Leren: daar zijn we nooit te oud voor :-)
Qua carpoolen: in een ideale wereld zou één van de beiden de auto weg doen. Maar in de reële wereld doet geen van beiden dat, omdat elke dag carpoolen niet tot de mogelijkheid behoort; alleen al omdat de een op woensdag thuis werkt, en de ander op donderdag.. en/of als de een dan een keer ziek is, de ander geen auto heeft, de een een deadline, en de ander 's middags een afspraak bij de tandarts (etc etc). (en verder wordt de auto niet enkel en alleen voor het woonwerk wordt gebruikt). Ik zie geen problemen, maar oplossingen in de vorm van "doe je auto weg" zijn wat mij betreft erg kortzichtig. Win-Win voor iedereen? omdat er een stukje oprit vrij komt om te begroeien? of omdat er minder belasting binnen komt?
Snappcar voor de dagen dat ik thuis werk? lijkt mij een mogelijke, maar smaak afhankelijke oplossing: hoeft niet voor iedereen te werken. Ideale wereld? ja, Reele wereld: misschien. Omdat 1) mijn verzekering dat (voorlopig) nog niet dekt en 2) de kans dat iemand mijn auto wil lenen ongeveer net zo groot is dan de wens dat ik mijn auto uitleen aan een wild vreemde,.. (zie onderaan: mijn daily-beater is ook echt een daily-beater :-) )
Gelukkig sta ik niet 45 minuten per dag op de snelweg geparkeerd. Zoals ik al eerder aangaf: file problemen ken ik in deze hoek van het land vrijwel niet. het 'mobiliteitsprobleem' in de vorm van parkeer problemen of file rijden tijdens woon-werk is mij vreemd. Grappige is dat je punt qua onderhandelen / werkgever een heel boeiende is: De werkgever van mijn betere helft heeft besloten om het bedrijfspand 'centraler' in Nederland neer te zetten (lees: te verhuizen). De keuze aan de werknemer: Kom gezellig meeverhuizen (in een markt die opslot zit) en je krijgt een premie (die de kosten niet dekt) en rekening houden met je partner of schoolgaande kinderen is er ook niet bij: want we woonden voorheen beiden relatief dichtbij het werk (20min) en dat is nu dus (20 + 60min), tussenin gaan wonen brengt slechts marginale verbetering, en gedoe voor de kids (nieuwe school, nieuwe vriendjes, nieuwe alles). RealWorld (maar wel firstworld) problems. En nee, het ging niet om een bedrijfje met slechts 10 mensen in dienst..
Tankpas: Een carte blanc is evil werd gezegd: klopt, en daar zijn we het beiden denk ik over eens. Want dan doe je maar wat je wilt, en zal het jou een rotzorg zijn waar je tankt of wat het kost. Let wel: Ik heb géén tankpas, noch lease auto. prikkels geven om zuinig aan te doen zijn er dus voldoende :-) Het punt is vooral: dat een lease auto van de zaak ook (vaak) komt met een tankpas van de zaak: dat er privé mee gereden wordt, maakt de werkgever niet zo veel uit, want zakelijk is het toch allemaal als een grote post aftrekbaar. Sterker nog: dát je een auto van de zaak krijgt, brengt ook verplichtingen met zich mee, en ach, de werknemer moet ook nog zelf de bijtelling betalen.. nou, gun m zijn pleziertje dan.
We zijn het dus eens: Pure Evil; die getankte kilometers zijn immers ook een vorm van loon, en omdat er géén kilometerregistratie voor hoeft te worden bijgehouden, blijven ze volledig onbelast.
Patronen: vast geroest: Ja. Ik geloof je gelijk. Ik zie ze bij mijzelf immers ook. 20 minuten met de auto. 45 met de fiets. Ik zou met de bus kunnen gaan, maar dan is fietsen sneller, en zit je niet opeengepakt tussen de studenten, regen je alsnog nat omdat je een kwartier moet lopen tussen halte en werk, en ben je niet flexibel qua werktijden en bagage. Toch pak ik te vaak niet de fiets, want 2 kids die naar en van school/kdv moeten worden gehaald: komt op mijn conto, want vrouwlief mag van haar werkgever 's ochtens en 's avonds (al carpoolend en al) in de file gaan staan.
Toch: ik zou graag mijn benzine-woonwerk stoker inruilen tegen een EV. RangeAnxiety heb ik niet: 100 km op één lading is ruim voldoende voor 95% van mijn woon-werk verkeer, en voor de overige staat op de zaak een groengasmobiel voor mij klaar, mocht ik naar een klant moeten. Een Tesla Model S is mooi, maar mij te riant, een e-up! zou ideaal zijn: niets te groot, toch plek voor de kids achterin, eventuele bagage en de range is ook prima. Een eco-up! is dan wel uitontwikkeld misschien, maar niet 'dood' want hernieuwbaar ( veel van mijn klanten produceren juist groengas en hebben eigen WKK's staan ), maar ook die eco-up! is prijs/belasting technisch niet zo interessant: voor je de meerprijs eruit hebt (met mijn kilometerage) is de overheid vast al weer met een nieuwe manier van ontmoedigen begonnen waardoor de investering teniet wordt gedaan. Een Renault Twizzy? Daar past maar één kind bij achterin.
Mijn huidige daily heeft naar huidige maatstaven een D label, maar was nieuw voorzien van een heus B label (!), met een dagwaarde gelijk aan het prijsverschil tussen een gewone up! en een eco-up! Een nieuwe auto kopen, omdat Rutte het zegt? nee, doe mij dan maar een extra setje PV panelen op 't dak :-)
Ideale wereld,, versus de reële wereld: daar zitten denk ik vooral de grote verschillen.
[
Voor 0% gewijzigd door
JayPe op 21-08-2014 21:07
. Reden: typo ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker