Bij mij is deze bug inmiddels weer opgelostMRegel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:54:
Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?
Stuurverwarming schijnt gelijk na het starten van de auto niet aan te willen. Als je 10-20s wacht zou het wel gelijk moeten werken.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat bij het voorverwarmen soms ook het stuur verwarmd wordt maar meestal niet. Maar goed is allemaal maandag ochtend werk
Wat ik dan weer vreemd vind is dat bij het voorverwarmen soms ook het stuur verwarmd wordt maar meestal niet. Maar goed is allemaal maandag ochtend werk
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ghostbraking heb ik ook dagelijks. Veel vaker dan bij andere auto's die ik heb gehad. Maar het stoort me niet heel erg, eerlijk gezegd.
Hangt dat niet af van de binnentemperatuur bij start?Chaoss schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:20:
Stuurverwarming schijnt gelijk na het starten van de auto niet aan te willen. Als je 10-20s wacht zou het wel gelijk moeten werken.
Heb het idee als het buiten -1 was dat alle mogelijke verwarming aan ging.
Als ik het bij 15 graden deed waren stoel, maar vooral stuur meestal niet verwarmt.
Maar heb er ook nog niet zo erg op gelet moet ik zeggen.
Gisteren avond ontdekt dat de ledstrip van rechter voorportier het niet meer doet.
Vandaag de garage bellen
Naast de rem clips het enige probleem wat ik tot nu toe gehad heb.
Vandaag de garage bellen
Ook maar even een duit in het zakje. Ik was een van de eersten die een Scenic (Esprit Alpine met 87 kWh en full options in gris schiste satin) uitgeleverd heeft gekregen in juni 2024. Inmiddels dus ± 21 maanden en bijna 37k km verder.
Dingen die ik heb gemerkt/enigszins storend zijn:
- Ghostbraking meerdere keren per week (maar inmiddels aan gewend, even het pedaal wat intrappen en het is opgelost)
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen
)
- Geluid van radio of andere bronnen dat niet altijd automatisch start of opeens heel zacht is
- Een enkele keer dat de verwarming op afstand aanzetten toch niet aan gaat
- De achterkant van de auto die wel héél snel vies is, waardoor je bij in- en uitladen vaak goed moet opletten om niet een vieze broek te hebben
- De auto die ingrijpt door behoorlijk hard te remmen bij achteruit (met draai) inparkeren van de auto in de garage (op zich goed gedrag van de auto, weet er nu goed rekening mee te houden. Maar grijpt wel heel abrupt in terwijl er nog behoorlijk wat ruimte is)
- Snel uitschakelen van de rijassistentie bij regen, sneeuw, etc.
- De wel erg grote en best ver uitstaande zijspiegels. Hierdoor merk ik regelmatig een behoorlijk grote dode hoek. De spiegels hadden m.i. kleiner gekund en dichter tegen het chassis aan - beter voor het zicht en mogelijk ook het verbruik?
- De achterportieren die niet/minder traploos dan de voorportieren open blijven staan. Erg vervelend dat je hem alleen half/kwart of helemaal kan 'vastzetten'. Zeker met het in- en uithalen van een klein kind dat in de autostoel zit. Het is met de halve/kwart stand net te krap (zeker in de garage of op (krappe) parkeerplaatsen waar de deur niet helemaal open kan) en je kan wel de deur tegenhouden maar dan klapt ie dus terug terwijl je je handen vast hebt en dan moet je snel zijn
- Lane keeping assist is af en toe raar. Soms wel goed in het midden, maar vaak iets naar binnen of buiten ipv precies in het midden van de rijbaan. Daarnaast gaat ook deze op sommige stukken wel erg snel uit (wat op zich uit veiligheid een goed iets is) - ook waar je het echt niet verwacht omdat daar gewoon (zo goed als) nieuwe belijning is.
- Onvoorspelbaarheid van updates (OPD heb ik bijv. nog niet, maar zou wel moeten kunnen. Die moet bij de volgende beurt maar er op)
Maar de auto doet ook gewoon veel dingen goed:
- Bereik is gewoon goed, geen laadstress. In de winter is (met de 87 kWh accu) minimaal 400 km, zomer met gemak 550. Ik rijd doorgaans de maximaal toegestane snelheid, maar regelmatig ook tot 20 km/u harder. Boven de 100 gaat het verbruik wel heel hard omhoog
- 22 kWh laden op AC is super
- Panoramadak met het dimmen is een erg gave en handige feature
- Android Automotive (dus niet AA) werkt erg goed, net als draadloze CarPlay. Navigeer altijd met de ingebouwde Google Maps
- Ik rijd standaard in de comfort stand en heb nooit het gevoel gehad power te missen. Dat samen met het traploos kunnen versnellen is natuurlijk een elektrische auto eigenschap maar wel heel erg fijn t.o.v. een ICE
- Het regenereren werkt erg goed. Ik heb hem vanaf het begin standaard in de zwaarste stand staan en dat werkt, na een paar ritjes wennen, heel fijn. Als je dit eenmaal gewend bent, is het heel fijn rijden en hoef je in principe nooit bij te remmen. Als er later OPD als optie bij is, ga ik dat sowieso testen maar of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken...
- Digitale binnenspiegel is de eerste paar ritten even wennen maar daarna gewoon erg fijn. Zeker ook omdat het standaard zicht naar achter vrij beperkt is.
En dan nog wat puntjes te verbetering voor Renault:
- Het is best jammer dat je het scherm achter je stuur niet meer zelf kan samenstellen/instellen
- De app
- Die zijspiegels dus
- De kofferruimte is groot maar onhandig, omdat het niet in de diepte zit maar vooral in de hoogte (en dus met standaard een mega tildrempel). Gelukkig helpt de dubbele bodem wel goed). Ik zou Renault willen vragen/aanraden om de auto gewoon 30 cm langer te maken en meer een Estate/Station er van te maken. Dan heb je veel bruikbaardere kofferbakruimte - vind ik echt een gemiste kans
- De stuurverwarming duurt wel erg lang voordat ie goed warm is, zeker 2x zo lang als in de vorige auto (Focus Station uit 2020). En het hele stuur mag best verwarmd worden.
- De digitale achterspiegel zo plaatsen dat je geen last hebt van een vies achterraam
Hmmm. Uiteindelijk nog best een lang lijstje geworden. Concluderend vind ik het gewoon een degelijke, goed rijdende auto en zou hij zeker een 8 uit 10 punten van mij krijgen.
Het snelladen is voor mij ruim voldoende overigens. Ik doe voor die sporadische keren dat ik het gebruik (lees: gemiddeld 1x per maand en eigenlijk altijd bij een Fastned) even wat voor mijn werk op de laptop of telefoon en privé zijn we toch langer bezig met toiletbezoek, eten/drinken en onze dochter van 1,5 dat de auto sneller vol is dan dat wij weer verder kunnen. En het accepteren dat het niet sneller gaat, doet dal veel met je brein/mindset. Daarnaast ben je zo afhankelijk van andere factoren (laadplek, aantal tegelijk ladende auto's, SoC/voorverwarmen, etc.) dus 'let it go'
- Ghostbraking meerdere keren per week (maar inmiddels aan gewend, even het pedaal wat intrappen en het is opgelost)
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen
- Geluid van radio of andere bronnen dat niet altijd automatisch start of opeens heel zacht is
- De achterkant van de auto die wel héél snel vies is, waardoor je bij in- en uitladen vaak goed moet opletten om niet een vieze broek te hebben
- De auto die ingrijpt door behoorlijk hard te remmen bij achteruit (met draai) inparkeren van de auto in de garage (op zich goed gedrag van de auto, weet er nu goed rekening mee te houden. Maar grijpt wel heel abrupt in terwijl er nog behoorlijk wat ruimte is)
- De wel erg grote en best ver uitstaande zijspiegels. Hierdoor merk ik regelmatig een behoorlijk grote dode hoek. De spiegels hadden m.i. kleiner gekund en dichter tegen het chassis aan - beter voor het zicht en mogelijk ook het verbruik?
- De achterportieren die niet/minder traploos dan de voorportieren open blijven staan. Erg vervelend dat je hem alleen half/kwart of helemaal kan 'vastzetten'. Zeker met het in- en uithalen van een klein kind dat in de autostoel zit. Het is met de halve/kwart stand net te krap (zeker in de garage of op (krappe) parkeerplaatsen waar de deur niet helemaal open kan) en je kan wel de deur tegenhouden maar dan klapt ie dus terug terwijl je je handen vast hebt en dan moet je snel zijn
- Lane keeping assist is af en toe raar. Soms wel goed in het midden, maar vaak iets naar binnen of buiten ipv precies in het midden van de rijbaan. Daarnaast gaat ook deze op sommige stukken wel erg snel uit (wat op zich uit veiligheid een goed iets is) - ook waar je het echt niet verwacht omdat daar gewoon (zo goed als) nieuwe belijning is.
- Onvoorspelbaarheid van updates (OPD heb ik bijv. nog niet, maar zou wel moeten kunnen. Die moet bij de volgende beurt maar er op)
- Bereik is gewoon goed, geen laadstress. In de winter is (met de 87 kWh accu) minimaal 400 km, zomer met gemak 550. Ik rijd doorgaans de maximaal toegestane snelheid, maar regelmatig ook tot 20 km/u harder. Boven de 100 gaat het verbruik wel heel hard omhoog
- Android Automotive (dus niet AA) werkt erg goed, net als draadloze CarPlay. Navigeer altijd met de ingebouwde Google Maps
- Ik rijd standaard in de comfort stand en heb nooit het gevoel gehad power te missen. Dat samen met het traploos kunnen versnellen is natuurlijk een elektrische auto eigenschap maar wel heel erg fijn t.o.v. een ICE
- Het regenereren werkt erg goed. Ik heb hem vanaf het begin standaard in de zwaarste stand staan en dat werkt, na een paar ritjes wennen, heel fijn. Als je dit eenmaal gewend bent, is het heel fijn rijden en hoef je in principe nooit bij te remmen. Als er later OPD als optie bij is, ga ik dat sowieso testen maar of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken...
- Digitale binnenspiegel is de eerste paar ritten even wennen maar daarna gewoon erg fijn. Zeker ook omdat het standaard zicht naar achter vrij beperkt is.
- Het is best jammer dat je het scherm achter je stuur niet meer zelf kan samenstellen/instellen
- De app
- Die zijspiegels dus
- De kofferruimte is groot maar onhandig, omdat het niet in de diepte zit maar vooral in de hoogte (en dus met standaard een mega tildrempel). Gelukkig helpt de dubbele bodem wel goed). Ik zou Renault willen vragen/aanraden om de auto gewoon 30 cm langer te maken en meer een Estate/Station er van te maken. Dan heb je veel bruikbaardere kofferbakruimte - vind ik echt een gemiste kans
- De stuurverwarming duurt wel erg lang voordat ie goed warm is, zeker 2x zo lang als in de vorige auto (Focus Station uit 2020). En het hele stuur mag best verwarmd worden.
- De digitale achterspiegel zo plaatsen dat je geen last hebt van een vies achterraam
Hmmm. Uiteindelijk nog best een lang lijstje geworden. Concluderend vind ik het gewoon een degelijke, goed rijdende auto en zou hij zeker een 8 uit 10 punten van mij krijgen.
Het snelladen is voor mij ruim voldoende overigens. Ik doe voor die sporadische keren dat ik het gebruik (lees: gemiddeld 1x per maand en eigenlijk altijd bij een Fastned) even wat voor mijn werk op de laptop of telefoon en privé zijn we toch langer bezig met toiletbezoek, eten/drinken en onze dochter van 1,5 dat de auto sneller vol is dan dat wij weer verder kunnen. En het accepteren dat het niet sneller gaat, doet dal veel met je brein/mindset. Daarnaast ben je zo afhankelijk van andere factoren (laadplek, aantal tegelijk ladende auto's, SoC/voorverwarmen, etc.) dus 'let it go'
[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 13-02-2026 09:25 ]
Ik moest gisteren en eergisteren een wat langere rit maken en eergisterenavond was de laadpaal hier in de straat bezet. Ik ben toen rond 22u maar even naar een snellader gereden en ben ondertussen een beetje met de apps op het ingebouwde systeem gaan klooien. Chrome geïnstalleerd en via https://npo.nl/start/live even naar de Olympische Spelen gekeken. Werkt prima tijdens het stilstaanMaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:18:
...
Hoewel ik 'm nog geen 2 maanden heb vind ik veel al redelijk herkenbaar. Gewoon een fijne auto met wat kleine aandachtpuntjes, niks schokkends. Voor mij vooralsnog ook zeker een 8 op schaal van 10.
Afgelopen woensdag een Scenic e-tech techno 60 kwh gekocht, wat een heerlijke auto om in de te rijden en wat werkt het OpenR soepel en vanzelfsprekend zeg! Wij reden hiervoor in een Citroen e c4 met nog geen 50 kwh accu met alle ergenis die je van Stellantis en citroen app erbij krijgt. Voor wij bij Renault uitkwamen hebben wij heel veel review gedaan en vooral gekeken naar andere merken. Het viel op dat bij Hyundai/Kia/Ford/Leapmotor veel ICCU/BMS storingen/problemen zijn! Leuk als je lease rijdt maar als je de auto koopt wil je toch wel wat meer zekerheid. En ieder voertuig heeft natuurlijk zo zijn mankementen, zoals hierboven ook te lezen is, maar dat staat voor ons in de schaduw bij wat ik op andere forums gelezen heb. Hier werden voertuigen weggesleept, omdat ze gewoon niet meer wilde verder rijden.
Onze Scenic wordt in maart geleverd en kunnen niet wachten!! Ieder bedankt voor het uitten van jullie bevindingen, want dit heeft ons heel erg veel geholpen tot onze keuze/aankoop!
Onze Scenic wordt in maart geleverd en kunnen niet wachten!! Ieder bedankt voor het uitten van jullie bevindingen, want dit heeft ons heel erg veel geholpen tot onze keuze/aankoop!
Veel plezier met de auto!Nelis Green schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:32:
Afgelopen woensdag een Scenic e-tech techno 60 kwh gekocht, wat een heerlijke auto om in de te rijden en wat werkt het OpenR soepel en vanzelfsprekend zeg! Wij reden hiervoor in een Citroen e c4 met nog geen 50 kwh accu met alle ergenis die je van Stellantis en citroen app erbij krijgt. Voor wij bij Renault uitkwamen hebben wij heel veel review gedaan en vooral gekeken naar andere merken. Het viel op dat bij Hyundai/Kia/Ford/Leapmotor veel ICCU/BMS storingen/problemen zijn! Leuk als je lease rijdt maar als je de auto koopt wil je toch wel wat meer zekerheid. En ieder voertuig heeft natuurlijk zo zijn mankementen, zoals hierboven ook te lezen is, maar dat staat voor ons in de schaduw bij wat ik op andere forums gelezen heb. Hier werden voertuigen weggesleept, omdat ze gewoon niet meer wilde verder rijden.
Zo zie je maar weer. We kunnen hier wel klagen, maar het kan veel erger dan de 'kleinigheidjes' die de meeste van ons hebben. Zelfs een kapotte snellader vind ik nog wel meevallen als je zegt dat er regelmatig auto's afgesleept moesten worden omdat ze niets meer deden. Blijft vervelend natuurlijk, maar je kunt in ieder geval zelf nog naar de garage...
En natuurlijk de onvolprezen app van Kelec. Mocht de Renault app niet werken, dan is de Kelec app er nog. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, alhoewel ik zelf geen probleem heb met de Renault app behalve dat het wat lang duurt soms voordat hij opgestart is. De Kelec app is een stuk sneller.
Helemaal mee eens. Misschien moet Renault eens met die beste man om tafelaard01 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:59:
En natuurlijk de onvolprezen app van Kelec. Mocht de Renault app niet werken, dan is de Kelec app er nog. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, alhoewel ik zelf geen probleem heb met de Renault app behalve dat het wat lang duurt soms voordat hij opgestart is. De Kelec app is een stuk sneller.
Misschien wel even waard om aan te geven. Rechts bovenin de app heb je de mogelijkheid om een kleine donatie te doen. Hij heeft het tenslotte voor niks gemaakt en we hebben er veel aan.MaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:49:
[...]
Helemaal mee eens. Misschien moet Renault eens met die beste man om tafel
Ik vraag het nu nog maar eens (na 1 jaar). Is er aan andere Android Automotive OS applicatie dan de Renault USB app. Deze is erg rudimentair. Ik heb AudioWagon getest en deze voldoet qua features echter iedere keer als je de auto aanzet vraagt de app om toestemming voor toegang tot de USB stick. Dat is erg hinderlijk.
Ik heb dezelfde uitvoering en heel herkenbaar wat je hier beschrijft!MaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:18:
Ook maar even een duit in het zakje. Ik was een van de eersten die een Scenic (Esprit Alpine met 87 kWh en full options in gris schiste satin) uitgeleverd heeft gekregen in juni 2024. Inmiddels dus ± 21 maanden en bijna 37k km verder.
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen)
- De app
- Die zijspiegels dus
Wat betreft de kleur gris schiste satin, ga je met de auto door de wasstraat en levert dat zichtbare schade op? Ik heb mijn auto sinds september en het wordt tijd om hem eens te wassen, maar twijfel tussen wasstraat en zelf wassen.
Wasstraat!?Thomas246 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
Wat betreft de kleur gris schiste satin, ga je met de auto door de wasstraat en levert dat zichtbare schade op? Ik heb mijn auto sinds september en het wordt tijd om hem eens te wassen, maar twijfel tussen wasstraat en zelf wassen.
Krasstraat.
Mijn handen vroren er vanmiddag zowat van af, maar ik steek liever een roestige vork in mijn ogen dan dat ik mijn auto door de wasstraat heen rijd... Dus netjes met de hand gewassen.
Dat ik misschien 3 vingers kwijtraak door bevriezing boeit me niet.
Maar goed, ben wel wat gewend, auto was ik 1 a 2 x per week. Met de hand.
Soms nog even wat nabewerking ook.
Ja minimaal maandelijks door de wasstraat en voor zover ik het kan zien geen schade. Ik lease overigens deze wagen, wellicht had ik bij koop een andere keuze gemaakt.Thomas246 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
[...]
Ik heb dezelfde uitvoering en heel herkenbaar wat je hier beschrijft!
[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 13-02-2026 23:20 ]
Genoeg mensen die hem gewoon door de wasstraat halen zonder problemen.Thomas246 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
[...]
Ik heb dezelfde uitvoering en heel herkenbaar wat je hier beschrijft!
Ik ga normaal gezien ergens volgende week een scenic e-tech comfort range evolution testen. Tweedehands bj 2024, 5000km, 30k€.
Hebben jullie advies en eventueel aandachtspunten, vragen die ik kan stellen? Alvast bedankt!
Hebben jullie advies en eventueel aandachtspunten, vragen die ik kan stellen? Alvast bedankt!
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Gisteren uit het niets de OpenR Link 3.5.0 update in mijn scherm gekregen, direct de update uitgevoerd.
Wat zijn de verschillen, het geluid lijkt wel iets beter geworden te zijn.
Wat zijn de verschillen, het geluid lijkt wel iets beter geworden te zijn.
Winterpack erop? En google navi? Was ook een optie maar is noodzakelijk om de batterij te kunnen voorverwarmen voor het snelladen. En als laatste of je een goede zitpositie kan vinden, dan gaat ook niet voor iedereen vanzelf.Wozmro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:55:
Ik ga normaal gezien ergens volgende week een scenic e-tech comfort range evolution testen. Tweedehands bj 2024, 5000km, 30k€.
@addictive_rhymz
Ik heb het eens nagevraagd.
Pack navigatie zit er op.
Winter pack niet, maar als ik het goed zie gaat dit over zetel en stuurverwarming. Dit heb ik ook in mijn huidige wagen maar gebruik ik eigenlijk nooit, huidige is wel een ICE. Is het winterpack voordelig voor het algemeen verbruik van de auto of maakt dat niet veel uit?
En de optie 22kW AC lader zit er ook op.
Winter pack niet, maar als ik het goed zie gaat dit over zetel en stuurverwarming. Dit heb ik ook in mijn huidige wagen maar gebruik ik eigenlijk nooit, huidige is wel een ICE. Is het winterpack voordelig voor het algemeen verbruik van de auto of maakt dat niet veel uit?
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Er zijn gebruikers die de stoel verwarming en de stuurverwarming aanzetten, en de binnen temperatuur van de auto dan wat lager zetten in de winter. dit scheelt dan wat aan KM bereik. Ik zelf behoor niet tot die groep, ik zet het wel aan (lekker) maar houdt de temperatuur op 20.5 graden.Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
@addictive_rhymz
@Wozmro ik doe ook zoals @Jeroenvr72 zegt hierboven. Maar zou ik de stoelverwarming niet aan hebben dan zou ik de kachel misschien wel hoger zetten en dat verbruikt dan meer energie. Maar als jij een goede deal voor die scenic kan krijgen en je geeft niet om stoel en stuurverwarming, dan zou ik hem er zeker niet om laten staan.
Omdat ik last heb van het "fenomeen van Raynaud" wil ik geen auto meer hebben die in de winter geen stuurverwarming heeft..Jeroenvr72 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:46:
[...]
Er zijn gebruikers die de stoel verwarming en de stuurverwarming aanzetten, en de binnen temperatuur van de auto dan wat lager zetten in de winter. dit scheelt dan wat aan KM bereik. Ik zelf behoor niet tot die groep, ik zet het wel aan (lekker) maar houdt de temperatuur op 20.5 graden.
Vandaar de Renault..RogerSch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:34:
[...]
Omdat ik last heb van het "fenomeen van Raynaud" wil ik geen auto meer hebben die in de winter geen stuurverwarming heeft..
Mijn Renault Scenic (MY24) uit Augustus 2025 is op dit moment bezig om OpenLink 3.5.0 te installeren.
Doe maar een onsje meer...
Die is toevallig gisteren bij mij geïnstalleerd.Intheweb schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:35:
Mijn Renault Scenic (MY24) uit Augustus 2025 is op dit moment bezig om OpenLink 3.5.0 te installeren.
Helaas, geen one pedal als gevolg. Dus afspraak bij de dealer staat voor de 11e 😅
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Heb vorige week OPD laten installeren bij de dealer. Mijne is van november 2024. Kon dus enkel zo.djrednas schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:48:
[...]
Die is toevallig gisteren bij mij geïnstalleerd.
Helaas, geen one pedal als gevolg. Dus afspraak bij de dealer staat voor de 11e 😅
In de nacht is de update geinstalleerd. Alleen had de auto geen notificaties meer gegeven richting renault... dus wist ik niet of de auto wel aan het laden was gegaan.
Ben nu net op kantoor en zie dat er nog steeds geen verbinding is. Dus straks maar eens even bekijken wat dit is...
Ben nu net op kantoor en zie dat er nog steeds geen verbinding is. Dus straks maar eens even bekijken wat dit is...
Heb geen update gehad maar ook hier sinds gisteravond 1730 geen update meer.Intheweb schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:49:
In de nacht is de update geinstalleerd. Alleen had de auto geen notificaties meer gegeven richting renault... dus wist ik niet of de auto wel aan het laden was gegaan.
Edit: Ondertussen werkt het weer.
[ Voor 3% gewijzigd door TopOne01 op 18-02-2026 13:47 ]
Ik ben aan het oriënteren voor een Alpine e-tech 87kwh. Er zullen niet zo veel mensen hier zijn, maar wat is jullie ervaring met HomeAssistant? Werkt de integratie een beetje? Ik heb nu een Lynk 01 en ben blij dat hij eruit gaat.
Reden om voor een scenic te gaan is toch wel de mogelijkheid om (in de toekomst) V2G / V2H te kunnen gebruiken.
Reden om voor een scenic te gaan is toch wel de mogelijkheid om (in de toekomst) V2G / V2H te kunnen gebruiken.
Gerammel in portier rechtsvoor is vandaag opgelost. Er zat ergens binnenin een moertje van de deurhendel los. Nu heerlijk stil
.
Werkt perfect. Ik heb een widget knop op mijn telefoon om het klimaat te starten. Dat werkt veel sneller als met de app. Ook heb ik een automatisering gemaakt om het laden te starten en stoppen op basis van de elektriciteitsprijs en SOC. Dat starten en stoppen moet wel via de laadpaal. Want dat werkt (bij mij) niet via HA.madtraxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:46:
Ik ben aan het oriënteren voor een Alpine e-tech 87kwh. Er zullen niet zo veel mensen hier zijn, maar wat is jullie ervaring met HomeAssistant? Werkt de integratie een beetje? Ik heb nu een Lynk 01 en ben blij dat hij eruit gaat.
In een facebook groep zag ik achteraf een storing was bij Renault... gohTopOne01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:52:
[...]
Heb geen update gehad maar ook hier sinds gisteravond 1730 geen update meer.
Edit: Ondertussen werkt het weer.
Dashcam app is nu beschikbaar gekomen maar verder geen noemenswaardige veranderingen opgemerkt.
Zoals al eerder gemeld lukte het me niet om de Mobilize Charge Pass aan te vragen via de My Renault app. Bij de laatste stap (bevestigen gegevens) kreeg ik meteen een foutmelding dat er "iets" fout was gegaan. Meermaals alle velden gecheckt en nieuwe pogingen gedaan. Creditcard was wel goed gekoppeld en er is ook 1 Eurocent afgeboekt. Dus maar contact opgenomen met de Renault Helpdesk in NL. Allemaal screenshots aangeleverd maar zij konden ook niet ontdekken wat er mis was, en hadden het bij Renault Frankrijk neergelegd. Die gaan me nu 'handmatig' een Charge Pass toesturen. Hopelijk kan ik die dan wel goed koppelen in de app
.
Is in dit topic ook al het e.e.a. over gezegd --> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3Wouter! schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:16:
Zoals al eerder gemeld lukte het me niet om de Mobilize Charge Pass aan te vragen via de My Renault app. Bij de laatste stap (bevestigen gegevens) kreeg ik meteen een foutmelding dat er "iets" fout was gegaan. Meermaals alle velden gecheckt en nieuwe pogingen gedaan. Creditcard was wel goed gekoppeld en er is ook 1 Eurocent afgeboekt. Dus maar contact opgenomen met de Renault Helpdesk in NL. Allemaal screenshots aangeleverd maar zij konden ook niet ontdekken wat er mis was, en hadden het bij Renault Frankrijk neergelegd. Die gaan me nu 'handmatig' een Charge Pass toesturen. Hopelijk kan ik die dan wel goed koppelen in de app.
Zijn er een paar die het uiteindelijk wel aan de praat kregen geloof ik.
Hoe heb je die opgebouwd?Dendrowen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Werkt perfect. Ik heb een widget knop op mijn telefoon om het klimaat te starten. Dat werkt veel sneller als met de app. Ook heb ik een automatisering gemaakt om het laden te starten en stoppen op basis van de elektriciteitsprijs en SOC. Dat starten en stoppen moet wel via de laadpaal. Want dat werkt (bij mij) niet via HA.
Ik kan juist mijn abonnement niet meer stopzetten. Krijg elke keer een foutmelding. Nu maar de creditcard verwijderd, hopelijk stopt hij dan vanzelf of anders de klantenservice contacten.Zjanzjak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Is in dit topic ook al het e.e.a. over gezegd --> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Zijn er een paar die het uiteindelijk wel aan de praat kregen geloof ik.
Ik gok dat je de automatisering bedoeld? Dat is een beetje uit de hand gelopen en te complex om even in een forum post toe te lichten... Komt er op neer dat ik met Node-RED rekening hou met mijn wekker, agenda, SOC, stroomerbruik, stroomprijs, zonnepanelen, reststroom, meelopende gemiddeldes, etc....
Had er zelf al het nodige over gelezen en destijds besloten om hier ver vandaan te blijven.addictive_rhymz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:38:
Ik kan juist mijn abonnement niet meer stopzetten. Krijg elke keer een foutmelding. Nu maar de creditcard verwijderd, hopelijk stopt hij dan vanzelf of anders de klantenservice contacten.
Maar goed, niet echt een onderwerp voor dit topic.
Succes met stopzetten iig.
Hoi,
Al even gegoogeld en gezocht maar antwoord nog niet gevonden. Ben op weg naar Oostenrijk. Zodra ik harder dan 115/u wil rijden op de cruise control zegt ie: snelheid ongeldig. En kan ik de cruise control niet selecteren.
Om de snelheid vast te houden moet ik dan diep het gaspedaal indrukken en rijdt erg beroerd. Iemand tips?
Auto is van December 25: techo, long range.
Opgelost. De motor stond op eco stand en daardoor kon het niet 🙈. Nu hij op “normaal” staat kan het wel. 🙄
Al even gegoogeld en gezocht maar antwoord nog niet gevonden. Ben op weg naar Oostenrijk. Zodra ik harder dan 115/u wil rijden op de cruise control zegt ie: snelheid ongeldig. En kan ik de cruise control niet selecteren.
Om de snelheid vast te houden moet ik dan diep het gaspedaal indrukken en rijdt erg beroerd. Iemand tips?
Opgelost. De motor stond op eco stand en daardoor kon het niet 🙈. Nu hij op “normaal” staat kan het wel. 🙄
[ Voor 15% gewijzigd door GoodPeople op 20-02-2026 07:05 ]
Hoi,
weet iemand ook waar de subwoofer daadwerkelijk fysiek zit? Ik ken de plaatjes van internet wel, zijpanelen er ook af gehad maar zie de subwoofer niet. En ja, ik heb wel het pakket met subwoofer
Ik heb gisteren een nieuw achterlicht en een nieuw stuur gekregen en ik denk een verschil in geluid waar te nemen, maar kan het ook fout hebben. Wanneer ik het schuifje subwoofer aan/uit gebruik verneem ik nog wel een subtiel verschil maar hoor in de kofferbak niets van een subwoofer en wil even controleren of alles goed zit.
weet iemand ook waar de subwoofer daadwerkelijk fysiek zit? Ik ken de plaatjes van internet wel, zijpanelen er ook af gehad maar zie de subwoofer niet. En ja, ik heb wel het pakket met subwoofer
Ik heb gisteren een nieuw achterlicht en een nieuw stuur gekregen en ik denk een verschil in geluid waar te nemen, maar kan het ook fout hebben. Wanneer ik het schuifje subwoofer aan/uit gebruik verneem ik nog wel een subtiel verschil maar hoor in de kofferbak niets van een subwoofer en wil even controleren of alles goed zit.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Eco rijdt waardeloos. Gewoon lekker op comfort zetten.GoodPeople schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:59:
Hoi,
Goede reis!
Ik vind anders de eco stand op snelweg prettiger. Trekt iets rustiger op. Mits je maar 100-110 mag natuurlijk.B R M schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Eco rijdt waardeloos. Gewoon lekker op comfort zetten.
Goede reis!
Ik rijd niet anders dan in Eco. Geen enkel probleem. Ik hoef niet er se 160 km/h te rijden.B R M schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Eco rijdt waardeloos. Gewoon lekker op comfort zetten.
Goede reis!
Ziet er indrukwekkend uit, niet via Shortcuts gemaakt 😁Dendrowen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Ik gok dat je de automatisering bedoeld? Dat is een beetje uit de hand gelopen en te complex om even in een forum post toe te lichten... Komt er op neer dat ik met Node-RED rekening hou met mijn wekker, agenda, SOC, stroomerbruik, stroomprijs, zonnepanelen, reststroom, meelopende gemiddeldes, etc....
[Afbeelding]
Vraagje. Heeft iemand een bipandgo tolbadge en waar hebben jullie deze geplaatst?
Mijn badge werkt weer niet (binnen 2 jaar) vorige was defect en is vervangen en ook deze lijkt weer defect binnen 1 jaar en 11 maanden.
Mijn badge werkt weer niet (binnen 2 jaar) vorige was defect en is vervangen en ook deze lijkt weer defect binnen 1 jaar en 11 maanden.
gewoon achter mijn spiegel, ik doe hem na de reis wel terug in het alu zakje , hij gaat al 4 jaar mee
En de afspraak is weer met 2 weken uitgesteld. Onderdeel simpelweg niet leverbaar. Echt belachelijk.B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Helaas, de afspraak van gister is afgezegd want het onderdeel was na 2 weken nog niet binnen, het is simpelweg niet leverbaar. De afspraak is weer met twee weken uitgesteld. Behoorlijk klote
Dealer kijkt het nog twee weken aan en gaan dan kijken of ze een richtingaanwijzer uit een voorraad model gaan halen voor me.
(Ik kwam op Facebook een post tegen van iemand die al vanaf 20 oktober wacht op een linker richtingaanwijzer)
Inmiddels terug van een week Oostenrijk met de Renault Scenic E-TECH (Alpine 87kW).
De heenreis hebben we over twee dagen verdeeld en die reis is laadtechnisch gezien goed verlopen.
Op de vakantiebestemming zelf waren er wat minder laadpalen en gezien de lage temperaturen misschien wat meer moeten laden, maar op zich verder niet hinderlijk.
Afgelopen zaterdag bijtijds vertrokken richting NL en dat ging eigenlijk heel goed (ondanks verwachte drukte), tot de laatste laadstop in Duitsland, 300km voor eindbestemming in NL.
Ondanks het preconditionen begon het laden al niet heel snel (40kW ong), maar had dat al een keer eerder gehad en dat leek achteraf nog op te bouwen dus ben weggelopen voor een sanitaire stop/koffie.
Na 10 minuten kreeg ik een melding op mijn telefoon dat het laden was gestopt en ben ik gaan kijken waarom. toen ik bij de auto aankwam zag ik dat het lampje van de laadpoort rood brandde. (Achteraf bleek dat het laden bij meer mensen was gestopt).
Omdat de auto nog lang niet vol genoeg was heb ik het laden opnieuw proberen te starten. Dit wilde helaas niet meer lukken en iedere keer na ongeveer een minuut wachten (op de handshake tussen auto en laadpaal) ging het lampje op de laadpoort weer naar rood. Na het proberen van meerdere laadpalen van dezelfde aanbieder (Allegro), heb ik onder andere ook Tesla, JET en Aral geprobeerd. Allen gaven hetzelfde resultaat.
De auto even met rust laten of een factory reset e.d. wilde allemaal niet werken. Tijdens het bellen met mijn leasemaatschappij hadden we inmiddels een hotel geboekt om de nacht door te brengen. Het was inmiddels al avond en omdat ik twee jonge kids heb wilde ik dit ook niet verder afwachten. Uiteindelijk bleek dit de beste keuze gezien de ADAC (via mijn leasemaatschappij) enkel kwam om mijn auto af te slepen en niet kwam kijken of ze iets konden repareren of uitlezen.
Bij het hotel was er een andere auto aan het laden met een 230v thuislader en heb ik voordat de ADAC kwam geprobeerd of dit wel werkte. Gelukkig deed deze het wel, maar omdat deze maar met 2.1kW laadde (en het 40u+ duurde tot de auto vol zou zijn), was dit niet genoeg om de volgende dag naar huis te gaan.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dat ADAC mijn auto niet mee te laten nemen en op zoek te gaan naar een 11kW laadpaal. Lang verhaal kort heb ik hier kunnen laden tot 100% gedurende de nacht en zijn we volgende dag naar huis gereden.
Tussendoor nog een keer (bij een koffiestop) een snellader van Shell geprobeerd, maar zelfde resultaat.
Vandaag bij Renault langs gereden en hebben ze, na zelf te hebben getest bij een snellader, de auto uitgelezen. Er bleek een snellader-gerelateerde storing te zien te zijn en nadat ze deze hebben gecleared werkte het snelladen weer.
De storingscode is bekend bij Renault, maar hier is nog geen oplossing voor en zou aan gewerkt worden door Renault.
Ik denk dat de laadpaal in Duitsland een storing heeft getriggerd of de omvormer in een soort veiligheidsmodus heeft gezet.
Fijn dat het snelladen weer werkt, maar ik heb dit in NL zelden nodig en maak me vooral zorgen over de volgende (zomer)vakantie.
Het was geen fijne ervaring en een hoop gedoe en geeft door de nog niet bechikbare oplossing geen vertrouwen voor de toekomst.
Ik zal over 2 maanden bellen met de Renault dealer om te kijken of er al een oplossing voorhanden is zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.
De heenreis hebben we over twee dagen verdeeld en die reis is laadtechnisch gezien goed verlopen.
Op de vakantiebestemming zelf waren er wat minder laadpalen en gezien de lage temperaturen misschien wat meer moeten laden, maar op zich verder niet hinderlijk.
Afgelopen zaterdag bijtijds vertrokken richting NL en dat ging eigenlijk heel goed (ondanks verwachte drukte), tot de laatste laadstop in Duitsland, 300km voor eindbestemming in NL.
Ondanks het preconditionen begon het laden al niet heel snel (40kW ong), maar had dat al een keer eerder gehad en dat leek achteraf nog op te bouwen dus ben weggelopen voor een sanitaire stop/koffie.
Na 10 minuten kreeg ik een melding op mijn telefoon dat het laden was gestopt en ben ik gaan kijken waarom. toen ik bij de auto aankwam zag ik dat het lampje van de laadpoort rood brandde. (Achteraf bleek dat het laden bij meer mensen was gestopt).
Omdat de auto nog lang niet vol genoeg was heb ik het laden opnieuw proberen te starten. Dit wilde helaas niet meer lukken en iedere keer na ongeveer een minuut wachten (op de handshake tussen auto en laadpaal) ging het lampje op de laadpoort weer naar rood. Na het proberen van meerdere laadpalen van dezelfde aanbieder (Allegro), heb ik onder andere ook Tesla, JET en Aral geprobeerd. Allen gaven hetzelfde resultaat.
De auto even met rust laten of een factory reset e.d. wilde allemaal niet werken. Tijdens het bellen met mijn leasemaatschappij hadden we inmiddels een hotel geboekt om de nacht door te brengen. Het was inmiddels al avond en omdat ik twee jonge kids heb wilde ik dit ook niet verder afwachten. Uiteindelijk bleek dit de beste keuze gezien de ADAC (via mijn leasemaatschappij) enkel kwam om mijn auto af te slepen en niet kwam kijken of ze iets konden repareren of uitlezen.
Bij het hotel was er een andere auto aan het laden met een 230v thuislader en heb ik voordat de ADAC kwam geprobeerd of dit wel werkte. Gelukkig deed deze het wel, maar omdat deze maar met 2.1kW laadde (en het 40u+ duurde tot de auto vol zou zijn), was dit niet genoeg om de volgende dag naar huis te gaan.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dat ADAC mijn auto niet mee te laten nemen en op zoek te gaan naar een 11kW laadpaal. Lang verhaal kort heb ik hier kunnen laden tot 100% gedurende de nacht en zijn we volgende dag naar huis gereden.
Tussendoor nog een keer (bij een koffiestop) een snellader van Shell geprobeerd, maar zelfde resultaat.
Vandaag bij Renault langs gereden en hebben ze, na zelf te hebben getest bij een snellader, de auto uitgelezen. Er bleek een snellader-gerelateerde storing te zien te zijn en nadat ze deze hebben gecleared werkte het snelladen weer.
De storingscode is bekend bij Renault, maar hier is nog geen oplossing voor en zou aan gewerkt worden door Renault.
Ik denk dat de laadpaal in Duitsland een storing heeft getriggerd of de omvormer in een soort veiligheidsmodus heeft gezet.
Fijn dat het snelladen weer werkt, maar ik heb dit in NL zelden nodig en maak me vooral zorgen over de volgende (zomer)vakantie.
Het was geen fijne ervaring en een hoop gedoe en geeft door de nog niet bechikbare oplossing geen vertrouwen voor de toekomst.
Ik zal over 2 maanden bellen met de Renault dealer om te kijken of er al een oplossing voorhanden is zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.
Ai, wat een vervelend verhaal! Zeker dat zon eenmalige storing het systeem helemaal in de war kan gooien. Ik rijd zelf het kleinere broertje Megane ev, maar ga mn ODB-scanner maar in de auto leggen. Wel een uitkomst om tijdens zon lange trip zelf even de storing te kunnen clearen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedankt voor je verhaal!
Ik vraag me af of dat kan, ik begreep dat je een token moet hebben voor clearen van foutcodes. Als het werkt hoor ik het graag, want 9vd10 keer lost dat het allemaal op. Voor dit soort situaties enorm handig natuurlijk. Via de youtube pagina van diagnosedan meen ik eens gehoord te hebben dat renaults de fout gewoon actief houden totdat er een reset heeft plaatsgevonden. Lijkt door bovenstaand verhaal bevestigd te worden.Remuzzz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:37:
Ai, wat een vervelend verhaal! Zeker dat zon eenmalige storing het systeem helemaal in de war kan gooien. Ik rijd zelf het kleinere broertje Megane ev, maar ga mn ODB-scanner maar in de auto leggen. Wel een uitkomst om tijdens zon lange trip zelf even de storing te kunnen clearen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedankt voor je verhaal!
Mooi zuur dat door een brakke laadpaal je snellaad circuit in storing gaat en zich vervolgens niet meer reset.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Goed idee maar welke OBD Stekker moet ik kopen? Die niet extreem duur is , maar wel werktRemuzzz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:37:
Is klote. Er zijn meer in dit topic (waaronder ikzelf) die hetzelfde probleem hebben gehad. Bij mij is het niet meer voorgekomen nadat Renault de melding eruit heeft gegooid.MRegel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
Inmiddels terug van een week Oostenrijk met de Renault Scenic E-TECH (Alpine 87kW).
Bij koud en vochtig weer, hangt er dikwijls een onaangename muffe geur in mijn auto en zijn mijn ramen binnenin heel erg beslagen. Het duurt dan ook een hele tijd om ze te ontwasemen.
Ik heb zoiets nog nooit, of toch zeker niet in die mate, gehad met eerdere wagens.
Komt dit bekend voor?
(Ik doe niet aan voorverwarmen van de auto en zou dat ook liever niet zien als oplossing).
Ik heb zoiets nog nooit, of toch zeker niet in die mate, gehad met eerdere wagens.
Komt dit bekend voor?
(Ik doe niet aan voorverwarmen van de auto en zou dat ook liever niet zien als oplossing).
Nee, geen last van. Niet ergens een natte mat?madhondt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
Bij koud en vochtig weer, hangt er dikwijls een onaangename muffe geur in mijn auto en zijn mijn ramen binnenin heel erg beslagen. Het duurt dan ook een hele tijd om ze te ontwasemen.
Komt dit bekend voor?
Ok.Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
@addictive_rhymz
Definitieve prijs van de garage: 29240€ (en daar nog 2500€ vanaf voor overname huidige auto 260.000km 8j oud, redelijk opgereden)
Is dat een redelijke deal voor een scenic evolution comfort range? Met 5000km op de teller, van augustus 2024, 2 jaar garantie, nog 6 jaar batterijgarantie.
Voor de rest niet veel opties op. En het is de bedoeling om er de komende 5 jaar ongeveer 150.000km mee te rijden voor het werk.
Heb je de ventilatieroosters in het dashboard wel geopend? Links en rechts naast het stuur.madhondt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
Komt dit bekend voor?
Hier in NL is de vanafprijs een €39000 dus 10k eraf lijkt me best netjes?Wozmro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:23:
[...]
Ok.
Definitieve prijs van de garage: 29240€ (en daar nog 2500€ vanaf voor overname huidige auto 260.000km 8j oud, redelijk opgereden)
Is dat een redelijke deal voor een scenic evolution comfort range? Met 5000km op de teller, van augustus 2024, 2 jaar garantie, nog 6 jaar batterijgarantie.
Voor de rest niet veel opties op. En het is de bedoeling om er de komende 5 jaar ongeveer 150.000km mee te rijden voor het werk.
Ik denk het ook. Maar het is mijn allereerste EV aankoop.
Ja, ik vind van wel, zeer redelijke deal mijns inziens.Wozmro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:23:
Ok, dan is de teerling geworpen. 🙂
Prima deal ja!
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
De LED strip doet het weer. de stekker had niet 'geklikt' en was los gekomen. De stekker opnieuw aangeslotenen "klik" en probleem was opgelost.drvt175 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:09:
Gisteren avond ontdekt dat de ledstrip van rechter voorportier het niet meer doet.
Vandaag de garage bellen
ook de OPD-software is voor mijn Scenic beschikbaar. Hiervoor moet ik nog een afspraak maken om deze te installeren..
Wij volgen deze zelfde route. Nu Enyaq 1st edition, vrijwel full options. Gekeken naar alternatief bij Skoda bij Elroq, dan komen we bij Sportline uit want mijn vrouw kan niet meer zonder de regeneratie-paddles (en stuur/stoelverwarming). We hebben bij Skoda heel veel klachten gehad, tot zelfs gekke reconnect procedures (ontgrendelen, instappen, starten met rempedaal, na opstarten auto uitschakelen met stop knop - of gewoon zekering 19 verwijderen. Zekering 30 voor infotainment reset). Ook bij Volvo gekeken. Veel andere kandidaten vielen af want vouwwagen mag er niet achter. Chinees willen we niet.Jeroenvr72 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Ach, ik rijd een Skoda Enyaq, ook hiervan zijn er heel veel met dit soort problemen.
Dat Ghost braking komt bij alle merken voor, hapering in schermen komt bij (bijna) alle merken voor.
Laadkabels die niet loskomen komt ook bij alle merken wel eens voor.
Het is gewoon zo dat alle klachten online geslingerd worden, en ze zijn ook vervelend, dat snap ik. maar de mensen zonder problemen hoor je niet.
Ik ga weg van Skoda, en heb bewust nu voor Renault gekozen (Ford is weer op basis van MEB platform) en een auto uit de stellantis groep laat ik bij voorbaat liggen na meerdere vervelende ervaringen!
Hoop ik op een auto zonder kuren? jazeker! ga er ervan uit dat ik nooit kuren zal krijgen : Nee, helaas niet..
We komen nu uit bij de Scenic. De regeneratie is fijner dan bij de Skoda. De Volvo had al helemaal geen paddles. We twijfelen nu tussen de Alpine en de Iconic. Dat glazen dak interesseert ons niet, ben nog steeds op zoek naar een overtuigend argument. Qua audio-set weet ik het verschil niet. En ook qua stoelen niet. Misschien dat iemand hier dat weet?
Iconic eigenaar hier:Rembert schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:13:
[...]
[..]
We komen nu uit bij de Scenic. De regeneratie is fijner dan bij de Skoda. De Volvo had al helemaal geen paddles. We twijfelen nu tussen de Alpine en de Iconic. Dat glazen dak interesseert ons niet, ben nog steeds op zoek naar een overtuigend argument. Qua audio-set weet ik het verschil niet. En ook qua stoelen niet. Misschien dat iemand hier dat weet?
- Als je een beetje van muziek houdt: dan is het harman kardon wel echt een aanrader.
- Geen glazendak, en die mis ik compleet niet.
- M'n vrouw is wat kleiner dan ik zelf, en de electrische bestuurdersstoel is een uitkomst om eenvoudig te schakelen tussen de profielen. De positie van stoelen en spiegels wordt nl. opgeslagen.
Persoonlijk spreekt de Alpine mij niet echt aan ivm de kleurcombinaties. De Iconic oogde voor ons wat luxer, maar dat is smaak.
Succes met het maken van de keuze!
De modellen zijn zo goed als gelijk als je bij de alpine de twee optie pakketten neemt. Eind vorig jaar waren die heel erg goed goedkoop, volgens mij 500 en 750. Dat is volgens mij afgelopen. Wat echt anders is zijn de velgen en interieur kleur. Als het nog steeds een paar duizend euro verschil is, dan lijkt de Alpine voor de hand liggend.Rembert schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:13:
[...]
Wij volgen deze zelfde route. Nu Enyaq 1st edition, vrijwel full options. Gekeken naar alternatief bij Skoda bij Elroq, dan komen we bij Sportline uit want mijn vrouw kan niet meer zonder de regeneratie-paddles (en stuur/stoelverwarming). We hebben bij Skoda heel veel klachten gehad, tot zelfs gekke reconnect procedures (ontgrendelen, instappen, starten met rempedaal, na opstarten auto uitschakelen met stop knop - of gewoon zekering 19 verwijderen. Zekering 30 voor infotainment reset). Ook bij Volvo gekeken. Veel andere kandidaten vielen af want vouwwagen mag er niet achter. Chinees willen we niet.
Tja misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog maar ik persoonlijk vind het HK-systeem tegenvallen zeker als ik het vergelijk met het Alpine audiosysteem dat ik in de BMW had.Intheweb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:34:
[...]
Iconic eigenaar hier:
- Als je een beetje van muziek houdt: dan is het harman kardon wel echt een aanrader.
Ja er is voldoende bass (als je dat wilt) maar de detaillering van het geluid in het midden en hoog gebied valt toch erg tegen.
t.o.v. het basis systeem is het wel een sterke verbetering. Maar zit zelf ook wel te pielen tussen muziek en spraak en daar zit dan wel de zwakte.RogerSch schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Tja misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog maar ik persoonlijk vind het HK-systeem tegenvallen zeker als ik het vergelijk met het Alpine audiosysteem dat ik in de BMW had.
Ja er is voldoende bass (als je dat wilt) maar de detaillering van het geluid in het midden en hoog gebied valt toch erg tegen.
Dank voor alle antwoorden!
Qua geluid zoeken we juist naar klassieke muziek en praatprogramma's, een subwoofer staat niet echt op de verlanglijst al waarderen we een goed klinkende cello of contrabas wel. Ok, ik draai ook nog wel eens wat progressive rock, en mijn dochter wil nog wel eens wat R&B of dubstep opzetten (of, gek genoeg, 80s muziek, dankzij tiktok).
Het lijkt de Alpine te worden, ook omdat het interieur van de Iconic ons minder aanspreekt, en de stoelen van de Alpine juist meer - we zijn vandaag even gaan proefzitten bij de Renault-dealer. Het verschil is niet enorm maar wel merkbaar. Qua kosten maakt het dus niets uit.
Dan nog de lease. Renault biedt aan Mobilize Financial Services. De prijs is extreem scherp. Even gegoogled: waardering voor hen zit onder nul, met name voor de Zoé. We zitten voor onze Skoda bij XL-Lease, daarvoor zaten we bij Topsport-lease. Fleetmanager wil XL-Lease, maar dan is leasebedrag wel 15% hoger dan bij Mobilize. Hier mensen met ervaringen met Mobilize?
Dat goedkoop is voorbij met model 2026. Die pakketten kosten nu € 1500 en € 2000. En dan heeft de aangeklede alpine dezelfde prijs als de standaard iconic. Elektrische stoelen hebben beiden nu standaard, incl. de bestuurdersprofielen.mikeyfire643 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:18:
[...]
De modellen zijn zo goed als gelijk als je bij de alpine de twee optie pakketten neemt. Eind vorig jaar waren die heel erg goed goedkoop, volgens mij 500 en 750. Dat is volgens mij afgelopen. Wat echt anders is zijn de velgen en interieur kleur. Als het nog steeds een paar duizend euro verschil is, dan lijkt de Alpine voor de hand liggend.
Qua geluid zoeken we juist naar klassieke muziek en praatprogramma's, een subwoofer staat niet echt op de verlanglijst al waarderen we een goed klinkende cello of contrabas wel. Ok, ik draai ook nog wel eens wat progressive rock, en mijn dochter wil nog wel eens wat R&B of dubstep opzetten (of, gek genoeg, 80s muziek, dankzij tiktok).
Het lijkt de Alpine te worden, ook omdat het interieur van de Iconic ons minder aanspreekt, en de stoelen van de Alpine juist meer - we zijn vandaag even gaan proefzitten bij de Renault-dealer. Het verschil is niet enorm maar wel merkbaar. Qua kosten maakt het dus niets uit.
Dan nog de lease. Renault biedt aan Mobilize Financial Services. De prijs is extreem scherp. Even gegoogled: waardering voor hen zit onder nul, met name voor de Zoé. We zitten voor onze Skoda bij XL-Lease, daarvoor zaten we bij Topsport-lease. Fleetmanager wil XL-Lease, maar dan is leasebedrag wel 15% hoger dan bij Mobilize. Hier mensen met ervaringen met Mobilize?
Mijn vorige auto geleased via Renault. Zolang je ze niet nodig hebt, gaat het prima. Als je naar de garage gaat voor onderhoud of een kleine reparatie dan hangt dat meer van je garage af, maar daar heb ik nooit gedoe mee gehad.Rembert schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:00:
Dank voor alle antwoorden!
[...]
Dat goedkoop is voorbij met model 2026. Die pakketten kosten nu € 1500 en € 2000. En dan heeft de aangeklede alpine dezelfde prijs als de standaard iconic. Elektrische stoelen hebben beiden nu standaard, incl. de bestuurdersprofielen.
Wel heb ik een keer schade gereden (of, naja, die ander bij mij). Alles ingeleverd en gemaakt, dat ging echt super. Tot ik 18 maanden! later een mail kreeg of ik het schadeformulier (die ik volgens hun moest afgeven bij de garage) nog eens kon opsturen, want de scan was niet goed leesbaar. Bizar. Ik had dat formulier dus niet meer en heb ook gereageerd op dat verzoek dat deze is afgegeven. Een jaar later kreeg ik een rekening voor de schade omdat ze het op mij gingen verhalen! Echt schaamteloos. Na eindeloos bellen en naar de mail verwezen te worden maar daar geen reactie op te krijgen heb ik mijn rechtsbijstand in moeten schakelen. Uiteraard wel gelukt, maar wat een gedoe en 3 jaar verder...
Ook de eindafrekening heb ik nog steeds niet ontvangen en ik heb hem in april 2025 ingeleverd.
Afgelopen week naar Oostenrijk geweest en dus ook de eerste lange rit gemaakt. Het is probleemloos verlopen en eigenlijk uitstekend bevallen
(terwijl ik best van doorjagen houd). Je moet wat bewuster en langer stoppen maar dat maakt het reizen ook relaxter en voor de (jonge) kids ook heel 'duidelijk' ("Kijk, nog 1:56u en dan gaan we stoppen. Let maar op dat klokje.).
Kleine 800km enkele reis, vrijwel alleen snelweg (eerste 5km en laatste 25km niet). Heenweg was het net boven 0, terugweg net boven de 10 graden. Heen 3x gestopt bij een snellader, terug 2x. Gemiddeld verbruik over de hele vakantie was 25kW/100km. Dat komt omdat we eigenlijk steeds langer hebben gestopt dan nodig was om het gewenste accuniveau te bereiken en ik hem gewoon heb laten laden totdat we weer vertrokken. Daardoor was hij steeds alweer voor meer dan 90% vol en heb ik de hele reis wat harder gereden (wisselend tussen 135, 145 en soms 155km/u, afhankelijk van omstandigheden). Dat zal het verbruik aardig hebben verhoogd. Met jonge kids werkte deze tactiek eigenlijk prima omdat je toch wat sneller alweer gaat stoppen. Als ik zonder kinderen zou reizen dan zou ik iets beter op snelheid/verbruik i.c.m. stops en laadtijden letten, denk ik.
Het voorverwarmen van de accu werkte (neem ik aan) naar behoren want ik heb steeds naar de snelladers genavigeerd en het laden begon steeds met ruim boven de 120kW. Na een half uurtje zat hij steevast weer boven de 80%.
Ik heb wel bewust voor wat grotere laadlocaties bij de Autohof's gekozen, en dus niet bij de tankstations direct aan de snelweg. Ik zag dat daar vaak niet veel laadplekken zijn, die laders vaak bezet waren en ik kwam er ook nogal wat tegen die 'maar' met 50kW konden laden. Bij een Autohof zitten vaak meerdere laadpaalaanbieders bij elkaar en zijn er meer dan voldoende plekken. Ik heb EnBW, Allego, Circle-K, TotalEnergies en Ionity geladen. Overal zonder problemen met de MoveMove-laaddruppel van m'n werk. In Duitsland gebruiken die aanbieders ook allemaal ongeveer hetzelfde systeem, zo te zien. De interface is nagenoeg bij allemaal hetzelfde. Ik had zelf nog wel een ANWB-druppel en de ANWB-app i.c.m. Tesla achter de hand, maar niet gebruikt en niet nodig gehad.
Het viel me wel op dat als je Google Maps laat zoeken naar snelladers door de kaart ergens in te zoomen en vervolgens "Zoeken in dit gebied" te kiezen, hij lang niet alle laders langs de snelweg laat zien. Ik heb dus vaak zelf heel bewust verder ingezoomd om op een specifiekere plek vervolgens wel gewoon een groot laadplein te ontdekken, of meerdere aanbieders bij elkaar.
In het dal waar we zaten heb ik af en toe even bijgeladen om zo door de week heen weer richting de 85% te komen en de laatste dag weer naar 100% voor de terugreis. Er waren niet enorm veel laadplekken maar ze waren eigenlijk nooit allemaal bezet. Vaak ook gratis parkeren i.c.m. laden. Er waren twee snelladers in het dorp maar die heb ik niet gebruikt.
Al met al een zeer positieve ervaring met een fijne reisauto!
edit:
Nog wel één kleine 'ergernis' ontdekt. Mijn vriendin heeft een eigen profiel en wil ook graag altijd één stint rijden. Dus stoel, spiegels en profiel passen zich dan allemaal netjes aan en haar telefoon verbindt met het systeem. Harstikke mooi. Maar ik heb zelf heel bewust Android Auto uitgeschakeld en gebruik via WiFi-hotspot de apps die ik op het systeem heb geïnstalleerd. We luisterden bijvoorbeeld Radio 2 via TuneIn. Maar toen zij ging rijden was de app er dus niet in haar profiel. Ook was de route verdwenen. Apps installeren tijdens het rijden gaat logischerwijs niet, dus ik heb aangegeven dat mijn telefoon voor audio was verbonden met bluetooth en heb daar TuneIn weer op aangezet. En omdat Android Auto bij haar wel start switcht hij ook iedere keer weer naar de AA-tab. Dat heb je soms bijna niet in de gaten.
Dit werkt vermoedelijk allemaal bewust zo maar in de praktijk is het niet helemaal handig als je samen reist. Om het wat naadlozer te laten werken ga ik de apps ook in haar profiel installeren. Op de terugweg heb ik handmatig weer teruggeswitcht naar mijn profiel en zei ik haar de stoelverstelling even kort te onderbreken zodra hij ging proberen om naar mijn positie te gaan. Dat werkte eigenlijk ook wel redelijk.
Kleine 800km enkele reis, vrijwel alleen snelweg (eerste 5km en laatste 25km niet). Heenweg was het net boven 0, terugweg net boven de 10 graden. Heen 3x gestopt bij een snellader, terug 2x. Gemiddeld verbruik over de hele vakantie was 25kW/100km. Dat komt omdat we eigenlijk steeds langer hebben gestopt dan nodig was om het gewenste accuniveau te bereiken en ik hem gewoon heb laten laden totdat we weer vertrokken. Daardoor was hij steeds alweer voor meer dan 90% vol en heb ik de hele reis wat harder gereden (wisselend tussen 135, 145 en soms 155km/u, afhankelijk van omstandigheden). Dat zal het verbruik aardig hebben verhoogd. Met jonge kids werkte deze tactiek eigenlijk prima omdat je toch wat sneller alweer gaat stoppen. Als ik zonder kinderen zou reizen dan zou ik iets beter op snelheid/verbruik i.c.m. stops en laadtijden letten, denk ik.
Het voorverwarmen van de accu werkte (neem ik aan) naar behoren want ik heb steeds naar de snelladers genavigeerd en het laden begon steeds met ruim boven de 120kW. Na een half uurtje zat hij steevast weer boven de 80%.
Ik heb wel bewust voor wat grotere laadlocaties bij de Autohof's gekozen, en dus niet bij de tankstations direct aan de snelweg. Ik zag dat daar vaak niet veel laadplekken zijn, die laders vaak bezet waren en ik kwam er ook nogal wat tegen die 'maar' met 50kW konden laden. Bij een Autohof zitten vaak meerdere laadpaalaanbieders bij elkaar en zijn er meer dan voldoende plekken. Ik heb EnBW, Allego, Circle-K, TotalEnergies en Ionity geladen. Overal zonder problemen met de MoveMove-laaddruppel van m'n werk. In Duitsland gebruiken die aanbieders ook allemaal ongeveer hetzelfde systeem, zo te zien. De interface is nagenoeg bij allemaal hetzelfde. Ik had zelf nog wel een ANWB-druppel en de ANWB-app i.c.m. Tesla achter de hand, maar niet gebruikt en niet nodig gehad.
Het viel me wel op dat als je Google Maps laat zoeken naar snelladers door de kaart ergens in te zoomen en vervolgens "Zoeken in dit gebied" te kiezen, hij lang niet alle laders langs de snelweg laat zien. Ik heb dus vaak zelf heel bewust verder ingezoomd om op een specifiekere plek vervolgens wel gewoon een groot laadplein te ontdekken, of meerdere aanbieders bij elkaar.
In het dal waar we zaten heb ik af en toe even bijgeladen om zo door de week heen weer richting de 85% te komen en de laatste dag weer naar 100% voor de terugreis. Er waren niet enorm veel laadplekken maar ze waren eigenlijk nooit allemaal bezet. Vaak ook gratis parkeren i.c.m. laden. Er waren twee snelladers in het dorp maar die heb ik niet gebruikt.
edit:
Nog wel één kleine 'ergernis' ontdekt. Mijn vriendin heeft een eigen profiel en wil ook graag altijd één stint rijden. Dus stoel, spiegels en profiel passen zich dan allemaal netjes aan en haar telefoon verbindt met het systeem. Harstikke mooi. Maar ik heb zelf heel bewust Android Auto uitgeschakeld en gebruik via WiFi-hotspot de apps die ik op het systeem heb geïnstalleerd. We luisterden bijvoorbeeld Radio 2 via TuneIn. Maar toen zij ging rijden was de app er dus niet in haar profiel. Ook was de route verdwenen. Apps installeren tijdens het rijden gaat logischerwijs niet, dus ik heb aangegeven dat mijn telefoon voor audio was verbonden met bluetooth en heb daar TuneIn weer op aangezet. En omdat Android Auto bij haar wel start switcht hij ook iedere keer weer naar de AA-tab. Dat heb je soms bijna niet in de gaten.
Dit werkt vermoedelijk allemaal bewust zo maar in de praktijk is het niet helemaal handig als je samen reist. Om het wat naadlozer te laten werken ga ik de apps ook in haar profiel installeren. Op de terugweg heb ik handmatig weer teruggeswitcht naar mijn profiel en zei ik haar de stoelverstelling even kort te onderbreken zodra hij ging proberen om naar mijn positie te gaan. Dat werkte eigenlijk ook wel redelijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 02-03-2026 11:00 ]
@Wouter! Hoe herken je gratis parkeren i.c.m. laden? Staat dat erbij op de laadpaal zelf?
Dit is mij ook opgevallen in de wat langere ritten, dan willen wij ook nog wel van bestuurder wisselen. inderdaad voor mij onlogisch dat als je halverwege de route van profiel wisselt je route niet doorgaat. sterker nog, bij de ander staat de locatie dan helemaal niet in maps omdat we beide een eigen maps omgeving hebben.Wouter! schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:40:
Misschien een domme vraag, maar ik breek mijn hoofd erover.
Hoe kan ik switchen tussen muziek/navigatie/telefoon om deze luider/stiller te zetten tijdens het rijden?
Is er ergens een quick button om te switchen tussen deze?
Hoe kan ik switchen tussen muziek/navigatie/telefoon om deze luider/stiller te zetten tijdens het rijden?
Als je het volume aanpast, zie je een pijltje naast de volumebalk op het scherm. Als je daar op klikt, dan zie je alle type volumes.apple-shack schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:32:
Misschien een domme vraag, maar ik breek mijn hoofd erover.
Anders op het moment van muziek, kun je de muziek aanpassen, en wanneer je een flitser melding krijgt, heb je ongeveer 0.7s de tijd om dat aan te passen.
Ik zoek dus een manier zonder dat ik hiervoor het scherm moet aanrakenDendrowen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:34:
[...]
Als je het volume aanpast, zie je een pijltje naast de volumebalk op het scherm. Als je daar op klikt, dan zie je alle type volumes.
Anders op het moment van muziek, kun je de muziek aanpassen, en wanneer je een flitser melding krijgt, heb je ongeveer 0.7s de tijd om dat aan te passen.
Ik mis het niet moet ik zeggen. De andere manier via het stuur is allen tijdens dat volume.apple-shack schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zoek dus een manier zonder dat ik hiervoor het scherm moet aanrakenIs er nergens een shortcut met volume controls knoppen aan het stuur om dit te doen? Ben ik de enigste die dit mist?
Er stond gewoon een bordje bij met zoiets als "Parken während des Ladevorgangs frei!"FrenzyFreak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:32:
@Wouter! Hoe herken je gratis parkeren i.c.m. laden? Staat dat erbij op de laadpaal zelf?
En wat ook irritant is dat wel de instellingen in het Android systeem worden aangepast, wat erg lang duurt als je dat vergelijkt bij Tesla, en ook de stoel maar alle andere instellingen zoals rijmodus etc die worden niet aangepast.bleufred1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:13:
[...]
Dit is mij ook opgevallen in de wat langere ritten, dan willen wij ook nog wel van bestuurder wisselen. inderdaad voor mij onlogisch dat als je halverwege de route van profiel wisselt je route niet doorgaat. sterker nog, bij de ander staat de locatie dan helemaal niet in maps omdat we beide een eigen maps omgeving hebben.
Tja je kunt veel zeggen over (de baas van) Tesla en dat Tesla's minimalistisch zijn uitgerust maar de software is toch nog steeds onovertroffen..
Mooi man! Ik doe de meeste van mijn stops in Duitsland ook bij enbw. Die liggen voor mij vaak op de juiste locaties en hebben altijd plek itt ionity. Bij ionity heb ik met de scenic ook al meerdere keren storing meegemaakt alsof die twee elkaar niet zo leuk vinden dus die probeer ik ook liever te mijden nu. Andere aanbieders nooit problemen mee gehad.Wouter! schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:40:
Afgelopen week naar Oostenrijk geweest en dus ook de eerste lange rit gemaakt. Het is probleemloos verlopen en eigenlijk uitstekend bevallen(terwijl ik best van doorjagen houd). Je moet wat bewuster en langer stoppen maar dat maakt het reizen ook relaxter en voor de (jonge) kids ook heel 'duidelijk' ("Kijk, nog 1:56u en dan gaan we stoppen. Let maar op dat klokje.).
edit:
Als alles goed gaat mag ik volgende week woensdag mijn tweedehands scenic gaan ophalen.
Wat is zo jullie ervaring op gebied van verbruik? Laagste waardes/hoogste waardes?
Ik ben zelf een rustige, anticiperende chauffeur. 110km/h op de snelweg.
Ik rij heel veel voor het werk en probeer zo goed als mogelijk boetes te vermijden 🙂
Wat is zo jullie ervaring op gebied van verbruik? Laagste waardes/hoogste waardes?
Ik rij heel veel voor het werk en probeer zo goed als mogelijk boetes te vermijden 🙂
Nu in de winter zit ik tegen de 20kwh/100km, in de zomer meer 15kwh/100km.Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
Als alles goed gaat mag ik volgende week woensdag mijn tweedehands scenic gaan ophalen.
Ok, dus als ik met gemiddeld 5km/kWh reken zit ik redelijk safe?
En volgen jullie ook de SOH van de batterij wat op?
Dat het irritant is ok, maar wéér de Tesla fanboy uithangen is dat best ook.RogerSch schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:16:
En wat ook irritant is dat wel de instellingen in het Android systeem worden aangepast, wat erg lang duurt als je dat vergelijkt bij Tesla, en ook de stoel maar alle andere instellingen zoals rijmodus etc die worden niet aangepast.![]()
Tja je kunt veel zeggen over (de baas van) Tesla en dat Tesla's minimalistisch zijn uitgerust maar de software is toch nog steeds onovertroffen..
Zou ik geen 110 rijden want in het overgrote deel van Nederland mag je maar 100.Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
Hoe dan ook, feli met de aankoop, veel veilige kilometers toegewenst.
In de zomer wel. Afgelopen weken met temperaturen rond/onder het vriespunt en winterbanden haalde ik dit zeker niet.Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
Ok, dus als ik met gemiddeld 5km/kWh reken zit ik redelijk safe?
Dan was het eerder 4km/kWh.
En bij 130+ km/h ging het dan naar 3km/kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door addictive_rhymz op 03-03-2026 06:16 ]
Mijn auto is van nov-24. Sinds een paar maanden heb ik OPD door een update door de garage.SsorcererR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
Mijn Scenic is van oktober 2024, besteld juni 2024.
Heeft er iemand al succesvol OPD laten installeren op soortgelijk model? En zo ja, hing hier een kostprijs aan vast?
Volgens de website van Renault is dit mogelijk maar mijn garagist hoort het omtrent dit topic donderen in Keulen ...
[Afbeelding]
Kreeg je daar een uitnodiging voor?asritmeester82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Mijn auto is van nov-24. Sinds een paar maanden heb ik OPD door een update door de garage.
Die van mij is van november 2024, en krijgt de 11e de update voor OPD. Kwestie van een afspraak maken, en met +- een uurtje is hij weer klaar als het goed isSsorcererR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
Mijn Scenic is van oktober 2024, besteld juni 2024.
Heeft er iemand al succesvol OPD laten installeren op soortgelijk model? En zo ja, hing hier een kostprijs aan vast?
Volgens de website van Renault is dit mogelijk maar mijn garagist hoort het omtrent dit topic donderen in Keulen ...
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Moet je wel die peddels achter het stuur voor hebben dacht ik?
Mijne is van Dec 24 en ik heb op 30 jan 26 deze update laten uitvoeren. Wel zelf moeten vragen. Update zelf is snel geregeld.asritmeester82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Mijn auto is van nov-24. Sinds een paar maanden heb ik OPD door een update door de garage.
Wat me opvalt is dat "het stistaan" geregeld wordt door licht het rempedaal te gebruiken. Dit maakt het heel soms wat schokkerig als je heel langzaam beweegt en stil wil staan. Minor detail.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
ik heb obdlink LX besteld, is intussen gearriveerd.remco1b schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:13:
[...]
Goed idee maar welke OBD Stekker moet ik kopen? Die niet extreem duur is , maar wel werkt
nog niet geprobeerd, dat is voor ergens een van de komende dagen.
ik weet overigens niet of zelf clearen van een motorstoring / DC lader probleem een goed idee is, tenzij je goed weet wat je aan het doen bent. Ik had de obdlink eigenlijk besteld wegens motor storing in een andere wagen (en was wat (te) nieuwsgierig) -> bleek inlaatklep van de turbo te zijn die soms bleef hangen. foutcode clearen is 1 ding, maar in zo'n geval toch altijd best om even naar te laten kijken.
Ik heb deze besteld en werkt!sugarcube schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:24:
[...]
ik heb obdlink LX besteld, is intussen gearriveerd.
nog niet geprobeerd, dat is voor ergens een van de komende dagen.
ik weet overigens niet of zelf clearen van een motorstoring / DC lader probleem een goed idee is, tenzij je goed weet wat je aan het doen bent. Ik had de obdlink eigenlijk besteld wegens motor storing in een andere wagen (en was wat (te) nieuwsgierig) -> bleek inlaatklep van de turbo te zijn die soms bleef hangen. foutcode clearen is 1 ding, maar in zo'n geval toch altijd best om even naar te laten kijken.
Ik heb deze besteld en werkt!
https://nl.aliexpress.com...Zi0p&gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 3% gewijzigd door remco1b op 04-03-2026 19:39 ]
Lap. Ik had beter eerst eens bij ome ali gekeken ipv gewoon te bestellenremco1b schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:34:
[...]
Ik heb deze besteld en werkt!
https://nl.aliexpress.com...Zi0p&gatewayAdapt=glo2nld
Ik lees: Tenslotte krijgen de drie grootste SUV’s van Renault nog enkele kleine updates voor 2026. Gemini, de AI-assistent van Google, vervangt binnenkort de oude Google Assistant via een over-the-air update.
Zou dit ook van toepassing worden voor de Scenic?
Renault Austral, Espace en Rafale: nieuwe updates | Gocar.be https://share.google/u0c5ACEUO9saXO24CTommi4444 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Ik lees: Tenslotte krijgen de drie grootste SUV’s van Renault nog enkele kleine updates voor 2026. Gemini, de AI-assistent van Google, vervangt binnenkort de oude Google Assistant via een over-the-air update.
Dit artikel noemt wel 3 Reanults, maar geen Scenic
/f/image/67idrr4G7jcvwzVZtvVCWGIb.png?f=fotoalbum_large)