• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:40
Als alternatief op Engie kwam ik via Pricewice uit op het aanbod van Innova energie. De prijzen voor 1 jaar stroom vast zijn best netjes:
code:
1
2
Normaaltarief per kWh   € 0,25982
Daltarief per kWh   € 0,24565

De reviews op Pricewise zijn nog best oke. Maar als ik de reviews op Google bekijk van Innovatie dan lees je best veel horror verhalen. Deels hoe mensen als klant gelokt zijn, daar kan ik wel doorheen prikken. Maar ook dat je zelfstandig bijna niets kan. Maandtarief aanpassen moet je voor mailen, net als opzeggen etc. Dat schrikt toch wel een beetje af.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• bloembolleneten
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 10:05
Beste Tweakers,

Ik wil bij deze even delen de jaarnota bij BudgetEnergie goed te bekijken.
De budget korting van €255,- die bij het afsluiten van mijn contract was afgesproken was namelijk niet ingehouden op mijn jaarnota, zoals dat wel in de voorwaarden staat.
Na een berichtje was het snel opgelost, maar ik vraag me dus af of dit vaker voorkomt.

• Caros
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:07
Hallo overstappers!
Elk jaar rond November stap ik over op een jaarcontract voor een andere groene energieleverancier.

Dit jaar daarentegen ben ik onaangenaamd verrast. Als ik bijvoorbeeld alleen al naar de gasprijs bij powerpeers kijk, zie ik:
Variabel: Afgerond 83 cent
1 jaar vast: Afgerond 110 cent

Hier kan geen jaarlijkse korting tegenop. Echter hoe zit dit met salderen? Dat gebeurt nu op basis van contract jaar. Nu zijn de maanden november t/m maart niet fantastisch voor zonne-energie. Maar stel dat ik van november t/m April variabel kies bij hun en vervolgens 1 mei overstap op een jaarcontract bij een andere leverancier. Dan kom ik ongeveer op 0 uit qua salderen voor het korte stuk. Wordt er dan op dat stukje ook gesaldeerd? Hoe werkt dit met korte contracten?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pfff.... Ik betaal nu € 50 per maand (en hoef niet bij te betalen bij de jaarafrekening). Mijn contract loopt eind november af, maar als ik nu overstap, gaan m'n kosten omhoog naar € 80-90. Dat vind ik écht 'n heel groot bedrag.

Zie ik iets over het hoofd of zijn de prijzen écht zo achterlijk gestegen en de welkomstbonussen écht zo hard gedaald?

Note to self: being good is often more important than being right.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ardana schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:23:
Pfff.... Ik betaal nu € 50 per maand (en hoef niet bij te betalen bij de jaarafrekening). Mijn contract loopt eind november af, maar als ik nu overstap, gaan m'n kosten omhoog naar € 80-90. Dat vind ik écht 'n heel groot bedrag.

[Afbeelding]

Zie ik iets over het hoofd of zijn de prijzen écht zo achterlijk gestegen en de welkomstbonussen écht zo hard gedaald?
Dat klopt wel, stroom is zo'n 4-5 cent duurder en gas zo'n 30-35 cent als ik het zo snel bekijk.
Gas is enorm duur op het moment (en dat werkt ook door in de stroomprijs).

Het kan misschien wel nuttig zijn om je contract een tijdje niet te verlengen en pas weer een nieuw contract aan te gaan als de prijzen wat zakken.

De kans dat je een gunstig nieuw contract afsluit is nu toch klein en met variabel blijf je flexibel.
Na de winter zouden de prijzen wel weer eens kunnen zakken.

[Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-09-2021 19:31]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 17:53
Of verder stijgen als tekorten blijven, of als Rusland prijs omhoog gooit ofzo.

1 PVoutput . Dongen NB

• Krypt
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:39
Caros schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:23:
Hallo overstappers!
Elk jaar rond November stap ik over op een jaarcontract voor een andere groene energieleverancier.

Dit jaar daarentegen ben ik onaangenaamd verrast. Als ik bijvoorbeeld alleen al naar de gasprijs bij powerpeers kijk, zie ik:
Variabel: Afgerond 83 cent
1 jaar vast: Afgerond 110 cent

Hier kan geen jaarlijkse korting tegenop. Echter hoe zit dit met salderen? Dat gebeurt nu op basis van contract jaar. Nu zijn de maanden november t/m maart niet fantastisch voor zonne-energie. Maar stel dat ik van november t/m April variabel kies bij hun en vervolgens 1 mei overstap op een jaarcontract bij een andere leverancier. Dan kom ik ongeveer op 0 uit qua salderen voor het korte stuk. Wordt er dan op dat stukje ook gesaldeerd? Hoe werkt dit met korte contracten?
Zover ik terug kan kijken heb ik altijd én een jaarafrekening én een eindafrekening. Waarbij altijd een begin en eindstand wordt vergeleken. (Dus beginstand tot eindstand jaar, of beginstand nieuwe jaar tot eindstand bij overstap), en over die periode wordt gewoon de saldering toegepast.

Pvouput live

• Caros
Krypt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:52:
[...]

Zover ik terug kan kijken heb ik altijd én een jaarafrekening én een eindafrekening. Waarbij altijd een begin en eindstand wordt vergeleken. (Dus beginstand tot eindstand jaar, of beginstand nieuwe jaar tot eindstand bij overstap), en over die periode wordt gewoon de saldering toegepast.
Bedankt voor je reactie. Dus je bevestigt mijn vermoeden dat je ook saldering kunt hebben over een kortere tijdspanne dan een jaar, bijvoorbeeld 5 maanden.

Uitdaging is dan alleen om inderdaad op/onder 0 uit te komen.

• Dreamer-1982
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:05
Caros schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:23:
Mm, interessante vraag, nooit bij stil gestaan. Mijn 1 jarig contract loopt begin november af, dan komt de eind afrekening wordt ook alle terug geleverde stroom netjes verrekend met de afgenomen stroom. Met de huidige prijzen zie ik een nieuw 1 jarig contract niet zitten en laat ik het maar overgaan in variabel bij de huidige aanbieder. Maar stel dat in het voorjaar van volgend jaar de tarieven dusdanig gedaald zijn dat het wel interessant is weer een nieuw jaar contract af te sluiten: dan heb ik tot die tijd meer energie opgenomen dan terug geleverd, dus verrekenen ze dat en moet ik flink betalen (want in de maanden november t/m maart bijv. is er relatief weinig opbrengst en meer verbruik.

Daarna start je ergens een nieuw jaar contract en dat maakt niet uit wanneer je die start, bij een vol jaar kom je altijd iedere maand tegen. Maar volgens mij maakt het dan dus behoorlijk uit als je voor een korte periode naar variabel gaat welke periode dat is (voor je saldering):
- In de winter lever je weinig terug en verbruik je relatief veel, stap je daarna over dan heb je een rekening alsof je nauwelijks terug hebt geleverd.
- Zou je hetzelfde doen in de zomer maanden dan pakt het tegenovergesteld uit: je levert dan meer terug dan je verbruikt en krijgt dus wellicht zelfs geld terug.

Als ik met deze gedachten niets over het hoofd zie kan een paar maanden in de winterperiode terug naar variabel en daarna overstappen naar een andere leverancier wellicht nog duurder uitvallen dan toch maar meteen een jaarcontract?

Ben benieuwd of iemand ziet waar deze redenering scheef gaat, of dat dit gewoon klopt.

• Caros
Dreamer-1982 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:25:
[...]

Mm, interessante vraag, nooit bij stil gestaan. Mijn 1 jarig contract loopt begin november af, dan komt de eind afrekening wordt ook alle terug geleverde stroom netjes verrekend met de afgenomen stroom. Met de huidige prijzen zie ik een nieuw 1 jarig contract niet zitten en laat ik het maar overgaan in variabel bij de huidige aanbieder. Maar stel dat in het voorjaar van volgend jaar de tarieven dusdanig gedaald zijn dat het wel interessant is weer een nieuw jaar contract af te sluiten: dan heb ik tot die tijd meer energie opgenomen dan terug geleverd, dus verrekenen ze dat en moet ik flink betalen (want in de maanden november t/m maart bijv. is er relatief weinig opbrengst en meer verbruik.

Daarna start je ergens een nieuw jaar contract en dat maakt niet uit wanneer je die start, bij een vol jaar kom je altijd iedere maand tegen. Maar volgens mij maakt het dan dus behoorlijk uit als je voor een korte periode naar variabel gaat welke periode dat is (voor je saldering):
- In de winter lever je weinig terug en verbruik je relatief veel, stap je daarna over dan heb je een rekening alsof je nauwelijks terug hebt geleverd.
- Zou je hetzelfde doen in de zomer maanden dan pakt het tegenovergesteld uit: je levert dan meer terug dan je verbruikt en krijgt dus wellicht zelfs geld terug.

Als ik met deze gedachten niets over het hoofd zie kan een paar maanden in de winterperiode terug naar variabel en daarna overstappen naar een andere leverancier wellicht nog duurder uitvallen dan toch maar meteen een jaarcontract?

Ben benieuwd of iemand ziet waar deze redenering scheef gaat, of dat dit gewoon klopt.
Dit is exact hetzelfde waar ik mee speel. Voordeel wat ik alleen heb is dat ik zoveel overcapaciteit heb, dat ik al vrij vroeg in het voorjaar op 0 verbruik zit.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:36
Energie tarieven lopen harder op dan cryptos 🤪

Budget Energie 1 jaar vast
Stroom: 31,01 cent de kWh ( +56% tov huidig contract)
Gas: € 1,1987 de M3 ( +71% tov huidig contract)

Moeten de verhoging van de energie belasting er nog bij komen per januari 2022 😆

Je zou verwachten dat met al die “groene energie” de Electra prijzen lager zouden zijn….. 🤨

[Voor 50% gewijzigd door Stinger_Ventura op 10-09-2021 22:07]

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:00
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:01:
Energie tarieven lopen harder op dan cryptos 🤪

Budget Energie 1 jaar vast
Stroom: 31,01 cent de kWh
Gas: € 1,1987 de M3
Ja maar 3 en 5 jaar vast tarieven liggen lager, rond de 97 en 26 cent.
Men verwacht dus blijkbaar dat dit een tijdelijke piek is.
Misschien als de Nordstream 2 nog wordt opengedraaid dit jaar dat het snel zakt.

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:52
jongetje schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:42:
[...]

Energiedirect. Gek genoeg stond deze niet meer bij gaslicht.com maar wel gevonden via independer/pricewise (die delen volgens mij de backend want komen gelijke resultaten uit).
Is me ook opgevallen dat sommige bedrijven niet uitgefilterd worden.
Volgens mij zijn die onafhankelijke energie-vergelijkingssites niet zo onafhankelijk.
Het wordt tijd voor een vergelijk van de vergelijkingssites

• reneeke1970
Caros schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:59:
[...]

Dit is exact hetzelfde waar ik mee speel. Voordeel wat ik alleen heb is dat ik zoveel overcapaciteit heb, dat ik al vrij vroeg in het voorjaar op 0 verbruik zit.
Houd er erg in dat de kale terug lever prijs net zo hard stijgt, dus misschien moet je wel blijven zitten...

1 PVoutput . Dongen NB

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
De vergelijkers vergelijken alleen de bedrijven waar ze provisie bij krijgen. Dat is het verdienmodel en het bestaansrecht.

Maar dat geldt ook voor zorgvergelijkers, daar zul je nooit bijv. DSW zien die vanuit hun principes/overtuiging geen provisie/korting geeft maar gewoon de prijs voor iedereen gelijk.

• nostradamus99
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-09 07:47
Zelfde schuitje hier, ook vanuit verschillende vergelijkingssites een oproep gekregen dat het weer tijd was voor de jaarlijkse overstap maar een vast contract afsluiten voor een jaar loont amper van wat ik heb gezien.

Mijn huidige leverancier vroeg me ook even een contract voor 3 jaar af te sluiten maar het bijgevoegde variabele contract wat ingaat per oktober is qua gas veel voordeliger dus inderdaad maar uitzingen en na januari opnieuw bekijken. :F

(Heb ook zonnepanelen en een oude ferraris meter dus tijdstip van overstappen qua salderen maakt voor mij niet zoveel uit denk ik)

share the knowledge, share the power..!

• Dreamer-1982
nostradamus99 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:10:
(Heb ook zonnepanelen en een oude ferraris meter dus tijdstip van overstappen qua salderen maakt voor mij niet zoveel uit denk ik)
Dat je een terugdraai meter hebt doet nog niets af aan mijn verhaal en vraag hierboven: als je de komende maanden flink verbruikt en niet veel terug levert en stel dat je per maart ofzo als de prijzen interessant zijn een nieuw jaar contract bij een andere aanbieder start, dan betaal je bijna je gehele verbruik (want relatief weinig terug levering). En daarna maak je een vol jaar bij een andere provider en heb je dat probleem niet. Als dit klopt maakt het in het geval met terug leveren dus nogal uit of je een paar maanden variabel in de winter of zomer draait. In het ene geval heb je een overschot in het andere een tekort.

Maar ik hoop eigenlijk dat iemand met een goede uitleg komt die dit weerlegt, want ik zou ook graag een paar maanden variabel draaien, maar als ik daarmee alle electra betaal en dat wordt niet met de panelen verrekend dan is dat in mijn geval denk ik duurder dan toch maar een jaar contract nemen. Want door mijn hybride warmtepomp gebruik ik in de winter relatief veel electra, maar weinig gas (want CV hoeft niet veel aan). Dus die dure electra maanden wil ik wel graag compenseren met de opbrengst die de panelen maken. Maar die maken hun rendement dan vooral na de winterperiode.

[note: mijn verhaal gaat er vanuit dat je bij een overstap van een provider, ook na bijv. 5 maanden variabel te hebben gebruikt) de eindafrekening krijgt bij die provider, en daarna start je clean sheet bij je volgende provider.]

[Voor 7% gewijzigd door Dreamer-1982 op 11-09-2021 13:15]

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-09 20:10
Dreamer-1982 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:25:

Maar volgens mij maakt het dan dus behoorlijk uit als je voor een korte periode naar variabel gaat welke periode dat is (voor je saldering):

Dat klopt.
Bij een afreken periode (veel) kleiner dan een jaar ben je eigenlijk meestal slechter af. In de winter heb je mogelijk te weinig om helemaal te salderen. En in de zomer krijg je misschien wel geld terug voor je overschot maar heb je je overschot niet kunnen salderen met de rest van het jaar, wat meer oplevert.

• jongetje
nostradamus99 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:10:
Dat maakt met een slimme meter ook niet uit. Maakt namelijk niet uit of het wieltje (al dan niet) terug draait en daardoor positief of negatief is. De standen worden met een slimme meter van bij elkaar afgetrokken en is onderaan de streep exact hetzelde.

Verder denk ik zelf dat je best een jaar contract kunt doen want dan krijg je een welkomst bonus en daarmee ben ik onderaan de streep (iig in mijn geval) goedkoper uit dan variabel zonder welkomst korting. Over een jaar met mijn zonnepanelen krijg ik (volgens de opgaves, ik heb ze nog maar net) terug. Gas kost me dan iets van 85 euro per maand en ik krijg een bonus van 175euro, dat is 2 maanden gratis.

• nostradamus99
jongetje schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:09:
[...]

Dat maakt met een slimme meter ook niet uit. Maakt namelijk niet uit of het wieltje (al dan niet) terug draait en daardoor positief of negatief is. De standen worden met een slimme meter van bij elkaar afgetrokken en is onderaan de streep exact hetzelde.

Verder denk ik zelf dat je best een jaar contract kunt doen want dan krijg je een welkomst bonus en daarmee ben ik onderaan de streep (iig in mijn geval) goedkoper uit dan variabel zonder welkomst korting. Over een jaar met mijn zonnepanelen krijg ik (volgens de opgaves, ik heb ze nog maar net) terug. Gas kost me dan iets van 85 euro per maand en ik krijg een bonus van 175euro, dat is 2 maanden gratis.
Met de huidige setup en het gemiddelde weer per jaar heb ik alleen een (klein) overschot dat ik terug lever van April tm Augustus. Gas ben ik het meeste aan kwijt en met een nieuw vast contract voor een jaar voor 1 EUR per m3 gas en 0.81 EUR voor variabel scheelt dat nogal..
Moet even bedenken of het feit dat ik onder de streep voor stroom meer betaal van okt t/m januari opweegt tegen de 19 ct verschil van het gas (en dan hopen dat de prijzen vanaf januari zijn gedaald)
Weet niet hoe dat werkt met een slimme meter maar bij een oude ferarris is het alleen weg-strepen van verbruik en teruglevering bij de eindafrekening

[Voor 7% gewijzigd door nostradamus99 op 12-09-2021 09:50]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16:47
@nostradamus99 0,19 ct verschil stelt niks voor. Denk dat je 0,19 euro of 19 ct bedoelt.

[Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 12-09-2021 09:43]

• nostradamus99
CyberMania schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:42:
@nostradamus99 0,19 ct verschil stelt niks voor. Denk dat je 0,19 euro of 19 ct bedoelt.
correct

• nostradamus99
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:12:
[...]

Dat je een terugdraai meter hebt doet nog niets af aan mijn verhaal en vraag hierboven: als je de komende maanden flink verbruikt en niet veel terug levert en stel dat je per maart ofzo als de prijzen interessant zijn een nieuw jaar contract bij een andere aanbieder start, dan betaal je bijna je gehele verbruik (want relatief weinig terug levering). En daarna maak je een vol jaar bij een andere provider en heb je dat probleem niet. Als dit klopt maakt het in het geval met terug leveren dus nogal uit of je een paar maanden variabel in de winter of zomer draait. In het ene geval heb je een overschot in het andere een tekort.
Was er niet op uit om "iets af te doen aan je verhaal" :) enige wat ik me afvraag is dat je het hebt over komend voorjaar maar prijzen worden toch vastgesteld in januari en juli dus waarom heb je het over het voorjaar?

• Dreamer-1982
nostradamus99 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:57:
[...]

Was er niet op uit om "iets af te doen aan je verhaal" :) enige wat ik me afvraag is dat je het hebt over komend voorjaar maar prijzen worden toch vastgesteld in januari en juli dus waarom heb je het over het voorjaar?
Zo voelde ik dat ook niet hoor :), wilde alleen aangeven dat het in dit geval niets uitmaakte. En ja, de prijzen van variabel worden normaal 2x per jaar vastgesteld, maar zoals je nu ziet kan het dagelijks uitmaken voor het aanbod van de vaste contracten. Het kan dus best zijn dan het per volgend jaar maart/april in eens weer voordeliger wordt om een jaarcontract te nemen.

Hoe dan ook het is duidelijk als je voor een deel van de tijd naar variabel gaat en daarna neem je ergens weer een vast contract dan moet je dus het salderen tellen over die variable maanden, en in dat geval maakt het nogal uit of dat een paar zomer of winter maanden zijn.

Ik ga even rekenen hoeveel het me extra kost met het salderen wat ik mis, want als dat meevalt denk ik dat ik even variabel ga en dan in het voorjaar als hopelijk de prijzen iets normaler zijn dan weer een jaar contract. Voordeel is dat ik vanaf dat moment ieder jaar in het voorjaar kan verlengen, want in de winter is de kans denk ik iets groter om tegen in eens stijgende prijzen aan te lopen, met mogelijk weer een relatief duur jaar contract.

• nostradamus99
Dreamer-1982 schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:37:
[...]

Zo voelde ik dat ook niet hoor :), wilde alleen aangeven dat het in dit geval niets uitmaakte. En ja, de prijzen van variabel worden normaal 2x per jaar vastgesteld, maar zoals je nu ziet kan het dagelijks uitmaken voor het aanbod van de vaste contracten. Het kan dus best zijn dan het per volgend jaar maart/april in eens weer voordeliger wordt om een jaarcontract te nemen.

Hoe dan ook het is duidelijk als je voor een deel van de tijd naar variabel gaat en daarna neem je ergens weer een vast contract dan moet je dus het salderen tellen over die variable maanden, en in dat geval maakt het nogal uit of dat een paar zomer of winter maanden zijn.

Ik ga even rekenen hoeveel het me extra kost met het salderen wat ik mis, want als dat meevalt denk ik dat ik even variabel ga en dan in het voorjaar als hopelijk de prijzen iets normaler zijn dan weer een jaar contract. Voordeel is dat ik vanaf dat moment ieder jaar in het voorjaar kan verlengen, want in de winter is de kans denk ik iets groter om tegen in eens stijgende prijzen aan te lopen, met mogelijk weer een relatief duur jaar contract.
Cool ben benieuwd waar je op uitkomt !

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:32
Ik begrijp niet dat de algemene tendens hier is dat je nu een variabel contract aan moet gaan, terwijl het overal lijkt alsof gas alleen nog maar duurder wordt.

Nu zijn de variabele prijzen nog gebaseerd een gas prijs die meer dan 3x zo laag is als nu. Met de verwachting dat de vraag alleen maar groter wordt in de winter, profiteer je in oktober, november en december van een 'lagere' prijs maar je gokt op de prijs die het in januari wordt. Afgelopen jaar had ik tot ver in mei de verwarming aan dus dan zit je vast met je tarieven.

Of je verwacht dat het in maart-april-mei beter wordt maar de winst lijkt me bijna nihil of ze moeten opeens de productie gigantisch verhogen.

• nostradamus99
Penait1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:51:
Ik begrijp niet dat de algemene tendens hier is dat je nu een variabel contract aan moet gaan, terwijl het overal lijkt alsof gas alleen nog maar duurder wordt.

Nu zijn de variabele prijzen nog gebaseerd een gas prijs die meer dan 3x zo laag is als nu. Met de verwachting dat de vraag alleen maar groter wordt in de winter, profiteer je in oktober, november en december van een 'lagere' prijs maar je gokt op de prijs die het in januari wordt. Afgelopen jaar had ik tot ver in mei de verwarming aan dus dan zit je vast met je tarieven.

Of je verwacht dat het in maart-april-mei beter wordt maar de winst lijkt me bijna nihil of ze moeten opeens de productie gigantisch verhogen.
Dat is ook een manier om ernaar te kijken maar 3x keer zo laag, waar dan? (ik betaal nu 73 cent ongeveer voor gas met m'n contract van afgelopen jaar)

Ik kan kiezen tussen een vast contract nu van afgerond 1 EUR per m3 of variabel van 81 cent tot iig 01-01. (dan betaal ik dus 23.5% meer per m3 met een jaarcontract)

Ja het kan met onze belastingen erbij vast allemaal nog duurder, stel dat een vast contract nog duurder wordt vanaf 01-01 dan heb ik kans dat ik met een nieuw variabel contract hetzelfde ga betalen per 01-01 als dat ik nu vast krijg aangeboden en waar ik dan gelijk een jaar aan vast zit. :w

[Voor 3% gewijzigd door nostradamus99 op 13-09-2021 21:07]

• jeroendh
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:39
Hij is hier al een keer voorbij gekomen maar zal hem nog eens aanhalen,
Tot 3 oktober af te sluiten via het collectief van de consumentenbond:
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief

Greenchoice
Groene windstroom 3 jaar vast
Bosgecompenseerd gas 3 jaar vast

Dal: €0,22805
Normaal: €0,25193
Gas: €0,86670

Vaste leveringskosten: €68,99 per product (€5,75 per maand per product)

Lijk mij gezien de huidige 1 jaar tarieven en stijgende gas prijs geen slecht optie toch?

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:32
nostradamus99 schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:01:
[...]

Dat is ook een manier om ernaar te kijken maar 3x keer zo laag, waar dan? (ik betaal nu 73 cent ongeveer voor gas met m'n contract van afgelopen jaar)

Ik kan kiezen tussen een vast contract nu van afgerond 1 EUR per m3 of variabel van 81 cent tot iig 01-01. (dan betaal ik dus 23.5% meer per m3 met een jaarcontract)

Ja het kan met onze belastingen erbij vast allemaal nog duurder, stel dat een vast contract nog duurder wordt vanaf 01-01 dan heb ik kans dat ik met een nieuw variabel contract hetzelfde ga betalen per 01-01 als dat ik nu vast krijg aangeboden en waar ik dan gelijk een jaar aan vast zit. :w
Ik bedoelde de kale gas prijs op de wereldmarkt, die stond toen de tarieven werden vastgeld op 1 juli rond de €1.60, nu staat het al boven de €5.20. Mocht dit verder stijgen lijkt het me niet onaannemelijk dat de variabele tarieven een stuk hoger liggen op 1 januari, aangezien ze dan weer geactualiseerd zijn tov de niet actuele flexibele prijs nu. Op 1 juli stond de boel gewoon relatief laag vergeleken met nu. Als ze je dan een prijs voorschotelen lijkt het me al helemaal gekte worden.

Gecombineerd met nu maar 2-3 maanden nu dit jaar moeten verwarmen tov januari tm mei volgend jaar heb ik meer hoop dat er volgend jaar zomer de tarieven weer normaler zijn dan nu in januari omdat hopelijk de reserves weer aangevuld kunnen worden na de winter.

(Allemaal natuurlijk afhankelijk van koers maar nu gokt iedereen hier al op korte termijn blijkbaar dat gas goedkoper gaat worden in de winter of iig niet hoger?)

• nostradamus99
jeroendh schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:16:

Greenchoice

Lijk mij gezien de huidige 1 jaar tarieven en stijgende gas prijs geen slecht optie toch?
Dat is een nette deal en is zeker het overwegen waard ! (y)
Ook een duidelijk signaal dat ze geen contracten van 1 jaar aanbieden omdat er geen goeie deals tussen zaten..

[Voor 7% gewijzigd door nostradamus99 op 13-09-2021 22:26]

• nostradamus99
Penait1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:09:
[...]

Ik bedoelde de kale gas prijs op de wereldmarkt, die stond toen de tarieven werden vastgeld op 1 juli rond de €1.60, nu staat het al boven de €5.20. Mocht dit verder stijgen lijkt het me niet onaannemelijk dat de variabele tarieven een stuk hoger liggen op 1 januari, aangezien ze dan weer geactualiseerd zijn tov de niet actuele flexibele prijs nu. Op 1 juli stond de boel gewoon relatief laag vergeleken met nu. Als ze je dan een prijs voorschotelen lijkt het me al helemaal gekte worden.

Gecombineerd met nu maar 2-3 maanden nu dit jaar moeten verwarmen tov januari tm mei volgend jaar heb ik meer hoop dat er volgend jaar zomer de tarieven weer normaler zijn dan nu in januari omdat hopelijk de reserves weer aangevuld kunnen worden na de winter.

(Allemaal natuurlijk afhankelijk van koers maar nu gokt iedereen hier al op korte termijn blijkbaar dat gas goedkoper gaat worden in de winter of iig niet hoger?)
Denk dat het ook gewenning is doe al zoveel jaren overstappen elk jaar maar we leven in bijzondere tijden..
Je punten mbt de record prijzen zijn zeker valide..

Ookal proberen de overstap-sites je toch zoveel mogelijk op de 1 jaars over te zetten:
https://www.gaslicht.com/nieuws/energieprijs-vastzetten

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Greenchoice

Is momenteel inderdaad aantrekkelijk.
Even afwachten wat VEH collectief doet, die komen precies rond die tijd met hun aanbiedingen.
Anders 2 oktober maar afsluiten als ze dat net niet halen, toch 14 dagen bedenktijk.

• InflatableMouse
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15-09 17:12

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Greenchoice

Dank! Ik heb hem net afgesloten omdat het verlengaanbod bij Vandebron behoorlijk veel duurder is en ik geen andere keuze kon maken voor leverancier dan welke ik al had gekozen.

Wat wel de moeite is te vermelden (ook al lijkt het logisch) is dat je om voor het collectief aanbod van de consumentenbond gebruik te kunnen maken, je wel lid dient te zijn (of te worden). Dit kost minimaal 3 euro per maand, wil je de vergelijkingstests en de digitale consumentenbond gids erbij, dan kost het 5 euro per maand. Wil je 10% korting, dan kies je er voor om per jaar te betalen.

Al met al nog steeds voordeliger dan welke andere aanbieder dan ook als ik nu op de vergelijkers ga zoeken.

Waar ik wel een beetje van schrok is dat vergeleken met vorig jaar toen ik Vandebron afsloot, waren de netto tarieven letterijk de helft van wat het nu is. :o

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:36
Voor mij komen ze op dezelfde prijs per jaar als de top 3 in prijsvergelijkers. Toch raak ik er wel een beetje zenuwachtig van. Moet ik alvast vast gaan zetten? We hadden natuurlijk historisch lage prijzen, dus degenen die een jaar geleden voor meerdere jaren vastgezet hebben, hebben achteraf gezien de juiste keus gemaakt.

Wel apart om te zien, de leverancier harken nu weer grof 3, 4, en 5- jaarscontracten binnen. Terwijl dat in het verleden vaak 1-jaarscontracten waren. Ben benieuwd wat dat met de aanbiedingen over resp. 3, 4, 5 jaar gaat doen.

Daarnaast, vanwege de hoge gasprijs loont het zeker om (meer) op hout te gaan stoken, alhoewel dat weer andere discussies oplevert...

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• nostradamus99
InflatableMouse schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:57:
[...]

Wat wel de moeite is te vermelden (ook al lijkt het logisch) is dat je om voor het collectief aanbod van de consumentenbond gebruik te kunnen maken, je wel lid dient te zijn (of te worden). Dit kost minimaal 3 euro per maand, wil je de vergelijkingstests en de digitale consumentenbond gids erbij, dan kost het 5 euro per maand. Wil je 10% korting, dan kies je er voor om per jaar te betalen.
Goeie tip volgens mij, zijn (wat ik las) de eerste 3 maanden abbo bij de consumentenbond gratis en kun je per maand opzeggen. (lijkt me niet dat je de hele periode lid hoeft te zijn van de consumentenbond)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

nostradamus99 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:09:
[...]

Goeie tip volgens mij, zijn (wat ik las) de eerste 3 maanden abbo bij de consumentenbond gratis en kun je per maand opzeggen. (lijkt me niet dat je de hele periode lid hoeft te zijn van de consumentenbond)
Klopt eerste drie maanden zijn gratis.

Dat opzeggen is wellicht mogelijk, alleen zou ik dat persoonlijk alleen al uit principe niet doen. Ik vind het ook niet leuk (en jij ook niet, denk ik) als een leverancier van het een of ander iets soortgelijks bij mij zou flikken.

• jongetje
@InflatableMouse De consumentenbond (, Vereniging eigen huis en alle andere websites) krijgt gewoon een bedrag per aangesloten klant, die hoef je in deze echt niet zielig te vinden hoor.

Persoonlijk vind ik 3 jaar wel erg lang om ergens aan vast te zitten.

• nostradamus99
jongetje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:15:
@InflatableMouse De consumentenbond (, Vereniging eigen huis en alle andere websites) krijgt gewoon een bedrag per aangesloten klant, die hoef je in deze echt niet zielig te vinden hoor.

Dat is ook mijn vermoeden, daarnaast heb ik ouders die al 30 jaar lid zijn dus geloof ik wel dat er voldoende centen richting de bond zijn gegaan vanuit de familie. Ze bieden nog meer verzekeringen aan als daar ook goede deals bij zitten ga ik zeker overwegen permanent lid te worden

[Voor 9% gewijzigd door nostradamus99 op 14-09-2021 09:24]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

jongetje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:15:

Ik noem niemand zielig, ik betrek mijn volledige uitspraak op mijzelf. ik herhaal het nog maar even voor de goede orde: Ik vind het niet leuk als dat bij mij geflikt zou worden, dus ik doe dat uit principe ook niet bij een ander.

Wat ik ook vind is dat vrijwel niemand het eigenlijk leuk vindt als hun zoiets overkomt, maar als het om hun eigen portomonee gaat gaan de principes en regeltjes net zo gemakkelijk overboord met allerlei zelf-rechtvaardiging dat ze bijvoorbeeld toch wel genoeg verdienen, dat ze niet zielig zijn of dat hun ouders al 30 jaar lid zijn.

De Consumentenbond werkt er voor om jouw dit aanbod te doen. Ze zijn niet zielig, kost ze wel geld. Je bespaart enkele tientallen euros per maand maar de 3 euro voor de Consumentenbond gun je ze niet? *snip* deze sneer hoeft niet.

[Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2021 10:48]

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:20
De prijzen van gas zijn enorm gestegen zeg. Ik had mij een beetje blindgestaard op de minimale prijsstijging die vanuit de overheid is aangegeven, niet mee tellende dat er ook nog een prijs vaststelling is vanuit de leverancier zelf, beetje dom.

7 januari 2022 verloopt mijn VandeBron 1 jaar contract, is het wijs nu al een nieuw contract aan te gaan of later te kijken? Zal gas nog verder stijgen dit jaar? Het aanbod van VandeBron is niet heel best dus het wordt weer overstappen den ik.

• Kees_B
THxZ0NE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:56:
De prijzen van gas zijn enorm gestegen zeg. Ik had mij een beetje blindgestaard op de minimale prijsstijging die vanuit de overheid is aangegeven, niet mee tellende dat er ook nog een prijs vaststelling is vanuit de leverancier zelf, beetje dom.

7 januari 2022 verloopt mijn VandeBron 1 jaar contract, is het wijs nu al een nieuw contract aan te gaan of later te kijken? Zal gas nog verder stijgen dit jaar? Het aanbod van VandeBron is niet heel best dus het wordt weer overstappen den ik.
Let op dat nog niet elke leverancier wil wachten tot je contract afloopt.
Budget Energie, Essent, Greenchoice, NLE en vandebron wachten wel.

Kies je nu voor een andere leverancier, dan zal dit een boete opleveren bij je huidige leverancier.

https://www.providers.nl/informatie/opzegtermijn/

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• THxZ0NE
Kees_B schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:08:
[...]

Let op dat nog niet elke leverancier wil wachten tot je contract afloopt.
Budget Energie, Essent, Greenchoice, NLE en vandebron wachten wel.

Kies je nu voor een andere leverancier, dan zal dit een boete opleveren bij je huidige leverancier.

https://www.providers.nl/informatie/opzegtermijn/
Ah dat wist ik niet, tnx! Greenchoice is in principe ook wel aantrekkelijk (scheelt 20 euro). Maargoed, misschien gaat de gasprijs nog wel wat zakken..

• jongetje
InflatableMouse schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:24:
De Consumentenbond werkt er voor om jouw dit aanbod te doen. Ze zijn niet zielig, kost ze wel geld.
Ten eerste is dit een van de verdienmodellen van de Consumentenbond. Net zoals dat ze boeken, cv-ketels, private lease auto's e.d. verkopen. Daar krijgen ze gewoon een commissie voor, net zoals vereniging eigenhuis doet. Sterker nog gaslicht.com en Independer / pricewise vergelijken veel meer dan 1 aanbieder.
Het is toch aan de consumentenbond om er goede voorwaarden voor op te stellen. Als ze willen dat je ook 3 jaar lid blijft dan zal dat in de voorwaarden staan en anders niet en staat het je vrij om het stop te zetten om welke reden dan ook.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:03
Voor het eerst sinds tijden moet je echt een glazen bol hebben om de juiste beslissingen te nemen.

Het energiecollectief van de consumentenbond, Greenchoice, lijkt best een goede deal, vooral gezien de rest van het aanbod ook al voor 3-jarige contracten tegen of over de euro per kuub lijkt te gaan.

Ik hou alleen niet zo van langjarige contracten. Mijn huidige contract loopt tot 30-01-2022, die Greenchoice overeenkomst zou prima aansluitend kunnen. Veel twijfels, is dit een tijdelijke opleving of duurt het wel een jaar of twee?

(De 'variabele' tarieven, ook bij Budget Energie waar ik nu zit, zijn helemaal niet hoog... Dat is dan de gok.)

Edit:
De variabele tarieven zijn wel iets gestegen, maar in lijn met de dagprijzen van gas. Deze dagprijzen zijn ook nog niet schrikbarend. Het is vooral de prijs voor de 1-jarige termijncontracten welke door het dak gaan. Vooral speculatie, dus?

Kans is aanwezig dat de variabele tarieven op een 'acceptabel' niveau blijven, ook per 1 januari. Of zit ik mis?

[Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 14-09-2021 13:30]

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 15:46
Mijn nieuwe aanbieding van Greenchoice resulteert dat ik 25% (van 99 euro naar 125 euro) prijsstijging krijg. Dat vind ik vrij bizar eigenlijk. Is het zo enorm gestegen?

• jongetje
@armageddon_2k1 Lees eens de laatste berichten terug in dit topic....

(Daarnaast zegt een nieuw maand bedrag niets. Kan ook zijn dat je een te laag voorschot bedrag had en dit is gecorrigeerd + de hogere tarieven).

• nostradamus99
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:16:
Mijn nieuwe aanbieding van Greenchoice resulteert dat ik 25% (van 99 euro naar 125 euro) prijsstijging krijg. Dat vind ik vrij bizar eigenlijk. Is het zo enorm gestegen?
https://zichtopenergie.nl...kkelingen-aardgasprijzen/

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 15:46
jongetje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:38:
@armageddon_2k1 Lees eens de laatste berichten terug in dit topic....

(Daarnaast zegt een nieuw maand bedrag niets. Kan ook zijn dat je een te laag voorschot bedrag had en dit is gecorrigeerd + de hogere tarieven).
Excuus. Ik had de dingen hiervoor niet gelezen.

Het is geen voorschot correctie. Want die heb ik zojuist gehad.

• THxZ0NE
JanHenk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:16:
Voor het eerst sinds tijden moet je echt een glazen bol hebben om de juiste beslissingen te nemen.

Het energiecollectief van de consumentenbond, Greenchoice, lijkt best een goede deal, vooral gezien de rest van het aanbod ook al voor 3-jarige contracten tegen of over de euro per kuub lijkt te gaan.

Ik hou alleen niet zo van langjarige contracten. Mijn huidige contract loopt tot 30-01-2022, die Greenchoice overeenkomst zou prima aansluitend kunnen. Veel twijfels, is dit een tijdelijke opleving of duurt het wel een jaar of twee?

(De 'variabele' tarieven, ook bij Budget Energie waar ik nu zit, zijn helemaal niet hoog... Dat is dan de gok.)

Edit:
De variabele tarieven zijn wel iets gestegen, maar in lijn met de dagprijzen van gas. Deze dagprijzen zijn ook nog niet schrikbarend. Het is vooral de prijs voor de 1-jarige termijncontracten welke door het dak gaan. Vooral speculatie, dus?

Kans is aanwezig dat de variabele tarieven op een 'acceptabel' niveau blijven, ook per 1 januari. Of zit ik mis?
Ik zit met exact hetzelfde. Voor mijn verbruik zal een 1-jarig abbo bij Greenchoice circa 985euro kosten en via het collectief 867euro per jaar. Daar komt dan 9 * 3 euro basis abbo bij voor het eerste jaar dus dat maakt het verschil al ietsjes kleiner. Als ik dit doe ga ik het abbo niet na 3 maanden alweer opzeggen.

Keuzes..

• andru123
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:44
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:16:
zet je schrap voor 2x straks. Veel gedoe komt van EC nieuwe regelgeving, die kunstmatig limieteert hoevelheid van gas dat van bijv. Rusland komt. Kijk wat gebeurt rond de Nord Stream, veel politieke onzin. En in de tussentijd gebruik in Azie neemt exponentieel toe, en China betaalt voor gas meer dan Europa.
Als er was enige manier om die gestegen kosten te verhalen van salaris van EC kamerleden.

• Dreamer-1982
Ik ben ook nog steeds aan het puzzelen. Nog nooit zo meegemaakt, ieder jaar was het even de voordeligste optie (jaar contract) kiezen en klaar. Het aanbod via de consumentenbond is op dit moment het voordeligste vaste contract wat ik tegenkom, maar ik zet normaal nooit voor 3 jaar vast. Ook zou je denken dat als ze dit aanbieden voor 3 jaar de verwachting is dat de gasprijs toch een keer lager gaat komen, anders zouden ze er verlies op maken.

Ik heb me ook even bij VEH aangemeld voor hun collectieve inkoop, daar staat dat je uiterlijk per 6 oktober een aanbod ontvangt, wat dus wellicht net een paar dagen later is dan wanneer die van de consumentenbond afloopt. Nu zit daar een opzegtermijn van 14 dagen op, dus mocht ik voor de optie van toch maar 3 jaar vast gaan dan zou ik die afsluiten en eventueel opzeggen als die van VEH veel beter is.

• Kees_B
Dreamer-1982 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:27:
Ook zou je denken dat als ze dit aanbieden voor 3 jaar de verwachting is dat de gasprijs toch een keer lager gaat komen, anders zouden ze er verlies op maken.
Ze kunnen de tarieven zo laag aanbieden omdat ze het al voor een laag bedrag hebben ingekocht. Er is dus geen risico op verlies. Ik denk niet dat we daaruit kunnen concluderen dat de prijs over 3 jaar ook weer gaat zakken, maar het lijkt me wel een bepaald signaal afgeven.

Zie de link van:

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Dat het op energie vergelijkingssites niet mogelijk is een contract voor onbepaalde tijd af te sluiten kan ik mij nog iets bij voorstellen....ze ontvangen hiervoor geen provisie.
Wat mij daarnaast opvalt is dat bij veel energieleveranciers het nagenoeg onmogelijk gemaakt wordt om een contract voor onbepaalde tijd af te sluiten. 8)7
In het geval van een buurman is er een verschil tussen zijn leverancier (Essent) en Vattenfall van meer dan 500 euro (4300 kWh elektra en 1950 m3 gas) in een contract voor onbepaalde tijd. Bij een contract van meerdere jaren t.o.v. onbepaalde tijd zijn de verschillen nog groter.

Update: toch nog 1 gevonden, namelijk Powerpeers....En laten die nou net een onderdeel van Vattenfall zijn 8)7

[Voor 8% gewijzigd door TvanW op 15-09-2021 13:31]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• MadBear
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:17

MadBear

BOE :)

TvanW schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:13:
Dat het op energie vergelijkingssites niet mogelijk is een contract voor onbepaalde tijd af te sluiten kan ik mij nog iets bij voorstellen....ze ontvangen hiervoor geen provisie.
Wat mij daarnaast opvalt is dat bij veel energieleveranciers het nagenoeg onmogelijk gemaakt wordt om een contract voor onbepaalde tijd af te sluiten. 8)7
In het geval van een buurman is er een verschil tussen zijn leverancier (Essent) en Vattenfall van meer dan 500 euro (4300 kWh elektra en 1950 m3 gas) in een contract voor onbepaalde tijd. Bij een contract van meerdere jaren t.o.v. onbepaalde tijd zijn de verschillen nog groter.

Update: toch nog 1 gevonden, namelijk Powerpeers....En laten die nou net een onderdeel van Vattenfall zijn 8)7
Je moet soms een beetje zoeken, maar googlen naar 'modelcontract' helpt in dit geval vaak wel :)

Ik heb de gok genomen voor een modelcontract van Vattenfall. Mijn huidige contract bij BudgetEnergie verloopt op 2 november. Mijn idee was/is om dan tot 1/1 onder relatief goedkope tarieven bij Vattenfall te blijven. Alles hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie, maar 2 maanden gas tegen een betaalbaar tarief is nog wel wat waard.

overigens twijfel ik wel aan mijn keuze:
Wat betreft de gasprijzen.. er is echt blinde paniek op de gasmarkt: vandaag 72 euro per Mwh. Ter referentie: dit is 2x zoveel als 2 maanden geleden en bijna 5x (!) zoveel als afgelopen winter. Waar gaat dit eindigen?
Voor mensen die dagprijzen betalen: bij bijv. EasyEnergy betaal je bijna 1,40 euro (inclusief belasting) voor een kuubje gas.
Mocht je denken, met mijn warmtepompje en nieuwbouwwoning verbruik ik geen gas: 36 cent per kWh elektra :)

Waar gaat dit eindigen? Moeten de Duitsers dan maar opschieten met de vergunningverlening van Nord Stream 2?

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:51
Ik ben net via Pricewise overgestapt naar Fenor 1 jaar, die kwam er voor mij als beste uit.
€ 0,25974 / kWh, € 1,01115 / m3, 2x € 32,67 per jaar vastrecht.
Over een jaar zien we wel wat de gasprijs heeft gedaan, maar nu weet ik waar ik het komende jaar aan toe ben.

[Voor 14% gewijzigd door HereIsTom op 15-09-2021 15:50]

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Appelkoeken
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16:59
MadBear schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:36:
[...]

Mocht je denken, met mijn warmtepompje en nieuwbouwwoning verbruik ik geen gas: 36 cent per kWh elektra :)
[/url]?
Met die tarieven heb ik straks wel met 3 jaar sinds aanschaf mijn zonnepanelen terug verdiend.

Jammer alleen dat ik nog gas nodig heb, zie al dat overstappen dit jaar wat meer moeite gaat kosten dan afgelopen jaren. Een flexibel contract is ook niet erg gunstig met start begin november want met de zonnepanelen moet ik toch wel bijna een jaar zitten om niet te hoeven betalen voor mijn stroom.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
@MadBear gaat Nord Stream 2 dan überhaupt helpen? Russisch gas is hoogcalorisch en in NL gebruiken we laagcalorisch. Dat moet eerst worden omgezet.

In Vlaanderen zijn ze al aan het omschakelen van laag naar hoog maar daar komt een hoop bij kijken:
https://www.vlaanderen.be...ing-van-arm-naar-rijk-gas

• reneeke1970
Appelkoeken schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:
[...]

Met die tarieven heb ik straks wel met 3 jaar sinds aanschaf mijn zonnepanelen terug verdiend.

Jammer alleen dat ik nog gas nodig heb, zie al dat overstappen dit jaar wat meer moeite gaat kosten dan afgelopen jaren. Een flexibel contract is ook niet erg gunstig met start begin november want met de zonnepanelen moet ik toch wel bijna een jaar zitten om niet te hoeven betalen voor mijn stroom.
Gas en stroom scheiden misschien?
Twee leveranciers dus

1 PVoutput . Dongen NB

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-09 14:05
ik heb voor alleen stroom een prijs van € 0,24118 / kWh bij het energiecollectief van de cosumentenbond bij greenchoiche. Alleen is het voor 3 jaar vast en ik ga de consumentenbond niet onnodig sponsoren

Greenchoice direct gebeld die zegt ja wij kunnen u die tarieven ook direct aanbieding maar die offerte gaat er pas uit over 1 week gezien de prijs nu door het dak schiet dat komt door de versoepelingen vraag en aanbod idee. dus ben benieuwd

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Appelkoeken
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16:59
reneeke1970 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:16:
[...]

Gas en stroom scheiden misschien?
Twee leveranciers dus
Zou een optie zijn, maar dan ga je ook scheef lopen en moet je twee keer zo vaak wisselen en rondzoeken. Of als de prijzen weer tot rust komen uitzitten tot het stroomwisselmoment.

• thvers
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 19:48

Ai ai ai, wat een stijging in de energie prijzen zeg. Ga er per maand een een 10tje meer betalen, minimaal 14% meer per maand. Variabel laten gaan en wachten heeft hier niet de voorkeur en wat ik aangeboden krijg van Essent is nog slechter dan variabel.

Iemand ervaring of Essent nog goedkope contracten in de la heeft liggen?

• Kees_B
thvers schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:23:
[Afbeelding]

Ai ai ai, wat een stijging in de energie prijzen zeg. Ga er per maand een een 10tje meer betalen, minimaal 14% meer per maand. Variabel laten gaan en wachten heeft hier niet de voorkeur en wat ik aangeboden krijg van Essent is nog slechter dan variabel.

Iemand ervaring of Essent nog goedkope contracten in de la heeft liggen?
Bij teruggave belasting reken je met het tarief van 2020 :> Niet dat het veel uitmaakt ;)

De media pakt het ook op.
https://www.nu.nl/economi...p-tempo-hoger-worden.html

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Possible
  • Laatst online: 15:34
@MadBear Gewoon zorgen dat je met je warmtepompje even veel verbruikt dan dat je opwekt / terug levert. Nu salderen nog mag maakt het mij geen fluit uit of het 36 cent is of 3 euro per KWh. Einde van het jaar wordt toch alles tegen elkaar weggestreept.

Na 2023 gaat het natuurlijk niet leuk worden :P

Maar de prijzen zijn bizar voor gas. Dit jaar geen gas contract meer vanaf november ivm aanschaf warmtepomp.

[Voor 15% gewijzigd door Possible op 17-09-2021 11:38]

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Pazo
  • Laatst online: 16:49

Pazo

Mroaw?

Ik stap eigenlijk elk jaar wel over, dus zal het volgende contractjaar niet anders zijn.

Wellicht een beetje off topic, maar zit met deze prijsstijgingen op gas te twijfelen of wij over moeten gaan stappen op elektrisch koken. Wij koken nog op gas. Maar hoeveel verbruik je daar nu mee? Valt volgens mij wel mee, volgens een uitleg op Cooblue ca 37m3 per jaar. Een nieuwe inductieplaat ben je ook zo 600-800€ voor kwijt. Kan je aardig wat jaartjes mee op gas koken....

En dit eerste contract jaar hebben we ook zonnepanelen. Dus ik weet eigenlijk ook niet hoeveel ik uiteindelijk ga besparen ten opzichte van de vorige periode, toen we nog geen panelen hadden. Denk sowieso maar even wachten tot dat het contract afloopt, daarna kan je toch per maand opzeggen.

EDIT: Nah, gasverbruik voor koken schijnt maar ca 5% van het totaal te zijn. Dus daar is geen winst te behalen :)

[Voor 10% gewijzigd door Pazo op 17-09-2021 11:57]

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Pi-Hole – Network ad blocking

• Erik1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@thvers Essent heeft als een van de weinige hun variabele tarieven verhoogd per 1 september, dat is in jouw nadeel als je nu geen nieuw contract wilt afsluiten.

Je zou natuurlijk ook variabel kunnen nemen van een andere aanbieder en in januari opnieuw de vergelijking maken. (voorbeeld: https://www.vattenfall.nl/producten/energie/modelcontract/ )

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ook ik moet (helaas) weer overstappen omdat m'n contract eindigt. Via Gaslicht zie ik dat Vattenfal het goedkoopst is voor mijn gebruik met een welkomstbonus van 185 euro.

Als ik m'n 'verwachte' verbruik even vies omhoog zet zie ik dat het plafond van de bonus op 310 euro zit. Kan ik nog steeds een foutief verwacht verbruik opgeven, vervolgens m'n maandtarief omlaag bijstellen en zo de hogere welkomstkorting beuren? Dat kon altijd wel, maar heb geen idee of alle energieboeren dit accepteren :+

• wmeester
  • Laatst online: 17:33
Vattenfall/Nuon was vroeger 1 van de weinige die het in de welkoms-korting-voorwaarden hadden gezet. Iets van; als het daadwerkelijke verbruik flink lager is dan het geschat verbruik kan de bonus aangepast worden.
Kwestie van even de voorwaarden lezen.

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
wmeester schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:52:
Vattenfall/Nuon was vroeger 1 van de weinige die het in de welkoms-korting-voorwaarden hadden gezet. Iets van; als het daadwerkelijke verbruik flink lager is dan het geschat verbruik kan de bonus aangepast worden.
Kwestie van even de voorwaarden lezen.
Goed om te weten - heb even hun actievoorwaarden bekeken.

Het staat er niet expliciet in genoemd, al staat onder punt 2 "Iedereen die in Nederland woont, een energiecontract mag afsluiten en minimaal 18 jaar is kan deelnemen aan deze actie, mits alle ingevulde gegevens juist zijn. De korting geldt niet in combinatie met andere aanbiedingen, is eenmalig te gebruiken en is niet inwisselbaar voor contant geld of andere producten."

Geen idee of het geschatte verbruik hier ook onder valt :+

• OneTimer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-09 22:11
sambalbaj schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:53:
@MadBear gaat Nord Stream 2 dan überhaupt helpen? Russisch gas is hoogcalorisch en in NL gebruiken we laagcalorisch. Dat moet eerst worden omgezet.

In Vlaanderen zijn ze al aan het omschakelen van laag naar hoog maar daar komt een hoop bij kijken:
https://www.vlaanderen.be...ing-van-arm-naar-rijk-gas
Er wordt stikstof bij het hoog calorische gas geinjecteerd om zo aan een soort Groningsgas te voldoen. Hierdoor hoef je geen aanpassingen aan je cv uit te voeren. https://zuidbroek.gasunie.nl/

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Bl4ckviper
  • Nu online

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Iemand bekend met het variabelen contract van Delta?

tarieven zijn leuk
Stroomtarief (all-in)
Leveringskosten normaaltarief : 24,31 ct. (0 - 10000 kWh)
Leveringskosten normaaltarief : 20,49 ct. (10000 - 50000 kWh)
Leveringskosten daltarief : 22,53 ct. (0 - 10000 kWh)
Leveringskosten daltarief : 18,72 ct. (10000 - 50000 kWh)
Teruglevering normaaltarief excl. btw : 7,66 ct. (0 - 100000 kWh)
Teruglevering daltarief excl. btw : 6,20 ct. (0 - 100000 kWh)

Stroomcontract
Het contract is voor onbepaalde tijd tegen variabele tarieven. Het contract kan elk moment opgezegd worden.
Einddatum
Dit betreft een contract voor onbepaalde tijd en loopt door tot u een nieuw contract afsluit.
Opzegtermijn: 30 dagen

Prima tarieven maar ik kan niet vinden wanneer deze wijzigen. Is dit in juli en januari? of wijzigen dit soort contracten vaker?

Be fast .... Be furious....

• jobr
Bl4ckviper schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:53:
Prima tarieven maar ik kan niet vinden wanneer deze wijzigen. Is dit in juli en januari? of wijzigen dit soort contracten vaker?
Kijk in de voorwaarden die bij het product horen.

• Bl4ckviper
  • Nu online

Bl4ckviper

BlaBlaBla

jobr schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:55:
[...]

Kijk in de voorwaarden die bij het product horen.
Goede tip kon het niet vinden vandaar mijn vraag hier.

• jobr
Bl4ckviper schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:05:
[...]

Goede tip kon het niet vinden vandaar mijn vraag hier.
Artikel 19 in bovenste hier dus: https://www.deltaenergie.nl/service/downloads/
Antwoord: ze mogen tarief wijzigen wanneer ze dit willen.

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 07:05
Ik heb hier echt 0 verstand van, elke jaar even een vergelijkingssite de gegevens invullen en een contract afsluiten bij de goedkoopste.
Ook ik lees nu overal dat de prijzen flink aan het stijgen zijn.
Mijn contract bij Greenchoice loopt in November af, kan ik het beste nu een contract afsluiten voor 1 jaar of wat langer wachten tot de prijzen misschien weer zakken? (lees hier paar keer 1 Januari ?)

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:51
Iedereen heeft het over hogere prijzen maar als je zonnepanelen hebt die per jaarsaldo meer opwekken dan dat je gebruikt is de prijsverhoging irrelevant toch? Of gaat de verkoopprijs ook omhoog?

• reneeke1970
banaliteit schreef op zondag 19 september 2021 @ 07:57:
Iedereen heeft het over hogere prijzen maar als je zonnepanelen hebt die per jaarsaldo meer opwekken dan dat je gebruikt is de prijsverhoging irrelevant toch? Of gaat de verkoopprijs ook omhoog?
Er zijn contracten die de kale prijs terug geven? Momenteel bijna 14 cent, dus ja als je mazzel hebt.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:35
reneeke1970 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:31:
[...]
Er zijn contracten die de kale prijs terug geven? Momenteel bijna 14 cent, dus ja als je mazzel hebt.....
Wie geeft er zoveel geld terug dan? En is dat dan een (dag)variabele prijs? Of krijg je die ook in mei/juni, als er een gigantisch PV overschot is?

Ik heb vorig jaar in juni nog net op tijd een 5-jaars contract bij Greenchoice afgesloten met een teruglevertarief van 11 cent (dat leek toen erg gunstig), maar als ik ergens 14 cent kan krijgen loont het al bijna de moeite om dat contract open te breken (3 cent extra scheelt mij 180 euro per jaar).

• reneeke1970
Andrehj schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:49:
[...]

Wie geeft er zoveel geld terug dan? En is dat dan een (dag)variabele prijs? Of krijg je die ook in mei/juni, als er een gigantisch PV overschot is?

Ik heb vorig jaar in juni nog net op tijd een 5-jaars contract bij Greenchoice afgesloten met een teruglevertarief van 11 cent (dat leek toen erg gunstig), maar als ik ergens 14 cent kan krijgen loont het al bijna de moeite om dat contract op te breken (3 cent extra scheelt mij 180 euro per jaar).
Tja maar als die variabele prijs over twee maanden weer zakt heb je een probleem.

Geloof dat van de bron variabel terug betaald, moet je even gaan zoeken het grote aanbod.
Als leveranciers slim zijn hebben ze hun voorwaarden vast al aangepast voor nieuwe klanten

1 PVoutput . Dongen NB

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Ook wij moeten overstappen. Hadden beetje gekke constructie, maar 6 jaar geleden een 5 jaar contract bij Essent (groene stroom, dalend) afgesloten. Hadden toen geen gas nodig. Dat was zeer voordelig:

Normaal: € 0,05078
Dal: € 0,03504

Echter liep dat contract tot mei 2021 en oktober 2020 verhuist naar een huis waar we ook gas nodig hebben. Dus in okt 2020 een 1 jarig gas contract bij Essent afgesloten met idee dat we dan okt 2021 weer voor een gas en stroom combi kunnen kijken (en dus enkele maanden variabel stroom hebben).

Variabel stroom bij Essent is nu:
Normaal tarief: € 0,23919/kWh
Daltarief: € 0,22322/kWh

4,5 tot 6 keer hoger helaas.

Gas (die loopt dus volgende maand af)
Totaal tarief: € 0,78089/m3

Het nieuwe aanbod van Essent: € 0,98453 / m³

Wat dus ruim 26% hoger is :(

Als ik nu vergelijk sites zoals gaslicht bekijk dan zal het bij lange na niet meer zo goedkoop kunnen. Denk dat het beste 1 jaar vast nu wordt, wel even slikken qua kosten.

• andru123
Echt bizar met de gasprijzen. Waarom de stijging opeens?
Consumptie blijkt gelijk aan alle voorgaande jaren.
Productie en import blijven ook gelijk.
Alle spelers op de gas beurs zijn grote EU energie maatschappijen. Niemand van buitenaf.
Concurreren wij tegen elkaar dan?

• Stinger_Ventura
andru123 schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:12:
Alle spelers op de gas beurs zijn grote EU energie maatschappijen. Niemand van buitenaf.
In Nederland bouwen we de eigen goedkope gas productie af.
In Nederland bouwen we de steenkool centrales af, en maken meer Electra op gas.
Winter was koud waardoor lagere gas reserves.
Zomer met relatief weinig wind/zon, en dus meer gas gebruik voor Electra
Andere landen bouwen bruinkool/steenkool af ten gunste van gas.
Gasleiding met Rusland loopt vertraging op.

[Voor 3% gewijzigd door Stinger_Ventura op 19-09-2021 13:23]

• MitchellHearth
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:17
Dirk0s schreef op zondag 19 september 2021 @ 07:29:
Ik heb hier echt 0 verstand van, elke jaar even een vergelijkingssite de gegevens invullen en een contract afsluiten bij de goedkoopste.
Ook ik lees nu overal dat de prijzen flink aan het stijgen zijn.
Mijn contract bij Greenchoice loopt in November af, kan ik het beste nu een contract afsluiten voor 1 jaar of wat langer wachten tot de prijzen misschien weer zakken? (lees hier paar keer 1 Januari ?)
Goede vraag. Ik zit met hetzelfde en ben er ook nog niet uit...

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:38
Die gaspijp uit Rusland is klaar, die wordt begin oktober in gebruik genomen. Daarmee hangen we aan het infuus van Poetin: als hij hier de economie wil zieken draait ie de kraan dicht.

Mijn contract loopt tot 1 november, daarna ga ik over op variabel, in de hoop dat Poetin de kraan wel opendraait deze winter. Doet ie dat niet en krijgen we een strenge winter, berg je maar...

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
Weinig gas ingekocht en een hele koude winter achter de rug. Daarom zijn de depots nu zo goed als leeg.

• andru123
Blubkens schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:59:
[...]Weinig gas ingekocht en een hele koude winter achter de rug. Daarom zijn de depots nu zo goed als leeg.
Winter was “iets kouder” en 7 maanden geleden. Genoeg tijd om depots bij te vullen?
Stinger_Ventura schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:22:
[...]In Nederland bouwen we de eigen goedkope gas productie af.
In Nederland bouwen we de steenkool centrales af, en maken meer Electra op gas.
Winter was koud waardoor lagere gas reserves.
Zomer met relatief weinig wind/zon, en dus meer gas gebruik voor Electra
Andere landen bouwen bruinkool/steenkool af ten gunste van gas.
Gasleiding met Rusland loopt vertraging op.
Wij bouwen af van steenkool al jaren, dacht ik. Of hebben alle kolen centrales opeens deze zomer gesloten? (Dan stel ik wat: doe maar die weer open tot gasdepots weer vol.)
Volgens jullie zijn de stijging tijdelijk door het weer.
Maar er zit wel een politieke factor - “van gas af” (minder gas dus, toch?) - die ook grote rol speelt. :?
(Ik probeer te redeneren wat gaat met de prijzen gebeuren komende maanden)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:35
KleinDraakje schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:10:
Dat was vast het kale tarief zonder alle toeslagen, accijnzen, BTW etc.
Is dat ook het kale leveringstarief? Want dan zou je in totaal bijna op 40 ct/kWh komen, wat echt extreem is. Of zit (een deel van) de belasting etc hier al bij-in?

De verhouding tussen jouw bedragen is namelijk wel erg extreem en zeker niet in lijn met wat hier de laatste tijd is gepost.

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
andru123 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:27:
[...]
Winter was “iets kouder” en 7 maanden geleden. Genoeg tijd om depots bij te vullen?
[...]
Kouder dan normaal. En volgens mij ook iets langer.
Omdat er te weinig was ingekocht hebben we nu dus die hogere prijs.
Er is inderdaad genoeg tijd om die depots te vullen. Maar ook nu weer voor een hogere prijs.
Ben benieuwd hoelang dit zo blijft. Want zo gaan de lasten significant stijgen.
Ik vraag me alleen af waarom de elektra mee gaat met de prijs.

• reneeke1970
EU straft Rusland, en Rusland naait EU terug, wie is hier dom....

1 PVoutput . Dongen NB

• hardtarget
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:58
KleinDraakje schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:10:
Ook wij moeten overstappen. Hadden beetje gekke constructie, maar 6 jaar geleden een 5 jaar contract bij Essent (groene stroom, dalend) afgesloten. Hadden toen geen gas nodig. Dat was zeer voordelig:

Echter liep dat contract tot mei 2021 en oktober 2020 verhuist naar een huis waar we ook gas nodig hebben. Dus in okt 2020 een 1 jarig gas contract bij Essent afgesloten met idee dat we dan okt 2021 weer voor een gas en stroom combi kunnen kijken (en dus enkele maanden variabel stroom hebben).

4,5 tot 6 keer hoger helaas.

Gas (die loopt dus volgende maand af)
Totaal tarief: € 0,78089/m3

Het nieuwe aanbod van Essent: € 0,98453 / m³

Wat dus ruim 26% hoger is :(

Als ik nu vergelijk sites zoals gaslicht bekijk dan zal het bij lange na niet meer zo goedkoop kunnen. Denk dat het beste 1 jaar vast nu wordt, wel even slikken qua kosten.
die oude energieprijzen zijn zonder belastingen
die nieuwe inclusief
vandaar zo'n groot verschil

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Appels met peren dus

Hoi!

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-09 22:20
MadBear schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:36:
[...]

Je moet soms een beetje zoeken, maar googlen naar 'modelcontract' helpt in dit geval vaak wel :)

Ik heb de gok genomen voor een modelcontract van Vattenfall. Mijn huidige contract bij BudgetEnergie verloopt op 2 november. Mijn idee was/is om dan tot 1/1 onder relatief goedkope tarieven bij Vattenfall te blijven. Alles hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie, maar 2 maanden gas tegen een betaalbaar tarief is nog wel wat waard.

overigens twijfel ik wel aan mijn keuze:
Wat betreft de gasprijzen.. er is echt blinde paniek op de gasmarkt: vandaag 72 euro per Mwh. Ter referentie: dit is 2x zoveel als 2 maanden geleden en bijna 5x (!) zoveel als afgelopen winter. Waar gaat dit eindigen?
Voor mensen die dagprijzen betalen: bij bijv. EasyEnergy betaal je bijna 1,40 euro (inclusief belasting) voor een kuubje gas.

Waar gaat dit eindigen? Moeten de Duitsers dan maar opschieten met de vergunningverlening van Nord Stream 2?
Ook hier bezig met een nieuw contract omdat mijn eerdere 3 jarige contract is afgelopen. Maar echt een drama dit.

Begin me ondertussen echt af te vragen dat Nederland steeds meer kenmerken krijgt van een derdewereld land. Geen woning te vinden voor normale prijzen. En nu dus dit debacel met de energieprijzen. En we krijgen de ene na de andere pipo-politicus die glashard blijft beweren dat het zo goed gaat met ons land.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:28

Grvy

Bot

dangerpaki schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:27:
[...]

Ook hier bezig met een nieuw contract omdat mijn eerdere 3 jarige contract is afgelopen. Maar echt een drama dit.

Begin me ondertussen echt af te vragen dat Nederland steeds meer kenmerken krijgt van een derdewereld land. Geen woning te vinden voor normale prijzen. En nu dus dit debacel met de energieprijzen. En we krijgen de ene na de andere pipo-politicus die glashard blijft beweren dat het zo goed gaat met ons land.
Nou nou, die vergelijking gaat toch wel echt heel erg mank. Even verdiepen in hoe het er echt aan toe gaat in derde wereld landen mag wel.

Zolang je nog schoon water hebt en de meerderheid een dak heeft gaat die vergelijking iig niet op. (en is die nogal kortzichtig) :)

Trackers of betalen.

• Bl4ckviper
  • Nu online

Bl4ckviper

BlaBlaBla

jobr schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:11:
[...]

Artikel 19 in bovenste hier dus: https://www.deltaenergie.nl/service/downloads/
Antwoord: ze mogen tarief wijzigen wanneer ze dit willen.
Thanks via gaslicht.com zag ik het niet.
Lees dat je ze informeren en je dan mag opzeggen. Dan denk ik dat ik even dit contract neem en de prijzen in de gaten houden.

[Voor 17% gewijzigd door Bl4ckviper op 19-09-2021 17:45]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16:47
Bizar inderdaad. Over 4 maanden loopt m’n contract af. Ik betaal nu 22 ct (totaalprijs per kwh). Als ik nu opnieuw zou afsluiten bijna 34ct.

Ben benieuwd of we nog prijsvechters het loodje zullen zien gaan leggen door te veel lange goedkope contracten het afgelopen jaar en nu duur moeten inkopen.

[Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 19-09-2021 18:00]

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:30:
[...]

Dat was vast het kale tarief zonder alle toeslagen, accijnzen, BTW etc.

[...]

Is dat ook het kale leveringstarief? Want dan zou je in totaal bijna op 40 ct/kWh komen, wat echt extreem is. Of zit (een deel van) de belasting etc hier al bij-in?

De verhouding tussen jouw bedragen is namelijk wel erg extreem en zeker niet in lijn met wat hier de laatste tijd is gepost.
Ah check, nog een keer eindafrekening 2020 bekeken en die eerste waren inderdaad kale tarieven. Op de eindafrekening staat geen normaal/totaal tarief, omdat we toen ook nog zonnepanelen hadden en terug levering deden. Nov 2019 t/m nov 2020 totaal €3,72 betaald. Lastig te vergelijken met nu omdat we nu geen zonnepanelen meer hebben. Als ik het goed zie in dat jaar 1928 kWh verbruikt, 785 kWh terug geleverd. Verwacht jaar verbruik nu is:
Stroom 3167 kWh
Gas 977 m³

Grootste verschil: deels 2020 in vorige huis thuis gewerkt ten opzichte van volledig thuis gewerkt in dit huis. Dit huis is ook 20 jaar oud het vorige huis was nieuwbouw. Plus hele oude cv ketel van dit huis hebben we ‘pas’ 3 maanden terug vervangen, die verbruikte denk ik veel stroom.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:09
andru123 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:27:
[...]

Niet overdrijven. Er was anderhalve week met flinke kou, de rest van de winter verliep ontzettend zacht. Tot die vorst en sneeuw in februari was er zelfs amper nachtvorst geweest. Het is vooral het voorjaar wat wat frisser was dan afgelopen jaren. Waardoor mensen tot ver in mei gebruik hebben gemaakt van verwarming.

Daarbij de keuze om in NL zelf minder gas uit de bodem te halen en de hogere vraag naar gas in heel Europa ivm uitfasering van stookolie en bruinkool/steenkool. Dat maakt dat er gewacht is met grootschalig binnen halen van gas, in de hoop dat prijzen in de zomer laag zouden liggen. Helaas. Lockdowns voorbij, economie weer op stoom, dus de energievraag vanuit de industrie schoot omhoog.

Daardoor vulden de opslagtanks niet zo vlot, want een groter deel dan normaal van het gas wat 'binnen kwam' ging direct door naar de cv-ketels bij particulieren en bedrijven.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• jobr
CyberMania schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:59:
Ben benieuwd of we nog prijsvechters het loodje zullen zien gaan leggen door te veel lange goedkope contracten het afgelopen jaar en nu duur moeten inkopen.
Dat hebben ze wel afgedekt door een toen voor dezelfde termijn in te kopen.

• jongetje
jobr schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:54:
[...]

Dat hebben ze wel afgedekt door een toen voor dezelfde termijn in te kopen.
Hoe dan? Energie leveranciers kopen op uur basis energie, niet 1 tot 5 jaar vooruit. Daar wordt gecalculeerd wat uit zou moeten kunnen. En als je elke dag opnieuw contracten afsluit kun je dat meenemen in de prijs van nieuwe klanten en de grote groep die een variabel tarief heeft.

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:10

RobertowNL

For your gear!

jongetje schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:29:
[...]

Hoe dan? Energie leveranciers kopen op uur basis energie, niet 1 tot 5 jaar vooruit. Daar wordt gecalculeerd wat uit zou moeten kunnen. En als je elke dag opnieuw contracten afsluit kun je dat meenemen in de prijs van nieuwe klanten en de grote groep die een variabel tarief heeft.
Er is gewoon een termijnmarkt voor energie. Dus dat kan wel.

Dat is waardoor een energieflex destijds aan stuk is gegaan. Die kochten alleen op de spotmarkt en sloten wellicht contracten voor langere termijn af.

Hier moet ik ook weer een contract verlengen, ik twijfel enorm. Het kan maar zo zijn dat in december de prijzen nog hoger staan als we een matige herfst krijgen, toch een lastige keuze, variabel of maar weer een jaartje vastklikken.

• Stinger_Ventura
Gezien de hoge 1 jarige tarieven; is het nu wellicht slim om een goedkoper 3 jarig tarief af te sluiten, en bij genoeg daling van de energieprijzen na verloop van tijd de boete te pakken en over te sluiten?

Kijk je naar alleen gas (meer en deel van de energie rekening voor vele): dan moet de gas prijs na 1 jaar gedaald zijn met meer dan 13,3 cent om het rendabel te maken om over te stappen op een nieuw contract met in achtneming van de boete
(€200 boete voor gas en Electra gedeelte door het gemiddeld Nederlands verbruik van 1.500m3 gas)

[Voor 45% gewijzigd door Stinger_Ventura op 19-09-2021 20:51]

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee