De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:33:
En vergeet één ding niet: zonder fotosynthese geen leven (as we know it!). De natuur is nog steeds veel slimmer dan wij zijn ;)
Define life ;)
Wikipedia: Reusachtige kokerworm Zou hij nog licht hebben, en leven van organisme wat voort komt door fotosynthese?

Het blijft me nog steeds verbazen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fossiele brandstof is natuurlijk ook fotosynthese (met vertraging), en zonne-energie is ook gewoon kernenergie (op grote afstand). Als je er heel cru naar kijkt zijn er in de basis 2 bronnen van energie die we nu benutten: kernenergie (zon, fossiel en nucleair) en gravitatiekracht (wind/getijden).

Kiezen voor zonneenergie is gewoon het ultieme NIMBY gedrag - kern energie prima, maar dan wel 150 miljoen km ver van mijn huis. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 01-09-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:02:
Fossiele brandstof is natuurlijk ook fotosynthese (met vertraging), en zonne-energie is ook gewoon kernenergie (op grote afstand). Als je er heel cru naar kijkt zijn er in de basis 2 bronnen van energie die we nu benutten: kernenergie (zon, fossiel en nucleair) en gravitatiekracht (wind/getijden).

Kiezen voor zonneenergie is gewoon het ultieme NIMBY gedrag - kern energie prima, maar dan wel 150 miljoen km ver van mijn huis. :P
Enne, houwen zo ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de genen die now twijfelen of her slim is je Huis een hover energies label te geven, hierbij mijn resultaat.

Vorig jaar heb ik her energie label van ons huis van een C label naar een A label geupgrade.
Resultaat? Onze energie rekening ging van €1.730,- per jaar naar €500,- per jaar.
Wat betekend dat de investering in 4(!) jaar is terugbetaal

De energie rekening is nu minder dan €45,- per maand voor mijn hele gezin.

Dus tip:
Niet meer wachten, gewoon doen. Je huis twee labels omhoog. Je verdient er €100,- extra per maand mee! Zo lang je in je huis blijft wonen, ieder jaar weer. Dus eigenlijk een netto loonsverhoging van €1200 per jaar.

Heb je ff het geld niet liggen?
Gebruik dan je vakantiegeld van 2015 om een stap omhoog te gaan.
Want dan heb je direct mee comfort en hou je elke maand €50,- meer geld over.
En in 2016 doe je het zelfde, totdat die energie rekening lager is als die van je mobiel :-)

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 02-09-2014 21:12 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
En je kunt sparen voor een nieuw toetsenbord!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
@djwice, mooie bewerkstelliging ondanks de vele typfouten :P

Wat heb je allemaal gedaan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Inderdaad, ben wel benieuwd wat je allemaal gedaan hebt dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik hoef niet per se een label. Dit huis had F volgens mij, zal nu C zijn. Als ik nieuw glas beneden plaats wordt het B.
ik isoleer gewoon waar ik kan. Vloer is bijna klaar, dak is zo goed als klaar, spouw zit vol, straks alleen nog paar ramen.

Het verschil? Van 3300m3 en 5200KWh van vorige bewoners naar 1200m3 en 2500KWh nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:42:
[...]

België heeft volgens mij helemaal niks rechtstreeks naar Duitsland liggen. Maar dat kan ook nog via de 380 kV interconnect van Maasbracht. Van daar naar België en naar Duitsland is bijna net zo dichtbij als naar de voormalige centrale in Buggenum (de figuurlijke steenworp).
Blijkbaar kan dat (nog) niet: België pas over 2 jaar op Limburgse stroom
Over twee jaar kan de Clauscentrale in Maasbracht aangesloten zijn op het Belgische net. Eerder is onmogelijk.

Dat zegt RWE-topman Peter Terium uit Nederweert. België wil de Clauscentrale inschakelen om het dreigende elektriciteitstekort in het land op te vangen. De centrale staat op drie kilometer van de Belgische grens en kan met een 13 kilometer lange hoogspanningskabel worden aangesloten op het Belgische net.

Maar dat is volgens Terium een werk dat zorgvuldig moet gebeuren. Ook moeten de procedures goed worden doorlopen. De centrale in Maasbracht staat stil wegens overcapaciteit op de Nederlandse markt.
Volgens de kaarten van Tennet en Elia ligt die verbinding er al wel, maar op google maps is het onderstation Van Eyck nog in aanbouw.

Ik neem tenminste aan dat het probleem hier de transmissielijn is. Want een centrale weer aanschakelen hoeft toch geen 2 jaar te duren lijkt mij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En in ander nieuws: Klanten moeten meebetalen aan onderhoud stilgelegde centrales
De gebruikers van elektriciteit moeten meebetalen aan het onderhoud van elektriciteitscentrales die stil liggen.

[...]

Om pieken op te vangen moeten de stilgelegde centrales wel stand-by blijven. Maar dat kost geld. Terium denkt dat de huishoudens en bedrijven uiteindelijk zo'n 2 euro per jaar extra moeten betalen als een soort verzekering. Daarover wordt nu gesproken met de overheden van verschillende landen.
2 euro per jaar! Parbleu! Wat een prijzen. Dat is nog geen halve procent van wat ik nu jaarlijks minder uitgeef aan mijn elektriciteitsrekening (doordat ik zonnepanelen heb).
Als dat de kosten zijn om groen te worden, dan leg maar neer, die zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
hansdegit schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:27:
En je kunt sparen voor een nieuw toetsenbord!
Ik moest lachen :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:08:
[...]

Blijkbaar kan dat (nog) niet: België pas over 2 jaar op Limburgse stroom

[...]

Volgens de kaarten van Tennet en Elia ligt die verbinding er al wel, maar op google maps is het onderstation Van Eyck nog in aanbouw.

Ik neem tenminste aan dat het probleem hier de transmissielijn is. Want een centrale weer aanschakelen hoeft toch geen 2 jaar te duren lijkt mij.
Het is duidelijk de transmissielijn. De capaciteit die men uit NL wilt halen en de capaciteit die er is van het leidingnet (NL <> B ) verschilt iets van 1500MW.

Vandaag geeft de staatssecretaris verdere uitleg aan de gouverneurs over de opties die er zijn (o.a. afschakelplan).

http://www.demorgen.be/dm...icht-op-3-september.dhtml

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen kwam ik deze site tegen:

http://www.thesolarfuture.nl/infographic/

Op de home page een bekend gezicht >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:08:
Klopt, het is de grid-connectie die nog mist.
Maasluip schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:13:
En in ander nieuws: Klanten moeten meebetalen aan onderhoud stilgelegde centrales

2 euro per jaar! Parbleu! Wat een prijzen. Dat is nog geen halve procent van wat ik nu jaarlijks minder uitgeef aan mijn elektriciteitsrekening (doordat ik zonnepanelen heb).
Als dat de kosten zijn om groen te worden, dan leg maar neer, die zonnepanelen.
Inderdaad, en meer wind op land graag want dat is (kan) goedkoper dan gas waarmee de energierekening productieprijs dan netto daalt :)

Het is interessant om te zien dat er in Nederland met nog nauwelijks duurzame energie al gesproken wordt over een capaciteitsmarkt waarmee uitgeschakelde (door overcapaciteit) onrendabele energiecentrales gefinancierd worden door de grid-aansluitingen (alleen huishoudens?) met duurzame energie als excuus. De grote energieboeren hebben hun lobbyzaken goed voor elkaar. _/-\o_

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, Ronald Franken, daar heb ik nog mee gewerkt bij Ecofys, wat leuk!

Zouden ze trouwens transparante chemtrails uitgevonden hebben? Strakblauwe lucht vandaag. ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wind op land is nog niet zo ver, de prijs daarvan moet nog ruim door de helft wil het (in Nederland tenminste) concurreren met gas. Of andersom, de gasprijzen moeten verdubbelen, wat niet totaal ondenkbaar is (al is het op korte termijn niet waarschijnlijk). Er is nu nog ~9 ct/kWh SDE+ nodig om wind op land gebouwd te krijgen.

Die 2 euro per jaar voor de capaciteitsmarkt lijkt me op eerste gezicht wat optimistisch maar we zullen zien. Een gascentrale in reserve is weinig belastend voor het milieu natuurlijk, het zou al een gigantische doorbraak zijn als fossiele brandstof enkel nog voor de paar procent back-up situaties wordt gebruikt.

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 03-09-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En bedrijven, volgens het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kunnen die Belgen niet rap voor de winter nog vijfhonderd windmolens in Wallonië planten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 20:52
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:33:
Inderdaad, ben wel benieuwd wat je allemaal gedaan hebt dan :)
Precies... dacht ooit eens te hebben gehoord dat upgraden van C naar A zoveel extreem veel meer kost, dat het terugverdienen daarvan twijfelachtig is. Een beetje als 80% kosten voor 20% resultaat.

Zeker met die jaarkosten twv 1750 euro zou je toch zeggen dat het ook geen klasse C was. Tenminste wij hebben ook ongeveer die kosten geloof ik, maar via zo'n test op internet kwam je dan uit op klasse F oid. Mij lijkt dat de energieprestatie inherent gekoppeld is aan de jaarkosten en dus ook de klasse bepaald.

Overigens het nut van zo'n label vind ik ook altijd wel wat twijfelachtig. Je bespaart of je doet het niet, daar heb je geen lettertje voor nodig. Volgens mij is het enkel maar een hele ruwe indicatie zoals bij de diverse sites... niet specifiek bekeken maar alles op een hoop en dan ongeveer benaderd.
Wat zou ruwweg überhaupt de meerprijs van verkoopwaarde zijn bij upgrade van het label... praat je dan over een paar duizend of over 10.000-den? Want ze adverteren er wel mee, maar concreet blijft alles natuurlijk zo vaag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Label houdt ook rekening met de grootte van het huis. Verder wordt niet gekeken naar geld, maar naar energieverlies tov de grootte.
Mijn vriendin woont nu in een oude gerenoveerde flat, is van E naar B gerenoveerd. Ze betaalt de helft van wat haar oud buurvrouw betaalt die naar nieuwbouw met A label is verhuisd. Waarom je met A twee keer zoveel betaalt als B? Omdat het huis twee keer zo groot is en de nieuwbouw voorzien is van afpersverwarming.

Wat is de catch: een niksvermoedende huurder denkt dat die 100 euro extra huur voor A wel wordt gecompenseerd door de lagere energierekening. Mispoes, je zit vast aan blokverwarming met een vastrecht hoger dan je had kunnen bedenken.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 03-09-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Schinnen-groen schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:02:
Vanmorgen kwam ik deze site tegen:

http://www.thesolarfuture.nl/infographic/

Op de home page een bekend gezicht >:)
Ons aller zonnig type, ik zie hem hier zelden meer :)
Druk bezig op andere media denk ik. 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:45:
Wind op land is nog niet zo ver, de prijs daarvan moet nog ruim door de helft wil het (in Nederland tenminste) concurreren met gas. Of andersom, de gasprijzen moeten verdubbelen, wat niet totaal ondenkbaar is (al is het op korte termijn niet waarschijnlijk). Er is nu nog ~9 ct/kWh SDE+ nodig om wind op land gebouwd te krijgen.
SDE+ is natuurlijk niet de kostprijs of productieprijs maar een stimuleringsregeling. Uit deze ECN publicatie uit 2008 zit de prijs voor wind midden in de bandbreedte voor STEG (zonder CCS) voor ingebruikname in 2020. Gegeven de prijzen in Duitsland, waar windcondities over het algemeen minder zijn dan in Nederland, moet 7ct/kWh op dit moment te doen zijn.
Overigens, voor de helft minder (4.5ct/kWh) krijg je nu ook geen handen op elkaar om een nieuwe gascentrale te bouwen. Het is niet voor niets dat RWE. E.On, Nuon en GDF-Suez etc. allemaal gascentrales sluiten.
Die 2 euro per jaar voor de capaciteitsmarkt lijkt me op eerste gezicht wat optimistisch maar we zullen zien. Een gascentrale in reserve is weinig belastend voor het milieu natuurlijk, het zou al een gigantische doorbraak zijn als fossiele brandstof enkel nog voor de paar procent back-up situaties wordt gebruikt.
Eens, misschien is die 2 Euro alleen voor RWE. Maar ik vraag me af waarom wij moeten betalen voor de strategische missers van de energiebedrijven?

Die hebben in Nederland sinds 2009 7000 MW gas bijgebouwd en 3400 MW kolen (Bron: ECN) terwijl het binnenlands verbruik niet of nauwelijks is toegenomen en we al meer dan genoeg productiecapaciteit hadden. Ik zou graag een bedrijf starten waarbij huishoudens en bedrijven gedwongen worden om mijn mislukte investeringen te financieren.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 03-09-2014 11:35 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 30-09 20:52
_JGC_ schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:21:
Label houdt ook rekening met de grootte van het huis. Verder wordt niet gekeken naar geld, maar naar energieverlies tov de grootte.
Mijn vriendin woont nu in een oude gerenoveerde flat, is van E naar B gerenoveerd. Ze betaalt de helft van wat haar oud buurvrouw betaalt die naar nieuwbouw met A label is verhuisd. Waarom je met A twee keer zoveel betaalt als B? Omdat het huis twee keer zo groot is en de nieuwbouw voorzien is van afpersverwarming.
*KNIP*
Haha precies, zoiets bedoelde ik ook. Goed voorbeeld!
Maar zelfs binnen hetzelfde blok kan het verschil nog zijn door verschillend (stook)gedrag, waardoor label C in huis 1 niet gunstiger hoeft uit te vallen dan label E in huis 2. Daarom vind ik dat wel frappant dat gegooi met die labels, simpelweg omdat het niet per se iets zegt... hooguit een indicatie, een ongeveer-benchmarkscore.

Het lijkt wel wat op het kiezen van een goede cpu. Waar het gros denkt een i7 met 4 cores + 8 threads het beste is, hoeft dat niet zo te zijn afhankelijk van wat je ermee doet. In theorie klinkt het leuk, in de praktijk kan ook dat tegenvallen... net als een label A.

Ik had trouwens nog wat verder gezocht en kwam dan wel dit rapport tegen waar kort wordt ingegaan op de verwachte procentuele meerwaarde bij verkoop. Wel uit 2012! Geeft dan toch een idee wat het effect kan zijn bij verkoop. Wellicht de 200+ euro waard voor onderzoek naar het label, mits je denkt dat je huis in ABC valt. Stel je gaat het doen en hij valt in G had je allicht beter geen onderzoek kunnen laten doen, dan was het iig nog een grijs gebied voor de koper ipv dat ie nu op voorhand weet dat ie een tochtige keet gaat kopen. :P
(tenminste: een label aanvragen = registratie toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Label is verplicht bij verkoop, dus je kunt er niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:26:
Label is verplicht bij verkoop, dus je kunt er niet omheen.
Nee hoor heb mijn huis gewoon verkocht zonder label
je moet het alleen bij verkoop melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:57:
[...]
SDE+ is natuurlijk niet de kostprijs of productieprijs maar een stimuleringsregeling.
Nee, maar het geeft wel aan hoeveel er nog bij moet om wind op land in de praktijk te bouwen. Als dit werkelijk te royaal zou zijn, dan zouden ze overspoeld worden met aanvragen (en vice versa, als het te weinig is zou er niets gebouwd worden). 9 ct/kWh is anno 2014 een realistische all-in projectprijs, en daarvan is niet alles kale bouwprijs.
Uit deze ECN publicatie uit 2008 zit de prijs voor wind midden in de bandbreedte voor STEG (zonder CCS) voor ingebruikname in 2020. Gegeven de prijzen in Duitsland, waar windcondities over het algemeen minder zijn dan in Nederland, moet 7ct/kWh op dit moment te doen zijn.
Die ECN schatting uit 2008 is toch wat optimistisch gebleken. De huidige EEG vergoeding in Duitsland voor onshore wind is 8.8 cent, en enorme hoeveelheden worden daarmee niet gebouwd.
Overigens, voor de helft minder (4.5ct/kWh) krijg je nu ook geen handen op elkaar om een nieuwe gascentrale te bouwen. Het is niet voor niets dat RWE. E.On, Nuon en GDF-Suez etc. allemaal gascentrales sluiten.
Klopt, zodra de prijzen onder de 5 ct zakken dan kan je beter gaan sluiten - maar in Nederland liggen de prijzen nog net hoog genoeg voor gas (de huidige centrales dan), gas is nog wel rendabel met de huidige prijzen van ±6 ct maar je gaat er niks bij bouwen.
Eens, misschien is die 2 Euro alleen voor RWE. Maar ik vraag me af waarom wij moeten betalen voor de strategische missers van de energiebedrijven? Die hebben in Nederland sinds 2009 7000 MW gas bijgebouwd en 3400 MW kolen (Bron: ECN) terwijl het binnenlands verbruik niet of nauwelijks is toegenomen en we al meer dan genoeg productiecapaciteit hadden.
Groot deel daarvan is vervanging geweest van verouderde centrales, er is ook een hoop oude rommel gesloten, vaak op dezelfde locatie. Vergeet ook niet dat een groot deel van de nieuwe gascentrales zijn gebouwd uit oogpunt van vergroening: het is nu moeilijk voor te stellen, maar vijftien jaar terug werd er verwacht dat de CO2 problematiek zo urgent was dat CO2 prijzen snel boven de 50 euro per ton zou stijgen, en Duitse kolencentrales en de (te sluiten) kerncentrales zouden worden verdrongen door schone Nederlandse gascentrales. Inmiddels is CO2 geen issue meer, en roken de Duitse kolencentrales als nooit tevoren.
Ik zou graag een bedrijf starten waarbij huishoudens en bedrijven gedwongen worden om mijn mislukte investeringen te financieren.
Zo zwartwit is het ook weer niet, de energiemarkt staat en valt bij het investeringsbeleid van de overheid. Als je als Europese overheden eerst beleid maakt om de bouw van kolen/gascentrales te stimuleren, en een paar jaar later de paaltjes verzet en tientallen miljarden steekt in het bouwen van duurzame opwek (die bovenop de al bestaande overcapaciteit komt), dan voelen investeerders zich enigszins bedonderd, en proberen te redden wat er te redden valt. Dat is in die zin niet veel anders dan het echec in Spanje waar ze eerst een kostendekkend feed-in tarief beloven aan solar projecten, en die na een vlugge wetswijziging vervolgens drastisch omlaagschroeven.

Daar kan iedereen passioneel over discussieren vanuit hun eigen standpunt (praat maar eens met een EON-aandeelhouder }) ), maar er komt altijd wel ergens een middenweg - de overheid wil nl wel degelijk graag dat er reservecapaciteit blijft, zeker na de huidige "Belgische toestanden". Als je de harde principiele lijn wilt voeren en de energiebedrijven geen uitweg wilt geven dan kan dat, maar dan gaan die centrales gewoon dicht. Is dat erg? Tsja, voor de fanatieke anti-fossiel mensen is een afschakelmomentje zo nu en dan een acceptabele prijs.

Maar laten we wel zijn, de politiek zit er ook voor hun eigen hachje - het is makkelijker als VVD/PvdA om met een mooi verhaal een paar euro aan de toch al honderden euro's lasten (EB/BTW/SDE/etc) toe te voegen dan om na de sluiting van de centrales en (bv) een onvoorzien probleem aan Norned, de schuld te krijgen van blackouts.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 03-09-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het gaat lekker in België, iedereen wil het afschakelplan zien, de eerste balckout is een feit, maar dan wel van verschillende overheidsites >:)

http://www.hln.be/hln/nl/...geven-afschakelplan.dhtml

Enfin Google nieuws

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat ze die energieverspillende verlichting op de autosnelwegen maar uitzetten. Of krijg je dan Nederlandse taferelen waarbij RWS claimt dat het uitzetten van die verlichting meer kost dan het aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:01:
Dat ze die energieverspillende verlichting op de autosnelwegen maar uitzetten. Of krijg je dan Nederlandse taferelen waarbij RWS claimt dat het uitzetten van die verlichting meer kost dan het aan laten staan.
Daar zijn ze vorig jaar al wel mee begonnen (dimmen/uitschakelen), maar ook de opmerking van ANWB/RWS (??) "dat er dan meer ongelukken zijn ...." is ook in België aangekomen.......

Ongelukken komen in + 99% van de gevallen voor door verkeerd beoordelen van de situatie door (een van) de bestuurder(s) die bij het ongeval betrokken is.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:52:
[...]
Die ECN schatting uit 2008 is toch wat optimistisch gebleken.
Dat moet nog blijken, 2020 is nog niet geweest, betere cijfers kon ik niet vinden. Heb jij daar wel een link voor?
ECN is overigens niet alwetend, zelfs recente marktprognoses van ECN lijken de potentie van duurzame energie en uitwerking van grote hoeveelheden stroom met marginale kosten op de markt compleet over het hoofd te zien.
De huidige EEG vergoeding in Duitsland voor onshore wind is 8.8 cent, en enorme hoeveelheden worden daarmee niet gebouwd.
Ruim 1700 MW onshore in de eerste helft van dit jaar. DE bouwt in één jaar de helft meer dan wat wij totaal hebben staan. Valt dat niet onder de definitie 'enorm'?
Klopt, zodra de prijzen onder de 5 ct zakken dan kan je beter gaan sluiten - maar in Nederland liggen de prijzen nog net hoog genoeg voor gas (de huidige centrales dan), gas is nog wel rendabel met de huidige prijzen van ±6 ct maar je gaat er niks bij bouwen.
Ok, dus wind is niet een keer zo duur als gas.
Waarom gaan eigenlijk diverse moderne centrales op slot als ze wel rendabel zijn? Waarom roepen diverse energiebedrijven dan dat gas niet rendabel is?
"RWE sluit hypermoderne centrale in Maastricht"
"Essent sluit moderne centrale in Maasbracht"
En dat is alleen NL.
Groot deel daarvan is vervanging geweest van verouderde centrales, er is ook een hoop oude rommel gesloten, vaak op dezelfde locatie.
Ik ben wel benieuwd naar de lijst met gesloten centrales want het opgestelde vermogen is alleen maar toegenomen de laatste 10 jaar. Van 16 GW in 2004 naar ruim 25 GW anno 2104 en 30GW in 2015 (Bron: TenneT)
Vergeet ook niet dat een groot deel van de nieuwe gascentrales zijn gebouwd uit oogpunt van vergroening: het is nu moeilijk voor te stellen, maar vijftien jaar terug werd er verwacht dat de CO2 problematiek zo urgent was dat CO2 prijzen snel boven de 50 euro per ton zou stijgen, en Duitse kolencentrales en de (te sluiten) kerncentrales zouden worden verdrongen door schone Nederlandse gascentrales. Inmiddels is CO2 geen issue meer, en roken de Duitse kolencentrales als nooit tevoren.
Inderdaad, de ETS (Europese CO2 handelsplatform) is hopeloos gefaald omdat er veel te veel certificaten weggeven zijn en onder druk van de industrielobby dit niet gefixed wordt. Hierdoor is CO2 onwenselijk goedkoop en dus kolen goedkoper dan gas en zal wellicht teveel op gas ingezet zijn.

Het verklaart overigens niet de bouw van dik 3GW nieuwe kolencentrales in NL.
Zo zwartwit is het ook weer niet, de energiemarkt staat en valt bij het investeringsbeleid van de overheid. Als je als Europese overheden eerst beleid maakt om de bouw van kolen/gascentrales te stimuleren, en een paar jaar later de paaltjes verzet en tientallen miljarden steekt in het bouwen van duurzame opwek (die bovenop de al bestaande overcapaciteit komt), dan voelen investeerders zich enigszins bedonderd, en proberen te redden wat er te redden valt.
Ja, die energiebedrijven hebben decennia kunnen genieten van een bijna gegarandeerde 10+% rendement, keurig in stand gehouden met partners als de overheid en marktwaakhonden.

En ook bij de EEG in DE waren ze vrij om daarvan gebruik te maken maar de rendementen onder EEG vonden zij te laag (richtrendement 6%) dus deden de grote energiemaatschappijen niet mee. Met als gevolg dat de duurzame energiemarkt (onshore wind en PV) beheerst wordt door kleine investeerders en burgers en de groten de boot gemist hebben en zelfs tot voor kort geen interesse hadden.

De Duitse EEG bestaat al sinds 1991, het IPCC geeft al sinds 1991 aan dat ongebreideld CO2 uitstoot niet kan blijven doorgaan, de ETS bestaat al sinds 2005, sinds 2003 is in Kyoto verband afgesproken CO2 uitstoot van kolencentrales te verminderen en ook duurzame energie stimulerings regelingen in NL bestaan al dik 10 jaar dus het excuus dat de overheid 'ineens' van richting verandert is flauwekul. Als je dan in 2014 nog steeds nieuwe gas- en kolencentrales online brengt alsof het 1990 is moet je niet de 'ich habe es nicht gewusst'-kaart spelen maar naar je management- en beslisprocessen kijken.
Dat is in die zin niet veel anders dan het echec in Spanje waar ze eerst een kostendekkend feed-in tarief beloven aan solar projecten, en die na een vlugge wetswijziging vervolgens drastisch omlaagschroeven.
Oh ja, Spanje, waar torenhoge vergoedingen beloofd werden door naïeve ambtenaren die niet voorzien hadden dat er dan daadwerkelijk heel, heel, veel PV gebouwd kan worden in één jaar. Een schoolvoorbeeld van bust en boom, schoolvoorbeeld van hoe het niet moet, daar is iedereen het over eens. De Spaanse energiemarkt is trouwens compleet verstoord en dat was het ook al voordat duurzame energie om de hoek kwam kijken.
Daar kan iedereen passioneel over discussieren vanuit hun eigen standpunt ([1] praat maar eens met een EON-aandeelhouder }) ), maar er komt altijd wel ergens een middenweg - [2] de overheid wil nl wel degelijk graag dat er reservecapaciteit blijft, zeker na de huidige "Belgische toestanden".
[1] Een aandeelhouder neemt bewust risico's voor zijn rendement en heeft inspraak in beleid. Als consument heb ik niks te zeggen over het investeringsbeleid van RWE maar mag wel voor mislukkingen opdraaien?
[2] We hadden in NL al vele jaren ruim 10 GW reservecapaciteit, meer dan genoeg voor een verdrievoudiging van ons duurzaam energie aanbod. Als je daarnaast duurzaam gaat bouwen (wat al heel lang op de agenda staat) krijg je bovendien automatisch alleen maar meer reservecapaciteit (sluitingen daargelaten) doordat minder centrales nodig zijn. Waarom meenden de energiereuzen dan dat er daarnaast nog een extra 10 GW bijgebouwd moest worden? Exports naar DE ten tijde dat de stroom in NL iets goedkoper was, gokken op een hoge CO2 prijs, havens voor kolen, voldoende koelwater, gokken op een gestage groei in stroomafname van dik 2% per jaar 'zoals dat altijd ging'. Nee, het had niks met de uitrol van duurzame energie en de energiezekerheid van doen.

RWE heeft zelf al toegegeven dat het foute strategische keuzes heeft gemaakt door het potentieel van duurzame energie te negeren en ik heb inderdaad weinig zin om de risico's van private investeringen te socialiseren. Een nieuwe capaciteitsmarkt is de ontsnappingsroute.

Ik heb niks tegen een capaciteitsmarkt maar dan wel eentje die past bij het duurzame aanbod. Dus maximaal de worst-case scenario van duurzame opwek plus een beetje marge. In NL betekend dat er dus zo'n 3 a 4 GW beschikbaar moet zijn om de donkere windstille november avond te kunnen opvangen. Dat kan nog makkelijk met de huidige centrales, ook zonder capaciteitsmarkt. Die zullen we pas nodig hebben bij een veel veel hoger aandeel duurzaam. Maar dat is nog zeker tiental(len) jaren in de toekomst.
Als je de harde principiele lijn wilt voeren en de energiebedrijven geen uitweg wilt geven dan kan dat, maar dan gaan die centrales gewoon dicht. Is dat erg? Tsja, voor de fanatieke anti-fossiel mensen is een afschakelmomentje zo nu en dan een acceptabele prijs.
Oh, natuurlijk, die stok achter de deur was ik even vergeten. Als ik de strategiefouten van RWE en consorten niet compenseer gaat straks het licht uit. Oei!

Maar dat is niks meer dan een stroman argument waarmee om onwetenden geld uit de zakken te kloppen. Met een piekverbruik van 15 GW en een opgesteld vermogen van 25-30 GW is het geen enkel probleem als er een boel centrales dicht gaan. Bij voorkeur kolen maar dat heb ik helaas niet voor het zeggen. Nee, ik vind het prima dat je het opneemt voor de oude marktbeheersers maar dit gaat niet over het voorkomen van stroomtekorten.
Maar laten we wel zijn, de politiek zit er ook voor hun eigen hachje - het is makkelijker als VVD/PvdA om met een mooi verhaal een paar euro aan de toch al honderden euro's lasten (EB/BTW/SDE/etc) toe te voegen dan om na de sluiting van de centrales en (bv) een onvoorzien probleem aan Norned, de schuld te krijgen van blackouts.
Oh, de politiek zal er in meegaan ja. De term 'capaciteitsmarkt' buzzd al aardig rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ziezo, de coniferen zijn verwijderd, dus ons schaduwprobleem is opgelost. :P

De vogels zullen volgend jaar wel 28 meter moeten verhuizen, maar dan krijgen ze ook wat.

Schinnen-groen gooit maar eens wat positieve energie tussen de energie discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op woensdag 03 september 2014 @ 18:34:
Ziezo, de coniferen zijn verwijderd, dus ons schaduwprobleem is opgelost. :P

De vogels zullen volgend jaar wel 28 meter moeten verhuizen, maar dan krijgen ze ook wat.

Schinnen-groen gooit maar eens wat positieve energie tussen de energie discussie ;)
Zo, dat is mooi. Staat er al wat nieuws of geniet je nog even van de ruimte?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Er zijn zoveel alternatieven dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Is dit de juiste plek om het te vragen? Hier gaat die dan.

Mijn ideale woning: een volledig zelf voorziende woning op het gebied van elektra en verwarming zowel in zomer, winter, dag en nacht.

Uiteraard is het geen probleem dit traject in stappen uit te voeren. Persoonlijk denk ik namelijk niet dat 100 elektriciteit in Nederland mogelijk is met ons huidige weer (als het wel mogelijk is hoor ik dit graag). Echter gas onafhankelijk moet wel mogelijk zijn. Zelf zat ik te denken aan een pellet kachel cv in combinatie zonnepanelen en een boiler waarin warm water opgeslagen wordt. Dit leek mij het beste van beide werelden. Overdag het water en de woning verwarming met de zonnepanelen en in de avonduren met de pellet cv. Hierbij vraag ik me wel af of de pellet cv het prettig vind om alleen maar voor korte perioden te moeten werken? Uiteraard sta ik open voor jullie suggesties, want er zijn zoveel mogelijkheden zoals warmte pompen enzovoort. Echter het is mij niet duidelijk welke (op lange) termijn het beste is in duurzaamheid, onderhoud en initiële investering

In het hele scenario is het wel mijn plan mijn woning deugdelijk te isoleren. Ook hierbij sta ik open voor jullie ervaringen en suggesties. Want hier kun je ook weer kiezen voor verschillende materialen en kom ik verschillende verhalen tegen (wel / niet piepschuim of juist glaswol enzovoort).

Brand los :)

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je begint natuurlijk met isoleren en dan nog meer isoleren en o had ik al gezegd isoleren ????
Alles wat je niet verliest hoef je niet aan te vullen.

Bij het verwarmen met zonnecollectoren (vacuüm buizen met heatpipes) in de winter red je niet, je harkt wat extra warmte binnen maar je moet al blij zijn indien je de warmwatervoorziening ( bij mij 210L boiler) er mee red, afhankelijk uiteraard van de beschikbare oppervlak collectoren (bij mij 120 heatpipes)
Een grote buffer om 24h te kunnen opslaan is een must (bij mij 1000L)

Mijn hout kachel van 25 kW brand ongeveer 4 uur om de buffer van 40 naar op 85 graden te krijgen.
Wat belangrijk is dat je een lage temperatuur verwarming hebt. Liefst vloer verwarming, heel veel oppervlak radiatoren, jaga's met ventilatoren of combinaties er van.
Hoe lager de temperatuur van het verwarmings-water hoe gunstiger je ook de zonne energie kan gebruiken, ook eventueel in combinatie met een Warmte Pomp.

Om het jaarrond op zonnewarmte te kunnen verwarmen heb je een buffer van boven de 40.000L nodig, zeer goed geisoleerd en heeel veeeeel heatpipes of collectoren.

Onafhankelijk met elektriciteit blijft lastig, tenzij je nog een dikke turbine op een stoom ketel aangesloten kan regelen ..... Dan nog moet je bufferen om je net stabiel te houden...
Maar dat bufferen maakt het erg duur.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:47:
[...]

Zo, dat is mooi. Staat er al wat nieuws of geniet je nog even van de ruimte?
Nog even 24 stronken laten wegfreesen (van 40 tot 70 cm), volgende week. Dan de zaak weer voorzien van wat voeding en tenslotte ergens in okt/nov een haagbeuk aanplanten.

Maar dat is slechts 1 van de activiteiten in de tuin op dit moment. :P

• styno

styno

Om nog maar weer eens de discussie over zuinige stofzuiger vs stroomslurpend exemplaar van stal te halen :p
Ongeveer driekwart van de nieuwe apparaten verbruikt meer dan 1.600 watt, vanuit de gedachte dat méér beter is. Net zoals de consument meer megapixels wil in zijn fotocamera en meer pk's in zijn auto. 'Dat stofzuigers met meer vermogen beter zuigen, is een mythe', zegt Joyce Donat van de Consumentenbond.
De consumentenbond heeft een hele reeks stofzuigers getest op zuigvermogen, stofemissie en geluidsproductie. Beste getest was een 1200 W Bosch...

http://www.volkskrant.nl/...gen-niet-meer-mogen.dhtml

• ollie1965

ollie1965

DerKleinePunkt schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:26:
Er zijn zoveel alternatieven dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Is dit de juiste plek om het te vragen? Hier gaat die dan.

Mijn ideale woning: een volledig zelf voorziende woning op het gebied van elektra en verwarming zowel in zomer, winter, dag en nacht.

KNIP
Heb je al ingelezen d.m.v. de eerdere vragen alhier gesteld?

Leesvoer!!!!:
Nieuw te bouwen huis zonder gasaansluiting
Huis bouwen zonder elektra en gas kosten
Plaatsen balansventilatie met WTW
Nieuwbouwhuis en energiebesparende maatregelen
Isolatiewaarde kunststof kozijn vs houten kozijn
Nieuwbouw en duurzame energie
Het pelletkachel topic
Tegenvallende ervaringen pellet kachel
Nieuwbouw opties, LTV en meer

Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
Zonneboilers, dit is de plek

Als je dan nog meer vragen hebt kun je gewoon een eigen draad openen en los branden.

Zelf een huis ('72) van label D naar A+ gekregen en ik begin nu pas aan de technische elementen (zonneboiler, warmteopslag, warmtepomp, PV) .
Dus ja isoleren, isoleren, isoleren zoals Woudse Hoeve al aangeeft is het 1ste 2de en 3de ding wat je moet doen en dan pas aan de techniek denken.
Ja, je moet je wel van te voren inlezen over de techniek want dan weet je ook wat je bouwkundig moet mee nemen als je begint met (ver)bouwen..

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dyson had het vroeger al begrepen: laminaire stroming vs. turbulente stroming. Luchtkanalen stroomlijnen dus. Dat scheelt een bak aan energieverlies.

Nu nog die wisselstroommotor vervangen door een gelijkstroom exemplaar en Bob's your uncle.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Interresant om te zien dat in Duitsland de markt voor hybride zonnestroom opslag systemen van de grond komen.

Zo kwam ik de Sonnebatterie Eco tegen. http://www.sonnenbattery....re-Sonnenbatterie-eco.pdf

Volgens het duitse pv forum komt dit neer op 6000 euro + 1000 euro installatie. Dat voor 3,5kWh bruikbare capaciteit. Omvormer onafhankelijk.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Interessant. Best een flinke investering, maar wel in een leuk stukje techniek.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is toch net zoiets als de nedap powerrouter? Daar heb je ook een accu pakket en ook dat je die kan vergroten, alleen is de powerrouter ook een omvormer, dus die kosten bespaar je dan.
Ik vind het persoonlijk flink prijzig voor een paar accu's.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Sonnebatterie gebruikt LifePO4 accu's zoals ik eerder in het topic ook al vermelde voor een zelfbouwsysteem. Het is verreweg 1 van de meest geschikte batterijen voor dit doel. Ze zijn veilig, wegen niet verschrikkelijk veel (wandmontage) en kunnen zonder problemen 2000 cycles (80% DoD). De kosten a 1000 euro/kWh zijn vergelijkbaar met deep cycle loodgel agm accu's.

Kennelijk is de accu van Sonnebatterie nog beter dan de gemiddelde Aliexpress accu
http://www.aliexpress.com...orage-etc/2024981484.html

Het grote verschil met de "hybride" oplossing is dat deze tegelijkertijd kunnen leveren en laden via 1 aansluiting. Je sluit deze dus letterlijk in een stopcontact op de muur aan (op een aparte groep!) waarmee de fysieke aanpassingen aan de elektrische installatie dus miniem zijn.

Ik had er inmiddels nog 1 gevonden van Bosch: http://bosch-solar-storage.com/
Al was de listprijs 17.700 AUD, duur!

De Nedap PowerRouter/Omnik Hybrid staat "in lijn" met de stroom aansluiting van het huis, na de hoofdschakelaar of kWh meter van het huis gaat 1 kabel de Nedap PowerRouter in en 1 kabel komt uit de PowerRouter en deze voedt de stoppenkast.

Ze hebben daarentegen wel weer een LiOn geschikte variant (48 Volt), maar zoals je zegt, pittig geprijsd.

• styno

styno

1700 Euro per kWh is wel heel veel voor een lithium batterij, ook al is het inclusief een batterijlader, ATS en sinusomvormer.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De gelinkte accu van hierboven met 16 cellen is 48 Volt * 100Ah ~= 4800Wh
Dat zou neerkomen op iets van 1824 dollar zonder shipping. Daar zit dus nog wel wat marge aan :)

Feitelijk moet je een gestuurde accu lader hebben, en een gestuurde zonnepanelen omvormer ;)

Hmm, ik heb nog een omvormer over die ik niet gebruik, dus een DC/DC boost circuit van 48 => 200 is genoeg om deze te gebruiken, en de 48 Volt ingang kan ik wel met een PWM sturen.
Hmm, te duur, goedkoper om 1 of 2 APS YC500 Micro omvormers rechtstreeks aan te sluiten, veiliger en nog beter rendement ook, plus galvanische scheiding.

Edit2: Kijk, het is nog veel makkelijker
http://www.ebay.nl/itm/DI...lable&hash=item2a4332e244

[ Voor 30% gewijzigd door databeestje op 04-09-2014 19:18 ]

• ollie1965

ollie1965

Je komt hem tegenwoordig overal in elke media tegen.
Is het niet op internet, een beurs, een vakbeurs, een congres, CBS, rapporten van ministeries........
Het wordt te veel om op te noemen, zou hij nog wel eens slapen.........

Hé Zonnig Type/Polder PV/Peter je staat ook al in het blad van Vereniging Eigen Huis......

Gefeliciteerd, je jarenlange werk wordt het laatste 1,5 jaar beloond.

Dit , hierom en hierom

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

ollie1965 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:28:
[...]

Heb je al ingelezen d.m.v. de eerdere vragen alhier gesteld?

Leesvoer!!!!:
Nieuw te bouwen huis zonder gasaansluiting
Huis bouwen zonder elektra en gas kosten
Plaatsen balansventilatie met WTW
Nieuwbouwhuis en energiebesparende maatregelen
Isolatiewaarde kunststof kozijn vs houten kozijn
Nieuwbouw en duurzame energie
Het pelletkachel topic
Tegenvallende ervaringen pellet kachel
Nieuwbouw opties, LTV en meer

Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming
Zonneboilers, dit is de plek

Als je dan nog meer vragen hebt kun je gewoon een eigen draad openen en los branden.

Zelf een huis ('72) van label D naar A+ gekregen en ik begin nu pas aan de technische elementen (zonneboiler, warmteopslag, warmtepomp, PV) .
Dus ja isoleren, isoleren, isoleren zoals Woudse Hoeve al aangeeft is het 1ste 2de en 3de ding wat je moet doen en dan pas aan de techniek denken.
Ja, je moet je wel van te voren inlezen over de techniek want dan weet je ook wat je bouwkundig moet mee nemen als je begint met (ver)bouwen..
Ik heb mij zeker ingelezen. 100 procent perfect natuurlijk niet en tijden en meningen van mensen veranderen. En zoals gezegd. Piet zegt zus en Henk zegt zo. Des al niet te min, dank voor de feedback en de links.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
WoudseHoeve schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:57:
[...]
Om het jaarrond op zonnewarmte te kunnen verwarmen heb je een buffer van boven de 40.000L nodig, zeer goed geisoleerd en heeel veeeeel heatpipes of collectoren.
[...]
Nu heeft in Nederland Jan Tempelman zo'n huis neergezet(30m3 tank). Helaas is deze in 2009 overleden en diegene die het huis daarna heeft gekocht houd naar ik weet geen openbare log na.

Het huis staat in Culemborg in de Eva Lanxmeer buurt. Als je daar nog niet van gehoord hebt is het misschien interessant om daar wat over te lezen of een keertje langs te gaan.

Er was een website en ik heb daar in 2012 ook nog een kopie van gezien maar inmiddels kan ik die ook niet vinden
http://jtemp.home.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:09
waybackmachine kent de site ook niet http://web.archive.org/we...p://jtemp.home.xs4all.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou zoiets wel willen bouwen als ik een nieuw huis ga laten bouwen (toekomst muziek). Volgens mij is het wel haalbaar, zeker als je een niet te groot huis gaat bouwen met de best mogelijke isolatie. Het bekende stoken met een waxine lichtje verhaal. Als je de buffer centraal in het huis plaatst is enig verlies ook naar het huis toe. En je wil je huis natuurlijk ook zo bouwen dat het bij het eerste de beste beetje winterzon ook opwarmt en de buffer dus niet nodig heeft.

Echter wordt het op een gegeven moment niet zinniger om gewoon een stukje land te kopen met bomen erop? Als in, een stukje land om bomen te laten groeien en deze weer te kappen, om zo de piek van de winter door te komen met stoken op hout? Ik heb er weinig verstand van, maar wellicht kun je een snel groeiende boomsoort kiezen die het geschikt maakt om te stoken, en dat zelf te "verbouwen" op een stuk land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:07:
Ik zou zoiets wel willen bouwen als ik een nieuw huis ga laten bouwen (toekomst muziek). Volgens mij is het wel haalbaar, zeker als je een niet te groot huis gaat bouwen met de best mogelijke isolatie. Het bekende stoken met een waxine lichtje verhaal. Als je de buffer centraal in het huis plaatst is enig verlies ook naar het huis toe. En je wil je huis natuurlijk ook zo bouwen dat het bij het eerste de beste beetje winterzon ook opwarmt en de buffer dus niet nodig heeft.

Echter wordt het op een gegeven moment niet zinniger om gewoon een stukje land te kopen met bomen erop? Als in, een stukje land om bomen te laten groeien en deze weer te kappen, om zo de piek van de winter door te komen met stoken op hout? Ik heb er weinig verstand van, maar wellicht kun je een snel groeiende boomsoort kiezen die het geschikt maakt om te stoken, en dat zelf te "verbouwen" op een stuk land.
Robinia gold ? *O*

Voorlopig stook ik veel wilg, groeit lekker snel, na 5 jaar heb je al een behoorlijke dikte.
Nog beter is het gewoon ieder jaar te snoeien (als knotwilgen), hakselen en daar pellets van de te persen. Ik weet niet of je de snippers eerst moet drogen of dat het vocht er uit wordt geperst.
Het drogen van die dunne takken is simpel.
Een pellet pers kan je via alibaba niet te duur kopen ...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat soort dingen klinken goed, maar ik heb dus geen idee van hoeveel vierkante meters aan land met bomen je nodig hebt om een huis te stoken. Wat natuurlijk ook weer afhangt van het huis.

En of dat dus zinniger is dan een "gewoon een grotere boiler nemen" en meer collectoren.

Voor m'n aankomend nieuwbouwhuis zie ik alleen maar een mogelijkheid om het dak vol te leggen om een redelijk deel van het jaar op zonnewarmte te leven. Maar hartje winter zal niet snel lukken, zeker bij een strengere winter. Echter is het al een mooi geisoleerd huis, dus het is zeker wel een mogelijkheid om ver te komen, en het restant strenge winter wel te stoken met hout.

Ook is er nog de mogelijkheid om een zeer groot vat in de tuin te leggen (als dat mag, maar ook als het kan ivm omhoog komen drijven enzo). Dat grote vat zou ik dan op kunnen warmen met zonnewarmte in de zomer, en met warmte van hout/pelletkachel.

Maar een zonneboiler installatie en daarnaast een klein houtkacheltje zonder verder iets, zal al voldoende investering zijn. En wellicht voldoende om de winter door te komen zodat de gaskraan dicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je kan altijd nog als backup een straal kachel of een Airco verwarming hebben.
Je moet een plan B hebben ....

Een vat in de tuin moet gewoon vol water blijven kan hij nooit gaan drijven. Of zal de isolatie teveel drijf kracht hebben ? De onderlaag isolatie afdekken met oude tegels.... Een 1000L vat IBC kost nog geen 35 euro. Wat tweede hands isolatie tempex, houten terras er over ... moet lukken.
Ik weet niet welke temperatuur het plastic kan hebben, boven de 85 ~ 90 graden kom je toch niet, het is geen druk gevuld systeem.

Ik las net nog over Rice-Husk pellets, in bulk ~ $100 per ton, alleen even opslag regelen ....
Vele andere vormen van pellets en briketten rond de 0.25 tot 0.30 euro per kg. (bij een vol pallet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het zou waarschijnlijk alleen gaan drijven vanwege isolatie. Maar goed, ik ga er eerst wonen. Dan een zonneboiler. Dan een hout/pelletkachel. Daarna zien we wel weer verder qua grote projecten.
Ik weet niet of ik een pelletkachel erin krijg ivm met een houtkachel wel, want dan kan ze zelf stoken met blokken hout, vind ze leuk :)

We moeten ook een beetje uitvinden hoeveel energie we nodig hebben.
Eerste stap zou ook moeten zijn een duidelijke scheiding vinden van waar de energiebehoefte vandaan komt. Dat is leuk bij elektra, maar voor gas ook interesant. Hoeveel gebruiken we aan gas voor warm tapwater, en hoeveel voor verwarming? Want dan kunnen we daarna proberen een zonneboiler installatie daarop te dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor 35 kuub is EPDM vijverfolie geschikt tot 100 graden een beter idee denk ik :)
http://www.dbflex.nl/edpmrubber_18.htm
5x3.5x2 en klaar.

Als je dat met IBC's moet maken ben je aan koppelingen al een vermogen kwijt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:28:
Voor 35 kuub is EPDM vijverfolie geschikt tot 100 graden een beter idee denk ik :)
http://www.dbflex.nl/edpmrubber_18.htm
5x3.5x2 en klaar.

Als je dat met IBC's moet maken ben je aan koppelingen al een vermogen kwijt.
Je hebt gelijk, veel beter, zal wel wat kosten ? op maat gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en op nu.nl lees ik :
sancties :
De aardgastak van Gazprom, de belangrijke energietoeleveraar van de Unie, blijft gespaard
bah bah bah
gooi nu eens dicht die gasopslag, of spelen hier vage belangen ?
wel de fruittelers, niet de gasopslag... jaja boterberg op je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollievn
  • Laatst online: 01-03 16:22
Hallo, is er hier iemand bekend met een stecagrid 2010+ master omvormer, die van mij gaat de laatste tijd steeds vaker in " dc-ac bescherming actief" volgens de manual een melding die vanzelf overgaat. Maar ik mis op zonnige dagen soms tot 3uur productie hierdoor iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

• !null
Heb geen verstand van het betreffende apparaat, maar betekent dit niet dat hij in de beveiliging gaat omdat er te veel stroom geproduceerd wordt? Wellicht teveel panelen op de omvormer aangesloten?

• JeroenH
Pollievn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:19:
Hallo, is er hier iemand bekend met een stecagrid 2010+ master omvormer, die van mij gaat de laatste tijd steeds vaker in " dc-ac bescherming actief" volgens de manual een melding die vanzelf overgaat. Maar ik mis op zonnige dagen soms tot 3uur productie hierdoor iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?
Heb je het de installateur, leverancier, en/of fabrikant al gevraagd?

• Pollievn
  • Laatst online: 01-03 16:22
Systeem heeft ruim anderhalf jaar goed gedraaid, de storingen zijn vanaf juni begonnen en komen steeds vaker voor. Het aantal panelen is ruim binnen de specs. Leverancier kent de storing niet maar zou eerst de strings gaan meten, die gaan een beetje moeilijk los, maar de meetgegevens van de strings geven op beide strings vrijwel dezelfde stroom en spanning per string. Ikzelf denk aan een omvormer probleem maar kan het niet onderbouwen.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:30:
en op nu.nl lees ik :
sancties :

[...]

bah bah bah
gooi nu eens dicht die gasopslag, of spelen hier vage belangen ?
wel de fruittelers, niet de gasopslag... jaja boterberg op je hoofd.
Sterker nog...de nieuwe sancties zouden voornamelijk de aardolie van Rusland betreffen en expres niet het gas....want dan snijden we ons zelf in de vingers. Tjsa....alle conflicten gaan over belangen.

reserveringshouder Tesla Model 3

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Pollievn schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:34:
Systeem heeft ruim anderhalf jaar goed gedraaid, de storingen zijn vanaf juni begonnen en komen steeds vaker voor. Het aantal panelen is ruim binnen de specs. Leverancier kent de storing niet maar zou eerst de strings gaan meten, die gaan een beetje moeilijk los, maar de meetgegevens van de strings geven op beide strings vrijwel dezelfde stroom en spanning per string. Ikzelf denk aan een omvormer probleem maar kan het niet onderbouwen.
Als ik de melding interpreteer dan denk ik dat het om de aardlek gaat van de panelen. Dat wil zeggen, misschien ligt er een connector in het water, of is er een connector niet goed afgesloten waardoor deze stroom lekt. Misschien is er ergens een kabel klem of geraakt.

Alle omvormers hebben deze beveiliging, het zou dus zo moeten zijn dat bij het uitwisselen de andere omvormer ook in deze beveiliging zou moeten springen.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 09:28
Beste vrienden,

Voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker zijn wij op zoek naar een huis dat vol zit met domotica. In de vorige serie hebben we de Duurzaamheid al gedaan met de zonnepanelen van JeroenH (klik). Nu dus de tweede D van DED: Domotica! Mijn eigen setup met Homewizard en Foscam camera's is natuurlijk lang niet 1337 genoeg, vandaar ons beroep op jullie. :P

Als jij graag wil laten zien hoe gaaf jouw huis is geautomatiseerd, of je weet een aansprekend voorbeeld: laat je horen en stuur een DM.

Alvast dank!

• !null
Zeef, ik zou dit ook in het Domotica Ervaringen topic posten.

• The-Source
  • Laatst online: 01-10 10:55
zeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:17:
Beste vrienden,

Voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker zijn wij op zoek naar een huis dat vol zit met domotica. In de vorige serie hebben we de Duurzaamheid al gedaan met de zonnepanelen van JeroenH (klik). Nu dus de tweede D van DED: Domotica! Mijn eigen setup met Homewizard en Foscam camera's is natuurlijk lang niet 1337 genoeg, vandaar ons beroep op jullie. :P

Als jij graag wil laten zien hoe gaaf jouw huis is geautomatiseerd, of je weet een aansprekend voorbeeld: laat je horen en stuur een DM.

Alvast dank!
Ik heb zelf vrij veel geautomatiseerd maar het is gewoon nog niet af genoeg om goed te showen. Ook al is er een thuiswoon-simulatie,audio geïntegreerd, aquarium aansturing, alarm koppeling en zelf gebouwde tablet/ gsm interface, wake-up light aan de hand van telefoon wekker :*)
Maar wil mij wel opgeven maar ligt er een beetje aan wanneer een eventuele demo is ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• JeroenH
Ik heb het filmpje tot op de dag van vandaag niet terug durven kijken :$ (Absurd, ik weet het 8)7 )

Ik ken wel iemand in Hilversum die zijn woning verregaand geautomatiseerd heeft (verlichting, gordijnen, verwarming, beveiliging, signaaltje+foto bij deurbel/post etc.), echt een heel coole installatie. Ik weet alleen niet of hij Tweaker is. Als jullie niemand kunnen vinden wil ik hem wel benaderen met de vraag of hij interesse heeft, laat maar weten. Hij heeft ook zonnepanelen op zijn dak.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:01:
[...]

Ik heb het filmpje tot op de dag van vandaag niet terug durven kijken :$ (Absurd, ik weet het 8)7 )

Ik ken wel iemand in Hilversum die zijn woning verregaand geautomatiseerd heeft (verlichting, gordijnen, verwarming, beveiliging, signaaltje+foto bij deurbel/post etc.), echt een heel coole installatie. Ik weet alleen niet of hij Tweaker is. Als jullie niemand kunnen vinden wil ik hem wel benaderen met de vraag of hij interesse heeft, laat maar weten. Hij heeft ook zonnepanelen op zijn dak.
Dan wordt het toch eens tijd, Jeroen! ;)

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Over 'verlieswarmte' gesproken van de HR ketel:

Onze HR ketel hangt in een verre uithoek van het huis, in en dedicated stookhok. Toevallig ook de plek waar de Gridfit's hangen, maar dat terzijde.
De ruimte naast t stookhok is 's winters 'te koud': Er hangt een kleine radiator, maar die heeft niet genoeg capaciteit.
Nu is het stookhok maximaal voorzien van ventilatie naar buiten: Er is een 'ontluchtingspijpje' naar het platte dak boven het plafond, er is een rooster in de buitenmuur, en er is een opening naar de kruipruimte in de vloer.. Het waait er niet echt, maar het 'ververst' wel.

Nu is de ketel een HR combiketel, dus 'gesloten', met een verse luchtaanzuig vanaf buiten via een duo-pijp, en een rookgasafvoer ook naar buiten. Hoe zit met het de rest-warmte? Het hok is best warm (zeker in de winter). Zijn de ventilatie-eisen voor een HR ketel niet veel minder zwaar dan 'weet ik veel wat voor hell-fire-ketel er ooit hing'? Een open-waakvlam-geisertje hing er ook nog (* uit vervlogen tijden *) maar die is verwijderd wegens overbodig (combi ketel), en de rookgas-doorvoer in het platte dak doet nu fijn dienst als kabeldoorvoor van de DC kabels van de zonnepanelen :-) )

Vragen:
Kan ik die vele openingen direct naar buiten niet beter afsluiten of verkleinen?
Kan ik de rest-wamte ( ketel is voorzien van een boiler-voorraad-vat-voor-warm-tap-water ) van de ruimte gebruiken om de naastgelegen ruimte te verwarmen ( ipv warmte naar buiten laten waaien, mbv een rooster in de deur de warmte binnen gebruiken )

of ga ik dan mis qua :
aardgastoestel heeft ventilatie nodig ivm aardgaslek gevaar? of rookgas / CO lekgevaar?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een HR-ketel op zolder hangen, huis is uit 1990 (of daaromtrent) met alleen aan- en afvoer direkt naar de ketel (dus afgesloten van de ruimte). De zolder heeft verder geen ventilatieopeningen naar buiten die altijd open staan, enige mogelijkheid tot ventilatie is het dakraam en het trapgat.
Ik denk dus dat het voor de veiligheid niet erg is om ze af te sluiten, dat het alleen is voor warmteafvoer. Maar als je die warmte dus gaat gebruiken los je dat ook op.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:19
En een CO meldertje is ook zo geplaatst ;)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ollie1965

ollie1965

Met een X post in de Elektrische auto´s

Voor die gene die 17 september nog een gaatje hebben in hun agenda en in de buurt van Breda zijn.

http://www.breda-edrive.nl/
En ook nog even Stella zien?
http://www.breda-edrive.n...esentatie+tijdens+e-drive

Dit , hierom en hierom

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik reed gisteren in Duitsland, en toen zag ik bij een restaurantje een vrachtwagen staan met een windmolenwiek.
Toch wel groot zo,n ding.
Afbeeldingslocatie: http://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/eb806fd3d6360d0569d4664805cd4bf4_zps66ccf687.jpg

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Een snelle vraag voor de mensen hier met verstand van wtw-installaties. Ik heb vanochtend een huis bezichtigd met daarin op zolder 2 wtw-units Stork whr 90. Bouwjaar 2002, dus zal vermoedelijk bij de bouw aangelegd zijn. Huis heeft ongeveer 500m3 inhoud. Op de laagste stand kon ik in het gehele huis een voor mij irritante ruis uit de kanalen horen komen. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om het huis niet te kopen, maar ik heb geen verstand van die systemen. Is zulk geluid te voorkomen, bijvoorbeeld door beter afstellen, of door nieuwere wtw-units aan te schaffen? Is daar iets over te zeggen zonder het huis verder te kennen?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anakha schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:14:
Een snelle vraag voor de mensen hier met verstand van wtw-installaties. Ik heb vanochtend een huis bezichtigd met daarin op zolder 2 wtw-units Stork whr 90. Bouwjaar 2002, dus zal vermoedelijk bij de bouw aangelegd zijn. Huis heeft ongeveer 500m3 inhoud. Op de laagste stand kon ik in het gehele huis een voor mij irritante ruis uit de kanalen horen komen. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om het huis niet te kopen, maar ik heb geen verstand van die systemen. Is zulk geluid te voorkomen, bijvoorbeeld door beter afstellen, of door nieuwere wtw-units aan te schaffen? Is daar iets over te zeggen zonder het huis verder te kennen?
Misschien dat het systeem gewoon vies is? Anders een expert vragen om er naar te kijken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• !null
@Anakha, dat soort klachten liggen vaak bij een niet goed ontworpen (te krap ontworpen) systeem als ik het goed heb begrepen. Maar het kan natuurlijk nog aan andere dingen liggen:

- ventilator / installatie die probleem heeft (erg vies, of kapotte lagers)
- afstelling van de aanzuig gaten (hoe heten die dingen in het plafond)

Wellicht dat het een idee is om een monteur (die verstand van wtw systemen heeft) mee te laten komen, als het een dealbreaker is (wat ik kan begrijpen)

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36
Zitten er ook dempers bij de box? Scheelt ook nog in het geluid. De huidige boxen zijn ook stiller

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb dempers in de uiteinden van de aanzuig openingen...... Je hoort bijna niets.
Een demper is een dikker stuk slang 50 cm met van binnen vezels langs de wand, die absorberen het geluid wat anders langs de wanden van de pijp weerkaatst en getransporteerd worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Als de unit uit 2002 is wil je er sowieso een andere inzetten omdat het waarschijnlijk nog een AC (wisselstroom) model is en daardoor een stuk hoger elektriciteitsverbruik heeft dan een recent DC (gelijkstroom) model.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Morgen op bezoek bij een van de windmolens van Van De Bron, jammer dat ze vergeten zijn een complete uitnodiging te versturen met dingen als een adres en tijd bijvoorbeeld. :F

Ze hebben dan wel weer 2 plekken gereserveerd.

Gelukkig is het een grote windmolen, en dat is dan wel weer een stuk makkelijker zoeken, al staan er nogal wat in Middenmeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Nog even over de stofzuiger: Wij hebben een Miele nog net uit de vorige eeuw.
Maar die heeft een "dimmer". Dat betekent dat je gewoon kan kiezen van 300 Watt tot 1400 Watt.
We maken het zelf wel uit en die overheidsmaatregelen kunnen ook wel anders dus.
Power to the people!

Oeps: op zolder staat ook nog een niet kapot te krijgen Holland Electra stofzuiger uit 1982 (eerste eigenaar) die daar nog steeds goede diensten bewijst. Het type is HE2000 (2000, ojee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik heb ook een wtw van stork ik weet alleen niet of het zelfde type is maar bij mij is hij 10 jaar oud.
Een paar jaar terug begon hij lawaai te maken en ja dat hoor je door het hele huis heen. De installateur vertelde mij o zal wel een lager wezen.Dat wordt dan een nieuwe ventilator a 250 euro . Er zitten er twee in dus 500 . Lekker dus. Nu zijn ze op internet 275 p/st.
Maar ik dacht een lager er in moet toch goedkoper kunnen. Dus zelf de wtw open gemaakt. Ik de ventilators bekeken en zie het op een plaat zitten met 3 rubbers die kapot waren. Maar even laten zitten totdat ik een andere cv monteur op mijn werk gesproken had. Die vertelde mij dat er geen lagers in zitten maar kunstof busjes die levenslang mee gaan.. Toen heb ik rubbers besteld op internet set prijs 10 of 15 euro of zo.dat erin geplaatst ps niet moeilijk. En geluid of zeg maar lawaai is weg.
Anakha schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:14:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Besteld op snelbesteld.nl

[ Voor 85% gewijzigd door huub jonker op 14-09-2014 00:38 . Reden: link werkt niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2014 00:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/5l6qzn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/153y1c9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
databeestje schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:25:
Morgen op bezoek bij een van de windmolens van Van De Bron, jammer dat ze vergeten zijn een complete uitnodiging te versturen met dingen als een adres en tijd bijvoorbeeld. :F

Ze hebben dan wel weer 2 plekken gereserveerd.

Gelukkig is het een grote windmolen, en dat is dan wel weer een stuk makkelijker zoeken, al staan er nogal wat in Middenmeer.
Zit je zelf ook bij Van de bron? Tevreden?
Ik zit er dus ook over na te denken. Moet alleen een financiel plaatje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 15:09
Vandaag op weg naar Amsterdam (Westergasfabriek) voor oa de solar boat parade. Tref ik nog meer tweakers daar?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik werk misschien binnenkort ook mee aan een Solarboat in de V20 klasse *O*

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Had er best heen gewild, maar Amsterdam is mij net even te ver weg...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ze komen bijna langs m'n voordeur, ik ga wel even kijken. Overigens breekt nu net de zon door. De ochtend was nogal grijs in 020.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 22:33:
Als de unit uit 2002 is wil je er sowieso een andere inzetten omdat het waarschijnlijk nog een AC (wisselstroom) model is en daardoor een stuk hoger elektriciteitsverbruik heeft dan een recent DC (gelijkstroom) model.
Ik zou even oppassen. Het kan zijn dat het een kwestie van onderhoud is en dat de kanalen na reiniging niet meer suizen, maar in Nederland is het helaas gebruikelijk dat er bespaard wordt op de kanalen. ("Ach, maatje kleiner werkt, dan draait de ventilator maar wat harder en dan besparen we weer een paar euro!")

Als de ruis van de ventilatoren komt, dan kan het helpen om daar iets aan te doen (reinigen, extra demper, nieuwe unit). Als het probleem is dat de buizen te klein zijn, dan kan reinigen ook een beetje helpen, als er immers een dikke laag stof aangekoekt in de buizen zit, dan vernauwt dat ook, maar als de kanalen gewoon te klein zijn, dan heb je een te hoge luchtsnelheid nodig om aan je ventilatiedebiet te komen. Als de snelheid hoger wordt krijg je turbulente luchtstroming en dat genereert geluid.

Helaas zijn die kanalen meestal ingestort in beton e.d. dus vrijwel onmogelijk nog te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:30:
[...]

Zit je zelf ook bij Van de bron? Tevreden?
Ik zit er dus ook over na te denken. Moet alleen een financiel plaatje maken.
Ik ben zelf sinds 1 september ook klant geworden, hiervoor de Nuon. Let wel, het is een kleine groep mensen die de boel runnen, maar ze waren in ieder geval hardstikke aardig. Zo heb ik in ieder geval 1 van de klantenservice medewerkers en de fotograaf van Vandebron gesproken.

Zij geloven dat je een bedrijf moet kunnen runnen met het vastrecht dat de klanten inbrengen, daar kan ik me wel in vinden. Ze maken dus geen winst op de energie, dit komt weer ten goede aan de boer die dan de energie rendabel weer kan verkopen aan de consument.

De gasprijs van de Nuon was zo belachelijk hoog dat ik deze in het eerste jaar inclusief afkoop boete eruit heb. Dat was dus een no-brainer.

Het was een leuke sessie, heel even bij de molen gekeken, klinkt als een centrifugerende wasmachine binnen :) Ook even in een Tesla gezeten en een stukje meegereden op de achterbank, mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nu op weg naar huis van oa de solar boat parade. Trof JeroenH nog aan met zijn twins, gezellig bijgekletst. Nu even bijkomen in de lange OV reis naar Limburg. En de prosecco deed t goed aan boord 🍻

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Hartelijk dank voor jullie tips m.b.t.de wtw-units. De filters waren schoon, maar dat zegt natuurlijk niet per definitie iets over de rest van het onderhoud. Als het tot een tweede bezichtiging komt, neem ik eerst even contact op met de onderhoudsmonteur van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:06:
Nu op weg naar huis van oa de solar boat parade. Trof JeroenH nog aan met zijn twins, gezellig bijgekletst. Nu even bijkomen in de lange OV reis naar Limburg. En de prosecco deed t goed aan boord 🍻
Niels helaas niet getroffen, hij zat in één van de boten. Wel gepraat met JeroenH. Was wel gezellig, niet bijzonder druk. Teveel concurrentie van andere evenementen dit weekend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
* NielsTn was met 4 anderen even in de kanalen aan t' dobberen om bijtijds 4 flessen prosecco weg te klokken.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Laatste jaarafrekening in ons oude appartement. Enkel glas, dunne muren, 60m2 met veel ramen.
3000kwh en 650m3. Valt mee, we dachten wellicht hoger uit te komen nu we een kind hebben.
Maar was natuurlijk een milde winter.
Echter hebben we een elektrische boiler, wat wel een beetje zorgt voor het "hoge" elektra verbruik.

Op naar het nieuwe huis, twee keer zo groot en hopelijk een lagere rekening! Al is 650m3 wel een uitdaging, moet je wel echt nog zo'n milde winter hebben.
databeestje schreef op zondag 14 september 2014 @ 16:21:
[...]

Ik ben zelf sinds 1 september ook klant geworden, hiervoor de Nuon. Let wel, het is een kleine groep mensen die de boel runnen, maar ze waren in ieder geval hardstikke aardig. Zo heb ik in ieder geval 1 van de klantenservice medewerkers en de fotograaf van Vandebron gesproken.

Zij geloven dat je een bedrijf moet kunnen runnen met het vastrecht dat de klanten inbrengen, daar kan ik me wel in vinden. Ze maken dus geen winst op de energie, dit komt weer ten goede aan de boer die dan de energie rendabel weer kan verkopen aan de consument.

De gasprijs van de Nuon was zo belachelijk hoog dat ik deze in het eerste jaar inclusief afkoop boete eruit heb. Dat was dus een no-brainer.
Ok bedankt, ik ga even de prijzen naast elkaar zetten, en ben ook benieuwd naar de vastrecht prijzen.
Het was een leuke sessie, heel even bij de molen gekeken, klinkt als een centrifugerende wasmachine binnen :) Ook even in een Tesla gezeten en een stukje meegereden op de achterbank, mooi ding.
Waren dat promotie dagen o.i.d.?
Bij zo'n molen kijken lijkt me wel grappig, al mag je er vast niet in en heb ik er meer van dichtbij gezien.
Beide beschikbare Tesla's heb ik al gereden :) rijdt echt fantastisch.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 15-09-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:02
....

[ Voor 98% gewijzigd door Snowmiss op 15-09-2014 16:40 . Reden: laat maar ]

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.