Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurgenKnops
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
edtbonep schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:44:
Hee. Je hebt een ander dash layout dan mijn Megane uit mei 2024. Ik neem aan dat je een nieuwere softwareversie hebt?
Augustus 2024 idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:24
JanAd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Dat lijkt me recent genoeg om de update nog te krijgen, maar de mijne uit maart 2023 zou al te oud zijn. Nuja, persoonlijk vind ik de ‘oude’ look mooier, dus ik ga er niet wakker van liggen.

De app werkt hier de laatste maanden terug vrij goed. :)
Om eerlijk te zijn lijkt mij de oude look ook mooier.
Hier werkt de Renault app ook prima. Het enig wat niet wil lukken is de Mobilize charge pass. Als ik 'bekijk de charge pass-aanbiedingen' aanklik, dan krijg ik op het volgende scherm de melding 'Oeps! Er zijn technische problemen. Probeer het later nog eens'.
Ik heb het al heel vaak geprobeerd, maar wil echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
barnas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:12:
[...]

Bij mij kan het wel in de app (Kan zo snel niet vinden welke versie van de app dit is):

[Afbeelding]
Ik kan het ook niet instellen in de app. Het ligt volgens mij niet aan de app. Ik heb ook de laatste versie volgens de app store. Ik denk dat het aan de software in de auto ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:03
edtbonep schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:49:

Ik kan het ook niet instellen in de app. Het ligt volgens mij niet aan de app. Ik heb ook de laatste versie volgens de app store. Ik denk dat het aan de software in de auto ligt.
Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn, mijn auto is twee weken geleden op kenteken gezet, ik heb het nieuwe dashboard en ik kan ook de mobilize pas activeren als ik dat zou willen.
Koppelen van MyRenault met de auto heeft overigens flink wat voeten in aarde gehad, moest via Renault Nederland naar Frankrijk geëscaleerd worden, maar nu werkt het uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:22
JanAd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Dat lijkt me recent genoeg om de update nog te krijgen, maar de mijne uit maart 2023 zou al te oud zijn. Nuja, persoonlijk vind ik de ‘oude’ look mooier, dus ik ga er niet wakker van liggen.
met de update verandert de look ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:26

JanAd

Wind’s howling

BVice schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

met de update verandert de look ook niet
I know, het ging vooral over de cosmetische update.
Het zou mij wel verbazen moesten de oudere 2022/23 Megane's toch nog de achterliggende AAOS 12(?) update krijgen. Maar een Megane uit mid 2024 zou toch compatibel moeten zijn met de nieuwe 'look' niet?

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:39
edtbonep schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:49:
Er zijn toch wel wat problemen met de app hoor sinds afgelopen vrijdag.
Gisteren werkte de boel dan weer wel maar zat er een flinke vertraging op.

Maar sinds vanochtend is de app weer uit de lucht, ik lees dat ook terug op andere internationale fora en facebook-groepen. Dacht eerst dat het alleen Renault 5 en Alpine A290 betrof maar nu ook voor sommige Megane- en Scenic-eigenaren. De Kelec app werkt nu wel maar daar zit nog wel steeds die vertraging op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:23
Ik maakte mij in het begin ook druk over de updates, maar nu heb ik al een jaar geen update meer gekregen en ach de auto doet wat ie moet doen. De enige die het echt goed doen met updates zijn Tesla en een paar chinezen maar voor de rest, zoals de auto het bij aflevering doet ga er maar vanuit dat daar niet veel nieuws meer bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Gezien het onderwerp weer terug komt, toch nog een reactie op je vorige bericht:
Surfroy01 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Met alle respect, maar wat heeft in vredesnaam leeftijd hier mee te maken? Voor jouw info, ben geen boomer (generatie X :) )

En nogmaals, ik rij al 3 jaar met een 99,8% functionerende EV rond, die alles doet wat het beloofd. En volgens mij als je op ACC rijd dan werkt snelheid wel degelijk op Android, want het herkent bochten en rotondes en reageert daar op en dat doet ie best goed. Is het een zelfrijdende auto? Nee natuurlijk niet, dus je moet zelf altijd op blijven letten. En af en toe even ingrijpen, niks mis mee, het hele systeem overrule je in 1 handeling.
Haha, dan kun je nog steeds een boomer opmerking maken >:) . Het ging me er meer om dat ik de gedachte 'alles werkt toch, waarom zou ik updates nodig hebben' een vrij naïeve gedachte vindt. Sure, dat geloof ik ook wel, dat alle functionaliteiten blijven werken zoals ze werken. En de auto werkt in dat opzicht ook echt prima vind ik, weinig mis mee. Zou het prima vinden als die zo blijft de rest van zijn levensduur. Maar het feit dat de laatste Android beveiligingspatch van 5 maart 2023 is, is echt niet oké. Dat heeft niets met nieuwe functionaliteiten te maken, maar met de veiligheid van het systeem. Android heeft niet voor niets een beleid waarin ze iedere maand security patches uitbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtgLMP-3hqeloiE94lXP8eXLxfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tTwDLfE2kAyUZRrF8ePoBPf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vertrouwen in Renault wat betreft software update beleid is wel weg in ieder geval en een volgende auto denk ik wel 2x na voor ik nog een keer een Renault koop. Maar goed, zo ver ben ik nog lang niet en ik geniet nog volop van deze auto :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
Ik maakte mij in het begin ook druk over de updateds, maar nu heb ik al een jaar geen update meer gekregen en ach de auto doet wat ie moet doen.
Nooit druk gemaakt over update's e.d., want wat je zegt, zolang de auto rijdt vind ik het best. ;)
Uiteraard zou het wel fijn zijn, daar niet van.
Surfroy01 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
De enige die het echt goed doen met updates zijn Tesla en een paar chinezen maar voor de rest, zoals de auto het bij aflevering doet ga er maar vanuit dat daar niet veel nieuws meer bijkomt.
Rivian! Update ook veel, zowel de app als de auto.
Maar helaas (nog) niet leverbaar in Europa.
Ik verwacht de R2 in 2026/2027 en later de R3 en R3X.
Wie weet wordt de R3X tegen die tijd de opvolger van mijn Alpine A290. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Majesty schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:31:
Maar het feit dat de laatste Android beveiligingspatch van 5 maart 2023 is, is echt niet oké. Dat heeft niets met nieuwe functionaliteiten te maken, maar met de veiligheid van het systeem. Android heeft niet voor niets een beleid waarin ze iedere maand security patches uitbrengen.
oprechte vraag, want dit is idd ook mijn enige 'zorg' bij het uitblijven van de updates: kun je wat vertellen over de risico's? En als die risico's de veiligheid van het rijden betreffen, is een massa-claim dan denkbaar?

Ik zit er voornamelijk net zo in als @Surfroy01 : de bugs zijn bij mij in 2022 opgelost met zeer veel updates in een paar maanden, maar nu draait alles stabiel en heb ik in augustus '24 de laatste update gehad. Ik lig er niet wakker van.
Enige waar ik soms wat mis (denk ik) is de verkeersbordherkenning, met name de wisseltijden in NL.

Maar als het uitblijven van updates betekent dat de auto nu gevaarlijker is (worst case scenario: hackers doen iets met hulpsystemen bij een rijdende auto?) dan is dat wel iets om serieus te nemen. Waar zitten die risico's precies @Majesty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:41

Megalodon86

Enzyme X

Ik heb nog nooit een update gehad (auto van maart 2024) en vraag me af of de dealer dat niet gewoon uitgezet heeft oid... Er staan volgens de auto ook geen updates klaar. Toch eens achteraan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Zjanzjak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Nooit druk gemaakt over update's e.d., want wat je zegt, zolang de auto rijdt vind ik het best. ;)
Uiteraard zou het wel fijn zijn, daar niet van.

[...]

Rivian! Update ook veel, zowel de app als de auto.
Maar helaas (nog) niet leverbaar in Europa.
Ik verwacht de R2 in 2026/2027 en later de R3 en R3X.
Wie weet wordt de R3X tegen die tijd de opvolger van mijn Alpine A290. 8)
Als Rivian dan nog bestaat.............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
BVice schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

oprechte vraag, want dit is idd ook mijn enige 'zorg' bij het uitblijven van de updates: kun je wat vertellen over de risico's? En als die risico's de veiligheid van het rijden betreffen, is een massa-claim dan denkbaar?

Ik zit er voornamelijk net zo in als @Surfroy01 : de bugs zijn bij mij in 2022 opgelost met zeer veel updates in een paar maanden, maar nu draait alles stabiel en heb ik in augustus '24 de laatste update gehad. Ik lig er niet wakker van.
Enige waar ik soms wat mis (denk ik) is de verkeersbordherkenning, met name de wisseltijden in NL.

Maar als het uitblijven van updates betekent dat de auto nu gevaarlijker is (worst case scenario: hackers doen iets met hulpsystemen bij een rijdende auto?) dan is dat wel iets om serieus te nemen. Waar zitten die risico's precies @Majesty
Het is niet zo dat de auto direct onveilig wordt zonder updates, de rijhulpsystemen draaien los van Android voor zo ver ik weet. Dus dingen als remmen of sturen hacken via Android is praktisch uitgesloten lijkt me.

Maar het infotainmentsysteem hangt wél aan internet en verwerkt je Google-account, locatie, bluetooth, wifi etc. Zonder security patches blijven kwetsbaarheden gewoon openstaan. De laatste patch is van 5 maart 2023, dus we zitten nu al op 2,5 jaar achterstand. In software-termen is dat echt een eeuwigheid.

Een massa-claim verwacht ik niet snel zolang er geen incident is. Maar waar het mij vooral om gaat: Renault kiest bewust voor Android Automotive (waar Google maandelijks security patches voor uitbrengt), en levert die vervolgens niet door. Dat geeft weinig vertrouwen in hun softwarebeleid en doet me afvragen hoe stabiel hun eigen softwareontwikkeling op de lange termijn zal zijn, ook bij toekomstige modellen.

En vraag jezelf ook af: waarom brengen Microsoft (Windows), Apple (iOS/macOS) en Google (Android) elke maand weer nieuwe security patches uit? Dat doen ze niet voor de lol, maar omdat er voortdurend nieuwe kwetsbaarheden worden ontdekt. Een auto is inmiddels gewoon een halve computer op wielen, en zou dus ook de bijbehorende aandacht voor updates moeten krijgen.

Nogmaals: de auto zelf rijdt top, maar op dit punt laat Renault het gewoon flink liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Ik kom van een Opel Astra, en daarin had ik continue een verkeersbordweergave in mijn scherm. Vond ik erg handig omdat je dan vrij zeker wist wat de toegestane snelheid was op de betreffende weg.
In de Megane zie ik dat helaas niet. Je krijgt even een melding als er een verkeersbord wordt gezien, maar dat verdwijnt vrij snel.Ook laat Google Maps geen verkeersborden zien. Vind ik toch wel een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
edtbonep schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
Ik kom van een Opel Astra, en daarin had ik continue een verkeersbordweergave in mijn scherm. Vond ik erg handig omdat je dan vrij zeker wist wat de toegestane snelheid was op de betreffende weg.
In de Megane zie ik dat helaas niet. Je krijgt even een melding als er een verkeersbord wordt gezien, maar dat verdwijnt vrij snel.Ook laat Google Maps geen verkeersborden zien. Vind ik toch wel een gemis.
Als er een verkeersbord is gezien, blijft het bij mij altijd in beeld staan, tot de situatie verandert.
Bedoel je op het scherm achter het stuur of op het grote scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:00:
Als Rivian dan nog bestaat.............
Werd 2 jaar geleden ook al gezegd. ;)
Vooralsnog bestaan ze nog en zijn ze ook nog eens bezig een extra fabriek te bouwen.
Ik heb er dus wel vertrouwen in.
edtbonep schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
Je ziet nu constant een snelheidsbord in het dashboard, maar ja, als er wegwerkzaamheden zijn en de heren vergeten borden neer te zetten dat het einde 30 of 50 is, terwijl je bijvoorbeeld op een 80 weg rijdt dan blijft dat dus wel de hele tijd in je dashboard staan. Ik vertrouw eigenlijk nog het meest op wat ik geleerd heb tijdens het verkrijgen van mijn rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Dat is nu juist het punt. Rechts van de snelheidsmeter geeft hij het snelheidsbord aan als ik er voorbij rij, maar dat bord blijft maar 1 minuut of zo in beeld waarna het weer blanco wordt. Om dat bord continu te blijven zien, is dat een instelling of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52
barnas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:12:
[...]

Bij mij kan het wel in de app (Kan zo snel niet vinden welke versie van de app dit is):

[Afbeelding]
Oh typisch, die optie zit er bij mij gewoon niet in. Alleen 'Laadbeheer' heb ik erbij staan. Wel draait mijn auto nog op een redelijk oude software versie (moet deze bij de dealer nog een keer laten updaten). Misschien komt het daarna beschikbaar in de app. Zou het anders gek vinden als hier verschil in zitten tussen uitvoeringen / bouwjaren. In de auto kan ik het uiteraard wel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Niet dat ik weet.
Uiteraard is het 'uiterlijk' van je dashboard in een paar opties aan te passen maar volgens mij zie je dat bord in alle varianten wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_O
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:54
edtbonep schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:43:
Dat is nu juist het punt. Rechts van de snelheidsmeter geeft hij het snelheidsbord aan als ik er voorbij rij, maar dat bord blijft maar 1 minuut of zo in beeld waarna het weer blanco wordt. Om dat bord continu te blijven zien, is dat een instelling of zo?
Ik heb dit ook gehad, van de aflevering in maart 2023 tot ergens in de lente van 2024. Op een dag werkte het ineens en gelukkig is het sindsdien blijven werken. Ik heb het in de periode dat het niet werkte ook twee keer bij mijn dealer gemeld, maar zonder resultaat. Tenzij de dealer ervoor heeft gezorgd dat het nu werkt, maar daar heeft dan wel zeker 2 maanden tussen gezeten. Ik heb een Iconic-uitvoering zonder pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Erik_O schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Ik heb dit ook gehad, van de aflevering in maart 2023 tot ergens in de lente van 2024. Op een dag werkte het ineens en gelukkig is het sindsdien blijven werken. Ik heb het in de periode dat het niet werkte ook twee keer bij mijn dealer gemeld, maar zonder resultaat. Tenzij de dealer ervoor heeft gezorgd dat het nu werkt, maar daar heeft dan wel zeker 2 maanden tussen gezeten. Ik heb een Iconic-uitvoering zonder pakketten.
Ik heb ook een Iconic met alles er op en er aan van mei 2024. Wellicht is er nog hoop. Wat ik mij afvraag, laat hij bij jou dan ook de actuele toegestane snelheid zien zonder dat er een bord voorbij is gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 08:41
Weet iemand een forum/chatroom waar de renault mensen ook in zitten, ik zou namelijk graag feedback willen geven aan renault over hun software beleid, maar tot nu toe is dit alleen mogelijk bij de dealer zelf.
En daar krijg ik niet het gevoel van dat het veel verder komt dan de vriendelijk lachende balimedewerker/verkoper.

• Zjanzjak
als het ware schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:01:
Weet iemand een forum/chatroom waar de renault mensen ook in zitten, ik zou namelijk graag feedback willen geven aan renault over hun software beleid, maar tot nu toe is dit alleen mogelijk bij de dealer zelf.
En daar krijg ik niet het gevoel van dat het veel verder komt dan de vriendelijk lachende balimedewerker/verkoper.
Ze zullen vast eens meekijken (ook hier kijkt een medewerker van een Renault dealer wel eens mee maar zijn kennis en/of invloed op software beleid zal vast heel beperkt zijn) hier en daar maar tot nu toe ben ik niet echt een platform tegengekomen waarbij ze nadrukkelijk aanwezig zijn. Ik volg vrij veel als het op elektrisch rijden aankomt en zie alleen op Twitter/X wel wat Rivian mensen zitten die af en toe wel eens ingaan op vragen.

• angelina
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:42
als het ware schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:01:
Om gelijk te zeggen dat ik je weinig kans geef is ook zo'n dooddoener. Dus, Renault heeft een klantenservice waarmee je kunt chatten of bellen. Zoek even op Renault Klantenservice. Ik hoop echt dat je klacht door komt en dat je gehoord wordt!

• als het ware
angelina schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Om gelijk te zeggen dat ik je weinig kans geef is ook zo'n dooddoener. Dus, Renault heeft een klantenservice waarmee je kunt chatten of bellen. Zoek even op Renault Klantenservice. Ik hoop echt dat je klacht door komt en dat je gehoord wordt!
Ik ben terughoudend met klantenservice van welk bedrijf dan ook, klantenservice is tegenwoordig meestal een team van mensen die zo vriendelijk en beleefd mogelijk met zo min mogelijk kosten je afpoeieren.
En dan mag je al blij zijn als je niet eerst zo'n debiele AI krijgt. (Artificial Idiot)

De klantenservice is een email form, dat is niet heel anders dan de balie medewerken van de locale renault dealer en ik heb er dus ook niet een heel goed gevoel bij en daardoor ook geen motivatie voor het opstellen van een email.

Ik hoopte eigenlijk een forum waar daadwerkelijk devs zitten of mensen met een technische insteek die invloed kunnen uitoefenen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

als het ware schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Ik hoopte eigenlijk een forum waar daadwerkelijk devs zitten of mensen met een technische insteek die invloed kunnen uitoefenen.
Ik denk dat dit voor veel traditionele Europese autobouwers nog een brug te ver is. Software development is daar een stuk minder vooruitstrevend ten opzichte van een Tesla, Rivian of Chinese EV bouwers. Heb ook het idee dat ze gewoon weinig mensen in dienst hebben die puur op software development zitten, zeker vergeleken met bovengenoemde merken. Ze doen echt het bare minimum. Denk dat dit nog een inhaalslag is die veel autobouwers moeten maken.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:58
Op mijn Iconic uit 2023 werkt sinds kort de ambient verlichting in de passagiersdeur niet meer :(
Stuk donkerder nu in de auto tijdens de avondritten. Binnenkort maar eens service afspraak maken, hopelijk gewoon los contactje in de deur ergens, want de auto is net uit garantie.

• Surfroy01
Ik ben toch door een service medewerker goed geholpen ivm een OTA update die tig keer mislukte. Die ruste niet eerder dan dat die update er wel goed OTA doorheen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Surfroy01 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:10:
Ik ben toch door een service medewerker goed geholpen ivm een OTA update die tig keer mislukte. Die ruste niet eerder dan dat die update er wel goed OTA doorheen was.
was dat via klantenservice/helpdesk of via de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Klantenservice Renault NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik1672
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-08 20:16
Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort in een nieuwe Mégane E-Tech en ik twijfel over de werking van de lichtsensor.
Als ik bij Voertuig de automatische helderheid aanzet, verandert de lichtsterkte van het scherm voortdurend – soms wel één à twee keer per minuut.

Daarnaast schakelt het scherm tijdens de avondschemer steeds heen en weer tussen dag- en nachtstand. Bij mijn vorige Mégane had ik dit probleem niet.

Mijn vragen:
• Is dit normaal gedrag van de lichtsensor in de Mégane E-Tech?
• Of kan dit wijzen op een defect of verkeerde instelling?
• Zijn er instellingen/tips om dit te verminderen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52
erik1672 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:46:
Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort in een nieuwe Mégane E-Tech en ik twijfel over de werking van de lichtsensor.
Als ik bij Voertuig de automatische helderheid aanzet, verandert de lichtsterkte van het scherm voortdurend – soms wel één à twee keer per minuut.

Daarnaast schakelt het scherm tijdens de avondschemer steeds heen en weer tussen dag- en nachtstand. Bij mijn vorige Mégane had ik dit probleem niet.

Mijn vragen:
• Is dit normaal gedrag van de lichtsensor in de Mégane E-Tech?
• Of kan dit wijzen op een defect of verkeerde instelling?
• Zijn er instellingen/tips om dit te verminderen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,
Erik
Dat voortdurend aanpassen ervaar ik ook, meen dat al vaker gelezen te hebben in dit topic ook. Heb het nu uitgezet met een vaste helderheid instelling. Dit was ik in de vorige Megane IV ook niet gewend.

In de avondschemer merk ik wel dat hij sneller op de nachtstand springt dan ik gewend was maar het heen en weer schakelen ervaar ik (nog) niet zo.

• edtbonep
Sind een paar dagen krijg ik deze melding in de My Renault app. Is er weer sprake van een storing of ben ik de enige?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioQ1exk0xWDYyLKPwzL494K6e2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbJsokMlj6AExN27BecdKOc9.jpg?f=fotoalbum_large

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

edtbonep schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:56:
Sind een paar dagen krijg ik deze melding in de My Renault app. Is er weer sprake van een storing of ben ik de enige?
[Afbeelding]
Bij mij werkt de app nu ook niet, Kelec werkt wel…

• Zjanzjak
edtbonep schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:56:
[Afbeelding]
Privacy in de auto staat op 'Alles accepteren'?

Soms zet de wagen (waarom is een groot mysterie) dat wel eens uit en krijg je soortgelijke meldingen.
WouterG schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:58:
Bij mij werkt de app nu ook niet, Kelec werkt wel…
De app doet het bij mij wel, en heeft een klein beetje vertraging, Kelec app heeft precies dezelfde vertraging.

• edtbonep
Zjanzjak schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Privacy in de auto staat op 'Alles accepteren'?

Soms zet de wagen (waarom is een groot mysterie) dat wel eens uit en krijg je soortgelijke meldingen.
Waar kan ik dat vinden in de auto? Ik heb al lopen zoeken, maar ik kan het niet vinden.

• Zjanzjak
Heb geen Megane meer maar neem aan dat het weinig afwijkt van de Alpine A290 die ik nu heb en dan is het : Instellingen - Privacy - Delen van gegevens... - Privacy instellingen - Alles accepteren

• edtbonep
Zjanzjak schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:18:
Heb geen Megane meer maar neem aan dat het weinig afwijkt van de Alpine A290 die ik nu heb en dan is het : Instellingen - Privacy - Delen van gegevens... - Privacy instellingen - Alles accepteren
Nogmaals lopen zoeken. Ik kan dit echt niet vinden. Zowel bij instellingen als bij profiel gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
Gisteren eind van de ochtend had ik dit ook. Eind van de middag werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
edtbonep schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:07:
Nogmaals lopen zoeken. Ik kan dit echt niet vinden. Zowel bij instellingen als bij profiel gezocht.
Mijn geheugen is niet meer wat het geweest is maar ik meen mij te herinneren dat ik bij de Megane ook iets soortgelijks heb meegemaakt, het is altijd even zoeken in de auto maar uiteindelijk gevonden.
In de Alpine precies hetzelfde, en vond ik het gebeuren in de auto toch bijna hetzelfde als in de Megane vandaar dat ik naar de plaats verwees in mijn vorige post.

Wat ik echt zeker weet is dat je op enig punt dat MOET accepteren in de auto anders werkt de verbinding vanuit de auto naar de app gewoonweg niet bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Gisteren voor het eerst meegemaakt dat mijn media center in de auto helemaal niet meer reageerde op het touchscreen
Ik had mijn navigatie via mijn mobiel google maps ingesteld wat heel lang duurde deze keer, de navigatie starte uiteindelijk en deed wat het moest doen, maar het scherm reageerde nergens meer op.
Een reboot was de oplossing (de uit knop deed het nog wel), wel vreemd hiervoor nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
Een nieuwe meganerijder sinds begin juli. Tot nu hoe heel erg tevreden, eerste keer een EV maar het rijdt erg lekker.
Loop alleen wel met een klein probleem. Hebben meer mensen hier last van dat muziek via bluetooth wel afspeelt maar niet hoorbaar is? Telefoon is gekoppeld en speelt gewoon muziek af. Auto geeft ook aan wat er afgespeeld wordt, alleen ik hoor niets. Volume etc. staat gewoon aan. Vaak na keer in de auto bluetooth aan/uit zetten werkt het wel weer, maar dan de keer erop weer niet. Lees online meer Renault (niet alleen megane) gebruikers met hetzelfde probleem maar een oplossing is nergens te vinden. Heb al factory reset en alles gedaan maar probleem blijft terugkomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schmoove
  • Laatst online: 15-09 10:31
Misschien interessant voor mensen met een "oude" Megane eTech. Ik heb er zo eentje van Oktober 2022.
Ik heb contact gehad met Renault en eens gevraagd hoe het nu met hun software updates zit. Mijn auto is een jaar geleden blijven hangen op Open R Link 2.2 meen ik.

Blijkbaar kan deze versie wel over the air updates krijgen (OTA), maar geen over the air firmware updates (FOTA). Dit kan pas na een update. Vanaf eind september kan je een afspraak maken bij de dealer om dat via USB te laten installeren. Of dit dan direct Open R Link 3 is, dat is mij niet duidelijk.

Ik moet volgende week toch voor onderhoud en zal het ook bij de garage eens navragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuEDA5pjYMGrQlQmKNAS6gQ4pRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0XZ6doZufEgp0RaZn3YNozp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Schmoove op 29-08-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

avdwerf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:10:
Een nieuwe meganerijder sinds begin juli. Tot nu hoe heel erg tevreden, eerste keer een EV maar het rijdt erg lekker.
Loop alleen wel met een klein probleem. Hebben meer mensen hier last van dat muziek via bluetooth wel afspeelt maar niet hoorbaar is? Telefoon is gekoppeld en speelt gewoon muziek af. Auto geeft ook aan wat er afgespeeld wordt, alleen ik hoor niets. Volume etc. staat gewoon aan. Vaak na keer in de auto bluetooth aan/uit zetten werkt het wel weer, maar dan de keer erop weer niet. Lees online meer Renault (niet alleen megane) gebruikers met hetzelfde probleem maar een oplossing is nergens te vinden. Heb al factory reset en alles gedaan maar probleem blijft terugkomen.
Ik gebruik geen bluetooth voor mijn muziek, maar heb heel soms hetzelfde probleem met spotify streamen vanaf mn telefoon (android auto) ; de muziek speelt wel maar ik hoor niks. In mijn geval is dan de oplossing om de verbinding van de telefoon met de auto opnieuw te maken en de app geforceerd te herstarten op de auto (ingedrukt houden voor het submenu'tje). Wellicht helpt dat bij jou ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BVice
Schmoove schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
Misschien interessant voor mensen met een "oude" Megane eTech. Ik heb er zo eentje van Oktober 2022.
Ik heb contact gehad met Renault en eens gevraagd hoe het nu met hun software updates zit. Mijn auto is een jaar geleden blijven hangen op Open R Link 2.2 meen ik.

Blijkbaar kan deze versie wel over the air updates krijgen (OTA), maar geen over the air firmware updates (FOTA). Dit kan pas na een update. Vanaf eind september kan je een afspraak maken bij de dealer om dat via USB te laten installeren. Of dit dan direct Open R Link 3 is, dat is mij niet duidelijk.

Ik moet volgende week toch voor onderhoud en zal het ook bij de garage eens navragen.

[Afbeelding]
ehh...FOTA = OTA?
Is dit trouwens NL of Belgie?

Maargoed ik kan wel weer raden hoe dit gaat, jij meldt je straks bij de dealer, laat deze email zien en vervolgens zegt de dealer dat hij geeeeeeeeen idee heeft waar dit over gaat en dat de dealer geen firmware updates kan installeren via USB, want als er updates nodig zijn moet dat OTA. Tenzij er iets stuk is, dan doen ze diagnose (75 euro?) en dan KAN de conclusie zijn dat er een update nodig is. Die ze vervolgens aanvragen bij de importeur. Maar inmiddels is het dan eind 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Megalodon86 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Ik gebruik geen bluetooth voor mijn muziek, maar heb heel soms hetzelfde probleem met spotify streamen vanaf mn telefoon (android auto) ; de muziek speelt wel maar ik hoor niks. In mijn geval is dan de oplossing om de verbinding van de telefoon met de auto opnieuw te maken en de app geforceerd te herstarten op de auto (ingedrukt houden voor het submenu'tje). Wellicht helpt dat bij jou ook?
Android auto dan werkt alles prima, maar die heb ik eigenlijk nooit aan staan. Gaat dus om de 'gewone' bluetooth verbinding. Ben er inmiddels ook al achter dat er een update zou moeten zijn voor m'n auto dus ik ga ook de dealer waar ik hem heb gekocht eens vragen of die er op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Schmoove schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:

Thanks, hier ook een 'oude' uit 2023. Ga het ook gelijk navragen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Mijn exemplaar is van mei 2024, maar na september 2024 geen updates meer ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Komt dit uit de app jullie bekend voor? En wat is dat verificatie proces en hoe doe je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro7zgpf9nYf1c2RJP2YLg5on_Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpblLWPmz6JveIsHpOcwpwQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
BVice schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

ehh...FOTA = OTA?
Is dit trouwens NL of Belgie?

Maargoed ik kan wel weer raden hoe dit gaat, jij meldt je straks bij de dealer, laat deze email zien en vervolgens zegt de dealer dat hij geeeeeeeeen idee heeft waar dit over gaat en dat de dealer geen firmware updates kan installeren via USB, want als er updates nodig zijn moet dat OTA. Tenzij er iets stuk is, dan doen ze diagnose (75 euro?) en dan KAN de conclusie zijn dat er een update nodig is. Die ze vervolgens aanvragen bij de importeur. Maar inmiddels is het dan eind 2026
FOTA = OTA... misschien, misschien niet. Ik weet niet wat Renault daar precies onder verstaat. Kan zijn dat ze wel updates doen binnen dezelfde Android versie, maar geen OS upgrades. Dat dit pas vanaf Open R Link 3 kan ofzo. Het is allemaal niet heel duidelijk.

Maar goed mijn dealer heeft al eerder updates voor me geïnstalleerd via USB. Dus ik geloof wel dat ze dit weer zullen doen... of die update ook echt bestaat en of die eind september beschikbaar gaat zijn is natuurlijk een heel ander verhaal.
We zullen zien, ik reken alvast nergens op.

[ Voor 15% gewijzigd door Schmoove op 29-08-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
Ik rijd inmiddels ook een maand in de Esprit Alpine
In het kort: Van buiten en van binnen de mooiste auto die ik ooit gehad heb en de wegligging en het rijgedrag zijn fenomenaal in mijn opinie.

De range en het zicht vanuit de auto zijn voor mij zwaar teleurstellend.
Reden om misschien toch over te stappen naar een hybride Captur met alle toeters en bellen, hoe mooi ik de Megane ook vind.
Ik moet wel zeggen dat ik verziend ben, dus het camerabeeld in de achteruitkijkspiegel is voor mij niet bruikbaar omdat ik daar niet snel op kan focussen met mijn bril op.
Het beeld in de achteruitkijkspiegel zonder camera is wel bruikbaar maar erg klein, het zicht vanuit de auto voelt voor mij onveilig in druk verkeer in de stad.
In de Megane heb ik twee joekels van dode hoeken op belangrijke punten rechtsvoor en rechtsachter.
De middelste hoofdsteun van de achterbank al verwijderd voor iets beter zicht door de achterruit.

Ik maak wekelijks een rit van 350km+ en dat blijkt met dit mooie weer al tegen de grens van de range aan te schuren, dat had ik niet verwacht van een auto met 468km WLTP.
Mijn vorige auto was een Kona uit 2022 en daarmee kwam ik gedurende de zomer ruim boven de WLTP van 485km, 500km+ was normaal voor mij.

Misschien moet ik inbouwen dat ik in de herfst en winter voor een rit die ik de afgelopen 5 jaar met ICE / hybride / elektrisch moeiteloos maakte aan de lader moet als concessie aan de spectaculair mooie vormgeving.
Ik weet het nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
edtbonep schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:03:
Komt dit uit de app jullie bekend voor? En wat is dat verificatie proces en hoe doe je dat?

[Afbeelding]
Inmiddels antwoord ontvangen van Renault.

Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 29-8-2025 ontvingen, waarin u fout melding in de app heeft.

Dank u voor uw bericht. De melding die u ontvangt over het niet kunnen bevestigen van uw identiteit is het gevolg van een fout in de app. De betreffende functies zijn momenteel nog niet beschikbaar en zouden eigenlijk niet zichtbaar mogen zijn.

Door een technische bug zijn deze onderdelen per ongeluk toch verschenen. U kunt deze melding voorlopig negeren; er wordt gewerkt aan een oplossing in een toekomstige update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
barnas schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:29:

De range en het zicht vanuit de auto zijn voor mij zwaar teleurstellend.
(...)
Ik moet wel zeggen dat ik verziend ben, dus het camerabeeld in de achteruitkijkspiegel is voor mij niet bruikbaar omdat ik daar niet snel op kan focussen met mijn bril op.
Het beeld in de achteruitkijkspiegel zonder camera is wel bruikbaar maar erg klein, het zicht vanuit de auto voelt voor mij onveilig in druk verkeer in de stad.
In de Megane heb ik twee joekels van dode hoeken op belangrijke punten rechtsvoor en rechtsachter.
De middelste hoofdsteun van de achterbank al verwijderd voor iets beter zicht door de achterruit.

Ik maak wekelijks een rit van 350km+ en dat blijkt met dit mooie weer al tegen de grens van de range aan te schuren, dat had ik niet verwacht van een auto met 468km WLTP.
Die camera herken ik, daarom heb ik bewust gekozen die optie NIET aan te vinken. Maar het moet mogelijk zijn de gewone spiegel te gebruiken toch?
In de praktijk merk ik dat ik vooral de buitenspiegels gebruik, ik kijk alleen in de binnenspiegel om even de achterbank te checken wat daar wordt uitgevroten.
De buitenspiegels zijn groot, waar zit die dode hoek dan als je gewoon de buitenspiegels gebruikt?

Qua range, bedoel je 350 aan een stuk of 175 heen-175terug? Dat laatste is lastiger dan 1 lange rit, waarbij je 's winters inderdaad (lang) geen 2x175km op een batterij kan rijden. Eens dat dat tegenvalt. Maar zijn er geen laadopties op locatie of onderweg? Als je 350km niet in 1x haalt zou dat met 5 minuten laden wel moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik reken inderdaad met een range van 350km. Als het heen en weer 350+ is, is laden wel prettig, maar als je ergens rond de 20% accu even 15% bijlaadt, ben je toch hooguit 10 minuutjes kwijt? Als je dat normaal niet hoeft is het idd verlies, maar tegelijkertijd, hoe erg is het echt? Even de benen strekken, plasje plegen, whatever.... en je kan weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
BVice schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:57:

Die camera herken ik, daarom heb ik bewust gekozen die optie NIET aan te vinken. Maar het moet mogelijk zijn de gewone spiegel te gebruiken toch?
In de praktijk merk ik dat ik vooral de buitenspiegels gebruik, ik kijk alleen in de binnenspiegel om even de achterbank te checken wat daar wordt uitgevroten.
De buitenspiegels zijn groot, waar zit die dode hoek dan als je gewoon de buitenspiegels gebruikt?

Qua range, bedoel je 350 aan een stuk of 175 heen-175terug? Dat laatste is lastiger dan 1 lange rit, waarbij je 's winters inderdaad (lang) geen 2x175km op een batterij kan rijden. Eens dat dat tegenvalt. Maar zijn er geen laadopties op locatie of onderweg? Als je 350km niet in 1x haalt zou dat met 5 minuten laden wel moeten lukken.
De achteruitkijkspiegel kan idd gebruikt worden als normale spiegel, maar die is dan wel aan de kleine kant.
De dode hoeken heb ik het meeste last van als ik bijvoorbeeld rechtsaf moet en paralel aan de weg loopt een rij parkeerplaatsen met geparkeerde auto's (of struiken) en dan daarnaast weer een fietspad.
Als je dan voor een stoplicht staat en rechtsaf gaat heb je geen idee wat daar vandaan komt (en dat gaat soms verdomd snel met fatbikes en elektrische fietsen :+ )
Komt denk ik ook omdat de ramen klein zijn en de stijlen heel breed, precies op de plaatsen waar ik dan zicht nodig heb.
Dan moet ik de parallelweg of het fietspad oprijden om te checken of er niets aankomt.

En ja, onderweg stoppen om bij te laden is uiteraard een optie, maar het voelt als een stap terug na 2 jaar lang vrijwel probleemloos zonder stoppen of bijladen heen en weer te zijn gereden.
Ik denk dat het mogelijk is af en toe aan een Vattenfall-paal bij te laden voor ik terug ga, en onderweg bij een snellader langs de A1 is ook niet echt moeilijk, en het gaat ook snel als de accu al behoorlijk leeg is.
Het is alleen flink puzzelen.
De Kona kon ik in de zomer tot 80% of 90% opladen en dan kon ik heen en weer..
De Megane wil ik zuinig op zijn (ik vind het namelijk echt een waanzinnig mooie auto), dus eigenlijk niet te vaak boven de 80% en onder de 20% laden.

Zonder eigen laadpaal (ik moet op straat laden) is dat dan misschien net weer iets te veel gedoe om én zuinig op de auto én zuinig op mijn gemoedsrust te zijn.

Kan gewoon ook zijn dat ik niet flexibel genoeg ben en alles wil zoals het hiervoor ging :+
Ik heb veel affiniteit met elektrisch rijden, maar ik merk dat ik onrustig wordt van de beperkingen die ik door de Megane ondervind.

First world problem, I know ;)

[ Voor 12% gewijzigd door barnas op 01-09-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
barnas schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:19:
Kan gewoon ook zijn dat ik niet flexibel genoeg ben en alles wil zoals het hiervoor ging :+
Ja maar vroeger...

Toen ik elektrisch ging rijden heb ik alles achter mij gelaten (zei hij met gevoel voor drama) en mij aangepast aan de nieuwe situatie. Dat leeft me toch een partij relax joh. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:35:
[...]

Ja maar vroeger...

Toen ik elektrisch ging rijden heb ik alles achter mij gelaten (zei hij met gevoel voor drama) en mij aangepast aan de nieuwe situatie. Dat leeft me toch een partij relax joh. ;)
vraagsteller reed al elektrisch (kona) en vind de megane qua range een stap terug tov de kona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnas
Zjanzjak schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:35:
[...]

Ja maar vroeger...

Ik heb al twee elektrische Kona's achter de rug, dat is 'vroeger' voor mij ;)

Deze zomer was ik in de positie om mijzelf te belonen en de keuze was tussen een mercedes EQA (2ehands, grotere range, meer ouwemannenbak) of een nieuwe Megane Esprit Alpine met pack Driving & Sound.
Model, uitvoering en kleur (Grondverf, laat de rest maar achterwege) trokken mij over de streep en ik lees hier al langer mee dus ik wist wel dat de range van 468 echt een bovengrens is.
In het Kona topic bleek dat ik soms ook wel iets meer uit een accu wist te persen dan veel andere rijders dus ik heb de keuze voor de Megane als zelfbenoemd EV-fluisteraar gewoon onderschat.

Morgen weer 350km, maar eens kijken of ze al beter naar mij luistert / ik haar beter snap :P

Members only: Laden bij Fastned
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:22:
vraagsteller reed al elektrisch (kona) en vind de megane qua range een stap terug tov de kona
barnas schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:16:
Ik heb al twee elektrische Kona's achter de rug, dat is 'vroeger' voor mij ;)
Vraag mij niet hoe maar daar had ik overheen gelezen, erg stom, daarom een mea culpa voor mijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
barnas schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:16:
nieuwe Megane Esprit Alpine met pack Driving & Sound.
Model, uitvoering en kleur (Grondverf, laat de rest maar achterwege) trokken mij over de streep en ik lees hier
Jouw Megane heeft geen range van 468, ook niet de fabrieksopgave/WLTP. Alleen de 130pk 'extra range' uitvoering heefr 468 als WLTP range (en dat model is niet meer leverbaar).
Het is vreemd dat Renault die WLTP nog steeds gebruikt, en ook verwarrend:
- Als je de Esprit Alpine gaat samenstellen staat er zelfs 480 kilometer range
- Vervolgens in de FAQ staat er 468 km range
- In de range-calculator die Renault op de site heeft calculeert hij bij 30 graden een range van zelfs 485 kilometer

Ik zou altijd gewoon EV database gebruiken, waar 380 kilometer als gemiddelde maximale range wordt aangehouden (dat is dus gematigde temperatuur en stad/snelweg combi).

Even verwachtingsmanagement voor straks: ik haal een retourtje randstad vanuit het Oosten van het land niet (2x125km) als de temperatuur onder de 10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
EV database zat er ver onder m.b.t. mijn Kona, plaatje toont range na laden tot 100% gedurende iets meer dan een jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrVUWRYjXh0rCIjsz0uN5l0lfXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XjAjxNcjcVOhCtJCWNl2V1J.png?f=fotoalbum_large

Mijn verwachting was dus dat ik daar iets onder zou zitten als je beide auto vergelijkt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY8sRxFyBaz63e5WvNJz0k1dwTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gplhhQxLVKk0DyGSM9JyOyXt.png?f=fotoalbum_large

Ik hou nu weer zo'n lijstje bij, ben wel benieuwd want ik rij elke week ongeveer hetzelfde stuk dus het wordt mijn eigen EV database :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Voor een heen-en-weer ritje van iets meer dan 350km zou ik hem toch gewoon tot 100% laden en dan direct vertrekken zeg maar. Ik laad normaalgesproken tot 85% voor woon-werk verkeer.

Voorbeeld: Afgelopen weekend met 95% vertrokken, 298km gereden, grotendeels snelweg, en kwam weer thuis met 10% (en nog 49km resterend volgens de auto - wat als je het doorrekent een 100% range van 490km zou moeten zijn, wat ik nog nooit gehaald heb). Bij vertrek rekende de software op terugkomst met 1% accu. Dat zal zijn omdat mijn gemiddelde verbruik normaliter hoger is en daarmee gerekend werd. Overigens rij ik altijd met maximale terugwinning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
barnas schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:53:
EV database zat er ver onder m.b.t. mijn Kona, plaatje toont range na laden tot 100% gedurende iets meer dan een jaar:

[Afbeelding]

Mijn verwachting was dus dat ik daar iets onder zou zitten als je beide auto vergelijkt:[Afbeelding]

Ik hou nu weer zo'n lijstje bij, ben wel benieuwd want ik rij elke week ongeveer hetzelfde stuk dus het wordt mijn eigen EV database :Y)
ho- wacht even. Je doet nu de onterechte aanname dat de Kona en Megane op dezelfde manier de weergegeven geschatte range berekenen. Je gaat dus een vergelijking doen tussen 2 berekeningen van range die in de HMI van de auto zitten. Dat is zinloos. Dat kun je doen tussen 2 Meganes en 2 Kona's, maar niet tussen een Kona en een Megane. Dat zou alleen kunnen als je weet op basis waarvan die berekeningen worden gemaakt (bijv. Nominale batterij capaciteit / verbruik van laatste 50km en dan nog een batterij- + buitentemperatuur factor er overheen).
De Megane kan prima aangeven dat je 600km range hebt, dat kun je zo beinvloeden. Ik had een Golfje, die stond met 100% SOC altijd op 243km. 30 graden, -10 graden, een stadritje gehad of met 130 over de snelweg: de weergegeven range was altijd 243km als je was volgeladen.

Je kunt alleen vergelijken obv verbruik, dus na elke rit het verbruik noteren (bijv in kWh/100km). Dit had je dan ook bij de Kona moeten doen, en dan kun je range vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door BVice op 02-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Hier nu weer met de jaarlijkse roadtrip richting Zuid-Europa met de Megane. Meer dan 1500 kilometer gereden tot de eerste bestemming, 85% snelweg, gemiddelde verbruik was 14.7 kWh/100km.

Van laadpaal naar laadpaal rij ik meestal leeg tot rond de 4-5%, en laden tot ongeveer 80%. Er zit dan wel altijd 300 kilometer tussen mijn laadstops in. Valt totaal niet tegen, had gewild dat de situatie in de winter hetzelfde zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
BVice schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:25:
[...]

ho- wacht even. Je doet nu de onterechte aanname dat de Kona en Megane op dezelfde manier de weergegeven geschatte range berekenen. Je gaat dus een vergelijking doen tussen 2 berekeningen van range die in de HMI van de auto zitten. Dat is zinloos. Dat kun je doen tussen 2 Meganes en 2 Kona's, maar niet tussen een Kona en een Megane. Dat zou alleen kunnen als je weet op basis waarvan die berekeningen worden gemaakt (bijv. Nominale batterij capaciteit / verbruik van laatste 50km en dan nog een batterij- + buitentemperatuur factor er overheen).
De Megane kan prima aangeven dat je 600km range hebt, dat kun je zo beinvloeden. Ik had een Golfje, die stond met 100% SOC altijd op 243km. 30 graden, -10 graden, een stadritje gehad of met 130 over de snelweg: de weergegeven range was altijd 243km als je was volgeladen.

Je kunt alleen vergelijken obv verbruik, dus na elke rit het verbruik noteren (bijv in kWh/100km). Dit had je dan ook bij de Kona moeten doen, en dan kun je range vergelijken.
Daar heb je idd een heel goed punt!
De ervaring met de Kona was dat de voorspelde range overeenkwam met wat er ook daadwerkelijk gereden kon worden, waarbij ik natuurlijk nooit helemaal leeg heb gereden.

De Megane zit duidelijk een ander algoritme achter. Vanmorgen met 100% vertrokken voor een rit van west naar oost over de A1 en de voorspelling van Google was dat ik met 48% bij de eerste stop aan zou komen, dat bleek 62% te zijn.
Daarna een paar tussenstops gemaakt en de voorspelling voor het laatste stuk terug naar huis was 4% bij thuiskomst en bijladen bij Muiden, maar ik ben uiteindelijk met een comfortabele 18% / 97km resterend thuisgekomen na 355km gereden te hebben.

Ik snap dat ding gewoon nog niet en moet gewoon nog even wat 'gas terugnemen' :+

Iedereen dank voor de reacties en het meedenken d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik heb heel wat rare getallen in google voorbij zien komen, die absoluut niet kloppen. Na een x-aantal km's gaat ie herbereken en komt het beter in de buurt van wat de auto zelf zegt. ik vertrouw meer op het % wat de auto aangeeft en reken dat om naar km's wat ik uit ervaring nog kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

barnas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:16:

Ik snap dat ding gewoon nog niet en moet gewoon nog even wat 'gas terugnemen' :+

Iedereen dank voor de reacties en het meedenken d:)b
Voordat je vertrekt even de dagteller resetten, en dan 'gewoon' uitgaan van 350km range. Tenminste, met deze temperaturen. In de winter zou ik uitgaan van max 300km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
De percentages op Maps moet je echt geen rekening mee houden, zeker niet in de lente en zomer. Het kan echt gigantisch schelen, soms zelfs 20% op een rit van 280-300km.

Beter is naar de resterende afstand te kijken van je rit, en de range die je dashboard nog aangeeft die je over hebt. Deze bepaalt het resterende aantal kilometers aan de hand van het gemiddelde verbruik over de afgelopen xx kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
JanAd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:33:
Ik moet AA ook altijd aantikken op het scherm om 'te verbinden', dat gaat om één of andere reden nooit helemaal automatisch. Is dat eigenlijk op te lossen? Dus bij het starten komt er telkens een melding (zo'n zware balk met tekst) "Android auto beschikbaar op Pixel 9 Pro" oid.
Was het jou nog gelukt AA automatisch te laten starten bij verbinding? Heb hetzelfde namelijk, terwijl ik wel aan heb staan op mn telefoon dat hij automatisch mag verbinden.

Verder iemand het toevallig al voor elkaar gekregen de Google Maps die standaard geinstalleerd is (dus niet via android auto) een snelheidsbord te laten weergeven? Zag dat meerdere die niet hadden maar ben benieuwd of er niet ergens een verborgen setting is om standaard de max snelheid te tonen van maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

avdwerf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:26:
[...]

Was het jou nog gelukt AA automatisch te laten starten bij verbinding? Heb hetzelfde namelijk, terwijl ik wel aan heb staan op mn telefoon dat hij automatisch mag verbinden.
Dit is ook hit or miss bij mij. Soms doet hij het wel automatisch, meestal niet. En als het wél automatisch gaat, heb ik vaak geen geluid :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmoove
Net bij de garage geweest en ze hebben een update geinstalleerd. Namelijk deze, maar volgens mij was dit al een bekende update en niet direct iets nieuws.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7BA6TngVOznVTmK32zp4F3MEE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SFTc3pRpdCara1XurnoFuIc.jpg?f=fotoalbum_large

Van een update die beschikbaar ging komen einde September wisten ze uiteraard niets af, maar ze gingen het onderzoeken en mij op de hoogte houden. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Megalodon86 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:38:
[...]

Dit is ook hit or miss bij mij. Soms doet hij het wel automatisch, meestal niet. En als het wél automatisch gaat, heb ik vaak geen geluid :X
Ja ook een bekend probleem via bluetooth. Volgens ChatGPT is daar wel een fix voor, heb ik nu bij de dealer uit staan. Blijkt een ietwat veroudere easylink softwareversie die vernieuwd kan worden. Heb dit gestuurd en wacht nu op antwoord:
----------------------------------------------
Geef de dealer jouw versie (283C34072R) en vraag expliciet:
• Of je unit branch 1 is en of je kunt upgraden naar 283C33813R (begin 2025-versie).
• Of branch 2-versie (zoals v2.13 of v2.14) compatibel is met jouw hardware, en zo ja — vraag om die upgrade.

Samengevat
Je rijdt nu met een verouderde Easy Link-versie (283C34072R). Er bestaat een nieuwere branch-1-versie (283C33813R, begin 2025) die mogelijk je Bluetooth-audio-problemen kan oplossen. Mogelijk is er zelfs een nieuwere branch-2-versie (v2.13 of v2.14) die jouw auto kan ondersteunen — alleen de dealer kan dat beoordelen en uitvoeren.
------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

avdwerf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:26:
[...]

Verder iemand het toevallig al voor elkaar gekregen de Google Maps die standaard geinstalleerd is (dus niet via android auto) een snelheidsbord te laten weergeven? Zag dat meerdere die niet hadden maar ben benieuwd of er niet ergens een verborgen setting is om standaard de max snelheid te tonen van maps.
Nee, niet echt. Soms start het vanzelf, soms niet. Maar ik ben het ondertussen zo gewoon dat ik mij er niet meer aan stoor. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Ik herken dit issue. Wat voor mij werkt is dat ik er eerst voor zorg dat er niets aan geluid aan het spelen is op mijn telefoon en vervolgens de input wijzig naar Bluetooth, op de auto. Als ik dan iets ga afspelen op mijn telefoon, werkt het altijd.
Iedere onderbreking van de verbinding (switchen van input op de auto of iets met bluetooth op de telefoon) zorgt ervoor dat het stopt met werken en dan krijg ik het ook niet meer aan de gang diezelfde rit.
Heb er zelf niet zoveel last van want maak alleen maar gebruik van de ingebouwde Spotify app.

Tip voor één ieder die er nog niet bekend mee was: gebruik de 'Club' equalizer modus voor (in mijn eigen) het beste geluid. Scheelt echt enorm veel met de andere modussen. Het irritante is wel dat je het bijna iedere rit moet instellen want hij onthoud het niet goed.

• Surfroy01
Ja heb het ook een paar keer gehad, maar laat dat 5 keer zijn geweest in 3 jaar. Bij mij werkte de ctr al del functie beste, lees auto uit op van slot instappen en alles werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Surfroy01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:48:
[...]

Ja heb het ook een paar keer gehad, maar laat dat 5 keer zijn geweest in 3 jaar. Bij mij werkte de ctr al del functie beste, lees auto uit op van slot instappen en alles werkte weer.
Ja bluetooth ff aan/uit werkt ook al, maar het is wel elke keer een handeling voor je gaat rijden, zou niet nodig moeten zijn vind ik. En bij mij is het wel echt iedere dag minimaal 1x. Hopen dat de dealer het kan fixen met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:44
Mijn oplossing was altijd de DAB+ radio even aan en terug naar carplay/spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb dat probleem nog nooit gehad met AA en YTmusic. Met Spotify native op AAOS had ik vroeger heel af en toe geen geluid, maar auto dicht/auto open loste dat doorgaans op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 07:50
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Klopt, die samenstelling geeft de meeste hits, en zo staatie ook in de 'folder'.
Ik vond dat niet zo mooi staan, dus heb als optie blauwe remklauwen aangevinkt.
Tesaam met blauwe naafdopjes;

[Afbeelding]
Gisteren bijna hetzelfde besteld :) Alleen geen blauwe naafdopjes.
Nu 12 weken wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Jolige_Joffer schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:24:
Gisteren bijna hetzelfde besteld :) Alleen geen blauwe naafdopjes.
Nu 12 weken wachten.....
Gefeliciteerd!
Ik moest bijna 6 maanden wachten. ;)
Wat ik overigens geen probleem vond/vind, bij de Megane E Tech was het iets van 5 maanden wachten.

Rij nog steeds met heel veel plezier in de Alpine. Zijn een paar hele kleine quirks waarvan er een aantal opgelost zouden worden met een update. Maar ervaring met de Megane E Tech en hun updates heeft mij geleerd daar voorlopig niet op te rekenen. Wat mij ook nooit boeide, ik ben van het type 'het is, zoals het is'.

Hoe dan ook, ben erg benieuwd als je de auto eenmaal hebt, of er bepaalde quirks uit zijn gehaald maar nog meer hoe het je bevalt. Er zijn wel een flink aantal raakvlakken met de elektrische Renault's (zowel de Megane en de Scenic) maar ja, dit is wel het Megane E Tech topic en om een beetje on topic te blijven kan je mij ook gewoon een privébericht sturen als het off topic gaat. Of als je gewoon wat te vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 07:50
Er zijn wel een flink aantal raakvlakken met de elektrische Renault's (zowel de Megane en de Scenic) maar ja, dit is wel het Megane E Tech topic en om een beetje on topic te blijven kan je mij ook gewoon een privébericht sturen als het off topic gaat. Of als je gewoon wat te vragen hebt.
Daarom maar ff een pb gestuurd 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

En wat vinden jullie van de nieuwe Clio?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-zIhCKUe8fL0juVBtYsaumqx4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/573Rnc05abM6ZYHi3xqpxZiP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1W_-hPSGOt80eIud6kAb8IUMnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKM6bjJwM9IqFqLvgX1ustRj.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het wel iets hebben, oogt lekker sportief. Alleen jammer dat het geen EV is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
JanAd schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het wel iets hebben, oogt lekker sportief. Alleen jammer dat het geen EV is :X
Afgrijselijk... lijkt wel een Seat Ibiza ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik vind hem wel cool, maar zie er weinig Renault in. Bijna al hun modellen hadden de afgelopen jaren soortgelijke ontwerpen (zeg maar doorontwikkelingen van de Megane), nu is het opeens heel anders. Achterkant word ik niet warm van trouwens, het is vooral de voorkant waar ik wel aan kan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepThought042
  • Registratie: September 2024
Het lijkt op een Ford puma...

Persoonlijk wil ik niet meer terug naar een niet E.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Alle auto's lijken tegenwoordig min of meer op elkaar vindt ik.

Je kan maar zo veel doen als je de optimale lage luchtweerstand vorm probeert te benaderen.

Tel daarbij op dat bijna alle autos zwart/wit/grijs zijn en mag je net als ik genieten dan van de middenmoot saaie allemaal hetzelfde look in de spits. (ja ik snap de ironie van deze opmerking als ik naar de fotos hierboven kijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
als het ware schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:11:
Alle auto's lijken tegenwoordig min of meer op elkaar vindt ik.

Je kan maar zo veel doen als je de optimale lage luchtweerstand vorm probeert te benaderen.

Tel daarbij op dat bijna alle autos zwart/wit/grijs zijn en mag je net als ik genieten dan van de middenmoot saaie allemaal hetzelfde look in de spits. (ja ik snap de ironie van deze opmerking als ik naar de fotos hierboven kijk)
Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel. :)
Naast mijn knalblauwe Alpine A290 die ik nu bezit zal die misschien over een jaar of 4...5... vervangen gaan worden door de Rivian R3X. En ach, wie weet win ik wat in de loterij, dan een Caterham Project V.
Ook al zo'n saaie auto. ;)

• edtbonep
Het navigatiescherm doet sinds vandaag vreemd. Standaard liet hij altijd de wegen zien, echter nu niet meer.
Meer die dat probleem hebben? Gisteravond is er wel onderhoud aan de app geweest, maar dat lijkt mij toch niet het navigatiescherm te beïnvloeden.

• Zjanzjak
edtbonep schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
Het navigatiescherm doet sinds vandaag vreemd. Standaard liet hij altijd de wegen zien, echter nu niet meer.
Meer die dat probleem hebben?
Nee. Zie ook niets op tig andere facebookgroepen/fora (aangaande elektrische Renault's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Prachtige wagen, soort Jaguar I-pace maar dan iets kleiner. Ga hem zeker even bekijken _/-\o_

Tesla M3LR '21

• edtbonep
edtbonep schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
Meer die dat probleem hebben? Gisteravond is er wel onderhoud aan de app geweest, maar dat lijkt mij toch niet het navigatiescherm te beïnvloeden.
Een reset heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:07
Ik ben vandaag gebeld door Renault over de nieuwste update. Deze komt in oktober of november.
Dus we moeten nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05
Mooi.
Over wat voor update hebben we het eigenlijk?
Wordt er iets gefixt? En wat?
Of gaat het om nieuwe functionaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:07
Ik zag een tijdje terug dat iemand een heel ander interface had in zijn megane e tech. Daarop heb ik een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Mainshooter schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:26:
Ik zag een tijdje terug dat iemand een heel ander interface had in zijn megane e tech. Daarop heb ik een mail gestuurd.
Die interface ga je niet krijgen 😉
Er komt als het goed is een upgrade naar Android 12 maar goed... Renault je weet het maaar nooit met updates 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Vrijdag de opvolger van de Megane in ontvangst genomen. Een ID.7 nog een stap hoger dan de Megane wat een heerlijke auto.

Zaterdag de handtekening gezet op de bestelling van een R5 waarop de Megane en de Fiat 500 van mijn vrouw ingeruild zijn. Deze wordt eind dit jaar geleverd. Tot die tijd rijden we beide auto’s nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Surfroy01 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:50:
Vrijdag de opvolger van de Megane in ontvangst genomen. Een ID.7 nog een stap hoger dan de Megane wat een heerlijke auto.

Zaterdag de handtekening gezet op de bestelling van een R5 waarop de Megane en de Fiat 500 van mijn vrouw ingeruild zijn. Deze wordt eind dit jaar geleverd. Tot die tijd rijden we beide auto’s nog.
Die ID.7 is dan ook zo'n 10K duurder? Daar koop je vast wel wat voor inderdaad :o

R5 is echt een leuk karretje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Megalodon86 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:58:
[...]

Die ID.7 is dan ook zo'n 10K duurder? Daar koop je vast wel wat voor inderdaad :o

Was het maar 10K...... maar het is een lease auto via werkgever dus die pijn zie ik niet :? En ik bedoel niets ten nadele van de Megane, ook een hele erge fijne reisauto, alleen andere prijsklasse met dito impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Megalodon86 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:58:
[...]

De R5 verkoopt goed in tegenstelling tot de R4 volgens de verkoper.
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste