Vorige week is mijn leverdatum door de dealer bijgewerkt naar half oktober. We zullen het wel zien, belangrijkste is dat ik hem voor 1 januari heb.Technics SA-DA8 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:10:
Begreep van de dealer dat de fabriek in Frankrijk de gehele maand augustus dicht is dus dat zal ook niet meegeholpen hebben.Ben benieuwd of die van jou ook echt half oktober komt.
Hebben meer mensen de melding in de app overeen mogelijk kwaliteitsprobeem, waar informatie over het laadniveau kan fluctueren? Schijnbaar moet de dealer dit oplossen en kan dat niet met een update…?
Vandaag bericht gekregen dat hij binnen is, maandag kan ik hem ophalen. Dus voor mij heeft het ongeveer twee maanden geduurd, na de definitieve bestelling. Hoewel mijn dealer niet heel duidelijk was over het precieze verloop na de initiële bestelling halverwege juni.Technics SA-DA8 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:10:
Begreep van de dealer dat de fabriek in Frankrijk de gehele maand augustus dicht is dus dat zal ook niet meegeholpen hebben.Ben benieuwd of die van jou ook echt half oktober komt.
Ik denk dat dat standaard is in Frankrijk, mijn auto is een jaar geleden geleverd en toen was de fabriek ook in augustus dicht.Technics SA-DA8 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:10:
[...]
Klopt als een bus want weet uit ervaring dat het ook in 2023 zo was.borkhuis schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:25:
Ik denk dat dat standaard is in Frankrijk, mijn auto is een jaar geleden geleverd en toen was de fabriek ook in augustus dicht.
Wil je feestje niet verpesten maar kan nog tijden duren eer je die update dan ook krijgt zeg ik uit ervaring.h4zn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:19:
Zojuist een notificatie gehad in de app!
Die van mij is aan het updaten. Geen idee naar wat, maar het is de eerste sinds ik hem heb. Dat was in april.
Ik heb de melding voor update ook gehad maar nog niet via FOTA binnengekregen
[ Voor 51% gewijzigd door Cyberslak op 09-10-2025 19:20 ]
Normaal, als een update bezig is is ie juist niet greyed out.zjeeraar84 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:49:
Ziet het update scherm er ook zo bij jullie uit, met ‘update wordt uitgevoerd’ grijs?
Zo heeft het er bij mij sinds ik de auto heb (begin augustus) uitgezien, ziet er bij mij uit alsof er nog een update lopende is. Kan iemand bevestigen dat het er zo uit hoort te zien als je geen update hebt lopen?
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Inderdaad, submenu is niet bereikbaar - dus grijs - want er is geen lopende update.
Vorige week mijn Scenic (mei 24) naar de dealer gebracht voor o.a. afstellen linker achterdeur (kleine beschadiging door bij openen tegen voordeur aan te komen) en het uitvoeren van de Electrical Engine update aangezien die maar niet doorkwam via FOTA. Voor de "oudere" Scenics wel handig aangezien dit de visuele laadsnelheid bij DC laden activeert en voorkomt dat de auto in diepe slaap valt bij pauzeren opladen met als gevolg niet meer het laden te willen hervatten zonder de auto fysiek open en dicht te doen.
Bij het ophalen van de auto zag ik dat de update niet in de lijst stond en ging er vanuit dat hij toch niet uitgevoerd was. Echter bij controle thuis met het laden pauzeren en de auto even aan de snellader gehangen te hebben kwam ik er (gelukkig) achter dat de update WEL uitgevoerd was maar dus niet zichtbaar is in de lijst.
Mijn oude Scenic is nu weer up to date en nu afwachten of de Open Rlink 3.5 update via FOTA binnenkomt. Dealer had ook al bericht gehad dat die er aan kwam en ik kon me melden als hij (weer) niet via FOTA binnenkomt.
One pedal drive heb ik in iedergeval (voorlopig) opgegeven.
Bij het ophalen van de auto zag ik dat de update niet in de lijst stond en ging er vanuit dat hij toch niet uitgevoerd was. Echter bij controle thuis met het laden pauzeren en de auto even aan de snellader gehangen te hebben kwam ik er (gelukkig) achter dat de update WEL uitgevoerd was maar dus niet zichtbaar is in de lijst.
Mijn oude Scenic is nu weer up to date en nu afwachten of de Open Rlink 3.5 update via FOTA binnenkomt. Dealer had ook al bericht gehad dat die er aan kwam en ik kon me melden als hij (weer) niet via FOTA binnenkomt.
One pedal drive heb ik in iedergeval (voorlopig) opgegeven.
Vreemd. Ik heb volgens mij wel de Electrical Engine update (want ik kan op het dashboard de gegevens van de laadsessie aan mijn eigen laadpaal zien), maar als mijn oplaadsessie door het in de Renault-app ingestelde laadschema onderbroken wordt, start hij de volgende dag, als het schema weer verder gaat, niet vanzelf op.TopOne01 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:25:
Vorige week mijn Scenic (mei 24) naar de dealer gebracht voor o.a. afstellen linker achterdeur (kleine beschadiging door bij openen tegen voordeur aan te komen) en het uitvoeren van de Electrical Engine update aangezien die maar niet doorkwam via FOTA. Voor de "oudere" Scenics wel handig aangezien dit de visuele laadsnelheid bij DC laden activeert en voorkomt dat de auto in diepe slaap valt bij pauzeren opladen met als gevolg niet meer het laden te willen hervatten zonder de auto fysiek open en dicht te doen.
Dat is denk een ander probleem. De update is in ieder geval een fix voor in "diepe slaap" vallen na het pauzeren van het laden via de laadpaal (in mijn geval een Alfen aangestuurd door HA). In de auto staat geen programma aan. Ik schakel mijn laadpaal met HA van 16a naar 5a om te pauzeren. Als de dynamische prijzen gunstig zijn gaat de laadpaal weer naar 16a maar dan ging de auto voorheen niet laden. Nu gelukkig wel.
Ook heb ik het over snelladen (DC laden). Bij AC laden zag ik voor de update ook de laadsnelheid. Nu na de update bij DC laden ook.
Ook heb ik het over snelladen (DC laden). Bij AC laden zag ik voor de update ook de laadsnelheid. Nu na de update bij DC laden ook.
[ Voor 13% gewijzigd door TopOne01 op 14-10-2025 21:16 ]
Weet iemand hoe je de ruitenwissers in de servicestand zet?
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
https://www.google.com/se...ruitenwisser+servicestandChaoss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:27:
Weet iemand hoe je de ruitenwissers in de servicestand zet?
Die heb ik ook gehad ja. Daarop de dealer gebeld. Hij moet dus een hele dag daar staan, zodat ze een software /firmwarte update kunnen uitvoerenDirickteur schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:20:
Hebben meer mensen de melding in de app overeen mogelijk kwaliteitsprobeem, waar informatie over het laadniveau kan fluctueren? Schijnbaar moet de dealer dit oplossen en kan dat niet met een update…?
Ik ervaar het zelfs de afgelopen dagen. Goed, hij gaat maandag voor zijn eerste onderhoudsbeurt, en dan zal ik dat ook even opnoemen.
De dealer meldt dat mijn Scenic uit de productie van november zou moeten komen en normaal gesproken eind november bij hen wordt afgeleverd. Als het goed is staat hij dan 2e helft december voor mij klaar
.
De auto die ik nu rijd heeft ook automatisch dimmende buitenspiegels. Ik heb hem nog maar sinds april (overgenomen van een collega die weg is gegaan) en pas nu de dagen wat korter worden viel me dat afgelopen week ineens op. Blijkbaar heb ik het afgelopen half jaar niet veel in het donker gereden
.
Maar wat ik me afvroeg, heeft de Scenic (Esprit Alpine met de 2 pakketten) ook automatisch dimmende buitenspiegels? Ik zag het zo gauw niet tussen de specificaties staan. Ik moet zeggen dat het wel fijn is, namelijk
.
Maar wat ik me afvroeg, heeft de Scenic (Esprit Alpine met de 2 pakketten) ook automatisch dimmende buitenspiegels? Ik zag het zo gauw niet tussen de specificaties staan. Ik moet zeggen dat het wel fijn is, namelijk
Ik wist niet eens dat er dimmende buitenspiegels warenWouter! schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:16:
De auto die ik nu rijd heeft ook automatisch dimmende buitenspiegels. Ik heb hem nog maar sinds april (overgenomen van een collega die weg is gegaan) en pas nu de dagen wat korter worden viel me dat afgelopen week ineens op. Blijkbaar heb ik het afgelopen half jaar niet veel in het donker gereden.
Maar wat ik me afvroeg, heeft de Scenic (Esprit Alpine met de 2 pakketten) ook automatisch dimmende buitenspiegels? Ik zag het zo gauw niet tussen de specificaties staan. Ik moet zeggen dat het wel fijn is, namelijk.
Zou je misschien een foto willen maken van jouw oplaad-situatie?FaBioTh schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:59:
[...]
Heb een UGREEN MagSafe Auto Telefoonhouder gehaald. Gezien ik ook een iPhone heb. Zit een een zuignap op die aan het raam kan of op je dashboard (daar heb ik hem op gedaan). Hij zit nu wel klein beetje voor het ventilatierooster aan de rechterzijde van het stuur maar niet storend, kan nog steeds lucht langs.
Tot nu ben ik niet heel tevreden over de draadloze lader en de plekken waar je je iPhone kan neerleggen.
Dit is op een Skoda Karoq maar ik heb het een jaar of 8 geleden ook al wel eens op een Skoda Octavia gezien. De dure/luxe merken hebben het allicht ook allemaal welborkhuis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:31:
[...]
Ik wist niet eens dat er dimmende buitenspiegels warenWat voor auto rijd je nu?
Sinds enige weken rijden we een Scenic Etech LR en ben hier zeer tevreden over veel comfort en ruimte!
waar ik alleen minder tevreden over ben is de driver assist
op snelwegen pakt hij deze vaak pas na 1 km op waarna ook het stuursymbooltje in het scherm komt te staan en ik groene lijntjes naast de auto krijg
alleen buiten de snelwegen om werkt deze nagenoeg nooit ook voel ik nooit een trilling in het stuur als ik onbedoeld te ver naar de kant ga of over de lijn heen ga terwijl het trilniveau op hoog staat.
andere auto's die ik heb gereden met automatisch sturen werken wel buiten de snelwegen om
is dit een fout van de auto of van de bestuurder? en heb ik een instelling verkeerd staan, ik kom online ook niet echt een goede beschrijving tegen de meesten hebben betrekking tot het 2024 model en ik heb een 2025 model die net even wat anders is
en een ander puntje is dat ik nog steeds niet erin geslaagd ben om het waarschuwingsgeluid uit te zetten bij een snelheidsoverschrijding
op snelwegen pakt hij deze vaak pas na 1 km op waarna ook het stuursymbooltje in het scherm komt te staan en ik groene lijntjes naast de auto krijg
alleen buiten de snelwegen om werkt deze nagenoeg nooit ook voel ik nooit een trilling in het stuur als ik onbedoeld te ver naar de kant ga of over de lijn heen ga terwijl het trilniveau op hoog staat.
andere auto's die ik heb gereden met automatisch sturen werken wel buiten de snelwegen om
is dit een fout van de auto of van de bestuurder? en heb ik een instelling verkeerd staan, ik kom online ook niet echt een goede beschrijving tegen de meesten hebben betrekking tot het 2024 model en ik heb een 2025 model die net even wat anders is
en een ander puntje is dat ik nog steeds niet erin geslaagd ben om het waarschuwingsgeluid uit te zetten bij een snelheidsoverschrijding
Volgens mij werkt het bij mij wel buiten de snelwegen om, maar ik gebruik het daar te weinig voor.
Die snelheidsoverschrijding kun je uitzetten in je Perso instellingen. Dan kun je die knop 2 keer indrukken als je gaat rijden en dan is het weg.
Die snelheidsoverschrijding kun je uitzetten in je Perso instellingen. Dan kun je die knop 2 keer indrukken als je gaat rijden en dan is het weg.
Ik gebruik de functie vrijwel alleen maar en deze werkt erg goed. Wat ik wel merk is dat hij pas de rijstrook oppakt als je wat meer in het midden van de rijstrook gaat rijden. Als dat bij jou niet werkt, zou ik even langs de dealer gaan voor het nakijken van de cameraH143 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:03:
Sinds enige weken rijden we een Scenic Etech LR en ben hier zeer tevreden over veel comfort en ruimte!
Herkenbaar is ook bij mij de vertraging in de lane-keep-assist. Het duurt even wanneer je begint met rijden, maar hierna werkt het als een tierelier.H143 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:03:
Het piepje voor de snelheidsoverschrijding kun je uitzetten, maar er blijft dan nog steeds, ook bij mij, een klein piepje hoorbaar. Ik vind het niet storend, maar als je een manier vindt om dit ook uit te zetten dan hoor ik het graag.
Lijkt me inderdaad een issue met de camera. Ik gebruik de driver assist bijna altijd en heb er nooit problemen mee. Al direct na vertrek kan ik deze inschakelen, zowel op snelwegen maar ook binnen de bebouwde kom.H143 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:03:
Je moet ook je gordel dragenH143 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:03:
op snelwegen pakt hij deze vaak pas na 1 km op waarna ook het stuursymbooltje in het scherm komt te staan en ik groene lijntjes naast de auto krijg alleen buiten de snelwegen om werkt deze nagenoeg nooit ook voel ik nooit een trilling in het stuur als ik onbedoeld te ver naar de kant ga of over de lijn heen ga terwijl het trilniveau op hoog staat.
Voor mijn gevoel niet meer dan een aanpassing in de stuurbekrachtiging.madhondt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:31:
Weet iemand wat bij de Perso instellingen voor 'Rijden' wordt bedoeld met 'Voertuigdynamiek' en wat dan het verschil zou zijn tussen comfort, normaal en sport ?
Gebruik je deze dan ook binnen de bebouwde kom?Dendrowen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Ik gebruik de functie vrijwel alleen maar en deze werkt erg goed. Wat ik wel merk is dat hij pas de rijstrook oppakt als je wat meer in het midden van de rijstrook gaat rijden. Als dat bij jou niet werkt, zou ik even langs de dealer gaan voor het nakijken van de camera
Dit is qat hij dan aangeeft
:strip_exif()/f/image/jLw2U1WCzQ9d9tKfVvEZsysC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, ik gebruik hem ook binnen de bebouwde kom, al doet hij het wel beter als er belijning aanwezig is. Dat is niet overal het geval. Binnen zone 30 gebruik ik het eigenlijk nooit, tenzij ik een trage trien voor me heb die bijna tot stilstand komt bij elke drempel, maar de rijstrook pakt hij dan doorgaans niet op.H143 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:37:
[...]
Gebruik je deze dan ook binnen de bebouwde kom?
Dit is qat hij dan aangeeft
[Afbeelding]
[Afbeelding]
madhondt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:31:
Weet iemand wat bij de Perso instellingen voor 'Rijden' wordt bedoeld met 'Voertuigdynamiek' en wat dan het verschil zou zijn tussen comfort, normaal en sport ?
Dat zou me verbazen, want ik zou vermoeden dat dat dan via 'Stuurinspanning' wordt aangepast (?)Dendrowen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:32:
[...]
Voor mijn gevoel niet meer dan een aanpassing in de stuurbekrachtiging.
[ Voor 32% gewijzigd door madhondt op 17-10-2025 17:42 ]
Tja, je kunt de stuurinspanning veranderen, of de manier en snelheid waarmee dat wordt toegepast. Ophanging kan de auto niet wijzigen.madhondt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:41:
[...]
Dat zou me verbazen, want ik zou vermoeden dat dat dan via 'Stuurinspanning' wordt aangepast (?)
Hier helaas nog nooit een update. Zal voor de zoooveeeeelste keer weer eens naar dealer gaan.
De voertuigdynamiek instelling is de mate van torque vectoring. De auto zal dan de remmen op specifieke wielen gebruiken om de auto als het ware de bocht in te trekken. Dus bij een bocht naar rechts zal hij de rechterwielen iets afremmen (wellicht zelfs nog verschil tussen voor en achter) om een scherper sturend rijgedrag te geven. Het is in een Scenic vrij duidelijk merkbaar vind ik wanneer je switcht tussen de laagste stand en de hoogste stand.
Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s
Weet niet precies wat de update inhoudt maar dus zo een verbetering voor de wagen dat een dealer bezoek nodig is begrijp ik uit je woorden?Japie.G schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:13:
Hier helaas nog nooit een update. Zal voor de zoooveeeeelste keer weer eens naar dealer gaan.
Bedankt! Interessant! Nu we weten hoe het heet is daar heel veel info rond te vinden!Robo1993 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
De voertuigdynamiek instelling is de mate van torque vectoring. De auto zal dan de remmen op specifieke wielen gebruiken om de auto als het ware de bocht in te trekken. Dus bij een bocht naar rechts zal hij de rechterwielen iets afremmen (wellicht zelfs nog verschil tussen voor en achter) om een scherper sturend rijgedrag te geven. Het is in een Scenic vrij duidelijk merkbaar vind ik wanneer je switcht tussen de laagste stand en de hoogste stand.
Wat ik wel niet begrijp is waarom de mate waarin het ingrijpt nog instelbaar zou moeten zijn? Het draagt tot de stabiliteit in de bochten, is het dan niet best altijd de meest actieve stand te kiezen, waarvan ik dan zou vermoeden dat het de stand 'sport' is?
jazeker wel, buiten het feit dat de wagen gewoon moet werken wil ik de actuele laadsnelheid aan de snellader op mijn scherm kunnen zien, en wil ik dat de thuis AC lader na een pauze door wegvallen zonne energie gewoon hervat.Zjanzjak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Weet niet precies wat de update inhoudt maar dus zo een verbetering voor de wagen dat een dealer bezoek nodig is begrijp ik uit je woorden?
Ah ok, vooral het 2de dan want laadsnelheid kunnen zien in auto vind ik een nice to have. Want waar ik tot nu toe aan het snelladen ben geweest kon ik dat altijd of via de app (Tesla bijv.) of via het laadstation zelf (FastNed bijv.) zien, in de Megane heb ik dat echt nooit gemist. Maar dat het laden stopt en niet meer hervat is in mijn ogen echt wel een ding ja, kan ik mij voorstellen. Was het niet dat de wagen dan in 'deep sleep' ging als het laden voor een bepaalde tijd onderbroken werd en niet meer 'ontwaakte'?Japie.G schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:52:
jazeker wel, buiten het feit dat de wagen gewoon moet werken wil ik de actuele laadsnelheid aan de snellader op mijn scherm kunnen zien, en wil ik dat de thuis AC lader na een pauze door wegvallen zonne energie gewoon hervat.
Zonet ook een Scenic in ontvangst kunnen nemen. Ging rechtstreeks via de importeur, dus geen quality check bij afleveren. Alles plastiek zat nog over de zetels en schuimrubber op de deuren, dus dat was onhandig. En ook die "tussenstukjes" in de middenconsole ontbreken (deze zo). Die waren standaard inbegrepen, dacht ik?
Yes, but no.
Ik merkte dit laatst ook, Is er weer een voor op het lijstje bugsMuta schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:52:
Bekend probleem dat als je de geluidsinstellingen opend dat hij dan de Harman kadon instellingen pas pakt? Je hoort de audio ineens beter worden. Meer bass.
Beetje vreemd dat het openen van een menu de audio instellingen activeert?
Volgens mij niet in de "nieuwe" versie.mieJas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:25:
Zonet ook een Scenic in ontvangst kunnen nemen. Ging rechtstreeks via de importeur, dus geen quality check bij afleveren. Alles plastiek zat nog over de zetels en schuimrubber op de deuren, dus dat was onhandig. En ook die "tussenstukjes" in de middenconsole ontbreken (deze zo). Die waren standaard inbegrepen, dacht ik?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik had ze ook niet in mijn Scenic (dealer geleverd, augustus 2025).mieJas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:25:
ik had ze ook niet (levering 07-2024).zjeeraar84 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:17:
[...]
Ik had ze ook niet in mijn Scenic (dealer geleverd, augustus 2025).
Dit is een accessoire als ik me niet vergis.
Ik heb ze wel in mijn Scenic van november 2024, niet mee besteld, was wel een voorraad auto wellicht dat ze er daarom in zaten.
Gebruik ze alleen niet, liggen in het dashboard kastje
Gebruik ze alleen niet, liggen in het dashboard kastje
HeroS schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:57:
Volgens mij niet in de "nieuwe" versie.
zjeeraar84 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:17:
Ik had ze ook niet in mijn Scenic (dealer geleverd, augustus 2025).
Vreemd. Ze stonden niet op de optielijst toen ik bestelde en ik kan ze thans ook niet vinden in de online configuratorKnarfRedav schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:20:
ik had ze ook niet (levering 07-2024).
Dit is een accessoire als ik me niet vergis.
Yes, but no.
Is daar bij het 2025 model niet de nieuwe “organizer” voor de middenconsole voor terug in de plaats gekomen? Die staat namelijk minimaal de accessoirelijst.mieJas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:19:
Vreemd. Ze stonden niet op de optielijst toen ik bestelde en ik kan ze thans ook niet vinden in de online configuratorToch maar eens een dealer zoeken in de buurt.
Hier toevallig vandaag voor het eerst een update, heb de auto al meer dan een jaar. Technical platform 1.1.0 als ik het goed heb. Benieuwd of er nu nog meer door gaat komen.Japie.G schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:13:
Ik had deze donderdag ook, vrijdag succesvol geïnstalleerd.stormnl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:28:
Vandaag electromotor 3.1.1 update ontvangen en de auto heeft die met success geïnstalleerd
En het snelladen probleem heb ik nu ook
Auto heeft 12K km. Ik kan geen enkele type snellader meer gebruiken en krijg steeds na enkele minuten een 'fout in communicatie met voertuig'. Op het display in de wagen staat er enkele minuten 'controle bezig'.
Mijn ritje van België naar Hannover heeft 8u langer geduurd. Gelukkig werkt nog steeds het 'traag' laden.
Auto heeft 12K km. Ik kan geen enkele type snellader meer gebruiken en krijg steeds na enkele minuten een 'fout in communicatie met voertuig'. Op het display in de wagen staat er enkele minuten 'controle bezig'.
Mijn ritje van België naar Hannover heeft 8u langer geduurd. Gelukkig werkt nog steeds het 'traag' laden.
Weet iemand hoe ik onder het rijden kan wisselen van telefoon? Ik heb een zakelijk en prove mobiel en kan zover ik weet maar 1 toestel verbinden, hij pakt standaard mijn prive telefoon maar onder het rijden wusselen krijg ik meldingen niet toegestaan tijdens het rijden
Bij apps staat een ‘apparaatkiezer’H143 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:47:
Weet iemand hoe ik onder het rijden kan wisselen van telefoon? Ik heb een zakelijk en prove mobiel en kan zover ik weet maar 1 toestel verbinden, hij pakt standaard mijn prive telefoon maar onder het rijden wusselen krijg ik meldingen niet toegestaan tijdens het rijden
Onder het rijden zelf zeer waarschijnlijk niet. Daarvoor moet je stilstaan.H143 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:47:
Vandaag is de Scenic voor een eerste onderhoudsbeurt geweest. Ik had gevraagd om de OPD te installeren, maar bij ophalen gaf de dealer aan dat het nog niet mogelijk is bij dit model. De auto is precies een jaar oud. Toch wel een tegenvaller. Vanaf welk versie krijgen mensen deze update nu wel?
Verder waren er geen updates bijgekomen. Toen ik thuis kwam toch nog eens gecheckt voor updates en toen kwam electro motor 3.1.1 binnen.
¯\_(ツ)_/¯
Verder waren er geen updates bijgekomen. Toen ik thuis kwam toch nog eens gecheckt voor updates en toen kwam electro motor 3.1.1 binnen.
¯\_(ツ)_/¯
Sorry maar verwacht niet dat Renault hier nog moeite in gaat steken. Het is op het gebied van software duidelijk geen Tesla....MrEd79 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:03:
Vandaag is de Scenic voor een eerste onderhoudsbeurt geweest. Ik had gevraagd om de OPD te installeren, maar bij ophalen gaf de dealer aan dat het nog niet mogelijk is bij dit model. De auto is precies een jaar oud. Toch wel een tegenvaller. Vanaf welk versie krijgen mensen deze update nu wel?
Ah, je bent de eerste die ik (naast mijzelf) hiermee zie. De dealer heeft dit voor mij opgelost en ik heb de error daarna niet weer gehad. Het is een enorm ellendig klote probleem als je een eindje vanaf huis bent.tuxken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:02:
En het snelladen probleem heb ik nu ook![]()
Mijn ritje van België naar Hannover heeft 8u langer geduurd. Gelukkig werkt nog steeds het 'traag' laden.[Afbeelding]
Apparaatkiezer. Daarmee switch ik altijd van mijn prive iphone naar mijn zakelijke android en terug.H143 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:47:
Hoe?B R M schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:12:
De dealer heeft dit voor mij opgelost
Mijn auto moest er 5x voor terug naar de dealer voordat het opgelost was.B R M schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Ah, je bent de eerste die ik (naast mijzelf) hiermee zie. De dealer heeft dit voor mij opgelost en ik heb de error daarna niet weer gehad. Het is een enorm ellendig klote probleem als je een eindje vanaf huis bent.
Volgens hem met een update. Maar ik zag toen geen andere updates in het menu. Dus heel eerlijk, ik heb geen idee.
Ah, jij had het natuurlijk ook. Ik dacht dat jij net een andere melding had constant.Chaoss schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:12:
[...]
Mijn auto moest er 5x voor terug naar de dealer voordat het opgelost was.was dan ook niet op te lossen met een update.
Ik ga volgende week bij de dealer voor het fast-charge issue. Zal nog melden hoe ze het gaan oplossen. Ik rijd morgen terug naar België (600km). Het wordt een lange rit met enkel 22KW laders die ik kan gebruiken.
https://www.facebook.com/...rmalink/1694287017906310/
Ik zag toevallig net dit. Zie omschrijving. Zou dit een update zijn voor ook het fast charge issue?
Ik ben momenteel niet bij de auto, dus geen idee of ik deze update al heb.
Ik zag toevallig net dit. Zie omschrijving. Zou dit een update zijn voor ook het fast charge issue?
Ik heb een andere message op laadpaal : 'Fout in communicatie met voertuig. Probeer het opnieuw'. Op het display voertuig heb ik 'controle bezig'.B R M schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:47:
https://www.facebook.com/...rmalink/1694287017906310/
De apparaatkiezer werkt ook tijdens het rijden.RogerSch schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:02:
[...]
Onder het rijden zelf zeer waarschijnlijk niet. Daarvoor moet je stilstaan.
Heeft een van jullie al eens eerder het Mobilize Intense abonnement afgesloten?
Ik heb het eerder in augustus afgesloten om goedkoop bij Ionity te laden en daarna weer opgezegd. Nu wil ik het opnieuw afsluiten vanwege een trip naar Berlijn, maar ik zie nergens de optie meer om het af te sluiten in de Renault-app.
Ik heb het eerder in augustus afgesloten om goedkoop bij Ionity te laden en daarna weer opgezegd. Nu wil ik het opnieuw afsluiten vanwege een trip naar Berlijn, maar ik zie nergens de optie meer om het af te sluiten in de Renault-app.
Dit heb ik eerder ook gehad, je hangt dan nog in de opzegging, bij mij was het 2-3 maanden later weer “goed” ik kan inmiddels weer een nieuw abonnement nemen.Safaci schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Appie Heijn schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:04:
[...]
Dit heb ik eerder ook gehad, je hangt dan nog in de opzegging, bij mij was het 2-3 maanden later weer “goed” ik kan inmiddels weer een nieuw abonnement nemen.
Dan ga ik wel ff bij Tesla een abo afsluiten.
Edit: hmm Tesla zit inmiddels op €11,99
[ Voor 6% gewijzigd door Safaci op 23-10-2025 12:20 ]
Ik heb exact dit issue gehad, dat is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door een defecte snellader in Engeland.tuxken schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Ik heb een andere message op laadpaal : 'Fout in communicatie met voertuig. Probeer het opnieuw'. Op het display voertuig heb ik 'controle bezig'.
Auto gaat dan in een soort storing waardoor hij niet meer met snelladers communiceert.
ANWB heeft dit euvel heel snel opgelost; de foutcode wissen was voldoende.
Hij is daarna nog bij de dealer geweest, maar die konden er geen oorzaak voor vinden. Inmiddels ook weer heel wat snellaadsessies verder zonder problemen.
Vrees dat ik wat te laat ben met mijn tip, maar als je internationale pechhulp hebt; een uur of 2 wachten op de ANWB (of diens lokale evenknie) levert je alsnog een flinke tijdswinst op.
Ik heb het ook gehad in augustus. En kan het nu gewoon in de app onder 'charge pass aanbiedingen' weer activeren.Safaci schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Ik heb sinds kort dat de my Renault maar ook de Kelec app beide een verkeerd batterij percentage weergegeven. Er staat bijvoorbeeld als laatste een laadsessie tot 80% maar geeft vervolgens 90% aan. Hebben meer mensen hier last van?
Ja, had ik ook. Toevallig moest de auto voor een beurt, en daarna niet meer gehad.Cyberslak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:43:
Ik heb sinds kort dat de my Renault maar ook de Kelec app beide een verkeerd batterij percentage weergegeven. Er staat bijvoorbeeld als laatste een laadsessie tot 80% maar geeft vervolgens 90% aan. Hebben meer mensen hier last van?
Dag allemaal,
Tevreden gebruiker van een Renault Megane E-tech hier (voorlopig), maar de vraag gaat over de nieuwe Scenic van mijn schoonvader. We merken dat bij het laden hier thuis de Scenic soms stopt met laden als de thuis laadpaal (Alfen) een paar keer aan en uit geweest is. Voorbeeld: Als we laden op overschot van onze zonnepanelen, dan vindt de Megane dat prima, maar het lijkt erop dat de Scenic daar moeilijkheden mee heeft. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen?
Tevreden gebruiker van een Renault Megane E-tech hier (voorlopig), maar de vraag gaat over de nieuwe Scenic van mijn schoonvader. We merken dat bij het laden hier thuis de Scenic soms stopt met laden als de thuis laadpaal (Alfen) een paar keer aan en uit geweest is. Voorbeeld: Als we laden op overschot van onze zonnepanelen, dan vindt de Megane dat prima, maar het lijkt erop dat de Scenic daar moeilijkheden mee heeft. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen?
Niks
Ik moest toch even twee keer kijken
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - Frans comfort, Japanse garantie https://share.google/87gqa3jjdao5IfLro
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - Frans comfort, Japanse garantie https://share.google/87gqa3jjdao5IfLro
Check even de firmware versie van (ik dacht) de electrical engine. Na een update zou dat klaar moeten zijn. Is wel eerder in dit topic voorbij gekomen, anders even zoeken (op laden op zonnestroom).minitrue schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:36:
Dag allemaal,
Zoek maar eens een recente Mitsubishi Colt of ASX op.Dendrowen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:26:
Ja, Mitsubishi is goed bezig haha. Het interieur van de Eclipse Cross is een op een vergelijkbaar met de Scenic. Ook exact dezelfde opties. Het grootste verschil zit hem in de garantietermijn. Deze is bij Mitsubishi 8 jaar en bij Renault 2 jaar. Hiervoor betaal je wel wat meer, ik weet niet of dit nu meer is dan dat je bij Renault zou moeten bijbetalen voor extended garantie.Dendrowen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:26:
Maar, wanneer je zoals ik, een Renault Alpine hebt aangeschaft, valt de keuze voor de Eclipse af. Zo mooi als de Alpine kunnen ze de Eclipse niet maken
Ongeacht de uitvoering vindt ik de Eclipse minder mooi, dat exterieur is het toch net niet.
Overigens vind ik de Alpine ook niet de mooiste uitvoering, die zwarte sierlijsten meh... Ik ben nog van de tijd dat auto's met zwarte sierlijsten er juist goedkoop uitzagen en dat je voor chrome extra moest betalen
Overigens vind ik de Alpine ook niet de mooiste uitvoering, die zwarte sierlijsten meh... Ik ben nog van de tijd dat auto's met zwarte sierlijsten er juist goedkoop uitzagen en dat je voor chrome extra moest betalen
Sinds kort heb ik een probleem met de spraakherkenning van Google Maps, of beter gezegd: de spraakherkenning werkt prima (ik zie de ingesproken woorden op het scherm), maar de response van Google Maps is ALTIJD "Ik heb het niet begrepen."
Dit is ontstaan nadat ik een update ontving van Electric Engine (maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft).
Ik heb al (1) een systeem reset uitgevoerd, en zelfs (2) het systeem compleet naar de fabrieksinstellingen teruggebracht waarna ik weer moest inloggen etc etc. De dataverbinding is er, want ik zie de updates qua files in Google Maps, en ik kan ook gewoon Youtube Music gebruiken en andere apps. Bovendien kan ik 'handmatig' wel gewoon een bestemming invoeren en dan heeft Google Maps ook een dataverbinding nodig om de route te plannen. Spraakherkenning in combinatie met Google Maps werkt wel goed voor lokaal opgeslagen locaties (zoals "Hey Google, navigeer naar huis.")
Heeft iemand anders er ook last van, en mogelijk al een oplossing?
Dit is ontstaan nadat ik een update ontving van Electric Engine (maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft).
Ik heb al (1) een systeem reset uitgevoerd, en zelfs (2) het systeem compleet naar de fabrieksinstellingen teruggebracht waarna ik weer moest inloggen etc etc. De dataverbinding is er, want ik zie de updates qua files in Google Maps, en ik kan ook gewoon Youtube Music gebruiken en andere apps. Bovendien kan ik 'handmatig' wel gewoon een bestemming invoeren en dan heeft Google Maps ook een dataverbinding nodig om de route te plannen. Spraakherkenning in combinatie met Google Maps werkt wel goed voor lokaal opgeslagen locaties (zoals "Hey Google, navigeer naar huis.")
Zelfde probleem hier. Geen oplosssing.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Sinds kort heb ik een probleem met de spraakherkenning van Google Maps, of beter gezegd: de spraakherkenning werkt prima (ik zie de ingesproken woorden op het scherm), maar de response van Google Maps is ALTIJD "Ik heb het niet begrepen."
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
En ik dacht dat dat aan mij lag :-) Maar zelfde probleem dus, maar nog geen oplossing gevonden. De spraakbesturing met “Navigeer naar huis/werk” begrijpt ie overigens wel.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Zijn hier mensen bekend ermee dat er mogelijk problemen zijn met de remmen? In het bijzonder de remschoenhouders dat deze inslijten op de remschijf? Mijn schoonbroer heeft ook een Scenic E-Tech en hij merkte op rotondes dat iets aanliep. Bij de garage werd aangegeven dat er inderdaad een probleem is met een bepaalde batch maar dat daarvoor nog geen terugroepactie is. Hij moest de auto achterlaten en na een paar dagen weer ophalen. Nu heb ik vanochtend foto's gemaakt van mijn remschijven en op de linker remschijf voren zie ik ook twee groeven (kun je ook duidelijk voelen). De andere remschijven hadden dit niet.
Ik twijfel nu om hiermee naar de garage te gaan..
Ik twijfel nu om hiermee naar de garage te gaan..
Is bekend probleem, de plaatjes welke in de remklauw zitten waar de blokken overheen gaan veroorzaken dit. De plaatjes moeten vervangen worden. Bij mij staan ze nog in backorder.....
Heb ik ook last van, (nog) niks mee gedaan.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Hiermee naar de garage gaan of wachten tot de onderhoudsbeurt?drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:40:
Is bekend probleem, de plaatjes welke in de remklauw zitten waar de blokken overheen gaan veroorzaken dit. De plaatjes moeten vervangen worden. Bij mij staan ze nog in backorder.....
Ik zou de garage even bellen om te vragen of onderdeel al leverbaar is, scheelt een ritje
Nou mijn garage kennende moet ik eerst een afspraak maken waarbij ik de auto achterlaat en dan gaan zij onderzoeken of er een probleem. Daarna gaan ze pas een onderdeel bestellen en kan ik nog een keer terugkomen voor reparatie. (Zo is het in ieder geval gegaan bij de LED strip in de rechterachterdeur die kapot was....)drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:35:
Ik zou de garage even bellen om te vragen of onderdeel al leverbaar is, scheelt een ritje
Klopt had vanaf het begin al af en toe een schrapend geluid in bochten. Is verholpen door andere plaatjes.drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:40:
Wel merk ik dat met het krachtig remmen het lijkt of de schijven krom zijn. Ik voel dat de wagen schokkend remt, maar zou ook de electromotor kunnen zijn??
Gisteren met mijn zoon in een Renault 5 test gereden en deze had het niet heeft ook nu een B stand one Padel drive (heerlijk).
Al iemand een update gehad hiervoor??
Ps :mijn zoon heeft de Renault 5 gekocht, leuke auto
[ Voor 3% gewijzigd door pollekeb op 26-10-2025 09:54 ]
Shit hier werkt google aasistamt voor navigatie ook niet meer. Ging google niet stoppen met assistant om over te gaan naar Gemini? Mooi zuur, dagelijks gebruikte feature is nu dan dus dood 😵
Hi allemaal, sinds afgelopen donderdag mijn schitterende scenic in ontvangst mogen nemen 🥰. Alles is super! Alleen kon ik de app tot vandaag niet verbinden met de auto. Steeds foutmelding. Sinds vandaag mail van orange dat de gratis 3GB Databundel is geactiveerd. Ineens maakt de app sindsdien verbinding met de auto en zie ik eindelijk alles. M’n vraag is nu: het kan toch niet zo zijn dat er een actief internetabonnement nodig is voor de app verbinding??:strip_exif()/f/image/GPv5hAW1dQq8FNyd2HgCX3Ue.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPv5hAW1dQq8FNyd2HgCX3Ue.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie auto, gefeliciteerd!dbibouh schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:09:
Hi allemaal, sinds afgelopen donderdag mijn schitterende scenic in ontvangst mogen nemen 🥰. Alles is super! Alleen kon ik de app tot vandaag niet verbinden met de auto. Steeds foutmelding. Sinds vandaag mail van orange dat de gratis 3GB Databundel is geactiveerd. Ineens maakt de app sindsdien verbinding met de auto en zie ik eindelijk alles. M’n vraag is nu: het kan toch niet zo zijn dat er een actief internetabonnement nodig is voor de app verbinding??[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, je hebt geen actief internetabonnement nodig om de app te gebruiken.
En nee, er is geen voice command voor de solarbay.
Klopt. Zelfs andere vragen aan bijvoorbeeld Google Assistant (Hey Google, wat is het weer morgen? of Hey Google, wat is het laatste nieuws?) werken prima. Gewoon het weerbericht en het laatste nieuws van Radio 538.rdebruijn schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:51:
[...]
En ik dacht dat dat aan mij lag :-) Maar zelfde probleem dus, maar nog geen oplossing gevonden. De spraakbesturing met “Navigeer naar huis/werk” begrijpt ie overigens wel.
Een troost dat anderen er ook last van hebben, want dan wordt het misschien wel een dezer dagen gefixt.
Allemachtig, je hebt gelijk!Japie.G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:30:
Shit hier werkt google aasistamt voor navigatie ook niet meer. Ging google niet stoppen met assistant om over te gaan naar Gemini? Mooi zuur, dagelijks gebruikte feature is nu dan dus dood 😵
Google heeft aangekondigd dat de Google Assistant geleidelijk wordt uitgefaseerd en dat de nieuwe AI‑assistent Gemini haar plek zal innemen. In de komende maanden wordt Gemini uitgerold op smartphones en daarna op tablets, auto's, koptelefoons, smartwatches, tv’s, slimme speakers en displays. De klassieke Google Assistant blijft voorlopig nog wel werken, maar zal later dit jaar niet meer beschikbaar zijn voor nieuwe installaties en uiteindelijk van de meeste apparaten verdwijnen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat het gewoon, zonder meteen een vervanging, wordt uitgeschakeld. Temeer Google Assistant gewoon nog werkt voor andere spraakopdrachten dan voor Google Maps (zoals opvragen nieuws, weerbericht etcetera).
Bij mij is linksvoor ook iets vervangen om die reden. Ik heb daarvoor een weekje in de Renault 5 gereden. maar stand B van de 5 is ongeveer het zelfde als je met de Scenic in de hoogste stand regeneratie heb staan. en D stand zit je ongeveer op de laatste stand.pollekeb schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Klopt had vanaf het begin al af en toe een schrapend geluid in bochten. Is verholpen door andere plaatjes.
Wel merk ik dat met het krachtig remmen het lijkt of de schijven krom zijn. Ik voel dat de wagen schokkend remt, maar zou ook de electromotor kunnen zijn??
Gisteren met mijn zoon in een Renault 5 test gereden en deze had het niet heeft ook nu een B stand one Padel drive (heerlijk).
Al iemand een update gehad hiervoor??
Ps :mijn zoon heeft de Renault 5 gekocht, leuke auto
(ik heb een Scenic met 4 standen flippers iig). B stand remde bij mij namelijk ook niet tot stilstand.
Wel viel het mij op dat het rempedaal van mijn Scenic een heel stuk lichter was dan bij een renault 5. Ik kan hem bij de Scenic helemaal intrappen voor hard remmen terwijl die bij de Renault 5 na 2 cm indrukken (wat zwaarder gaat) al op de max zit.
:strip_exif()/f/image/hQHgspEtvHlPi4ckNLZxf4NW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eu6uNESW9449nSRJst7oL4nV.jpg?f=fotoalbum_large)