WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
€0,22599 per kWh
€0,78963 per m3 gas
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je vergeet nog ieder jaar welkom bonus te verrekenen?Stinger_Ventura schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:47:
Gezien de hoge 1 jarige tarieven; is het nu wellicht slim om een goedkoper 3 jarig tarief af te sluiten, en bij genoeg daling van de energieprijzen na verloop van tijd de boete te pakken en over te sluiten?
Kijk je naar alleen gas (meer en deel van de energie rekening voor vele): dan moet de gas prijs na 1 jaar gedaald zijn met meer dan 13,3 cent om het rendabel te maken om over te stappen op een nieuw contract met in achtneming van de boete
(€200 boete voor gas en Electra gedeelte door het gemiddeld Nederlands verbruik van 1.500m3 gas)
Float like a butterfly, sting like a bee.
Let er op dat de vastrechttarieven de laatste jaren ook absurd aan het stijgen zijn (veelal vanwege de bonus).Martinusz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:57:
[...]
Je vergeet nog ieder jaar welkom bonus te verrekenen?
Mooie uiteenzetting.Ivow85 schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:48:
[...]
Niet overdrijven. Er was anderhalve week met flinke kou, de rest van de winter verliep ontzettend zacht. Tot die vorst en sneeuw in februari was er zelfs amper nachtvorst geweest. Het is vooral het voorjaar wat wat frisser was dan afgelopen jaren. Waardoor mensen tot ver in mei gebruik hebben gemaakt van verwarming.
Daarbij de keuze om in NL zelf minder gas uit de bodem te halen en de hogere vraag naar gas in heel Europa ivm uitfasering van stookolie en bruinkool/steenkool. Dat maakt dat er gewacht is met grootschalig binnen halen van gas, in de hoop dat prijzen in de zomer laag zouden liggen. Helaas. Lockdowns voorbij, economie weer op stoom, dus de energievraag vanuit de industrie schoot omhoog.
Daardoor vulden de opslagtanks niet zo vlot, want een groter deel dan normaal van het gas wat 'binnen kwam' ging direct door naar de cv-ketels bij particulieren en bedrijven.
Wat er nu gebeurd op de energiemarkt lijkt me persoonlijk ook een soort paniekreactie. Een soortgelijk effect zag je in de index van de 'houtprijzen', waarbij een stijgende prijs juist een grotere vraag tot gevolg heeft (t.b.v. toekomstige productie) terwijl de aanbodzijde achterblijft. Bij de bouwmaterialen is de situatie inmiddels weer genormaliseerd, dalende prijzen zorgden voor uitval van de vraag (immers wordt inkoop uitgesteld, voorraden zijn weer op peil) en door de oplopende prijzen die er even waren, is er juist de productie weer opgestart vanuit de leverende bedrijven waardoor ook het aanbod weer op gang is gekomen.
Stijgende handelsprijzen geven zo een versterkend effect op een reeds bestaande trend, vooral als er sprake is van opslag in verschillende schakels van de productieketen. Maar wanneer de trend omslaat in een daling kan dat ook hard gaan (weer naar beneden).
Overigens moeten we ook niet vergeten dat we jaren van dalende prijzen hebben gehad. Een kaal leveringstarief (van gas) van bijv. € 0,35 /m³ is niet heel gek, ook historisch gezien niet. Oké, het is niet meer de € 0,15 /m³ die een paar jaar vrij gebruikelijk was, maar kijkend naar bijvoorbeeld 2013 of 2014 was de prijs dus zo rond de € 0,35 /m³. We hebben dus heel wat jaren van stabiele licht dalende tarieven gekend, die echter (voor wat betreft gas) door onze overheid 'gecompenseerd' werd door stijgende belastingen. Zo bleven de prijzen voor de consument lange tijd vrijwel gelijk en merken we nu juist ineens het verschil.
Op dit moment kun je echter, ook voor 3 jaar vast, niet meer voor die 35ct gas krijgen, de kale prijzen die worden aangeboden beginnen bij ruim boven de 40ct tot boven de 50ct voor 3 jaar vast... Er zal vast een marge tussen zitten, maar op de ENDEX staan dat soort prijzen (nog) niet voor die termijn, al zijn die wel opgelopen tot rond de 30ct. De handelsprijzen voor gas oktober/november zitten nu zo te zien rond de 65-70ct..
Misschien toch maar het Greenchoice-aanbod (35ct voor gas voor 3 jaar, het enige wat nog een beetje scherp is op dit moment) accepteren en erin berusten?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zit ik nou scheel te kijken of staat nergens de terugleververgoeding gemeld?Bschnitz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:53:
Jullie kunnen nog altijd naar https://www.naked-energy.nl/tarieven/ variable is daar nog te doen, en als de boel weer zakt, zak je automatisch mee.
Geeft Naked Energy een opwekvergoeding als ik zelf mijn energie opwek?
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan geldt het volgende:
Salderen – Bij teruglevering kan je maximaal salderen tot het afgenomen volume elektriciteit.
Terugleververgoeding – Produceer je per telwerk meer elektriciteit dan het afgenomen volume, dan ontvang je een vergoeding per kWh zoals op www.naked-energy.nl/tarieven/ staat weergegeven.
Volgens mij hetzelfde als easy energie, wat er met op dat moment waard is. Ex BTW.Cheesy schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:06:
[...]
Zit ik nou scheel te kijken of staat nergens de terugleververgoeding gemeld?
Geeft Naked Energy een opwekvergoeding als ik zelf mijn energie opwek?
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan geldt het volgende:
Salderen – Bij teruglevering kan je maximaal salderen tot het afgenomen volume elektriciteit.
Terugleververgoeding – Produceer je per telwerk meer elektriciteit dan het afgenomen volume, dan ontvang je een vergoeding per kWh zoals op www.naked-energy.nl/tarieven/ staat weergegeven.
Kijk helemaal onderaan, HISTORISCHE PRIJZEN.
[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 20-09-2021 12:21 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Noorwegen stuurt meer gas naar Europa
Het Noorse staatsbedrijf Equinor heeft toestemming gekregen om de komende maanden twee miljard kubieke meter aardgas te leveren aan Europa. Door de uitbreiding van het aanbod zouden de gasprijzen voor consumenten en bedrijven moeten dalen.
Eindelijk het antwoord op de vraag waarom de stijging. Of lees ik dat fout?Het Noorse olie- en gasbedrijf Equinor is de op een na grootste aardgasleverancier van Europa, maar door de sterk gestegen vraag stokte de levering de afgelopen maanden. Dat dreef de gasprijzen sterk op.
(Leuke bedrij zeg, eerst prijzen opdrijven, dan meer gaan verkopen.
Het gaat over maar 2 miljard of 2% extra. Dat is te weinig, denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 21-09-2021 07:11 ]
Je hebt geen gas en levert terug? Je bent dus in feite een soort energieproducent?Ep Woody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:54:
Toch wel absurd, juist door de hoge stroomprijzen is het nu interessant om een nieuw contract af te sluiten als je meer terug levert dan je gebruikt. Doordat de terugleververgoeding bij een aantal leveranciers gelijk is aan de prijs per kWh zijn terugleververgoedingen van 14+ ct geen uitzondering...
Ja, als jij per saldo aanbieder bent van stroom, dan heb je inderdaad juist baat bij hoge prijzen...
[ Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 21-09-2021 10:08 . Reden: typo ]
Ik gebruik grofweg 3500kWh en lever 3700kWh terug over een jaar, als ik niet al te zuinig doe met energie...JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:02:
[...]
Je hebt geen gas en levert terug? Je bent dus in feite een soort energieproduct?
Ja, als jij per saldo aanbieder bent van stroom, dan heb je inderdaad juist baat bij hoge prijzen...
Heb een warmtepomp dus ook geen gasaansluiting meer. Maakt de energienota wel een heel stukje comfortabeler.
Maar ben dus inderdaad per saldo een aanbieder.
:strip_exif()/f/image/NWe7u0UmDAvs8nRBVmaj9qLR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees op dit moment veel artikelen dat de energiemarkt op hol slaat en dat je zo snel mogelijk moet overstappen. Als ik dan vervolgens in mijn budget kijken zijn dit mijn tarieven... Als ik dan nu wil overstappen zie ik een gasprijs van €1,06 en stroom voor 0,27!
Zit ik dan nu zo verschrikkelijk slecht? Ik ben hier echt een beunhaas in en heb er geen kaas van gegeten. Wel is dit een variabel contract wat ik elke maand in de gaten houd of hij niet gigantisch omhoog springt!
BTC €94.837,08
Dank voor het delen, dit is wat ik ook volgende maand ga betalen als mijn 1 jarig Budget Energie contract af loopt.koelebobes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:45:
[Afbeelding]
Ik lees op dit moment veel artikelen dat de energiemarkt op hol slaat en dat je zo snel mogelijk moet overstappen. Als ik dan vervolgens in mijn budget kijken zijn dit mijn tarieven... Als ik dan nu wil overstappen zie ik een gasprijs van €1,06 en stroom voor 0,27!
Zit ik dan nu zo verschrikkelijk slecht? Ik ben hier echt een beunhaas in en heb er geen kaas van gegeten. Wel is dit een variabel contract wat ik elke maand in de gaten houd of hij niet gigantisch omhoog springt!
Het variabel tarief wijzigt 2 keer per jaar bij de energie aanbieders, op 1 July kwam jouw tarief tot stand, en per 1 januari veranderd die weer. De verwachting is dat die dan een stuk hoger is dan wat jij nu betaald, en vandaar dat veel aanbieders nu roepen om je tarieven vast te zetten.
Aan de andere kant ga je meer betalen voor een vast tarief dan voor het variabele tarief dat je nu hebt. Ik zit in hetzelfde schuitje.
A. Zet ik het nu vast voor 1 jaar en pak een bonus, maar betaal zeker meer de komende 3 maanden.
B. Zet ik het vast voor 3 jaar, mis daardoor een aantal keer een bonus, en betaal iets meer dan bovenstaande
C. Ik ga naar/blijf op variabel bij budget wat het goedkoopst is voor 3 maanden, en loop het risico dat de prijzen per 1 januari nog verder stijgen en ik dus meer betaal.
Vind het een moeilijke keus. Grootste kosten post is de gas rekening, en die loopt eigenlijk alleen van 1 oktober tot 1 april ivm het stook seizoen. Ofwel de helft van het jaar.
American Express vraagbaak
Wat ook kan is vast zetten voor 1 tot 3 jaar en de boete accepteren als de prijs van gas/elektra voldoende is gedaald. Zeker als het een zachte winter wordt, dan zal de prijs van gas wel weer dalen en daarmee het accepteren van een boete bij overstap ook te overzien zijn.Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:06:
[...]
Dank voor het delen, dit is wat ik ook volgende maand ga betalen als mijn 1 jarig Budget Energie contract af loopt.
Het variabel tarief wijzigt 2 keer per jaar bij de energie aanbieders, op 1 July kwam jouw tarief tot stand, en per 1 januari veranderd die weer. De verwachting is dat die dan een stuk hoger is dan wat jij nu betaald, en vandaar dat veel aanbieders nu roepen om je tarieven vast te zetten.
Aan de andere kant ga je meer betalen voor een vast tarief dan voor het variabele tarief dat je nu hebt. Ik zit in hetzelfde schuitje.
A. Zet ik het nu vast voor 1 jaar en pak een bonus, maar betaal zeker meer de komende 3 maanden.
B. Zet ik het vast voor 3 jaar, mis daardoor een aantal keer een bonus, en betaal iets meer dan bovenstaande
C. Ik ga naar/blijf op variabel bij budget wat het goedkoopst is voor 3 maanden, en loop het risico dat de prijzen per 1 januari nog verder stijgen en ik dus meer betaal.
Vind het een moeilijke keus. Grootste kosten post is de gas rekening, en die loopt eigenlijk alleen van 1 oktober tot 1 april ivm het stook seizoen. Ofwel de helft van het jaar.
Iemand goede argumenten om toch voor 1 jaar te gaan i.p.v. 3? Nouja mijn huurbaas binnenkort masr vragen naar isoleren, want het wordt echt duur!
/f/image/D63A4t0ZiqYSrDQ1EG0ANXiD.png?f=fotoalbum_large)
Dit ben ik aangegaan, maar totaal geen idee of het slim is. Elk jaar overstappen deed ik gewoon, maar nu met de stijgingen weet ik het niet zo goed meer.
[ Voor 41% gewijzigd door Joel22 op 22-09-2021 14:49 ]
Interessante gedachte.Ep Woody schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:38:
[...]
Wat ook kan is vast zetten voor 1 tot 3 jaar en de boete accepteren als de prijs van gas/elektra voldoende is gedaald. Zeker als het een zachte winter wordt, dan zal de prijs van gas wel weer dalen en daarmee het accepteren van een boete bij overstap ook te overzien zijn.
De opzegboete is wettelijk vastgelegd, zie bijvoorbeeld hier voor de hoogte. (Is wel per product).
Doordat de opzegboete van de contractbreuk wettelijk is vastgelegd, is het risico "naar beneden" dus beperkt tot de opzegvergoeding (daarna kun je immers van een eventueel lager tarief gebruik maken en je stapt alleen over bij break-even of voordeel). Echter dek je wel het risico naar boven af, voor bijvoorbeeld 3 jaar lang.
Eventueel kun je dan, mocht de gasprijs weer dalen, nog kiezen om alleen gas op te zeggen en over te sluiten. Voor mij persoonlijk is elektra ongeveer neutraal of in beperkte mate teruglevering), dus de prijs daarvan is niet zo relevant.
Bijzondere tijden
Ik zit nu bij United Consumers met een variabel contract. Dit zijn mijn huidige tarieven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kahTtSaxqJp6ktFpLFI86fO8.png?f=user_large)
Ik verbruik ongeveer 3.400 - 3.700 kWh per jaar (2/3 normaal tarief, 1/3e daltarief). Sinds juli heb ik zonnepanelen, 12 stuks à 370 Wp. In juli en aug heb ik maandelijks zo'n 500-550 kWh teruggeleverd. Over een heel jaar zit dat dan denk ik op zo'n 2.000-2.500 kWh? Is dat een reële verwachting?
UC levert na salderen het tarief excl. heffingen, maar in mijn geval speelt dat denk ik nu nog niet want ik kan denk ik alles salderen.
Verder verbruik ik zo'n 1.500 m3 gas per jaar. Dit is alleen voor verwarmen en douchen. Koken doe ik op inductie. Ik heb begin van de zomer mijn huis beter geisoleerd, maar het blijft een 2-onder-1-kap uit 1986 dus het blijft een beetje dweilen met de kraan open. De ketel is een VR ketel uit 2003.
Via independer en gaslicht.com heb ik andere aanbiedingen bekeken. Soms komt met deze gegevens het maandbedrag iets lager uit dan hoe ik nu zit, maar dan zijn de tarieven per kWh en m3 wel hoger. Vaak zijn de vaste kosten iets minder waardoor ik vermoed dat ik net op een kantelpunt zit. Of er wordt rekening gehouden met een overstapkorting, maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken. Dan nog scheelt het < € 80,- per jaar.
Ik kom via diverse berekeningen bij meerdere aanbieders niet op een écht goedkopere leverancier uit in mijn geval. Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd of heeft het jaarlijks overstappen in mijn geval inderdaad (bijna) geen effect?
Heb je misschien gemist dat de gasprijzen door het dak aan het gaan zijn? Die 0,86 per kuub krijg je nergens meer en zal ook in Januari fors gaan stijgen als dit een variabel tarief is!Icephase schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:37:
Even een dubbelcheck:
Ik zit nu bij United Consumers met een variabel contract. Dit zijn mijn huidige tarieven:
[Afbeelding]
Ik verbruik ongeveer 3.400 - 3.700 kWh per jaar (2/3 normaal tarief, 1/3e daltarief). Sinds juli heb ik zonnepanelen, 12 stuks à 370 Wp. In juli en aug heb ik maandelijks zo'n 500-550 kWh teruggeleverd. Over een heel jaar zit dat dan denk ik op zo'n 2.000-2.500 kWh? Is dat een reële verwachting?
UC levert na salderen het tarief excl. heffingen, maar in mijn geval speelt dat denk ik nu nog niet want ik kan denk ik alles salderen.
Verder verbruik ik zo'n 1.500 m3 gas per jaar. Dit is alleen voor verwarmen en douchen. Koken doe ik op inductie. Ik heb begin van de zomer mijn huis beter geisoleerd, maar het blijft een 2-onder-1-kap uit 1986 dus het blijft een beetje dweilen met de kraan open. De ketel is een VR ketel uit 2003.
Via independer en gaslicht.com heb ik andere aanbiedingen bekeken. Soms komt met deze gegevens het maandbedrag iets lager uit dan hoe ik nu zit, maar dan zijn de tarieven per kWh en m3 wel hoger. Vaak zijn de vaste kosten iets minder waardoor ik vermoed dat ik net op een kantelpunt zit. Of er wordt rekening gehouden met een overstapkorting, maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken. Dan nog scheelt het < € 80,- per jaar.
Ik kom via diverse berekeningen bij meerdere aanbieders niet op een écht goedkopere leverancier uit in mijn geval. Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd of heeft het jaarlijks overstappen in mijn geval inderdaad (bijna) geen effect?
Dus... kijken of ik het alsnog vast kan zetten?Sander schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:33:
[...]
Heb je misschien gemist dat de gasprijzen door het dak aan het gaan zijn? Die 0,86 per kuub krijg je nergens meer en zal ook in Januari fors gaan stijgen als dit een variabel tarief is!
Dus... Hier lezen, rekenen en in je glazen bol kijken!Icephase schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:51:
[...]
Dus... kijken of ik het alsnog vast kan zetten?
Het klinkt hard maar er is hier niemand die weet hoe lang de huidige trend van stijgende prijzen gaat aanhouden en daar spelen de energieleveranciers handig op in door je te verleiden nu vast te zetten. Dat kan slim zijn, of niet... Maar goed daar zijn hier al pagina's over volgeschreven
[ Voor 38% gewijzigd door Sander op 22-09-2021 16:53 ]
Haha, rekenen kan ik wel - daar zal het niet aan liggen maar ja die glazen bol he... die's nou nét voor onderhoud een paar maandjes naar RoemeniëSander schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:52:
[...]
Dus... Hier lezen, rekenen en in je glazen bol kijken!
Ik heb een hoekhuis uit 1980, een hr ketel uit 2007 en afgelopen jaar 1100m3 gas gebruikt.Icephase schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:37:
Dan wel voor koken, douchen/bad en verwarmen (4 persoons huishouden). Alleen de ruimtes verwarmen waar je bent scheelt en korter douchen scheelt nog veel meer!
Hier wordt binnenkort ook de vloer en spouw geïsoleerd en hoop daarmee vooral comfort en daarmee lager gasverbruik te krijgen.
Ik heb wel een jaarcontract gedaan omdat dat door de bonus wel aantrekkelijk is.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-09-2021 17:01 ]
Ik heb dit met name gedaan om me, gezien binnen een paar maand ook mijn 1-jarige contract afloopt, te beschermen tegen nog grotere prijsstijgingen.
Mocht de gasprijs alsnog weer dalen, kan ik met bovenstaande in acht te nemen alsnog gas opzeggen en eventueel voor een andere leverancier kiezen. Maximale schade van lang vastzetten is dus maximaal € 125,- (opzegvergoeding van een lang contract voor één product, bedankt consumentenrecht). Dat terwijl de "schade" bij grotere prijsstijging omhoog veel hoger dan dat kan uitpakken. In deze tijden kies ik liever voor een klein beetje zekerheid, waar ik dat anders nooit deed.
Tja, ik doe geen gekke dingen qua gasverbruik. Het was tot begin dit jaar een 4 persoonshuishouden, nu nog een 1 of 3 persoons (co-ouderschap). Ik douche zeker niet elke dag, en als ik douche doe ik het snel (5 min). Ik pak wel regelmatig warm water om handen te wassen of iets schoon te maken. Verder staat de thermostaat standaard op 20 graden, nooit hoger. En alle ruimtes in het huis worden gebruikt en dus ook verwarmd. Er zal met een HR ketel vast wat te winnen zijn, maar hoe veel dat is?jongetje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:00:
[...]
Ik heb een hoekhuis uit 1980, een hr ketel uit 2007 en afgelopen jaar 1100m3 gas gebruikt.
Dan wel voor koken, douchen/bad en verwarmen (4 persoons huishouden). Alleen de ruimtes verwarmen waar je bent scheelt en korter douchen scheelt nog veel meer!
Hier wordt binnenkort ook de vloer en spouw geïsoleerd en hoop daarmee vooral comfort en daarmee lager gasverbruik te krijgen.
Ik heb wel een jaarcontract gedaan omdat dat door de bonus wel aantrekkelijk is.
Zo ziet het gasverbruik van gisteren er uit: 's ochtends even de verwarming aangehad (de thermostaat zat op 19 graden en heeft 1 graadje bijgewarmd. Gisteravond hebben de kinderen gedoucht.
:strip_exif()/f/image/nIoHRzImXDnBbR1ySAJgn2vC.jpg?f=fotoalbum_large)
Die piekjes tussendoor is blijkbaar de ketel die het water op temperatuur wil houden. Dat is zo'n 0,3 - 0,4 m3 per dag als ik de grafieken zo eens bekijk.
Misschien interessant voor je?jongetje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:00:
[...]
Ik heb een hoekhuis uit 1980, een hr ketel uit 2007 en afgelopen jaar 1100m3 gas gebruikt.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Wij hebben 5 jaar geleden een nieuwe Remeha Tzerra HR ketel genomen, daarmee is het gasverbruik met meer dan 33% afgenomen. Ook het juist inregelen van de CV installatie kan je veel gas besparen.Icephase schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:19:
[...]
Tja, ik doe geen gekke dingen qua gasverbruik. Het was tot begin dit jaar een 4 persoonshuishouden, nu nog een 1 of 3 persoons (co-ouderschap). Ik douche zeker niet elke dag, en als ik douche doe ik het snel (5 min). Ik pak wel regelmatig warm water om handen te wassen of iets schoon te maken. Verder staat de thermostaat standaard op 20 graden, nooit hoger. En alle ruimtes in het huis worden gebruikt en dus ook verwarmd. Er zal met een HR ketel vast wat te winnen zijn, maar hoe veel dat is?
Zo ziet het gasverbruik van gisteren er uit: 's ochtends even de verwarming aangehad (de thermostaat zat op 19 graden en heeft 1 graadje bijgewarmd. Gisteravond hebben de kinderen gedoucht.
[Afbeelding]
Die piekjes tussendoor is blijkbaar de ketel die het water op temperatuur wil houden. Dat is zo'n 0,3 - 0,4 m3 per dag als ik de grafieken zo eens bekijk.
Waar je nu al veel gas mee kan besparen is de tapwaterfunctie uit te zetten, deze blijft het water warm houden wat onzinnig is.
Verder proberen ze weinig mogelijk warm water te gebruiken, handen wassen en even iets afspoelen kan ook met koud water!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Interessant topic: Slimme meter uitlezen via P1-poort
In Engeland is het toch al zover: 3 partijen zijn failliet en 800.000 Britten zitten zonder energie.CyberMania schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:59:
Ben benieuwd of we nog prijsvechters het loodje zullen zien gaan leggen door te veel lange goedkope contracten het afgelopen jaar en nu duur moeten inkopen.
https://www.nu.nl/economi...r-na-faillissementen.html
Kan me niet voorstellen dat mensen een zeer groot uitstaand bedrag als voorschot hebben bij hun leverancier, maar als dat zo is (door bonus bv), dan zou ik nu het maandbedrag preventief terug schroeven om dat gat kleiner te maken.De Britse toezichthouder Ofgem waarschuwde woensdag dat nog meer energiebedrijven de komende dagen op de fles zullen gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Stinger_Ventura op 23-09-2021 07:19 ]
Zie Afhandeling faillissement EnergieFlex maar om wat voor bedragen en gedoe dat kan gaan.Stinger_Ventura schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:17:
[...]
In Engeland is het toch al zover: 3 partijen zijn failliet en 800.000 Britten zitten zonder energie.
https://www.nu.nl/economi...r-na-faillissementen.html
[...]
Kan me niet voorstellen dat mensen een zeer groot uitstaand bedrag als voorschot hebben bij hun leverancier, maar als dat zo is (door bonus bv), dan zou ik nu het maandbedrag preventief terug schroeven om dat gat kleiner te maken.
Yup.sambalbaj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:21:
[...]
Zie Afhandeling faillissement EnergieFlex maar om wat voor bedragen en gedoe dat kan gaan.
Ik heb een 350 euro tegoed van die lui, da's dus foetsie 😡
En ik heb bedragen van dik 1000 euro langs zien komen ook 😕
Ik begrijp dat niet zo goed, om eerlijk te zijn. Leuk dat je aan het einde van de rit wat terugkrijgt, maar dat moeten geen extreme bedragen zijn m.i.dragon2 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:53:
[...]
Yup.
Ik heb een 350 euro tegoed van die lui, da's dus foetsie 😡
En ik heb bedragen van dik 1000 euro langs zien komen ook 😕
€ 350 is nog tot daaraan toe, maar als je dik € 1.000 bij je energieleverancier stalt, dan ben je toch niet goed bij je hoofd?
Als je bewust je voorschot zo hoog zet, ben je aan het sparen bij een energieleverancier. Je geeft ze gratis werkkapitaal en loopt een gigantisch risico (zie het faillissement). Je kunt beter een bank pakken om geld bij te stallen..
Voor veel mensen is 250 voorschot heel normaal, paar maanden en weg is je geld als je het niet gebruikt hebt in de vorm van energie, bv als het zomer is....JanHenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:28:
[...]
Ik begrijp dat niet zo goed, om eerlijk te zijn. Leuk dat je aan het einde van de rit wat terugkrijgt, maar dat moeten geen extreme bedragen zijn m.i.
€ 350 is nog tot daaraan toe, maar als je dik € 1.000 bij je energieleverancier stalt, dan ben je toch niet goed bij je hoofd?
Als je bewust je voorschot zo hoog zet, ben je aan het sparen bij een energieleverancier. Je geeft ze gratis werkkapitaal en loopt een gigantisch risico (zie het faillissement). Je kunt beter een bank pakken om geld bij te stallen..
1 PVoutput . Dongen NB
Ik stapte over naar EnergieFlex voor mijn nieuwe huis.JanHenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:28:
[...]
Ik begrijp dat niet zo goed, om eerlijk te zijn. Leuk dat je aan het einde van de rit wat terugkrijgt, maar dat moeten geen extreme bedragen zijn m.i.
Verbruikte in verbouwing veel minder energie dan normaal en deze duurde ook wat langer dan gedacht.
Op mijn jaarrekening ging het ook om 750EU + wat ik terug zou krijgen..... helaas.
Dat was de eerste keer dat ik op mezelf ging wonen en dit soort contracten afsloot.
Was meteen een lekker begin
Buffalo77 | Pokemon Unite
Je hebt gelijk inderdaad... Seizoenspatronen kunnen wel eens leiden tot een 'op dat moment' hogere vordering, maar dan vind ik het alsnog veel.reneeke1970 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:40:
[...]
Voor veel mensen is 250 voorschot heel normaal, paar maanden en weg is je geld als je het niet gebruikt hebt in de vorm van energie, bv als het zomer is....
Wat al gezegd werd; met een homewizard P1 meter en de bijbehorende app.andru123 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 06:26:
Icephase, hoe meet je dat en wat heeft dit grafiek gemaakt?
Het lijkt me sterk dat ze ineens geen stroom en gas meer hebben.Stinger_Ventura schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:17:
[...]
In Engeland is het toch al zover: 3 partijen zijn failliet en 800.000 Britten zitten zonder energie.
Ja klopt, in het VK werkt het net als hier: voorschot ben je kwijt maar je wordt niet opeens afgesloten ofzo en kan overstappen op een andere leverancier.elektriekert schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
[...]
Het lijkt me sterk dat ze ineens geen stroom en gas meer hebben.
Kan prima. Bij bv GC is het minimum voorschot 5 euro pm, dus 60 euro per jaar. Ik heb geen gas, en lever per saldo 2500-3000 kWh terug. Dat betekent dat mijn voorschot eigenlijk -45 euro moet zijn. Oftewel, op jaar basis zou ik bij GreenChoice 600 euro aan ze uitlenen.JanHenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:28:
[...]
Aangezien ik geen zin heb om ze gratis geld uit te lenen heb ik dat niet gedaan. Maar er zijn echt vrij weinig energieleveranciers die aan negatieve voorschotten doen, en dan heb je dus geen keus.
Bij mij kwam die 350 euro vanwege een verhuizing in de zomer. 'Jaarafrekening' dus eerder gekregen, ik zou dus geld terugkrijgen.JanHenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:28:
[...]
De dag voordat het op mijn rekening had moeten staan waren ze failliet 😡😡😡
Die hogere bedragen 1000+ hebben dacht ik vooral te maken met zonnepanelen: bv mensen die die zomer zonnepanelen hadden genomen en het maandbedrag niet hadden bijgesteld, bv omdat ze niet wisten wat de opbrengst zou zijn.
Nee, je overschot (credit) is beschermd:Kalentum schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:57:
[...]
Ja klopt, in het VK werkt het net als hier: voorschot ben je kwijt maar je wordt niet opeens afgesloten ofzo en kan overstappen op een andere leverancier.
Hetzelfde geldt overigens ook als je voorschot te weinig was.When suppliers exit the energy market, they will usually arrange to transfer their customers to another supplier through a trade sale. Ofgem has a range of powers we can use to step in and protect households and businesses when suppliers leave in an urgent or unplanned way, for example due to serious financial difficulties. These provide a safety net, ensuring you are seamlessly transferred to a new energy supplier with no disruption to your energy supply. They also protect household credit balances, so any money you are owed is returned.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Hier ook gebruik gemaakt van Greenchoice via de consumenten bond. Volgende maand loopt mijn contract bij Oxxio af. Het nieuwe voorstel wat we kregen was behoorlijk hoog. Normaal stap ik elk jaar over. Opzich prima om nu 3 jaar ergens te zitten met een redelijk tarief. Achteraf zullen we zien of dit een handige keuze was.jeroendh schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:16:
Hij is hier al een keer voorbij gekomen maar zal hem nog eens aanhalen,
Tot 3 oktober af te sluiten via het collectief van de consumentenbond:
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief
Greenchoice
Groene windstroom 3 jaar vast
Bosgecompenseerd gas 3 jaar vast
Dal: €0,22805
Normaal: €0,25193
Gas: €0,86670
Vaste leveringskosten: €68,99 per product (€5,75 per maand per product)
Lijk mij gezien de huidige 1 jaar tarieven en stijgende gas prijs geen slecht optie toch?
[ Voor 50% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 23-09-2021 12:19 ]
Voor bijna hetzelfde een 3 jaars afgesloten in Juli bij United Consumers met 200 euro welkomsbonus en 10% korting verbruikskorting. Eneco wilde opeens 29 cent per kW hebben en 95 cent voor m3 gasLekkerboeie86 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:17:
[...]
Hier ook gebruik gemaakt van Greenchoice via de consumenten bond. Volgende maand loopt mijn contract bij Oxxio af. Het nieuwe voorstel wat we kregen was behoorlijk hoog. Normaal stap ik elk jaar over. Opzich prima om nu 3 jaar ergens te zitten met een redelijk tarief. Achteraf zullen we zien of dit een handige keuze was.

Ik had 19 cent per kW en 68 cent per m3. Normaal sluit ik ook een jaarcontract en kijk ik verder maar ik voelde de bui al hangen dat het aardig omhoog zou gaan.
En mocht het volgend jaar alsnog goedkoper zijn dan kan ik altijd nog overstappen. Die 125 euro boete nemen nieuwe leveranciers vaak op zich (al twee keer mee weg gekomen).
Nu nog even zonnepanelen op het dak leggen!
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Beter nog! Daar zijn we hier in Nederland nog niet toch? Energieleverancier failliet -> voorschot weg?Daedalus schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:44:
[...]
Nee, je overschot (credit) is beschermd:
[...]
Hetzelfde geldt overigens ook als je voorschot te weinig was.
Ik werd vanmiddag ook gebeld door de huidige leverancier (Budget Energie) met hun "aanbod" en dat van Greenchoice/Consumentenbond ligt een stuk lager, m.n. de gasprijs. Ik denk ook dat ik voor het Greenchoice/Consumentenbond aanbod ga, stukje zekerheid op de lange baan is ook niet verkeerd. Mocht, zoals anderen ook al hebben aangehaald, de prijzen weer flink dalen, dan loont het zich op termijn misschien ook nog over stappen met een boeten, en deze al dan niet door de nieuwe leverancier te laten betalen.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:17:
[...]
Hier ook gebruik gemaakt van Greenchoice via de consumenten bond. Volgende maand loopt mijn contract bij Oxxio af. Het nieuwe voorstel wat we kregen was behoorlijk hoog. Normaal stap ik elk jaar over. Opzich prima om nu 3 jaar ergens te zitten met een redelijk tarief. Achteraf zullen we zien of dit een handige keuze was.
Twee vragen hierover:Lekkerboeie86 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:17:
[...]
- Kun je ook zien wat je krijgt voor teruglevering stroom(liggen hier meer panelen dan mijn verbruik)
- geldt dit aanbod ook als je nu al bij Greenchoice zit?
Edit. Schijnbaar wordt het voor mij dan een verlenging, met als gevolg een gasprijs van 0.92 euro..
[ Voor 7% gewijzigd door Caros op 23-09-2021 18:04 ]
Powerpeers doet dat wel. Ik krijg elke maand 70 euro van ze.borft schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:04:
Aangezien ik geen zin heb om ze gratis geld uit te lenen heb ik dat niet gedaan. Maar er zijn echt vrij weinig energieleveranciers die aan negatieve voorschotten doen, en dan heb je dus geen keus.
Klopt (daar zat ik eerst, maar die wilden me geen scherp nieuw aanbod doen), en samenom doet het ookjobr schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:42:
[...]
Powerpeers doet dat wel. Ik krijg elke maand 70 euro van ze.
Dat zal bij Powerpeers wel meevallen:MadBear schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:41:
Het zou me dus ook niets verbazen als wat kleinere energieleveranciers (Welkom/Powerpeers/Fenor etc.) het loodje leggen het komend half jaar wanneer ze veel klanten met langlopende tarieven hebben, maar niet daar gas/elektra op inkopen.
https://wisenederland.nl/...eleveranciers/powerpeers/Powerpeers is 100% dochter van N.V. Nuon Sales, dat 100% dochter is van N.V. Nuon Energy, dat weer 100% dochter is van Vattenfall AB Benelux Branch.
Hoe waar is dit dan ?
[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 24-09-2021 18:50 ]
Die tarieven zijn voor nu dus prima, maar zullen 1 januari (ieder half jaar) wel flink omhoog gaan. Ik vermoed zelf dat de energiemarkt na de komende winter wel weer zal normaliseren.
Klopt mijn gedachte dan dat het slim zou zijn om gewoon even te blijven zitten, en in het voorjaar verder te kijken en evt een contract aan te gaan? Dat zullen dan een paar dure wintermaanden zijn maar geen 3 jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Jazzle op 24-09-2021 18:59 ]
Ik zit ook zo te denken. 1 jaar duur en dan weer wat goedkoper. Het is alleen dat bij mij de eerste drie maanden al de helft is van mijn gasverbruik.Jazzle schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:57:
Ik zit momenteel bij Greenchoice op een variabel tarief van €0,24 (elektra) en €0,86 (gas). Verbruik is ongeveer 500kwh (rest uit zonnepanelen), en 450m3 gas.
Die tarieven zijn voor nu dus prima, maar zullen 1 januari (ieder half jaar) wel flink omhoog gaan. Ik vermoed zelf dat de energiemarkt na de komende winter wel weer zal normaliseren.
Klopt mijn gedachte dan dat het slim zou zijn om gewoon even te blijven zitten, en in het voorjaar verder te kijken en evt een contract aan te gaan? Dat zullen dan een paar dure wintermaanden zijn maar geen 3 jaar.
Ik heb dezelfde aanbieding gekozen. Ben al een week aan het zoeken en dit is echt by far de beste deal van dit moment. Kom van een mooi vast contract van Eneco uit 2017 af, dus de nieuwe tarieven die ze me aan wilden smeren waren wel even schrikkenSehudeKoza schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:45:
[...]
Ik werd vanmiddag ook gebeld door de huidige leverancier (Budget Energie) met hun "aanbod" en dat van Greenchoice/Consumentenbond ligt een stuk lager, m.n. de gasprijs. Ik denk ook dat ik voor het Greenchoice/Consumentenbond aanbod ga, stukje zekerheid op de lange baan is ook niet verkeerd. Mocht, zoals anderen ook al hebben aangehaald, de prijzen weer flink dalen, dan loont het zich op termijn misschien ook nog over stappen met een boeten, en deze al dan niet door de nieuwe leverancier te laten betalen.
Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.
" zorg ervoor dat je een goedkoop contract voor 1 jaar afsluit"
Ja, WAAR DAN?
Zelfs 300 euro bol.com bon op een jaarcontract kan niet tegen greenchoice 3jr veilingaanbieding op...
Ik ga normaal altijd voor een jaarcontract, maar nu dus ook maar 3jr vastgezet. Het verschil is echt te groot

Hier kun je gewoon kiezen voor 1 jaar;dragon2 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:51:
[...]
Ja, WAAR DAN?
Zelfs 300 euro bol.com bon op een jaarcontract kan niet tegen greenchoice 3jr veilingaanbieding op...
Ik ga normaal altijd voor een jaarcontract, maar nu dus ook maar 3jr vastgezet. Het verschil is echt te groot
https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
https://fd.nl/bedrijfslev...jven-door-hoge-gasprijzen
Je kunt na registratie het artikel gratis lezen.
Gelukkig kom ik komende winter aardig in de min door de warmtepomp dus niet zoveel last van.Faxe schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:39:
In het Financieel Dagblad vandaag een artikel over een faillissementsgolf die dreigt voor kleine energiebedrijven. Dit is vooral van belang voor mensen met zonnepanelen die een veel te hoog voorschotbedrag betalen. Als een leverancier failliet gaat vlak voordat het contractjaar is afgelopen ben je mooi je spaarpot kwijt.
https://fd.nl/bedrijfslev...jven-door-hoge-gasprijzen
Je kunt na registratie het artikel gratis lezen.
1 PVoutput . Dongen NB
Als ze 3 jaar goedkoop aanbieden.... weet je dat de prijzen binnen een jaar flink gaan dalendragon2 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:51:
[...]
Ja, WAAR DAN?
Dus ben benieuwd hoe het er over een jaar voor staat ;-)
Dat is iedereen natuurlijk ;-)Waah schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:12:
[...]
Als ze 3 jaar goedkoop aanbieden.... weet je dat de prijzen binnen een jaar flink gaan dalenEen energiemaatschappij is ook niet gek natuurlijk.
Dus ben benieuwd hoe het er over een jaar voor staat ;-)
Als andere leveranciers dit volgen geeft het wel een indicatie. Maar zou er nog een andere plausibele reden kunnen zijn, bijvoorbeeld meer zekerheid in de portefeuille verder in de toekomst, om financiers tevreden te stellen of wellicht om aantrekkelijker te zijn voor eventuele verkoop in de toekomst? Geen idee maar om nu direct de conclusie te trekken dat prijzen sowieso gaan zakken is wellicht wat kort door de bocht.
Gaat toch om iedereen die een (te)hoog voorschot betaald.reneeke1970 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:10:
[...]
Gelukkig kom ik komende winter aardig in de min door de warmtepomp dus niet zoveel last van.
Ikzelf heb hem aardig goed staan en start in september/oktober altijd een nieuw contract dus begin meteen met de duurdere maanden.
Ik heb het geluk dat ik alleen elektriciteit nodig heb, dus mocht het variabel tarief na januari nog verder omhoog gaan, dan heb ik binnen no-time nog meer zonnepanelen liggen.
Huidig verbruik is bij mij 9.000kWh (incl elektrische auto) ik wek nu al ruim 5.000 kWh op dus hoe hoger de tarieven hoe eerder mijn panelen zijn terugverdiend. Plus ik heb al plannen om nog ongeveer 10 panelen bij te plaatsen, maar ruimte genoeg om er 14te plaatsen
Energiesector onderzoekt fonds voor gedupeerde consumentenjongetje schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:20:
[...]
Gaat toch om iedereen die een (te)hoog voorschot betaald.
Ikzelf heb hem aardig goed staan en start in september/oktober altijd een nieuw contract dus begin meteen met de duurdere maanden.
https://nos.nl/l/2274684
Is er van dat voornemen uit 2019 eigenlijk nog wat vernomen?
Edit: nog even verder gekeken.
Minister Wiebes zag er niets in en ook Energie Nederland (branchevereniging energiebedrijven) niet.
https://zoek.officielebek.../ah-tk-20182019-2239.html
[ Voor 17% gewijzigd door sambalbaj op 27-09-2021 10:49 ]
Bij een kleine speler zou ik die logica nog enigzins volgen. Maar voor een grotere partij als Greenchoice iets minder.
Het is geen garantie, of financieel advies. Ben oprecht benieuwd naar waar het over een jaar staat.
Moet vandaag ook écht even een nieuwe leverancier kiezen...

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 27-09-2021 09:42 ]
Ook al zit hier geen "welkomstpremie" bij, is deze nog steeds het goedkoopst voor mij.
Via cashbackxl kreeg ik nog eens 45 euro.
Ik gebruik per jaar ongeveer 1800 stroom en 800 gas.
Stroom € 0,24950
Gas € 0,92341
Gemiddeld kom ik dan op +- 105 euro per maand uit.
Als ik dan bv Greenchoice neem, dan zit ik op stroom 0,2798 ct. en gas 102,71 ct.
En dan krijg ik na 3 jaar een welkomstbonus van 300 euro.
(gemiddeld inc bonus zit ik dan nog op 108 euro per maand)
Mocht het aankomende jaren veel goedkoper worden, dan kan ik altijd nog overstappen van oxxio ... want hier zit toch geen welkomstbonus bij. (en de nieuwe leveranciers betalen ook vaak de overstap boete)
Wat denken jullie?
"Melkunie waarschuwt voor bangmakerij Vastelastenbond"
Eerlijk is eerlijk, ze hebben wel degelijk een punt hoor.
Een zeer belangrijke kanttekening hierbij is echter wel dat deze partij draait op het vangen van commissies. Hun belang is te allen tijde het zo vaak rondschuiven van klanten, liefst elk jaar, omdat ze daar het meeste op verdienen. Dat is meestal natuurlijk ook (grotendeels) in het belang van de individuele klant, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het lezen van hun artikelen.
Voor €3 per maand extra een leverancier met een 8,2 voor duurzaamheid i.p.v. een 4,2? Lijkt mij een inkopper: GreenchoiceAggressor schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:51:
ik heb hem nu ook 3 jaar vast gezet bij Oxxio.
Ook al zit hier geen "welkomstpremie" bij, is deze nog steeds het goedkoopst voor mij.
Gemiddeld kom ik dan op +- 105 euro per maand uit.
Als ik dan bv Greenchoice neem, dan zit ik op stroom 0,2798 ct. en gas 102,71 ct.
En dan krijg ik na 3 jaar een welkomstbonus van 300 euro.
(gemiddeld inc bonus zit ik dan nog op 108 euro per maand)
(...)
Wat denken jullie?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Eens met bovenstaand.Melkunie schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:23:
[...]
Een zeer belangrijke kanttekening hierbij is echter wel dat deze partij draait op het vangen van commissies. Hun belang is te allen tijde het zo vaak rondschuiven van klanten, liefst elk jaar, omdat ze daar het meeste op verdienen. Dat is meestal natuurlijk ook (grotendeels) in het belang van de individuele klant, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het lezen van hun artikelen.
Ze pleiten echter voor afsluiten van 1-jarige contracten, maar naar mijn mening zijn die momenteel echt totaal oninteressant geprijsd. Dan kun je beter blijven zitten waar je zit en (na afloop) eventueel overgaan naar variabele tarieven.
Maar daar heeft "Vastelastenbond" niet zoveel aan (want dan zijn er geen overstappers), dus dat zullen ze niet adviseren.
Edit; correctie op basis van onderstaand @BB-One ; de "vastelastenbond" is inderdaad een vereniging. Ze pleiten er natuurlijk voor dat je lid bij ze wordt (en blijft) zodat ze jaarlijks voor jou kunnen overstappen.
[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 27-09-2021 10:44 ]
De website van de vastelastenbond geeft aan dat zij niet werken op commissiebasis, tenminste niet van de energieleveranciers:Melkunie schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:23:
[...]
enOnafhankelijkheid
Wie betaalt bepaalt. Onze inkomsten hangen niet af van vergoedingen van leveranciers of verzekeraars, waardoor we onafhankelijk zijn. Onze leden betalen voor onze diensten en zijn dus onze opdrachtgevers. Leveranciers of verzekeraars hebben geen invloed op ons handelen daarom kunnen wij het beste voor onze klanten bieden.
Waarom kost Energie Vanzelf Geregeld geld?
-
Heel simpel; omdat we 100% onafhankelijk zijn van energieleveranciers. Zo kunnen we altijd het beste contract kiezen voor jou! Wij verdienen ons geld door onze services aan te bieden in een abonnementsvorm. Dit kost je een bepaald bedrag per jaar afhankelijk van welk pakket je hebt. Hiervan betalen we o.a. ontwikkelingskosten van onze website, onze medewerkers, onze eigen vaste lasten en onze marketing.
Op gaslicht de goedkoopste 1j 29,1/26,9ct voor stroom en 107ct voor gas, met een cashback van €145 na 1 jaar.
Als ik kijk wat Oxxio mij biedt in LosVast (geldig voor 12 maanden):
- 0,26/0,24 voor stroom
- 0,98 voor gas
In mijn flexibele contract blijven is goedkoper dan een nieuw contract afsluiten....
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Klopt, niet van de leveranciers. Ze hebben echter wel partnerschappen met prijsvergelijkers om de aanmeldingen uit te kunnen voeren, daar liggen tenslotte ook de interessante proposities om naar over te stappen. En daar krijgen ze wel voor betaald door de vergelijker (die op haar beurt weer wordt betaald door de leverancier).BB-One schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:34:
[...]
De website van de vastelastenbond geeft aan dat zij niet werken op commissiebasis, tenminste niet van de energieleveranciers:
[...]
Er is dus geen afhankelijkheid van leveranciers, maar jaarlijks overstappen is óók voor de VLB het interessantst.
Plan is om dan vóór 1 januari (prijswijziging) een lucht/lucht warmtepomp te installeren voor verwarming. Mochten de prijzen variabel heel erg stijgen kan ik dan wel een jaarcontract nemen.
Ik gok er dan op dat de prijzen na de winter weer dalen. Maar ABN Amro gaat er ook vanuit dat de prijzen op relatief korte termijn (na de winter) weer gaan dalen.
Waar heb je gas gevonden voor 81 cent? Bij Greenchoice krijg ik variabel een tarief van 1,3596Waah schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:14:
Ik ga denk ik maar voor flexibel. Daar betaal ik 81 cent voor gas en ~23 cent voor elektra....
Plan is om dan vóór 1 januari (prijswijziging) een lucht/lucht warmtepomp te installeren voor verwarming. Mochten de prijzen variabel heel erg stijgen kan ik dan wel een jaarcontract nemen.
Ik gok er dan op dat de prijzen na de winter weer dalen. Maar ABN Amro gaat er ook vanuit dat de prijzen op relatief korte termijn (na de winter) weer gaan dalen.
Ook elk jaar overstappen en cashback maar nu is dat niet zo makkelijk.
Heb nu tot 5 november een contract met 0.20ct elektra en 0.64 aan gas.
Gebruik jaarlijks ongeveer 3500 stroom en 500 gas.
De 1 jarige aanbiedingen beginnen nu bij 26ct elektra en 1 euro voor gas.
Nu ben ik dus aan het rondkijken en kwam deze tegen, 1 jarig en 3 jarig erg duur maar de variabele en direct opzegbare is beter dan alles wat ik heb gezien.
Waar zit hem nu dat verschil in, heeft iemand een idee?
Nog geen 25ct voor elektra en veel goedkoper gas.
/f/image/qbycOAeaqIu4dorEi8G67NME.png?f=fotoalbum_large)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Daar ging het hier toch om?Melkunie schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:23:
[...]
Momenteel heb ik het idee dat iedereen elkaar gek maakt.
Mindergas verbruiken: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
In mijn mailboxThomasvt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:30:
[...]
Waar heb je gas gevonden voor 81 cent? Bij Greenchoice krijg ik variabel een tarief van 1,3596
/f/image/qDm4BZBmgZSeStgdZqGOAm26.png?f=fotoalbum_large)
Dat is voor 3 jaar lijkt me.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Er staat "Variabel" in beide titels
Dit is voor variabel. 3 jaar vast deze prijzen zou ik trouwens nu zo doen

De prijzen verschillen weinig met je eigen variabele vondst trouwens
[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 27-09-2021 14:44 ]
Jij denkt dat ik het gelezen heb.Waah schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:43:
[...]
Er staat "Variabel" in beide titels![]()
Dit is voor variabel. 3 jaar vast deze prijzen zou ik trouwens nu zo doennee 3 jaar vast is gewoon bijna een euro per m3
Maar idd, even overheen gelezen.
Toen een jaar vastgezet. Aan de ene kant ben ik daar wel blij mee, aan de andere kant, geen idee.
Bij ons ging de energieleverancier voor de bepaling van het maandbedrag niet uit van onze eigen inschatting, maar van het historisch verbruik van de vorige bewoner (handige harry). Die overigens een modulaire kabel op de aan/uit aansluiting van de ketel had aangesloten, waardoor hij >2000 kuub per jaar verbrandde in een tussenwoning (afgelopen maand hebben wij 20 kuub gebruikt).
Zit nu dus met een torenhoog voorschot wat nooit opgemaakt wordt
Over 1-2 maanden als er wat 'track' is opgebouwd mogen we het wel gaan verlagen, dat dan weer wel.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ziet er interessant uit maar 3 jaar de boel vastzetten.. hmm.
Bij de energie vergelijkers is elektra 20% duurder geworden en gas 35% of zo, dat zal toch wel weer minder worden?
Iemand een glazen bol?
/f/image/DkWsOeCwn3vzM2NoVrTS2558.png?f=fotoalbum_large)

Nu overweeg ik Powerpeers (ik wil graag in dat groene rijtje blijven), maar twijfel over 1 jaar vast daar (€ 0,280) of variabel (€ 0,241). Tja nu kan niemand in de glazen bol kijken, maar wat wel meespeelt is of iemand weet of Powerpeers ook een tussentijdse verhoging heeft aangekondigd? Dan zou ik daar ook niet zo lekker variabel zitten.
Wel een Magic 8-Ball, maar de uitslagen zijn dubieusBad Brains schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:03:
Dit is waar iedereen het over heeft van het energie collectief?
Bij de energie vergelijkers is elektra 20% duurder geworden en gas 35% of zo, dat zal toch wel weer minder worden?
Iemand een glazen bol?
[..]
![]() | ![]() |
Mijn eigen contract loopt 17 januari af (1 jaar Oxxio via de veiling van Vereniging Eigen Huis). Heb vooralsnog geen idee wat ik ga doen, maar heb dus gelukkig ook nog wel wat tijd om de kat uit te boom te kijken.
Ik heb Oxxio toch maar opgezegd. (14 dagen bedenktijd)Gizz schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:26:
[...]
Voor €3 per maand extra een leverancier met een 8,2 voor duurzaamheid i.p.v. een 4,2? Lijkt mij een inkopper: Greenchoice
Via de consumentenbond energiecollectief heb ik mij aangemeld voor greenchoice.
Hierbij zijn de tarieven nog iets voordeliger dan oxxio..
3 Jaar lang weten waar je aan toe bent is ook het ergste weer niet.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Ik zou er niet al te lang mee wachten, als je energieleverancier omvalt ben je het kwijt....Richh schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:52:
Hier 1,5 maand geleden een energiecontract afgesloten. Toen wisten we ook wel dat het allemaal duurder werd (schrok ook al van de prijzen) maar mozes kriebel, alles is nu nóg een paar cent duurder dan toenis echt heel snel gegaan.
Toen een jaar vastgezet. Aan de ene kant ben ik daar wel blij mee, aan de andere kant, geen idee.
Bij ons ging de energieleverancier voor de bepaling van het maandbedrag niet uit van onze eigen inschatting, maar van het historisch verbruik van de vorige bewoner (handige harry). Die overigens een modulaire kabel op de aan/uit aansluiting van de ketel had aangesloten, waardoor hij >2000 kuub per jaar verbrandde in een tussenwoning (afgelopen maand hebben wij 20 kuub gebruikt).
Zit nu dus met een torenhoog voorschot wat nooit opgemaakt wordt
Over 1-2 maanden als er wat 'track' is opgebouwd mogen we het wel gaan verlagen, dat dan weer wel.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Iets zegt me dat dit best een interessant aanbod is. Daarom heb ik er ook voor gekozen. Ik heb nog nooit 3 jaar vast gehad en stap normaal elk jaar over. We gaan het beleven.Bad Brains schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:03:
Dit is waar iedereen het over heeft van het energie collectief?
Iemand een glazen bol?
[Afbeelding]
Erg benieuwd wat het volgend jaar doet.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Mijn ouders zijn lid van eigenhuis, ze kunnen nu alles invullen bij eigenhuis en dan krijgen ze 6 oktober een voorstel.
Is dit afgelopen jaren ook zo scherp of scherper geweest als de energiecollectief van de consumentenbond?
De consumentenbond loopt namelijk tot 1 of 2 oktober.... dus ze twijfelen.
Ze verbruiken 3500 stroom en 1500 gas.
dan moeten mijn ouders zich eerst aanmelden voor het stroom/gas bij consumentenbond/greenchoice.pjotter1965 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:36:
Je kunt je ook bij beide collectieven aanmelden. Zodra je op 6 Oktober weet wie de goedkoopste wordt, annuleer je die andere
Stel dat eigenhuis dan goedkoper is, dan moeten ze zich weer afmelden bij greenchoice .. en gebruik maken van hun 14 dagen recht.
Voor hun was het al een hele moeite om een aantal jaar geleden over te stappen naar een andere.

Dit doen ze liever niet.
Ik heb zelf ook een aanvraag bij Eigen Huis gedaan, en je hoeft je niet af te melden of wat dan ook. Je krijgt op 6 oktober een aanbod, ik neem aan dat je dan nog een tijdje hebt om dat te accepteren. Maar je zit nergens aan vast. En je hoeft niet af te zeggen ofzo.Aggressor schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:54:
[...]
dan moeten mijn ouders zich eerst aanmelden voor het stroom/gas bij consumentenbond/greenchoice.
Stel dat eigenhuis dan goedkoper is, dan moeten ze zich weer afmelden bij greenchoice .. en gebruik maken van hun 14 dagen recht.
Voor hun was het al een hele moeite om een aantal jaar geleden over te stappen naar een andere.
![]()
Dit doen ze liever niet.
https://www.eigenhuis.nl/...igen-huis/hoe-werkt-het#/
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 27-09-2021 19:13 ]
Snap ik.Kalentum schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:13:
[...]
Ik heb zelf ook een aanvraag bij Eigen Huis gedaan, en je hoeft je niet af te melden of wat dan ook. Je krijgt op 6 oktober een aanbod, ik neem aan dat je dan nog een tijdje hebt om dat te accepteren. Maar je zit nergens aan vast. En je hoeft niet af te zeggen ofzo.
https://www.eigenhuis.nl/...igen-huis/hoe-werkt-het#/
Maar bij de consumenten bond kan je aanmelden tot 1 of 2 oktober...? Hier zijn de prijzen al bekend...
Stel dat eigenhuis straks een flutaanbieding heeft. Dan ben je te laat voor de collectief van de consumentenbond.
2 jaren:
Stroom € 0,26038 (Teruglevering: 0,05 cent)
Gas € 0,95073
€118 p/m, gemiddeld over 2 jaren €105 door de cashback over 2 jaren
Of de ConsumentenBond/GreenChoise deal, ook 105 euro p/m, wel voor 3 jaren, maar wel 100% groene energie i.t.t. EnergieDirect.
Wat is wijsheid, iemand tips?
Consumentenbond Greenchoice deal loopt tot 3 oktober, en heeft daarna 14 dagen opzegtermijn als je toch iets anders ziet.Aggressor schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:17:
[...]
Snap ik.
Maar bij de consumenten bond kan je aanmelden tot 1 of 2 oktober...? Hier zijn de prijzen al bekend...
Stel dat eigenhuis straks een flutaanbieding heeft. Dan ben je te laat voor de collectief van de consumentenbond.
Kortom tot 16 oktober ben je vrij om te gaan bij beter aanbod met zekerheid van de 3 jarige GC tarieven.
Twijfel ook een beetje, blijven hangen in het lagere Variabel Budget Energie contract met 82,8c M3 en 23,8c KWh. Of toch naar 3 jaar vast bij GC voor
86,7c M3 en 24,1c KWh? Daarnaast zijn de leveingskosten bij GC 2x zo hoog.
Ik zit precies in dezelfde situatie...Stinger_Ventura schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:47:
[...]
Consumentenbond Greenchoice deal loopt tot 3 oktober, en heeft daarna 14 dagen opzegtermijn als je toch iets anders ziet.
Kortom tot 16 oktober ben je vrij om te gaan bij beter aanbod met zekerheid van de 3 jarige GC tarieven.
Twijfel ook een beetje, blijven hangen in het lagere Variabel Budget Energie contract met 82,8c M3 en 23,8c KWh. Of toch naar 3 jaar vast bij GC voor
86,7c M3 en 24,1c KWh? Daarnaast zijn de leveingskosten bij GC 2x zo hoog.
3 jaar budget energie :
0.26230 per kWh
0.92403 per M3
via consumentenbond enkel 3 jaar GC
0.24118 per kWh
0.86670 per M3
variabel is nu
0.24403 per kWh
en 0.82856 per M3
Maar goed... gaan de prijzen op de lange termijn stijgen of dalen... ben bang dat ze omhoog gaan maar dat blijft een gok.
Ik rij zelf elektrisch en heb zonnepanelen, zit in totaal op ongeveer 8000 kWh qua elektra, gok dat dat gaat stijgen als ik weer vaker naar kantoor ga, kan die kosten uiteraard declareren
Iemand een beter aanbod wat ik misschien over het hoofd zie? Heb zelf al via gaslicht wat aanbiedingen bekeken en ook bij NLE enz zelf maar heb niet echt een fijne aanbieding... rekening gaat minimaal met 30% omhoog
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Ervaring mee, ik zit nu bij Oxxio via de VEH-veiling, ging allemaal prima.Aggressor schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:24:
Heeft iemand ook ervaring met energiecollectief van eigen huis?
Mijn ouders zijn lid van eigenhuis, ze kunnen nu alles invullen bij eigenhuis en dan krijgen ze 6 oktober een voorstel.
Is dit afgelopen jaren ook zo scherp of scherper geweest als de energiecollectief van de consumentenbond?
De consumentenbond loopt namelijk tot 1 of 2 oktober.... dus ze twijfelen.
Ze verbruiken 3500 stroom en 1500 gas.
Maar de kans dat de komende veiling een aantrekkelijk resultaat gaat geven schat ik erg laag in met de huidige situatie. Er moet, zeker voor een veiling, zoveel risicio voor de leverancier worden afgedekt dat het toch nog relatief prijzig wordt allemaal. De veilingen werken ook met een reserve price, die is bij de Consumentenbond voor 1 jaar niet behaald waardoor je daar nu alleen maar voor 3 jaar kunt kiezen. Hetzelfde geldt voor VEH, dus daar hoef je ook niet op te wachten als je liever 1 jaar zou willen.
Het beste advies is hierboven al gegeven, je kunt de Consumentenbond accepteren en alsnog het resultaat van VEH in de gaten houden en dan CB annuleren als het aantrekkelijker blijkt. Als je ouders dat te spannend vinden worden lijkt de CB mij persoonlijk de beste 'gok'.
Hey, hydro hebben we gewoon in Nederland hoorMaasluip schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:54:
[...]
Waarom streep je hydroenergie weg? Waarom zou dat niet tellen "omdat wij dat in Nederland niet kunnen opwekken"?[...]
https://www.ad.nl/binnenl...alen-van-vissen~ac436d65/
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4