Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-08 19:06
Mede aangespoord door alle verhalen hier (en een milieubewust vriendinnetje *; ) heb ik een offerte getekend om voor 3500 kwh aan zonnepanelen te installeren en heb ik hiernaast een pellet kachel laten installeren.

Op internet maar ook bij buren hoorde ik enthousiaste verhalen over de mogelijkheden om gas te besparen door deze optie. Ook is zo'n vlammetje sfeervol.

De pelletkachel staat nu een week en eigenlijk valt deze behoorlijk tegen. De installatie is goed gegaan, hij ziet er mooi uit en de vlam is sfeervol. Het duurt alleen erg lang voordat de kachel echt warmte gaat verspreiden. Mijn cv was veel sneller. Voorbeeld: Ik zet de kachel om 16.00 aan (temp kamer ongeveer 15/16 graden) en 3 uur later is de temperatuur pas gestegen naar 18. De 19 bereikt hij nog net maar hoger lijkt hij niet te komen (op hoogste stand van de kachel). Ik heb bewust voor een redelijk zware gekozen (Thermorossi 3001) maar dit valt me toch tegen. De installateurs die ik langs heb gehad gaven allemaal aan dat zelfs een lichtere pellet kachel de ruimte zou moeten kunnen verwarmen...

Mijn vragen: Hoe zijn jullie ervaringen met deze kachels (voorkeur Thermorossi) voor het verwarmen van je woning? is het normaal dat het zo lang duurt om de woning op te stoken? Hebben jullie tips/trucs en of andere oplossingen?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Hoe groot is de ruimte die hij moet verwarmen en hoe is de isolatie?
Deze kachel moet 3 tot 9 KWh kunnen geven, dus vergelijkbaar met 2 tot 6 redelijke radiatoren.
Het is ook geen massa kachel die eerst warmte moet opbouwen, dus dit zou veel beter moeten kunnen.
Heb je de installateur/verkoper er al bij gehad?

[ Voor 10% gewijzigd door WRX2.5 op 09-02-2013 23:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 02:20
Oei, dat duurt lang. Mijn houtkachel doet van 15 naar 20 graden in anderhalf uur op wilgenhout. Heb je last van veel tocht oid?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 14:55

painkill

Pain(k)(ill)

Wel ervaring met een soortgelijke kachel. Deze doet er denk ik drie kwartier tot 1 uur over de woonkamer warmer te krijgen. Dat is dan van 18 naar 20-21. Maar heb het nooit echt gemeten.
De woonkamer is 50m2, en is niet erg goed geisoleerd..

Dus, of jij zit met slecht hout te stoken, of je hebt teveel last van tocht (de kachel maakt dit erger door lucht uit andere kamers/buiten aan te trekken.)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Deze Thermorossi maakt gebruik van pellets, we mogen aannemen dat die droog uit de zak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Is de kachel dan niet gewoon te klein voor de ruimte?

Bij ons is de woonkamer in notime warm maar onze kachel is ook iets overgedemensioneerd. of heb je hem continu open staan zodat de meeste warmte de schoorsteen in gaat.

Wij zetten alle luchtschuiven na 3 minuten dicht, zodat ie lekker langzaam brandt.

[ Voor 36% gewijzigd door Flagg op 09-02-2013 23:30 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Bedankt voor het meedenken.

Het is een nieuwbouwhuis uit 2008 dus met goede isolatie. Daar zou het denk ik niet aan moeten liggen.

Mijn kamer is als volgt opgebouwd: Een woonkamer van ongeveer afgerond naar boven 6 bij 5=30 m2
De kamer loopt door naar een keuken van ongeveer 4 bij 4=16 m2
Dan is er aan de andere kant een tuinkamer van 3,5 bij 3= 11 m2

Alles bij elkaar dus 57 m2. Ik moet wel zeggen dat zelfs vrij dicht bij de kachel het lang duurt voordat de temperatuur stijgt. Het is dus niet zo dat het alleen maar koud blijft in de ruimtes die verder weg zijn. Ventilator zou ook moeten zorgen voor doorstroom natuurlijk

Er staan 2 radiatoren in de woonkamer , 1 in keuken en 1 in tuinkamer. Deze staan nu volledig uit en dit was ook het plan.

De kachel draait nu een week en heb dus nog geen verder contact gehad met de installateur (alleen de eerste keer dat hij brande omdat er een walm uit kwam maar dit was volgens de installateur normaal bij de eerste keren branden)

@flagg

Ik neem aan dat jij over een houtkachel praat? Ik zet de pelletkachel op max en ventilator ook op max (auto stand) maar dit lijkt weinig verschil te maken. Ik kan volgens mij niet iets doen met luchtschuiven of iets dergelijks

Ik heb de meegeleverde pellets gebruikt van de installateur dus ik nam aan dat die goed zouden zijn. Gewoon uit verpakking dus niet nat ofzo.

Nogmaals top dat jullie meedenken en hoor graag aanvullingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

57m2 x 2,6 (plafon hoogte) = 148m3
Dat noem ik vrij vors en zeker als er een tuinkamer (met waarschijnlijk VEEL glas) bij zit.
Wat ik op internet van de kachel kan vinden, wordt er gesproken over 180-220m3 waar hij geschikt voor is. Vaak zijn deze getal wat overschat en denk ik dat je van 180m3 uit moet gaan. Dan nog is het maar de vraag hoe ze aan dit getal zijn gekomen.

Bedenk dat een pelletkachel ook een relatief traag verwarming systeem is.
De gemiddelde tijd die een pelletkachel nodig heeft om van 0-100% vermogen te komen is al snel 30 min.
Dit is dan alleen nog maar het opstarten en daar komt dan nog bij dat de kachel zelf ook nog op temp. moet komen. Denk dat het al snel 45-60 min. kan duren alvorens de kachel echt op de 9kW vermogen zit.

Dit moet je dan al optellen bij de normale tijd die je CV-ketel nodig had om de boel op te stoken.
Daarbij komt dan dat je cv-ketel binnen 2 min. (vol-continu) >20kW kan leveren (is wel de vraag of je radiatoren dat vermogen af kunnen geven). Maar 5 radiatoren van 1kW (redelijk aanname), zou je ketel in 2 uur tijd 10kW in je huis kunnen pompen.

De Pelletkachel zou dit niet redden.
1 uur opstarten en zeg dat hij dan in de uur 4,5kW (50% van max. vermogen af heeft weten te geven) en dan 1 uur vol vermogen á 9kW.
Dan zit je na 2 uur op 13,5kW en kom je tov de CV ketel nog 7,5kW tekort en dat is dus ook ong. 1 uur stoken.
Oftewel; met wat aannames kan de cv-ketel in 2 uur tijd 10kW stoken en doet de pelletkachel daar 3 uur over.
Misschien is het een idee om kleinere nachtverlaging aan te houden en de kachel 30-60 min. eerder aan te laten gaan.

Overigens; staan er verder nog tussendeuren open? Als dat zo is, dan verwarm je niet alleen woonkamer maar ook je zolder. Misschien dat je dat met je ketel nog kon redden omdat er dan ook op de eerste en zolder verdieping radiatoren meedraaien. Nu zal alleen je pelletkachel draaien voor het hele huis.

[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 10-02-2013 17:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:40
Draait je ventilator wel? Anders heb je enkel stralingswarmte tot je beschikking. Ik woon ook in een huis van 2008 met een woonoppervlakte van 60m2 dus zo'n 160m3. Met een 7,5Kw houthaard kan je er een sauna van maken dus dat zou geen probleem moeten zijn bij jou lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Freemann schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:38:
57m2 x 2,6 (plafon hoogte) = 148m3
Dat noem ik vrij vors en zeker als er een tuinkamer (met waarschijnlijk VEEL glas) bij zit.
Wat ik op internet van de kachel kan vinden, wordt er gesproken over 180-220m3 waar hij geschikt voor is. Vaak zijn deze getal wat overschat en denk ik dat je van 180m3 uit moet gaan. Dan nog is het maar de vraag hoe ze aan dit getal zijn gekomen.

Bedenk dat een pelletkachel ook een relatief traag verwarming systeem is.
De gemiddelde tijd die een pelletkachel nodig heeft om van 0-100% vermogen te komen is al snel 30 min.
Dit is dan alleen nog maar het opstarten en daar komt dan nog bij dat de kachel zelf ook nog op temp. moet komen. Denk dat het al snel 45-60 min. kan duren alvorens de kachel echt op de 9kW vermogen zit.

Dit moet je dan al optellen bij de normale tijd die je CV-ketel nodig had om de boel op te stoken.
Daarbij komt dan dat je cv-ketel binnen 2 min. (vol-continu) >20kW kan leveren (is wel de vraag of je radiatoren dat vermogen af kunnen geven). Maar 5 radiatoren van 1kW (redelijk aanname), zou je ketel in 2 uur tijd 10kW in je huis kunnen pompen.

De Pelletkachel zou dit niet redden.
1 uur opstarten en zeg dat hij dan in de uur 4,5kW (50% van max. vermogen af heeft weten te geven) en dan 1 uur vol vermogen á 9kW.
Dan zit je na 2 uur op 13,5kW en kom je tov de CV ketel nog 7,5kW tekort en dat is dus ook ong. 1 uur stoken.
Oftewel; met wat aannames kan de cv-ketel in 2 uur tijd 10kW stoken en doet de pelletkachel daar 3 uur over.
Misschien is het een idee om kleinere nachtverlaging aan te houden en de kachel 30-60 min. eerder aan te laten gaan.

Overigens; staan er verder nog tussendeuren open? Als dat zo is, dan verwarm je niet alleen woonkamer maar ook je zolder. Misschien dat je dat met je ketel nog kon redden omdat er dan ook op de eerste en zolder verdieping radiatoren meedraaien. Nu zal alleen je pelletkachel draaien voor het hele huis.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb vanmiddag een testje gedaan. Om 17.50 de pelletkachel aangezet toen was het 15 graden. Om 18.50 weer gekeken en toen was het 15.5. Komt dus overeen met je verhaal dat het minimaal een uur duurt voordat er echte warmte komt. Om 21.35 weer gekeken (toen teruggekomen van etentje) en toen was de temperatuur 18 graden. Pellet kachel stond voluit met ventilator vol voor rondpompen van warmte.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? De installateur gaf aan dat de kachel voldoende zou zijn voor de ruimte (raadde in eerste instantie zelfs nog een minder zware aan). Ik ben wel erg teleurgesteld
TLer schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:49:
Draait je ventilator wel? Anders heb je enkel stralingswarmte tot je beschikking. Ik woon ook in een huis van 2008 met een woonoppervlakte van 60m2 dus zo'n 160m3. Met een 7,5Kw houthaard kan je er een sauna van maken dus dat zou geen probleem moeten zijn bij jou lijkt me.
Die blaast voluit dus daar ligt het niet aan...

[ Voor 7% gewijzigd door xxxMaverick op 10-02-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

xxxMaverick schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:56:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb vanmiddag een testje gedaan. Om 17.50 de pelletkachel aangezet toen was het 15 graden. Om 18.50 weer gekeken en toen was het 15.5. Komt dus overeen met je verhaal dat het minimaal een uur duurt voordat er echte warmte komt. Om 21.35 weer gekeken (toen teruggekomen van etentje) en toen was de temperatuur 18 graden. Pellet kachel stond voluit met ventilator vol voor rondpompen van warmte.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? De installateur gaf aan dat de kachel voldoende zou zijn voor de ruimte (raadde in eerste instantie zelfs nog een minder zware aan). Ik ben wel erg teleurgesteld

[...]

Die blaast voluit dus daar ligt het niet aan...
toon volledige bericht
Gewoon een informatieve vraag:
Waarom een dag afkoeling naar 15c? Als je huis (zeer) goed geisoleerd is, dan kost het erg weinig energie om de boel op temp. te houden. Zeker als je een erg lange en lage (nacht)afkoeling aanhoud, koelt ALLES in de woonkamer zeeeer sterk af. Hierbij moet je denken aan alles wat in je woonkamer bevind. De kachel moet dat dan ook allemaal opwarmen. Wij hebben vloerverwarming die er qua max. vermogen kantje boord in ligt. wij houden een overdag/nacht temp. aan van 19c en avond(vanaf 17:00) is 20,5c. Als wij naar bijv. 18c gaan voor overdag/nacht, dan staat de ketel om 20:00 nog vol te stampen om woonkamer op temp. te krijgen en vaak is het dan na 3 uur nog maar ~20 en halen we de 20.5c niet eens. Mogelijk dat jullie en de kachel het een stuk prettiger vinden als je bijv. een nacht verlaging van 17c aanhoud.

Dan nog een vraag;
Hoeveel pellets (in grammen) jaagt de kachel er in bijv. 3 uur stoken doorheen?
Hieruit kun je afleiding hoeveel energie er verbrand wordt en mogelijk ook een globale idee krijgen wat de warmte afgifte is. Hierbij moet je ook kijken naar wat de kachel, volgens de fabrikant, op max. vermogen aan pellets verstookt. Wat ik voor jouw kachel kon vinden, is dat 0,7 tot 2,1 kg/uur.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Lijkt wel alsof vrijwel geen warmte je kamer in gaat... die temperatuurstijging is echt belachelijk laag.
Hoe zit het met de mechanische ventilatie? Als die voluit staat en geen WTW heeft dan zuig je nogal wat koude lucht naar binnen. Maar dan nog moet die kachel veel meer kunnen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Ik denk dat je vooral na die afkoeling moet kijken. Ik weet niet hoelaat die kachel uit is gezet, maar voordat mijn kamer weer op 15 graden is zijn we een paar nachtjes verder. Sterker nog, boven stook ik totaal niet en daar wordt het ongeveer 15 graden. Enkel op onze slaapkamer wat kouder maar dat komt door dat open raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het is interessant om te weten hoe de situatie vroeger was tov nu.
Hij geeft aan dat er in totaal 5 radiatoren in ruimte zitten die de kachel nu in zijn eentje moet doen.

met 5 radiatoren en een aanvoertemp van 80c, kun je die ruimte waarschijnlijk gemakkelijk (egaal) verwarmen. Als je daar nu 1 pelletkachel tegenover zet....
Daarbij verwarmen die 5 radiatoren allemaal hun eigen zone en met de pelletkachel alles in zijn eentje doen. Het enkele fannetje wat in de kachel zit, zal dan ook niet echt soelaas bieden om de warmte goed te verspreiden.

Ben zeer benieuwd naar het verbruik van de kachel en mogelijk kunnen we daar conclusies uit trekken qua warmte afgiften tov de cv-ketel met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Maar het is een huis uit 2008... Daar zit als het goed is een aardige isolatielaag omheen (ten minste 3,5 m2K/W) en HR++ glas.
Die ruimte moet je met dat ding makkelijk warm kunnen krijgen.
Tenzij er ergens een dik isolatielek zit... Of hij is niet goed aangesloten...

Mijn gehele huis is groter en slechter geïsoleerd, maar krijg ik het met deze temperaturen in een uur nog wel warm met mijn CV-ketel op max. 9 kW.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 11-02-2013 11:41 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

tuurlijk, er lijkt iets niet goed te zijn.

Maar we moeten niet vergeten dat een CV-ketel veel flexibeler is en veel meer vermogen kan leveren.
Daarbij is zijn te verwarmen ruimte redelijk vorst met ~148m3. Waarschijnlijk is de ruimte nog groter aangezien in nieuwbouw huizen de plafon steeds hoger worden. In mijn oude flatje was het plafond bijna 2,80 en in ons huidige huis (1981) "maar" 2,56.

9kW zegt niet veel, veel belangrijker is de aanvoertemp.
Als zijn ketel nu op 80c staat dan heeft hij, met 5 radiatoren, een kanon aan vermogen in deze ruimte hangen. Deze geven dan veeeeeel sneller,langer en meer warmte af dan de pelletkachel die waarschijnlijk pas na 45-60min. op zijn maximale warmte afgifte zit.

Onze ketel staat nu ook op 60% van de maximale 21kW vermogen. Daarmee zijn we dit jaar (door gebruik van Jaga's met zelfbouw DBE's en vloerverwarming) de winter doorgekomen met een max. aanvoer temp. van 45c :D

Geen centje pijn in huis:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:40:
Maar het is een huis uit 2008... Daar zit als het goed is een aardige isolatielaag omheen (ten minste 3,5 m2K/W) en HR++ glas.
Goed geisoleerd is tegenstrijdig met 15 graden binnen temperatuur. Als het met moeite richting de 18 graden te krijgen is, dan is het raar als het de volgende dag weer 15 graden is.
Ik zet de kachel om 16.00 aan (temp kamer ongeveer 15/16 graden) en 3 uur later is de temperatuur pas gestegen naar 18
Dus om 19.00u is het 18 graden. En dan 21 uur later is het weer 15 graden? Dat klopt niet als het huis echt goed geisoleerd is. Of staat er de hele dag een raam open.

Er wordt aangenomen dat het huis goed geisoleerd is (want gebouwd in 2008). Maar is dat echt zo?

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 11-02-2013 12:05 . Reden: typo ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Derby schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:04:
[...]

Goed geisoleerd is tegenstrijdig met 15 graden binnen temperatuur. Als het met moeite richting de 18 graden te krijgen is, dan is het raar als het de volgende dag weer 15 graden is.

[...]

Dus om 19.00u is het 18 graden. En dan 21 uur later is het weer 15 graden? Dat klopt niet als het huis echt goed geisoleerd is. Of staat er de hele dag een raam open.

Er wordt aangenomen dat het huis goed geisoleerd is (want gebouwd in 2008). Maar is dat echt zo?
Het staat er anders:
om 16:00 is het 15/16c en begint bij met stoken
3 uur later
om 19:00 is het 18c
in 3 uur tijd is de temp. 2 tot 3 graden gestegen.

Nu vind ik het niet heel precies allemaal;
16-18 is 2 graden verschil in 3 uur
15-18 is 3 graden verschil in 3 uur
oftewel in het laatste geval is de temp. 50%(!!) meer gestegen dan in situatie 1.

Denk dat het ook belangrijk is om precies te meten; meten = weten.

1 thermometer aanhouden en die niet verplaatsen en dan de temp. , vanaf inschakelen van de kachel, iedere 30 min. noteren tot op minimaal 1 cijfer achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Freemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:33:
[...]

Gewoon een informatieve vraag:
Waarom een dag afkoeling naar 15c? Als je huis (zeer) goed geisoleerd is, dan kost het erg weinig energie om de boel op temp. te houden. Zeker als je een erg lange en lage (nacht)afkoeling aanhoud, koelt ALLES in de woonkamer zeeeer sterk af. Hierbij moet je denken aan alles wat in je woonkamer bevind. De kachel moet dat dan ook allemaal opwarmen. Wij hebben vloerverwarming die er qua max. vermogen kantje boord in ligt. wij houden een overdag/nacht temp. aan van 19c en avond(vanaf 17:00) is 20,5c. Als wij naar bijv. 18c gaan voor overdag/nacht, dan staat de ketel om 20:00 nog vol te stampen om woonkamer op temp. te krijgen en vaak is het dan na 3 uur nog maar ~20 en halen we de 20.5c niet eens. Mogelijk dat jullie en de kachel het een stuk prettiger vinden als je bijv. een nacht verlaging van 17c aanhoud.

Dan nog een vraag;
Hoeveel pellets (in grammen) jaagt de kachel er in bijv. 3 uur stoken doorheen?
Hieruit kun je afleiding hoeveel energie er verbrand wordt en mogelijk ook een globale idee krijgen wat de warmte afgifte is. Hierbij moet je ook kijken naar wat de kachel, volgens de fabrikant, op max. vermogen aan pellets verstookt. Wat ik voor jouw kachel kon vinden, is dat 0,7 tot 2,1 kg/uur.
toon volledige bericht
Nacht verlaging eigenlijk niet zo over nagedacht. Leek me het meest milieu bewust om hem gewoon af te laten koelen dus alles gaat uit.

Hoeveel die pellet er doorheen stookt heb ik eigenlijk geen idee. ben nu alleen savonds thuis en heb hem vandaar weer vol gegooit dus zou ik in het weekend pas kunnen kijken. Heel globaal: als ik hem van 16.00 tot 23.00 laat branden iets van 12 kilo ofz? (is echt hele globale gok dus moet ik gaan bekijken
NovapaX schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:13:
Lijkt wel alsof vrijwel geen warmte je kamer in gaat... die temperatuurstijging is echt belachelijk laag.
Hoe zit het met de mechanische ventilatie? Als die voluit staat en geen WTW heeft dan zuig je nogal wat koude lucht naar binnen. Maar dan nog moet die kachel veel meer kunnen.
is een ventilatie in de keuken aanwezig maar staat op laagste stand en hoor je niet dus heeft volgens mij weinig capaciteit. is ook alleen regelbaar vanuit de douche
Freemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:11:
[...]

Het staat er anders:
om 16:00 is het 15/16c en begint bij met stoken
3 uur later
om 19:00 is het 18c
in 3 uur tijd is de temp. 2 tot 3 graden gestegen.

Nu vind ik het niet heel precies allemaal;
16-18 is 2 graden verschil in 3 uur
15-18 is 3 graden verschil in 3 uur
oftewel in het laatste geval is de temp. 50%(!!) meer gestegen dan in situatie 1.

Denk dat het ook belangrijk is om precies te meten; meten = weten.

1 thermometer aanhouden en die niet verplaatsen en dan de temp. , vanaf inschakelen van de kachel, iedere 30 min. noteren tot op minimaal 1 cijfer achter de komma.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk en geeft me ook aardig wat huiswerk mee. Zal eens een verplaatsbare thermometer ernaast pakken (lijkt nu ook een afwijking van 1 graad te zitten wat de pellet kachel zelf meet en een draagbare.

In ieder geval wel bedankt voor het meedenken alvast

[ Voor 30% gewijzigd door xxxMaverick op 11-02-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
De eerste stap lijkt mij toch echt even de leverancier vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

xxxMaverick schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:51:
[...]

Nacht verlaging eigenlijk niet zo over nagedacht. Leek me het meest milieu bewust om hem gewoon af te laten koelen dus alles gaat uit.

Hoeveel die pellet er doorheen stookt heb ik eigenlijk geen idee. ben nu alleen savonds thuis en heb hem vandaar weer vol gegooit dus zou ik in het weekend pas kunnen kijken. Heel globaal: als ik hem van 16.00 tot 23.00 laat branden iets van 12 kilo ofz? (is echt hele globale gok dus moet ik gaan bekijken

[...]

is een ventilatie in de keuken aanwezig maar staat op laagste stand en hoor je niet dus heeft volgens mij weinig capaciteit. is ook alleen regelbaar vanuit de douche

[...]

Je hebt gelijk en geeft me ook aardig wat huiswerk mee. Zal eens een verplaatsbare thermometer ernaast pakken (lijkt nu ook een afwijking van 1 graad te zitten wat de pellet kachel zelf meet en een draagbare.

In ieder geval wel bedankt voor het meedenken alvast
toon volledige bericht
Graag gedaan:)

Wat Mr-leo terecht zegt; Bel je installateur, leg het uit en vraag of hij de boel na wil komen kijken. Je hebt waarschijnlijk een sloot geld neergeteld en daar mag je ook wat voor terugkrijgen.

Wat het helpen betreft;
Wij zitten op het streven om over te schakelen naar Pellets en zijn dus ook erg gebaat bij dit soort topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 11:24

André

Analytics dude

Ons huis is in hetzelfde jaar gebouwd, volgens de nieuwste bouwvoorschriften en ook mechanische ventilatie. Deze heeft best veel effect, als ik hem een standje harder zet voel ik het veel harder zuigen bij de roosters in de ramen. Verkijk je dus niet op het effect van die ventilatie.

Maar buiten dat feit om: ik mag de deuren wel openzetten wil ik het hier lager dan 18 graden krijgen 's nachts. Zelfs nu in de winter blijft het van overdag 20,5 graden makkelijk boven de 18 's nachts. En dan gaat de verwarming om 23:00 uit en om 06:30 aan. Als dat bij jou niet het geval is zou ik het ook haast daarin in zoeken en niet in de verwarming.

Ter vergelijking, mijn kamer en keuken zijn samen 130m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Freemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:36:
[...]

Graag gedaan:)

Wat Mr-leo terecht zegt; Bel je installateur, leg het uit en vraag of hij de boel na wil komen kijken. Je hebt waarschijnlijk een sloot geld neergeteld en daar mag je ook wat voor terugkrijgen.

Wat het helpen betreft;
Wij zitten op het streven om over te schakelen naar Pellets en zijn dus ook erg gebaat bij dit soort topics :)
Levarancier heb ik een mail gestuurd en even afwachten. Gelukkig een lokale leverancier uit het dorp dus verwacht dat hij wel wil meedenken. Kachel was inclusief installatie ongeveer 3000 euro dus inderdaad een goed bedrag.

Ennuh, om iedereen over te laten schakelen als pellets hoop ik echt dat mijn probleem aan de kachel zelf ligt anders krijg je het lastig mensen te overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

xxxMaverick schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:21:
[...]

Levarancier heb ik een mail gestuurd en even afwachten. Gelukkig een lokale leverancier uit het dorp dus verwacht dat hij wel wil meedenken. Kachel was inclusief installatie ongeveer 3000 euro dus inderdaad een goed bedrag.

Ennuh, om iedereen over te laten schakelen als pellets hoop ik echt dat mijn probleem aan de kachel zelf ligt anders krijg je het lastig mensen te overtuigen ;)
top, keep us updated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
André schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:49:
Ons huis is in hetzelfde jaar gebouwd, volgens de nieuwste bouwvoorschriften en ook mechanische ventilatie. Deze heeft best veel effect, als ik hem een standje harder zet voel ik het veel harder zuigen bij de roosters in de ramen. Verkijk je dus niet op het effect van die ventilatie.
Maar ik neem aan dat je die mechanische ventilatie door het hele huis hebt? ik heb gewoon roosters die open en dicht kunnen (handmatig) dus denk niet dat dit hier aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 11:24

André

Analytics dude

De aanzuigpunten zitten alleen boven de keuken, in de douche en op de overloop van de 2de verdieping, vanuit die ruimtes wordt er 'trek' gegenereerd waardoor de lucht via de roosters van de 5 slaapkamers + woonkamer naar binnen kan. Dus ja, het is wel bedoeld voor het hele huis idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mijn inziens heeft de mechanische afzuiging er weinig mee te maken (Ik zeg bewust "weinig").
Waarschijnlijk zal na de installatie van de pelletkachel, niets zijn veranderd aan de capaciteit van de mechanische afzuiging. Wat wel kan zijn is dat er (te)"veel" lucht wordt afgezogen en dat de CV-ketel met radiatoren dat aankon, maar de pelletkachel daarvoor te klein is.

Ik zou zeggen;
Wacht de reactie/service van je installateur af.

Let wel op met de ventilatie van je woonkamer. De pelletkachel is een semi-open installatie en gebruikt dus zuurstof uit de ruimte waar hij staat. Als jij al je rooster dicht doet, dan kun je op zijn zachts gezegd gezondheidsproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Nou ik heb dit weekend eens gebruikt om een uitgebreidere test te doen. De installateur verwees in eerste instantie naar wellicht een verkeerde soort pellets maar met zijn eigen pellets + andere DIM keurmerk pellets hetzelfde probleem. Ik heb nu aan hem gevraagd langs te komen als de kachel een paar uur brand.

Voor de geïnteresseerde hierbij de metingen en mail die ik verstuurd heb:

-------------------------------------------------

Dit weekend heb ik de kachel flink getest en opgeschreven (en gefilmd) hoe de ontwikkeling was met betrekking tot de warmte.

Hier de samenvatting:
16 kilo Pellets DIN PLUS (gekocht bij Installateur Tessemaker verkoper diverse pelletkachels) in de kachel gedaan. Kachel automatisch op 27 graden gezet (dus voluit ventilator en voluit pellets)

Tijd: / warmte volgens losse thermostaat: / Warmte volgens pellet kachel afstandsbediening:
12:30 15 n.v.t (stond nog uit)
13:50 16 15
14:45 17 16
15:40 17 16
16:40 17,5 17
17:30 18 17
18:20 18,5 17
19:05 18,5 18
19:50 18,5 18
20:55 19 18
21:55 19 19

Bevindingen:
• Na 9,5 uur komt de temperatuur in de kamer niet boven de 19 graden
• De warmteopbouw gaat zeer traag (pas na 5 uur 3 graden warmer) ondanks dat de kachel op volle kracht draaide
• Ongeveer tussen de 14,5 en 15,5 kilo pellets opgebrand in deze 9,5 uur
• De kachel heeft constant op volle kracht (ventilator + warmte) aangestaan

Conclusie:
Het lijkt me duidelijk dat er of iets mis is met de kachel zelf/installatie of dat de kachel structureel te weinig capaciteit heeft om de woning te verwarmen. Ik hoor graag de vervolgstappen die we hierin kunnen nemen. Wellicht verstandig om te komen kijken als de kachel een paar uur heeft aangestaan?

Het lijkt me duidelijk dat op deze manier de kachel voor mij geen toegevoegde waarde heeft aangezien hij is aangeschaft als vervanging voor de CV.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Je blijft voorbij gaan aan het door velen hier al genoemde punt dat het voor een woning uit 2008 echt heel veel is om tijdens de nacht terug te zakken naar 15 graden. Met een dikke cv-ketel stookte je dat waarschijnlijk wel bij zonder dat je het merkte, een pelletkachel trekt dat niet zomaar (tenzij je installateur lomp veel overcapaciteit heeft neergezet, wat minder efficient is).

Ik zou er eens iemand met een warmtebeeldcamera bij halen die naar je schil kijkt. Nu het nog flink koud is kan je daar het makkelijkst conclusies uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

oke, even een resume;
- zeg voor het gemak 10 uur brandtijd
- 4 graden de temp omhoog
- 15 kg pellets verstookt + wat stroom

Dan kunnen we berekenen:
4c / 10 uur = 0,4c per uur
15kg / 10 uur = 1,5 kg per uur
1kg bevat gem. 5kWh aan energie

In 1 uur verstookt hij 1,5 kg, dat staat gelijk aan 7,5kWh en daarmee haal je 0,4c verhoging in de woonkamer.

Als ik dan kijk naar wat de fabrikant als vermogen opgeeft:
Vermogen 2,5-9 Kw
En naar het min/max pellet verbruik kijk:
Pelletverbruik min / max 0,7 / 2,1 kg per uur
Als ik dan naar verbruik kijk, dan lijkt de kachel op 75% van zijn vermogen te draaien. Dat concludeer ik op basis van jouw opgegeven verbruik aan pellets en de max. verbruik opgave van de fabrikant.

Daar komt bij dat de kachel een maximum(!!) rendement heeft van 86% (voor zover ik dat op internet kan vinden).
Als de kachel in zijn max. vermogen stand ook zijn maximum rendement haalt (wat ik betwijfel), dan kom ik op een afgegeven vermogen van 6,45kWh ( (1,5 kg pellets * 5kWh ) / 100 * 86).
Oftewel je ketel staat op max. vermogen zo'n 6,5 kWh je woonkamer in te stampen.

Echter verwacht ik dat de kachel op max. vermogen ook een lager rendement haalt van mogelijk rond de 75% en dat geeft de kachel nog maar een vermogen van 5,6kWh. Op de hoogste stand, zal de rookgasafvoer ook sneller verlopen en dus zal af meer warmte af worden gevoerd. Dit zal direct van invloed zijn op het rendement van de kachel.

Wat is/was jullie gasverbruik, in de wintermaanden, voordat de PelletKachel in gebruik werd genomen?
Zou handig zijn als je dat bijgehouden hebt. Zo kunnen we kijken wat het verbruik per graaddag is en verder rekenen.
Denk dat dat nu wel heeel belangrijk gaat worden om te zien of de kachel uberhaupt wel aan de energievraag kan voldoen.

Het enige wat we nu kunnen concluderen is dat de +/- 6kWh niet genoeg is om de ruimte in een acceptabele tijdspanne op temp. te brengen.

Wat je nog kan testen is of het veel scheelt als je een minder agressieve nacht verlaging aanhoud. Zoals eerder gemeld is 15c toch wel laag en kan dat zeker met een laag vermogend systeem problemen opleveren.

Resume;
Wat is je gasverbruik, probeer een minder agressieve nachtverlaging, probeer de kachel vaker/langer aan te hebben op een lagere vermogens-stand (hoger rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik vind het een erg vreemd verhaal. Ik stook al de hele winter met een houtkachel met een nominaal vermogen van 5kW. Ik hou hiermee al de hele winter mijn huis op temperatuur. Nu heb ik een kleinere woonkamer en keuken. Bij mij is dat ongeveer 40 m2.

Als ik de kachel aanzet dan is het in een uur 4 graden warmer. (17 -> 21 graden) Dat kreeg ik zelfs met mijn radiatoren niet eens voorelkaar.

Ik vermoed dat de tuinkamer een groot warmtelek is.

Zet de deur naar de tuinkamer eens dicht, of draai daar de radiator eens open (& zet de cv aan)

Ter vergelijking; ik heb gisteren mijn huiskamer op 21 graden gebracht, vanochtend was het nog 18,5 met een buitentemperaruur van -0,5, met een huis van 1986. Dat jouw huiskamertemp zakt naar 15 graden is al vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-09 07:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wmeester schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:51:

Ter vergelijking; ik heb gisteren mijn huiskamer op 21 graden gebracht, vanochtend was het nog 18,5 met een buitentemperaruur van -0,5, met een huis van 1986. Dat jouw huiskamertemp zakt naar 15 graden is al vreemd.
Het ene huis koelt sneller huis als het andere huis. Simpelweg omdat een huis van bijv. beton veel meer massa en warmte inhoud heeft dan een huis wat van kalkzandsteen gemaakt is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mijn vermoeden is dat de tuinkamer grotendeels van glas is.
Dan is de vraag; is het een permanent open verbinding met de rest van de woonkamer of kan de deur dicht. Eventueel kun je een gordijn gebruiken om de warmte meer op zijn plaats te houden.

Maar idd, het ene huis is het ander niet. Vandaar ook mijn vraag: Wat is/was je gasverbruik. Mogelijk dat daar al een heleboel uit duidelijk kan worden.

Als blijkt dat zijn m3/graaddag niet echt positief is, dan kunnen we misschien al snel concluderen dat de kachel te klein is.

[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 18-02-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Het ene huis is het andere inderdaad niet, maar voorlopig lijkt iedereen hier mee te willen denken, zonder dat er echt heel veel input komt op (veelal zinnige) vragen die mensen hier stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 11:01
Om een goede vergelijking te kunnen maken is het ook zeker intressant te weten hoeveel gas er per dag/maand/jaar verbruikt werd. Daarnaast natuurlijk de vraag hoe laat ging normaal de CV aan en hoe lang duurde het dan voor het warm in huis was (Type CV Ketel?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 18:12
Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het komt dat de woning afkoelt tot 15 graden. Het kan goed zijn dat de ketel prima functioneert, maar dat de ruimte veel te veel warmte vraagt. Als ik 5 KW in mijn kamer afsteek, wordt het al snel een sauna. Mijn huis is uit 1980. Bij een huis uit 2008 verwacht ik dat het nog beter geisoleerd is.
<beetje spuit 11. te lang niet gerefreshed>

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 18-02-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Vandaar dus ook mijn vraag omtrent het gasverbruik.

Als blijkt dat hij afgelopen dec. zo'n 4m3 gas verbruikten (incl. koken en WW) dan kunnen we concluderen dat er iets mis is met de Pelletkachel. Dit omdat er dan 40kWh door gas in het huis is gepompt en een 75kWh van de pelletkachel blijkbaar niet voldoende is.
Als blijkt dat er 12m3 gas verbruikt wordt, wat gelijk staat aan 120kWh dan kunnen we concluderen dat de Pelletkachel niet voldoende vermogen kan leveren (10 uur tijd 75kWh leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 11:01
Freemann schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:46:
Vandaar dus ook mijn vraag omtrent het gasverbruik.

Als blijkt dat hij afgelopen dec. zo'n 4m3 gas verbruikten (incl. koken en WW) dan kunnen we concluderen dat er iets mis is met de Pelletkachel. Dit omdat er dan 40kWh door gas in het huis is gepompt en een 75kWh van de pelletkachel blijkbaar niet voldoende is.
Als blijkt dat er 12m3 gas verbruikt wordt, wat gelijk staat aan 120kWh dan kunnen we concluderen dat de Pelletkachel niet voldoende vermogen kan leveren (10 uur tijd 75kWh leveren).
Op basis van het gas verbruik kunnen we inderdaad kijken welke van de twee niet goed berekend is of niet goed functioneerd. Volgende vraag is dan natuurlijk hoe een huis uit 2008 van ~20 graden in de avond rond de middag alweer op 5 graden zit. Mijn huis uit 2010 met meer inhoud en een erker met heel veel glas zakt van 20 graden rond 21u naar 18,5 graden rond 7 a 8 uur alvorens de CV de verwarming weer oppakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mijn gok is:
12:30 15 n.v.t (stond nog uit)
21:30 kachel uit(gebaseerd op de opsomming met de aanname dat hij de dag ervoor ook rond die tijd uit is gegaan) en 12:30 pas weer aan.
In 15 uur tijd koelt er een boel af.

Mijn HR++ glas is bij -5 buiten en 20,5 binnen ook "maar" 17c. Laten we het er dan nog maar niet over hebben wat er gebeurd als het -5 buiten is en binnen 15c. Denk dat het HR++ ook naar 10-12c gaat. De meer glas, de meer de boel afkoelt. MAAAR dat is ook met de aanname dat de tuinkamer uit (Heel)veel glas bestaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 18-02-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Is de installateur al langs geweest en wat waren zijn bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Even stil geweest maar de installateur is gisteren langs geweest. Wel goed gedaan want hij had meteen de leverancier van de pellet kachel zelf meegenomen.

Hij constateerde in ieder geval dat er geen probleem zou moeten zijn met het verwarmen van de ruimte qua hoe groot deze was. Er is ook nog even gekeken naar tocht of iets dergelijks maar daar viel ook niets bijzonders op. In de eerste plaats is de chip vervangen op de kachel maar het viel de leverancier ook op dat de vlammen maar zeer klein bleven. Het vermoeden bestaat nu dat de pellets die gebruikt werden niet de daadwerkelijke afgifte doen qua warmte (vreemd want waren zakken van de installateur zelf). Aan mijn berekeningen en voorbeeld meting kon hij zien dat er voldoende kilo's aan pellets gebruikt werden door het apparaat. We hebben een zak van zijn pellets erin gegooit en lijkt erop dat de kachel wel warmer werd.

Toen was het echter 21.30 en is de kachel uitgezet en zijn zij vertrokken. Ik heb nu 3 zakken met andere pellets waar ik dit weekend mee ga testdraaien.

Overigens adviseerde de installateur ook om niet de ventilator vol te laten draaien maar juist te kiezen voor lagere stand. Volgens mij hetzelfde advies als freemann, (goed bezig >:) )

Vandaag ga ik op die lagere stand proberen te verwarmen en metingen doen. Morgen gebruik ik exact dezelfde methode als de week ervoor met volle ventilator en verwarming. Dus afwachten en ik hou jullie op de hoogte!

Nog even wat reacties op vragen die hierboven staan:

Gasverbruik:

Lag ongeveer op 2200 kubieke meter. Maar dit is een beetje vertekend. Wij hebben een heerlijk bad en regendouche waar we echt heel veel gebruik van maken. Kan dus niet bepalen wat van cv ketel afkomt en wat van de rest.

tuinkamer:

De tuinkamer is niet helemaal van glas maar heeft enkele grote ramen. Ik post zo een foto hier waar je kan zien hoe mijn woonkamer eruit ziet. Er zitten inderdaad wel grote ramen in aan de hele achterkant doorlopend naar de tuinkamer. Is niet veel tocht want dan zouden de inbetween gordijnen volgens mij moeten wapperen? (die zitten overigens normaal dicht)

/edit

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/512887fb21a57/512887faa6f1c-test.jpg
HvB83 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:28:
Het ene huis is het andere inderdaad niet, maar voorlopig lijkt iedereen hier mee te willen denken, zonder dat er echt heel veel input komt op (veelal zinnige) vragen die mensen hier stellen.
Ik snap je opmerking niet helemaal? ik ben jullie zeer dankbaar voor het meedenken en probeer overal zo goed mogelijk antwoord op te geven (vandaar de test runs enz). Als ik het antwoord echter niet heb moet ik gaan gokken en dat lijkt me weinig zinvol. Ook wilde ik even wachten totdat de installateur geweest was. Maar excuus als ik iets gemist heb ofzo?

[ Voor 16% gewijzigd door xxxMaverick op 23-02-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Pfff 2200m3 gas?!

Als 40% voor WW is, wat mij gezien je opmerking over het bad en de regendouche, dan blijft er nog 1320m3 over voor verwarmen.

Voor het makkelijke rekenen:
1m3 gas = 10 kW
1320m3 gas = 13200 kW
1kg pellets = 5kW
13200kW (van gas) / 5 kW (1kg Pellets) = 2.600 kg pellets per jaar :?
Dat vind ik wel heeeel erg veel.....

Als je nagaat dat je +/- 150 stookdagen per jaar hebt, dan sta je gem. 17kg per dag weg te stoken en op koude dagen misschien wel >25kg. (15m3 gas zal uitzondering zijn en dat is dan(15*10)/5=30kg pellets ).

Heb je toevallig een "slimme"/digitale verbruiksmeter in de meterkast hangen?
Zo ja, heb je al een bij je Energieleverancier gekeken naar je gas verbruik voor de periode juni tm augustus?

Deze maanden kun je dan als indicator voor je gasverbruik op WW gebruiken.
Als blijkt dat je in die maanden bijv. 300m3 gas verbruikt, dan kun je aannemen dat gem. 100m3 gas per maand voor WW gebruikt. Dan kun je zeggen dat je per jaar +/- 1200m3 gas voor WW gebruikt en dan blijft er nog 1000m3 gas over voor het verwarmen.

Overigens vind ik het glas oppervlak wel veel. Wij hebben ook vrij veel glas in de achterpui, maar dat is (wel) HR++ en als nog merk je dat dat erg koud is.

Maar ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe pellets, het vervangen van de "chip" en het verlagen van de ventilatie stand doet. Ook leuk om te horen dat de installateur/fabrikant mijn "verhaal" bevestigd over de ventilatie stand.

Houd ons op de hoogte!!

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 23-02-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Freemann schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:40:
Pfff 2200m3 gas?!

Als 40% voor WW is, wat mij gezien je opmerking over het bad en de regendouche, dan blijft er nog 1320m3 erancier gekeken naar je gas verbruik voor de periode juni tm augustus?
Ja maar ik moet zeggen dat ik toen ook wat rare dingen gedaan had dat jaar.....Naast veel water was ik in die periode vaak 1 a 2 dagen weg. Toen was het buiten echt -20 en liet ik het compleet afkoelen. Gevolg ---> moest voluit uren branden om het warm te krijgen.....dat doe ik inmiddels niet meer :) Toen was ik nog totaal niet met energie enz bezig

Zie overigens dat ik overdreven had als ik nu terugkijk zie ik 2050 staan....nog veel , maar ietsje minder O-) (die 2200 was een schatting van onze energiemaatschappij vrienden toen)

Maar ik hou je op de hoogte, ga hem nu aanzetten ;)

/edit

En geen slimme meter helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
Helemaal af laten koelen is trouwens wel zuiniger waarschijnlijk. Zo lang je leidingen maar niet gaan bevriezen.

Mijn ervaring (en ik kom natuurlijk in nogal wat huizen) is dat 2050m³ best mogelijk is. Zeker als ik hoor wat de afkoeling van je kamer is, gecombineerd met een luxe levensstijl.

Kun je trouwens een manier bedenken om te meten hoe heet de rookgassen in de schoorsteen zijn, of de schoorsteen (dat kan ook). Dan kun je namelijk redelijk nauwkeurig bepalen hoeveel warmte er in je ruimte gaat, want de enige warmte die je verliest gaat via je schoorsteen. En je weet hoeveel pellets erin zijn gegaan en de verbrandingstemperatuur is ook vrij bekend. (Enige uitzondering is als je kachel met een ontzettende luchtovermaat staat te branden, maar dat zou dan ook meteen het antwoord zijn op je probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

2050m3 gas kan ook makkelijk, maar ik (mijn mening) vind het veel. Echter is dat gebaseerd op ons 2pers. huishouden waarbij we erg goed letten wat we met Energie doen. Er liggen zoveel oorzaken/redenen te grondslag aan het verbruik, dat het ook moeilijk te vergelijken is. Laat staan dat ik kan zeggen dat het teveel is. Het is pas teveel als de bewoners zelf vinden dat het teveel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 02:20
Een huiskamer van > 50 m2 (toch?) en dan meer dan 2000 m3 gas verbruiken? Valt best mee. Ik heb ongeveer 36 m3 te verwarmen en verbruikte ongeveer 1800 m3 per jaar (0,48 m3/graaddag). Hier zit ook het WW bij en douchen kan zomaar 15 minuten duren. Gasverbruik voor WW is nongeveer 23 m3/maand. 100 m3 lijkt me wel wat veel overigens.

Het meten van de rookgassen kan eenvoudig door een magnetische thermometer op je schoorsteenpijp te plaatsen. Deze geeft de juiste stooktemperatuur aan. Te weinig is niet goed, overigens niet echt van toepassing voor een pelletkachel, maar teveel warmte is zonde. http://www.kachelsenhaard...res_/Thermometer_tbv_pijp
Deze kan natuurlijk ook http://dx.com/p/1-2-lcd-d...k=1&t=1&s=126092&u=123695

Een aanvoer buiten de stookruimte kan handig zijn, de warmte uit de huiskamer gaat niet door de schoorsteen naar buiten.

Jammer dat je ervaringen tot nu toe niet echt positief zijn, pelletkachels zijn een mooie oplossing om je gasrekening omlaag te brengen. Een houtkachel overigens ook.H et gasverbruik voor verwarming is inmiddels < 0,1 m3/graaddag, doucheregime nog steeds het zelfde. Verwacht jaarverbruik nu 500 m3, meeste nu aan WW.

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 23-02-2013 14:29 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Nou, dit weekend weer een testrondje gedaan. Op zich wel interessant. Het lijkt erop dat het vervangen van de chip maar zeker de pelletkorrels wel invloed hebben op het resultaat. Zie de volgende gegevens.

Hier de samenvatting van Zaterdag:
Conform advies de kachel laten branden met volle vlam en ventilator op 2 streepjes.

Tijd/ warmte volgens losse thermostaat: / Warmte volgens pellet kachel
13:05 14,5 n.v.t (stond nog uit)
14:05 15 17
15:00 16,5 16
16:00 17,5 17
16:50 18 18
17:15 18,5 18
17:30 19 19
17:40 19,5 19
18:05 20,5 20

Hier de samenvatting van Zondag:
De test van een week geleden herhaald. Dus via afstandsbediening op automatisch gezet en temp op 29 graden. Kachel gaat dus volle vlam geven en volle ventilator.

Tijd: / warmte volgens losse thermostaat: / Warmte volgens pellet kachel afstandsbediening:
14:00 15,5 n.v.t (stond nog uit)
14:30 16 17
15:00 17,5 18
15:24 18,5 19
15.38 18,5 19
16:25 19 19
17:15 19,5 20
18:05 20,5 19

Vraag:

Ik zie nu inderdaad verschillen met vorige week. Ik heb nu de vraag neergelegd bij de leverancier of dit het maximaal haalbare is of dat er nog iets aan de instellingen en/of onderdelen gedaan kan worden.

Zelf vind ik dat het er al beter uitziet maar omdat de kachel echt als vervanging CV moet dienen beneden ben ik eigenlijk niet tevreden met hetgeen er nu staat en indien dit het maximale is had ik hier graag betere voorlichting over gehad.

Hoe staan jullie hier in? kunnen jullie mijn gedachten gang volgen of stel ik te hoge eisen en/of verwijt ik onterecht de leverancier iets?

De manier van communiceren tussen mij/installateur/leverancier is tot nu toe heel prettig geweest maar ben wel heel nieuwsgierig wat deze week gaat brengen met deze nieuwe data.

[ Voor 13% gewijzigd door xxxMaverick op 24-02-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kijk dat is al een hele verbetering tussen 9 uur branden voor 4 graden en nu 5 uur branden voor 5 graden.
Waar ik zelf heel erg benieuwd naar ben;
Waarom is de "chip" vervangen en wat was de functie van deze "chip"?

Wat je vraag betreft;
PelletKachel zijn trage systemen. Ze doen er zomaar 30-45 min. over om op vol vermogen te komen.
Een cv-ketel zal na ontsteken van de vlam en wat afregelen van branderhoogte, ventilator, pomp etc. binnen 60 of misschien wel 30 sec. op vol vermogen werken van bijv. 20kWh. Er zijn maar weinig systemen die vanaf 0 binnen 30-60 sec. 20 kWh aan vermogen een systeem in kunnen pompen. Denk daarom dat ieder systeem en zeker een pelletkachel, een teleurstelling zal blijken (voor een heleboel mensen).

Het enige dat ik mij nog kan bedenken;
minder agressieve nacht verlaging. Stel de ketel is op 16c in en laat hem zo is een dag branden en zet hem alleen hoger als dat voor jullie nodig is. Kijk dan is hoe hij dan bevalt.

Wij overwegen ook een pelletkachel en vandaar ook mijn interesse in dit topic. Ons plan is om een palletkachel met boiler/buffer aan te schaffen. De pelletkachel houdt de boiler op temp. en het cv-systeem haalt zijn warmte uit de buffer. Voordeel hiervan is dat de pelletkachel langere stooksessies kan maken (boiler van 40>60c opwarmen) en de cv kan op alle momenten water pakken van >40c (wij zijn deze winter doorgekomen met 45c aanvoertemp). De installatie heeft dus altijd een relatief hoog startvermogen (altijd water >40c) en we zijn niet gebonden aan de pelletkachel qua opstarttijd.

Mijn advies;
minder agressieve nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Freemann schreef op maandag 25 februari 2013 @ 07:29:
Kijk dat is al een hele verbetering tussen 9 uur branden voor 4 graden en nu 5 uur branden voor 5 graden.
Waar ik zelf heel erg benieuwd naar ben;
Waarom is de "chip" vervangen en wat was de functie van deze "chip"?

Wat je vraag betreft;
PelletKachel zijn trage systemen. Ze doen er zomaar 30-45 min. over om op vol vermogen te komen.
Een cv-ketel zal na ontsteken van de vlam en wat afregelen van branderhoogte, ventilator, pomp etc. binnen 60 of misschien wel 30 sec. op vol vermogen werken van bijv. 20kWh. Er zijn maar weinig systemen die vanaf 0 binnen 30-60 sec. 20 kWh aan vermogen een systeem in kunnen pompen. Denk daarom dat ieder systeem en zeker een pelletkachel, een teleurstelling zal blijken (voor een heleboel mensen).

Het enige dat ik mij nog kan bedenken als oplossing; minder agressieve nacht verlaging. Stel de ketel is op 16c in en laat hem zo is een dag branden en zet hem alleen hoger als dat voor jullie nodig is. Kijk dan is hoe hij dan bevalt.

Wij overwegen ook een pelletkachel en vandaar ook mijn interesse in dit topic. Ons plan is om een palletkachel met boiler/buffer aan te schaffen. De pelletkachel houdt de boiler op temp. en het cv-systeem haalt zijn warmte uit de buffer. Voordeel hiervan is dat de pelletkachel langere stooksessies kan maken (boiler van 40>60c opwarmen) en de cv kan op alle momenten water pakken van >40c (wij zijn deze winter doorgekomen met 45c aanvoertemp). De installatie heeft dus altijd een relatief hoog startvermogen (altijd water >40c) en we zijn niet gebonden aan de pelletkachel qua opstarttijd.

Mijn advies;
minder agressieve nachtverlaging.
toon volledige bericht
Dit zelfde advies krijg je ook van mij. In een nieuwbouwhuis is er geen rede om te drastisch te verlagen 's-nachts. Je hebt ongeveer 4 uur nodig voor 5 graden. 2 graden in +- 1,5 a 2 uur. Ik zou hem om een minium temp zetten van 18 graden. Deuren dicht houden en hoger zetten via een schakelklok of manueel wanneer je er daadwerkelijk bent. 18 graden is, zeker als je net van buiten komt, als best aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
En, het is hier al vaker gezegd, probeer uit te zoeken waarom je huiskamer zo ontzettend snel afkoelt!

Misschien iemand met een warmtebeeldcamera uitnodigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

overigens vind ik 14-15c als nacht/dag temp. ook ongezond op het punt van menselijke gezondheid.
Als in het huis een relatief hoge luchtvochtigheid heerst, dan kom je ook snel rond het dauw/condensatie punt.

Dat is wat ik persoonlijk ten alle tijden zou willen voorkomen!

http://www.perfectkeur.nl...ondensvorming_condens.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Condensvorming is natuurlijk wat anders dan de temperatuur. In ons oude bijzonder slecht geisoleerde appartement ga ik niet stoken voor de vogeltjes buiten, dus zetten we alles uit snachts. En ook in de winter gaat het raam altijd wel minstens op een kier, want anders kun je (vooral in de winter e.d.) inderdaad condensvorming krijgen. Dus daar hebben we niet heel veel last van, maar de temperatuur snachts is echt heel laag. En ik slaap prima :) (en ik ben vrij zeikerig over luchtkwaliteit)
Sterker nog, volgens mij is het gezonder om een beetje te koud dan een beetje te warm te slapen.

Wellicht koelt zijn huis snel af door overijverige mechanische ventilatie, waardoor de temperatuur snel zakt maar daardoor ook weinig vochtigheid is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:23

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hier gaat de cv rond 21:30 uit, komt van 20,5 graden af. Dan is het smorgens is het nog steeds 18,5-19 graden

Vreemd dat dat bij jouw terugzakt naar 15 graden. Huis hier is uit 1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

sander817 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:14:
hier gaat de cv rond 21:30 uit, komt van 20,5 graden af. Dan is het smorgens is het nog steeds 18,5-19 graden

Vreemd dat dat bij jouw terugzakt naar 15 graden. Huis hier is uit 1991
Uit een vorige post maakte ik op dat er vanaf 22:00 niet meer gestookt wordt tot in de loop van de dag de volgende dag.
Oftewel 22:00 zaterdagavond tot zondagmiddag 12:30.

We hebben het hier dan over een periode van 12-13 uur dat er niet gestookt wordt.
Persoonlijk vind ik dat veel en kan mij voorstellen dat een huis bij dit koude weer (overdag <5c) ook een huis uit 2008 sterk af zal koelen.

Het is erg jammer dat de gebruiker geen gas-verbruik of verbruik per graaddag weet.
Deze cijfer zouden heel erg veel duidelijk kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Bedankt voor de tips. ik wil wel het volgende opmerken. Vaak gaat de cv om 21.30/22.00 op 15 graden. De dag erna zijn wij beiden aan het werk en komen rond 18.30 vaak thuis. het lijkt mij echt compleet zonde om de temperatuur de hele dag dan naar 18 graden te brengen? Dat kost toch veel te veel energie? Dus gaat niet alleen een nacht overheen maar ook een hele dag.

Ik heb de installateur gevraagd of dit het maximaal haalbare is voor de kachel. Indien dat het geval is ga ik in overleg hoe nu verder. Voldoet wat dat betreft niet aan de verwachtingen en informatie die ik vooraf gekregen heb dus ik overweeg de koop te ontbinden in dit geval (order voor zonnepanelen bij zelfde leverancier blijft gewoon bestaan wat mij betreft)

Overigens vandaag een andere zak pellets gebruikt en ook hier een zeer traag stijgende temperatuur. Heb nu dus 3 soorten gebruikt en alleen de pellets van de leverancier levert redelijke capaciteit. Tip dus voor anderen om hier op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
Heel vreemd van die pellets. Dat zou niks uit moeten maken. 1kg hout (onafhankelijk welke soort of verschijningsvorm) is bijna exact (<5% variatie) dezelfde hoeveelheid energie als het om droog hout gaat. En ik zeg ook expres kg, want soms is een liter veel hout veel zwaarder dan een liter van een andere soort hout. En je koopt je pellets ook per kg, dus dat is mooi.

Om te testen of ze goed droog zijn, dat kun je met een keukenweegschaal en een oven:
- Weeg 1 kg pellets af.
- Leg deze op 140C (niet warmer, dan gaan ze ontgassen) in de hete lucht oven voor half uur ofzo
- Weeg ze nog een keer en het verschil in gewicht is vocht wat verdampt is.

Dit zou 10% ofzo moeten zijn max. Maar doe het met een monster van alle drie de soorten pellets en vergelijk welke de beste is. Vocht is namelijk 1:1 warmte die je verliest bij het verbranden. Bij 50% vocht komt er zelfs géén warmte meer uit je pellets. En voor de verkoper is vocht alleen maar gunstiger, want daar worden zijn pellets zwaarder van.

En heb je nu al geprobeerd om je rookgastemperatuur te meten? Als die te hoog is, dan is je rendement namelijk te laag.

[ Voor 11% gewijzigd door Paul C op 27-02-2013 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

xxxMaverick schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:24:
Bedankt voor de tips. ik wil wel het volgende opmerken. Vaak gaat de cv om 21.30/22.00 op 15 graden. De dag erna zijn wij beiden aan het werk en komen rond 18.30 vaak thuis. het lijkt mij echt compleet zonde om de temperatuur de hele dag dan naar 18 graden te brengen? Dat kost toch veel te veel energie? Dus gaat niet alleen een nacht overheen maar ook een hele dag.

Ik heb de installateur gevraagd of dit het maximaal haalbare is voor de kachel. Indien dat het geval is ga ik in overleg hoe nu verder. Voldoet wat dat betreft niet aan de verwachtingen en informatie die ik vooraf gekregen heb dus ik overweeg de koop te ontbinden in dit geval (order voor zonnepanelen bij zelfde leverancier blijft gewoon bestaan wat mij betreft)

Overigens vandaag een andere zak pellets gebruikt en ook hier een zeer traag stijgende temperatuur. Heb nu dus 3 soorten gebruikt en alleen de pellets van de leverancier levert redelijke capaciteit. Tip dus voor anderen om hier op te letten
Nacht verlaging is interessant als blijkt dat het ook interessant is.
Meten==Weten.

Het kan zijn dat je huis in 14 uur tot het bot afkoelt en dat het meer energie kost om huis+interieur op te waren dan het op 17c te houden.
Noteer de gas-stand op een vast tijdstip (in de ochtend EN avond), verander niets aan het programma, behalve de temp. van de tijdstippen die jullie weg zijn. Kijk op de KNMI website voor de graaddagen en zet dit tegen elkaar weg. Mogelijk komen er verrassende dingen uit :) Comfort is ook wat waard ;)
Probeer het is een paar dagen en zet het dan ook weg tegen de graaddagen.

Wij hebben ivm de vloerverwarmin een nacht temp. van 19c. Bij -10 buiten, begint de thermostaat al om 14:30-15:00 te stoken om het 17:30 op temp. te hebben. Zetten we in op een nacht verlaging van 18c, dan begint de ketel al rond 13:30-14:00 met stoken en is het vaak nog maar de vraag of hij dan om 17:30 te ingestelde temp. gehaald heeft. Oftewel 1c verschil in de nacht is bij ons een wereld van schil qua comfort en gasverbruik (MAAAAR dat is onze met vloerverwarming).

Verder ben ik nog zeer geinteresseerd in de Chip die vervangen is en naar de merken/type van de pellets waar je nu mee getest hebt. Dit kan voor andere hier een ontzettende meerwaarde zijn om in de optimaal resultaat uit de kachel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Freemann schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:27:
[...]

Verder ben ik nog zeer geinteresseerd in de Chip die vervangen is en naar de merken/type van de pellets waar je nu mee getest hebt. Dit kan voor andere hier een ontzettende meerwaarde zijn om in de optimaal resultaat uit de kachel te halen.
Bedankt voor je tips, ga hier binnenkort (lees: weekend) mee aan de slag. Pellets zal ik vrijdag even vermelden hier zodat jullie hier van kunnen leren.

Ik heb nog geen bericht terug gehad van leverancier en wacht dus af. Ik zal morgen even bellen omdat dan ook de betalingstermijn verloopt..... even overleggen hoe nu verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 23:19
ben wel benieuwd of er nieuws is. Zit zelf ook aan een pellet-kachel te denken (nu ja, filosoferen) en heb een nogal grote woonkamer. En sowieso vind ik het een heel apart verhaal waar ik de uitkomst van zou willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
2 dagen later dan ik had aangegeven maar hier de pellets die ik gebruik:

Slecht/matig:
Merk: German Pellets, Type: Premium Holzpellets
Merk: Weterwalder, Type Holzpellets (gewoon dus)

Goed:
Geen merk op de zak te zien alleen de opdruk: Pure power

Goed is hierbij dus betrekkelijk. Ik heb donderdag met de installateur gesproken en die zei dat de leverancier nog zou reageren naar mij. Dit is niet gedaan. In overleg met de installateur heb ik de betaling uitgesteld en wacht ik de reacties af. De installateur is hier vrijdag en maandag weer om de zonnepanelen erop te zetten dus dan praat ik verder.

Verdere testen heb ik nog niet kunnen doen ivm het vele afwezig zijn dit weekend maar het is voor mij duidelijk dat de kachel niet voldoet helaas. Ik zou dit type kachel dus zeker niet aanraden als CV vervanging in redelijke ruimtes. We gaan kijken hoe nu verder en als er echt nieuws is laat ik dit weten

[ Voor 100% gewijzigd door xxxMaverick op 03-03-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Vreemd, Genman Pellets staan toch goed bekend. Dit zijn DIN+ pellets als het goed is wat de hoogste kwaliteit is. Holzpellets zijn ook DIN+. Daar zou het niet aan mogen liggen volgens mij.

Jammer om te horen dat dit niet gaat werken. Het heeft wellicht ook met het merk te maken. Je zou de leverancier hem ook kunnen laten terug leveren en bijvoorbeeld een Nordic Fire laten plaatsen. Deze is wellicht wel wat duurder maar ik heb daar persoonlijk wel vertrouwen in. Eind vorig jaar ben ik bij de importeur geweest (ik woon er 20 minuten vandaan) en die hebben een goede degelijke indruk achter gelaten. Ze namen echt de tijd en wisten duidelijk ook waar ze over praten. Ook het slecht geisolleerde pand waar ze zitten was goed warm.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.nordicfire.nl/
http://www.nordicfire.nl/...achel_Monicaspeksteen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Nou leverancier is vandaag weer langsgeweest. Om uit te sluiten dat er iets met de kachel is hebben ze het complete binnenwerk (printplaat) vervangen. Volgende week maar eens testen (nu weinig tijd) en kijken hoe/wat. Dan het vervolg en kijken of we hiermee verder gaan of niet.

Wel grappig. Installateur geeft gewoon aan met de pellets die hij mij heeft verkocht zijn eigen showroom te verwarmen zonder problemen. Blijft dus allemaal wat vaag

Positief nieuws: de eerste 8 zonnepanelen liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Ok, het heeft een tijdje geduuurd maar alles is getest, en geregeld.

Korte conclusie:

Aanpassingen gedaan aan de kachel (intern bord vervangen), alle tochtplekken geïsoleerd en andere pellets gebruikt. Kachel verwarmt nu vergelijkbaar met CV en ik ben tevreden

Langer verhaal:

Veel hebben jullie hierboven al kunnen lezen. Uiteindelijk hebben de leverancier en installateur goed samengewerkt en onderdelen vervangen. In eerste instantie leek dit onvoldoende te helpen. Toen ik echter door een zak of 20 heen gebrand was kwam ik er via installateur achter dat er meer klachten waren binnengekomen over de pellets die ik gebruikt had. Ik blijk dus dubbel pech gehad te hebben. Nu ik wederom nieuwe pellets gebruik en het binnenwerk is vervangen is de verwarming acceptabel en vergelijkbaar met cv. Daarnaast ben ik eens goed op jacht gegaan naar kieren en tocht. Bleken 2 plekken te zijn die toch behoorlijk tochten. 1 raam was hierin erg belangrijk. De wind stond hier anderhalve week geleden vol op (toen het ongeveer windkracht 10 was ;)) en hier heb ik tochtstrips aangebracht. Ik denk niet dat dit de hoofdreden was maar helpt zeker mee.

Dank iedereen voor het meedenken en meehelpen.

Ik zoek nu nog wel een plek waar ik goedkoop goede pellets kan bestellen en laten bezorgen. Gezien mijn eerste ervaring weet ik hoe belangrijk kwaliteit is maar prijs is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 12:43
goed dat je even terugkoppel! dat wordt vaak vergeten.

Heeft mij de vertrouwen in de pelletkachel teruggegeven :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:30
Speedfightserv schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:19:
goed dat je even terugkoppel! dat wordt vaak vergeten.

Heeft mij de vertrouwen in de pelletkachel teruggegeven :)
Nou, mij niet, eerlijk gezegd. Als het zo afhangt van welke pellets je precies gebruikt, en of je een tochstripje hebt of niet, dan lijkt het me helemaal geen robuust systeem toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Terpen Tijn schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:49:
[...]

Nou, mij niet, eerlijk gezegd. Als het zo afhangt van welke pellets je precies gebruikt, en of je een tochstripje hebt of niet, dan lijkt het me helemaal geen robuust systeem toe...
tja, kan ik me voorstellen. Moet wel zeggen dat er in deze nieuwbouwwijk van 22 woningen nu 5 pelletkachels zijn en dat ik de enige was die zeer ontevreden was....de overige mensen herkenden deze signalen niet. En ook bij mij nu opgelost.

Wel de tip: kijk goed naar het vermogen en bezuinig hier niet op. En laat de kachel even 3 kwartier opwarmen, dat is wel een verschil met cv. Als je deze zaken goed aanpakt geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Terpen Tijn schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:49:
[...]

Als jij slechte benzine in de auto gooit dan rijd jouw auto ook niet zo soepel meer denk ik. Het zelfde met een kachel. Als je daar slechte brandstof in gooit waar bijvoorbeeld heel veel vocht inzit, dan gaat een groot deel van de energie verloren aan het verdampen van dat vocht ipv nuttige warmte op te leveren. Zo gek is het dan toch niet dat dit ook slechte resultaten opleverd? En die tocht zal waarschijnlijk niet zo heel veel gedaan hebben bij het opwarmen, maar zeker wel bij het afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
TLer schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 00:03:
[...]

Als jij slechte benzine in de auto gooit dan rijd jouw auto ook niet zo soepel meer denk ik. Het zelfde met een kachel. Als je daar slechte brandstof in gooit waar bijvoorbeeld heel veel vocht inzit, dan gaat een groot deel van de energie verloren aan het verdampen van dat vocht ipv nuttige warmte op te leveren. Zo gek is het dan toch niet dat dit ook slechte resultaten opleverd? En die tocht zal waarschijnlijk niet zo heel veel gedaan hebben bij het opwarmen, maar zeker wel bij het afkoelen.
Ik heb me echter nog nooit zorgen hoeven te maken over of ik mogelijk slechte benzine aan het tanken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Terpen Tijn schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:20:
[...]

Ik heb me echter nog nooit zorgen hoeven te maken over of ik mogelijk slechte benzine aan het tanken was.
pak maar eens per ongeluk de diesel slang ipv van de euro loodvrij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
xxxMaverick schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:39:
[...]

pak maar eens per ongeluk de diesel slang ipv van de euro loodvrij ;)
Dat is dan alsof je pinda's in je speksteenkachel gooit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-09 20:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

tsja...
Zie jullie vragen over meten enz graaddagen enz.
Solarmeter, graaddagen
En domoticz voor 1 wire enz waar je alles mee kunt uitelezen en loggen...

Maar nog andere ervaringen op gedaan?
Wat zijn de merken en types van de tevreden gebruikers uit je buurt??

Ik wil eigenlijk ook z'n ding....

Maar ken helemaal niemand die en pelletkachel heeft...
Kosten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2013 @ 00:38:
tsja...
Zie jullie vragen over meten enz graaddagen enz.
Solarmeter, graaddagen
En domoticz voor 1 wire enz waar je alles mee kunt uitelezen en loggen...

Maar nog andere ervaringen op gedaan?
Wat zijn de merken en types van de tevreden gebruikers uit je buurt??

Ik wil eigenlijk ook z'n ding....

Maar ken helemaal niemand die en pelletkachel heeft...
Kosten?
Nieuw 1500,- tot zo gek je wilt, pellets kosten 3,80-5,- de zak van 15 kg of bulk eventueel maar moet je ruimte voor hebben.
Marktplaats staan ze soms ook tekoop maar zijn gewild dus deze tijd zal je er weinig vinden, misschien een chinese namaak.

Een pallet zakken kost ongeveer 265,- en dan heb je rond de 975 kg (65 zakken)
Ik heb een kalor chiara 8,4 Kw en verbruikt een 0,7 kg pellets gemiddeld per uur zolang ik hem heb.
Lager kan technisch niet en nog is het 23 graden in de kamer (5m x10) op die eco stand en kan 1400 uur branden op die 65 zakken.
Besparing op gas kan oplopen tot 70%

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rolco,Precies.....tot zo gek als je het wilt.
Ik ben ook bezig geweest met een pelletkachel maar wel geschrokken van de uiteindelijke prijs.Kachel viel nog wel mee,meer ik ook een design type wilde hebben,maar het plaatsen van een kanaal liep behoorlijk in de papieren.Een Forma glass 20 kw CV was zo een €4300

Oke, Om alleen een woonkamer te verwarmen kan je met een kleinere uit.Maar dan nog.Stel aanschafprijs en installeren op €3000.

Ik verwarm mijn complete huis a 590 m3 met circa ruim 40GJ per jaar a €20,20 per GJ=€ 815 per jaar plus vastrecht totaal € 1104 per jaar ex btw
Mijn woonkamer zelf is circa 150m3

Jij stookt weg circa € 0,27 per uur.zeg even 6 uur per dag komt neer op € 1,62 p/d
€ 1,62 x 120 dagen is €194,40

Als ik dit terug reken naar mijn kosten ben jij aanzienlijker goedkoper uit,Maar daar komt nog wel de aanschaf van de kachel bij.

Voor mij is de terugverdientijd( circa 3 jaar ) te lang,Maar een vuurtje in huis is wel leuk natuurlijk.

Hier de kamer in de avond snel warm met een 4 branders op bio..Kost iets meer,maar gelijk afgifte van warmte.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het xxx maverick nu nog bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:28:
Rolco,Precies.....tot zo gek als je het wilt.
Ik ben ook bezig geweest met een pelletkachel maar wel geschrokken van de uiteindelijke prijs.Kachel viel nog wel mee,meer ik ook een design type wilde hebben,maar het plaatsen van een kanaal liep behoorlijk in de papieren.Een Forma glass 20 kw CV was zo een €4300

Oke, Om alleen een woonkamer te verwarmen kan je met een kleinere uit.Maar dan nog.Stel aanschafprijs en installeren op €3000.

Ik verwarm mijn complete huis a 590 m3 met circa ruim 40GJ per jaar a €20,20 per GJ=€ 815 per jaar plus vastrecht totaal € 1104 per jaar ex btw
Mijn woonkamer zelf is circa 150m3

Jij stookt weg circa € 0,27 per uur.zeg even 6 uur per dag komt neer op € 1,62 p/d
€ 1,62 x 120 dagen is €194,40

Als ik dit terug reken naar mijn kosten ben jij aanzienlijker goedkoper uit,Maar daar komt nog wel de aanschaf van de kachel bij.

Voor mij is de terugverdientijd( circa 3 jaar ) te lang,Maar een vuurtje in huis is wel leuk natuurlijk.

Hier de kamer in de avond snel warm met een 4 branders op bio..Kost iets meer,maar gelijk afgifte van warmte.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het xxx maverick nu nog bevalt :)
toon volledige bericht
Je berekening klopt aardig, ik had uiteindelijk voor 188,- aan pellets van een hele pallet (47 zakken van de 65)
En heb nog 25 zakken.

Wat betreft aanschaf had ik misschien wel mazzel maar heb hem van de zomer gekocht via mp voor nog geen 800 kompleet met afvoer alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
voor 1 m3 gas heb je ongeveer 1,8kg pellets nodig. Stel die kosten € 0,29 per kg, dan kom je op € 0,522 in vergelijking met 1 m3 gas.
Dat is ongeveer wat je betaalt bij de energieboeren als je ieder jaar overstapt.
bovendien stook ik rustig 20m3 per dag, dus als ik dan iedere dag met 2 á 3 zakken moet sjouwen is dat ook niet echt grappig meer.
de claims van de pelletkachelboeren vwb besparing lijken me eerlijk gezegd niet helemaal eerlijk, meer preken voor eigen parochie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-co

Voor die prijs kan je zoiets natuurlijk niet laten staan.
Maar ik begrijp er ook uit dat je dus vanaf deze zomer tot nu dus al 47 zakken heb gebruikt.
Dan staat hij dus meer als 6 uur per dag aan.
Lijkt mij dat je dan nog circa 47 zakken extra gaat gebruiken deze winter.(bij gelijke temperatuur)

Ik las niet goed :)
Ik heb eerder geschreven dat mijn jaarverbruik ruim 40 GJ was.
Maar vanaf dat dit jaar de cv aan ging had ik hier al 25 GJ gebruikt ivm de kou in de maanden begin 2013.
Op het moment van aanzetten in 2013 tot nu heb ik 13GJ verbruikt.wat neer komt op circa € 263 euro ex
Zie hier het verschil tussen jou en mij.

Maar het blijft appels en peren vergelijken ivm de woning

Maar goed ,ik begin off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

maxtrash schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:17:
voor 1 m3 gas heb je ongeveer 1,8kg pellets nodig. Stel die kosten € 0,29 per kg, dan kom je op € 0,522 in vergelijking met 1 m3 gas.
Dat is ongeveer wat je betaalt bij de energieboeren als je ieder jaar overstapt.
bovendien stook ik rustig 20m3 per dag, dus als ik dan iedere dag met 2 á 3 zakken moet sjouwen is dat ook niet echt grappig meer.
de claims van de pelletkachelboeren vwb besparing lijken me eerlijk gezegd niet helemaal eerlijk, meer preken voor eigen parochie
Zoals jij nu doet :)
52 cent voor gas all in onderaan de streep was een tijd geleden. Ik moest voor 1280 cuub gas wat ik op jaarbasis verbruik 915,- afrekenen, dat is toch wat anders.
1,8 kg pellets is 1 cuub gas zeg je maar zo kan je niet rekenen aangezien de kachel hier niet lager kan dan 0,7 kg per uur en dan nog loopt de temperatuur op naar 23,5 graden, we zetten zelfs de tussendeur open zodat de warmte naar boven gaat.
Daar komt bij dat het meer voordelen heeft dan alleen gasbesparen, bijv.

Een vuurtje in huis geeft wat meer sfeer ;) h
Veel comfortabeler/warmer in huis.

Als je in jou geval 20uur per dag zou stoken (wat al veel is) gebruik je 20x0,7=14 kg wat dus net geen zak is van 15kg die € ;) 4,- kost.
Jij stookt 20 cuub per dag zeg je x0,52 = €10,50
Dus zelfs met 2 zakken per dag ben je nog goedkoper, maar ik weet zeker dat je met 1 genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@maxtrash;
niet zo negatief....
ten eerste moet je 20m3 gas per dag wil je niet vervangen door pellets en als je dat per dag verstookt, dan heb je waarschijnlijk een (groot) vrijstaand huis.
ten tweede zijn er erg mooie hopper systemen die het mogelijk maken dat er 1 keer in de X jaar een vrachtwagen pellets loost en jij er geen omkijken naar hebt.

Wij zitten tot nu toe voor deze jaar afrekening (10-2-2013 - 10-2-2014) op 445m3 gas en momenteel gaat er 1-2m3 doorheen. De verwachting is dat we rond de 550m3 uit gaan komen, mits de winter nog aantrekt, anders zal het rond de 500m3 blijven. Vorig jaar zaten we op +/- 700m3 en laten we daar is mee rekenen.

Gesteld dat 1,8kg pellets ongeveer gelijkstaat aan 1m3 gas levert dat bij ons;
700*1,8 = 1260kg pellets / 25kg zakken = 51 zakken pellets
Een m3 pellets weegt ongeveer 640kg en dat betekend dat wij voor 1 jaar stoken +/- 2m3 pellets en dus opslag nodig hebben. Als je een pellet van 1000kg koopt, dan kost dat je ong. €300-350 oftewel €0,30-0,35 per kg.
Tijdens zware winter weer, stoken wij ong. 8-10m3 gas weg en laten we makkelijk rekenen met 10m3.
10m3 gas kost mij puur en alleen aan gas €6,50 (geen vastrecht etc.)
10*1,8 = 18kg * 0,35 = 6,30
Per zware winter dag zou ik hier dus marginaal goedkoper uit zijn.

700m3 kost mij puur en alleen aan gas €455 (geen vastrecht, aanschaf ketel etc.)
1260kg pellets kost mij €441 (geen aanschaf ketel/kachel etc)
per jaar scheelt het je €14,= en ben je imho redelijk duurzaam bezig.

Daarbij ben je met pellets off-grid en zou je als er stroomuitval is (WP dood) of gas dichtgeknepen wordt (gas ketel dood) met een kleine simpele aggregaat (<500W) of accu met omvormer de pellet-ketel draaiende kunnen houden.

Duurzaam stoken kost meer en zeker op het punt van aanschaf;
L/W WP >€3000
L/L WP >1500
Pellet ketel >2000
Pellet kachel >3000
Waarbij natuurlijk wel de kanttekening gemaakt moet worden dat de prijs sterk afhankelijk is van het vermogen. Wij hebben met een max. verbruik van 10m3 oftewel 100kW per dag ruim voldoende aan een pelletketel van 10-15kW en zeker icm met een (boiler)buffer.
Zo heb ik uitgerekend dat wij met een retour van 25c op LTV en een boiler van 300liter op 70c een warmte opslag hebben van warmte dat gelijk staat aan 1,8m3 gas (18kW). Hiermee creëren we ook dat de pellet-ketel efficienter kan stoken (opstarten van de pellet-ketel is extreem in-efficiënt). Als de ketel een uur lang onafgebroken kan pompen naar de boiler, dan kunnen we daarna efficient de warmte uit de buffer lepelen.

Ook wordt het afval product van pellets (as) als negatief ding gezien. Goede pellets geven veel energie en weinig as. Bij goede pellets is de as productie <1% en bij 1260kg per jaar komt dat neer op 12,6kg as en 34gram gemiddeld per dag. Bij een stookdag van 10m3 gas (18kg pellets) dan geeft dat 18grammen as en bij een week van dat weer is dat 126 gram as.

Natuurlijk is dit systeem bewerkelijker dan een gasketel OF WP, maar imho wel de groenste en daar mag iets tegen over staan.

[edit]
Zit net nog even op de Eneco site te kijken en blijkt dat we voor EcoGas €0,68300 betalen.
Dat is ong. 5% meer als dat ik dacht en maakt de berekening;

700m3 kost mij puur en alleen aan gas €455 478 (geen vastrecht, aanschaf ketel etc.)
1260kg pellets kost mij €441 (geen aanschaf ketel/kachel etc)
per jaar scheelt het je €37,= en ben je imho redelijk duurzaam bezig.

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 04-01-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freeman
Het verschil is veel groter, in je berekening heb je het over bulk pellets, die zijn er al vanaf 160,- een ton en dat is een goede pellet, dat x2 en thuisbrengen kost je 400,- voor 2 ton dus.
Wil je zakken betaal ik voor olimp pellets 265,- voor 975 kg (65x15)

Dan moet je de berekening per uur maken omdat je de pelletkachel niet kan stoppen voor een uurtje, wel kan je smorgens automatisch starten bij en 4-5 uur stoken , en eind van de middag/avond nog een uur of 4-5.
Op dit moment met deze temperatuur start ik de kachel smorgens van 5-10 en savonds van 17-22, daartussen moet de cv en de zon het doen en stook dus een 7 kg pellets weg per dag. 1,90 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Rol-Co;
Had ff snel naar prijzen gezocht en zag voor pallets met zakken pellets prijzen van +/- 300-350 langskomen.
Uitgaande van jouw cijfers levert dat op;
2000kg pellets is globaal 1,5 jaar stoken.
1,5 jaar stoken op gas is +/- 1000m3
1000m3 gas kost ons €683
2000kg pellets zou €400 kosten.
Besparing van globaal €283 per jaar.

Als wij een pellet CV oplossing nemen, dan wordt het een ketel systeem die in de schuur komt te staan.
De bedoeling is dat deze ketel een boiler gaat verwarming die ingezet kan worden voor WW en CV.
Het idee is dan dat de ketel de boiler opwarmt en dat de temp. van de boiler bepaald of de ketel wel/niet stookt. Als ik het goed begrepen heb, zijn de ketel varianten beter geschikt voor frequenter aan en uit. Natuurlijk zal de ketel wel wat minder efficient zijn door de meerdere stops en starts, maar dat zei zo.
Ik wil de pelletketel echt als vervanger van de gasketel zien en mijn inziens moet hij dan op het CV circuit aan worden gesloten. Met een pelletkachel wordt dat al lastiger en WW met een kachel stoken zie ik niet zitten. Dat zou in de praktijk kunnen betekenen dat we in de zomer bij 27c in de woonkamer ook nog eens een pelletkachel hebben staan loeien als er iemand gaat douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je hebt ze ook cv only maar zijn vaak groter zo rond de 15kW en groter. Ik had zelf eerst ook het idee om een cv versie aan te schaffen maar vanwege de hogere prijs eerst maar eens kijken of we het wat vinden.
Leuke is dat de reactie thuis een beetje sceptisch was maar nu hij er staat zijn dat de grootste fans van de kachel. :)
Maar goed, misschien volgend jaar toch cv versie EN zonneboiler waarbij die laatste de boiler in de zomer verwarmd en de kachel in de winter de kamer,cv,boiler. Dit was ook mijn eerste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-09 20:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Hoe staat het met onderdelen/onderhoud/problemen.
Werkt de ab met instellingen goed?
Wat kost onderhoud?
Wat kan er kapot?
Goede merken en chinese clonen?
Hoe lang kun je pellets bewaren ivm vocht?
Goede dealers et service?
Geluid, hoe stil is uw Pelletkachel?

Ervaring met bovenuitgang?

Ervaringen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:52:
Hoe staat het met onderdelen/onderhoud/problemen.
Werkt de ab met instellingen goed?
Wat kost onderhoud?
Wat kan er kapot?
Goede merken en chinese clonen?
Hoe lang kun je pellets bewaren ivm vocht?
Goede dealers et service?
Geluid, hoe stil is uw Pelletkachel?

Ervaring met bovenuitgang?

Ervaringen?
Tot nu toe geen problemen en hij heeft 1500 uur gedraait inmiddels. (niet allemaal bij mij).
Ab werkt prima maar gebruik ik nooit eigenlijk omdat hij na het opstarten vrijwel gelijk naar eco gaat voor de rest van de avond en je het echt niet warmer wilt.
Onderhoud kost elke 900 uur een 80-180 euro maar doe ik zelf.
Er kan veel kapot natuurlijk maar het enige draaiende deel zijn ventilatore en de spindel+motor, allemaal niet heel erg duur of kwetsbaar.
Goede merken zijn veelal ook het duurst maar echt slechte zijn alleen de chinese namaak en erg onbekende merken.
Pellets moet je droog bewaren zoals elk hout.
Goede dealers nl zijn er vast genoeg, even googlen op pelletkachel, mijne komt bij pelletkachelfriesland vandaan en gaf me telefonisch goede service ondangs dat ik hem daar niet gekocht heb.
Geluid is over het algemeen stil, heel klein beetje een ventilator en een spindelmotor, maar dan moet je alleen thuis zijn met tv en radio uit, het geknetter en vlammen maken meer herrie maar dat geeft ook wat sfeer. Ik zeg algemeen stil omdat een kennis van me dezelfde kanchel kocht van iemand maar een jaar nieuwer of ouder dat weet ik niet precies en die maakte behoorlijk geluid op de spindel, hij heeft uiteindelijk een andere spindelmotor gekocht (100,-). En nu is hij super stil net als mijn kachel.

Ervaringen bovenuitgang? Rookgasafvoer bedoel je?
Die zit hier achter de kachel door de muur, boze tongen beweren dat dat niet goed werkt omdat je trek moet hebben maar een pelletkachel heeft een rookgasventilator dus blaast. Het vergt alleen wat afstelling om het goed te krijgen, ik ben ook een tijd bezig geweest met kijken, aanpassen, maar nu brand hij als een zonnetje en zuinig.
:)

Edit:
Hier kan je ook veel info vinden
http://pellets.forummotion.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Rol-Co schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:00:
Je hebt ze ook cv only maar zijn vaak groter zo rond de 15kW en groter. Ik had zelf eerst ook het idee om een cv versie aan te schaffen maar vanwege de hogere prijs eerst maar eens kijken of we het wat vinden.
Leuke is dat de reactie thuis een beetje sceptisch was maar nu hij er staat zijn dat de grootste fans van de kachel. :)
Maar goed, misschien volgend jaar toch cv versie EN zonneboiler waarbij die laatste de boiler in de zomer verwarmd en de kachel in de winter de kamer,cv,boiler. Dit was ook mijn eerste idee.
http://www.nordicfire.nl/assortiment/pelletketel_EVO14.html

Levert tussen de 5 en 14 Kw. Mooie waardes om een groot buffervat van zeg 1000L mee te verwarmen. Daaruit kan je dan tappen voor de verwarming en warm water behoefte. De ketel kan dan behoorlijk efficiënt stoken zonder allerlei piek behoeftes te hoeven afvangen. Voor de zonnige maanden kan je er ook nog een zonnecollector op aansluiten.

Er zijn ook diverse andere merken, veelal uit Oostblok landen, die een dergelijk systeem kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vast niet goedkoop van nordic fire inderdaad, wel mooi systeem. Er komt ook veel uit het oostblok vandaan, polen onderandere gebruiken ze dit meer en langer dan in NL.
Olimp pellets komen ook uit polen, wat niet tegenwoordig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
ik ben nu op pagina 3 aan het lezen en gooi het toch ook nog maar even in de groep (is al een paar keer gedaan door anderen).

Lage temperatuursystemen (vloerverwarming maar OOK pelletkachel) functioneren het beste als de temperatuur de GEHELE dag zo constant mogelijk gehouden wordt. Zet de minimum temperatuur dus op minimaal 17 en niet 15, je zult zien dat je uiteindelijk veel minder brandstof verbruikt dan wanneer je het verwarmingssysteem volledig uit zet.

Ik ben bouwtechnisch adviseur en hoe vaak ik deze klacht nu al gehoord heb van mensen die gewend waren een kachel dan wel een hoog temperatuur cv-installatie te hebben en overgestapt zijn op vloerverwarming of pelletkachel. Om het beste resultaat te halen moet je je stookgedrag aanpassen, continu een beetje stoken is voor dit soort systemen beter en behagelijker dan alleen stoken wanneer je thuis bent. Als je dat laatste wilt dan moet je je cv weer aanzetten en die gebruiken om de ruimte op temperatuur te brengen en de pelletkachel gebruiken om hem daarna op temperatuur te houden.

Kwestie van jezelf even opvoeden dus en niet eigenwijs zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pagina 3 ....even doorlezen nog, maar ook de paginering is bij iedereen anders omdat je dat kan veranderen bij tweakers.
Ik denk niet dat je het tegen mij hebt maar de cv met vloerverwarming staat hier continue op 20,5 , in de nacht naar 19 maar zo laag komt hij niet eens.
Pelletkachel stookt ook continue op zijn laagst, nee fout ...lager dan laagst door mijn setting maar wel runs van 4-5 uur.
Samen met de cv regelen ze de temperatuur, lekker hoor zo dubbel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@henkbas;
Mee eens.

Wij hebben een nacht program van 18,5c en overdag 19,5c om 's avonds door te warmen naar 20,5c. Dit geeft, behalve in de vroege ochtend, een heel gelijkmatig verbruik.

Zo ie zo valt er vanuit de nacht met <18c overdag niet tegenop te stoken en als we het doen dan staat de CV zijn eigen kapot te stoken en dat ook nog ruim buiten zijn comfort/modulatie zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
@Rol-Co
Ik had het tegen de OP en over verwarmingssystemen in het algemeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
@Freeman en OP.... zie het als een auto, optrekken kost heel veel benzine, op snelheid blijven bijna niet zoveel... dus minder optrekken en meer constant rijden levert een beter verbruik op... zo dus ook met de verwarming. En je moet bij verwarming niet in dagen denken maar in kwartalen als het gaat om de kosten... als je nou voor een paar dagen weg bent, prima, zet hem dan maar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freemann

Even van mindergas gepakt, vanaf 8 oct ook een Hr cv, pelletkachel van af de zomer.

1 okt 2012 t/m 4 jan 2013 /1 okt 2013 t/m 4 jan 2014

Verwarming 258,13 m3 / 100,84 m3
Overig 141,98 m3 / 102,16 m3
Totaal 400,11 m3 / 203,00 m3
Per gewogen graaddag
0,21 m3/graaddag / 0,09 m3/graaddag >> 58,4 % minder verbruik

Aantal gewogen graaddagen 1.250 / 1.173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Rol-Co:
Wat wil je hier precies mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freemann schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:08:
@Rol-Co:
Wat wil je hier precies mee zeggen?
Dat je berekening aardig klopt
Het is natuurlijk wel iets minder koud maar het scheelt nu al een 100 cuub per maand en prognose 600 cuub per jaar minder, dat is 435,- en moet de 188,- pellet kosten nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ooo zo :)

Denk alleen dat er een heel groot verschil zit in de temp van het vertrek en de isolatie waarde van het huis.

Bij een hoge temp van het vertrek en matige isolatie, zal (denk ik) dit ook mank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De isolatie van het huis is niet veranderd sinds we hier wonen dus het vergelijk met vorig jaar klopt, en ik kan je vertellen dat dat een stuk minder comfy was dan nu. Niks dikke trui, ik zit gewoon in mijn T shirtje in de kamer, 22,5 - 23 graden geeft de isense aan.
Enige nadeel is dat als je lang stookt de vloer vrij fris word, ik wil dan nog wel eens de isense op de openhaard functie zetten voor een uurtje.
Ik moet daar nog eens wat op verzinnen, dat die vloer een beetje op temperatuur gehouden word met iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
ik geloof dat ik wat los heb gemaakt met mijn wat knorrige reactie. Maar als ik het zo lees dan wordt mijn opmerking dat op pure energiekosten het verschil er niet is, niet ontkracht. Ik krijg het 1e jaar 38% korting op de leveringskosten van gas dus de prijs ligt wel degelijk rond de 50ct / m3. Als ik het zo zie is het onderhoud aan de pelletkachel ook wat groter dan voor de cv (waarbij je sowieso de CV niet weg kunt of wil doen).

Maar goed, het trekt mij op zich ook wel. Ik verwacht dat de kachel een fijnere warmte geeft. Alleen zit ik ook een beetje met de plek in de kamer, de kosten etc.

Ik ben overigens best voorstander van groene oplossingen, zo heb ik het dak volliggen met zonnepanelen. Echter, waar komt het hout vandaan voor de pellets? http://houtrook.nl/duurzaam-houtpellets/
zeg niet dat ze per se niet milieuvriendelijk zijn, maar om het als argument te gebruiken vind ik riskant.

[ Voor 20% gewijzigd door maxtrash op 04-01-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is maar wat je leest, ik vind 6,- verschil per dag in jou geval best veel..

Ik kan het je volgend jaar vertellen maar ik denk dat jij het teveel als vervanger ziet maar het is bijverwarming natuurlijk, al zijn er misschien mensen die er alleen op stoken.
Ik ben ook van mening dat het met een super geisoleerd huis minder rendabel is, mijn kachel is 8,4 kw en stookt me de tent uit met een kamer van 55 m2 op eco stand notabene. Als dat dus in een minder geeisoleerd huis een lagere temperatuur zou geven past dat beter en word het verschil met gas groter, het blijft namelijk 0,7 kg per uur.

Wij hebben voornamelijk voor de pellet gekozen ivm het gemak, automatisch starten, geen hout hakken, beperkte rookgasafvoer en meer van deze tijd maar toch een oudewerts vuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@maxtrash;
Alles is zo groen/duurzaam als de gebruiker ermee omgaat.
In het beroemde en beruchte WP topic, stookt men elektrisch waarbij per verbruikte kWh 440gram CO2 in de atmosfeer terecht is gekomen. Elke kWh die verbruikt wordt bij een COP <2,5 zorgt voor meer CO2 in de atmosfeer dan stoken met een HR ketel. Zelf vind ik het erg discutabel om WP verbruik af te dekken met PV. Dit omdat er sociale/duurzame afspraken zijn waarbij we bepaalde kosten als duurzame opslag, netwerk kosten/onderhoud delen. Door je leverancier uit te knijpen met PV en het netwerk te gebruiken als opslag, is dat imho niet helemaal fair/sociaal/duurzaam.

Hoeveel Pellets kan ik kopen voor ieder PV paneel en hoeveel CO2 komt er in de atmosfeer bij het produceren van een PV paneel incl. verschepen en hoeveel is dat bij Pellets?

Als je duurzaam wilt stoken, dan zul je er ook duurzaam mee om moeten gaan.
IMHO betekend dat dat ja na aanschaf van een Pellet unit ook duurzaam door moet gaan.
IMHO betekend dat dat je duurzame (mogelijk duurdere) Pellets in moet kopen en duurzaam moet stoken.
Bijv.; op pellets stoken betekend niet dat je je woonkamer naar >25c moet stoken, want dat is nog steeds verkwanselen van grondstoffen. Je stookt tenslotte pellets weg om een temp. in je woonkamer te bereiken welke vroeger niet gewenst was.

Momenteel wordt discussie rond opslag van energie steeds heftiger en beter gevoerd.
Warmte buffering is één van de meest bereikbare en goedkope manieren van energie buffering.
Wij willen dit dan ook inpassen voor ons huis, het plan is om 1 tot 2 boiler in het huis te plaatsen.
1 buffer voor de pelletketel waarmee we in de winter warmte voor WW en CV kunnen bufferen.
1 zonneboiler buffer die in zomer voor WW kan zorgen.

Maar mogelijk wordt het een combinatie systeem;
http://www.okofen.be/be/producten/291.html

Prachtige (maar vrij duur) Pellet condensatie(tot 106%) ketel icm een zonneboiler van 600 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi systeem freemann maar dan heb je geen vuurtje in de kamer, en dat heeft nou een enorme WAF :)

En je schrijft: je kamer naar 25 stoken is verkwanselen van grondstoffen maar het is net als een openhaard, je kan de teperatuur niet regelen, langzaam word het warmer in huis en lager kan niet, kleinere versie dan 8'4 zijn er bijna niet en moet je niet doen was het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Rol-co;
Verkwanselen van energie is ook maar hoe je het bekijkt.
Je woonkamer met gas op 21c brengen kan voor persoon X verkwanselen zijn en voor persoon Y een te lage temp.
Daarbij is het dan ook de vraag; met welke brandstof ben je tot die temp. gekomen.
IMHO is pellets stoken, als je pellets goed inkoopt, duurzamer dan stoken met gas en/of WP.
Bij gas is het overduidelijk dat je voor het overgrote deel fossiel stookt en bij WP is het maar de vraag of je ECHT duurzaam aan het stoken bent. Het is totaal niet duidelijk of die Wattjes die uit het net komen ook ECHT duurzaam opgewekt zijn of ondersteund worden door een gas/(bruin)kool/kern -centrale.

Bij pellets heb je, als je goed onderzoek doet en inkoopt, een goed beeld van waar je pellets vandaan komen en wat de impact op het milieu is. Daaruit kun je herleiden hoe duurzaam je stookt en heb je dus op dat punt zelf de duurzame sleutel in handen.

Bij jou staat als een paal boven water dat je, ondanks de hogere kamertemperatuur, duurzamer stookt dan je zou doen met gas.

Ik zeg dus; goed bezig en het laat ook zien dat het ook goed werkt!

Overigens kwam ik gisteren een tabel tegen met TVT's en daaruit was goed af te lezen dat (wat jij ook al zei) de groter de energie behoefte, de kleiner de TVT.
Voor ons zal bijv. een pelletketel NOOIT rendabel worden, maar ik vind het wel de moeite waard.
Het geeft je erg veel zekerheden op het gebied van continuïteit, duurzaamheid, comfort, maandelijkse besparing etc.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.