De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 404.128 views

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Keuvelen over duurzame energie onder het genot van een biertje of sapje? Bitterbalen of kaasplankje erbij?

Dit is de plek! Welkom in de duurzame kroeg deel 2! :)

Wise enough to play the fool

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Bitterballen of kaasplankje? Ik zit nog aan mijn ontbijt man :)

13000 posts in het vorige deel... ongelooflijk.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:38

ericplan

5180 Wp PV

Je knipt nu wel een interessante discussie tussen styno en hansdegit in tweeen. Mag er in ieder geval een linkje in de topicstart naar deel 1? En misschien een paar posts van gisteravond mee kopieren?

A'dam PVOutput

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
Dat was allang geen discussie meer. Volgens mij technisch KO voor styno.
Vooralsnog....

Voor de geinteresseerden: ik kwam een interessante discussie tegen op climatedialogue.org over de (missing) hotspot in de tropen:
http://www.climatedialogu...issing-tropical-hot-spot/

Niet echt een zwaar skeptische blog, toch styno? Straks weer even lurken bij Paul Luttikhuis.

[ Voor 62% gewijzigd door hansdegit op 28-09-2013 10:33 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 08:33:
[...]

Ten eerste: volgens mij weet jij niet wat een stroman argument is. Een stroman is de uitspraak van je tegenstander zo veranderen dat hij makkelijk te weerleggen is. En dat gebeurt hier niet.
Inderdaad, van wikipedia:
Een stropopredenering is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.
Dat is precies wat Crok doet en jij ook trouwens.
Hoe kan dat een stroman zijn. Je zegt zelf zelf dat de data van het IPCC niet nauwkeurig genoeg is om statistisch significant te zijn.
Het karikaturale standpunt dat Crok schetst is dat de metingen van de tropische troposfeer significant afwijken van het IPCC en gterwijl dit niet zo is. Crok bouwt een stro pop die afwijkt van de werkelijkheid zodat hij die makkelijker kan neermaaien dan de werkelijkheid.

Idem met Crok die de karikatuur schets dat het IPCC zegt dat de TCS 3 graden is over vervolgens met een paar artikelen te komen die ~2 C claimen, terwijl dit niet zo is: het IPCC zegt ECS is 3 graden.
Waarom doet het IPCC er dan toch een uitspraak over dat het significant is en dat er een stijging is?
Nu doe jij het ook. Het IPCC heeft nooit geclaimed dat de tropische hoge troposfeer significant harder opgewarmd is, het is een model voorspelling die op dit moment noch bevestigd noch ontkracht is.

Aangezien ik niet kan linken naar iets wat het IPCC niet gezegd heeft, link ik naar een belangrijke studie op dit vlak (Santer et. al. 2005) met als conclusie:
The availability of a large range of model and observational surface and atmospheric temperature data sets has been of great benefit to this research, and highlights the dangers inherent in drawing inferences on the [dis-]agreement between models and observations without adequately accounting for uncertainties in both
Persoonlijk vind ik de argumenten van het IPCC zoals JeroenH ze quote niet overtuigend. Ik zou al het hele rapport moeten gaan lezen om te zien of er wel iets overtuigends in staat.
Iedereen heeft het recht op zijn mening, maar ik neem even aan dat je geen academische studie hebt gemaakt van klimaatverandering? Wat doet jouw leken-mening er dan toe? Meen je het ook beter te weten wanneer een team van artsen tegen je zegt dat die bobbel in je buik een grote kans heeft om kanker te zijn en dat het beter voor je is als je daarvoor behandeld zou worden? Want daar hebben we het over.
Als ik deze argumenten hoor dan denk ik "maar in het verleden is er ook klimaatopwarming geweest terwijl er nog geen mensen waren, hoe verklaar je dat dan en waarom kun je de huidige opwarming daar niet mee verklaren".
Ja, dat kan ik me voorstellen, uit zulke vragen is ruim 100 jaar geleden klimaatonderzoek gestart. Maar wat je daarnaast zou moeten denken is: waarom zou ik het beter weten dan het expert-oordeel? Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op die vraag.

- Honderden actief publicerende academici die al jaren lang aan de top van hun vakgebied meedraaien creeeren het WGI rapport, duizenden externe expert reviewers, waaronder verschillende zichzelf skeptisch noemende wetenschappers en bloggers, die de rapporten controleren.
- Alle landen die aangesloten zijn bij de VN waaronder landen met enorme belangen in olie, gas en kolen zoals Saoudie Arabie, Rusland, Canada, VS, China, Australie gaan unaniem akkoord met de IPCC tekst. Als ze ook maar 1 inhoudelijke probleem konden vinden zouden ze de publicatie tegen houden.
- Vrijwel alle nationale wetenschappelijke academies en vakgerelateerde wetenschappelijke unies en verenigingen onderschrijven de IPCC standpunten. Alleen de AGU vertegenwoordigt al meer dan 30.000 academici.

En dan zijn er talloze leken die denken dat ze het beter weter... :O

Zoals eerder gezegd, de battle om de leek en politicus wordt gevoerd op blogs en in de media, want die laten zich nog gewillig van alles wijsmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door styno op 28-09-2013 13:18 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• hansdegit
styno schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:39:
[...]
- Honderden actief publicerende academici die al jaren lang aan de top van hun vakgebied meedraaien creeeren het WGI rapport, duizenden externe expert reviewers, waaronder verschillende zichzelf skeptisch noemende wetenschappers en bloggers, die de rapporten controleren.
- Alle landen die aangesloten zijn bij de VN waaronder landen met enorme belangen in olie, gas en kolen zoals Saoudie Arabie, Rusland, Canada, VS, China, Australie gaan unaniem akkoord met de IPCC tekst. Als ze ook maar 1 inhoudelijke probleem konden vinden zouden ze de publicatie tegen houden.
- Vrijwel alle nationale wetenschappelijke academies en vakgerelateerde wetenschappelijke unies en verenigingen onderschrijven de IPCC standpunten. Alleen de AGU vertegenwoordigt al meer dan 30.000 academici.

En dan zijn er talloze leken die denken dat ze het beter weter... :O
[...]
Je vergeet in bovenstaand lijstje de gatekeepers. :+
http://judithcurry.com/20...eview-the-skeptic-filter/

/me HdG runs

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:01

flessuh

Set sail for fail!

Ach, zolang wij mensen niet de nodige kennis hebben om het complete klimaatsysteem te doorgronden blijft het giswerk. Er zijn zoveel feedback mechanismen bekend, en waarschijnlijk nog een keer zoveel die ons niet bekend zijn.

Feit blijft dat de aarde opwarmt, en dit zover bekend versnelt al dan niet veroorzaakt wordt door de menselijke uitstoot van broeikasgassen.
Nu kunnen we nog proberen om de menselijke uitstoot te verminderen en zo onze impact te verkleinen. Dat landen meedoen met grote belangen in fossiele brandstoffen is alleen maar goed; deze hebben nu inkomsten die ze kunnen investeren in mogelijke maatregelen.

En zo lang niet alle mensen op een voor hun duidelijke manier met de neus op de feiten worden gedrukt zal er toch discussie blijven over dit soort rapporten, en de rapporten/discussies die deze proberen te ontkrachten

https://www.dutchsolarboat.com

• styno

styno

Trollolol?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• hansdegit
Hoezo? Curry beschrijft in dat artikel een gevalletje gatekeeping. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daar van vindt.

• styno

styno

Hans, vermaak jij je nog? Je reageert nauwelijks op mijn eerdere reacties maar gaat vrolijk verder met nieuwe onderwerpen onder de aandacht te brengen. Je hebt zelf geen input behalve een beetje linkdumpen maar je verwacht wel dat anderen daar serieus op ingaan, je bent goed bezig.

Een paar mensen proberen een artikel te publiceren, wat vele wetenschappers dagelijks proberen, en waarvan altijd al een groot deel strand tijdens de review fase. Zeker bij de belangrijkere journaals als Nature, Science, GRL etc., die pikken alleen de echt goede en originele artikelen eruit. That's life voor een academicus, deal with it. Een echte wetenschapper probeert wat met de kritiek te doen en na revisie zijn stuk opnieuw in te dienen, desnoods in een ander journaal.

Maar Curry gaat direct op de samenzweringtoer en voert daarmee de fake-skeptics met talkingpoints als 'gatekeeping' die het dan weer in razend tempo verspreiden over blogs en forums. Wat een kleinzerige onzin, maar wel leuk voor haar bloghits, leuk voor jouw battle-belevenis en dat is het wel zo'n beetje.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik had vroeger een docent die zei altijd: "do the math, dat scheelt veel discussietijd".
Tsjee, die had vaak gelijk... ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 10:26:
Dat was allang geen discussie meer. Volgens mij technisch KO voor styno.
Vooralsnog....

Voor de geinteresseerden: ik kwam een interessante discussie tegen op climatedialogue.org over de (missing) hotspot in de tropen:
http://www.climatedialogu...issing-tropical-hot-spot/

Niet echt een zwaar skeptische blog, toch styno? Straks weer even lurken bij Paul Luttikhuis.
Oef, de opzet van die abstract, + de taalfouten. Erg amateuristisch, zelfs niet acceptabel voor een master thesis abstract :s

Ik snap heel goed waarom het geweigerd is :D

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:39:

[...]
Iedereen heeft het recht op zijn mening, maar ik neem even aan dat je geen academische studie hebt gemaakt van klimaatverandering? Wat doet jouw leken-mening er dan toe? Meen je het ook beter te weten wanneer een team van artsen tegen je zegt dat die bobbel in je buik een grote kans heeft om kanker te zijn en dat het beter voor je is als je daarvoor behandeld zou worden? Want daar hebben we het over.
Sorry, ik wist niet dat deze discussie alleen open stond voor academici met een graad in klimaatverandering. Die heb ik inderdaad niet.

Ik zal verder mijn mond maar houden.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
Ik heb het al eerder gezegd, en ik blijf het zeggen. Als leek op het gebied van klimaatwetenschap vind ik het maar moeilijk te bepalen wat "waar" is. De argumenten van de klimaatwetenschappers komen echter vaak goed onderzocht over, terwijl veel (niet alle) argumenten van klimaatsceptici op mij over komen als "ten koste van alles de status quo behouden".

Dat, samen met het feit dat er naast het klimaat nog andere zaken spelen zoals uitputting van grondstoffen, milieuvervuiling, etc., doen mij er toch sterk naar neigen dat het een heel goed idee zou zijn om over te schakelen van fossiele energiebronnen naar duurzame energiebronnen. Is dat zo gek?

Ik weet ook dat veel mensen hier het voorzorgsbeginsel en de onderstaande cartoon niet leuk vinden, maar ik ben nog niet overtuigd van het tegendeel...

Afbeeldingslocatie: http://landscapephotographyblogger.com/wp-content/uploads/2010/03/Climate-Cartoon.jpg

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@styno Kan je aan een eenvoudige hobbyfotonenboer uitleggen wat je deskundigheid is op het klimaatgebied?

A'dam PVOutput

• styno

styno

JeroenH, deze past goed bij de door Hansdegit zo geliefde publieke battle:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-pnHGlsdMcP0/UiDSZDMyR7I/AAAAAAAADQA/XWKwy2xdeIc/s400/False-Balance.gif

Maassluip, misschien dat ik na alle stromannetjes een beetje te fel reageerde op jouw post, daarvoor excuses. Ik blijf er trouwens wel bij dat -als leek- het IPCC in twijfel trekken nogal irrationeel is. Zie mijn analogie over de consensus van een artsenteam over een mogelijke kanker diagnose. Voor een leek is het veel passender om open vragen te stellen dan om stelling te nemen.
ericplan schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:58:
@styno Kan je aan een eenvoudige hobbyfotonenboer uitleggen wat je deskundigheid is op het klimaatgebied?
Ericplan, ik neem aan dat je die vraag aan deze mede hobbyboer stelt vanwege de voorgaande kroegdiscussie.

Over die voorgaande discussie; je hoeft geen echte deskundigheid op klimaatgebied te hebben om mijn vorige posts te kunnen schrijven. De meeste skeptische claims zijn eenvoudig te debunken, zoals Marcel Crok's misleidende vragen.
Het volgende was voldoende:
- een door de jaren heen opgebouwde 'deskundigheid' op het gebied van discussietechnieken door skeptici, zoals diverse vormen van drogredenen en Gish Gallops.
- gewoon lezen wie wat zegt en of dat wel klopt. Fact checken dus.

Daarnaast is een opleiding technische natuurkunde, jarenlange interesse in de klimaatwetenschap (niet zozeer in blog talkingpoints!) en een enkele modelontwikkel klus (klein subonderdeeltje uiteraard) behulpzaam. Ik ben zeker geen actief publicerende klimaatwetenschapper.

Ik ben zo'n 15 jaar geleden blanco dit topic ingerold (behalve de opleidingsbagage natuurlijk) en was in het begin best onder de indruk van de 'skeptische' redenaties. Totdat ik bedacht dat het wel heel vreemd was dat er zo'n grote consensus is onder wetenschappers terwijl de skeptische blogs (nieuwsgroepen in het begin) continue suggereren dat er van alles niet aan klopt. Omdat ik niet zomaar wilde vervallen in samenzweringtheorien dwong die realisatie mij tot fact checken van diverse claims. Hoe meer claims ik onderzocht hoe meer ik erachter kwam dat, wanneer je geen tijd of kunde hebt om een onderwerp tot op de bodem uit te zoeken, je veel beter de consensus op face value kun nemen dan blogskeptici. Het volledig overhypete climategate deed mij tot slot inzien hoe ontzettend vals het spel eigenlijk gespeeld wordt.

Ik kan het dan ook iedereen aanbevelen om eens een aantrekkelijk skeptisch argument tot op het bot uit te zoeken en de verschillende claims te wegen. Bestudeer de literatuur, lees wat anderen er over zeggen en vorm zo je eigen oordeel. Maar blijf skeptisch: geloof niet zomaar iets wat aantrekkelijk klinkt maar 'Do the math' h/t SchinnenGroen ;)

[ Voor 76% gewijzigd door styno op 28-09-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@styno. Dank voor de verheldering. Geeft meer inzicht. Ik volg de klimaatdiscussie zijdelings, er ontbreekt tijd. Dan is het moeilijker om een goede analyse te maken. Wel het besef dat alles iets minder maakbaar is dan we denken. Op allerlei gebieden. Maar dat zal de leeftijd zijn, vermoed ik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De geenstijl-kijk op klimaatverandering: http://www.geenstijl.nl/m...is_liefde_en_bikinis.html

Ik kan het zelf nu niet kijken (zit mobiel) maar het is vast voer voor de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
JeroenH schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:15:
De geenstijl-kijk op klimaatverandering: http://www.geenstijl.nl/m...is_liefde_en_bikinis.html

Ik kan het zelf nu niet kijken (zit mobiel) maar het is vast voer voor de discussie.
Dat valt wel mee, de comments op GeenStijl voegen over het algemeen niet zo vaak iets toe aan een discussie. En zeker niet een die over duurzaamheid gaat :) Ik gluur regelmatig op GS, groene energie en aanverwante zaken roepen hier nogal wat weerstand op.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

leuke discussie maar ik zie net in het journaal gazprom medewerkers schieten in de noordelijke ijszee op nederlandse mensen van greenpeace zonder wapens, en dan heb ik het niet over een paar kogels.

die gazprom mensen rijden ook rond in mijn wijk, ik ben behoorlijk kwaad, en niet alleen ik geloof ik

gazprom levert overigens produkten die co2 veroorzaken
saudies doen dat ook, nederlandse regering lijkt doofstom
co2 is een indicatie voor fout gedrag, niet een discussie waard.
stoot je minder uit, hebben veel mensen het ineens beter

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-09-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Las net een artikel in het Technisch Weekblad over opslag van energie:
Het Amerikaanse bedrijf SustainX heeft een 1,5 MW Isothermal Compressed Air Energy Storage (ICAES) systeem opgestart dat elektrische energie tijdelijk opslaat door een mengsel van lucht en water in buizen samen te persen. Bij bestaande CAES-systemen (opslag van lucht in grotten) gaat de warmte die ontstaat bij het samenpersen van de lucht verloren. In de ICAES van SustainX wordt deze warmte geabsorbeerd door het water. Wanneer de lucht uitzet om een generator aan te drijven, staat het water de warmte weer af. De ICAES is volgens Tom Zarella, directeur van SustainX, zeer geschikt om de stroom van zonne- en windcentrales op te slaan. Het systeem kan zowel wat betreft vermogen als arbeid eenvoudig worden opgeschaald.
Moet niet gekker worden, straks kunnen we gewoon kiezen uit verschillende methodes om de zelf opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Niek_ schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:59:
Las net een artikel in het Technisch Weekblad over opslag van energie:

[...]

Moet niet gekker worden, straks kunnen we gewoon kiezen uit verschillende methodes om de zelf opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik.
Mooi hè, techniek. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mooi he, brakke energiewetgeving die netkoppeling en het delen van energie ontmoedigt...

(maar inderdaad, mooi he, techniek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kom zowaar nog een voorbeeld tegen in het Technisch Weekblad over het opslaan van energie:
Met zon, wind en biogas wekt het Duitse Noordzee-eiland Pellworm drie keer meer elektriciteit op dan de 1.200 bewoners gebruiken. Het overschot aan duurzame energie kan echter niet worden opgeslagen, waardoor een zeekabelaansluiting met het vasteland noodzakelijk is. Dat gaat veranderen. Er wordt een reeks groot- en kleinschalige opslagsystemen gebouwd die het eiland zelfvoorzienend maken. De grote systemen zullen bestaan uit lithiumion- en redox flow-batterijen.
Meer info
Ben erg benieuwd naar deze ontwikkelingen. Als er over een paar jaar een prima particuliere oplossing is dan is het een kwestie van wat extra panelen op het dak en de gasaansluiting eruit :) (ok, en wat kleine aanpassingen aan het verwarmingsysteem van de woning...)

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:18:
Mooi he, brakke energiewetgeving die netkoppeling en het delen van energie ontmoedigt...

Hehe, had ik net een positief gevoel, kom jij weer.

Soms moet je even afschakelen, naar buiten lopen en hardop in je hoofd roepen "dankjewel lieve zon!".
Geeft positieve energie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:18:

Ben het niet met je eens. Goed dat er onderzoek gedaan wordt. Voor wind en zon is het vooralsnog noodzakelijk dat er een opslagmogelijkheid komt. Een combinatie van kleinschalige en grootschalige oplossingen lijkt mij het meest plezierig. Dan gaan we niet overbodig geld uitgeven aan enorme transportleidingen, maar gebruiken we de energie lokaal wanneer dat kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn opmerking "mooi he techniek" was gemeend, misschien was dat niet duidelijk. Het is goed te beseffen dat opslag veel energie weggooit, welke vorm het ook heeft. Ik vertel niets nieuws dat je met netkoppeling, zeker tussen woonwijken en industrie, pieken afvlakt waardoor veel minder (voorlopig echt geen) opslag echt nodig is.

Dat het handig kan zijn om lokale pieken af te vlakken, absoluut.

-edit-

In other news, Scout geeft al een dagje geen posities meer door... Ik hoop maar dat dat nog goed komt.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 30-09-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

YouTube: Creationism vs. Evolution...and Global Warming: An update

Beetje lang filmpje, maar het behandelt de "discussie" tussen de wetenschappers en de leken. In dit geval de retoriek die vaak op tafel komt (en ik hier ook gelezen heb) bij de onderwerpen "Evolutie" en "klimaatverandering". Bijzonder genoeg blijkt de manier om tegen deze wetenschappelijke waarheden te ageren dezelfde vorm te hebben. :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In ander nieuws: laagdrempelig zonnepanelen kopen bij IKEA.
IKEA customers will receive a package that includes in-store consultation, installation and maintenance of the panels, which are made in Germany.

The Swedish company has its own ambitious clean energy target, aiming to source at least 70 percent of the group's energy needs from wind and solar power by 2015 and 100 percent by 2020.
Zou best eens kunnen werken; er komen immers veel mensen die net een huis gekocht hebben.
En China verhoogt de staatssteun aan PV-fabrieken

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 30-09-2013 13:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Veel beter dan een verdienmodel dat draait om het domweg verbranden van zoveel mogelijk fossiele grondstoffen. De fossiele dinosauriers zijn al eens uitgestoreven, hoog tijd dat het nog een keer gebeurd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb ook nog een leuk mastodontje voor iedereen :
https://stormglas.wordpre...niumsmelten-nu-even-niet/
wel even je biertje op tafel zetten, anders word het proest zo over je scherm heen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is nog eens een interessant blog, en volgens mij slaat het de spijker op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
inderdaad EricPVT, goed stuk!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vergeet de link eronder niet:
http://kladblad.com/2013/...-prijzen-verlies-geleden/
dezelfde minister die nederland maar geen feed-in geeft, maar wel kortingen tot 90%
grappiger kunnen ze het niet maken, daar in den haag, met hun `dure` duurzame energie
level playing field heb ik al een tijdje niet meer gehoord, hoe staat het ermee ?
subsidies afschaffen wel, maar dit is subsidie, krijgt mijn baas dit nu ook ?
na ja, rekenen kunnen ze in ieder geval totaal niet, en dat voor tvt land bij uitstek. ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-09-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

http://www.technischweekb...einig-stroom.345048.lynkx
Gemiddeld zit ik op 920 kWh/kWp wel per jaar, jammer dat ze verder niets vertellen.

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 01-10-2013 21:09 . Reden: Typo nag nag :) ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henk klomp / kamp ? in opdracht van de overheid ?
er zijn ook systemen die elke 5 jaar 1 tvt jaar extra krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:44:
Gemiddeld zit ik op 920 kWh wel per jaar, jammer dat ze verder niets vertellen.
Gemiddeld is een rekbaar begrip.

Belangrijker vind ik hoe dit gemiddelde is berekend.

Als je de de randvoorwaarden/uitgangspunten/populatie voor een berekening/onderzoek/krantenbericht niet duidelijk maakt, is alles gewoon gebrabbel.

We brabbelen veel op deze aardkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:16:
[...]

Gemiddeld is een rekbaar begrip.

Belangrijker vind ik hoe dit gemiddelde is berekend.

Als je de de randvoorwaarden/uitgangspunten/populatie voor een berekening/onderzoek/krantenbericht niet duidelijk maakt, is alles gewoon gebrabbel.

We brabbelen veel op deze aardkloot.
Zeg ik .... gebrabbel.

Met "gemiddeld" bedoel ik de jaar opbrengst van 48 panelen .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
WoudseHoeve schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:44:
Gemiddeld zit ik op 920 kWh wel per jaar, jammer dat ze verder niets vertellen.
ECN petten had rond 1990 al een proef veld, daar kwam uit dat Nederlandse shellsolar panelen 30% af konden wijken. 8)7 rijkswaterstaat schreef daarom ook alleen maar Amerikaanse solarex MSX panelen voor.

We willen steeds goedkoper, dat moet toch ergens vandaan komen. Dus rommelen ze wat met certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
WoudseHoeve schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:22:
[...]

Zeg ik .... gebrabbel.

Met "gemiddeld" bedoel ik de jaar opbrengst van 48 panelen .....
Das niet veel dan 920kWh voor 48 panelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je snel even het rendement van je paneel wilt berekenen:

rendement = opgegeven Wp/ (1000 x A)

A is in m2 en is het oppervlakte van de cellen, dus niet van de in de specs opgegeven afmetingen. Even opnieuw meten dus.

A in m2
Wp in W
Voor het rendement in procenten de uitkomst vermenigvuldigen met 100%.

Met de gegevens van het KNMI wat betreft de instraling per dag (voor jouw omgeving), kan je het echte rendement berekenen.

Do the math ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mr-Leo schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:52:
[...]

Ik heb me ingehouden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:57
[...]
Misschien zijn het wel heeeele kleine paneeltjes :P

Zonnigtype zien we echt nooit meer hier, is hij nog steeds zo druk bezig op twitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, hoewel hij een maand op vakantie is geweest is hij enorm druk op twitter. Het Tweakers forum is hij vergeten, zo lijkt het.

Random kroegpraat:

Ik hoef (ok ok, mag) nog maar twee dagen te werken, en dan ben ik anderhalve week vrij voor de World Solar Challenge! Ik heb er heel veel zin in, het drama is al aan het beginnen. Er zitten nog twee auto's vast bij de douane, twee Australische teams (UWS en Sunswift) hebben c.q. hadden ernstige elektronische problemen en Cambridge heeft vandaag hun auto omgerold.

Exciting stuff! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Openbaar vervoer (kuch):

Mijn vrouw moet morgen om 9.30 uur in Assen zijn (vanaf Schinnen). Natuurlijk met het openbaar vervoer, toch?
Even de reisplanner erbij: ze moet vanavond vertrekken, 23.42 uur, richting Eindhoven vanaf station Sittard. Daar is ze dan om 00.15 uur ongeveer. Dan gaat ze in een slaapzak liggen tot 5.32 uur en kan ze verder richting Assen.
No shit!!

Morgenvroeg pakt ze toch maar de auto......, sorry Jeroen.

Maar even serieus: hartstikke veel plezier en een hoop leermomenten toegewenst. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Stap 1
Sprinter (richting Sittard)
Vervoerder: NS
Vertrek: 5:27 Station Schinnen Spoor 1
Aankomst: 5:39 Station Sittard Spoor 2a

Stap 2
Intercity (richting Schagen)
Vertrek: 5:44 Station Sittard Spoor 2b
Aankomst: 7:22 Station Utrecht Centraal Spoor 7a

Stap 3
Intercity (richting Groningen)
Vertrek: 7:50 Station Utrecht Centraal Spoor 11a
Aankomst: 9:27 Station Assen Spoor 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:21
4 uur. Mits er niks fout gaat. Reken dus op 5 uur met het OV. ...sorry. Ik zou ook de auto pakken.

Rijden er dan al treinen.. :)

[ Voor 20% gewijzigd door internet4me op 01-10-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mr-Leo schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:14:
Stap 1
Sprinter (richting Sittard)
Vertrek: 5:27 Station Schinnen Spoor 1
Aankomst: 5:39 Station Sittard Spoor 2a

Stap 2
Intercity (richting Schagen)
Vertrek: 5:44 Station Sittard Spoor 2b
Aankomst: 7:22 Station Utrecht Centraal Spoor 7a

Stap 3
Intercity (richting Groningen)
Vertrek: 7:50 Station Utrecht Centraal Spoor 11a
Aankomst: 9:27 Station Assen Spoor 3
De info was via de ANWB routeplanner volgens mijn betere helft.
Met de auto is het 3 uurtjes (èn goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:37:
[...]
De info was via de ANWB routeplanner volgens mijn betere helft.
Met de auto is het 3 uurtjes (èn goedkoper).
Met de trein 3 uur 27 minuten. Prijs hangt af van wat je allemaal meerekent.

06.00 Sittard
07.37 Utrecht

07.50 Utrecht
09.27 Assen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:46:
[...]

Met de trein 3 uur 27 minuten. Prijs hangt af van wat je allemaal meerekent.

06.00 Sittard
07.37 Utrecht

07.50 Utrecht
09.27 Assen
Don't shoot the Messenger.
Volgens mij wil ze met de auto 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:50:
[...]
Don't shoot the Messenger.
Volgens mij wil ze met de auto 8)
En de ANWB wil dat ook, dat is duidelijk met zo'n planner :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, het is ontzettend zuur dat de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond de auto zo promoot... en ja ik weet dat ANWB dat al lang niet meer officieel betekent...

En over keuze auto/trein voor een gegeven traject, ik zeg het al jaren: het gaat om location, location, location (waar je woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:52:
[...]

En de ANWB wil dat ook, dat is duidelijk met zo'n planner :o
Even voor de duidelijkheid. Ze moet om uiterlijk 9.30 uur op een adres zijn in Assen. Dat lukt niet, even zelf opgezocht.
Met trein, lopen en bussen is ze pas na 10.00 uur op de plaats van haar bestemming (bij geen vertraging..).

Het wordt dus de auto, ANWB of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:03:
Ja, het is ontzettend zuur dat de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond de auto zo promoot... en ja ik weet dat ANWB dat al lang niet meer officieel betekent...

En over keuze auto/trein voor een gegeven traject, ik zeg het al jaren: het gaat om location, location, location (waar je woont).
Niet als je regelmatig door half Nederland moet reizen,Jeroen. Dat kan alleen maar volgens jouw denken met een caravan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

HAHAHAHAHA :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:08:
Niet als je regelmatig door half Nederland moet reizen,Jeroen. Dat kan alleen maar volgens jouw denken met een caravan..
Volgens mijn denken kan dat prima met fiets/OV, ondersteund met een deelauto (dat is nl. hoe ik regelmatig door heel NL, en zelfs af en toe daarbuiten, reis. Leading by example, en zo). Maar goed. Laten we het gezellig houden.

Praten over auto's is saaaaaaaaai - eigenlijk alleen interessant als ze minder dan 300kg wegen en zonnecellen op de bovenkant hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met de auto en moeten is zooooooo alpenkreuzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

In de trein en moeten is ook zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou dan heb je niet zoveel kans op de meest kritieke situatie die je als nederlander kunt krijgen, namelijk een sterretje in je voorhuid
gelukkig krijg je daar nu ruitenwissers bij, en niet zomaar maar echte van ...

/kots
dat is mijn wereld niet meer, sorry, het is een extreme vendor lock-in geworden.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-10-2013 22:16 . Reden: geen typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:14:
nou dan heb je niet zoveel kans op de meest kritieke situatie die je als nederlander kunt krijgen, namelijk een sterretje in je voorhuid

/kots
dat is mijn wereld niet meer, sorry, het is een extreme vendor lock-in geworden.
Wat een beschadiging aan het mannelijk geslachtsdeel nu met auto's en treinen te maken heeft ontgaat mij even.... ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
beter een ster in je ruit dan een ruit .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:12
Tja, het is gewoon waar. Reizen met ov kost veel meer tijd dan met een auto.
Natuurlijk zijn er gunstige trajecten en reisdoelen waar het niet voor geldt.
Voorbeeld: even wat hulp geboden. Vroeger met de auto 1,5 uur op gemak en met wat stout 5 kwartier.
Nu met ov en nippertjeswerk qua aansluitingen 3 uur. Dus dagje gemaakt met 6 uur reistijd.
Dit met uitsluitend trein, fietsje 2 x 4 minuten en 2 x 15 minuten lopen.
En erg duur als je al een auto hebt.
Goedkoop als je die niet hebt en soms moet reizen.
Wennen dus.
Wat dat betreft is de ov-kaart voor studenten een schot in de roos.
Die zijn ov gewend en ik bespeur bij die groep toch veel minder behoefte aan een auto.
Maakt me nieuwsgierig naar cijfers over een jaartje of 5 voor die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:14:

/kots
Ruitenwissers voor je voorhuid..., het moet inderdaad niet gekker worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Weet men zeker dat men het hier over wil hebben? We weten allemaal hoe het eindigt: ik ben een grote fantast en de grote boeman die jullie je auto af wil pakken...
izdp schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:33:
Tja, het is gewoon waar. Reizen met ov kost veel meer tijd dan met een auto.
Nee, dat is helemaal niet "gewoon waar". Ik ben heel bewust centraal, dichtbij een een IC-station gaan wonen. Reizen met het fiets+OV kost mij, over al mijn reizen genomen, minder tijd dan met de auto. Daarbij is autorijden altijd verloren tijd, terwijl ik in de trein vaak kan werken. Als we de tijd meenemen die ik moet werken voor de kosten van fiets+OV uitgezet tegen die van de auto dan wordt de vergelijking helemaal scheef (bedenk dat ik met de echte, totale kosten van de auto reken, wat al snel meer dan 50ct/km is voor een doodnormale middenklasser). Als we het plaatje compleet zouden maken met de negatieve externe kosten (wat veel mensen gek genoeg liever niet hebben) dan wordt het verschil zo groot dat het niet meer grappig is.
Natuurlijk zijn er gunstige trajecten en reisdoelen waar het niet voor geldt.
En als je er dus voor zorgt dat je gunstig woont zijn er meer van dat soort trajecten en reisdoelen.
Voorbeeld: even wat hulp geboden. Vroeger met de auto 1,5 uur op gemak en met wat stout 5 kwartier.
Nu met ov en nippertjeswerk qua aansluitingen 3 uur. Dus dagje gemaakt met 6 uur reistijd.
Dit met uitsluitend trein, fietsje 2 x 4 minuten en 2 x 15 minuten lopen.
Ja, en we kunnen elkaar bekogelen met tegenovergestelde voorbeelden tot we een ons wegen, en nog geen stap verder zijn... (beetje zoals klimaatverandering)
En erg duur als je al een auto hebt.
Goedkoop als je die niet hebt en soms moet reizen.
Wennen dus.
Ah, daar zeg je wat. Inderdaad helemaal niet zo duur als je geen eigen auto hebt. Beetje zoals cupasoup: dat zouden meer mensen moeten doen.
Wat dat betreft is de ov-kaart voor studenten een schot in de roos.
Die zijn ov gewend en ik bespeur bij die groep toch veel minder behoefte aan een auto.
Maakt me nieuwsgierig naar cijfers over een jaartje of 5 voor die groep.
Onder jongeren neemt de behoefte aan een eigen auto inderdaad af: https://www.huurautoverze...ven-zonder-een-eigen-auto En dat is een goede zaak. Laten we hopen dat dat doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Hmm Jeroen. De boeman nog wel :o. Dat zijn dan geen leuke discussies. Moet ook eerlijk bekennen dat ik het zelf nooit een interessante discussie vind. Het is vaker mogelijk zonder een auto comfortabel en vlot van a naar b te gaan dan men denkt. Aan de andere kant is de auto op bepaalde vlakken ook een briljant vervoersmiddel.

Hoe gehecht ik ook ben aan mijn auto, mocht de broekriem aangetrokken moeten worden, dan is de auto het eerste wat eruit vliegt. Het is gewoon scary als je aan het eind van het jaar alle financiële kosten optelt.

Kortom...logisch gezien kan men veel vaker zonder een auto dan het gevoel "toestaat".

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Goed nieuws:
De tarieven die netbeheerders in rekening brengen voor het leveren van gas en stroom worden de komende drie jaar fors verlaagd. In totaal levert dit consumenten en bedrijven een besparing op van ruim 2 miljard euro. Huishoudens zijn zeker een aantal tientjes per jaar goedkoper uit, zegt de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
bron: http://nos.nl/artikel/557...nota-mogelijk-omlaag.html

Ik geloof er niks van dat de nota omlaag gaat, maar het positieve is dat het weer meer loont om minder te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor het financieren van slimme netwerken word al jarenlang meer gevraagd voor oude meters en metering, dit loopt inmiddels in de honderden miljoenen.
het is een sigaar uit eigen doos
17-01-2007 • De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) moet zo snel mogelijk de tarieven van gas- en elektriciteitsmeters verlagen. SP-kamerlid Paulus Jansen vraagt minister Wijn (Economische Zaken) om daar werk van te maken. De metertarieven zijn de laatste jaren buitensporig gestegen: gasmeters met 44% in drie jaar tijd, elektriciteitsmeters tussen 70% en 100% in vijf jaar tijd.

De NMa en de daaronder vallende Directie Toezicht Energie (DTe) hebben sinds 14 juli 2004 de wettelijke bevoegdheid om de metertarieven vast te stellen. Tot nu toe is van die bevoegdheid geen gebruik gemaakt, wat klaarblijkelijk door de netbeheerders is geïnterpreteerd als vrijbrief voor enorme tariefsverhogingen.
bron paulus jansen

hoe zuur nederland is geworden, en niet meer nadenkt :
gratis fiets in de stoptrein: in Denemarken al realiteit
In Een stap vooruit stel ik samen met Duco Hoogland en Sander de Rouwe (o/m) voor om fietsvervoer in stoptreinen buiten de spits gratis te maken. Bert Sitters meldt me dat dit in Denemarken al de praktijk is. Waar wacht de NS eigenlijk nog op?
/thinking ? hoe lang luisteren we nog naar zure culturen en te grote logge dure organisaties.

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-10-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 09:54
hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:11:
Goed nieuws:

[...]

bron: http://nos.nl/artikel/557...nota-mogelijk-omlaag.html

Ik geloof er niks van dat de nota omlaag gaat, maar het positieve is dat het weer meer loont om minder te verbruiken.
Denkt er dan niemand meer aan de TVT!? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het gaat om de "vastrecht" kosten niet de variabele stroom prijs, dus geen invloed op TVT of ROI.
Verbeterde link van NU.nl (andere dus, deze was eerst "energie prijzen omlaag").
http://www.nu.nl/economie...komende-jaren-omlaag.html

[ Voor 14% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-10-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, we zijn de netbeheerders en hun acm broeders zeer erkentelijk dat hun graai in de broekzak niet meer 15 centimeter diep en hardhandig is, maar nog slechts 10cm diep, terwijl dit 5 jaar geleden nog slecht 2millimeter was.
`t is maar waar je blij van word.
ze kunnen nu makkelijk aan geld komen, dus we hebben jouw armzalige centjes niet meer nodig.
enorm bedankt hoor.

juist bij de oude tarieven (variabel per eenheid) was duurzaam en energiebesparen zeer nuttig, door de nieuwe capaciteitstarieven niet, en zijn inkomsten gegarandeerd, voor de netbeheerder.
ik vind dat nog steeds heel erg dom.
vergelijk dat eens met je waterleiding, dat je vastrecht zou zijn, wat je zou hebben kunnen afnemen als alle kranen wijd open staan...

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-10-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Jeroen, in je 1e quote van je reactie, laat je de 2e zin weg. die de 1e zin nuanceerde.
Ik woon op 4 minuten fietsen of 7 minuten lopen van het station.
Een station met elk kwartier een verbinding. Dus daar zit het niet in.

Trouwens ook bij koop van zo'n woning dichtbij, betaal je daar zeker een extra prijs voor.
Bovendien kunnen veel mensen hun reistijd niet omzetten in werktijd.
Daarnaast ben je gebonden aan het begin en einde van de dagelijkse dienstregeling.

Het blijft voor mij een feit dat veel meer mensen zonder auto kunnen en fors kunnen besparen.
Net zoals het voor mij een feit blijft dat voor veel mensen een eigen auto een noodzakelijk iets is.
Zwart/wit denken over de auto is bijzonder negatief voor het duurzame doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroenh spreekt duidelijk een ouderwets taboe aan, gezien de reacties.
ik moet er steeds weer erg om lachen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik zou niet weten welk taboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zijn er hier ook mensen die de cursus Solar Energy volgen via edX (DelftX)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:23:
Zijn er hier ook mensen die de cursus Solar Energy volgen via edX (DelftX)?
Daar is een topic voor: DelftX: cursus Solar Energy maar het is er nogal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:13:
[...]

Volgens mijn denken kan dat prima met fiets/OV, ondersteund met een deelauto (dat is nl. hoe ik regelmatig door heel NL, en zelfs af en toe daarbuiten, reis. Leading by example, en zo). Maar goed. Laten we het gezellig houden.

Praten over auto's is saaaaaaaaai - eigenlijk alleen interessant als ze minder dan 300kg wegen en zonnecellen op de bovenkant hebben ;)
Hoe sta je tegenover lichte motorscooters. Honda PCX125, max snelheid 110kmph verbruik 1:45 of een Honda Vision 110 met een verbruik van 1:52.

Klein ligt en zuinig vervoer welke weinig ruimte innemen. Ik snap niet dat je in Nederland (zoals je vaak in het buitenland ziet) met een autorijbewijs een 11kw motor mag besturen.

Eigenlijk vreemd dat je dit soort zuinige vervoersmiddelen weinig ziet in NL en werkend Nederland zich toch nog dagelijks voortbeweegt in 1200kg staal.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2013 13:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
revolution-nl schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:33:
[...]

Eigenlijk vreemd dat je dit soort zuinige vervoersmiddelen weinig ziet in NL en werkend Nederland zich toch nog dagelijks voortbeweegt in 1200kg staal.
Omdat veel mensen ook nog wel eens iets anders doen dan werken. Bijvoorbeeld:
- voor de hele week boodschappen doen, incl kratje bier
- met (een deel van) het voetbalelftal van de kinderen naar een uitwedstrijd
- kamperen in de vakanties (al dan niet met caravan)
- met een aanhanger verhuizen/spullen vervoeren/tuinafval afvoeren

Zo maar een paar dingen die wat lastig zijn met een motor, en ook met het ov trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:33:
Hoe sta je tegenover lichte motorscooters. Honda PCX125, max snelheid 110kmph verbruik 1:45 of een Honda Vision 110 met een verbruik van 1:52.

Klein ligt en zuinig vervoer welke weinig ruimte innemen. Ik snap niet dat je in Nederland (zoals je vaak in het buitenland ziet) met een autorijbewijs een 11kw motor mag besturen.

Ja, dat gaat al een heel eind de goede kant op. Zijn veel kleiner en lichter, kosten minder grondstoffen om te maken, zijn door het lage energieverbruik makkelijker te elektricificeren dan 1800+ kg zware auto's. Alleen is er met gemotoriseerde tweewielers aan de hand wat iets in veel mensen los lijkt te maken zodat het altijd harder (en liefst lawaaiiger) moet. Ik denk dat dat ook de reden is dat je deze categorie voertuigen in Nederland zo weinig ziet.

En @Mr-Leo, voor de dingen die jij noemt zijn er natuurlijk anderere oplossingen, zoals deelauto, fietsaanhanger, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mr-Leo schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:51:
[...]

Zo maar een paar dingen die wat lastig zijn met een motor, en ook met het ov trouwens. ;)
Dat verklaart dat (bijna) iedereen een auto voor de deur heeft staan. Niet dat er heel veel mensen met twee auto's zijn.
Dan moeten we het hebben over 50km woon-werk verkeer, natte herfsten en koude winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:02:
[...]
Dat verklaart dat (bijna) iedereen een auto voor de deur heeft staan. Niet dat er heel veel mensen met twee auto's zijn.
Dan moeten we het hebben over 50km woon-werk verkeer, natte herfsten en koude winters.
Hier in de binnenstad heeft 66% geen auto. En echt niet omdat ze er geen geld voor hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mr-Leo schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat er veel mensen zijn die anderen uitlachen omdat ze niet begrijpen hoe andere mensen leven. Bovenstaande voorbeelden is maar een greep uit vele zaken die je alleen met individueel vervoer kan doen.
Ik heb jaren lang met de auto in de spits (17:30) mijn zoon naar de schaatsbaan in Haarlem gebracht.
Er waren inderdaad een keuzes:
- Niet werken. Dan had ik de tijd om met het OV te gaan.
- Niet schaatsen. Dan hoefde ik helemaal niet te gaan.
- Schaatsen & Werken. En met de auto gaan.

Het jammere in deze ook is dat de regering de vaste kosten van eigen vervoer zo hoog maakt dat ik geen zuinig autootje of een OV-Jaarkaart naast mijn zware slurper kan nemen. De bezitter betaald niet de gebruiker.

Bij mijn hobby als boer (schapen, paarden, hooi, stro, enz) heb ik nu eenmaal een 4WD nodig die een aanhanger van 2000kg kan trekken. Dat zijn altijd auto's met een hoog verbruik en een hoge wegenbelasting.

Zo hebben veel mensen specifieke redenen om een auto te hebben en te gebruiken. Ik zal trouwens de laatste zijn die ontkent dat velen ook zonder auto kunnen maar ik lach diegenen de er wel een (nodig) hebben niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de auto is nog geen scherpe beoordeling toebedeeld die we de afgelopen jaren zagen bij de zonnepaneel aanschaf, de financiele scherpte bij de oto ontbreekt volledig in de auto belevingswereld.
opmerkelijk ?
hopelijk komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:08:
[...]

Hier in de binnenstad heeft 66% geen auto. En echt niet omdat ze er geen geld voor hebben.
Ja, okee. Zoals de verstokte OV-proponenten in dit topic vanuit hun stadse blik kijken, kijk ik vanuit mijn dorpse blik (waar misschien 66% twee auto's voor de deur heeft staan, iig wel als ik in mijn straat kijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:30:
[...]

Daar is een topic voor: DelftX: cursus Solar Energy maar het is er nogal stil.
Bedankt voor de tip! Wist ik niet, jammer.
We gaan wat posten want ik vind de cursus erg interessant (maar wel behoorlijk pittig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:32:
[...]
Ja, okee. Zoals de verstokte OV-proponenten in dit topic vanuit hun stadse blik kijken, kijk ik vanuit mijn dorpse blik (waar misschien 66% twee auto's voor de deur heeft staan, iig wel als ik in mijn straat kijk).
Wat dat betreft zou het goed zijn als autobezit werd gekoppeld aan het hebben van een parkeerplaats in huur of eigendom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar ben ik ook voor. Want mijn tokkieoverburen die een van hun auto's de godganse dag voor mijn deur parkeren (mag, want openbare parkeerplaats) heeft sinds kort een campervan gekocht waardoor auto #2 nu bij mijn buren voor de deur staat (mag, want openbare parkeerplaats). Dat zowel ik als mijn (over)buren gewoon twee auto's op de oprit en één in de garage kwijt kunnen doet daar natuurlijk niets aan af.
/nutteloze rant want ik mag daar helemaal niet over klagen.
Zelf wonen ze in een bocht dus daar staat nooit een auto voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:02:
Daar ben ik ook voor. Want mijn tokkieoverburen die een van hun auto's de godganse dag voor mijn deur parkeren (mag, want openbare parkeerplaats) heeft sinds kort een campervan gekocht waardoor auto #2 nu bij mijn buren voor de deur staat (mag, want openbare parkeerplaats). Dat zowel ik als mijn (over)buren gewoon twee auto's op de oprit en één in de garage kwijt kunnen doet daar natuurlijk niets aan af.
/nutteloze rant want ik mag daar helemaal niet over klagen.
Zelf wonen ze in een bocht dus daar staat nooit een auto voor de deur.
De opmerking over geparkeerde auto's voor je huis heb ik al eens gelezen, hier.
Weer komt bij mij de vraag op waarom mensen het vervelend vinden dat er voor je huis wordt geparkeerd.

Ik snap niet (zal wel aan mij liggen) wat dan die frustratie opwekt.

Vroeger stonden bij ons ouderlijk huis altijd auto's voor ons huis en dat was bij ons eerste eigenhuis ook het geval. Ik heb daar nooit een gevoel bijgehad. Het is natuurlijk wel vervelend als je dan drie straten verder moet parkeren. Maar we hadden een oprit en daar kon de auto prima geparkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als er iemand met een rolstoel in en uitgeladen word, of zoals bij mij dat mijn dochter op haar driewieler de poort niet uitkan omdat je de bestuurderdeur van de buurman ziet, dan kom ik gewoon hard in actie.
in elk geschil won ik en kreeg een bloemetje, het bewijst dat de `braindead if seated in a car`, echt wel waar is, mensen willen het gedrag al niet van anderen, doen het dan zelf en schamen zich eigenlijk rot.
autos doen gekke dingen met mensen....
in de auto is de fietser een sukkel, dezelfde persoon op de fiets vind de auto/bestuurder dan weer een idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:05:
als er iemand met een rolstoel in en uitgeladen word, of zoals bij mij dat mijn dochter op haar driewieler de poort niet uitkan omdat je de bestuurderdeur van de buurman ziet, dan kom ik gewoon hard in actie.
in elk geschil won ik en kreeg een bloemetje, het bewijst dat de `braindead if seated in a car`, echt wel waar is, mensen willen het gedrag al niet van anderen, doen het dan zelf en schamen zich eigenlijk rot.
in de auto is de fietser een sukkel, dezelfde persoon op de fiets vind de auto/bestuurder dan weer een idioot.
Met je voorbeeld heb je wel een punt. Had ik nog niet aan gedacht. Maar "bie os" (hier dus) werd het meest geparkeerd door buren en zo. Die zijn dat op de hoogte van de situatie en zullen hun auto niet meer op die manier parkeren. De familie en vrienden van hen zijn dan ook snel op de hoogte.
Woon je in een stad dan is die cohesie waarschijnlijk minder en dus de ellende groter.

Ik weet niet hoe in grote(re) steden op jouw situatie wordt gereageerd maar ik verwacht hier dat de gemeente snel wat strepen op de weg komt schilderen om het parkeren op die plaats te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:05:
als er iemand met een rolstoel in en uitgeladen word, of zoals bij mij dat mijn dochter op haar driewieler de poort niet uitkan omdat je de bestuurderdeur van de buurman ziet,
Dat is dus een fout in het ontwerp van de wijk/straat/poort... En mogelijk was de "buurman" zich niet bewust van de blokkade.
dan kom ik gewoon hard in actie.
Hard? Mogelijk is het handiger iemand op een vriendelijke manier te wijzen op het probleem. Dan houden we het gezellig, hard kan altijd nog.
Dat is een generalisatie waar ik me niet aan zou wagen.
Deels hierbij aansluitend:
Wat mij geregeld opvalt zijn mensen (fietsend,motor rijdend, lopend ) die zelf geen auto rijden geen idee hebben hoe het zicht in een auto is of niet weten hoelang de remweg van een auto is.
Omgekeerd hebben autorijders geen idee wat ze een fietser, motor rijder of voetganger aandoen met hun 1200kg wegend projectiel als ze hun raken. Ik zie het vaak, rakelings langs iemand rijden zonder aan de consequenties te denken als die personen een slinger door de wind maken, brrrr.

Ook hier geld dus, houd rekening met je medeweggebruiker geef ze de ruimte, steek niet meteen je middelvinger op als de ander het een keer fout lijkt te doen. Indien mogelijk vraag eerst om het waarom voordat je iemand veroordeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Lol, parkeerperikelen, daar kan ik er ook nog wel één van:

Tegenover het politiebureau eindigt/begint een fietspad op een parallelweg. Aangezien de parkeerplaatsen bij het politiebureau vaak vol zijn (of vanwege een andere reden?) staan veel auto's langs de parallel weg geparkeerd. Maarja, zo'n rij wordt al snel vrij lang natuurlijk, dus gebeurt het regelmatig dat je als fietser gedwongen bent om af te stappen en je tussen twee auto's door te wurmen, ze staan er dan echt pal voor.

Ik krijg dan vaak zó de neiging om de trapper eens flink langs zo'n asociale geparkeerde auto te halen...
"oeps, ja, sorry, maarja, die staat ook op zo'n ongelukkige plek O-) "

Naja, gelukkig voor hun heb ik daar het lef/onfatsoen gewoon niet voor, maar het jèùkt op zo'n moment ontzettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Voor iedereen die eens wilt lachen. http://www.passietech.nl ;w

..We weten hier wel raad mee, denk ik zo.

Dat een website zo op mijn lachspieren werkt. _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 02-10-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

internet4me schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:18:
Voor iedereen die eens wilt lachen. http://www.passietech.nl ;w

..We weten hier wel raad mee, denk ik zo.

Dat een website zo op mijn lachspieren werkt. _/-\o_
7(8)7 7(8)7 7(8)7 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Eh swa, electroden ordener kopen voor weinig? 100% kapitaal rendement door supergeleiding, je weet...

Afbeeldingslocatie: http://www.sherv.net/cm/emoticons/bad/smoking-a-joint-smiley-emoticon.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Ik heb al een electroden ordener op mijn dak liggen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ach, ze beweren de voorwaarden van supergeleiding te simuleren, dat zou nog best kunnen lukken ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geachte heer/mevrouw,

Met veel interesse heb ik uw website www.passietech.nl bekeken. Daar ik veel bezig ben met energiebesparing ben ik wel geïnteresseerd in uw product. Is het mogelijk dat u mij wat meer informatie hierover mailt, bv. een meer gedetailleerde beschrijving van de werking, en ook wat het zou kosten als ik er één aanschaf?

Het is goed om te lezen dat u bij het ontwerp van het apparaat rekening hebt gehouden met zonnepanelen, die heb ik namelijk op het dak. Een extra 5% energiebesparing zou heel mooi zijn!

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Jeroen Haringman
Eventueel antwoord volgt uiteraard integraal hier. Als de mailwisseling lekker loopt zal ik eens melden dat ik het apparaat wel wil reviewen voor mijn website, eens zien hoe hij (of zij) daarop reageert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Nog een variant ontdekt. Van de zelfde eigenaar trouwens. http://www.royland.nl/index.php/es-transformer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Jeroen _O- d:)b

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.