Check even de firmware versie van (ik dacht) de electrical engine. Na een update zou dat klaar moeten zijn. Is wel eerder in dit topic voorbij gekomen, anders even zoeken (op laden op zonnestroom).minitrue schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:36:
Dag allemaal,
Tevreden gebruiker van een Renault Megane E-tech hier (voorlopig), maar de vraag gaat over de nieuwe Scenic van mijn schoonvader. We merken dat bij het laden hier thuis de Scenic soms stopt met laden als de thuis laadpaal (Alfen) een paar keer aan en uit geweest is. Voorbeeld: Als we laden op overschot van onze zonnepanelen, dan vindt de Megane dat prima, maar het lijkt erop dat de Scenic daar moeilijkheden mee heeft. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen?
Zoek maar eens een recente Mitsubishi Colt of ASX op.Dendrowen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:26:
Ik moest toch even twee keer kijken
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - Frans comfort, Japanse garantie https://share.google/87gqa3jjdao5IfLro
Ja, Mitsubishi is goed bezig haha. Het interieur van de Eclipse Cross is een op een vergelijkbaar met de Scenic. Ook exact dezelfde opties. Het grootste verschil zit hem in de garantietermijn. Deze is bij Mitsubishi 8 jaar en bij Renault 2 jaar. Hiervoor betaal je wel wat meer, ik weet niet of dit nu meer is dan dat je bij Renault zou moeten bijbetalen voor extended garantie.Dendrowen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:26:
Ik moest toch even twee keer kijken
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - Frans comfort, Japanse garantie https://share.google/87gqa3jjdao5IfLro
Maar, wanneer je zoals ik, een Renault Alpine hebt aangeschaft, valt de keuze voor de Eclipse af. Zo mooi als de Alpine kunnen ze de Eclipse niet maken
Ongeacht de uitvoering vindt ik de Eclipse minder mooi, dat exterieur is het toch net niet.
Overigens vind ik de Alpine ook niet de mooiste uitvoering, die zwarte sierlijsten meh... Ik ben nog van de tijd dat auto's met zwarte sierlijsten er juist goedkoop uitzagen en dat je voor chrome extra moest betalen
Overigens vind ik de Alpine ook niet de mooiste uitvoering, die zwarte sierlijsten meh... Ik ben nog van de tijd dat auto's met zwarte sierlijsten er juist goedkoop uitzagen en dat je voor chrome extra moest betalen
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Sinds kort heb ik een probleem met de spraakherkenning van Google Maps, of beter gezegd: de spraakherkenning werkt prima (ik zie de ingesproken woorden op het scherm), maar de response van Google Maps is ALTIJD "Ik heb het niet begrepen."
Dit is ontstaan nadat ik een update ontving van Electric Engine (maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft).
Ik heb al (1) een systeem reset uitgevoerd, en zelfs (2) het systeem compleet naar de fabrieksinstellingen teruggebracht waarna ik weer moest inloggen etc etc. De dataverbinding is er, want ik zie de updates qua files in Google Maps, en ik kan ook gewoon Youtube Music gebruiken en andere apps. Bovendien kan ik 'handmatig' wel gewoon een bestemming invoeren en dan heeft Google Maps ook een dataverbinding nodig om de route te plannen. Spraakherkenning in combinatie met Google Maps werkt wel goed voor lokaal opgeslagen locaties (zoals "Hey Google, navigeer naar huis.")
Heeft iemand anders er ook last van, en mogelijk al een oplossing?
Dit is ontstaan nadat ik een update ontving van Electric Engine (maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft).
Ik heb al (1) een systeem reset uitgevoerd, en zelfs (2) het systeem compleet naar de fabrieksinstellingen teruggebracht waarna ik weer moest inloggen etc etc. De dataverbinding is er, want ik zie de updates qua files in Google Maps, en ik kan ook gewoon Youtube Music gebruiken en andere apps. Bovendien kan ik 'handmatig' wel gewoon een bestemming invoeren en dan heeft Google Maps ook een dataverbinding nodig om de route te plannen. Spraakherkenning in combinatie met Google Maps werkt wel goed voor lokaal opgeslagen locaties (zoals "Hey Google, navigeer naar huis.")
Zelfde probleem hier. Geen oplosssing.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Sinds kort heb ik een probleem met de spraakherkenning van Google Maps, of beter gezegd: de spraakherkenning werkt prima (ik zie de ingesproken woorden op het scherm), maar de response van Google Maps is ALTIJD "Ik heb het niet begrepen."
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
En ik dacht dat dat aan mij lag :-) Maar zelfde probleem dus, maar nog geen oplossing gevonden. De spraakbesturing met “Navigeer naar huis/werk” begrijpt ie overigens wel.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Zijn hier mensen bekend ermee dat er mogelijk problemen zijn met de remmen? In het bijzonder de remschoenhouders dat deze inslijten op de remschijf? Mijn schoonbroer heeft ook een Scenic E-Tech en hij merkte op rotondes dat iets aanliep. Bij de garage werd aangegeven dat er inderdaad een probleem is met een bepaalde batch maar dat daarvoor nog geen terugroepactie is. Hij moest de auto achterlaten en na een paar dagen weer ophalen. Nu heb ik vanochtend foto's gemaakt van mijn remschijven en op de linker remschijf voren zie ik ook twee groeven (kun je ook duidelijk voelen). De andere remschijven hadden dit niet.
Ik twijfel nu om hiermee naar de garage te gaan..
Ik twijfel nu om hiermee naar de garage te gaan..
Is bekend probleem, de plaatjes welke in de remklauw zitten waar de blokken overheen gaan veroorzaken dit. De plaatjes moeten vervangen worden. Bij mij staan ze nog in backorder.....
Heb ik ook last van, (nog) niks mee gedaan.optimist1965 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:02:
Hiermee naar de garage gaan of wachten tot de onderhoudsbeurt?drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:40:
Is bekend probleem, de plaatjes welke in de remklauw zitten waar de blokken overheen gaan veroorzaken dit. De plaatjes moeten vervangen worden. Bij mij staan ze nog in backorder.....
Nou mijn garage kennende moet ik eerst een afspraak maken waarbij ik de auto achterlaat en dan gaan zij onderzoeken of er een probleem. Daarna gaan ze pas een onderdeel bestellen en kan ik nog een keer terugkomen voor reparatie. (Zo is het in ieder geval gegaan bij de LED strip in de rechterachterdeur die kapot was....)drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:35:
Ik zou de garage even bellen om te vragen of onderdeel al leverbaar is, scheelt een ritje
Klopt had vanaf het begin al af en toe een schrapend geluid in bochten. Is verholpen door andere plaatjes.drvt175 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:40:
Wel merk ik dat met het krachtig remmen het lijkt of de schijven krom zijn. Ik voel dat de wagen schokkend remt, maar zou ook de electromotor kunnen zijn??
Gisteren met mijn zoon in een Renault 5 test gereden en deze had het niet heeft ook nu een B stand one Padel drive (heerlijk).
Al iemand een update gehad hiervoor??
Ps :mijn zoon heeft de Renault 5 gekocht, leuke auto
[ Voor 3% gewijzigd door pollekeb op 26-10-2025 09:54 ]
Shit hier werkt google aasistamt voor navigatie ook niet meer. Ging google niet stoppen met assistant om over te gaan naar Gemini? Mooi zuur, dagelijks gebruikte feature is nu dan dus dood 😵
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Hi allemaal, sinds afgelopen donderdag mijn schitterende scenic in ontvangst mogen nemen 🥰. Alles is super! Alleen kon ik de app tot vandaag niet verbinden met de auto. Steeds foutmelding. Sinds vandaag mail van orange dat de gratis 3GB Databundel is geactiveerd. Ineens maakt de app sindsdien verbinding met de auto en zie ik eindelijk alles. M’n vraag is nu: het kan toch niet zo zijn dat er een actief internetabonnement nodig is voor de app verbinding??:strip_exif()/f/image/GPv5hAW1dQq8FNyd2HgCX3Ue.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPv5hAW1dQq8FNyd2HgCX3Ue.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk nog een vraag die te binnen schiet: weet iemand het Nederlandse Google voice command voor de solarbay? In de instructie video wordt gezegd “Zonneveld of zonnescherm”, maar daar reageert Google niet op. Overigens op geen enkel Nederlands voicecommand 😬
Mooie auto, gefeliciteerd!dbibouh schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:09:
Hi allemaal, sinds afgelopen donderdag mijn schitterende scenic in ontvangst mogen nemen 🥰. Alles is super! Alleen kon ik de app tot vandaag niet verbinden met de auto. Steeds foutmelding. Sinds vandaag mail van orange dat de gratis 3GB Databundel is geactiveerd. Ineens maakt de app sindsdien verbinding met de auto en zie ik eindelijk alles. M’n vraag is nu: het kan toch niet zo zijn dat er een actief internetabonnement nodig is voor de app verbinding??[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, je hebt geen actief internetabonnement nodig om de app te gebruiken.
En nee, er is geen voice command voor de solarbay.
Klopt. Zelfs andere vragen aan bijvoorbeeld Google Assistant (Hey Google, wat is het weer morgen? of Hey Google, wat is het laatste nieuws?) werken prima. Gewoon het weerbericht en het laatste nieuws van Radio 538.rdebruijn schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:51:
[...]
En ik dacht dat dat aan mij lag :-) Maar zelfde probleem dus, maar nog geen oplossing gevonden. De spraakbesturing met “Navigeer naar huis/werk” begrijpt ie overigens wel.
Een troost dat anderen er ook last van hebben, want dan wordt het misschien wel een dezer dagen gefixt.
Allemachtig, je hebt gelijk!Japie.G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:30:
Shit hier werkt google aasistamt voor navigatie ook niet meer. Ging google niet stoppen met assistant om over te gaan naar Gemini? Mooi zuur, dagelijks gebruikte feature is nu dan dus dood 😵
Google heeft aangekondigd dat de Google Assistant geleidelijk wordt uitgefaseerd en dat de nieuwe AI‑assistent Gemini haar plek zal innemen. In de komende maanden wordt Gemini uitgerold op smartphones en daarna op tablets, auto's, koptelefoons, smartwatches, tv’s, slimme speakers en displays. De klassieke Google Assistant blijft voorlopig nog wel werken, maar zal later dit jaar niet meer beschikbaar zijn voor nieuwe installaties en uiteindelijk van de meeste apparaten verdwijnen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat het gewoon, zonder meteen een vervanging, wordt uitgeschakeld. Temeer Google Assistant gewoon nog werkt voor andere spraakopdrachten dan voor Google Maps (zoals opvragen nieuws, weerbericht etcetera).
Bij mij is linksvoor ook iets vervangen om die reden. Ik heb daarvoor een weekje in de Renault 5 gereden. maar stand B van de 5 is ongeveer het zelfde als je met de Scenic in de hoogste stand regeneratie heb staan. en D stand zit je ongeveer op de laatste stand.pollekeb schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Klopt had vanaf het begin al af en toe een schrapend geluid in bochten. Is verholpen door andere plaatjes.
Wel merk ik dat met het krachtig remmen het lijkt of de schijven krom zijn. Ik voel dat de wagen schokkend remt, maar zou ook de electromotor kunnen zijn??
Gisteren met mijn zoon in een Renault 5 test gereden en deze had het niet heeft ook nu een B stand one Padel drive (heerlijk).
Al iemand een update gehad hiervoor??
Ps :mijn zoon heeft de Renault 5 gekocht, leuke auto
(ik heb een Scenic met 4 standen flippers iig). B stand remde bij mij namelijk ook niet tot stilstand.
Wel viel het mij op dat het rempedaal van mijn Scenic een heel stuk lichter was dan bij een renault 5. Ik kan hem bij de Scenic helemaal intrappen voor hard remmen terwijl die bij de Renault 5 na 2 cm indrukken (wat zwaarder gaat) al op de max zit.
Vandaag nog succesvol gebruikt hoor.Japie.G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:30:
De recentste laadsessie van mijn Scenic is niet zichtbaar in de app (ook niet in kelec) in de historiek van de laadsessies.
Ik heb in de auto zelf gezocht of ik daar ook de historiek van laadsessie kan zien maar vindt dit niet.
Heeft nog iemand dit gehad dat een laadsessie niet bewaard wordt in de historiek ?
Ik heb in de auto zelf gezocht of ik daar ook de historiek van laadsessie kan zien maar vindt dit niet.
Heeft nog iemand dit gehad dat een laadsessie niet bewaard wordt in de historiek ?
Ja, in de afgelopen 3 jaar 2x meegemaakt, oorzaak --> server Renault die problemen heeft.sugarcube schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:08:
Ik heb sinds vorige week winterbanden onder de auto gekregen. Ik heb Pirelli Scorpion Winters er nu onder zitten. De banden klinken tussen de 90 en 105 km/h echt alsof ik rupsbanden onder de auto heb, het valt wel erg op en het is best vervelend ook want het gonst door de hele auto heen. Meer mensen met dezelfde ervaring? Kwikfit geeft aan: "ja is nou eenmaal zo met winterbanden, zolang ze niet trillen kunnen we er ook niks aan doen. "
Ik heb zelf ook Pirelli Scorpion eronder gekregen via kwikfit.FaBioTh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
Ik heb sinds vorige week winterbanden onder de auto gekregen. Ik heb Pirelli Scorpion Winters er nu onder zitten. De banden klinken tussen de 90 en 105 km/h echt alsof ik rupsbanden onder de auto heb, het valt wel erg op en het is best vervelend ook want het gonst door de hele auto heen. Meer mensen met dezelfde ervaring? Kwikfit geeft aan: "ja is nou eenmaal zo met winterbanden, zolang ze niet trillen kunnen we er ook niks aan doen. "
In het begin had ik het gevoel dat ze iets luider waren, maar nu merk ik echt weinig verschil met mijn zomerbanden.
We zijn aan het kijken om de scenic te kopen maar vonden de voorstoelen zo laag (in de voor ons juiste zitpositie) dat je, als je op de achterbank zit, je voeten er niet onder kon doen. Is dat normaal in de scenic of ligt dat bv aan het soort stoel dat je kiest?
Ik merkte verrassend weinig verschil tussen zomer en winterbanden, al heb ik wel andere dan jij geloof ik. Ik weet nu even niet exact welke ik had, de mijne gaan er in december weer onder.FaBioTh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
Factuurtje teruggevonden. Pirelli Cinturato Winter heb ik als 't goed is.
[ Voor 5% gewijzigd door addictive_rhymz op 30-10-2025 15:52 ]
Of het normaal is weet ik niet maar in de Renault Megane E Tech en de Renault 5/Alpine A290 is dat ook.rbe76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:43:
Is dat normaal in de scenic of ligt dat bv aan het soort stoel dat je kiest?
Is bij veel elektrische auto's zo, de stoel staat wel hoog ten opzichte van de weg, maar door de dikke bodemplaat (vanwege de accu) is de afstand tussen de vloer en bovenkant zitting vrij beperkt.
Hier Vredestein winterbanden (via leasemaatschappij bij de bandenboer dus kon niet zelf kiezen) sinds vorige winter, die geven sowieso meer geluid dan zomerbanden. Maar daar wen je vervolgens wel weer aan. Staan van vorig jaar wel genoeg berichten over winterbanden in dit topic ook.FaBioTh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
Het probleem met de spraakherkenning van Google Maps is opgelost, of althans, ik heb de oplossing gevonden. in plaats van 'Hey Google, navigeer naar Brink in Maastricht', moet je nu zeggen 'Hey Google, Brink in Maastricht'.
Zodra je de prompt 'navigeer naar' gebruikt, krijg je het standaard antwoord 'Ik begrijp het niet'.
Tsss...
Zodra je de prompt 'navigeer naar' gebruikt, krijg je het standaard antwoord 'Ik begrijp het niet'.
Tsss...
Moet eerlijk zeggen dat ik nooit "Hey Google" gebruikte, altijd alleen de bestemming benoemd, werd altijd als navigatie opgepikt. Dus nooit problemen daar in gehadoptimist1965 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
Het probleem met de spraakherkenning van Google Maps is opgelost, of althans, ik heb de oplossing gevonden. in plaats van 'Hey Google, navigeer naar Brink in Maastricht', moet je nu zeggen 'Hey Google, Brink in Maastricht'.
Tsss...
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Zie in de appstore een update voor google assistent, hopelijk lost dat t op..
Je zal dan de knop op het stuur gebruiken, want alleen de bestemming noemen doet natuurlijk niks. Hey Google roepen doet hetzelfde als op de knop drukken: het activeren van de assistent om wat er na komt als opdracht te interpreteren.Morkie69 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Moet eerlijk zeggen dat ik nooit "Hey Google" gebruikte, altijd alleen de bestemming benoemd, werd altijd als navigatie opgepikt. Dus nooit problemen daar in gehad
"Hey Google navigeer naar werk" werkte prima voor mij afgelopen week.
JA ik gebruik altijd de knop, omdat ik soms merkte (ook in mijn vorige auto [Volvo P8]) dat Google opkwam, terwijl we geen "Hey Google" zeiden, dus schakel ik die uit en gebruik alleen de knop.flipflap123 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:25:
[...]
Je zal dan de knop op het stuur gebruiken, want alleen de bestemming noemen doet natuurlijk niks. Hey Google roepen doet hetzelfde als op de knop drukken: het activeren van de assistent om wat er na komt als opdracht te interpreteren.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Bij mij ook, want het is een opgeslagen locatie, en die werkten gewoon nog. Het ging met name om het opgeven van adressen waarbij de spraakherkenning de mist in ging. Zoals gezegd, niet meer 'navigeer naar' roepen, maar alleen het adres. Beetje vreemd, maar het werkt.flipflap123 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:25:
[...]
Nee dusJapie.G schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:51:
Zie in de appstore een update voor google assistent, hopelijk lost dat t op..
Zodra je 'navigeer naar' of iets in die trant en dan adres of PoI noemt doet hij het niet. Als je inderdaad niets zegt, maar alleen het adres of PoI naam werkt het wel. Miet opgeslagen adressen of locaties werkt 'navigeer naar' weer wel. Wat een raar gedoetje.
Op de Renault 4 van mijn moeder geen last van dit issue..
In het engels is er wel een voice command voor het bedienen van de solarbay. Of dat ook werkt wanneer je auto op Nederlands ingesteld staat betwijfel ik.zjeeraar84 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Mooie auto, gefeliciteerd!
Nee, je hebt geen actief internetabonnement nodig om de app te gebruiken.
En nee, er is geen voice command voor de solarbay.
Tegen de tijd dat je deze ruimte nodig bent in een scenic dan ben je wel erg lang, ik ben 1,98 en ik kan ruimschoots achter mijzelf zitten, en ben ik de teenruimte onder de stoelen niet bepaald nodig.rbe76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:43:
We zijn aan het kijken om de scenic te kopen maar vonden de voorstoelen zo laag (in de voor ons juiste zitpositie) dat je, als je op de achterbank zit, je voeten er niet onder kon doen. Is dat normaal in de scenic of ligt dat bv aan het soort stoel dat je kiest?
[ Voor 40% gewijzigd door Appie Heijn op 02-11-2025 11:08 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Weet iemand tot welke lengte de middelste zitplaats op de achterbank geschikt is? Ik heb naar deze auto gekeken en het viel me op dat de middelste hoofdsteun niet omhoog te verstellen is.
Ik heb Android Auto en mijn vrouw heeft Apple Carplay. Wanneer ik rijd werken alle spraakcommando's met 'Hey Google' zowel in de auto als op de telefoon. Wanneer zij rijdt werkt geen enkel spraakcommando, ook niet 'Hey siri'. Spraakcommando's werken wel wanneer het knopje op het stuur wordt ingedrukt.
Blijkbaar is er een verschil tussen Apple en Android, ook met de Android Auto van de auto zelf...
Blijkbaar is er een verschil tussen Apple en Android, ook met de Android Auto van de auto zelf...
En... na de recente update van Google Maps werkt de normale prompt weer! Ik kan nu weer gewoon 'Hey Google, navigeer naar Brink in Maastricht' zeggen en dat werkt alles normaal.
Idem hier. Heb alleen wel issues met Siri, beide tegelijk gaat vrijwel nooit heel lekker. Gebruik het niet veel, maar een bericht via SMS of WhatsApp versturen via spraak is wel fijn als dat gewoon feilloos werkt.Annan schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:53:
Hey Google werkt hier gewoon ook in combo met apple carplay
Iedereen, hier in Belgie is de retrofit voor one pedal begonnen met de uitrol vanaf 1 november, mijn wagen is van Juli 2024 en wordt nu vrijdag 7 november geüpdatet. Wagen moet wel naar de dealer omdat het een behoorlijk pakket is. Ik kan niet zeggen vanaf welke datum ze teruggaan om de update te geven.
Net de dealer gesproken, over de air zou op 26/11 komen vooral voor de eind 2024 en begin 2025 Scenic E-tech, modellen de iets ouder zijn hebben ze liever bij de dealer. Ik weet niet of het voor de hele uitrol dit schema gaat zijn of blijven.
Net de dealer gesproken, over de air zou op 26/11 komen vooral voor de eind 2024 en begin 2025 Scenic E-tech, modellen de iets ouder zijn hebben ze liever bij de dealer. Ik weet niet of het voor de hele uitrol dit schema gaat zijn of blijven.
[ Voor 28% gewijzigd door Pat S op 03-11-2025 17:30 ]
Whoo!!Pat S schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:41:
Iedereen, hier in Belgie is de retrofit voor one pedal begonnen met de uitrol vanaf 1 november, mijn wagen is van Juli 2024 en wordt nu vrijdag 7 november geüpdatet. Wagen moet wel naar de dealer omdat het een behoorlijk pakket is. Ik kan niet zeggen vanaf welke datum ze teruggaan om de update te geven.
Carplay werkt wel als je de microfoonknop lang ingedrukt houdt. Dan kan er een Siri spraakcommando ingegeven worden (zonder Hey Siri overigens).Idem hier. Heb alleen wel issues met Siri, beide tegelijk gaat vrijwel nooit heel lekker. Gebruik het niet veel, maar een bericht via SMS of WhatsApp versturen via spraak is wel fijn als dat gewoon feilloos werkt.
Ik lees nu op de franse sites dat behalve de opd er ook fixes worden geïnstalleerd voor ghost brakes. Zelf weinig tot geen last van, maar ben benieuwd.
Vandaag de update "electric engine 3.1.1" binnen gehad, geen merkbare veranderingen tot zo ver. Was de eerste update sinds we de auto hebben (maart '25).
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Begrijp ik nou goed dat de nieuwe Scenic's wellicht wel direct one pedal drive krijgen? Ben benieuwd
Ik heb hem al vanaf september. Met one pedal drive.Wouter! schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:00:
Begrijp ik nou goed dat de nieuwe Scenic's wellicht wel direct one pedal drive krijgen? Ben benieuwd
Oh echt? Ook tot volledige stilstand, dus? (en niet omdat de ACC dat doet omdat er iemand voor je rijdtaard01 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:07:
[...]
Ik heb hem al vanaf september. Met one pedal drive.
Ik had dat even gemist in dit draadje, ik meende te lezen dat iedereen dat nog graag zou willen maar dat het er nog niet was.
YepWouter! schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:10:
[...]
Oh echt? Ook tot volledige stilstand, dus? (en niet omdat de ACC dat doet omdat er iemand voor je rijdt)
Ik had dat even gemist in dit draadje, ik meende te lezen dat iedereen dat nog graag zou willen maar dat het er nog niet was.
Mijn Scenic ook vanaf het begin (augustus 2025).
Ik moet zeggen dat one pedal (voor mij) niet echt goed uitgevoerd is. Het werkt prima in stadsverkeer als je zonder cruise control rijdt. Met het pedaal los remt hij echter altijd behoorlijk hard. Dat is op zich de bedoeling maar in situaties waar je het gaspedaal niet op de perfecte positie hebt, bijv bij uitzetten cruise control of wanneer je aan het remmen bent met het rempedaal, dan is de overgang vaak niet erg soepel. Ook is de remkracht beperkt waardoor je in sommige situaties (als je voorganger ineens op de rem trapt bijv) toch met het rempedaal moet remmen. Als je vervolgens de rem rustig los laat (en hij dus bijna niet meer remt) dan knalt one pedal ineens weer de rem erop want je geeft geen gas. In veel situaties zal je hier geen last van hebben maar midden in de spits op de snelweg rijdt het erg onrustig. Het gedrag van one pedal hadden ze adaptief moeten maken zodat de abrupte overgangen niet voorkomen.
Ik ben weer van one pedal afgestapt, dat rijdt rustiger en mijn passagiers zijn er erg dankbaar voor.
Ik ben weer van one pedal afgestapt, dat rijdt rustiger en mijn passagiers zijn er erg dankbaar voor.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. In de stad gebruik ik niks anders meer. Op de snelweg kun je hem inderdaad beter even uit zetten.
Ben erg benieuwd of ze werkelijk een fix voor ghost braking hebben. Ik kan er mee leven nu, maar zou toch wel fijn zijn als het wordt opgelost.Japie.G schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:30:
Ik lees nu op de franse sites dat behalve de opd er ook fixes worden geïnstalleerd voor ghost brakes. Zelf weinig tot geen last van, maar ben benieuwd.
De MY25 heeft OPD. Kijk het persbericht van april maar even terug. En MY24 zou de update nog moeten krijgen.Wouter! schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:10:
[...]
Oh echt? Ook tot volledige stilstand, dus? (en niet omdat de ACC dat doet omdat er iemand voor je rijdt)
Dat is niet mogelijk. Ga maar eens na over een paar duizend kilometer, hoeveel miljoenen beelden er wel niet geanalyseerd worden, terwijl je rijdt. Het is een utopie dat dit nooit zal gebeuren. Je kunt hooguit verwachten dat het systeem minder gevoelig wordt voor bepaalde verkeerssituaties.addictive_rhymz schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:59:
[...]
Ben erg benieuwd of ze werkelijk een fix voor ghost braking hebben. Ik kan er mee leven nu, maar zou toch wel fijn zijn als het wordt opgelost.
Zijn er ook mensen die gebruik maken van ABRP in het systeem zelf? Ik gebruik het sinds enige tijd maar naar mate mijn accu verder leeg raakt. Wordt het verschil tussen het laadpercentage in ABRP en op het Dashboard groter. Hierom vandaag tot 1% leeg gereden. (dashboard waarde) blijkt dat ik nog 4% in ABRP heb. Hebben jullie dit ook? Zou de data die ABRP ophaalt incl onderbuffer zijn?
ABRP leest toch via de API en niet direct de auto? Kan zijn dat die gewoon achterloopt in zijn data.
Nee, want totaal maar dan ook totaal niet nodig.remco1b schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:32:
Zijn er ook mensen die gebruik maken van ABRP in het systeem zelf?
In android automotive moest ik toestemming geven om data uit te lezen van de auto zelf dat deed mij vermoeden dat gewoon de data uit het bms gelezen wordt.addictive_rhymz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:36:
ABRP leest toch via de API en niet direct de auto? Kan zijn dat die gewoon achterloopt in zijn data.
Daarnaast vind ik voorspelling van ABRP mbt aankomst percentage een stuk beter .... en beter in te stellen.
Maps geeft vaak bij vertrek een aankomst percentage van 8% en dan bij laadstation aangekomen heb ik meestal wel 18%. Voor lange afstanden vind ik dat matig en rij ik liever een station verder scheelt veel laadtijd als je in de lagere percentages blijft.
Ondertussen ongeveer 4.000 km gereden met de Scenic en nog steeds tevreden.
Juist enkele dingen die wat minder zijn:
- Laadsnelheid is maar zo zo. Valt snel terug tot 60kW en dat is toch wel traag, zeker in combinatie met de grote batterij.
- Verbruik is ok, maar ik merk dat het toch al wat omhoog gaat door het koudere weer en de winterbanden. Vraag me af wat dit zal betekenen in de volle winter en op wintersport.
- Ik kan nog steeds niet de laadsessie volgen in de app.
- Ik merk wel redelijk wat windgeruis ter hoogte van de zijramen. Meer mensen hier last van en zo ja zijn er oplossingen? Al moet ik toegeven dat mijn Austral hier ook last van had.
- Laadsnelheid is maar zo zo. Valt snel terug tot 60kW en dat is toch wel traag, zeker in combinatie met de grote batterij.
- Verbruik is ok, maar ik merk dat het toch al wat omhoog gaat door het koudere weer en de winterbanden. Vraag me af wat dit zal betekenen in de volle winter en op wintersport.
- Ik merk wel redelijk wat windgeruis ter hoogte van de zijramen. Meer mensen hier last van en zo ja zijn er oplossingen? Al moet ik toegeven dat mijn Austral hier ook last van had.
Ik heb 61kWh in 45 minuten geladen, dus dat is niet mijn ervaring.Tommi4444 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:35:
Qua app viel mij op bij het in gebruik nemen dat door uit te loggen en app te verwijderen op de telefoon, daarna in te loggen in de auto, en daarna weer de app installeren en inloggen alles het ineens wel deed.
Qua windgeruis hoor ik idd ook wel wat, maar niet echt storend.
Tommi4444 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:35:
:strip_exif()/f/image/Iiu1D313kMyCmE4mLZMAtAsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Toegegeven het zijn geen Tesla waardes, maar ik vind dit best prima. Het verbruik gaat nu wel rap achteruit, heb nog geen winterervaring met de auto maar ben benieuwd. Windgeruis heb ik soms als de wind wat gek staat, heb het idee dat het wat aan de spiegels ligt dan, maar storend wil ik het niet noemen. De auto is een stuk stiller dan m'n vorige auto, een Tesla model 3.
Vraagje, Ik heb sinds vrijdag mijn scenic mogen ontvangen met one pedal drive. Echter staat deze bij het starten van de auto elke keer uit en staat hij op de zwaarste regeneratie stand. Je moet hem dus zelf elke keer weer op one pedal zetten. Is er ergens een instelling dat hij dit wel vasthoudt?
Als je dat weet kan je toch zelf een station verder selecteren?remco1b schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:14:
[...]
In android automotive moest ik toestemming geven om data uit te lezen van de auto zelf dat deed mij vermoeden dat gewoon de data uit het bms gelezen wordt.
Daarnaast vind ik voorspelling van ABRP mbt aankomst percentage een stuk beter .... en beter in te stellen.
Maps geeft vaak bij vertrek een aankomst percentage van 8% en dan bij laadstation aangekomen heb ik meestal wel 18%. Voor lange afstanden vind ik dat matig en rij ik liever een station verder scheelt veel laadtijd als je in de lagere percentages blijft.
Behalve met lange (vakantie) afstanden zal het ook niet een dagelijks iets zijn dat je volledig leegrijd dat je onderweg moet laden en je er last van hebt?
En als je al leeg rijd op een dag, hoef je vooral minder lang te laden om je eindbestemming te halen? Het is niet dat je bij een snellaadpunt weer terug naar 100% hoeft te laden, of in ieder geval, ik laad op om een eindbestemming te halen, en daar aan een langzame paal te kunnen hangen.
Ik zie 0 toegevoegde waarde om de laatste 1% beter voorspelt te krijgen.
Ik heb de laatste paar dagen last van een hele irritante bug: ik krijg de input niet meer van Radio af. De radio staat aan, en als ik via CarPlay Spotify open blijft het geluid van de radio ook lopen, dus twee bronnen door elkaar. Ondanks dat de bron op CarPlay staat. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik ben het met je eens dat het nogal conservatief is maar je kunt hiermee wel gewoon blind vertrouwen op Google Maps en ik denk dat dit de reden is waarom ze zo conservatief inschatten. Overigens kun je gewoon doorrijden (richting je eindbestemming) en hij zoekt zelf het volgende punt op waar je kunt laden.remco1b schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:14:
[...]
In android automotive moest ik toestemming geven om data uit te lezen van de auto zelf dat deed mij vermoeden dat gewoon de data uit het bms gelezen wordt.
Hier is geen instelling voor. Je zult er vermoedelijk achter komen dat one pedal drive op de snelweg minder handig is.thenabster schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:27:
Vraagje, Ik heb sinds vrijdag mijn scenic mogen ontvangen met one pedal drive. Echter staat deze bij het starten van de auto elke keer uit en staat hij op de zwaarste regeneratie stand. Je moet hem dus zelf elke keer weer op one pedal zetten. Is er ergens een instelling dat hij dit wel vasthoudt?
Soft reset gedaan van het infotainment systeem? Dit doe je door de aan/uit knop ingedrukt te houden.PrinsPils schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:59:
Ik heb de laatste paar dagen last van een hele irritante bug: ik krijg de input niet meer van Radio af. De radio staat aan, en als ik via CarPlay Spotify open blijft het geluid van de radio ook lopen, dus twee bronnen door elkaar. Ondanks dat de bron op CarPlay staat. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik krijg het niet voor elkaar.
In de winter vorig jaar kon ik 400 km op een 100% lading rijden (grote batterij). Windgeruis is zeker aanwezig, ik heb het idee dat dat komt door de (mijns inziens (veel) te grote) zijspiegels. Je ziet het ook wel bij regen of de voorruit schoonsproeien. Dan loopt het water net erboven langs de spiegels. Op zo'n moment soms ook slechter zicht in de spiegel door al dat water...Tommi4444 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:35:
[ Voor 8% gewijzigd door MaSw85 op 05-11-2025 14:25 ]
De toegevoegde waarde zie ik wel. Ik rij zelf op vakantie het liefst zo ver mogelijk leeg tot het volgende tussenstation. Dan heb je langer een hogere laadsnelheid en soms is het ook fijn bijvoorbeeld iets verder te kunnen om een laadpunt met betere voorzieningen o.i.d. te halen.bleufred1 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:34:
[...]
Als je dat weet kan je toch zelf een station verder selecteren?
Behalve met lange (vakantie) afstanden zal het ook niet een dagelijks iets zijn dat je volledig leegrijd dat je onderweg moet laden en je er last van hebt?
En als je al leeg rijd op een dag, hoef je vooral minder lang te laden om je eindbestemming te halen? Het is niet dat je bij een snellaadpunt weer terug naar 100% hoeft te laden, of in ieder geval, ik laad op om een eindbestemming te halen, en daar aan een langzame paal te kunnen hangen.
Ik zie 0 toegevoegde waarde om de laatste 1% beter voorspelt te krijgen.
Ik heb dit ook gehad maar dan met Android auto. Even infotainment resetten heeft het opgelost bij mij (aan/uit knop rechts van het scherm even ingedrukt houden totdat het scherm helemaal uit gaat)PrinsPils schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:59:
MaSw85 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:22:
[...]
Soft reset gedaan van het infotainment systeem? Dit doe je door de aan/uit knop ingedrukt te houden.
Dank beiden! Dit heeft het inderdaad opgelost!Sv3n schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:44:
[...]
Ik heb dit ook gehad maar dan met Android auto. Even infotainment resetten heeft het opgelost bij mij (aan/uit knop rechts van het scherm even ingedrukt houden totdat het scherm helemaal uit gaat)
De laatste procent ben ik met je eens maar 10% afwijking vind ik best veel.... en ik kom gewoon liever met 5% aan dan met 15% daarmeee gaat de gemiddelde laadsnelheid namelijk flink omhoog. Daanraast reis ik best redelijk wat lange afstanden en vind ik ABRP hierom dus wel beter. Ik begrijp met jou motivatie dat de meerwaarde minder is. Maar dat is na mijn mening erg afhankelijk van je auto gebruik.
@FaBioTh door rijden kan idd prima met maps. Maar dan stuur hij me soms naar dezelfde lader terug of er af. Het zou mooi zijn als je in maps net als in ABRP het aankomst percentage kan instellen.
@FaBioTh door rijden kan idd prima met maps. Maar dan stuur hij me soms naar dezelfde lader terug of er af. Het zou mooi zijn als je in maps net als in ABRP het aankomst percentage kan instellen.
[ Voor 45% gewijzigd door remco1b op 05-11-2025 18:31 ]
Goedemorgen allen,
Ik heb momenteel de Scenic E tech 87 kwh (Techno) uit 2024 (Augustus) en ongeveer 32.000km gereden. Sinds een aantal dagen heb ik een getik bij het wiel linksvoor. Hebben mensen hier in het verleden ook last van gehad?
Ik zat verder nog wat reacties te lezen over mensen die op vakantie willen met de Scenic. Het winterverbruik vs het zomerverbruik is groot. 20 graden, zomerbanden, windstil vs 5 graden, winterbanden, winderig scheelt zomaar 100-150km op een accu. Waarbij je in de zomer vaak makkelijk rond de 500km kan halen, moet je in de winter denken aan 400-300km. Ook moet je in de winter goed opletten dat je tijdig je accu voorverwarmt door deze in je navigatie in te voeren. Dan heb je ongeveer dezelfde laadsnelheden als in de zomer. In een van mijn vorige reacties heb ik mijn wintersport verbruik aangegeven met laadsnelheden, temperatuur en snelheid. Wellicht nog interessant voor mensen.
Ik heb momenteel de Scenic E tech 87 kwh (Techno) uit 2024 (Augustus) en ongeveer 32.000km gereden. Sinds een aantal dagen heb ik een getik bij het wiel linksvoor. Hebben mensen hier in het verleden ook last van gehad?
Ik zat verder nog wat reacties te lezen over mensen die op vakantie willen met de Scenic. Het winterverbruik vs het zomerverbruik is groot. 20 graden, zomerbanden, windstil vs 5 graden, winterbanden, winderig scheelt zomaar 100-150km op een accu. Waarbij je in de zomer vaak makkelijk rond de 500km kan halen, moet je in de winter denken aan 400-300km. Ook moet je in de winter goed opletten dat je tijdig je accu voorverwarmt door deze in je navigatie in te voeren. Dan heb je ongeveer dezelfde laadsnelheden als in de zomer. In een van mijn vorige reacties heb ik mijn wintersport verbruik aangegeven met laadsnelheden, temperatuur en snelheid. Wellicht nog interessant voor mensen.
Had ik ook even naar de dealer. Er is wat mis met het remblokje, deze loopt aan, is vanaf de fabriek af niet goed gemonteerd.pieter vs schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:09:
Goedemorgen allen,
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Weet iemand inmiddels het onderhoudsschema voor de Scenic wat betreft kilometers? Mijne is niet in onderhoud bij Renault. Mijn dealer gaf na de 30k beurt aan dat het volgende onderhoud pas 60k later zou zijn, bij 90.000 dus. Klopt dat?
Mijn boerenverstand zegt dat dit te lang duurt. Je wilt toch in ieder geval nieuwe interieurfilters, check op remmen, remvloeistof etc hebben. 60k zou bijna 2/3 jaar zijn dat je niks met je auto doet.B R M schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:47:
Weet iemand inmiddels het onderhoudsschema voor de Scenic wat betreft kilometers? Mijne is niet in onderhoud bij Renault. Mijn dealer gaf na de 30k beurt aan dat het volgende onderhoud pas 60k later zou zijn, bij 90.000 dus. Klopt dat?
remco1b schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:21:
De laatste procent ben ik met je eens maar 10% afwijking vind ik best veel.... en ik kom gewoon liever met 5% aan dan met 15% daarmeee gaat de gemiddelde laadsnelheid namelijk flink omhoog. Daanraast reis ik best redelijk wat lange afstanden en vind ik ABRP hierom dus wel beter. Ik begrijp met jou motivatie dat de meerwaarde minder is. Maar dat is na mijn mening erg afhankelijk van je auto gebruik.
Naar aanleiding van bovenstaande twee reacties zit ik me ineens af te vragen of het voorverwarmen van de accu eigenlijk wel werkt als je ABRP gebruikt ...?pieter vs schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:09:
Goedemorgen allen,
Voorverwarmen van de accu wordt alleen gestart als je in google maps van AAOS de navigatie naar een snellader start. Dus ook niet als je hem instelt op bijv. je favoriete broodjes zaakWouter! schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:51:
[...]
[...]
Naar aanleiding van bovenstaande twee reacties zit ik me ineens af te vragen of het voorverwarmen van de accu eigenlijk wel werkt als je ABRP gebruikt ...?
Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Ik zou het onderhoudsschema opvragen bij Renault. Het negeren van de door de fabrikant aanbevolen onderhoudscycli kan van invloed zijn op je recht op garantie onder bepaalde omstandigheden. Better safe than sorry!B R M schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:47:
Ik kreeg zojuist toevallig een telefoontje van Renault over het maken van een afspraak voor het vervangen van mijn krakende bestuurdersportier, onder garantie. Week of 6 geleden is mijn auto o.a. daarvoor langs Renault geweest.
Ook maar even gevraagd wat de interval is. Dit is inderdaad gewoon elke 30.000 km.
Ook maar even gevraagd wat de interval is. Dit is inderdaad gewoon elke 30.000 km.
In die tijd een keer nieuwe banden lijkt me ook niet onbelangrijk.FaBioTh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:44:
[...]
Mijn boerenverstand zegt dat dit te lang duurt. Je wilt toch in ieder geval nieuwe interieurfilters, check op remmen, remvloeistof etc hebben. 60k zou bijna 2/3 jaar zijn dat je niks met je auto doet.
https://www.vinted.nl/ite...-scenic-e-tech-2024-rouge
Voor de liefhebber. Goedkope Scenic e-tech model auto’s
Voor de liefhebber. Goedkope Scenic e-tech model auto’s
Ah! Dankjewel. Ik was vanochtend gegaan, maar toen had ik je reactie nog niet gelezen. Ze hebben toen alleen de wielen op moment gedraaid. Ik moet sowieso naar winterbanden volgende week. Hierna nog maar eens het probleem afwachten. Het probleem is namelijk dat ik het nu 2x heb gehad de afgelopen week en als ik de volgende dag er dan mee naar de dealer wil, dat het weer weg is.HeroS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:23:
[...]
Had ik ook even naar de dealer. Er is wat mis met het remblokje, deze loopt aan, is vanaf de fabriek af niet goed gemonteerd.
Voor de geïnteresseerden: heb deze week een firmware update laten installeren bij de dealer en heb nu ook OPD. Mijn scenic is van september 2024.
Bladiebla!
Was het alleen een FW update, of moest er ook nog hardware vervangen worden?TuLPMaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
Voor de geïnteresseerden: heb deze week een firmware update laten installeren bij de dealer en heb nu ook OPD. Mijn scenic is van september 2024.
Nope, gewoon 2 updates, abs systeem en de one pedel functie. Vandaag binnen geweest bij de dealer maar om de een of andere reden lag de server uit bij Renault... dus binnenkort poging 2.borkhuis schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:42:
[...]
Was het alleen een FW update, of moest er ook nog hardware vervangen worden?
Interessant! Mijn dealer gaf 2 weken geleden aan dat het niet beschikbaar was voor mijn versie. Deze is van oktober 2024. Toch nog maar even vragen.Pat S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:34:
[...]
Nope, gewoon 2 updates, abs systeem en de one pedel functie. Vandaag binnen geweest bij de dealer maar om de een of andere reden lag de server uit bij Renault... dus binnenkort poging 2.
OPD is beschikbaar voor alle uitvoeringen met schakelflippers.MrEd79 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:45:
[...]
Interessant! Mijn dealer gaf 2 weken geleden aan dat het niet beschikbaar was voor mijn versie. Deze is van oktober 2024. Toch nog maar even vragen.
Scenic's met schakelflippers bestaan niet..
Is pas losgekomen op 1/11 dealers hadden het ook niet meer verwacht.MrEd79 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:45:
[...]
Interessant! Mijn dealer gaf 2 weken geleden aan dat het niet beschikbaar was voor mijn versie. Deze is van oktober 2024. Toch nog maar even vragen.
Top, bedankt. Binnenkort maar even een afspraak maken. Deur aan bestuurderszijde kraakt ineens ook en ik hoor af en toe tikjes. Dat zal het remblok probleem wel zijn.Pat S schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:54:
[...]
Is pas losgekomen op 1/11 dealers hadden het ook niet meer verwacht.
CorrectChaoss schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:59:
Scenic's met schakelflippers bestaan niet..
Maar hoe noem je die dingen dan wel? Regeneratieniveaustandflippers
Neem aan dat die update ook OTA gaat komen?TuLPMaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over het gebruik van Waze op Android Auto.
De meldingen van Waze komen binnen op het audiosysteem van de auto. Ik loop echter tegen het volgende probleem aan: wanneer ik in een telefoongesprek zit, hoor ik de meldingen niet meer van Waze omdat het gesprek het geluid heeft overgenomen.
Ik heb de volgende instellingen al getest binnen de Waze applicatie:
• Instellingen > Stem en Geluid > Speel geluid af op telefoonspeaker (Aan)
• Instellingen > Stem en Geluid > Geluid uit tijdens gesprekken (Uit)
Als ik de optie 'Speel geluid af op telefoonspeaker' activeer, lijkt het geluid alsnog via de auto te komen. De tweede optie lijkt niets te veranderen.
Heeft iemand suggesties voor dit probleem?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraag over het gebruik van Waze op Android Auto.
De meldingen van Waze komen binnen op het audiosysteem van de auto. Ik loop echter tegen het volgende probleem aan: wanneer ik in een telefoongesprek zit, hoor ik de meldingen niet meer van Waze omdat het gesprek het geluid heeft overgenomen.
Ik heb de volgende instellingen al getest binnen de Waze applicatie:
• Instellingen > Stem en Geluid > Speel geluid af op telefoonspeaker (Aan)
• Instellingen > Stem en Geluid > Geluid uit tijdens gesprekken (Uit)
Als ik de optie 'Speel geluid af op telefoonspeaker' activeer, lijkt het geluid alsnog via de auto te komen. De tweede optie lijkt niets te veranderen.
Heeft iemand suggesties voor dit probleem?
Alvast bedankt!
Heb je hier een uitnodiging van gehad? Ik belde mijn dealer op, en die zij dat er voor mijn auto nog geen update klaar staat, maar dat hij wel komt.TuLPMaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05: