• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:20
In verband met de bijzondere situatie op de energiemarkt een verwijzing naar specifieke topics:
Dit topic blijft voor discussie m.b.t. overstappen, deals en vragen.

Niet tevreden met je huidige energieleverancier? Te weinig voordeel als je blijft? Ga je verhuizen of is je contract afgelopen? Het kunnen allemaal redenen zijn om over te stappen naar een andere leverancier. In deze topicstart volgt globaal de basis en waarop te letten als je wilt overstappen. Ook is er aanvullende informatie geschreven over energie en leveranciers.

Inhoud
.
1. Basisvoorwaarden om op te letten2. Energievergelijkers en kortingen3. Energie en leveranciers4. Extra besparen door andere maatregelen

.
Voorgaande delen
Basisvoorwaarden om op te letten
.
Verbruik en voorwaarden bonussen
In eerste plaats is het handig te weten hoeveel je verbruikt per jaar. Kijk hiervoor oude facturen na en schat daarmee je gemiddeld/maximaal verbruik in voor het komende jaar. Lastiger is het als je net zonnepanelen of andere besparende maatregelen hebt toegepast, maar dit valt met enig boerenverstand wel te bepalen. Het belang van deze data is dat sommige voorwaarden van overstapbonussen kunnen bepalen dat je minder voordelig uit bent als je minder verbruikt dan oorspronkelijk ingevuld. Belangrijk is daarom je verbruik realistisch in beeld te hebben en te gebruiken bij het vergelijken.

Voorwaarden overstappen huidige energieleverancier
Ook belangrijk is om de voorwaarden in beeld te hebben die bij je huidige energiecontract gelden. Is je huidige contract met bepaalde of onbepaalde tijd? Na welke opzegtermijn mag je overstappen en wat is de einddatum van je contract? Stel je stapt eerder over, hoeveel is dan de boete en verrekent de nieuwe leverancier dit?
Soms betekent dit dat je beter nog even kunt wachten totdat een contract met bepaalde tijd is afgelopen. Wanneer je nu meteen wilt overstappen, kan je aan hand van de voorwaarden zelf bepalen hoeveel je winst is wanneer de bonus wordt verminderd met de te verwachten boete.

Verstandig is om een nieuw contract in te laten gaan op de dag nadat je huidige contract afloopt. Daarmee voorkom je een overstapboete en dat je teveel gaat betalen zodra het contract wordt omgezet naar een onbepaalde tijd bij je huidige energieleverancier. De datum kan je vrijwel altijd aangeven wanneer je gaat overstappen. Sluit daarom uiterlijk 4 weken voordat je huidige contract afloopt een nieuw contract af en geef de juiste datum aan wanneer deze mag starten. De wettelijke bedenktermijn is 14 dagen, de opzegtermijn van je huidige contract meestal 4 weken. Dit kan afwijken, dus lees voor jezelf de voorwaarden goed door.

Voorwaarden teruglevering zonnepanelen
De meeste leveranciers doen niet moeilijk over dat je teruglevert, maar de hoeveelheid waarover ze vergoeden en de prijs per kWh kan verschillen. Dit staat vermeldt op hun site of in de overstap/productvoorwaarden. Een leverancier kan na overstap vragen je zonnepanelen aan te melden en een slimme meter te laten installeren. Tot installeren ben je niet verplicht, maar het kan zijn dat je dan bepaalde voordelen mist! Of dit opweegt tegen installatie moet je zelf bepalen. Meldt wel wat je verwacht te verbruiken, bij een negatieve waarde moet je mogelijk een foto van de standen + datum/tijd opsturen ter controle.

Algemene tips
Bij het kijken en vergelijken voor een overstap naar een andere energieleverancier is het handig om niet alleen de totaalprijs te bekijken, maar ook waaruit deze is opgebouwd. Te denken aan vastrecht en kale kWh en m3 prijzen.

In plaats van overstappen willen sommige mensen liever bij de huidige energieleverancier blijven. Probeer dan te bellen voor een beter aanbod, dat levert meestal meer op dan de standaard ledenvoordelen.

Betreffende zonnepaneelbezitters:
Met een digitale meter en installatie >800Wp geldt officieel dat de installatie dient te zijn aangemeld op Energieleveren.nl. Wanneer niet riskeer je bij overschot geen correcte saldering. Voorheen was het discutabel of het verplicht was, maar inmiddels is het vastgelegd in Europese verordening. (bron: PolderPV)

Wanneer je overschot verwacht en in bezit bent van een digitale meter, let dan op de terugleververgoedingen. In de prijs en manier van verrekening zitten soms grote verschillen.

Energievergelijkers en kortingen
.
Kortingen, bonussen, acties
Er bestaan verschillende vormen waarmee een leverancier een nieuwe klant verwelkomt. Zo kan een gratis iPad of andere apparatuur een welkomstproduct zijn, maar ook een eenmalige bonus op je jaarafrekening, 1 jaar lagere maandprijzen of ander ledenvoordeel. Voor alles is wat te zeggen. Weet wel dat de eenmalige bonus niet wordt uitbetaald als je eerder vertrekt en dat deze meestal afhankelijk is van je eindverbruik. Een gratis apparaat als een thermostaat zal je waarschijnlijk na 1 contractjaar weer terug moeten sturen, etc. Hoe een bonus of elke andere vorm van korting/acties wordt verrekend valt te lezen onder de actievoorwaarden.

Energievergelijkers
Om het leven gemakkelijk te maken en een overstap te kunnen vergelijken bestaan er een aantal energievergelijkingssites. Het voordeel van dergelijke sites zijn hun overzicht en bundeling van belangrijke informatie, waaronder voorwaarden en recensies van klanten. Dit geeft een goed inzicht van wat de contracten bieden en waardering van de leveranciers. Bovendien kan een vergelijker je extra korting geven en biedt deze meestal een gratis overstapservice.

Een aantal bekende vergelijkingssites: (meer te vinden op Google)Mogelijk valt extra korting te combineren middels deze sites:Let op: Het kan gebeuren dat er prijsverschillen te zien zijn tussen 2 of meer energievergelijkers. Bijvoorbeeld waar bij energievergelijker 1 leverancier X op plek 5 staat en meest voordelig is, staat dezelfde leverancier X bij energievergelijker 2 op plek 8 en is daarmee duurder. Hetzelfde effect kan volgen wanneer je een ander verbruik invult bij eenzelfde energievergelijker. Kortom belangrijk om te onthouden: zowel het verbruik als vergelijkers onderling hebben invloed op de daadwerkelijke prijs van je toekomstig jaarlijkse energielasten. Soms scheelt het niet veel, andere keren toch 50-100 euro per jaar. Omdat het verbruik en voorkeur voor leveranciers bij iedereen verschilt, is er geen beste aan te wijzen, uiteindelijk is het altijd een persoonlijke afweging die past bij jouw eigen situatie.

Truc: soms is het mogelijk dat je verhoogde welkomstbonus krijgt als je een hoger gas- en/of elektraverbruik invult. Test dit uit in de vergelijker. Lees ook de Algemene Voorwaarden met betrekking tot de welkomstbonus door. Sommige leveranciers sluiten de mogelijkheid uit tot hogere bonus als het verbruik na 1 of 3 jaar minder blijkt te zijn. Reken jezelf dus niet te snel rijk.

Energiecollectieven
Naast het individueel op zoek gaan naar kortingen kan je nog kijken naar gezamenlijk georganiseerde inkoopacties. Voor energiecollectieven kan je je vaak aanmelden op een site, waar je na xx tijd een aanbod krijgt toegestuurd, bijvoorbeeld per mail. De collectieven verplichten je meestal nergens toe, het is vrijblijvend, ook al meldt je je aan.

Twee bekende energiecollectieven zijn:Uiteraard bestaan er nog meer collectieve inkooppartijen. Sloop de Crisis adverteert er ook mee, maar is een verdekte opstelling van de Nederlandse EnergieMaatschappij. Het daarom de vraag of je bij hun voordeliger uit bent ten opzichte van vergelijkers en andere collectieven. Wij van WC-eend...

Leveranciers zelf
Voorheen was het zelden interessant om je vergelijking compleet te maken door ook te kijken op de site van een leverancier. In september 2016 werd in dit topic meermaals gepost dat in sommige gevallen EnergieDirect op hun eigen site grotere kortingen aanbood dan welke vergelijker ook. Mogelijk volgen meer leveranciers op termijn. Daarom toch goed om ook hier een kijkje te nemen en dit mee te nemen in je vergelijking. De leverancier zelf opbellen kan je ook helpen bij het krijgen van een gunstig contract. Zodra je het voorstel in je mail krijgt dien je dit uiteraard wel even goed te vergelijken alvorens akkoord te gaan.

Energie en leveranciers
.
Een term die we steeds meer zien en mensen bewuster voor kiezen is “groene energie”. Maar hoe groen en duurzaam is deze energie en waarop valt specifiek te letten? Daarnaast hebben we last van sjoemelstroom, bloedkolen en kans op faillissementen.

Sjoemelstroom en greenwashing
Sjoemelstroom is een begrip die sinds 2013 een weg vond in de energiewereld. Het is groene stroom middels garantiecertificaten (GvO) vaak vanuit Scandinavische landen. De certificaten zorgen ervoor dat er 1x groene stroom wordt gemaakt en 2x "gebruikt". In Nederland wordt de betreffende energie grijs opgewekt en slechts op papier (de GvO) groen aan de klant verkocht. Daarmee is te stellen dat het niets bijdraagt aan de verduurzaming van Nederland. Het een vorm van "greenwashing": je als bedrijf groener voordoen dan je daadwerkelijk bent of doet. Diverse media hebben hier de laatste jaren aandacht aan besteedt, maar helaas is er in eind 2019 nog niet veel veranderd. In 2018 maakte Arjen Lubach er een aflevering over (link) en ook in 2019 kwam het terug bij het kritische programma Kassa (link, tussen 9:07 en 17:50min).
Op HIER.nl, WISE Nederland en diverse andere sites worden artikelen gepubliceerd en de status bijgehouden van leveranciers met betrekking tot sjoemelstroom.

Klimaatgecompenseerd gas
Soms wordt ook bosgecompenseerd of CO2-gecompenseerd gas genoemd wanneer je in de running bent voor een 100% groen energiecontract. Sommige energieleveranciers adverteren dat dit groen gas is, maar dit is meestal slechts marketing. Zoals het begrip al zegt is het een vorm van compensatie waar men een stuk bos aankoopt voor elke verkochte kuub grijs (fossiel) gas. Het gas is dus grijs, maar net als sjoemelstroom compenseert men dit min of meer door het af/opkopen van iets groens.
In geval van echt groen gas uit vergisting is het aanbod anno 2019 nog steeds beperkt. Gecompenseerd gas is daarom beter dan 100% grijs.

Bloedkolen en mensenrechten
Nederlandse energiebedrijven kopen steenkool in voor het genereren van grijze energie, hiervoor wordt 50% geïmporteerd uit het buitenland. Daarvan komt 60% uit de mijnbouwregio Cesar in Colombia. Er is daar veel geweld. Volgens een opinieartikel (PDF) van PAX in Trouw uit 2013 gaat het om 55.000 boeren die van hun land verjaagd zijn, 3.100 mensen vermoord en ruim 240 verdwenen. Al eerder in 2012 stelden Timmermans en Dikkers hier kamervragen over in de Tweede Kamer (PDF). En ook in 2013 kwam het weer ter sprake in de Tweede Kamer (antwoorden in PDF). Anno 2019 blijkt de beschreven problematiek nog niet te zijn opgelost. Meer info: link 1, link 2.

Schuldenlast en faillissementen
Sinds 2018 komt het vaker voor dat energiebedrijven opeens failliet gaan. Er zijn sinds 2014 17 nieuwe leveranciers bij gekomen die niet allen even stabiel blijken. De Consumentenbond heeft dit onderzocht en gepresenteerd in dit document (backup). Geconstateerd is dat er in 2019 in totaal 13 leveranciers zijn waarvan de solvabiliteit matig tot slecht is, deze hebben potentie tot omvallen. Goed dus om alert op te zijn bij je keuze. Kies je toch voor één van deze leveranciers, let dan op dat je niet een te hoog voorschot neemt.

Extra besparen door andere maatregelen
.
We zouden Tweakers niet zijn als we er niet over beginnen. De meeste winst valt voor het huishouden met een gemiddeld energieverbruik te halen uit het toepassen van besparende maatregelen en het bewust worden hoe je energie gebruikt. Naast het jaarlijks overstappen naar een andere energieleverancier kan het op meerdere fronten aantrekkelijk zijn om je hier in te verdiepen.

Op Tweakers hebben we met betrekking tot energie besparen en tweaking/tuning andere topics. Wees vrij en neem ter inspiratie een kijkje in enkele:.
Wanneer je nog vragen hebt na het lezen van deze topicstart, stel ze gerust.
Toevoegingen/wijzigingen nodig aan de startpost? DM me maar.

edits:
- 19/12/2015: energiecollectieven toegevoegd
- 15/09/2019: schuldenlast en faillissementen toegevoegd, inhoudsopgave verbeterd, truc energievergelijker toegevoegd
- 25/10/2019: alle urls bijgewerkt, bloedkolen toegevoegd, sjoemelstroom bijgewerkt, teksten onder kop energie en leveranciers verbeterd
- 09/06/2020: stukje over energieleveren
- 29/10/2021: aanpassingen nav situatie energiemarkt

[Voor 153% gewijzigd door Aardwolf op 29-10-2021 15:25]

• jooncheez
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-11 03:27
Ik zat bij Vandebron, maar heb inmiddels de overstap aangemeld naar Qurrent. Deze blijkt nog groener te zijn en ik kreeg weer een leuke korting en een gratis slimme energiemeter.

De prijs kijk ik niet naar, zolang het maar zo duurzaam mogelijk is. Zoveel ontlopen de prijzen elkaar toch niet, en er zijn belangrijkere dingen in het leven.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• Eskiya
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 02-12 15:41
Stap ook jaarlijks over en ben van de week overgestapt van Greenchoice naar VandeBron via energiecollectief v/d Consumentenbond.
Zat in mijn ogen al heel goed met de prijs bij GC en met de aanbieding van VandeBron ben ik zometeen nog goedkoper.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Toevoegen van energiecollectieven aan de startpost? Consumentenbond is een vrij grote, maar ook VEH doet aan collectief energie inkomen. Inkopen via collectief is vaak nog weer goedkoper dan zelf overstappen.

https://www.consumentenbond.nl/energie/energiecollectief/ = gratis, je hoeft geen lid te zijn of te worden.
https://www.eigenhuis.nl/...llectieve-inkoop-energie/ = volgens mij ook gratis, je moet je wel registreren (?).

Voordeel van collectieven: op basis van je geschatte verbruik zie je gelijk welke goedkoopste is voor jou situatie. Aangeven van gebruik van zonnecollectoren e.d. ook mogelijk.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tehh schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:13:
Toevoegen van energiecollectieven aan de startpost? Consumentenbond is een vrij grote, maar ook VEH doet aan collectief energie inkomen. Inkopen via collectief is vaak nog weer goedkoper dan zelf overstappen.

https://www.consumentenbond.nl/energie/energiecollectief/ = gratis, je hoeft geen lid te zijn of te worden.
https://www.eigenhuis.nl/...llectieve-inkoop-energie/ = volgens mij ook gratis, je moet je wel registreren (?).

Voordeel van collectieven: op basis van je geschatte verbruik zie je gelijk welke goedkoopste is voor jou situatie. Aangeven van gebruik van zonnecollectoren e.d. ook mogelijk.
Meestal is een collectief niet goedkoper.

Leesvoer:
http://www.energievergeli...iecollectief-duurder-uit/

Hoi!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:24
JvdW schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:59:
[...]

Waarom zou je daar om lachen?
Het gaat erom dat het je een besparing oplevert.
Ik ben deze maand overgegaan op Essent, hiervoor zat ik bij energie-direct.
Die twee horen ook bij elkaar, echter was Essent nu de voordeligste voor mij, en of energie-driect dan een dochteronderneming is doet er m.i. niet toe.
Was wat vergeten te melden, lees regelmatig dat mensen overstappen van oxxio naar eneco omdat klantenservice bij oxxio waardeloos is. Echter de mensen bij klantenservice eneco zijn hetzelfde ;)

Soms heb je gewoon pech en kom je in hoop ellende, maar over het algemeen is er niet een klantenservice die bewust lastig is lijkt em.

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:10
boze henk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:51:
Ikzelf denk dat Essent een dergelijk aanbod niet doet als ze niet verwachten er zelf op te gaan verdienen, maar ik kon niet echt veel nieuwsartikelen vinden die duiden op een aankomende daling van de energieprijzen. Mogelijk vind ik weinig doordat ik in Belgie zit en daardoor voornamelijk Belgische nieuwsartikelen krijg.
;)

Keer de vraag om:
Essent denkt dat de energie de komende jaren een stuk hoger wordt, en wil jou daar voor behoeden, dus gaat geheel belangeloos zelf de klant benaderen om de prijzen nu direct vast te zetten, graag meteen even antwoord geven als het kan.

Klinkt niet heel logisch toch? :+

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 12:46

Fiber

Beaches are for storming.

Voorlopig dalen de energieprijzen alleen maar...

Maar niemand heeft een glazen bol en dus kan niemand voorspellen hoe lang dat nog gaat duren. Ik denk zelf nog wel een paar jaar, maar ik geef geen garantie... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:20
Ach en dan nog, al zou je wel prijsgarantie kunnen geven... ik vraag me dan nog af of dat goedkoper is dan in die 5 jaar jaarlijks of iets minder vaak over te stappen en de kortingen die daarbij horen.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
pven schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:02:
[...]

Iemand? Ik kan het echt niet vinden :/
Gisteren heb ik naar aanleiding van dit topic nog even gekeken wat de prijzen nu deden. Mijn vriendin zit nu bij Energiedirect en kreeg 250 euro terug bij 1500kWh en 1000m³ gas (geen eerder contract). Ik heb dit bij Pricewise voor haar geregeld. Gaslicht.com had precies dezelfde tarieven, zie ook hier onder.

Nu staat Energiedirect helemaal niet meer bovenaan in de lijst en krijg je nog maar 50 euro terug. Schijnbaar heeft Energiedirect klanten genoeg?

Dit waren de voorwaarden (26 november, zowel via Gaslicht.com als Pricewise):

• technorabilia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:12

technorabilia

(fka kraades)

Ja precies. Dat kwam helemaal aan het eind.
Hij vroeg nog moet het aanbod in de ijskast of de prullenbak in. Prullenbak dus. :r

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:52
MdO82 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:19:
[...]

Hier hebben we een slimme meter dus zal geen enkel tarief zijn,
Als ik tenminste de voorwaarden lees van bijvoorbeeld Eneco dan lees ik dat je niet gebruik kan maken van een enkel tarief omdat je een meter hebt met meerdere telewerken.

Iemand bekend hiermee ?

"U betaalt het enkeltarief als uw meter één (actief) telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs (het enkeltarief) afgerekend. Wanneer uw meter twee (actieve) telwerken heeft, betaalt u voor het verbruik in de daluren het daltarief"

Omdat er iemand thuis is vind ik het zond om een dubbel tarief te berekenen, al scheelt het volgens mij niet heel veel meer zoals het vroeger wel het geval is.
Even contact gehad met enkele leveranciers en gaslicht.com.
Het is zo als je jezelf aanmeldt bij Gaslicht.com bijvoorbeeld dan krijg je van hun een bevestiging omtrent het contract en dan moet je zelf een reactie hierop sturen dat je op enkel tarief afgerekend wilt worden.

Als je dit niet doet dan kijkt de energiemaatschappij in het landelijke netwerkregister en wordt je gewoon ingesteld als je een slimme meter hebt op dubbel tarief.

Ik weet niet of deze informatie reeds bekend is dus dacht meldt het hierbij :)

En ik haal mijn info weg ;)

Kreeg zojuist een mail dat wat ik aangaf omtrent het tarief niet juist blijkt te zijn.
Ik was verkeerd geïnformeerd door een medewerker van gaslicht.com :')

Gaslicht.com kan dus niks doen als een klant enkel of dubbel tarief wil.
Morgen maar even een belletje naar de energiemaatschappij ;)
Ach ja kan gebeuren

[Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 01-03-2016 20:25]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
vinom schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:35:
Ik wil ook gaan overstappen, mijn contract bij de NLE loopt over anderhalve maand af. Is het zo dat de nieuwe energieleverancier die ik kies mijn oude energieleverancier op zegt voor mij? Ik kom er op de websites niet helemaal uit.
Als je je aanmeldt bij een nieuwe leverancier dan zal die het contract opzeggen bij je huidige leverancier.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 31-10 16:32
Rol-Co schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:29:
[...]

Ja, maar dat is niet erg, dan nog is het erg voordelig door de bonus, maar de vraag is of dat wel door gaat na de looptijd van 1 jaar bij dit verbruik.
Email naar EnergieFlex met een link naar uw bovenstaande post?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:51
Na 4 jaar bij Essent met een flex/variabel contract naar aanleiding van dit topic toch eens gaan vergelijken om te kijken wat er mogelijk was. Ik heb eerst Essent gebeld en gevraagd wat ze voor me konden betekenen. Helaas kon er weinig voor me gedaan worden, de bedragen kwamen niet eens in de buurt van de 3 laagste prijzen via bijvoorbeeld gaslicht.com.

Op basis van verbruik en kosten van 2015 zou ik in vergelijking met Essent bij Greenchoice zo'n €118,- op jaarbasis besparen. Ik heb alleen stroom (geen gas) dus dit leek me een mooie besparing. Ik ga nu dus naar Greenchoice en vanaf nu elk jaar maar eens checken via de prijsvergelijkers :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:15

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sulaine schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:08:
[...]

Verbruik je maar 4 kWh per jaar/heb je zonnepanelen erbij?
Zoiets, het zal uit komen op een 5-600 kWh in de laag wat gesaldeerd word met de min 6-700 van de hoog.
Maar -100 kan ik niet invullen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: december 2006

Malarky

Wils voor wat ieder

Ga verhuizen en direct mijn sowieso jaarlijkse check op gaslicht.com gedaan. Gezien verbruik afgelopen jaren in soort van studentenhuis met 3 personen denk ik dat 650m³ gas en 2500kWh realistisch is voor een maisonnette van 75m² / bouwjaar 2014 / energieklasse A / vloerverwarming / 2 personen.

Kom ik op Oxxio Groene Stroom en Gas Budget Actie 1 jr Vast uit met €130 cashback via Gaslicht.com + €7,50 CashbackXL.nl. Via Oxxio website krijg je dezelfde tarieven en voorwaarden met €100 cashback, maar CashbackXL.nl stort dan nog wel €40 bij, dus al met al kleine verschillen.

Bij lager verbruik loopt Oxxio uit op de rest door de vaste cashback, pas bij een stuk hoger verbruik komt Greenchoice in de buurt, die niet aan cashbacks doet maar met vaste lage stukprijzen werkt.

Qurrent Windstroom en Gas Variabel 1 jaar Actie zou nog wat goedkoper zijn, maar verhogen zij niet stiekum de tarieven het 2e, 3e en 4e kwartaal?

Ik heb in het verleden mij ingeschreven voor energiecollectieven (terwijl ik niet op zoek was) van de Telegraaf, Eigen Huis, Sloop de Crisis, Consumentenbond en ANWB. Ook Zakelijke energie hier en daar en op GL vergeleken. Allemaal kwamen ze niet in de buurt van de vaste lage prijzen op gaslicht.com. Ook dat lijkt een wassen neus dus, maar goed om even uitgeprobeerd te hebben.

Mijn ervaring is om zo'n 5 weken voor einde jaarcontract je nieuwe energieleverancier te bestellen en daar op de dag nauwkeurig einde huidig contract aan te geven, dan gaat het meestal naadloos. En uiteraard dat de acties die de grote 3 telefonisch, via eigen website of met blijven-loont geven, niet in de buurt komen van hun prijzen op gaslicht.com.

Verder, snap niet dat mensen kiezen voor een 3-jarig contract waarbij het actietarief hem zit in de welkomstkorting. Dan heb je dus 1x €100-€150 in plaats van 3x bij een 1-jarig contract. Ik zou alleen voor 2 of 3 jaar gaan als de actie goed is zonder welkomstkorting en ik er van overtuigd ben dat gas/licht prijzen niet gaan zakken. Ik weet van die bizarre rekenmodellen bij Eneco dat energieleveranciers uitstekend in staat zijn een redelijke inschatting te maken over toekomstige energieprijzen en als die zakken uiteraard veel langjarige contracten met een vaste prijs aan consumenten slijten.

[Voor 40% gewijzigd door Malarky op 10-06-2016 18:11]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

wcduck schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:55:
Zojuist via een collectief een aanbieding gehad (1 jaar):
Laag: 0.1425 euro/kWh
Hoog: 0.15 euro/kWh
Ik wist niet dat de prijzen inmiddels zo laag waren gedaald. Zelfs bij gaslicht.com komt ik niet in de buurt van deze tarieven. Mijn huidige contract loopt nog 4,5 maand door. Toch denk ik eraan om over te stappen na deze tijd en daarmee deze prijzen een jaar vast te zetten. Ik betwijfel of de energieprijzen binnen een paar maanden nog verder gaan dalen dan de bovenstaande tarieven.
De 'vaste leveringskosten' zijn een belangrijk onderdeel van het gehele prijsplaatje. En vaak ook de jaarlijkse 'cashback'. Juist bij collectieven wordt dat wel eens weggemoffeld en gestunt met goedkope unitprijzen.

Zoals ik hierboven aangaf heb mij ingeschreven voor zeker 5 energiecollectieven, kwam nooit in de buurt van gaslicht.com als je alles meeneemt. Zowel, hoor ik graag wel collectief je je voor hebt ingeschreven.

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 02-12 22:52
Curva schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:47:
Afgelopen weken druk bezig geweest met het aankopen van ons eerste huis. Ik ben de afgelopen dagen druk aan het vergelijken qua energieleveranciers. Nu kwam ik de vergelijkingssites ook tegen zoals gaslicht.com en energievergelijker.nl.
Ik merk alleen dat de jaarlijkse kosten (en dus de maandelijkse kosten) lager zijn bij de vergelijkingssites dan op de site van de leveranciers zelf.
Ik ben totaal een leek als het gaat om energieleveranciers, maar maakt het wat uit als ik mij bijvoorbeeld voor Greenchoice aanmeld via gaslicht.com? Dat zou mij zo'n 5 euro per maand schelen tov het aanmelden via de Greenchoice site zelf..
Kan ik daarna wel gewoon schakelen met Greenchoice en heb ik in principe niks meer te maken met gaslicht.com? Of blijft gaslicht.com een sort tussenpersoon?

Wat ik in dit topic wel heb gelezen is dat een jaar contract vaak 'beter' is dan een 2/3 jarig-contract.
Ik heb ook Greenchoice via gaslicht.com en alle communicatie is direct met Greenchoice. Gaslicht is alleen een vergelijkingssite waar veel leveranciers goedkoper zijn, omdat ze daar klanten willen trekken. Gaslicht geeft dus alleen je gegevens door aan de energieleverancier en die regelt verder de aansluiting en administratie. 1-jarig is altijd voordeliger, je krijgt dan een welkomstbonus of extra laag tarief en kun je elk jaar switchen naar de goedkoopste aanbieder.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:27:
Dankzij dit topic ben ik ook maar gaan vergelijken. Ondanks dat mijn 3 jarig contract bij Eneco nog tot februari 2017 loopt, ga ik nu die boete van € 100,- voor lief nemen en nu overstappen. De wintermaanden zijn toch het duurst, dus dat bespaar ik er makkelijk uit. Van gas ga ik van 70cent per m3 naar 58,5 cent per m3.
Het berekenen met verschillend verbruik levert inderdaad verschillende kortingen op. Nuon is het voordeligst bij mij. Als ik reken met 1500kWh laag, 1500kWh hoog en 1500m3 gas krijg ik € 140,- korting. Reken ik met 1500/1500 en gas 1400m2 dan krijg ik € 180,- korting. Mooi meegenomen. Nog even afsluiten via een cashback site en weer een paar euro's verdiend. :+
Heb je ook gekeken naar de bijkomende kosten zoals vastrecht en ander zaken? Dat prijsverschil moet ergens weer voor een deel worden gecompenseerd. Check dit goed voordat je overstapt. Overstappen is niet alleen kijken naar de m3 en kWh prijzen.

• asmi
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
FunkyBro schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:07:
Nu valt het me op dat wanneer je een lager of hoger geschat jaarverbruik doorgeeft, je welkomstpremie verandert. Ik heb de verschillende voorwaarden grondig doorgenomen maar ik vind nergens dat de welkomstpremie afhankelijk is van je daadwerkelijke verbruik, wat dus zou betekenen dat ik in dit geval beter hogere geschatte waarden door kan geven omdat ik dan een hogere premie krijg.
Ze weten het historisch verbruik op de aansluiting; ga er maar van uit dat de korting die straks in je bevestigingsbrief staat daar (ook) op wordt gebaseerd.

• 170074
  • Registratie: december 2021
  • Niet online
Is het mogelijk om een aanbod te krijgen als nieuwe klant (op bijv vergelijkingssites) als je al eens eerder bij dezelfde leverancier hebt gezeten? Ik had het al eens eerder gevraagd maar kreeg ik als antwoord "verschilt per leverancier". Als dat zo is, welke leveranciers hanteren dan welk beleid?

Lijkt me iets vrij fundamenteels voor dit topic en kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met deze vraag.

Op dit moment is mijn vermoeden dat je na 1 jaar weer bij elk bedrijf als nieuwe klant zou kunnen aankloppen, al was het alleen maar vanwege de strenge wetgeving omtrent het bewaren van persoonsgegevens:

https://autoriteitpersoon...aren-van-persoonsgegevens

"Een organisatie moet uw gegevens vernietigen als de bewaartermijn voorbij is of uw gegevens niet meer noodzakelijk zijn".

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb helaas geen ervaring met je exacte vraag.

Wel over het bewaren van de gegevens:
Ik werd onlangs nog gebeld werd door mijn vorige leverancier, met wat marktonderzoekvragen over bij welke leverancier ik nu zit en hoe ik die had gevonden.
Daarna werd mij nog medegedeeld dat ik even moest blijven hangen voor het bandje van het Bel-me-niet register.

Maar het blijkt dus dat afmelden voor dat soort dingen niet kan, als je al een relatie met ze hebt gehad dan mogen ze je bellen voor zaken als marktonderzoeken. Wat niet mag is dat een leverancier (waar je nog nooit klant bent geweest) jou belt voor een aanbod, daar helpt het Bel-me-niet register wel tegen (gelijk allemaal ingesteld, kan eenvoudig via internet).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• De_Klusjesman
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Ik heb net verlengd bij Eneco en in de actievoorwaarden staat hierover het volgende:
12. De hoogte van de eenmalige korting is afhankelijk van het door u ingeschatte verbruik van stroom en gas bij uw aanmelding. Als uw historische jaarverbruik en uw daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van uw zelf ingeschatte verbruik dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de eenmalige korting op uw jaarnota.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sbakker1982 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 08:49:
Dan krijg ik wel geen kortingsbedrag, maar in the end bepalen de tarieven je kosten!
Dat ligt natuurlijk ook aan je verbruik. In mijn geval zijn de verbruikstarieven minder interessant dan concrete kortingsbedragen.

Mijn elektriciteitsverbruik is negatief, ik lever 1000kWh terug. Afhankelijk van de leverancier krijg ik 10 cent of enkele centen minder terug, maar op jaarbasis spreek je over 2 tientjes verschil. Mijn gasverbruik is laag, de netbeheerskosten zijn een groot deel van de rekening.

Ik heb in de regel meer profijt van €150 vaste korting dan een paar cent korting op de tarieven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:07
Vandaag iemand over de vloer met advies. Ja gaslicht heeft alleen aanbieders die ervoor betalen, wij kunnen veel scherper.
Stapt hier de deur binnen, ik kan jouw energie voor 97 euro per maand doen.
Dat was dus NLE die op mijn zwarte lijst staat, contract voor 3 jaar, zakelijk en ex BTW... heb het naast een aanbieding van Nuon op gaslicht gelegd, NLE was 1 cent per kuub en KWh goedkoper, maar vastrecht het dubbele en geen bonus van 160.

Heb dr vriendelijk gezegd dat ik met mijn verbruik gerust 10 cent meer per kwh of kuub kan betalen voordat die bonus en dat obscure vastre ht gecompenseerd worden. Mevrouw niet blij, moest me uiteraard gelijk geven...

• _JGC_
NoReseth schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 08:54:
Het viel mij op dat bij gaslicht een korting van 155 stond bij vaste energie prijzen van Nuon.

Op de nuon site zie ik ook een aanbieding met 250 cashback, maar dan lijken de tarieven hoger te zijn.

Hebben de vergelijking websites ook speciale acties enkel via hun website?
Vergelijkingssites hebben vaak speciale afwijkende tarieven. Ik heb ooit bij greenchoice gevraagd naar aanbieding van vergelijkingssite als ik klant bleef, daar gingen ze in mee. Bij essent meerdere keren benaderd voor verlengen, maar als je dat niet via gaslicht of pricewise doet krijg je een slechte deal.

Bij zo'n prijsvergelijker is het simpel: je wilt linksom of rechtsom gewoon in de top 3 komen. Dat iets lagere tarief met iets minder korting kan dan het verschil maken. Iemand die bij nuon zelf kijkt kan je 250 euro voorhouden met slechtere tarieven of hoger vastrecht, kans dat ie na een jaar overstapt is veel kleiner.

Ik krijg nu een verlengvoorstel van essent, korting bij verlengen, hoe langer het vast staat hoe hoger de korting, maar het vastrecht stijgt gewoon lekker mee. Misschien zou de marketing daar eerst moeten kijken hoe hun klanten zijn binnengekomen, als je via gaslicht binnenkomt en het jaar erop via pricewise je contract verlengt is het vrij logisch dat het jaar erop weer bij een vergelijker geshopt wordt. Sigaar uit eigen doos voorhouden is gewoon dom.

• _JGC_
Grappig, EnergeDirect lijkt het eindelijk te snappen: prijsvergelijkers kosten geld en met debiele eenmalige kortingen en te hoog tarief drijf je je klanten na het eerste jaar gewoon weer richting de prijsvergelijker.

Ik shop jaarlijks via Gaslicht of Prizewize om een fatsoenlijk tarief te krijgen. Jaar in jaar uit kan ik via een van de vergelijkers een actietarief afsluiten waar de leverancier rechtstreeks niet aan wil. Elk jaar weer krijg ik verlengvoorstellen van aanbieders die kant nog wal raken (bijvoorbeeld 3 jaar vast bij Essent met een verlengkorting die je via het verhoogde vastrecht terugbetaalt :X).

Als ik nu mijn verbruik invul op Gaslicht is de goedkoopste Nuon, EnergieDirect staat er in eerste instantie niet bij. Als ik specifiek EnergieDirect selecteer krijg ik een aanbieding van 119 euro per maand tegen Nuon van 103 euro per maand.
Ga ik naar EnergieDirect rechtstreeks, krijg ik een aanbod met 80 euro korting (tegen 170 voor Nuon), 1 euro vastrecht per product per maand, scherpe energietarieven en een maandbedrag van 101 euro per maand.

EnergieDirect wordt het dus voor dit jaar. Zelfs met 1,50 euro toeslag per maand voor groene stroom zijn ze nog goedkoper dan het goedkoopste aanbod op Gaslicht.

Overigens heeft Nuon op dit moment de "Helemaal uit je stekker weken" met 250 euro cashback die niet op Gaslicht staat. Is met mijn verbruik iets goedkoper dan de actie op Gaslicht, maar zo zie je maar weer, de prijsvergelijker is niet heilig.

• _JGC_
EnergieDirect gooit het gewoon over een andere boeg. Elk jaar als ik voor mijn ouders ga shoppen naar een andere aanbieder zegt mijn vader: "Ja maar na een jaar betaal ik toch weer het volle pond, want dan krijg ik die korting niet". Mijn reactie is dan "dan stap je volgend jaar weer over, krijg je ergens anders korting".

EnergieDirect probeert die drempel weg te nemen door vaste klanten bij verlengen hetzelfde aanbod te doen als nieuwe klanten. Geld aan de prijsvergelijker zijn ze niet kwijt, want je sluit het rechtstreeks af. Bovenaan in het overzicht komen hoeft ook niet, want mensen praten erover. Ze zijn in dit topic nu een aantal keren genoemd, en op basis van die reacties heb ik dus vanmorgen een contract afgesloten. Dat is gewoon gratis reclame, en als ik over een halfjaar mijn ouders weer ga overzetten op een nieuwe energieleverancier is de kans groot dat ik die naar ED schuif.

Als ik kijk naar Essent in het verleden, eerst mail, dan nog eens mail, dan post, nog meer post, dan bellen ze je, dan nog eens en dan ga je gewoon weg of verleng je alsnog via een prijsvergelijker omdat het "persoonlijke" aanbod je niet aan staat. Dat kost ze personeelskosten, telefoonkosten, papier, porto en uiteindelijk verliezen ze de klant of moeten ze een prijsvergelijker betalen. Die kosten kunnen ze ook gewoon direct als korting aan de klant geven en dat is wat ED doet.

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-12 22:08
Goede aanpak van ED. Ik denk ook wel dat er meerdere energieleverancier zullen komen met deze aanpak.

Mensen zullen natuurlijk blijven vergelijken. Zo was 3 jaar terug toen ik een huis kocht ook ED de eerste leverancier die ik had. Toevallig ook via dit forum. Dus met de gratis reclame hier op de site ben ik het met je eens.

• _JGC_
Nuon staat met de actie op Gaslicht ook al bovenaan, dus er is voor Nuon geen reden om via een prijsvergelijker een scherper aanbod te doen.
Via CashbackXL krijg je 30 euro van de commissie die ze opstrijken, reken maar dat Gaslicht en dergelijke nog veel meer vangen voor het aanbrengen van een nieuwe klant.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:03
Het is iig een interessante inderdaad. Ik verwacht geen addertjes onder het gras, maar als ik kijk is Nuon toch iets goedkoper (€25-€30 bij wat getallen die ik invulde), en dat is exclusief de €30 cashback die je nog erbij kan doen. Voordeel van deze is dat je kosten waarschijnlijk niet zo snel omhoog schieten als je volgend jaar niet direct overstapt (bij Nuon moet je het compleet hebben van de welkomstbonus).

• freestyler2
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Deezers schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:52:
Als je minder dan 250 euro aan stroom/gas verbruikt, krijg je dan geld terug van de Nuon? ;)
Wat denk je zelf?

Al eens een berekening gemaakt van je 'vaste' lasten, zonder enig verbruik?

[Voor 15% gewijzigd door freestyler2 op 04-10-2016 22:38]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03-12 16:57
Lekkerboeie86 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:36:
Deze week de jaarafrekening gekregen van Essent en nu gelijk maar doorgepakt en overgestapt. Toch voor Nuon gekozen icm. 30.- extra cashback en de 250.- uit je stekker weken. Ben erg benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen. Ze draaien ook nog op voor de boete 50.- per product. Heb nog een contract van 7 maanden bij Essent.

Normaal vind ik het teveel gedoe, maar dit aanbod komt wel veel voordeliger uit.
Ik zit in exact hetzelfde schuitje!

Nog 9 maanden over op Essent 3 jarig contract (kreeg toen mediamarkt bonnen, maar na 1 jaar hoef je die niet meer terug te betalen zover ik weet). Als ik kijk naar de aanbieding van Nuon nu, kom ik ong 50€ per jaar goedkoper uit met energiekosten en 75€ per jaar aan gaskosten goedkoper. + ik krijg nog die 250€ van Nuon en 30€ van cashbackxl.

Das toch flink goedkoper dacht ik? En ze draaien inderaad zelfs nog op voor de 100€ boete! Ik ga denk ik toch maar overstappen!

PSN: bryanlost

• _JGC_
Je zit bij nagenoeg elke leverancier met een opzegtermijn van 1 (kalender?) maand. Je moet op z'n laatst dus een maand voor het aflopen van het contract overstappen. Houd daarbij rekening mee dat de nieuwe leverancier je opzegging doet, dus pak een week extra.

Verder zal een nieuwe leverancier je contractdatum opvragen en de overstapdatum daarop aanpassen. Kijk daarvoor in de voorwaarden, de ene leverancier wacht netjes de einddatum af, de andere stelt daar een termijn aan en weer een andere doet daar helemaal niks mee.

Wat betreft het doorgeven van meterstanden voor einde contract, dat boeit op zich niet. Als je niks doorgeeft wordt er een schatting gemaakt. Het boeit de huidige leverancier niet dat je nog 4 dagen gratis gas en stroom verbruikt, dat valt in het niet met de rest van de rekening.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:45
ThinkPad schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:10:
[...]

Ik mag hopen dat dat niet één of ander smerig trucje van ze is, mijn nieuwe contract bij Nuon loopt ook geen volle 12 maand namelijk: ThinkPad in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Mijn contract loopt eind dit jaar af dus ik heb hierover net even contact met de Nuon gehad. Bij mij was toen de actie Nuon Groen uit Nederland Vast en Nuon (oktober)

Ik
Hallo ,momenteel heb ik een contract bij jullie die ik heb afgesloten via Easyswitch.nl. Nu heb ik een vraag over de welkomstpremie. De einddatum van het contract is 31-12-2016 via jullie website. Maar nu heb ik op 12-02-2016 een mail ontvangen dat jullie toen de levering zijn gestart. Als ik nu een nieuwe aanvraag doe via easyswitch of een andere aanbieder raak ik dan deze welkomstbonus kwijt, omdat de levering geen 12 maanden geduurd heeft? Of kan ik gerust een nieuw contract aanvragen met behoud van deze premie? Hoe zit dit?

Medewerkster:
We kijken puur naar de einddatum van het contract, de totale periode maakt niet uit, we korten deze immers zelf in.

Ik weet natuurlijk niet als dit voor iedereen geld maar ik hoop dat het voor anderen die met hetzelfde zitten nu wat duidelijker is.

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 13:36

Domino

30 Watts and overheating...

Zeer waarschijnlijk wel. Sowieso zou ik me daar niet zo druk over maken als je het al binnen 3 a 4 maanden terugverdiend hebt.

Zoek een goede aanbieding, er zijn verschillende aanbieders die een welkomstbonus geven bij een nieuw jaarcontract. Oxxio geeft €175, nuon €250 en essent €120.

Gewoon even in een excel plaatsen, zie je vanzelf wat voor jou de beste (goedkoopste) aanbieder is.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:41
Prolution schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:28:
[...]

De energieleveranciers verdienen meer aan je als je een hogere verbruik hebt, daarom bieden ze klanten met een (potentieel) hoger verbruik meestal een wat scherpere prijs aan via zo'n vergelijker.

De energieleverancier kan je vervolgens niet vastbinden aan dat hogere verbruik wat je hebt ingevuld, want dat is ook maar een 'schatting' die je gemaakt hebt destijds ;) .
Dat dacht ik ook. :+

Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit wat je invult, je zoekt naar de meest ideale welkomstpremie en prijs per eenheid. Krijg je alleen te maken met een hoger maandbedrag maar dat komt wel weer terug.

Dit is nu het geval bij de NUON:
900m3 : welkomstpremie 235 euro
1000m3 : welkomstpremie 265 euro
1100m3 : welkomstpremie 255 euro

Blijkbaar is 1000m3 verbruik optimaal. De m3 prijs blijft verder gelijk. Alleen de kwh prijs varieert een verwaarloosbare halve cent, zeker als je door zonnepanelen netto 0 verbruikt.

Ze willen mij graag als klant zo te zien ga ik maar eens even regelen, en ook voor mijn ouders.

Wat voel ik mij even een zuinige Hollander zeg. :)F

• Onbekend
  • Laatst online: 14:21
Ik kreeg de bonus in de laatste maand van het contract, dus bij jou verwacht ik dat in januari.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• W1LL3M
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

NegativeFreak schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:42:
Ik heb mijn verhaaltje in spoiler tags gestopt, zie mijn post.

[...]

Fijn dat ze er toch zijn, de goeie ervaringen. :D
Ik heb soortgelijke ervaringen met ze, veel administratieve fouten, maar heb er juist een jaar gratis gas aan over gehouden... Positief dus! ;)

[Voor 12% gewijzigd door W1LL3M op 22-12-2016 22:42]

• Suli
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:21:
Het zijn allemaal geautomatiseerde systemen dus de bonus en tarieven kunnen inderdaad per dag verschillen.

Ben er zelf nog niet achter of het nu slimmer is om een hoger verbruik door te geven om zo een hogere bonus te ontvangen.
Heb net als PCJR gedaan, met als extra uitrekenen of ik met mijn eigen verbruik incl de hogere bonus alsnog goedkoper uitkom dan de nr 1 als ik mijn eigen verbruik door had gegeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 14:00
Hokkie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:00:
[...]

Afgelopen vrijdag contact gehad met Eneco. Hier gaven ze aan dat je ten alle tijden aan contractbreuk mag doen en dat een nieuwe leverancier deze altijd betaald...

Kan iemand dit bevestigen?
Niet waar, niet iedere leverancier doet dat, altijd kijken op de site of ze dat doen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Martinusz
Gé Brander schreef op maandag 9 januari 2017 @ 01:24:
Waarom kijkt iedereen toch zo geil naar die bonussen en cadeautjes? Waar denk je dat die van betaald worden? Uiteindelijk betaal je die zelf...
Jaja :? Ik betaal zelf -200 euro...

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14:06
Waarom kijkt iedereen toch zo geil naar die bonussen en cadeautjes? Waar denk je dat die van betaald worden? Uiteindelijk betaal je die zelf...
Die wordsn betaald door de vaste klanten welke niet jaarlijks gebruik maken van overstappen ;-)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Diverse vergelijkingssites zijn ondertussen al jaren zo up-to-date dat ze elk tarief + cent belasting zelfs als deze verschilt per postcode precies weten mee te nemen in het totaalbedrag.

Als uit een vergelijkingssite volgt dat met een bepaald geschat verbruik (bijvoorbeeld aan de hand van je laatste jaarafrekeningen van je huidige energie leverancier) leverancier X met €250 cashback voor jouw situatie op dit moment de voordeligste is, dan is dat zo. Misschien kost leverancier Y met dat geschat verbruik op een tientje meer en geeft geen cashback. Aan jou de afweging of je eerder meer of minder denkt te verbruiken (van minder verbruik wordt de cashback relatief meer, andersom juist minder).

Ik zie in dit topic niemand meer geilen op cadeautjes, daarentegen kom ik wel veel mensen tegen in het wild die beweren dat 'overstappen toch niet loont' omdat ze zich een keer aan de deur voor een zeer-strak-mkb-tarief-want-zakelijk-doch-helaas-ex-btw-en-15%-opzegvergoeding en bij de Mediamarkt voor een 50-jaar-vast-aan-super-ik-ben-toch-niet-gek-tarief-met-kortingsbonnen-van-ici-paris-xl!!! hebben laten strikken.

Als je zonder je eigen verbruikscijfers in achting te nemen en volledig door te rekenen meedoet met welke actie of collectief dan ook, dan is de kans inderdaad groot dat je van de koude kermis thuis komt. Er is nu eenmaal nooit (ooit, nu en later niet) een leverancier geweest die voor elk mogelijk verbruik het beste tarief biedt. In tegendeel zelfs...

Terwijl het allemaal zo ontzettend simpel kan zijn. Je hebt een jaarafrekening in je online account (en per post) staan van je energie leverancier. Daar staat je postcode, huisnummer, dalverbruik, normaalverbruik, gasverbruik en je totale kosten van afgelopen jaar inclusief alles (behalve eventuele cashback dan). Je knikkert die gegevens in een fatsoenlijke prijsvergelijker en je ziet per direct of hebt überhaupt zin heeft om verder te kijken. Klusje van letterlijk 60 seconden om een eerste goede indicatie te krijgen van je besparing.

[Voor 14% gewijzigd door Malarky op 10-01-2017 10:02]

• PCJR
  • Laatst online: 22-11 09:25
Suli schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:11:
[...]

Heb net als PCJR gedaan, met als extra uitrekenen of ik met mijn eigen verbruik incl de hogere bonus alsnog goedkoper uitkom dan de nr 1 als ik mijn eigen verbruik door had gegeven.
Even sheet gemaakt. Alle gele velden invullen. Zo kun je bij bv easyswitch 3000 hoog 3000 laag en 3500 m3 gas invullen en kijken of er meer korting en lagere kwh tarieven uitkomen. Deze kun je samen met je echte eigen prognose-verbruik invullen in de sheet en dan zie je je jaar resultaat :>
https://dl.dropboxusercon...ruik%20easyswitch_v1.xlsx

i7-8700K@5Ghz + Arctic LFII360 | Dell u2410 | ColorMunki | B&W CM8S2 | Neato Connected

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jumpman schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 00:11:
[...]

Vergelijkingssites hebben zelf ook weer afspraken met energieleveranciers (bijvoorbeeld ze leveren elke maand een bepaald aantal klanten aan de energieleverancier, maar dan willen ze wel de goedkoopste tarieven kunnen geven plus natuurlijk de bonus voor de vergelijkingssite zelf), dat maakt de verschillen onderling.

Ik heb weleens geprobeerd direct de tarieven van een vergelijkingswebsite te krijgen voor een verlenging via de telefoon, maar daar ging de energieleverancier niet in mee. Dus destijds maar weer overgestapt.
Ik heb het nu maar afgesloten via Independer. Vind het zelf absoluut geen prettig idee dat vergelijkingssites weer vergeleken moeten worden maar dit was nu eenmaal de voordeligste deal.

Blijft altijd apart als zo'n energieleverancier je belt en vraagt of je tevreden bent. Mijn antwoord is altijd als volgt: "Er komt stroom uit het stopcontact dus dat is fijn, alleen beheren jullie het netwerk niet dus daar kan ik jullie moeilijk op beoordelen. Volgens mij doen jullie niet meer dan elke maand geld afschrijven en dat lukt jullie goed. Dus ja, dan ben ik wel tevreden."

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• _JGC_
Acties veranderen van dag tot dag. Daarom is het ook altijd goed uitzoeken wat je via welk kanaal afsluit, en daarna is het ook nog goed in de gaten houden of je echt krijgt wat besteld is.

Als je verbruik laag is (met 2500KWh en 1250m3 ga je op leveringstarief niet veel winnen) hakken de dikke kortingen er nogal in. Ik heb hier destijds een dame aan tafel gehad die mij veel goedkoper energie kon geven dan welke andere overstapservice dan ook. Die kwam met zakelijke contracten, 3 jaar vast en een torenhoog vastrecht en hele scherpe leveringstarieven. Die is geirriteerd weggegaan toen ik zei dat ik met mijn verbruik liever een scherp vastrecht en een dikke korting heb dan een laag leveringstarief en daarnaast niet 3 jaar aan een leverancier vast wil zitten.

• MdO82
marcel87 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:22:
Ik heb wel een sheet, maar is vrij ingewikkeld omdat ik alle eenheden los invul. Dus belasting, transport, kale energie en opslag ipv volledige bedragen per m3 of kWh. Daarom nog niet echt gebruiksvriendelijk, wil m nog eens verbeteren voor evt. in de OP. Maar als iemand anders een bruikbaar format heeft, ook prima, zet ik die erbij.
Ik hoef ook geen hap klaar werk hebben zelf nog wat doen is ook fijn ;)
Je mag als je dat wilt hem ook via PM sturen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• zerocool82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:37

zerocool82

Ignorance causes chaos

Brad Pitt schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:54:
[...]

Op welke manier (via welke site(s)) heb je dit voor elkaar gekregen?
Via de Essent website zelf, op de frontpage 'Energiecontract met cadeau', na invoeren van je postcode en huisnummer krijg je de aanbieding te zien (''Groene Stroom & Gas Actietarief 1 jaar Zeker + Tijdelijk € 160,- korting'). Via Cashbacktotaal de cashback (ik wacht nog wel op een bevestiging van de transactie), via CashbackXL ook een cashback (echter eisen die 10 euro van de cashback zelf op :) )

• MdO82
PCJR schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:59:
[...]

Oh? Niet dat ik zonnepanelen heb, maar wat verschilt er dan van? Naar wat ik nog weet van een tijd terug is dat het gewoon plus/min is met je verbruik :?

verbruik 2000, teruglevering 1500, betalen 500 kwh
Dat klopt inderdaad, maar de ene maatschappij rekent dat anders dan de andere

Eneco bijvoorbeeld telt alle verbruik bij elkaar op en streept de opwekking eerst tegen hoogtarief weg en wat er overblijft strepen ze weg tegen daltarief.

In mijn geval is het dan:

Hoogtarief verbruik: 878 kwh
Laagtarief verbruik: 1551 kwh

Hoogtarief teruggeleverd: 1054 kwh
Laagtarief teruggeleverd: 376 kwh

Dan wordt de berekening van Eneco:

Hoogtarief: 878 - 1054 = -176
Laagtarief: 1551 - 376 = 1175

Totaal kom ik dan uit op 999 kwh wat ik af moet rekenen met Eneco op het tarief van laagverbruik.
Als je zonnepanelen hebt kan je ook geen enkeltarief nemen bij Eneco ivm de salderingsregeling.

Bij Nuon hebben ze een andere regeling dan wordt het hoogverbruik en teruglevering wel tegen elkaar gestreept en bij laagtarief ook.
Volgens mij kan je om die reden bij Nuon bijvoorbeeld wel enkeltarief nemen.

Vanmorgen gebeld met Eneco ivm mijn verlenging.
Echter gaan hun nog uit van een geschat verbruik omdat ik nog geen jaar klant ben.

Het wordt toch maar weer tijd om eens te gaan shoppen ;)

Het vreemde vond ik overigens ook dat ik gas en electra aangevraagd heb en dat ik ervanuit ging dat deze tegelijk zouden starten.
Blijkt het gas 4 dagen later gestart te zijn bij Eneco :?

Edit: nu zie ik op gaslicht.com het volgende staan bij Nuon:

"Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik."

Kom je dan eigenlijk niet hetzelfde uit als bij Eneco ?

Als ik het uitreken voor Nuon krijg je het volgende:

Hoogtarief: 878 - 1054 = -176 (deze 176 gaan naar laagtarief)
Laagtarief: 1551 - 376 = 1175 - 176 = 999

Dus volgens mij staat de regel anders, maar komt dit op hetzelfde neer ?

[Voor 18% gewijzigd door MdO82 op 01-02-2017 21:14]

2250 WP Zuid PVoutput

• PCJR
MdO82 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:37:
Ik ben deze dagen ook weer aan het rekenen wat voor mij de beste leverancier zal worden.
Sommige van jullie gieten dit in een excelsheet zodat men kan zien welke maatschappij voor hem of haar het beste is.

Heeft iemand een voorbeeld van een opzetje van een excelsheet ?

Ik zit ook telkens te klooien met cijfers maar krijg geen duidelijk overzicht welke maatschappij het beste is.
PCJR in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

i7-8700K@5Ghz + Arctic LFII360 | Dell u2410 | ColorMunki | B&W CM8S2 | Neato Connected

• _JGC_
3 jaar vastzetten beschermt je niet tegen energiebelasting, opslag duurzame energie en netbeheerderskosten. Verder zijn de welkomstbonussen een stuk kariger geworden. Als je voor 3 jaar afsluit loop je 2x een welkomstbonus mis.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

martinusz schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:15:
[...]

Just pick one :? zoals gaslicht.com bijvoorbeeld, maar met google kom je er meer tegen.
Nou, mijn ervaring is dat sommige vergelijkingssites weer een special deal hebben die voordeliger is dan via de leverancier zelf of een andere vergelijker. Mijn goedkoopste optie was Budget Energie via Independer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kraades schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:52:
[...]

Dat idee krijg ik ook wel even.

Ik ben vorig jaar overgestapt naar energiedirect en kreeg een welkomstpremie van €230. Die heb ik ook netjes ontgaan. Aan het einde van de rit moest ik echter €200 bijbetalen voor hetzelfde gebruik als voorgaande jaren.

Ik moet het nog in detail uitzoeken maar is dit iets dat herkenbaar of verklaarbaar is?
Tarieven staan gewoon op de websites van energieleveranciers en in je contract. Je kan in enkele minuten exact vergelijken of het wel of niet verstandig is over te stappen. Dat heeft niks te maken met "in detail uitzoeken" maar met een paar cijfertjes op papier zetten.

• Martinusz
kraades schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:03:
[...]

Ik heb inderdaad via gaslicht.com geselecteerd op hetzelfde eind jaarbedrag. Ik was in de veronderstelling dat dit het bedrag was waar de bonus nog vanaf ging. Ik heb inderdaad niet expliciet naar de tarieven gekeken. Mijn verbruik is al jaren hetzelfde. Hierop heeft energiedirect ook het maandbedrag gebaseerd wat hetzelfde was als bij de andere leveranciers. Dit bleek achteraf echter ~€20/mnd te laag te zijn.

Ik zal de cijfers eens naast elkaar zetten zoals mede-tweaker Tsunami ook vriendelijk aangeeft.
Meestal laten die sites het totaalbedrag zien inclusief gegeven korting, dus in princiepe moet je een leverancier kiezen die qua totaalbedrag lager zit dan je vorige leverancier over een jaar gezien.
Bij zelfde gebruik, zou je dus goedkoper uit moeten zijn, anders klopt er iets niet :)

• DutX
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12:45
kraades schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:03:
[...]

Ik heb inderdaad via gaslicht.com geselecteerd op hetzelfde eind jaarbedrag. Ik was in de veronderstelling dat dit het bedrag was waar de bonus nog vanaf ging. Ik heb inderdaad niet expliciet naar de tarieven gekeken. Mijn verbruik is al jaren hetzelfde. Hierop heeft energiedirect ook het maandbedrag gebaseerd wat hetzelfde was als bij de andere leveranciers. Dit bleek achteraf echter ~€20/mnd te laag te zijn.

Ik zal de cijfers eens naast elkaar zetten zoals mede-tweaker Tsunami ook vriendelijk aangeeft.
De belastingen veranderen ook ieder jaar (hoger), waardoor je meer moet betalen dan in de vergelijker voorzien. Vooral gas is duurder geworden per 1-1-2016. Maar dat had je dus wel bij alle leveranciers gehad.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:20
Ik had een mailtje van Essent met daarin een aanbod waar je U tegen zegt. Je krijgt gewoon een Nest cadeau als je 5 jaar(!) klant blijft. Vervolgens betaal je incl. mislopen welkomstbonus wel 320 euro meer per jaar :X Ik vraag me af hoeveel mensen hier in trappen en "bang" gemaakt worden om de prijzen maar vast te zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
PCJR schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:27:
Even maar hier, over mijn eindafrekening van EON. Ik heb alles netjes bijgehouden, echter kom ik op dik 300 euro verschil met de berekening ven EON. Volgens mij doe ik dus iets verkeerd, ik kom er g*d niet uit |:(

Mijn berekening zegt 186 euro terugkrijgen en EON zegt we ontvangen nog 156 euro :/ Ik heb een hoop gerekend ook met het kwh tarief en gastarief, en dan incl. BTW omgerekend. Verbruik komt overeen.

Ik heb hier de info; mijn berekening. Ik heb de korting erbuiten gelaten (er is 1 maand 120 euro minder afgeschreven dus denk dat het nu goed staat, EON laat ook geen korting zien in hun overzicht);
[afbeelding]

EON:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat doe ik verkeerd (of EON?!), big thanks als iemand dit wil bekijken _/-\o_
Je Excel plaatje is nauwelijks leesbaar en niet klikbaar ;) (niet op laptop tenminste)
Ik zie heeeeel veel plaatjes, dat maakt het er niet makkelijker op, maar er is toch altijd zo'n post iets van belasting of iets dergelijks wat eropstaat, maar die ook weer in mindering wordt gedaan (iets van 300 euro). Die zie ik niet terug in de opsomming van EON. Wellicht is dat het?

Gevonden op mijn Essent jaarrekening vorig jaar:
-310,81 Vermindering energiebelasting 01-01-2016 t/m 31-12-2016

*Geen idee of dat altijd en bij iedereen is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
Ik haal in ieder geval dit uit Essent jaarrekening:
Vermindering energiebelasting
Van de overheid ontvangt u een vast bedrag aan vermindering van de
energiebelasting per elektriciteitsaansluiting per jaar. Is de
verbruiksperiode korter of langer, dan wordt de energiebelasting naar
evenredigheid verrekend. De vermindering van energiebelasting is alleen
van toepassing op zaken die een verblijfsfunctie hebben, zoals een woning,
fabriek of kantoor.
En dan hier de berekening:
207,56 Energiebelasting Belastingdienst (te innen door Essent Retail Energie B.V.):

374,91 Energiebelasting elektriciteit 01-01-2016 t/m 31-12-2016 3.723 kWh x € 0,10070
143,46 Energiebelasting gas 01-01-2016 t/m 31-12-2016 570 m³ x € 0,25168
-310,81 Vermindering energiebelasting 01-01-2016 t/m 31-12-2016 366 dagen x € 0,84921

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 13:33
PCJR schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:27:
Even maar hier, over mijn eindafrekening van EON. Ik heb alles netjes bijgehouden, echter kom ik op dik 300 euro verschil met de berekening ven EON. Volgens mij doe ik dus iets verkeerd, ik kom er g*d niet uit |:(

Mijn berekening zegt 186 euro terugkrijgen en EON zegt we ontvangen nog 156 euro :/ Ik heb een hoop gerekend ook met het kwh tarief en gastarief, en dan incl. BTW omgerekend. Verbruik komt overeen.

Ik heb hier de info; mijn berekening. Ik heb de korting erbuiten gelaten (er is 1 maand 120 euro minder afgeschreven dus denk dat het nu goed staat, EON laat ook geen korting zien in hun overzicht);
[afbeelding]
Zou klikbaar moeten zijn, anders: https://dl.dropboxusercon...on/eigen%20berekening.jpg

EON:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat doe ik verkeerd (of EON?!), big thanks als iemand dit wil bekijken _/-\o_
Ik zou eens beginnen met het opstellen van je Excel bestand zodat dezelfde posten worden berekend. Dan zou direct duidelijk moeten zijn welk pun/welke punten afwijken tussen jouw berekening en die van EON. Vervolgend kun je daar op in gaan zoomen.

Ik heb zelf geen zin om er aan te rekenen, maar zo op het eerste gezicht zie ik al een verschil tussen de total netbeheerkosten waar jij mee rekent en die van EON. Daarnaast, even vanaf een grof perspectief, lijkt het verschil bij benadering even groot te zijn als de btw. Uiteraard kan dat laatste toeval zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Update; ben denk ik weer wat verder;
- vaste leveringskosten zijn verkeerd van EON
- netbeheerkosten zijn verkeerd van EON
- EON heeft de 376,08 euro vermindering energiebelasting niet verrekend (staat in hun eigen mail dat dit met de energierekening moet worden verrekend)

Zo komen we op de uitkomst; 234,178 euro nog terugkrijgen! Nu moet ik EON dit gaan uitleggen, omg :/

Update: opgelost!
Met EON gechat, en inderdaad, mindering energiebelasting is niet verrekend. Dus een verschil van 376 euro! Ipv 156 euro betalen, 240 euro terugkrijgen!

Je moet ook echt alles alles alles narekenen he :r :r

[Voor 19% gewijzigd door PCJR op 08-03-2017 15:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-12 18:46
MdO82 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:01:
[...]

Tja dat is inderdaad weer een verschil dat ik de twijfel begrijp ;)
Toch een avondje uit eten bij de snackbar, wel zelf een waxinelichtje meenemen voor de sfeer ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 30-11 13:54
Hoe kan zo'n leverancier de vermindering energiebelasting vergeten in een jaarafrekening? Ik kan me daar zeer over verbazen. Zoiets zou 100% automatisch moeten gaan. Wekt toch de indruk van óf incompetent óf malafide.

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

B-Real schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:12:
Tja, wat een crime toch altijd weer om van alles te vergelijken en de beste keuze te maken.
Valt best mee. Altijd 4 stappen:
1. Bepaal per welke datum je gratis weg kan bij huidige leverancier (zonder verlies welkomstkorting)
2. Vul >30 dagen voor (1) je geschatte jaarverbruik, inclusief dal/normaal lichttarief (op basis van afgelopen jaarafrekening(en) in bij Gaslicht/Pricewise/etc.
3. Controleer of de welkomstkorting van de goedkoopste leveranciers uit (2) hoger wordt als je gas/energie verbruik x10 doet. Indien ja: dan x10 doen.
4. Controleer via cashbackvergelijken wat de cashback van je energievergelijker is OF dat het zinvoller is om de actie direct via leverancier-website af te sluiten (inclusief nog hogere cashback)

- Nee: nog nooit is hier een goede groepsdeal (consumentenbond, telegraaf, VEH, iBood, etc.) voorbijgekomen die beter was dan laagste prijs gaslicht.
- Nee: afgelopen jaren had geen enkele leverancier betere blijven-loont deals dan laagste prijs gaslicht
- Nee: 3/5 jaar blijven loont zelden tot nooit (tenzij je zulk een (zakelijk)grootverbruiker ben dat welkomstkortingen geen invloed meer hebben op je jaarafrekening). 5x een jaarlijkse welkomstbonus is altijd meer dan 1x een 5jaarlijksebonus.
- Nee: acties van winkels als Mediamarkt, etc. van afgelopen jaren zijn allemaal belabberd. Groepsproducten voor de ongeïnformeerde consument -> hoofdprijs.
- Nee: aan-deur en op-straat verkopers hebben nog nooit een echt goed aanbod gedaan. Groepsproducten voor de ongeïnformeerde consument -> hoofdprijs.
Veritas schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:44:
Mooi toch dat het is opgelost. Was laatst nog een item over bij radar, dat heel veel energieleveranciers 'sjoemelen' met de jaarafrekening. Er waren een aantal voorbeelden in die uitzending waarbij de leveranciers wat moeilijker deden dat Eon nu bij jou (incassoprocedures enz).
Klopt. Altijd belangrijk dat je je zelf je jaarrekening controleert. Zag laatst bij mijn ouders, al vele jaren klant bij Eneco, dat ze fors betalen voor een grote capaciteit gasaansluiting (G16). Die hebben ze helemaal nooit gehad, ze hebben 1x een normale particuliere consumenten G6 aansluiting. Blijkt al die jaren al fout te zijn geweest. Dan is deze ene keer een geluk dat ze al 10 jaar klant zijn bij Eneco, dus dat we het ook maar 1x voor 10 jaar hoeven te regelen.
sambalbaj schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:52:
Haha, nu kan je tenminste nog overstappen als je energiebedrijf de 'foute' voetbalclub sponsort (en tegenwoordig worden er nogal wat voetbalclubs door energiebedrijven gesponsord).

Vroeger toen het nog Nuon was zaten we er gewoon keihard aan vast dat die hun geld in de verkeerde club pompten.
Ben 10 maanden Qurrent klant, Rotterdammer en Feyenoorder. Bij bericht dat Qurrent mijn club ging sponsoren heb ik ze een boze brief gestuurd en wist ik helemaal zeker dat ik niet ging bellen voor een verleng-aanbod. Heb een hekel aan bedrijven die groene praatjes verkopen maar investeren in miljoenen business die niets met groen te maken hebben. Ook als het mijn club is, dat zijn principes.
MdO82 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:01:
[...]

Het ligt eraan wanneer je overstapt.
Als het binnen 75 dagen is van je huidige contract dan gaat je nieuwe contract pas in als je oude afgelopen is.
Energieleveranciers maken gebruik van een Centrale database waar alle einddatums van klanten in vermeld worden.
Nee, dat ligt aan de energieleverancier. Vandebron bijvoorbeeld, hanteert een switch-termijn van 36 dagen (zeiden ze tegen mij). Dus als je 37 dagen voor einde jaarcontract overstapt naar hen (tenzij telefonisch) dan breken ze je contract open, met de mogelijke boete tot gevolg (vaak €50). Een groot aantal anderen is wel inderdaad vanaf 75 dagen.

Nu heb ik op 19-07-2017 een jaar-lang een variabel contract bij Qurrent gehad en krijg ik dus mijn €200 welkomskorting. Opletten dus bij variabel, als je overstapt via een vergelijkingswebsite nemen ze je direct over want je staat als 'vrij' (want:variabel) in het landelijke register. WEG euro's.

Daarom maar telefonisch naar Vandebron overgestapt en aangegeven dat ik per 20-07-2017 naar hen wil. Die stunten tot einde jaar behoorlijk met hun €250 welkomstkorting. Als je op de website ook nog even de goedkoopste Bio-energie/Gas-in-China erbij zoekt en die telefonisch afsluit krijg je nog aantrekkelijkere tarieven dan gaslicht.com/pricewise. Dan zijn ze voor heel voor vormen van gas-licht gebruik veruit de goedkoopste op het moment.

Niet vergeten: Pricewise geeft ook nog zelf tot €16,50 cashback, gaslicht €9,46.

Overigens, 12 maanden geleden toen Qurrent voor mij de voordeligste was, was hun prijsvergelijksdeal inclusief welkomstkorting van €200 ook gewoon op eigen website bij elkaar te klikken. Maar zij geven ook nog €41,25 directe cashback als je bij henzelf afsluit. En ze zijn niet de enigste. Op die manier kun je dus EN de hoge welkomstkorting + mooie actietarieven pakken EN de cashback die de energievergelijker normaal zelf pakt.

[Voor 62% gewijzigd door Malarky op 19-05-2017 09:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

BastaRhymez schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:30:
wow, wat een redelijk "grote" bedragen zie ik hier voorbij komen...
@Highfive95 die aangeeft dat het bijna 350 euro scheelt...

Dan toch ook zelf maar eens gekeken, maar hier scheelt het nog geen 100 euro (incl. welkomstbonus van 125 euro). Ben ik dan al zo "goedkoop" met mijn NUON onbepaalde tijd contract, of...

even wat gegevens in MO-tags:

***members only***

Of zie ik iets over het hoofd? :+
Een aantal energie belastingen zijn verhoogd in 2017. Je kunt dus niet zomaar een jaarafrekening met een (gedeeltelijke) dekking van 2016 erbij pakken en vergelijken met de acties die in Mei, 2017 van toepassing zijn.

Dus je berekening klopt niet, want behalve kWhtarief/vastrecht/welkomstpremie is alles tussen leveranciers hetzelfde.

Nuon Stroom onbepaalde tijd
- Vastrecht: €39,06
- Normaaltarief: 19,88ct.
- Daltarief: 18.73ct
- Welkomstpremie: n/a

Vandebron Windstroom 1 jaar
- Vastrecht: €90,00
- Normaaltarief: 19,37ct
- Daltarief: 18.02ct
- Welkomstpremie: €125 + €20,00 cashback
(Als je telefonisch afsluit krijg je een vastrecht van €75 en een welkomstpremie van €110, fijner dus als je langer blijft)

Als je liever geen welkomstpremie hebt kun je altijd nog voor Budget Energie - Modelcontract Stroom gaan.
- Vastrecht: €5,88
- Normaaltarief: 18,48ct
- Daltarief: 17,27ct
- Welkomstpremie: n/a + €9,46 cashback

Als je geen gas afneemt is de besparing altijd fors minder, want halve welkomstkorting of zelfs helemaal geen. Maar: gewoon jaarlijks overstappen. Want je ziet het, Nuon is duurder.

Wise heeft 80 energievergelijkers onderzocht in februari 2017, maar je ziet in het rapport dat daar maar een paar aanbieders achter schuil gaan:

Bencom: https://www.gaslicht.com/
Easyswitch (ook Overstappen.nl): https://www.easyswitch.nl/energie/vergelijk-energie/
Pricewise: http://www.pricewise.nl/energie/
Achmea: https://www.independer.nl/energie/

Internet Connections: https://www.energievergelijker.nl/
Komparu: https://energietarieven-vergelijken.com/
Switch Company: https://www.energieleveranciers.nl/
Daisycon: https://www.vergelijk.com/energie/

[Voor 58% gewijzigd door Malarky op 19-05-2017 16:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Joosie200 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:14:
En zo zag ik dat ze bij CashbackXL icm Nuon de de 'helemaal uit je stekker' 8)7 weken hebben.
Ik denk als je de https://www.nuon.nl/produ...X-XXXX&affiliateid=XXXXXX verandert naar die van Cashbacktotaal, dat je gewoon de €40 pakt. Dus €240 totaal.

Interessant, op Gaslicht werkt Nuon nu met wel 4 staffels van welkomstkortingen, de maximale lijkt €205 te zijn bij 2000m3 gas.Of via Easyswitch (€205 van Nuon) + €20 van cashbacktotaal is €225. Totale leveringskosten blijven €84,00 p/j bij Nuon, dat maakt hem interessant.

[Voor 13% gewijzigd door Malarky op 22-05-2017 01:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 08:50
NoReseth schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:51:
Ik werd recent benaderd door de NLE , mijn huidige contract loopt tot eind oktober.
Is het verstandig om nu al een nieuw contract af te sluiten per 1-11, of nog even te wachten?
Er werd mij verteld (wat ze volgens mij altijd zeggen), dat de tarieven weer gaan stijgen en je al half jaar van te voren een nieuw contract aan kunt gaan.
Standaard verhaal :)

De prijzen zijn niet bijzonder hoog op dit moment, en lijken ook niet te stijgen.

Gas:

Elek:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinusz
jose9e schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:43:
Ik heb nu een jaarcontract bij Qurrent welke afloopt in augustus. Ik wil graag overstappen naar een andere energieleverancier nadat ik 1 jaar klant ben geweest, zodat ik mijn welkomstkorting nog wel ontvang. In de 'Voorwaarden Welkomstkorting' van Qurrent staat daarover vermeld:

"De Welkomstkorting geldt alleen als je tenminste één (1) jaar klant blijft. De korting wordt éénmalig toegekend."
én
"Zeg je binnen de eerste 12 maanden op, dan vervalt je recht op de eenmalige korting. Dit geldt ook voor eventuele korting die al verrekend is in het maandbedrag."

Om de overstap op tijd te regelen wordt geadviseerd om 4-8 weken voor het aflopen van je contract de overstap in gang te zetten (doorgeven dat je het contract wilt beëindigen aan Qurrent en aanmelden bij de nieuwe energieleverancier). Krijg ik dan nog wél mijn welkomstkorting (want ik ben dan ten minste één jaar klant gebleven) of krijg ik deze dan niet (want ik geef mijn opzegging binnen de eerste 12 maanden op)? Oftewel, wordt er alleen naar de datum waarop de opzegging ingaat gekeken, of is de datum waarop ik de opzegging doorgeef ook relevant?

Of wordt dit automatisch goed geregeld als ik het via een site zoals gaslicht.com doe? Er staat wel zoiets vermeld maar ik wil het toch graag nog even bevestigen. Heeft iemand hier een antwoord op of ervaring mee?
Gewoon regelen via site als gaslicht.com het gaat niet om de datum van aanvraag van overstap. Het gaat erom dat het nieuwe contract na die van je huidige contract laat ingaan. Over het algemeen regelen de leveranciers dat zelf prima, zien in het register dat jou op 1 augustus afloopt en laten het op 2 augustus ingaan. Hou wel die 4-8 weken aan, niet nog eerder aanvragen, dan heb je kans dat je eerder wordt omgezet en je boetes krijgt ;) en je welkomstpremie in rook ziet opgaan.

• _JGC_
Aggressor schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:07:
[...]

dus als ik zou overstappen naar NLE een jaar vast?
dat zou voordeliger voor mij zijn?
of gewoon de nummer 1 pakken van een energievergelijking site? :?
Kijk gewoon eens bij een prijsvergelijker: gaslicht of pricewise. Verder kan je nog extra korting krijgen via bijvoorbeeld CashbackXL, zowel rechtstreeks bij de energieleverancier naar keuze als een extra cashback als je via CashbackXL naar een prijsvergelijker gaat.

Het is gewoon even shoppen, vul je verbruik in op de prijsvergelijker en je weet wat je ongeveer kwijt bent per jaar.

Dit herhaal je gewoon elk jaar, niet blijven plakken als je ergens anders veel voordeliger energie kunt krijgen. Je kunt in een halfuurtje tijd zo een paar honderd euro besparen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

_JGC_ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:10:
Nuon geeft bij een hoger verbruik meestal ook hogere bonus.
Reken gewoon met je werkelijke verbruik, geld uitlenen zonder rente moet je zelf bepalen, maar moet geen onderdeel van de vergelijking zijn.
Uh nee, de welkomstkorting (meer: vertrekkorting) die aangeboden worden op vergelijkingswebsites zijn gebaseerd op wat jij daar maar invult. Het bedrag wat je daadwerkelijk gaat betalen is gebasseerd op basis van je historische verbruik die de energieleverancier zelfstandig opvraagt en vaststelt. Staat dus los van elkaar

Vul dus zeker WEL een zo hoog mogelijk verbruik bij de energievergelijker in om vast te stellen of de partij die het goedkoopste is bij je realistische verbruik je dan wellicht nog meer geld geeft.

Overigens zorg ik dat mijn maandelijks voorschotbedrag gelijk loopt met mijn daadwerkelijke verbruik. Ik ga geen renteloze leningen verstrekken aan bedrijven zodat ik aan het einde van het jaar iets extra's terug krijg. Dat geld investeer ik liever in beleggingen.
Aggressor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:13:
[...]

Als ik hem op 1 persoons huishouden zet, dan kom ik uit op 1500 stroom en 1000 gast.
Dan is bij pricewice vd bron het voordeligst met €801 ,98 inc korting van 257

En via de energiecollectief van de consumentenbond kom ik uit bij Energieflexmet verwachte jaarkosten € 790,36 inc korting van 100.

dan is het wel safe om voor die van de consumentenbond te gaan? vd bron ben ik ook niet bekend mee...
Reken sowieso even met je eigen historische vergelijk, te zien op papieren jaarafrekening en natuurlijk in je online account van je energieprovider. Desnoods opvragen bij willekeurige energieleverancier of vorige bewoners. Het gemiddelde verbruik is zo gemiddeld dat vrijwel niemand dat verbruik heeft. Sterk een groot deel van de huishoudens verbruik veel meer of juist veel minder.

Ook zal een dubbeltarief voor meeste huishoudens goedkoper zijn. Tenzij jouw normaal/dal verhouding nog slechter ligt dan 60% / 40%.

Consumentebond Collectief, 1 jaar, EnergieFlex
- Stroom enkeltarief 17,833 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 54,249 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 30,25
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 9,68
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 100,00

Prijsvergelijkers, 1 jaar, Energieflex
- Stroom enkeltarief 17,84 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 54,85 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 68,97
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 68,97
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 180,00
- Cashback eenmalig: € 20,00 (Cashbacktotaal->EasySwitch->EnergieFlex)

Prijsvergelijkers, 1 jaar, Vandebron
- Stroom enkelatief 18,86 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 56,05 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 90,00
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 90,00
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 257,00
- Cashback eenmalig: € 20,00 (Cashbacktotaal->EasySwitch->Vandebron)

Dus de Consumentebond biedt €98,01 lagere vaste leveringskosten en via een energievergelijker kun je €100 meer eenmalige kortingen krijgen. En dan is het CB gas/licht tarief ook nog ietsje lager. Moet zeggen, ik ben verbaasd door de sterke energiecollectief deal, die zie je niet vaak. :)

Eenmalige kortingen bij Vandebron liggen €77,00 hoger dan bij EnergieFlex, maar vastrecht is €42,06 hoger. Gas/licht tarieven liggen ook hoger, maar als je verbruik laag is kan Vandebron inderdaad net goedkoper zijn. Die €34,94 meer korting is dus 2911 kuub gas waard. Dat zullen veel huishoudens niet gebruiken.

Wat mij betreft betrouwbaar bedrijf, maar ben wellicht bevooroordeeld omdat ik zelf ook klant ben en ze als werkrelatie ken.

Verschil tussen goedkoopste gasregio (regio 4 Groningen) en duurste gasregio (regio 2 Middelburg) is overigens 1,3 ct per kuub/m3. Dus dat valt wel mee.

Op dit moment is Vandebron samen met Nuon het goedkoopste voor de kleine gebruikers, de grote gebruikers komen steeds weer uit bij Energieflex en de echt grote gebruikers bij Greenchoice (zeer scherpe tarieven maar geen welkomstkortingen).
Joosie200 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:09:
[...]
In de totaalberekening kwam ik goedkoper uit bij Nuon dan V.d. Bron.
Prijsvergelijkers, 1 jaar, Nuon
- Stroom enkelatief 19,48 ct per kWh (bij hoog ingevuld verbruik dan 18,42 ct per kWh)
- Gas incl. regiotoeslag 1: 59,20 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 39,06
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 51,00
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 215,00
- Cashback eenmalig: € 20,00 (Cashbacktotaal->EasySwitch->Nuon)

Vaste lasten minus kortingen zijn +€ 144,94 op jaarbasis en dat is inderdaad stukje scherper (€50 meer) dan de concurrentie. Als je gasverbruik relatief laag is (3ct/kuub hoger), is dat een hele interessante optie ook. Niet vergeten voor bestellen een fictief hoog stroomverbruik in te vullen bij de vergelijker, voor het lage stroomtarief

[Voor 70% gewijzigd door Malarky op 25-06-2017 13:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Het consumentenbond collectief van Energieflex gaat volgens mij nog een stapje goedkoper zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Notna schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:11:
Ik mag ook weer overstappen. Specs:

Huidig: NUON Grijs vast, dubbele meter

Hoog: 2000 kWh
Laag: 2500 kWh
Gas: 200m³
Wens: Overstappen naar groene energie

Hmm, met Independer kom ik uit op BE of GC :? Eens naast elkaar gaan leggen...
Consumentebond Collectief, 1 jaar, EnergieFlex
- Stroom enkeltarief 17,833 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 54,249 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 30,25
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 9,68
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 100,00

Prijsvergelijkers, 1 jaar, Energieflex
- Stroom daltarief 17,07 ct per kWh
- Stroom normaaltarief 18,29 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 54,85 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 68,97
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 68,97
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: € 180,00
- Cashback eenmalig: € 20,00 (Cashbacktotaal->EasySwitch->EnergieFlex)

Prijsvergelijkers, 1 jaar, Oxxio
- Stroom daltarief 17,24 ct per kWh
- Stroom normaaltarief 18,59 ct per kWh
- Gas incl. regiotoeslag 1: 60,48 ct per m3
- Vaste leveringskosten stroom p/j: € 71,87
- Vaste leveringskosten gas p/j: € 71,88
- Welkomstpremie/kortingen eenmalig: €280,00 (Let op: vul +1675m3 verbruik in voor afsluiten, dit ingevulde verbruik is leidend voor je korting!
- Cashback eenmalig: € 20,00 (Cashbacktotaal->EasySwitch->Oxxio)

Groen zijn ze allemaal niet. Als je goedkoop en oprecht (onafhankelijk) groen wilt, dan is Vandebron de keuze van het moment en Greenchoice voor de grootverbruikers.

Maar goed, Oxxio is de goedkoopste, die geven €90 extra als je de prijsvergelijker truc kent :+. Relatief duur gas, maar met jouw lage verbruik weegt dat niet op tegen de eenmalige kortingen van €300,00

[Voor 17% gewijzigd door Malarky op 05-07-2017 18:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Je hebt nog geen verbruikshistorie waar je je berekeningen op kunt doen, dus zal je een ruwe schatting moeten maken. Geen cijfers bekend van vorige eigenaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 02-12 22:41

Veritas

concedo nulli

Burgerman schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:27:
[...]

Ben ook overgestapt bij Greenchoice vandaan. Zelfde verhaal hier: eindfactuur laat al bijna 7 weken op zich wachten. Ook gebeld, zou deze week komen...we zullen zien.
Ik heb hem inmiddels binnen. Dagtekening 26 juli. Betalen in augustus uit. Hebben ze bijna 2,5 maand over gedaan dan. Beetje sloom :)

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 07:37
Beste tweakers,

Een tip. Het is mij opgevallen dat als je een ander verbruik invult bij de energievergelijkers je ook een andere welkomstpremie krijgt. Doorgaans krijg je meer korting als je je verbruik hoger inschat. Het kan dus interessant zijn om je verbruik wat hoger in te schatten. Kan zomaar ineens 100 euro extra schelen in de welkomstkorting.

Een voorbeeld. Op dit moment bij gaslicht.com (anno gisteren) als je een gasverbruik van 880 invult krijg je bij Oxxio 280 euro welkomstpremie en als je 879 invult maar 180 euro welkomstkorting. Scheelt dus zo 100 eurootjes als je je huidige verbruik NIET blind invult.

**Ik heb even op dit moment gegeken. Op dit moment is het verschil 90 euro tussen een gasverbruik van 874 en 875. Succes! 8)7

[Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 04-08-2017 16:42]

• Gecko123
Joosie200 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:49:
[...]

Nee, ik wek geen energie op. Zit in een huurhuis zonder panelen op het dak. Maar ik woon op mezelf, ben single, werk gewoon fulltime. Dus met een verbruik van 700kwh en 250m3 max is het dan niet gek hé? Met die 240 euro cashback retour zit ik netto op 9,25 euro maandelijks.
700kWh/250m3?? Dat is mijn sluipverbruik met de thermostaat ingesteld op 16 graden. Chapeau. :)

• MdO82
dangerpaki schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:50:
Iemand trouwens tips. Zitten al langere tijd bij Green Choice. Verder tevreden hierover. Zitten al langer met het idee om over te stappen (met name om dan een korting mee te pakken). Echter dat schiet er steeds bij in. Is het gebruikelijk dat je ze kunt opbellen en kijken of je iets van korting kunt krijgen ipv overstappen?
Blijven zitten heeft echt geen zin.
Ze beloven je wel korting, maar dat zijn enkele centen per kWh of m3.
Als je overstapt naar een andere aanbieder dan pak je ook gelijk een welkomsbonus mee die je anders niet krijgt.

Kijk eens wat je gemiddelde is over enkele jaren gekeken (Ik ging zelf uit van de afgelopen 3 jaren).
Met dat gemiddelde ga je rekenen op de vergelijkingssites en kan je zien wie het beste is voor je.

2250 WP Zuid PVoutput

• Xoxol
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 01:47
Aangeven wanneer je gaat vertrekken bij je huurwoning. En je moet de meterstanden noteren bij de laatste dag (sleuteloverdracht van je huurwoning).

V-Strom 650

• Gecko123
Jumpman schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Ik zou ook de andere vergelijkers meepakken (Gaslicht.com, PriceWise.com). Verder neem ik altijd een eenjarig contract en pak dan weer de goedkoopste. Ik ben wel benieuwd naar de addertjes onder het gras bij een 3 jarig contract, waar je toch na één jaar weg kan.
idef1x schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:46:
[...]

Het addertje is waarschijnlijk de boete die je dan krijgt en je maar mag hopen dat de nieuwe leverancier die voor je afkoopt.
Net een 3 jarig contract afgesloten bij budget.nl, maar kan nog niets vinden over het addertje. Werd mij inderdaad verteld dat je zo weer kunt overstappen en dat de andere leverancier het wel zou afkopen. Maar is dat inderdaad een feit is verkoop praatje?
Nou ik denk dat als ze al die boete voor je gaan betalen dat die per saldo van je welkomstpremie afgaat ;(

Waarom zou je jezelf 3 jaar vast zetten? Een jaarlijkse welkomstpremie is zo 250-300 euro.

• _JGC_
Vooral in de winter: hoog verbruik, hoge vraag, hoge prijs. Dan zet ik het liever steeds 1 jaar vast.

• Gecko123
Maardiweb schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:46:
Zojuist eens mijn energieverbruik van afgelopen jaar doorgenomen. Ik ben in juni vorig jaar verhuisd en mijn 1-jarige actiecontract met Eneco is inmiddels verlopen. Ik zit nu in het variabele tarief en betaal dus ook veel meer dan voorheen voor mijn energie nu. Volgens mij moet ik dus sowieso overstappen. Ik heb een beetje rondgekeken en vind duurzaamheid wel belangrijk, en GreenChoice komt er best voordelig uit (goede ervaringen mee gehoord om mij heen ook). Wat me wel opvalt is dat ik via EasySwitch echt een veel betere deal krijg bij GreenChoice dan als ik op hun eigen website iets afsluit. Geen korting oid, maar gewoon lagere tarieven per eenheid.
EasySwitch is wel een betrouwbare site toch? Het spreek met wel aan dat ik bij GC gewoon een contract kan nemen voor 3 jaar, maar alsnog zonder boete kan opzeggen als ik daar over 2 jaar behoefte aan heb?
Enige wat me nog tegen de borst stuit is dat ik straks een toon heb hangen waar ik minder mee kan, maar ik las al iets over rooten... :)

Iemand nog tips?
Als je duurzaamheid belangrijk vind, kijk dan niet zozeer naar 'groene stroom' maar vooral naar groene energieleveranciers. Via google kun je hiervan een overzicht vinden. Qurrent scoort hier bijvoorbeeld erg hoog. Hiermee stimuleer je meestal ook Nederlands of lokaal geproduceerde duurzame energie.

Of een site betrouwbaar is kom gemakkelijk achter als je een aanvraag hebt gedaan. Je kunt de aanbiedingen vergelijken met die van andere vergelijkingssites om te zien of je niet wordt beduveld. Na het afsluiten krijg je ook bericht van de energieleverancier dus zie je gelijk of je aanvraag door is gekomen. Het enige dat de vergelijkingssites doen is je aanvraag doorsturen naar de energieleverancier. Dit kun je dus makkelijk controleren door contact op te nemen met je energie leverancier. Bij Gaslicht.com kreeg ik dezelfde dag nog bevestiging van Oxxio. Dus dat ging goed.

Je voorkomt een boete van je huidige leverancier door bij de nieuwe je einde contractdatum in te vullen. Doorgaans kun je 3 maanden voor het aflopen van je contract al een nieuw contract afsluiten zonder dat je een boete of het mislopen van je welkomstpremie riskeert. Twijfel je of dit goed gaat. Bel je energieleverancier en stuur ze desnoods nog een email zodat het op schrift staat.

Tip: Zet ook na het afsluiten een reminder in je agenda (3 maanden voor aflopen contract) zodat je jezelf er aan herinnerd zodra je al voor een nieuw contract kan kijken. Ik probeer altijd tussentijds mijn huidige leverancier nog te benaderen voor een mooi aanbod maar dit is doorgaans minder gunstig dan overstappen.

Lees ook mijn andere recente tip over het invullen van je verbruik in dit forum. Succes

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

als je gewoon beetje doorklikt en goed leest op bijvoorveeld gaslicht, krijg je alle informatie gewoon te zien, hoe het precies is opgebouwd.

(prijsdetails / alles over dit pakket / hoe is dit bedrag opgebouwd)

[Voor 36% gewijzigd door woekele op 25-08-2017 14:11]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

zag dat Eneco inmiddels wel iets (vaags) heeft opgenomen in de voorwaarden:
12.
De hoogte van de eenmalige korting is afhankelijk van
het door u ingeschatte verbruik van stroom en gas bij uw
aanmelding. Als uw historische jaarverbruik en uw
daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van uw zelf
ingeschatte verbruik dan kan dit gevolgen hebben voor
de hoogte van de eenmalige korting op uw jaarnota.

• MdO82
woekele schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:25:
zag dat Eneco inmiddels wel iets (vaags) heeft opgenomen in de voorwaarden:

[...]
Ze dekken zich in.
Mensen geven uiteraard een hoger verbruik op als ze meer korting kunnen krijgen.
Hiermee proberen ze dat een beetje in te dammen,

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tot nu toe ben ik bij overstappen altijd om de meterstand gevraagd en is deze zowel bij de oude als nieuwe leverancier goed verwerkt. Met een 'slimme' meter speelt dit trouwens überhaupt niet meer. Dan lezen ze op de betreffende datum gewoon automatisch uit.

• ThinkPad

ThinkPad

B-Real schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:48:
Dat wist ik inderdaad niet, maar de recensies her en der zijn toch niet echt lovend. Hoewel je waarschijnlijk weinig van doen hebt met de klantenservice e.d. heb ik geen zin om, mocht er iets zijn, tig keer aan de telefoon te hangen voordat er iets geregeld wordt.

Dus als het dan op jaarbasis maar een tientje scheelt dan kies ik liever voor Essent
Typ eens 'EnergieDirect' en 'Essent hoofdkantoor' in op Google en kijk eens wat voor adres er staat ;) Volgens mij zitten ze in hetzelfde pand en het zou mij niet verbazen als het één klantenservice is die beiden behandeld :D

Ik heb geen aandelen in EnergieDirect of een ander belang waardoor je zou moeten overstappen, maar ik probeer aan te geven dat je je waarschijnlijk zorgen maakt om niks ;)

Vergeet trouwens CashbackXL.nl niet als je gaat overstappen.

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2017 08:17]

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:14

Croga

The Unreasonable Man

ThinkPad schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:56:
Typ eens 'EnergieDirect' en 'Essent hoofdkantoor' in op Google en kijk eens wat voor adres er staat ;) Volgens mij zitten ze in hetzelfde pand en het zou mij niet verbazen als het één klantenservice is die beiden behandeld :D
Energiedirect.nl is een merk van Essent. Het is, op het logo na, exact hetzelfde bedrijf.

Voordat RWE het over nam waren het echt gescheiden bedrijven. Na de overname is zo'n beetje iedereen van energiedirect.nl óf overgeplaatst naar Essent óf ontslagen. Tegenwoordig is er geen verschil meer.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:43

Notna

Where are you?®

wcduck schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:17:
[...]

Echt bizar goede aanbieding. Bij mij was Greenchoice bizar onaantrekkelijk. De aanbieding die ik van ze kreeg was:
Hoog: 0.2059 /kWh
Dal: 0.1892 /kWh
Leveringskosten/jaar: 39.93
Bizar dat het zo veel kan schelen.
Ik was er ook bijzonder content mee. Geregeld via energievergelijken.nl meen ik. Ik kwam van de NUON die de aangehaalde regioleverancier kosten kon aanbieden na 7 jaar klant geweest te zijn :')

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-12 19:35

mux

99% efficient!

Lees vooral het topic door. Het is altijd veruit het voordeligst om ieder jaar over te stappen naar een andere aanbieder, gezien je dan telkens opnieuw een welkomstpremie krijgt. De welkomstpremie is véél hoger dan iedere vorm van andere korting die je kunt krijgen, met name als je zonnepanelen hebt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

hoezo niet betrouwbaar? Komt er dan ineens een inbreker uit je stopcontact gekropen? :D Ze doelen natuurlijk op gedoe met de rekening. Gewoon zelf goed bijhouden en controleren. Kost je een half uurtje per jaar in totaal.

• Martinusz
van der Berg schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:09:
Ik zit bij Essent mijn 3 jarige contract loopt volgend jaar af (zomer 2018) had een Media Markt pakket van €175,- van Essent en daarmee kocht ik mijn BOSCH was-droogmachine van €899,- met 5 jaar extra garantie erbij. Ik ben erg tevreden over Essent en ik twijfel nog of ik ga overstappen. Mijn ouders hebben ENECO en die betalen de hoofdprijs vind ik dus daar ga ik nooit op over. Ik heb afgelopen 2 jaren steeds flink terug gekregen van Essent en ik met mij mijn vrouw samen. Daarvoor was ik bij EnergieDirect en dit was ook goed. Essent levert alleen maar groene stroom en Gas.
Sluit nooit meer 3 jaren contracten af! En elk jaar overstappen anders ben je een dief van je eigen portemonnee.
Pak gaslicht.com erbij en vul je verbruik in, zo gepiept.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:55
van der Berg schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:09:
Ik zit bij Essent mijn 3 jarige contract loopt volgend jaar af (zomer 2018) had een Media Markt pakket van €175,- van Essent en daarmee kocht ik mijn BOSCH was-droogmachine van €899,- met 5 jaar extra garantie erbij. Ik ben erg tevreden over Essent en ik twijfel nog of ik ga overstappen. Mijn ouders hebben ENECO en die betalen de hoofdprijs vind ik dus daar ga ik nooit op over. Ik heb afgelopen 2 jaren steeds flink terug gekregen van Essent en ik met mij mijn vrouw samen. Daarvoor was ik bij EnergieDirect en dit was ook goed. Essent levert alleen maar groene stroom en Gas.
Wat een onzin bericht dit. 3 jarige contracten zijn helemaal niet zo voordelig. Daarbij krijg ik jaarlijks een cashback tussen de 120 en 265 euro. Dat is echt wel meer dan die 175 euro bij een 3 jarig contract, en de tarieven die ik betaal worden elk jaar lager.

Daarnaast, Eneco heeft meerdere tarieven, voor slapers (zoals je ouders) en voor actieve overstappers. Zelfs bij gaslicht hebben ze speciale tarieven om je als klant te behouden als je al bij Eneco zit.

Als laatste, die groene stroom kan ook van centrales komen die bomen kappen, transporteren, versnipperen en dan gebruiken als biomassa om energie op te wekken. Dat is helemaal niet zo milieuvriendelijk, dan kun je in mijn ogen nog beter kernenergie gebruiken. Of het het wordt via energie certificaten geregeld, wat helemaal een wassen neus is.

[Voor 12% gewijzigd door jongetje op 17-10-2017 08:35]

• ThinkPad

ThinkPad

HereIsTom schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:28:
[...]
Oh, hoe lang woon je daar al? Ik woon hier nu 3 jaar, dus even afwachten waar Vandebron mee komt.
[...]
Eind februari van dit jaar.

• Gecko123
gielie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:58:
[...]

Ach zolang het verbranden van bomen (biomassa) groene stroom genoemd mag worden blijf ik bij de goedkoopste.
Een verbrandde boom stoot net zoveel Co2 uit als hij heeft opgenomen en wordt daarom gezien als een Co2 neutrale energiebron. Voor gekapte bomen uit verantwoord beheerde bossen worden nieuwe bomen gepland.

Wat is je punt precies?

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:30
Gecko123 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:04:
[...]

Een verbrandde boom stoot net zoveel Co2 uit als hij heeft opgenomen en wordt daarom gezien als een Co2 neutrale energiebron. Voor gekapte bomen uit verantwoord beheerde bossen worden nieuwe bomen gepland.

Wat is je punt precies?
Wat een vreselijke flauwekul! En verbrande boom stoot nog wel meer uit dan alleen CO2.
En het hout komt niet uit verantwoorde bossen, maar worden gewoon lukraak gekapt omdat het geld oplevert!

http://www.greenpeace.org.../De-grenzen-van-biomassa/

We worden gewoon belazert waar je bij staat! :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-12 19:35

mux

99% efficient!

Hier een wat uitgebreider verhaal over overstappen: mux' blog: Energievergelijkers zijn niet onafhankelijk

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Helga
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Goed stuk maar zoals gezegd inderdaad common sense.. enige die ik een beetje vertrouw is energievergelijking.nl; in mijn geval 1300kWh stroom / 600m3 gas zou Nuon de bestel deal moeten geven met €250,- welkomstbonus (+€30 via cashbackxl.nl) bij de andere vergelijkers komt Nuon niet eens naar boven!

• Pikoe
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Zojuist mijn eindafrekening van Nuon gekregen.

Totaal verbruik: €214,16
Cashback: €250

:9~ _/-\o_

Als Nederlanders word ik hier toch wel licht opgewonden van.

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-11 20:42

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ryur schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:06:
[...]

Hmm.. dan ga ik maar even bellen :)
Ik heb mijn laatste termijn al gehad (ben sinds 1 nov overgestapt naar E-on).

En over de communicatie over het betalen (zie mijn vorige bericht) staat niks over die 180 EUR (wat ook bijna 2x mijn termijnbedrag was).
Mijn excuses; dit staat er in dde huidige actievoorwaarden:
quote: Nuon
De hoogte van het welkomstcadeau vindt u terug in onze bevestigingsbrief. Dit bedrag zal worden uitbetaald bij de jaarafrekening. Wanneer u uw
stroom en gas contract eerder stopt dan de einddatum die we hebben afgesproken, dan wordt er geen welkomstcadeau uitbetaald.
Je kunt mijn eerdere reactie dus vergeten!

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Pagina: 1 2 3 ... 22

Let op:
De hoge prijzen van herfst 2021 kunnen hier besproken worden: Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Situatie Welkom: Welkom Energie raakt vergunning kwijt
Situatie Enstroga: Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt
Situatie Allure: Afhandeling faillissement Allure Energie
Situatie Anode: Afhandeling faillissement Anode Energie

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee