Ik houd ook wel van hard rijden en doorrijden. Zeker door Duitsland, onderweg naar vakanties. Na de eerste lange rit naar Oostenrijk heb ik gemerkt dat je dat wel flink moet temperen. Je kunt met een elektrische auto best wat harder rijden, maar dat moet je op een lange rit (meer dan 2u) echt niet doen. Dan sta je wel erg veel (en dus lang) te laden, dat heeft geen enkele zin. Ik maak 1 à 2x per week een rit van zo'n 160km enkele reis waarbij ik ongeveer een uur lang de cruise op 135km/u zet, en het laatste half uur op 155km/u. Dat kost je dan als het ergens tussen de 0-5°C is buiten zo'n 55% van de batterij. Tussen de 10-15°C kost je dat 40-45% van de batterij. Dus veel langer dan 2u kun je zo niet 'doorstampen'. Overigens vind ik het lawaai in de auto boven de 125km/u wel behoorlijk toenemen. Bij 155km/u is het flink. Ik zal het binnenkort met de zomerbanden nog eens iets beter beoordelen. Ik heb eigenlijk nog niet heel erg de behoefte gevoeld om er langdurig op topsnelheid mee te rijden, alleen kort even uitgeprobeerd.madtraxx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:17:
Misschien niet de juiste vraag in dit topic, maar ik ga hem toch stellen. Ik ga afscheid nemen van mijn Lynk & Co 01 (lease) en heb eigenlijk de alpine op het oog of een Tesla model 3 premium long range. Qua suv gevoel neig ik naar de alpine, qua rijden naar de Tesla. Is er iemand die hier de overstap andersom (of ervaring heeft met een model 3) heeft gemaakt en hoe is dat bevallen?
Het infotainment systeem van de Renault vind ik nogal een beetje te spiegelend.
Qua rijden ben ik ook bang dat de top van 170 mij gaat nekken (ja ik rijd weleens harder).
Jullie ervaringen zijn welkom!!
Maar eerlijk gezegd heb ik het tijdens de reis naar Oostenrijk allemaal helemaal niet als een probleem ervaren. Zie mijn eerdere 'review' daarover. Ik kon eigenlijk continu 135/145km/u rijden omdat de aanwezigheid van jonge kinderen toch al maakt dat je wat vaker stopt. Dan maak je van de gelegenheid gebruik om even rustig koffie te drinken, te lunchen of te dineren, kunnen de kinderen weer even lekker uitrazen in één of andere speelhoek, en dan kun je in die tijd meer dan voldoende bijladen. Heel relaxt reizen, eigenlijk. En hoewel ik misschien wel 1,5 à 2u langer onderweg ben geweest dan vorig jaar met brandstofauto voelde dat helemaal niet zo.
[ Voor 10% gewijzigd door Wouter! op 11-03-2026 13:16 ]
:strip_exif()/f/image/CBIGH0CY3rKvApjt5PRc72xG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DgZxWW5GHbPaSSbsCosEEjJ3.png?f=fotoalbum_large)