[ Voor 80% gewijzigd door Dendrowen op 12-08-2026 19:49 ]
dit is schier onmogelijk, tenzij je het verbruik op je adres meeneemt of max 90 rijdt (jouw 2800 km verwacht ik dat het je verbruik op locatie hebt meegenomen)Maurice383 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Ik heb de Thule wingbar Edge in zwart besteld bij dakdragerwinkel.nl en de Thule Motion 3 XL low. Echt een aanrader!! Je hoort niks fluiten en je verbruik gaat weinig omhoog. 2800 km gereden naar vakantie in noord Italië in de bergen en een gemiddeld verbruik van 18,0 kWh/100 km
oh en ik had ook nog een fietsendrager achterop met 2 fietsen
Ik rij nagenoeg dezelfde combinatie (dakkoffer en 2 fietsen) en gemiddeld verbruik richting zuid europa zat op 28 kWh/100km. 130km/u op de franse tolwegen.
Ziet er wel interessant uit. Maar eerst alleen voor Apple. Android staat pas voor na oktober op de roadmap (dus wellicht nog veel later).Zjanzjak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:26:
Ene Valentin Dubois-Pivot is trouwens bezig met het ontwikkelen van een nieuwe app.
Je kan je aanmelden voor testen op www.sparksapp.fr
Waar ik tegenaan loop is dat de USB C stick gloeiend heet wordt; echt ver boven aanraakveilige temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Anderen hier ook last van of ligt het aan mijn specifieke USB stick?
Dat is nog meer dan met mijn aanhangertje r achter overal ca 120 gereden met de kar en zat op 27kw per 100kmBVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
dit is schier onmogelijk, tenzij je het verbruik op je adres meeneemt of max 90 rijdt (jouw 2800 km verwacht ik dat het je verbruik op locatie hebt meegenomen)
Ik rij nagenoeg dezelfde combinatie (dakkoffer en 2 fietsen) en gemiddeld verbruik richting zuid europa zat op 28 kWh/100km. 130km/u op de franse tolwegen.
Tja, dat heb ik ook. Kleine aanhanger en vangt dus geen/weinig wind. In tegenstelling tot een dakkoffer.H143 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:12:
[...]
Dat is nog meer dan met mijn aanhangertje r achter overal ca 120 gereden met de kar en zat op 27kw per 100km
Zeker wel mogelijk. Gewoon niet te gek rijden, dus veel rond de 100km/u want anders sta je alleen maar sneller bij de lader. Het verbruik tussen 100 of 130 km/u is echt enorm maar dat is een bekend verhaal natuurlijk.BVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
dit is schier onmogelijk, tenzij je het verbruik op je adres meeneemt of max 90 rijdt (jouw 2800 km verwacht ik dat het je verbruik op locatie hebt meegenomen)
Oh en inderdaad heb ik de kilometers op onze vakantielocatie ook meegenomen in het verbruik, maar dat is hooguit 400 km.
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice383 op 14-08-2026 13:26 ]
Wij hebben de afgelopen 2 weken zo'n 3.750 km gemaakt door Frankrijk, met dakkoffer. Weliswaar met een Megane E-tech, gem. verbruik: 21.8 kWh. Overal de toegestane snelheid gereden.Dendrowen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Tja, dat heb ik ook. Kleine aanhanger en vangt dus geen/weinig wind. In tegenstelling tot een dakkoffer.
@dbibouh Ik kon de bestemming nooit naar mijn Renault toesturen, totdat ik een paar weken geleden toestemming gaf in mijn Google Account Settings voor het opslaan van mijn Web & App Activiteiten (https://myactivity.google.com/activitycontrols/webandapp). Sindsdien kon ik middels de regelaarschuifjes knop 'Renault' selecteren en heb ik de mogelijkheid om een bestemming naar mijn Scenic te sturen.dbibouh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
Hi allemaal, helaas nog niet dé oplossing ontvangen. Renault verwijst naar Google (maps) terwijl het probleem toch echt bij Renault ligt (naar mijn mening) iemand die mij hiermee kan helpen?? Zou toch fijn zijn die functie te kunnen gebruiken, zie foto voor alle uitleg [Afbeelding]
Dus wellicht een idee om die specifieke Google settings nog een keertje na te lopen.
Met de zomerse temperaturen in Frankrijk wordt de USB-C bij mij in een geparkeerde auto ook heet. Bij het gebruik van de auto wanneer de airco de auto gekoeld heeft en in NL heb ik hier geen last van.BVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:23:
vraagje; ik heb ook een mini USB-C stickje aangeschaft. De dashcam app werkt hier mee. Zoals hierboven al eens werd aangegeven blijft het systeem aangeven dat hij mogelijk geformatteerd moet worden, maar dat maakt voor de werking van de Dashcam app blijkbaar niet uit.
Waar ik tegenaan loop is dat de USB C stick gloeiend heet wordt; echt ver boven aanraakveilige temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Anderen hier ook last van of ligt het aan mijn specifieke USB stick?
ok, nee het is hier echt tijdens het rijden zonder zon oid. Je merkt ook dat zodra je de auto start hij binnen enkele minuten zo heet is, terwijl de auto gewoon 20-22 graden is binnen. Heb een kleine blaar van het vastpakken van de stick.cpvessen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:42:
[...]
Met de zomerse temperaturen in Frankrijk wordt de USB-C bij mij in een geparkeerde auto ook heet. Bij het gebruik van de auto wanneer de airco de auto gekoeld heeft en in NL heb ik hier geen last van.
ik denk dat het vooral de fietsen zijn die achterop staan dan, dat die veel wind vangen.Dendrowen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Tja, dat heb ik ook. Kleine aanhanger en vangt dus geen/weinig wind. In tegenstelling tot een dakkoffer.
Ik reed 1100km in 13 uur inclusief laadtijd. Dus gemiddels niet eens heel snel, maar wel overal waar het mocht gewoon 130 gereden.
Dan lijkt me er toch iets mis met de USB stick. Tenminste ervan uitgaande dat je een andere poort ook hebt getest? Je moet er zeker geen blaar aan over houden!BVice schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:23:
[...]
ok, nee het is hier echt tijdens het rijden zonder zon oid. Je merkt ook dat zodra je de auto start hij binnen enkele minuten zo heet is, terwijl de auto gewoon 20-22 graden is binnen. Heb een kleine blaar van het vastpakken van de stick.
Thanks voor de tip! Die had ik al 3 weken geleden aangezet samen met de tijdlijn. Maar wonder boven wonder kan ik ineens sinds vandaag weer Renault selecteren in Google maps. Helemaal happy weer 😊GoodPeople schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:05:
[...]
@dbibouh Ik kon de bestemming nooit naar mijn Renault toesturen, totdat ik een paar weken geleden toestemming gaf in mijn Google Account Settings voor het opslaan van mijn Web & App Activiteiten (https://myactivity.google.com/activitycontrols/webandapp). Sindsdien kon ik middels de regelaarschuifjes knop 'Renault' selecteren en heb ik de mogelijkheid om een bestemming naar mijn Scenic te sturen.
Dus wellicht een idee om die specifieke Google settings nog een keertje na te lopen.
[Afbeelding]
wat ik heb gedaan:
- Tig keer in en uitgelogd in de auto op het Google account
- tijdlijn en web&app activiteiten aangezet
- de Renault app verwijderen en opnieuw installeren
- Google wachtwoord gewijzigd
Dat laatste heeft waarschijnlijk voor de problemen gezorgd. Op Reddit gelezen (Franse discussie) dat het wijzigen van het wachtwoord voor veel server/synchronisatie problemen kan zorgen. Met name dus tussen Google en de Renault server.
nu drie weken later is Renault eindelijk zichtbaar in Google maps
[ Voor 19% gewijzigd door dbibouh op 14-08-2026 19:31 ]
Als ik in Nederland 100 rij op de cc ligt mijn verbruik al boven de 20.Maurice383 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 05:50:
[...]
Zeker wel mogelijk. Gewoon niet te gek rijden, dus veel rond de 100km/u want anders sta je alleen maar sneller bij de lader. Het verbruik tussen 100 of 130 km/u is echt enorm maar dat is een bekend verhaal natuurlijk.
Oh en inderdaad heb ik de kilometers op onze vakantielocatie ook meegenomen in het verbruik, maar dat is hooguit 400 km.
Dat is... Hoog. Ik zit doorgaans rond de 16, soms lager soms hoger. Ligt veelal aan het asfalt, maar 20 zie ik met 100kmh alleen bergop.B R M schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Als ik in Nederland 100 rij op de cc ligt mijn verbruik al boven de 20.
Op vakantie met fietsenrek (zonder fietsen maar met 2 grote reistassen erop) was het 21 à 22. Overal keurig aan de snelheid gehouden (dus in Frankrijk 135 waar het mocht en in Duitsland 135 maar hele stukken ook 155).
Ik kan me voorstellen dat een Techno met kleine accu en kleinere velgen dan de EA in de eco stand met 100 km/u inderdaad minder verbruikt.
[ Voor 38% gewijzigd door MaSw85 op 17-08-2026 10:04 ]
Michelin zomerbanden, altijd op comfort
[ Voor 13% gewijzigd door zjeeraar84 op 17-08-2026 14:26 ]
Ik rij een long range iconic, altijd de maximum snelheid en zit gemiddeld op 18.5. Dit is inclusief vakantie, stukken met aanhanger, bergen, etc. Ik rij vrijwel altijd in comfort stand.MaSw85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:
Wellicht zit er ook verschil in welke uitvoering je rijdt en in welke modus. Ik zit ook eerder rond de 20 en rijd dan normaal gesproken 110 km/u waar je 100 mag (Esprit Alpine uit juni 2024). Ik heb altijd de comfort modus aan staan.
Ik kan me voorstellen dat een Techno met kleine accu en kleinere velgen dan de EA in de eco stand met 100 km/u inderdaad minder verbruikt.
Bandenspanning met zomerbanden rondom 2.3 bar.
[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 17-08-2026 11:01 ]
Geen caravan of aanhangwagen.
Geweld is projectie van zwakte.
als we even de snelweg als norm nemen zou 19" (techno) vs 20" (EA en Iconic) iets verschil kunnen maken, en een kleinere batterij zal ook wat kg's schelen maar ik denk niet noemenswaardig.MaSw85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:
Wellicht zit er ook verschil in welke uitvoering je rijdt en in welke modus. Ik zit ook eerder rond de 20 en rijd dan normaal gesproken 110 km/u waar je 100 mag (Esprit Alpine uit juni 2024). Ik heb altijd de comfort modus aan staan.
Rijmodussen hebben geen invloed op het verbruik als je 100 op de cc rijdt; hooguit dat de ECO stand iets minder energie verbruikt voor het klimaatsysteem. Sowieso doet de rijmodus vooral iets met de gasrespons dus ook dat heeft niet direct invloed op het verbruik, tenzij je je laat verleiden tot altijd hard optrekken in SPORT.
19.122,3 kWh geladen ÷ 86.011 km × 100 = 22,23 kWh/100 km
Met 5-10% laadverlies kom ik dan op zo’n 20 à 21 kWh/100 km zomer en winter. En ik ben echt geen enorme hardrijder.
MY24 alpine, met 87kW accu altijd in de comfort stand.
[ Voor 9% gewijzigd door B R M op 17-08-2026 21:31 ]
Verbruik sinds Februari 2025 (MY24) 16 Kwh/100 over 37500 kms
Voornamelijk snelweg in nederland maar ook twee maal heen en weer naar Portugal.
de velg maat is behoorlijk van invloed op gebruik, heb 19 inch wielen.
verder bijna altijd op ECO
edit: het is een techno uitvoering met 19 inch
[ Voor 9% gewijzigd door stormnl op 17-08-2026 23:39 ]
Mijn range (long range Techno) is in de zomer ongeveer 500km en in de winter 400km.
Snelheid is de grootste factor.
[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 17-08-2026 22:32 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Heeft de iconic niet standaard 20”?stormnl schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:26:
87 Kwh/AC kW / DC 150 , iconic met wat pakketten.
Verbruik sinds Februari 2025 (MY24) 16 Kwh/100 over 37500 kms
Voornamelijk snelweg in nederland maar ook twee maal heen en weer naar Portugal.
de velg maat is behoorlijk van invloed op gebruik, heb 19 inch wielen.
verder bijna altijd op ECO
klopt, even gecheckt het is een techno, long range, maar met drive assist en electrische bestuurder stoel
Die reset elke 10.000km. Vergelijkbare waarden met mij dus. Ook jouw snelweg snelheid is vergelijkbaar.Chaoss schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:29:
Ik vind het ook geen zuinigheids wonder... mijn gemiddelde (wat ik nooit reset) staat nu op 20,5.
| Totaal: | 21,5008 |
| Zomer 2024 | 18,7927 |
| Winter 2024 | 24,6701 |
| Zomer 2025 | 20,3016 |
| Winter 2025 | 24,0892 |
| Zomer 2026 | 19,7664 |
[ Voor 13% gewijzigd door borkhuis op 18-08-2026 09:55 ]
Dan lijkt me het verschil in verbruik met de 87kWh er toch wel te zijn?
Ik rij een 3000km/maand voor het werk, het is niet dat ik rond de kerktoren blijf hangen. Veel autosnelweg aan 110km/h.
Klopt... de batterijen verschillen zo'n 200 kg in gewicht. de 60kWh auto is dan zo'n 11% lichter dan de 1800 kg van de 87kW wagen.Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:30:
Ik ben hier een van de weinige met een 60kWh batterij denk ik?
Ik rij een 3000km/maand voor het werk, het is niet dat ik rond de kerktoren blijf hangen. Veel autosnelweg aan 110km/h.
zou dan logisch zijn om ook 10% zuiniger te rijden in zelfde omstandigheden ...
Hier ook een 60kwh Techno, laatste 10kkm voor de vakantie was het gemiddeld 16.4 kWh/100km. vlak voorde vakantie toevallig net de 10kkm reset gehad.Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:30:
Ik ben hier een van de weinige met een 60kWh batterij denk ik?
Staat momenteel op 17.8kWh/100 gem na een vakantie met dakkoffer + vouwwagen met fietsen op de imperial.
Rij gem 35kkm/jaar veel snelweg rond de 105km/h
- In de zomer rond de 17.3 kWh
- In de winter rond de 19.3 kWh
- Ook merk ik dat winterbanden ook mijn verbruik wel naar boven doen.
[ Voor 18% gewijzigd door apple-shack op 18-08-2026 11:20 ]
Zo werkt natuurkunde nietstormnl schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Klopt... de batterijen verschillen zo'n 200 kg in gewicht. de 60kWh auto is dan zo'n 11% lichter dan de 1800 kg van de 87kW wagen.
zou dan logisch zijn om ook 10% zuiniger te rijden in zelfde omstandigheden ...
Iemand met echt verstand van natuurkunde kan dit vast beter uitleggen.
Maar luchtweerstand en dus je snelheid (hoe sneller je rijdt hoe meer luchtweerstand) heeft de grootste invloed. Als je verbruiken wilt gaan vergelijken dan moet je de gemiddelde snelheid van een rit ook meenemen in de vergelijking. En dan is de route ook weer van invloed want 100km rijden met 110kmh op de cruise wind mee zal een stuk gunstiger verbruik geven dan dezelfde afstand met dezelfde gemiddelde snelheid de andere kant op.
Uiteindelijk zullen de versies met kleine accu wel iets zuiniger zijn, de smallere banden zullen iets zuiiger zijn (type band is ook van invloed). Maar uiteindelijk blijft snelheid de grootste invloed.
Kortgezegd stijgt je rolweerstand linear en je luchtweerstand exponentieel.Chaoss schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Zo werkt natuurkunde nietde luchtweerstand (grootste vijand van het verbruik) en de weerstand van de interne componenten veranderen niet bij een lager gewicht. Het enige wat veranderd door het extra gewicht is de rolweerstand. Wat misschien voor 20% van je totale verbruik verantwoordelijk is.
Iemand met echt verstand van natuurkunde kan dit vast beter uitleggen.
Maar luchtweerstand en dus je snelheid (hoe sneller je rijdt hoe meer luchtweerstand) heeft de grootste invloed. Als je verbruiken wilt gaan vergelijken dan moet je de gemiddelde snelheid van een rit ook meenemen in de vergelijking. En dan is de route ook weer van invloed want 100km rijden met 110kmh op de cruise wind mee zal een stuk gunstiger verbruik geven dan dezelfde afstand met dezelfde gemiddelde snelheid de andere kant op.
Uiteindelijk zullen de versies met kleine accu wel iets zuiniger zijn, de smallere banden zullen iets zuiiger zijn (type band is ook van invloed). Maar uiteindelijk blijft snelheid de grootste invloed.
B R M schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Als ik in Nederland 100 rij op de cc ligt mijn verbruik al boven de 20.
:strip_exif()/f/image/ZRaDfi8wizrccNJ0XimgcwHn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit bedoelde ik (gemiddelde is net gereset, gaat nu om actueel verbruik) Het zal vast geen goede gemiddelde vergelijking zijn, alleen snap ik niet dat mensen met een dakkoffer aanhanger etc lagere waarden rijden dan ik doe op de snelweg met 100 per uur.
[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 18-08-2026 12:09 ]
Voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.Dendrowen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:33:
[...]
Kortgezegd stijgt je rolweerstand linear en je luchtweerstand exponentieel.
Het verschil van 200kg speelt natuurlijk ook bij de acceleraties, wat maar voor een deel wordt teruggewonnen bij het afremmen.
Het gemiddelde verbruik wordt uiteraard bepaald door hoe snel je rijdt op de autosnelweg, maar uiteraard ook door wat je naast de autosnelweg doet, waar het verbruik een pak lager ligt. En dat is voor iedereen anders. Zelfs als je reizen met enkel autosnelweg vergelijkt, zal dat bij de ene met wat meer tegenwind zijn of wat meer bergop dan bij de ander.
Ik ben er redelijk zeker van dat er geen goede of slechte auto's tussen zitten en dat gelijke auto's in gelijke omstandigheden hetzelfde verbruik hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door madhondt op 18-08-2026 12:45 ]
Als ik het goed zie ligt je actuele verbruik hier net onder de 20. Dat is ook ongeveer wat ik zie als ik 100 (of net er boven rij).B R M schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:08:
[...]
[Afbeelding]
Dit bedoelde ik (gemiddelde is net gereset, gaat nu om actueel verbruik) Het zal vast geen goede gemiddelde vergelijking zijn, alleen snap ik niet dat mensen met een dakkoffer aanhanger etc lagere waarden rijden dan ik doe op de snelweg met 100 per uur.
Van wat ik begreep is het verbruik bij een stijgende weerstand inderdaad altijd exponentieel, maar de weerstand is op zijn beurt bij luchtweerstand óók exponentieel, en rolweerstand niet.madhondt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:35:
[...]
Voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.
Het verschil van 200kg speelt natuurlijk ook bij de acceleraties, wat maar voor een deel wordt teruggewonnen bij het afremmen.
Het gemiddelde verbruik wordt uiteraard bepaald door hoe snel je rijdt op de autosnelweg, maar uiteraard ook door wat je naast de autosnelweg doet, waar het verbruik een pak lager ligt. En dat is voor iedereen anders. Zelfs als je reizen met enkel autosnelweg vergelijkt, zal dat bij de ene met wat meer tegenwind zijn of wat meer bergop dan bij de ander.
Ik ben er redelijk zeker van dat er geen goede of slechte auto's tussen zitten en dat gelijke auto's in gelijke omstandigheden hetzelfde verbruik hebben.
Die 1,1 kWh voor klimaat kan ik me voorstellen, met een temperatuur van 18 gradenWozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:36:
Net ongeveer een uurtje gereden. Eerst een stukje stadsverkeer, dan snelweg 105 á 110 (was druk) en dan weer een stukje stadsverkeer.
[Afbeelding]
Afgelopen weken wel veel de airco aangezet, dan zet ik die meestal op 23gr.
Dat is dan helaas fout begrepen, want voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.Dendrowen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
[...]
Van wat ik begreep is het verbruik bij een stijgende weerstand inderdaad altijd exponentieel, maar de weerstand is op zijn beurt bij luchtweerstand óók exponentieel, en rolweerstand niet.
Dat zeg ik toch ook? Alleen bij luchtweerstand twee keer, omdat de weerstand op zich ook exponentieel is.madhondt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Dat is dan helaas fout begrepen, want voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.
Er is een heel fundamenteel verschil tussen een kwadratisch stijgende functie en een exponentieel stijgende functie.Dendrowen schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Dat zeg ik toch ook? Alleen bij luchtweerstand twee keer, omdat de weerstand op zich ook exponentieel is.
Even Claude erbij gehaald:
Energie/verbruik per kilometer
Het energieverbruik per afgelegde afstand (niet per tijd!) is:
E(v)/km = F_roll + ½ · ρ · C_d · A · v²
Dit is de reden waarom snelheid zo'n grote invloed heeft: de luchtweerstandsterm groeit met v², dus rijden aan hogere snelheid kost onevenredig veel meer energie per km.
Ik moet hierbij dus mijzelf wel corrigeren over mijn uitspraak dat de het verbruik door rolweerstand ook kwadratisch ging.
De simpelste berekening die ik zelf altijd noem is het verschil in luchtweerstand tussen 100 km/h en 130 km/h. Omdat de snelheid kwadratisch gaat is, gaat het van 1002=10000 naar 1302=16900. Oftewel 69% meer luchtweerstand.madhondt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:21:
[...]
Er is een heel fundamenteel verschil tussen een kwadratisch stijgende functie en een exponentieel stijgende functie.
Even Claude erbij gehaald:
Energie/verbruik per kilometer
Het energieverbruik per afgelegde afstand (niet per tijd!) is:
E(v)/km = F_roll + ½ · ρ · C_d · A · v²
Dit is de reden waarom snelheid zo'n grote invloed heeft: de luchtweerstandsterm groeit met v², dus rijden aan hogere snelheid kost onevenredig veel meer energie per km.
Ik moet hierbij dus mijzelf wel corrigeren over mijn uitspraak dat de het verbruik door rolweerstand ook kwadratisch ging.
De luchtweerstand is al verdubbeld bij 141,4 km/h, wederom ten opzichte van 100 km/h.
Uiteraard doet het oppervlakte en de stroomlijn ook een hoop, maar die veranderen niet tijdens het rijden. En de Scenic is niet super gestoormlijnd, maar die wellicht vreemd ogende uitsteeksels aan de achterkant/zijkant helpen wel bij de stroomlijn en dus een lager verbruik.
Je hebt de vreemd ogende uitsteeksels van de Porsche Cayenne zeker nog niet gezienfstollman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:31:
[...]
En de Scenic is niet super gestoormlijnd, maar die wellicht vreemd ogende uitsteeksels aan de achterkant/zijkant helpen wel bij de stroomlijn en dus een lager verbruik.
YouTube: 💡🏁Porsche Active Aero flaps for the first-ever Porsche Cayenne Turbo Coupé electric!
Hoi, een wat late reactie, maar ik heb er 2 planken (135 l tabou rocket wide & 106 lt tabou 3S) 5 zeilen (7.8 grootste) 3 masten en 2 gieken in gekregen en had nog ruimte overbluppfisk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:10:
Heeft iemand al eens geprobeerd om een surfbord erin te stoppen? Ik heb een bordje van 2.42m bij 75cm en de 40/20/40 configuratie van de achterzetels zouden dit wel eens mogelijk maken, waarbij dan nog een bijrijder achter de chauffeur kan.
Dat is meteen mijn hoofdreden om een auto te kopen: op verplaatsing kunnen gaan surfen en een plek waarin mijn uitrusting altijd klaar ligt zodat ik niet hoef te lopen sjouwen. Echter is die verplaatsing snel 230 km (heen en terug) en dus is een beetje range al snel nodig.
De catch-22 is dat als je het bord op het dak moet leggen, je batterij en auto ook vaak groot genoeg zijn om hem ín de auto te leggen. Verder heb ik eigenlijk helemaal geen grote, lelijke SUV nodig en zou ik misschien liever een kleine met een snel oplaadbare batterij hebben.
Wat is een verzwijging?🧐TaxiGilbert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:54:
Voor degenen die een Scenic willen bestellen, even wachten![]()
[Afbeelding]
Ik denk dat de Frans - Nederlandse vertaling fout gelopen is daar
Dus de alpine geen nieuw interrieur of velgen, ik zou zeggen is een nieuwe generatie batterij (zelfde NMC) of generatie motor. Aangezien de range van 620 naar 640 zou gaan, dus ik zou zeggen nieuwe zuinigere EV motor.TaxiGilbert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:54:
Voor degenen die een Scenic willen bestellen, even wachten![]()
[Afbeelding]
Oftewel niet echt boeiend (zover we nu weten). Nou ja, die van mij komt schijnbaar eind september.
huidige LR is 87kWh toch? Dus misschien wordt de netto capaciteit wat opgerektAnkh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
ik zou zeggen is een nieuwe generatie batterij (zelfde NMC) of generatie motor. Aangezien de range van 620 naar 640 zou gaan, dus ik zou zeggen nieuwe zuinigere EV motor.
Huidige idd 87, nieuwe 89BVice schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:44:
[...]
huidige LR is 87kWh toch? Dus misschien wordt de netto capaciteit wat opgerekt
Doe maar een onsje meer...
https://www.fastnedchargi...el=Scenic%20E-Tech%20EV87
Je ziet bij een Enyaq (mijn vorige lease auto) een nettere laadcurve:
https://www.fastnedchargi...erzicht/skoda?model=Enyaq
Heb toen ook nog gekeken naar een EV3, die heeft een hele andere laadcurve:
https://www.fastnedchargi...n-overzicht/kia?model=EV3
Een lagere laadsnelheid, maar kan geruime tijd wel deze laadsnelheid aanhouden.
het is al wel vaker gezegd hier maar elke auto met ACC heeft last van ghost braking. Zowel de Leaf, Tesla M3, e-Golf, Megane en nu Scenic die ik zakelijk heb gereden hadden hier last van. En in mijn beleving hebben de Renaults er niet meer last van dan andere EV's met ACC.ThatGuy2303 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:25:
Heb zelf een Renault 4 E-Tech, maar volgens mij op is mijn grootste issue, ghost braking, ook aanwezig bij de Scenic. Hoop dat dit nog opgelost kan worden met een software update.
Keep on 'hoop'-ing.ThatGuy2303 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:25:
Heb zelf een Renault 4 E-Tech, maar volgens mij op is mijn grootste issue, ghost braking, ook aanwezig bij de Scenic. Hoop dat dit nog opgelost kan worden met een software update.
Reed/rij al jaren elektrisch Renault (Megane E Tech) dan wel elektrisch Alpine (A290), als je het Megane E Tech topic er hier op nahoudt, en een aantal facebook-groepen gerelateerd aan elektrische Renault's, zal je zien dat het dus al speelt sinds de eerste Megane E Tech's de weg opgingen.
De 1 heeft er wat meer last van dan de ander, en een aantal vrijwel geen last.
In de loop der jaren heb ik enige verbetering geconstateerd maar weg is het, mijns inziens, voorlopig nog niet. Zelf weet ik niet beter, schrik er ook totaal niet meer van en die enkele keer dat ik het ervaar trap ik binnen mijn reactietijd weer op het stroompedaal.
Eens, de Tesla Model 3 die ik jaren heb gereden voor de Scénic was erger met ghost braking. DIe had zelfs een vast plek op de A13 waar hij steevast op de rem ging.BVice schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
het is al wel vaker gezegd hier maar elke auto met ACC heeft last van ghost braking. Zowel de Leaf, Tesla M3, e-Golf, Megane en nu Scenic die ik zakelijk heb gereden hadden hier last van. En in mijn beleving hebben de Renaults er niet meer last van dan andere EV's met ACC.
Totaal 7009 KM afgelegd, en een totaal verbruik (uit kelec) van 1538Kwh. Dat zou dus inhouden dat we een gemiddeld verbruik hadden van 21,9kwh/100 hadden, nog best netjes
Totaal geen laadstress gehad, ondanks dat we in het noordelijkste puntje geweest zijn. 0 keer in de rij gestaan of hoeven wachten, voornamelijk bij vattenval, ionity en tesla geladen.
We hebben iedere keer in de navigatie niet de eerstvolgende, maar de stop erna ingevoerd, en de volgende stop als tussenstop. Hiermee rekent de auto al vooruit, en hoef je dus nooit "terug" te rijden om te laden. Werkte perfect.
De adaptive cruise overal gebruikt, en vanaf de Deense grens ook de automatische snelheid dmv borden lezen. Wat in Nederland totaal niet werkt, werkt vlekkeloos in Denemarken en Zweden.
Tuurlijk, ook wat mindere puntjes, maar te verwaarlozen: Er zit een steentje in de remklauw (denk ik) links voor, dat maakt herrie, we hebben een storing "geluid exterieur" maar het werkt wel gewoon en de camera achter is er ineens mee gestopt.... Even langs de garage dan maar
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Leuk verhaal!djrednas schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:24:
Afgelopen 4 weken een rondreis door zweden gemaakt met de daktent op de auto. Renault Scenic 87Kwh, MY24, techno editie.
Totaal 7009 KM afgelegd, en een totaal verbruik (uit kelec) van 1538Kwh. Dat zou dus inhouden dat we een gemiddeld verbruik hadden van 21,9kwh/100 hadden, nog best netjesDat waren in totaal 33 laadstops, de ene wat langer dan de andere.
Totaal geen laadstress gehad, ondanks dat we in het noordelijkste puntje geweest zijn. 0 keer in de rij gestaan of hoeven wachten, voornamelijk bij vattenval, ionity en tesla geladen.
We hebben iedere keer in de navigatie niet de eerstvolgende, maar de stop erna ingevoerd, en de volgende stop als tussenstop. Hiermee rekent de auto al vooruit, en hoef je dus nooit "terug" te rijden om te laden. Werkte perfect.
De adaptive cruise overal gebruikt, en vanaf de Deense grens ook de automatische snelheid dmv borden lezen. Wat in Nederland totaal niet werkt, werkt vlekkeloos in Denemarken en Zweden.
Tuurlijk, ook wat mindere puntjes, maar te verwaarlozen: Er zit een steentje in de remklauw (denk ik) links voor, dat maakt herrie, we hebben een storing "geluid exterieur" maar het werkt wel gewoon en de camera achter is er ineens mee gestopt.... Even langs de garage dan maar
Dank.
Zou ook niet misstaan in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Aangaande de camera, had je al eens een soft reset geprobeerd?
Helaas, soft reset hielp niet. Je ziet als de auto lang uit staat dat hij het wel weer even probeert, maar komt dan na een tiental seconden toch weer op een grijs scherm met een doorgestreept camera.Zjanzjak schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:55:
[...]
Leuk verhaal!
Dank.
Zou ook niet misstaan in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Aangaande de camera, had je al eens een soft reset geprobeerd?
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Alle wagens die geproduceerd zijn tot en met 12 december 2024 moeten de update in de garage krijgen. Alle wagens die na die datum gebouwd zijn, ontvangen de update via OTA.
Indien je garage niets weet van deze update, kan je hen vertellen dat ze de Yellow OTS 0EVH-procedure moeten uitvoeren. Ze kunnen deze terugvinden in hun systeem en zouden dan over alle nodige informatie moeten beschikken. Dit heeft mij alvast geholpen om mijn garage duidelijk te maken wat ze moesten doen.
Ook een zeer positieve ervaring gehad met de klantendienst van Renault. Ik heb hen een bericht gestuurd via WhatsApp en een dag later hebben ze mij telefonisch gecontacteerd. Ze gaven de nodige uitleg en bezorgden mij het procedurenummer. Echt topservice!
Mijn dank is groot! Komende woensdag ga ik voor reparatie van het bekende paneeltje en zal dit dan direct benoemen.Potpourri schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:40:
Sinds vorige week heb ik eindelijk de update voor OPD gekregen. Op zich niets bijzonders, maar omdat het behoorlijk wat moeite heeft gekost om de garage ervan te overtuigen dat zij deze update moesten uitvoeren, deel ik dit toch even hier.
Alle wagens die geproduceerd zijn tot en met 12 december 2024 moeten de update in de garage krijgen. Alle wagens die na die datum gebouwd zijn, ontvangen de update via OTA.
Indien je garage niets weet van deze update, kan je hen vertellen dat ze de Yellow OTS 0EVH-procedure moeten uitvoeren. Ze kunnen deze terugvinden in hun systeem en zouden dan over alle nodige informatie moeten beschikken. Dit heeft mij alvast geholpen om mijn garage duidelijk te maken wat ze moesten doen.
Ook een zeer positieve ervaring gehad met de klantendienst van Renault. Ik heb hen een bericht gestuurd via WhatsApp en een dag later hebben ze mij telefonisch gecontacteerd. Ze gaven de nodige uitleg en bezorgden mij het procedurenummer. Echt topservice!
Er gaan wat geruchten dat er een facelift komt (geen idee of dat deze wijziging al is) waarbij een overstap naar 800v techniek gemaakt wordt. Dat zou echt een dikke upgrade zijn, want dan gaat het laden veel sneller. Een aantal chinezen in dezelfde prijsklasse hebben al 800v techniek (o.a. de Xpeng G7) en die laden in 12 minuten van 10-80%Ankh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
Dus de alpine geen nieuw interrieur of velgen, ik zou zeggen is een nieuwe generatie batterij (zelfde NMC) of generatie motor. Aangezien de range van 620 naar 640 zou gaan, dus ik zou zeggen nieuwe zuinigere EV motor.
Dit platform wordt ook gebruikt bij bij de zojuist geïntroduceerde facelift en nieuwe LFP batterij (67 kWh) van de Megane en is de laadsnelheid wel omhoog gegaan, maar nog steeds op 400V gebaseerd (15-80 nu ongeveer 24 minuten). Deze batterij zal ook in de Scenic toegepast gaan worden.Chaoss schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:54:
[...]
Er gaan wat geruchten dat er een facelift komt (geen idee of dat deze wijziging al is) waarbij een overstap naar 800v techniek gemaakt wordt. Dat zou echt een dikke upgrade zijn, want dan gaat het laden veel sneller. Een aantal chinezen in dezelfde prijsklasse hebben al 800v techniek (o.a. de Xpeng G7) en die laden in 12 minuten van 10-80%
Ik vraag mijzelf altijd af in hoeverre dat supersnel laden nu echt het verschil maakt, maar dat terzijde
Als je een lange rit maakt is hoe sneller laden hoe fijner. Daar heb je meer aan dan een iets grotere accu.Marcel6971 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Dit platform wordt ook gebruikt bij bij de zojuist geïntroduceerde facelift en nieuwe LFP batterij (67 kWh) van de Megane en is de laadsnelheid wel omhoog gegaan, maar nog steeds op 400V gebaseerd (15-80 nu ongeveer 24 minuten). Deze batterij zal ook in de Scenic toegepast gaan worden.
Ik vraag mijzelf altijd af in hoeverre dat supersnel laden nu echt het verschil maakt, maar dat terzijde
Ik spreek uit ervaring (Tesla model 3 awd versus Renault Scenic E-Tech long range).
De Tesla is toch een betere auto voor langere ritten met 1 of meerdere laadstops dan de Renault.
Hierbij in kort mijn ervaring van afgelopen week met een electrische auto (Renault Scenic E-Tech long range) en een Take Off ( van Easy Caravanning). En ja het is geen echte caravan maar een cross-over van een traditionele toercaravan en een vouwwagen.
Wij hebben al een paar jaar geen caravan meer, die hebben wij na corona om diverse redenen weggedaan, en hebben andere manieren vakantie gevierd. Na in mei 3 weken met de Peugeot 205 CTI (Cabrio) naar Zuid-Italië een grote toertocht gemaakt te hebben, wilden wij eind augustus nog 1 weekje gaan kamperen (lekker rustig niet veel doen) in het natuurpark de Morvan in Frankrijk . Eerst met de tent maar toen onze zoon ook nog mee wilde hebben wij last minute besloten om een Take Off te huren.
In het verleden zijn wij met de Tesla model 3, die wij ook nog hebben als "tweede" auto, regelmatig naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Italië geweest. Dus ervaring met langere afstanden te rijden met een EV. Wel daardoor besmet om bij langere tripjes de Tesla Superchargers te gebruiken, ook met de Renault nu..
Op de heenweg twee keer gestopt gestopt (via de A31 zo'n 630 km). 1 stop was ook voldoende geweest maar ik wilde met een zo vol mogelijk accu op de camping aankomen. Zeker omdat in het natuurpark zelf de EV laadmogelijkheden, dat geldt ook traditionele tankstations(!), wat beperkter zijn. Hier wat verbruikscijfers:
Gemiddeld verbruik van de Renault Scenic van januari tot augustus bedraagt 18,5 kW per 100 km (tja de Renault op 20 inch banden is helaas niet zo'n zuinigheidsmonster als de Tesla model 3). Op de heenweg zo'n 90/100 km per uur gereden met de Take Off en het gemiddelde verbruik bedroeg 22,5 kW per 100 km. Met een accu van 84 kW netto geeft dat een range van 370 km. Dus na 3 uur rijden, en ja dan willen wij toch echt wel een stop hebben, is de accu nog niet leeg en derhalve niet de beperkende factor.
Wij zijn zondag 16 augustus heen gereden en op beide Tesla Superchargers was het niet druk. Bij de superchargers moet je wel de aanhanger afkoppelen maar omdat de Take Off niet zwaar is, is dat een fluitje van een cent.
Tijdens de week hebben wij de auto geladen bij de snelladers (120 / 180 kWh laders) van de grote supermarkten. Dus tijdens het boodschappen doen werd de auto ook volgetankt....
Op de terugweg, zaterdag 23 augustus) hele stukken ook 120 km per uur gereden. Het gemiddeld verbruik op zo'n traject steeg dan wel naar 26,5 kW per 100 km.
O ja vlak voor onze geplande eerste stop, rond lunchtijd, bij een Tesla Superchager bij een bisto/restaurant was er ook een Shell tankstation, met E-laders, direct aan de autosnelweg. Dus toen, in een moment van verstandsverbijstering
O ja de Take Off is zo goed bevallen dat kamperen weer één van de vakantie opties gaat worden. En misschien dat wij volgende jaar zelf een Take Off gaan kopen. Ons nieuwe huis, nu in aanbouw, heeft een garage van 13,5 bij 4 meter dus naast de cabrio past de Take Off daar ook nog makkelijk bij....
O ja routeplannen, met 1 of meerdere laadstops, vinden wij dat met de Tesla makkelijker gaat dan bij de Renault met Google Maps. Ook al heb ik in Google Maps aangegeven dat ik gebruik wil maken van de Tesla betaalmethode (via de Tesla app) moet je alsnog handmatig, nadat de route berekend is de gekozen lader vervangen door een Tesla Supercharger in de buurt van de geplande laadstop. Erg vervelend.
Om begrijp dat sneller laden prettiger kan zijn, maar aan de andere kant vraag ik mij altijd af wat de werkelijke winst is op een rit van bijvoorbeeld 1.000 km. Wanneer je dat wekelijks maakt, dan kan ik mij voorstellen dat je zo snel mogelijk wilt. Maar voor 3-4x per jaar in de vakantie?RogerSch schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
Als je een lange rit maakt is hoe sneller laden hoe fijner. Daar heb je meer aan dan een iets grotere accu.
Ik spreek uit ervaring (Tesla model 3 awd versus Renault Scenic E-Tech long range).
De Tesla is toch een betere auto voor langere ritten met 1 of meerdere laadstops dan de Renault.
Hier hetzelfde (Techno uit 2024): afgelopen maand de tweede servicebeurt gehad, samen met het plaatsen van "piep-plaatjes". Ook gevraagd naar de OPD update en dat was helemaal geen probleem.Chaoss schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:49:
Toch wel een heel verschil de ene en de andere dealer (gek genoeg). Ik had het bij mijn laatste beurt gewoon als opmerking ingevuld 'graag OPD update installeren'. en bij ophalen was het geactiveerd.
Alleen had ik mijn auto met maar 15% lading ingeleverd, en dat was blijkbaar te weinig om de update te kunnen installeren, dus kon ik de auto pas de volgende ochtend weer ophalen.
Welk nummer heb je gebruikt om de klantenservice via Whatsapp te bereiken?Potpourri schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:40:
Sinds vorige week heb ik eindelijk de update voor OPD gekregen. Op zich niets bijzonders, maar omdat het behoorlijk wat moeite heeft gekost om de garage ervan te overtuigen dat zij deze update moesten uitvoeren, deel ik dit toch even hier.
Tjah als iemand mij vraagt wat is het nadeel van zakelijk elektrisch rijden, dan heb ik maar 1 echt nadeel: vakanties. En ja dat speelt maar 2-3x per jaar maar ik merk toch dat dat ik daar elke keer weer tegenaan hik, en ik merk dat ook bij collega's. En tuurlijk kun je het leuk verpakken met redeneringen als 'je combineert het met pauzes etc. Maar ik wordt nu gedwongen tot pauzes die ik anders niet zou nemen. Combineer dat met de aanzienlijke lagere snelheid en ik ben op 1000 kilometer toch merkbaar langer onderweg.Marcel6971 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:46:
En niet iedereen heeft een laadpaal thuis, je zult maar regelmatig aan de snellader 'moeten' om da tje verplicht een EV moet rijden, dan is het toch welk lekker als je maar 10 minuten hoeft te wachten ipv 30 minuten.
Hun nummer is +3223347816, maar ik heb dit via de app gevonden, al zie ik niet meer direct hoemaho99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:11:
[...]
Welk nummer heb je gebruikt om de klantenservice via Whatsapp te bereiken?
Is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb (zoals iets terug beschreven) het geen enkel moment als nadeel ervaren. Elke stop voor boodschappen, lunch of wat dan ook houdt gewoon in dat je de stekker er in stopt. Dan verlies je weinig tijd. Je kan haast niet sneller ergens een broodje halen en opeten met een bak koffie voor je al weer 80% geladen bentChaoss schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:15:
[...]
Tjah als iemand mij vraagt wat is het nadeel van zakelijk elektrisch rijden, dan heb ik maar 1 echt nadeel: vakanties. En ja dat speelt maar 2-3x per jaar maar ik merk toch dat dat ik daar elke keer weer tegenaan hik, en ik merk dat ook bij collega's. En tuurlijk kun je het leuk verpakken met redeneringen als 'je combineert het met pauzes etc. Maar ik wordt nu gedwongen tot pauzes die ik anders niet zou nemen. Combineer dat met de aanzienlijke lagere snelheid en ik ben op 1000 kilometer toch merkbaar langer onderweg.
Maar als je inderdaad van het "10+ uur rijden met 1 tankstop" bent, is het even schakelen, dat snap ik wel. Hier op de zaak ruilen mensen van auto's als ze in 1 stuk door willen met een collega die wel benzine rijdt.
Ter info zojuist alle data van maps gewist incl cache en offline kaarten.
Hoewel de wegen er de afgelopen periode niet gewijzigd is misschien toch nut.
Wordt vervolgt
[ Voor 29% gewijzigd door remco1b op 24-08-2026 19:29 ]
Zal voor iedereen persoonlijk zijn. Als wij op vakantie gaan dan vertrekken we meestal midden in de nacht. Juist zodat ik de eerste 2 stints lekker meters kan maken. Ik sta dan liever 15 dan 30 minuten alleen in het donker te ijsberen terwijl de rest nog in de auto ligt te maffen.Marcel6971 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:59:
[...]
Om begrijp dat sneller laden prettiger kan zijn, maar aan de andere kant vraag ik mij altijd af wat de werkelijke winst is op een rit van bijvoorbeeld 1.000 km. Wanneer je dat wekelijks maakt, dan kan ik mij voorstellen dat je zo snel mogelijk wilt. Maar voor 3-4x per jaar in de vakantie?
Overdag maakt het in principe wat minder uit, maar het is ook wel lekker als je wat meer vrijheid in je stops hebt als je even snel kunt optoppen. Dan maakt het gevoelsmatig ook minder uit als je een keer een stop maakt zonder te laden.
ik rij al vrij lang elektrisch maar de Scenic heeft de grootste actieradius van al mijn EV's tot nu toe, en ik constateerde dit jaar na de rit naar het zuiden (1400km) dat het met een benzine auto waarschijnlijk niet heel veel sneller was geweest. En ook voor het eerst de snelheid nagenoeg niet hoeven aanpassen. Misschien als je via Duitsland rijdt dat je enigszins beperkt bent, maar zeg nou eerlijk, rij je anders uren lang met 150+? Dat kan bijna nergens.Chaoss schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:15:
Tjah als iemand mij vraagt wat is het nadeel van zakelijk elektrisch rijden, dan heb ik maar 1 echt nadeel: vakanties. En ja dat speelt maar 2-3x per jaar maar ik merk toch dat dat ik daar elke keer weer tegenaan hik, en ik merk dat ook bij collega's. En tuurlijk kun je het leuk verpakken met redeneringen als 'je combineert het met pauzes etc. Maar ik wordt nu gedwongen tot pauzes die ik anders niet zou nemen. Combineer dat met de aanzienlijke lagere snelheid en ik ben op 1000 kilometer toch merkbaar langer onderweg.
Het was voor mij al de tweede keer met de Scenic naar het zuiden, en ook de eerste keer via Duitsland gewoon op hogere snelheid kunnen rijden waar het kon. Betekent dat je dus 3 uur lang rijdt, soms 100 (baustellen), soms 140, na 3 uur snelweg wil ik echt wel even stoppen/eten voor bijv lunch. Ik hoef dan niet per se snel 2 krentenbollen naar binnen te duwen en gehaast weer verder te gaan, vind het heerlijk om even rustig te zitten en te eten, evt een spelletje met de kids.
Ik kijk eerlijk gezegd meer uit naar de reis en het laden dan vroeger zonder EV
Ik vindt de waarschuwings piep bij het openen van de achterklep echt (veel) te hard. Heeft iemand de locatie van deze pieper al gevonden? dan kan ik er een tapje overheen plakken om het geluid te "dempen"
alvast bedankt
Precies dit had ik vanochtend ook op dat traject. Voortdurend herrekenen van de route omdat de navigatie ervan overtuigd was dat er ofwel op een ventweg of dwars door de polder (remco1b schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:46:
Zijn er toevallig mensen die last hebben met hun navi op de A1 richting Amsterdam. Tussen Hilversum en Muiden rijd ik constant naast de snelweg. Waardoor het systeem constant aan het her berekenen is.
Wordt vervolgt
Denkt de navigatie dat je aan de verkeerde kant rijdt of naast de weg? Maakt het nog uit op welke baan je zit?remco1b schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:46:
Zijn er toevallig mensen die last hebben met hun navi op de A1 richting Amsterdam. Tussen Hilversum en Muiden rijd ik constant naast de snelweg. Waardoor het systeem constant aan het her berekenen is.
Wordt vervolgt
Goed dat het de motor was en niet de accu. Net als bij een normale auto kan een ongelukkig steentje tegen een radiator natuurlijk nog altijd voor een lek zorgen.JPV_01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:35:
En toen stond ik met mijn Techno long range stil langs de snelweg met een oververhitte elektromotor.. Koelvloeistof reservoir was in 1x leeg door een lekkage. Staat nu al 2 dagen bij de Renault garage. Garage was zeer verbaasd, nog nooit gehad.
Inderdaad ieder zijn ding. Wij gaan meestal richting het oosten en als we dan om 03:00 wegrijden en om 3:20 in Duitsland zijn dan gaat de cruise inderdaad op 150-160. Vind ik ook gewoon heerlijk om te doen op een lege snelweg.BVice schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
, rij je anders uren lang met 150+? Dat kan bijna nergens.
Het was alleen op de heenweg , meermaals. Maar na verwijderen cache en wissen van alle offline kaarten is het probleem verholpen.borkhuis schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Denkt de navigatie dat je aan de verkeerde kant rijdt of naast de weg? Maakt het nog uit op welke baan je zit?
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Auto net 1 maand oud. Op transport gegaan en vervolgens 2 maanden in een leenauto moeten rijden.JPV_01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:35:
En toen stond ik met mijn Techno long range stil langs de snelweg met een oververhitte elektromotor.. Koelvloeistof reservoir was in 1x leeg door een lekkage. Staat nu al 2 dagen bij de Renault garage. Garage was zeer verbaasd, nog nooit gehad.
ah check. Tja ik vind de Scenic daar ook niet echt de auto voor. Niet een heel comfortabele auto op die snelheden (herrie, schommelschip). Ik denk dat een A6 etron of ID dat beter doen. Of een Tesla.addictive_rhymz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Inderdaad ieder zijn ding. Wij gaan meestal richting het oosten en als we dan om 03:00 wegrijden en om 3:20 in Duitsland zijn dan gaat de cruise inderdaad op 150-160. Vind ik ook gewoon heerlijk om te doen op een lege snelweg.
Oef..da's balen en daar houd je ook geen rekening mee bij een nieuwe auto. Gewoon domme pech!Bochovep schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:58:
[...]
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Auto net 1 maand oud. Op transport gegaan en vervolgens 2 maanden in een leenauto moeten rijden.
Hopelijk gaat dat met mijn vrijdag te ontvangen Scenic niet gebeuren..
:strip_exif()/f/image/Y6AAKAZxjLoP6pVhwetPHyiG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kp38Y4V6oqzyMMTQiiSUYcTY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yO0IuwyBMelRglfnHYqzHhfe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Md27gkEQdoy2JAEIZthJPRN7.png?f=fotoalbum_large)