Op vakantie met de Renault Megane naar Noord Spanje
Spannend ...
2 weken voordat we met vakantie zouden gaan, konden we de nieuwe Renault Megane ophalen bij de dealer Bochane in Deventer. Omdat we nog niet zeker wisten of we de auto op tijd zouden krijgen hadden we nog even gewacht met de vakantie te plannen. Nog even getwijfeld om te gaan kamperen met onze eigen tent en een bagagewagen mee te nemen maar uiteindelijk de knoop doorgehakt, we gaan een rondreis door Noord Spanje maken........
De reis
De heenreis gaat in 2 dagen via Frankrijk richting Spanje waar we een overnachting in Frankrijk doen in Angouleme bij een hotel waar we 's nachts de auto kunnen opladen. De eerste bestemming in Spanje is Pamplona waar onze rondreis start.
De reis gaat via Pamplona, San Sebastiaan, Bilbao, Somo (Santanter) de bergen in naar Picos de Europa (letterlijk de ‘Pieken van Europa’), een imposante bergketen met een ruig landschap vol natuurlijk schoon.
We besluiten de terugreis via Madrid (waar het wel warm was) te doen met nog een dagje in Zaragoza en via een tussenstop in Poitiers in Frankrijk terug naar huis.
In te totaal ruim 4800 km in 3,5 week afgelegd waarbij we overnacht hebben in B&B's, jeugdherbergen, op campings in tipi's, berghutten en kleine hotels.
Uitvoering auto
- Renault Megane E-Tech EV60 Techno in de kleur Gris rafele (two tone)
- Pakket: advanced drive assist (parkeersensoren, occupant safety exit, blind spot warning en lane departure prevention (bij inhalen), adaptive cruise control, active driver assist, occupant safety exit
- all seasons banden (20" Goodyear, Vector Gen-3)
Voorbereiding
- Granny Mobiele lader (10/16A)
- 2 kabelopbergzakken
- Laadpassen van Shell/New Motion, ANWB, El Bizz Powercard
- Op de telefoon, de Testa app (voor het laden bij superchargers), ABRP
- Tolbadge
- USB-C laadkabels voor achter en voor in de auto
- de middenhoofdsteun verwijdert voor een beter zicht naar achteren
Ervaringen
Het was een heerlijke vakantie met een afwisseling van prachtige steden, dorpen, bergen, zee, Spaanse feesten, heerlijk eten en een temperatuur van tussen de 25 en 30 graden (behalve Madrid waar het ruim 38graden was).
De Megane heef flink bijgedragen aan de heerlijke vakantie. Wat een fijne auto om op vakantie te gaan. We waren met ons 4, 2 volwassen en 2 pubers 16 en 18 jaar).
Rijden
De auto rijdt heerlijk stil en rustig. Het grootste deel heb ik in de comfort stand gereden. Hij stuurt lekker direct en licht. Voor de langere stukken op snelwegen en autowegen erg veel gebruik gemaakt van de adaptive cruise control en lane keeping. Dat rijdt erg relaxed, voet van het gas en de auto zijn werk laten doen. Alleen als je inhaalt, richting uit en even wachten tot de lane keeping weer actief is. Ook praktisch is dat bij bochten de auto vanzelf wat afremt. Uiteraard is het een assistent systeem maar ik heb stukken van 50 km gereden zonder dat ik wat hoefde te doen. Ook in files is het erg handig, waarbij de auto volledig tot stilstand komt en vanzelf weer optrekt. (Sta je te lang stil moet je wel even gas geven of knopje op stuur indrukken). Borden herkenning gebruik ik overigens niet omdat hij als je bijvoorbeeld langs een afrit het snelheidsbord daarvan oppikt.
Ook in de bergen is het heerlijk rijden, vooral met de zwaarste regeneratie stand. Je gebruikt eigenlijk nooit de rem, behalve om volledig te stoppen. Wat wel grappig was dat we een camping boven in de bergen hadden en circa 20 km moesten rijden om uit de bergen te komen waarbij we met een hoger batterij percentage de bergen uitkwamen dan dat we vertrokken. Wat ik niet verwacht had is dat met regeneratie in de bergen hierdoor het verbruik t.o.v. een vlakke weg gewoon gelijk is.
Ook steile hellingen is een eitje. Meer dan voldoende vermogen om makkelijk naar boven te rijden of scherpe, steile haarspeldbochten te nemen.
Ruimte
Voor ons was de bagageruimte voldoende als je de reistassen of koffers een beetje slim kiest. Doordat de bagageruimte diep is kun je makkelijk 2 lagen bagage op elkaar leggen. Tip: zorg wel dat je de laadkabels boven je bagage neerlegt (opbergtas is dan wel makkelijk). Ook vonden de kinderen en ikzelf de ruimte achterin prima, al voelt het wel wat donder in het begin vanwege de wat kleine ramen en donkere hemelbekleding. Overigens went dat snel.
Plannen, laden en verbruik
Het gemiddelde verbruik met 4 personen, volle bagage ruimte, 80% snelweg (waarbij we ons aan de snelheid hielden) was 17.6 kwh/100km. Helemaal prima.
Tijdens de heen en terugreis laden we de nacht ervoor tot 100% op. Meestal in een parkeergarage of een lader bij een hotel. Ook als we in een stad waren parkeerden we in een parkeergarage die in Spanje ook bijna allemaal van opladers waren voorzien.
Electromaps app is een aanrader, bevat veel meer laadpalen dan ABRP of Shell. Daarnaast als je in een stad bent. Zoek dan een parkeergarage via de
Telpark app, €0.22 kwh laden-
Je kunt ook vooruit reserveren en aps je meerdere dagen zou willen parkeren scheelt het behoorlijk.
Voor de langere stukken laden we meestal bij snelladers onderweg, meestal Ionity of Tesla in Frankrijk en in Spanje zelf ook nog diverse andere. Meestal werkte de Shell pas en bij een enkele heb ik een app moeten installeren. De max snelheid is cicra 130 kwh en dat gaat dan gelijdelijk naar beneden tot circa 30 kwh als je richting de 85% vol gaat.
Overigens is het wat mij betreft een prima snelheid, voor een plas stop of een hapje eten onderweg duurde vaak langer dan het laden. Ik ben geen laadpalen tegengekomen die problemen hadden met de auto.
Voor het plannen voor de volgende dag gebruikte ik vaak ABRP om de route uit te stippelen, vooral omdat deze ook Tesla laadpunten heeft. Tijdens het rijden zette ik dan vaak de eerstvolgende stop in Google maps als ik een Tesla laadpunt op de route wilde meepakken. Puntje voor verbetering.
Wat de navigatie erg goed doet is voorspellen met welk batterij percentage je ergens aankomt, ook houdt hij zeer goed rekening met hoogteverschillen. Als je veel hoogtemeters maakt rekent hij met een veel hoger verbruik en vice versa ga je veel bergaf houdt hij rekening met de regeneratie.
Bekijks
Onderweg op laadplekken en op campings opvallen veel mensen, Nederlanders, Fransen en Spanjaarden tegengekomen die het een fantastische mooie auto vonden van binnen en buiten. Waaronder opvallend veel Tesla rijders.
Wat kan beter
Toch een paar dingen die nog niet helemaal optimaal werken, maar die hopelijk verbeterd gaan worden met updates:
- Toevoegen van meer filtermogelijkheden voor laadpalen en toevoegen Tesla superchargers
- Apple carplay stopt bij passeren tolpoortjes
- Laadklep openen en sluiten gaat niet altijd goed en geen melding als je hem per ongeluk open laat staan
- Tegelijkertijd draadloos gebruik maken van apple Carplay en een dataverbinding via de telefoon
Overall, heel blij met de nieuwe auto.