Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 18:03
Ondanks de afstand van deze garage van mijn woonplaats (130km) zit ik te twijfelen om deze te gaan bekijken. Toch even benieuwd of er hier mensen Miss minpunten zien die ik als leek niet zie?

Renault Megane

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:27:
[...]

Je hebt een punt daar niet van maar ik moet hier wel een beetje om grinniken, ik zit in vele ev topics van diverse merken hier op Tweakers en ben ook lid van een aantal facebookgroepen van ook ev's van diverse merken.

Hoe vaak ik niet ongeveer soortgelijke woorden lees, en eigenlijk is het meer zo;
Updatebeleid van [vul hier een willekeurig automerk in] is inderdaad beneden alle peil.

Er is slechts een handjevol automerken waarbij het goed gaat maar voor het leeuwendeel niet.
Laat dat een beetje een troost zijn. ;)
Voor de rest; Het is, zoals het is.
"Het is zoals het is" is gewoon een dooddoener en daar kun je iedere klacht mee afdoen als 'het is niet anders'. Heb je niets aan. Het kan namelijk wél anders. Ja, er zijn weinig autofabrikanten die dit wel goed doen, maar ook dat is nog geen excuus voor het gebrek van Renault.

Punt is dat vele auto's tegenwoordig een computer op wielen zijn en Renault gigantisch achterloopt met hun updates. Het gaat hier niet om het krijgen van 'extra features' in je software, maar om wanbeleid omtrent beveiliging van de core software van de auto die met een permanente internetverbinding rondrijdt.

Ik zou zeggen dat het ook slechte reclame is voor Google, zo'n (beveiligingstechnisch) slechte implementatie van hun AAOS systeem op een auto, er rijden er niet superveel rond met AAOS namelijk. Los van het gebrek aan security updates vind ik de software echt fantastisch namelijk, precies één van de belangrijkste redenen waarom ik voor deze auto heb gekozen en er mogelijk weer voor zou kiezen. Heb zelf overigens het geluk dat ik in iedere OTA update ronde mee ga. Nog steeds enorm tevreden met deze auto na bijna 4 jaar en 110k KM.

[ Voor 4% gewijzigd door Majesty op 15-09-2026 12:32 ]

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 13:04
Majesty schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:30:
[...]

"Het is zoals het is" is gewoon een dooddoener en daar kun je iedere klacht mee afdoen als 'het is niet anders'. Heb je niets aan. Het kan namelijk wél anders. Ja, er zijn weinig autofabrikanten die dit wel goed doen, maar ook dat is nog geen excuus voor het gebrek van Renault.
_/-\o_
wat jij zegt
_/-\o_

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:16
Majesty schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:30:
Dat jij mijn woorden anders interpreteert dan ik bedoel kan ik weinig aan doen.
Het kan inderdaad anders, helemaal eens, maar jij en ik werken niet bij Renault dus we kunnen er weinig mee. Wel of geen excuus voor het gebrek van Renault boeit niet voor Renault. Of dat we zeggen dat het slechte reclame is voor Renault, ik denk niet dat het fulmineren in een topic op Tweakers daar enige verandering in zal brengen. En als ik het besef heb dat ik er weinig aan kan doen zeg ik altijd, en nu dus ook weer: Het is, zoals het is. :)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:40:
Ondanks de afstand van deze garage van mijn woonplaats (130km) zit ik te twijfelen om deze te gaan bekijken. Toch even benieuwd of er hier mensen Miss minpunten zien die ik als leek niet zie?

Renault Megane
Lijkt belgische import (heb ik zelf ook) en staat op winterbanden. Even uitzoeken waar die 93% SoH van de batterij vandaan komt. Renault kan op afstand dit getal uitlezen van elke auto, ze lijken Renault dealer te zijn dus zouden deze gegevens moeten kunnen overhandigen.

Ziet er verder uit als een zeer complete techno uitvoering van 2022. ACC, digitale achteruitkijkspiegel, 360 graden camera, verwarmde stoelen en stuur. Ze noemen in de advertentie geen USB-C poorten achter, wat ik gezien de andere opties eigenlijk wel verwacht. Wat er mogelijk ook niet op zit is een warmtepomp voor iets efficienter verwarmen in de winter, dat was in 2022 een optie van 1000 euro.

Kun je zelf controleren onder de motorkap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLRQjNrkMIQuLq93dUq7kujYpN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wI3Q66EImKWvW5YY91sW7hdD.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Kanarie op 15-09-2026 19:37 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:03
Ja ik heb de hoop op updates en verbeteringen ook allang opgegeven.
Ik kijk nu alvast ook bij topics van toekomstige kandidaten, daar word idd ook veel geklaagd.

• Dirk0s
Kanarie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:24:
[...]

Lijkt belgische import (heb ik zelf ook) en staat op winterbanden. Even uitzoeken waar die 93% SoH van de batterij vandaan komt. Renault kan op afstand dit getal uitlezen van elke auto, ze lijken Renault dealer te zijn dus zouden deze gegevens moeten kunnen overhandigen.

Ziet er verder uit als een zeer complete techno uitvoering van 2022. ACC, digitale achteruitkijkspiegel, 360 graden camera, verwarmde stoelen en stuur. Ze noemen in de advertentie geen USB-C poorten achter, wat ik gezien de andere opties eigenlijk wel verwacht. Wat er mogelijk ook niet op zit is een warmtepomp voor iets efficienter verwarmen in de winter, dat was in 2022 een optie van 1000 euro.

Kun je zelf controleren onder de motorkap:
[Afbeelding]
Bedankt voor de uitleg, gezien de reviews over de garage twijfel ik toch.

Wat zou een beetje een goed % zijn van de accu voor een auto uit 2022-2023?

Zie deze nu bv , weliswaar stuk duurder weer (eigenlijk boven budget) maar miss betere keuze: Renault Megane nieuwe optie

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:33:
[...]
Wat zou een beetje een goed % zijn van de accu voor een auto uit 2022-2023?
Mijn vroege 2023 auto had eind 2025 met 22k km volgens Renault 95%.
Zie deze nu bv , weliswaar stuk duurder weer (eigenlijk boven budget) maar miss betere keuze: Renault Megane nieuwe optie
Advertentie zegt Iconic en lederen interieur. Foto toont stoffen interieur en Renault zegt dat het een Techno is.
Wel met HK audio en warmtepomp. Banden lijken de originele all-seasons te zijn die je bij Renault er bij kon bestellen dus die moet je even checken op DOT code en profieldikte gezien de leeftijd en km-stand.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 15-09-2026 23:13 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Dirk0s
Kanarie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:11:
[...]

Mijn vroege 2023 auto had eind 2025 met 22k km volgens Renault 95%.

[...]

Advertentie zegt Iconic en lederen interieur. Foto toont stoffen interieur en Renault zegt dat het een Techno is.
Wel met HK audio en warmtepomp. Banden lijken de originele all-seasons te zijn die je bij Renault er bij kon bestellen dus die moet je even checken op DOT code en profieldikte gezien de leeftijd en km-stand.
Waar check jij dit bij Renault?

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:24:
[...]

Waar check jij dit bij Renault?
Je kan op myr.renault.nl zelf een accountje aanmaken en daar op kenteken of VIN een auto toevoegen. Kun je alle opties zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5xfXfJGo94Iie1GBLckq4OsZaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIfAZZkQDURFxPr8Gd2kiKTM.png?f=fotoalbum_large

• Dirk0s
Kanarie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:32:
[...]

