De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 404.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:56:
[...]

Eventueel antwoord volgt uiteraard integraal hier. Als de mailwisseling lekker loopt zal ik eens melden dat ik het apparaat wel wil reviewen voor mijn website, eens zien hoe hij (of zij) daarop reageert :P
Ik blijf van je houden (in de overdrachtelijke zin) !

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar nu even "serieus":

Stel je hebt een apparaatje ontworpen dat "electron-speak" beheerst, dan kan je toch gewoon een goed gesprek met die "dingen" aangaan?

Met een goed verhaal kan je ver komen :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
Ik hou van jullie allemaal *;

Weet je wat goed is voor je bezoekersaantallen? Als iemand op Tweakers naar je site linkt: Anoniem: 80466 in 'nieuws: Zonneauto Nuon Solar Team bevat concentrators'

Het is maar goed dat mijn hosting provider zo goed was mijn datalimiet op "unlimited" te zetten, anders had ik in september al niet uitgekomen, en in oktober al helemaal niet.

-edit-

Oh, als die site-eigenaar mij googlet is het spel natuurlijk direct uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 02-10-2013 19:20 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:17:
Ik hou van jullie allemaal *;

Weet je wat goed is voor je bezoekersaantallen? Als iemand op Tweakers naar je site linkt: Anoniem: 80466 in 'nieuws: Zonneauto Nuon Solar Team bevat concentrators'

Het is maar goed dat mijn hosting provider zo goed was mijn datalimiet op "unlimited" te zetten, anders had ik in september al niet uitgekomen, en in oktober al helemaal niet.

-edit-

Oh, als die site-eigenaar mij googlet is het spel natuurlijk direct uit :)
Aaah, concentrators, daar ben ik net aan toe in de cursus.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, vandaag op de 1e verdieping andere thermostaatkranen gemonteerd ( met klokthermostaat ) waren 26 euro in de aanbieding.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:29
1e experiment om koel- en vrieskast actief te ventileren mislukt. Opnieuw naar de tekentafel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:56:
1e experiment om koel- en vrieskast actief te ventileren mislukt. Opnieuw naar de tekentafel.
??? Leg uit a.u.b. Klinkt interessant !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
O sorry, ik zit er zo diep in....Stom hè? Dan ga je er vanuit dat iedereen meteen begrijpt wat je bedoelt.

Na een bezoek aan eric-pvt had ik bedacht dat ik wat temp sensors achter de koeler en vriezer ging hangen. Daar rollen tegenwoordig cijfers vanaf waar ik op voorhand niet zo vrolijk van word: 25-26 graden achter de apparaten. Dat vind ik wat warm.

De idee is om achter de koeler en vriezer een luchtstroom te creeren waardoor de warmptepompen van beide apparaten een grotere delta T ervaren en dus minder lang hoeven te werken om de gewenste binnentemp te bereiken. Ten koste van een paar Watt aan ventilatorvermogen.

Dit wilde ik bereiken met een thermostaatrelais en 4 computerfans. Maar de fans maken teveel herrie en ik heb het idee dat ik de luchtstroom niet volledig onder controle heb.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:54:
O sorry, ik zit er zo diep in....Stom hè? Dan ga je er vanuit dat iedereen meteen begrijpt wat je bedoelt.

Na een bezoek aan eric-pvt had ik bedacht dat ik wat temp sensors achter de koeler en vriezer ging hangen. Daar rollen tegenwoordig cijfers vanaf waar ik op voorhand niet zo vrolijk van word: 25-26 graden achter de apparaten. Dat vind ik wat warm.

De idee is om achter de koeler en vriezer een luchtstroom te creeren waardoor de warmptepompen van beide apparaten een grotere delta T ervaren en dus minder lang hoeven te werken om de gewenste binnentemp te bereiken. Ten koste van een paar Watt aan ventilatorvermogen.

Dit wilde ik bereiken met een thermostaatrelais en 4 computerfans. Maar de fans maken teveel herrie en ik heb het idee dat ik de luchtstroom niet volledig onder controle heb.
Ventileren die ventilators dan in een afgesloten ruimte?
Dan heeft de hele zaak weinig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tuurlijk, dat snap ik. Het is een beetje lastig om er een plaatje van te maken, maar denk aan een inbouwkoelkast met een ventilatierooster in de plint. Aan de bovenkant kan de warme lucht dan ontsnappen.

Alleen: tussen die plint en de koelkast zit nog een lade (niet afgesloten, redelijk "ademend"). Bovendien hebben wij een nogal apart model van Siemens waarbij de motor (en volgens mij de condensor) onder het apparaat hangt. Dus ik moet nog even studeren op de ideale luchtstroom.

Kortom: even back to the drawing board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:36:
Tuurlijk, dat snap ik. Het is een beetje lastig om er een plaatje van te maken, maar denk aan een inbouwkoelkast met een ventilatierooster in de plint. Aan de bovenkant kan de warme lucht dan ontsnappen.

Alleen: tussen die plint en de koelkast zit nog een lade (niet afgesloten, redelijk "ademend"). Bovendien hebben wij een nogal apart model van Siemens waarbij de motor (en volgens mij de condensor) onder het apparaat hangt. Dus ik moet nog even studeren op de ideale luchtstroom.

Mijn "gut feeling" zegt me dat dit niet werkt, maar ik denk er even over na. Bij een verwarming heeft dit wel effect. Kom ik nog op terug, nu even Resident Evil 6 afkijken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:31
Samenvatting

De doeltreffendheid van de "PT-Module" vloeit voort uit de interactie van de verschillende componenten, waardoor na resultaten:

ten minste 5% minder energieverbruik
snelle afschrijving
vermindering van de uitstoot van CO²
LOL, ik wil helemaal geen snelle afschrijving, ik wil geen spul dat na 6 maanden al kapot is.
ik wil een korte TVT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:09

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:36:

Mmm, heb ik al ergens in Duitsland gezien kant en klaar voor koelkast en diepvries met een regeling voor aansturing.
Kan hem nu alleen niet vinden (google).
Was een keer in een zoektocht met passief woningen en passief technieken.

In de camper wereld wordt dit overigens ook gedaan, zoek daar eens

EDIT:
https://www.google.nl/#ne...hrankl%C3%BCfter+site:.de zoiets maar dan voor een thuis koelkast. jammer kan hem niet zo snel meer vinden

[ Voor 8% gewijzigd door ollie1965 op 03-10-2013 16:23 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat is altijd ook redelijk mijn kijk op de mensheid geweest: we zijn eigenlijk sprinkhanen. We komen aanvliegen, vreten alles op en vliegen verder.
Dat kunnen we tegenwoordig ook onder de grond.
Heb je weinig sprinkhanen is dat geen probleem, heb je er veel dan wel.

De voorbeeldfunctie blijkt goed te werken, maar dat wisten we al.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik moest bij mijn nieuwe baan (outsourcing...) op de introductiedag aangeven wat mijn motto was. Ik heb opgegeven "Lead by example", ik geloof daar heilig in.

Van iemand anders kwam trouwens deze voorbij, die ik nog niet kende:
The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.
George Bernard Shaw
Ik vind 'm prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:18:
Ik moest bij mijn nieuwe baan (outsourcing...) op de introductiedag aangeven wat mijn motto was. Ik heb opgegeven "Lead by example", ik geloof daar heilig in.

[...]

Ik vind 'm prachtig!
Zeker, maar er is ook veel op af te dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:29

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:18:

[...]

Ik vind 'm prachtig!
De anti-wind lobby? De Hilversumse welstandcommissie? Die associeer ik niet direct met vooruitgang...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, die niet nee. Dat zijn mensen die willen vasthouden aan het huidige, en zijn bang voor verandering.

In other news: De BBC belde net. Of ik vanavond live op BBC2 radio even wil vertellen wat de sport van solar racing precies inhoudt.

Ja hoor, geen probleem :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:36:
Nee, die niet nee. Dat zijn mensen die willen vasthouden aan het huidige, en zijn bang voor verandering.

In other news: De BBC belde net. Of ik vanavond live op BBC2 radio even wil vertellen wat de sport van solar racing precies inhoudt.

Ja hoor, geen probleem :*)
Go Jeroen ! *O*

Even de zender zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Beroepsdeformatie heeft soms voordelen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Is je interview al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Radio Oranje via de midden golf maar eens proberen :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik krijg net via twitter door, dat het interwview om 20:00 nederlandse tijd al heeft plaats geovnden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, het was even voor 20:00. Het was ook maar heel kort hoor, twee tot drie minuten, en erg oppervlakkig. Maar volgens een Britse kennis wel voor tegen de 5 miljoen luisteraars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 14:32
En kom maar door met het fragment! :)

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hierzo: http://www.bbc.co.uk/programmes/b03bs2xz vanaf 1:43

(ik vind het nog steeds niet geweldig om mezelf terug te horen maar het ging okay)

Briljant grappig, dat het een ding is dat ik uit Hilversum bel :D Ze moesten eens weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Precies. dat wilde ik ook vragen : is het interview opgenomen / ge-you-tubed / ge-spotigied / etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima.. Ik ga dit interview voor je "knippen", zodat je voor je eigen archief kan opslaan. :) tot straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps., bedoel je 1minuut, 43 seconden of ik luisteren na 1 uur en 43 minuten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Na 1 uur en 43 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima.. gevonden...
GOOD EVENINGGG!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Was trouwens nog grappig, ik werd doorverbonden naar de studio toen er nog een liedje draaide, en een jongedame vroeg me of ik de muziek kon horen. Dus ik zeg "Yes, it's Madonna with Lucky Star". Zij "Yeah, that's correct - but you did not win a prize" :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL !! A call from a real Hilversum. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja prachtig he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 21:17:
Was trouwens nog grappig, ik werd doorverbonden naar de studio toen er nog een liedje draaide, en een jongedame vroeg me of ik de muziek kon horen. Dus ik zeg "Yes, it's Madonna with Lucky Star". Zij "Yeah, that's correct - but you did not win a prize" :o
Good on ya, ik geloof dat je je provider maar moet inschakelen om wat extra TB vrij te maken. Of sta je unlimited deze dagen?
Ik hoop het niet (maar zou wel mooi zijn van Tweakers) dat je ze interview voor the Gathering of the Tweakers zondag online zetten. Ik denk dat wat sommige switches de load balancing mogelijk niet volhouden.
Of heb ik niet goed door waar je site gehost wordt?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het interview heb ik zo klaar (inclusief een staartje van Lucky Star). nog 3 minuten.. :) De rest is voor jullie.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 04-10-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn hosting provider (Zylon Internet Services, topbedrijf!) heeft me voor oktober op unlimited gezet. Ze hebben me ook verzekerd dat al dat dataverkeer geen probleem is.

Dat ben ik nu aan het testen door artikelen op Slashdot te zetten: http://www.slashdot.org/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JEROEN (en de rest natuurlijk ook) : Solarracing.org - BBC2 interview - 2013-10-04

(of wil je die naam nog veranderd hebben met jouw eigen naam er bij? )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 04-10-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoo... op Twitter heb ik het ook maar meteen gespammed. Dan is dat ook geregeld. :) Keep up the good Jeroohn from Hilversum, a real caller from real Hilversum.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 12:35

flessuh

Set sail for fail!

Duidelijk verhaal Jeroen. En mooi nieuws voor je website!! zal je wel nodig hebben voor tijdens de race gok ik ;)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:18

grimson

domeingrommer

Toch even weer een vraag over het Energieakkoord:
http://www.rijksoverheid....en/energie/energieakkoord
Belastingvoordeel voor lokale schone energie
Belastingmaatregelen maken schone energie voor consumenten goedkoper.
http://www.duurzameenergi...PV-project-in-eigen-buurt
Lokaal opgewekte duurzame energie
In het regeerakkoord is afgesproken dat de lokale duurzame opwekking van energie door particuliere kleinverbruikers fiscaal wordt gestimuleerd door invoering van een verlaagd tarief in de energiebelasting.
Maar .....
Het doel is om particulieren die geen gebruik kunnen (of willen) maken van eigen opwekking op het dak van hun woning (en dus niet voor salderen in aanmerking komen) de mogelijkheid te bieden om elektriciteit op te wekken, hetgeen dan fiscaal wordt gestimuleerd.
Wat betekend deze korting dan voor particuliere eigenaren die WEL een eigen dak met PV hebben? Of worden eigen dak bezitters uitgesloten van deze korting/voordeel/watdanook? :o

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

leuke grafiek. Stroomverbruik van 2007 vs 2013. zoek de verschillen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/10/2006_2013.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
he, kan je zo goed prognotiseren, dat je de uitslag van okt, nov en dec al weet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 06:35
grimson schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 16:38:

...

Wat betekend deze korting dan voor particuliere eigenaren die WEL een eigen dak met PV hebben? Of worden eigen dak bezitters uitgesloten van deze korting/voordeel/watdanook? :o
Die betaling geen energiebelasting i.p.v. minder. Je betaald immers belasting over het aantal afgenomen kw's. Aangezien je saldeert als je zelf opwekt betaal je geen belasting over de zelf opgewekte electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 17:07:
he, kan je zo goed prognotiseren, dat je de uitslag van okt, nov en dec al weet?
Lol. Oktober is wel een prognose gebaseerd op de meterstanden die ik nu heb ingevoerd tot nu toe. November en december ziet mijn programma als 0 waarde. vandaar zo de grafiek O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog maar twee uurtjes tot de start van de World Solar Challenge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waar is de "VIND IK LEUK!" KNOP! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

d:)b
Dubbele uitvoering ;)

EDIT

Oh ja Jeroen, ik moet wel blijven lezen op deze manier. De laatste posts gaan snel.
Maar ik ben weer redelijk bij. De lichte regen blijft uit, lijkt het.
Maar als het nat is zijn de wegen daar wel wat gladder dan hier, wordt voor sommige teams wel oppassen met de stabiliteit.

Weer terug naar solarracing en wsc

[ Voor 47% gewijzigd door ollie1965 op 05-10-2013 22:44 . Reden: typo toevoeging ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog maar enkele minuten...

Foto's van de grid en link naar live stream hier: http://www.solarracing.or...e-2013-wsc-starting-grid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319231

Goedemorgen,

Dit artikel staat op de site van het Algemeen Dagblad, :)

Woningen met zonnepanelen aantrekkelijk.

http://www.ad.nl/ad/nl/55...nelen-aantrekkelijk.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

zo, weer mooi vergaderingen gehad over de zonneboot deze vrijdag.. en er zit eindelijk weer eens wat vooruitgang in een aantal zaken. Mogelijk krijgen we dus eindelijk eens een eigen website die we zelf bij kunnen werken ipv half begraven op een bij-site van school.

Daarnaast ben ik bezig om een gopro (of alternatief) te regelen voor de race(s) zodat we wat leuke beelden kunnen maken. Ook het bouwen van de nieuwe romp wil ik er mee filmen om er een leuke time-lapse van te maken :)

Vanmiddag zal ik ook weer eens even om de tafel met mijn ouders, aangezien mijn vader gas en elektra van 1 leverancier wil, en zat te denken aan PV panelen op het dak (op zuid-west) dus eens rekenen wat hij wil en wat het oplevert/kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cool! Zonnebootracen is minstens zo leuk racen met auto's op zonne-energie, maar veel minder in het nieuws. Als je iets te delen hebt, benader me en dan kijk ik of het leuk is voor mijn website (www.solarracing.org).

Maar liever even na deze week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

haha, snap ik :) en ik zal je ook zeker wel op de hoogte houden.. ook al is er deze winter niet heel veel te doen wat te boten betreft. Volgens mij zijn alle teams wel bezig met boten verbeteren en/of nieuw bouwen.

voor mij zit er nog een extra uitdaging aan, omdat ik 10 a 11 kg af moet vallen. ik wil namelijk graag ook varen met de Dong Energy Challenge volgend jaar en daar is het minimale gewicht 70kg. Alles er boven is meer weerstand, dus probeer je ook rond de 70kg een schipper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bouwen is ook interessant als achtergrondinformatie. Maar niet elk team zal daar alles van willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:07:
Bouwen is ook interessant als achtergrondinformatie. Maar niet elk team zal daar alles van willen delen.
wij hebben wel foto's staan van de bouw van de vorige boot. enige punt is dat onze nieuwe boot wat dingen krijgt die nog een tijd geheim moeten blijven. We zullen wel even zien, mogelijk is blurren een optie :P

en het bedrijf waar we de boot bouwen moet het maar net goed vinden natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Logisch, de zonne-auto-teams waar ik was wilden me ook lang niet alles laten zien.

Het ziet er trouwens goed uit, in de Challenger-klasse staan zowel Nuon als Twente in de top-3, samen met Tokai: http://www.solarracing.or...inary-racing-day-1-recap/

Over een paar uur meer info.

[ Voor 57% gewijzigd door JeroenH op 06-10-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

nou, we bouwen de boot bij een bedrijf in Haarlem :P

maar ik zal het wel eens in de groep gooien wat men er van vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wowowow, niemand die me even iets vertelt ook!

video: Gathering of the Tweakers - Zonne-energiegoeroe JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Daar gaan de load balancing servers bij je provider :+
Was mijn gok toch wel goed, straks even kijken.
Jammer dat ik vannacht niet live mee kon kijken (hier staat er al om 07.00 uur aan het bed die ook nog aandacht verwacht), maar dat ga ik over een uurtje wel inhalen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gelukkig geen link naar solarwebsite bij die video, dus daar valt mee. Bij solarracing daarentegen 8)7

Vandaag al op 2600 unieke bezoekers.... en het tempo stijgt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:18:
Gelukkig geen link naar solarwebsite bij die video, dus daar valt mee. Bij solarracing daarentegen 8)7

Vandaag al op 2600 unieke bezoekers.... en het tempo stijgt nog steeds.
Nou daar komt ie dan ...... >:) (just kidding)
Nee eerst nog die oude XP bak (+10 jaar) opnieuw inrichten voor mijn zoon, dan kan die naar de zolder voor een tweede leven.

Moeten we zonnigtype/PolderPV/Peter niet eens opgeven.............. kom er maar in Peter.....
Ik zie hem af en toe nog wel eens voorbij komen (Twitter is hotter).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die 100Wp zonne-paneel als afdakje blijft geniaal!

Mag ik eens weten, hoe je dat hebt aangesloten? 100Wp-zonne-paneel --> omvormer --> elektriciteitsnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, gewoon met een OK4. Die zaten bij die Shell-paneeltjes normaal gesproken op de achterkant geschroefd ("AC-paneel") maar er zijn er ontzettend veel defect geraakt. Bij mij hangt de OK4 binnen, en daar zou hij decennia mee moeten kunnen kunnen.

Het afdakje is de beschermd gezichters een doorn in het oog. Ik ben er daarom dubbel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat van beschermd gezicht heb ik bij gevolgd. Dat is verder ook offtopic ;)

Ik zit ondertussen het filmpje verder te bekijken en zie nu een zonne-panelen-layout.

Die 120Wp, welk merk omvormer zit daar op? En welk vermogen kan het opwekken etc?
Sorry dat ik dat vraag, maar ik wil dit ook zo graag voor mezelf op gaan zetten. Huurvereniging zal er niet zo blij mee zijn, maar dat boeit me niet. Ik moet de elektriciteitsrekening betalen. Niet zij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben Jeroen nog steeds dankbaar voor het zonne-afdakje boven de voordeur. Dat was hier namelijk de trigger om ook een paneeltje boven de voordeur op te hangen en daarna.. Tja... Dat is geschiedenis.. 1x een meter terug zien draaien en we waren verkocht.

Inmiddels ruim 4kWp liggen :)

De foto in dit artikel ( http://www.solarwebsite.nl/2009/02/het-zonne-afdakje-hangt/ )

Zorgde daarna vrij snel bij ons voor:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/zonnepaneel1/paneel.jpg

En daarna dus het hele dak vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Ik lees net op teletext dat shell topman Voser spijt heeft van het boren en zoeken naar schaliegas in noordamerika.
Het heeft ze 17 miljard gekost en leverde niet genoeg op. in dat bericht 'waarschuwde hij voor negatieve verrassingen'. Ben dan toch benieuwd wat dit gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 239824 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:16:
Ik lees net op teletext dat shell topman Voser spijt heeft van het boren en zoeken naar schaliegas in noordamerika.
Het heeft ze 17 miljard gekost en leverde niet genoeg op. in dat bericht 'waarschuwde hij voor negatieve verrassingen'. Ben dan toch benieuwd wat dit gaat worden
Had ik ook gelezen ja, hier meer info:
Het bedrijf investeerde ten minste 24 miljard dollar (17,7 miljard euro) in de zoektocht naar naar nieuwe, onconventionele bronnen van olie en gas in Noord-Amerika. Maar het bedrijf heeft dat geld nog niet terugverdiend. "Het liep niet helemaal zoals gepland", zegt Voser daarover.
http://frontpage.fok.nl/n...spijt-van-schaliegas.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Tja... gas... sprak laatst met een klant van me in Winneweer. Ligt niet heel erg ver van Loppersum, en ook hij maakt elke keer de bevingen mee. Bij hem waren ook al de nodige wand en vloertegels gescheurd door de bevingen. Is ook niet grappig, de schilderijtjes gaan gewoon heen en weer aan de muur.
Maargoed, taxateur was geweest, schade getaxeerd en binnenkort komt een bouwbedrijf uit de buurt de boel op kosten van de NAM (of hun verzekering) repareren. Bouwbedrijven daar in de buurt hebben het heel erg druk dankzij die bevingen, dus ergens is het ook nog goed voor de economie.

Het wordt helaas alleen een heel ander verhaal als je je huis wilt verkopen, wie wil er nu nog vrijwillig in dat gebied gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Openbaar vervoer in Nederland: gewoon ruk!! :(

Vandaag alweer ervaringsdeskundige, morgen gewoon weer met de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tja, OV... over een paar weekjes naar Brussel. Wordt combinatie van eigen vervoer en OV. Ik snap nog steeds niet waarom OV ruim 2x zo duur moet zijn als met de auto, zelfs al zou je alleen gaan (wij gaan samen, dus het is 4x zo duur om de auto te laten staan en de trein te nemen).
Auto parkeren we gratis bij Brussel op een transitparking en vanaf daar gaan we genieten van het openbaar vervoer dat Brussel te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op verzoek verplaatst naar kroeg.
En het eerste land is daar dat bezitters van zonnepanelen gaat belasten.....
http://www.express.be/sec...n-zonnepanelen/194451.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 14:58
Geldt alleen voor diegene die hun panelen niet op het electriciteitsnet aamsluiten, waarom zou je dat niet doen?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gekke regeling daar. Eerst verlagen ze de vergoeding die je krijgt voor teruggeleverde energie, vervolgens schaffen ze het helemaal af en vervolgens gaan ze een backuptarief van een paar cent per KWh vragen als je stroom die je eerder gratis hebt geleverd terug gaat vragen uit het net. Als je vervolgens off-grid besluit te gaan riskeer je een torenhoge boete.

Maargoed, kan hier ook gaan gebeuren: bij de verplichte splitsing van Nuon, Eneco en Essent is het er ook niet beter op geworden wat betreft de kwaliteit van ons energienet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:02
Vertel schinnen en kom voorbij je frustratie. Ik ken ook prachtige echte waar gebeurde rampen, maar toch:
openbaar vervoer hoort goed en voor iedereen 'gratis" te zijn in een beschaafde mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
JGC, vraagje: hoe zie jij "ons" energienet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ons net is een bak hoogspanningskabels beheerd door tennet van onze belastingcentjes, met daaraan verbonden de kleinere netten van de netbeheerders waar wij maandelijks 20 euro voor dokken. Die netten zijn ook ooit van ons geweest, maar sinds al dat geprivatiseer niet meer.
In spanje heeft men jarenlang blijkbaar de fout gemaakt om netkosten niet door te rekenen per aansluiting en dat moeten mensen die niet genoeg afnemen nu dus gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
ok jgc. Tennet is privaat gemaakt en merkwaardig van ons geworden. Zegt genoeg hoe ik daar over denk.
Laat staan over de netten en aansluitingen van echte energiebedrijven en tussenstations.
Een land wat zijn infrastructuur uit handen geeft is onderontwikkeld.
Zie de us en india: niet veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Het was hier geloof ik dat ik een lans brak voor het vpro programma 'de klimaatjagers'.
Mijn excuus. Na een geweldige 1e aflevering is het huilen met de pet op.
Wat een aanfluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Prorail en ns zijn ook geprivatiseerd, maar is ook gewoon van ons. Jij en ik hebben lekker mee zitten betalen aan de mislukte fyra.
Netbeheerders zijn destijds als onderdeel van energiebedrijf verkocht. Later geforceerd opgesplitst vanwege het bevorderen van concurrentie, maar heb het idee dat zoiets puur een papieren tijger is. Bij liander krijg je gewoon briefpapier van nuon door de bus.

Hier hebben de energieleveranciers blijkbaar nog ruimte voor welkomstbonus van 150 tot 320 euro, lijkt nog genoeg marge te zitten. Voor de splitsing kon je een stuk marge op je leveranciersgedeelte gebruiken om in je net te investeren, maar tegenwoordig moet je als netbeheerder een vast bedrag vragen die niet meer dan kostendekkend mag zijn. Als dan de transportvergoeding wegvalt omdat heel Nederland PV installeert kan dat wel eens heel nadelig gaan uitpakken.

Overigens verwacht ik dat het hier nog wel meevalt: zonnepanelen zijn immers lelijk, horen niet in een beschermd dorpsgezicht en brengen hun geld pas na jaren op, onder voorwaarde dat er niks stuk gaat en de regels niet veranderen. Lekker oo de bank zetten dat geld, subsidie is op dus zeker niet aan beginnen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Speksteenkachel schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:35:
Ergens was dit ook te verwachten, overheden gaan energiebelasting of andere heffingen mislopen als burgers zelf energie gaan opwekken dus als er maar genoeg burgers zijn die dat doen komt er vanzelf een belasting op zelf opgewekte energie.

De heffing op goedkope Chinese panelen is er ook al doorgedrukt, dus dan kan dit er ook nog wel bij. Het begin van het einde van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik vraag me dan weer af wat ze met zelf gekweekte groente gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Daarvoor sturen Monsanto CS. je een rekening voor het gebruiken van je zelf gekweekte zaad....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:46:
[...]

Ergens was dit ook te verwachten, overheden gaan energiebelasting of andere heffingen mislopen als burgers zelf energie gaan opwekken dus als er maar genoeg burgers zijn die dat doen komt er vanzelf een belasting op zelf opgewekte energie.

De heffing op goedkope Chinese panelen is er ook al doorgedrukt, dus dan kan dit er ook nog wel bij. Het begin van het einde van zonnepanelen.
We zagen hem idd al aankomen:
teacher in "De Duurzame Kroeg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eerste maatregel die ik zie komen is de post "korting energiebelasting". Die korting heeft als doel het wegstrepen van energiebelasting op een bepaald basisverbruik. Nu krijgt iedereen die korting, gewoon omdat het systeem zo is ingericht. Maar zeg nou zelf, als de supermarkt de kratten Heineken in de aanbieding heeft, maar jij brouwt je eigen bier, krijg je dan ook dat bedrag bij de kassa als je geen krat Heineken op je karretje hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

audiojunk schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:02:
Geldt alleen voor diegene die hun panelen niet op het electriciteitsnet aamsluiten, waarom zou je dat niet doen?
Spanje heeft nogal wat afgelegen gebieden waar het beter is om off-grid te werken dan een kabel aan te leggen voor een paar afgelegen huisjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Eigenlijk zouden die mensen een bonus moeten krijgen i.p.v. een boete.
Scheelt de netbeheerder heel wat kilometertjes kabel, bovendien door ruig gebied aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
_JGC_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:45:
Eerste maatregel die ik zie komen is de post "korting energiebelasting". Die korting heeft als doel het wegstrepen van energiebelasting op een bepaald basisverbruik. Nu krijgt iedereen die korting, gewoon omdat het systeem zo is ingericht. Maar zeg nou zelf, als de supermarkt de kratten Heineken in de aanbieding heeft, maar jij brouwt je eigen bier, krijg je dan ook dat bedrag bij de kassa als je geen krat Heineken op je karretje hebt?
Nee, maar is het wel eerlijk dat je dan voor dat zelf gebrouwen bier belasting moet gaan betalen omdat de staat inkomsten mis loopt? Tomaatjes uit eigen tuin? Hoho dat kan zo maar niet, graag even de misgelopen btw aftikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 15:10
Speksteenkachel schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:35:
ik weet niet wat ik hier van moet denken.
het klink mij meer als een fok.nl of nu.nl bericht.
meer sensatie pers als serieuze journalistiek.
(een betere bron gezocht over wat er nu gaat gebeuren en hoe.
in ieder geval niet een kopie/paste site.)

maar eigenlijk hebben we dit al langer in Nederland.
iedereen betaalt ook vast recht of je nu pv hebt of niet.

persoonlijk ben ik helemaal niet tegen dit soort regels, wel balen dat de tvt langer word.
dus ik zie het liever niet gebeuren.

maar als de prijzen van pv zo blijven dalen als ze de laatste jaren hebben gedaan, dan zullen we wel gaan moeten over gaan naar dit soort systemen, anders word het op een gegeven moment niet meer betaalbaar voor de rest van de bevolking.
(maar ben er mee eens dat dit in nederland nog lang niet het geval is.)

eigenlijk is er gewoon meer info nodig om er echt iets van te zeggen, dit is nog teveel stemming makerij.
audiojunk schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:02:
spanje is wel een heel ander land als hier.
er zullen daar genoeg mensen zijn die gewoon een paar pv panelen hebben op een accu om er voor te zorgen dat ze nog een beetje stroom hebben als het lokale net er uit licht.
en die worden door de regeling gepakt en dat is vreemd.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 08-10-2013 11:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mr-Leo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:45:
[...]
Nee, maar is het wel eerlijk dat je dan voor dat zelf gebrouwen bier belasting moet gaan betalen omdat de staat inkomsten mis loopt? Tomaatjes uit eigen tuin? Hoho dat kan zo maar niet, graag even de misgelopen btw aftikken!
Zolang jij je zelfgebrouwen bier niet gaat verkopen zal de belastingdienst niet moeilijk doen over je zelf gebrouwen bier (sowieso heb je al BTW betaald over alle ingredienten).

Daarom zeg ik ook, het is veel logischer om de korting op energiebelasting alleen toe te passen als je ook daadwerkelijk dat bedrag zou hebben betaald aan energiebelasting. Nog zoiets: aftrekposten voor de belasting. Ik heb naast HRA nog diverse andere aftrekposten als ondernemer, maar als ik meer aftrekposten heb dan inkomen ga ik niet ineens geld krijgen van de belastingdienst. Waarom dat met energie dan wel zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het is toch krom dat Nederlandse TU's de @WorldSolarChlg domineren, maar dat Nederland zelf achterloopt op duurzaamheid en elektrisch rijden

Bron: https://twitter.com/Gielt/status/387492781444194304

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:29

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De energiemarkt in Spanje is dan ook serieus f*cked up. Het gelinkte bericht hint daar ook al met één zinnetje op maar wat meer achtergrond info is wel nodig om de context te zien.

Ergens in de jaren 90 zijn de energieprijzen gaan stijgen (voornamelijk fossiel) en als reactie daarop heeft de Spaanse overheid in alle wijsheid besloten de prijzen voor de consument vast te zetten. De hogere kosten voor de producenten werden door de overheid vergoed. Die vergoeding is enorm geworden en druk zwaar op de begroting. De overheid probeert nu met allerlei kunstgrepen dit tekort weer weggewerkt te krijgen.

Je kunt je voorstellen wat er gebeurd in een zonnig land als Spanje wanneer de energieprijs losgelaten wordt en omhoog schiet en/of verloren inkomsten erbij opgezet worden: de PV markt zou exploderen en de overheidsinkomsten uit energiegebruik dalen. Het 'alternatief' is PV belasten....

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Laatst online: 03-05 14:04
De vraag is dat Belasten van Zonne panelen wel legaal is.
Welke mensen al zonnepanelen hebben liggen dan onder de noemer:
Het legaliteitsbeginsel of nulla poena-beginsel

En wie gaat je aansluitkosten betalen a 10Km graaf werk? Om aan het net gekoppeld te worden.
En daarna is het ook discriminerend. Want waarom wordt niet een generator belast. Een zonnepaneel is gewoon een generator. Dus ook windmolens en diesel/benzine/waterstof/ect aggregaat en uiteindelijk ook energie centrales kunnen worden belast.

Dat zal wel flink wat rechtszaken opleveren dat tot het Europese hof zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik wens die spanjaarden veel succes als ze hun eigen overheid gaan aanklagen. Iets met wie het meeste geld heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:31
Vraag me echt af hoelang het hier in NL nog "goed" zal gaan met PV.

Ik vind het al een teken aan de wand dat mijn netbeheerder opeens mijn Ferrarismeter wil vervangen. Bij de buren is er niets aan de hand, maar die van mij zou afgekeurd zijn. Het lijkt me zo dat ze dit even administratief hebben geregeld omdat er hier zonnepanelen liggen. Zo kunnen ze straks lekker apart afrekenen. 6 ct terugleveren, 22 ct aanleveren, liefst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Terpen Tijn schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:43:
netbeheerder opeens mijn Ferrarismeter wil vervangen.
Ik heb van de week ook een brief in de bus gekregen. Moet deze nog eens goed bestuderen en reageren. De nieuw te plaatsen gasmeter kan me sowieso al gestolen worden; afgelopen jaar (feb-feb.) 2 kuub gas verbruikt, dit jaar nog op 0.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.