izdp schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:59:
Dan zou je kunnen kijken naar een pelletketel ipv pelletkachel.
Er zijn ook duo ketels: houtvergassers die ook pellets kunnen verwerken.
Of idd een rmh waarvan je alle warmte waterzijdig aftapt.
Edit: de rmh en pellets gaan (nog?) niet samen?
Weet niet wat een rmh precies is?
Bedankt voor de pelletketel, dat is de betere benaming, en komt meer in de richting wat ik bedoel.
Echter zijn dat (logischerwijs) flinke installaties. Begin je vanaf de 3500 euro en meer. Dan heb je ook nog eens flinke installaties met een behoorlijk gewicht. Dat naast een groot boilervat is wel veel meuk op zolder, het gewicht neemt dan ook toe.
Dat je niet aan een redelijk apparaat ontkomt snap ik, maar dit is wel een beetje wat ik bedoel, het is enigzins overkill. Het zijn ook apparaten die de pelletketel als hoofd idee hebben, en zonnecollectoren ter ondersteuning denk ik. Terwijl het bij mij eerder andersom zou zijn. Een uitdaging om kleinere pelletketels te vinden.
Eigenlijk zoek ik alleen maar een apparaat wat je (door een externe controller oid) aan zou kunnen zetten. Dat hij dan eventueel zelf water gaat verwarmen en rond gaat pompen (gemoduleerd, op tempo dat hem handig lijkt) is prima. Kun je zo aansluiten dat je boiler wordt verwarmd.
In die zin maakt het me niet eens zoveel uit op wat voor brandstof. Maar pellets lijkt me dan het beste.
Edit: Ik vermoed trouwens dat ik iets zoek wat er niet is. En dat ik beter uitkom met een CV pelletkachel die je in je woonkamer neerzet en 'toevallig' ook water verwarmt wat je kunt gebruiken om je boiler mee op te warmen. Dat zal wel goedkoper lukken, vriendin blij met haardvuurtje, en kunnen we leidingwerk door het hele huis gaan aanleggen
Maar hee, dat huis moet nog gebouwd worden, en het zal al lang genoeg duren voordat ik uberhaupt zonneboiler erop heb liggen. Wellicht is er bij die tijd meer keuze.
[
Voor 18% gewijzigd door
!null op 10-01-2014 13:28
]