Je kan op myr.renault.nl zelf een accountje aanmaken en daar op kenteken of VIN een auto toevoegen. Kun je alle opties zien.
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Even voor mijn beeld, iconic of techno. Is de ene beter dan de ander?

Via andere kenteken check sites zie ik dat dagwaarde wel lager ligt dan de aangegeven verkoopprijs. Tussen de 24.000 en 25.000, verkoopprijs 27.000. Weet niet hoe realistisch die prijzen zijn?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de tip. Even voor mijn beeld, iconic of techno. Is de ene beter dan de ander?

Via andere kenteken check sites zie ik dat dagwaarde wel lager ligt dan de aangegeven verkoopprijs. Tussen de 24.000 en 25.000, verkoopprijs 27.000. Weet niet hoe realistisch die prijzen zijn?
Iconic is de hoogste versie, techno zit hier onder.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:08:
[...]

Iconic is een wat rijkere uitrusting, bij Techno kon je met extra opties een aantal zaken wel hetzelfde maken, bijv HK audio. Sommige opties had je alleen op Iconic varianten:
Leren bekleding
Electrisch verstelbare stoelen met massagefunctie
Houten accenten interieur
Leren bekleding dashboard

Lijst met opties van 2022-ish Meganes hier.

Wat er precies per uitvoering en optie-"pack" op zat verschilt ook nog eens per land, dus als je het zeker wilt weten vul je het kenteken in op myr.renault.nl en dan kun je het zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanarie op 16-09-2026 10:30 ]

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-10 17:30
Razer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:20:
[...]

Iconic is de hoogste versie, techno zit hier onder.
waarbij het bouwjaar uitmaakt met wat de precieze verschillen zijn tussen Iconic en Techno
Iconic had in 2022 standaard two tone lak, lederen bekleding met houten elementen en elektrische stoelen en HK audio, en ik meen ook parkeersensoren voor en achter (hoewel in de praktijk de meeste iconic's een 360 graden camera zullen hebben).
De Techno kon je bijna identiek aankleden met uitzondering van de lederen/houten bekleding. Als je niet per se leren elektrische stoelen wil kun je dus prima voor een Techno gaan, met of zonder HK audio.

[ Voor 17% gewijzigd door BVice op 16-09-2026 10:27 ]

• Dirk0s
Dus omdat ze de auto aanbieden als iconic maar het volgens Renault een techno is zou dit onterecht zijn en dus evt daardoor een hogere prijs?

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Prijzen liggen op dit moment flink boven de koerslijsten ivm de huidige populariteit van gebruikte EV’s. De inruilprijs voor mijn vier jaar oude Iconic met 70.000 op te teller is ruim 24.000 euro wat 20% boven de koerslijst ligt.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:37:
Dus omdat ze de auto aanbieden als iconic maar het volgens Renault een techno is zou dit onterecht zijn en dus evt daardoor een hogere prijs?
Ik zou in de prijsonderhandeling melden dat ondanks de tekst in de advertentie, het geen iconic is, geen lederen bekleding heeft en geen trekhaak lijkt te hebben..... maar wel zo geprijsd is.

• Zjanzjak
Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:37:
Maar ik denk ook aan onkunde van degene die de boel online gooit.
Staar je trouwens niet blind op de prijs, onderhandelen is ook een vak. ;)
Kanarie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:46:
Ik zou in de prijsonderhandeling melden dat ondanks de tekst in de advertentie, het geen iconic is, geen lederen bekleding heeft en geen trekhaak lijkt te hebben..... maar wel zo geprijsd is.
Mwoah, zoals gezegd, prijzen zijn wat hoger door de toestand in de wereld, ik zie het aan alle kanten, verkoop- en private lease-prijzen zijn wat gestegen.
Maar.... er zit zeker nog wat onderhandelingsmarge in/aan deze prijs.

Kwestie van contact maken, bod doen, bod krijgen en er even wat tijd overheen laten gaan.
De meeste kopers weten wel dat je nooit maar dan ook nooit met het 1ste (aan)bod akkoord moet gaan. Het is alleen wat lastiger bepalen hoeveel ruimte er nog over is maar dat zal altijd minder zijn dan het 1ste bod van de verkoper. Blijf wel ten alle tijde redelijk, duizenden euro's onder de prijs gaan zitten gaat niet helpen in dit geval.

• ferjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 16:49
[removed]

[ Voor 98% gewijzigd door ferjan op 16-09-2026 11:04 ]

• Dirk0s
Net proefrit gemaakt, heerlijke auto.

de verkoper was ook verbaasd over mijn iconic - techno opmerking. Hoe kan ik nu uitzoeken wat het daadwerkelijk is? Aangezien ik daar geen duidelijk antwoord op heb.

Ook het aanbod is eigenlijk nog te hoog in onze ogen. We hebben een oude barrel als inruil maar helaas wel heel weinig voor terug. Er werd verder niks extra’s vanaf gedaan. Nog geen tegenbod gedaan, eerst even nadenken.

• Zjanzjak
Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:32:
Aangezien ik daar geen duidelijk antwoord op heb.
Als ik naar de posts van Kanarie en wat anderen kijk vind ik het anders vrij duidelijk dat het een Techno betreft.
Dirk0s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:32:
Ook het aanbod is eigenlijk nog te hoog in onze ogen.
Sja, dat is het in het begin altijd, kwestie van zeer goed in beeld hebben wat jij zeker voor de inruil kan krijgen bij een dealer (niet via particulier want dat is hoger) en wat de nieuwe auto waard is.
Daar zijn genoeg webpagina's voor om dat uit te zoeken, plus gaspedaal.nl is niet ver weg om vergelijkbare auto's te vinden en de prijzen daar van te vergelijken. Dan hoef je nog niet aan die prijzen van inruil en nieuwe auto te komen maar je kan er met de aankoopprijs wel in de buurt komen. Wat ik altijd zeg tegen de dealer, ik hoef echt niet het onderste uit de kan maar wil wel met een fijn gevoel de deur uit lopen.

Blijft het prijsverschil in jouw ogen te hoog dan zijn er zat andere Megane's te vinden.

• Dirk0s
Zjanzjak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:15:
[...]

Als ik naar de posts van Kanarie en wat anderen kijk vind ik het anders vrij duidelijk dat het een Techno betreft.

[...]

Sja, dat is het in het begin altijd, kwestie van zeer goed in beeld hebben wat jij zeker voor de inruil kan krijgen bij een dealer (niet via particulier want dat is hoger) en wat de nieuwe auto waard is.
Daar zijn genoeg webpagina's voor om dat uit te zoeken, plus gaspedaal.nl is niet ver weg om vergelijkbare auto's te vinden en de prijzen daar van te vergelijken. Dan hoef je nog niet aan die prijzen van inruil en nieuwe auto te komen maar je kan er met de aankoopprijs wel in de buurt komen. Wat ik altijd zeg tegen de dealer, ik hoef echt niet het onderste uit de kan maar wil wel met een fijn gevoel de deur uit lopen.

Blijft het prijsverschil in jouw ogen te hoog dan zijn er zat andere Megane's te vinden.
Ik wil dan graag bij een tegenbod kunnen onderbouwen dat het een techno versie is door ontbreken van bepaalde opties. Ik kan dat zelf nu achterhalen eigenlijk. Alleen dan de benoeming op de Renault site.

zien jullie zo welke opties dan ontbreken om het wel een iconic te maken?

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een Iconic heeft volledig lederen interieur met elektrische verstelbare stoelen. Ontbreekt dit dan is het geen Iconic uitvoering.

Op https://www.renault.nl/prijslijsten/prijslijst-archief.html kan je de oude prijslijsten bekijken en exact zien welke opties mogelijk zijn op de verschillende uitvoeringen. Hier zal je ook zien dat op een Techno geen lederen interieur mogelijk is en op de Iconic geen stoffen.

• Dirk0s
ebis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:17:
Een Iconic heeft volledig lederen interieur met elektrische verstelbare stoelen. Ontbreekt dit dan is het geen Iconic uitvoering.

Op https://www.renault.nl/prijslijsten/prijslijst-archief.html kan je de oude prijslijsten bekijken en exact zien welke opties mogelijk zijn op de verschillende uitvoeringen. Hier zal je ook zien dat op een Techno geen lederen interieur mogelijk is en op de Iconic geen stoffen.
Vandaag maar eens een telefoontje wagen. In de advertentie spreken ze ook over leder + elektrisch verstelbare stoelen. Dit zit er niet in.

Benieuwd of ze met een mooier bod komen. Wat is een realistische daling voor het ontbreken van deze opties?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50
Kan het zijn dat het in het buitenland wel een bepaald type model is? Mij lijkt het een import auto.

• Dirk0s
tlpeter schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:17:
Kan het zijn dat het in het buitenland wel een bepaald type model is? Mij lijkt het een import auto.
Ik zie wel meerdere auto’s online die de naam iconic hebben maar geen leren stoelen en ook geen elektrisch verstelbare stoelen hebben.

Bv: Iconic 1 Iconic 2

Daarbij blijft dat ze wel adverteren met elektrische en lederen stoelen die er niet zijn. Voor mij geen issue maar in mijn ogen klopt de prijs dan niet. Zou dit bv 1000 minder worden op de prijs of is het ontbreken van deze opties minder verschil?

• GuyBo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-10 20:26
@Dirk0s Gezien de dashboardbekleding is het wel degelijk een Techno.

Iconic heeft een simili lederen dashboardbekleding.

Daarbij heeft Iconic ook houten elementen in de portieren.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:32:
[...]

Ik zie wel meerdere auto’s online die de naam iconic hebben maar geen leren stoelen en ook geen elektrisch verstelbare stoelen hebben.

Bv: Iconic 1 Iconic 2

Daarbij blijft dat ze wel adverteren met elektrische en lederen stoelen die er niet zijn. Voor mij geen issue maar in mijn ogen klopt de prijs dan niet. Zou dit bv 1000 minder worden op de prijs of is het ontbreken van deze opties minder verschil?
Beide geen Iconic uitvoering, gewoon fout van de dealer. Advertenties hebben heel vaak fouten.

Zoals je al gezien hebt zijn er genoeg Meganes te koop, zelfs met lage kilometerstanden, veel opties en een goede prijs. Je kan prima onderbouwen waarom je lager gaat bieden dan hun vraagprijs en dan zie je vanzelf wel waar je uitkomt en of je dat acceptabel vindt. Kost je hooguit wat tijd, en als je er niet uitkomt staan er nog 10 te koop.

• Dirk0s
Kanarie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:24:
[...]

Beide geen Iconic uitvoering, gewoon fout van de dealer. Advertenties hebben heel vaak fouten.

Zoals je al gezien hebt zijn er genoeg Meganes te koop, zelfs met lage kilometerstanden, veel opties en een goede prijs. Je kan prima onderbouwen waarom je lager gaat bieden dan hun vraagprijs en dan zie je vanzelf wel waar je uitkomt en of je dat acceptabel vindt. Kost je hooguit wat tijd, en als je er niet uitkomt staan er nog 10 te koop.
Ik heb contact gezocht met ze, nog geen reactie terug. We wachten rustig af! :)

• Dirk0s
Helaas is de bovenstaande niks geworden. ik kan nu een exact dezelfde variant bekijken met 94% soh uit 2023 met 33000km.

De garantie gaat niet via Bovag maar via externe partij: autotrust (schijnt van Bovag te zijn)

Vraagprijs: 26950.

Hoe zien jullie een accu van 94% en deze prijs? En wat is jullie gedachte over de garantie via autotrust?

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24

Megalodon86

Enzyme X

Weer eens een bug in de MyRenault app. Zodra ik hem start, staat de klimaatbeheer aan "starten" en als ik erop klik zegt ie "Airconditioning is bezig". Dus ik de app verwijderd, alle bestanden eraf en de telefoon herstart. App weer geinstalleerd, ingelogd en gestart.... exact hetzelfde probleem. Zeer hinderlijk. Andere ook last van dit euvel? En zo ja, al een oplossing gevonden misschien?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:04
Megalodon86 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:45:
Weer eens een bug in de MyRenault app. Zodra ik hem start, staat de klimaatbeheer aan "starten" en als ik erop klik zegt ie "Airconditioning is bezig". Dus ik de app verwijderd, alle bestanden eraf en de telefoon herstart. App weer geinstalleerd, ingelogd en gestart.... exact hetzelfde probleem. Zeer hinderlijk. Andere ook last van dit euvel? En zo ja, al een oplossing gevonden misschien?
Je bedoelt dat je de temperatuur niet in kunt stellen? Dat heb ik ook. Als ik het wil aanpassen dan gebruik ik Kelec want daar kan het wel.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

tjubbie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:41:
[...]

Je bedoelt dat je de temperatuur niet in kunt stellen? Dat heb ik ook. Als ik het wil aanpassen dan gebruik ik Kelec want daar kan het wel.
Dat is wel het gevolg van deze bug ja. Voorheen kon in de airconditioning op afstand instellen, door de temperatuur op te geven en dan 'starten' te drukken. Pas als hij klaar was, kon ik het dan opnieuw instellen. Nu start hij direct bij het starten van de app al met conditioneren. En het stopt ook nooit (volgens de app).

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 17:50
Ik heb het hier al eerder gehad over het niet continue in beeld zijn van de verkeersbordherkenning.

Als de camera een snelheidsbord ziet, dan komt deze netjes in beeld. Echter na een aantal minuten verdwijnt het verkeersbord en krijg ik drie grijze puntjes te zien. Bij het eerstvolgende bord komt de toegestane snelheid weer netjes in beeld, om na een aantal minuten wederom te verdwijnen.

Bij de servicebeurt bij de Renault dealer heb ik dit kenbaar gemaakt. Zij wisten daar ook geen verklaring voor. Het zou zijn doorgezet naar Renault. Daarna niets meer vernomen.

Inmiddels ben ik via AI uitgebreid hiermee bezig geweest. Ik kreeg allerlei mogelijke oorzaken en oplossingen, echter zonder resultaat.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat mogelijk continue verkeersbordherkenning alleen mogelijk zou kunnen zijn in combinatie met een (Orange) sim abonnement wat je gratis aangeboden krijgt bij de aankoop van een nieuwe auto. Mijn exemplaar is van mei 2024 en heeft dit abonnement niet (meer). Overigens heb ik ook Hotspot geprobeerd, echter ook zonder resultaat. Ook opgeslagen Google Maps kaarten gaven geen uitkomst.

Hie is dit bij jullie? Houden jullie (zonder Orange abonnement) wel continue de toegestane snelheid in beeld, of verdwijnt het ook na een aantal minuten?

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik zal er eens op letten, nu je het zegt komt het me wel bekend voor ja.

• Delta1965
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-10 17:23
Hoi forummers,

Ik ben op zoek naar een prijslijst voor de A en B beurten bij een Megane e-tech. Mijn volgende beurt zou een B bij 60.000km zijn wat dat gaat kosten zou ik graag eens van tevoren willen bekijken.

Alvast dank.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dirk0s schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:26:
...
De garantie gaat niet via Bovag maar via externe partij: autotrust (schijnt van Bovag te zijn)
...
Het verdienmodel van dat soort clubs is om zo min mogelijk garantie te verlenen.

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:35
edtbonep schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:52:
Ik heb het hier al eerder gehad over het niet continue in beeld zijn van de verkeersbordherkenning.

Als de camera een snelheidsbord ziet, dan komt deze netjes in beeld. Echter na een aantal minuten verdwijnt het verkeersbord en krijg ik drie grijze puntjes te zien. Bij het eerstvolgende bord komt de toegestane snelheid weer netjes in beeld, om na een aantal minuten wederom te verdwijnen.

Bij de servicebeurt bij de Renault dealer heb ik dit kenbaar gemaakt. Zij wisten daar ook geen verklaring voor. Het zou zijn doorgezet naar Renault. Daarna niets meer vernomen.

Inmiddels ben ik via AI uitgebreid hiermee bezig geweest. Ik kreeg allerlei mogelijke oorzaken en oplossingen, echter zonder resultaat.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat mogelijk continue verkeersbordherkenning alleen mogelijk zou kunnen zijn in combinatie met een (Orange) sim abonnement wat je gratis aangeboden krijgt bij de aankoop van een nieuwe auto. Mijn exemplaar is van mei 2024 en heeft dit abonnement niet (meer). Overigens heb ik ook Hotspot geprobeerd, echter ook zonder resultaat. Ook opgeslagen Google Maps kaarten gaven geen uitkomst.

Hie is dit bij jullie? Houden jullie (zonder Orange abonnement) wel continue de toegestane snelheid in beeld, of verdwijnt het ook na een aantal minuten?
Nee dit heb ik niet, en heb ook geen actief Orange abonnement. (Mijn Megane is uit maart 24, my-23)

• ferjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 16:49
Ik heb de infotainment terug gezet naar fabrieksinstellingen (in de hoop dat eindelijk eens de 3.5 update te krijgen), maar nu wil de app niet meer verbinden... iemand een suggestie hoe ik dat weer oplos?

• Zjanzjak
ferjan schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:38:
iemand een suggestie hoe ik dat weer oplos?
Ja.
Geduld.
Tot zelfs een week kan dat duren zoals al vaker vermeld hier.

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CtFtEIJY4DKxgUXwcFZne_ovcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uft5EB6kMYWwUysAi7832VcO.jpg?f=fotoalbum_large Heeft iemand Gemini al geprobeerd i.p.v. de oude Google assistent?

mijn eerste voorzichtige indruk is dat het veel beter werkt. (Bj 2024-04)

• Zjanzjak
Fr3ggel schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:46:
Heeft iemand Gemini al geprobeerd i.p.v. de oude Google assistent?
In het Scenic topic iig wel: Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

• tlpeter
Ja, ik heb Gemni geactiveerd. Ik heb nog niet gehad dat het niet goed werkt maar ik gebruik het ook niet zoveel op dit moment.

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 15:42
Gemini is wel grappig, je kunt nu hele gesprekken voeren met je auto,

Of er wat zinnigs uitkomt is een tweede (hij/zij vertelde over een bepaalde subsidie in mijn gemeente die niet bestaat)

Verder kan Gemini spotify soms wel en soms niet bedienen (als hij op DAB radio staat vaak niet)

Over het algemeen veel beter dan assistant, dat werkte bij mij enkel qua navigatie

• paulcwvandijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 07:09
Wat heel goed werkt met Gemini, heb ik vorige week in Frankrijk ervaren, is het uitstippelen van een route met laadstations. In mijn geval wilde ik tijdens de reis sturen op Tesla superchargers op mijn route (want ik had een supercharger abbo). Dat is standaard met Google Maps nog best lastig, vooral als je wat verder vooruit wilt kijken. Een gesproken opdracht als "Mijn huidige bereik is 250km, geef mij opties voor Tesla superchargers op mijn route waarbij ik bij aankomst minstens 20km bereik over heb en niet meer dan 10 minuten hoef om te rijden" werkte bijzonder goed.

• Majesty
  • Niet online
paulcwvandijk schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:41:
Wat heel goed werkt met Gemini, heb ik vorige week in Frankrijk ervaren, is het uitstippelen van een route met laadstations. In mijn geval wilde ik tijdens de reis sturen op Tesla superchargers op mijn route (want ik had een supercharger abbo). Dat is standaard met Google Maps nog best lastig, vooral als je wat verder vooruit wilt kijken. Een gesproken opdracht als "Mijn huidige bereik is 250km, geef mij opties voor Tesla superchargers op mijn route waarbij ik bij aankomst minstens 20km bereik over heb en niet meer dan 10 minuten hoef om te rijden" werkte bijzonder goed.
Dit is helaas niet mijn ervaring . Afgelopen jaren altijd Tesla laders gebruikt en laten plannen op mijn route, .maar sinds Android 12 vertikt hij regelmatig om (gesproken of niet gesproken,) Tesla laders te vinden op de route. Ik geef de opdracht, je ziet dat hij Tesla laders gaat zoeken en komt dan doodleuk met allerlei andere kaders aanzetten. Wanneer ik vraag waarom hij geen tesla laders toont, wordt gezegd dat 'ie die momenteel niet kan tonen . Heb al veel lange ritten gedaan en iedere keer hetzelfde helaas. Oplossing is dan handmatig op mn telefoon de tesla laders zoeken en erheen laten navigeren.

Overigens gebruik ik de Gemini Assistant al maanden, echt fantastisch nuttige en boeiende gesprekken mee gevoerd tot nu toe, vind het wat dat betreft een enorme aanwinst.

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 28-09-2026 23:35 ]

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:19
Fr3ggel schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:46:
[Afbeelding] Heeft iemand Gemini al geprobeerd i.p.v. de oude Google assistent?

mijn eerste voorzichtige indruk is dat het veel beter werkt. (Bj 2024-04)
Hoe kan ik dit activeren?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:04
Dat gaat automatisch vanuit Google. Je krijgt dan een pop-up of je Google gemini wilt gebruiken. Zo kreeg ik het binnen

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:19
tjubbie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 06:32:
[...]

Dat gaat automatisch vanuit Google. Je krijgt dan een pop-up of je Google gemini wilt gebruiken. Zo kreeg ik het binnen
Ik had die POP up niet gehad, maar heb het net gevonden in Google instellingen.

• 6313oscar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-10 12:17
ferjan schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:38:
Ik heb de infotainment terug gezet naar fabrieksinstellingen (in de hoop dat eindelijk eens de 3.5 update te krijgen), maar nu wil de app niet meer verbinden... iemand een suggestie hoe ik dat weer oplos?
Ik zit zelfs nog in versie 2.1.2, krijg hem maar niet ge-update met OTA zelfs na factory reset een week geleden (bj 2022)

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 17:59
Hier ook, 3.2.1 is beschikbaar via OTA, maar installatie al 8x gefaald. Gisteren heeft de garage het via USB geprobeerd... tot 2x toe mislukt.
Zeggen maar gewoon te wachten. Het is een zooitje bij Renault wat betreft software.

• Majesty
  • Niet online
Schmoove schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:13:
Hier ook, 3.2.1 is beschikbaar via OTA, maar installatie al 8x gefaald. Gisteren heeft de garage het via USB geprobeerd... tot 2x toe mislukt.
Zeggen maar gewoon te wachten. Het is een zooitje bij Renault wat betreft software.
Ik zit met mijn oktober 2022 Megane op 3.5.0, lijkt me dat ze die gewoon kunnen installeren als ze echt hun best doen. Bij mij is alles via OTA gekomen overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 30-09-2026 01:52 ]

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31
Heeft iemand al Nederlandse prijzen voor de facelift gezien trouwens? Of iets gevonden over wanneer-ie hier in de showroom staat?
Ik zie dat in Frankrijk de configurator al open staat, en dat de basisprijs voor een Techno daar €37500 is (voor subsidies) (er is nog maar 1 accu/motorisatie, 220pk/500 km WLTP).
Ik weet niet of dat laag genoeg is voor een upgrade want dan zou ik er ook nog ruim 4k aan upgrades bij moeten klikken om geen opties te missen die onze huidige auto heeft (hoewel de 22kW AC optie beperkt nuttig is, en die is al goed voor 1600 euro daarvan)..

Nouja we gaan het zien.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Die 22kW AC is echt top, ben ik wel blij mee, echter in mijn directe omgeving staan er geen palen die dat kunnen leveren :-( Maar altijd blij verrast als ik er per ongeluk toch een vind :*)

Ik moet nog 2 jaar met deze, tegen die tijd zal de geheel nieuwe (ipv facelift) er misschien al zijn?

• Schmoove
Megalodon86 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:35:
Die 22kW AC is echt top, ben ik wel blij mee, echter in mijn directe omgeving staan er geen palen die dat kunnen leveren :-( Maar altijd blij verrast als ik er per ongeluk toch een vind :*)

Ik moet nog 2 jaar met deze, tegen die tijd zal de geheel nieuwe (ipv facelift) er misschien al zijn?
Heb het op mijn Megane ook... werkelijk nooit gebruikt. Publiek laden doe ik enkel bij snelladers. Thuis kan ik wel 22kW laden, maar dat wil je in Belgie niet, want dan betaal je je blauw aan piekbelasting. Dus thuis staat hij sowieso op 11kW.
Dus ja in theorie leuk, in praktijk, voor mij toch, niet echt zinvol.

• Marcel6971
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
_jap_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:31:
Heeft iemand al Nederlandse prijzen voor de facelift gezien trouwens? Of iets gevonden over wanneer-ie hier in de showroom staat?
Ik zie dat in Frankrijk de configurator al open staat, en dat de basisprijs voor een Techno daar €37500 is (voor subsidies) (er is nog maar 1 accu/motorisatie, 220pk/500 km WLTP).
Ik weet niet of dat laag genoeg is voor een upgrade want dan zou ik er ook nog ruim 4k aan upgrades bij moeten klikken om geen opties te missen die onze huidige auto heeft (hoewel de 22kW AC optie beperkt nuttig is, en die is al goed voor 1600 euro daarvan)..

Nouja we gaan het zien.
In Duitsland staat deze inmiddels ook en verwacht dat Nederland snel opengaat. De “oude” Megane pagina linkt al door naar de “nieuwe”. Verwacht wel scherpe prijzen, ook gezien de prijsstelling van de bijgepunte Scenic.

Ga naar de Mondial om deze (en andere) auto’s in het echt te bekijken.

• Zjanzjak
Marcel6971 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:05:
Ga naar de Mondial om deze (en andere) auto’s in het echt te bekijken.
Daar zat ik ook aan te denken maar logistiek kom ik er (nog) niet uit. Met de auto? Trein+ov? Gedeeltelijk met de auto en laatste stukje trein en ov?

• Marcel6971
  • Nu online
Zjanzjak schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:40:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken maar logistiek kom ik er (nog) niet uit. Met de auto? Trein+ov? Gedeeltelijk met de auto en laatste stukje trein en ov?
Pakken een aantal dagen Parijs - ook wat cultuur snuiven/de toerist uithangen :-). Gaan met de trein en gaan Parijs onveilig maken met het ov. Hadden we al geboekt toen ik zag dat in die week ook de Mondial is.

• borisbaas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:13
_jap_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:31:

Nouja we gaan het zien.
Ik zat er ook op te wachten, prijzen staan nu op de nl site

• Marcel6971
  • Nu online
borisbaas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:48:
[...]

Ik zat er ook op te wachten, prijzen staan nu op de nl site
Gisteren was de configurator even benaderbaar, maar is nu weer gesloten? Op de Italiaanse site wordt alleen de Esprit Alpine aangeboden voor een vanafprijs van €33.950.

• Zjanzjak
Marcel6971 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:16:
Gisteren was de configurator even benaderbaar, maar is nu weer gesloten? Op de Italiaanse site wordt alleen de Esprit Alpine aangeboden voor een vanafprijs van €33.950.
Wat een verschil met Nederland, ik zie vanaf €40.490 staan.
Gewoon op de Nederlandse Renault pagina overigens.

Wel mooi trouwens in dat satijnen blauw.

Alpine komt voor de A290 ook met zo'n soort kleur;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gGmo_DIE7wKlt11DMabCYY0bdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oeUyiL2MpnFzK3O9wbBZQTR.jpg?f=fotoalbum_large

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20:01
Heeft iemand ervaring met de aangeboden bekleding stof/TEP 'Chamonix in de Alpine variant van de Megane? Is dat een volledig TEP leren bekleding, of zitten er ook delen reguliere stof in? Kan dat uit de fotos niet goed afleiden.

• tlpeter
Bij mij, 2025 model, is de zijkant leer en het zitgedeelte stof.

• Marcel6971
  • Nu online
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:25:
[...]

Wat een verschil met Nederland, ik zie vanaf €40.490 staan.
Gewoon op de Nederlandse Renault pagina overigens.

Wel mooi trouwens in dat satijnen blauw.

Alpine komt voor de A290 ook met zo'n soort kleur;
[Afbeelding]
De configurator staat nu inderdaad weer open op de Nederlandse site. Snap niet waar nu die €2.000 verschil tussen de Business Techno en de Techno vandaan komt. Op beide versies zijn dezelfde pakketten leverbaar voor dezelfde bedragen. De Techno schijnt standaard wel het “pack winter” te hebben, maar dat wordt grotendeels alweer ingevuld door het “pack initiale”, waarbij je dan bij de Business Techno dan geen stuurwielverwarming hebt? Of zie ik nu van alles over het hoofd?

Overigens is het een hele mooie matte kleur blauw, maar volgens mij een redelijke uitdaging om dat jarenlang echt mooi te houden. Dan is een reguliere lak gemakkelijker bij te houden; kun je eventueel nog eens gaan polijsten.

[ Voor 10% gewijzigd door Marcel6971 op 02-10-2026 11:46 ]

• Zjanzjak
Marcel6971 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:43:
Overigens is het een hele mooie matte kleur blauw, maar volgens mij een redelijke uitdaging om dat jarenlang echt mooi te houden. Dan is een reguliere lak gemakkelijker bij te houden; kun je eventueel nog eens gaan polijsten.
Klopt, een uitdaging, maar als ik over anderhalf jaar de Alpine A290 nog steeds de mooiste auto vind (binnen mijn budget) dan wordt het toch echt de matte kleur. Ik vind 'em net een tandje mooier zo dan mijn huidige (blauw met zwart dak) namelijk. 8)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom gaat het in een Megane E-tech topic nu steeds over een A290, wat een snelle R5 is? :| Zullen we het hier weer gewoon over de Megane E-Tech hebben? Bijvoorbeeld over de details van het nieuwe 2027 model?
Iemand al ergens technische documentatie gevonden? Bijvoorbeeld over range, gedetailleerde WLTP verbruikscijfers, trekgewicht etc
Edit: De prijslijst met veel specs staat gewoon op Renault.nl: https://cdn.group.renault....asset.pdf/c36780a9a3.pdf

[ Voor 44% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2026 22:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LaTiNo156
Weet iemand of V2H altijd mogelijk is wanneer V2G mogelijk wordt gemaakt?

Die Blue Satin is (op foto's) echt mooi.
Ik wilde eigenlijk niet opnieuw een Megane omdat de software updates (praktisch geen enkele verbetring in 3 jaar) ruk zijn en de wegligging niet echt sportief is (maar wel stug).
Maar ook het onderstel zou verbeterd zijn, ik ben benieuwd.

• Dirk0s
Zojuist weer een proefrit gemaakt in een Megane uit 2023. Vooraf gevraagd of er een warmtepomp in zit, het antwoord was ja. Bij opendoen van motorkap zit deze er dus niet in.

wat is jullie advies? Is een warmtepomp echt iets wat merkbaar verschil geeft? Of is dit een mooie reden om een auto iets goedkoper te krijgen?

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:35
Is een warmtepomp echt iets wat merkbaar verschil geeft?
Nee, ik had hem zelfs liever niet in mijn auto. Maakt een hoop herrie, maakt dingen complexer, en heeft weinig efficentie-winst bij ons model helaas.

Of is dit een mooie reden om een auto iets goedkoper te krijgen?
Die vraag staat los van de voorgaande. Alle excuses die je kunt aangrijpen om je argumenten kracht bij te zetten kun je gebruiken. Dealers doen hetzelfde de andere kant op.

[ Voor 3% gewijzigd door Remuzzz op 03-10-2026 12:31 ]

• Andrehj
  • Niet online
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:57:
Zojuist weer een proefrit gemaakt in een Megane uit 2023. Vooraf gevraagd of er een warmtepomp in zit, het antwoord was ja. Bij opendoen van motorkap zit deze er dus niet in.
Hoe zie je het verschil? Zowel de versie zonder als die met WP schijnen R1234yf als koelmiddel te gebruiken (in tegenstelling tot bij VAG, waar de versies met WP CO2 gebruiken)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 17:50
Dat is te zien onder de motorkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ2w9kube8iLKiNoYMNc-eKZEoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nHxdKQjCVnc8DgAesvUIANcC.webp?f=fotoalbum_large

• Dirk0s
Op deze manier kwam ik er dus achter. Als ik hier teruglees over warmtepomp zijn er verschillende meningen. Voornamelijk toch wel dat het niet veel verschil geeft en vooral ook iets is wat kapot kan gaan.

• Andrehj
  • Niet online
Volkswagen levert voor de ID-modellen die V2L ondersteunen ook een V2L-adapter met CEE (campingstekker) aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5qqBB64-BrD4YTatdTt3Bwmg6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EjzLezUkb7737iflIDqt9joN.jpg?f=user_large
Deze schijnt op de een of andere manier platform-specifiek te zijn, zodat die alleen voor VAG werkt.
Weet iemand of Renault voor de Megane ook zoiets heeft?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 07:36
Andrehj schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:25:
Volkswagen levert voor de ID-modellen die V2L ondersteunen ook een V2L-adapter met CEE (campingstekker) aansluiting:
[Afbeelding]
Deze schijnt op de een of andere manier platform-specifiek te zijn, zodat die alleen voor VAG werkt.
Weet iemand of Renault voor de Megane ook zoiets heeft?
Volgens de Renault site hebben ze het wel:

https://www.user-manual.r...2l-functie-vehicle-load-1

• Andrehj
  • Niet online
Laat maar. Gemini praat poep.

[ Voor 94% gewijzigd door Andrehj op 03-10-2026 14:37 ]

• Andrehj
  • Niet online
Ik zal wel niet goed lezen, maar waar op die pagina kan ik niets vinden over een CEE-stekker. Volgens mij wordt daar enkel een gewone V2L adapter met (Franse variant van) Schuko-stekker besproken.

• Dirk0s

wat is jullie advies? Is een warmtepomp echt iets wat merkbaar verschil geeft? Of is dit een mooie reden om een auto iets goedkoper te krijgen?
Nou die warmtepomp vind ik inmiddels minder erg en had ik besloten om een tegenbod te gaan doen.

Helaas kom ik er nu achter dat het een super charge model is en daardoor dus ook maar max 7,4 kw laden thuis. We hebben tot op heden een 1 fase aansluiting thuis dus met een optimum charge was dit hetzelfde geweest.

Toch bij gebruik van publieke laadpalen of een overgang naar 3fase thuis lijkt mij een optimum charge model een betere keuze als je zoveel geld gaat uitgeven.

Zijn er hier mensen met super charge en die er spijt van hebben?

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik heb een Optimum Charge (met warmtepomp). Helaas maak ik maar weinig gebruik van de 22kW AC lader, omdat er hier in de buurt weinig laadpalen zijn die dat ondersteunen. Als er bij jou in de buurt wel (meerdere) mogelijkheden zijn voor 22kW AC laden, zou ik er zeker voor gaan. Zo niet, dan pak je onderweg meestal toch de DC fastcharger en boeit het niet welke AC lader je hebt.

• Dirk0s
Megalodon86 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 16:12:
Ik heb een Optimum Charge (met warmtepomp). Helaas maak ik maar weinig gebruik van de 22kW AC lader, omdat er hier in de buurt weinig laadpalen zijn die dat ondersteunen. Als er bij jou in de buurt wel (meerdere) mogelijkheden zijn voor 22kW AC laden, zou ik er zeker voor gaan. Zo niet, dan pak je onderweg meestal toch de DC fastcharger en boeit het niet welke AC lader je hebt.
En thuis? Ook op 1fase?

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Ik heb geen thuislader. Voor woonwerk verkeer laad ik op mijn werk (maandag en vrijdag). Voor langere ritten gewoon onderweg bij de snellader.

• Zjanzjak
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:51:
Waarom gaat het in een Megane E-tech topic nu steeds over een A290, wat een snelle R5 is? :|
Steeds. Ja man, elke pagina wel tig keer. :Y)
Ik hoef mij eigenlijk niet te verantwoorden maar soit; omdat er soms raakvlakken zijn met de Megane. Om maar wat te noemen, in de Alpine zit namelijk dezelfde krachtbron, ook is het multimedia gebeuren vrijwel gelijk, de Alpine wordt in dezelfde fabriek gebouwd en zo zijn er vast meer raakvlakken. Als ik dus vind dat er een raakvlak is, deze keer was het de kleur, dan zeg ik dat. Mocht je je daar ontzettend aan ergeren, of het niet thuis vinden horen in dit topic, daar hebben ze de dan rapporteer-knop voor uitgevonden.
Ik had het in de Megane niet en ik miste er niets aan in mijn beleving, nu heb ik het wel in de Alpine (standaard) maar buiten het wat meer geluid produceren soms is mijn persoonlijke mening dat het geen 'need to have' is. Wat mij betreft dus geen merkbaar verschil. En mocht ik een/de keus hebben dan zou ik er dus niet voor gaan.
Bij mij alles thuis op de grannycharger, wel op een veilige speciaal aangelegde groep, maar als ik de wagen 's avonds aan de grannycharger hang, heb ik de volgende dag weer voldoende bereik.

• Dirk0s
Bij mij alles thuis op de grannycharger, wel op een veilige speciaal aangelegde groep, maar als ik de wagen 's avonds aan de grannycharger hang, heb ik de volgende dag weer voldoende bereik.
Oké en heb jij de super charge of optimum charge?

Als ik nu kijk met onze benzine auto’s: we komen thuis van werk en gaan te voet sporten oid. Doordeweeks verder zelden echt plannen met de auto. Dus ik verwacht dat nachtladen voor ons ook voldoende is en daardoor de super charge ook voldoende.

Maar we kunnen de keuze maar 1x maken en wil geen spijt krijgen als we toch problemen krijgen met laden.

• tlpeter
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:59:
[...]

[...]

Als ik nu kijk met onze benzine auto’s: we komen thuis van werk en gaan te voet sporten oid. Doordeweeks verder zelden echt plannen met de auto. Dus ik verwacht dat nachtladen voor ons ook voldoende is en daardoor de super charge ook voldoende.

Maar we kunnen de keuze maar 1x maken en wil geen spijt krijgen als we toch problemen krijgen met laden.
Tot dat je met een bijna lege accu een paar uur later wegmoet.
Ook laden met een dynamischicontract werkt beter met een "gewone" lader.
Het is een luxe probleem maar ik zou nooit met een grannycharger laden

• Dirk0s
tlpeter schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:04:
[...]

Ook laden met een dynamischicontract werkt beter met een "gewone" lader.
Het feit is dus wel dat ik nu maar 1fase thuis heb. Dus voorlopig vast zit aan die 7,4. Aanvraag naar 3fase is gedaan maar geen idee in welk tijdsbestek dit gedaan kan worden. Google geeft aan dat het tot 26 maanden kan duren (of langer) 😩

• tlpeter
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:22:
[...]

Het feit is dus wel dat ik nu maar 1fase thuis heb. Dus voorlopig vast zit aan die 7,4. Aanvraag naar 3fase is gedaan maar geen idee in welk tijdsbestek dit gedaan kan worden. Google geeft aan dat het tot 26 maanden kan duren (of langer) 😩
Dat scheelt wel maar nog steeds laad je sneller. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet met een 16A door een stopcontact aan het laden ben maar met een 10A. Ik zou nooit laden via een normaal stopcontact.
Over een paar jaar dan zijn er zelfs dynamische nettarrieven en niet alleen dynamische leverancier tarrieven.

[ Voor 13% gewijzigd door tlpeter op 03-10-2026 18:31 ]

• Dirk0s
tlpeter schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:25:
[...]

Dat scheelt wel maar nog steeds laad je sneller. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet met een 16A door een stopcontact aan het laden ben maar met een 10A. Ik zou nooit laden via een normaal stopcontact.
Over een paar jaar dan zijn er zelfs dynamische nettarrieven en niet alleen dynamische leverancier tarrieven.
Ja eigenlijk is het duidelijk en moeten we de verstandige keuze maken om verder te zoeken naar de juiste auto om ook evt pas in de toekomst sneller te kunnen laden.

We hebben 1fase 35A aansluiting, had in gedachte om de easee charge max te laten plaatsen, die kan tot 22kwh

[ Voor 9% gewijzigd door Dirk0s op 03-10-2026 18:33 ]

• tlpeter
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:32:
[...]

Ja eigenlijk is het duidelijk en moeten we de verstandige keuze maken om verder te zoeken naar de juiste auto om ook evt pas in de toekomst sneller te kunnen laden.

We hebben 1fase 35A aansluiting, had in gedachte om de easee charge max te laten plaatsen, die kan tot 22kwh
Die heb ik ook sinds kort. Fijne lader en zelf te installeren (mits je dit zelf kunt).

• Dirk0s
Nog even wat extra info opgezocht met mijn aanvraag naar 3fase.

Ik val in categorie 3 : basisbehoeften. Dus onderaan de lijst. Ben bang met onderstaande zin dat ik nog lang aan 1fase vast zit

“De wachttijd verschilt per regio en kan oplopen van enkele jaren tot 10 jaar.”

[ Voor 14% gewijzigd door Dirk0s op 03-10-2026 19:13 ]

• Zjanzjak
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:59:
Zou het niet weten, toen ik de Megane kocht hadden we die opties niet.
In België wel geloof ik. Ik kon iig 22 kW laden.
Plannen? Vooruitkijken?
Rij al zo'n 4 jaar elektrisch, altijd de grannycharger, eerste met de Megane, nu de Alpine, nooit problemen gehad. Maar kom ook amper thuis onder de 20%. Zoiets zat er vroeger ook in de tank toen ik nog diesel reed, zorgde er altijd voor dat ik dan weer ging tanken.
Maar goed, die 20% nu dus, de plaatsen waar ik heen zou moeten, in geval van nood, vanuit mijn woonplaats zijn dan nog steeds te bereiken.

Ga 1 a 2 x per week naar kantoor (42 km verderop), bijna dagelijks weg in de buurt, of zoals vandaag iets verder (66 km verderop), geen centje pijn. En mocht het die hele enkele keer toch niet goed uitkomen, even aan de snellader hangen biedt dan uitkomst. Dus waar hebben we het over.

Afhankelijk van wat ik de volgende dag nodig, en wat er nog in de accu zit, laad ik op 8A, 10A, 12A of 13A, uiteraard wel op een aparte groep van de 1 fase 35A aansluiting.
Laadverlies bij 8A het hoogst, zo'n 10 a 12%.

• Dirk0s
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:48:
[...]

[...]

Plannen? Vooruitkijken?

[...]

Rij al zo'n 4 jaar elektrisch, altijd de grannycharger, eerste met de Megane, nu de Alpine, nooit problemen gehad. Maar kom ook amper thuis onder de 20%. Zoiets zat er vroeger ook in de tank toen ik nog diesel reed, zorgde er altijd voor dat ik dan weer ging tanken.
Maar goed, die 20% nu dus, de plaatsen waar ik heen zou moeten, in geval van nood, vanuit mijn woonplaats zijn dan nog steeds te bereiken.

Ga 1 a 2 x per week naar kantoor (42 km verderop), bijna dagelijks weg in de buurt, of zoals vandaag iets verder (66 km verderop), geen centje pijn. En mocht het die hele enkele keer toch niet goed uitkomen, even aan de snellader hangen biedt dan uitkomst. Dus waar hebben we het over.

Afhankelijk van wat ik de volgende dag nodig, en wat er nog in de accu zit, laad ik op 8A, 10A, 12A of 13A, uiteraard wel op een aparte groep van de 1 fase 35A aansluiting.
Maar je zegt nu dat je 22 kw kon laden, maar door de grannycharger maakte je er geen gebruik van?

• tlpeter
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:48:
[...]

[...]

Plannen? Vooruitkijken?

[...]

Plannen en vooruit kijken is niet altijd een optie maar meestal wel.
Ik werk op een grotere afstand en ook familie is verder weg dus dat veranderd mijn kijk hierop denk ik.
Je hebt misschien wel gelijk en projecteer ik mijn situatie nu op anderen.
Zo zie je maar dat het voor iedereen anders is.

• Dirk0s
tlpeter schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:31:
[...]

Plannen en vooruit kijken is niet altijd een optie maar meestal wel.
Ik werk op een grotere afstand en ook familie is verder weg dus dat veranderd mijn kijk hierop denk ik.
Je hebt misschien wel gelijk en projecteer ik mijn situatie nu op anderen.
De langste werkdag route bij ons is 140km. 2x per week.

Zit er meer beetje mee dat ik spijt ga krijgen als enexis volgende maand zegt: je kunt 3 fase krijgen dat ik dan met die 7,4 auto zit. Maar die kans is natuurlijk niet heel groot met alle net problemen die er zijn.

• Zjanzjak
Dirk0s schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:37:
Maar je zegt nu dat je 22 kw kon laden, maar door de grannycharger maakte je er geen gebruik van?
Zelden, paar keer op kantoor (want zoveel kom je die laders niet tegen), hoefde ik niet perse te laden maar meer uit nieuwsgierigheid. Gaat wel lekker snel, dat wel.
Maar de grannycharger doet gewoon zijn werk, dus het 'hoogste' wat ik nu laad is 2,9 kW (13A), echt meer dan genoeg voor mijn situatie.

Kijk als jij per dag 84.000 km moet rijden in 3 uur dan schiet het niet op, maar voor mijn situatie, en de jouwe ook op wat ik gelezen heb, is het meer dan voldoende op deze manier.
tlpeter schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:31:
Goed punt, wat we beide een beetje over het hoofd zagen. ;)
Dirk0s schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:52:
De langste werkdag route bij ons is 140km. 2x per week.

Zit er meer beetje mee dat ik spijt ga krijgen als enexis volgende maand zegt: je kunt 3 fase krijgen dat ik dan met die 7,4 auto zit. Maar die kans is natuurlijk niet heel groot met alle net problemen die er zijn.
Met die 7,4 zou ik me totaal geen zorgen maken. Uitgaande van een 60 kWh batterij (de nieuwe heeft 67) laad je dus, met die maximale snelheid, zo'n 12% per uur.
Dus binnen 5 uur zit je van 20% naar 80%.
Lekker plannen in de auto, 's avonds inpluggen, de volgende dag ready to go.

Noot; ik heb geen zonnepanelen, noch een dynamisch contract.

• Dirk0s
Zjanzjak schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:39:
[...]

Zelden, paar keer op kantoor (want zoveel kom je die laders niet tegen), hoefde ik niet perse te laden maar meer uit nieuwsgierigheid. Gaat wel lekker snel, dat wel.
Maar de grannycharger doet gewoon zijn werk, dus het 'hoogste' wat ik nu laad is 2,9 kW (13A), echt meer dan genoeg voor mijn situatie.

Kijk als jij per dag 84.000 km moet rijden in 3 uur dan schiet het niet op, maar voor mijn situatie, en de jouwe ook op wat ik gelezen heb, is het meer dan voldoende op deze manier.

[...]

Goed punt, wat we beide een beetje over het hoofd zagen. ;)

[...]

Met die 7,4 zou ik me totaal geen zorgen maken. Uitgaande van een 60 kWh batterij (de nieuwe heeft 67) laad je dus, met die maximale snelheid, zo'n 12% per uur.
Dus binnen 5 uur zit je van 20% naar 80%.
Lekker plannen in de auto, 's avonds inpluggen, de volgende dag ready to go.

Noot; ik heb geen zonnepanelen, noch een dynamisch contract.
Ik denk ook dat we weinig gaan merken van die 22kw versie mochten we daar naar gaan zoeken. We zullen meeste van de tijd thuis en ‘s nachts laden.

Maar ik heb wel zonnepanelen en wil na dit contract jaar proberen om met dynamisch contract te beginnen. Dan zou sneller lader wel zin hebben. Dan moet ik wel die 3fase thuis hebben.

Andere vraag: wat is beter elke avond van 40% naar 80% laden of 1x per 2 avonden van 20 naar 80%?

• Schmoove
Dirk0s schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:48:
[...]
Andere vraag: wat is beter elke avond van 40% naar 80% laden of 1x per 2 avonden van 20 naar 80%?
Niet te druk over maken. Ik heb een Megane (eigendom) die we altijd tot max 80% opladen. Ik heb ook een 5 (lease) die we altijd tot 100% laden. Ik merk totaal geen batterij degradatie.
Dus 20>80 of 40>80... gaat helemaal niets uitmaken.

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:57
22kw kan soms best lekker zijn in mijn ervaring. Maar goed. Heel eerlijk, als ik net een keer niet goed gepland heb, is er altijd wel ergens een snellader te vinden.

Dus als het er op zit: leuk maar echt een dealbreaker zou het voor mij een volgende keer niet zijn :-)

• Zjanzjak
Maar ik heb wel zonnepanelen en wil na dit contract jaar proberen om met dynamisch contract te beginnen. Dan zou sneller lader wel zin hebben. Dan moet ik wel die 3fase thuis hebben.
En dan hopen thuis te zijn op het juiste moment? Het zal uiteraard wat schelen maar voor mijn situatie niet echt, ik laad namelijk op zulke verschillende tijden. En is het niet zo, dat als jij voornamelijk 's nachts laad, je niet zoveel profijt hebt van een dynamisch contract. Aangezien overdag juist de lagere prijzen zijn. You are overthinking it in my humble opinion.
Kan mij wel vinden in Schmoove zijn opmerking maar heel theoretisch gezien is, hoe minder cycli jij de batterij laat doen, hoe beter. Dus theoretisch is in 1 x van 20 naar 80 dan beter.

• LaTiNo156
Veel hangt idd af van wat je gebruik. Hoe ver, hoe vaak, hoe laat.
Als je um overdag of in de avond aan de lader zet en geen haast hebt prima. Als je zonnepanelen hebt is langzamer juist beter want dan verbruik je zoveel mogelijk van je opbrengst op een zonnige dag.
En als je echt echt een keer haast hebt kun je altijd nog onderweg 30% erbij snelladen.

• Dirk0s
De auto werd aangeboden met 3fase en warmtepomp. Door onwetendheid van de verkoper en mijn onderzoek blijkt dit niet aanwezig te zijn.

Wat is een auto minder waard tov een auto met die opties? En ook de restwaarde in de toekomst zal lager zijn hierdoor vermoed ik.

Auto is uit 2023 met ongeveer 35-40k kilometers

• Zjanzjak
Dirk0s schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:05:
Wat is een auto minder waard tov een auto met die opties?
Allemaal zo lastig in te schatten en te bepalen.
Ik gebruik altijd de anwb koerslijst als eerste ( https://www.anwb.nl/auto/koerslijst ) en daarna kijk ik op gaspedaal . nl om te kijken wat vergelijkbare auto's doen. En auto's met andere opties.
Dirk0s schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:05:
En ook de restwaarde in de toekomst zal lager zijn hierdoor vermoed ik.
Sja, kan maar dat ligt aan zo veel factoren, ik denk dat je het allemaal veel te ingewikkeld maakt in je hoofd. Ga je straks ook nog de slijtfactor van het asfalt van een bepaalde weg berekenen, en dan een andere weg nemen omdat het daar minder slijt? ;) You are so overthinking it.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste