Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:42
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 19:53 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-08 16:25
djrednas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:41:
. Hopelijk pakt Renault die snel over ;)
Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

aard01 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Alles klaar aan het maken voor modeljaar 26??
Beetje vroeg voor een facelift toch?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18
Chaoss schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Beetje vroeg voor een facelift toch?
De tekst coming soon is weer van de website verwijderd. Prijslijst en uitvoering zijn nog steeds conform MY25.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:52
zjeeraar84 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Inmiddels heeft de dealer gemeld dat de verwachtte datum week 35 gaat worden :)
De auto wordt deze week al geleverd bij de dealer, dus al 6 weken eerder dan gepland! Ik zou hem een week later uitgeleverd kunnen krijgen maar ik ben dan zelf op vakantie... dus 11 augustus mag ik de sleutel in ontvangst nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
Is de laadsnelheid af te lezen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40
Tommi4444 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:21:
Is de laadsnelheid af te lezen in de app?
Nee, de Renault app toont alleen verstreken tijd en aantal kWh. De Kelec app doet hetzelfde, maar geeft ook de gemiddelde laadsnelheid.

Als ik overigens bij Fastned laad, dan zie ik in de app van Fastned wel de actuele laadsnelheid maar achteraf in de geschiedenis niet meer de gemiddelde laadsnelheid. Dit alles op een iPhone trouwens. Verder geen ervaringen met andere aanbieders die ik me nog kan herinneren.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxken
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-08 18:21
MaSw85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Nee, de Renault app toont alleen verstreken tijd en aantal kWh. De Kelec app doet hetzelfde, maar geeft ook de gemiddelde laadsnelheid.
Ik zie in de kelec app ook de verwachte laadtijd en einduur zodat ik een idee heb wanneer voertuig op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
tuxken schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:11:
[...]

Ik zie in de kelec app ook de verwachte laadtijd en einduur zodat ik een idee heb wanneer voertuig op te halen
Ja dat geeft de Renault app ook wel. Ik keek tijdens het typen van mijn reactie toen de auto niet ook op dat moment aan het laden was dus dat zal verschillen idd.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• victor3420
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-08 14:21
Hoi Allen,

Na alle geweldig nuttige informatie in dit topic doorgenomen te hebben mijzelf ook maar even geregistreerd :). Onlangs de keuze voor een nieuwe leaseauto mogen maken en ben voor een Scenic gegaan. Het is een esprit alpine geworden in mat grijs / zwart met pack light & sounds en pack advanced driving. Het is mijn eerste elektrische auto, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen! Een optie die ik helaas niet heb is de 22kw lader, deze is in MY 25 niet meer standaard en de leverende dealer gaf aan dat deze nog niet te bestellen is en ze ook niet weten wanneer wel... Leverdatum is begin november (huidige leasecontract loopt dan pas af), het grote wachten kan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-07 13:34
victor3420 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:46:
Hoi Allen,

Na alle geweldig nuttige informatie in dit topic doorgenomen te hebben mijzelf ook maar even geregistreerd :). Onlangs de keuze voor een nieuwe leaseauto mogen maken en ben voor een Scenic gegaan. Het is een esprit alpine geworden in mat grijs / zwart met pack light & sounds en pack advanced driving. Het is mijn eerste elektrische auto, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen! Een optie die ik helaas niet heb is de 22kw lader, deze is in MY 25 niet meer standaard en de leverende dealer gaf aan dat deze nog niet te bestellen is en ze ook niet weten wanneer wel... Leverdatum is begin november (huidige leasecontract loopt dan pas af), het grote wachten kan beginnen!
Gefeliciteerd! De 22kW lader gebruik ik veel minder dan ik had gedacht. Veel palen zeggen wel 22kW te laden, maar doen dat vaak toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:05
Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Gefeliciteerd! De 22kW lader gebruik ik veel minder dan ik had gedacht. Veel palen zeggen wel 22kW te laden, maar doen dat vaak toch niet...
In NL gebruik ik dat ook nooit maar nu hier in Italië toch wel handig. Weet niet of ik het als optie zou nemen though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Ik had iets vreemds op woensdagmorgen 16 juli met de maximumsnelheid op het scherm
.
Er stond een A achter. Gevolg was dat de auto zich aanpaste op een verandering in de maximum snelheid. Van 90 naar 100 ging ik 100 rijden.
Van 70 naar 50 ging ik 50 rijden.
Avonds was het weer als vanouds

Hebben meer mensen; dit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:44
Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:11:
Ik had iets vreemds op woensdagmorgen 16 juli met de maximumsnelheid op het scherm
.
Er stond een A achter. Gevolg was dat de auto zich aanpaste op een verandering in de maximum snelheid. Van 90 naar 100 ging ik 100 rijden.

Welkom in de wondere wereld van Renault/Alpine. :)
Maar ook andere merken ev's hebben dit soort dingen, rare quirks en bugs hoor, wees gerust.

Ik heb met de Renault Megane E Tech gereden, rijd nu de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault maar zeg dit nooit tegen een echte Alpinista :P ) en heb dan wel niet dit gehad wat jij beschrijft maar onze rijdende telefoons hebben wel eens meer wat vreemde bugs, quirks etc., die in 99% van de gevallen ook weer verdwijnen. Doe als ik al jaren doe, haal je schouders er bij op, mompel het zal wel en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Nu online
Zjanzjak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Welkom in de wondere wereld van Renault/Alpine. :)
Maar ook andere merken ev's hebben dit soort dingen, rare quirks en bugs hoor, wees gerust.

Ik heb met de Renault Megane E Tech gereden, rijd nu de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault maar zeg dit nooit tegen een echte Alpinista :P ) en heb dan wel niet dit gehad wat jij beschrijft maar onze rijdende telefoons hebben wel eens meer wat vreemde bugs, quirks etc., die in 99% van de gevallen ook weer verdwijnen. Doe als ik al jaren doe, haal je schouders er bij op, mompel het zal wel en weer door.
Ik vond het wel een goede voorziening, zeker als de maximum snelheid omlaag gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Ik vond het wel een goede voorziening, zeker als de maximum snelheid omlaag gaat
Je kunt het standaard aanzetten als je de juiste opties hebt, maar je moet wel even door de menu's. Ik zou het zeker gebruiken ALS het goed zou werken, maar de Scenic heeft wmb te vaak de maximumsnelheid niet goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-07 11:13
Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Je kunt het standaard aanzetten als je de juiste opties hebt, maar je moet wel even door de menu's. Ik zou het zeker gebruiken ALS het goed zou werken, maar de Scenic heeft wmb te vaak de maximumsnelheid niet goed gezien.
Ik merk vaak dat mijn Scenic de maximum snelheid wel goed registreert. Ik ben er vooral achter gekomen dat er heel veel bebording mist. Na een snelheidsverlaging (bij weg werkzaamheden iod geen einde verlaging komt (F08). of dat er een 50km/u bord op een 80km/u weg ivm een hobbel staat, en dat er geen einde of 80km/u bord na komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-07 22:43
Fredericm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:11:
.

Dit is geen bug maar gewoon een instelling die je wellicht per ongeluk hebt aangezet. Je hebt links op je stuur de knop met het 'rondje/vierkantje'. Als je die ingedrukt houdt, activeer je de A modus waarop de maximum snelheid van je cruise control zich automatisch aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-07 11:13
Dendrowen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Ik merk dat een groot deel van de openbare palen stiekem allemaal 18kw doen ipv 11kw. Dan is het wel fijn om 22kw tot je beschikking te hebben. Ik sta met langere ritten voor werk geregeld op locatie korte tijd aan een openbare paal. dan ben ik met 2u toch wel weer ver bijgeladen. met mijn 60kw batterij is dat 3u tov 6u aan een paal voor volledig vol.
Op werk hadden we voorheen ook een enkele 22kw paal tussen de 11kw palen staan, niet aangegeven. Dat als ik even via kantoor moest altijd fijner dan halverwege stil te hoeven staan voor een snellaadpaal. Helaas zijn ze nu allemaal ivm 'beleid' of restricties van de gemeente teruggeschroefd naar 5.5kw. Dan heb ik ineens de hele werkdag nodig om bij te laden en is die soms dan nog niet volledig vol.

[ Voor 3% gewijzigd door bleufred1 op 18-07-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bleufred1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:43:
[...]

Ik merk vaak dat mijn Scenic de maximum snelheid wel goed registreert. Ik ben er vooral achter gekomen dat er heel veel bebording mist. Na een snelheidsverlaging (bij weg werkzaamheden iod geen einde verlaging komt (F08). of dat er een 50km/u bord op een 80km/u weg ivm een hobbel staat, en dat er geen einde of 80km/u bord na komt.
Precies dit is ook mijn ervaring. Ik vind het regelmatig best goed werken alleen bebording is soms afwezig en dan moet je dit handmatig aanpassen. Ook dat werkt makkelijk even 1 tikkie tegen "snelheid omhoog/omlaag" toggle en hij pakt je huidige snelheid. Ik vind het ruim beter werken dan de tesla die heel veel borden niet pakt, die herkenning was echt een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
Bij mij mist hij het 'einde 30 zone' bord vaak. Vooral bij mijn eigen wijk 😅. Ook op de snelweg ziet hij soms de snelheid van de andere rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
Weet iemand of ik de laadpas van 50five kan selecteren in het filter van Google maps in de auto? Onder deze naam komt hij niet voor en ook niet onder de oude naam Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey-nl
  • Laatst online: 20:23
Ik heb een update gehad denk ik. Ineens zie ik hoeveel seconden afstand ik heb tot mijn voorganger. De weg kleurt ook rood, geel en groen mee. Had nog geen tijd om goed te kijken hoe en wat, maar dit is zeker nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey-nl
bleufred1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Ik merk dat een groot deel van de openbare palen stiekem allemaal 18kw doen ipv 11kw. Dan is het wel fijn om 22kw tot je beschikking te hebben. Ik sta met langere ritten voor werk geregeld op locatie korte tijd aan een openbare paal. dan ben ik met 2u toch wel weer ver bijgeladen. met mijn 60kw batterij is dat 3u tov 6u aan een paal voor volledig vol.
Op werk hadden we voorheen ook een enkele 22kw paal tussen de 11kw palen staan, niet aangegeven. Dat als ik even via kantoor moest altijd fijner dan halverwege stil te hoeven staan voor een snellaadpaal. Helaas zijn ze nu allemaal ivm 'beleid' of restricties van de gemeente teruggeschroefd naar 5.5kw. Dan heb ik ineens de hele werkdag nodig om bij te laden en is die soms dan nog niet volledig vol.
Ik ben veel in het buitenland en daar zijn zoals je zegt wel 22kW palen itt Nederland (hoewel het op kantoren ook wel voorkomt). Ik was laatst in Zwitserland en die 22kW maakt echt het verschil. Een rechte lijn van 20-21kW en slechts na 3 uur weer op 100%. Echt top. Op road trips laad ik tot 95-100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Vandaag heeft mijn auto zijn 30k beurt gehad, bij de Hyundai dealer want een van mossel auto.

De dealer had het erover dat de volgende interval pas over 60k, dus bij 90k, zou zijn. Klopt dit? Kan hier weinig over terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-08 15:00
jeffrey-nl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:12:
Ik heb een update gehad denk ik. Ineens zie ik hoeveel seconden afstand ik heb tot mijn voorganger. De weg kleurt ook rood, geel en groen mee. Had nog geen tijd om goed te kijken hoe en wat, maar dit is zeker nieuw.
Nee, dat is een andere mode, naast al de acc modes. Ik ben hier ook al eens door verrast, de eerste keer dat ik dit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Nog eens wat betreft de brandblusser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2vL9l4nYW4rv5dbgw3D5zDXLSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxt9zT3FklGiMKqqPqrQosK1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIXWaWEeqaisoQHjm42NVC9ZJy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJWubbdGdBneMwjPPvMJeY2t.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit dus in de weg aan de passagierskant.

De houder zit vast met een moer en nog iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyKytPQ8zQ2fsjs42xfM9EqKWno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P938UtsaJEFkdsOHFovz2ARs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrPNm_Ydtpa7qTFTGoETYBXfL5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vy3A5NerpYyBmSVTqvVH7Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd de moer los te krijgen, maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf ook geen overdreven kracht te zetten.

Maar bij jullie zit de brandblusser er dus niet als ik het goed begrijp? Maar hebben jullie die moer daar wel?

Ik zou hem toch echt willen weghebben, dus alle input is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Ik heb daar geen brandblusser. Ik heb überhaupt geen brandblusser.
Dat lijkt me toch echt een actie van je dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-07 08:26
Heeft iemand al het 2025 model al uitgeleverd gekregen? Ben aan het twijfelen over een occasion iconic van vorig jaar of de nieuwste versie die onlangs uitgekomen. Vanwege de kinderen lijkt ons leren bekleding praktischer en mijn vrouw houdt van one pedal driving, maar verder zijn de verschillen niet heel groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:44
miani schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:42:
Heeft iemand al het 2025 model al uitgeleverd gekregen? Ben aan het twijfelen over een occasion iconic van vorig jaar of de nieuwste versie die onlangs uitgekomen. Vanwege de kinderen lijkt ons leren bekleding praktischer en mijn vrouw houdt van one pedal driving, maar verder zijn de verschillen niet heel groot?
Als het goed is hebben de (meeste) Iconic flippers aan het stuur en deze gaan, na een sw update, ook one pedel driving krijgen.
Ik zou zeggen kijk of er een occasion, met een hele mooie korting, is die qua uitrusting aan je eisen voldoet.

Zelf hed ik net voor het einde van het jaar (2024) een showroom model (8 km op de teller) van 6 maandenoud gekocht. Uitvoering was zoals ik het wilde hebben en 8000 euro korting maakte het wel erg aantrekkelijk.
Eerste ten naam stelling gewoon in december 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Ik heb de klimaatregeling op afstand geactiveerd in de Kelec app (want batterij was minder dan 40%, waardoor het niet ging in de Renault app). Maar hoe krijg ik die uit??

Want deze blijft steeds terugkomen als ik de auto sluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommi4444 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:55:
Ik heb de klimaatregeling op afstand geactiveerd in de Kelec app (want batterij was minder dan 40%, waardoor het niet ging in de Renault app). Maar hoe krijg ik die uit??

Want deze blijft steeds terugkomen als ik de auto sluit...
Als het goed is gaat het vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-07 08:26
RogerSch schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Als het goed is hebben de (meeste) Iconic flippers aan het stuur en deze gaan, na een sw update, ook one pedel driving krijgen.
Ik zou zeggen kijk of er een occasion, met een hele mooie korting, is die qua uitrusting aan je eisen voldoet.

Zelf hed ik net voor het einde van het jaar (2024) een showroom model (8 km op de teller) van 6 maandenoud gekocht. Uitvoering was zoals ik het wilde hebben en 8000 euro korting maakte het wel erg aantrekkelijk.
Eerste ten naam stelling gewoon in december 2024.
8000 euro is wel een heel groot bedrag, daar zou ik meteen ook voor tekenen. De dealer had uitstekende financial lease voorwaarden met 2,9% maar geen grote korting als ik een showroommodel zou kopenl. Over een maand moeten we de knoop doorhakken en gaan het dan nog wel een keer proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 18:03
miani schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:42:
Ja, die heb ik. Leder zit bij mij (Esprit Alpine) niet overal. De voorstoelen zijn sowieso in het midden gewoon stof.
Maar hoe de achterbank eruit ziet weet ik eerlijk gezegd zo niet 😀.
En er zit dus een camera in die automatisch je gezicht herkent en op basis daarvan je stoelen en spiegels instelt, mits je electrische voorstoelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-07 16:50
asritmeester82 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Heb juist vanmorgen dealer gebeld voor hetzelfde probleem. Is het zelf op te lossen?
Het probleem van ontbrekende achtersensoren werd opgelost door een reset van de software. Een paar ritjes met en zonder aanhanger verder is het probleem wéér ontstaan, waarschijnlijk door het aan- en afkoppelen van de stekker. Dealer: komt u over 4 weken maar langs...

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?

[ Voor 3% gewijzigd door asritmeester82 op 21-07-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
asritmeester82 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Het probleem van ontbrekende achtersensoren werd opgelost door een reset van de software. Een paar ritjes met en zonder aanhanger verder is het probleem wéér ontstaan, waarschijnlijk door het aan- en afkoppelen van de stekker. Dealer: komt u over 4 weken maar langs...

Al een paar keer (5-6) met aanhanger gereden en geen problemen. Ik heb de trekhaak achteraf bij trekhaakcentrum laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:08
Ik ondervind ook geen problemen met de aanhanger.

Ik heb zelf de trekhaak gemonteerd met op maat gemaakte kabelset

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Aangezien we een lange pauze hadden bij de snellader even wat teslabjorn statistieken kunnen maken voor de scenic 60kWh. 3-81% in 31 minuten en 3-100% in 56 minuten. Best een nette lineaire curve tot 80%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Q83cmUlNt3dFTPf4tz822KkME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URlZrR3YJs7R59orrYuTcNr9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4CH_jmLfqmAsTMMDKMLcbwc4rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5P7GGQJWyvi2qdIln2f8SXz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Tommi4444 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd de moer los te krijgen, maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf ook geen overdreven kracht te zetten.

Maar bij jullie zit de brandblusser er dus niet als ik het goed begrijp? Maar hebben jullie die moer daar wel?

Niemand? Hebben jullie die bout daar ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
Tommi4444 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Niemand? Hebben jullie die bout daar ook?
zal straks even voor je kijken, kom er op terugAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzI1mEt2MupybDgPWnI8Zp8HpII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wqalHXTi4wcxjqFYRCqSMjP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb daar geen bout, ook niet onder het tapijt wat ik zo kan voelen (kan daar ook niet zomaar onder komen, lijkt vastgeplakt te zijn)

[ Voor 54% gewijzigd door FaBioTh op 23-07-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfRedav
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-08 10:16
B R M schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:09:
[...]

Nee
Ik rij regelmatig met een aanhanger en dit is nog nooit een probleem geweest.
Yup, heb ik nu ook last van. aanhanger (fietsendrager in dit geval) gekoppeld gehad. achter werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfRedav
asritmeester82 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Ja, ik inmiddels ook... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Tommi4444 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb vandaag tijdens het stofzuigen even gevoeld. Ik voel daar onder de mat ook een moer zitten. Geen zin om de bekleding op te tillen verder, maar wel een moer standaard dus.

Voel hem trouwens ook aan de bestuurders zijde. Ik denk dat dit gewoon een bout is waarmee de middenconsole vast zit op de vloer van de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 24-07-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Dank voor jullie input! Misschien beter niet zelf aan prullen dan. Ik ga eens informeren bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Hebben er al ervaring met bidirectioneel laden icm de Scenic? Eind dit jaar ga ik verhuizen en mijn huidige laadpaal blijft achter, dus ik mag een nieuwe uitzoeken. En over een paar weken komt mijn nieuwe Scenic dus lijkt me handig om gelijk rekening te houden met bidirectioneel laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Tommi4444 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:33:
Dank voor jullie input! Misschien beter niet zelf aan prullen dan. Ik ga eens informeren bij de garage.
Waarom wil je die bout weg hebben dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 18:03
zjeeraar84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:56:
Hebben er al ervaring met bidirectioneel laden icm de Scenic? Eind dit jaar ga ik verhuizen en mijn huidige laadpaal blijft achter, dus ik mag een nieuwe uitzoeken. En over een paar weken komt mijn nieuwe Scenic dus lijkt me handig om gelijk rekening te houden met bidirectioneel laden..
De nieuwe Scenic kan nog helemaal niet bi-directioneel laden. Komt mogelijk pas ergens na deze zomer beschikbaar.
Maar ik heb wel een laadpaal gekocht die dat kan. Een Zaptec Go 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefzz
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:48
Vanochtend trof ik mijn Scenic (Iconic MY2024) helaas zo aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muA-jQu0NOfFpviBGoNm7UxbeBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wmd6eeVxglKEGH6iv59Z5OZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3bWcMX14qCl7yS-VR0BEVs6F2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W72lRB5fDaIgYVKV3TvO6s44.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYIeg0zlmWKoR_FyA-86R4F0_lU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hkmege2zRqoT9By49ljNeA0F.png?f=fotoalbum_large

Een vrachtwagen chauffeuse van de lokale weekmarkt had wat moeite om rechtdoor te rijden en heeft helaas 3 auto's beschadigd... (waaronder dus ook mijn Scenic).

Gelukkig geen gewonden en netjes schadeformulieren ingevuld. De auto is vanochtend afgesleept. Nu maar afwachten wanneer die gemaakt kan worden (als dat überhaupt nog lukt).

In het achterste scherm zitten 2 gaten, portier rechtsachter zit een soort scheur. Portier rechtsvoor hangt scheef/sluit niet lekker meer, A-stijl rechts is ingedeukt + alles wat zichtbaar is op foto's en eventueel nog onzichtbare schade.

Mocht er een nieuwe moeten komen wordt het gewoon weer een Scenic :*) wat een fijne auto is het zeg. Mogelijk ga ik dan wel voor de Esprit Alpine aangezien die nu ook leverbaar is met o.a. de elektrische stoel etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
B R M schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Waarom wil je die bout weg hebben dan?
De bout mag blijven ;)

Maar daar hangt de brandblusser aan vast, en die wil ik graag weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
steefzz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een vrachtwagen chauffeuse van de lokale weekmarkt had wat moeite om rechtdoor te rijden en heeft helaas 3 auto's beschadigd... (waaronder dus ook mijn Scenic).

Gelukkig geen gewonden en netjes schadeformulieren ingevuld. De auto is vanochtend afgesleept. Nu maar afwachten wanneer die gemaakt kan worden (als dat überhaupt nog lukt).

In het achterste scherm zitten 2 gaten, portier rechtsachter zit een soort scheur. Portier rechtsvoor hangt scheef/sluit niet lekker meer, A-stijl rechts is ingedeukt + alles wat zichtbaar is op foto's en eventueel nog onzichtbare schade.

Mocht er een nieuwe moeten komen wordt het gewoon weer een Scenic :*) wat een fijne auto is het zeg. Mogelijk ga ik dan wel voor de Esprit Alpine aangezien die nu ook leverbaar is met o.a. de elektrische stoel etc :)
holy.. no way.. balen man. Duur grapje ook. Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
zjeeraar84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:56:
Helaas is nog onvoldoende bekend over het bi-directioneel laden. In Utrecht loopt de pilot met Renault 5's van Mywheel. Die gebruiken de laadpalen van wedrivesolar.com, deze heeft op de website ook een thuislader, maar zonder info over levering en prijs enzo.

Het is de vraag onder welke condities het terugladen mogelijk wordt (bijvoorbeeld via een dienst van Renault) en/of welke palen ze gaan ondersteunen. Er wordt nog gewerkt aan de ISO 15118 standaard. Er zijn nu enkele laders beschikbaar die dit ondersteunen, oa Zaptec Go2 en Peblar. Hopelijk gaat Renault voor een brede ondersteuning en niet voor een "eigen sausje" die de compatibiliteit beperkt.

ik heb zelf de Peblar genomen *fingers crossed*, als je nog even hebt, zou ik het beslismoment zo lang mogelijk uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-07 22:43
zarar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Helaas is nog onvoldoende bekend over het bi-directioneel laden. In Utrecht loopt de pilot met Renault 5's van Mywheel. Die gebruiken de laadpalen van wedrivesolar.com, deze heeft op de website ook een thuislader, maar zonder info over levering en prijs enzo.

Het is de vraag onder welke condities het terugladen mogelijk wordt (bijvoorbeeld via een dienst van Renault) en/of welke palen ze gaan ondersteunen. Er wordt nog gewerkt aan de ISO 15118 standaard. Er zijn nu enkele laders beschikbaar die dit ondersteunen, oa Zaptec Go2 en Peblar. Hopelijk gaat Renault voor een brede ondersteuning en niet voor een "eigen sausje" die de compatibiliteit beperkt.

ik heb zelf de Peblar genomen *fingers crossed*, als je nog even hebt, zou ik het beslismoment zo lang mogelijk uitstellen.
Waar vind je dat de Peblar geschikt is voor terugleveren? Welk type lader is dit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogerio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:39
Goedemiddag allemaal,

Ik volg al enige tijd dit interessante topic. Aangezien ik een nieuwe baan heb, mag ik daar een leaseauto uitzoeken. De Scenic Alpine lijkt een goede optie alleen twijfel ik nog aan de breedte van de achterbank. Met kinderen van 0, 4 en 6 heb ik voor de jongste twee, twee autostoelen nodig. De oudste wil ik in het midden zetten zonder autostoel aangezien een derde stoel sowieso niet past.

Heeft iemand van jullie ervaring met twee autostoelen op de isofix? Zit daar dan nog genoeg ruimte tussen om een kind ertussen te zetten zonder stoeltje? Foto's ter illustratie zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Na mijn vakantie ga ik het zelf testen bij de garage maar ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaring. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
zarar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Thanks voor de info. Ik heb nog wel even, halverwege december trek ik in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
AJO2024 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Waar vind je dat de Peblar geschikt is voor terugleveren? Welk type lader is dit dan?
De Peblar business is V2G ready. Die is ook beschikbaar in een socket versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-08 08:34
Rogerio schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:25:
Goedemiddag allemaal,

Ik volg al enige tijd dit interessante topic. Aangezien ik een nieuwe baan heb, mag ik daar een leaseauto uitzoeken. De Scenic Alpine lijkt een goede optie alleen twijfel ik nog aan de breedte van de achterbank. Met kinderen van 0, 4 en 6 heb ik voor de jongste twee, twee autostoelen nodig. De oudste wil ik in het midden zetten zonder autostoel aangezien een derde stoel sowieso niet past.

Heeft iemand van jullie ervaring met twee autostoelen op de isofix? Zit daar dan nog genoeg ruimte tussen om een kind ertussen te zetten zonder stoeltje? Foto's ter illustratie zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Na mijn vakantie ga ik het zelf testen bij de garage maar ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaring. Alvast bedankt!
Ik heb twee van die belhamels van 4 en 6 die allebei op een isofix stoeltje zitten (verhoger en nog zo'n grotere)
Wel jammer dat je dan de ipad steun niet meer kan gebruiken in het midden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK3B761_bSKowTgGJ9AOiCasiC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfXwxBj8lvJqtUuG9JkMEjDe.png?f=fotoalbum_large

Als ik de auto laad werkt de app niet... Ik kan de laadvoortgang niet volgen.

Kelec gaat wel.

Anderen die dit probleem hebben? Oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Rij nu al dik 3 jaar elektrisch Renault/Alpine, zie al 3 jaar deze vraag regelmatig voorbij komen. :Y

De oplossing? In 99% van de gevallen is de oplossing simpel--> geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Zjanzjak schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Rij nu al dik 3 jaar elektrisch Renault/Alpine, zie al 3 jaar deze vraag regelmatig voorbij komen. :Y

De oplossing? In 99% van de gevallen is de oplossing simpel--> geduld.
Maar de app zelf werkt wel als hij niet aan het laden is. Denk je dat dat nog in orde komt? Is nu toch al een aantal weken zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommi4444 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:52:
Maar de app zelf werkt wel als hij niet aan het laden is. Denk je dat dat nog in orde komt? Is nu toch al een aantal weken zo...
De app vertoont gewoon wel eens kuren weet ik nu wel na 3 jaar.
Dit komt bij mij heeeeeel af en toe ook wel eens voor.
Vervelend? Ja soms. Maar, het is, zoals het is.
Komt vanzelf weer in orde, wat ik al zei, oplossing --> geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A2b
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-08 19:21

A2b

Mochten er nog mensen met vakantie gaan, mijn ervaringen met een vakantierit van circa 2750km op en neer naar Frankrijk met 4 personen en een dakkoffer (430liter) in een Iconic met 19” velgen (MY2024). Hiervan circa 2200 km snelweg en 550 km route national en lokale wegen.

Gereden via tolwegen, files bij grote steden (zowel heen als terugreis circa 1 uur vertraging) maar verder max snelheid op acc met af en toe gebruik van het vermogen.

Verbruik 25 kWh per 100 km op peage, gemeten aan laadpaal. Laadcurve komt vrijwel overeen met resultaten EVKX.net, dus 10-80% in 37 minuten. Onderweg geladen bij Ionity (tip, gebruik mobilize charge pass https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf) en lokaal bij supermarkten (25 cent per kW voor 22 kW laadpalen en geen starttarieven).

Al met al goedkoper dan benzine rijden en op een rit van 1100 km ongeveer 1 uur meer reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey-nl
A2b schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:00:
Mochten er nog mensen met vakantie gaan, mijn ervaringen met een vakantierit van circa 2750km op en neer naar Frankrijk met 4 personen en een dakkoffer (430liter) in een Iconic met 19” velgen (MY2024). Hiervan circa 2200 km snelweg en 550 km route national en lokale wegen.

Gereden via tolwegen, files bij grote steden (zowel heen als terugreis circa 1 uur vertraging) maar verder max snelheid op acc met af en toe gebruik van het vermogen.

Verbruik 25 kWh per 100 km op peage, gemeten aan laadpaal. Laadcurve komt vrijwel overeen met resultaten EVKX.net, dus 10-80% in 37 minuten. Onderweg geladen bij Ionity (tip, gebruik mobilize charge pass https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf) en lokaal bij supermarkten (25 cent per kW voor 22 kW laadpalen en geen starttarieven).

Al met al goedkoper dan benzine rijden en op een rit van 1100 km ongeveer 1 uur meer reistijd.
Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors. Ik heb zelf 1400km gedaan nu naar Kroatië. Totale verbruik gemiddeld is 20kWh Iconic met 20” wielen. Het laadverlies a 6% komt er nog bij. Overal wel ongeveer 120-130 gereden. Hele stukken ook 100 of lager bij wegwerkzaamheden. En probeer af en toe slim te rijden door niet volgas berg op te gaan en dan met de regeneratie te spelen. Bij overnachting vol laden is echt een grote plus, dat scheelt veel laadtijd. Hotels rekenen nog niet de hoofdprijs, heb 2 hotels gehad die voor 30 cent per kWh aanboden. En die Ionity tip is super, dat abo van 5 euro per maand verdien je meteen terug en is te annuleren op elk moment. Verder zijn de Tesla superchargers betrouwbaar en Fastned ook. Maar Fastned is enorm prijzig.

En die 22kW lader blijft voor mij een grote plus. We rijden met een jong kind dus stoppen sowiezo veel. Ik hoefte niet te laden maar als je toch stil staat, dan maar laden. We kwamen in Oostenrijk bij zo’n Landzeit en daar stonden alleen 11/22kW laders. Dan pak je met wat eten ineens 22kW erbij ipv 11. Dat scheelt veel. En in Duitsland hadden we een lader waar je per minuut moest betalen, maar die paal gaf wel 22kW :-)

[ Voor 22% gewijzigd door jeffrey-nl op 25-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
jeffrey-nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors. Ik heb zelf 1400km gedaan nu naar Kroatië. Totale verbruik gemiddeld is 20kWh Iconic met 20” wielen.
Ik vind 25kWh met een dakkoffer a 130 niet verbazingwekkend. Zonder dakkoffer doe je dan al meer dan 20kWh per 100km dus met de extra luchtweerstand zit de je denk ik snel aan 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-08 19:21

A2b

jeffrey-nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Interessant, maar ik vind 25kWh echt fors.
Hoewel het inderdaad veel lijkt, is die 25kWh wel enkel peage, op lagere snelheid is het verbruik ook significant lager. Daarnaast, tel je laadverlies en ongeveer 14% extra voor dakkoffer bij jouw verbruik op en je zit op die 25 kWh ;) overigens is mijn ervaring dat dit verbruik lager ligt dan bij andere auto’s in dit segment. Een collega met een Enyaq 85 en zelfde koffer verbruikte 28 kWh @ 130…

Zie overigens ook https://www.autoblog.nl/n...-voor-actieradius-6841709.

[ Voor 8% gewijzigd door A2b op 25-07-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Ik heb over een kleine 3000km waarvan ruim 2000 snelweg en de rest bergwegen gemiddeld 20kWh per 100 km gereden maar dan met een trekhaakkoffer in plaats van dakkoffer. In Duitsland rij ik dan wel 130-150 km per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Laatst online: 01-08 14:52
Ik zat vorig jaar op 21kWH per 100 km inclusief dakkoffer en lekker doorrijden naar Italië. Wel een vrij nieuwe dakkoffer en dragers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-08 14:38
Van midden Nederland naar Tsjechie, 820Km totaal, zo'n beetje alles met 100 a 110 op de cruise.
Moest in totaal 2 keer laden, 1x als vroege middagpauze en 1x met een bak koffie.
Scenic techno, 87kWh, dakkoffer en en de auto tot de voorstoelen strak vol met bagage, hij ligt echt laag op de weg.
In totaal 80 minuten aan de lader gehangen, maar geen enkel moment ervaren als "wachten tot ik verder kan".
Lading 1: 14% -> 92%
Lading 2: 12% -> 60%

Gemiddelde kwam uit op 17.9kW/100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roymar
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-07 16:33
Ik ben deze zomer naar Zadar in Kroatië gereden in mijn Techno 60KW. En ben zeer enthousiast over het verbruik. Heb 110 kmph gereden op de cruisecontrol en mijn verbruik was 16,5kw/100km met drie man en volle bepakking aan boord. Ook bij de snellaadstations haalde hij netjes de maximale laadsnelheid. Nog nooit zo relaxed gereden.

[ Voor 6% gewijzigd door roymar op 27-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03:46
steefzz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervelend, maar wel netjes dat ze een formulier heeft achterlaten, er zijn ook *** die niks melden en dan zit jij met de gebakken peren. Overigens ziet dit er niet uit als een economic lost. Dit zou vast wel hersteld kunnen worden zonder het te laten afschrijven. Zou voor de verzekeraar ook goedkoper zijn. Denk max 12k schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefzz
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:48
DeJurist schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Vervelend, maar wel netjes dat ze een formulier heeft achterlaten, er zijn ook *** die niks melden en dan zit jij met de gebakken peren. Overigens ziet dit er niet uit als een economic lost. Dit zou vast wel hersteld kunnen worden zonder het te laten afschrijven. Zou voor de verzekeraar ook goedkoper zijn. Denk max 12k schade.
Ja erg vervelend inderdaad maar gelukkig gegevens met de chauffeur uitgewisseld.
Net contact gehad met de schade hersteller. Voorcalculatie kwam op zo'n € 13,5k
Leasemaatschappij gaat dat nu eerst beoordelen en dan (zeer waarschijnlijk) inderdaad akkoord geven voor herstel.

Grootste kostenpost zit in herstel A-stijl en richten.

Weer maar afwachten nu.

Als vervanger heb ik nu een ID.4 Pro uit 2023 gekregen. Wellicht is het wennen maar ik vind m'n Scenic toch een stuk fijne rijden. En daarbij is die ID.4 en stuk duurder (catalogus) en is tie ook nog eens minder luxe dan de Scenic :|

Ik hoop niet dat het nog maanden gaat duren voordat ik weer in de Scenic kan rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-08 18:58
Goedemiddag allemaal,

Ik zou met 3 kids voor een Skoda Elroq gaan,zelfde breedte als Enyaq.
De achterbank valt ons erg tegen na een Enyaq gereden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ben te tel kwijt hoeveel weken mijn Scenic nu bij de dealer staat maar ik kreeg vanmorgen een telefoontje dat hij (voor de 5de keer :P) gerepareerd is. Accu pack is er onder vandaan geweest want daar bleek een relais in te zitten die 'bleef kleven'.

Het zal mij benieuwen, krijg pas weer wat vertouwen als het ding 5x zonder problemen aan de snellader heeft gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-07 20:50
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is... Vanochtend vertrokken vanuit Béziers Zuid-Frankrijk met matige temperatuur en harde wind tegen, maar de actieradius kakte in tot ongeveer 275km. (Techno Comfort range). Op de heenweg, zo'n 2 weken geleden, kon ik ruim 350km rijden per stint.

Maar goed, een extra stop op een rit van 750km is ook geen drama.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-08 12:19
GoodOld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is...
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.

Op de autosnelweg zijn deze veruit de belangrijkste bijdragen aan het verbruik:
1. vechten tegen de luchtweerstand
2. vechten tegen de rolweerstand

Voor beiden stijgt het verbruik per afgelegde afstand kwadratisch met de snelheid (vergeleken met 100km/u, is 120km/u 44% meer verbruik en 140km/u is bijna het dubbel). Dit was ook bij een ICE het geval.

Ook de impact van tegenwind (gelijkaardig effect als sneller rijden op luchtweerstand), de verschillende impact van een dakkoffer vs een koffer op de trekhaak (deze laatste kan zelf gunstig effect hebben, wegens soms lagere Cx), de impact van de keuze van de banden, enz... : al deze zaken waren er ook al bij een ICE wagen en zijn al zeker niet specifiek aan onze Scenic ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
heeft er iemand al ervaring met een scenic LR en een caravan?
ben wel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
GoodOld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is... Vanochtend vertrokken vanuit Béziers Zuid-Frankrijk met matige temperatuur en harde wind tegen, maar de actieradius kakte in tot ongeveer 275km. (Techno Comfort range). Op de heenweg, zo'n 2 weken geleden, kon ik ruim 350km rijden per stint.
Ik had precies hetzelfde vanuit Beziers! Schijnt wel eens vaker voor te komen in die contreien, dat het flink kan waaien daar. Uiteraard weten we dat het weer van invloed kan zijn, maar die wind daar... de tandjes. :*)
madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.
Dat weten we toch allemaal wel.
En, hij constateert toch alleen wat? Ik vind jouw post dan weer opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfRedav
H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
Neen, nog niet, maar wij overwegen wel het kopen van een (kleine, lichtgewicht) caravan ala Toktok Kompact (met hefdak).
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig.
Echter, de uitkomst is denk ik wel duidelijk, zie ook de post hierboven (tegenwind, rolweerstand etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-08 12:19
madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Zjanzjak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Dat weten we toch allemaal wel.
En, hij constateert toch alleen wat? Ik vind jouw post dan weer opmerkelijk.
Mijn antwoord was niet bedoeld 'tegen' @GoodOld de auteur van de post over het hogere verbruik bij tegenwind; die post was inderdaad informatief. Ook mijn post was informatief bedoeld, maar dat is dan blijkbaar niet helemaal zo overgekomen ;-)

Op dit forum en ook op andere elektrische fora (ik kom van een Volvo P8) is er dikwijls verbazing over het ene of het andere verbruik, waarbij de ene meer geluk lijkt te hebben met de auto die hij heeft geloot. Maar met dezelfde randvoorwaarden, hebben we allemaal hetzelfde verbruik. Een gemiddeld verbruik melden zonder daarnaast een gemiddeld snelheid te zetten, heeft weinig waarde. Helaas houdt de Scenic geen gemiddelde snelheid bij, wat onze onderlinge vergelijking nog moeilijker maakt. En als we ook nog een gemiddelde temperatuur erbij zouden hebben, hebben we alle belangrijkste parameters m.b.t. verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door madhondt op 29-07-2025 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46
H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
Met een Kip shelter gaat het super, de range halveert ongeveer. Met een snelheid van 80 km/hr en strategisch achter vrachtwagens plakken tot 90 km/hr haal ik een bereik van 320 km met nog 10-20% in de 'tank'. Dit was in het voorjaar in Duitsland Oostenrijk en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hier ervaring met een (relatief hoge) vouwwagen, verbruik is dan ongeveer 25kwh/100. Maar dan wel netjes 90kmh rijden, 120kmh rijden is geen optie tenzij je echt veel laadstops wilt.

[ Voor 46% gewijzigd door Chaoss op 29-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djrednas
  • Laatst online: 01-08 14:38
djrednas schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:59:
Van midden Nederland naar Tsjechie, 820Km totaal, zo'n beetje alles met 100 a 110 op de cruise.
Moest in totaal 2 keer laden, 1x als vroege middagpauze en 1x met een bak koffie.
Scenic techno, 87kWh, dakkoffer en en de auto tot de voorstoelen strak vol met bagage, hij ligt echt laag op de weg.
In totaal 80 minuten aan de lader gehangen, maar geen enkel moment ervaren als "wachten tot ik verder kan".
Lading 1: 14% -> 92%
Lading 2: 12% -> 60%

Gemiddelde kwam uit op 17.9kW/100
Vanwegen het slechte weer maar terug naar huis gegaan.
11:15 vertrokken vanuit Tsjechië, Cesky Krumlov.
Zelfde auto en belading, maar nu wel 10 graden kouder bij vertrek, 60% batterij, wind tegen en regen.
Totale rit: 917km

Desondanks....
Lading 1: 12% - > 83% in 38 minuten
Lading 2: 7% - > 19% in 5 minuten (we hadden een restaurant in de planning staan, en geen zin om af te wijken... Maar - 4% volgens de auto... Dan maar even snel wat bijladen)
Lading 3: 9% naar 86% in 43 minuten.

En toen thuis om 23:40 met 6%. Nog wel een Mc flurry gescoord onderweg :9~, 15 Minuten extra....
Gemiddeld 20.1kWh met gemiddeld 89km/h (aldus renault).

Al met al weer een relaxte rit, nu wel echt netjes 100 omdat ik anders 3 keer moest laden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euphrosina
  • Laatst online: 01-08 15:03
Weet iemand hoe de Solar Bay met "Hi Google" in het Nederlands te bedienen is? Open/sluit zonnedak, panorama dak, verduister, solar b (ja, bay herkent ie niet), activeer, maak donker, etc, etc.. het lukt me maar niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxken
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-08 18:21
Solar bay kan je enkel via schakelaar bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhiver
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-08 17:30
euphrosina schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:20:
Weet iemand hoe de Solar Bay met "Hi Google" in het Nederlands te bedienen is? Open/sluit zonnedak, panorama dak, verduister, solar b (ja, bay herkent ie niet), activeer, maak donker, etc, etc.. het lukt me maar niet 😅
In de My Renault-app staat bij E-guides Tips & tricks (onder het kopje Autogegevens op het 1e tabblad) onderaan een gedeelte over de spraakbesturing van Solarbay:

Vraag Google Assistent om je Solarbay te openen of te sluiten.

Dit zijn spraakopdrachten voor Google Assistant om de Solarbay te verstellen: "solarbay lichter maken" "solarbay donkerder maken", "solarbay openen" en "solarbay sluiten". Je kunt ook zeggen: "Maak het glazen dak lichter/donkerder" of "Maak het dak lichter/ donkerder". Al deze commando's moeten worden voorafgegaan door "Hey Google."

Maar het is mij ook nog niet gelukt, hoor, heb al 6 keer een routebeschrijving naar een zonnepaneelfabrikant gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:44
Volgens werkt de bediening van de Solar bay alleen in de Engelse taal. .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ36l-N-EuIBWBoFTj5CaOayGpM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZEMzFANEZV9qJu5IAyRtGxl4.png?f=user_large

Nieuw olympisch record :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:31
Vraagje van een nieuwkomer op dit forum.
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Er is een oplossing nl. een los te verkrijgen dubbele kofferbodem.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-08 14:08
Petzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?
Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
apple-shack schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?
Heel graag, alvast bedankt en geniet van de vakantie.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey-nl
Kennis van mij heeft zo’n opvouwbare loopplank voor de hond. Zeker als ze ouder worden of gevoelig zijn in de heupen (sommige rassen) zou ik dat ook overwegen. Is misschien even duur als die dubbele bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
Vandaag van de leasemaatschappij de bevestiging ontvangen dat de bestelling van mijn nieuwe Scenic (Iconic uitvoering met 22kw lader, trekhaak, V2L adapter, alternatieve velgen en allerhande accessoires waaronder de stoelbeschermers voor de achterbank) definitief is. Vervolgens via de dealer de voorlopige leverdatum ontvangen: 22 oktober. Nog even wachten dus en een maandje langer doorrijden in de huidige leasebak, een VW Golf 8 Variant R-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Petzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodem :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkonin02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-08 08:38
MaSw85 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodem :)
Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Nu online
Als ik scherp stuur bij achteruit rijden hoor ik een schrapend geluid. Nu ook bij vooruit bv bij rotondes. Bij mijn 1 jarig onderhoudsbeurt is dealer een uur mee bezig geweest. De onderplaat kwam tegen de buitenkant van de remschijven aan. Het geluid was even weg nu weer terug. Binnenkort gaat de auto een dag naar de dealer. Gelukkig garantie.

Zijn er meer forumleden die dit ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
jeffrey-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:40:
Kennis van mij heeft zo’n opvouwbare loopplank voor de hond. Zeker als ze ouder worden of gevoelig zijn in de heupen (sommige rassen) zou ik dat ook overwegen. Is misschien even duur als die dubbele bodem.
Die hebben we hier ook nog liggen en zal ik weer afstoffen en proberen. Helemaal niet aan gedacht. Hebben we bij onze vorige auto met een hogere vloer van de bagageruimte proberen te gebruiken, maar onze hond was eigenwijs en was niet van plan deze te gebruiken. Bedankt voor de tip!

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
hkonin02 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!
Blijft met 10 cm dus nog wel een behoorlijke drempel, maar de bak van de Scenic is ook wel erg diep. Bedankt voor het nameten!

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdebruijn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 14:28
Hier heb ik er een in een Maxi Cosi Kore Pro I-size (4 jaar) en een op een zittingverhoger (7 jaar). Dat pas prima samen, maar iemand er tussenin is wel krap. Dat gaat met kleine kinderen nog wel ok voor een niet al te lange rit. De ruimte tussen de stoel en verhoging is in de breedte zo'n 30 cm.
(Eerste foto geeft een wat vertekend beeld, maar om het passend te krijgen is die met groothoek genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_39REmi2Y1Pn1PfqFlDSjaqeCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqCLQLYXvJdhRLlJ6E000O4q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQcov7Td1d5WCuFU-c5p9sK7QI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV3HSlFTkg6eqFgspHeMZyS9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-08 18:58
Fredericm schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:50:
Als ik scherp stuur bij achteruit rijden hoor ik een schrapend geluid. Nu ook bij vooruit bv bij rotondes. Bij mijn 1 jarig onderhoudsbeurt is dealer een uur mee bezig geweest. De onderplaat kwam tegen de buitenkant van de remschijven aan. Het geluid was even weg nu weer terug. Binnenkort gaat de auto een dag naar de dealer. Gelukkig garantie.

Zijn er meer forumleden die dit ook hebben?
Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Ze hebben nu iets vervangen en lijkt nu weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Nu online
pollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Heb je wat meer info wat er vervangen is? Wie is jouw dealer? Bedankt voor info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:14
pollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Hier heb ik ook last van (vooral wanneer ik naar rechts stuur) en komende woensdag gaat mijn dealer hiermee aan de slag. Ik laat je wel weten wat daaruit komt!
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste