business edition en pack driving & comfort was voor de prijs enorm aantrekkelijk.

Scenic stond op het lijstje maar zat echt tegen de bovengrens van het budget aan. Toch besloten om een proefrit te nemen. Stoelpositie was echt stukken beter, infotainment werkte vrijwel identiek aan de Megane, voordeel van grotere accupakket, de paar opties die ik wilde zitten er standaard op (cruise control, warmtepomp en dat was het wel :+ ). Testrit vrij soepel, stuurgevoel goed, adaptieve cruise werkt verassend lekker, 500km bereik vanaf 100 geeft ook net iets meer rust. Vond alleen het bandengeluid iets rumoerig, aan de andere kant kom van een diesel af en daar hoorde ik het niet over de motor zelf.

Het is een voorraad model iconic geworden in het zwart met 22kw lader. Over twee weken wordt die afgeleverd en kan de pret beginnen.
Gefeliciteerd!

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Japie.G schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:28:
Weer terug van de dealer, OPD is geïnstalleerd. Had een kraak in de deur bij beweging. Leek uit scharnier te komen. Is gesmeerd en is weg, echter moet ik wel over paar weken terugkomen voor het vervangen van het een of ander. Iets met de scharnieren en deurvanger oid? Best gek, mijn probleem is weg maar toch gaat er wat vervangen worden. Iemand ook gehad en weet hier meer over? Verder helaas geen oplossing voor het niet tonen van de snellaadswnelheid op het display. Mogelijk moet daarvoor een herprogrammering van een of andere computer plaatsvinden, gaat ook op een later moment gebeuren.
edit:
ook bij mij zitten de zijpanelen los. Hopelijk gaan ze dat ook netjes oplossen. Garantie verloopt volgende week, dus dank voor deze tip. Ik had het nog niet opgemerkt.
B R M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:58:
Vandaag de hele dag bij de dealer gestaan. Reset en update zouden het moeten oplossen.

Had tevens gevraagd naar bestuurdersportier die wat klemde met openen en steeds meer begon te kraken. Hebben ze nagekeken en vervolgens een aanvraag gedaan bij Renault om de gehele deur te mogen vervangen onder garantie binnenkort. Probleem is kennelijk niet met smeren en stellen op te lossen.
B R M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:58:
Vandaag de hele dag bij de dealer gestaan. Reset en update zouden het moeten oplossen.

Had tevens gevraagd naar bestuurdersportier die wat klemde met openen en steeds meer begon te kraken. Hebben ze nagekeken en vervolgens een aanvraag gedaan bij Renault om de gehele deur te mogen vervangen onder garantie binnenkort. Probleem is kennelijk niet met smeren en stellen op te lossen.
Bij mij dus de hele deur vervangen. Daarna probleem opgelost.

  • MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18-06 09:12
a3konijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:51:
Sinds een paar dagen kan ik niet meer inloggen met de Kelec app. Zelfs een volledige herinstallatie lost dit niet op. Het lihkt alsof de authenticatie flow verandert is. Als ik namrlijk in de My Renault app inlog moet ik opeens ook een authenticatiecode die ik via email ontvang invoeren. Kan me niet herinneren dat eerder gedaan te moeten hebben.

Meer mensen die hier last van hebben?
Bij mij werkt de app nu weer.

  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
B R M schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:57:
[...]


[...]


[...]


Bij mij dus de hele deur vervangen. Daarna probleem opgelost.
Als een volledige deur vervangen moet worden.... ik ga toch ook maar even mijn bestuurdersdeur laten checken... :|

Doe maar een onsje meer...


  • Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:33
Japie.G schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:55:
[...]

je trip teller is gereset, dan zie je dit gedrag de eerste paar 100 km
Je tripteller gaat tot 9999 km, gaat dan automatisch weer op 0. Dan krijg je dit dus. Ook al je zelf een reset van de tripteller uitvoerd

Renault Scenic Alpine E-tech 2024


  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Zjanzjak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:00:
[...]

En dat gebeurt soms zonder enige tussenkomst van de mens..
Volgens mij is de trip teller na zoveel duizend kilometer gewoon ‘vol’ en dan reset hij. Geen idee bij hoeveel, want ik gebruik het nooit.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
Ik heb het zelf ook gehad dat hij 'zomaar' reset. De trip meter zat dan nog niet vol ofzo. Ik reset hem meestal zelf voor de 1000km

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:55
B R M schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:57:
Volgens mij is de trip teller na zoveel duizend kilometer gewoon ‘vol’ en dan reset hij. Geen idee bij hoeveel, want ik gebruik het nooit.
Misschien na 9.999 km dan, maar na een goede 3 jaar elektrisch Renault/Alpine te hebben gereden heb ik wel een aantal maal die reset bij aanwezigheid sleutel nabij afgesloten wagen geconstateerd.

Heb nu al wel een klein jaar zo'n klein boxje (kooi van Faraday) waarin ik de sleutel doe na afsluiten van de wagen en komt het eigenlijk niet meer voor. Ik zeg 'eigenlijk' want daarna nog 2 keer meegemaakt dat ik alsnog die reset had maar dat staat in het niet bij bovengenoemde redenen.
Dendrowen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:20:
Ik heb het zelf ook gehad dat hij 'zomaar' reset. De trip meter zat dan nog niet vol ofzo. Ik reset hem meestal zelf voor de 1000km
Ik meestal ergens tussen de 1.000 en 1.200 km om een beetje een beeld te krijgen van het verbruik.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Intheweb schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:03:
[...]

Als een volledige deur vervangen moet worden.... ik ga toch ook maar even mijn bestuurdersdeur laten checken... :|
Kraakt hij bij jou ook?
Bij mij hing hij iets scheef en voelde ik weerstand wanneer ik hem opende. Alsof hij iets bleef haken. Ook kraakte hij tijdens het openen, hij het scharnier. Het bleek dat de interne lassen waarmee de ophanging van de deur vast zit, niet goed waren. Daar kon de dealer niks mee.

  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
Ja, hij kraakt inderdaad. Al sinds aflevering, maar geen echte aandacht aangeschoken tot dat m'n pa dit weekend er een opmerking er over maakte en hier in dit topic opeens de berichten tevoorschijn kwamen :D

Doe maar een onsje meer...


  • FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier ook een krakende deur, maar zag dat het plastic scharnier kurkdroog was (geen vet meer) witvet gekocht en erop gespoten, smooth as butter en geen geluid meer

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Probleempje met de server bij Renault?

Zowel de renault-app als mijn laadapp tonen niet meer de correcte laadtoestand van de batterij sedert 15h47?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:53
Wozmro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:32:
Probleempje met de server bij Renault?

Zowel de renault-app als mijn laadapp tonen niet meer de correcte laadtoestand van de batterij sedert 15h47?
Hier hetzelfde. De app loopt een paar uur achter op de werkelijkheid.

  • tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
Hier ook. Het laden van de auto ging prima maar alle info loopt uren achter.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Same. Ik kreeg net een pushbericht dat het laden was begonnen, maar hij hangt al sinds 18:30 aan het kabeltje.

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Kwam er vanmorgen bij het auto stofzuigen na de wasstraat achter dat het raamknopje van het linker achterportier los zit en ‘in de deur’ is gezakt.

Iemand enig idee of dit makkelijk te herstellen is of dat het knopje vervangen moet worden?

Oorzaak onbekend, maar ik heb wel eens kinderen achterin de auto zitten… de bediening van de achterruiten is uitgeschakeld maar daardoor weet je juist niet dat er met de knopjes gespeeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeaMtwJl8-i38X7Z2RVVbphkazU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ4FUPB2WZkd6491lVWTwgYj.jpg?f=fotoalbum_large

  • Bochovep
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:23
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:10:
Kwam er vanmorgen bij het auto stofzuigen na de wasstraat achter dat het raamknopje van het linker achterportier los zit en ‘in de deur’ is gezakt.

Iemand enig idee of dit makkelijk te herstellen is of dat het knopje vervangen moet worden?

Oorzaak onbekend, maar ik heb wel eens kinderen achterin de auto zitten… de bediening van de achterruiten is uitgeschakeld maar daardoor weet je juist niet dat er met de knopjes gespeeld wordt.

[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde. Zelfde portier. Oorzaak onbekend. Garage heeft dit bij onderhoudsbeurt gerepareerd

  • BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:33
als het niet gebroken is kun je dat paneeltje er uit wippen en misschien zelf het knopje weer recht zetten?
Volgens mij zit er nog wel een schroef in het handvast die dan even los moet

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
BVice schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:19:
als het niet gebroken is kun je dat paneeltje er uit wippen en misschien zelf het knopje weer recht zetten?
Volgens mij zit er nog wel een schroef in het handvast die dan even los moet
Het is een leaseauto, dus niet mijn auto. Ga er niet zelf aan zitten. Ben even naar de dealer gereden, die wilde er niet naar kijken, op 24 juni heb ik een beurt gepland staan dus hopelijk kunnen ze het dan gelijk fixen.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Het is een leaseauto, dus niet mijn auto. Ga er niet zelf aan zitten. Ben even naar de dealer gereden, die wilde er niet naar kijken, op 24 juni heb ik een beurt gepland staan dus hopelijk kunnen ze het dan gelijk fixen.
Huh? Hoezo: "Wilde er niet naar kijken?"

  • tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
B R M schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:14:
Same. Ik kreeg net een pushbericht dat het laden was begonnen, maar hij hangt al sinds 18:30 aan het kabeltje.
Heb jij er nog steeds last van? Bij mij gebeurd er erg weinig qua data. Auto hangt al uren aan de lader maar het percentage wordt niet bijgewerkt.

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dendrowen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Huh? Hoezo: "Wilde er niet naar kijken?"
Ja ik dacht ook, als ze even kijken kunnen ze gelijk wat bestellen. Maar ik werd afgewimpeld door de mevrouw aan de balie, ik was al chagrijnig, dus ik ben maar weg gegaan ;)

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
tlpeter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Heb jij er nog steeds last van? Bij mij gebeurd er erg weinig qua data. Auto hangt al uren aan de lader maar het percentage wordt niet bijgewerkt.
Yes.
Maar hij laadt gewoon, dus het interesseert me weinig. Als ik morgenvroeg gewoon weer 100% heb vind ik het best.

  • Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:36
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Ja ik dacht ook, als ze even kijken kunnen ze gelijk wat bestellen. Maar ik werd afgewimpeld door de mevrouw aan de balie, ik was al chagrijnig, dus ik ben maar weg gegaan ;)
Welke dealer was het? Dan kunnen we die vermijden ;)

  • borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Ja ik dacht ook, als ze even kijken kunnen ze gelijk wat bestellen. Maar ik werd afgewimpeld door de mevrouw aan de balie, ik was al chagrijnig, dus ik ben maar weg gegaan ;)
Tijd voor een review op Google?

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dendrowen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Welke dealer was het? Dan kunnen we die vermijden ;)
Als ze de issue bij de reeds geplande beurt niet direct kunnen oplossen laat ik de dealernaam weten. Als ze het wel kunnen oplossen heeft deze mevrouw het bij het rechte eind gehad om er niet direct een monteur naar te laten kijken.

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
YouTube: Renault Scenic E-Tech (MY26) Google Gemini AI update in the car!

Gemini update lijkt te worden uitgerold. Heeft iemand van jullie deze al ontvangen ?

  • roygrooten
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-06 23:41
B R M schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:38:
YouTube: Renault Scenic E-Tech (MY26) Google Gemini AI update in the car!

Gemini update lijkt te worden uitgerold. Heeft iemand van jullie deze al ontvangen ?
Ik heb deze sinds vorige week in gebruik. Afgezien van de animatie op het scherm, merk ik nog niet veel verschil met de "oude" assistent.

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

Zag hem ook voorbijkomen op YouTube. Komt die via de playstore updates? Op mijn auto nog niet gesignaleerd.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik ben er zelf eigenlijk nog niet aan toegekomen om mij aan te melden op Google in de auto.

Wat zijn de voordelen daarvan?

En nog een bijkomend vraagje: voor mijn werk moet ik een dagelijkse kilometerregistratie bijhouden. Zou er via play store een app bestaan die dat automatisch kan doen in deze auto? En dit dan exporteren naar excel + per dag de mogelijkheid om opmerkingen toe te voegen zoals bijvoorbeeld parkeerkosten?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:05

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Wozmro schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:11:
Ik ben er zelf eigenlijk nog niet aan toegekomen om mij aan te melden op Google in de auto.

Wat zijn de voordelen daarvan?

En nog een bijkomend vraagje: voor mijn werk moet ik een dagelijkse kilometerregistratie bijhouden. Zou er via play store een app bestaan die dat automatisch kan doen in deze auto? En dit dan exporteren naar excel + per dag de mogelijkheid om opmerkingen toe te voegen zoals bijvoorbeeld parkeerkosten?
even in AI gegooid:


De beste apps met automatische ritsregistratie en hun kenmerken:
  • TimeChimp: Integreert direct met Google Maps. Zeer geschikt voor zzp'ers en mkb'ers, inclusief urenregistratie.
  • Driversnote: Registreert automatisch ritten op de achtergrond en maakt sluitende rapporten voor de fiscus.
  • Werkbriefje.app: Berekent je gereden kilometers automatisch via Google Maps en koppelt ze direct aan projecten.
  • Gekko: Een populaire gratis basisapp in Nederland met automatische GPS-registratie.
  • EasyRit: Uitgebreide app voor ritten, werktijden en onkosten. [1, 2, 3, 4, 5, 6]

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wozmro schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:11:


Wat zijn de voordelen daarvan?
Vind zelf de integratie met Google Maps erg handig, zoek op je telefoon een route op en 'stuur' deze naar Renault.
En dat je gelijk je werk en thuisadres er in hebt zitten.

  • borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22
Jeroenvr72 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:39:
[...]

even in AI gegooid:


De beste apps met automatische ritsregistratie en hun kenmerken:
  • TimeChimp: Integreert direct met Google Maps. Zeer geschikt voor zzp'ers en mkb'ers, inclusief urenregistratie.
  • Driversnote: Registreert automatisch ritten op de achtergrond en maakt sluitende rapporten voor de fiscus.
  • Werkbriefje.app: Berekent je gereden kilometers automatisch via Google Maps en koppelt ze direct aan projecten.
  • Gekko: Een populaire gratis basisapp in Nederland met automatische GPS-registratie.
  • EasyRit: Uitgebreide app voor ritten, werktijden en onkosten. [1, 2, 3, 4, 5, 6]
Een andere app is Aximote, die integreert ook met Android Automotive zodat je bijvoorbeeld ook verbruik kunt zien.

  • fotronics
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:23
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een ruime week eigenaar van een nieuwe (my25) Esprit Alpine 87kw. Ik heb een probleem met CarPlay. Als ik ‘hey Siri’ roep reageert CarPlay meestal wel, maar als ik dan bijvoorbeeld een bericht wil inspreken stopt Siri na 2 seconden of blijft hangen. Heb ‘hey Google’ al uitgezet en dit heeft wel iets geholpen. Wie heeft dé oplossing!

Groeten, John

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag de 60K km beurt gehad (eigenlijk al 64K) en OPD laten activeren, nog niet echt gebruik van kunnen maken op de terugweg.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


  • aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39
Ik laad mijn auto met zonnestroom. Hierdoor hangt hij meerdere dagen achter elkaar aan de laadpaal. Nu moet ik iedere ochtend via de app aangeven om te starten met laden. Anders laadt hij de hele dag niks.

Weet iemand of dit te overbruggen is?

  • morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:54
Een laadprogramma ingeven dat iedere dag start van xxh tot xxh?

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer


  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
aard01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:26:
Ik laad mijn auto met zonnestroom. Hierdoor hangt hij meerdere dagen achter elkaar aan de laadpaal. Nu moet ik iedere ochtend via de app aangeven om te starten met laden. Anders laadt hij de hele dag niks.

Weet iemand of dit te overbruggen is?
Hier heb ik zelf geen last van... ik heb in iedergeval geen laadprogrammas erin staan op dit moment ivm de zomerse temperatuur.

Doe maar een onsje meer...


  • RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
aard01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:26:
Ik laad mijn auto met zonnestroom. Hierdoor hangt hij meerdere dagen achter elkaar aan de laadpaal. Nu moet ik iedere ochtend via de app aangeven om te starten met laden. Anders laadt hij de hele dag niks.

Weet iemand of dit te overbruggen is?
Controleer of je geen laadprogramna actief hebt.

  • TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 21:26
aard01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:26:
Ik laad mijn auto met zonnestroom. Hierdoor hangt hij meerdere dagen achter elkaar aan de laadpaal. Nu moet ik iedere ochtend via de app aangeven om te starten met laden. Anders laadt hij de hele dag niks.

Weet iemand of dit te overbruggen is?
Weet niet hoe oud je auto is? Bij de eerste viel de auto in slaap en (her)starte het laden niet. Technical platform update is daar de oplossing voor.

  • aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39
TopOne01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Weet niet hoe oud je auto is? Bij de eerste viel de auto in slaap en (her)starte het laden niet. Technical platform update is daar de oplossing voor.
Hij is van september 2025 en heeft laatst nog een update ontvangen.. Ik vermoed dat dit wel het probleem zou kunnen zijn. Ik zal proberen met een laadprogramma iedere ochtend de auto nieuw leven in te blazen 8)

  • FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Alles weer plat? Wat een timing heel vervelend als je de auto niet op afstand kunt koelen

  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ja hier ook. Maar ja, de auto rijdt gewoon nog. 1st world problems :)

Meldingen van laden starten/stoppen doen het nog wel btw.

[ Voor 30% gewijzigd door zjeeraar84 op 20-06-2026 16:31 ]


  • Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Na twee weken wachten auto in ontvangst kunnen nemen. Is wel een ander voorraad model geworden maar alsnog de iconic versie, ditmaal zonder de 22kW lader maar met all season banden. Trekhaak meebesteld maar van de week te horen gekregen dat de kabelboom momenteel niet leverbaar is dus die wordt op een later moment gemonteerd. De Oracle velgen ben ik zelf echt geen fan van en deze zullen op een later moment omgewisseld worden voor de speedway velgen. Enige punt waar ik nu tegen aanloop is dat bij iedere keer dat de auto gestart wordt, one pedal drive opnieuw aangezet moet worden. Verder de eerste 300km vandaag doorgebracht en ben enorm te spreken over het comfort en alle gemakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NGnsOeL1bOUX_56KrBvdI0wx0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6b9MJPqxdUEW7nC9XTdXaPP.jpg?f=fotoalbum_large

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

One pedal moet je idd elke keer weer aanzetten. Is volgens mij bij alle merken zo want Europese wetgeving

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


  • zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Bekerhouder voorin besteld en ontvangen via Etsy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHnqUssehfwPS0e6okEbyGIhnaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d72ENj9WsAHiUidBg9IVIsA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7JQ_PUDWyAKOAkZ_pc5De6s-K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tjfWAGZvWqSjRSgScNpL0xC.jpg?f=fotoalbum_large

  • madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:29
Chaoss schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:22:
One pedal moet je idd elke keer weer aanzetten. Is volgens mij bij alle merken zo want Europese wetgeving
Is helemaal niet standaard zo bij alle merken. Mijn volvo xc40 had OPD 5j geleden vanaf dag 1, en bleef altijd actief. Ik zie ook geen enkele reden waarom dat verplicht telkens opnieuw ingeschakeld zou moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door madhondt op 21-06-2026 08:20 ]


  • Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:53
Zojuist de enkele claxon van de auto vervangen door twee hoorns. Naar mijn idee past dit veel beter bij een auto van dit formaat dan de claxon die er standaard op zit (dezelfde als op mijn Twingo). Niet belangrijk maar wel leuk om het resultaat te horen.

Voor de liefhebbers hier de gebruikte onderdelen:

De bedrading:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005727940595.html?spm=a2g0n.order_detail.order_detail_item.2.5b79126aHpolDn&_gl=1*1ad4cbu*_gcl_au*ODg3MTg4Njc1LjE3ODEyNTc5NzI.*_ga*MTUwOTE0Mjg0MjI1MjIzMC4xNzgxMjU3OTY5NTYx*_ga_VED1YSGNC7*czE3ODIwMzM0MDQkbzI5JGcxJHQxNzgyMDMzNDcwJGo1OSRsMCRoMA..&gatewayAdapt=glo2nld (De 17e foto)

De claxon zelf:

https://amzn.eu/d/08uf1PK3

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Japie.G

Colour Classic

das inderdaad een stuk beter. Denk dat renault nog een pakhuis vol van die fake toeter dingen had liggen en er vanaf moest :-P

1:1 replacement zonder verdere modificaties?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:53
Japie.G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:16:
das inderdaad een stuk beter. Denk dat renault nog een pakhuis vol van die fake toeter dingen had liggen en er vanaf moest :-P

1:1 replacement zonder verdere modificaties?
Ja, stekkertje los, oude claxon verwijderen, nieuwe claxons aan de bestaande bracket monteren(in een soort V) en dan stekkertje weer aansluiten op het nieuwe kabeltje en klaar.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:55
Japie.G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:16:
das inderdaad een stuk beter. Denk dat renault nog een pakhuis vol van die fake toeter dingen had liggen en er vanaf moest :-P
Gelukkig heeft de Alpine een normale volwassen claxon, je schaamde je dood als je met bijvoorbeeld de Megane claxoneerde. :*)

  • MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-06 19:45
Een kleine observatie: tijdens de (warme) terugreis uit Frankrijk merkte ik dat uit de blowers voor de achterbank best wel warme lucht kwam. Bij de voorstoelen was het goed. Toen bedacht ik me ineens: we hebben net opgeladen (snellader) dus de accu’s zullen wel erg warm zijn. Dat beïnvloedt dus de blower achter. Wat mij betreft een design fout.

  • Jack1959
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:08
Probleem met direct opladen

Wanneer ik auto direct laat opladen, schakelt hij naar ongeveer 5% naar gepland opladen, maar er is geen programma actief of ingesteld .Ook geen vertrek ingesteld.

Ook in auto geen programma ingesteld

Oplaadstation is thuis met 11 kw

[ Voor 7% gewijzigd door Jack1959 op 22-06-2026 14:08 ]


  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
zjeeraar84 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:23:
Bekerhouder voorin besteld en ontvangen via Etsy

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een vriend van me heeft die ook voor me geprint, en ook nog een extra los tussenschotje. Handig! :)
Jack1959 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:56:
Probleem met direct opladen

Wanneer ik auto direct laat opladen, schakelt hij naar ongeveer 5% naar gepland opladen, maar er is geen programma actief of ingesteld .Ook geen vertrek ingesteld.

Ook in auto geen programma ingesteld

Oplaadstation is thuis met 11 kw
Ik had dat ook eens met een bepaalde laadpaal. 3 maandagen achter elkaar hetzelfde issue met dezelfde laadpaal. Bij andere laadpalen geen problemen gehad, en nooit kunnen achterhalen wat dat nou precies was. Daarna ook nooit meer gehad (maar die laadpaal ook niet meer geprobeerd).

[ Voor 74% gewijzigd door Wouter! op 22-06-2026 14:16 ]


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:55
MrEd79 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Wat mij betreft een design fout.
Wat mij betreft een vlotte conclusie. ;)
Jack1959 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:56:
Probleem met direct opladen

Wanneer ik auto direct laat opladen, schakelt hij naar ongeveer 5% naar gepland opladen, maar er is geen programma actief of ingesteld .Ook geen vertrek ingesteld.

Ook in auto geen programma ingesteld

Oplaadstation is thuis met 11 kw
Vaak is de oplossing om toch een programma IN de auto in te stellen, dit te laten uitvoeren en afronden, en dan weer te verwijderen. Bij velen verdwijnt het probleem dan.

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik zag deze morgen een marter huppelen over de parking waar ik meestal mijn auto parkeer.

Aangezien ik lees dat de kosten hoog kunnen oplopen bij een EV bij schade zou ik wel zo'n anti-marter systeem overwegen.

Iemand daar ervaring mee bij dit model van auto?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
Nu de opgefrisde Megane e-tech eraan komt heeft Renault ook maar besloten om een nieuwe app te ontwikkelen. Benieuwd wanneer de huidige lijn aan auto's eraan gekoppeld gaan worden.
De nieuwe my rnlt-app verbindt de bestuurder met de auto via één centrale interface. De app synchroniseert realtime de gegevens tussen de smartphone en de auto, zodat de bestuurder altijd toegang heeft tot actuele informatie. De app staat ook in verbinding met het gehele ecosysteem van Renault, zodat klanten gepersonaliseerde berichten van Renault kunnen ontvangen, onder meer over onderhoud, updates, aanbiedingen en verlenging van het abonnement.

Bron: https://media.renault-group.nl/nieuwe-renault-megane-e-tech-electric-krachtiger-slimmer-dynamischer-en-met-een-grotere-actieradius/
Zie vooral dat Renault door aan het bouwen is op de elementen die ze al erg veel inzetten, zoals de gehele cockpit, deze is bijna identiek aan wat ze al hadden. Behalve dat ze die waardeloze telefoonoplader vervangen met een magsafe compatible versie.

Doe maar een onsje meer...


  • Appie_1988
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:36
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:
Ik zag deze morgen een marter huppelen over de parking waar ik meestal mijn auto parkeer.

Aangezien ik lees dat de kosten hoog kunnen oplopen bij een EV bij schade zou ik wel zo'n anti-marter systeem overwegen.

Iemand daar ervaring mee bij dit model van auto?
Nadat een steenmarter de ruitenwisserslang had doorgebeten een verjager laten installeren. Alleen ook daarna is het precies hetzelfde nog een keer gebeurd...

  • B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:47
Intheweb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
Nu de opgefrisde Megane e-tech eraan komt heeft Renault ook maar besloten om een nieuwe app te ontwikkelen. Benieuwd wanneer de huidige lijn aan auto's eraan gekoppeld gaan worden.


[...]

Zie vooral dat Renault door aan het bouwen is op de elementen die ze al erg veel inzetten, zoals de gehele cockpit, deze is bijna identiek aan wat ze al hadden. Behalve dat ze die waardeloze telefoonoplader vervangen met een magsafe compatible versie.
Klinkt als dezelfde marketing onzin als wat we ook bij de huidige generatie zagen. Waarschijnlijk alleen een opgefriste interface in de app, en verder niks. Zoals we Renault kennen.

Het maakt me op zich niet uit. De auto bevalt me prima. Alleen het niet kunnen voorkoelen in het heetste weekend van het jaar is toch even klote.

Ik vind de facelift van de Megane wel zeer geslaagd trouwens. De huidige koplampen met die rare slinger vind ik niet mooi. Dit is veel strakker en mooier.

[ Voor 8% gewijzigd door B R M op 23-06-2026 14:32 ]


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Dat voorkoelen heb ik gisteren eens getest. Mijn zwarte scenic stond de hele dag in de zon.

Het werkt wel, wel voor maximum 15min, het is zeker nog niet fris in de auto maar toch al veel beter.

Auto stond wel alleen op een parking. Ik weet niet of ik het zou doen als de auto bij mij thuis in de straat zou staan. De buren zouden aanbellen om te zeggen dat er iets mis is met mijn auto denk ik 🫣 dat gezoem van de airco klinkt toch bizar.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
Ik had 'm afgelopen zaterdag ook vol in de zon staan en wist dat ik rond 17u weer ging vertrekken.
Ik heb toen even snel 2 van de 3 programma's aangepast en de temperatuur tevens teruggezet naar 18 graden. Één ingesteld op 16:40 en de ander op 17:00u. Dus dan begint hij om 16:25u te koelen, stopt om 16:40u en begint om 16:45u weer te koelen tot 17:00u. Dan is hij wel redelijk koel geworden, moet ik zeggen. Ik vind het inderdaad na 15 minuten ook nog niet echt voldoende, als hij op een redelijk warme dag goed in de zon heeft gestaan.

(ik wist niet zeker of hij in één keer door gaat als je de programma's exact laat aansluiten, vandaar de 5 minuten ertussen)

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 23-06-2026 15:45 ]


  • Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:
Ik zag deze morgen een marter huppelen over de parking waar ik meestal mijn auto parkeer.

Aangezien ik lees dat de kosten hoog kunnen oplopen bij een EV bij schade zou ik wel zo'n anti-marter systeem overwegen.

Iemand daar ervaring mee bij dit model van auto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnpgpgn8ekmOUOMWgAQPJcWeZrQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOaRkEu9ovijvtCGvw98w7ZU.jpg?f=user_large
Zeker ervaring mee, de variant die ik heb, is eerder een marter lokker 8)7 de marter heeft er bovenop zitten vreten aan de motorkap isolatie. Verder geen schade. Marter doet het niet meer, voor nu probleem opgelost.
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:37:
Dat voorkoelen heb ik gisteren eens getest. Mijn zwarte scenic stond de hele dag in de zon.

Het werkt wel, wel voor maximum 15min, het is zeker nog niet fris in de auto maar toch al veel beter.

Auto stond wel alleen op een parking. Ik weet niet of ik het zou doen als de auto bij mij thuis in de straat zou staan. De buren zouden aanbellen om te zeggen dat er iets mis is met mijn auto denk ik 🫣 dat gezoem van de airco klinkt toch bizar.
Dat voorkoelen werkt hier wel prima, wel veel lawaai maar dat had de vorige EV ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 23-06-2026 19:45 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L


  • jmw64
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Hallo,

Ik ben nieuw hier, was al wel een tijdje aan het meelezen omdat ik sinds een maand een 60 kWh Techno mag rijden. Ik ben nog aardig aan het wennen en ontdekken maar over het algemeen zeer tevreden. Bij het uitproberen van de adaptieve CC zijn er soms missers zoals 1x 80 lezen in een 30 km/h zone en meerdere keren zag ik even 115 km/h als CC-snelheid staan waar dan ook naar geaccelereerd wordt, dus opletten blijft belangrijk. ook heb ik het idee dat als de zon recht op de voorruit schijnt, de camera's/sensors niet optimaal werken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Verder valt het me op dat als ik een USB-stick gebruik voor muziek, het aantal tracks dat gevonden wordt beperkt is. Als ik mappen hernoem met een 0 ervoor dan verschijnen ze keurig in de lijst. Is dar een oplossing voor of zijn dat de beperkingen van het systeem?

De koelfunctie op afstand komt deze dagen erg goed van pas :-) Veel rijplezier allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRQlp5bwTHioQUswxY0yUJwmc8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waaKC7m69Xc2z2aAb5cSxpBc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste