Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

• Asskicker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb sinds kort ook een Renault Scenic. Ben er zeer tevreden van, wat een fantastische auto.
Waar ik minder tevreden van ben is de ingebouwde google maps, en de verkeersborden herkenning.

De verkeersborden herkenning geeft vaak de verkeerde informatie terug, ik kan er niet op vertrouwen. De ingebouwde Google maps kan dan de snelheids limieten niet weergeven? En geeft ook andere routes (die niet meer kloppen) dan de gewone google maps. Is die out of date ofzo, kan ik die updaten?

Ik kan natuurlijk Google Maps / Waze van Android Auto gebruiken, maar dat lijkt me zo'n zonde.

De app werkt ook vaak gewoon niet, komt heel vaak een error geven en stuurt me terug naar het hoofd scherm. Maar ik lees dat ik niet de enigste ben.

Ik lees vaak dat je oude zou moeten 'preconditionen' voor je vertrekt, hoe doe je dat eigenlijk?

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
zjeeraar84 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:34:
[...]

Hier geen probleem, echt gek waarom sommigen er wel last van hebben en anderen niet.
Kan je eens uitloggen in de app en opnieuw inloggen? (het gaat echt om het uit en inloggen, herinstalleren van de app doet niet altijd alle authenticatie opnieuw)
kan niet meer inloggen na uitloggen, geeft aan fout opgetreden probeer opnieuw, dit al weken zo.
heb er een jaar geen last van gehad.

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025
Asskicker schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:03:
Waar ik minder tevreden van ben is de ingebouwde google maps, en de verkeersborden herkenning.

De verkeersborden herkenning geeft vaak de verkeerde informatie terug, ik kan er niet op vertrouwen. De ingebouwde Google maps kan dan de snelheids limieten niet weergeven? En geeft ook andere routes (die niet meer kloppen) dan de gewone google maps. Is die out of date ofzo, kan ik die updaten?
....
Ik lees vaak dat je oude zou moeten 'preconditionen' voor je vertrekt, hoe doe je dat eigenlijk?
De herkenning van verkeersborden is inderdaad slecht, maar dat is iets wat volgens mij bij alle auto's voorkomt. Als je de juiste snelheid wilt hebben kun je beter iets als Flitsmeister gebruiken.

Qua routes heb ik geen probleem gezien met de ingebouwde Google Maps. Wat ik wel heb is dat ik altijd een hotspot aan zet en de auto daarmee laat verbinden. Dan weet ik zeker dat de auto de laatste maps heeft.

Het preconditionen is alleen nodig bij snelladen. Hiermee zorg je dat de accu op de juiste temperatuur is. Dit kun je doen door een snellader als tussenstop in een route toe te voegen. Je moet wel minimaal 30 minuten gereden hebben (en eigenlijk liever nog iets meer), dan heeft de auto tijd om de accu op de juiste temperatuur te krijgen.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-12-2025
Asskicker schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:03:
Ik heb sinds kort ook een Renault Scenic. Ben er zeer tevreden van, wat een fantastische auto.

In Nederland is het een zooitje qua verkeersborden -> Verkeersborden gaan boven de informatie van Maps.
bijv: 80km weg, staat er ergens een bordje 50, overrulled die de snelheid vanuit maps, en in nederland den we niet aan einde 50 bordje blijkbaar. resultaat is dat auto blijft denken dat je 50 moet blijven. in mijn geval is het een bordje voor een verkeersdrempel maar niet voor de volledige 4 km...

• Asskicker
borkhuis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:33:
[...]

Qua routes heb ik geen probleem gezien met de ingebouwde Google Maps. Wat ik wel heb is dat ik altijd een hotspot aan zet en de auto daarmee laat verbinden. Dan weet ik zeker dat de auto de laatste maps heeft.
Gebruikt dat niet enorm veel data, of valt dat goed mee?

Is er een manier om automatisch je hotspot aan te zetten en je auto te laten verbinden, nee zeker? :P

• Asskicker
bleufred1 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:23:
[...]

In Nederland is het een zooitje qua verkeersborden -> Verkeersborden gaan boven de informatie van Maps.
bijv: 80km weg, staat er ergens een bordje 50, overrulled die de snelheid vanuit maps, en in nederland den we niet aan einde 50 bordje blijkbaar. resultaat is dat auto blijft denken dat je 50 moet blijven. in mijn geval is het een bordje voor een verkeersdrempel maar niet voor de volledige 4 km...
In België is het niet beter :+

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-12-2025
Asskicker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:37:
[...]

Is er een manier om automatisch je hotspot aan te zetten en je auto te laten verbinden, nee zeker? :P
Ja zeker, maar niet makkelijk. Ik gebruik een combinatie van (ja, meerdere apps) Shizuku en Tasker.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:46
Bij Volkswagen, en dus neem ik aan bij Renault ook, is de verkeersbordherkenning hybride.
De camera achter de voorruit herkend borden, en er worden borden uit de kaart gehaald.

En ja, het is brak. Bij Renault en bij Volkswagen.
Heb al eens gehad dat de auto midden op de snelweg dacht dat 30 de max was, waarschijnlijk een 1 op het bord gemist.
Zou je toch hebben dat het ding echt naar die snelheid toe regelt zoals de EU wil, dat is veilig.

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:16
[...]

Qua data valt het enorm mee naar mijn inzien, maar ik gebruikte altijd al maps via android auto in mijn vorige auto.

Het instellen van wifi hotspot was voor mij 2 minuten werk. Ik gebruik een Samsung routine welke bij Bluetooth connectie met mijn auto automatisch de hotspot aanzet en bij het verbreken van de verbinding ook de hotspot weer uitschakelt.
Ik heb dit op de telefoon van mij en mijn vrouw ingesteld en dit werkt tot nu toe altijd perfect.

Het enige nadeel is dat wanneer we beiden in de auto zitten en twee telefoons verbonden zijn er ook twee hotspots actief zijn, maar mijn vrouw heeft Bluetooth eigenlijk altijd uit tenzij ze mijn auto bestuurd. Dus dat probleem heeft zichzelf opgelost.
Ook met twee actieve hotspots werkt de auto gewoon prima.

Edit: Soms pakt hij op de oprit het wifi thuis en verdwijnt de verbinding even als ik weg rijd. Maar hij pakt de hotspot dan eigenlijk altijd binnen een minuut weer op.

[ Voor 7% gewijzigd door filthymushroom op 16-12-2025 12:55 ]

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:05
bleufred1 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:23:
[...]

volgens mij impliceert het bordje 'einde bebouwde kom' (dus blauwe plaatsnaambord met rode diagonale streep erdoor) dat je weer 80 mag ipv 50.
Tenzij er natuurlijk daarna een bord komt met een nieuwe snelheidsbeperking.

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
[...]

Dat valt mee (maar dat is natuurlijk relatief :) ) Het zal een paar honderd MB per maand zijn maximaal. Ik gebruik mijn hotspot ook nog wel eens voor andere zaken, dus ik kan het zo niet meer zien.

Er zijn manieren, maar dat hangt af van de telefoon. Als je terugkijkt in dit forum vind je daar wel wat tips over.

• MadJo80
  • Registratie: Oktober 2001
MadJo80 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:41:
Bij mij wil het Solarbay dak niet altijd transparant worden. Ik ben er nog niet helemaal achter wat de reden ervan kan zijn, maar als ik de auto start zou het dak de vorige stand moeten overnemen, en dat is bij mij meestal transparant, maar de laatste tijd maak ik mee dat het dak ondoorzichtig blijft, en dat het totaal niet op de knop reageert.
Maar heb ik dan een eindje gereden dan is het dak opeens wel transparant.
Vandaag is mijn auto naar de garage geweest voor een onderhoudsbeurt, en heb toen ook maar gevraagd naar het dak te kijken, blijkt dat het een fabrieksdefect was, een probleem met het folie. Ik krijg in januari gratis een heel nieuw dak op mijn auto geplaatst, met dank aan de fabrieksgarantie. Ik had er veel eerder mee naar de garage moeten gaan, maar goed, het stond onderaan de to-do lijst, want het was niet echt een schade, meer een irritatie. :)

• MadJo80
Als je een iPhone gebruikt kan je daarvoor een Shortcut aanmaken. "Wanneer Apple Carplay verbinding maakt, start de hotspot".

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:26
zjeeraar84 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:38:
[...]

volgens mij impliceert het bordje 'einde bebouwde kom' (dus blauwe plaatsnaambord met rode diagonale streep erdoor) dat je weer 80 mag ipv 50.
Buiten de bebouwde kom geldt 80 behalve als er een bord staat met een ander getal. Maar die geldt tot de volgende kruizing. Waar herkenning fout gaat is 80 weg, 50 tot kruizing / verkeerslicht, dan automatisch 80. Dat laatste wordt niet aangegeven met bord 80.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
Ik heb gisteren de OpenR link 3.5.0 update succesvol geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/attachments/screenshot_20251009_115425-jpg.216533/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Komoot

• Dendrowen
MaSw85 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:03:
Ik heb gisteren de OpenR link 3.5.0 update succesvol geïnstalleerd:

[Afbeelding]
Yes, ik ook. Nu nog de OPD 😅. Vandaag de dealer maar weer eens bellen.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
zjeeraar84 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:38:
[...]

In dit geval een drempel 100m na het einde bebouwde kom bordje ;)
https://www.google.com/ma...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
w00key schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:01:
[...]

Buiten de bebouwde kom geldt 80 behalve als er een bord staat met een ander getal. Maar die geldt tot de volgende kruizing. Waar herkenning fout gaat is 80 weg, 50 tot kruizing / verkeerslicht, dan automatisch 80. Dat laatste wordt niet aangegeven met bord 80.
En daar gaat het waarschijnlijk dus mis bij mijn voorbeeld, een komt een ongelijkwaardig kruispunt, maar zonder borden gaat het niet terug naar 80 volgens de auto. Dat is iets wat ik dus veel langs zie komen.

• zjeeraar84
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd, maar ik inderdaad het einde bebouwde kom bord, maar vrij snel daarna een bordje 50 met drempel onderbordje.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38
Ik heb nu een aantal jaren auto's met verkeersbordherkenning gehad. Ford, Volvo, Toyota en Skoda (VAG). Mijn conclusie is dat het allemaal totaal niet betrouwbaar is. Ze missen allemaal veel te vaak borden en dan heb je er precies helemaal niets meer aan. In de praktijk kijk ik er dus ook helemaal niet meer naar en zet ik z.s.m. het automatisch aanpassen van de snelheid uit. Ik ga er dus maar van uit dat het nooit goed werkt maar ik laat me graag positief verrassen door Renault vanaf komende dinsdag :*).

V.w.b. die hotspot: Ik gebruik op Android (Google Pixel 7a) nu Tasker om FlitsMeister (gratis versie) te starten bij connectie met een (bepaald) bluetoothapparaat. Dat werkt feilloos. Ik neem aan dat ik daar ook de hotspot wel mee aan en uit kan zetten? Nog niet erg in verdiept, eigenlijk.

De auto moet nog worden afgeleverd maar ik heb alvast een afspraak voor de winterbanden gemaakt, met contractnummer en bandenmaat e.d. erbij. Had ik al doorgekregen van Alphabet om een afspraak te kunnen maken. Nu vraagt Profile me om foto's van de zomerbanden (type, uitvoering en maat) die op de auto zitten. Waarom zou dat dan zijn? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter! op 17-12-2025 12:55 ]

• Dendrowen
Wouter! schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:48:
Nu vraagt Profile me om foto's van de zomerbanden (type, uitvoering en maat) die op de auto zitten. Waarom zou dat dan zijn? :?
Vertrouw nooit op de gegevens die de klant doorgeeft ;)

• filthymushroom
Wouter! schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:48:
Ik heb nu een aantal jaren auto's met verkeersbordherkenning gehad. Ford, Volvo, Toyota en Skoda (VAG). Mijn conclusie is dat het allemaal totaal niet betrouwbaar is. Ze missen allemaal veel te vaak borden en dan heb je er precies helemaal niets meer aan. In de praktijk kijk ik er dus ook helemaal niet meer naar en zet ik z.s.m. het automatisch aanpassen van de snelheid uit. Ik ga er dus maar van uit dat het nooit goed werkt maar ik laat me graag positief verrassen door Renault vanaf komende dinsdag :*).

V.w.b. die hotspot: Ik gebruik op Android (Google Pixel 7a) nu Tasker om FlitsMeister (gratis versie) te starten bij connectie met een (bepaald) bluetoothapparaat. Dat werkt feilloos. Ik neem aan dat ik daar ook de hotspot wel mee aan en uit kan zetten? Nog niet erg in verdiept, eigenlijk.

De auto moet nog worden afgeleverd maar ik heb alvast een afspraak voor de winterbanden gemaakt, met contractnummer en bandenmaat e.d. erbij. Had ik al doorgekregen van Alphabet om een afspraak te kunnen maken. Nu vraagt Profile me om foto's van de zomerbanden (type, uitvoering en maat) die op de auto zitten. Waarom zou dat dan zijn? :?
Daar zou je ook prima je hotspot mee aan moeten kunnen zetten dan lijkt me. Wel even opletten dat ie ook weer uitgaat. :+

• Wouter!
filthymushroom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:26:
[...]

Daar zou je ook prima je hotspot mee aan moeten kunnen zetten dan lijkt me. Wel even opletten dat ie ook weer uitgaat. :+
Ja, die heb ik ook al ;).

Ik gebruik trouwens "Automate", zie ik. Niet Tasker.

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter! op 17-12-2025 23:11 ]

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
Mijn dealer vertelde net dat erin februari 2026 een FOTA update komt voor de Scenic 2025 modellen, hopelijk zit daar de OPD bij

• Asskicker
filthymushroom schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:53:
[...]
Het instellen van wifi hotspot was voor mij 2 minuten werk. Ik gebruik een Samsung routine welke bij Bluetooth connectie met mijn auto automatisch de hotspot aanzet en bij het verbreken van de verbinding ook de hotspot weer uitschakelt.
Ik wist niet eens dat mijn (oude) Samsung ook die routines had, daarnet getest en dat werkt ook gewoon perfect! :)

Er is zeker geen mogelijkheid om de snelheidslimieten van Google Maps te tonen op de ingebouwde Google Maps?

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
Dendrowen schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:38:
[...]

Yes, ik ook. Nu nog de OPD 😅. Vandaag de dealer maar weer eens bellen.
Ik mis OPD niet omdat ik het (nog) niet heb. Ik ga het wel regelen zodra de auto weer voor onderhoud moet (rond mei/juni of over 25k km).

Komoot

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zou het kunnen dat het ghost breaken bij ACC eerder gebeurd bij schone sensors?
Had mn auto paar weken niet gewassen. Nergens last van. Na het wassen ineens weer wat vaker.

Blijft tevens irritant dat je naar het audio menu moet om de beste audio kwaliteit te krijgen (Eq settings).

Als je de auto onbedoeld wel aanzet, maar niet start, is het niet echt duidelijk dat je de auto nog moet starten... Hehe

Laatst met inladen stotte ik onbedoeld tegen het panorama dak. Toen ging automatisch alle vier de ramen open. Geinig.

Ben echt blij met de actieradius. Had al geen laadstress, nu al helemaal niet meer.

Echt irritant is dat de radio zender favorieten menu, niet als eerste tab zichtbaar is als je de radio opent..... Nee de lijst met alle zenders krijg je dan. War is het nut van een fsvo lijst die niet direct toegankelijk is .....

• remco1b
  • Registratie: November 2021
ruubert schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:35:
Mijn dealer vertelde net dat erin februari 2026 een FOTA update komt voor de Scenic 2025 modellen, hopelijk zit daar de OPD bij
Zou mooi zijn als ze dan ook een functie maken dat je handmatig het accu pre-conditioneren kan starten.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
remco1b schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:46:
[...]

Zou mooi zijn als ze dan ook een functie maken dat je handmatig het accu pre-conditioneren kan starten.
Dat zou het totaalplaatje wel compleet maken.
Onze scenic servicewagens worden namelijk zonder navigatie besteld omdat ze ervan uitgaan dat iedereen android auto/carplay gebruikt.
Hierdoor helaas niet mogelijk om de accu voor te verwarmen onderweg.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
Technics SA-DA8 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:32:
[...]
Onze scenic servicewagens worden namelijk zonder navigatie besteld omdat ze ervan uitgaan dat iedereen android auto/carplay gebruikt.
Hierdoor helaas niet mogelijk om de accu voor te verwarmen onderweg.
Dat is inderdaad een BIG FAIL... Pfff

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:18
ruubert schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:35:
voor de eerste modellen moet je denk ik naar de dealer voor aanpassingen? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:55
remco1b schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:46:
[...]

Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Heb er alleen nog nergens iets van gelezen, dus het lijkt eerder een bewuste designkeuze bij Renault dat ze dat niet aanbieden. Een gemiste kans..

• AJO2024
Kees_frl schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:13:
[...]

voor de eerste modellen moet je denk ik naar de dealer voor aanpassingen? :)
Je moet sowieso naar de dealer voor de OPD update voor MY2024. Misschien dat er een FOTA actie komt voor de modellen, waar het al wel in de software zit, om de functie te enablen. Maar de software update zelf, kan zo een halve dag duren begrijp ik van de dealer, dus denk niet dat ze dat snel via FOTA doen.

• RogerSch
Heeft uenand moeten betalen voor de OPD update bij de dealer?
Vandaag bij de dealer laten uitvoeren en bij het ophalen, naast een andere klus, gaven ze aan dat ze morgen bij Renault Nederland gaan vragen of zij de kosten betalen abders moet ik het betalen? 😞

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
AJO2024 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:10:
[...]

Je moet sowieso naar de dealer voor de OPD update voor MY2024. Misschien dat er een FOTA actie komt voor de modellen, waar het al wel in de software zit, om de functie te enablen. Maar de software update zelf, kan zo een halve dag duren begrijp ik van de dealer, dus denk niet dat ze dat snel via FOTA doen.
Onze scenic is van dec 2024 (geen idee of het een MY 24 of 25 is). Ben niet bij de dealer geweest, maar ik heb wel OPD gekregen via een OTA update.
RogerSch schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:22:
Heeft iemand moeten betalen voor de OPD update bij de dealer?
Vandaag bij de dealer laten uitvoeren en bij het ophalen, naast een andere klus, gaven ze aan dat ze morgen bij Renault Nederland gaan vragen of zij de kosten betalen abders moet ik het betalen? 😞
Zie bovenstaande. Zou gek zijn dat de een het gratis krijgt en de ander moet betalen wanneer de voertuigen identiek zijn. Het enige wat ik kan bedenken is technisch verschil tussen MY24/25.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb afgelopen week gekeken of ik de V2L functionaliteit kan gebruiken. In de handleidingen staat dat de Scenic 2024 daarmee uitgerust is. Heb een kabel besteld van BYD aangezien die een fractie kost van de Renault optie maar het ding doet niets.
Vervolgens zie ik op de accessoire website de V2L adapter niet staan bij de scenic, wel bij de 4 en 5.

Heeft iemand al ervaring met V2L op de scenic? Welke adapter heb je daar voor gebruikt?

• filthymushroom
Wordt de MY25 niet altijd geleverd met OPD? Die van mij is 2 weken geleden geleverd incl. OPD in ieder geval.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:07
Croga schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:22:
Ik heb afgelopen week gekeken of ik de V2L functionaliteit kan gebruiken. In de handleidingen staat dat de Scenic 2024 daarmee uitgerust is. Heb een kabel besteld van BYD aangezien die een fractie kost van de Renault optie maar het ding doet niets.
Vervolgens zie ik op de accessoire website de V2L adapter niet staan bij de scenic, wel bij de 4 en 5.

Heeft iemand al ervaring met V2L op de scenic? Welke adapter heb je daar voor gebruikt?
Ik heb de V2L adapter er gewoon bij kunnen bestellen bij de bestelling van de auto, Ik zie hem op de website van Renault ook gewoon bij de accessoires erbij staan (Scenic samenstellen en dan de opties 'elektrisch rijden' uitklappen. De dealer gaf destijds aan dat het ook aanpassingen in de auto zelf noodzakelijk maakte en dat dit achteraf niet nog aangepast kon worden...
Hier kun je de laatste versies zien:
https://www.gps-rlink.com...ink-software-updates/amp/

[ Voor 6% gewijzigd door aard01 op 23-12-2025 10:58 ]

• aard01
filthymushroom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:30:
Wordt de MY25 niet altijd geleverd met OPD? Die van mij is 2 weken geleden geleverd incl. OPD in ieder geval.
Dit is medio 2025 aangepast. Er zijn MY25 modellen die in het begin van 2025 nog niet met OPD waren uitgerust. Maar als je auto beschikt over schakelflippers achter het stuur (om de regeneratie mee in te stellen) kan OPD via een update worden geimplementeerd. Dit geldt dus ook voor MY24 modellen.
Absurd dat een dealer hier geld voor vraagt.

• Dendrowen
Sinds update Rlink 3.5.0 gaat mijn 'easy-access' voor de bestuurders stoel steeds uit. Ik moet regelmatig terug naar het menu om dit weer aan te zetten. Meer mensen last van?

• Wouter!
Gisteren m'n Scenic opgehaald! Wat een fijne auto zeg :P
De eerste ervaringen zijn erg positief :9~

Ik vond dat Easy Access maar irritant, heb ik vanochtend uitgezet :D

Koppelen met de My Renault app ging probleemloos en alles werkt vooralsnog ook prima.

Ik loop net alleen tegen het probleem aan dat de laadkabel te kort is 8)7. Er zijn hier in de straat twee plekken achter elkaar maar de paal staat niet in het midden maar veel meer bij één van de twee plekken. Daar staat nu al een auto, en hoe ik de Scenic ook neerzet, ik kan de paal nu niet bereiken met de kabel. Een langere kabel voor dit soort situaties is misschien wel handig. Iemand nog tips voor een goede en betaalbare langere kabel?

edit: Oh ja, toch één klein dingetje. Als ik de eigen Google Maps van de auto in beeld heb (huisje) en ik word gebeld, dan springt hij naar Android Auto. Als je dan ophangt staat ineens de Google Maps (via AA) van je telefoon in beeld. Is het normaal dat dat zo werkt? Of zie ik ergens een instelling over het hoofd? Hij hoeft bij bellen toch niet naar Android Auto te switchen?

[ Voor 24% gewijzigd door Wouter! op 24-12-2025 14:45 ]

• Technics SA-DA8
Weer wat vreemds meegemaakt net.
Kom terug van boodschappen doen en staat ineens het raam linksachter voor 3/4 open.
Weet zeker dat alle ramen gesloten waren dus hoe dit zo kan gebeuren is mij een raadsel.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt dat spontaan het raam open stond?

• filthymushroom
Wouter! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:12:

Koppelen met de My Renault app ging probleemloos en alles werkt vooralsnog ook prima.

Ik loop net alleen tegen het probleem aan dat de laadkabel te kort is 8)7. Er zijn hier in de straat twee plekken achter elkaar maar de paal staat niet in het midden maar veel meer bij één van de twee plekken. Daar staat nu al een auto, en hoe ik de Scenic ook neerzet, ik kan de paal nu niet bereiken met de kabel. Een langere kabel voor dit soort situaties is misschien wel handig. Iemand nog tips voor een goede en betaalbare langere kabel?

edit: Oh ja, toch één klein dingetje. Als ik de eigen Google Maps van de auto in beeld heb (huisje) en ik word gebeld, dan springt hij naar Android Auto. Als je dan ophangt staat ineens de Google Maps (via AA) van je telefoon in beeld. Is het normaal dat dat zo werkt? Of zie ik ergens een instelling over het hoofd? Hij hoeft bij bellen toch niet naar Android Auto te switchen?
Dit is wel normaal gedrag volgens mij, ik vond het ook zeer irritant. Een tip die ik al eens voor ij heb zien komen is een andere navigatie standaard maken in AA, dan zie je duidelijk het verschil. Bijvoorbeeld Waze of FlitsMeister.

Zelf heb ik AA helemaal dood gemaakt, gezien de auto ook Android is kan ik daarmee af. Enkel mijn telefoonfunctie gaat dus via Bluetooth en ik heb dan dus gewoon de telefoon applicatie van de auto op die plek in plaats van Android auto.

Het enige nadeel daarvan is dat de meldingen van je telefoon niet allemaal zichtbaar zijn tijdens het rijden, maar zelf heb ik hier geen behoefte aan tijdens het rijden.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:50
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:50:
Heeft iemand dit al eens meegemaakt dat spontaan het raam open stond?
Niet ik maar een aantal wel in dit topic en in het Renault Megane E Tech topic.
Oorzaak was uiteindelijk toch dat het een menselijk iets was en niet dat de auto zelf de ramen open doet.

• remco1b
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee gehad?

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.

• Dendrowen
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.
Niet om gelijk de gebruiker de schuld te geven, wie weet heb je er wat aan:

Hoeveel tijd geef je de auto om te pre conditionen? Ik geloof dat hij echt een goed half uur nodig heeft, en in de winter misschien nog wel meer.

• Zjanzjak
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Niet echt, maar elke keer bij hetzelfde snellaad-station?

• remco1b
Sorry ik was niet volledig verschillende stations en zelfs op doorreis dus circa 3 uur van de voren al stations bekend en daarna weer om de 2 uur.

PS ik heb 75.000 km op de teller staan en het heeft altijd vloeiend gewerkt tot nu.

[ Voor 22% gewijzigd door remco1b op 24-12-2025 18:23 ]

• Zjanzjak
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:22:
Sorry ik was niet volledig verschillende stations en zelfs op doorreis dus circa 3 uur van de voren al stations bekend en daarna weer om de 2 uur.

PS ik heb 75.000 km op de teller staan en het heeft altijd vloeiend gewerkt tot nu.
Hmm, dan klinkt het idd meer als een probleem van de wagen zelf. Ben deze nog niet eerder tegengekomen in gerelateerde topics. Als ik het tegenkom dan is het vaak het geijkte; aankomen met 99% en dan klagen dat het te laag is, binnen 3 seconden van huis naar snellader en klagen dat het te laag is, met 84 tegelijk aan 1 snellader en klagen dat het te laag is, en ga zo maar door. Maar goed, jij loopt al een tijdje mee en weet wel wat een aannemelijke snelheid is met snelladen dus dan kan ik mij alleen bedenken dat het de auto zelf is.

• Technics SA-DA8
Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:01:
[...]

Niet ik maar een aantal wel in dit topic en in het Renault Megane E Tech topic.
Oorzaak was uiteindelijk toch dat het een menselijk iets was en niet dat de auto zelf de ramen open doet.
Weet bij mij wel zeker dat het niet een menselijke fout was aangezien ik alleen op pad was.
Had een goed stuk gereden en bij het winkelcenteum geparkeerd.
Ramen waren allen gesloten toen ik wegliep.
Knop van de kaart was ook niet ingedrukt want dan zouden alle ramen volledig geopend zijn.
Wat me ook opviel is dat regelmatig (2 x per week) de vergrendeling van de achterramen ineens ontgrendeld is zonder dit zelf te bedienen.

De auto is net een maand oud maar al meerdere "softwarefouten" ontdekt.
Na de kerst toch maar eens langs de dealer.

• zjeeraar84
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:40:
[...]

Weet bij mij wel zeker dat het niet een menselijke fout was aangezien ik alleen op pad was.
Had een goed stuk gereden en bij het winkelcenteum geparkeerd.
Ramen waren allen gesloten toen ik wegliep.
Knop van de kaart was ook niet ingedrukt want dan zouden alle ramen volledig geopend zijn.
Wat me ook opviel is dat regelmatig (2 x per week) de vergrendeling van de achterramen ineens ontgrendeld is zonder dit zelf te bedienen.

De auto is net een maand oud maar al meerdere "softwarefouten" ontdekt.
Na de kerst toch maar eens langs de dealer.
Ik heb wel eens dat ik per ongeluk de ramen een stukje open doe en de achterruitvergrendeling indruk bij het uitstappen. Ik zet m’n hand dan precies daar neer om ‘af te zetten’ bij het uitstappen.
Lijkt me waarschijnlijker dat je ook zoiets doet dan ‘softwarefouten’.

• Technics SA-DA8
zjeeraar84 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb wel eens dat ik per ongeluk de ramen een stukje open doe en de achterruitvergrendeling indruk bij het uitstappen. Ik zet m’n hand dan precies daar neer om ‘af te zetten’ bij het uitstappen.
Lijkt me waarschijnlijker dat je ook zoiets doet dan ‘softwarefouten’.
Zijn wel nog meer dingen waardoor ik aan de software denk.
Regelmatig gooit ie ook de telefoons eruit waardoor ik de bluetooth connectie opnieuw moet instellen (al bij 2 verschillende telefoons)
Aanraakgeluiden waarvan ik het volume op 20% zet is ineens 50%
Volume is tijdens het rijden niet meer te bedienen middels de stuurknoppen.
Op dat moment wordt het volume van de voice assistent bedient ipv het normale volume.
De tip om dan 2x de voice knop op het stuur in te drukken helpt niet.
Enige wat helpt is de standby knop lang ingedrukt te houden voor een herstart.
Lijkt mij toch iets met de software te zijn maar goed ik ben de expert niet.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
Wouter! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:12:

Je kan ook 2 laadkabels als elkaars verlengkabel gebruiken. Wellicht kan je makkelijk ergens een goedkope korte kabel op de kop tikken om mee te verlengen (zo lang de specs maar gelijk zijn).

(wel moeilijk maken om ze los te halen, anders kan een lolbroek je laadsessie stoppen)

[ Voor 3% gewijzigd door tweebel op 24-12-2025 22:45 ]

• Zjanzjak
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:13:
Zijn wel nog meer dingen waardoor ik aan de software denk.
Regelmatig gooit ie ook de telefoons eruit waardoor ik de bluetooth connectie opnieuw moet instellen (al bij 2 verschillende telefoons)
Aanraakgeluiden waarvan ik het volume op 20% zet is ineens 50%
Volume is tijdens het rijden niet meer te bedienen middels de stuurknoppen.
Op dat moment wordt het volume van de voice assistent bedient ipv het normale volume.
De tip om dan 2x de voice knop op het stuur in te drukken helpt niet.
Enige wat helpt is de standby knop lang ingedrukt te houden voor een herstart.
Lijkt mij toch iets met de software te zijn maar goed ik ben de expert niet.
Bekende bugs inderdaad.
Behalve van de ramen.
Ik hou het toch op human error somehow dus ben erg benieuwd wat je dealer er van vindt.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:54
Kun je de auto niet gewoon andersom parkeren? Ik kan me geen voorstelling maken dat op alle manieren de kabel te kort is eigenlijk.

• AJO2024
Appie Heijn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:07:
[...]

Onze scenic is van dec 2024 (geen idee of het een MY 24 of 25 is). Ben niet bij de dealer geweest, maar ik heb wel OPD gekregen via een OTA update.
Dat is bijzonder! Weet je zeker dat het niet al aanwezig was op jouw Scenic? Er zijn meerdere Scenics in December vorig jaar geleverd met OPD als 'foutje'. Het lijkt mij logisch dat als jij hem via OTA hebt gekregen, dat dan veel meer mensen dat al gehad zouden moeten hebben. Heb je een foto van je updatelijst?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
tweebel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:44:
[...]

Je kan ook 2 laadkabels als elkaars verlengkabel gebruiken. Wellicht kan je makkelijk ergens een goedkope korte kabel op de kop tikken om mee te verlengen (zo lang de specs maar gelijk zijn).

(wel moeilijk maken om ze los te halen, anders kan een lolbroek je laadsessie stoppen)
Een laadkabel is niet koppelbaar toch? Die heeft aan beide zijden een andere connector :)
B R M schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:37:
Kun je de auto niet gewoon andersom parkeren? Ik kan me geen voorstelling maken dat op alle manieren de kabel te kort is eigenlijk.
Hebben ze de laadkabels in 2025 korter gemaakt? Ik kan vrijwel helemaal rond de auto met de kabel. steek met regelmaat 1 parkeerplek over, omdat er een ICE voertuig op een laadplaats staat :)

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• filthymushroom
djrednas schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:06:
[...]

Een laadkabel is niet koppelbaar toch? Die heeft aan beide zijden een andere connector :)

[...]

Hebben ze de laadkabels in 2025 korter gemaakt? Ik kan vrijwel helemaal rond de auto met de kabel. steek met regelmaat 1 parkeerplek over, omdat er een ICE voertuig op een laadplaats staat :)
Volgens mij kan je met verschillende lengtes bestellen toch?

• tweebel
[...]

[...]
Klopt, en die passen in elkaar!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:14
Nu met de kou valt me op dat de auto best veel herrie maakt. Ik neem aan dat het de warmtepomp is, maar hoort die zoveel geluid te maken?

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:35
nazdrovje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
Nu met de kou valt me op dat de auto best veel herrie maakt. Ik neem aan dat het de warmtepomp is, maar hoort die zoveel geluid te maken?
Yup de pomp maakt veel herrie als hij werkt en niet aan het grid hangt.

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
Croga schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:22:

Toen mijn Scenic werd besteld was de V2L adapter niet meer beschikbaar als accessoire. Ik moest hem als optie direct meebestellen. Dat is nog steeds zo, ook nu kun je hem niet los bestellen via de Renault site. Als je filtert op de Megane Electric is hij wel beschikbaar. Maar geen idee of die op de Scenic zou werken.
aard01 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb de V2L adapter er gewoon bij kunnen bestellen bij de bestelling van de auto, Ik zie hem op de website van Renault ook gewoon bij de accessoires erbij staan (Scenic samenstellen en dan de opties 'elektrisch rijden' uitklappen. De dealer gaf destijds aan dat het ook aanpassingen in de auto zelf noodzakelijk maakte en dat dit achteraf niet nog aangepast kon worden...
Hier kun je de laatste versies zien:
https://www.gps-rlink.com...ink-software-updates/amp/
Dat is dus geen accesoire, dat is een optie. :)

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
tweebel schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:48:
[...]

Klopt, en die passen in elkaar!
Net een poging gedaan, maar hier niet het geval. Zitten randjes is die voorkomen dat je kan doorkoppelen. Staat op internet ook dat het ernstig wordt afgeraden om te doen.

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Dendrowen
djrednas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]

Net een poging gedaan, maar hier niet het geval. Zitten randjes is die voorkomen dat je kan doorkoppelen. Staat op internet ook dat het ernstig wordt afgeraden om te doen.
Er gaat ook een hoop stroom doorheen (zo'n 6 groepen op maximale belasting), en langere kabels zorgen voor meer weerstand, dus niet doen!!!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25
Blijkbaar zitten hier wat kenners van kabels. Ik heb een logge, zware en stugge kabel om met 11 kW te kunnen laden met een Niro. Dan zien ik naast mij een Tesla met een soepele dunne kabel terwijl die volgens mij met 22 kW kunnen laden. Hoe dan?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:26
Sendak239 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:15:
Blijkbaar zitten hier wat kenners van kabels. Ik heb een logge, zware en stugge kabel om met 11 kW te kunnen laden met een Niro. Dan zien ik naast mij een Tesla met een soepele dunne kabel terwijl die volgens mij met 22 kW kunnen laden. Hoe dan?
Koop een nieuwe kabel? :)

Het gaat niet om hoe log of stug het is, het gaat om de aders binnenin. Tegenwoordig is een kabel met 6 mm2 aders niet meer zo onhandelbaar, die zijn prima geschikt voor 22 kW. Je kan ook kiezen voor een 16A kabel als je Niro niet sneller kan, die zijn (soms) lichter met 2.5 mm2.

Kwaliteit van mantel scheelt ook. Het zijn niet meer van die logge bouwhaspels van vroeger.

• tweebel
djrednas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]

Ah, ok. Bij mij past de kabel perfect "in zichzelf".

• Wouter!
filthymushroom schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:54:
[...]

Dit is wel normaal gedrag volgens mij, ik vond het ook zeer irritant. Een tip die ik al eens voor ij heb zien komen is een andere navigatie standaard maken in AA, dan zie je duidelijk het verschil. Bijvoorbeeld Waze of FlitsMeister.

Zelf heb ik AA helemaal dood gemaakt, gezien de auto ook Android is kan ik daarmee af. Enkel mijn telefoonfunctie gaat dus via Bluetooth en ik heb dan dus gewoon de telefoon applicatie van de auto op die plek in plaats van Android auto.

Het enige nadeel daarvan is dat de meldingen van je telefoon niet allemaal zichtbaar zijn tijdens het rijden, maar zelf heb ik hier geen behoefte aan tijdens het rijden.
Ik wilde het gisteren ook maar eens proberen zonder Android Auto, maar als ik 'm in het menu uitschakel lijkt hij hem toch steeds weer aan te zetten ...
Ook kon ik Spotify nog niet gebruiken. Ik kon de app wel installeren maar bij het inloggen zegt hij geen internetverbinding te hebben. Werkt dat alleen via WiFi (hotspot)? In de My Renault app lees ik iets over een Orange account? Is dat nodig? Alles lijkt verder gewoon te werken.
tweebel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:44:
[...]

Laten we dit maar niet doen! ;)
B R M schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:37:
Ik heb het op beide manieren geprobeerd. De kabel is gewoon te kort voor de ene parkeerplek omdat de paal veel meer aan de kant van de andere parkeerplek staat (1,5m vanaf de scheiding, gok ik). Daarbij stond de andere auto ook nog erg ver naar voren richting de scheiding van de parkeerplekken dus ik kon niet heel veel anders meer doen. Ik denk dat mijn kabel maar 2 of misschien 2,5m is. Ik ga een extra kabel van 5 of 6m bestellen denk ik.

Plaatje toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXko8qhlrOpvGcGik7HfPrz6LrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XjrsDW1Up8ZclS32f2bFTG8m.png?f=user_large
[...]

Dat red ik echt niet met mijn kabel. Misschien lukt dat net als de parkeervakken naast elkaar liggen maar zeker niet als het file-parkeer-vakken zijn.
tweebel schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:27:
[...]

Ah, ok. Bij mij past de kabel perfect "in zichzelf".
Ik zal het ook eens proberen maar ben verder niet van plan om het op die manier te gebruiken :).

Vanochtend (dus buiten rond 1 à 2 °C) om uit te proberen zo'n 160km grotendeels met 135km/u op de cruise gereden. Daarbij van 88% naar 33% verbruikt. Exacte kW's weet ik zo niet uit m'n hoofd, dan moet ik straks even in de auto kijken. Of kan ik zo eenvoudig stellen dat dat dus 55% van 87kW is? Dus een kleine 48kW? Ik wilde dit nu het nog zo koud is toch alvast uittesten met het oog op de wintersport eind februari, om een beetje gevoel te krijgen bij een compromis tussen langzamer rijden en/of vaker laden (i.c.m. jonge kids die toch regelmatig om een sanitaire stop vragen). Het is toch even wennen, komende uit een brandstofauto. Je zit toch wat meer naar de accupercentages en actieradius te kijken :D. Het eerste uur vanochtend zag ik het metertje snel teruglopen (eerste ervaring met range anxiety :X). Maar uiteindelijk het valt me zeker niet tegen. Eerste conclusie is wel dat ik straks niet de hele rit naar Oostenrijk 135km/u moet gaan rijden ;) (open deur!). Binnenkort dezelfde test nog maar eens met een iets lagere snelheid doen.

Heerlijke auto verder, en de rijsystemen verrassen met echt positief! Ik laat voorlopig (zeker op de snelweg) alles aan staan.
Twee kleine dingetjes opgemerkt: Ik hoor een heel licht fluittoontje, eigenlijk bij bijna alle snelheden. Ik heb het idee dat het de motor is en geen windgeruis. Herkenbaar? En er rammelt iets in het rechter voorportier. Je hoort het bij het dichtslaan van de deur maar ook tijdens het rijden bij hobbels in de weg. Volgens mij heeft het iets met de deurhendel te maken want als je die een beetje laat klapperen dan hoor je het ook duidelijk. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Oh ja, en ik had vanochtend ook even geen geluid in Android Auto maar dat kan ook aan m'n telefoon gelegen hebben. AA een keer gedwongen stoppen op m'n telefoon (Pixel 7a) heeft het verholpen.

Schiet me nog iets te binnen: Ik heb al 2 of 3 keer gemerkt dat de auto is ontgrendeld omdat ik in de buurt ben maar de deurgrepen niet open gingen (en interieurverlichting ook niet aan). Ik moest, geloof ik, even alles weer sluiten en opnieuw openen met de afstandsbediening. Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het op afstand openen van de kofferbak. Ik zal het de volgende keer iets nadrukkelijker proberen te volgen. Het was nu nog zo'n "Huh?!"-momentje.

Verder ben ik voor nu echt heel blij met m'n keuze voor de Scenic :).

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter! op 29-12-2025 12:01 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:24
Vraagje voor de Scenic kenners:
Kan je AA je muziek (Deezer) en podcasts (AntennaPod) autonoom laten afspelen, of ben je dan terug afhankelijk van AndroidAuto koppeling (draad) met je telefoon ?

• filthymushroom
Wouter! schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ik wilde het gisteren ook maar eens proberen zonder Android Auto, maar als ik 'm in het menu uitschakel lijkt hij hem toch steeds weer aan te zetten ...
Ook kon ik Spotify nog niet gebruiken. Ik kon de app wel installeren maar bij het inloggen zegt hij geen internetverbinding te hebben. Werkt dat alleen via WiFi (hotspot)? In de My Renault app lees ik iets over een Orange account? Is dat nodig? Alles lijkt verder gewoon te werken.

[...]

Laten we dit maar niet doen! ;)

[...]

Ik heb het op beide manieren geprobeerd. De kabel is gewoon te kort voor de ene parkeerplek omdat de paal veel meer aan de kant van de andere parkeerplek staat (1,5m vanaf de scheiding, gok ik). Daarbij stond de andere auto ook nog erg ver naar voren richting de scheiding van de parkeerplekken dus ik kon niet heel veel anders meer doen. Ik denk dat mijn kabel maar 2 of misschien 2,5m is. Ik ga een extra kabel van 5 of 6m bestellen denk ik.

Plaatje toegevoegd:
[Afbeelding]

[...]

Dat red ik echt niet met mijn kabel. Misschien lukt dat net als de parkeervakken naast elkaar liggen maar zeker niet als het file-parkeer-vakken zijn.

[...]

Ik zal het ook eens proberen maar ben verder niet van plan om het op die manier te gebruiken :).

Vanochtend (dus buiten rond 1 à 2 °C) om uit te proberen zo'n 160km grotendeels met 135km/u op de cruise gereden. Daarbij van 88% naar 33% verbruikt. Exacte kW's weet ik zo niet uit m'n hoofd, dan moet ik straks even in de auto kijken. Of kan ik zo eenvoudig stellen dat dat dus 55% van 87kW is? Dus een kleine 48kW? Ik wilde dit nu het nog zo koud is toch alvast uittesten met het oog op de wintersport eind februari, om een beetje gevoel te krijgen bij een compromis tussen langzamer rijden en/of vaker laden (i.c.m. jonge kids die toch regelmatig om een sanitaire stop vragen). Het is toch even wennen, komende uit een brandstofauto. Je zit toch wat meer naar de accupercentages en actieradius te kijken :D. Het eerste uur vanochtend zag ik het metertje snel teruglopen (eerste ervaring met range anxiety :X). Maar uiteindelijk het valt me zeker niet tegen. Eerste conclusie is wel dat ik straks niet de hele rit naar Oostenrijk 135km/u moet gaan rijden ;) (open deur!). Binnenkort dezelfde test nog maar eens met een iets lagere snelheid doen.

Heerlijke auto verder, en de rijsystemen verrassen met echt positief! Ik laat voorlopig (zeker op de snelweg) alles aan staan.
Twee kleine dingetjes opgemerkt: Ik hoor een heel licht fluittoontje, eigenlijk bij bijna alle snelheden. Ik heb het idee dat het de motor is en geen windgeruis. Herkenbaar? En er rammelt iets in het rechter voorportier. Je hoort het bij het dichtslaan van de deur maar ook tijdens het rijden bij hobbels in de weg. Volgens mij heeft het iets met de deurhendel te maken want als je die een beetje laat klapperen dan hoor je het ook duidelijk. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Oh ja, en ik had vanochtend ook even geen geluid in Android Auto maar dat kan ook aan m'n telefoon gelegen hebben. AA een keer gedwongen stoppen op m'n telefoon (Pixel 7a) heeft het verholpen.

Schiet me nog iets te binnen: Ik heb al 2 of 3 keer gemerkt dat de auto is ontgrendeld omdat ik in de buurt ben maar de deurgrepen niet open gingen (en interieurverlichting ook niet aan). Ik moest, geloof ik, even alles weer sluiten en opnieuw openen met de afstandsbediening. Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het op afstand openen van de kofferbak. Ik zal het de volgende keer iets nadrukkelijker proberen te volgen. Het was nu nog zo'n "Huh?!"-momentje.

Verder ben ik voor nu echt heel blij met m'n keuze voor de Scenic :).
Ja dat klopt, je hebt wifi nodig van je telefoon om gedownloade apps te gebruiken of een orange abonnement. Zoals ik eerder heb aangegeven gebruik ik zelf een hotspot die via Samsung routines opstart als er BT verbinding met de auto is.

Android auto deed bij mij eerst ook hardnekkig, de settings even zetten op Android auto starten als hij de vorige keer is gebruikt, dan niet gebruiken en vraagt hij het daarna niet meer. Volgens mij kun je in apparaatbeheer op de auto ook android auto voor een specifieke telefoon uitzetten. Ik weet niet meer zeker welke setting nu uiteindelijk doorslaggevend was eerlijk gezegd.

Wat betreft het niet uitgaan van de handgrepen, dit is mij inderdaad ook opgevallen en alleen wanneer ik op afstand mijn kofferbak heb geopend, ik ben er ook nog niet achter hoe dit gedrag nu precies werkt.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:51

Mijn tip: zo hard mogelijk rijden als je kan / durft. Dan sta je inderdaad vaker bij een laadpaal, maar het bijladen kost uiteindelijk (iets) minder tijd dan dat hebt gewonnen door het harder rijden. Met de kanttekening dat je hem wel goed leeg moet rijden om de beste laadsnelheid te halen. Daarbij zit je dus ook minder tijd in de auto en meer tijd pauze te houden en je komt dus (iets) eerder op je bestemming. Vandaar dat dit mijn voorkeur heeft.

• Wouter!
filthymushroom schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:58:
[...]

Ja dat klopt, je hebt wifi nodig van je telefoon om gedownloade apps te gebruiken of een orange abonnement. Zoals ik eerder heb aangegeven gebruik ik zelf een hotspot die via Samsung routines opstart als er BT verbinding met de auto is.

Android auto deed bij mij eerst ook hardnekkig, de settings even zetten op Android auto starten als hij de vorige keer is gebruikt, dan niet gebruiken en vraagt hij het daarna niet meer. Volgens mij kun je in apparaatbeheer op de auto ook android auto voor een specifieke telefoon uitzetten. Ik weet niet meer zeker welke setting nu uiteindelijk doorslaggevend was eerlijk gezegd.

Wat betreft het niet uitgaan van de handgrepen, dit is mij inderdaad ook opgevallen en alleen wanneer ik op afstand mijn kofferbak heb geopend, ik ben er ook nog niet achter hoe dit gedrag nu precies werkt.
Ja top, dan probeer ik dat nog eens. Zat inderdaad al naar die instellingen te kijken. Ik zocht daar "Niet starten" maar je hebt eigenlijk alleen de keuze uit 3 opties om 'm wel te starten :D.
addictive_rhymz schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:10:
[...]

Mijn tip: zo hard mogelijk rijden als je kan / durft. Dan sta je inderdaad vaker bij een laadpaal, maar het bijladen kost uiteindelijk (iets) minder tijd dan dat hebt gewonnen door het harder rijden. Met de kanttekening dat je hem wel goed leeg moet rijden om de beste laadsnelheid te halen. Daarbij zit je dus ook minder tijd in de auto en meer tijd pauze te houden en je komt dus (iets) eerder op je bestemming. Vandaar dat dit mijn voorkeur heeft.
Oh ja, daar had ik inderdaad nog niet een zo bij stil gestaan, dat het laden met een legere accu sneller gaat en die curve gauw naar beneden gaat als hij voller raakt. En tot hoe ver laad je 'm dan weer bij?

Als ik het zo bekijk dan is die 135km/u misschien zo gek nog niet. Dan rijd je 'm in 2 à 2,5u wel naar 10% of zo. "Durven" is het issue niet ;) (of het moet de angst zijn om hem te snel leeg te rijden :S).

[ Voor 40% gewijzigd door Wouter! op 29-12-2025 13:24 ]

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:51
Wouter! schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:22:
[...]

Oh ja, daar had ik inderdaad nog niet een zo bij stil gestaan, dat het laden met een legere accu sneller gaat en die curve gauw naar beneden gaat als hij voller raakt. En tot hoe ver laad je 'm dan weer bij?

Als ik het zo bekijk dan is die 135km/u misschien zo gek nog niet. Dan rijd je 'm in 2 à 2,5u wel naar 10% of zo. "Durven" is het issue niet ;) (of het moet de angst zijn om hem te snel leeg te rijden :S).
Ik rij zelf in Duitsland gerust 140-150 als de omstandigheden het toelaten (ideaal als je kinderen om de 2 uur gaan jengelen, dan heb je toch weer wat extra km's afgelegd ;) ). En dan kijk ik tijdens het laden altijd wat een volgende handige stop is en hoeveel km het tot die stop is.
Vervolgens kijk ik tijdens het laden wanneer het aantal geschatte kilometers in het instrumentencluster evenveel is als het aantal km's tot die volgende stop want die schatting is behoorlijk accuraat als je constant dezelfde snelheid rijd. En dan laad ik nog wel even door om enkele tientallen km's marge te hebben.

Op die manier kom ik geregeld met tussen de 3 en 8 procent in de accu bij de snellader en pak ik de volle laadsnelheid.

• Wouter!
addictive_rhymz schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:47:
[...]

Ik rij zelf in Duitsland gerust 140-150 als de omstandigheden het toelaten (ideaal als je kinderen om de 2 uur gaan jengelen, dan heb je toch weer wat extra km's afgelegd ;) ). En dan kijk ik tijdens het laden altijd wat een volgende handige stop is en hoeveel km het tot die stop is.
Vervolgens kijk ik tijdens het laden wanneer het aantal geschatte kilometers in het instrumentencluster evenveel is als het aantal km's tot die volgende stop want die schatting is behoorlijk accuraat als je constant dezelfde snelheid rijd. En dan laad ik nog wel even door om enkele tientallen km's marge te hebben.

Op die manier kom ik geregeld met tussen de 3 en 8 procent in de accu bij de snellader en pak ik de volle laadsnelheid.
Klinkt als een tactiek die mij ook wel past. Die gasten van mij (4 en 6) melden zich ook zeker wel met een interval van 2u :D.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H6bua0ft4eXAHmf3qJP8F7HJUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xB4HcukqtbZwta2oqyb6RUmS.png?f=user_large

• Zjanzjak
Dat heb ik vaker gezien 'Deze update is komende dagen beschikbaar', vervolgens maanden niets. :+

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
Vandaag mijn nieuwe Scenic opgehaald. Was net in de auto de app activeren en bedacht waar zijn de scheidingswanden van de bekker houder? Of is de dealer ze vergeten, zou het bijzonder vinden dat ze er dan überhaupt uitgehaald zijn.

Ik had ze gewoon voorin verwacht, waar je ze dien te gebruiken. Zie ik een opberg vakje of iets dergelijks over het hoofd?

[ Voor 19% gewijzigd door Scale op 29-12-2025 18:41 ]

• zjeeraar84
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:36:
Vandaag mijn nieuwe Scenic opgehaald. Was net in de auto de app activeren en bedacht waar zijn de scheidingswanden van de bekker houder? Of is de dealer ze vergeten, zou het bijzonder vinden dat ze er dan überhaupt uitgehaald zijn.

Ik had ze gewoon voorin verwacht, waar je ze dien te gebruiken. Zie ik een opberg vakje of iets dergelijks over het hoofd?
Heb je ze apart erbij besteld dan? Want het is een losse optie.

• Scale
zjeeraar84 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:53:
[...]

Heb je ze apart erbij besteld dan? Want het is een losse optie.
Aah, nee. Heb alle opties, augmented driver en solarbay die beschikbaar waren voor de alpine esprit. Maar begrijp dat het dus een los accessoires is. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor 2 stukken plastic voor je midden console :|

Voor de compleetheid, ik bedoel deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls3pFw7rejuw_DXyacLFj6OsWnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjLh0cE6msjhJlEIt2o84LHT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Scale op 29-12-2025 19:07 ]

• zjeeraar84
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:02:
[...]

Aah, nee. Heb alle opties, augmented driver en solarbay die beschikbaar waren voor de alpine esprit. Maar begrijp dat het dus een los accessoires is. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor 2 stukken plastic voor je midden console :|

Voor de compleetheid, ik bedoel deze dingen:
[Afbeelding]
Die zitten er niet standaard bij, en waren ook vrij prijzig om te bestellen voor idd maar 2 stukken plastic.
Ik zie ze er nu helemaal niet meer tussen staan bij de accessoiresite en het is vervangen door iets met 'vrij positioneerbare pinnen': https://www.renault.nl/el...s/scenic/accessoires.html

Mijn advies: shop even op Amazon of Aliexpress.

• aard01

• RogerSch
zjeeraar84 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:16:
[...]

Die zitten er niet standaard bij, en waren ook vrij prijzig om te bestellen voor idd maar 2 stukken plastic.
Ik zie ze er nu helemaal niet meer tussen staan bij de accessoiresite en het is vervangen door iets met 'vrij positioneerbare pinnen': https://www.renault.nl/el...s/scenic/accessoires.html

Mijn advies: shop even op Amazon of Aliexpress.
Lucky me. Dat zaten bij mijn (showroom) model auto er gratis bij...

• filthymushroom
Of als je iemand met een 3d printer kent:
https://makerworld.com/nl...ne-coin#profileId-1866277

• Scale
Dat bracht me op een idee! Als het op Etsy staat zal er vast wel een modeltje om zelf te 3D printen zijn O+
Had die gevonden inderdaad, maar rondje Arc Raiders begon dus had nog niet gepost :D

• filthymushroom
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:38:
[...]

Dat bracht me op een idee! Als het op Etsy staat zal er vast wel een modeltje om zelf te 3D printen zijn O+

[...]

Had die gevonden inderdaad, maar rondje Arc Raiders begon dus had nog niet gepost :D
Haha, ik had dezelfde gedachte, ik heb meteen m'n buurman gevraagd of ie dit uit z'n printer kan laten rollen xD

• B R M
[...]

[...]

[...]

De normale apps, buiten Google maps om vragen om een internetverbinding. Handigste is gewoon een hotspot maken op je telefoon. Dan kun je gewoon de aan boord spotify gebruiken etc. Zoek even op hotspot in dit topic, dan moet je genoeg vinden om dit via zowel iOS als Android automatisch te laten verlopen.

Een laadkabel van 2.5 meter is belachelijk. Ik zal binnenkort de mijne eens opmeten, maar die is volgens mij toch zeker 4 meter, misschien zelfs wel 5. Gewoon de standaard kabel die bij de 2024 scenic is geleverd. Aan 2.5 meter heb je helemaal niks.

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 31-12-2025 09:00 ]

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:16
Ik had problemen dat mijn bestuurders deur soms niet helemaal goed dicht ging en ook meer windgeruis leek te hebben aan die kant. Bleek dat deze beugel helemaal los zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHNnU6GVgllc-UoepvhYVN6olN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFw4SOyuGG9TwOalCK9Haha1.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als iemand soortgelijke issues heeft, check die beugel eens :)

Last.fm
Films!

• RogerSch
Sv3n schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:30:
Ik had problemen dat mijn bestuurders deur soms niet helemaal goed dicht ging en ook meer windgeruis leek te hebben aan die kant. Bleek dat deze beugel helemaal los zat:
[Afbeelding]

Dus als iemand soortgelijke issues heeft, check die beugel eens :)
Duidelijk "met de Franse slag" gemonteerd.......

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u-e_l_eUVDgMot0JJTrgI4eMyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4k1vsouuWQ0ap601kYODkJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie al maanden dat ik niet op een update kan controleren(de optie is grijs). Dit was voorheen nooit zo.
Zijn er meer eigenaren die dit hebben?

• Zjanzjak
Alkmaar072 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:54:
Ik zie al maanden dat ik niet op een update kan controleren(de optie is grijs). Dit was voorheen nooit zo.
Zijn er meer eigenaren die dit hebben?
Al een soft reset geprobeerd?

• Alkmaar072
.

[ Voor 98% gewijzigd door Alkmaar072 op 31-12-2025 12:39 ]

• Alkmaar072
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:23:
[...]

Al een soft reset geprobeerd?
Ik heb zojuist geprobeerd een soft reset te doen met de ‘telefoonknop’ op het stuur. Helaas kwam ik niet in de soft-reset terecht.
Hoe kan ik het systeem ‘soft-resetten’?

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Power button tien seconden ingedrukt houden

• Alkmaar072
Mokum schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:03:
[...]

Power button tien seconden ingedrukt houden
Dat heb ik ook zonet gedaan. Helaas zonder resultaat vwb het niet kunnen controleren op updates. De optie is nog steeds grijs.

Dank voor het meedenken!

• hkonin02
  • Registratie: Februari 2025
Check ook dit:

Activeer in het openR link systeem ‘Gegevens & Locatie delen met Renault’ onder ‘Netwerk en Internet’ om gebruik te kunnen maken van systeemupdates via FOTA.

• Alkmaar072
hkonin02 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:32:
Check ook dit:

Activeer in het openR link systeem ‘Gegevens & Locatie delen met Renault’ onder ‘Netwerk en Internet’ om gebruik te kunnen maken van systeemupdates via FOTA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs4bF5NRNU1fBJNyR6VyBjE8COs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKWbvav1aVZbp42mF3vPkAOY.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt in orde.

• Zjanzjak
Lijkt. ;)
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.

Als dit niet werkt blijft het grove werk over, terug naar fabrieksinstellingen.

• B R M
Probeer je systeem eens met een hotspot te verbinden en test het dan nog eens.

• Alkmaar072
B R M schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:50:
Probeer je systeem eens met een hotspot te verbinden en test het dan nog eens.
Dat heb al eens geprobeerd. Helaas zonder resultaat.

• Alkmaar072
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:41:
[...]

Lijkt. ;)
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.

Als dit niet werkt blijft het grove werk over, terug naar fabrieksinstellingen.
Het opnieuw accepteren van de privacy gegevens had ik al eens geprobeerd. Maar ook dit had geen resultaat.

Ben bang dat een volledige reset naar fabrieksinstellingen de enige optie is.

• Jack1959
  • Laatst online: 11:13
Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem als Alkmaar02.
Helaas nog geen oplossing
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste