Dat staat allemaal goed (de auto staat onder het voertuig, google accounts in Google Maps is dezelfde). Geen knop. Nu heb ik ook niet de tijdlijn en web&app aan staan. Dat gaat me qua privacy veel te ver, dus zal een apart google account aanmaken voor de auto waarin alles dan aan staat, en verder nergens gebruikt wordt.
Screenshot? Staat er niet een knopje met 'elektrisch voertuig'? Die kun je dan aanklikken en je renault kiezen. Keek er ook overheen..nospam_Z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:47:
Dat staat allemaal goed (de auto staat onder het voertuig, google accounts in Google Maps is dezelfde). Geen knop. Nu heb ik ook niet de tijdlijn en web&app aan staan. Dat gaat me qua privacy veel te ver, dus zal een apart google account aanmaken voor de auto waarin alles dan aan staat, en verder nergens gebruikt wordt.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Die auto, ja die Staat in de instellingen bij maps erbij inclusief electrisch.
Overigens is de Mitsubishi app wel anders, daar voer je de nieuwe bestemming in, in het kaartje waar je ook je auto kunt lokaliseren. Daar zit dan bij de oude versie de knop om het naar de auto te sturen. Zo werkte het bij Hyundai ook. Vond dat wel een nette oplossing, direct vanuit de app.
Overigens is de Mitsubishi app wel anders, daar voer je de nieuwe bestemming in, in het kaartje waar je ook je auto kunt lokaliseren. Daar zit dan bij de oude versie de knop om het naar de auto te sturen. Zo werkte het bij Hyundai ook. Vond dat wel een nette oplossing, direct vanuit de app.
Ah sorry, de app van de auto, ik dacht even de Google Maps app. De renault app kan ik dus nu niet checken want ik krijg geen 2fa mailsnospam_Z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:51:
Die auto, ja die Staat in de instellingen bij maps erbij inclusief electrisch.
In google maps, Als je op elektrisch klikt kom je gewoon in het menu met je auto. Nergens staat dat ie het adres naar de auto stuurt, maar dat zou kunnen, als ik morgen in de auto stap dan zie ik dat wel. Dank Zover.
Na eerder al een nieuw achterlicht links achter en een nieuw stuur en vervangen zijkant plastic deeltje wat bij meerdere loslaat kan ik helaas nu niet meer snelladen, de bekende bug dat het geluidje buiten niet meer werkt en mijn linker knipperlicht voor werkt ook niet meer.
Vooral snelladen storing 'blij' mee dat het net na de vakantie Polen was. Maar toch wel weer wat dingetjes. Gaat over een week voor 2 a 3 dagen naar de dealer en vervangen ze weer alles.
Totale lijst dan:
Nieuw stuur, nieuw achterlicht, nieuw voorlicht knipper en dag verlichting, nieuw plastic deel zijkant, nieuwe oplader/omvormer.
Kan gebeuren nieuw model, maar blij dat het een leaseauto is.
Vooral snelladen storing 'blij' mee dat het net na de vakantie Polen was. Maar toch wel weer wat dingetjes. Gaat over een week voor 2 a 3 dagen naar de dealer en vervangen ze weer alles.
Totale lijst dan:
Nieuw stuur, nieuw achterlicht, nieuw voorlicht knipper en dag verlichting, nieuw plastic deel zijkant, nieuwe oplader/omvormer.
Kan gebeuren nieuw model, maar blij dat het een leaseauto is.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Ik ook sinds vandaag.Japie.G schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:09:
Ik krijg met wat ik ook probeer geen mail met de 2fa verificatiecode binnen van Renault ID-Connect. Meer mensen last van of loopt er op mijn account iets mis?
Japie.G schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:09:
Ik krijg met wat ik ook probeer geen mail met de 2fa verificatiecode binnen van Renault ID-Connect. Meer mensen last van of loopt er op mijn account iets mis?
Ik las in een aantal gerelateerde facebook groepen hetzelfde. Weer een gevalletje dat het binnen kort vanzelf wel weer overgaat.Gipia schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:46:
Ik ook sinds vandaag.
Dat denk ik ook. Komt vanzelf goed.Zjanzjak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:17:
[...]
[...]
Ik las in een aantal gerelateerde facebook groepen hetzelfde. Weer een gevalletje dat het binnen kort vanzelf wel weer overgaat.
invoeren in de auto kan ook met 'hey google', je hoeft dan niks te typen.nospam_Z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:02:
Ben inmiddels al redelijk thuis in de android Automotive en Google Maps, maar er is 1 ding wat ik nog niet voorelkaar krijg. In mijn vorige auto kon van tevoren een adres invoeren in de app, en naar de auto sturen, dat was handig, dat scheelt invoeren in de auto.
Ik krijg dat hier nog niet voor elkaar. Wellicht omdat ik een iPhone heb, de manier die beschreven staat in de manual, die zie ik niet in mijn app. Iemand met een hint?
Ja, dan zoek ik de adressen de avond van tevoren op, schrijf ze op een briefje en dan lees ik ze ‘s ochtens voor aan Google 😎
Ik heb het gevoel dat ik op de achtergrond een update heb gehad ofzo. Sinds een week heb ik nu bijna dagelijks 1 a 2x de melding: geavanceerde veiligheid geactiveerd, wanneer iemand net iets te hard links/rechts van me een kruispunt oprijdt. Zowel voor fietsers als auto’s. In de anderhalf jaar dat ik de auto heb nu, heb ik die melding in totaal 2x gehad gok ik. Ben ik de enige ?
haha ok jij hebt zo te zien een vrij specifieke use casenospam_Z schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:07:
Ja, dan zoek ik de adressen de avond van tevoren op, schrijf ze op een briefje en dan lees ik ze ‘s ochtens voor aan Google 😎
Ik heb dat al wel wat langer dan een paar weken. Ik dacht gewoon dat het aan mijn rijstijl lag nu ik de auto goed gewend ben.B R M schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:02:
Ik heb het gevoel dat ik op de achtergrond een update heb gehad ofzo. Sinds een week heb ik nu bijna dagelijks 1 a 2x de melding: geavanceerde veiligheid geactiveerd, wanneer iemand net iets te hard links/rechts van me een kruispunt oprijdt. Zowel voor fietsers als auto’s. In de anderhalf jaar dat ik de auto heb nu, heb ik die melding in totaal 2x gehad gok ik. Ben ik de enige ?
Ja, ik plan vooruit, dat scheelt werk onderweg.
Heb vandaag de test gedaan met de Google Maps op de iPhone: tijdens gebruik van Google maps in de auto verschijnt een knop dat ik Google Maps in Apple CarPlay kan opstarten om te navigeren. Als ik dat doe dan kan ie navigatie starten, via apple CarPlay op de iPhone, dan moet ik "Hey Siri" gebruiken voor de navigatie en "He Google" voor de muziek etc. Dat gaan we maar niet doen.
De vragen bij Mitsibushi voorgelegd (kreeg wel direct antwoord), maar dit is wat het is. De Mitsubishi app is (nog?) niet zover, en de handleiding van de app is niet up to date, zodat die informatie niet klopt. Ik mis dus tov mijn voorgaande Hyundai app:
Heb vandaag de test gedaan met de Google Maps op de iPhone: tijdens gebruik van Google maps in de auto verschijnt een knop dat ik Google Maps in Apple CarPlay kan opstarten om te navigeren. Als ik dat doe dan kan ie navigatie starten, via apple CarPlay op de iPhone, dan moet ik "Hey Siri" gebruiken voor de navigatie en "He Google" voor de muziek etc. Dat gaan we maar niet doen.
De vragen bij Mitsibushi voorgelegd (kreeg wel direct antwoord), maar dit is wat het is. De Mitsubishi app is (nog?) niet zover, en de handleiding van de app is niet up to date, zodat die informatie niet klopt. Ik mis dus tov mijn voorgaande Hyundai app:
- Inzetten van bestemmingen vanuit buiten de auto.
- Bewaren van historische bestemmingen via adresboek of adreslijst.
- Zicht op oplaad%, je ziet alleen km, geen %, als het laden stopt moet je hopen dat ie geladen heeft tot de bijv ingestelde 90%.
- Vaste instelmogelijkheid voor oplaadlimiet: bijvoorbeeld 80% voor DC, 90% voor AC
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-scenic-opgefrist-groter-rijbereik-en-andere-subtiele-vernieuwingen/
Ik onthou, betere stoelen in de Techno...was ook nodig.
Ik onthou, betere stoelen in de Techno...was ook nodig.
Ik heb de cruise vrijwel altijd op "Auto Assist" staan (of soms even een andere stand).
Nou staat hij als ik de auto weer gebruik na het starten ook altijd nog op "Auto Assist". Wat ik ook verwacht.
Maar op mijn kantoordagen (omgeving Utrecht) is hij aan het eind van m'n werkdag ineens vergeten waar hij op stond. Dan moet ik hem opnieuw selecteren. Dat heb ik dus verder nooit, alleen als ik vertrek van kantoor. Gekkigheid
.
En ik gebruik naar volle tevredenheid de Spotify-app in Android Automotive (i.c.m. hotspot op m'n telefoon). Android Auto is helemaal uit, wil ik niet gebruiken (het heeft al genoeg moeite gekost om dat voor elkaar te krijgen
). Vaak speelt Spotify m'n hele reis (+/- 1,5u) onafgebroken, zonder problemen. Maar soms heb ik er een rit tussen zitten, dan lijkt hij ieder kwartier wel op pauze te gaan en moet ik 'm zelf weer starten. Ik kan totaal niet ontdekken waar dat door zou kunnen worden veroorzaakt. Herkent iemand dat?
Nou staat hij als ik de auto weer gebruik na het starten ook altijd nog op "Auto Assist". Wat ik ook verwacht.
Maar op mijn kantoordagen (omgeving Utrecht) is hij aan het eind van m'n werkdag ineens vergeten waar hij op stond. Dan moet ik hem opnieuw selecteren. Dat heb ik dus verder nooit, alleen als ik vertrek van kantoor. Gekkigheid
En ik gebruik naar volle tevredenheid de Spotify-app in Android Automotive (i.c.m. hotspot op m'n telefoon). Android Auto is helemaal uit, wil ik niet gebruiken (het heeft al genoeg moeite gekost om dat voor elkaar te krijgen
het lijkt nog in de ontwikkelfase.B R M schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:27:
Kun je Kelec niet gebruiken voor de Mitsubishi ?
OK, het lost zich allemaal weer op! Waarschijnlijk weer mijn onhandigheid maar bovenstaande werkt ok, moest het alleen zelf vinden..nospam_Z schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:04:
- Inzetten van bestemmingen vanuit buiten de auto.
- Bewaren van historische bestemmingen via adresboek of adreslijst
- Gewoon onder de knop zoeken op het scherm van de autonavigatie bevinden zich o.a. de vorige bestemmingen, de op de google map geplaatste favorieten en de google contacten.
- Ik kan de avond van te voren op de google map een aantal favorieten zetten, en die de volgende ochtend zo aantikken in de volgorde die ik wil rijden en de route ligt vast. Piece of cake.
- Op de iphone de contacten geëxporteerd naar vcard, opgeschoond en in google contacten ingelezen. Die zitten er nu ook in..
Op autoweek staan wat specs van de nieuwe Scenic waaronder 'een magnetische Qi2-draadloze oplader beschikbaar.". Ik ben wel benieuwd of dit onderdeel ook geplaatst kan worden i.p.v. oude draadloze lader.
Voor degenen die interesse hebben in de verhoogde laadvloer met organizer (zie afbeelding) :
Ik heb hem gevonden voor een hele interessante prijs in Duitsland bij Bob Automotive, die van mij is nu onderweg voor ca. 57 Euro incl verzending.
Ik houd jullie op de hoogte!
Hier verkrijgbaar.
Ik heb hem gevonden voor een hele interessante prijs in Duitsland bij Bob Automotive, die van mij is nu onderweg voor ca. 57 Euro incl verzending.
Hier verkrijgbaar.
Niet zodra je hem in Nederland wilt laten bezorgen, maar 57,- is voor mij goedkoop genoeg.B R M schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:08:
Ik zie hem nu zelfs staan voor 48 euro inclusief verzending.
ik herken beide situaties.Wouter! schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:15:
Maar op mijn kantoordagen (omgeving Utrecht) is hij aan het eind van m'n werkdag ineens vergeten waar hij op stond. Dan moet ik hem opnieuw selecteren. Dat heb ik dus verder nooit, alleen als ik vertrek van kantoor. Gekkigheid.
En ik gebruik naar volle tevredenheid de Spotify-app in Android Automotive (i.c.m. hotspot op m'n telefoon). Android Auto is helemaal uit, wil ik niet gebruiken (het heeft al genoeg moeite gekost om dat voor elkaar te krijgen). Vaak speelt Spotify m'n hele reis (+/- 1,5u) onafgebroken, zonder problemen. Maar soms heb ik er een rit tussen zitten, dan lijkt hij ieder kwartier wel op pauze te gaan en moet ik 'm zelf weer starten. Ik kan totaal niet ontdekken waar dat door zou kunnen worden veroorzaakt. Herkent iemand dat?
Vwb de stand van de assistent: bij mij wijzigt hij hem altijd als ik aan een DC lader heb gestaan
Vwb spotify: bij mij gebeurt dat als er op de telefoon, als die via bluetooth is verbonden iets gebeurt. Dit kan zelfs een tweede telefoon zijn (bijv. toestel 1 is via carplay verbonden, toestel 2 alleen een vage bluetooth connectie), dan kan het toestel via bluetooth de native spotify app overrulen
Voor die prijs kan ik het niet laten lopen. Goede vondst!filthymushroom schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:21:
Voor degenen die interesse hebben in de verhoogde laadvloer met organizer (zie afbeelding) :
Hier verkrijgbaar.
[Afbeelding]
Ik heb zelf ook aan de laadpaal zitten denken, hoewel het gewoon een AC-lader is. Ik gebruik DC-laders eigenlijk alleen op vakantie (kleine uitzondering daargelaten) maar toen heb ik het eigenlijk niet gemerkt. De betreffende AC-lader is een Schneider EVlink (een wat oudere, met zo'n grote groene klep). Ik kom ze verder eigenlijk nergens tegen.BVice schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:31:
[...]
ik herken beide situaties.
Vwb de stand van de assistent: bij mij wijzigt hij hem altijd als ik aan een DC lader heb gestaan
Vwb spotify: bij mij gebeurt dat als er op de telefoon, als die via bluetooth is verbonden iets gebeurt. Dit kan zelfs een tweede telefoon zijn (bijv. toestel 1 is via carplay verbonden, toestel 2 alleen een vage bluetooth connectie), dan kan het toestel via bluetooth de native spotify app overrulen
V.w.b. Spotify dacht ik eerst ook dat er 'iets' qua geluid doorheen probeerde te komen en dat zorgt voor het pauzeren maar ik krijg ook best wat geluidjes op m'n telefoon die totaal niets doen. Ik kan het nog niet helemaal vinden ...
Zo, hij is binnen, zie de foto's hieronder.
Ik merk dat er wat ruimte over is aan de achterkant bij mij en ietsje aan de zijkant. In mijn geval even opgevuld met een opgerolde handdoek en daar zie je niks van.
Geen idee of het nu echt de originele Renault is (en hoe ik dat kan zien), maar ik ben gelukkig.
:strip_exif()/f/image/z0MQ0cLE0oHj9GV34CyDEROc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat er wat ruimte over is aan de achterkant bij mij en ietsje aan de zijkant. In mijn geval even opgevuld met een opgerolde handdoek en daar zie je niks van.
Geen idee of het nu echt de originele Renault is (en hoe ik dat kan zien), maar ik ben gelukkig.
:strip_exif()/f/image/z0MQ0cLE0oHj9GV34CyDEROc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem via de Renault dealer en hij ziet er hetzelfde uitfilthymushroom schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:19:
Zo, hij is binnen, zie de foto's hieronder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergeet niet om de bak die er al zit eerst te openen zodat je die ruimte ook nog kan gebruiken
Mijn airco lijkt er nu wel echt mee gestopt.
Donderdag moet hij voor de 90k beurt naar de Hyundai dealer (ik moet naar van Mossel). Hoop dat die het gelijk kunnen checken.
Donderdag moet hij voor de 90k beurt naar de Hyundai dealer (ik moet naar van Mossel). Hoop dat die het gelijk kunnen checken.
Toen ik het geheel erin had zitten dacht ik precies hetzelfdezjeeraar84 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:28:
[...]
Ik heb hem via de Renault dealer en hij ziet er hetzelfde uit![]()
Vergeet niet om de bak die er al zit eerst te openen zodat je die ruimte ook nog kan gebruiken
Voor degenen die hem besteld hebben dus even opletten als ie binnen is
Vraagje over sneeuwkettingen,
Nu we weer rustig aan aan de wintersport beginnen te denken ben ik benieuwd naar welke sneeuwkettingen er worden gebruikt op de scenic alpine, en naar de ervaringen daarvan.
Ik merk dat er in de maat 235 45 20 niet veel keus is.
Bedankt alvast.
Nu we weer rustig aan aan de wintersport beginnen te denken ben ik benieuwd naar welke sneeuwkettingen er worden gebruikt op de scenic alpine, en naar de ervaringen daarvan.
Bedankt alvast.
Ik heb Husky Professional 247, echter twijfel ik of dit wel echt past. Had laatst mijn wiel helemaal naar rechts gedraaid en toen vond ik dat er weinig ruimte was. Dus zou ze er eigenlijk is om moet leggen. Die schakels zijn ook 16mm.johnm25 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:51:
Vraagje over sneeuwkettingen,
Bedankt alvast.
Bedankt voor uw reactie.mikeyfire643 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:49:
[...]
Ik heb Husky Professional 247, echter twijfel ik of dit wel echt past. Had laatst mijn wiel helemaal naar rechts gedraaid en toen vond ik dat er weinig ruimte was. Dus zou ze er eigenlijk is om moet leggen. Die schakels zijn ook 16mm.
Ik twijfel dus ook erg of 16mm wel past. Echter kan ik geen 9mm vinden op die maat, ik hoop dat iemand nog suggesties of tips heeft.
Ik heb deze:
https://amzn.eu/d/0fKBLsAg
Ze zouden heel snel en makkelijk te monteren moeten zijn. Vorig jaar in twee verschillende weken niet nodig gehad, dus ik heb ze nog niet uitgeprobeerd
.
Er is ook een versie die iets handmatiger gemonteerd moet worden. Die is iets gekoper.
https://amzn.eu/d/0fKBLsAg
Ze zouden heel snel en makkelijk te monteren moeten zijn. Vorig jaar in twee verschillende weken niet nodig gehad, dus ik heb ze nog niet uitgeprobeerd
Er is ook een versie die iets handmatiger gemonteerd moet worden. Die is iets gekoper.
[ Voor 19% gewijzigd door Wouter! op 06-09-2026 15:15 ]
ik heb hem ook gescoordfilthymushroom schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:21:
Hier verkrijgbaar.
[Afbeelding]
heb je toevallig de release notes gelezen of gezien?BVice schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:29:
fyi ik kreeg vanmorgen Elektromotor 4.4.0 update. Scenic geleverd in april 2026
https://www.facebook.com/groups/1261855404482809/posts/1940242349977441/FaBioTh schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:37:
[...]
heb je toevallig de release notes gelezen of gezien?
Bron: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10164779177530973< ELECTRIC MOTOR 4,4.0
50 2M
This update includes the following Improvements:
(DC Rapid Charging] Resolves a software Issue that could prevent a new rapid charge session after a failed attempt, which was accompanied by the warning message "DC charging impossible" [Reliability | Resolves an intermittent software issue that could randomly prevent the vehicle from starting and display the warning message "Check electrical system"
Is dit niet een issue dat al veel langer heeft gespeeld?
Daarnaast, is dit een Scenic issue of ook megane.
Rij momenteel een Renault Megane e-tech uit Januari dit jaar, en die heeft significant meer updates gehad dan mijn Scenic uit Augustus 2025.
[ Voor 18% gewijzigd door Intheweb op 09-09-2026 20:12 ]
Doe maar een onsje meer...
De update is hier vandaag ook binnengekomen. Ik heb dat probleem met DC-laden zelf nog niet gehad maar er hier inderdaad al vaker over gelezen.
Was wel opmerkelijk dat de Megane opeens tijdens het rijden de oranje melding gaf: "Opladen batterij is onmogelijk". Opeens out of the blue...
Dat openlink klappert af en toe wel erg vaak. Ook vaak genoeg de melding: "Rijhulpsystemen niet beschikbaar".
Dat openlink klappert af en toe wel erg vaak. Ook vaak genoeg de melding: "Rijhulpsystemen niet beschikbaar".
Doe maar een onsje meer...
Maar, vertel eens wat nieuws.Intheweb schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:51:
Was wel opmerkelijk dat de Megane opeens tijdens het rijden de oranje melding gaf: "Opladen batterij is onmogelijk". Opeens out of the blue...
En zo heb ik nog weer meer meldingen gezien, out of the blue, waarvan je denkt: ok wat nu? En zo snel als ze verschijnen, zo snel verdwijnen ze weer. Tenminste bij mij. Telefoons op wielen.
mijn auto begint op smalle wegen zonder midden streep constant te zeuren houd controlle
kan ik dit ook uitschakelen?
Ja, bij mijn safety perso uitzetten dat hij moet corrigeren bij onderbroken strepen.H143 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:20:
mijn auto begint op smalle wegen zonder midden streep constant te zeuren houd controlle
Ik bedacht me dat ik mijn banden nog helemaal niet geroteerd had, en was in de handleiding op zoek naar het moment voor de wielmoeren, maar daar staat dat de voor en achterwielen niet gewisseld mogen worden bij de 18 en 20 inch velgen. Heeft iemand hier meer info over? Waarom niet? Iemand het toch gedaan?
Herkenbaar die Rijhulpsystemen niet beschikbaar melding. Heb ik in mijn Scenic al meer dan een jaar last van. Vaak staat deze de hele rit te knipperen terwijl de auto (dus ook de camera) brandschoon is en de weersomstandigheden prima zijn. Garage al meerdere keren naar gekeken en ook de camera opnieuw gekalibreerd maar dat mocht niet baten. Ze hopen dat het door de ‘Camera voor 1.1.0’ OTA update opgelost gaat worden. Daar wacht ik al (te) lang op. Heb nu gevraagd of ze deze update zelf kunnen pushen tijdens de onderhoudsbeurt in oktober. Volgens de monteur is dat een gedoe om aan te vragen bij Renault maar ik wil nu wel graag dat het opgelost wordt. Rij al meer dan een jaar met in feite een half werkend Rijhulpsysteem (lane assist is bij zo’n melding even niet beschikbaar).Intheweb schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:51:
Kreeg net zowaar de GEMINI update door. Werkt prima, zelfs de solarbay is nu te bedienen met stemcommando.
Dak open = helemaal helder
Dak dicht = helemaal wit
Dak dicht = helemaal wit
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Hoe komt die update binnen? Renault update? Of update via google play? Op 1 open r link update na heeft mijn auto uit 2024 nog nooit een update gehad.djrednas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:55:
Kreeg net zowaar de GEMINI update door. Werkt prima, zelfs de solarbay is nu te bedienen met stemcommando.
Dak dicht = helemaal wit
Het was niet echt een update zoals je verwacht. Hij stond na een rit en de motor uit zetten in het pull down menu. Als notificatie zegmaar.Japie.G schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 06:42:
[...]
Hoe komt die update binnen? Renault update? Of update via google play? Op 1 open r link update na heeft mijn auto uit 2024 nog nooit een update gehad.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Dat is interessant, die bestaat dus wel daadwerkelijk...djrednas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:55:
Dak dicht = helemaal wit
Van wanneer is jou Scenic?
November 2024, en begin dit jaar bij de garage de OPD update laten doen. Naast die update slechts 2 keer een OTA update gehad.filthymushroom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:46:
[...]
Dat is interessant, die bestaat dus wel daadwerkelijk...
Van wanneer is jou Scenic?
Dna heb je er sinds begin dit jaar 2 meer gehad dan ik... Misschien moet ik toch de dealer maar eens bellen.
Ik ben ook wel benieuwd of er al meer mensen de Gemini update hebben gehad?
Ik kreeg eerst ook helemaal geen updates, tot ik het hele systeem naar fabrieksinstellingen gezet heb wegens een ander probleem. Direct daarna kwam de 1e update. Als het je niet veel uitmaakt om alles opnieuw in te stellen kan je dat proberen. Scheelt (wellicht) een dealer bezoekfilthymushroom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:33:
Dna heb je er sinds begin dit jaar 2 meer gehad dan ik... Misschien moet ik toch de dealer maar eens bellen.
ik.heb gemini inmiddels al een aantal maandenfilthymushroom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:33:
Toevallig eergisteren toen ik mijn android telefoon koppelde met Android Auto, kon ik deze accepteren op het Google Maps systeem van Automotive. Geen idee of het toeval was. Normaal rijd ik eigenlijk altijd met Carplay.filthymushroom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:33:
[ Voor 6% gewijzigd door B R M op 11-09-2026 14:55 ]
Over de houd controle melding. Hebben jullie ook al eens gehad dat deze rustig eentien minutendoor blijft piepen en onmogelijk uit te zetten is? Ook auto uitzetten heeft dan geen zin. Ik hoor hem buiten nog doorgaan
De melding is dan al lang weer uit het dashboard verdwenen, maar dat vervelende geluid gaat door.
Na een minuut of 10 stopt hij dan ineens.
Toevallig ik gisteren ook (Megane) Ik heb het verder nog niet getest.B R M schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:53:
[...]
Toevallig eergisteren toen ik mijn android telefoon koppelde met Android Auto, kon ik deze accepteren op het Google Maps systeem van Automotive. Geen idee of het toeval was. Normaal rijd ik eigenlijk altijd met Carplay.
Ja, in inderdaad. 1 keer gehad op vakantie. De auto uitzetten hielp bij mij wel.B R M schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:55:
Over de houd controle melding. Hebben jullie ook al eens gehad dat deze rustig eentien minutendoor blijft piepen en onmogelijk uit te zetten is? Ook auto uitzetten heeft dan geen zin. Ik hoor hem buiten nog doorgaanDe melding is dan al lang weer uit het dashboard verdwenen, maar dat vervelende geluid gaat door.
Gisteren de vloerverhoger binnengekregen vanuit Duitsland voor nog geen €58 inclusief verzending. Top deal en past perfect in de Scenic:
:strip_exif()/f/image/VN0DrtP8Nl0QSP66gOou2HBq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AujhBSKWZ6tRXnwTdI8hoDwB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de Scenic natuurlijk sinds kort, maar ben echt erg blij met deze auto. Eerste electrische ervaring, maar durf nu al te zeggen dat ik niet meer anders wil.
Hopelijk binnenkort de eigen laadpaal aan het huis en dat is het helemaal top geregeld.
:strip_exif()/f/image/VN0DrtP8Nl0QSP66gOou2HBq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AujhBSKWZ6tRXnwTdI8hoDwB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de Scenic natuurlijk sinds kort, maar ben echt erg blij met deze auto. Eerste electrische ervaring, maar durf nu al te zeggen dat ik niet meer anders wil.
Hopelijk binnenkort de eigen laadpaal aan het huis en dat is het helemaal top geregeld.
Ja laden thuis is heerlijk. Ik zou gek worden als ik dagelijks mijn auto ergens in het dorp moest gaan zetten om te laden.
Nou ik heb allang geen updates meer gehad en als ik op "zoeken updates" klik krijg ik steeds de melding dat er geen updates zijn.
Ik heb dus ook nog geen Gemini. :(
Kan ik daarmee naar de garage gaan, ik heb nog garantie...
Daarnaast heb ik nu het probleem dat het multi media systeem niet automatisch meer verbind met de bluetooth van mijn telefoon. (Er zijn 4 bluetooth verbindingen met de telefoons van alle gezinsleden). Ik moet dan stoppen om handmatig de connectie te maken. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik heb dus ook nog geen Gemini. :(Kan ik daarmee naar de garage gaan, ik heb nog garantie...
Daarnaast heb ik nu het probleem dat het multi media systeem niet automatisch meer verbind met de bluetooth van mijn telefoon. (Er zijn 4 bluetooth verbindingen met de telefoons van alle gezinsleden). Ik moet dan stoppen om handmatig de connectie te maken. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Of het zo hoort weet ik niet, maar de mijne (iconic) is van 2 weken eerder en heeft dezelfde updates, incl onepedal gehad. Je bent dus niet de enige!RogerSch schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 03:32:
Nou ik heb allang geen updates meer gehad en als ik op "zoeken updates" klik krijg ik steeds de melding dat er geen updates zijn.
[Afbeelding] Ik heb dus ook nog geen Gemini. :(
Die van mij is van oktober 2024, en volgens mij precies hetzelfde als dit.A2b schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:29:
[...]
Of het zo hoort weet ik niet, maar de mijne (iconic) is van 2 weken eerder en heeft dezelfde updates, incl onepedal gehad. Je bent dus niet de enige!
Zoals we al wisten vanuit het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers, het maakt soms gewoon niets uit van welke periode je wagen is, de wegen van Renault zijn ondoorgrondelijk als het op updates aankomt. De 1 krijgt het gelijk, de ander 6 maanden later, of nooit.
Stoppen is niet nodig als je de telefoon widget instelt. Dan kun je gewoon onder het rijden switchen.RogerSch schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 03:32:
Ja helaas... En dat is toch ook niet meer van deze tijd he.Zjanzjak schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:49:
Zoals we al wisten vanuit het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers, het maakt soms gewoon niets uit van welke periode je wagen is, de wegen van Renault zijn ondoorgrondelijk als het op updates aankomt. De 1 krijgt het gelijk, de ander 6 maanden later, of nooit.
Ik krijg sinds kort ook sneller en vaker de 'houd controle' melding op wegen zonder middenstreep en tegenliggers waardoor je op of over de onderbroken streep aan de zijkant moet rijden. Twijfel ook om het uit te zetten, maar is op zich ook geen gekke feature.
[ Voor 22% gewijzigd door MaSw85 op 12-09-2026 14:53 ]
Gisteren maar eens bekeken, zit zelf op 17,9 gemiddeldMaSw85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:
Wellicht zit er ook verschil in welke uitvoering je rijdt en in welke modus. Ik zit ook eerder rond de 20 en rijd dan normaal gesproken 110 km/u waar je 100 mag (Esprit Alpine uit juni 2024). Ik heb altijd de comfort modus aan staan.
Ik kan me voorstellen dat een Techno met kleine accu en kleinere velgen dan de EA in de eco stand met 100 km/u inderdaad minder verbruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 12-09-2026 14:55 ]
Zo lang als de kilometerstand van de tripteller, reset vanzelf na 9999km.MaSw85 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:54:
[...]
Gisteren maar eens bekeken, zit zelf op 17,9 gemiddeldValt me alleszins mee. Ik heb dat nooit gereset ofzo, dus geen idee van hoe lang dat is. Als dat vanaf het begin (half mei 2024) is, dan ben ik zeker niet ontevreden.
Ik heb dit geprobeerd in de hoop de Gemini update te krijgen, maar geen resultaat helaas.djrednas schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:04:
[...]
Ik kreeg eerst ook helemaal geen updates, tot ik het hele systeem naar fabrieksinstellingen gezet heb wegens een ander probleem. Direct daarna kwam de 1e update. Als het je niet veel uitmaakt om alles opnieuw in te stellen kan je dat proberen. Scheelt (wellicht) een dealer bezoek
Je gelooft het niet, gisterenavond het geheel naar fabrieksinstellingen gezet en de auto uitgestapt, vanochtend alles weer opnieuw ingesteld en weer naar binnen gegaan. Uurtje later moest ik weg met de aute en.... Hupsakee!zjeeraar84 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:48:
[...]
Ik heb dit geprobeerd in de hoop de Gemini update te krijgen, maar geen resultaat helaas.
Nu ben ik geneigd de boel ook te resetten..filthymushroom schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:32:
[...]
Je gelooft het niet, gisterenavond het geheel naar fabrieksinstellingen gezet en de auto uitgestapt, vanochtend alles weer opnieuw ingesteld en weer naar binnen gegaan. Uurtje later moest ik weg met de aute en.... Hupsakee!
[Afbeelding]
Of toch niet 🙈zjeeraar84 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:48:
[...]
Ik heb dit geprobeerd in de hoop de Gemini update te krijgen, maar geen resultaat helaas.
Ik dacht datzelfde en wilde het eigenlijk niet doen, maar toch maar een poging gewaagd...
Gokje wagen, prijsje winnen...
Nou, 2 dagen na fabrieksinstellingen herstellen heb ik de Gemini update binnen!
Welke widget is dat?B R M schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:58:
[...]
Stoppen is niet nodig als je de telefoon widget instelt. Dan kun je gewoon onder het rijden switchen.
Dan is dit het gemiddelde van ongeveer 9600 kmJapie.G schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:15:
[...]
Zo lang als de kilometerstand van de tripteller, reset vanzelf na 9999km.
edit:
Oeh, de bovenstaande reacties doen me ook twijfelen…
Oeh, de bovenstaande reacties doen me ook twijfelen…
[ Voor 13% gewijzigd door MaSw85 op 13-09-2026 22:02 ]
Net wel even raar dingetje meegemaakt... Mij auto hangt nu (thuis) aan de lader en had vol moeten zijn maar tot mijn verbazing slechts 62%...
Ik loop naar buiten (met sleutel) en zie op het display dat hij met 11kW aan het laden is, maar de laadpaal geeft dus aan dat hij 25 minuten geladen heeft en toen is gestopt, blijkbaar heeft het feit dat ik er naast stond met sleutel ervoor gezorgd dat hij weer ging laden.
Ik hoop dat ie morgenochtend wel vol is, iemand anders dergelijke perikelen meegemaakt?
Ik loop naar buiten (met sleutel) en zie op het display dat hij met 11kW aan het laden is, maar de laadpaal geeft dus aan dat hij 25 minuten geladen heeft en toen is gestopt, blijkbaar heeft het feit dat ik er naast stond met sleutel ervoor gezorgd dat hij weer ging laden.
Ik hoop dat ie morgenochtend wel vol is, iemand anders dergelijke perikelen meegemaakt?
Die widgets die je onderin je navigatiescherm kunt plaatsen. Volgens mij heet de widget ‘Telefoon’
Als je dan op de widget drukt kun je je diverse telefoonverbindingen selecteren.
Ok, dank! Ga ik ff naar kijken.B R M schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:58:
[...]
Die widgets die je onderin je navigatiescherm kunt plaatsen. Volgens mij heet de widget ‘Telefoon’
Als je dan op de widget drukt kun je je diverse telefoonverbindingen selecteren.
De Gemini update is een app-update, die loopt via Google en niet via Renault. Ik kreeg hem afgelopen week zonder Renault update. Ik heb er verder nog niets mee gedaan.RogerSch schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 03:32:
Sinds zaterdag werkt mijn Google maps van de auto niet meer goed ik kan geen 3d view meer zien op het grote scherm en alleen de kaart vanaf bovenaf
ook blijft de telefoon van mijn vrouw a54 continu verbinden met de auto uiteindelijk de telefoon verwijderd maar als ik hem weer toevoeg pakt hij deze automatisch weer en gooit hij mijn iPhone eruit
ook blijft de telefoon van mijn vrouw a54 continu verbinden met de auto uiteindelijk de telefoon verwijderd maar als ik hem weer toevoeg pakt hij deze automatisch weer en gooit hij mijn iPhone eruit
3d view kun je aanzetten met de iconen links, die knop met die S/slinger erop (even uit mijn hoofd)H143 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:51:
Sinds zaterdag werkt mijn Google maps van de auto niet meer goed ik kan geen 3d view meer zien op het grote scherm en alleen de kaart vanaf bovenaf
Anders even een soft reset, door de powerknop naast het scherm ingedrukt te houden, uitvoeren. Ook beide telefoons zou ik even een reboot geven.
Ik heb dat ook gehad met mijn Google Pixel. Die overrulede mijn iPhone ook een tijdje. Na alles resetten werkte het weer.
[ Voor 8% gewijzigd door B R M op 14-09-2026 13:59 ]
Je hebt geen apart rijprofiel voor je vrouw?H143 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:51:
Wij hebben beide onze eigen telefoon aan onze eigen profiel gehangen, maar niet aan die van de ander.
Hoe kun je een telefoon koppelen aan 1 specifiek profiel?bleufred1 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:14:
[...]
Je hebt geen apart rijprofiel voor je vrouw?
Wij hebben beide onze eigen telefoon aan onze eigen profiel gehangen, maar niet aan die van de ander.
Wij hebben 4 profielen en 4 telefoons en vaak is het een geklooi om je eigen telefoon te connecten..
Helaas, dag later, nog niets. Japie’s auto houdt niet van updates…Japie.G schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:33:
okee, dan ga ik ook zo resetten :-p
Edit: Gedaan. Nog niets🤪
Ik heb hem gisteren gekregen zonder handmatige acties.
Hier nog geen Gemini update... volgens mij heb ik ook al een jaar een systeem updates gehad... Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik veel mis.
Ik ga er vanuit dat de dealer bij een beurt iig controleert of je de laatste updates hebt?
Ik ga er vanuit dat de dealer bij een beurt iig controleert of je de laatste updates hebt?
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
De vraag is natuurlijk of je zonder fabrieksinstellingen reset ook niet die update had gekregen..zjeeraar84 schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:05:
Nou, 2 dagen na fabrieksinstellingen herstellen heb ik de Gemini update binnen!
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ja en Sinterklaas bestaat en ik lust geen bier.Chaoss schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:16:
De ene dealer is de andere niet hè.
Sommige updates, waarvan Renault/Alpine acht dat ze echt doorgevoerd MOETEN worden (vanwege veiligheid-oogpunt nogal eens), worden gedaan maar ga er echt niet vanuit dat ze alle updates automatisch voor je doorvoeren.
moet je de auto ook opnieuw met de MyRenault app koppelen na een factory reset?filthymushroom schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:32:
[...]
Je gelooft het niet, gisterenavond het geheel naar fabrieksinstellingen gezet en de auto uitgestapt, vanochtend alles weer opnieuw ingesteld en weer naar binnen gegaan. Uurtje later moest ik weg met de aute en.... Hupsakee!
[Afbeelding]
NB die Gemini update komt dus via Google. Is dat een update op de standaard 'Google Assistant' app of is het een niet-native app (en moet je dus met wifi verbonden zijn?).
Raar. Ik heb wel de Gemini update gehad, maar het dak valt daarmee nog altijd niet te bedienen.djrednas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:55:
Dak dicht = helemaal wit
Bij mij lukte het in eerste instantie ook niet met 'Dak open' en 'Dak dicht'. Maar na wat uitproberen, krijg ik het nu voor elkaar met 'Open Solar Bay' en 'Sluit Solar Bay'.Bochovep schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:33:
[...]
Raar. Ik heb wel de Gemini update gehad, maar het dak valt daarmee nog altijd niet te bedienen.
Google Gemini antwoordt bij mij trouwens de ene keer in het Nederlands en de volgende keer in het Engels. Nog geen logica in kunnen ontdekken. Android Automotive staat ingesteld op Nederlands.
Ik heb vandaag een Ioniq 5 mee met bose premium audio. Ik vind de auto helemaal niks, maar ik merk vandaag wel hoe hard wij genaaid zijn met onze ‘premium audio’.
Yep...B R M schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:56:
Ik heb vandaag een Ioniq 5 mee met bose premium audio. Ik vind de auto helemaal niks, maar ik merk vandaag wel hoe hard wij genaaid zijn met onze ‘premium audio’.