Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:09
habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:01:
Ik ben sinds afgelopen november trotse eigenaar van een Scenic E-Tech (Alpine). Erg tevreden over tot nu toe, maar vanochtend stapte ik in de auto en moest ik ineens heel de auto opnieuw gaan instellen, alsof ie een factory reset heeft gehad. Ik heb de auto gistermiddag voor het laatst gebruikt (geen problemen gehad) en de accu zat nog voor ca. 60% vol.
Iemand dit eens eerder meegemaakt?
Wel eens gelezen bij een ander, maar zelf nog nooit meegemaakt.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:38
Ik ben sinds afgelopen november trotse eigenaar van een Scenic E-Tech (Alpine). Erg tevreden over tot nu toe, maar vanochtend stapte ik in de auto en moest ik ineens heel de auto opnieuw gaan instellen, alsof ie een factory reset heeft gehad. Ik heb de auto gistermiddag voor het laatst gebruikt (geen problemen gehad) en de accu zat nog voor ca. 60% vol.
Definieer 'heel de auto opnieuw gaan instellen'.
Want je hebt resets en resets, dat klinkt cryptisch maar toch is er een verschil in de mate VAN een reset.
Wat moest je precies allemaal instellen?

• Edwinsliedrecht
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 15:33
Ha mensen, ik las pas dat artikel m.b.t. de autohandgrepen en ongevallen. Van wat ik weet zijn ze bij de Scenic zowel elektrisch als mechanisch en kun je dus altijd van binnen en buiten de portieren openen ook zonder stroom of bij nood. Dat klopt toch? Ik kom er namelijk in de handleiding en bij Renault helemaal niets over tegen. Had verwacht dat daar wel iets meer duidelijkheid over zou zijn.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-01 20:48
Edwinsliedrecht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:04:
Ha mensen, ik las pas dat artikel m.b.t. de autohandgrepen en ongevallen. Van wat ik weet zijn ze bij de Scenic zowel elektrisch als mechanisch en kun je dus altijd van binnen en buiten de portieren openen ook zonder stroom of bij nood. Dat klopt toch? Ik kom er namelijk in de handleiding en bij Renault helemaal niets over tegen. Had verwacht dat daar wel iets meer duidelijkheid over zou zijn.
Klopt, de achterkant van de handgreep aan de buitenkant is een soort flapje, waarmee je de greep kunt bereiken en de deur kunt openen wanneer deze is ingeklapt. Binnenkant heeft sowieso grepen.

Hoe dit werkt wordt wel getoond in deze video (gaat over de Megane, maar werkt hetzelfde)

[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 12-01-2026 10:34 ]

Komoot

• Edwinsliedrecht
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 15:33
Dank! Voor het uitklappen is stroom nodig maar vermoed dat als er geen stroom is bij een ongeval o.i.d. dat je de deur gewoon kan openen op de niet uitgeklapte manier.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:57
Edwinsliedrecht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:48:
Dank! Voor het uitklappen is stroom nodig maar vermoed dat als er geen stroom is bij een ongeval o.i.d. dat je de deur gewoon kan openen op de niet uitgeklapte manier.
correct, voor het openen hoeft het niet uitgeklapt te zijn en is het naar mijn weten gewoon een hand bediend mechanisch iets, waar geen stroom bij komt kijken.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
MrEd79 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik vind dat de Scenic zich prima gedraagd in de sneeuw.

Inmiddels ook de eerste ervaring met sneeuwkettingen. Afgelopen zaterdag uit de Vogezen vertrokken en daar had het vrijdag al flink gesneeuwd. Ik was genoodzaakt om de eerste 10 km met sneeuwkettingen te rijden. Ik gebruik de KÖNIG XG Cross 248 Snow Chains voor de 20" banden. Het aanbrengen van de kettingen ging prima. Ik moet ze nog wel wat strakker zetten door een kleine aanpassingen te doen, maar op zich reed het prima.
Het eraf halen was een iets grotere uitdaging. Er is weinig ruimte in de wielkast en er lopen wat leidingen waar 1 van de kettingen in bleef hangen. Met beleid er toch af kunnen krijgen (stuur draaien en er half onder kruipen). Lesson learned: de ketting precies goed zetten bij het demonteren. En doe je horloge af als de die niet wil beschadigen 8)7
Tijdens de bandenwissel even snel gevraagd of ik een foto'tje kon schieten.
Was direct duidelijk waar je achter bleef hangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnPIxCnznDmj8SiTSqdA8m6CE6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vFcxvYZoXbebgriuuyotRcR.jpg?f=fotoalbum_large

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 10:53
Scale schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Tijdens de bandenwissel even snel gevraagd of ik een foto'tje kon schieten.
Was direct duidelijk waar je achter bleef hangen.[Afbeelding]
Dank! Duidelijk beeld! Het was dat dunnere slangetje (?) waar de ketting bleef hangen. Voor mijn gevoel fragiel genoeg om voorzichtig te zijn.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09
Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperde :o.

Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan :D. Nu lukt dat op de ene plek gewoon ècht niet als de andere auto ook maar iets te ver naar voren staat. De paal blijkt 2m meer aan de kant van de andere plek te staan. Ik dacht 1 à 1½ maar heb het vanochtend nog eens goed bekeken. Als ik met de neus de ene kant op sta dan zit de laadpoort aan de andere kant van de auto, en met de neus de andere kant op staat de kont richting de laadpaal (dus de laadpoort verderop). Met een laadkabel van 4m wordt het dan echt al gauw lastig.

Verder ook nog een paar dingen bij Temu besteld, waaronder een steun onder de bovenbenen (in het zwart). M'n vriendin blijft toch een beetje klagen dat ze niet de juiste stoelpositie kan vinden, dus maar eens zien of het zo wel lukt (zelf gooi ik hem er dan weer uit).
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij O+. Ook nog een paar klitteband-netten om uit te proberen. Eens zien of dat bijv. handig is voor de laadkabel en wat ander los spul in de kofferbak.

Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken >:).
Vandaag m'n pakketje van Temu ontvangen. Binnen een week, prima!
(linkjes in het bericht van mezelf, dat ik hier heb gequote)

Bakje past perfect onder de armsteun. Nog voldoende ruimte eronder om een hoog 250ml blikje rechtop te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_Op_GuufEPhCgY-vzmTrE2sPQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYyTya3TJPRNdfYnHrBfYFOq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LskK2vodbK9TncjlhL3FFgNnng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KG0nfKlTmdvf4T1olMslvMFx.jpg?f=fotoalbum_tile
Positief verrast door de steun voor de bovenbenen. Past eigenlijk best mooi, en ik moet zeggen dat mijn eerste ervaring ook is dat het een prettige toevoeging is. Zou me kunnen voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Komende dagen uitproberen (ook i.c.m. stoelverwarming en voelen of het 'broeierig' is) en ook horen wat m'n vriendin ervan vindt. Hij wilde eerst nogal verschuiven bij het uitstappen maar ik heb de elastiekjes nu net aan een ander randje bevestigd i.p.v. recht naar beneden, waardoor ze schuin naar buiten trekken. Zo lijkt het allemaal prima op z'n plek te blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQKc67m4fWfuotj-4i8rsdMeWuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuUhvuaijhhrISrygA6KH92V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxXxNOcckKNt9kZhbYEOANcbQ0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grndLnm8cqxBITwZgHRoFFS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWgozv-clzDHi8_oHyFYeXUwm18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwYckH8MwFm02NB6YArJ3spD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zjdW7t5VONDoH_T79ItVukruUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuRiQZebZ8oV7x26qpXC2B3K.jpg?f=fotoalbum_tile
De bescherming voor de achterbank voelt wel wat goedkoop aan (wat wil je ook voor dat geld) en ik moet even kijken of en hoe ik 'm een beetje netjes kan vastzetten. Niet top maar zo lang die twee gasten van mij er een zwijnenstal van maken achterin, leg ik 'm er toch maar zo lang op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7QYs8qUVuqLgE7qw570FLLpXnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYKyaxpru3JG40YKIFJAUA4o.jpg?f=fotoalbum_tile
Handige nettenset voor in de kofferruimte. Werkt ook beter dan ik had gedacht, die brede banden klitten echt verdomd goed vast op de bekleding. Bij lostrekken wel wat 'pluisjes' dus maar niet te veel verplaatsen ;). Voor de laadkabel is het nog niet top. Ze zijn wat te laag en te slap maar voor nu werkt dit wel even. Ondertussen op zoek naar een betere oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t91CBbepzTMIFpNgN2VR6RyKgmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxR27G0OF3thfryOwd9iVBXO.jpg?f=fotoalbum_tile

• habraken90
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22-01 11:41
Zjanzjak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Definieer 'heel de auto opnieuw gaan instellen'.
Want je hebt resets en resets, dat klinkt cryptisch maar toch is er een verschil in de mate VAN een reset.
Wat moest je precies allemaal instellen?
Ik vermoed dat het een harde reset is geweest, ik stapte de auto in en kreeg het scherm te zien wat ik de eerste keer bij de dealer ook zag. Ik moest dus opnieuw voorwaarden accepteren, inloggen bij MyRenault, inloggen bij Google en alle instellingen waren weg (profielen incl. gezichtsherkenning, gekoppelde apparaten, wifi, etc.).

Best vervelend, ik weet zo niet meer allemaal wat ik ingesteld had, kost weer even tijd... Hopelijk is het iets eenmaligs geweest.

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01 21:01
Ja, heb ik ook gehad. Exact een maand nadat hij geleverd was en ik hem volledig had ingesteld. Geen idee wat de oorzaak was.

• Zjanzjak
habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
Ik vermoed dat het een harde reset is geweest, ik stapte de auto in en kreeg het scherm te zien wat ik de eerste keer bij de dealer ook zag. Ik moest dus opnieuw voorwaarden accepteren, inloggen bij MyRenault, inloggen bij Google en alle instellingen waren weg (profielen incl. gezichtsherkenning, gekoppelde apparaten, wifi, etc.).
Aha, zoals je inmiddels wel gelezen hebt komt het wel eens voor, kwestie van uithuilen en opnieuw beginnen,
Ik vroeg me dus alleen af in hoeverre de mate van reset was aangezien er ook wel eens andere, minder ingrijpende resets zijn. Anyways, hopelijk was dit de eerste maar ook laatste keer voor je.

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-01 21:25
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee gehad?

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.
Vandaag ben ik met mijn auto bij de dealer geweest. Het resultaat is dat one-pedal driving nu wel werkt, maar het probleem met snelladen is helaas nog steeds niet opgelost.

Bij het ophalen van de auto had ik hier eerlijk gezegd al weinig vertrouwen in. Er is een software-update uitgevoerd en mij werd opnieuw uitgelegd dat de accu moet voorverwarmen — dat is bij mij bekend.

Als ik storingen op deze manier zou afhandelen in mijn werk, zou ik over een half jaar geen baan meer hebben.

Ter informatie: ik heb vooraf aangegeven dat ik telefonisch bereikbaar ben als de storingsmelding onduidelijk is of als er vragen zijn. Helaas is daar geen gebruik van gemaakt. ☹️

[ Voor 14% gewijzigd door remco1b op 12-01-2026 19:39 ]

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:03
remco1b schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Vandaag ben ik met mijn auto bij de dealer geweest. Het resultaat is dat one-pedal driving nu wel werkt, maar het probleem met snelladen is helaas nog steeds niet opgelost.

Bij het ophalen van de auto had ik hier eerlijk gezegd al weinig vertrouwen in. Er is een software-update uitgevoerd en mij werd opnieuw uitgelegd dat de accu moet voorverwarmen — dat is bij mij bekend.

Als ik storingen op deze manier zou afhandelen in mijn werk, zou ik over een half jaar geen baan meer hebben.

Ter informatie: ik heb vooraf aangegeven dat ik telefonisch bereikbaar ben als de storingsmelding onduidelijk is of als er vragen zijn. Helaas is daar geen gebruik van gemaakt. ☹️
Helaas ook wel mijn ervaring met de dealer. Goed luisteren, problemen oplossen en ook checken of het daadwerkelijk opgelost is, dat is blijkbaar best moeilijk. Het blijft vaak bij een software update en vervolgens niet eens een check of het echt opgelost is.

Ik heb ook een bugje, waar ze blijkbaar niets aan kunnen doen. Bij het achteruit inparkeren krijg ik regelmatig de melding 'rijhulpsystemen niet beschikbaar'. Die melding komt alleen als het stuur helemaal ingestuurd is bij het achteruitrijden. De dealer kan er niets aan doen en noemt het een 'feature' wat bij de auto hoort. Ik heb hiervoor ook twee keer bij de dealer langs moeten gaan. Zijn er meer mensen die ook deze 'feature' hebben?

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:51
Vandaag mijn zwarte Scenic Iconic LR MY24 opgehaald. Wat rijdt dit toch anders dan mijn Ford Focus Wagon.

Als test een laadpaal ergens in de wijk opgezocht en gekoppeleld.
Maar de hele paal schoot in error toen ik m'n ANWB laadpas er langs had gehaald.
De kabel kreeg ik ook niet los.
Pas toen ik de kabel aan de kant van de auto weer opnieuw koppelde kwam er weer wat leven in de paal waardoor ik deze nu kon ontgrendelen via de pas. Gelukkig.

Even later aan een andere paal, ergens anders in de wijk, en daar geen enkel probleem.
Dit is wel even wennen... :D

Verder vooral nu uitzoeken hoe alles een beetje lekker ingeregeld kan worden.
Morgen mijn eerst rit naar werk +/- 200 km heen en weer.

Edit:
Aanvulling: ik heb de MyRenault app zonder problemen kunnen koppelen 😏

[ Voor 5% gewijzigd door Intheweb op 13-01-2026 16:21 ]

Doe maar een onsje meer...

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:57
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:41:
[...]

Lijkt. ;)
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.

Als dit niet werkt blijft het grove werk over, terug naar fabrieksinstellingen.
Vandaag is openR link 3.5.0 geïnstalleerd(deze download kwam zonder aankondiging in de app ineens op het scherm). Na het installeren van deze update is het nu weer mogelijk om te controleren op updates.

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:54
AJO2024 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Helaas ook wel mijn ervaring met de dealer. Goed luisteren, problemen oplossen en ook checken of het daadwerkelijk opgelost is, dat is blijkbaar best moeilijk. Het blijft vaak bij een software update en vervolgens niet eens een check of het echt opgelost is.

Ik heb ook een bugje, waar ze blijkbaar niets aan kunnen doen. Bij het achteruit inparkeren krijg ik regelmatig de melding 'rijhulpsystemen niet beschikbaar'. Die melding komt alleen als het stuur helemaal ingestuurd is bij het achteruitrijden. De dealer kan er niets aan doen en noemt het een 'feature' wat bij de auto hoort. Ik heb hiervoor ook twee keer bij de dealer langs moeten gaan. Zijn er meer mensen die ook deze 'feature' hebben?
Bij het achteruit rijden krijg ik vrijwel altijd ook deze melding. Maar de parkeersensoren en camera's werken wel gewoon. En als ik weer vooruit rij doet alles het ook.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 21:16
filthymushroom schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:08:
Ik heb trouwens eens zitten kijken of er trucs zijn waardoor sneeuw ophoopt voor de radar. Ik zie vaak voorbijkomen dat een hydrofiele coating over het logo en eromheen enorm kan helpen, zeker bij lichte sneeuw en bij regen. Is hier iemand die dit toevallig al geprobeerd heeft?
Ik heb de R5 helemaal in de keramische coating laten zetten.
Dat scheelt enorm is wat er een vuil en sneeuw aan de auto blijft hangen.

Is alleen vrij prijzig, voor de R5 was ik zo’n € 700 kwijt.

Simpeler, en wat zou kunnen helpen is een beetje Rain-X op de radar, en gelijk op de lensjes van de camera’s van de auto.
Iets wat hydrofoob is, maar bij zware sneeuwval is het op een bepaald moment klaar.

• Scale
RobbieT schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Ik heb de R5 helemaal in de keramische coating laten zetten.
Dat scheelt enorm is wat er een vuil en sneeuw aan de auto blijft hangen.

Is alleen vrij prijzig, voor de R5 was ik zo’n € 700 kwijt.

Simpeler, en wat zou kunnen helpen is een beetje Rain-X op de radar, en gelijk op de lensjes van de camera’s van de auto.
Iets wat hydrofoob is, maar bij zware sneeuwval is het op een bepaald moment klaar.
Is Rain-x niet bedoeld voor glas? Weet niet of dat verstandig is op je camera's waar volgens mij kunststof voor zit.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 21:16
Scale schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Is Rain-x niet bedoeld voor glas? Weet niet of dat verstandig is op je camera's waar volgens mij kunststof voor zit.
Daar is een oplossing voor:
https://www.rainx.com/pro...-water-repellent-trigger/

• Wouter!
Vanochtend een paar kleine dingetjes:

Geen audio na vertrek van huis.
Wisselen tussen radio/Spotify/Bluetooth e.d. hielp niet.
Met de power-knop (lang ingedrukt houden) het systeem even helemaal uitgezet en daarna weer aan. Toen werkte het wel. Hij leek nog even te haperen bij het starten van Android Auto, dus ik heb het vermoeden dat het probleem daar ergens vandaan komt.

Na bovenstaand hoorde ik iedere pak 'm beet 10 seconden (soms naar mijn idee wat langer, soms wat korter) een geluidje dat ik niet kan plaatsen. Het klinkt een klein beetje alsof één keer de richtingaanwijzer aan gaat maar het is nèt een iets ander geluidje, volgens mij. Nergens in één van de schermen zie ik een melding of iets anders oplichten.

De widget die de audio weergeeft reageerde niet op enige input. Spotify speelde af maar toen ik naar de tab met het muzieknootje ging (audio-menu, of hoe wordt dit genoemd?) leek het in het scherm alsof de radio nog speelde. Toen ik een keer op de audio-balk onderin beeld had gedrukt had hij in de gaten dat toch eigenlijk Spotify aan het afspelen was, en toen werkte de widget ook weer.

Ik heb het maximale laadniveau op dit moment ingesteld op 80% maar op mijn werk lijkt hij nogal door te schieten. Eerder vanmiddag was het laden beëindigd maar stond het niveau op 87%, en nu staat hij op 89% (nog altijd "laden beëindigd"). Bij de laadpaal in mijn straat doet dit probleem zich volgens mij niet voor. Op m'n werk zijn het palen van Schneider, waar je na het voorhouden van de laadpas ook nog op een start- of stop-knop moet drukken.

Ik krijg het automatisch starten van Android Auto er ook nog niet goed uit. Wil het toch eens zonder Android Auto proberen, en met hotspot de apps in het systeem van de auto zelf gebruiken. Hij blijft maar hardnekkig steeds Android Auto toch opstarten. Heb al een paar dingen geprobeerd in de instellingen.

Allemaal niet zo heel spannend maar wilde het toch even delen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 14-01-2026 17:21 ]

• Dendrowen
Om android auto uit te zetten, moet je de app volledig uitschakelen in de instellingen onder 'apps' in je telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeiontTS6jut_WKLJw503t-KeoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4kedX1AMThgW5Chmu2GSsIJ.jpg?f=fotoalbum_large

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:28
Dendrowen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:52:
Om android auto uit te zetten, moet je de app volledig uitschakelen in de instellingen onder 'apps' in je telefoon.

[Afbeelding]
Helaas voor mijn hobby auto heb ik Android auto dus uitzetten gaat niet...

• FrenzyFreak
  • Laatst online: 13:46
@Wouter! Vanuit de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto zou je de draadloze verbinding kunnen uitzetten. Dan start hij niet automatisch, tenzij je met een de kabel je telefoon aansluit.

Voor de ontwikkelaarsinstellingen moet je in de instellingen op de telefoon een keer of 5 of 10 op het versienummer tikken geloof ik. Anders even Googlen.

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-01 09:39
Afgelopen week met de extreme kou viel het mij ook op. De warmtepomp? maakt veel lawaai, zeker bij voorverwarmen interieur. Iemand al bij de dealer geweest om dit aan te kaarten?

• Intheweb
IJzebrand schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:59:
Afgelopen week met de extreme kou viel het mij ook op. De warmtepomp? maakt veel lawaai, zeker bij voorverwarmen interieur. Iemand al bij de dealer geweest om dit aan te kaarten?
Mjah... hij is aanwezig hoorbaar, maar als het een normale motor was geweest, had het net zoveel geluid gemaakt toch? Of zie ik dit verkeerd...

• AJO2024
IJzebrand schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:59:
Wat wil je aankaarten? De pomp werkt functioneel prima. En afhankelijk van omstandigheden hoor je hem meer of minder. Heel logisch.

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01 21:01
Wouter! schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:45:

Na bovenstaand hoorde ik iedere pak 'm beet 10 seconden (soms naar mijn idee wat langer, soms wat korter) een geluidje dat ik niet kan plaatsen. Het klinkt een klein beetje alsof één keer de richtingaanwijzer aan gaat maar het is nèt een iets ander geluidje, volgens mij. Nergens in één van de schermen zie ik een melding of iets anders oplichten.
Toevallig je achterruitenwissser aan staan? Deze geeft bij mij op interval bij het heen en weer gaan steeds een zacht “tik” geluid dat bij de rechter voorkant vandaan lijkt te komen. Kon het eerder ook nooit plaatsen tot ik laatst mijn ruitenwisser heen en weer zag gaan en het geluid precies is wanneer hij op interval start en stopt.

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01 19:48
cpvessen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Toevallig je achterruitenwissser aan staan? Deze geeft bij mij op interval bij het heen en weer gaan steeds een zacht “tik” geluid dat bij de rechter voorkant vandaan lijkt te komen. Kon het eerder ook nooit plaatsen tot ik laatst mijn ruitenwisser heen en weer zag gaan en het geluid precies is wanneer hij op interval start en stopt.
dat geluid wat op de richtingaanwijzer lijkt heb ik ook , en vaak op dezelfde weg/plaats hoor ik hem
bij mij is het geen ruitewisser in ieder geval.

• Wouter!
Dendrowen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:52:

[Afbeelding]
Dit heb ik ook geprobeerd. Maar als ik de kabel aansluit om m'n toestel op te laden, probeert hij nog steeds iedere keer weer Android Auto te starten. Dat lukt niet, dus er komt een foutmelding op m'n telefoon, en als je die wegdrukt doet hij weer een poging, enz, enz. En het scherm van de auto flippert dan steeds weer naar Android Auto met de melding dat hij wil verbinden. Misschien maar opladen via de sigarettenaansteker met USB-adapter in het midden onderaan in die opbergbak dan?
FrenzyFreak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:04:
@Wouter! Vanuit de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto zou je de draadloze verbinding kunnen uitzetten. Dan start hij niet automatisch, tenzij je met een de kabel je telefoon aansluit.

Voor de ontwikkelaarsinstellingen moet je in de instellingen op de telefoon een keer of 5 of 10 op het versienummer tikken geloof ik. Anders even Googlen.
I.c.m. draadloos AA uitzetten inderdaad, als dat nodig is.
cpvessen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Nee, de achterruitenwisser stond niet aan. Het is ook geen klik van een relais maar echt een geluidseffectje dat ergens uit het systeem komt. Waarschuwingen staan ook uit via My Perso.

En kent iemand dit icoontje? Ook hierbij wordt er nergens een melding getoond wat het precies betekent. Ik heb ergens het idee dat het van de draadloze lader kwam omdat mijn telefoon er half op lag maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqRojRo4r7Kzekla4Lv4YnqzmAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZnoIXqmNOHLtUz7be1BvqIZg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter! op 15-01-2026 07:57 ]

• Dendrowen
Dat laatste heb ik een keer of 2 gehad toen de telefoon er lang op lag. Hij was warm en er was een melding "draadloos laden tijdelijk gestopt"

Mijn gok is dat hij te warm werd.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:44
Wouter! schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:45:
Vanochtend een paar kleine dingetjes:

Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
B R M schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:32:
[...]
Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.
Dat kan ik bevestigen.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:50
(jarig!)
Intheweb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Mjah... hij is aanwezig hoorbaar, maar als het een normale motor was geweest, had het net zoveel geluid gemaakt toch? Of zie ik dit verkeerd...
Ik vindt ook dat deze "uitzonderlijk veel geluid maakt" Bij mijn vorige auto (Volvo XC40 P8) was de warmtepomp veel stiller en deed ook zijn werk. Er is weldegelijk verschil. Maar ik ben bang dat een dealer er niets aan kan doen. As designed >:)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:54
Same here, warmtepomp maakt herrie, maar werkt prima.
Auto maakt wel minder herrie met opwarmen dan de VW ID.3 1st die ik hiervoor had (was geen warmtepomp).

[ Voor 49% gewijzigd door zjeeraar84 op 15-01-2026 07:43 ]

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja de warmtepomp maakt herrie, denk iets meer dan mn vorige tesla (die was ook niet stil overigens). Denk niet dat de dealer er wat aan kan doen in ieder geval.

@Wouter! dat icoontje is volgens mij als de draadlozer lader op één of andere manier niet meer werkt. (vaak te warm, en dat komt omdat het heel nauw komt hoe de telefoon moet liggen). Ik heb het opgegeven in ieder geval want de combinatie van laden + carplay maakte mn telefoon telkens oververhit.

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
[...]
Ik vermoed dat dit het inderdaad is, dit gebeurt bij mij ook regelmatig.

Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Ik weet bijna zeker dat dit sinds de laatste, spontaan geïnstalleerde update is.

[ Voor 17% gewijzigd door filthymushroom op 15-01-2026 08:37 ]

• zjeeraar84
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Ik weet bijna zeker dat dit sinds de laatste, spontaan geïnstalleerde update is.
Dit is Europese wetgeving, en daar heeft Renault de 'My Perso' knop voor uitgevonden :)
Is zeker weten geen bug.

• filthymushroom
zjeeraar84 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Dit is Europese wetgeving, en daar heeft Renault de 'My Perso' knop voor uitgevonden :)
Is zeker weten geen bug.
Nee, dat is niet het geval. Uiteraard gebruik ik het MyPerso profiel. In het profiel wordt de setting steeds weer automatisch aangezet.
Dat had ik wat duidelijker kunnen omschrijven :+

[ Voor 6% gewijzigd door filthymushroom op 15-01-2026 08:42 ]

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 10:53
[...]
Toen ik de Scenic net had, hoorde ik ook dat geluid wat behoorlijk iritant is (nog steeds). Maar ook geen idee wat het was. De dealer gevraagd wat dit kon zijn. Waarom maakt de auto spontaan het geluid van de richtingaanwijzer? De dealer had ook geen idee. De auto was toen zeker al 6 maanden op de markt. :P

• Zjanzjak
Dus nadat je 2 keer op het knopje links heb gedrukt blijf je dit houden?

• filthymushroom
Zjanzjak schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Dus nadat je 2 keer op het knopje links heb gedrukt blijf je dit houden?
Zeker weten. Als ik het in MyPerso vervolgens uitzet gaat dit goed en verdwijnt het piepje. Maar de afgelopen dagen heb ik het regelmatig dat hij dan weer aan staat en ik hem in MyPerso weer opnieuw moet uitzetten. Dit gebeurt niet elke dag (nu net bijvoorbeeld niet), maar ongeveer de helft van de tijd moet ik de setting weer opnieuw uitschakelen.

• B R M
  • Laatst online: 10:44
[...]

Dat is bij mij ook zo, na installeren van Open R Link 3.5.0.
Hij vergeet de instellingen die je opslaat bij My Safety Perso.
Niet elke dag, maar zeker eens per week moet ik dat opnieuw instellen. En natuurlijk kom ik er altijd net achter als ik aan het rijden ben, waardoor je constant naar dat irritante kliklik aan het luisteren bent.

[ Voor 15% gewijzigd door B R M op 15-01-2026 09:45 ]

• filthymushroom
B R M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Niet elke dag, maar zeker eens per week moet ik dat opnieuw instellen. En natuurlijk kom ik er altijd net achter als ik aan het rijden ben, waardoor je constant naar dat irritante kliklik aan het luisteren bent.
Ja, precies dat. Gelukkig weet ik inmiddels de instellingen bijna met mijn ogen dicht te vinden en kan je ze aanpassen tijdens het rijden. Maar het is sub-optimaal zullen we maar zeggen.

• Wouter!
Dit geluidje zit niet achter één van instellingen van My Perso, voor zover ik weet. Want dat gebruik ik ook en heb de geluidjes daar uit staan.
FaBioTh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:20:
Ja de warmtepomp maakt herrie, denk iets meer dan mn vorige tesla (die was ook niet stil overigens). Denk niet dat de dealer er wat aan kan doen in ieder geval.

@Wouter! dat icoontje is volgens mij als de draadlozer lader op één of andere manier niet meer werkt. (vaak te warm, en dat komt omdat het heel nauw komt hoe de telefoon moet liggen). Ik heb het opgegeven in ieder geval want de combinatie van laden + carplay maakte mn telefoon telkens oververhit.
Ja, ik had hem er niet eens op liggen om op te laden. Maar ik had 'm half in het vakje gelegd. Ik heb er een hoesje omheen en met draadloos Android Auto (waar ik dus eigenlijk van af wil :X, in elk geval tijdelijk) wordt hij inderdaad ook véél te warm.

Warmtepomp maakt lawaai ja. Een beetje als een wat oudere auto na een lange rit bij warm weer. Maar ik heb er totaal geen last van, eerlijk gezegd :D.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 15-01-2026 11:01 ]

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-01 12:59
Tijd om eens de top 10 op te stellen van zaken waar we ons het meeste aan ergeren? >:)

Mijn nummer 1 met stip is alvast deze:
Als je niet in de juiste volgorde, of niet hard of niet lang genoeg het rempedaal indrukt, of je staat msch nog niet 100% stil, vooraleer je aangeeft met de versnellingshendel dat je wilt vooruit of achteruit rijden, dan gebeurt er niks en wordt je teruggefloten met een irritante piep. Hierbij beeld ik mij dan een klein stemmetje in dat zegt: "Ik zie dat je de versnellingshendel hebt bediend en aangeeft dat je achterruit wilt rijden, maar in het reglement staat dat je harder en langer het rempedaal moet indrukken en dat heb jij niet gedaan, dus ik verleg lekker niet... Dikke neus!"
Waarschijnlijk ergens bedoeld voor de veiligheid, maar het heeft het omgekeerd effect: vaak denk ik te hebben geschakeld van achteruit naar vooruit, maar vertrekt het ding dus opnieuw in dezelfde richting, waardoor ik al dikwijls bijna tegen iets aanzat. Bovendien ben ik opgefokt nadien... ook niet veilig... |:(

• AJO2024
Wouter! schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:59:
Ja, ik had hem er niet eens op liggen om op te laden. Maar ik had 'm half in het vakje gelegd.
Dat is ook het 'probleem'. Het telefoon icoontje met rode uitroepteken betekend gewoon dat je telefoon niet goed op de draadloze oplader ligt. Wel handig om te weten toch, als je wilt opladen? Heeft niets met warmte te maken. Met draadloos opladen wordt je mobiel per definitie warm.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
madhondt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:54:
Tijd om eens de top 10 op te stellen van zaken waar we ons het meeste aan ergeren? >:)

Als je niet in de juiste volgorde, of niet hard of niet lang genoeg het rempedaal indrukt, of je staat msch nog niet 100% stil, vooraleer je aangeeft met de versnellingshendel dat je wilt vooruit of achteruit rijden, dan gebeurt er niks en wordt je teruggefloten met een irritante piep. Hierbij beeld ik mij dan een klein stemmetje in dat zegt: "Ik zie dat je de versnellingshendel hebt bediend en aangeeft dat je achterruit wilt rijden, maar in het reglement staat dat je harder en langer het rempedaal moet indrukken en dat heb jij niet gedaan, dus ik verleg lekker niet... Dikke neus!"
Waarschijnlijk ergens bedoeld voor de veiligheid, maar het heeft het omgekeerd effect: vaak denk ik te hebben geschakeld van achteruit naar vooruit, maar vertrekt het ding dus opnieuw in dezelfde richting, waardoor ik al dikwijls bijna tegen iets aanzat. Bovendien ben ik opgefokt nadien... ook niet veilig... |:(
Ik kan hem in achteruit zetten voordat ik volledig stilsta?
AJO2024 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Dat is ook het 'probleem'. Het telefoon icoontje met rode uitroepteken betekend gewoon dat je telefoon niet goed op de draadloze oplader ligt. Wel handig om te weten toch, als je wilt opladen? Heeft niets met warmte te maken. Met draadloos opladen wordt je mobiel per definitie warm.
Klopt, ik heb mijne daar vaak liggen omdat het een handig plek is en laad via kabel. Het is gewoon een melding, er is iets was zou kunnen laden maar ik kan hem niet laden.

• zjeeraar84
bleufred1 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Ik kan hem in achteruit zetten voordat ik volledig stilsta?
Same here, alleen moet je niet 'te' hard rijden (makes sense). De 'veilige' snelheid voorwaarts om hem in z'n achteruit te zetten ligt wel wat lager dan bij zijn voorganger, de VW ID.3.
Dit zijn wat mij betreft gewoon eigenschappen van de auto, er is geen goed of fout w.m.b.. Je moet je er gewoon op aanpassen :)

• Scale
B R M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Waar check je de versie van openR link? Onder syteeminformatie en dat Voertuig visualisatie?

• Wouter!
AJO2024 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Ok, duidelijk. En ja, ook handig :). Maar ik zag de melding en nergens werd duidelijk wat het precies was. Nergens een bericht in tekst, dus ik wist niet precies wat het betekende.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:47
Het heeft bij mij even geduurd waarom ik iedere keer op random momenten een 'ping' hoorde net zoals bij het overschrijden van de maximum snelheid. Dit terwijl ik deze melding juist via de PERSO uitgezet heb. Nu blijkt dat dit pingetje iedere keer komt wanneer de borden detectie een andere maximum snelheid detecteert.
Niet storend, maar wel even een puzzel geweest...

• aard01
Mijn kleine ergernis is, dat ik Android Auto wil gebruiken voor Spotify en hij dus iedere keer wanneer ik instap naar Google maps gaat en ik iedere keer op het Huisje linksboven moet drukken om de navigatie van de auto te gebruiken.
Maar dit is meer een Google dingetje dan een Renault dingetje.

• filthymushroom
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:11:
Mijn kleine ergernis is, dat ik Android Auto wil gebruiken voor Spotify en hij dus iedere keer wanneer ik instap naar Google maps gaat en ik iedere keer op het Huisje linksboven moet drukken om de navigatie van de auto te gebruiken.
Maar dit is meer een Google dingetje dan een Renault dingetje.
Deze snap ik wel ja, dit vond ik ook storend. Mijn oplossing is om Spotify op de auto te gebruiken, is er een specifieke reden dat jij dat niet doet/wil?

• aard01
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Deze snap ik wel ja, dit vond ik ook storend. Mijn oplossing is om Spotify op de auto te gebruiken, is er een specifieke reden dat jij dat niet doet/wil?
De Spotify van de auto heeft data via de renault/orange provider of een hotspot nodig.

• filthymushroom
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
[...]

De Spotify van de auto heeft data via de renault/orange provider of een hotspot nodig.
Absoluut waar, ik heb dat opgelost via een hotspot die automatisch aan en uitgaat op het moment dat er een Bluetooth verbinding met de auto is via een routine in android. Daar heb ik dus gelukkig geen omkijken meer naar.

• MaSw85
madhondt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:54:

Ja wel herkenbaar, dat je dan denkt geswitcht te zijn maar dat je dan toch de verkeerde kant op gaat.

Zelf stoor ik me af en toe aan de behoorlijk grote 'dode hoek' van de A-stijl in combinatie met de spiegels en is het potentieel gevaarlijk. Ik moet soms drie keer kijken of er daadwerkelijk verkeer (van rechts) aankomt en kijk al extra vroeg.

Zeker en vooral aan de passagierskant, aan de bestuurderskant kan ik nog enigszins tussen de A-stijl en spiegel door kijken

Mijns inziens hadden de spiegels sowieso wel kleiner en/of meer vast aan het chassis gekund. Dat scheelde vast ook in het verbruik.

Ik rijd inmiddels al ruim 18 maanden in de Scenic trouwens. Ander puntje is onlangs al genoemd in het topic: De rijhulpsystemen die snel niet meer werken bij neerslag.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 15-01-2026 20:20 ]

Komoot

• Intheweb
Nu 2 volle dagen flink wat kilometers met de Scenic gemaakt:
  • Wat een heerlijke ruimte auto
  • Toch een aantal ghost brakings gehad, die niet te verklaren waren. De intensie was steviger dan dat ik met mijn Ford Focus had meegemaakt
  • De ACC kijkt iets minder ver naar voren dan mijn Ford Focus deed, dus nu nadert de voorgang veel sneller en gaat de auto harder in de remmen/regenereren
  • Lane Assists schakelt erg snel uit bij regen (zoals eerder beschreven)

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 22:21
Vind zelf vooral irritant dat de acc standaard rechts inhaalt. Vorige EV's hielden netjes in en als je het gaspedaal even aantikte er alsnog voorbij.

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 23:24
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:06:
Het heeft bij mij even geduurd waarom ik iedere keer op random momenten een 'ping' hoorde net zoals bij het overschrijden van de maximum snelheid. Dit terwijl ik deze melding juist via de PERSO uitgezet heb. Nu blijkt dat dit pingetje iedere keer komt wanneer de borden detectie een andere maximum snelheid detecteert.
Niet storend, maar wel even een puzzel geweest...
Je weet dat je dit ook los in kan stellen (uitzetten) in my perso?

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 23:24
Vandaag is mijn hele auto gereset. Alle 3 de profielen en dus alle instellingen kwijt. Linksboven in het scherm staat ook het icoontje dat hij geen verbinding heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRdQ-p7tyi5sW-ArCLrBGr8YPVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTw0JhaQP9CMd0wYQFZQIL3U.jpg?f=fotoalbum_large
Toen ik de app opende zag ik vervolgend deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oNBc916TeRbp9z1H48prZ-UZjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ4samX2eqLKJEKbxJhek36K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stapte in mijn auto rond 10:30. Toeval? Of toch meer aan de hand en een compleet niet werkende backend?

Morgen toevallig een afspraak bij de garage staan dus maar even zelf niks gedaan. Ben benieuwd naar hun verklaring en oplossing, want alles opnieuw instellen voor 3 berijders kost toch best weer veel tijd en heb ik eigenlijk geen zin in.

[ Voor 7% gewijzigd door a3konijn op 15-01-2026 23:15 ]

• Wouter!
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Absoluut waar, ik heb dat opgelost via een hotspot die automatisch aan en uitgaat op het moment dat er een Bluetooth verbinding met de auto is via een routine in android. Daar heb ik dus gelukkig geen omkijken meer naar.
Ik vind dat automatisch schakelen naar Android Auto ook heel irritant. Er zou een instelling moeten zijn om te bepalen dat hij op de geselecteerde tab blijft, en/of een goede instelling om te bepalen dat Android Auto niet hoeft te starten.

Daarom wil ik het dus ook even zonder Android Auto proberen, met de ingebouwde apps. Mijn Android Auto blijft echter behoorlijk hardnekkig proberen om maar te verbinden, en op mijn Pixel met Android 16 krijg ik het vooralsnog via Automate/Tasker/o.i.d. niet meer voor elkaar om de hotspot automatisch aan en uit te zetten. In Android 15 scheen dat nog wel te werken. Ik doe het nu dus maar even handmatig, en mijn eerste ervaring is inderdaad dat ik AA niet per se nodig heb :). Nu nog een goede manier vinden om het allemaal automatisch te laten werken.

Ik zit o.a. even te kijken naar een MiFi-router, of naar dat Renault/Orange abonnement. De informatie erover zit nogal diep in de website van Renault weggestopt. Heeft iemand daar ervaring mee? 2GB? Dat lijkt niet veel.
En ervaringen/tips m.b.t. MiFi-routers?
basmeijer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:47:
Vind zelf vooral irritant dat de acc standaard rechts inhaalt. Vorige EV's hielden netjes in en als je het gaspedaal even aantikte er alsnog voorbij.
Ja, dit viel mij inderdaad ook meteen op. Even wennen.

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 16:01
Voor m'n Renault software upgrade gaf hij zo'n karakteristiek geluid als ik bij een flitspaal, of trajectcontrole kwam. Nu doet hij dat niet meer. Ik heb wel eens eerder software updates gehad waarbij het soms wel- en soms niet werkte. Verder merk ik weinig van de update.

Overigens die parkeersensoren werken opnieuw niet meer. Moet nu voor de 4e keer naar de garage ervoor. Dat vind ik toch wel behoorlijk irritant. Komt dus door het gebruik van de trekhaak i.c.m. verlichting van fietsenrek/aanhanger.

The sky is the limit

• EVdriver25
  • Laatst online: 17-01 15:01
Sinds novemer 25 rij ik in Scenic e-Tech Alpine zwart met 20" inches. Mooi van buiten en binnen. Fuctioneel zijn er wat zaken die tegenvallen in betrouwbaarheid die voor mij afbreuk doen aan de rijbeleving.

2 dingen die nu niet goed werken en waar dealer ondersteuning niet vanzelf gaat, zijn
- handgreep linksachter komt goed naar buiten alleen moet je er twee keer aan trekkken om de deur op te krijgen. Eerst keer gaat de deur niet open en na loslaten en tweede keer dan wel. Andere deuren doen het prima na 1 keer (is geen kinderslot of software functie die dit afdwingt)
- ruitensproeren achteruit geef bijna geen water en dat beetje wat er uit komt, komt niet op de plek waar je het wil hebben in het wisvlak. (Jaja reservoir is vol). Er is niet een mogelijkheid tot richten van de sproeier kop zegt de dealer en moet vervangen worden.

Vergelijkend bij een andere Scenic werken deze 2 dingen bij mij niet goed. Al 2 keer bij de dealer geweest en nog niet kunnen oplossen. Eerst keer zou een diagnose plaatsvinden. Toen werkplaatsafspraak gekregen. Diagnose bleek niet goed te zijn, auto 2 dagen bij de dealer moeten achterlaten om daarna te horen, kunnen het niet oplossen, wachten op Renault en dan kunnen we nieuwe onderdelen bestellen. Waarvan nu al gezegd is dat deurgreep niet leverbaar is en niet duidelijk of vervangen deurgreep het gaat oplossen. Vervangen sproeier kop hebben ze ook (nog) niet kunnen doen want ook dit onderdeel niet beschikbaar

Zijn er andere rijders die problemen met deurgreep en achterruitsproeier hebben ervaren? Benieuwd als dat opgelost is via welke dealer dat is geweest.?

• EVdriver25
  • Laatst online: 17-01 15:01
EasyJet schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:55:
Voor m'n Renault software upgrade gaf hij zo'n karakteristiek geluid als ik bij een flitspaal, of trajectcontrole kwam. Nu doet hij dat niet meer. Ik heb wel eens eerder software updates gehad waarbij het soms wel- en soms niet werkte. Verder merk ik weinig van de update.

Overigens die parkeersensoren werken opnieuw niet meer. Moet nu voor de 4e keer naar de garage ervoor. Dat vind ik toch wel behoorlijk irritant. Komt dus door het gebruik van de trekhaak i.c.m. verlichting van fietsenrek/aanhanger.
Flitspaal geluid ben ik nog steeds zoekende hoe het komt dat het bij mij soms wel en soms weer niet laat horen. Zelfde vaste flitspalen op de route hoor ik eigenlijk willekeurig soms en vaak geen geluid. Maakt niet uit hoe hard ik rij voor de paal. Enige wat ik weet hoe het weer werken te krijgen, is volledig wissen instellingen en profielen en accounts. Alles opnieuw activeren en dat werkt het korte tijd om na een paar dagen geen geluid meer te geven. Dit terwijl op het cockpit scherm van AA en binnen maps je wel altijd de visuele weergave van de paal te zien krijgt. Na een reset en enkele dagen werkend te hebben verdwijnt het geluid spontaan zonder ook maar enige instelling gewijzigd te hebben. Heeft iemand dezelfde ervaring en weet hoe dit op te lossen?

• Potpourri
  • Laatst online: 20-01 15:37
EVdriver25 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:01:
[...]

Flitspaal geluid ben ik nog steeds zoekende hoe het komt dat het bij mij soms wel en soms weer niet laat horen. Zelfde vaste flitspalen op de route hoor ik eigenlijk willekeurig soms en vaak geen geluid. Maakt niet uit hoe hard ik rij voor de paal. Enige wat ik weet hoe het weer werken te krijgen, is volledig wissen instellingen en profielen en accounts. Alles opnieuw activeren en dat werkt het korte tijd om na een paar dagen geen geluid meer te geven. Dit terwijl op het cockpit scherm van AA en binnen maps je wel altijd de visuele weergave van de paal te zien krijgt. Na een reset en enkele dagen werkend te hebben verdwijnt het geluid spontaan zonder ook maar enige instelling gewijzigd te hebben. Heeft iemand dezelfde ervaring en weet hoe dit op te lossen?
Dat probleem heb ik ook, alleen ben ik soms blij dat dat geluid niet wordt afgespeeld. Bij mij speelt het geluid van de flietspaal voor een of andere reden super hard af. terwijl het geluid voor te snel rijden of andere waarschuwing veel stiller is. Al zitten zoeken in instellingen maar het probleem nog niet kunnen verhelpen.

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 16:01
Potpourri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Dat probleem heb ik ook, alleen ben ik soms blij dat dat geluid niet wordt afgespeeld. Bij mij speelt het geluid van de flietspaal voor een of andere reden super hard af. terwijl het geluid voor te snel rijden of andere waarschuwing veel stiller is. Al zitten zoeken in instellingen maar het probleem nog niet kunnen verhelpen.
Heb jij wel die laatste update van R-link geïnstalleerd? Of zit je nog op die vorige versie?

The sky is the limit

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Ik heb mijn Scenic sinds juli 2024 en na heel lang geen tot weinig bijzonderheden beginnen de eerste zaken nu te spelen:
- Rammeltje ergens rond de verstelknop van de gordel aan de bestuurderskant (als de radio zacht staat soms mega irritant).
- De kofferbak gaat niet meer open bij bedienen van de binnenknop. Na indrukken geeft ie 1 piep en blijft dan dicht. Tijd geleden werkte dit nog gewoon.
- Ik moet steeds vaker de Privacy instellingen opnieuw instellen omdat deze vanuit het niets gewijzigd zijn naar "Alles geweigerd.
- In het midden van het Solarbay blijft 1 strook mat als je het dak volledig helder wilt hebben, dit was volgens mij eerder ook niet zo.

Herkennen anderen deze problemen en zijn hier oplossingen voor?

• AJO2024
Holyjoe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:33:
Ik heb mijn Scenic sinds juli 2024 en na heel lang geen tot weinig bijzonderheden beginnen de eerste zaken nu te spelen:
- Rammeltje ergens rond de verstelknop van de gordel aan de bestuurderskant (als de radio zacht staat soms mega irritant).
- De kofferbak gaat niet meer open bij bedienen van de binnenknop. Na indrukken geeft ie 1 piep en blijft dan dicht. Tijd geleden werkte dit nog gewoon.
- Ik moet steeds vaker de Privacy instellingen opnieuw instellen omdat deze vanuit het niets gewijzigd zijn naar "Alles geweigerd.
- In het midden van het Solarbay blijft 1 strook mat als je het dak volledig helder wilt hebben, dit was volgens mij eerder ook niet zo.
Kofferbakknop is niet zo gebruiksvriendelijk. Je moet precies lang genoeg die ingedrukt houden. Is een timing dingetje. Ik stoei er ook vaak mee, zeker als je die niet zo vaak gebruikt. Privacy instellingen is ook een firmware update voor geweest. De Solarbay moet gewoon transparant worden, dus als er één strook wit blijft in het midden, is er gewoon een defect en heb je garantie. Zou er wel een foto van maken, want je zult zien als hij bij de dealer staat, dat het gewoon goed werkt.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01 21:09
EasyJet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Heb jij wel die laatste update van R-link geïnstalleerd? Of zit je nog op die vorige versie?
hoe weet ik op welke versie ik zit, sinds oktober heb ik in iedergeval volgens de geschiedenis geen update meer gehad

• MaSw85
H143 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:39:
[...]

hoe weet ik op welke versie ik zit, sinds oktober heb ik in iedergeval volgens de geschiedenis geen update meer gehad
Die updates komen ook onwillekeurig en kan je niet zelf starten.

Komoot

• filthymushroom
Ik weet niet of het nu aan de laatste update ligt, maar de afgelopen paar dagen is er toch zo'n drie of vier keer geweest dat m'n ACC ermee ophield. In alle gevallen bij helder weer en redelijk rustig verkeer.
Iemand anders hetzelfde meegemaakt toevallig? Als het aanhoud in ieder geval de dealer maar eens bellen.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:07

Dat van de privacy instelling herken ik en gebeurt iedere 3 weken ongeveer bij mij.
Verder nog wat andere dingen maar daar gaat ie binnenkort voor naar de dealer.
Die van mij is overigens van november 2025.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:56

Mijn Scenic is van dezelfde tijd en heb ook een rammel bij de gordelspanner,had aangegeven bij de dealer maar daar is niks aan gedaan.
Wel de rammel in de achter schokdempers is opgelost, update vanuit Frankrijk uitgevoerd nu stil.
Ik heb ook altijd ruzie met de kofferbak knop binnen, om deze te openen.
Verder gaat de Scenic voor mij eruit en ga ik in een EV5 rijden ivm met de slechte zit van de stoelen.
Geen goede verstelling van het zitvlak ondanks de electrische verstelling.
Ga de 22 je lader wel heel erg missen straks

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag wewr een nieuw hoofdstuk in de Renault techniek :'(

Na een telefoon gesprek via teams geen ineens geen audio meer als in muziek want navi en bellen werkt nog wel.

Maakt niet uit welke bron. Youtube music, spotify of radio. Het icoontje staat of afspelen maar ik hoor niets.

Scherm resetten helpt niet. Net de auto 15 min. uit gehad en op slot en dat helpt ook niet.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:33
Chaoss schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:22:

Na een telefoon gesprek via teams geen ineens geen audio meer als in muziek want navi en bellen werkt nog wel.

Maakt niet uit welke bron. Youtube music, spotify of radio. Het icoontje staat of afspelen maar ik hoor niets.

Scherm resetten helpt niet. Net de auto 15 min. uit gehad en op slot en dat helpt ook niet.
Dat is een bug van Teams, die heb ik ook eens gehad. Dan houdt teams je telefoon in de "bellen" modus.
Geforceerd afsluiten van Teams is dan de enige oplossing |:(

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

djrednas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Dat is een bug van Teams, die heb ik ook eens gehad. Dan houdt teams je telefoon in de "bellen" modus.
Geforceerd afsluiten van Teams is dan de enige oplossing |:(
Echt? Ik bel bijna dagelijks in de auto via Teams. nog nooit eerder gehad. Gebeurde halverwege een rit van 1,5 uur. Dus 3 kwartier in stilte door gebracht, dan hoor je ook ineens de rammeltjes en kraakjes van de scenic :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Er zijn weinig plaatjes te vinden van de Scenic met aftermarket velgen. Ik wil zelf graag winterbanden kopen maar niet steeds op en af de 20 inch speedway velgen laten zetten. Delen van foto’s wordt dus gewaardeerd
:-)

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44
@m3power Bij dezen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDqEdzGZNDBTRKhkJ-zUyLh2a_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCDknDahrXglXjVuyo7kIbDb.jpg?f=fotoalbum_large

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:57
19” monaco velgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX4_kMS6hNrhplrTdq1uUxRL5QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjY5S8u6x2KNRvVrUa0W9eus.jpg?f=fotoalbum_large

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01 21:09
Chaoss schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:22:

Even de powerbutton rechts van je scherm een paar seconden ingedrukt houden en hij reset zich heb ik ook wel eens

• m3power
Mooi! Welke bandenmaat? Ik kom voor 19 inch 205/55 tegen maar ook 235/50

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:57
m3power schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:56:
Er zijn weinig plaatjes te vinden van de Scenic met aftermarket velgen. Ik wil zelf graag winterbanden kopen maar niet steeds op en af de 20 inch speedway velgen laten zetten. Delen van foto’s wordt dus gewaardeerd
:-)
Deze komen van een Talisman. 19 inch velgen met 205/55 banden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyHOim8WmMEAMXcD5afm2Ou_oUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMtTcbKOojvyMJhdCxy02tXp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Alkmaar072 op 22-01-2026 06:30 ]

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-01 22:47
Die 'rammel' heb ik ook, maar ik had aan de buitenkant ook een soort 'rammel'. Er zit een hard plastiek stuk aan de bovenste deurhoek die schuurde door torsie deur. Met siliconenspray opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRjrb9PZcsyPxUVPCSDw7cmVQxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RinYVE5t0Ch37G23WTHdNvz6.jpg?f=fotoalbum_large

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:57
@m3power Het zijn 205 55 banden. De 235 50 banden zijn die voor de 20” velgen dacht ik.

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44
DDRlink schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:27:
@m3power Het zijn 205 55 banden. De 235 50 banden zijn die voor de 20” velgen dacht ik.
Ik heb 235 50 19” (zie foto hierboven). :)

• filthymushroom
Momenteel geven zowel Kelec als de Renault app aan geen verbinding met de server te kunnen maken. Hebben meer mensen daar last van deze ochtend?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
filthymushroom schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:17:
Momenteel geven zowel Kelec als de Renault app aan geen verbinding met de server te kunnen maken. Hebben meer mensen daar last van deze ochtend?
Ja, hier ook sinds vanacht rond 01:00 a 02:00 ergens.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:33
tlpeter schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:22:
[...]

Ja, hier ook sinds vanacht rond 01:00 a 02:00 ergens.
1:33:54 aldus HomeAssistant 7(8)7.
Het is gelukkig warm genoeg, hoef niet te krabben :z

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• tlpeter
  • Nu online
djrednas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:56:
[...]

1:33:54 aldus HomeAssistant 7(8)7.
Het is gelukkig warm genoeg, hoef niet te krabben :z
Hier ook home assistant. Ik heb dan wel een megane maar we zitten in hetzelfde schuitje. Ik had net gisteren de boel geautomatiseerd met slim laden op basis van maximale stroomprijs, vertrektijden en pre-heat. Ik dacht eerst dat het daar aan lag.

• m3power
Same here dat wordt weer ouderwets koukleumen 5 minuten :-)

• Dendrowen
Ik ben benieuwd of de klimaatinstellingen die in de auto voorgeprogrammeerd zijn het wel doen.

Edit: werkt gewoon

[ Voor 10% gewijzigd door Dendrowen op 23-01-2026 08:43 ]

• Zjanzjak
Yup, is dan wel de Alpine (A290) app maar eigenlijk allemaal Renault, ook op Kelec app hetzelfde verhaal.

• FrankRenault
  • Laatst online: 08:45
Ja, bij mij ook; nu (08:43) lijkt hij het weer te doen

[ Voor 56% gewijzigd door FrankRenault op 23-01-2026 08:45 . Reden: situatie veranderd ]

• tlpeter
  • Nu online
De app zelf kan ik niet inloggen maar Home Assistant is weer verbonden.

• Dendrowen
tlpeter schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:51:
De app zelf kan ik niet inloggen maar Home Assistant is weer verbonden.
Kelec ook

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
Potpourri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Tijdens het geluid snel je volume bedienen :-) kwestie van timen

• tlpeter
  • Nu online
@Dendrowen Kelec werkt wel. Die ga ik maar gebruiken in plaats va nde Renault app.

• Intheweb
Kelec werkte bij mij ook niet toen vanochtend die storing bij Renault was. De info die er stond was van een paar dagen geleden bij mij (omdat ik deze app als backup klaar heb staan).

Over het algemeen heb ik weinig te klagen over de Renault App. Toevoegen ging eigenlijk soepeler dan ik had verwacht op basis van de feedback die vaak genoeg in dit topic tevoorschijn kwam.

Nu iets meer dan een week de auto in bezit. Het is nog even wennen, maar begin m'n draai te vinden.
Wel merk ik dat de stoelen inderdaad wat apart zijn vormgegeven waardoor ik iets te vaak zit te draaien. Maar heb ook het gevoel dat ik tevaak hierover klachten heb gelezen dat dit nu in mijn eigen gevoel begint mee te wegen terwijl ik er denk ik aan moet gaan wennen.

Wat heb ik verder nog opgemerkt:
  • 1x een vastloper van Android gehad, duurde 2 a 3 min voordat het systeem zichzelf had geboot. Dit heb ik ook wel eens meegemaakt met de Ford Focus, dus tja... kan gebeuren met de techniek van nu
  • Gemiddeld verbruik van 17,7 kwh, heb een keer op standje 'comfort' naar m'n werk gereden en een keer 'eco'. Verbruik ligt ietsje hoger maar niet noemsnwaardig.
  • File rijden gaat mbv Adaptive cruise control en Lane Assist: heel prettig. Bij m'n ford moest ik bij stilstand altijd nog handmatig aangegeven dat deze weer mocht starten. Waar bij de Scenic hier een veel meer tijd tussen zit voordat dit nodig is. Ook het optrekken is dan zoveel rustiger tov een ICE
  • App roept al een tijdje dat er een update aan zit komen, maar tja... daar wachten volgens mij nog veel mensen op
  • Geen toegang tot de dashcam app, ook al heb ik alle optie's die nodig zijn om deze te kunnen gebruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door Intheweb op 23-01-2026 12:02 . Reden: mooier maken ]

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:07
Klopt hier ook.
Vanmorgen kon ik helemaal niet inloggen en op dit moment geeft het na het inloggen een "pin verificatie" fout.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste