Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 14:25
KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Duidelijk.

Wel belachelijk eigenlijk. Je hebt AAOS en dan moet je toch nog AA gebruiken om het te hebben zoals je wil. Satelliet kan dus niet via het home screen en Spotify alleen met een databundel. Dan ga ik zelf ook maar AA gebruiken.

Prima wagen overigens, heb een vrij aangeklede met het grote scherm, modeljaar 2022 staat in de app maar uit 2024.

Het enige irritante is dat ik met mijn knie tegen dat laad dingetje aan kom. En dat mijn telefoon verschuift op het laadmatje.

[Afbeelding]
Ik heb op mijn samsung (maar dat werkt ook vast op andere telefoons) een autostand die aan gaat bij verbinding via bluetooth. Ik heb ingesteld in die autostand dat hij dan automatisch op mijn telefoon de wifi-hotspot aanzet. De auto verbind vanzelf daarmee dus gebruikt gewoon de data via mijn telefoon. Werkt perfect voor spotify!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:40

JanAd

Wind’s howling

[...]

Duidelijk.

Wel belachelijk eigenlijk. Je hebt AAOS en dan moet je toch nog AA gebruiken om het te hebben zoals je wil. Satelliet kan dus niet via het home screen en Spotify alleen met een databundel. Dan ga ik zelf ook maar AA gebruiken.

Prima wagen overigens, heb een vrij aangeklede met het grote scherm, modeljaar 2022 staat in de app maar uit 2024.

Het enige irritante is dat ik met mijn knie tegen dat laad dingetje aan kom. En dat mijn telefoon verschuift op het laadmatje.

[Afbeelding]
2022 kan imo niet, want die nieuwe interface-versie is enkel voor de auto's vanaf 2024. Mijn 03/23 heeft een andere interface en zou de nieuwe layout normaal gezien nooit krijgen.

Ik heb Spotify vrij lang gebruik 'native' in AAOS, dat ging prima het eerste jaar maar door aanpassingen in Android zelf (op mijn Pixel toen) werkte de app voor de automatische hotspot niet meer fatsoenlijk. Maar mits een hotspot via je phone of het (veel te dure) Orange-abo kan je perfect native app gebruiken.

Ik heb nu een iPhone en gebruik sindsdien Apple Carplay en YTmusic.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Duidelijk.

[Afbeelding]
Ik zet gewoon standaard een hotspot aan als ik in de auto stap, kun je ook regelen met automations op je telefoon. Vind ik echt geen probleem.
M'n knie komt ook tegen het laaddingetje aan als ik 'm laat 'liggen', vind ik juist prettig.

Telefoon verschuift op het laadmatje? Wanneer? Bij het remmen? Bij mij nog nooit voorgekomen. Je moet inderdaad even schuiven om te merken wat de juiste plek is, maar bij mij blijft die gewoon liggen (Pixel 8 Pro met DBrand hoesje).

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 19:57
Majesty schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Ik zet gewoon standaard een hotspot aan als ik in de auto stap, kun je ook regelen met automations op je telefoon. Vind ik echt geen probleem.
Je hebt een Pixel toch? Ik heb dit een tijd terug met mn (non-rooted) Pixel geprobeerd, maar het opstarten en sluiten van een hotspot na connectie met Bluetooth is mij niet gelukt :-(

• GuyBo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-06 11:34
Gisteren is de Megane op zijn eerste jaarlijks "onderhoud" geweest. Ik had gevraagd om te kijken of de 'one pedal' update beschikbaar was.

Bij afhalen niets veranderd.

Deze morgen was FOTA update electromotor 3.1.2 aan het downloaden.

Inmiddels is de installatie compleet en is one pedal een feit.

Het lijkt ook alsof het gaspedaal wat vinniger reageert...

One pedal wel telkens opnieuw instellen na starten van de wagen.

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-06 17:13
Welk modeljaar heb jij?

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic (februari ‘24)

• GuyBo
@FransDvntr Geleverd mei 25. Aangezien one pedal er nog niet op stond, vermoed ik MY24.

Blijkbaar kunnen alle uitvoeringen die peddels achter het stuur hebben ge- retrofit worden.

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 16:53

Megalodon86

Enzyme X

Die van mij is van maart 2024 (MY2023-2) en volgens mij kan ik het shaken met one-pedal.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 20:50
GuyBo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
@FransDvntr Geleverd mei 25. Aangezien one pedal er nog niet op stond, vermoed ik MY24.

Blijkbaar kunnen alle uitvoeringen die peddels achter het stuur hebben ge- retrofit worden.
Ah, dat is goed om te horen. Lijkt mij ook fijn rijden. Ik ga morgen eens kijken welke software ik uberhaupt heb.

Heeft Renault ook een soort self-drive? De autopilot van Tesla of de travel assist van VW zeg maar, maar dan op z'n Renaults?

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:42
KaiseRRuby schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:38:
Heeft Renault ook een soort self-drive? De autopilot van Tesla of de travel assist van VW zeg maar, maar dan op z'n Renaults?
ACC en lane assist komt nog het meest in de beurt. Meer dan dat wordt het niet.

• GuyBo
@KaiseRRuby Active Assist is zowat de hoogste rij assist die er hier op zit. Volgt vrij goed de weg wanneer goede lijnen aanwezig zijn, anticipeert in snelheid bij het naderen van scherpe bochten of ronde punten en houdt afstand van voorligger, en snelheid natuurlijk.

Ik gebruik het regelmatig op de autosnelweg en grote wegen. Minder geschikt voor kleinere wegen.

Niet vergelijkbaar met auto pilot van Tesla... Ziet geen verkeerslichten, volgt de GPS niet....

• KaiseRRuby
GuyBo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:50:
@KaiseRRuby Active Assist is zowat de hoogste rij assist die er hier op zit. Volgt vrij goed de weg wanneer goede lijnen aanwezig zijn, anticipeert in snelheid bij het naderen van scherpe bochten of ronde punten en houdt afstand van voorligger, en snelheid natuurlijk.

Ik gebruik het regelmatig op de autosnelweg en grote wegen. Minder geschikt voor kleinere wegen.

Niet vergelijkbaar met auto pilot van Tesla... Ziet geen verkeerslichten, volgt de GPS niet....
Ga ik eens uitvogelen hoe ik dat aan kan zetten, ik heb wel lane assist en acc zag ik maar active assist weet ik niet.

Ik kreeg in mijn app een bericht dat ik een softwareupdate krijg binnenkort, is dat vrij standaard of komt er dan ook echt een update? ben wel benieuwd welke versie ik momenteel heb en wat de meest recente is.

• Zjanzjak
KaiseRRuby schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
Ik kreeg in mijn app een bericht dat ik een softwareupdate krijg binnenkort, is dat vrij standaard of komt er dan ook echt een update? ben wel benieuwd welke versie ik momenteel heb en wat de meest recente is.
Ik heb dat destijds bij de Renault Megane E Tech gekregen en ook een tijd terug bij mijn Alpine A290, bij de Megane duurde het echt maanden, bij de Alpine ook zoiets, voordat de actuele update er ook daadwerkelijk kwam. Komt ook niet vaak voor in de app, meer uitzondering dan regel.

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 10:33
nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in Nederland

Jammer dat je dan een nieuwe laadpaal moet installeren EN ook nog eens gekoppeld wordt aan 1 energieleverancier.

• KaiseRRuby
Benieuwd welke versie ik heb, kan iemand hier wegwijs uit worden?

[edit] foto's even weggehaald, heb mijn antwoord gekregen.

[ Voor 85% gewijzigd door KaiseRRuby op 21-05-2026 09:44 ]

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:56:
Benieuwd welke versie ik heb, kan iemand hier wegwijs uit worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je OpenR link versie staat ergens anders, weet even niet zo waar meer. Maar gezien je Android 12 hebt sowieso versie 3.2.0 of hoger

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Weet niet of het echt kwaad kan, maar ik zou al die gegevens niet zo maar even delen op een forum eigenlijk.

Welke versie is je vraag, android of auto? Auto versie staat bij mij in de My Renault app.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Ik heb een Megane Iconic uit mei 2024. De verkeersbordherkenning blijft niet constant zichtbaar. Als er een snelheidsbord wordt gedetecteerd dan wordt dit in de display zichtbaar, maar na verloop van tijd gaat dat weer uit totdat er weer een snelheidsbord voorbij komt. Hoort dit zo? En is er geen koppeling met de navigatie?
In de instellingen staat dit actief.

• Zjanzjak
edtbonep schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:54:
Ik heb een Megane Iconic uit mei 2024. De verkeersbordherkenning blijft niet constant zichtbaar. Als er een snelheidsbord wordt gedetecteerd dan wordt dit in de display zichtbaar, maar na verloop van tijd gaat dat weer uit totdat er weer een snelheidsbord voorbij komt. Hoort dit zo? En is er geen koppeling met de navigatie?
Of het hoort weet ik niet maar ik weet niet beter dat het blijft staan, had ik bij de Megane E Tech en nu bij de Alpine A290 ook. Wel had ik bij de Megane wel eens dat hij een stukje A29 voor de Heinenoordtunnel niet herkende richting Rotterdam, dan stond er ook een minuutje ofzo niets.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 16:19
Hoi,

Afgelopen week bij de garage geweest, met de Etech, kort samen gevat, maar goed dat er iets bestaat als Bovaq.

Een stevige waslijst aan reparaties, Aircopomp moet vervangen worden, stoel motor moet vervangen worden en dan nog de meest beruchte bug in het systeem.
Deze bug werkt heel makkelijk, ik weet niet of er meer mensen last van hebben, maar de Renault dealer heeft daar best n uitdaging mee.
Deze werkt als volgt, open je app, zet en een "Precondition" schema.

Daarna schiet hij dat schema naar de auto, en gaat bijvoorbeeld iedere dag om 17:00 de auto op tempratuur maken.
Dus, iedere dag, 17:00, auto gaat opwarmen.
Maar nu, beter weer, dus moet dat schema er weer uit, ik naar de radio, kan ik dus nergens dat schema eruit halen.
De app geopend, kan ik ook geen schema`s eruit halen.

Radio hard reset > geen schema`s eruit, auto warmt nog steeds dagelijks netjes op om 17:00
Einde raad, t kost nu zo`n 15-20% accu wekelijks omdat hij zich opwarmt.
Ik draai huidig, android 10, samen met OpenRlink 3.1.0 (3.2.0 is onstabiel).
Het lijkt er ook op dat we Android 10 niet kunnen upgraden. (zowel garage niet, als ik niet, en dit is geen FOTA, moet via USB)
Heeft er iemand ook tips?

DPC Chef-kok :)

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Kan je het schema niet resetten via de my renault app?

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Bizar, ik heb nog nooit problemen gehad met de schema's en ik gebruik dat toch wel zeer regelmatig (maar wel zo goed als nooit via de app, die gebruik ik eigenlijk bijna niet).
Ik zet ze aan en af in de auto zelf, naar gelang wat ik nodig heb die dag of week.

Je bedoelt toch deze settings ?

Ik kan onder Comfort de 'laadbeurten' enkel aan en uit zetten in de App, verwijderen kan enkel in de auto.

Ik zou denken dat bij een volledige reset van AAOS, echt alles weg moet zijn.
3.2.0 onstabiel? Dat had ik precies ook nog niet gehoord hier en gezien je problemen zou ik dat precies toch maar eens proberen.
De mijne is net bezig met een grote OTA update, ik kan nergens zien de welke. Ik moet pas maandag terug de baan op, dus zal nog ff moeten wachten om te zien wat er is binnen gekomen.

• LaTiNo156
Ik zag vandaag een matgrijze Alpine edition. Die zag er wel mooi uit!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 21:56
Zjanzjak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:54:
[...]

Geen ervaring maar sommige van deze problemen (disclaimer: dus niet allemaal helaas) zijn op te lossen door in de auto een programma in te stellen (van een paar minuten ofzo) dat te laten starten en te eindigen.
Dat wil in sommige gevallen wel eens helpen.
Late reactie maar dit was inderdaad de oplossing, dank! Gisteren pas achter gekomen waar in de auto ik dit kon instellen :X

• Erik_O
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 22:40
edtbonep schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:54:
Ik heb dit ook gehad! Ik heb ook een Iconic, maar dan uit maart 2023. Dit was sinds de aflevering zo. In mei 2024 vroeg ik hier al eens of anderen dit ook hadden. Ik heb het probleem die maand ook bij mijn dealer gemeld en een aantal weken later was het probleem plotseling verholpen. Ik heb helaas nooit terugkoppeling gehad van de dealer, dus weet niet of zij iets gedaan hebben en zo ja wat. Maar mijn advies is om het bij je dealer te melden, want het systeem hoort ook de snelheden uit de kaart te halen.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Nadat in juni 2025 de Driving Aids 1.1.0 installatie mislukt was, is die vandaag wel succesvol geïnstalleerd 😅 Na de Electric Engine 2.2.0 toch al 2 updates dit jaar 😏

• KaiseRRuby
Hebben jullie iets om te gebruiken qua telefoonhouder? Ik weet dat de brodit clip bestaat maar wellicht zijn er nog andere goede opties?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

LaTiNo156 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:23:
Ik zag vandaag een matgrijze Alpine edition. Die zag er wel mooi uit!
Misschien was ik het wel :P Maar volgens mij rijden er hier intussen ook al een aantal met die uitvoering. Ben er zelf na een half jaar nog altijd erg tevreden mee, terwijl ik nooit iets had met het merk Renault.

• LaTiNo156
kazuka schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Misschien was ik het wel :P Maar volgens mij rijden er hier intussen ook al een aantal met die uitvoering. Ben er zelf na een half jaar nog altijd erg tevreden mee, terwijl ik nooit iets had met het merk Renault.
Deze stond op een parkeerplaats in Schagen.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik kreeg net zonder waarschuwing opeens de update binnen, wilde wegrijden en middenconsole deed niks. Na minuut of 5 a 10 werd hij wakker en bleek hij geüpdatet naar nieuwe OpenR link 3.2.0 Even wennen aan de nieuwe look.

• Remuzzz
Een paar maanden geleden is bij mij de aircopomp onder garantie vervangen. Toen begon de pomp eerst een hoop lawaai te maken waarna daarna allemaal errors op het dashboard kwamen. Nu door het warme weer viel het me op dat de airco weer erg luidruchtig is. Hoe verhoudt dit geluid zich tot jullie hard werkende airco?
Ben vooral benieuwd of ik weer een ritje naar de dealer moet gaan maken, of dat ik me zorgen maak om niks 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Remuzzz op 27-05-2026 20:18 ]

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:43
Oh dat is "normaal". Same here. Werkt goed maar is gewoon erg luidruchtig :-p

• Zjanzjak
Normaal, ook bij mijn Alpine hetzelfde.

Je zou eens wat facebook-groepen moeten nagaan, ik zie elk jaar tijdens deze periode weer hetzelfde;

- mensen vragen zich af wat die 'herrie' is en of anderen dat ook ervaren
- mensen die laten zien hoeveel kilometers ze wel niet kunnen rijden met dit weer :+

En het is niet alleen bij de (elektrische) Renault's , ook andere merken dezelfde 2 bovenstaande punten.

• Remuzzz
Dank je! Dat is geruststellend. Viel me wel net op dat hij ook niet megakoud wordt trouwens. Met 18 graden buiten, temperatuur op low en fans op max komt er wel wat koudige lucht uit, maar niet echt ijskoud. In de auto werd het ook niet koud, eerder behagelijk

• Majesty
  • Niet online
Megalodon86 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
Ik kreeg net zonder waarschuwing opeens de update binnen, wilde wegrijden en middenconsole deed niks. Na minuut of 5 a 10 werd hij wakker en bleek hij geüpdatet naar nieuwe OpenR link 3.2.0 Even wennen aan de nieuwe look.
Nieuwe look? Help me even, wat was er ook alweer veranderd? Ik kan me herinneren dat het knopje van Maps was gewijzigd, maar voor de rest niet bijzonder veel dacht ik.

• Xanquezer
Megalodon86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:04:
Kan je het schema niet resetten via de my renault app?
Nee, in de app staan geen schema`s.
JanAd schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:13:
Bizar, ik heb nog nooit problemen gehad met de schema's en ik gebruik dat toch wel zeer regelmatig (maar wel zo goed als nooit via de app, die gebruik ik eigenlijk bijna niet).
Ik zet ze aan en af in de auto zelf, naar gelang wat ik nodig heb die dag of week.

Je bedoelt toch deze settings ?

Ik kan onder Comfort de 'laadbeurten' enkel aan en uit zetten in de App, verwijderen kan enkel in de auto.

Ik zou denken dat bij een volledige reset van AAOS, echt alles weg moet zijn.
3.2.0 onstabiel? Dat had ik precies ook nog niet gehoord hier en gezien je problemen zou ik dat precies toch maar eens proberen.
De mijne is net bezig met een grote OTA update, ik kan nergens zien de welke. Ik moet pas maandag terug de baan op, dus zal nog ff moeten wachten om te zien wat er is binnen gekomen.
Ja, volgens dat filmpje, alleen bij mij komt er WEL een blauw logotje, dat er een schema in staat, maar NIET zichtbaar in de planning. (ondertussen heeft de dealer een HARD reset uitgevoerd zonder succes).

Nu een bijkomend dingentje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV8sLHPUjlQixcB79An1AY3OSHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWppwxcUmDPnsdQY0a1DPY0G.jpg?f=fotoalbum_large

3 dagen naar dezelfde melding zit ik te kijken. (OH, ZIE DAT MOOIE BLAUWE LOGOTJE! :+ )

Gewoon, random uit het niets "Batterij opladen onmogelijk".
Zondag (24ste mei) op 100% opgeladen, maandag mee gereden, dinsdag mee gereden, in de avond, willekeurig deze melding, gezien de Zoe dit vaak doet, laat hem even rusten.
Woensdag ochtend, deze melding. (zit niet aangesloten, staat gewoon op de oprit, onder de carport).
Vandaag, Donderdag, weer de melding,
Snap er de balle meer van, begin te twijfelen of ik nog wel wil door proberen te rijden met deze.
(Hij rijd verdomde fijn, maar zitten zoveel haken en ogen aan)

Volgende week naar de dealer, en niet te veel rijden zodat we met n halve accu kunnen aankomen.
*Vingerscrossed

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-06 09:27
Remuzzz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:48:
Dank je! Dat is geruststellend. Viel me wel net op dat hij ook niet megakoud wordt trouwens. Met 18 graden buiten, temperatuur op low en fans op max komt er wel wat koudige lucht uit, maar niet echt ijskoud. In de auto werd het ook niet koud, eerder behagelijk
Dat heb ik ook voor, airco op 21 graden en het voelt nog steeds veel warmer aan … Meestal zet ik die wat kouder dan 21 graden en dan is het wel ok. Maar echt koud wordt het nooit idd!

• Xanquezer
Remuzzz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:15:
Een paar maanden geleden is bij mij de aircopomp onder garantie vervangen. Toen begon de pomp eerst een hoop lawaai te maken waarna daarna allemaal errors op het dashboard kwamen. Nu door het warme weer viel het me op dat de airco weer erg luidruchtig is. Hoe verhoudt dit geluid zich tot jullie hard werkende airco?

[YouTube: Airco geluid megane]
Ben vooral benieuwd of ik weer een ritje naar de dealer moet gaan maken, of dat ik me zorgen maak om niks 8)7
Mijn hele airco is kapot, klinkt als een klopboormachine...

• KaiseRRuby
Gisteren voor het eerst lange stukken gereden met de Megane. Wat opvalt:

-hij kan schijnbaar 22kW laden aan de gewone laadpaal, ideaal

- wat een bizar slechte kwaliteit achteruitrijcamera

- 10 ghost brakes gehad bij acc, ik denk door schaduw op de snelweg

- ik slaag er niet in een fijne zitpositie te vinden. Mijn benen staan te hoog en komen bijna tegen het stuur. Ben 1.96m

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

KaiseRRuby schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:24:
Gisteren voor het eerst lange stukken gereden met de Megane. Wat opvalt:

-hij kan schijnbaar 22kW laden aan de gewone laadpaal, ideaal

- wat een bizar slechte kwaliteit achteruitrijcamera

- 10 ghost brakes gehad bij acc, ik denk door schaduw op de snelweg

- ik slaag er niet in een fijne zitpositie te vinden. Mijn benen staan te hoog en komen bijna tegen het stuur. Ben 1.96m
- 22kW is super inderdaad, echter zie ik maar weinig palen (in mijn omgeving) die het kunnen.

- Dat viel mij direct op na de OpenR Link update; camerakwaliteit is opeens veel korreliger :|

- Ja dat doet ie soms....

- Snap ik met 1.96. Ik ben 1.86 en moest ook kiezen tussen fijne afstand voor mn benen, óf fijne afstand voor mn armen. Het zijn mn armen geworden, maar daardoor knieën vrij hoog...

• KaiseRRuby
Megalodon86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:21:
[...]

- 22kW is super inderdaad, echter zie ik maar weinig palen (in mijn omgeving) die het kunnen.

- Dat viel mij direct op na de OpenR Link update; camerakwaliteit is opeens veel korreliger :|

- Ja dat doet ie soms....

- Snap ik met 1.96. Ik ben 1.86 en moest ook kiezen tussen fijne afstand voor mn benen, óf fijne afstand voor mn armen. Het zijn mn armen geworden, maar daardoor knieën vrij hoog...
Ik zou aan de auto en het rijgedrag van de auto zeker kunnen wennen maar aan de zitpositie niet. Heb de leasemaatschappij om een andere (grotere) auto gevraagd.

• Majesty
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Ik zou aan de auto en het rijgedrag van de auto zeker kunnen wennen maar aan de zitpositie niet. Heb de leasemaatschappij om een andere (grotere) auto gevraagd.
Ik ben zelf 1.90 en zit (na 3,5 jaar) nog steeds prima, maar heb weinig vergelijkingsmateriaal moet ik zeggen, een Toyota Aygo :D. Kan me voorstellen dat een grote station bijvoorbeeld wel lekkerder zit voor lange mensen. Je weet dat de positie van de stuurkolom ook aangepast kan worden?

• elparia
  • Niet online
Ze zijn ineens bezig met updates, zie nu open rlink 3.5.0

• Remuzzz
Een nieuwste model he neem ik aan?

• elparia
  • Niet online
Remuzzz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:00:
Een nieuwste model he neem ik aan?
Nee niet eens, MY2023-2 model.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Waar komt die MY nummer eigenlijk vandaan? De mijne is (ook) uit de fabriek gerold begin februari '23, maar ik heb nooit ergens de vermelding MY2023-2 gezien. Ik dacht dat die benoeming pas bij 'recentere' modellen werd gehanteerd.

• Remuzzz
elparia schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Nee niet eens, MY2023-2 model.
Oeh cool, die heb ik ook. Benieuwd of ik de update ook binnenkort krijg!

• Remuzzz
JanAd schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:05:
Waar komt die MY nummer eigenlijk vandaan? De mijne is (ook) uit de fabriek gerold begin februari '23, maar ik heb nooit ergens de vermelding MY2023-2 gezien. Ik dacht dat die benoeming pas bij 'recentere' modellen werd gehanteerd.
Bij mij staat het in de Renault App, maar mijne is wel van maart 24, dus zou goed kunnen dat ze dat daar ergens hebben ingevoerd

[ Voor 19% gewijzigd door Remuzzz op 28-05-2026 21:36 ]

• elparia
  • Niet online
De mijne is van sept 2023, mijn aanname is altijd dat 2023-2 dan tweede deel van 2023 is. Zie dat idd ik de Renault app.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Mijn Megane is maart 2024 geregistreerd, maar versie is ook MY2023-2. Van de week OpenR link 3.2.0 gehad.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik zie dat nergens in de app, dus inderdaad (waarschijnlijk) pas vanaf half 2023.

• jevamo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 08:38
Voor de geleverde modellen eind 2022 komen geen updates meer beschikbaar?

• rtoonen1980
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-06 14:45
jevamo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:45:
Voor de geleverde modellen eind 2022 komen geen updates meer beschikbaar?
Mijn auto is van eind 2022 en ik kreeg vanmorgen via de app te lezen dat de OpenR link 3.5.0 binnen enkele dagen wordt geinstalleerd.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:39
Volgens mij bestaat 3.5.0 niet voor MY22 en MY23 (auto's met de oude interface).
Ik lees wel op meerdere Franse FB-groepen dat de update naar Android 12, met OpenRLink 3.2.0 inmiddels hervat wordt.

Volgens mij is 3.2.0 momenteel ook de laatst versie voor auto's met de oude interface.

• rtoonen1980
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-06 14:45
Razer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:43:
Volgens mij bestaat 3.5.0 niet voor MY22 en MY23 (auto's met de oude interface).
Ik lees wel op meerdere Franse FB-groepen dat de update naar Android 12, met OpenRLink 3.2.0 inmiddels hervat wordt.

Volgens mij is 3.2.0 momenteel ook de laatst versie voor auto's met de oude interface.
Ik weet vrij zeker dat je gelijk hebt, maar het stond er wel. We gaan het meemaken.

• elparia
  • Niet online
Razer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:43:

Nee hoor ik heb ook oude interface en 3.5.0 gehad.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:39
elparia schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Nee hoor ik heb ook oude interface en 3.5.0 gehad.
Interessant als het klopt, niet eerder voorbij zien komen online, vaak lopen er in Frankrijk e.d. updates wel vooruit, dit is het eerste wat ik hierover lees. Waneer heb jij 3.1.0 en 3.2.0 dan OTA ontvangen. Want die moet je eerst gehad hebben om van de 2.x reeks naar de 3.x reeks te komen.

Kan natuurlijk zijn dat jouw VIN ergens voorop loopt in het update lijstje bij Renault.

[ Voor 24% gewijzigd door Razer op 29-05-2026 14:49 ]

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Xanquezer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Nee, in de app staan geen schema`s.
In de MyRenault app kan je schema's aan en uit zetten voor Laadbeheer of voor Airconditioning.

[ Voor 14% gewijzigd door Megalodon86 op 29-05-2026 15:25 ]

• Xanquezer
Megalodon86 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:22:
[...]

In de MyRenault app kan je schema's aan en uit zetten voor Laadbeheer of voor Airconditioning.
Ja, zo zou het moeten.
Maar als ik een schema erin zet, wordt deze naar de auto verzonden en verdwijnt hij uit de app (alsof er niks in staat).

Ondertussen stapelen de problemen zich verder op, ook de interieur fan begint te rammelen.
Volgende week weer naar de garage.

• elparia
  • Niet online
Razer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Interessant als het klopt, niet eerder voorbij zien komen online, vaak lopen er in Frankrijk e.d. updates wel vooruit, dit is het eerste wat ik hierover lees. Waneer heb jij 3.1.0 en 3.2.0 dan OTA ontvangen. Want die moet je eerst gehad hebben om van de 2.x reeks naar de 3.x reeks te komen.

Kan natuurlijk zijn dat jouw VIN ergens voorop loopt in het update lijstje bij Renault.
3.1.0 heb ik 11 januari 2026 gehad

3.2.0 kwam 11 mei 2026

3.5.0 28 mei 2026

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Xanquezer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ja, zo zou het moeten.
Maar als ik een schema erin zet, wordt deze naar de auto verzonden en verdwijnt hij uit de app (alsof er niks in staat).

Ondertussen stapelen de problemen zich verder op, ook de interieur fan begint te rammelen.
Ik kreeg vanmorgen ook nog een app update binnen, heb je die ook al gehad?

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 15:20
Zijn er toevallig meer mensen waarbij de laatste week de navigatie recht voor je ermee stopt? Blijft een bolletje ronddraaien met wazig / geen beeld. Nu al een aantal keer gehad. Het scherm in het midden gaat gewoon verder en werkt allemaal.

Verder heb ik vorige week een melding in de telefoon gehad dat er een update aan kwam. Nu is de melding weg, maar heb geen update gehad. Zou de update nog komen?

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 21:46
rtoonen1980 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Mijn auto is van eind 2022 en ik kreeg vanmorgen via de app te lezen dat de OpenR link 3.5.0 binnen enkele dagen wordt geinstalleerd.
In welke app is dat? Ik heb nog nooit iets over updates in "de app" gezien namelijk.

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik wel.Ik kreeg vorige week ook de melding dat OpenR link 3.5.0 binnen enkele dagen beschikbaar zou zijn.
Echter is die update in februari al geinstalleerd.
Vorig jaar heb ik ook een keer zo'n dergelijke melding gehad van een update die al een half jaar eerder geinstalleerd was.

• Zjanzjak
_jap_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:27:
In welke app is dat? Ik heb nog nooit iets over updates in "de app" gezien namelijk.
De my Renault app.
Wees gerust, de 1 krijgt het wel, de ander niet, en als je het wel krijgt in de app is het nog maar de vraag of de update ook daadwerkelijk gebeurt. Heb het meegemaakt dat, na melding in de app, ik de update maanden later kreeg, en heb meegemaakt dat, na melding in app, de update na 8 maanden nog steeds niet gezien had. Daarna wagen verkocht dus weet verder niet of het na die 8 maanden ooit nog wel gebeurt is.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

elparia schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:37:
[...]

3.1.0 heb ik 11 januari 2026 gehad

3.2.0 kwam 11 mei 2026

3.5.0 28 mei 2026
Dan loopt mijn MY2023-01(?) toch serieus achter :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2CjMsJ8kori4frdvxss75FiO9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsQLlp45XtTnNgqQFaTnCqmN.jpg?f=fotoalbum_large

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-06 08:40
Xanquezer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ja, zo zou het moeten.

Dit is een bug. Oplossing: kill app, clear storage en start opnieuw (moet je opnieuw inloggen). Dan is het schema in de app aangepast. Moet dat altijd doen bij aanpassen schema (android)

• Xanquezer
Megalodon86 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Ik kreeg vanmorgen ook nog een app update binnen, heb je die ook al gehad?
Nee, die heb ik nog niet gehad.
3.2 draait nog.
PWS-Megane schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Dit is een bug. Oplossing: kill app, clear storage en start opnieuw (moet je opnieuw inloggen). Dan is het schema in de app aangepast. Moet dat altijd doen bij aanpassen schema (android)
Was dat maar zo, we hebben zelfs de 12 volt accu los gehad voor n middag.
De schema`s zitten in de ECU ofzo gebakken.

---

Vanmiddag weer naar de garage.
Kijken of ze t kunnen oplossen.

• avdwerf
JanAd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Dan loopt mijn MY2023-01(?) toch serieus achter :O

[Afbeelding]
Volgens mij komen de openr link updates niet via OTA, alleen via de dealer. Moet je denk ik specifiek om vragen bij een beurt.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

avdwerf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Volgens mij komen de openr link updates niet via OTA, alleen via de dealer. Moet je denk ik specifiek om vragen bij een beurt.
De dealer wou geen updates installeren als er geen problemen waren. In maart nog gevraagd bij het jaarlijkse onderhoud. :X

• Zjanzjak
En dat 'bewijst' mijn punt.
Er is geen touw aan vast te knopen bij de updates van Renault (en Alpine).

Mij boeit het dan totaal weer niet, zo lang dat hok rijdt vind ik het best. 8)

• elparia
  • Niet online
avdwerf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Jawel hoor, de mijne allemaal OTA gekregen.

• Ariebombari_Jet
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:30
Mijn huidige openR link is 2.1.2, ge-installeerd in februari 2024!

Nu moet de Megane (Juli 2022) binnenkort weer een servicebeurt hebben en moet tevens gekeurd worden. Ik wil dan direct die openR link ge-update hebben naar versie 3.x USB
Nu heb ik in het verleden al een paar keer om software updates gevraagd bij mijn dealer, maar die doet niets met updates zolang er geen problemen zijn. :(

Heeft iemand van jullie al eens zoiets bij de dealer laten updaten en welke dealer was dat?
Ik zag iemand die openR link 3.3 usb noemde die door de dealer ge-installeerd was samen met OpenR Link 2.2 visuals USB.

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
Ik heb vandaag toevallig mijn Megane weggebracht voor een issue en ook gevraagd alle updates te installeren. Ze zijn alleen al met de updates meer dan een halve dag bezig geweest. Ik zat op versie OpenR Link 2.2 USB, met wat losse updates erna. Morgen haal ik de auto op... ben benieuwd wat er geinstalleerd is.

• avdwerf
elparia schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Jawel hoor, de mijne allemaal OTA gekregen.
Welk bouwjaar is de jouwe?

• avdwerf
Ariebombari_Jet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:51:
Mijn huidige openR link is 2.1.2, ge-installeerd in februari 2024!

Nu moet de Megane (Juli 2022) binnenkort weer een servicebeurt hebben en moet tevens gekeurd worden. Ik wil dan direct die openR link ge-update hebben naar versie 3.x USB
Nu heb ik in het verleden al een paar keer om software updates gevraagd bij mijn dealer, maar die doet niets met updates zolang er geen problemen zijn. :(

Heeft iemand van jullie al eens zoiets bij de dealer laten updaten en welke dealer was dat?
Ik zag iemand die openR link 3.3 usb noemde die door de dealer ge-installeerd was samen met OpenR Link 2.2 visuals USB.
Bij mij deden ze niet moeilijk, Van Mossel in Zaltbommel.

• Schmoove
Auto opgehaald. Ze hebben OpenR Link 3.1 USB geïnstalleerd. De rest zou via OTA moeten komen.
We gaan het zien... het gaat allemaal nogal traag bij Renault.

• Ariebombari_Jet
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:30
Welke dealer was dat?

• Schmoove
Paesmans in Beringen (Belgie). Die installeren altijd alles wanneer ik het vraag, doen daar niet moeilijk over.

[ Voor 57% gewijzigd door Schmoove op 02-06-2026 09:28 ]

• elparia
  • Niet online
avdwerf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Welk bouwjaar is de jouwe?
September 2023.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:48
Oktober 2026 zal de facelift arriveren als ik het zo her en der lees. Ben wel benieuwd, zou een opvolger voor onze ZOE kunnen zijn. Huidige wordt al niet meer geproduceerd.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ze houden hem erg goed geheim, heb nog niks kunnen vinden hoe hij eruit gaat zien.

• Xanquezer
Xanquezer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:57:

Vanmiddag weer naar de garage.
Kijken of ze t kunnen oplossen.
Gister weggebracht.
Renaultje 5 gekregen.
En vandaag kreeg ik een belletje, de sensor van het koelwater circuit is defect.
ICM de defect gedraaite airco pomp werkt alles niet meer.

Ze gaan het eerst proberen te repareren.
Nogmaals ook mijn bug aangehaald, dat er een precondition schema erin spookt, de garage gaat kijken om van andriod versie te upgraden.

• Offperception
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 12:41
Voor de genen die ook voor MY25 dingen volgen.

Die van mij kreeg 29 Mei de Electric Motor 4.1.0 update.

Deze lost op dat ook spontaan "Battery Charging Impossible" wel eens verschijnt. Die van mij heeft dat maar 1 keer gedaan maar ging toch opladen.

• GuyBo
@Offperception . Had je dan eerder al Electromotor 3.1.2 binnengekregen (one pedal driving)?

En doet die 4.1.0 nog meer dan "charging impossible" oplossen?

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik vind de Clio zeer geslaagd, moest daar een EV uitvoering van zijn was dit zonder twijfel m'n volgende auto. Zeker het interieur en dan vooral het dashboard vind ik persoonlijk veel mooier dan de R5/R4.
Ik ben benieuwd naar de 'nieuwe' Megane.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:48
Megalodon86 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:02:
Ze houden hem erg goed geheim, heb nog niks kunnen vinden hoe hij eruit gaat zien.
Deze maand wordt die gepresenteerd.

• Offperception
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 12:41
GuyBo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:30:
@Offperception . Had je dan eerder al Electromotor 3.1.2 binnengekregen (one pedal driving)?

En doet die 4.1.0 nog meer dan "charging impossible" oplossen?
@GuyBo Nee, de 4.1.0 update gaat volgens de release notes alleen maar daarover.

Mijn auto heeft hiervoor alleen nog maar 2 service updates bij de dealer bij oplevering gehad en in de eerste weken dat ik 'm had, kreeg het openR link 3.5.0.

• Xanquezer
Xanquezer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Gister weggebracht.
Renaultje 5 gekregen.
En vandaag kreeg ik een belletje, de sensor van het koelwater circuit is defect.
ICM de defect gedraaite airco pomp werkt alles niet meer.

Ze gaan het eerst proberen te repareren.
Nogmaals ook mijn bug aangehaald, dat er een precondition schema erin spookt, de garage gaat kijken om van andriod versie te upgraden.
Ik heb hem terug, een werkorder van 4 kantjes, maar hij is terug.
Airco pomp vervangen.
Een slang van de accu (koelwater slang) is vervangen.
En waarschijnlijk is de auto nu echt gereset, want de schema`s zijn eruit.
(en nog wat kleine dingentjes)

Oftuwel nu rijd de auto zoals het moet, zonder probleempjes.
Even komende tijd afwachten en bekijken, er staan nog wat lange ritten op de planning.

• Xanquezer
Xanquezer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:25:
[...]

Ik heb hem terug, een werkorder van 4 kantjes, maar hij is terug.
Airco pomp vervangen.
Een slang van de accu (koelwater slang) is vervangen.
En waarschijnlijk is de auto nu echt gereset, want de schema`s zijn eruit.
(en nog wat kleine dingentjes)

Oftuwel nu rijd de auto zoals het moet, zonder probleempjes.
Even komende tijd afwachten en bekijken, er staan nog wat lange ritten op de planning.
En we zijn weer terug bij af, de auto houd zich verschrikkelijk in & doet ghostbraking als n gek.
Als je op de snelweg inhaalt, stottert die als n gek (we worden door elkaar geschut).
Ik zal eens kijken of ik even een filmpje kan uploaden naar hier, ben benieuwd of er meerdere zijn die dit hebben.

• Remuzzz
Jemig wat een pech heb je! Ghostbreaking heb ik als de zon schijnt ongeveer 2/3 keer per rit (maakt niet heel veel uit of ik 100 km rijd of 25). In bewolkt weer of de avond heb ik het nooit. Maar ik vrees dat dat een beetje erbij hoort.

Maar inhouden terwijl je zelf voet op het gas hebt? Nee, nooit, klinkt niet goed, snel terug naar de garage!

• Schmoove
Ghostbreaking echt nooit last van. Heb de auto bijna 4 jaar en in al die tijd misschien 2 of 3x gehad.

• Xanquezer
Remuzzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
Jemig wat een pech heb je! Ghostbreaking heb ik als de zon schijnt ongeveer 2/3 keer per rit (maakt niet heel veel uit of ik 100 km rijd of 25). In bewolkt weer of de avond heb ik het nooit. Maar ik vrees dat dat een beetje erbij hoort.

Maar inhouden terwijl je zelf voet op het gas hebt? Nee, nooit, klinkt niet goed, snel terug naar de garage!
Als je 120 rijd, en je wilt sneller om iets in te halen en de auto gaat stotteren, voel je je niet je niet meer veilig .
Even snel inhalen lukt niet.

Bovenop alle pech, zit er nu ook nog n barst in de ruit van 30 cm...

Ik weet het allemaal niet meer, om even moedeloos van te worden. :|

• Xanquezer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KadDg2jWiW1Ab1bRXKwwoy6xmfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNBaTmdwFi71WHA4MSnKfiSU.jpg?f=fotoalbum_large

• Xanquezer
https://photos.app.goo.gl/ngnaj1KpxGRjosJr9

Het lijkt alsof er lucht in t koelvloeistof Circuit zit, en de belletjes gaan langs de sensor, daarop reageert de auto...
Ik heb 130km gereden vandaag, alles ging goed, belletjes worden minder en het inhouden ook.
Weer jammer dat er niet goed ontlucht is bij de garage.

Voor komende vrijdag, wordt de voorruit vervangen.
Daarna hoop ik wel even van alle problemen af te zijn...

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:31

The Wizard

Moderator Mobile
Xanquezer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:16:
https://photos.app.goo.gl/ngnaj1KpxGRjosJr9

Het lijkt alsof er lucht in t koelvloeistof Circuit zit, en de belletjes gaan langs de sensor, daarop reageert de auto...
Ik heb 130km gereden vandaag, alles ging goed, belletjes worden minder en het inhouden ook.
Weer jammer dat er niet goed ontlucht is bij de garage.

Voor komende vrijdag, wordt de voorruit vervangen.
Daarna hoop ik wel even van alle problemen af te zijn...
Maakt idd wel een vreemd geluid, op het eind :P

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Xanquezer
The Wizard schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Maakt idd wel een vreemd geluid, op het eind :P
Hhahahhaa
Zo voelde het 8)7

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:33
Ik overweeg een 2025 occasion model waarbij ik nog de garantie kan uitbreiden (jonger dan 22 maanden dus)

Is het 2025 model een goed jaar of beter om voor de 2026 te gaan? Is de tik in het gaspedaal nog aanwezig wanneer de auto gaat regenereren? Dingen die ik ook tijdens een proefrit kan uitproberen, maar als ik bij voorbaat al kennis weet van bepaalde problemen, scheelt dat ook weer...
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste