Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:57
madtraxx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:17:
Misschien niet de juiste vraag in dit topic, maar ik ga hem toch stellen. Ik ga afscheid nemen van mijn Lynk & Co 01 (lease) en heb eigenlijk de alpine op het oog of een Tesla model 3 premium long range. Qua suv gevoel neig ik naar de alpine, qua rijden naar de Tesla. Is er iemand die hier de overstap andersom (of ervaring heeft met een model 3) heeft gemaakt en hoe is dat bevallen?

Het infotainment systeem van de Renault vind ik nogal een beetje te spiegelend.

Qua rijden ben ik ook bang dat de top van 170 mij gaat nekken (ja ik rijd weleens harder).

Jullie ervaringen zijn welkom!!
Ik houd ook wel van hard rijden en doorrijden. Zeker door Duitsland, onderweg naar vakanties. Na de eerste lange rit naar Oostenrijk heb ik gemerkt dat je dat wel flink moet temperen. Je kunt met een elektrische auto best wat harder rijden, maar dat moet je op een lange rit (meer dan 2u) echt niet doen. Dan sta je wel erg veel (en dus lang) te laden, dat heeft geen enkele zin. Ik maak 1 à 2x per week een rit van zo'n 160km enkele reis waarbij ik ongeveer een uur lang de cruise op 135km/u zet, en het laatste half uur op 155km/u. Dat kost je dan als het ergens tussen de 0-5°C is buiten zo'n 55% van de batterij. Tussen de 10-15°C kost je dat 40-45% van de batterij. Dus veel langer dan 2u kun je zo niet 'doorstampen'. Overigens vind ik het lawaai in de auto boven de 125km/u wel behoorlijk toenemen. Bij 155km/u is het flink. Ik zal het binnenkort met de zomerbanden nog eens iets beter beoordelen. Ik heb eigenlijk nog niet heel erg de behoefte gevoeld om er langdurig op topsnelheid mee te rijden, alleen kort even uitgeprobeerd.

Maar eerlijk gezegd heb ik het tijdens de reis naar Oostenrijk allemaal helemaal niet als een probleem ervaren. Zie mijn eerdere 'review' daarover. Ik kon eigenlijk continu 135/145km/u rijden omdat de aanwezigheid van jonge kinderen toch al maakt dat je wat vaker stopt. Dan maak je van de gelegenheid gebruik om even rustig koffie te drinken, te lunchen of te dineren, kunnen de kinderen weer even lekker uitrazen in één of andere speelhoek, en dan kun je in die tijd meer dan voldoende bijladen. Heel relaxt reizen, eigenlijk. En hoewel ik misschien wel 1,5 à 2u langer onderweg ben geweest dan vorig jaar met brandstofauto voelde dat helemaal niet zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter! op 11-03-2026 13:16 ]

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:08
Ik probeer het Solardak via de Google assistent te bedienen, maar de Google dame geeft aan dat ze dat ‘in deze auto niet kan bedienen’.
Weet iemand het juiste command en welke opties bij de Google assistent moeten er aan staan om dit wel te laten werken?
Ps. Ik heb gebruikt: Hey Google, sluit/open het panoramadak

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:37
Ik heb ook alles geprobeerd maar helaas. Ik heb ooit gelezen ergens dat dit alleen met de engelse google werkt met de term Solarbay.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:33
Bochovep schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Die van mij is van april 2025 en ik heb enkel nog de Open R-link 3.5.0 ontvangen. Vorige week bij de dealer geweest en gevraagd om de OPD update, maar die was nog niet beschikbaar voor mijn auto
Kan het mij haast niet voorstellen, die update is er gewoon :)
Vanmorgen met de scenic van november 2024 naar de dealer geweest, en binnen 40 minuten stond de OPD update erop. Werkt uitstekend! :*)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Alkmaar072
aard01 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:59:
Ik heb ook alles geprobeerd maar helaas. Ik heb ooit gelezen ergens dat dit alleen met de engelse google werkt met de term Solarbay.
Ik heb zojuist het systeem op engels gezet. Nu werkt het wel👍🏻🥳

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

Japie.G

Colour Classic

Heb m binnen, welke app is aan te raden (ios)?

Edit:
Waar zit die obd poort eigenlijk😅

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 07:27 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:01
Alkmaar072 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:27:
Ik probeer het Solardak via de Google assistent te bedienen, maar de Google dame geeft aan dat ze dat ‘in deze auto niet kan bedienen’.
Weet iemand het juiste command en welke opties bij de Google assistent moeten er aan staan om dit wel te laten werken?
Ps. Ik heb gebruikt: Hey Google, sluit/open het panoramadak
Volgens de E-guide in de Renault App zou het ook in het Nederlands moeten werken, heb het zelf nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya3lXSf3TsOh1QNoS-ZnvJbD280=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBIGH0CY3rKvApjt5PRc72xG.jpg?f=fotoalbum_large

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:28
djrednas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Kan het mij haast niet voorstellen, die update is er gewoon :)
Vanmorgen met de scenic van november 2024 naar de dealer geweest, en binnen 40 minuten stond de OPD update erop. Werkt uitstekend! :*)
Is die update gratis, of zijn er wel kosten aan verbonden? Mijn Scenic is uit september 2024 en ik denk dat ik binnenkort ook eens een afspraak ga maken.

• djrednas
borkhuis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Is die update gratis, of zijn er wel kosten aan verbonden? Mijn Scenic is uit september 2024 en ik denk dat ik binnenkort ook eens een afspraak ga maken.
Eeeuh, goede vraag. Ik heb de leasemaatschappij gewoon de opdracht gegeven dit te regelen, want was mij toegezegd dat hij OPD zou krijgen bij de oplevering :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03 09:43
Iemand ervaring met de Renault 3-fietsendrager? Kost ca 600 euro. Of kan ik beter Thüle oid nemen?

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:03
borkhuis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

I.c.m. een onderhoudsbeurt of afspraak voor garantiezaken kunnen ze het vast gratis uitvoeren. Als je alleen daarvoor de auto brengt durf ik het niet te zeggen. Even crosschecken met de dealer.

• Alkmaar072
maho99 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Volgens de E-guide in de Renault App zou het ook in het Nederlands moeten werken, heb het zelf nog niet getest.

[Afbeelding]
Als je in het Nederlands tegen Google een van deze zinnen zegt, verstaat Google ‘Solar B’ en herkend het daardoor niet. Maar Engels is een prima alternatief.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Heb m binnen, welke app is aan te raden (ios)?

Edit:
Waar zit die obd poort eigenlijk😅
Werkt geweldig met car scanner pro. Alle celvoltages, alles kun je zien. LEUK!!!! Mijn comfort range heeft 96cellen schoon aan de haak met meet max deviatie van 8,79mV. Keurig! Ook eens onder belasting en tijdens 100pct laadsessie meten. Nu eens ff zien hoe ik deze data naar bijvoorbeeld HASS kan nerden..

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 18:33 ]

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-03 21:08
Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Werkt geweldig met car scanner pro. Alle celvoltages, alles kun je zien. LEUK!!!! Mijn comfort range heeft 96cellen schoon aan de haak met meet max deviatie van 8,79mV. Keurig! Ook eens onder belasting en tijdens 100pct laadsessie meten. Nu eens ff zien hoe ik deze data naar bijvoorbeeld HASS kan nerden..
gevonden dus... hier soort gelijke waardes. MIjn SOH is 94,5% na 85000km ben wel nieuwsgierig hoe die dat berekend en of het totale beschikbare vermogen in de zomer bij 100% lading nog een beetje toeneemt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

remco1b schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:45:
[...]

gevonden dus... hier soort gelijke waardes. MIjn SOH is 94,5% na 85000km ben wel nieuwsgierig hoe die dat berekend en of het totale beschikbare vermogen in de zomer bij 100% lading nog een beetje toeneemt.
Denk gewoon een shuntmeting en bepalen hoeveel wh er nog in gaat van 0 naar 100procent. Ik zit op 99pct bij 40k km. Ben wel zeer zuinig met batterij en weet hoe batterijen werken. Snelladen alleen bij vakantieritten bv. Ook dat kun je zien 🤪Wel echt leuk hoeveel data je kunt zien. Must voor iemand die zo’n wagen gebruikt gaat kopen!

Overigens nog niet gekeken naar foutcode resets.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 18:54 ]

• FatDwane
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-03 10:55
Vorige maand ben ik met mijn bodemplaat over een heksluiting gereden bij mijn werk. (bouwlocaties dus dingen zijn soms nogal verzakt).
dan kom je er toch wel achter dat het aluminium flink deukt.
De plastic bodemplaat is opengevouwen, daarachter zitten koelslangen. Daarvan is er een kapotgeknapt. Bij het vervangen van deze koelslangen kwam de garage erachter dat ook in de aluminium plaat tussen de accus en de koelslangen schade zat. De vraag is nu alleen of het hele accupakket vervangen moet worden of een paar cellen.
Al met al zal het een dure grap worden dus.

Ik rij nu in een Nissan Ariya als leenauto.Rijdt prima, doet wat het moet doen. Maar ik mis de luxe van het multimediasysteem van de Scenic wel enorm!

• hemdd
  • Laatst online: 14:36
Alkmaar072 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Als je in het Nederlands tegen Google een van deze zinnen zegt, verstaat Google ‘Solar B’ en herkend het daardoor niet. Maar Engels is een prima alternatief.
Kun je het volgende proberen?
Hey google open het elektrochromatische dak
Dit staat in een how-to filmpje voor de Mitsubishi Eclipse Cross (YouTube: Eclipse Cross - How To - 02 Interieur). Ik kan het zelf nog niet proberen, want de auto wordt pas volgende week geleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door hemdd op 13-03-2026 06:01 ]

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-03 15:26
m3power schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:16:
Iemand ervaring met de Renault 3-fietsendrager? Kost ca 600 euro. Of kan ik beter Thüle oid nemen?
die van Renault is uiteraard geen 'renault' fietsendrager maar een Peruzzo Pure Instinct met extra marge want de dealer wil er ook aan verdienen.
Dus als je graag die van Renault wil zou ik hem elders bestellen, hier kost hij 400 euro maar het moet nog wel goedkoper kunnen voor zo'n B-merk

Een Thule is wat duurder, ik ben persoonlijk fan van Thule maar Hapro en Pro user zijn ook goede opties. Dus als je bereid bent 600 euro vooreen fietsendrager neer te tellen zou ik zeker niet die van Renault kiezen.

Spinder kan ook een goede optie zijn, is wat simpeler maar ook prima, dan kun je voor 150-200 euro klaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door BVice op 13-03-2026 13:26 ]

• Wouter!
madtraxx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:17:

Qua rijden ben ik ook bang dat de top van 170 mij gaat nekken (ja ik rijd weleens harder).

Jullie ervaringen zijn welkom!!
Gisteren even getest. Volgens de specs is de topsnelheid 170km/u maar in werkelijkheid is het 175km/u.

• m3power
BVice schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:25:
[...]

die van Renault is uiteraard geen 'renault' fietsendrager maar een Peruzzo Pure Instinct met extra marge want de dealer wil er ook aan verdienen.
Dus als je graag die van Renault wil zou ik hem elders bestellen, hier kost hij 400 euro maar het moet nog wel goedkoper kunnen voor zo'n B-merk

Een Thule is wat duurder, ik ben persoonlijk fan van Thule maar Hapro en Pro user zijn ook goede opties. Dus als je bereid bent 600 euro vooreen fietsendrager neer te tellen zou ik zeker niet die van Renault kiezen.

Spinder kan ook een goede optie zijn, is wat simpeler maar ook prima, dan kun je voor 150-200 euro klaar zijn.
Dank! Heb de peruzzo pure instinct 3 besteld voor 350 euro. Mooie besparing tov de Renault prijs :-)

• Wouter!
m3power schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Dank! Heb de peruzzo pure instinct 3 besteld voor 350 euro. Mooie besparing tov de Renault prijs :-)
Zelfde geldt trouwens voor de trekhaakkoffer die Renault zelf aanbiedt. Da's gewoon een GP met een ander merkje.

Ik had inderdaad ook ontdekt dat de fietsendrager gewoon een Peruzzo is. Ik heb namelijk even zitten kijken naar de combinatie van Peruzzo-fietsenrek met GP-koffer, omdat je dan een soort alles-in-één-oplossing hebt. Daar is eventueel ook nog een ski-rekje bovenop te krijgen, dan ben je helemaal voorzien :*). Ik wilde geen koffer op het dak zetten en heb een trekhaakkoffer overwogen. Afgelopen wintersport heb ik er echter voor gekozen om het zonder koffer te proberen en heb in plaats daarvan CarBags gekocht om e.e.a. wat efficiënter in te pakken. Is op zich heel goed bevallen. Vooral omdat je de tassen gewoon thuis helemaal vol kunt pakken en de auto vervolgens in 5 minuten is ingepakt :). Mijn ski's werden door een vriend in z'n Transporter meegenomen, het was wel 'vol' geworden als ik ook het skiluik nog had gebruikt. Volgend jaar maar eens kijken hoe ik het dan ga doen. Voor de zomervakantie voorzie ik geen problemen en doe ik het ook zonder koffer. Mijn jongste zoon heeft geen ledikantje, kinderstoel, matrasje e.d. meer nodig en alleen daar had ik die dakkoffer al voor nodig 8)7.

[ Voor 62% gewijzigd door Wouter! op 13-03-2026 17:00 ]

• Alkmaar072
hemdd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 05:04:
[...]

Kun je het volgende proberen?
Hey google open het elektrochromatische dak
Dit staat in een how-to filmpje voor de Mitsubishi Eclipse Cross (YouTube: Eclipse Cross - How To - 02 Interieur). Ik kan het zelf nog niet proberen, want de auto wordt pas volgende week geleverd.
Zojuist geprobeerd, maar ook hiermee lukt het niet.

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-03 21:08
Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Denk gewoon een shuntmeting en bepalen hoeveel wh er nog in gaat van 0 naar 100procent. Ik zit op 99pct bij 40k km. Ben wel zeer zuinig met batterij en weet hoe batterijen werken. Snelladen alleen bij vakantieritten bv. Ook dat kun je zien 🤪Wel echt leuk hoeveel data je kunt zien. Must voor iemand die zo’n wagen gebruikt gaat kopen!

Overigens nog niet gekeken naar foutcode resets.
Ja dan ben ik een iets minder lief voor mijn accu... laad geregeld tot 100% en sta ook geregeld aan de snellader.. al met al vind ik mijn soh ook niet slecht.

• TopOne01
Voor de mensen met een afneembare trekhaak:
Welk merk hebben jullie? Ik ben zelf fan van Brink maar die is momenteel slecht leverbaar voor de Scenic.
Plaatst Renault standaard een Brink trekhaak?

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:33
TopOne01 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Voor de mensen met een afneembare trekhaak:
Welk merk hebben jullie? Ik ben zelf fan van Brink maar die is momenteel slecht leverbaar voor de Scenic.
Plaatst Renault standaard een Brink trekhaak?
Ik heb er 1 via trekhaakcentrum. Geen issues gehad. Wb gebruiksgemak heb ik geen referentiekader want dit is mijn eerste afneembare, maar het werkt allemaal prima.

• TopOne01
Dendrowen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Ik heb er 1 via trekhaakcentrum. Geen issues gehad. Wb gebruiksgemak heb ik geen referentiekader want dit is mijn eerste afneembare, maar het werkt allemaal prima.
Weet je zo het merk?

• Dendrowen
Geen idee. Ze hadden er 3. Vast, afneembaar of wegklapbaar. Als dat nog zo is, dan zal het hetzelfde merk wel zijn.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47
Wouter! schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Gisteren even getest. Volgens de specs is de topsnelheid 170km/u maar in werkelijkheid is het 175km/u.
Op de GPS of teller?

• Wouter!
Op de teller. Zal in werkelijkheid dan ongeveer 170km/u zijn want de afwijking is niet zo groot bij de Scenic, heb ik gemerkt. Ik zal het ook nog eens testen met GPS.

• maho99
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Had het voorheen alleen als het extreem hard regende of met sneeuw maar nu dus bij droge of normale weersomstandigheden. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?

[ Voor 8% gewijzigd door maho99 op 14-03-2026 15:41 ]

• Dendrowen
maho99 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:06:
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?
Ja, dat heb ik ook. Het zit hem in het weer. Na 5-10 minuten rijden verdwijnt het vaak.

• zjeeraar84
  • Laatst online: 20:07
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?
Slecht weer inderdaad en vieze camera

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:04
Misschien dom vraagje maar ik kan niet vergelijken. (Mijn scenic is van 2024, zonder peddels aan het stuur, dus geen OPD, ik rij er nu nog maar 3 dagen mee)

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen OPD en stand B bij het rijden?

Ik rij meest in stand B en kan daarmee redelijk goed anticiperen. De auto komt niet volledig tot stilstand, is dat bij OPD dan wel het geval?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• maho99
zjeeraar84 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Slecht weer inderdaad en vieze camera
Het is ook bij droog weer en als de auto en camera brandschoon is. Heb al een keer de camera extra schoongemaakt maar mocht niet baten..

• zjeeraar84
Wozmro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:46:
Misschien dom vraagje maar ik kan niet vergelijken. (Mijn scenic is van 2024, zonder peddels aan het stuur, dus geen OPD, ik rij er nu nog maar 3 dagen mee)

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen OPD en stand B bij het rijden?

Ik rij meest in stand B en kan daarmee redelijk goed anticiperen. De auto komt niet volledig tot stilstand, is dat bij OPD dan wel het geval?
Inderdaad, bij OPD rem je af tot stilstand. Met het idee dat je dus nooit het rempedaal hoeft aan te raken in normale situaties.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:55
Ik ben in de markt voor een tweedehands elektrische auto, ligt het aan mij of heeft die Scenic tot nu toe relatief weinig afschrijving? Ik vind hem op de tweedehands markt nog erg duur. Snap niet zo goed waarom.

• Dendrowen
DennisCle schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:19:
Ik ben in de markt voor een tweedehands elektrische auto, ligt het aan mij of heeft die Scenic tot nu toe relatief weinig afschrijving? Ik vind hem op de tweedehands markt nog erg duur. Snap niet zo goed waarom.
Dat viel mij inderdaad ook al op. Ik had een behoorlijk mazzeltje en keek vorige week maar kon hem nog voor de zelfde prijs verkopen (3000km tov 21000km)

Geen idee waarom overigens. Het is een goeie auto "voor een Renault". Dat is misschien wat overdreven, maar er zijn wel wat rammeltjes en dingetjes die je misschien bij een BMW niet hebt, al heb ik daar geen ervaring mee.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:40
Dat laatste kan ik bevestigen. Mijn BMW had na 9 jaar nog geen rammeltjes en de Scenic al na 1 jaar.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:10
Franse auto’s come on. Die schaf je toch aan voor de Franse slag, en daar horen rammeltjes bij. Toch?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:40
Absoluut mee eens. Mijn 35 jaar oude Peugeot 205 CTI cabrio heeft een compleet orkest. 😁

• mikeyfire643
  • Laatst online: 20:47
RogerSch schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:13:
Dat laatste kan ik bevestigen. Mijn BMW had na 9 jaar nog geen rammeltjes en de Scenic al na 1 jaar.
Ik na 1 dag.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29
Stapte ik vanochtend vrolijk in de auto… blijft het scherm even zwart en gaat dan aan. Blijkt dat de auto geheel is gereset naar fabrieksinstellingen. Erg hinderlijk. Met mensen die dat hebben gehad? Domme pech of ergens wel een defect?

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
Dirickteur schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:01:
Stapte ik vanochtend vrolijk in de auto… blijft het scherm even zwart en gaat dan aan. Blijkt dat de auto geheel is gereset naar fabrieksinstellingen. Erg hinderlijk. Met mensen die dat hebben gehad? Domme pech of ergens wel een defect?
Hier ook gehad, precies een maand nadat ik hem uitgeleverd kreeg. Auto opnieuw ingesteld en daarna niet meer gehad. Lijkt domme pech te zijn.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:55
Dit weekend voor het eerst een echte lange afstand gereden van Brabant naar Groningen.

Een aantal bevindingen:
* Op de heenreis was het vrij wisselend weer en een aantal ghost brakings gehad. 2x lijkt dit te komen door een flauwe bocht in de snelweg waarbij de sensors opeens de andere rijbaan lijk te deteceren en daar heel snel tegemoet komend verkeer detecteerd.
* In de cockpit display de visuele weergave van de sensors een lange tijd aangehad. Met slecht weer was oms goed te zien dat bijv. een inhalende auto niet in rechtelijn ging inhalen maar stond te stuiteren van links naar rechts.
* 1x was dit zo heftig dat ik echt de controle moest overnemen door de Adaptive Cruise Control uit te schakelen.
* Weer was sub-optimaal dus verbruik lag voor mij ruim hoger dan ik gewend was.
* Op de terug weg lekker doorgereden met 120 op de snelheidsmeter en de auto ligt heerlijk op de weg. Verbruik zat rond de 20 a 21 Kwh.

Niet ontvreden, maar er zitten toch een paar quirks in die auto als het gaat om de sensoren.

Doe maar een onsje meer...

• m3power
Dirickteur schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:01:
Ik heb dat ook een keer gehad na een korte tussenstop bij een lange rit. Niet fijn om alles opnieuw in te moeten stellen!

• borkhuis
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Had het voorheen alleen als het extreem hard regende of met sneeuw maar nu dus bij droge of normale weersomstandigheden. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?
Die melding zie ik ook wel eens voorbij komen, vooral als ik achteruit inparkeer. Heel af en toe, als het heel slecht weer is, ook wel eens tijdens een rit.

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-03 14:00
Als het vaker is dan alleen met vies weer: succes bij de dealer! Bij mij is het probleem uiteindelijk opgelost door het vervangen van het STUURWIEL. Sensor was kapot. Kwamen ze achter na nieuwe camera, diverse calibreren, updates, etc...

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:35

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Even een kleine vraag, wie heeft er in de alpine versie stoelmassage, en hoe ervaar je dit? eventueel in vergelijking met de ID7 ??
alvast bedankt.

• Madje1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:15
Voor mijn nieuwe leaseauto twijfel ik tussen deze Scenic, EX40 of de ID4 (of haar verwanten; Explorer, Tavascan, Enyaq...). Chinees en Tesla mag niet gekozen worden, dus dat maakt de keuze makkelijker. Mijn voorkeur gaat uit naar de Scenic qua interieur/exterieur, google integratie en de reviews. Ik rijd nu overigens in een EX30, waar ook de google integratie als een zonnetje werkt (wil eigenlijk niet meer zonder). Ik rijd een kleine 1000km per week en ga zo'n 2-3 keer met de auto naar het buitenland voor vakanties. Met de EX30 eigenlijk alleen nog maar goede ervaringen mee gehad.

Vraag 1: Nu twijfel ik tussen de Iconic of de Techno met pack Light&Sound (Harman Kardon en Solarbay-dak). Wat is jullie ervaring met de 'Pack advanced driving assist & augmented vision' (oa. Smart rear view mirror, active driver assist, easy park assist, intelligent cruise control)? Hoe werken deze systemen op dit moment? Is het de €1500 waard in jullie ogen?
Ik hoor jullie denken; waarom niet de Esprit Alpine? -> 'Sport'-auto's mogen niet gekozen worden... Het is maar wat je 'Sport' noemt...

Vraag 2: Bij diverse dealers werd aangegeven dat de productie van de Scenic en Megane op hele korte termijn wordt gepauzeerd, omdat de productielijn wordt geüpdatet. De Megane schijnt een facelift te krijgen (zowel van binnen als buiten) en bij 1 dealer werd zelfs aangegeven dat de Scenic ook een update krijgt (meer bereik). Ik kan er nog barweinig van vinden, maar het schijnt dat deze versie al in augustus in productie gaat. Wie weet hier meer van? Ik twijfel of ik moet wachten...

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:35

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Madje1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:43:
Voor mijn nieuwe leaseauto twijfel ik tussen deze Scenic, EX40 of de ID4 (of haar verwanten; Explorer, Tavascan, Enyaq...). Chinees en Tesla mag niet gekozen worden, dus dat maakt de keuze makkelijker. Mijn voorkeur gaat uit naar de Scenic qua interieur/exterieur, google integratie en de reviews. Ik rijd nu overigens in een EX30, waar ook de google integratie als een zonnetje werkt (wil eigenlijk niet meer zonder). Ik rijd een kleine 1000km per week en ga zo'n 2-3 keer met de auto naar het buitenland voor vakanties. Met de EX30 eigenlijk alleen nog maar goede ervaringen mee gehad.

Vraag 1: Nu twijfel ik tussen de Iconic of de Techno met pack Light&Sound (Harman Kardon en Solarbay-dak). Wat is jullie ervaring met de 'Pack advanced driving assist & augmented vision' (oa. Smart rear view mirror, active driver assist, easy park assist, intelligent cruise control)? Hoe werken deze systemen op dit moment? Is het de €1500 waard in jullie ogen?
Ik hoor jullie denken; waarom niet de Esprit Alpine? -> 'Sport'-auto's mogen niet gekozen worden... Het is maar wat je 'Sport' noemt...

Vraag 2: Bij diverse dealers werd aangegeven dat de productie van de Scenic en Megane op hele korte termijn wordt gepauzeerd, omdat de productielijn wordt geüpdatet. De Megane schijnt een facelift te krijgen (zowel van binnen als buiten) en bij 1 dealer werd zelfs aangegeven dat de Scenic ook een update krijgt (meer bereik). Ik kan er nog barweinig van vinden, maar het schijnt dat deze versie al in augustus in productie gaat. Wie weet hier meer van? Ik twijfel of ik moet wachten...
Renault • De opvolgers van de Scénic en Rafale worden de eerste modellen die van het nieuwe RGEV-platform gebruikmaken.
Michael van Wijngaarden
16 maart 2026 10:25

De volgende generatie van de Renault Rafale krijgt mogelijk een range-extender. (foto: Renault)
Renault gaat extended-range EV-technologie toepassen in een nieuw platform voor elektrische auto’s. Met die techniek wil het merk klanten over de streep trekken die wel elektrisch willen rijden, maar nog twijfelen over actieradius en laadmogelijkheden. Dit meldt Automotive News Europe.

Renault ontwikkelt een nieuw platform waarop zowel volledig elektrische modellen als zogeheten extended-range electric vehicles (EREV’s) kunnen worden gebouwd. De opvolgers van de Scénic en Rafale worden de eerste modellen die van dat platform gebruikmaken. Renault Group wil tegen 2030 precies 36 nieuwe modellen introduceren.

RGEV Medium 2.0
Het nieuwe platform, RGEV Medium 2.0, is volgens Renault in de basis ontwikkeld als EV-architectuur, maar kan ook worden uitgerust met een compacte range-extender, een kleine verbrandingsmotor die uitsluitend dient om de batterij op te laden. De volledig elektrische variant krijgt een actieradius tot 750 kilometer. De EREV-versie zou met volle accu en volle benzinetank uitkomen op circa 1.400 kilometer.

EREV-technologie wordt steeds vaker gezien als alternatief voor plug-in hybrides. Dankzij grotere batterijen ligt de elektrische actieradius hoger, terwijl de verbrandingsmotor alleen als generator werkt. Daardoor blijft de rijervaring volledig elektrisch en is de techniek minder complex dan bij een PHEV. Volgens chief technology officer Philippe Brunet is de techniek bedoeld voor klanten die in het dagelijks gebruik elektrisch willen rijden, maar op lange afstanden nog zekerheid zoeken.

Horse Powertrain
Renault zou voor de technologie gebruik kunnen maken van Horse Powertrain, de joint venture met Geely. Dat bedrijf ontwikkelde onder meer de C15, een compacte range-extendermodule met een 1,5-liter benzinemotor en generator. Renault wilde nog niet bevestigen of die techniek daadwerkelijk wordt ingezet, maar duidelijk is dat het merk met EREV’s inzet op een tussenstap richting volledig elektrisch rijden.

Het nieuwe platform moet de kosten van elektrische auto’s fors terugbrengen. Renault mikt op een forse kostenreductie, mede dankzij goedkopere batterijchemie. Volgens Brunet ligt een variant van lithium-ijzerfosfaat (LFP) daarbij het meest voor de hand.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
Jeroenvr72 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:05:
Even een kleine vraag, wie heeft er in de alpine versie stoelmassage, en hoe ervaar je dit? eventueel in vergelijking met de ID7 ??
alvast bedankt.
Ik heb het, maar vind het niet echt bijzonder. Het is een ballon die in je rug opgeblazen word en weer leeg loopt zeg maar.
Bij mij waren de packs 750,- de stuk, dus dat maakt het voor mij een makkelijk keuze.

Met een lange rit naar Oostenrijk vond ik de advanced driving wel top. Maar in het dagelijks leven toch wat minder. Een aantal dingen die ik kan noemen zijn bv als je op een smalle weg rij en er komt een tegenligger aan waardoor je over de bermbeschermers ga rijden dat de auto gaat tegenwerken want je rij over de kantlijn. Of als je de bordherkenning aanzet en hij ziet 50, jij vind dat het wel iets harder kan bv 55 dan voel je de auto schokken en gaat hij pingelen tussen de 50 en jouw 55.

• zjeeraar84
Ik heb een Iconic. Ik vind de Iconic velgen echt supergaaf, het was even wennen, maar het maakt de auto echt anders. Solarbay-dak vind ik ook echt heel gaaf. Voorin merk je eigenlijk alleen dat het iets lichter is, voor de passagiers achterin maakt het een groot verschil. Harman/Kardon klinkt goed, maar ik ben niet 'blown away'. De standaard fabrieksaudio van mijn prive Opel Astra K (2016) klinkt ook goed. Met de non-HK variant van de Scenic heb ik geen ervaring.
Smart rear view mirror is een leuke gadget, nog niet nodig gehad. Misschien een keer met een weekend weg als de auto volgepakt zit?
Active driver assist vind ik erg fijn. Easy Park assist heb ik nog nooit werkend gekregen (ook niet teveel moeite voor gedaan). Intelligent cruise control (is dat dan adaptive cruise control?) ben ik erg blij mee en zou niet meer zonder willen. Wel heb ik de snelheidsbordherkenning en automatische aanpassing van de cruise control uitgezet, dat vind ik niet prettig (bij geen enkele auto).

• Wouter!
Naar de wintersport had ik de auto redelijk volgepakt. Dan is die spiegel eigenlijk wel heel fijn :). Het beeld is wel even wennen t.o.v. het zicht van een normale spiegel maar het is erg goed bevallen.
Hij is alleen wel erg gevoelig voor beslaan en vuil op de achterruit, dus moet wel regelmatig sproeien en de achterruitverwarming even aan zetten.

Het HK-geluid kan ik me bij aansluiten. Prima maar geen enorme uitblinker, maar ik kan niet vergelijken met de normale audio.
Rijhulpsystemen (o.a. Auto Assist) werken goed al lijkt de werking soms een beetje wisselend. Misschien toch ook behoorlijk afhankelijk van de omstandigheden. Ik gebruik het vrijwel altijd en overal. Ik gebruik de automatische bordherkenning niet. Maar de pakketten waren bij mij ook 750 Euro per stuk dus dat maakte de keuze erg eenvoudig :).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 18-03-2026 14:21 ]

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-03 07:57
Inmiddels bijna 8 weken zonder richtingaanwijzer/dagrijlicht linksvoor zonder enige indicatie van een tijd waarin het wordt opgelost. Het onderdeel schijnt simpelweg niet leverbaar te zijn. Mooi klote

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:57
B R M schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:09:
Inmiddels bijna 8 weken zonder richtingaanwijzer/dagrijlicht linksvoor zonder enige indicatie van een tijd waarin het wordt opgelost. Het onderdeel schijnt simpelweg niet leverbaar te zijn. Mooi klote
Bij mij is vorige week de verlichtingsunit rechtsvoor vervangen na ruim 2,5 week wachttijd. Ik heb wel vervangend vervoer gekregen via de leasemaatschappij.

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:09
Ik ben even op zoek naar bevestiging. De Scenic hoort het gewoon aan te geven als de ruitenwisser vloeistof op is toch?

Ik zat van de week opeens zonder vloeistof terwijl de auto hier niks over aangaf.

• TopOne01
filthymushroom schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:09:
Ik ben even op zoek naar bevestiging. De Scenic hoort het gewoon aan te geven als de ruitenwisser vloeistof op is toch?

Ik zat van de week opeens zonder vloeistof terwijl de auto hier niks over aangaf.
Geeft ie helaas niet aan.

• zjeeraar84
Ik heb toch al flink wat auto’s gehad in mijn leven maar heb er nog geen één gehad die aangeeft of de ruitenwissersproeiervloeistof (mooi scrabble woord) leeg is. Dat zal eerder uitzondering dan regel zijn?

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-03 22:21
zjeeraar84 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:15:
Ik heb toch al flink wat auto’s gehad in mijn leven maar heb er nog geen één gehad die aangeeft of de ruitenwissersproeiervloeistof (mooi scrabble woord) leeg is. Dat zal eerder uitzondering dan regel zijn?
De Scenic is inmiddels mijn 5e auto. Maar de eerste die dat juist niet aangeeft. Ik was dus net zo verbaast toen de ruiten vloeistof leeg bleek te zijn.

• zjeeraar84
basmeijer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:54:
[...]

De Scenic is inmiddels mijn 5e auto. Maar de eerste die dat juist niet aangeeft. Ik was dus net zo verbaast toen de ruiten vloeistof leeg bleek te zijn.
Was je hiervoor erg merkvast? Misschien dat een specifiek merk het heeft?
Ik heb gehad: Suzuki Alto, Mitsubishi Lancer, Citroen ZX, Mitsubishi Carisma, Fiat Grande Punto, Volvo V50, Kia Cee'd, Opel Astra, Opel Corsa-e, Volkswagen ID.3, en nu dus een Renault Scenic. Van geen een kan ik me herinneren dat hij het aangaf :)

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-03 22:21
zjeeraar84 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Was je hiervoor erg merkvast? Misschien dat een specifiek merk het heeft?
Ik heb gehad: Suzuki Alto, Mitsubishi Lancer, Citroen ZX, Mitsubishi Carisma, Fiat Grande Punto, Volvo V50, Kia Cee'd, Opel Astra, Opel Corsa-e, Volkswagen ID.3, en nu dus een Renault Scenic. Van geen een kan ik me herinneren dat hij het aangaf :)
VW golf, Peugeot 308cc, Nissan Micra, Ford Puma (tijdelijk tot levering Cupra), Cupra Born, Skoda Enyaq en nu de Renault Scenic

• BVice
bij de Megane E Tech geven sommige uitvoeringen het wel aan en sommige niet.
Ik heb een '22 Techno (dus nagenoeg het topmodel) maar helaas geen sensor voor de vloeistof

• BVice

Grappig, je hebt nagenoeg dezelfde shortlist als ik. Ik ben voor de Scenic gegaan (vanaf een Megane).
EX40: verbruik is erg hoog + als je die een beetje aankleed is 'ie fiscaal echt een stuk duurder dan de Scenic.
ID4: model spreekt me niet aan + ook duur als je wat opties kiest
Explorer: kwalitatief wel echt minder, heel veel plastic, ruimte houdt niet over
Tavascan: van buiten leuk, interieur echt matig
Enyaq: faceliftmodel echt wel top, maar ook fiscaal zo'n 5k duurder + de standaard business uitvoering is toch een stuk kaler dan een Scenic Techno of Esprit Alpine.

Qua opties; als je 1.000 kilometer per week doet is Advanced Drive Assist een no brainer. Ik zou niet zonder kunnen.
Augmented Vision is niet per se nodig en persoonlijk vind ik Harman Kardon ook geen meerwaarde hebben tov de standaard speakers.

Ik wilde op mijn Esprit Alpine alleen Advanced Drive Assist maar die komt tegenwoordig alleen samen met Augmented Vision. Dus die zijn het geworden.

• Wouter!
Ik mis die melding over de ruitensproeier ook wel. Ik had hiervoor een Ford Focus, Volvo V40, Toyota Corolla TS en een Skoda Karoq, en die hadden het allemaal wel.
175 km/u op de teller blijkt 171/172 km/u GPS te zijn. Wisselt een beetje, maar voornamelijk 171 km/u.
Voor wat het waard is. Ik vind de auto dan heel erg veel lawaai maken (windgeruis) dus ik denk niet dat ik heel vaak lang zo hard ga rijden. Nog even los van het energieverbruik.
BVice schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Grappig, je hebt nagenoeg dezelfde shortlist als ik. Ik ben voor de Scenic gegaan (vanaf een Megane).
EX40: verbruik is erg hoog + als je die een beetje aankleed is 'ie fiscaal echt een stuk duurder dan de Scenic.
ID4: model spreekt me niet aan + ook duur als je wat opties kiest
Explorer: kwalitatief wel echt minder, heel veel plastic, ruimte houdt niet over
Tavascan: van buiten leuk, interieur echt matig
Enyaq: faceliftmodel echt wel top, maar ook fiscaal zo'n 5k duurder + de standaard business uitvoering is toch een stuk kaler dan een Scenic Techno of Esprit Alpine.

Qua opties; als je 1.000 kilometer per week doet is Advanced Drive Assist een no brainer. Ik zou niet zonder kunnen.
Augmented Vision is niet per se nodig en persoonlijk vind ik Harman Kardon ook geen meerwaarde hebben tov de standaard speakers.

Ik wilde op mijn Esprit Alpine alleen Advanced Drive Assist maar die komt tegenwoordig alleen samen met Augmented Vision. Dus die zijn het geworden.
Hier ook, exact dezelfde auto's bekeken en eigenlijk precies dezelfde afwegingen gemaakt. Naast de Enyaq ook nog naar de Elroq gekeken. Het ging uiteindelijk tussen Elroq en Scenic. De Scenic is gewoon een mooie bak die goed rijdt en een prima bereik heeft, en ook nog eens volledig is aangekleed voor 5k minder fiscale waarde dan andere opties. En ruim (met een enorme tildrempel, dat wel). En voor mijn werkgever was hij ook nog eens veel voordeliger in de lease. Scheelde geloof ik bijna 100 Euro per maand met de Elroq 85 Sportline (vanwege de stoelen). Dit was bij Alphabet. En de Elroq zie je inmiddels ook al wel heel erg veel rijden. De Scenic kom ik op mijn enkele reis van 160km/u 1 tot 3 keer tegen. De Elroq denk ik wel 20x.

[ Voor 77% gewijzigd door Wouter! op 19-03-2026 10:38 ]

• BVice
Wouter! schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:27:
Hier ook, exact dezelfde auto's bekeken en eigenlijk precies dezelfde afwegingen gemaakt. Naast de Enyaq ook nog naar de Elroq gekeken. Het ging uiteindelijk tussen Elroq en Scenic. De Scenic is gewoon een mooie bak die goed rijdt en een prima bereik heeft, en ook nog eens volledig is aangekleed voor 5k minder fiscale waarde dan andere opties. En ruim (met een enorme tildrempel, dat wel). En voor mijn werkgever was hij ook nog eens veel voordeliger in de lease. Scheelde geloof ik bijna 100 Euro per maand met de Elroq 85 Sportline (vanwege de stoelen). Dit was bij Alphabet.
De Elroq en Enyaq schelen ook nog wel wat natuurlijk. Ik heb de Scenic met de Enyaq vergeleken; de Enyaq is fiscaal duurder en daardoor netto duurder voor mij, terwijl hij voor de werkgever goedkoper zou zijn tov de scenic (ook alphabet). Ik denk dat de restwaarde van de Enyaq hoger wordt geschat dan de Scenic.
Als de Elroq ook in Olijfgroen leverbaar was had het er misschien anders uitgezien :9

• Wouter!
BVice schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:41:
[...]

De Elroq en Enyaq schelen ook nog wel wat natuurlijk. Ik heb de Scenic met de Enyaq vergeleken; de Enyaq is fiscaal duurder en daardoor netto duurder voor mij, terwijl hij voor de werkgever goedkoper zou zijn tov de scenic (ook alphabet). Ik denk dat de restwaarde van de Enyaq hoger wordt geschat dan de Scenic.
Als de Elroq ook in Olijfgroen leverbaar was had het er misschien anders uitgezien :9
Ja, ze schelen wat, maar de basisuitrusting van de verschillende uitvoeringen, en de optiepakketten zitten wat anders in elkaar dus het verschil was kleiner dan ik dacht. Ik had een een offerte van een Elroq ingediend die qua fiscale waarde ongeveer gelijk was aan de Scenic, maar dan wel een stuk kaler uitgerust. Als ik de uitrusting ongeveer gelijk had getrokken was de fiscale waarde bijna 5k hoger uitgevallen. En daarbij was het leasebedrag voor de kale Elroq dus ook nog eens flink hoger.

De Scenic was eind vorig jaar bij Alphabet wel in de bonus, geloof ik. Misschien speelde dat ook mee.

• borkhuis
zjeeraar84 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:15:
ruitenwissersproeiervloeistof (mooi scrabble woord)
Wat dacht je dan van ruitenwissersproeiervloeistofreservoirvulopeningsklepje ?

• filthymushroom
basmeijer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Haha, dan ligt het dus niet alleen aan mij. Ik snapte er al geen pepernoot van. Mijn Ford Focus gaf dit altijd braaf van tevoren aan en volgens mij de auto's van mijn ouders (die ik regelmatig reed) ook. Ik kan het van mijn Renault Clio niet meer herinneren.

• Wouter!
Ik kreeg bij het openen van de Renault-app vanmiddag ineens de vraag of ik meldingen wilde toestaan. Lijkt me handig, dus toegestaan. In de app kon ik vervolgens helemaal geen instellingen voor meldingen vinden (in Android zelf wel). Nou kreeg ik zojuist voor het eerst een pushmelding, dat de auto is volgeladen. Heel handig :). De app is op 3 maart al geüpdatet volgens de Play Store. Dus al ruim 2 weken geleden ...?

Zijn die pushmelding nieuw? Ik miste ze al maar dacht dat die app gewoon niet zo slim was :D. Vind het vreemd dat ik die melding vandaag pas kreeg.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:22
Wouter! schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:56:
Ik kreeg bij het openen van de Renault-app vanmiddag ineens de vraag of ik meldingen wilde toestaan. Lijkt me handig, dus toegestaan. In de app kon ik vervolgens helemaal geen instellingen voor meldingen vinden (in Android zelf wel). Nou kreeg ik zojuist voor het eerst een pushmelding, dat de auto is volgeladen. Heel handig :). De app is op 3 maart al geüpdatet volgens de Play Store. Dus al ruim 2 weken geleden ...?

Zijn die pushmelding nieuw? Ik miste ze al maar dacht dat die app gewoon niet zo slim was :D. Vind het vreemd dat ik die melding vandaag pas kreeg.
Nee, vziw niet. Ik krijg die meldingen al vanaf het begin (juni 2024). Wel iOS trouwens.

Komoot

• Dendrowen
borkhuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Wat dacht je dan van ruitenwissersproeiervloeistofreservoirvulopeningsklepje ?
Past niet op het bord.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:52
Wouter! schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:56:
Waren er al toen ik bijna 4 jaar geleden met de Megane E Tech reed, en toen... was het ineens weg... zo ook bij de My Alpine app (gewoon precies dezelfde app met een Alpine sausje), en nu kreeg ik net ook een update.
Dus het zal wel weer terug zijn.

• Jack1959
  • Laatst online: 08:47
filthymushroom schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:09:

Staat wel in het instructieboekje, controlelampje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Svg2N92LnB6PigdJXVp0oDLfHo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DgZxWW5GHbPaSSbsCosEEjJ3.png?f=fotoalbum_large

• MaSw85
Jack1959 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Staat wel in het instructieboekje, controlelampje
[Afbeelding]
Klopt, maar toch is het er niet. Heb de auto al 22 maanden en al heel vaak gehad dat ie leeg is zonder melding.

Komoot

• filthymushroom
Hmm, goed punt. Ik heb het vandaag aan een collega gevraagd en die zei dat hij wel een waarschuwing kreeg bij laag niveau... Misschien toch eens navragen bij de dealer.

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:48
Goedemiddag,

Ik overweeg een Scenic E-Tech als opvolger van mijn Niro EV.
Ik hik echter nogal tegen die diepe kofferbak aan.
Is er iemand die ervaring heeft met de bagagevloer verhoger van Renault?
Hoe diep de tilhoogte ten opzichte van de dorpel dan is, en of bij neergeklapte achterbank er dan een vlakke laadvloer onstaat?

Of iemand met andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter

• zjeeraar84
landy1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:14:
Goedemiddag,

Hoe diep de tilhoogte ten opzichte van de dorpel dan is, en of bij neergeklapte achterbank er dan een vlakke laadvloer onstaat?

Of iemand met andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter
Ik heb de verhoogde bagagevloer. In het dagelijks gebruik maakt dat het wel iets makkelijker.
Voor de vakantie haal ik hem er dan uit.
Schat in dat de afstand tussen dorpel en ruimte zo’n 15cm is met de verhoger.
Het enige nadeel is dat er in de oorspronkelijke bodem van de bagageruimte ook een flink vak zit die onbruikbaar is met de verhoger.

• aard01
landy1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:14:
Goedemiddag,

Ik heb de verhoger. Voor boodschappen en zo werkt het wel makkelijk. Geen last van tildrempel. Ik denk dat ik hem eruit haal wanneer ik op vakantie ga.
Wat ik wel mis is een sensor onder de bumper waarmee je de kofferbak opent en sluit met je voet.

• landy1
En sluit de bodem dan een beetje beter aan op de rugleuning van de achterbank als deze is neergeklapt? Ik vind een vlakke laadvloer namelijk erg fijn als je wat grotere/langere zaken mee moet nemen.

• aard01
Nee, daar blijft een hobbel zitten. Maar net een kleine verhuizing doorgemaakt en dit probleem wel overwonnen 8)

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik snap de aversie tegen de 'tildrempel' niet zo. Ok het kan mischien lastig zijn als je de pensioen leeftijd hebt of als je een lichamelijke beperking hebt maar een boodschappentas 15cm optillen is toch voor bijna niemand een probleem?

Of vervoeren mensne regelmatig beton tegels in hun kofferbak? :P

Ben juist wel blij met de extra ruimte die het opleverd.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
zjeeraar84 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Ik heb de verhoogde bagagevloer. In het dagelijks gebruik maakt dat het wel iets makkelijker.
Voor de vakantie haal ik hem er dan uit.
Schat in dat de afstand tussen dorpel en ruimte zo’n 15cm is met de verhoger.
Het enige nadeel is dat er in de oorspronkelijke bodem van de bagageruimte ook een flink vak zit die onbruikbaar is met de verhoger.
Ik heb ook de verhoogde bagagevloer en heb de “klep” van het onderste vak standaard open en daar bovenop de verhoging gelegd. Dat past prima. Als ik de verhoogde bagagevloer open klap kan ik daardoor ook het diepere vak gebruiken.

• landy1
Chaoss schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:02:
Ik snap de aversie tegen de 'tildrempel' niet zo. Ok het kan mischien lastig zijn als je de pensioen leeftijd hebt of als je een lichamelijke beperking hebt maar een boodschappentas 15cm optillen is toch voor bijna niemand een probleem?

Of vervoeren mensne regelmatig beton tegels in hun kofferbak? :P

Ben juist wel blij met de extra ruimte die het opleverd.
Hoi,

Wij hebben de boodschappen meestal in een groot krat staan, zijn de weekboodschappen met de nodige zuivel, ander drinken etc, dus best aan gewicht.

• Dendrowen
landy1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:13:
[...]

Hoi,

Wij hebben de boodschappen meestal in een groot krat staan, zijn de weekboodschappen met de nodige zuivel, ander drinken etc, dus best aan gewicht.
Ik denk dat iedereen begrijpt dat een vlakke vloer makkelijker is. Het zal persoonlijk zijn hoeveel makkelijker.

Ik heb hem niet, en ook niet gemist. Maar ik heb nooit een auto gehad met een vlakke laadvloer.

• djrednas
cpvessen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Ik heb ook de verhoogde bagagevloer en heb de “klep” van het onderste vak standaard open en daar bovenop de verhoging gelegd. Dat past prima. Als ik de verhoogde bagagevloer open klap kan ik daardoor ook het diepere vak gebruiken.
Zo hoort het ook volgens de handleiding, zijn er mensen die dit niet hebben? Dan mis je behoorlijk wat ruimte :9

• zjeeraar84
djrednas schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:24:
[...]

Zo hoort het ook volgens de handleiding, zijn er mensen die dit niet hebben? Dan mis je behoorlijk wat ruimte :9
Dit is slim!! De verhoging is er door de dealer bij aflevering auto ingeplaatst en hij is niet op deze manier afgeleverd.

• djrednas
zjeeraar84 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Dit is slim!! De verhoging is er door de dealer bij aflevering auto ingeplaatst en hij is niet op deze manier afgeleverd.
Wat stom! Zou toch denken dat ze dat bij Renault wel weten :|
Het hoort dus zo: Afbeeldingslocatie: https://assets.adac.de/image/upload/ar_16:9,c_fill,f_auto,g_auto,q_auto:eco,w_1256/v1/ADAC-eV/KOR/Bilder/ADAC-Prod/renault-scenic-e-tech-electric-kofferraum-2403_kj7izo.jpeg

• BVice
aard01 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:23:
Wat ik wel mis is een sensor onder de bumper waarmee je de kofferbak opent en sluit met je voet.
volgens de handleiding heeft de Scenic dit gewoon? Ik krijg hem volgende week pas dus weet het niet zeker

edit: er zijn 2 versies van de handleiding; in degene die geldt tot maart 2025 staat deze optie nog wel, daarna niet meer?

[ Voor 16% gewijzigd door BVice op 23-03-2026 09:07 ]

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:44
djrednas schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Het hoort dus zo: [Afbeelding]
Ik zie op je foto toevallig de 12volt aansluiting zitten. Is die standaard aanwezig? Staat volgens mij nl. nergens in docu vermeld. Ik was pas bij de dealer (wel voor de Eclipse Cross maar dat is feitelijk dezelfde auto) en die wist het niet zeker.

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:30
BVice schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:02:
[...]

volgens de handleiding heeft de Scenic dit gewoon? Ik krijg hem volgende week pas dus weet het niet zeker

edit: er zijn 2 versies van de handleiding; in degene die geldt tot maart 2025 staat deze optie nog wel, daarna niet meer?
Nee, geen enkele Scenic in NL heeft dit gehad. Je kunt ook beter niet naar de handleiding kijken: die zijn overcompleet en dat wil zeggen dat er functies in staan die niet in NL geleverd worden, maar bijvoorbeeld wel in andere markten. Het beste is gewoon de brochure met opties te bekijken.

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:30
Dropje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Ik zie op je foto toevallig de 12volt aansluiting zitten. Is die standaard aanwezig? Staat volgens mij nl. nergens in docu vermeld. Ik was pas bij de dealer (wel voor de Eclipse Cross maar dat is feitelijk dezelfde auto) en die wist het niet zeker.
Ja, zit er standaard in bij de Scenic.

• MaSw85
Spuit 11...

[ Voor 97% gewijzigd door MaSw85 op 23-03-2026 10:52 ]

Komoot

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:42
djrednas schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Het hoort dus zo: [Afbeelding]
Is dat bij jou ook dat de verhoging niet volledig ondersteunt wordt in dit geval? Want als je nu wel iets zwaarder op het eerste stuk legt van de koffer (plank van de verhoging) zie je een kleine "verzakking". Er zou dus nog iets tussen moeten tussen het piepschuim en de bovenste plank (dikte van onderste klep die nu opengevouwd is) voor die beter te ondersteunen toch? Of is dat ik zelf ga moeten bricoleren?

• TuLPMaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 11:59
borkhuis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:33:
Een vraag over de hoedenplank. Afgelopen week deed ik de achterklep open en blijkbaar bleef de hoedenplank ergens haken aan een kant, zonder dat er iets op lag.
Het gevolg is dat een van de elastieken losgeschoten is. Ik ben bij de garage geweest en daar zeggen ze dat ze alleen de hele hoedenplank kunnen bestellen niet alleen het koortje met bevestiging.
Is er iemand die dit ook al heeft gehad, en hoe is dit opgelost?
Heb hier hetzelfde probleem. Hoe heb je die opgelost?

Bladiebla!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik hoor ineens een schrapend geluid linksvoor bij scherp naar links sturen.. kan toegevoegd worden aan de lijst met gebreken :P

Weinig zin om er apart een afspraak voor de maken. Einde van deze week zit ik op 55K kilometers. Dus bijna tijd voor de 60K beurt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• TopOne01
Chaoss schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:25:
Ik hoor ineens een schrapend geluid linksvoor bij scherp naar links sturen.. kan toegevoegd worden aan de lijst met gebreken :P

Weinig zin om er apart een afspraak voor de maken. Einde van deze week zit ik op 55K kilometers. Dus bijna tijd voor de 60K beurt.
Remblokclipjes waarschijnlijk. Zijn bij mij ook vervangen. Waarschijnlijk zie je een "kras" op je remschijf. In principe onschuldig maar wel irritant :)

• aard01
Heeft iemand een idee of je de gezichtsherkenning tijdelijk uit kunt schakelen?
Ik moet voor een verhuizing een groot meubelstuk meenemen dat alleen in de auto past wanneer ik de bestuurdersstoel naar voren schuif. Bij het instappen moet de stoel dan niet vanwege de gezichtsherkenning naar achter schuiven om de geprogrammeerde positie te kiezen.
Ik kan natuurlijk een bivakmuts opzetten, maar dat ziet er een beetje raar uit ;)

• MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:31
aard01 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:59:
Heeft iemand een idee of je de gezichtsherkenning tijdelijk uit kunt schakelen?
Ik moet voor een verhuizing een groot meubelstuk meenemen dat alleen in de auto past wanneer ik de bestuurdersstoel naar voren schuif. Bij het instappen moet de stoel dan niet vanwege de gezichtsherkenning naar achter schuiven om de geprogrammeerde positie te kiezen.
Ik kan natuurlijk een bivakmuts opzetten, maar dat ziet er een beetje raar uit ;)
Je kunt dit in je profiel uitschakelen, alleen als je dan alsnog je eigen rijdersprofiel kiest gaat je stoel alsnog naar achteren denk ik. Het beste is om je stoelpositie in je profiel tijdelijk aan te passen en op te slaan.

• Wouter!
Afgelopen week weer een mooie lange rit gemaakt naar Portes du Soleil (Morzine/Avoriaz) en weer terug. Dit keer zonder kids dus eens ervaren hoe het iets optimaler kon qua rijden en laden. Zo'n 920km enkele reis waarvan 850km snelweg en 75km (1,5u) B-wegen. Op de heenweg behoorlijk lange stukken wat harder doorgereden (+/- 145-155km/u).

Ook wat file gehad in het Ruhrgebiet (wat is het daar toch al lang een puinhoop met al die(zelfde) Baustelles! :F). In totaal bijna 11,5u over de reis gedaan. Het was vrij warm (overdag 15°C, 's avonds langzaam richting 8-10°C en bergop daalde het nog wat verder richting 4°C)

Vertrokken met 100%
  • 305km gereden, 15% > 80%, 37min, Ø 93,24kW (Circle-K 150kW)
  • 210km gereden, 20% > 83%, 36min, Ø 92,00kW (Allego 150kW)
  • 212km gereden, 17% > 80%, 38min, Ø 86,68kW (SOCAR 225kW)
Bij die laatste in Zwitserland dipte het vermogen een tijdje behoorlijk (load balancing?) dus dat had iets sneller gekund.

Aangekomen met, geloof ik, 17% (nog 193km gereden). De volgende dag ter plaatse bij de skilift in Avoriaz aan een 11kW AC-lader weer richting 90% geladen voor de rest van de week. Die haalde gemiddeld 10,19kW, dus mooi stabiel :) (dat doet de paal hier thuis bij mij in de straat echt niet, maar ik zie net dat hij ook tot 22kW kan dus dat zal het wellicht verklaren). Ondanks waarschuwingsbordjes werden 3 van de 4 laadplekken bezet door niet-elektrische auto's :| en de politie deed er niks aan omdat het privéterrein zou zijn.
Aan het eind van de middag op de laatste dag voor vertrek naar NL tijdens een klein boodschapje aan een 60kW snellader in een dik half uur van 60% naar 90% (Ø 44,11kW) geladen (Eborn 60kW), en 's nachts aan een grannylader (met Ø 1,44 kW :D) naar 100% voor vertrek. Die Eborn-lader deed wel een beetje gek. Leek in storing te staan, "Level 11, open door" 8)7, beetje morrelen aan de stekkers en op knopjes drukken, en ineens sprongen de lampjes op groen en deed hij het. Raadselachtig ...

Terugweg consequent wat rustiger gereden (125-135km/u) en met 2 laadstops thuis gearriveerd met nog 9% over. Eerste stuk vooral bergaf dus goed voor het verbruik :).
In totaal ongeveer 11u over de reis gedaan. Het was vrijwel continu ergens tussen de 5-10°C.

Vertrokken met 100%
  • 405km gereden, 8% > 84%, 45min, Ø 87,07kW (Allego 300kW)
  • 265km gereden, 11% > 83%, 42min, Ø 88,93kW (Tesla Supercharger 250kW)
Aangekomen met 9% (nog 250km gereden).
Alles heen, terug en ter plaatse met de MoveMove-laaddruppel kunnen doen, behalve de laatste (Tesla). Die via de ANWB-app gestart en gestopt, ging probeemloos :).

Wat rijdt een elektrische auto toch heerlijk in de bergen! Altijd koppel, en bij bergaf rijden lekker maximaal regenereren (of one-pedal). Echt top! En hoewel de auto best zwaar is (je voelt het gewicht echt wel in de bochten) voelt de besturing echt opvallend licht en wendbaar.

Al met al weer een zeer prettige reis gehad met de Scenic! :*)

En qua rijden/laden ga ik de volgende keer weer wat consequenter 125-135km/u rijden. Ik weet natuurlijk best dat 150km/u rijden op zo'n lange rit totaal geen zin heeft. De tijd die je daarmee wint ben je bij het laden weer kwijt (en meer). Mijn ervaring was dat het voorspelde batterijpercentage van Google Maps aardig dicht bij de werkelijkheid lijkt te liggen als je 'm op 127km/u laat cruisen, en ik vind het een prima compromis tussen toch een beetje doorrijden en af en toe even rustig stoppen. Je zit dan ook meteen veilig voor alle flitsers vanaf 120km/u. Ik zie mezelf gewoon niet de hele weg 100km/u rijden :o.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter! op 26-03-2026 11:52 ]

• borkhuis
TuLPMaN schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Heb hier hetzelfde probleem. Hoe heb je die opgelost?
Uiteindelijk heb ik de rubber dop eraf kunnen krijgen. Alleen kreeg ik daar de draad niet meer aan vast. Mijn vrouw heeft daarna een draad aan het elastiek gemaakt en die aan de dop vastgemaakt (sorry, ik ben niet zo handig met naald en draad, vandaar dat dit was "uitbesteed").
Hij zit nu al weer een aantal maanden vast en ik heb geen problemen meer gehad.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste