De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.667 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Moet je twitter maar volgen, daar wordt volop geleefd...

https://twitter.com/Polder_PV

... bezig aan zijn vakantie foto reportage ... :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
zonnigtype schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Bij terugschroeven van PV installaties in geval netproblemen door Duitse netbeheerders dient verloren gegane productie (lees: Einspeise Vergütung) vergoed te worden, dus dat zal nog niet zo vaak of "zo maar" gaan gebeuren. Schat ik... Fascinerend land, wat volop experimenteert en dokt, waar NEEderland weer volop (en gratis) profijt van zal gaan hebben.
Mja, dat is natuurlijk ook geen houdbare situatie. Nu al zie je Duitsland terugkrabbelen van die prijsgaranties. Men wil daar nu het gebruik van eigen energie gaan belonen, dus accu's plaatsen maar :P
Overigens vind ik wijk opslag een goed idee. Maar liever niet (exclusief) in de handen van wat wereldvreemde netbeheerders, laat staan op commerciële basis opererende energiebedrijven, die elkaar de tent uit vechten en daar de klant vaak bij uit het oog verliezen. Gaarne maximale participatie bewoners, en zeggenschap.
Ik zie zelf ook veel toekomst in lokale gemeenschappen die een eigen energiemaatschappij oid opzetten. Lekker klein, lekker lokaal en iedereen kent iedereen. Dat maakt het makkelijker om even aan te bellen bij de buren om een kilo suiker kilowattuur te lenen O-)
Distributed opslag in de vorm van honderdduizenden accu systemen mag trouwens aan de universiteiten ook eens genadeloos op mogelijke milieu impact doorgerekend gaan worden, met uw permissie ... 8)
Graag (veel) meer onderzoek naar accu's, Die hebben we nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:50:

Mja, dat is natuurlijk ook geen houdbare situatie. Nu al zie je Duitsland terugkrabbelen van die prijsgaranties. Men wil daar nu het gebruik van eigen energie gaan belonen, dus accu's plaatsen maar :P
Ben erg benieuwd als er in Duitsland met terugwerkende kracht gesjord gaat worden aan de wettelijk voor 20+ jaar vastgelegde Einspeise Vergütungen. Dan breekt volgens mij de pleuris uit bij die 1,3 miljoen PeeVau opwekkers. Want Bestandsschutz is daar heilig. Vandaar dat Altmaier (BMU) op zijn plaat ging toen hij zijn "Strompreisbegrenzung" er door wilde drukken.
Ik zie zelf ook veel toekomst in lokale gemeenschappen die een eigen energiemaatschappij oid opzetten. Lekker klein, lekker lokaal en iedereen kent iedereen. Dat maakt het makkelijker om even aan te bellen bij de buren om een kilo suiker kilowattuur te lenen O-)
Of dat allemaal even "lief" zal gaan als vroegâh moeten we nog zien. Ook in dat opzicht is er veel veranderd. Moet allemaal "bevochten" worden. Maar feitelijk deed ik het al, dus alles is mogelijk... ;)
Graag (veel) meer onderzoek naar accu's, Die hebben we nodig!
Waarvan akte!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:17:
[...]

Één van de scenario's kijkt naar de integratie van warmtepompen die gelijk erg veel energie vragen en dus een flinke investering in het net nodig zouden hebben. Warmtepompen in combinatie met enorme opslagtanks (energie opslaan in de vorm van warmte ipv elektriciteit dus). Dat wordt gezien als een load die goed de opwek van energie kan volgen, net als een accu. Maar warmtepompen hebben een behoorlijke belasting op het net....
Ja, da's waar, maar dat hebben accu's ook (als je die niet op de plek van generatie neerzet) Trouwens warmtepompen hoeven vooral 's nachts geen probleem te zijn en reduceren dan de dagvraag. 's Nachts stoken is voor Denemarken mogelijk zelfs een gewenste situatie (bij veel wind) en voor Frankrijk ook een bekende situatie (waar mensen gestimuleerd werden om elektrische verwarming te nemen en dus stroomverbruik enorm toeneemt bij een koude-uitbraak.
Ik denk door de wens van de maatschappij om geen duurzame energie weg te gooien... Zeker gezien de doelstellingen. Nu volgt productie de last, we moeten dan naar load die de productie volgt. Daar zit het probleem, en die is het makkelijkst op te lossen met accu's die flexibel zijn.
Of P2G, dan heb je meteen een vorm van seizoensopslag wat met accu's niet te doen is.
In Duitsland kan men grote opwekkers tegenwoordig terugschroeven in productie om problemen in het net te voorkomen. Ik vraag me af hoeveel tweakers hier graag zien dat hun PV productie op een zonnige dag terug wordt geschroefd naar 50% ofzo om problemen te voorkomen. That's your answer ;)
Daar heb ik geen problemen mee wanneer PV een heel groot aandeel heeft.

Welkom terug PolderPV :w

Edit:
Mja, dat is natuurlijk ook geen houdbare situatie. Nu al zie je Duitsland terugkrabbelen van die prijsgaranties.
Dat heet dan ook niet 'terugkrabbelen' maar is 'by design' >:)

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 14-10-2013 15:18 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p2g en power to the people, dan ben ik voor de gasopslag, want dan is het ons belang, en niet van ......Gazprom
vooralsnog ging 24 uur windkracht 8 op 13 oktober weer volledig aan ons voorbij, zelfs bij een omzettingsverlies van 50% was het beter geweest dan nu, want nu is niks, en Gazprom, en dat is natuurlijk helemaal 3x niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:16:
p2g en power to the people, dan ben ik voor de gasopslag, want dan is het ons belang, en niet van ......Gazprom
vooralsnog ging 24 uur windkracht 8 op 13 oktober weer volledig aan ons voorbij, zelfs bij een omzettingsverlies van 50% was het beter geweest dan nu, want nu is niks, en Gazprom, en dat is natuurlijk helemaal 3x niks
Maar Russisch gas kun lekker rondjes laten draaien in Nederland en dan hopelijk met winst doorverkopen aan de Engelsen en Duitsers doet het beter in Den Haag dan een boel stroom opwekken met onze eigen dure wind op zee wanneer we het voor nop van de Duitsers kunnen krijgen O-)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik beloof niks, veel te druk hier en maar 24 uur in een etmaal. Er zijn zelfs kamerleden die plaatjes van me opvragen via Twitter... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:26:
[...]
Ik beloof niks, veel te druk hier en maar 24 uur in een etmaal. Er zijn zelfs kamerleden die plaatjes van me opvragen via Twitter... O-)
Eén toch maar?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:09:
[...]
Ja, da's waar, maar dat hebben accu's ook (als je die niet op de plek van generatie neerzet) Trouwens warmtepompen hoeven vooral 's nachts geen probleem te zijn en reduceren dan de dagvraag. 's Nachts stoken is voor Denemarken mogelijk zelfs een gewenste situatie (bij veel wind) en voor Frankrijk ook een bekende situatie (waar mensen gestimuleerd werden om elektrische verwarming te nemen en dus stroomverbruik enorm toeneemt bij een koude-uitbraak.
Helemaal mee eens! Maar dan moet je ze dus inderdaad goed inzetten met het liefst een joekel van een buffer in een grote Duitse kelder...

Als je het niet goed doet, dan krijg je namelijk problemen, google maar eens op de warmtepompwijk de Teuge bij Zutphen... En zo ken ik nog wel meer "ideeën" waarbij warmtepompen werden gestuurd om een probleem op te lossen, maar juist een nog groter probleem veroorzaakten.

Dus ja, ik ben het met je eens, met de noot dat je wel een goede controle over de lasten moet hebben.
Of P2G, dan heb je meteen een vorm van seizoensopslag wat met accu's niet te doen is.
Alleen jammer dat de efficiëncy niet goed is... Maar verder ben ik het met je eens, beter dan weggooien. Toch gebruik ik het liever direct tegen hogere efficiency.
Daar heb ik geen problemen mee wanneer PV een heel groot aandeel heeft.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Eentje via Twitter, anderen hebben eerder al plaatjes gevraagd/gekregen.
Dat was nog het "oude" medium genaamd e-mail, zeg maar de slowmail voorloper van Twitter... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
dat het geen bangmakerij is weet ik.
maar vaak genoeg word dat wel door sommige mensen zo gezien.
eigenlijk zou de kop moeten zijn: "Investeren in batterij-opslag is dringend nodig"
heeft eigenlijk weinig te maken met groene stroom.
tenminste ik heb maar weinig geloof dat het daar ook echt voor gebruikt gaat worden.
maar ik snap ook wel dat het met een groen randje om het idee het wat lekkerder verkoopt.

auto's zullen geladen moeten worden, of je mensen zo gek kunt krijgen om dat op speciale momenten te laten doen? ik heb mijn twijfels of dat wel gaat lukken.
(en dat helemaal met het huidige verschil tussen nacht en dag stroom, die eigenlijk niet bestaand meer is.)

ben eigenlijk wel benieuwd of ons net het wel aan gaat kunnen als we met ons allen elektrisch gaan rijden.
ik schrok toch wel toen ik zag hoeveel je nu eigenlijk nodig hebt om een auto op te laden. (ongeveer 6-8uur met 16A voor een volle tank, praktijk zal vast wat weerbarstiger zijn.)
daarbij valt een beetje pv bij in het niet. (ik heb nooit genoeg dak ruimte om die hoeveelheden op te kunnen wekken, ik red het nu al nauwelijks.)
en dit is alleen maar op te lossen met zwaardere kabels ben ik bang.

(er word ook een beetje over gereageerd op dit soort berichten op dit soort forums.
komt ook wel een beetje door de tegenwerking die veel pv mensen ervaren.
als ik 500Wp op mijn dak leg schreeuwt de netbeheerder dat ik het moet melden.
als ik een kookgroep van 2x16A aanleg voor een elektrische kookplaat, hoef ik niks te melden.
wat zou eigenlijk voor meer onbalans zorgen?
dus de soep ook niet zo heet eten als hij opgediend word. ;) )
zonnigtype schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:26:
[...]
a dat je er een keer bent is al leuk genoeg. ;)
voor als je nog zinloos wil lachen.
Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:51:
[...]
a dat je er een keer bent is al leuk genoeg. ;)
voor als je nog zinloos wil lachen.
Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet
harharhar. Moet ik nu zeggen :O , of eerder _O- ?

Altijd kostelijk dat soort discussies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
@migjes
Tekorten op het net zijn geen probleem. Daarom hoef je een elektrische kookplaat niet te melden.
Overschot is wel een probleem. En daarom zijn batterijen een oplossing. Je moet toch ergens naar toe met die energie. round trip is nu ongeveer 85% rendement. er zijn ook andere oplossingen. maar die hebben een lager rendement

Wat de toekomst ons brengt weet ik niet. Mijn visie is dat overdag stroom goed koop is en als het donker is wat duurder.

Je hebt zeker gelijk als het gaat over elektrisch rijden, als iedereen elektrisch rijd dan moet het net 3 a 4 keer uitgebreid moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ook niet helemaal. Een grote last kan voor evenveel problemen zorgen als dezelfde hoeveelheid opwek (als ik dan even lokaal kijk in het LS net). Het probleem is echter dat je je kookplaat maar een beperkte tijd gebruikt met ook nog een lagere gelijktijdigheid met je buren, waarschijnlijk ook niet op piekvermogen van 32*230V=7,3kW. Zonnepanelen daarentegen hebben langere pieken die precies tegelijk vallen met de piekopbrengst van je buren. Juist die gelijktijdigheid kan een probleem zijn. Al helemaal als je netbeheerder standaard boven de 230V aanbied om een lage spanning aan het eind van een streng op te vangen.

En ja, een auto kan ook veel vermogen vragen. Het hangt af van hoeveel men nodig heeft aan een charge voor woon-werkverkeer. met 12kWh zou je met een Nissan Leaf afaik 60km kunnen doen (even kort door de bocht met Wikipedia: Nissan Leaf). Laten we zeggen dat de auto's 8 uur hebben om te laden (van 23:00-7:00). Dan zitten we op 1,5kW, wat wel redelijk in de buurt zit van waar huishoudens normaal op gedimensioneerd worden wat betreft gelijktijdige belasting. Over het algemeen zit je dus tegen de limiet dan, maar met goede controle, coördinatie en metering zou het moeten kunnen op veel bestaande netten. Daarbij heeft nog lang niet iedereen een E-auto, hoeft niet iedereen 30km naar zijn werk en kun je mogelijk ook nog bij je werk opladen.

Pas bij enorme penetratie moet je echt gaan uitbrieiden (of een centraal laadparkeerplek aanleggen ofzo). Er zit echter nogal wat rek in het netwerk die we proberen zo goed mogelijkte benutten met oa ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Master_duck
met een 500Wp ben ik bang dat er niet veel door mijn meter naar buiten gaat.
(heb best een hoog sluipverbruik, met een vijver en wat andere hobby's.)
een overschot creëer je pas als er genoeg pv is om een centrale weg te kunnen drukken.
en daar hebben we heeeeeel veeeeeel Wp voor nodig. (zijn we nog lang niet in de buurt van dat soort hoeveelheden, ik vond de laatste cijfers van zonnigtype nog best bedroevend)
maar zoizo denk ik dat het veel goedkoper is om iets te verzinnen wat stroom gebruikt dan opslaan.
denk aan: grote koelpakhuizen die een graadje lager gaan koelen als er een overschot is.
of de pompgemalen in de polders wat extra laten weg pompen bij overschotten.
(of verzin zelf iets creatiefs.)
grootste probleem is dan wel: het huidige systeem van elektra prijzen zit dat behoorlijk in de weg.
dit gaat niemand vrijwillig doen natuurlijk.
maar in overschotten die niet gebruikt kunnen worden geloof ik niet zo snel.
zonnigtype schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:03:
[...]

harharhar. Moet ik nu zeggen :O , of eerder _O- ?

Altijd kostelijk dat soort discussies...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/contrac.jpg

>:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:23:
Ook niet helemaal. Een grote last kan voor evenveel problemen zorgen als dezelfde hoeveelheid opwek (als ik dan even lokaal kijk in het LS net). Het probleem is echter dat je je kookplaat maar een beperkte tijd gebruikt met ook nog een lagere gelijktijdigheid met je buren, waarschijnlijk ook niet op piekvermogen van 32*230V=7,3kW. Zonnepanelen daarentegen hebben langere pieken die precies tegelijk vallen met de piekopbrengst van je buren. Juist die gelijktijdigheid kan een probleem zijn. Al helemaal als je netbeheerder standaard boven de 230V aanbied om een lage spanning aan het eind van een streng op te vangen.
ik zie elke dag in mijn loggin van de omvormer dat het net het waarschijnlijk een stukje zwaarder heeft zo rond de uren van 17-20 uur. leuk detail: om een uur of 16:00 zie ik het omhoog lopen.
ik vermoed dat er wat extra centrales aan gaan zo rond een uur of 4 om de piek van de avond op te vangen. (bij mij is het eigenlijk altijd boven de 230V en er zijn maar 2 andere pv eigenaren in de wijk)

jep die gelijktijdigheid kan zeker een probleem gaan worden.
maar dat is wel op wijkniveau, en als een wijk X kan trekken kan hij ook X versturen. (mijn simpele logica)
dat betekend dat de wijk X kan trekken wij in de wijk ook X Wp kunnen hebben + de hoeveelheid die er gebruikt word in de wijk. dat is toch veel Wp die er niet is.
voordat we daar over heen gaan, dat is de vraag, en nog geen antwoord gezien van niemand.

wat ik wel als een probleem zie voor de verre toekomst.
soms heb je wat piekerig weer.
wolkje voor de zon, panelen die weer af koelen en dan in eens bij zon flink beginnen te leveren. (zelfs meer als wat ze volgens specs kunnen)
daar snap ik wel een stukje accu wel om dat wat af te vlakken. (zou misschien zelfs met condensators kunnen gewoon in de omvormer)
maar van de andere kant zie ik ook: dat zelfs met dit druilerige weer er nog best een aardige W uit mijn panelen komt. oke het is maar 250W en ik gebruik het gewoon zelf. dus pv levert ook een stukje baseload.
(oke mijn panelen hangen op oost-west, dus ik heb een relatief heel lange baseload, ik gebruik best wel een leuke hoeveelheid van mijn eigen opgewekte stroom zonder dat het het net opgaat.)
En ja, een auto kan ook veel vermogen vragen. Het hangt af van hoeveel men nodig heeft aan een charge voor woon-werkverkeer. met 12kWh zou je met een Nissan Leaf afaik 60km kunnen doen (even kort door de bocht met Wikipedia: Nissan Leaf). Laten we zeggen dat de auto's 8 uur hebben om te laden (van 23:00-7:00). Dan zitten we op 1,5kW, wat wel redelijk in de buurt zit van waar huishoudens normaal op gedimensioneerd worden wat betreft gelijktijdige belasting. Over het algemeen zit je dus tegen de limiet dan, maar met goede controle, coördinatie en metering zou het moeten kunnen op veel bestaande netten. Daarbij heeft nog lang niet iedereen een E-auto, hoeft niet iedereen 30km naar zijn werk en kun je mogelijk ook nog bij je werk opladen.

Pas bij enorme penetratie moet je echt gaan uitbrieiden (of een centraal laadparkeerplek aanleggen ofzo). Er zit echter nogal wat rek in het netwerk die we proberen zo goed mogelijkte benutten met oa ICT.
waar ik bang voor ben is dat elektrisch rijden een grote vlucht gaat nemen over een paar jaar.
en ja mensen die van hun werk thuis komen hangen de auto natuurlijk meteen aan de lader.
en op dat moment knallen ze de tv aan, gooien de oven aan om die bevroren pizza te verwarmen etc...
niks onmenselijks aan. dat gaat gewoon gebeuren.
hier ben ik veel banger voor als dat beetje pv op de daken.
(een niet onmogelijk scenario in mijn huis.
kom thuis, hang de auto aan de lader (16A), zet de oven aan(14,5A) voor een paar spareribs, en de frietpan (10A) voor wat frietjes er bij, en ik kom al een aardig eind richting wat mijn hoofdgroep aan kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 20:55
hansdegit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 07:58:
andersom weten we vrij zeker; economische teruggang leidt tot minder co2 uitstoot. Ben je wel met me eens dat duurdere energie ook leidt tot economische teruggang?
Op korte termijn. Maar dan ga je innoveren en efficiënter werken en heb je vervolgens een (tijdelijk) concurrentievoordeel tov partijen die die omschakeling nog niet hebben gemaakt. De innovatie en kennis kun je te gelde maken.

Overigens, de vraag is of groene energie werkelijk (zoveel) duurder is als je *alles* meeneemt.

Daarnaast, we meten alles in tot in drie cijfers achter de komma welke invloed het heeft op het BNP etc. Maar volgens mij gaat het daar helemaal niet om en moeten we daar van af stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
migjes schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:13:
waar ik bang voor ben is dat elektrisch rijden een grote vlucht gaat nemen over een paar jaar.
en ja mensen die van hun werk thuis komen hangen de auto natuurlijk meteen aan de lader.
en op dat moment knallen ze de tv aan, gooien de oven aan om die bevroren pizza te verwarmen etc...
niks onmenselijks aan. dat gaat gewoon gebeuren.
hier ben ik veel banger voor als dat beetje pv op de daken.
(een niet onmogelijk scenario in mijn huis.
kom thuis, hang de auto aan de lader (16A), zet de oven aan(14,5A) voor een paar spareribs, en de frietpan (10A) voor wat frietjes er bij, en ik kom al een aardig eind richting wat mijn hoofdgroep aan kan)
Jij gaat er dan ook vanuit dat alle auto's gaan laden op het moment dat ze worden aangesloten. Ja, dat gaat inderdaad een probleem opleveren. Als we dat kunnen coördineren en zorgen dat ze pas starten na de avond piek, dan reduceer je dat probleem aanzienlijk.

Afgelopen week was ik op deze conferentie: http://www.ieee-isgt-2013.eu/
Je wilt niet weten hoeveel onderzoek er gaande is met betrekking tot het coördineren van elektrische auto's (zowel met een globale controller, als lokale metingen en control) om juist dat probleem wat je schetst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Genieten:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

rube schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:18:
[...]

Op korte termijn. Maar dan ga je innoveren en efficiënter werken en heb je vervolgens een (tijdelijk) concurrentievoordeel tov partijen die die omschakeling nog niet hebben gemaakt. De innovatie en kennis kun je te gelde maken.

Overigens, de vraag is of groene energie werkelijk (zoveel) duurder is als je *alles* meeneemt.

Daarnaast, we meten alles in tot in drie cijfers achter de komma welke invloed het heeft op het BNP etc. Maar volgens mij gaat het daar helemaal niet om en moeten we daar van af stappen.
Inderdaad, korte termijn economische redenen lijken tegenwoordig wel de enige reden om iets wel of niet te doen, terwijl er zoveel andere factoren zijn, zoals energie democratie, onafhankelijkheid, duurzaamheid, volksgezondheid enz.

"Duurdere energie per definitie economische teruggang" is ook weer zo'n mythe die vaak tegen duurzame energie gebruikt wordt (om vervolgens vaak zonder met de ogen te knipperen extreem dure nucleaire energie te promoten). In Amerika is de energie (zowel benzine als elektriciteit) enkele malen goedkoper dan in Europa of Japan. Toch zijn we net zo rijk. Wij gaan gewoon efficienter met energie om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
@migjes
Aan 16A heb je niet genoeg hoor, daar krijg je 's nachts je accu niet mee vol als je volledig elektrisch wil rijden met een beetje range (85kWh, Tesla Model S). Maak daar maar 3x16A (11kW) of liever 3x32A (22kW) van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat lijkt allemaal heel stoer, maar denk nog maar eens na als je een gaspedaal indrukt, en 90kW op de voorwielen zet, das ongeveer hetzelfde, het maakt mij niet uit welke soort het is, en bij stroom zie ik ook erg vreemde verhalen over piekbelasting van pv, was vamiddag nog bij een drukkerij in de zaanstreek, en die doen 24x7 iets van 3x~180A
pv ineens een probleem op het net ? de afname is net zo.
niet zo warrig doen, ok het is de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Gaaf! Dank voor link. #genoten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja he? Goed uitgelegd wat me intuïtief al een tijd duidelijk is. Nu het World Solar Challenge-geweld een beetje geluwd is moet ik mijn boek Carfree design manual maar eens uitlezen. Ook al zo'n goed boek.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Essen zijn ze bezig om een supergeleidingskabel te leggen, met vloeibare stikstof als kern.
http://www.google.nl/url?...-jg&bvm=bv.53899372,d.bGE

[ Voor 49% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-10-2013 23:14 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:40:
dat lijkt allemaal heel stoer, maar denk nog maar eens na als je een gaspedaal indrukt, en 90kW op de voorwielen zet, das ongeveer hetzelfde, het maakt mij niet uit welke soort het is, en bij stroom zie ik ook erg vreemde verhalen over piekbelasting van pv, was vamiddag nog bij een drukkerij in de zaanstreek, en die doen 24x7 iets van 3x~180A
pv ineens een probleem op het net ? de afname is net zo.
Leuk en aardig, maar die betalen gewoon voor die verbinding.

De piekbelasting van PV in het LS netwerk is op dit moment echt niet zozeer een probleem als je puur kijkt naar de hoeveelheid energie. Die kun je op zich best ergens integreren. Het punt is echter dat de meeste LS netwerken nooit gedimensioneerd zijn om zoveel energie te transporteren binnen de EN 50160 norm.

Tweede probleem is de onvoorspelbaarheid van renewable energie. Als jij als verbruiker gewoon tussen 9 en 5 die 3x 180A aan hebt staan dan weet men dat en kan de energie geproduceerd worden. Maar waar haal je ineens de energie vandaan als een wolk langs komt drijven? Of als de wind ineens toenneemt waardoor turbines moeten stoppen? En dat is dus ook een reden om accu's toe te passen. Daarmee kun je deze fluctuaties met PV bijvoorbeeld dempen om een stabieler net te creëren.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hmm, ik moet anders ook een capaciteitstarief betalen voor onze aansluiting.
Dat deze aansluiting toevallig 2 kanten op kan werken (afname/leveren) doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dan is het dus ook geen probleem om jou opwek in het netwerk te integreren. Is het wel een probleem, dan betaal je gewoon en mogen ze het voor je oplossen. Lijkt me logisch dat je geleverd krijgt waar je voor betaald ;)

Let wel, mijn opmerking geldt alleen voor een hoge penetratie waar we nog lang niet aan zitten bij een gemiddelde nederlandse woonwijk. Als de klant betaald en er is een grote penetratie PV, dan is de kans groot dat ze de straat zullen moeten openbreken en meer aluminium neer gaan leggen,

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 14-10-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tot nu toe na volle tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:24:
Dan is het dus ook geen probleem om jou opwek in het netwerk te integreren. Is het wel een probleem, dan betaal je gewoon en mogen ze het voor je oplossen. Lijkt me logisch dat je geleverd krijgt waar je voor betaald ;)

Let wel, mijn opmerking geldt alleen voor een hoge penetratie waar we nog lang niet aan zitten bij een gemiddelde nederlandse woonwijk. Als de klant betaald en er is een grote penetratie PV, dan is de kans groot dat ze de straat zullen moeten openbreken en meer aluminium neer gaan leggen,
hallo stad van de zon, je verhaal klopt niet
eerder waren al voor je :dan gaan de lantaarnpalen aan
en met dit tempo is jouw verhaal pas over 150 jaar aan de orde, en dan zijn we er niet meer
dan zet je weg, "ze betalen er toch voor", ja, dat doe ik ook, ze zoeken het maar uit,
zo even met de kruk gegooid in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fossiele industrie in Duitsland ontvangt daadwerkelijk meer geld van de overheid (kom, laten we het subsidie noemen) dan de duurzame sector: http://www.sueddeutsche.d...ventionsbericht-1.1793957

...en erger nog: er werd geprobeerd dit feit onder het vloerkleed te vegen omdat deze boodschap niet welkom is. Lekker fris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gaat over de EU, niet alleen Duitsland.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ik kan wel Duits lezen maar soms mis ik details.

Dat maakt het dus alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een probleem is ook dat door grote hoeveelheden duurzame, maar niet beheersbare, energie er nog steeds een enorme reserve aan conventionele centrales open moet blijven. Ze hoeven alleen minder vaak ingezet te worden. De (vaste) lasten blijven echter. Doordat sommige centrales minder worden aangesproken worden zijn ze een stuk duurder en minder rendabel. Dat kost geld. Maarja, ook de Duitsers willen volkswagens produceren en warmte in hun huizen op een windstille dag in januari...

Tijdens een aantal presentaties die ik vorige maand bijwoonde beweerde men zelfs dat men in Duitsland 20TWh aan opslag nodig heeft als ze alles met duurzame energie zouden doen.
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:35:
en met dit tempo is jouw verhaal pas over 150 jaar aan de orde, en dan zijn we er niet meer
Ja, want het heeft ook 150 jaar geduurd voordat een behoorlijk aandeel van de bevolking een PC had 8)7 En omdat we er niet meer zijn is het ons probleem niet :o

We praten hier ook over de wat langere termijn. Daarbij verwacht ik dat de installatie van PV ed toch wel wat sneller gaat dan die 150 jaar waar jij het over had. En mensen kunnen snel schakelen naar nieuw bronnen. dat heeft het verleden ook wel bewezen en in Duitsland en Denemarken gaat het nu ook erg snel eigenlijk. Daarbij is ons onderzoek net zo goed toepasbaar op die landen, daar waar de problemen met lokale opwek wel degelijk problemen beginnen te veroorzaken.

[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 15-10-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:17:
Tweede probleem is de onvoorspelbaarheid van renewable energie. Als jij als verbruiker gewoon tussen 9 en 5 die 3x 180A aan hebt staan dan weet men dat en kan de energie geproduceerd worden. Maar waar haal je ineens de energie vandaan als een wolk langs komt drijven?
Heb je het hierbij nog steeds over het LS net op wijkniveau of over de MS/HS? Als een wolk echt zo'n groot probleem is voor het LS dan zullen die Duitsers in het zuiden een enorm probleem hebben met hun giga PV installaties met lokaal veel meer capaciteit dan vraag. Maar dat valt in de praktijk reuze mee. Waar zit de discrepantie?
Of als de wind ineens toenneemt waardoor turbines moeten stoppen?
Windvoorspellingen zijn best goed op dagbasis en zeker op uurbasis, en windturbines stoppen pas bij windkracht >10, wat zelden voorkomt in NL. Ik snap dat wanneer je een hamer hebt alles op een spijker lijkt maar ga asjeblieft niet die anti-wind sprookjes herhalen omdat je dagelijks in de accu techniek zit.
En dat is dus ook een reden om accu's toe te passen. Daarmee kun je deze fluctuaties met PV bijvoorbeeld dempen om een stabieler net te creëren.
Ik zie meer in de accu-techniek om de zonnepiek af te scheren en te gebruiken tijdens de avondpiek, dan hoeven fossiele centrales veel minder op- en af te toeren (wat scheelt qua efficientie + het is goedkoper omdat er minder dure piekstroom nodig is (wat jammer is voor de producenten want dat is hun melkkoe)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus als ik het goed begrijp dreigt er in Duitsland overbelasting te komen in het laagspanningsnet door het ingevoedde vermogen door PV, en zijn de plannen om dit op te lossen door ad hoc opslag in de wijkcentrale.

Ook dreigt er overbelasting op het middenspanningsnet door een overschot aan windenergie, de plannen om dit aan te pakken is meer bekabeling noord-zuid en als dat niet lukt (wegens nimby), opslag (wind to gas).

Om beide 'problemen' tegelijk aan te pakken is er een lobby gestart om de voorrangsregels aan te pakken zodat de wind en zon, op momenten dat er overbelasting is, uitgezet kan worden.

Ik denk (comfortabel vanuit mijn bureaustoel zonder onderzoek) dat meer internationale capaciteit wenselijker is dan chemische opslag. Ook heb ik bij de tuinders gezien dat bedrijven best ver willen gaan met peak shaving als er voldoende tegenover staat (tien jaar terug is het voorgekomen dat kwekers hun hele kas met de WKK tot 40 graden hebben opgestookt - oogst naar de knoppen maar de stroom was meer waard).

Daar komt bij dat er veel meer verbruik verplaatsbaar is dan nu gangbaar is; als ik kijk naar het bedrijventerrein waar ik nu zit heeft elk bedrijf een 3+ kW compressor die op een willekeurig moment een minuut aan kan. Dat geeft je voor een aantal minuten zo 300kW+ regelbaarheid en dan is de kolen- of gascentrale wel teruggeregeld.
Low-cost en low-tech te maken met de techniek die nu meters tussen hoog- en laagtarief laat schakelen.

Schapenwolkjes boven het middenspanningsnet hoeven dus niet direct accu's te betekenen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtkachels mogen in reclame-uitingen niet milieuvriendelijk genoemd worden van de RCC: http://houtrook.nl/reclam...-niet-milieu-vriendelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:46:
[...]
Ja, want het heeft ook 150 jaar geduurd voordat een behoorlijk aandeel van de bevolking een PC had 8)7 En omdat we er niet meer zijn is het ons probleem niet :o
We praten hier ook over de wat langere termijn. Daarbij verwacht ik dat de installatie van PV ed toch wel wat sneller gaat dan die 150 jaar waar jij het over had.
je moet geen wegzet techniek op mij toepassen want dan loop je het wederzijds ook op, ik heb gezegd met dit tempo + dus dan pas over 150 jaar
ik heb 150 jaar niet als statement gezegd, dat maak jij ervan, omdat het je uitkomt, maar het is te doorzichtig.
deze hollandse communicatie techniek die alles in het voordeel van het ancien regime dicteert moet je overboord zetten en out of the box denken.
de stad van de zon laat zien, samen met de 3 enercons daar hoe dat werkt en zit, en ik ken dat vrijwel helemaal uit mijn hoofd, vanuit die hoedanigheid, beoordeel ik je posts dan ook, en dergelijke herhaal-taal hebben we eerder gezien. het klopt echt niet, want je uitgangspunt is de oude techniek, en dan inpasbaarheid van nieuwe techniek, dit is de basis van elke nieuwe techniek om te falen, precies zoals nederland (op gelijke hoogte met Bulgarije) op dit vlak, ook #epic aan het doen is.

alweer een kruk door de lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

JeroenH schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:17:
Houtkachels mogen in reclame-uitingen niet milieuvriendelijk genoemd worden van de RCC: http://houtrook.nl/reclam...-niet-milieu-vriendelijk/
Jeetje, er is ook voor alles een vereniging/stichting/netwerk/whatever in Nedwerland.
Nog een blokje in de kachel gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben blij dat er iets als de RCC is in Nederland, anders kan bv. elke abrikozenpittenhandelaar zijn waar ineens als anti-kankermedicijn verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hé, ik mis hier twee krukken aan de bar .. :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En de nuance: houtkachels mogen wel milieuvriendelijker genoemd worden.
Overigens eens dat er meer handhaving op goed stoken plaats mag vinden.
De verzekeraar kan bijvoorbeeld steekproefsgewijs een roetmonster nemen.
Slecht stoken is niet alleen ongezond voor de stoker en omgeving maar ook brandgevaarlijker.

Überhaupt handhaving van de bestaande regels zou al vooruitgang zijn :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het punt met houtkachels is valide. Wat gebeurt er bij de verbranding (electriciteitscentrales hebben filters en rookgaswassing) en wat is het rendement?
Het argument "het is milieuvriendelijk want je stookt hout en hout groeit aan de boom" gaat niet op. Ook niet als je je eigen duurzaam geplante bos hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
Bij ons achter zit ergens ook iemand met een houtkachel.. Vooral bij mist en dus geen wind ruikt je het in de hele buurt.. Om dat nu prettig te vinden :( Slaapkamer raam maar weer dichthouden, anders ruik je het de hele nacht..

Stinken/ruiken alle kachels zo erg? Of is deze slecht uitgevoerd/slecht aan het stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Houtkachels, stoken, rook: net enkele kasten afgestoft. Een flinke laag roet/stof op de kasten, waarvan we vast ook wat binnenkrijgen. Dit blaast volgens mij alleen (en blijkbaar vrij vaak) de kamer in als de deurtjes worden geopend.

Heb het er weleens met een kachelspecialist over gehad: verbranding (temp, beluchting, droog hout, niet te grote stukken) moet goed zijn, dan komt het veel minder voor dat er bij openen van de deurtjes een rook/stofwolk de kamer inblaast. Maar ik denk weleens dat daarnaast kachelontwerpen zelf ook debet zijn aan de hoeveelheid rook die de kamer inkomt als de deurtjes openen.

Volgende keuzestressvraag dus: Nog beter stoken? Nieuwe kachel? Of de CV maar weer aan? :s

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 18:25
ProudElm schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:26:
Stinken/ruiken alle kachels zo erg? Of is deze slecht uitgevoerd/slecht aan het stoken?
Een goede kachel hoeft niet te stinken. Een excellente kachel met een waardeloze stoker stinkt weer wel!

Er zijn een aantal zelfbouwkachels die excelleren op verbrandingsniveau. Als je daar boven de schoorsteen hangt zie je (evt) een klein waterdampwolkje en ruik je een (hele lichte) chloorlucht. Voor een klein bedrag zelf te bouwen, weinig hout en veel plezier en warmte.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Zal de stoker eens proberen te vinden en melden dat het soms aardig kan stinken en of die dat überhaupt wel door heeft.. Misschien niet eens :)

Zit er thuis ook wel eens over te denken. Lijkt me a) gezellig en b) een mooi alternatief voor de stadsverwarming..

[ Voor 1% gewijzigd door ProudElm op 15-10-2013 11:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
We kunnen het er wel over eens zijn dat je, door hout te stoken ipv gas, de co2 kringloop een stuk korter maakt. Mag je dat milieuvriendelijker noemen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn veel factoren aan een activiteit die het het predikaat milieuvriendelijk of milieuvriendelijker zouden kunnen geven. Die houtpellet hebben nogal wat bewerking nodig en worden per vrachtwagen bezorgd. Milieuvriendelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@Teacher klinkt wel zo, korter/kleinschaliger cyclisch klinkt voor mij duurzamer en minder riskant dan langer/grootschaliger. Het riekt dan al eerder naar lineair. Maar ja, 'als je maar lang genoeg wacht....'.
Bovendien, CO2 is één aspect, ziekmakende overige uitstoot is een ander. (+Zie JeroenH, precies, eerder richting levenscyclusanalyse...)

Verder nog even kachels, misschien interessant wat de lokale kachelman ook vertelde:

- veel kachels zijn overgedimensioneerd voor de ruimte waar ze in staan, vaak door de angst dat 'dat kacheltje wel erg klein overkomt voor onze kamer'. Liever een tikje aan de kleine dan aan de grote kant; dan is eenvoudiger op een goede (hoge) temp te stoken.

- het 'zuinig'/traag laten branden, bijv op dat laatste blokje hout gedurende de avond/nacht is verkeerde zuinigheid: de temperatuur wordt te laag, verbranding wordt slechter, meer roet,...

- de vermogensindicatie (bijv 6kW) van een kachel is (lijkt me) onder standaardomstandigheden getest en bepaald, maar bij iets slimmer stoken kan er veel meer vermogen uit gehaald worden. Hij noemde een met ca 6kW vermogen volgens het label, maar wist van een geoptimaliseerde test met o.a. kleine zeer droge houtdelen waarmee 22kW werd geproduceerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze kwam net op mijn scherm voorbij:

http://www.duurzaamnieuws...kopen-wereldvoedselprijs/

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sorry, maar je verhaal was niet duidelijk leesbaar... Tevens is de stad van de zon een leuk voorbeeld. Echter, als ik het goed heb is dit een nieuwbouwwijk. Die kun je vanaf 0 designen voor duurzame energie en dat is natuurlijk een goed ding!

Echter, als maatschappij hebben we er ook belang bij om bestaande wijken te kunnen benutten. Daar liggen al kabels, daar staan al trafo's, daar ligt al een MS net. Die zijn ontworpen zonder duurzame energie in het achterhoofd. De vraag is wat hiervoor een goede oplossing is op de lange termijn. Wegen openbreken en kabels aanleggen, een dure slimme trafo plaatsen, accu's gebruiken, slimme apparatuur, of een combinatie?

@styno en _Proton:
Ik ben het zeker eens als het gaat om het gebruiken van lasten die dynamisch ingezet kunnen worden. Niet voor niets werken we binnen de vakgroep met name ook aan demand side management om juist die flexibiliteit te kunnen geven om fluctuaties op te vangen. Daarbij hoort echter ook opslag. Maar met name warmteopslag met warmtepompen wordt ook gezien als belangrijke oplossing (zie bijvoorbeeld Denemarken nu). En zeker met styno, juist dat peak-shaving met de accu's is waar het hier om gaat. Door die piek weg te halen hoef je niet te investeren in kabels. Wat betreft het economische aspect, dat is een andere kwestie waar Nykamp ook naar heeft gekeken. Zelf kijk ik liever naar de technische kant 8)

Verder is, nogmaals, op dit moment de hoeveelheid energie over het algemeen niet het probleem als je kijkt naar aanbod en vraag. Dat veranderd in de toekomst echter wel als het zo door gaat. Het grote probleem is echter de capaciteit om die hoeveelheid energie te transporteren, net als alle files in de ochtendspits ;) . Door lokaler aanbod en vraag af te stemmen kun je dat probleem verminderen, maar ook met extra kabels en dikkere trafo's (meer wegen vs mensen huisvesten naast hun werk).

Wat betreft de problemen in Duitsland, ik weet niet exact wat ze gedaan hebben in het zuiden. Je hoort echter niet veel over de lokale investeringen. Het zou me niets verbazen dat daar wel dikkere trafo's zijn neergezet bijvoorbeeld. Verder kan het, bij hoge penetratie, leiden tot spanningsvariaties van enkele volts, tot zelfs wel 10V. Ik heb meetdata gezien waar het verschil tussen minimale en maximale spanning over een dag nog erger was. Wel binnen de EN 50160 norm, maar echt vrolijk word je er niet van.

Wat betreft die problemen, ik heb ook meetdata gezien van een aantal gevallen met veel feed-in. Ergens in Duitsland heeft men de capaciteit in transformatoren moeten verdubbelen. Zelfs die verdubbeling gaf nog te weinig capaciteit om alle feed-in op een zonnige dag uit de LS netwerken in de hogere MS regionen te krijgen. De vraag naar energie is dan niet het probleem, wel de capaciteit om het van A naar B te krijgen.

hetzelfde geldt voor proeven in Duitsland met trafo's die hun wikkelconfiguratie on the fly kunnen aanpassen om het spanningsniveau in het LS net te verlagen of verhogen. Deze moesten veel vaker schakelen dan verwacht om het spanningsniveau op pijl te houden. Dit is dus allemaal mechanisch en dus krijg je last van slijtage en veel hogere onderhoudskosten dan verwacht. Daarbij zijn dit soort trafo's doorgaans zo'n 3x zo duur als normale "vaste" trafo's (als in, niet op afstand schakelbaar).

Heb ik het nog niet eens gehad over extra capaciteit die nodig is om de power quality mbt harmonischen op orde te houden door alle power electronica tegenwoordig.

Verder kun je ook niet alle energie in de toekomst uit het LS net zomaar over de trafo gooien en dat als accu beschouwen. Als productie > consumptie (zowel lokaal, regionaal als europees, zelfs met dynamiche lasten), dan moet je afkappen of opslaan. Probleem van weggooien is wederom dat je heel veel centrales open moet houden om wel energie te leveren als er geen opwek is.

Investeringen hangen uiteraard af van lokale situatie (structuur netwerk, capaciteit netwerk, trafo's, afschrijving, hoeveeheid opwek, ruimte in dynamische lasten). Daarbij zien wij wel veel voordelen van accu's op een aantal punten. Maar de oplossing hoeft niet alleen accu's te zijn en is dus afhankelijk van de locatie.

Overigens zit ik zelf op een project waarbij we aan de slag gaan met een autonoom microgrid. Een wijkje dus dat losgekoppeld kan worden van de rest van het netwerk en dan moet functioneren. Daarbij gaat naast DSM en DG ook opslag nodig zijn om fluctuaties op te vangen en de frequentie en spanning stabiel te houden. Als het netwerk is aangekoppeld is het het idee dat dit micro grid zoveel mogelijk energieneutraal is, maar dan ook op elk moment van de dag. Dus niet overproductie dumpen overdag en 's avonds weer lekker uit het net te trekken (en het net dus inzetten als accu...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Laatst online: 17:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, dit onderwerp is vast al eens besproken, echter de zoekfunctie gaf mij niet direct een antwoord. Wat is verstandiger? Waterbed overdag uit en afdekken. om 22:00uur aan tot 01:00 maar dan wel met maximaal stroomverbruik. Of de 80w voor lief nemen gedurende de hele dag?

Iemand ervaring mee? aanlaten of planmatig uitschakelen om 08:00 tot 22:00 en tijdelijk weer opwarmen?

alvast bedankt!

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

JeroenH schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:43:
Ik ben blij dat er iets als de RCC is in Nederland, anders kan bv. elke abrikozenpittenhandelaar zijn waar ineens als anti-kankermedicijn verkopen.
Ik doelde niet op de RCC maar op het "netwerk houtrook"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, zo. Sja, je zou maar naast een slechte houtstoker wonen, bij windstil weer in de stank zitten, je was nooit buiten kunnen hangen, etc. Dan kan ik me voorstellen dat je je verenigt.

-edit-

In die zin kan ik me ook prima voorstellen dat er verenigingen à la Gigawiek bestaan. Alleen is een stinkende was en een gemeten waarde aan roetdeeltjes wat makkelijker houdbaar dan een geluidsniveau wat het omgevingsgeluid niet eens overstijgt...

[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 15-10-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
zeegerd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:53:
@Teacher klinkt wel zo, korter/kleinschaliger cyclisch klinkt voor mij duurzamer en minder riskant dan langer/grootschaliger. Het riekt dan al eerder naar lineair. Maar ja, 'als je maar lang genoeg wacht....'.
Bovendien, CO2 is één aspect, ziekmakende overige uitstoot is een ander. (+Zie JeroenH, precies, eerder richting levenscyclusanalyse...)

Verder nog even kachels, misschien interessant wat de lokale kachelman ook vertelde:

- veel kachels zijn overgedimensioneerd voor de ruimte waar ze in staan, vaak door de angst dat 'dat kacheltje wel erg klein overkomt voor onze kamer'. Liever een tikje aan de kleine dan aan de grote kant; dan is eenvoudiger op een goede (hoge) temp te stoken.

- het 'zuinig'/traag laten branden, bijv op dat laatste blokje hout gedurende de avond/nacht is verkeerde zuinigheid: de temperatuur wordt te laag, verbranding wordt slechter, meer roet,...

- de vermogensindicatie (bijv 6kW) van een kachel is (lijkt me) onder standaardomstandigheden getest en bepaald, maar bij iets slimmer stoken kan er veel meer vermogen uit gehaald worden. Hij noemde een met ca 6kW vermogen volgens het label, maar wist van een geoptimaliseerde test met o.a. kleine zeer droge houtdelen waarmee 22kW werd geproduceerd. ;)
Zo was ik laatst bij mensen in een nieuwbouwhuis (zeer goed geisoleerd, balansventilatie) een speksteenkachel hadden laten plaatsen van dik 10 kw. ("Ik vond de ander te klein ogen") En ja, die zoog verbrandingslucht uit de woonkamer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
@Jeroen.. Ja.. dat dus. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

peterpijpelink schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:23:
Wat is verstandiger? Waterbed overdag uit en afdekken. om 22:00uur aan tot 01:00 maar dan wel met maximaal stroomverbruik. Of de 80w voor lief nemen gedurende de hele dag?
Het zal altijd meer energie kosten om het bed warm te houden, dan om het alleen op te warmen voor gebruik. Dat is simpele natuurkunde. De vraag is: Hoeveel tijd kost het opwarmen, en hoe ga je ermee om als je eens eerder naar bed wilt of zich overdag de kans aandient voor een feestje ;)

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zeegerd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:31:
Heb het er weleens met een kachelspecialist over gehad: verbranding (temp, beluchting, droog hout, niet te grote stukken) moet goed zijn, dan komt het veel minder voor dat er bij openen van de deurtjes een rook/stofwolk de kamer inblaast. Maar ik denk weleens dat daarnaast kachelontwerpen zelf ook debet zijn aan de hoeveelheid rook die de kamer inkomt als de deurtjes openen.
- Als je het deurtje opent dient de schoorsteenklep geopend te worden zodat de rook niet de kamer in komt.
- Stoken met kurkdroog hout
- Geen rond hout stoken en kleine stukken gebruiken.
- Altijd stoken met een overmaat aan lucht en bij felle verbranding de kachel niet gaan smoren.
- Kachel niet volproppen met hout.
- Bij mistig weer niet gaan stoken!
- Bij het aanmaken van de kachel zowel primaire als secundaire lucht toevoeren en nog kleinere stukken hout gebruiken.
- Neem een kachel met voldoende massa (speksteen, finoven, bergkachel etc.) dan hoef je niet continu te stoken vanwege warmteopslag in de kachel.
- Bij een goede kachel zit een Tüv Certificaat voor wat betreft uitstoot.

Het zal me niet verbazen dat de leden van netwerk houtrook ook in de beschermd stadsaanzicht commissie van Hilversum zitten ;)
teacher schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:05:
Zo was ik laatst bij mensen in een nieuwbouwhuis (zeer goed geisoleerd, balansventilatie) een speksteenkachel hadden laten plaatsen van dik 10 kw. ("Ik vond de ander te klein ogen") En ja, die zoog verbrandingslucht uit de woonkamer. |:(
Verbrandingslucht uit de woonkamer is lekker op temperatuur en zorgt voor een nog beter verbranding.
Dat is een vrij normale gang van zaken.
Wel zorgen dat elders een ventilatierooster open staat voor aanvoer van verse lucht.
Indien dit niet mogelijk is kan de verbrandingslucht ook worden aangezogen vanuit de kruipruimte middels een extra aansluiting rechtstreeks op de kachel.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-10-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dat stinken is een puur subjectieve waarneming, Ik vind het goed branden van schoon en droog hout lekker ruiken. Ik heb begrepen dat de betere kachels hout vergassers zijn waarbij op hoge temperatuur het hout vergast worden en de gassen verbrand met erg hoge rendementen onder uitstoot van maar weinig schadelijke stoffen.

Daarnaast is hout als brandstof hernieuwbaar zolang je maar weer nieuwe bomen plant die je later weer kan stoken, enz. Dit in tegenstelling tot gas en kolen welke een zeer lange tijd voor hernieuwing nodig hebben.

De CO2 uitstoot van hout verbranden is tijdelijk en neemt niet toe met de tijd.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mocht er dan toch nog rook aan te pas komen. :9
http://www.smokeyjohn.nl/hoe-zelf-paling-roken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Hallo, dit onderwerp is vast al eens besproken, echter de zoekfunctie gaf mij niet direct een antwoord. Wat is verstandiger? Waterbed overdag uit en afdekken. om 22:00uur aan tot 01:00 maar dan wel met maximaal stroomverbruik. Of de 80w voor lief nemen gedurende de hele dag?

Iemand ervaring mee? aanlaten of planmatig uitschakelen om 08:00 tot 22:00 en tijdelijk weer opwarmen?

alvast bedankt!
Ik doe het waterbed tegenwoordig (low tech) aan als ik er induik en weer uit als ik er 's morgens uitrol (van april t/m september is ie altijd uit, lekker koel in de zomer). Heb er een tijdje een Action/Lidl schakeklok tussen gehad die maar verbruikte me teveel. Meting met de energy monitor wijst uit dat er 's nachts met een of twee hompen warm spek er in minder energie nodig is dan om overdag het lege bed warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:04
Gaat er nog iemand naar de European Utility Week 2013 in de RAI in Amsterdam ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kdeboois schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:09:
Gaat er nog iemand naar de European Utility Week 2013 in de RAI in Amsterdam ?
Ik heb een kaart voor morgen, maar weet nog niet of ik tijd heb om te gaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 13:34
Ik heb een berichtje achtergelaten op de hout-rook website, heb gelijk een reply van de webmaster aan mijn broek. :)

Als je de reacties daar leest zitten er inderdaad een paar azijnzeikers tussen maar waarschijnlijk ook terechte klagers.

Ach ja, leven en laten leven zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb trouwens vorige week reactie teruggehad van site met dat wazige energiebesparingsapparaat. Ik ben nog een achterstand aan mail weg aan het werken, daarover later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:04
ericplan schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:56:
[...]

Ik heb een kaart voor morgen, maar weet nog niet of ik tijd heb om te gaan.
Ik sta morgenmiddag op de stand van SimCom F53 in hal 5 ter promotie van een nieuwe M-Bus chip. Altijd leuk om Tweakers in het echt tegen te komen :)

Wellicht tot morgen !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Bedankt voor de tips. Het hout voor dit seizoen is al droger dan van vorig jaar; ik meen ook kleiner gezaagd/gehakt. Of het kurkdroog is... misschien eens een vochtmeter regelen. Overige tips pas ik volgens mij vrij goed toe.

Herken je het trouwens, duidelijk meer roet/stof in huis door de kachel, dan in de zomer wanneer je 'm niet aan hebt? Ik vind het nogal veel, zeker voor mensen die daar vaak zijn (vrouw, kind). Geen prettig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 20:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:17:
Ik heb trouwens vorige week reactie teruggehad van site met dat wazige energiebesparingsapparaat. Ik ben nog een achterstand aan mail weg aan het werken, daarover later meer.
Ik voorzie een leuk artikel en leuke rescties op een mailwisseling met de leverancier die op je website kunnen komen te staan (wel zo net dat je dit even van te voren meld dat je dit "open communiceert") :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 13:34
zeegerd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor de tips. Het hout voor dit seizoen is al droger dan van vorig jaar; ik meen ook kleiner gezaagd/gehakt. Of het kurkdroog is... misschien eens een vochtmeter regelen. Overige tips pas ik volgens mij vrij goed toe.

Herken je het trouwens, duidelijk meer roet/stof in huis door de kachel, dan in de zomer wanneer je 'm niet aan hebt? Ik vind het nogal veel, zeker voor mensen die daar vaak zijn (vrouw, kind). Geen prettig idee.
Hier totaal geen last van roet/stof in huis met het stoken. Ik ruik de kachel ook niet in huis. En ook niet als ik vanuit buiten kom. Dan ruik ik nog eerder de bloemkool van gisteren of de kattenbak.
Wat ik wel heb gemerkt is met het branden van kaarsen je snel roet/zwarte aanslag krijgt op muren/kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Laatst online: 17:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

art schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:12:
[...]

Het zal altijd meer energie kosten om het bed warm te houden, dan om het alleen op te warmen voor gebruik. Dat is simpele natuurkunde. De vraag is: Hoeveel tijd kost het opwarmen, en hoe ga je ermee om als je eens eerder naar bed wilt of zich overdag de kans aandient voor een feestje ;)
Ja is mijn idee ook, ik zal de boel eens gaan instellen en een week meten wat en hoe. Lastig is dat ik waterbed los niet meet maar wel zie wat totaal sluimerverbruik is op een dag. Het opwarmen kan uren duren denk ik, door van 22:00 tot 01:00 uur te warmen gebruik ik 3 uur stroom.

mvg

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

wmeester schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:42:
[...]
Hier totaal geen last van roet/stof in huis met het stoken. Ik ruik de kachel ook niet in huis. En ook niet als ik vanuit buiten kom. Dan ruik ik nog eerder de bloemkool van gisteren of de kattenbak.
Wat ik wel heb gemerkt is met het branden van kaarsen je snel roet/zwarte aanslag krijgt op muren/kozijnen.
Mogelijk kunnen we dus beter de regels aanscherpen en handhaven voor het branden van kaarsen, denk er eens aan wat die uitstoot van roet kan doen op degenen die de hele dag thuis zijn. Denk ook eens aan het brand gevaar, ik moet er niet aan denken ......

disclaimer:
Bij ons banden avonds ongeveer 6 tot 7 kaarsen ...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is verstandiger? Waterbed overdag uit en afdekken. om 22:00uur aan tot 01:00 maar dan wel met maximaal stroomverbruik. Of de 80w voor lief nemen gedurende de hele dag?

alvast bedankt!
Waterbed duurt enorm lang om op te warmen of af te koelen. Denk aan een week.
Wij hebben een tijdschakelaar waardoor alleen nachtstroom wordt gebruikt.
Die ene cent tarief verschil per kWh is zonder comfortverlies te verdienen.

Ik ben het met de anderen eens dat in principe overdag uit zuiniger is. Door de gigantische bufferwerking van een waterbed is volgens mij verschil verwaarloosbaar.

Wat veel meer helpt is een graadje lager en een onderdeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
@peterpijpelink: we hebben een dubbele isolatiedeken van radiatorfolie gemaakt; dus twee maal een dunne foamlaag met een spiegellaag van aluminium. Daarop de normale onderdeken.
Het totaal Isoleert zodanig goed dat we de verwarming van het waterbed (ook in de winter) niet meer gebruiken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:27:
[...]

[...]

Verbrandingslucht uit de woonkamer is lekker op temperatuur en zorgt voor een nog beter verbranding.
Dat is een vrij normale gang van zaken.
Wel zorgen dat elders een ventilatierooster open staat voor aanvoer van verse lucht.
Indien dit niet mogelijk is kan de verbrandingslucht ook worden aangezogen vanuit de kruipruimte middels een extra aansluiting rechtstreeks op de kachel.
De meeste moderne kachels hebben een "voorverwarmingssysteem" voor aangezogen lucht.
Verder kan de combinatie met een balansventilatiesysteem bijzonder verstorend werken.
En die kachel gaat uit elke kier in je huis aanzuigen; warme neus, koude rug.

Ons kacheltje zuigt mooi van buiten aan. Extra gat door de muur voor de installatie, roostertje en klaar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nog verre toekomstmuziek, niets concreets maar toch hoopgevend:
Grafeen kan samenwerken met silicium
Omdat grafeen transparant is, is het een interessant contactmateriaal voor PV.
Dat is een vrij low-tech toepassing die tot 5% hogere opbrengst kan geven doordat het oppervlak van de reflecterende busbars vervangen wordt door opwek.

PV twijfelaars: wacht hier niet op, voordat het in de winkel ligt heeft een paneel dat je vandaag koopt zich al drie keer bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:41:
PV twijfelaars: wacht hier niet op, voordat het in de winkel ligt heeft een paneel dat je vandaag koopt zich al drie keer bewezen.
Sunpower paneeltjes hebben nu al geen busbar aan de bovenkant van de cellen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat zijn de zg. IBC cellen. Mooi spul. Deze week aan de orde geweest in de cursus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:41:
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Vanmorgen toch maar besloten om het bij groen te houden...

Vorige week eens mijn energieverbruik door de diverse prijsvergelijkers gehaald. Verschil werd me te groot, dus GC gemaild via contactformulier om een passend aanbod, had nml op energiecollectief.nl een heel scherp tarief gevonden die ik als bestaande klant niet kan afsluiten.

Paar dagen niks gehoord, ook geen autoreply, dus had het wel gezien, overstap naar grijs/grijs bij paarsgele rakkers in gang gezet. Gisteren ineens mail in de box: groene stroom, bosgecompenseerd gas, vastrecht lager dan bij de paarsgele rakkers, gas 7 cent/kuub goedkoper en stroom nagenoeg hetzelfde tarief. Dat lagere gastarief samen met lager vastrecht compenseert op 2 tientjes na de welkomstbonus van de paarsgele rakkers, dus vanmorgen de overstap terug laten draaien en het nieuwe contract bij GC geaccepteerd.

Overigens heel constructief gesprek gehad met de dame van de paarsgele servicedesk. Ze kon zich goed voorstellen dat GC een goed bod had gedaan om de klant te behouden (doen wij ook), ze deed verder niet moeilijk en hebben verder nog gesproken over het feit dat ik het gasverbruik van dit huis heb teruggebracht van 3300 kuub per jaar naar 1550 kuub per jaar. Gaat nog veel meer af, vloer is nog maar voor 1/3 geisoleerd, moet nog even een paar dagen onder de vloer doorbrengen om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 16:44
Goh, bij mij bleek steeds dat het 'voordelige' bod voor bestaande klanten simpelweg niet op kan tegen de welkomstpremie die anderen bieden. Die is namelijk zo maar 250 euro voor 1 jaar. Heb je wel een goede prijsvergelijker geraadpleegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Terpen Tijn schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:24:
Goh, bij mij bleek steeds dat het 'voordelige' bod voor bestaande klanten simpelweg niet op kan tegen de welkomstpremie die anderen bieden. Die is namelijk zo maar 250 euro voor 1 jaar. Heb je wel een goede prijsvergelijker geraadpleegd?
Ik heb er zo'n ontzettende hekel aan dat het op deze manier werkt. Beloon liever de trouwe klanten en stop met welkomstpremies en dat soort ongein. Kan de marketingafdeling ook weer gehalveerd worden en krijgen wij minder onzinnige reclames. (Of is dat laatste een pleonasme?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Hangt gewoon af van je verbruik. Ik heb zelf (nog) geen PV op het dak, dus stroomverbruik zal hoger zijn dan de meesten hier bij jullie. (~1700/1700KWh en 1550 kuub)
GreenChoice doet in principe niet aan welkomstbonussen, wel aan laag vastrecht en scherpe tarieven voor het eerste jaar. Daarna gaan ze over op een "kortingsgarantie", wat inhoudt dat je op een paar cent na een tarief betaalt dat volgens hun gangbaar is bij je regioleverancier.

Ik had Nuon afgesloten op PrizeWize. Daar kon ik een actietarief krijgen in combinatie met 140 euro welkomstpremie. In dat lijstje waren ze 3e na EnergieDirect en BudgetEnergie. Beide aanbieders hebben een fors hogere welkomstpremie, maar tarieven zijn veel hoger. Als het verschil een tientje of 3 is, maar de welkomstbonus 320 euro ipv 140 euro, dan weet je hoe je genaaid wordt als je niet op tijd opzegt.

Op energiecollectief.nl komt GreenChoice als 5e in de vergelijking, verschil is enkele tientjes op jaarbasis tov de andere aanbieders, waarbij wederom kortingen van 155 tot 320 euro worden gegeven.

Ik heb BudgetEnergie en EnergieDirect afgeschoten vanwege het hoge vastrecht en hoge tarieven die dan wel weer gecompenseerd worden met een eenmalige bonus. Kom je bij Nuon: geen buitensporig hoge welkomstbonus en fatsoenlijke tarieven. Overigens staat die welkomstbonus er nu niet meer tussen.

Uiteindelijk betaal ik nu op jaarbasis 20 euro meer voor groene stroom en bosgecompenseerd gas, heb ik geen eindafrekening anderhalve maand na de vorige jaarafrekening en weet ik waar ik aan toe ben.

Twee jaar terug overgestapt naar Eneco, heb nog nooit zo'n bende gezien als het op eindafrekeningen en gedoe met netbeheerders aankomt. Ene maand krijg je 300 euro terug vanwege je gasverbruik, 2 maand later mag je 250 euro bijlappen omdat je te weinig hebt betaald voor je stroom. Tja, dat je bij een combinatiecontract de produkten los afrekent en je maandbedragen in verhouding toewijst aan de hand van een schatting die totaal niet klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:36:
Dat zijn de zg. IBC cellen. Mooi spul. Deze week aan de orde geweest in de cursus..
Wat nou cursus? Niet lullen maar doen, die efficiente maar eigenwijze -want positieve aarding vereist- Sunpower E18 cellen liggen hier gewoon al jaren op het dak! >:)

(was een inkoop actie hier op Tweakers, voorjaar 2009)

[ Voor 17% gewijzigd door styno op 16-10-2013 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is het rendement van die cellen ongeveer? Veel auto's in de World Solar Challenge reden ook met Sunpower cellen, maar de cel-rendementen daarvan zijn echt heel hoog, 22-24%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:52:
[...]

Wat nou cursus? Niet lullen maar doen, die efficiente maar eigenwijze -want positieve aarding vereist- Sunpower A18 cellen liggen hier gewoon al jaren op het dak! >:)

(was een inkoop actie hier op Tweakers)
Ho, ho! Hier ligt ruim 3000 kWp op het dak sinds 2010 (no subsidio) en die dekt sinds 2 jaar ons totale verbruik.
Meer PV is dus niet nodig imho. Er is zelfs elk jaar een groter overschot te noteren.

De cursus waaraan ik refereer is deze:

DelftX: cursus Solar Energy

Volgens mij een zeer nuttige cursus voor wat meer "PV-basiskennis" :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:54:
Wat is het rendement van die cellen ongeveer? Veel auto's in de World Solar Challenge reden ook met Sunpower cellen, maar de cel-rendementen daarvan zijn echt heel hoog, 22-24%
Volgens de info via de cursus is deze op dit moment 24,2%.

Don't shoot the Messenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Paneelefficientie van die oudere E18 panelen was 18.1%. Cell efficientie weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat die ook al boven de 20% lag.

PS. 't was als een geintje bedoeld groene man uit Schinnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:04:
Paneelefficientie van die oudere E18 panelen was 18.1%. Cell efficientie weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat die ook al boven de 20% lag.

Haha, dat snapte ik ook al, groene man uit...Nederland. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH: deze was al eens langsgekomen op Tweakers.

Hier worden ook wat rendementen genoemd van de verschillende typen PV cellen.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pip.2404/full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

styno schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:04:

Valt ook op dat de nieuwe X21 minder ruimte heeft tussen de cellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
BCM schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:10:
Afkeur van meters is te controleren in het volgende bestand:
http://www.dnvkema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E35.pdf

Als de meters daar niet in voorkomen, is er geen sprake van afkeur.
Mijn ferrari meter staat ook in dit document vermeld, echter NIET met het betreffende bouwjaar.
Weet iemand of het bouwjaar overeen moet komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Ferrari-meter zou ik ook wel willen, die doen 0-100 (kWh overschot) in drie of vier seconden!

Flauw, sorry ;) Het is een ferrarismeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:24:
jaja ik heb het ook al eens geprobeerd alleen voor stroom naar niet nader te noemen leverancier.
als je echter na 1 jaar -4200kWh presenteert, en ook nog die welkomst bonus wil opstrijken,
dan gebeuren er rare dingen waar de ACM en NMA hun hoofd van afkeren.
het is niet waar, tenzij de klant genaaid kan worden op zijn jaarafrekening.
ook bij een dermate laag saldo dat je gelijk of onder de welkomst bonus komt, gebeuren er heel rare dingen.
gratis in Nederland is altijd : als u het zelf betaald, word het door ons gratis verstrekt.
denken jullie dat ik van oxxio die ipad krijg als ik 2 megawatt van ze krijg, na saldering ?
pas alsjeblieft op met die sites en prijsvechters, dat je zelf niet ten onder gaat in het prijsgevecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kockie schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:32:
[...]

Een goede kachel hoeft niet te stinken. Een excellente kachel met een waardeloze stoker stinkt weer wel!

Er zijn een aantal zelfbouwkachels die excelleren op verbrandingsniveau. Als je daar boven de schoorsteen hangt zie je (evt) een klein waterdampwolkje en ruik je een (hele lichte) chloorlucht. Voor een klein bedrag zelf te bouwen, weinig hout en veel plezier en warmte.
Of terwijl de rocket mass heater. Bijzonder interessant spul, ik heb bij bovenstaande met een aantal mensen twee van zulke kachels gebouwd en het is prima zelf te bouwen, saillant detail is dat het er zoveel verbrandingswarmte wordt afgegeven aan de kachel dat je buiten gewoon je hand op de schoorsteenpijp kan leggen.

Voor de mensen die geen idee hebben hoe zo'n ding werkt:

Afbeeldingslocatie: http://538357.cache1.evolutionhosting.com//images/rocket-mass-heater-diagram.png

Met hier een interessant artikel erover: http://www.richsoil.com/rocket-stove-mass-heater.jsp

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
JeroenH schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:00:
Een Ferrari-meter zou ik ook wel willen, die doen 0-100 (kWh overschot) in drie of vier seconden!

Flauw, sorry ;) Het is een ferrarismeter.
Ben ik van bewust Jeroen _O- , maar toch bedankt voor de toelichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Erasmo
deze ;) :
Afbeeldingslocatie: http://www.pberg.demon.nl/pictures/Batchbox/workshopZeddam/lijst/pakket/ramen/beelden/workshop3a.jpg

de bouw tekening:
www.pberg.demon.nl/pictur...orkshopZeddam/fornuis.skp
(google skechup.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-10-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

jaja ik heb het ook al eens geprobeerd alleen voor stroom naar niet nader te noemen leverancier.
als je echter na 1 jaar -4200kWh presenteert, en ook nog die welkomst bonus wil opstrijken,
dan gebeuren er rare dingen waar de ACM en NMA hun hoofd van afkeren.
het is niet waar, tenzij de klant genaaid kan worden op zijn jaarafrekening.
ook bij een dermate laag saldo dat je gelijk of onder de welkomst bonus komt, gebeuren er heel rare dingen.
gratis in Nederland is altijd : als u het zelf betaald, word het door ons gratis verstrekt.
denken jullie dat ik van oxxio die ipad krijg als ik 2 megawatt van ze krijg, na saldering ?
pas alsjeblieft op met die sites en prijsvechters, dat je zelf niet ten onder gaat in het prijsgevecht.
Ja, goed punt, zo'n bonus is eigenlijk meer een korting achteraf. Gelukkig/helaas wek ik zelf niet zoveel op dat ik in de min kom.

Ik zie nu al op tegen het gedoe straks met een slimme meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@goed werkende kachels:

Kennis van me heeft een zeer efficiënte maatwerkleemkachel laten bouwen, met warmtewisselaar die voor warm water (verwarming) zorgt in allerlei vertrekken; blijft ook lang warmte afgeven. Totale kosten ca 20k. Alleen de warmtewisselaar was al een huzarenstukje van 2000 euro. Dan haak ik snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:54:
Ze doen echt wat ze beloven (per Wp), ik heb ze ook al jaren op het dak en kan ze 1-op-1 vergelijken met een set P-si van SchottSolar.
Grootste nadeel is dat stuifmeel in het voorjaar behoorlijk kan blijven plakken, het is statisch kennelijk.
Verder echt een top-rendement (per m2 dus)
Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.