Van de berichten van onze @Polder_PV op Twitter wordt je ook niet vrolijk: https://twitter.com/Polder_PV/status/387564143516999680
Vandaar ook vervanging Ferraris misschien?
Probeer zo lang mogelijk te weigeren.
Probeer zo lang mogelijk te weigeren.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dat komt wel vaker voor 
Maar dit is zware shit. Heel dubbel om bezig te zijn met jonge, slimme mensen die absurd ver vooruit lopen op de duurzame zaak en dan dit soort dingen te lezen uit het fossiele Nederland. Ik las ook al dat Eurlings boos is op de voorgestelde vliegtax. Sja.
Wanneer gaat het roer hier nou om? Voorlopig niet, zo lijkt het.
Maar dit is zware shit. Heel dubbel om bezig te zijn met jonge, slimme mensen die absurd ver vooruit lopen op de duurzame zaak en dan dit soort dingen te lezen uit het fossiele Nederland. Ik las ook al dat Eurlings boos is op de voorgestelde vliegtax. Sja.
Wanneer gaat het roer hier nou om? Voorlopig niet, zo lijkt het.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Afkeur van meters is te controleren in het volgende bestand:
http://www.dnvkema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E35.pdf
Als de meters daar niet in voorkomen, is er geen sprake van afkeur.
http://www.dnvkema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E35.pdf
Als de meters daar niet in voorkomen, is er geen sprake van afkeur.
Cedo Nulli
Had jij direct bij je netbeheerder gemeld dat je pv hebt of is je installatie aangemeld bij energieleveren.nlTerpen Tijn schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:43:
Vraag me echt af hoelang het hier in NL nog "goed" zal gaan met PV.
Ik vind het al een teken aan de wand dat mijn netbeheerder opeens mijn Ferrarismeter wil vervangen. Bij de buren is er niets aan de hand, maar die van mij zou afgekeurd zijn. Het lijkt me zo dat ze dit even administratief hebben geregeld omdat er hier zonnepanelen liggen. Zo kunnen ze straks lekker apart afrekenen. 6 ct terugleveren, 22 ct aanleveren, liefst natuurlijk.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En komt je meter in bovenstaande lijst voor?
Goeie genade wat is het spannend in de World Solar Challenge...
Nuon en Tokai kamperen nu op 32 km van elkaar (wat onzettend dichtbij elkaar is), en er kan morgen dus nog van alles gebeuren. Stanford en Twente zullen morgen vechten om plek drie, en hoewel die twee wat verder uit elkaar liggen is dat ook nog wel spannend.
Een factor die het nog spannender gaat maken is dat het weer gaat veranderen. Hadden de teams tot nu toe perfect solar racing weer (zon en een licht staartwindje), vanaf morgen gaat het weer flink veranderen. De wind gaat hard waaien (uiteindelijk tot wel 40-50 km/u, da's hard), en donderdag wordt zelfs regen verwacht. Dit betekent dat een betrouwbaar weerbericht en goede strategie van de teams een nog grotere rol gaat spelen. Superspannend!
Eindhoven doet het opmerkelijk goed, voor een first-time team! Ze liggen niet alleen fysiek vooraan in de Cruiser-klasse, hun kilometers tellen ook nog eens zwaarder dan die van andere teams, omdat ze meer kilometers met meer mensen aaan boord gereden hebben. Daarnaast worden de auto's uit deze klasse in Adelaide ook nog beoordeeld op "praktischheid", en het moet wel heel gek lopen wil Stella daar ook niet hoog scoren.
Hier een kleine analyse van racedag drie, en er staat nog meer online
Nuon en Tokai kamperen nu op 32 km van elkaar (wat onzettend dichtbij elkaar is), en er kan morgen dus nog van alles gebeuren. Stanford en Twente zullen morgen vechten om plek drie, en hoewel die twee wat verder uit elkaar liggen is dat ook nog wel spannend.
Een factor die het nog spannender gaat maken is dat het weer gaat veranderen. Hadden de teams tot nu toe perfect solar racing weer (zon en een licht staartwindje), vanaf morgen gaat het weer flink veranderen. De wind gaat hard waaien (uiteindelijk tot wel 40-50 km/u, da's hard), en donderdag wordt zelfs regen verwacht. Dit betekent dat een betrouwbaar weerbericht en goede strategie van de teams een nog grotere rol gaat spelen. Superspannend!
Eindhoven doet het opmerkelijk goed, voor een first-time team! Ze liggen niet alleen fysiek vooraan in de Cruiser-klasse, hun kilometers tellen ook nog eens zwaarder dan die van andere teams, omdat ze meer kilometers met meer mensen aaan boord gereden hebben. Daarnaast worden de auto's uit deze klasse in Adelaide ook nog beoordeeld op "praktischheid", en het moet wel heel gek lopen wil Stella daar ook niet hoog scoren.
Hier een kleine analyse van racedag drie, en er staat nog meer online
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Bij Solar Team Twente zit de bestuurder wat meer centraal in het voertuig.
Dit is speciaal gedaan voor wind van op zij, hopelijk iets voordeel daarvan bij de weeromslag
Ze hebben het trouwens nog nooit zo goed gedaan
Dit is speciaal gedaan voor wind van op zij, hopelijk iets voordeel daarvan bij de weeromslag
Ze hebben het trouwens nog nooit zo goed gedaan
Ik denk dat het ontwerp van Twente niet eens zozeer speciaal is gedaan vanwege zijwind, maar meer omdat het één van de wegen is die tot een lage totale luchtweerstand leidt (minimum wetted area). Een voordeel van deze ontwerpwijze is ook dat er meer binnenruimte is en dat hij wat makkelijker (lees: lichter) sterk te maken is dan een heel dunne constructie.
Maar inderdaad, de Twentenaren gáán dit jaar. Ze zullen zich morgen (en donderdag) wel Stanford van het lijf moeten houden, ik hoop echt dat dat ze lukt.
Het zou toch mooi zijn: twee Nederlandse team op het podium in de Challenger-klasse, en één Nederlands team in de Cruiser-klasse! (En ik heb wel eens tegen een paar oud-Nuon leden gezegd: waarom poetsen jullie geen vorige Nuna op en winnen jullie de Adventure-klasse? Daar is dan toch niet zoveel aan natuurlijk.... maar het zou wel kunnen).
Morgen dus een spannende dag - veel wind en slechter wordend weer. Ik houd jullie op de hoogte
Maar inderdaad, de Twentenaren gáán dit jaar. Ze zullen zich morgen (en donderdag) wel Stanford van het lijf moeten houden, ik hoop echt dat dat ze lukt.
Het zou toch mooi zijn: twee Nederlandse team op het podium in de Challenger-klasse, en één Nederlands team in de Cruiser-klasse! (En ik heb wel eens tegen een paar oud-Nuon leden gezegd: waarom poetsen jullie geen vorige Nuna op en winnen jullie de Adventure-klasse? Daar is dan toch niet zoveel aan natuurlijk.... maar het zou wel kunnen).
Morgen dus een spannende dag - veel wind en slechter wordend weer. Ik houd jullie op de hoogte

Nee, ik niet. Mijn leverancier heeft het echter wel aan de netbeheerder doorgegeven destijds.revolution-nl schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:23:
[...]
Had jij direct bij je netbeheerder gemeld dat je pv hebt of is je installatie aangemeld bij energieleveren.nl
Op die lijst komt mijn meter helaas wel voor; wat type en bouwjaar betreft tenminste: Siemens 7AA5031 uit 1985. Is de "metercode" in de tabel verder nog van belang?
Ik snap niet dat mijn buren met dezelfde meter dan geen bericht hadden...
Verwijderd
Kijk,begin van dit jaar nog met de afrekening van Nuon € 308,14 energiebelasting terug ontvangen.Dit heeft geen lang leven natuurlijk.Ze zullen van uit Den Haag hier wel aan gaan snabbelen.
Ook mocht ik maar liefs het bedrag van € 0,82 betalen als opslag voor duurzame elektriciteit.
Ben wel nieuwsgierig wat het dit jaar gaat worden met de afrekening
Ook mocht ik maar liefs het bedrag van € 0,82 betalen als opslag voor duurzame elektriciteit.

Ben wel nieuwsgierig wat het dit jaar gaat worden met de afrekening
.
[ Voor 98% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-10-2013 12:53 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Interessant!
Ja, leuk.
Ik heb de post even weggehaald omdat ik nog even wat berekeningen wil maken over mijn verhaal (de eerste post) dat je met een goed gekozen folie op je raam, meer energie "in de ruime kan houden".
De formules zijn toch wat complexer dan ik dacht en voordat ik iets ga roepen wil ik het eerst nog even kunnen onderbouwen.
Het klinkt misschien wat cryptisch, maar ik kom daar nog op terug (zoiets van : do the math, waar ik groot voorstander van ben).
Ik heb het dan over de energie van ingestraald licht, voor de duidelijkheid en niet over je interne verwarming.
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-10-2013 13:48 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Hebben de buren ook echt exact dezelfde meter?Terpen Tijn schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:11:
[...]
Nee, ik niet. Mijn leverancier heeft het echter wel aan de netbeheerder doorgegeven destijds.
Op die lijst komt mijn meter helaas wel voor; wat type en bouwjaar betreft tenminste: Siemens 7AA5031 uit 1985. Is de "metercode" in de tabel verder nog van belang?
Ik snap niet dat mijn buren met dezelfde meter dan geen bericht hadden...
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Waarschijnlijk begint hun naam met een 'U' ?Freemann schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:17:
[...]
Hebben de buren ook echt exact dezelfde meter?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ze hebben de origineel bij de bouw geplaatste meter, net als wij. De meterserie is er bovendien een die toen al enkele jaren in omloop was (83-85; allen zijn kennelijk afgekeurd). Onze huizen zijn een paar van een set van vier die gelijktijdig gebouwd zijn, en er hetzelfde uitzien etc. Goed, ik heb mijn neus niet daadwerkelijk in hun meterkast gestoken, maar er is echt geen reden om aan te nemen dat zij opeens een andere zouden hebben.Freemann schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:17:
[...]
Hebben de buren ook echt exact dezelfde meter?
@Woudsehoeve: "U"? Ik begrijp het niet...
ABC...ST(erpen Tijn)U...XYZ.
Als ze allemaal afgekeurd zijn, dan begrijp ik Woudsehoeve zijn reactie nog beter
Als ze allemaal afgekeurd zijn, dan begrijp ik Woudsehoeve zijn reactie nog beter
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Is ook maar net waarom ze afgekeurd zijn. Als zo'n ding prima meet bij afname, maar afwijkt bij teruglevering, dan zal iemand die teruglevert met zo'n ding vrij snel een brief ontvangen lijkt me.
@_JGC_ Zo werkt de meterpool in NL niet. Er wordt niet gekeken naar meetrichting. Voor de gehele populatie wordt een steekproef uitgevoerd en als te veel meters niet voldoen aan de criteria, moeten ze allemaal vervangen worden. Dus als er in een straat 4 huizen dezelfde meter hebben, moeten ze alle vier zsm vervangen worden.
Afgezien van wantrouwen, kan:
- Het zo zijn dat de meter van de buren niet eenzelfde type is.
- De meter al een keer vervangenis.
- De meter snel vervangen zal worden maar toevalligerwijs net anders in de planning is opgenomen.
Afgezien van wantrouwen, kan:
- Het zo zijn dat de meter van de buren niet eenzelfde type is.
- De meter al een keer vervangenis.
- De meter snel vervangen zal worden maar toevalligerwijs net anders in de planning is opgenomen.
Cedo Nulli
1 acht ik onwaarschijnlijk, gezien het bovenstaande, maar wie weet.
2 nee, dat is niet zo; bewoner van het 1e uur die weet dat die nog niet vervangen is.
3 lijkt me ook niet, want het 'gedoe' met brief etc begon bij mij al ~4-5 maanden terug, dus tenzij die planning maanden rek heeft zouden de buren toch wel bericht gehad moeten hebben inmiddels.
2 nee, dat is niet zo; bewoner van het 1e uur die weet dat die nog niet vervangen is.
3 lijkt me ook niet, want het 'gedoe' met brief etc begon bij mij al ~4-5 maanden terug, dus tenzij die planning maanden rek heeft zouden de buren toch wel bericht gehad moeten hebben inmiddels.
Duurzaam zijn? Duurzaam doen (alsof)?

De Ecomobiel beurs (elektrische auto-paradijs), waar EV's laden aan een dieselaggregaat.
Environmentally friendly my ass!

De Ecomobiel beurs (elektrische auto-paradijs), waar EV's laden aan een dieselaggregaat.

Ik snap het wel maar begrijp het niet.
Aan de andere kant, even 8 aansluitingen van 3kW regelen, dat is geen verlengsnoertje vanuit het pand :-/
Aan de andere kant, even 8 aansluitingen van 3kW regelen, dat is geen verlengsnoertje vanuit het pand :-/
Hij zegt niet voor niet "kan"Terpen Tijn schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:35:
1 acht ik onwaarschijnlijk, gezien het bovenstaande, maar wie weet.
Maar niets is zo duister als de diepe krochten van netwerkbeheerders.
Hier in de wijk zijn de meters op pure willekeur vervangen. In een straal van 20 meter en 8 huizen weet ik dat er al 3 typen meters hangen. Bij ons is 1,5 jaar geleden op eigen verzoek een slimmeMeter geinstalleerd. Na krap een jaar bleek deze niet goed te communiceren en is er alweer een ander opgehangen....
En misschien probeert jouw netwerkbeheerder jou wel een slimmeMeter in je maag te splitsen. Heb je ze al gebeld voor een uitleg? Misschien zijn ze de buren wel vergeten en kunnen die meteen mee worden genomen in de planning.
Misschien loopt hij wel op oud frituurvet...De Ecomobiel beurs (elektrische auto-paradijs), waar EV's laden aan een dieselaggregaat.
Kan me niet zo druk maken over het opladen op een dieselaggregaat... Het is voor een show en het is niet alsof ze altijd zo laden. Daarnaast komt er toch ook gewoon vieze stroom uit de meeste stopcontacten.
Imago van de organisatie loopt misschien wat schade op
.
Imago van de organisatie loopt misschien wat schade op
In veel leuker nieuws: racedag vijf van de WSC staart met iets minder dan een uur. Zodra de GPS trackers het doen ga ik de top-5 live volgen elke keer als de trackers updaten. We zouden al snel aan de grafieken moeten zien hoe strijd voor plek één en plek drie verloopt.
En het is gebeurd! Nuon Solar Team finisht als eerste in de Challenger-klasse van de 2013 World Solar Challeng!
En het is gebeurd! Nuon Solar Team finisht als eerste in de Challenger-klasse van de 2013 World Solar Challeng!
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 10-10-2013 02:42 ]
Knappe prestatie! De Japanners lagen een paar uur achter, maar zijn net binnen hoorde ik om 6.00 uur op de radio.
Misschien begin ik weer over een onderwerp wat allang uitgesproken is, maar ik krijg gisteren van mijn zwager een mailtje met een pdf van Flynth Accountants. Daarin adviseerden deze dat je je nog snel moest aanmelden als Ondernemer bij de Belastingdienst om zo de BTW over de zonnepanelen terug te vragen.
Heeft een van jullie dit gedaan?
Heeft een van jullie dit gedaan?
Hi all 
Ik schuif even aan, ik hoop dat er nog een kruk vrij is
Dit jaar een huis gekocht en net een brief van de gemeente gekregen dat er een gezamenlijke inkoopactie komt. Vrijblijvend inschrijving en afwachten wat de "aanbieding" wordt. Ik ben benieuwd...
We hebben een Mansarde dak: Wikipedia: Mansardedak en pal op de Noord-Zuidlijn ligt het huis. Dus we hebben een deel van het dak naar het westen en een deel naar het oosten...
Gelukkig geen last van enige schaduw, vanaf 19:30 's avonds komt er schaduw op het dak van de buren. Dus dat is te overzien.
Nu maar eens inlezen over de do's and don'ts en over slimme meters, omvormers etc etc...

Ik schuif even aan, ik hoop dat er nog een kruk vrij is
Dit jaar een huis gekocht en net een brief van de gemeente gekregen dat er een gezamenlijke inkoopactie komt. Vrijblijvend inschrijving en afwachten wat de "aanbieding" wordt. Ik ben benieuwd...
We hebben een Mansarde dak: Wikipedia: Mansardedak en pal op de Noord-Zuidlijn ligt het huis. Dus we hebben een deel van het dak naar het westen en een deel naar het oosten...
Gelukkig geen last van enige schaduw, vanaf 19:30 's avonds komt er schaduw op het dak van de buren. Dus dat is te overzien.
Nu maar eens inlezen over de do's and don'ts en over slimme meters, omvormers etc etc...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Uiteraard willen ze me een slimme meter aansmeren. Waarom denk je dat ik er zo achterdochtig over ben? De verklaring is simpelweg dat mijn huidige meter afgekeurd is/zou zijn.Freemann schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:59:
[...]
Hij zegt niet voor niet "kan"
Maar niets is zo duister als de diepe krochten van netwerkbeheerders.
Hier in de wijk zijn de meters op pure willekeur vervangen. In een straal van 20 meter en 8 huizen weet ik dat er al 3 typen meters hangen. Bij ons is 1,5 jaar geleden op eigen verzoek een slimmeMeter geinstalleerd. Na krap een jaar bleek deze niet goed te communiceren en is er alweer een ander opgehangen....
En misschien probeert jouw netwerkbeheerder jou wel een slimmeMeter in je maag te splitsen. Heb je ze al gebeld voor een uitleg? Misschien zijn ze de buren wel vergeten en kunnen die meteen mee worden genomen in de planning.
Goed om te weten dat vervanging vrij willekeurig kan zijn. Misschien is dat de meest waarschijnlijke verklaring wel; dan heb ik dus gewoon pech gehad.
Maar ik ga de buren er niet 'bij lappen'... waarom zou ik dat doen? Het zal voor hun hoe dan ook minder uitmaken (geen PV).
Jeroen: ProficiatJeroenH schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:18:
Ik moest bij mijn nieuwe baan (outsourcing...)

je had ook kunnen zeggen: Duurzame levensgenieterop de introductiedag aangeven wat mijn motto was. Ik heb opgegeven "Lead by example", ik geloof daar heilig in.

Dat je werkgever besluit dat je als ICT-afdeling een blok aan het been bent, en dat dat uitbesteed dient te worden. Dat zou goedkoper moeten zijn. Tegelijk wordt al het personeel overgeheveld naar de partij waarnaar het werk uitbesteed wordt.
Ja, dat kloptje had ook kunnen zeggen: Duurzame levensgenieter
"Lead by example" is algemener, en geldt altijd (aleen niet voor iedereen).
OK, maar mijn vraag was eigenlijk: wat voor werkzaamheden doe je op dit momentJeroenH schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:20:
Dat je werkgever besluit dat je als ICT-afdeling een blok aan het been bent, en dat dat uitbesteed dient te worden. Dat zou goedkoper moeten zijn. Tegelijk wordt al het personeel overgeheveld naar de partij waarnaar het werk uitbesteed wordt.
en klopt je website nog wel: ""werkzaam op de ICT-afdeling van een grote energie-leverancier""
Jeroen: Goed gedaanJeroenH schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:02:
Wowowow, niemand die me even iets vertelt ook!
video: Gathering of the Tweakers - Zonne-energiegoeroe JeroenH
die 2 bovenste panelen liggen zo lekker..............
ik zie een poster staan(testbeeld); heeft dat te maken met jouw opmerking: bij een heleboel mensen staat de TV de hele dag aan als testbeeld
Ja, dat klopt nu nog wel, maar ik moet dat inderdaad wel gaan veranderen.JAN-B schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:35:
OK, maar mijn vraag was eigenlijk: wat voor werkzaamheden doe je op dit moment![]()
en klopt je website nog wel: ""werkzaam op de ICT-afdeling van een grote energie-leverancier""
Ik heb het zelf nog steeds niet terug durven kijkenJAN-B schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:44:
Jeroen: Goed gedaankomt op mij zeer professioneel over (maar jij zal er wel anders over denken)
die 2 bovenste panelen liggen zo lekker..............
Haha, nee hoor, dat heeft mijn vrouw een keer voor mij geschilderd. Hoewel ik niets met TV heb (als ik een uur per week kijk is het al veel, meestal minder) ben ik om de één of andere reden gek op het Philips PM5544 testbeeld. Als nerd vind ik leuk omdat ik weet wat je aan de meeste vormen en kleuren kunt zien. Als iemand met geboortejaar 1975 is het een stukje nostalgie naar de tijd dat er soms "geen televisie" was, dan was er het testbeeld - die tijd komt nooit meer terug. Nu is er "altijd wat op TV" (maar stiekem toch ook weer niet). Ook werkte mijn vader in de televisiewereld (Hilversum he...) en het doet me denken aan zijn werk. En vanwege zijn vorm en kleuren vind ik het een mooi modern kunstwerk.ik zie een poster staan(testbeeld); heeft dat te maken met jouw opmerking: bij een heleboel mensen staat de TV de hele dag aan als testbeeld
Het is een mooie conversation piece in de woonkamer, en het Tweakers camerateam zei het gelijk toen ze binnenstapten, die komt in beeld.
Waar komt toch steeds die misvatting vandaan dat Tennet (en de NS) zijn geprivatiseerd?izdp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:41:
ok jgc. Tennet is privaat gemaakt
Private ondernemingen met de Staat der Nederlanden als enige aandeelhouder. Toch?
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 10-10-2013 14:13 ]
Dan zijn ze dus niet privaat, wel verzelfstandigd. Privatisering is het pas als het eigendom in private handen komt.
Overigens vind ik die focus op eigendomsstructuur ontzettend afleidend van de werkelijke kwesties. Private bedrijven in een zwaar gereguleerde sector (zoals energie) hebben minder vrijheid dan menig publiek "bedrijf". De overheid bepaalt alle spelregels, of de spelers nou eigendom van je overheid is of je pensioenfonds zijn (of zelfs van een andere overheid, zie bv Nuon) is van secundair belang.
Het is ook een telkens terugkerend fenomeen in binnen- en buitenland dat een overheid een door monopolie (en direct overheidsbelang bij winst) bijzonder winstgevend publiek bedrijf voor de hoofdprijs privatiseert - waarna de politiek, "bevrijd" van de financiele gevolgen, ineens veel kritischer wordt en links en rechts met regulering ten bate van de kiezers gaat strooien, waardoor de winstgevendheid van het bedrijf rap keldert. Bedrijf komt in zwaar weer, wordt weer genationaliseerd, de harde regulering verzacht weer (want: verliezen raken nu wel de schatkist) en het hele circus begint weer opnieuw.
Overigens vind ik die focus op eigendomsstructuur ontzettend afleidend van de werkelijke kwesties. Private bedrijven in een zwaar gereguleerde sector (zoals energie) hebben minder vrijheid dan menig publiek "bedrijf". De overheid bepaalt alle spelregels, of de spelers nou eigendom van je overheid is of je pensioenfonds zijn (of zelfs van een andere overheid, zie bv Nuon) is van secundair belang.
Het is ook een telkens terugkerend fenomeen in binnen- en buitenland dat een overheid een door monopolie (en direct overheidsbelang bij winst) bijzonder winstgevend publiek bedrijf voor de hoofdprijs privatiseert - waarna de politiek, "bevrijd" van de financiele gevolgen, ineens veel kritischer wordt en links en rechts met regulering ten bate van de kiezers gaat strooien, waardoor de winstgevendheid van het bedrijf rap keldert. Bedrijf komt in zwaar weer, wordt weer genationaliseerd, de harde regulering verzacht weer (want: verliezen raken nu wel de schatkist) en het hele circus begint weer opnieuw.
[ Voor 82% gewijzigd door Dreamvoid op 10-10-2013 17:45 ]
KPN is een mooi voorbeeld: de oude PTT werd slapend rijk (het bekende Putje graven, Tentje zetten, Tukkie doen), alleen maar een netwerk van bejaarde analoge koperdraadjes exploiteren en exhorbitante tarieven rekenen voor met name buitenland telefonie). Eenmaal geprivatiseerd begon de OPTA ineens zijn tanden te laten zien: peperdure veilingen, door zware concurrentie steeds dunnere marges en extra regulering die het overgebleven vet er verder afroomde (roaming tarieven, afrekenen per seconde, voicemail, netwerk openstellen, etc). Da's allemaal heel logisch, als de overheid de winst niet meer krijgt, wat boeit het ze of KPN nou winst maakt of niet? Dan liever de kiezers plezieren met extra'tjes, uit de zak van de nieuwe KPN eigenaars. Helemaal uitgehold en met miljardenverliezen voor de aandeelhouders is KPN ineens overname prooi, en dan is de politiek ineens weer stomverbaasd hoe dat toch kan.izdp schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:06:
Heb je een nl- voorbeeld van het fenomeen wat je noemt?
Wat Tennet is overkomen in Duitsland is ook een mooie case. Het Transpower netwerk wat ze (voor veel geld) kochten had een mooie gereguleerde winstmarge, op basis waarvan het aankoopbedrag ook bepaald was. Na de verkoop van het bedrijf aan die buitenlanders vond de Bundesnetzagentur ineens dat ze best wel met wat minder marge genoegen mochten nemen, en o ja ook nog even die aansluitingen van offshore wind financieren - hoppa, een miljardenstrop.
Een derde voorbeeld is de re-nationalisatie die nu langzaamaan in Duitsland weer bezig is. Na tien jaar liberalisatie, ziedende concurrentie, de EEG-structuur en plotselinge Atomausstieg zijn E.ON, RWE en EnBW financieel zo uitgehold dat de politiek zich weer klaarmaakt om de boel weer binnenboord te halen (zeker nu partijen als Gazprom zich opmaken om het Duitse productiepark voor een prikje op te pikken). EnBW is inmiddels al weer publiek eigendom.
Let wel, aandeelhouders zijn ook gewoon sukkels geweest om te denken dat de royale marges die een staatsmonopolist nou eenmaal heeft, een idee geeft voor de toekomst. Het is gewoon logisch gezien de belangen. Zodra de overheid geen aandeelhouder meer is en de gevolgen niet meer voelt, geeft het geen zier meer om winstgevendheid, en verschuift de aandacht van de politiek naar hele andere zaken: werknemers, klanten, en zichzelf ("regels maken is ons werk!"). De financiele gevolgen zie je in je pensioenfonds: al die "veilige" beleggingen in zwaar gereguleerde sectors als banking, telecom en energie, tsja - die doen het duidelijk slechter dan dan de rest. Die link legt de kiezer alleen niet, en politici ook niet. De enigen die dat doen, zijn wat denktanks (waar niemand naar luistert) en wat oplettende economen (die het achteraf uitleggen).
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 10-10-2013 20:25 ]
Eh... hij begint zijn post met "KPN is een mooi voorbeeld"
Niet Nederlands genoeg?
Niet Nederlands genoeg?
Ik zie nu dat woningbouwcorporaties bij renovatie in de sociale woningbouw ook driftig aan energiebesparing doen. Nu al de tweede wijk die ik zie waar na nieuwe ramen en nieuw dak ook zonnepanelen geplaatst worden. Helaas veel te weinig (stuk of 6 per woning), maar het is een begin.
Ik ben benieuwd hoe ze dit met de bewoners afrekenen.
Signatures zijn voor boomers.
Banken zijn juist het tegenvoorbeeld waarbij onder het motto * geen regulering, dan kan de markt maximaal zijn werk doen * de banken begonnen te handelen in dermate complexe geld-uit-niets-producten (derivaten) dat ze zelf niet meer snapten welke risico's ze liepen. Een prima voorbeeld waarbij de winsten geprivatiseerd worden, de risico's gesocialiseerd en uiteindelijk niemand iets leert.
Overigens is de teloorgang van de grote fossiele brandstof verbranders in Duitsland by design*. De EEG is bedoeld om een democratisering van de energiemarkt en een verschuiving van de macht naar de consument. Daarvoor werd hard ingezet op technische energieopwek i.p.v. dom verbranden van resources. Duitsland stelde de utilities voor de keus: of de business model veranderen of uitsterven. De logge monopolies dachten alleen dat het mee zou vallen met de groei van duurzame energie en daar betalen ze nu de prijs voor.
* op basis van het boek Energy Autonomy van wijlen politicus Hermann Scheer en de VPRO documentaire Here Comes the Sun
YouTube: Here Comes the Sun (Rob van Hattum, VPRO Backlight)
Het bewuste fragment begint rond 23 minuten.
In Apeldoorn is de lokale duurzame energie cooperatie ook bezig om om zon op huur te krijgen. Hier wordt eerst de bewoners om toestemmig gevraagd waarna de de-cooperatie de panelen plaatst en de stroom tegen gereduceerd tarief verkoopt aan de bewoner.Maasluip schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 08:41:
Ik zie nu dat woningbouwcorporaties bij renovatie in de sociale woningbouw ook driftig aan energiebesparing doen. Nu al de tweede wijk die ik zie waar na nieuwe ramen en nieuw dak ook zonnepanelen geplaatst worden. Helaas veel te weinig (stuk of 6 per woning), maar het is een begin.
http://www.de-a.nl/projec...odelwoning-zon-voor-huur/
Trouwens, het aandeel KPN doet het helemaal niet zo slecht, ik bespeur wel invloeden van de algehele economische staat (en in het bijzonder de internet sector). Maar het doemverhaal dat Dreamvoid hier schetst herken ik niet:
http://www.kpn.com/corpor...orische-koersgegevens.htm
Op de DotCom hype eind jaren 90 van de vorige eeuw na was het aandeel KPN het meeste waard in de periode van 2007 - 2012.
[ Voor 32% gewijzigd door styno op 11-10-2013 10:28 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
@JeroenH,
Sorry, kon het niet laten
ollie1965 in 'nieuws: Solar Team Eindhoven behoudt koppositie bij 'gezinsauto'-klassement'
Sorry, kon het niet laten
ollie1965 in 'nieuws: Solar Team Eindhoven behoudt koppositie bij 'gezinsauto'-klassement'
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Thanks, je was me nét voor 
Helaas momenteel alleen nog maar onbetrouwbare info over de afgelopen racedag...
Helaas momenteel alleen nog maar onbetrouwbare info over de afgelopen racedag...
Je weet zelf hoe de organisatie is opgezet... en hoe de mindset/gedachte van de Australier is heb ik je al eens uitgelegd.JeroenH schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:37:
Thanks, je was me nét voor
Het is nou eenmaal zo, andere cultuur andere gedachten.
Komt wel goed, "no worries mate"
Dit , hierom en hierom
Inderdaad, wordt vanzelf bijgewerkt.
Jeroen,
Kpn kan je wel een voorbeeld noemen, maar dan is het nog geen voorbeeld.
Of zie je tekenen dat de overheid kpn weer wil inlijven voor een prikkie?
Een soort slim als antwoord op meneer Slim?
Kpn kan je wel een voorbeeld noemen, maar dan is het nog geen voorbeeld.
Of zie je tekenen dat de overheid kpn weer wil inlijven voor een prikkie?
Een soort slim als antwoord op meneer Slim?
Ander voorbeeld is Nuon, in de hoogtijdagen eerst verkocht aan Vattenfall (overigens ook een publiek bedrijf), voor een prachtprijs, vervolgens kelderen de marges, en nu zet Vattenfall Nuon weer in de etalage voor minder dan de helft, en de eerste opportunistische politici beginnen alweer te rommelen om de boel toch maar weer terug te kopen. En je hoeft geen politiek analist te zijn om te voorspellen dat die stemmen een stuk harder worden als een "enge" buitenlander (Gazprom of een investeringsfonds) interesse toont.
Integendeel, juist goed. Subsidies werken prijsverhoging in de hand.
A'dam PVOutput
Ik ben het met ericplan eens. Stoppen met subsidies. Maar dan natuurlijk ook met die voor fossiele energie. Level playing field.
-edit-
Oh, maar wel alle negatieve externe kosten, ook die van de toekomst, in de prijs verwerken natuurlijk. Een écht level playing field.
-edit-
Oh, maar wel alle negatieve externe kosten, ook die van de toekomst, in de prijs verwerken natuurlijk. Een écht level playing field.
[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 11-10-2013 16:30 ]
Als land infra verkopen is naar mijn mening not done.
Met dat gedoe over stroom en opsplitsen, was er toen op dan punt, verkoop,
ook druk vanuit Brussel?
Van terugkoop -wat ik toe zou juichen- is geen enkele sprake.
De diverse overheden hebben het meeste geld er al doorheen gejaagd.
De nationale overheid weet niet eens meer wat investeren betekent.
Die doen het liever met afromen en rondpompen van wat overblijft.
Dus nee, ook Nuon is geen goed voorbeeld.
Ik ben zelfs nieuwsgierig of er 1 voorbeeld is die de regel bevestigd dat dit geen bekend fenomeen in nl is.
Met bedrijven zie je dit wel de beroemde de-en centralisatiegolf
Met dat gedoe over stroom en opsplitsen, was er toen op dan punt, verkoop,
ook druk vanuit Brussel?
Van terugkoop -wat ik toe zou juichen- is geen enkele sprake.
De diverse overheden hebben het meeste geld er al doorheen gejaagd.
De nationale overheid weet niet eens meer wat investeren betekent.
Die doen het liever met afromen en rondpompen van wat overblijft.
Dus nee, ook Nuon is geen goed voorbeeld.
Ik ben zelfs nieuwsgierig of er 1 voorbeeld is die de regel bevestigd dat dit geen bekend fenomeen in nl is.
Met bedrijven zie je dit wel de beroemde de-en centralisatiegolf
@nu.nl artikel:
Krokodillentranen
Ook is de belangrijkste oorzaak van de overcapaciteit niet de duurzame opwek (laat staan de subsidies daarop) maar de wegvallende vraag.
Overcapaciteit van duurzame opwek is trouwens is trouwens helemaal niet onwenselijk.
Het is wel zo dat de waarde van zonnestroom moeilijk te bepalen is; de marginale kosten zijn praktisch 0 maar de energie is meer waard.
Krokodillentranen
Eigen schuld. Van elke centrale die de afgelopen 5 jaar gebouwd is, had bekend kunnen (moeten!) zijn dat die overbodig is.Volgens de toplui komt er door die subsidies te veel energie op een markt die toch al kampt met overcapaciteit
Ook is de belangrijkste oorzaak van de overcapaciteit niet de duurzame opwek (laat staan de subsidies daarop) maar de wegvallende vraag.
Overcapaciteit van duurzame opwek is trouwens is trouwens helemaal niet onwenselijk.
De Duitse EEG was geen duidelijke, stabiele en voorspelbare regelgevingTijdens een persconferentie verweten ze Europa ook geen ''duidelijk, voorzienbaar en objectief energiebeleid te hebben, op basis van stabiele en voorspelbare regelgeving"
Het is wel zo dat de waarde van zonnestroom moeilijk te bepalen is; de marginale kosten zijn praktisch 0 maar de energie is meer waard.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ging mij om degene die dit roepen, de kolenstokers.
Dat eerlijk toerekenen jeroen is een heilloze weg. Dat is een discussie die de klimaatdiscussie nog overtreft.
Dus ik zie meer in stoppen van subsidie en dat vervangen door te belasten wat belast.
Praktisch gezien wel een stuk moeilijker, want rechtvaardig zou bv met auto's het gebruik zijn.
Kan prima via de verschillende brandstoffen, alleen tja het buitenland is dichtbij met totaal andere prijzen.
Overigens ook de elektrische auto vervuilt. Nl fijnstof van banden en remmen.
Nu komt er een verhoging van de belasting van het leidingwater.
Wedden dat dit niet duurzaam wordt ingevoerd en iedereen mee moet betalen?
Water zou gratis moeten zijn voor een bepaald minimum hoeveelheid.
Soort collectieve beschavingsdrempel.
Daarboven een zeer progressieve belasting. Dat zou duurzaam gebruik (en winning) bijzonder stimuleren.
Zo vrees ik ook het energie-akkoord, wat volgens mij een draak van een misbaksel is.
Kortom ik ben van mening dat nl absoluut niet de duurzame weg bewandeld.
Dus ik zie meer in stoppen van subsidie en dat vervangen door te belasten wat belast.
Praktisch gezien wel een stuk moeilijker, want rechtvaardig zou bv met auto's het gebruik zijn.
Kan prima via de verschillende brandstoffen, alleen tja het buitenland is dichtbij met totaal andere prijzen.
Overigens ook de elektrische auto vervuilt. Nl fijnstof van banden en remmen.
Water zou gratis moeten zijn voor een bepaald minimum hoeveelheid.
Soort collectieve beschavingsdrempel.
Daarboven een zeer progressieve belasting. Dat zou duurzaam gebruik (en winning) bijzonder stimuleren.
Zo vrees ik ook het energie-akkoord, wat volgens mij een draak van een misbaksel is.
Kortom ik ben van mening dat nl absoluut niet de duurzame weg bewandeld.
Verwijderd
@ JeroenH,
Iets met testbeeld, je schreef
Iets met testbeeld, je schreef
Hier http://112.170.78.145:50000/chosun , noord koreaanse TV, is ie nog regelmatig te zien...het een stukje nostalgie naar de tijd dat er soms "geen televisie" was, dan was er het testbeeld - die tijd komt nooit meer terug.
Is dat zo? Is dat niet hoe het zou moeten? Is dat eigenlijk niet gewoon de regel die men met de persoonlijke financiën ook zou moeten hebben "geef niet meer uit dan je hebt"?izdp schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 01:16:
Dat eerlijk toerekenen jeroen is een heilloze weg.
Dat het niet makkelijk is is wat anders. Maar dat is geen reden om het niet na te streven.
Is dat niet precies hetzelfde?Dus ik zie meer in stoppen van subsidie en dat vervangen door te belasten wat belast.
Er is nog meer dan vervuiling. De auto heeft zoals inmiddels wel bekend heel veel nadelen, waarvan de meesten niet te maken hebben wat er in de tank gaat en wat er uit de uitlaat komt. Auto's die op wat anders rijden van fossiele brandstoffen nemen deze nadelen niet weg - in tegendeel, vaak.Overigens ook de elektrische auto vervuilt. Nl fijnstof van banden en remmen.
Yes, zal wel in de vast kosten gestopt worden. Drinkwater is veel te goedkoop per kuub.Nu komt er een verhoging van de belasting van het leidingwater.
En dat zijn we dan weer compleet met elkaar eens. Maar ik begin het los te laten. Be careful with loving big things. Big things don't love you back.Kortom ik ben van mening dat nl absoluut niet de duurzame weg bewandeld.
@Noord-Koreaanse televisie: het werkt nu even niet, maar ik zal later nog eens kijken.
Dit is wat in het akkoord staat:izdp schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 01:16:
[...]
[...]
Leidingwaterbelasting
Het tarief van de belasting op leidingwater wordt verhoogd. Tevens vervalt het maximumverbruik van 300m3 waarover wordt geheven in de leidingwaterbelasting.
Dat betekent dat grootverbruikers òòk belast worden en dat burgers en grootverbruikers ook nog eens een belastingverhoging kunnen verwachten.Mr-Leo schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:43:
[...]
Dit is wat in het akkoord staat:
Leidingwaterbelasting
Het tarief van de belasting op leidingwater wordt verhoogd. Tevens vervalt het maximumverbruik van 300m3 waarover wordt geheven in de leidingwaterbelasting.
Er komt ook weer een afvalstoffenheffing!
Eerst werd die afgeschaft en verwerkt in de kilogrammen daadwerkelijke hoeveelheid afval (de vervuiler betaalt, prima!) en nu komt die weer terug.
Dat zou wel eens twee keer "de vervuiler betaalt" kunnen worden want ik heb nergens gelezen dat de kosten per kg afval worden aangepast of gaan verdwijnen.
Ik ruim hier regelmatig vuilnisemmerzakken/lege MacDonalds bakjes/pizzadozen etc. op die door automobilisten uit het raam worden geflikkerd. Dat zal ook wel gaan toenemen......
Einduitslag van de WSC en of de Stella heeft gewonnen in de Cruiser klasse is live te volgen op http://www.worldsolarchallenge.org/
Dat wordt dan regenwateropvang voor de wc en tuin.Mr-Leo schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:43:
[...]
Dit is wat in het akkoord staat:
Leidingwaterbelasting
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hopelijk wordt voor het water dan niet het vastrecht verhoogd, maar wel een belastingtoeslag op de prijs per m3 berekend.
Dat inspireert wat meer tot zuinig omgaan met water.
Ik heb daar een hard hoofd in.....bluemoon23 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:50:
Hopelijk wordt voor het water dan niet het vastrecht verhoogd, maar wel een belastingtoeslag op de prijs per m3 berekend.
Filmpje: (17 minuten)
YouTube: Scary bananas: How environmental exaggeration harms emerging economies: Ivo Vegter at TEDxCapeTown
YouTube: Scary bananas: How environmental exaggeration harms emerging economies: Ivo Vegter at TEDxCapeTown
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 13-10-2013 21:32 ]
Hmm, uiteraard heeft hij in zijn introductie in veel dingen gelijk. Maar hij gebruikt deze demagogische strategie om in een later stadium, als mensen al een beetje in een betaalde mind-set zijn gekneed, de afkeer tegen fracking voor schaliegas als iets voor de "onderbuik" af te schilderen. Goede tactiek, maar als je er meer vanaf weet, trap je er niet snel in. Dan komt hij met de Amerikaanse (dat is alleen al reden voor wantrouwen) EPA (waar fors op bezuinigd is, en door geldzorgen hevig onder invloed van lobbies) resultaten... tsjah, daar geloof ik weinig van
Dan komt hij met zijn gasprijzen, en vergeet hij compleet dat de zeer tijdelijk lagere energieprijzen er juist voor zorgen dat men zich niet aanpast, er is geen incentive/druk om te besparen. Men gaat navenant meer gas/energie gebruiken, en het hele voordeel wordt ongedaan gemaakt. Nergens grafieken van of plaatjes van de impact van zijn o zo geprijsde Amerikaanse levenstijl t.o.v. de rest van de wereld.
Daarnaast zijn alle alarmbellen laatst gaan rinkelen, omdat nu al hele aqaufers al besmet zijn (veel eerder dan gedacht), en zelfs beroemdheden de kant van de schaliegas-sceptici kiezen: http://www.dumpert.nl/med...terman_over_fracking.html
Dan stipt die man de CO2 e.d. concentratie aan, maar daar gaat het helemaal niet over

Mooi voorbeeldje hoe demagogie in de praktijk toe te passen, maar niets meer.
Bartjuh schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:17:
[...]
Of met de 0 doden door Fukushima... 0 aantoonbare doden ja, maar niet 0 doden. Tsjernobyl had ook 0 aantoonbare doden, alle straling had ook elders vandaan kunnen komen, er stond geen naamkaartje op. Ook wordt er geen rekening gehouden met toekomstige doden (vrij belangrijk in geval nucleair, maar helaas staat ook hier geen naamkaartje op de straling). Dat maakt gelijk zijn volgende staafdiagram nietszeggend.
[..]
Ik weet niet zo goed hoe ik je posting goed moet interpreteren. Zeg je nu dat er stiekem heel veel extra doden zijn gevallen in Fukushima en Tsjernobyl tgv straling? De meeste doden in Fukushima zijn -uiteraard- tgv de tsunami. Daarna komen de doden tgv verhuizing (bron moet ik ff opzoeken, was een wetenschappelijk onderzoek waarover in Elsevier is gepubliceerd). Wat ik me van dat onderzoek herinner is dat Japanners, zeker de oudere, zéér honkvast zijn. De verhuizing uit het rampgebied heeft behoorlijk wat dodelijke stress veroorzaakt.Bij grote doses functioneert dit model goed en voorspelt het accuraat het extra aantal kankergevallen. Maar bij heel lage stralingsdoses gaat dit model niet op. Negeert men dit feit, en past men het model toe op een grote groep van mensen die een zeer lage dosis heeft ontvangen, dan kan dit leiden tot grove overschattingen van de gevolgen. De dosis-effect relatie voor zeer kleine doses is onderwerp van studie. Statistische volksgezondheidsstudies zullen doorgaans niet geschikt zijn om effecten van zeer kleine doses zichtbaar te maken, omdat van de wereldbevolking zo'n 25 tot 30 procent van nature aan kanker overlijdt. Zouden er een aantal extra gevallen zijn ten gevolge van lage doses, dan zou dat op deze grote aantallen van 'natuurlijke' kankergevallen in het geheel niet aan te tonen zijn, omdat in het geval van een individuele patiënt nooit aan te tonen is of de ziekte door straling is ontstaan of niet (laat staan door natuurlijke achtergrondstraling of door Tsjernobyl).
Er staat geen naamplaatje op de straling. Tóch valt het aantal doden door kanker in de regio rondom Tsjernobyl niet bijzonder op.
Wat ik ervan begrepen heb (van een NRG medewerker) is dat we heel goed weten hoe mensen reageren op hoge doses straling, maar dat de wetenschap er nog niet uit is wat het effect van lage doses is. Het aantal slachtoffers dat aan kernrampen wordt toegeschreven wordt door onder andere de WHO gebaseerd op een extrapolatie van de bekende dodelijke stralingsniveaus.
Deze vond ik nog, beetje ruklink, maar leuk leesvoer. edit: gelukkig kapt Tweakers de links af.
http://www.google.nl/url?...bv.53899372,d.Yms&cad=rja
deze is gewoon leuk:
http://listverse.com/2013...nt-know-were-radioactive/
@ericplan: kom er maar in.
Mijn punt is vooral dat deze plaatjes uitgaan van 0 doden (en andere afwijkingen), puur omdat het per definitie niet 100% zeker per individueel geval aangetoond kan worden, straling laat geen kaartje achter met adresgegevens. Het wordt dus niet meegeteld. Nul doden is nooit de realiteit, zoals je weet vanuit Tsjernobyl. Wat wel de realiteit is, is moeilijk vast te stellen.hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 23:05:
[...]Ik weet niet zo goed hoe ik je posting goed moet interpreteren. Zeg je nu dat er stiekem heel veel extra doden zijn gevallen in Fukushima en Tsjernobyl tgv straling? De meeste doden in Fukushima zijn -uiteraard- tgv de tsunami. Daarna komen de doden tgv verhuizing (bron moet ik ff opzoeken, was een wetenschappelijk onderzoek waarover in Elsevier is gepubliceerd). Wat ik me van dat onderzoek herinner is dat Japanners, zeker de oudere, zéér honkvast zijn. De verhuizing uit het rampgebied heeft behoorlijk wat dodelijke stress veroorzaakt.
Kortom, die statistiek over nucleair is 100% zeker fout (hehe, een zekerheid), 'hoe fout', dat is inderdaad de vraag. Daarom kan je niet vergelijken en conclusies trekken.
Maar die vent doet wel meer anti-wetenschappelijke dingen, zoals de veronderstelde wederzijdse afhankelijkheid tussen minder CO2 uitstoot en economische teruggang (reducing emisions, and economic hardship, go hand in hand). Waar hij dus feitelijk serieus zegt dat je daaruit kunt herleiden dat een reductie in CO2 zorgt voor een teruggang in economische welvaart

andersom weten we vrij zeker; economische teruggang leidt tot minder co2 uitstoot. Ben je wel met me eens dat duurdere energie ook leidt tot economische teruggang?
Leest deze promovendus ook mee op Tweakers? Zou het zomaar denken.
http://www.volkskrant.nl/...angen-in-batterijen.dhtml
A'dam PVOutput
Ik vind het altijd maar een rare combinatie: mensen als Ivo Vegter die de vrije markt ideologie aanhangen, antropogene klimaatverandering ontkennen, tegen elke subsidie maar tegelijkertijd pro-nucleair (lijken te) zijn, terwijl van vrijwel alle energieopwek vormen nucleair de meeste overheidshulp nodig heeft en een gesloten markt in de hand werkt.
Knysna is trouwens wel een erg mooie plek om te wonen (als je de sociologische situatie in ZA even vergeet).
Knysna is trouwens wel een erg mooie plek om te wonen (als je de sociologische situatie in ZA even vergeet).

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Neen, dat verwacht ik niet... Die promovendus is een Duitser die zeer beperkt Nederlands spreektericplan schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:34:
Deze directe collega leest zo nu en dan wel stiekem mee in dit topic
De UT heeft een iets langer stuk:
http://www.utwente.nl/arc...groene-stroom-nodig.docx/
En voor de geïnteresseerden, de pagina met iets meer informatie over ons onderzoek (we zijn aan de slag met nieuwe content voor die site overigens):
http://www.utwente.nl/ctit/energy/
[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 11:21 ]
Heeft hij ook onderzoek gedaan naar wat voor dekking aan niet-controleerbare *) groene energie er nodig is om dat nodig te hebben? In dit topic is het mooie rapport van het Fraunhofer geplaatst waar de impact van PV en wind op de duitse stroomproductie is te zien, maar de dekking van PV en wind in Duitsland is een stuk hoger dan in Nederland, en een dergelijk rapport heb ik voor Nederland nog niet gezien.ericplan schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:34:
Overigens vraag ik me wel af: Mijn omvormer schakelt pas bij 52 Hz af. Bij welke frequentie schakelt TenneT af? Dus stel je voor dat in een regio zoveel energie wordt opgewekt dat de frequentie (en de spanning) stijgt en TenneT dat niet kan opvangen door "eigen" productie te verminderen.
*) stroomopwekking die TenneT niet kan uitschakelen
Signatures zijn voor boomers.
@styno bizar inderdaad.
Kennen zij de voorwaarden wel die bepalen of een vrije markt zou moeten werken zoals wordt geacht? Vaak totaal niet, waarop de situatie eerder uitdraait op het tegengestelde. Gewoon een communist, dus.
Ik weet het zelf niet meer precies, maar meen dat veel mensen deze zelfs op de middelbare school leren.
Denk aan:
- géén monopolies (of oligopolies), maar wel veel 'kleine' leveranciers - risico's worden zo ook verspreid ipv geconcentreerd;
- geen onduidelijkheid, lobby en achterkamers, maar transparantie, opdat de consument weloverwogen kan kiezen, wat niet veel tijd & geld moet kosten (wat dit betreft noemt men dit ook 'transactiekosten');
- geen subsidies en belastingen, maar via de markt laten bepalen van prijzen; samenhangend, geen negatieve externe effecten, want anders belastingen nodig ter compensatie.
Zie ook eerder het bericht hierboven over subsidies aan duurzame energie, zulke energiebedrijven hebben dus niets van de vrije markt begrepen en zijn vnl op zoek om de eigen portemonnee te redden.
Het zijn oligopolisten die gebruik maken van allerlei directe & indirecte subsidies (wereldwijd 7* zoveel naar de fossiele sector als naar duurzaam), zorgen zo dat nieuwe en innovatieve ondernemers zonder die voordelen buiten de markt blijven, houden doorgaans allerlei belangrijke informatie achter en werken met sterke lobby's (onderlinge cont(r)acten), en betalen vooralsnog nauwelijks aan het compenseren van externe effecten.
Voor nucleair gelden vergelijkbare redeneringen, wellicht nog iets monopolistischer dan de fossielen.
Ook helemaal eens met @JeroenH boven, vwb level playing field, dat sluit hierbij aan.
Om die factor van 7* iets anders te vermelden: wereldwijd gemiddeld: 2,5% van het BBP gaat naar de fossiele sector als een zekere vorm van subsidie.
Zie http://www.imf.org/external/np/sec/pr/2013/pr1393.htm
Zo wordt er ook al wel gestreefd (helaas slechts door sommigen) naar verlaging van belasting op arbeid en verhoging van belasting op 'milieu'(grondstoffen, diensten). Lees dus: eerlijker prijzen, voor hen die allergisch zijn voor de term 'belasting'.
Zie bijv http://www.p-plus.nl/reso...mkeGroothuisExtaxmko1.pdf
Kennen zij de voorwaarden wel die bepalen of een vrije markt zou moeten werken zoals wordt geacht? Vaak totaal niet, waarop de situatie eerder uitdraait op het tegengestelde. Gewoon een communist, dus.
Ik weet het zelf niet meer precies, maar meen dat veel mensen deze zelfs op de middelbare school leren.
Denk aan:
- géén monopolies (of oligopolies), maar wel veel 'kleine' leveranciers - risico's worden zo ook verspreid ipv geconcentreerd;
- geen onduidelijkheid, lobby en achterkamers, maar transparantie, opdat de consument weloverwogen kan kiezen, wat niet veel tijd & geld moet kosten (wat dit betreft noemt men dit ook 'transactiekosten');
- geen subsidies en belastingen, maar via de markt laten bepalen van prijzen; samenhangend, geen negatieve externe effecten, want anders belastingen nodig ter compensatie.
Zie ook eerder het bericht hierboven over subsidies aan duurzame energie, zulke energiebedrijven hebben dus niets van de vrije markt begrepen en zijn vnl op zoek om de eigen portemonnee te redden.
Het zijn oligopolisten die gebruik maken van allerlei directe & indirecte subsidies (wereldwijd 7* zoveel naar de fossiele sector als naar duurzaam), zorgen zo dat nieuwe en innovatieve ondernemers zonder die voordelen buiten de markt blijven, houden doorgaans allerlei belangrijke informatie achter en werken met sterke lobby's (onderlinge cont(r)acten), en betalen vooralsnog nauwelijks aan het compenseren van externe effecten.
Voor nucleair gelden vergelijkbare redeneringen, wellicht nog iets monopolistischer dan de fossielen.
Ook helemaal eens met @JeroenH boven, vwb level playing field, dat sluit hierbij aan.
Om die factor van 7* iets anders te vermelden: wereldwijd gemiddeld: 2,5% van het BBP gaat naar de fossiele sector als een zekere vorm van subsidie.
Zie http://www.imf.org/external/np/sec/pr/2013/pr1393.htm
Zo wordt er ook al wel gestreefd (helaas slechts door sommigen) naar verlaging van belasting op arbeid en verhoging van belasting op 'milieu'(grondstoffen, diensten). Lees dus: eerlijker prijzen, voor hen die allergisch zijn voor de term 'belasting'.
Zie bijv http://www.p-plus.nl/reso...mkeGroothuisExtaxmko1.pdf
There's nothing moister than an oyster.
Hoe moet ik deze beweringen dit onderzoek, locale opslag noodzakelijk voor stabiliteit te garanderen, dan weer plaatsen t.o.v van een andere promovendus die hier ook eens de reveu heeft gepasseerd met een stuk over stabiliteit van het net met invoeding tot (uit mijn hoofd) 50% duurzaam (wind/zon), door middel van verschillende voorspellings modellen?GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:14:
[...]
Neen, dat verwacht ik niet... Die promovendus is een Duitser die zeer beperkt Nederlands spreekt
Deze directe collega leest zo nu en dan wel stiekem mee in dit topic
De UT heeft een iets langer stuk:
http://www.utwente.nl/arc...groene-stroom-nodig.docx/
En voor de geïnteresseerden, de pagina met iets meer informatie over ons onderzoek (we zijn aan de slag met nieuwe content voor die site overigens):
http://www.utwente.nl/ctit/energy/
Is dit en/en of is dit een los staand onderzoek.
Overigens als er bij ons PV panelen komen gaan wij gewoon met accusystemen aan de slag met een mogelijkheid van eiland bedrijf *.
* Ollie1965 ziet al lang aankomen dat het wegvallen salderen (toekomst?), smart grid, time pricing enz niet het gene is wat hij op termijn wil meemaken.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 14-10-2013 12:08 . Reden: niet zo hard Ollie ]
Dit , hierom en hierom
Vroeger was het zo dat PV installaties e.d. eerder afschakelen dan het net om zodoende eilandbedrijf te voorkomen. In Duitsland, met het hoge aandeel van PV, is zijn inverters en windturbines nu verplicht om actief bij te dragen aan de netstabiliteit
Voor nederland is bijvoorbeeld het promotieonderzoek van Bart Ummels die in samenwerking met o.a. TenneT keek naar de invloed van (voornamelijk) wind op de gridstabiliteit. Zijn conclusie: we kunnen zonder ingrijpende wijzigingen tot 8 GW aan wind invoeden op het net (er staat nu zo'n 2GW in NL).
Voor nederland is bijvoorbeeld het promotieonderzoek van Bart Ummels die in samenwerking met o.a. TenneT keek naar de invloed van (voornamelijk) wind op de gridstabiliteit. Zijn conclusie: we kunnen zonder ingrijpende wijzigingen tot 8 GW aan wind invoeden op het net (er staat nu zo'n 2GW in NL).
Via de markt wordt normaal de balans gevonden voor consumptie en productie in een aantal timeframes. Eerst zoveel mogelijk (goedkoper) van tevoren, daarna op hele korte basis (duur) om problemen te voorkomen. In het grote transportnet (bijna heel europa is direct met elkaar verbonden) is deze balans in opwek en consumptie nodig om de frequentie goed te houden. Wanneer ze afschakelen weet ik zo ook niet, maar normaal willen ze het graag tussen 49.8Hz en 50.2Hz houden als het een beetje kan.Maasluip schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:35:
[...]
Heeft hij ook onderzoek gedaan naar wat voor dekking aan niet-controleerbare *) groene energie er nodig is om dat nodig te hebben? In dit topic is het mooie rapport van het Fraunhofer geplaatst waar de impact van PV en wind op de duitse stroomproductie is te zien, maar de dekking van PV en wind in Duitsland is een stuk hoger dan in Nederland, en een dergelijk rapport heb ik voor Nederland nog niet gezien.
Overigens vraag ik me wel af: Mijn omvormer schakelt pas bij 52 Hz af. Bij welke frequentie schakelt TenneT af? Dus stel je voor dat in een regio zoveel energie wordt opgewekt dat de frequentie (en de spanning) stijgt en TenneT dat niet kan opvangen door "eigen" productie te verminderen.
*) stroomopwekking die TenneT niet kan uitschakelen
De focus bij onze vakgroep richt zich echter ook meer op lokale sturing in het distributienet. Dus echt gekeken naar de vragen die jij hier stelt is niet. Zoek het lokaal in de wijk of op stadsniveau. Er is met name gekeken naar hoeveel duurzame energie er lokaal kan worden geplaatst zonder het netwerk over te belasten.
Een probleem met veel PV (o.a. in Duitsland dus) is dat het netwerk overbelast kan raken en er nieuwe dure kabels (copperplate scenario) moeten worden gelegd en extra trafo's nodig zijn. Verder helpt dat weinig, want daarmee verschuif je de problemen van overproductie alleen maar naar de hogere niveaus (van laagspanning naar middenspanning en hoogspanning dus).
Stefan Nykamp heeft met name gekeken naar de invloed van accu's, warmteopslag en demand side management lokaal (straat/wijk-niveau) om problemen met overbelasting door duurzame opwekkers te voorkomen. Door deze technieken in te zetten verschuif je het probleem niet meer en kun je ook investeringen voorkomen in het al aangelegde netwerk (Duitsland alleen al zou 27 miljard euro moeten investeren in het netwerk!). Tevens kun je met name opslag ook inzetten om in de toekomst losstaande micro-grids te supporten zodat een wijk echt losgekoppeld kan worden bij problemen (blackout).
Tevens is er nog gekeken naar hoe de huidige incentives in de gecreerde energiemarkt moeten worden gewijzigd om het integreren van accu's aantrekkelijk te maken voor onder andere DSO's. De huidige incentives maken het met name aantrekkelijk om gewoon meer koper aluminium de grond in te drukken, dat het probleem niet gaat oplossen, maar slechts zal verplaatsen. We kunnen het MS en HS net niet zien als "accu" om energie in te dumpen zoals we dat nu nog doen met terugvoeding bij meer duurzame opwek.
Je bedoelt dit stuk?:ollie1965 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:04:
[...]
Hoe moet ik deze beweringen dit onderzoek, locale opslag noodzakelijk voor stabiliteit te garanderen, dan weer plaatsen t.o.v van een andere promovendus die hier ook eens de reveu heeft gepasseerd met een stuk over stabiliteit van het net met invoeding tot (uit mijn hoofd) 50% duurzaam (wind/zon), door middel van verschillende voorspellings modellen?
nieuws: Universiteit Twente: planningsprobleem smart grids opgelost
Het idee met voorspelling en dergelijke is dat je slimme apparatuur moet kunnen sturen (demand side management). Door inschakelmomenten van oa wasmachines, elektrische auto's, koelkasten etc, te verplaatsen kun je pieken reduceren die ook deze piekbelasting op het net kunnen genereren. Verder kun je dan dus meer energie lokaal gebruiken door consumptie af te stemmen op het moment dat de zon schijnt.
Het idee is daarbij dus dat je wel flexibiliteit moet hebben. De genoemde slimme apparaten kunnen dat bieden. Accu's kunnen die flexibiliteit ook bieden. Je kan ze samen gebruiken, maar ook losstaand (bijvoorbeeld accu's als men niet aan de slimme apparatuur wil).
[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 12:15 ]
Ik lees hier dat het Duitse netwerk voorheen jaarlijks vrijwel net zoveel uitgaf aan grid expansie en onderhoud als wat in de toekomst nodig zou zijn voor de energiewende. Dat zou betekenen dat de energiewende qua grid nauwelijks meerkosten heeft?GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:05:
[...]
Via de markt wordt normaal de balans gevonden voor consumptie en productie in een aantal timeframes. Eerst zoveel mogelijk (goedkoper) van tevoren, daarna op hele korte basis (duur) om problemen te voorkomen. In het grote transportnet (bijna heel europa is direct met elkaar verbonden) is deze balans in opwek en consumptie nodig om de frequentie goed te houden. Wanneer ze afschakelen weet ik zo ook niet, maar normaal willen ze het graag tussen 49.8Hz en 50.2Hz houden als het een beetje kan.
De focus bij onze vakgroep richt zich echter ook meer op lokale sturing in het distributienet. Dus echt gekeken naar de vragen die jij hier stelt is niet. Zoek het lokaal in de wijk of op stadsniveau. Er is met name gekeken naar hoeveel duurzame energie er lokaal kan worden geplaatst zonder het netwerk over te belasten.
Een probleem met veel PV (o.a. in Duitsland dus) is dat het netwerk overbelast kan raken en er nieuwe dure kabels (copperplate scenario) moeten worden gelegd en extra trafo's nodig zijn. Verder helpt dat weinig, want daarmee verschuif je de problemen van overproductie alleen maar naar de hogere niveaus (van laagspanning naar middenspanning en hoogspanning dus).
Re Ivo Vegter: nu ik dat stuk van hem over de hockey stick beter lees met daarin de talloze klakkeloze herhalingen van allang ontkrachte mythes, beschuldigingen gecombineerd met dooddoeners als 'troll', 'pseudo-science' en slecht begrepen wetenschapsfilosofie voorbij zie komen is het voor mij wel duidelijk: de man is een door-en-door ideoloog en ontzettend eenzijdig, daaraan veranderen zelfs 100 TEDx presentaties niks.

Het lastige aan de toekomst is natuurlijk dat je nooit zeker weet wat er gaat gebeuren...
Van utwente.nl:
Dus tot 2020 27 miljard euro, dat is dus 4,5 miljard euro per jaar de komende 6 jaar. Met de noot dat je ook voor zware lasten zoals warmtepompen en elektrische auto's het net moet versterken. De toekomst zal moeten uitwijzen wie gelijk heeft.
Sowieso kan Distributed Generation (DG) zoals PV een positieve impact hebben op het net doordat je energie over een minder lange afstand hoeft te distribueren. Maar in dat geval zal je wel moeten zorgen dat je lokaal zoveel mogelijk gebruikt van die energie (overdag, als de zon schijnt en mensen weg zijn...). Dat zou kunnen met slimme apparaten, maar op de korte termijn lijkt een accu in de wijk een stuk realistischer en is de acceptatiefactor een stuk hoger vanuit een privacy oogpunt.
Maar nogmaals, extra kabels lost het probleem van het hoogspanningsnet misbruiken als accu niet op en zorgt daar extra kosten. Zolang we slim omgaan met duurzame energie kunnen we de kosten flink reduceren, maar dat zal ook betekenen dat we ons gedrag ten aanzien van energie moeten wijzigen! Het grote netwerk als accu inzetten doormiddel van teruglevering zoals huishouden nu doen is zowel technisch als economisch geen houdbare situatie. Dus wat ollie1965 van plan is, is uitstekend! Dat is waar we naartoe moeten imho!
Extra noot: Nykamp werkt tevens ook bij het Duitse Westnetz (DSO) als teamleider netwerkplanning. Dus hij zit in het vak zeg maar
Van utwente.nl:
http://www.utwente.nl/arc...groene-stroom-nodig.docx/Het alternatief zou een vernieuwde infrastructuur zijn met vele duizenden kilometers extra (dikke) stroomkabels naar het hoogste spanningsniveau, om overbelasting te voorkomen. Volgens Nykamp zou hiervoor echter alleen al in Duitsland tot 2020 zo'n 380.000 kilometer aan nieuwe kabelnetwerken nodig zijn (de afstand van de aarde tot de maan) om groene surplus-elektriciteit naar de grote centra of de buurlanden te kunnen exporteren. Kosten: EUR 27 miljard. Ook in Nederland zou een miljarden-investering in kabels al snel veel duurder uitpakken dan de aanleg van extra energie-opslag in smart grids. Nykamp verwacht op grond van zijn uitgebreide casestudies dat het omslagpunt waarop de smart grids het meest kosteneffectief zijn zeker ook in Nederland wordt bereikt.
Dus tot 2020 27 miljard euro, dat is dus 4,5 miljard euro per jaar de komende 6 jaar. Met de noot dat je ook voor zware lasten zoals warmtepompen en elektrische auto's het net moet versterken. De toekomst zal moeten uitwijzen wie gelijk heeft.
Sowieso kan Distributed Generation (DG) zoals PV een positieve impact hebben op het net doordat je energie over een minder lange afstand hoeft te distribueren. Maar in dat geval zal je wel moeten zorgen dat je lokaal zoveel mogelijk gebruikt van die energie (overdag, als de zon schijnt en mensen weg zijn...). Dat zou kunnen met slimme apparaten, maar op de korte termijn lijkt een accu in de wijk een stuk realistischer en is de acceptatiefactor een stuk hoger vanuit een privacy oogpunt.
Maar nogmaals, extra kabels lost het probleem van het hoogspanningsnet misbruiken als accu niet op en zorgt daar extra kosten. Zolang we slim omgaan met duurzame energie kunnen we de kosten flink reduceren, maar dat zal ook betekenen dat we ons gedrag ten aanzien van energie moeten wijzigen! Het grote netwerk als accu inzetten doormiddel van teruglevering zoals huishouden nu doen is zowel technisch als economisch geen houdbare situatie. Dus wat ollie1965 van plan is, is uitstekend! Dat is waar we naartoe moeten imho!
Extra noot: Nykamp werkt tevens ook bij het Duitse Westnetz (DSO) als teamleider netwerkplanning. Dus hij zit in het vak zeg maar
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 12:39 ]
Als jullie aan accu's denken, dan zal het toch snel in de richting van Power Routers gaan, denk ik.
Daar hangen op dit moment wel nog aardige prijskaartjes aan vast.
Een tijdje geleden een reportage gezien van die Power Routers in de VS, dacht ik.
Wel mooi spul.
Een tijdje geleden een reportage gezien van die Power Routers in de VS, dacht ik.
Wel mooi spul.
Het lijkt er wel op, maar of dat ook het bewuste stuk is ... daar laat mijn geheugen me in de steek.GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:05:
Je bedoelt dit stuk?:
nieuws: Universiteit Twente: planningsprobleem smart grids opgelost
Het idee met voorspelling en dergelijke is dat je slimme apparatuur moet kunnen sturen (demand side management). Door inschakelmomenten van oa wasmachines, elektrische auto's, koelkasten etc, te verplaatsen kun je pieken reduceren die ook deze piekbelasting op het net kunnen genereren. Verder kun je dan dus meer energie lokaal gebruiken door consumptie af te stemmen op het moment dat de zon schijnt.
Het idee is daarbij dus dat je wel flexibiliteit moet hebben. De genoemde slimme apparaten kunnen dat bieden. Accu's kunnen die flexibiliteit ook bieden. Je kan ze samen gebruiken, maar ook losstaand (bijvoorbeeld accu's als men niet aan de slimme apparatuur wil).
Maar laat maar komen, ik trek deels mijn eigen plan voordat het zover komt.
Ik wil nog steeds zelf beslissen binnen welke parameters de was aan gaat of de toekomstige electrische auto gaat laden en de diepvries even extra 5/10 graden gaat diepvriezen om de nacht door te komen.
Smart Eiland bedrijf noem ik het maar voorlopig wat ik wil gaan ontwikkelen
Dit , hierom en hierom
Heb je daar een linkje naar?Schinnen-groen schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:50:
Als jullie aan accu's denken, dan zal het toch snel in de richting van Power Routers gaan, denk ik.
Wel mooi spul.
Even op YouTube Googelen...
Dat ontwikkelen wij ook al in ander onderzoekollie1965 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:55:
[...]
Het lijkt er wel op, maar of dat ook het bewuste stuk is ... daar laat mijn geheugen me in de steek.
Maar laat maar komen, ik trek deels mijn eigen plan voordat het zover komt.
Ik wil nog steeds zelf beslissen binnen welke parameters de was aan gaat of de toekomstige electrische auto gaat laden en de diepvries even extra 5/10 graden gaat diepvriezen om de nacht door te komen.
Smart Eiland bedrijf noem ik het maar voorlopig wat ik wil gaan ontwikkelen
Maar onze filosofie is ook dat mensen sowieso het heft in eigen handen houden. Zelf gewoon instellen wanneer de was uiterlijk klaar moet zijn, hoeveel acculading minstens in de elektrische auto moet zitten voor noodgevallen etc. Maar hoe meer vrijheid, hoe goedkoper je mogelijk uit bent.
Dat Nedap ding heb ik al veel video's van gezien op YouTube, maar die jij bedoelt volgens mij niet en daarom vroeg ik een link. Kan hem nu ook niet zo 1,2,3 vinden.
@GENETX
het is moeilijk om het juist interpreteren van deze gegevens. (licht wel iets buiten mijn blikveld. heb gewoon de gegevens niet om juist te oordelen of de kennis)
maar als ik klein kijk naar mij zelf. (de cijfers mogen verwisseld worden voor beter kloppende cijfers)
doet mijn installatie ongeveer 2500W op het net zetten.
mijn sluipverbruik is ongeveer 250W.
dus heb ik nog 9 vergelijkbare huishoudens nodig om alles op te maken bij volle zon. (en dan neem ik nog niet eens koelkasten mee in het verhaal, gewoon puur sluipverbruik)
huidige dekking in mijn stad is ongeveer. 1 pv set op 1000 huishoudens. (schatting)
sorrie ik zie eigenlijk nog lang geen probleem.
(ik kan ook nog zeggen dat het minimum wat uit mijn set kan komen ongeveer 100W is, dus pv neemd ook een beetje baseload voor zijn rekening, oke is maar een heel klein beetje, maar aardig voorspelbaar)
als ik gevoels-matig kijk zou ik eerder zeggen, dikkere kabels.
we gaan echt dikkere kabels nodig hebben als er meer en meer mensen elektrisch gaan rijden.
dat gaat best hard met de huidige generatie aan elektrische auto's.
verzwaring lijkt mij dan zo-i-zo nodig.
toch zie ik regelmatig dat het zuiden mooie zon heeft, en het noorden een dik wolken pak.(of anders om)
ook zie ik dat de duitse PV stroom net een paar uur verschild met de Nederlandse.
dus die zouden we ook met elkaar kunnen uit wisselen.
dat nog eens uitbreiden met een kabel naar belgie of helemaal naar Spanje (nog beter geheel Europees. ergens in europa schijnt wel de zon.)
sorrie ik krijg het gevoel van bang makerij en overdreven reacties bij dit soort verhalen.
eens zal dit wel een probleem worden, maar dat is het belangrijkste wat ik mis.
nergens word aan gegeven wanneer dit nu nodig is.
en tot die tijd zie ik zelf dit soort verhalen als opgeklopte humbug.
alles zegt mij persoonlijk dat verzwaren van de kabels een betere oplossing is voor de toekomst.
we gaan het toch nodig hebben of denk je dat de industrie/huishoudens minder stroom gaan gebruiken?
(ik zie eerder een groter probleem in de prijs stelling van de elektra, grootverbruikers krijgen wel zoveel korting dat pv stroom gewoon word weg gedrukt op de markt.)
edit:
wat zou er gebeuren als we in iedere wijkcentrale accu's hebben staan.
de net beheerder zal s'nachts de accu's opladen met kolenstroom.
om de accu's zo rond een uur of 5 middags aan te spreken om de pieken van iedereen die elektrisch kookt op te vangen.
en de kosten daar voor afwentelen op pv.
ik zie er een smoesje om geld uit de zakken te kunnen trochellen.
noem me maar pessimist.
het is moeilijk om het juist interpreteren van deze gegevens. (licht wel iets buiten mijn blikveld. heb gewoon de gegevens niet om juist te oordelen of de kennis)
maar als ik klein kijk naar mij zelf. (de cijfers mogen verwisseld worden voor beter kloppende cijfers)
doet mijn installatie ongeveer 2500W op het net zetten.
mijn sluipverbruik is ongeveer 250W.
dus heb ik nog 9 vergelijkbare huishoudens nodig om alles op te maken bij volle zon. (en dan neem ik nog niet eens koelkasten mee in het verhaal, gewoon puur sluipverbruik)
huidige dekking in mijn stad is ongeveer. 1 pv set op 1000 huishoudens. (schatting)
sorrie ik zie eigenlijk nog lang geen probleem.
(ik kan ook nog zeggen dat het minimum wat uit mijn set kan komen ongeveer 100W is, dus pv neemd ook een beetje baseload voor zijn rekening, oke is maar een heel klein beetje, maar aardig voorspelbaar)
als ik gevoels-matig kijk zou ik eerder zeggen, dikkere kabels.
we gaan echt dikkere kabels nodig hebben als er meer en meer mensen elektrisch gaan rijden.
dat gaat best hard met de huidige generatie aan elektrische auto's.
verzwaring lijkt mij dan zo-i-zo nodig.
toch zie ik regelmatig dat het zuiden mooie zon heeft, en het noorden een dik wolken pak.(of anders om)
ook zie ik dat de duitse PV stroom net een paar uur verschild met de Nederlandse.
dus die zouden we ook met elkaar kunnen uit wisselen.
dat nog eens uitbreiden met een kabel naar belgie of helemaal naar Spanje (nog beter geheel Europees. ergens in europa schijnt wel de zon.)
sorrie ik krijg het gevoel van bang makerij en overdreven reacties bij dit soort verhalen.
eens zal dit wel een probleem worden, maar dat is het belangrijkste wat ik mis.
nergens word aan gegeven wanneer dit nu nodig is.
en tot die tijd zie ik zelf dit soort verhalen als opgeklopte humbug.
alles zegt mij persoonlijk dat verzwaren van de kabels een betere oplossing is voor de toekomst.
we gaan het toch nodig hebben of denk je dat de industrie/huishoudens minder stroom gaan gebruiken?
(ik zie eerder een groter probleem in de prijs stelling van de elektra, grootverbruikers krijgen wel zoveel korting dat pv stroom gewoon word weg gedrukt op de markt.)
edit:
wat zou er gebeuren als we in iedere wijkcentrale accu's hebben staan.
de net beheerder zal s'nachts de accu's opladen met kolenstroom.
om de accu's zo rond een uur of 5 middags aan te spreken om de pieken van iedereen die elektrisch kookt op te vangen.
en de kosten daar voor afwentelen op pv.
ik zie er een smoesje om geld uit de zakken te kunnen trochellen.
noem me maar pessimist.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 14-10-2013 13:54 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eens, socioeconomische ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen, diverse scenario's bekijken is dan nuttig.GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:28:
Het lastige aan de toekomst is natuurlijk dat je nooit zeker weet wat er gaat gebeuren...
[..]
Ik zie dat die 27 miljard ondermeer gebaseerd is op bijvoorbeeld de duurzame energie doelen van 2023. Persoonlijk denk ik dat die doelen leuk zijn (te laag) maar niet gehaald gaan worden. Ook de theoretische jaarlijkse 2% groei van electriciteitsverbruik die vaak voor dit soort studies gebruikt wordt is lastig (neemt in werkelijkheid al 5 jaar af in NL). Ook zie ik niet of er ook rekening gehouden wordt met een ander speerpunt van de Duitse Energiewende: minder energie gebruiken door o.a. isoleren. Jammer genoeg wordt er niet veel over gezegd over het scenario in het persbericht.
Het stuk onder het kopje "Problemen met groene stroom" valt me ook op. Het meerendeel van de problemen die daar genoemd worden zijn A) ook van toepassing op traditionele vormen van opwek
Allereerst, het is geen bangmakerij. Enkel ideeën/oplossingen om mogelijke problemen in de toekomst op te lossen. We moeten alleen goed nadenken over welke oplossing het beste is.
Wat betreft de auto's, die kun je prima 's nachts opladen en in andere dalen. Alleen het liefst even niet tussen 18:00 en 23:00 als we piekverbruik hebben.
Kabels is alleen niet de oplossing. In Duitsland hebben ze nu 4 HVDC "snelwegen" nodig van noord naar zuid om hun energie te kunnen transporteren. Het probleem, niemand wil die in zijn "achtertuin". Verder ga je het probleem krijgen dat je een hele boel normale centrales constant aan en uit moet zetten om de fluctuaties van steeds meer duurzame energie op te vangen.
Problemen doen zich nu dus al voor in Duitsland. Je 1 PV op 1000 huishoudens lijkt me zelfs voor Nederland negatief, en wij lopen achter de feiten aan. Daarbij spelen problemen zo lokaal dat je op straatniveau moet gaan kijken. Een paar setjes in een straat, zeker bij onbalans over de 3 fasen, kunnen toch al voor problemen gaan zorgen.
En vergeet niet dat we zelf ook zullen moeten opdaaien op een of andere manier voor al die verzwaringen in het netwerk. Meer kabels is een soort oplossing. Maar ik vrees zelf, in overeenstemming met het werk van Nykamp, dat het enkel problemen gaat verplaatsen. Accu's lossen dat op en hebben als ander voordeel dat je zo ook bij bijvoorbeeld een blackout een wijk toch kan voorzien van energie voor bijvoorbeeld de koelkasten en verlichting.
[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 14:09 ]
Één van de scenario's kijkt naar de integratie van warmtepompen die gelijk erg veel energie vragen en dus een flinke investering in het net nodig zouden hebben. Warmtepompen in combinatie met enorme opslagtanks (energie opslaan in de vorm van warmte ipv elektriciteit dus). Dat wordt gezien als een load die goed de opwek van energie kan volgen, net als een accu. Maar warmtepompen hebben een behoorlijke belasting op het net....styno schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:04:
[...]
Eens, socioeconomische ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen, diverse scenario's bekijken is dan nuttig.
Ik zie dat die 27 miljard ondermeer gebaseerd is op bijvoorbeeld de duurzame energie doelen van 2023. Persoonlijk denk ik dat die doelen leuk zijn (te laag) maar niet gehaald gaan worden. Ook de theoretische jaarlijkse 2% groei van electriciteitsverbruik die vaak voor dit soort studies gebruikt wordt is lastig (neemt in werkelijkheid al 5 jaar af in NL). Ook zie ik niet of er ook rekening gehouden wordt met een ander speerpunt van de Duitse Energiewende: minder energie gebruiken door o.a. isoleren. Jammer genoeg wordt er niet veel over gezegd over het scenario in het persbericht.
Ik denk door de wens van de maatschappij om geen duurzame energie weg te gooien... Zeker gezien de doelstellingen. Nu volgt productie de last, we moeten dan naar load die de productie volgt. Daar zit het probleem, en die is het makkelijkst op te lossen met accu's die flexibel zijn.Het stuk onder het kopje "Problemen met groene stroom" valt me ook op. Het meerendeel van de problemen die daar genoemd worden zijn A) ook van toepassing op traditionele vormen van opwekonderdeel van de standaard procedures voor gridoperators en C) het gevolg van regelgeving (groen heeft voorrang op het grid. Het reduceren van output bij te weinig vraag/teveel aanbod is dagelijkse kost en dus zou het tijdelijk reduceren van windoutput geen bijzonderheid moeten zijn. Het is gewoon een kwestie van het gestaffeld afschakelen van de generatoren met hoogste marginale kosten. Ik ben benieuwd waarom dat met duurzame energie ineens anders is?
In Duitsland kan men grote opwekkers tegenwoordig terugschroeven in productie om problemen in het net te voorkomen. Ik vraag me af hoeveel tweakers hier graag zien dat hun PV productie op een zonnige dag terug wordt geschroefd naar 50% ofzo om problemen te voorkomen. That's your answer
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 14:20 ]
Bij terugschroeven van PV installaties in geval netproblemen door Duitse netbeheerders dient verloren gegane productie (lees: Einspeise Vergütung) vergoed te worden, dus dat zal nog niet zo vaak of "zo maar" gaan gebeuren. Schat ik... Fascinerend land, wat volop experimenteert en dokt, waar NEEderland weer volop (en gratis) profijt van zal gaan hebben.GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:17:
In Duitsland kan men grote opwekkers tegenwoordig terugschroeven in productie om problemen in het net te voorkomen. Ik vraag me af hoeveel tweakers hier graag zien dat hun PV productie op een zonnige dag terug wordt geschroefd naar 50% ofzo om problemen te voorkomen. That's your answer
Overigens vind ik wijk opslag een goed idee. Maar liever niet (exclusief) in de handen van wat wereldvreemde netbeheerders, laat staan op commerciële basis opererende energiebedrijven, die elkaar de tent uit vechten en daar de klant vaak bij uit het oog verliezen. Gaarne maximale participatie bewoners, en zeggenschap. Distributed opslag in de vorm van honderdduizenden accu systemen mag trouwens aan de universiteiten ook eens genadeloos op mogelijke milieu impact doorgerekend gaan worden, met uw permissie ...
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 14-10-2013 14:41 . Reden: Toevoeging accu systemen ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dit topic is gesloten.