Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:10
Gisteren mijn Scenic bij de dealer neergezet voor de wissel van het bestuurdersportier onder garantie. Heb gelijk even gevraagd naar de OPD update aangezien hij er toch 3 dagen moest logeren.
Het boeit me niet heel erg, maar als het er is mag hij het van mij erop zetten. Is voor mijn model (half 2024) nog niet beschikbaar. Ze kunnen dat in de computer checken aan de hand van je kenteken of de update beschikbaar is.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-12 13:58
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:34:
[...]

Wellicht nog een keer mijn 2e zin nalezen dan wordt het wat duidelijker want je herhaalt juist ook de dingen die ik aanhaal en waarvan ik al op de hoogte ben 😉
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:19:
[...]

Ik rij al bijna 3 jaar electrisch en dit is m'n 2e ev en ben me ervan bewust over de range.
Maar een auto die af fabriek nieuw geleverd wordt op de trailer zou toch eerder dichter bij de opgegeven range moeten zitten met volle accu want er is nog geen "rijstijl" waar rekening mee gehouden moet worden (behalve de testroutine van de fabriek)
Je auto haalt op een trailer de kilometers ook :+
Het opgegeven verbruik af fabriek is toch juist goed. Dat is wat je kan verwachten als je onder ideale temperatuur, snelheid wind etc zou rijden haalbaar is.
Echter rij jij dus niet 100% met ideale snelheid, temperatuur etc en past hij je werkelijke bereik op basis van 100% aan.
Als ik mijne resette gaf hij 430 aan, dat is meen ik ook wat toen als WLTP opgegeven is.
Bij mij geeft hij nu bij 100% 350km aan en dat komt ook overeen met mijn gemiddelde verbruik.
gemiddeld verbruik: 17.4kW/100km
bereik 60kW= (100/17.4*60) 344km

Daarnaast geeft hij ook je range aan afhankelijk van stad/snelweg (foto van interweb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYrxjDOZofTVbQhjHV5qefCnRSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yesHMZCuQZF5mdb9FQRsrqoQ.webp?f=fotoalbum_large

Het is mij onduidelijk wat jij nou verwacht te zien qua range in jouw auto?

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-12 11:31
bleufred1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:44:
[...]

[...]

Je auto haalt op een trailer de kilometers ook :+
Het opgegeven verbruik af fabriek is toch juist goed. Dat is wat je kan verwachten als je onder ideale temperatuur, snelheid wind etc zou rijden haalbaar is.
Echter rij jij dus niet 100% met ideale snelheid, temperatuur etc en past hij je werkelijke bereik op basis van 100% aan.
Als ik mijne resette gaf hij 430 aan, dat is meen ik ook wat toen als WLTP opgegeven is.
Bij mij geeft hij nu bij 100% 350km aan en dat komt ook overeen met mijn gemiddelde verbruik.
gemiddeld verbruik: 17.4kW/100km
bereik 60kW= (100/17.4*60) 344km

Daarnaast geeft hij ook je range aan afhankelijk van stad/snelweg (foto van interweb):
[Afbeelding]

Het is mij onduidelijk wat jij nou verwacht te zien qua range in jouw auto?
Trailer voor transport naar de dealer toe natuurlijk.
Maar anyway het lijkt mij handiger om de wltp range te tonen en daarna aan de hand van je rijgedrag dit aan te passen tijdens de rit (doen meer merken o.a. ford en opel)

Kijk als je iets gewend bent wat bij andere merken anders gaat en nu bij deze renault weer anders is dan oogt dat wat raar.

[ Voor 4% gewijzigd door Technics SA-DA8 op 27-11-2025 12:32 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06
In de Model 3 kon je kiezen, WLTP km of batterij percentage resterend. Die stond bij mij nooit op WLTP, want dat klopte alleen in het voorjaar/begin zomer.
Momenteel geeft mijn Kia ook niet volledige range aan omdat het koud is, maar hij schat wel aardig accuraat hoever hij kan komen.

WLTP vasthouden betekent elke dag de consument confronteren met sterk schommelende cijfers, wat steeds opnieuw teleurstelt. Daarom kiezen meer merken voor een realistisch nummer, lijkt me.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08
Ik heb android auto voor spotify en iedere keer als ik instap schakelt het scherm ongewenst naar android auto en zet google maps voor. Ik moet iedere keer op het huisje linksboven drukken om de google maps van de scenic te gebruiken. Ik heb me wezenloos gezocht maar geen instelling gevonden om te verhinderen dat hij schakelt naar google maps van android auto... Iemand een suggestie?

• flipflap123
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:16
aard01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:59:
Ik heb android auto voor spotify en iedere keer als ik instap schakelt het scherm ongewenst naar android auto en zet google maps voor. Ik moet iedere keer op het huisje linksboven drukken om de google maps van de scenic te gebruiken. Ik heb me wezenloos gezocht maar geen instelling gevonden om te verhinderen dat hij schakelt naar google maps van android auto... Iemand een suggestie?
Herkenbaar. Heb regelmatig de verkeerde navigatie zitten instellen. Voor mij is de "oplossing" om flitsmeister als navigatie op android auto te zetten. Dan zie je het meteen. Maar verder helaas geen setting die het voorkomt.

• kakaa
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:28
Check android auto app instellingen op je telefoon of desnoods de app uitschakelen. Sindsdien heb ik geen last meer.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50

Nemean

3:16

ralphbaas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
Elke auto dat ik heb gereden heeft ghost breaking.
Vind ik dat erg... nee

Ik heb liever dat die een paar keer remt zonder dat het nodig is.
Dan 1 keer niet remt terwijl het wel nodig is.
Ik heb hiervoor een Kia Proceed gehad (handgeschakeld en zonder ACC) en die heeft gelukkig nooit dit soort fratsen uitgehaald. Heel eerlijk: ik begin die auto steeds meer te missen door deze ghost braking.

Ik heb inmiddels al een paar keer gehad dat een achterligger begon te seinen omdat mijn auto plotseling remde. Vandaag nog terwijl ik net iemand had ingehaald en er verder niemand voor me reed. Ik ben vooral bang dat er een keer een onoplettende bestuurder in mijn achterkant zit en met twee kleine kindjes en een zwangere vrouw vind ik dit geen prettig idee.

Daarnaast voelt het soms alsof het een kwestie van tijd is voordat ik op een dashcam-video beland met deze auto.
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:32:
[...]
Hoe hard reed je dan?
Ergens houdt het natuurlijk op. Kijk als ik met 486 km per seconde (ik overdrijf but you get the point) op een file inrijd, sja, dat gaat de acc niet redden. Ik vind de acc een zegen, de ghostbreaks af en toe neem ik voor lief.
Ik ga er alleen nooit van uit dat de auto zelf kan rijden dus mijn voet zweeft altijd boven de pedalen zodat ik kan ingrijpen, accelereren bij ghostbreak, en remmen als ik voor mij zie dat in de verte iedereen op zijn rem gaat staan. Bij file rijden gaat de acc weer aan, die korte stopjes en weer gaan kan de acc makkelijk aan.
Het gebeurt bij verschillende snelheden. Ik heb al van alles geprobeerd, maar er is tot op heden geen punt waar ik kan zeggen hier komt het door.

Het gebeurt wanneer ik iemand inhaal (zoals hierboven beschreven), maar ook wanneer ik gewoon 100 km/h rij op de A29 met bijna geen verkeer om me heen, niemand voor me en niemand achter me. Geen schaduwen op de weg, geen vogels, geen rare objecten of een viaduct. Niets..

Ook bij 130 km/h komt het voor overigens (uiteraard wanneer deze snelheden toegestaan zijn en ik wou het toch uitsluiten), en het varieert van een klein remmetje tot echt stevig hard remmen. Het is dus niet één specifieke situatie waarin het gebeurd.

Iedereen ervaart het natuurlijk anders, voor mij is het in ieder geval geen fijne ervaring.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06
Vervelend. Het grote verschil is dat de kia proceed radar gebaseerde acc heeft en vrijwel al deze nieuwe auto's camera's erbij gebruiken. Dat is een stuk foutgevoeliger.

Probeer regelmatig even alle camera's voorzichtig met een enorm zacht doekje schoon te houden, dat kan helpen. Vanwege mogelijke coating alleen met water ipv schoonmaakmiddelen.

Gelukkig kan het wel verbeteren met updates.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:17
Nemean schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:10:
Het gebeurt wanneer ik iemand inhaal (zoals hierboven beschreven), maar ook wanneer ik gewoon 100 km/h rij op de A29 met bijna geen verkeer om me heen, niemand voor me en niemand achter me. Geen schaduwen op de weg, geen vogels, geen rare objecten of een viaduct.
Grappige is dat ik het op de A29 (Bergen op Zoom richting Rotterdam) ook wel eens had met mijn vorige wagen, de Renault Megane E Tech, er waren een aantal punten op die weg waar hij soms steevast even inhield, niet bruusk, maar toch even. 1 punt kan ik mij nog heugen, een km of 4 a 5 na de Haringvlietbrug, dus na afslag Numansdorp en een een kleine kilometer ofzo voor de bocht waar de parkeerplaats is.
Dat is dus niet verklaarbaar, maar soms is het wel verklaarbaar.
Wat mij overigens totaal niet boeit, het gebeurt, bij veelal elke nieuwe wagen met acc uitgerust. Bij het ene merk wat vaker dan het andere met een paar uitzonderingen dat het bijna niet gebeurt.

Ik blijf er wel bij dat het ophoudt op een gegeven moment, met 100 per uur aankomen op een stilstaande file die niet goed opgemerkt wordt door de bestuurder is er zo 1.

En dit;
Nemean schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:10:
Iedereen ervaart het natuurlijk anders, voor mij is het in ieder geval geen fijne ervaring.
De ervaring, beleving, is het ook vaak. In sommige topics hier op Tweakers (maar ook op diverse facebook-groepen (ik lees nogal veel aangaande ev's)) wordt het bijna beschreven alsof ze met rokende banden tot stilstand komen, terwijl de maximale vertraging gewoon Europees gereguleerd is.

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:56
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem op de linkerbaan.

Kon gelukkig overrulen door meteen gas in te stampen aangezien er geen auto voor me reed.

Wel een boze motorrijder achter me.

• Zjanzjak
Jelloz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:58:
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem op de linkerbaan.

Kon gelukkig overrulen door meteen gas in te stampen aangezien er geen auto voor me reed.

Zie de post van mij boven je.
Dus ik verbeter je even;
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem de auto remde volgens de maximale toegestane vertraging wat Europees gereguleerd is
En dit;
Ik haal hier zo mijn schouders op, dan zat hij simpelweg te dicht achter je.
Het is niet voor niets dat je meters en meters tussenafstand hebt bij normaal rijdend verkeer met de acc aan.
Als ik de acc eens niet aan heb, of in een andere auto rijd die geen acc heeft, dan tracht ik ook die afstand in acht te nemen. Ik ga er namelijk vanuit dat de auto voor mij de acc aan heeft en naast dat ik voldoende afstand hou word ik ook niet boos als plots, om niets, de remlichten voor mij aan gaan. ;)

• B R M
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:23:
[...]

Grappige is dat ik het op de A29 (Bergen op Zoom richting Rotterdam) ook wel eens had met mijn vorige wagen, de Renault Megane E Tech, er waren een aantal punten op die weg waar hij soms steevast even inhield, niet bruusk, maar toch even. 1 punt kan ik mij nog heugen, een km of 4 a 5 na de Haringvlietbrug, dus na afslag Numansdorp en een een kleine kilometer ofzo voor de bocht waar de parkeerplaats is.
Dat is dus niet verklaarbaar, maar soms is het wel verklaarbaar.
Wat mij overigens totaal niet boeit, het gebeurt, bij veelal elke nieuwe wagen met acc uitgerust. Bij het ene merk wat vaker dan het andere met een paar uitzonderingen dat het bijna niet gebeurt.

Ik blijf er wel bij dat het ophoudt op een gegeven moment, met 100 per uur aankomen op een stilstaande file die niet goed opgemerkt wordt door de bestuurder is er zo 1.

En dit;

[...]

De ervaring, beleving, is het ook vaak. In sommige topics hier op Tweakers (maar ook op diverse facebook-groepen (ik lees nogal veel aangaande ev's)) wordt het bijna beschreven alsof ze met rokende banden tot stilstand komen, terwijl de maximale vertraging gewoon Europees gereguleerd is.
Zoals laatst al gepost, dit is hoe mijn ghost brake verloopt. Even een geluid en je voelt hem even remmen. Met minimale snelheidsafname. Het valt allemaal wel mee imo

[ Voor 5% gewijzigd door B R M op 28-11-2025 13:46 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20
Brake

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

Japie.G

Colour Classic

B R M schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:43:
[...]

Zoals laatst al gepost, dit is hoe mijn ghost brake verloopt. Even een geluid en je voelt hem even remmen. Met minimale snelheidsafname. Het valt allemaal wel mee imo
[YouTube: Renault Scenic E-tech goast break / phantom break]
Heb je een foto hoe je deze dashcam hebt zitten?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• B R M
Japie.G schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:53:
[...]

Heb je een foto hoe je deze dashcam hebt zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oO77fc66aRHaOfGlDOO61a1j-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDXrT0QMCpT0Zuiv4uJa5svC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQJQ_0P6G3Fd2FymcUGce61H-VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I35uerEBslDgj5zgEA1fy3Np.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05845EXMR8_02PBdHrTD6d1aHiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB8NphlPRlbeAnxjgiuvP71W.jpg?f=fotoalbum_large
Niet zichtbaar vanaf mijn zitpositie
Ik wil alleen nog een keer een andere transparante sticker op het raam plakken zonder bubbels. Maar dat blijft er telkens bij.

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-12 19:09
B R M schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet zichtbaar vanaf mijn zitpositie
Ik wil alleen nog een keer een andere transparante sticker op het raam plakken zonder bubbels. Maar dat blijft er telkens bij.
Hoe heb je dit verder aangesloten? Waar lopen die kabels heen?

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:14
nazdrovje schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:02:
[...]

Hoe heb je dit verder aangesloten? Waar lopen die kabels heen?
Ik heb hem ook daar. De kabels lopen via de camera-behuizing op het voorraam, door het plafond naar de bijrijderskant, en dan naar beneden langs de stijl achter de afwerk kappen langs. Daarna ver naar voren net onder het dashboardkastje.

• B R M
Yes hier ook. En heb ook een achter camera. Die kabel loopt van de voorcamera via de bovenkant deurstijlen en via kabel rubber in de kofferbak.

• Technics SA-DA8
Sinds 1,5 week de scenic in gebruik en al zeker iets van 7-8x het volgende meegemaakt.
Tijdens het rijden is het volume van de radio/muziek ineens een heel stuk zachter en bijna niet meer te horen.Schakelen tussen verschillende bronnen en het wijzigen van snelheidsafhankelijke volume haalt niks uit.
Het volume wat je normaal gesproken op stand 8 hoort is dan vergelijkbaar met stand 35 ongeveer.
Net alsof iets anders ervoor zorgt dat het geluid zwaar gedempt wordt maar niet meer terug naar het normale volume komt.
Iemand dit al meegemaakt of een oplossing ervoor?
En anders binnenkort naar de dealer.

• Dendrowen
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:05:
Sinds 1,5 week de scenic in gebruik en al zeker iets van 7-8x het volgende meegemaakt.
Tijdens het rijden is het volume van de radio/muziek ineens een heel stuk zachter en bijna niet meer te horen.Schakelen tussen verschillende bronnen en het wijzigen van snelheidsafhankelijke volume haalt niks uit.
Het volume wat je normaal gesproken op stand 8 hoort is dan vergelijkbaar met stand 35 ongeveer.
Net alsof iets anders ervoor zorgt dat het geluid zwaar gedempt wordt maar niet meer terug naar het normale volume komt.
Geen last van gehad, maar 99% van deze problemen kunnen worden opgelost met een reset van het mediasysteem.

Druk de aan/uit knop rechts van het scherm in tot hij opnieuw start.

• Technics SA-DA8
Dendrowen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:06:
[...]

Geen last van gehad, maar 99% van deze problemen kunnen worden opgelost met een reset van het mediasysteem.

Druk de aan/uit knop rechts van het scherm in tot hij opnieuw start.
Goeie tip ik zal dat de volgende keer eens proberen.
Had het mediasysteem al eens naar fabrieksherstel gedaan.

• RogerSch
  • Laatst online: 22:04
Ontkoppel je telefoon eens volledig en ga dan eens rijden en kijk of het probleem dan ook optreedt.

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb dit ook af en toe met de volgende combinatie:

- Ik nader een vaste flitspaal.
- Google maps in de auto geeft een deuntje (het systeem verzacht het volume van de muziek die ik dan aan het afspelen ben)
- ik heb ook Flitsmeister draaien via CarPlay
- Flitsmeister is vaak iets later met dezelfde melding maar verlaagt ook de volume
- als beide vlak op elkaar zitten blijft de muziek op de zachte stand staan en pas als Google maps weer een melding geeft wordt het volume verhoogd

• robinL6
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:46
Herkenbaar. Bij mij op te lossen door één keer op de knop van voice command te drukken, dan hersteld het gek genoeg weer. Dus alleen dat je Android auto gaat luisteren, en dan weer op de knop drukken voordat je iets gezegd hebt. Heel vreemd, maar hierdoor wel minimaal nog last van tegenwoordig, al zou ik ook liever de oorzaak geheel zien verdwijnen.

[ Voor 12% gewijzigd door robinL6 op 03-12-2025 12:55 ]

• thenabster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-12 15:26
Ik ga begin volgend jaar naar oostenrijk met de scenic en ik was benieuwd of, en hoe, je kan selecteren welke snelladers je wel en niet wilt? ik zie wel instellingen voor een betaalmethode maar dat lijkt me toch wat anders. Zo zou ik in Nederland graag instellen dat Tesla niet meegenomen wordt (kan daar niet met de pas van de zaak betalen) en in het buitenland bij voorkeur via Ionity vanwege de lage kosten daar per kw/h met de Mobilize charge pass

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:50
thenabster schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
Ik ga begin volgend jaar naar oostenrijk met de scenic en ik was benieuwd of, en hoe, je kan selecteren welke snelladers je wel en niet wilt? ik zie wel instellingen voor een betaalmethode maar dat lijkt me toch wat anders. Zo zou ik in Nederland graag instellen dat Tesla niet meegenomen wordt (kan daar niet met de pas van de zaak betalen) en in het buitenland bij voorkeur via Ionity vanwege de lage kosten daar per kw/h met de Mobilize charge pass
Ja, dat kun je gewoon instellen in google maps. Je kunt aanvinken welke aanbieders wel of niet meegenomen worden in de routeberekening.

• thenabster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-12 15:26
Waar in google maps stel je dat in? In het voertuig in de google maps navigatie bij instellingen is alleen een instelling "EV-Betalingsfilters". Hier krijg je een hele lijst met laadpas aanbieders. Daar staat Tesla bijvoorbeeld niet tussen maar iets als een MoveMove wel. Bij zoeken kan je wel laapalen selecteren maar de filters daar zijn alleen 3 opties voor de snelheid van je lader en en stekkertype. Beide doen dus niet wat ik lijk te zoeken

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:47
thenabster schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:31:
Waar in google maps stel je dat in? In het voertuig in de google maps navigatie bij instellingen is alleen een instelling "EV-Betalingsfilters". Hier krijg je een hele lijst met laadpas aanbieders. Daar staat Tesla bijvoorbeeld niet tussen maar iets als een MoveMove wel. Bij zoeken kan je wel laapalen selecteren maar de filters daar zijn alleen 3 opties voor de snelheid van je lader en en stekkertype. Beide doen dus niet wat ik lijk te zoeken
Eerst een bestemming in de navigatie laden. Op de eerste geplande snellader drukken en dan bovenin op het icoontje met pasje/bliksemtekentje. Hier krijg je een enorme lijst met merken, o.a. ook Tesla supercharger.
Daar even selecteren wat je wilt. Weet niet of hij gelijk de laadstops aanpast, zo niet even afsluiten en opnieuw invoeren. Filter behoudt hij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OnGriaOGdftKYQzrVhBKr2T_5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZ6OwDrkpNjd76hhZZDIIy3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: kan ook direct via instellingen, stuk naar beneden scrollen en dan zie je ook Tesla Supercharger staan.

[ Voor 4% gewijzigd door TopOne01 op 03-12-2025 14:37 ]

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
- Google maps in de auto geeft een deuntje (het systeem verzacht het volume van de muziek die ik dan aan het afspelen ben)
Vind niet snel iets irritant.... maar dat... staat nu mooi uit dus.

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:09
Zjanzjak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:15:
[...]

Vind niet snel iets irritant.... maar dat... staat nu mooi uit dus.
Hoe heb je dat uitgezet?

• Technics SA-DA8
robinL6 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:53:
[...]

Herkenbaar. Bij mij op te lossen door één keer op de knop van voice command te drukken, dan hersteld het gek genoeg weer. Dus alleen dat je Android auto gaat luisteren, en dan weer op de knop drukken voordat je iets gezegd hebt. Heel vreemd, maar hierdoor wel minimaal nog last van tegenwoordig, al zou ik ook liever de oorzaak geheel zien verdwijnen.
Thanks ik ga dat de volgende keer gelijk uitproberen want het is best vervelend als de radio/muziek op staat.

• Zjanzjak
Rijondersteuning - Comfort - en dan 'Geef risicovolle gebieden weer' (of zoiets) uitzetten.

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
Hier een E-tech Techno van begin september '24, bij onderhoud in september dit jaar was de update voor OPD nog niet beschikbaar, maar gisteren is de update geïnstalleerd. Pas 10km mee gereden, maar ik vind het prima werken.

Breng je auto wel met volle batterij naar de dealer, anders moeten ze de auto eerst opladen voor ze de update doen. Mijn dealer heeft geen snellader dus het paste uiteindelijk maar net in de beschikbare tijd.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57
sugarcube schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:23:
[...]

Als je winterbanden oplegt type 3pmsf, heb je in frankrijk alvast geen sneeuwkettingen nodig. (Voor zwitserland/oostenrijk geen idee). Michelin heeft sneeuwkettingen in composiet, lijken me gemakkelijker, maar ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.
Dit klopt volgens mij niet. Ongeacht welke winterbanden en keurmerken is er, ook in Frankrijk, nog altijd wel de plicht om ze op bepaalde plekken (aangegeven met borden) op z'n minst in je kofferbak te hebben. Zou ook wat zijn, want ook met de beste winterbanden kom je op een wat steilere weg echt niet omhoog zonder sneeuwkettingen. Zeker niet uit stilstand.

(Oude reactie, zie ik. Ik zat niet op de laatste pagina van het topic te lezen 8)7 .)

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 04-12-2025 12:51 ]

• KnarfRedav
  • Laatst online: 05-12 09:52
Goedemiddag,

Afgelopen dinsdag de 2e onderhouds beurt laten uitvoeren (60.000 km). Meteen gevraagd bij de dealer of OPD voor mijn auto beschikbaar was. En dat was het!
Betreft een Alpine van juli 2024.

• B R M
De USB-c poort aan de voorzijde, bestuurderskant lijkt er ineens mee opgehouden. Passagierskant werkt nog prima. Meer mensen dat al tegengekomen?

• KnarfRedav
  • Laatst online: 05-12 09:52
rdebruijn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:48:
[...]

Mijn Scenic is van augustus 2024 en die is vandaag bij de garage geweest voor onderhoud. Een update voor OPD wisten ze niets van en zou er voorlopig ook nog niet aankomen… (de vergelijking werd al gemaakt met de ooit beloofde OPD voor de Megane e-tech)
Hoi, zie mijn melding verderop in het forum. OPD kan geinstalleerd worden.

• RogerSch
Klopt mijn Scenic is van juni 2024 (1e ten naam stelling december 2024) en bij mijn eerste beurt in december word OPD update uitgevoerd.

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik word toch een beetje strontziek van de connectiviteit in de Scenic. Sinds de laatste update verbreekt de WiFi-verbinding met mijn iPhone steeds. Dit weer werkend krijgen tijdens het rijden is een pain in the ass.

De status van de verbinding gaat steeds van “Opgeslagen” naar “IP-adres zoeken”..en weer terug. Hotspot op de iPhone uit- en aanzetten helpt heel soms.

Ervaren meer mensen dit?

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12 10:03
Safaci schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:08:
Ik word toch een beetje strontziek van de connectiviteit in de Scenic. Sinds de laatste update verbreekt de WiFi-verbinding met mijn iPhone steeds. Dit weer werkend krijgen tijdens het rijden is een pain in the ass.

De status van de verbinding gaat steeds van “Opgeslagen” naar “IP-adres zoeken”..en weer terug. Hotspot op de iPhone uit- en aanzetten helpt heel soms.

Ervaren meer mensen dit?
Zelfde hier met iPhone. Ook nog geen goede oplossing gevonden.

• AJO2024
RogerSch schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:48:
Klopt mijn Scenic is van juni 2024 (1e ten naam stelling december 2024) en bij mijn eerste beurt in december word OPD update uitgevoerd.
Welke dealer is dit?

• AJO2024
KnarfRedav schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:52:
[...]

Hoi, zie mijn melding verderop in het forum. OPD kan geinstalleerd worden.
Welke dealer is dit?

• AJO2024
Fasthook schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:30:
Hier een E-tech Techno van begin september '24, bij onderhoud in september dit jaar was de update voor OPD nog niet beschikbaar, maar gisteren is de update geïnstalleerd. Pas 10km mee gereden, maar ik vind het prima werken.

Breng je auto wel met volle batterij naar de dealer, anders moeten ze de auto eerst opladen voor ze de update doen. Mijn dealer heeft geen snellader dus het paste uiteindelijk maar net in de beschikbare tijd.
Welke dealer is dit?

Ben even benieuwd, want mijn dealer Terwolde geeft aan dat ze slechte ervaring met de update hebben en deze dus niet uitvoeren.

• B R M
Safaci schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:08:

Ervaren meer mensen dit?
Heb je beide devices al eens een reboot gegeven ?

• RogerSch
Hedin Sittard

• Wouter!
Mijn Scenic is in Nederland aangekomen en staat op kenteken! *O* De bijtelling is dus veiliggesteld :Y)
Hij komt komende week bij de dealer en dan nemen ze contact op om de aflevering te plannen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

Japie.G

Colour Classic

AJO2024 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:31:
[...]

Welke dealer is dit?

Ben even benieuwd, want mijn dealer Terwolde geeft aan dat ze slechte ervaring met de update hebben en deze dus niet uitvoeren.
Ik ga het maar eens een keer openbaar noemen ipv via pb’s etc. Heb hele slechte ervaringen met Terwolde en updates in het algemeen. Helemaal klaar mee. Al bijna 3 jaar gekloot (begon met megane en nu met scenic). Nog steeds 0,0 opgelost. Ga binnenkort een finale poging doen bij een andere dealer. Hopelijk wil die helpen (binnen fabrieksgarantie, auto prive gekocht bij Terwolde (helaas)). Begin namelijk sterk de indruk te krijgen dat het niet oplossen van de problemen aan de dealer ligt en niet aan Renault.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• sugarcube
  • Laatst online: 11-12 01:11
Wouter! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:42:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Ongeacht welke winterbanden en keurmerken is er, ook in Frankrijk, nog altijd wel de plicht om ze op bepaalde plekken (aangegeven met borden) op z'n minst in je kofferbak te hebben. Zou ook wat zijn, want ook met de beste winterbanden kom je op een wat steilere weg echt niet omhoog zonder sneeuwkettingen. Zeker niet uit stilstand.

(Oude reactie, zie ik. Ik zat niet op de laatste pagina van het topic te lezen 8)7 .)
Damned - ik had het nog zo nagezien 8)7 . Je hebt gelijk. Ik ben die situatie zelf nog niet tegengekomen maar er bestaat blijkbaar in FR een verkeersbord (B26), en als daar ook nog de tekst bij staat "Chaînes à neige obligatoires" moet je sneeuwkettingen niet alleen bij hebben, maar effectief ook opleggen. B26 zonder die tekst (en alle andere situaties) dan zou 3PMSF nog steeds voldoende zijn.

Bedankt voor de correctie, maar nu doe je me twijfelen of ik alsnog sneeuwkettingen moet gaan aanschaffen voor de Scenic.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:40
Weet iemand hoeveel kg het dak van de renault scenic mag dragen in stilstand. Wij willen eigenlijk op vakantie naar Zweden met een daktent, maar je hebt het al snel over een gewicht van 2 a 300kg op de dakdragers. Kan het zo snel niet terugvinden in de documentatie, tenminste, dat vermoeden heb ik. Kan mij niet voorstellend dat het ook in stilstand max 50kg is.

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:25
Goedenavond,
Heb de auto weer terug nadat de achterklep niet meer open ging na een raar geluid met het sluiten.
Weet niet precies wat het probleem is geweest maar het is opgelost ook de achter parkeersensoren doen het weer 😀.
Heb alleen al een krakend geluid rechtsachter waar ik niet precies weet waar het vandaan komt (schokdemper?)
Ook kan ik al een tijdje mijn route in Maps niet meer naar de auto sturen, althans ik zie deze niet meer in mijn auto! Iemand een oplossing ben ingelogd met mijn gmail account

• Dendrowen
pollekeb schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:13:
Goedenavond,
Heb de auto weer terug nadat de achterklep niet meer open ging na een raar geluid met het sluiten.
Weet niet precies wat het probleem is geweest maar het is opgelost ook de achter parkeersensoren doen het weer 😀.
Heb alleen al een krakend geluid rechtsachter waar ik niet precies weet waar het vandaan komt (schokdemper?)
Ook kan ik al een tijdje mijn route in Maps niet meer naar de auto sturen, althans ik zie deze niet meer in mijn auto! Iemand een oplossing ben ingelogd met mijn gmail account
Ik had dit twee weken terug ook. Gek genoeg ook rechts achter. Ze hebben het bij de dealer allemaal weer netjes gesmeerd onder garantie.

• MrEd79
Goedenavond,
Ik zie mijn auto ook niet meer in Google Maps. Ook nog niet kunnen oplossen.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:45
Goedenavond,
@MrEd79 Dit speelt in alle AAOS auto's. De oplossing staat in het XC40 topic:
Marko72 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
AJO2024 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:31:
[...]

Welke dealer is dit?

Zeeuw&Zeeuw Naaldwijk. Inmiddels zo'n 400km gereden met de update en geen klachten.

• Wouter!
sugarcube schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:52:
[...]

Damned - ik had het nog zo nagezien 8)7 . Je hebt gelijk. Ik ben die situatie zelf nog niet tegengekomen maar er bestaat blijkbaar in FR een verkeersbord (B26), en als daar ook nog de tekst bij staat "Chaînes à neige obligatoires" moet je sneeuwkettingen niet alleen bij hebben, maar effectief ook opleggen. B26 zonder die tekst (en alle andere situaties) dan zou 3PMSF nog steeds voldoende zijn.

Bedankt voor de correctie, maar nu doe je me twijfelen of ik alsnog sneeuwkettingen moet gaan aanschaffen voor de Scenic.
Volgens mij is het precies andersom. Alleen bij bord B26 i.c.m. "pneus neige admis" kun je met alleen winterbanden volstaan (max. 50km/u). In alle andere gevallen van bord B26 moet je sneeuwkettingen gebruiken. (bron)

Het wordt me trouwens nergens helemaal duidelijk of je ze ook niet bij je hoeft te hebben. Ik lees alleen dat je bij B26 i.c.m. "pneus neige admis" ze niet hoeft te gebruiken als je winterbanden met het juiste keurmerk hebt. Het suggereert eigenlijk dat je verplicht sneeuwkettingen om moet leggen als je niet de juiste banden hebt. Ik weet niet hoeveel dat gebeurt want in de praktijk doen veel mensen het pas als ze geen grip meer hebben.

Persoonlijk zou ik altijd zorgen dat ik sneeuwkettingen bij me heb als ik in de winter naar de Alpen ga, ongeacht de borden. Op het eerste beste lullige heuveltje kun je stil komen te staan als de weg niet schoon is (verse of juist platgereden sneeuw, aanvriezen e.d.).

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter! op 08-12-2025 12:05 ]

• MrEd79
guido66 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:58:
[...]

@MrEd79 Dit speelt in alle AAOS auto's. De oplossing staat in het XC40 topic:
Marko72 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Nice! Opgelost. Bedankt voor de tip!
Waarom dat soort instellingen dan ineens weer verdwijnen? Oh well.

• B R M
Dendrowen schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:04:
[...]

Ik had dit twee weken terug ook. Gek genoeg ook rechts achter. Ze hebben het bij de dealer allemaal weer netjes gesmeerd onder garantie.
Ik hoor ook rechtsachter kraken sinds een paar dagen. Bijzonder :)

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:18
B R M schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:18:
[...]
Ik hoor ook rechtsachter kraken sinds een paar dagen. Bijzonder :)
Bij mij kraakt alles :)

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-12 11:59
Auto nu een maand in mijn bezit. Kom ik uit het werk bij de auto, is hij volledig gereset naar fabrieksinstellingen… kon alles opnieuw instellen en koppelen 😭 Heb hier op het forum niks gelezen over eerdere ervaringen, iemand dit al eens gehad? #GeenLeukeVerassing

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12 13:14
Typisch dat bij meerdere mensen ineens kraak geluiden ontstaan. Links achter kraakt bij mij.
En de klep van het handschoenenkastje hangt op half 11.

• Technics SA-DA8
cpvessen schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:55:
Auto nu een maand in mijn bezit. Kom ik uit het werk bij de auto, is hij volledig gereset naar fabrieksinstellingen… kon alles opnieuw instellen en koppelen 😭 Heb hier op het forum niks gelezen over eerdere ervaringen, iemand dit al eens gehad? #GeenLeukeVerassing
Helaas dat al 1x meegemaakt.Is gelukkig maar bij die ene keer gebleven.Wat ik wel merk is dat het touchgeluid als je op het schermt tikt ineens versteld is in volume.Normaal zet ik het ergens op 25% maar vaak gaat ie naar 50% volume ineens zonder dat ik dit versteld heb.

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:18
GoodOld schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:06:
[...]

Typisch dat bij meerdere mensen ineens kraak geluiden ontstaan. Links achter kraakt bij mij.
En de klep van het handschoenenkastje hangt op half 11.
Bij mij is het iets linksachter, lijkt wel iets met de bank. Rechtsachter, lijkt schokdemper. Bij het handschoenvakje over drempels en mijn remmen van voor.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:18
Nog een klein ergernisje ondekt: bij de ruitenwissers op een snellere stand (zoals afgelopen dagen een paar keer nodig was), voel ik de ruitenwisser "tikken" in het gaspedaal wanneer deze onderaan de ruit is... als je het voelt, kan je het ook niet meer ontvoelen.

Meer mensen last van?

• bleufred1
Dirickteur schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:57:
Nog een klein ergernisje ondekt: bij de ruitenwissers op een snellere stand (zoals afgelopen dagen een paar keer nodig was), voel ik de ruitenwisser "tikken" in het gaspedaal wanneer deze onderaan de ruit is... als je het voelt, kan je het ook niet meer ontvoelen.

Meer mensen last van?
Nog niet, maar na dit gelezen te hebben vanaf vandaag waarschijnlijk wel. :+

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:18
bleufred1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:06:
[...]

Nog niet, maar na dit gelezen te hebben vanaf vandaag waarschijnlijk wel. :+
Sorry :X

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-12 22:39
Dirickteur schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:57:

Meer mensen last van?
Jazeker. Heel irritant en ik heb dit ook al bij de dealer gemeld. Helaas hadden ze hier nog niet van gehoord en dus ook nog geen oplossing voor. Dit is inmiddels wel al 2 1/2 maand geleden. Grootste probleem is dat het vaak bij omstandigheden gebeurt waarbij ik hem liever niet op Adaptive Cruise Control wil zetten.

• B R M
Sinds OpenRLink 3.5.0 op mijn systeem staat, sinds een week of 3, heb ik inmiddels 3x de MySafetyPerso instellingen weer aan moeten passen. Telkens staat die irritante 'klik klak' snelheidswaarschuwing weer aangevinkt.

Ben ik de enige?

• Schanske
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:10
Ondertussen bijna het hele topic diagonaal gelezen.
Momenteel rij ik via lease in een hybride CLA Shooting Brake en deze dient vervangen te worden. Nu de kinderen groter worden begint plaats op de achterbank een dingetje te worden. ;)
De shortlist was een Scenic of Ford Capri. Ik vond de Scenic beter rijden, mooier en de bediening prettiger.
Ik ben deze nu aan het proberen samen te stellen binnen het budget.

Het gaat de Iconic of de Esprit Alpine worden.
De Iconic zou ik dan met Pack Augmented Vision erbij nemen en de 19" velgen. (de andere zijn veel te lelijk)
De Esprit Alpine met Pack Augmented Vision & advanced driving assist en Pack Harman Kardon

Heeft de solarbay een grote meerwaarde? Dat is een serieuze meerkost op de Esprit Alpine
Bij mijn huidige auto kan ik mijn dak open zetten, maar dat gaat bij de Scenic niet. Het geeft dan enkel veel meer licht in de auto. Hoe ervaren jullie dat in de zomer?

Alleen lees ik hier natuurlijk de nodige issues met de app, ghostbreaking, enz. wat me dan weer een beetje doet twijfelen. (eeuwige twijfelaar hier 😉)

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-12 11:59
Schanske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:43:
Momenteel rij ik via lease in een hybride CLA Shooting Brake en deze dient vervangen te worden. Nu de kinderen groter worden begint plaats op de achterbank een dingetje te worden. ;)
De shortlist was een Scenic of Ford Capri. Ik vond de Scenic beter rijden, mooier en de bediening prettiger.

De Iconic zou ik dan met Pack Augmented Vision erbij nemen en de 19" velgen. (de andere zijn veel te lelijk)
De Esprit Alpine met Pack Augmented Vision & advanced driving assist en Pack Harman Kardon

Heeft de solarbay een grote meerwaarde? Dat is een serieuze meerkost op de Esprit Alpine
Bij mijn huidige auto kan ik mijn dak open zetten, maar dat gaat bij de Scenic niet. Het geeft dan enkel veel meer licht in de auto. Hoe ervaren jullie dat in de zomer?

Alleen lees ik hier natuurlijk de nodige issues met de app, ghostbreaking, enz. wat me dan weer een beetje doet twijfelen. (eeuwige twijfelaar hier 😉)
Ik rij de iconic met alternatieve velgen en witte bekleding sinds een maand. Solarbay vind ik zelf heel prettig qua lichtinval, vwb uitzicht is het vooral iets voor de achterbankzitters. Zonder is het een behoorlijk donkere auto ook vanwege de kleine achterruit (i.m.o.). Van de esprit alpine vond ik de blauwe accenten gewoon echt niet mooi, dus vandaar deze keus.

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-12 11:48
Nu het toch over de achterbank gaat, stel ik mijn vraag nog maar een keer:

Weet iemand tot welke lengte je in het midden kan zitten? Aangezien de middelste hoofdsteun niet omhoog te verstellen is lijkt me dit behoorlijk beperkt.

Ik heb deze vraag ook aan Renault gesteld via de website, maar uit de nietszeggende lap AI tekst die ik als antwoord kraag was op te maken dat Renault geen maximale lengte adviseert voor de middelste passagier.

• bleufred1
jorhel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:14:
Nu het toch over de achterbank gaat, stel ik mijn vraag nog maar een keer:

Weet iemand tot welke lengte je in het midden kan zitten? Aangezien de middelste hoofdsteun niet omhoog te verstellen is lijkt me dit behoorlijk beperkt.

Ik heb deze vraag ook aan Renault gesteld via de website, maar uit de nietszeggende lap AI tekst die ik als antwoord kraag was op te maken dat Renault geen maximale lengte adviseert voor de middelste passagier.
Voor dagelijks gebruik 3 volwassen passagiers achterin zitten zal het misschien niet ideaal zijn. maar de keren dat ik achterin een auto zat en de hoogte van de hoofdsteun de beperkende factor was...
In principe is de maat bank <-> plafond je hoogte. Het is een niet naar voren uitstekende hoofdsteun, dus zit niet specifiek in de weg dan?

• Zjanzjak
Je weet dat elke nieuwe auto met acc wel eens last heeft van ghostbreaking? Uiteraard komt het bij het ene merk (nagenoeg) niet voor en bij het andere wat vaker. Zelf vind ik het nogal overtrokken door sommigen in dit topic, lijkt wel of ze met rokende banden met een gang van 180 per uur in 10 centimeter stil staan. Ja, het gebeurt je wel eens, de eerste keer dat het mij overkwam schrok ik een beetje, daarna nooit meer. Met de acc aan is mijn rechtervoet niet ver verwijderd van het pedaal, mocht ik een ghostbreak krijgen dan druk ik no time het pedaal weer in. Nix aan het handje.
Noot; de maximale vertraging van remmen met de acc aan is Europees gereguleerd.

Qua app, mja, blinkt niet zo uit, ik gebruik 'em, maar ik gebruik ook de Kelec-app, is wat stabieler en sneller.
Doet zowat hetzelfde. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal een beetje, ik lees hier tig topics aangaande diverse merken (elektrische) auto's, zo ook op wat fora en wat facebook-groepen en daar kom ik ook best wel eens iemand tegen die zegt dat de app niet werkt o.i.d.. Niet elk automerk natuurlijk maar toch.

Ik kan mij van mijn levensdagen niet voorstellen dat ik een auto niet zou nemen omdat de app niet zo goed werkt, just saying. ;) Succes met je keuze!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:48

Ik ben dik tevreden over de Scenic (Iconic versie hier).
Er zijn vast auto’s die in sommige aspecten beter zijn maar al met al is de prijs/kwaliteit verhouding prima in orde en zijn de issues beperkt (idd een ghost brake af en toe). In 3,5 maand 15k er mee gereden en het is gewoon een hele fijne auto.

• sugarcube
  • Laatst online: 11-12 01:11

Is wellicht heel persoonlijk, maar was voor mij de killer feature. Dat en de long range batterij. Ik rij al 15 jaar met een peugeot met glazen dak (toen toevallig ontdekt), en ik wil niks anders meer. Open dak vind ik niet nodig, hoe dikwijls gebruik je dat? Ja inderdaad, vooral het licht is een ander gevoel. De hemel zien. Anders zit ik zo in een kooi.

in de zomer is nog afwachten ( heb hem pas sinds september), bij de peugeots kan het dak dicht schuiven en houdt de zon buiten. Bij de scenic is nog af te wachten of dat wit het zonlicht voldoende tegen houdt.
Was ik ook bang voor met al die commentaren. De app valt goed mee, ik vind de kelec app nauwelijks meerwaarde bieden. Wellicht intussen wat verbeterd tegenover de eerste versies. En ghost breaking : 1 x gehad in de niet EV golf van mijn wederhelft, die ging vol in de remmen. 2x in de scenic op paar duizend km, en was niet meer dan beetje gas terug nemen op de autostrade. Was al voorbij voordat ik doorhad dat het ghost breaking was. ( Fingers crossed dat het daar bij blijft)

• egijsen1989
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:50
sugarcube schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:01:
[...]

in de zomer is nog afwachten ( heb hem pas sinds september), bij de peugeots kan het dak dicht schuiven en houdt de zon buiten. Bij de scenic is nog af te wachten of dat wit het zonlicht voldoende tegen houdt
In de zomer is het dak ook fantastisch. Meestal maar voor de helft "dicht" omdat de kinderen dat willen vanwege de zon. Als bestuurder merk je er niks van, geen extra warmte of last van schitteringen. Als je het dak wit maakt ziet de zon eruit als een oranje lamp. Ben nog steeds heel blij dat ik die optie genomen heb.

• Schanske
Zjanzjak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:34:
[...]

Je weet dat elke nieuwe auto met acc wel eens last heeft van ghostbreaking? Uiteraard komt het bij het ene merk (nagenoeg) niet voor en bij het andere wat vaker.
Nee, dat wist ik niet. De auto’s van mijn carpoolers (ID4 en Mustang) lijken er geen last van te hebben als ik erbij zit.
Spijtig dat er geen gewone Cruise control, enkel snelheid vasthouden, meer op zit.
Qua app, mja, blinkt niet zo uit, ik gebruik 'em, maar ik gebruik ook de Kelec-app, is wat stabieler en sneller.
Doet zowat hetzelfde. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal een beetje, ik lees hier tig topics aangaande diverse merken (elektrische) auto's, zo ook op wat fora en wat facebook-groepen en daar kom ik ook best wel eens iemand tegen die zegt dat de app niet werkt o.i.d.. Niet elk automerk natuurlijk maar toch.

Ik kan mij van mijn levensdagen niet voorstellen dat ik een auto niet zou nemen omdat de app niet zo goed werkt, just saying. ;) Succes met je keuze!
Ik denk dat ik verwend ben door een goed werkende Mercedes app. Ik gebruik die veel voor mijn laadstatus op te vragen.
Ik ga er de Scenic niet voor laten staan.

• Schanske
sugarcube schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:01:
[...]

Is wellicht heel persoonlijk, maar was voor mij de killer feature. Dat en de long range batterij. Ik rij al 15 jaar met een peugeot met glazen dak (toen toevallig ontdekt), en ik wil niks anders meer. Open dak vind ik niet nodig, hoe dikwijls gebruik je dat? Ja inderdaad, vooral het licht is een ander gevoel. De hemel zien. Anders zit ik zo in een kooi.

in de zomer is nog afwachten ( heb hem pas sinds september), bij de peugeots kan het dak dicht schuiven en houdt de zon buiten. Bij de scenic is nog af te wachten of dat wit het zonlicht voldoende tegen houdt.
Ik gebruik mijn open dak veel. Meestal op kip (of hoe moet ik dat noemen) en als het warm is open.
Was ik ook bang voor met al die commentaren. De app valt goed mee, ik vind de kelec app nauwelijks meerwaarde bieden. Wellicht intussen wat verbeterd tegenover de eerste versies. En ghost breaking : 1 x gehad in de niet EV golf van mijn wederhelft, die ging vol in de remmen. 2x in de scenic op paar duizend km, en was niet meer dan beetje gas terug nemen op de autostrade. Was al voorbij voordat ik doorhad dat het ghost breaking was. ( Fingers crossed dat het daar bij blijft)
Ok. Fingers crossed

• Schanske
egijsen1989 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:09:
[...]

In de zomer is het dak ook fantastisch. Meestal maar voor de helft "dicht" omdat de kinderen dat willen vanwege de zon. Als bestuurder merk je er niks van, geen extra warmte of last van schitteringen. Als je het dak wit maakt ziet de zon eruit als een oranje lamp. Ben nog steeds heel blij dat ik die optie genomen heb.
Hier klagen de kinderen ‘s zomers ook vanwege de zon en moet ik het doek dicht doen.
Daarom dat ik twijfel om het te nemen mocht ik voor de Esprit Alpine versie ga.

• Zjanzjak
Schanske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:19:
Nee, dat wist ik niet. De auto’s van mijn carpoolers (ID4 en Mustang) lijken er geen last van te hebben als ik erbij zit.
En die rijden altijd met acc aan?
Hele supersnel de zoekfunctie gebruikt in het Volkswagen ID en Mustang topic hier op Tweakers;
flaskk schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:23:
Vandaag op een n weg uit het niets een ghost brake gehad van 80 naar ongeveer 10km/u Iemand idee of dit normaal is ? Of moet ik even langs dealer.
MaSw85 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:30:
Enige waar ik me aan stoor, is dat ie soms een split second ghost breaking doet maar dat is zo kort dat het niet gevaarlijk wordt gelukkig en je went er ook aan.
En dit zal ik vast ook wel vinden op andere fora en facebook groepen.
Nou zit ik hier echt niet om mijn gelijk te halen maar om maar aan te geven dat het echt vaker voorkomt, bij diverse merken. Dus ik denk dat je gelijk hebt als je zegt 'lijken er geen last van te hebben'.... lijken... ;)

En dan nog, een ghostbreak is echt niet het eind van de wereld zoals sommigen in dit topic je willen doen laten geloven.
Ik gebruik die veel voor mijn laadstatus op te vragen.
Ik heb denk ik in dik 3 jaar gebruik van de app geloof ik 3 keer gehad dat ik de laadstatus niet kon raadplegen. 1x per jaar. Ach ja.
Spijtig dat er geen gewone Cruise control, enkel snelheid vasthouden, meer op zit.
Dat is persoonlijk, ik zweer bij de acc.
Misschien dat ik in Australië, op die wegen waar je 700 km niemand tegen komt, ook genoegen zou nemen met een normale cc. Other than that.... acc all the way. 8)

• PaulC
  • Laatst online: 21:48
Je hebt acc nodig opdat je auto kan reageren op de ghostbraking van je voorligger 😁

• zjeeraar84
[...]

Ik denk dat ik verwend ben door een goed werkende Mercedes app. Ik gebruik die veel voor mijn laadstatus op te vragen.
Ik ga er de Scenic niet voor laten staan.
De laadstatus (percentage, actieradius en resterende laadtijd) is prima te volgen in de Renault app. Hij is nu bij mij aan het opladen en hij update 'near realtime' met hooguit een minuut vertraging ofzo. Een wereld van verschil met de Opel app die echt dramatisch is (zelfde app als Peugeot) en on-par met de Volkswagen app. Mercedes app geen ervaring mee.
Wat ook echt geniaal is, is dat het resterende percentage in Google Maps (op je telefoon) beschikbaar is. Dus als je een reis plant op je telefoon in Google maps, kan je die sturen naar de auto, en daarbij gelijk rekening houden met de huidige actieradius.

[ Voor 28% gewijzigd door zjeeraar84 op 11-12-2025 09:00 ]

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:38
Hebben meer mensen er last van dat ze niet meer kunnen inloggen in de myrenault app?

• Wouter!

Dit is in België, denk ik? Want in Nederland heb je op de Iconic vrijwel geen opties. Alleen de 22kW-lader, en nog wat accessoires. Verder zit alles er al op en aan, ook het dak :).
Schanske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:24:
Ik gebruik mijn open dak veel. Meestal op kip (of hoe moet ik dat noemen) en als het warm is open.
Voor de zekerheid meld ik het maar even: Het dak kan niet open hè! Enkel mat/helder maken.
Op mijn huidige auto heb ik een dak dat open kan, maar ik moet zeggen dat ik het vrijwel nooit gebruik.

Ik mag mijn Scenic op 23 december ophalen :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter! op 11-12-2025 10:24 ]

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:27
Fredericm schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:52:
Hebben meer mensen er last van dat ze niet meer kunnen inloggen in de myrenault app?
Hier werkt de app gewoon.

• MrEd79
Fredericm schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:52:
Hier ook al 2 dagen de melding “Er is een fout opgetreden. Probeer het opnieuw.”
Kelec werkt prima. ¯\_(ツ)_/¯

• zjeeraar84
MrEd79 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:03:
[...]

Hier ook al 2 dagen de melding “Er is een fout opgetreden. Probeer het opnieuw.”
Kelec werkt prima. ¯\_(ツ)_/¯
Dit is mij ook 1x eerder gebeurd. Gewoon even uitloggen en opnieuw inloggen.

• Schanske
Wouter! schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:56:
[...]

Dit is in België, denk ik? Want in Nederland heb je op de Iconic vrijwel geen opties. Alleen de 22kW-lader, en nog wat accessoires. Verder zit alles er al op en aan, ook het dak :).
In België kan je ook niet veel opties kiezen op de Iconic.
Op de Esprit Alpine wel en daar zit de Solarbay als optie bij. Vroeg me af of het de meerkost waard was.
Voor de zekerheid meld ik het maar even: Het dak kan niet open hè! Enkel mat/helder maken.
Op mijn huidige auto heb ik een dak dat open kan, maar ik moet zeggen dat ik het vrijwel nooit gebruik.
Inderdaad, bij de Scenic gaat het niet open. Dat wist ik. ;)

• Schanske
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:56:
[...]

De laadstatus (percentage, actieradius en resterende laadtijd) is prima te volgen in de Renault app. Hij is nu bij mij aan het opladen en hij update 'near realtime' met hooguit een minuut vertraging ofzo. Een wereld van verschil met de Opel app die echt dramatisch is (zelfde app als Peugeot) en on-par met de Volkswagen app. Mercedes app geen ervaring mee.
Wat ook echt geniaal is, is dat het resterende percentage in Google Maps (op je telefoon) beschikbaar is. Dus als je een reis plant op je telefoon in Google maps, kan je die sturen naar de auto, en daarbij gelijk rekening houden met de huidige actieradius.
Bedankt voor de info. Dat van Google Maps wist ik niet. Hopelijk werkt dit ook op een iPhone zo.

• zjeeraar84
Schanske schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor de info. Dat van Google Maps wist ik niet. Hopelijk werkt dit ook op een iPhone zo.
Ja, ik gebruik een iPhone :)

• Schanske
Zjanzjak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:31:
En die rijden altijd met acc aan?
Hele supersnel de zoekfunctie gebruikt in het Volkswagen ID en Mustang topic hier op Tweakers;
Nee, niet altijd blijkbaar. Heb het nagevraagd. Niet bij stilgestaan om eens in de andere topics te kijken. 8)7
En dan nog, een ghostbreak is echt niet het eind van de wereld zoals sommigen in dit topic je willen doen laten geloven.
Ok.Komt goed. Mercikes. (y)
Ik heb denk ik in dik 3 jaar gebruik van de app geloof ik 3 keer gehad dat ik de laadstatus niet kon raadplegen. 1x per jaar. Ach ja.
Top. Dat is voor mij de voornaamste functie van de app. Dat ik thuis en op het werk de status van het laden wat kan volgen. Op het werk omdat de laadpalen regelmatig uitvallen en thuis ivm het apart opzetten van grote verbruikers ivm het capaciteitstarief (België)
Dat is persoonlijk, ik zweer bij de acc.
Misschien dat ik in Australië, op die wegen waar je 700 km niemand tegen komt, ook genoegen zou nemen met een normale cc. Other than that.... acc all the way. 8)
Misschien als de acc eens gewoon ben ik ook niet anders wil. Tijd zal het uitwijzen... (y)

• Schanske
Tommi4444 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Nog eens wat betreft de brandblusser:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij zit dus in de weg aan de passagierskant.

De houder zit vast met een moer en nog iets anders:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd de moer los te krijgen, maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf ook geen overdreven kracht te zetten.

Maar bij jullie zit de brandblusser er dus niet als ik het goed begrijp? Maar hebben jullie die moer daar wel?

Ik zou hem toch echt willen weghebben, dus alle input is welkom!
Is dat ondertussen gelukt?
Ik zit met hetzelfde en zou die daar ook graag weg hebben.
Ik denk niet dat de dealer die kan bestellen zonder of eventueel al zonder houder.

• Wouter!
Schanske schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:21:
In België kan je ook niet veel opties kiezen op de Iconic.
Op de Esprit Alpine wel en daar zit de Solarbay als optie bij. Vroeg me af of het de meerkost waard was
Hier is "Pack Augmented Vision" geen optie op de Iconic. Alles uit dat pack zit er standaard al op. En andere velgen volgens mij ook niet (hoewel dat misschien i.o.m. de dealer wel kan?). Standaard heeft hij die (naar mijn mening) hele lelijke velgen.

Mijn kids hebben het dak bij de proefrit al gebombardeerd tot "het magische dakraam" en in afwachting van de aflevering is dat het enige waar ze het over hebben :D. Alleen dat is het al waard oOo.
Bij de Esprit Alpine zat hij in mijn geval in het Pack Light & Sound.

• Schanske
Wouter! schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:05:
[...]

Hier is "Pack Augmented Vision" geen optie op de Iconic. Alles uit dat pack zit er standaard al op. En andere velgen volgens mij ook niet (hoewel dat misschien i.o.m. de dealer wel kan?). Standaard heeft hij die (naar mijn mening) hele lelijke velgen.

Mijn kids hebben het dak bij de proefrit al gebombardeerd tot "het magische dakraam" en in afwachting van de aflevering is dat het enige waar ze het over hebben :D. Alleen dat is het al waard oOo.
Bij de Esprit Alpine zat hij in mijn geval in het Pack Light & Sound.
Hier kan je de velgen van de Techno op de Iconic bestellen. Dan heb je wel de smallere 19" banden, maar ik denk dat dat iets comfortabeler gaat rijden. (en niet zo lelijk)

De proefrit was met een Techno, zonder Solarbay, en de kinderen waren vooral enthousiast over de armsteun achteraan. Die zagen het al helemaal zitten om hun tablet mee te nemen bij elke autorit

• bleufred1
Schanske schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:06:
[...]

Hier kan je de velgen van de Techno op de Iconic bestellen. Dan heb je wel de smallere 19" banden, maar ik denk dat dat iets comfortabeler gaat rijden. (en niet zo lelijk)

De proefrit was met een Techno, zonder Solarbay, en de kinderen waren vooral enthousiast over de armsteun achteraan. Die zagen het al helemaal zitten om hun tablet mee te nemen bij elke autorit
Ergonomisch gebruiken wij alsnog een houder aan de bijrijders hoofdsteun, omdat de kinderen anders best naar beneden moet kijken.

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:49
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:56:
[...]
Wat ook echt geniaal is, is dat het resterende percentage in Google Maps (op je telefoon) beschikbaar is.
Ik zie die alleen in Google Maps in de auto, niet op de telefoon. Daar kan ik bij een route alleen kiezen voor "Vertrekken met ..%". Of is dit als je een Bluetooth verbinding met de auto hebt?

• zjeeraar84
borkhuis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:49:
[...]

Ik zie die alleen in Google Maps in de auto, niet op de telefoon. Daar kan ik bij een route alleen kiezen voor "Vertrekken met ..%". Of is dit als je een Bluetooth verbinding met de auto hebt?
Het is volgens mij een vrij nieuwe functie. Hieronder wat screenshots. Ik had geen Bluetooth/wifi verbinding met de auto tijdens het moment van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY62L48ng8E5Vfr3M74LxSVuuPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDJTA1QtBZ7LmJWB2m7oR3sj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs1ETiUh4VOZL48znPDoiUYIrpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZE7juMnPQ9umPALhzg4Vh3ym.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door zjeeraar84 op 11-12-2025 15:19 ]

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:32
zjeeraar84 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:18:
[...]

Het is volgens mij een vrij nieuwe functie. Hieronder wat screenshots. Ik had geen Bluetooth/wifi verbinding met de auto tijdens het moment van maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig afgelopen maandag mijn Scenic in ontvangst mogen nemen, tot nu toe ben ik helemaal blij!
Voor wat betreft het naar de auto sturen van een route liep ik ook tegen problemen aan maar dat is inmiddels gelukt! Het probleem was bij mij dat ik in mijn Google account alles had uitgezet wat ik kon uitzetten.
Ik heb in mijn Google account onder Privacy en gegevens twee functies weer moeten aanzetten: Web- en app-activiteit en Tijdlijn. Sindsien kan ik routes naar mijn auto versturen! :+

Wellicht dat anderen toevallig deze ook hebben uitgezet?

• Zjanzjak
nvm, ik zat te slapen.

[ Voor 95% gewijzigd door Zjanzjak op 11-12-2025 16:04 ]

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
Eindelijk zijn vandaag de voor remmen aangepaste om schuren tegen de schijven op te lossen.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste