Je hoeft overigens niet die slimme meter te accepteren, kunt ook een digitale conventionele meter laten installeren. (deze hebben geen mogelijkheid om gegevens te versturen)
Afhankelijk wat je al voorhanden hebt kun je voor onder de €100-150 al een rocket maken.zeegerd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:40:
@goed werkende kachels:
Kennis van me heeft een zeer efficiënte maatwerkleemkachel laten bouwen, met warmtewisselaar die voor warm water (verwarming) zorgt in allerlei vertrekken; blijft ook lang warmte afgeven. Totale kosten ca 20k. Alleen de warmtewisselaar was al een huzarenstukje van 2000 euro. Dan haak ik snel af.
Die en nog een ander, deze was wel een broodje speciaal omdat er ook een oven en kookpit op zit.migjes schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:06:
@Erasmo
deze:
[afbeelding]
de bouw tekening:
www.pberg.demon.nl/pictur...orkshopZeddam/fornuis.skp
(google skechup.)
In nieuwbouwwoningen wordt-ie geplaatst. Natuurlijk, je kunt de op-afstand-uitlezen optie uit laten zetten, maar dat vraagt vertrouwen van de netbheerder dat ze het ding toch niet stiekem uitlezen. Persoonlijk heb ik dat vertrouwen niet.pielle007 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:41:
Je hoeft overigens niet die slimme meter te accepteren, kunt ook een digitale conventionele meter laten installeren. (deze hebben geen mogelijkheid om gegevens te versturen)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Klopt, maar das een slimme meter...JeroenH schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:01:
[...]
In nieuwbouwwoningen wordt-ie geplaatst. Natuurlijk, je kunt de op-afstand-uitlezen optie uit laten zetten, maar dat vraagt vertrouwen van de netbheerder dat ze het ding toch niet stiekem uitlezen. Persoonlijk heb ik dat vertrouwen niet.
Mijn broertje MOEST zijn "ferrari"
Hij had dgg aan de telefoniste dat ie geen slimme meter wilde. Stond de monteur aan de deur met toch een slimme meter. Heeft ie netjes voor bedankt, waarna de monteur een digitale conventionele meter uit de auto heeft gehaald > DEZE
Nu ik zo het lezen ben over het apparaat geloof ik dat hij zich heeft laten bepiepelen. Deze meter is toch "slim"??
[ Voor 5% gewijzigd door pielle007 op 17-10-2013 14:26 ]
vind ik wel een heel zonnige manier van kijken, maar je hebt gelijk dat het niet al te duur hoeft te zijn.Erasmo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:47:
[...]
Afhankelijk wat je al voorhanden hebt kun je voor onder de €100-150 al een rocket maken.
met 2de hands partijtjes steen en veel spullen kom je wel een eind in die richting.
maar eigenlijk moet je de kosten daar van er wel bij op tellen.
en eigenlijk ook het uur loon.
dit vond ik wel het mooiere voorbeeld, van wegen de bouw methode.Die en nog een ander, deze was wel een broodje speciaal omdat er ook een oven en kookpit op zit.
(geen vuurvast beton nodig en zo)
maar het was erg leuk toekijken hoe hij in elkaar ging.
(ik drink nooit meer bier van raaf.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zijn er ook zulke kachels maar dan met buitenlucht aanzuiging? Want tenzij je huis zo lek als een mandje is en je behoefte hebt aan kou zodra je uit het zicht van de kachel bent heb je er niet zo veel aan imho.Erasmo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:32:
[...]
Of terwijl de rocket mass heater. Bijzonder interessant spul, ik heb bij bovenstaande met een aantal mensen twee van zulke kachels gebouwd en het is prima zelf te bouwen, saillant detail is dat het er zoveel verbrandingswarmte wordt afgegeven aan de kachel dat je buiten gewoon je hand op de schoorsteenpijp kan leggen.
Voor de mensen die geen idee hebben hoe zo'n ding werkt:
[afbeelding]
Met hier een interessant artikel erover: http://www.richsoil.com/rocket-stove-mass-heater.jsp
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
dit soort kachels worden ter plekken op maat gemaakt.styno schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Zijn er ook zulke kachels maar dan met buitenlucht aanzuiging? Want tenzij je huis zo lek als een mandje is en je behoefte hebt aan kou zodra je uit het zicht van de kachel bent heb je er niet zo veel aan imho.
dus als je echt wil kan het zonder problemen.
niet dat ik denk dat het nodig is.
(ben geen voorstander van dat soort oplossingen. maar het kan wel)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In het kader van PV maak ik me meer zorgen over het feit dat aan- en teruglevering apart worden geregistreerd op zo'n ding.pielle007 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:09:
[...]
Klopt, maar das een slimme meter...
Mijn broertje MOEST zijn "ferrari"meter laten vervangen omdat deze was afgekeurd volgens Enexis.
Hij had dgg aan de telefoniste dat ie geen slimme meter wilde. Stond de monteur aan de deur met toch een slimme meter. Heeft ie netjes voor bedankt, waarna de monteur een digitale conventionele meter uit de auto heeft gehaald > DEZE
Nu ik zo het lezen ben over het apparaat geloof ik dat hij zich heeft laten bepiepelen. Deze meter is toch "slim"??
Ik zou sowieso dat op afstand uitlezen ("slimme" gedrag) uitzetten, maar dat helpt niet met het bovenstaande.
Ziet eruit als een domme digitale meter.pielle007 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:09:
[...]
Ik twijfel hier toch aan hier staan bv een aantal slimme meters aangeduid met type SLIMME METERShansdegit schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:44:
[...]
Ziet eruit als een domme digitale meter.
Wanneer je deze vergelijkt met een aantal types uit dit bestand zijn ze het zelfde aangemerkt.
(Een aantal hebben wel weer gprs / umts)
Overzicht meters
Maar ik begrijp dus ook dat er dataversturing geschied via je stroomnet naar de centrale kasten in de wijk, vandaaruit wordt gewoon gebruik gemaakt van telecommunicatie.
(Mijn vergelijking is dus de ISKRA K86L)
Op de intranetsite van mijn werk loopt momenteel een discussie over de slimme meter. Dit is wat ik zojuist gepost heb:
Ik sta zeer gereserveerd tegenover de slimme meter zoals die nu (in veel gevallen verplicht) wordt uitgerold, en wel om de volgende redenen:
* Door het veel kleinere meetinterval is het voor de leverancier/netbeheerder makkelijk mogelijk de meetperiode waarover een eigenaar van zonnepanelen zijn zonnestroom saldeert te verkorten tot elke gewenste waarde. Als dit bv. zomaar op een maand wordt gezet heb je in de zomermaanden altijd een groot overschot waar je veel minder geld voor krijgt. Degelijke wetgeving om dit te voorkomen is er in Nederland niet.
* De slimme meters maken het mogelijk om huishoudens op afstand af te sluiten. Ik lees hierboven dat afsluiten niet als pressiemiddel gebruikt zou mogen worden in geval van geschillen over betaling, maar wie verzekert me dat dat echt is zo, en dat dat zo blijft?
* De slimme meters worden uitgerold met als argument dat een goed inzicht in verbruik mensen aan zou zetten tot energiebesparing. Ik vraag me af hoe sterk dat effect is. De meeste mensen hebben nu al geen flauw benul van hun energierekening (het is niet voor niets de week van de energierekening), en ik ben er niet van overtuigd dat dat ineens anders gaat worden met een slimme meter. Ik vraag me af of het effect wel voldoende groot is om het alle nadelen waard te maken.
* Achter de slimme meter moet een enorme IT-infrastructuur gebouwd worden om alle meetdata te verzamelen en verwerken. Ik zou wel eens inzicht willen hebben in hoeveel energie daar precies in gaat zitten. Ook ben ik benieuwd wat dat allemaal kost - en of deze kosten niet weer bovenop het niet-variabele deel van je energierekening komen. Hoge niet-variabele kosten ontmoedigen energiebesparing.
* Het is IT, en kan dus gehacked worden, in wat voor vorm dan ook. De twee risico's waar ik aan denk ik het stelen van meetdata (kleinschalig van één aansluiting of grootschalig van hele steden/regio's) maar ook het snel achter elkaar uit- en aanzetten van aardgas- en elektriciteitsmeters in grote gebieden. De schade zal in dat geval niet te overzien zijn. Ik kan de risico's hierop niet inschatten, maar men is niet open over de gebruikte technologiën en dat baart me zorgen. We lijken allemaal vergeten hoe onveilig de zogenaamd "onhackbare" stemcomputers bleken te zijn...
* Buiten ongewenst gebruik van de meetdata ben ik niet gerust op wat de netbeheerders/leveranciers met de meetdata gaan doen. Hierboven schrijft iemand dat dat met regelgeving afgedekt is. Dat zou kunnen, maar deze meetdata is (heel veel) geld waard, dus er zal vanuit de netbeheerders/leveranciers altijd druk zijn deze regelgeving te versoepelen. Een keer komt het er van, dat is een zekerheid.
* Het hoofdargument dat de slimme meter bedoeld is om mensen een beter inzicht in hun energieverbruik te geven kan ook prima uitgevoerd worden zonder dat er een bit aan data de deur uit gaat. Een slimme meter zonder SIM-kaart die alleen een eigen display heeft (in de meterkast of in de woonkamer) kan precies hetzelfde, zonder alle bovengenoemde nadelen. Voorstelbaar is dat de meter *naar keuze* op het thuisnetwerk aangesloten kan worden om de meetdata met partijen naar keuze te delen. Het sleutelwoord hier is "keuze".
Uit al deze bovenstaande zaken blijkt in mijn ogen maar één ding: de slimme meter is vooral uitgevoerd met de belangen van de grote partijen (netbeheerders/leveranciers) in gedachten, en zeker niet met de belangen van de consument in gedachten. En dat vind ik een slechte zaak.
Ik zal daarom - zeker als bezitter van zonnepanelen - zo lang mogelijk mijn ferrarismeter koesteren.
Als je de link hebt gevolgd, de video's hebt bekeken, het principe hebt begrepen, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om te "spelen"met deze technologie?styno schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Zijn er ook zulke kachels maar dan met buitenlucht aanzuiging? Want tenzij je huis zo lek als een mandje is en je behoefte hebt aan kou zodra je uit het zicht van de kachel bent heb je er niet zo veel aan imho.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Re: houtkachels, moet je eens op Youtube zoeken naar rocket mass heater. Avondvullend!
Ja, de link heb ik gevolgd. Het principe is me al langer bekend (heb namelijk zelf wel met kleine rocket stoves geprutst en heb dit jaar de harde stukken uit de snoeiopbrengst van vorig jaar tot biochar verwerkt via houtvergassing). De video's ga ik vanavond bekijken maar alles wat ik tot nu toe gezien heb is dat de lucht via de houtvul opening aangevoerd wordt en ik neem aan dat het niet de bedoeling is om eerst naar buiten te lopen om hout bij te vullen?Schinnen-groen schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52:
[...]
Als je de link hebt gevolgd, de video's hebt bekeken, het principe hebt begrepen, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om te "spelen"met deze technologie?
YepJeroenH schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:57:
Re: houtkachels, moet je eens op Youtube zoeken naar rocket mass heater. Avondvullend!
Voor biochar ook trouwens.
[ Voor 14% gewijzigd door styno op 17-10-2013 16:51 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik heb gezien dat er ook "buitenstook" opties zijn. Dat zou wel een optie zijn om je garage te verwarmen of de hobby-ruimte die je in een bijbouw hebt gerealiseerd. Het voordeel is dat er ECHT geen koolmonoxide in je verblijfsruimte binnenkomt.styno schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Ja, de link heb ik gevolgd. Het principe is me al langer bekend (heb namelijk zelf wel met kleine rocket stoves geprutst en heb dit jaar de harde stukken uit de snoeiopbrengst van vorig jaar tot biochar verwerkt via houtvergassing). De video's ga ik vanavond bekijken maar alles wat ik tot nu toe gezien heb is dat de lucht via de houtvul opening aangevoerd wordt en ik neem aan dat het niet de bedoeling is om eerst naar buiten te lopen om hout bij te vullen?
[...]
Yep
Voor biochar ook trouwens.
Dit ligt even op de bestudeer-lijst
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Zo ging ongeveer bij mij ook, heb zelfs de zelfde soort meter ontvangen..pielle007 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:09:
[...]
Klopt, maar das een slimme meter...
Mijn broertje MOEST zijn "ferrari"meter laten vervangen omdat deze was afgekeurd volgens Enexis.
Enexis pushed echt de slimme meter, lijkt wel of ze dit express doen.
Ps. Het is trouwens wel een domme meter.....
jammer genoeg zijn er wel 4 telwerken. Ipv 1. (lekker automatisch salderen.)
Schinnen-groen schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:33:
[...]
De vragen vallen wel mee, alleen goed opletten op de eenheden en grootheden, maar dat had je bij het huiswerk al in de gaten, denk ik.
[...]
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:57:
[...]
Ho, ho! Hier ligt ruim 3000 kWp op het dak sinds 2010 (no subsidio) en die dekt sinds 2 jaar ons totale verbruik.
Meer PV is dus niet nodig imho. Er is zelfs elk jaar een groter overschot te noteren.
De cursus waaraan ik refereer is deze:
DelftX: cursus Solar Energy
Volgens mij een zeer nuttige cursus voor wat meer "PV-basiskennis"

Ik snap het niet, nooit een dak gezien met 3000 kWp?
In realiteit is het ruim 3000 Wp, maar het "voelt" echt wel als een factor 1000 meer
Het was een erg gezellig bouwweekend.... Er moet aan de kookversie nog wel wat gesleuteld worden (daarom is het ook een experiment). De schoorsteen blijft (te) koud waardoor er onvoldoende trek op gang komt. Eea kan komen doordat de kachel nog niet drooggestookt is. Als ie eenmaal warm is, gaat ie ook als de brandweer. Achterste kookplaat 500 graden, voorste 400, oven 250. Warmhoudplaat 70 en bank tussen de 30 en 40 (afhankelijk van de zitplaats). De andere kachel; de mix van olievaten en leem gaat echt als de brandweer! Die is in 2-3 minuten rookloos!migjes schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:13:
maar het was erg leuk toekijken hoe hij in elkaar ging.
(ik drink nooit meer bier van raaf.)
Edit: wat is er mis met het bier van Raf? Ik zou wel "zo'n kasken bier in menne kelder willen". Heerlijk zelfbrouwsel! Zeker als het ook nog door zo'n ober wordt geserveerd!
[ Voor 10% gewijzigd door kockie op 17-10-2013 23:12 ]
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Het klinkt allemaal best aannemelijk wat er gezegd wordt. Toch maar een auto kopen dan? Het lijkt allemaal wel mee te vallen.
Discuss...
Deze week nog...
Ah, OK. Ik was er vorige week en de eerste helft van deze week niet helemaal bij. Excuus.
-edit-
Wat was zo'n beetje het einde van die discussie? Hansdegit zegt "zie je wel" en eric-pvt gooit hem een virtuele barkruk naar het hoofd?
Ik ga morgen ff flink terugbladeren en zelf kijken, maar eens horen of ik in ieder geval ongeveer gelijk had.
-edit-
Wat was zo'n beetje het einde van die discussie? Hansdegit zegt "zie je wel" en eric-pvt gooit hem een virtuele barkruk naar het hoofd?
Ik ga morgen ff flink terugbladeren en zelf kijken, maar eens horen of ik in ieder geval ongeveer gelijk had.
[ Voor 59% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2013 23:34 ]
Moet nog veel inhalen.
Jeroen: Ja zoals je me quote zeg ik hetzelfde.
Toch anders dan jij, want tegen elke subsidie en jij gaf daar een ander antwoord op.
Dan het belasten. Dat bedoelde ik anders dan jij.
Ik minder a la footprint-berekeningen en meer van indelen van de ingang van soorten stroom en gebruik.
Dus zo ongeveer zou ik wel willen zien:
Indelen in klasse qua belasting qua opwekking.
Indeling qua verbruik en uiteraard progressief.
Besparen en zelf opwekken van energie: de politiek heeft er d'r bek vol van, maar ontmoedigt enorm.
Daar zijn echt geen subsidies voor nodig nu. Laat staan idiote die soms nu nog langs trekken in sommige regio's en plaatsen.
Idd lees ik met verbijstering eric pvt en daar subsidiegeweld en hier geen cent.
Vertrouwen in de politiek?
Bewijs het maar op dit onderwerp.
Het is nu links rechts spinazie zaaien.
Gevleugelde uitdrukking van mijn moeder zaliger op vals belijden van het woord en de daad.
Zo ben ik blij met een dak met een stuk gevuld en erger ik me te pletter dat meer en andere daken ik niet durf te vullen vanwege die haagse farizeeers..
Jeroen: Ja zoals je me quote zeg ik hetzelfde.
Toch anders dan jij, want tegen elke subsidie en jij gaf daar een ander antwoord op.
Dan het belasten. Dat bedoelde ik anders dan jij.
Ik minder a la footprint-berekeningen en meer van indelen van de ingang van soorten stroom en gebruik.
Dus zo ongeveer zou ik wel willen zien:
Indelen in klasse qua belasting qua opwekking.
Indeling qua verbruik en uiteraard progressief.
Besparen en zelf opwekken van energie: de politiek heeft er d'r bek vol van, maar ontmoedigt enorm.
Daar zijn echt geen subsidies voor nodig nu. Laat staan idiote die soms nu nog langs trekken in sommige regio's en plaatsen.
Idd lees ik met verbijstering eric pvt en daar subsidiegeweld en hier geen cent.
Vertrouwen in de politiek?
Bewijs het maar op dit onderwerp.
Het is nu links rechts spinazie zaaien.
Gevleugelde uitdrukking van mijn moeder zaliger op vals belijden van het woord en de daad.
Zo ben ik blij met een dak met een stuk gevuld en erger ik me te pletter dat meer en andere daken ik niet durf te vullen vanwege die haagse farizeeers..
Oh ja. Over houtkachels nog.
Ze mogen van mij allemaal morgen nog verboden worden.
Met uitzondering van die stoken met hoge temperaturen.
De categorie houtvergassers en liefst condenserend.
Buurman hier vergast hier de hele buurt met zijn stook.
Nog veel erger dan de godsgeklaagde bbq-lucht in een vinexwijk met mooi weer.
Met slecht weer profiteren we nog meer van zijn goedkope vervuiling.
+1izdp schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 03:24:
A'dam PVOutput
Waarom heb je niet eerder verteld dat er dergelijk goede kachels zijn ......... Ik heb niet een nieuwe staan ....kockie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:20:
[...]
Het was een erg gezellig bouwweekend.... Er moet aan de kookversie nog wel wat gesleuteld worden (daarom is het ook een experiment). De schoorsteen blijft (te) koud waardoor er onvoldoende trek op gang komt. Eea kan komen doordat de kachel nog niet drooggestookt is. Als ie eenmaal warm is, gaat ie ook als de brandweer. Achterste kookplaat 500 graden, voorste 400, oven 250. Warmhoudplaat 70 en bank tussen de 30 en 40 (afhankelijk van de zitplaats). De andere kachel; de mix van olievaten en leem gaat echt als de brandweer! Die is in 2-3 minuten rookloos!
Edit: wat is er mis met het bier van Raf? Ik zou wel "zo'n kasken bier in menne kelder willen". Heerlijk zelfbrouwsel! Zeker als het ook nog door zo'n ober wordt geserveerd!

Kan er ook een versie van gemaakt worden die een buffer vat van zeg 1000L opwarmd? Met een CV warmtewisselaar dus?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Al eens geprobeerd de beste man te vertellen dat je last van hem hebt ipv een Nederland-breed verbod te eisen? Wij hadden hier ook zo'n 'afvalverbrander' in de buurt, die had geen idee dat ie overlast veroorzaakte. Gewoon vriendelijk opgelost.izdp schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 03:24:
het was veelste lekker,kockie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:20:
[...]
liever niet zomaar verbieden, is ook onmogelijk om te doen.izdp schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 03:24:
in sommige huizen is een open haard gewoon ingebouwd, moet het huis dan afgebroken worden.
maar waar rook is is een klungel aan het stoken.
(of heeft erg slechte apparatuur.)
probleem is bij een bouw markt koop je voor 500 euro een hout kachel.
(en somige mensen draaien de lucht toevoer dicht als ze genoeg warmte hebben.
epic fail.)
en die zijn vaak niet zo goed.
een bachrocket verbrand al een stuk beter, maar als je hem moet laten aanleggen dan kost i ook een stuk meer als 500 euro.
bij zelf bouw is de prijs al aardig te doen, maar ook ik vind het nog een aardig lastig project (en ik durf nog niet goed. wil eerst wat gaan testen in de tuin.)
mooi toekomstig projectje.WoudseHoeve schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:05:
[...]
Waarom heb je niet eerder verteld dat er dergelijk goede kachels zijn ......... Ik heb niet een nieuwe staan ....![]()
Kan er ook een versie van gemaakt worden die een buffer vat van zeg 1000L opwarmd? Met een CV warmtewisselaar dus?
de brander zet je in elkaar met charmote steen en poederklei+zilverzand.
de bel die je er omheen bouwt kan van allerlei steen zijn (als het maar de temperaturen kan hebben) en leem.
in de bel kan makkelijk iets gebouwd worden om een vat op te warmen.
(wel rekening houden met nood koelingen of ander beveiligingen)
voor de rest werkt dit systeem ongeveer het zelfde als een speksteen kachel (je kunt nu wel heter stoken).
dus de bel ongeveer 100kilo zwaar maken voor 1 uur ruimte verwarming, etc....
Deze Ikea LED lamp aan de elek. meter gehad:
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/90190618/#/90190618
Verbruik volgens Ikea site: 9W.
Gemeten verbruik: 22W, power factor 0,99.
En lampjes worden na een tijdje best wel warm. Is dit niet gewoon puur bedrog van Ikea?
En lampjes worden na een tijdje best wel warm. Is dit niet gewoon puur bedrog van Ikea?
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 18-10-2013 11:19 ]
Zou het kunnen zijn dat het 9W per lampje is?Bartjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:19:
Deze Ikea LED lamp aan de elek. meter gehad:
9 watt is ook best wel warm, dat zegt niet zo heel veel.
Hetzij de meter kan het toch niet goed meten wat een indicatie is van netvervuiling, of het vermogen is gewoon fout wat een indicatie is van slordigheid bij IKEA.
Een power factor van 0,99 vind ik erg hoog voor een kleine schakelende voeding, kan je er eens een 40 watt gloeilamp bij doen, is het gemeten verbruik dan 66 watt? Niet dat het onmogelijk is, maar toch...
(LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II)
Hetzij de meter kan het toch niet goed meten wat een indicatie is van netvervuiling, of het vermogen is gewoon fout wat een indicatie is van slordigheid bij IKEA.
Een power factor van 0,99 vind ik erg hoog voor een kleine schakelende voeding, kan je er eens een 40 watt gloeilamp bij doen, is het gemeten verbruik dan 66 watt? Niet dat het onmogelijk is, maar toch...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met welke energiemeter meet je dit? Ik heb een 8W Ikea LEDare wel eens gemeten (zie hier), en ik kan me herinneren dat die lamp daadwerkelijk 8W verbruikte. De cos phi was typisch voor een LED-lamp (laag), dus het vermogen in VA was hoger.
Maar omdat watt het daadwerkelijke vermogen is waarop je afgerekend wordt (voor consumenten althans) is dat waarom het gaat. Ik gebruikt de Conrad Energy Monitor 3000, die ook behoorlijk goed meet bij lage vermogens en rare cos phi's.
Maar omdat watt het daadwerkelijke vermogen is waarop je afgerekend wordt (voor consumenten althans) is dat waarom het gaat. Ik gebruikt de Conrad Energy Monitor 3000, die ook behoorlijk goed meet bij lage vermogens en rare cos phi's.
Dacht ik ook eerst aan, maar dat staat zo niet op de site... als er staat:Schinnen-groen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:23:
[...]Zou het kunnen zijn dat het 9W per lampje is?
"Energieverbruik: 9,0W."
Dan verwacht ik dat het voor het complete ding is (aangezien de lampjes ook niet vervangbaar zijn, die zitten ingebouwd in het ontwerp).
Ik heb met dezelfde meter ook Philips LED lampjes van 4W gemeten, en die meet hij ook exact op 4W. Cos phi is wel een stuk slechter met iets van 0,7 (zo uit mijn hoofd).Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:42:
9 watt is ook best wel warm, dat zegt niet zo heel veel.
Andere apparaten zijn ook geloofwaardig qua verbruik...
Het is zo'n ding:

Ja, de Cos-phi is wel waar ik mij zorgen om maak, want een normale LED lamp heeft hem nooit (?) in de buurt van 1 zitten... wat ik heb gemeten dan. Ook LED LCD monitoren niet. Dus 0,99 is raar, of juist erg goed van die Ikea LED...JeroenH schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:43:
Met welke energiemeter meet je dit? Ik heb een 8W Ikea LEDare wel eens gemeten (zie hier), en ik kan me herinneren dat die lamp daadwerkelijk 8W verbruikte. De cos phi was typisch voor een LED-lamp (laag), dus het vermogen in VA was hoger.
Sja, lastig te zeggen zo. Meestal zitten in dit soort goedkope LEDlampen standaard (lees: vrij slechte) schakelende voedinkjes die over het algemeen allemaal een vrij lage cos phi hebben (rond een half, maar kan ook ver daarboven of beneden zitten).
Maar je weet niet waar Ikea dit keer de allergoedkoopste voedingen ingekocht heeft... en als het voedinkje de sinus op allerlei gekke plaatsen aansnijdt moet je maar afwachten wat een (verder prima werkende) consumenten-energiemeter er van maakt.
Maar je weet niet waar Ikea dit keer de allergoedkoopste voedingen ingekocht heeft... en als het voedinkje de sinus op allerlei gekke plaatsen aansnijdt moet je maar afwachten wat een (verder prima werkende) consumenten-energiemeter er van maakt.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 18-10-2013 12:36 ]
Dat kan zeker, maar dan zul je zelf aan het werk moeten of iemand moeten vinden die het voor je kan/wil maken. De batch-rocket van Peter van den Berg brandt zo schoon dat vervuiling van een warmtewisselaar eigenlijk geen issue meer is. Misschien gaan we dat in een volgend bouwweekend wel proberen. Ik wil er eerst eentje maken die een 120 liter boiler kan verwarmen.WoudseHoeve schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:05:
[...]
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Vandaag bij onze buurvrouw die in de 80 is alle radiatorleidingen in huis geisoleerd. Ze stookt alleen beneden terwijl de ketel op zolder staat. Een hoop warmte ging op zolder en de eerste verdieping verloren. Helaas een VR ketel en de aanvoertemperatuur durfde ik niet aan te passen.
Kleine 40 meter buisisolatie verdwenen in huis
Kleine 40 meter buisisolatie verdwenen in huis
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Volgens mij was dit hier nog niet langs gekomen. Een fonds van 300 miljoen euro voor duurzame investeringen in je woning. Rente volgens nu.nl 3-3,5%, looptijd 7-10 jaar, beschikbaar vanaf as december.
Ga eens rekenen of het interessant is om een luchtwaterwarmtepomp aan te schaffen middels zo'n lening. Tuurlijk kost het meer dan als je je spaargeld gebruikt, maar als je op deze manier snel lagere energiekosten kan realiseren levert dat ook wat op natuurlijk.
Ga eens rekenen of het interessant is om een luchtwaterwarmtepomp aan te schaffen middels zo'n lening. Tuurlijk kost het meer dan als je je spaargeld gebruikt, maar als je op deze manier snel lagere energiekosten kan realiseren levert dat ook wat op natuurlijk.
Trouwens: Ik heb problemen met mijn Plugwise Sense. Ik heb ineens een gat van 2,5 dag in mijn logging en dit gat wordt niet gevuld. De sense heeft hier niets geregistreerd.
Iemand enig idee hoe ik dit gat weer gevuld krijg in mijn logging?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gebeurt bij mij ook één of twee keer per jaar, zie mijn Twitter-post.mkleinman schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:44:
Trouwens: Ik heb problemen met mijn Plugwise Sense. Ik heb ineens een gat van 2,5 dag in mijn logging en dit gat wordt niet gevuld. De sense heeft hier niets geregistreerd.
Ze reageerden via DM met het verzoek een backup-file naar ze toe te sturen. Sja, als ze mijn data niet via de reguliere stiekeme manier kunnen krijgen, dan maar zo? Zo belangrijk is die meetdata voor mij niet. Ik laat dit dus zitten. Het zou nog een ander verhaal zijn als het om meetdata uit de circles ging.
Heren en dames, ik heb een probleem met mijn percentageberekeningen

Met de negatieve getallen gaik de mist in. Iemand enig idee hoe ik dit goed kan krijgen?

Met de negatieve getallen gaik de mist in. Iemand enig idee hoe ik dit goed kan krijgen?
@mkleinman: wat wil je uitdrukken met het percentage?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stroom I gaat goed. Ik heb in 2013 t.o.v. 212 326% meer stroom verbruikt.
Stroom II gaat fout. -162.1 is een stuk beroerder dan -418.5 en niet 38.8% Hier is de juiste oplossing 2012/2013 * 100%.
Echter bij I + II gaat die weer mank.
In plaats van -319kWh in 2012 heb ik in 2013 in diezelfde peridoe 162.2kWh verbruikt. Dat is dus een gigantische hoeveelheid meer t.o.v 2012. Alleen krigj ik die niet in een getal uitgedrukt.
Netto gaat sowieso nog fout zie ik. Daar moet ik nog dieper in duiken.
Stroom II gaat fout. -162.1 is een stuk beroerder dan -418.5 en niet 38.8% Hier is de juiste oplossing 2012/2013 * 100%.
In plaats van -319kWh in 2012 heb ik in 2013 in diezelfde peridoe 162.2kWh verbruikt. Dat is dus een gigantische hoeveelheid meer t.o.v 2012. Alleen krigj ik die niet in een getal uitgedrukt.
Tip: hou rekening met het absolute verschil.mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:31:
Stroom I gaat goed. Ik heb in 2013 t.o.v. 212 326% meer stroom verbruikt.
Voorbeeld: -162 nu en -418,5 toen. Verschil is absoluut 256,6. Dan is 256,6/-418,5 * 100% =- 61,29% minder verbruikt. Ofwel, 61,29% meer verbruikt.
Voorbeeld: 162 nu en 418,5 toen. Verschil is absoluut 256,6. Dan is 256,6/418,5 * 100% = 61,29% minder verbruikt.
Daarnaast bepaald het teken van het verschil het teken van het percentage.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zaterdag de Wattcher gehaald om inzicht te krijgen in het verbruik (naast het noteren van de meterstanden), maar ik heb moeite om hem goed af te stellen op de draaischijf in de (donkere) meterkast. Op de normale stand (stand 1) zie ik te vaak false positives waardoor hij kortstondig te hoge waardes doorgeeft, en op de gedempte stand (stand 3) geeft hij juist te weinig positives zodat het verbruik te laag aangegeven wordt. Iemand hier ervaring mee?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Nee, de Wattcher doet het bij ons prima (onze meter is van dit type). Met een YouLess heb ik wél last van valse pulsen gehad (niet veel moeite genomen dit op te lossen, de YL om andere redenen teruggestuurd die niets met het apparaat te maken hadden).
Kan goed zijn dat mijn meter al een stuk ouder is en wat braampjes bevat. Echter, ik kan nergens echt vinden of de Wattcher wel overweg kan met een meter die in een afgesloten (donkere) meterkast zit.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Mijn meter zit ook in een donkere, afgesloten meterkast, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik heb de Wattcher even niet helemaal helder voor me, maar had dat meetkastje niet alleen een schakelaar voor draaischijf/digitale meter? Hij moet natuurlijk op draaischijfmeter staan.
Yep, inderdaad alleen een sensor (althans, 1 sensor en 2 infrarood lampjes) die precies op de lijn van de draaischijf gemonteerd moet worden. Ik vermoed dat een lichte offset al genoeg is om false positives te geven.
Maar goed om te horen dat licht in de kast dus geen oplossing moet zijn
Maar goed om te horen dat licht in de kast dus geen oplossing moet zijn
Groene stroom benauwt energiebedrijven

quotes:
traditionele verdienmodellen van energiebedrijven op termijn niet houdbaar
Europese energiebedrijven waarschuwen dat ze niet langer kunnen investeren in centrales die schommelingen in wind- en zonne-energie opvangen. Hierdoor zouden black-outs kunnen ontstaan.

quotes:
Europese energiebedrijven waarschuwen dat ze niet langer kunnen investeren in centrales die schommelingen in wind- en zonne-energie opvangen. Hierdoor zouden black-outs kunnen ontstaan.
Ik zag het (weer) staan inderdaad. Beetje het thema van de afgelopen tijd volgens mij. Dat doorhameren op "slachtoffer van eigen succes" geeft toch weer aan hoe lobbyen en politiek werkt. In principe klopt het dat bij minder inkomsten er minder geïnvesteerd kan worden. Toch lijkt het erop dat energiebedrijven (waarvan de heilige winst onder druk staan) uit alle macht proberen nog meer "voordeeltjes" uit de politiek te chanteren. En het zal nog gaan lukken ook....dat het is trieste van dit alles.ZuinigeRijder schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:04:
Groene stroom benauwt energiebedrijven
quotes:
reserveringshouder Tesla Model 3
Bangmakerij. Ze zien hun verdienmodel snel veranderen en dat vinden ze niet leuk. In plaats van zich aan te passen door over te schakelen van alleen energielevering naar ook energieterugname (-opslag) is het natuurlijk makkelijker om publiek te gaan zeuren.
Overigens kon de leverancier van onze zonnepanelen het Tweakers-filmpje wel waarderen: http://www.solarnrg.nl/nieuws/passie-voor-zonne-energie
Overigens kon de leverancier van onze zonnepanelen het Tweakers-filmpje wel waarderen: http://www.solarnrg.nl/nieuws/passie-voor-zonne-energie
En toch is dat, wat er in het artikel staat, niet heel erg fout. Je kunt zeggen wat je wil over de grote reuzen, maar dit is wel degelijk een probleem dat jou en mij kan raken als we er geen goede oplossing voor vinden. Die investeringen en reserves zijn namelijk nodig om ervoor te zorgen dat iedereen de energie die hij nodig heeft kan krijgen op ieder moment van de dag.Cheese_man schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:10:
[...]
Ik zag het (weer) staan inderdaad. Beetje het thema van de afgelopen tijd volgens mij. Dat doorhameren op "slachtoffer van eigen succes" geeft toch weer aan hoe lobbyen en politiek werkt. In principe klopt het dat bij minder inkomsten er minder geïnvesteerd kan worden. Toch lijkt het erop dat energiebedrijven (waarvan de heilige winst onder druk staan) uit alle macht proberen nog meer "voordeeltjes" uit de politiek te chanteren. En het zal nog gaan lukken ook....dat het is trieste van dit alles..
Op dit moment zijn we met storage nog lang niet ver genoeg om het sluiten van veel centrales op te kunnen vangen. Op deze manier zullen we toch naar een demand side management strategie moeten. De prijzen voor energie zullen meer en heviger moeten fluctueren. Zeker als je bedenkt dat Duitsland een centrale heeft die afgelopen jaar een kwartier heeft gedraaid om een piek op te vangen...
Daarmee zullen we automatisch meer het aanbod van energie gaan volgen, wat gedicteerd zal worden door de opwekking van duurzame energie. Dat zal dan wel een enorme klap zijn voor ons als maatschappij waarin we zullen moeten accepteren dat er niet altijd goedkope energie voorhanden is. Maarja, op dit moment is men ook tegen slimme meters, slimme apparatuur, ICT en hackgevoeligheid. Uiteraard is het terecht om kritisch te zijn, maar een duurzame samenleving krijgen we niet enkel door zonnepanelen op het dak te gooien en te denken dat het dan klaar is.
Met meer en meer duurzame energie zal het steeds moeilijker zijn om altijd goedkope energie beschikbaar te hebben. Dat is een realiteit waar we ons aan zullen moeten aanpassen. Die centrales openhouden zal ons als maatschappij enorm veel geld kosten. Als we er voor kiezen een aantal te sluiten, dan zullen we moeten accepteren dat energie soms heel erg duur is en niet altijd voorhanden is.
Demand side management is inderdaad iets wat veel sneller en veel verder ontwikkeld kan en moet worden. Het mooie is: het kan, in ieder geval voor de huishoudens, prima zonder privacy-aantasting. Plaats bij mij een écht slimme meter (eentje die geen data naar buiten verstuurt), laat die in de loop van de tijd steeds nauwkeuriger weten hoeveel elektriciteit kost op een bepaald punt in de tijd (zestien uur, acht uur, vier uur, twee uur, één uur, een half uur en vijftien minuten vooraf, zoiets), en zorg ik er wel voor dat mijn apparaten hun verbruik daarop aanpassen. Komt er over acht uur een periode van dure elektriciteit aan? Ik laat mijn networked vriezer automatisch wel wat dieper koelen, zodat hij in de dure uren niets verbruikt. Mijn networked wasmachine draait de was wel op het moment dat stroomprijs onder de door mij ingestelde prijs komt - en stuurt me even een berichtje als hij klaar is zodat ik het op kan hangen.
Ook zonder uitgaande datastroom zal dit voor grote groepen huishoudens prima voorspelbaar (en dus stuurbaar) zijn.
De wisselende prijzen konden zelfs wel eens lokale opslag financieel rendabel maken, wie weet zelfs opslag in mooi speelgoed als elektrische auto's (waarvan een op-/ontlaadcyclus bij lage prijzen soms duurder kan zijn dan de stroom die verwerkt wordt...).
Er kan een boel, het probleem is dat zolang vastgehouden wordt aan het oude er lang niet zoveel mogelijk lijkt. En dit soort berichten in de media van een stervende industrie helpen daar absoluut niet bij.
Ook zonder uitgaande datastroom zal dit voor grote groepen huishoudens prima voorspelbaar (en dus stuurbaar) zijn.
De wisselende prijzen konden zelfs wel eens lokale opslag financieel rendabel maken, wie weet zelfs opslag in mooi speelgoed als elektrische auto's (waarvan een op-/ontlaadcyclus bij lage prijzen soms duurder kan zijn dan de stroom die verwerkt wordt...).
Er kan een boel, het probleem is dat zolang vastgehouden wordt aan het oude er lang niet zoveel mogelijk lijkt. En dit soort berichten in de media van een stervende industrie helpen daar absoluut niet bij.
@mkleinman ben je er al uit? Als ik je goed lees:
A (meterkast) afname van leverancier: 99,5 -> 324,4 = +226%
B (meterkast) teruglevering aan leverancier: 418,5 -> 162,1 = -61%
C (inverter) totale opbrengst: 2274,5 -> 2315 = +2%
Dus kun je berekenen:
D = C-B = direct verbruik van pv-stroom door apparaten: 1856 -> 2152,9 =+16%
E = A+D = totaal verbruik: 1955,5 -> 2477,3 = +27%
F = E-C = netto verbruik: -319 -> 162,3 = -151%
Voor alle % kun je dezelfde basisformule voor %-veranderingen gebruiken, 100*(nieuw-oud)/oud.
Zoals vorige reageerders al zeiden, de vraag is inderdaad 'wat wil je ermee?'. Even opletten of de plus of min juist als 'gewenst' of niet wordt gezien, zoals @Schinnen-groen al zei. Bijv, het netto verbruik is negatief alleen omdat er een min in het eerste jaar staat. Je gevoel zegt misschien dat het om een afname gaat, maar het is een toename van verbruik vanuit het negatieve (min keer min is plus), dus ik neem aan 'ongewenst'. Neemt je netto verbruik juist af van bijv 300 naar 200, dan staat er ook een negatief %, maar dat is juist 'gewenst'.
Als je dus met voorwaardelijke opmaak werkt in Excel, vereist dit wat meer werk: of de formule zelf aanpassen, of de formule voor opmaak aanpassen.
Bij relatief kleine (absolute) waarden, zoals die van A en F, kom je natuurlijk al snel bij hoge percentages, die misschien dramatisch lijken maar op zich niet zoveel zeggen als het gehele overzicht van getallen en hun onderlinge verband.
Als iemand een betere uitleg heeft, graag.
A (meterkast) afname van leverancier: 99,5 -> 324,4 = +226%
B (meterkast) teruglevering aan leverancier: 418,5 -> 162,1 = -61%
C (inverter) totale opbrengst: 2274,5 -> 2315 = +2%
Dus kun je berekenen:
D = C-B = direct verbruik van pv-stroom door apparaten: 1856 -> 2152,9 =+16%
E = A+D = totaal verbruik: 1955,5 -> 2477,3 = +27%
F = E-C = netto verbruik: -319 -> 162,3 = -151%
Voor alle % kun je dezelfde basisformule voor %-veranderingen gebruiken, 100*(nieuw-oud)/oud.
Zoals vorige reageerders al zeiden, de vraag is inderdaad 'wat wil je ermee?'. Even opletten of de plus of min juist als 'gewenst' of niet wordt gezien, zoals @Schinnen-groen al zei. Bijv, het netto verbruik is negatief alleen omdat er een min in het eerste jaar staat. Je gevoel zegt misschien dat het om een afname gaat, maar het is een toename van verbruik vanuit het negatieve (min keer min is plus), dus ik neem aan 'ongewenst'. Neemt je netto verbruik juist af van bijv 300 naar 200, dan staat er ook een negatief %, maar dat is juist 'gewenst'.
Als je dus met voorwaardelijke opmaak werkt in Excel, vereist dit wat meer werk: of de formule zelf aanpassen, of de formule voor opmaak aanpassen.
Bij relatief kleine (absolute) waarden, zoals die van A en F, kom je natuurlijk al snel bij hoge percentages, die misschien dramatisch lijken maar op zich niet zoveel zeggen als het gehele overzicht van getallen en hun onderlinge verband.
Als iemand een betere uitleg heeft, graag.
[ Voor 20% gewijzigd door zeegerd op 21-10-2013 12:49 . Reden: 'plus' vergeten en nog iets meer uitleg ]
There's nothing moister than an oyster.
De kunst van het lobbyen is een verhaal te houden in je eigen belang en daarbij gebruik maken van een "waar gegeven". Echter wordt het gegeven vaak uitvergroot en gedramatiseerd. Het valt mij gewoon op dat men de in principe positieve symptomen van de ontwikkeling van wind/zon-energie steeds weet om te zetten in iets negatiefs. Je zou je bijna schuldig moeten voelen als je paneeltjes koopt voor op je dak, omdat er dan energiebedrijven failliet gaan en mensen op straat komen te staan.GENETX schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:57:
[...]
En toch is dat, wat er in het artikel staat, niet heel erg fout. Je kunt zeggen wat je wil over de grote reuzen, maar dit is wel degelijk een probleem dat jou en mij kan raken als we er geen goede oplossing voor vinden. Die investeringen en reserves zijn namelijk nodig om ervoor te zorgen dat iedereen de energie die hij nodig heeft kan krijgen op ieder moment van de dag.
Op dit moment zijn we met storage nog lang niet ver genoeg om het sluiten van veel centrales op te kunnen vangen. Op deze manier zullen we toch naar een demand side management strategie moeten. De prijzen voor energie zullen meer en heviger moeten fluctueren. Zeker als je bedenkt dat Duitsland een centrale heeft die afgelopen jaar een kwartier heeft gedraaid om een piek op te vangen...
Daarmee zullen we automatisch meer het aanbod van energie gaan volgen, wat gedicteerd zal worden door de opwekking van duurzame energie. Dat zal dan wel een enorme klap zijn voor ons als maatschappij waarin we zullen moeten accepteren dat er niet altijd goedkope energie voorhanden is. Maarja, op dit moment is men ook tegen slimme meters, slimme apparatuur, ICT en hackgevoeligheid. Uiteraard is het terecht om kritisch te zijn, maar een duurzame samenleving krijgen we niet enkel door zonnepanelen op het dak te gooien en te denken dat het dan klaar is.
Met meer en meer duurzame energie zal het steeds moeilijker zijn om altijd goedkope energie beschikbaar te hebben. Dat is een realiteit waar we ons aan zullen moeten aanpassen. Die centrales openhouden zal ons als maatschappij enorm veel geld kosten. Als we er voor kiezen een aantal te sluiten, dan zullen we moeten accepteren dat energie soms heel erg duur is en niet altijd voorhanden is.
Dat het energienetwerk flexibeler moet zijn bij het inpassen van grootschalige decentrale opwek door middel van zon/wind, is duidelijk. Echter kon een blinde kip dit al 10 jaar geleden aan zien komen. Toch werd besloten om grote, inflexibele centrales te bouwen en is er niet voldoende geïnvesteerd blijkbaar voor toekomstige problemen.
Dus ja...in principe kunnen er problemen ontstaan door zon/wind door het flexibele aanbod van energie. Dat is wat ze nou ondernemersrisico noemen. In plaats van "verzachtende" maatregelen van overheden, moeten de overheden juist harde eisen gaan stellen aan netbeheerders en energiebedrijven in Europa.
Laat de roeptoeters van blackouts eens aantonen bij welke getallen er problemen ontstaan in plaats van alleen maar een versimpelde conclusie van een rapport aanhalen voor bangmakerij.
(bijvoorbeeld bij hoeveel water moet je drinken? Blijkt dat bij geringe inspanning er ongeveer 2.5l water in een persoon gestopt moet worden....ongeveer 1.5 uit dranken. Koffie/thee mag je gewoon meerekenen. Bronwater marketing wordt dan: Je moet tenminste 2.5liter aan (bron)water drinken)
Verwijderd
gascentrales kunnen bijna realtime inspringen, die bij de hemweg in amsterdam is bijvoorbeeld uniek hierin. maar we sluiten ze en masse, omdat vieze kolen goedkoper zijn.GENETX schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:57:
[...]
En toch is dat, wat er in het artikel staat, niet heel erg fout. Je kunt zeggen wat je wil over de grote reuzen, maar dit is wel degelijk een probleem dat jou en mij kan raken als we er geen goede oplossing voor vinden. Die investeringen en reserves zijn namelijk nodig om ervoor te zorgen dat iedereen de energie die hij nodig heeft kan krijgen op ieder moment van de dag.
werkt de marktwerking nog; of hadden we niet moeten privatiseren ?
als je goedkoop wilt is de kwaliteit lager, nederland is bij uitstek het land wat goedkoop wil
(Hemweg-9 rendement 59% )
Ik heb hem zo in excel gemaakt met "som" op CEL I5 begin je..mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:46:
Heren en dames, ik heb een probleem met mijn percentageberekeningen
[afbeelding]
oude stand (CEL A5) - nieuwe stand (CEL E5) = verschil
Hierna de formule op CEL K5: =SOM(I5/A5)
als ik je goed begrijp tenminste
[ Voor 4% gewijzigd door pielle007 op 21-10-2013 12:32 ]
Iedereen aan de WKK, dan kunnen we tijdens perioden met weinig duurzame energieopwek nog altijd gedistribueerd energie opwekken.
Signatures zijn voor boomers.
...en dan bij hoge stroomprijzen lekker stoken met de ramen open. Nee, aardgasgestookte WKK's hebben duurzaamheidsnadelen. Wist hier op het forum iemand een paar dagen geleden niet te melden dat tuinders al eens hun kassen tot veertig graden hebben opgestookt omdat de stroomprijs zo hoog was? De verkochte stroom was meer waard dan de oogst die ze ermee vernietigden. Laten we dat soort gekkigheid niet aanmoedigen alsjeblieft...
Grotendeels eens. Echter, ons onderzoek ziet ook dat er met slechts 1 prijs voor alle huishoudens een nieuw probleem kan optreden. Daarbij kunnen alle apparaten in alle huishoudens aanspringen op min of meer hetzelfde moment doordat de prijs zakt en/of apparatuur aan de deadline zit wat betreft comfort en wel moet inschakelen. Met gelijke prijzen krijg je dus een soort van synchronisatie-effect, dat tot verhoogde pieken kan leiden en mogelijk overbelasting.JeroenH schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:11:
Demand side management is inderdaad iets wat veel sneller en veel verder ontwikkeld kan en moet worden. Het mooie is: het kan, in ieder geval voor de huishoudens, prima zonder privacy-aantasting. Plaats bij mij een écht slimme meter (eentje die geen data naar buiten verstuurt), laat die in de loop van de tijd steeds nauwkeuriger weten hoeveel elektriciteit kost op een bepaald punt in de tijd (zestien uur, acht uur, vier uur, twee uur, één uur, een half uur en vijftien minuten vooraf, zoiets), en zorg ik er wel voor dat mijn apparaten hun verbruik daarop aanpassen. Komt er over acht uur een periode van dure elektriciteit aan? Ik laat mijn networked vriezer automatisch wel wat dieper koelen, zodat hij in de dure uren niets verbruikt. Mijn networked wasmachine draait de was wel op het moment dat stroomprijs onder de door mij ingestelde prijs komt - en stuurt me even een berichtje als hij klaar is zodat ik het op kan hangen.
Daardoor zou het wellicht toch nog iets slimmer moeten. Uiteindelijk kun je door samen te werken, wat ook weer communicatie terug vereist, energie nog efficiënter kunnen benutten. Dit kan ook een kostenafweging zijn overigens.
Ik zie ook meer in het idee van Maasluip, maar ook in dat geval kun je beter onderlinge communicatie hebben tussen huizen, met name achter één trafo.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 21-10-2013 12:36 ]
Aardige column van (niet iedereens favoriet) Jan Rotmans: Duurzaamheid moet van de 'gewone man' worden
Dat effect lijkt me prima voorspelbaar toch? En niet elke huishouden hoeft dezelfde prijs te hebben. Als jij het "AtijdStabiel"™©® abonnement hebt fluctueren jouw prijzen minder (rondom een hoger gemiddelde) dan mijn prijzen omdat ik het "VolgDePrijs"™©® abonnement heb. Daardoor zullen onze huishoudens anders op de prijsinformatie reageren.GENETX schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:35:
Grotendeels eens. Echter, ons onderzoek ziet ook dat er met slechts 1 prijs voor alle huishoudens een nieuw probleem kan optreden. Daarbij kunnen alle apparaten in alle huishoudens aanspringen op min of meer hetzelfde moment doordat de prijs zakt en/of apparatuur aan de deadline zit wat betreft comfort en wel moet inschakelen. Met gelijke prijzen krijg je dus een soort van synchronisatie-effect, dat tot verhoogde pieken kan leiden en mogelijk overbelasting.
Daarbij zullen grote fluctuaties zoals gezegd lokale opslag mogelijk maken. Ik ben er geen fan van, maar het zal er van komen, daar ben ik vrij zeker van.
Maar begin maar eens met het aansturen van grote koelinstallaties, moet je eens kijken wat daar te winnen valt op het gebied van piekafvlakking. Alleen al op basis daarvan kan waarschijnlijk nog meer PV en wind geplaatst worden dan momenteel in heel Nederland staat.
Kleinschalig, in een straat of kleine wijk, zie ik tweeweg-communicatie nog wel zitten, maar niet met de netbeheerders en energiebedrijven zoals we die nu kennen. Die worden me lang niet voldoende kort gehouden naar mijn zin v.w.b. garanties over wat er met mijn data gebeurt, nu en in de toekomst. En ook mijn vragen over zowel de kosten als het energieverbruik van het enorme ICT-apparaat wat nodig is voor iedereen-aan-de-slimme-meter zijn voor mij nog lang niet bevredigend beantwoord.Daardoor zou het wellicht toch nog iets slimmer moeten. Uiteindelijk kun je door samen te werken, wat ook weer communicatie terug vereist, energie nog efficiënter kunnen benutten. Dit kan ook een kostenafweging zijn overigens.
Ik zie ook meer in het idee van Maasluip, maar ook in dat geval kun je beter onderlinge communicatie hebben tussen huizen, met name achter één trafo.
Kleine, lokale energie-coöperatiefjes zoals je die nu veel opgericht ziet worden kunnen hier misschien een rol in spelen. Als je als collectief een "volg-factor" (de mate waar in jouw straat/wijk/klantenengroep bereid en in staat is het aanbod te volgen) aan je leverancier kunt beloven kan dat misschien een korting opleveren.
Ik voorzie interessante tijden - maar reken maar op nog meer gemopper uit de fossiele hoek. Niets verrassend, gewoon negeren. Helaas zal het voor een groot deel van het publiek een "zie-je-wel-die-linkse-rakkers-maken-alles-kapot" gevoel opwekken, en dat is wel erg jammer.
Lees net in de krant dat Gb blijkbaar kernenergiecentrales sponsort ....
yep. Grootschalige zonnecel projecten kunnen tot 110 pond per megawattuur krijgen. Ik heb verder niet echt gekeken naar de details.
Verder staan er nog wat meer "waarheden" in het stukje....linkje
wat op bijna €0,11 per kWh neerkomt. Ik vraag mij af wat voor voorwaarden daar aan vast zitten en of andere vormen van energieopwekking onder dezelfde voorwaarden ook zo'n prijsgarantie krijgen?Het consortium ging overstag nadat de Britse regering een energieprijs bood van 92,50 pond per megawattuur gedurende 35 jaar
yep. Grootschalige zonnecel projecten kunnen tot 110 pond per megawattuur krijgen. Ik heb verder niet echt gekeken naar de details.
Verder staan er nog wat meer "waarheden" in het stukje....linkje
Hoe komen ze aan 25000 FTE voor een kerncentrale? Gaan ze de slavernij opnieuw invoeren en het ding met de hand bouwen?
Ook mooi:
[edit] Hmm, per dag komt het nog niet een verkeerd uit.
Ook mooi:
Ik dacht dat ik goed bezig was door maar 2 megawattuur per jaar in één huishouden te gebruiken, maar dat valt dus tegen.In Nederland geldt dat 1 megawattuur voldoende is om ongeveer 2000 huishoudens van elektriciteit te voorzien.
[edit] Hmm, per dag komt het nog niet een verkeerd uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2013 13:05 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat ze de veelgemaakte vergissing maken tussen Megawattuur en Megawatt...
-edit-
Nee toch niet. Zou inderdaad per dag kunnen zijn, maar door het niet te specificeren is dat helemaal niet duidelijk.
-edit-
Nee toch niet. Zou inderdaad per dag kunnen zijn, maar door het niet te specificeren is dat helemaal niet duidelijk.
[ Voor 44% gewijzigd door JeroenH op 21-10-2013 13:34 ]
"waarheden" had ik het over 
die massa kachels zijn trouwens wel grappig en hou ik mijn achterhoofd voor een volgende verbouwing of nieuwbouw.
Al ben ik eigenlijk tegen houtstook omdat ik het moeilijk heb met iets zomaar te verbranden wat minimaal 20 jaar heeft gegroeid. Dit betekent natuurlijk ook dat ik nog meer problemen zou moeten hebben met gas olie of steenkool....
Zonneboilers, warmtepompen en zonnecellen voelt toch een stuk beter.
die massa kachels zijn trouwens wel grappig en hou ik mijn achterhoofd voor een volgende verbouwing of nieuwbouw.
Al ben ik eigenlijk tegen houtstook omdat ik het moeilijk heb met iets zomaar te verbranden wat minimaal 20 jaar heeft gegroeid. Dit betekent natuurlijk ook dat ik nog meer problemen zou moeten hebben met gas olie of steenkool....
Zonneboilers, warmtepompen en zonnecellen voelt toch een stuk beter.
@Mafketel
een paar "knot" wilgen in de tuin.
die kun je om de +/- 3 jaar knotten en leveren veel hout op.
(is niet het beste stookhout, je stookt het er vrij snel door heen.
maar dat hoeft de pret niet te drukken.)
@Mafketel;
isoleren en het verlagen van het algehele energieverbruik van het huis scheelt ook in het schuldgevoel.
isoleren en het verlagen van het algehele energieverbruik van het huis scheelt ook in het schuldgevoel.
[ Voor 36% gewijzigd door Freemann op 21-10-2013 14:36 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Trias Energetica altijd +1Freemann schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:32:
@Mafketel;
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ja, krijgt helaas veel te weinig aandacht...
Ik knot ze ieder jaar, dan blijven ze een beetje binnen de perken. Je wilt niet weten hoeveel hout die dingen produceren ! Hier staan ze (zelf geplant), aan de andere kant nog meer, en er komen er deze winter nog meer bij langs een sloot achter .....migjes schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:27:
@Mafketel
Het is een ideale boom ook voor een kleinere tuin, door ze regelmatig te snoeien (iedere 1 of 2 jaar) blijft de boom handelbaar klein. (zodat ze geen schaduw werpen op je paneeltjes....). En ze groeien als onkruid!
Het zelf poten is simpel, zoek een knotwilg die nodig geknot moet worden (3jaar, vroege voorjaar) zoek een mooie rechte tak van 6cm doorsnee en 3 tot 4 meter lang, boor een gat van een meter en steek hem er in, even aanstampen en afknippen op 2 meter, dan steeds alle ongewenste uitlopers weg halen. Hij moet wel met zijn voeten in het water staan.
Dat in tegenstelling tot die dure bomen uit het tuincentrum die nog dood gaan ook .....

@WoudseHoeve
de boompjes zijn iets wat ouder als die van jouw

die durven we echt niet meer ieder jaar te knotten.
heb je een idee hoeveel m3 je er van afgehaald krijgt aan stookhout eigenlijk?
de boompjes zijn iets wat ouder als die van jouw

die durven we echt niet meer ieder jaar te knotten.
heb je een idee hoeveel m3 je er van afgehaald krijgt aan stookhout eigenlijk?
Waar is die kleinschalige tweeweg-communicatie voor nodig (aannemend dat je klant <-> wijkcentrale bedoelt)? Een netbeheerder heeft toch genoeg aan informatie geaggregeerd op wijk/buurt niveau? Het zal ze worst wezen of JeroenH z'n slimme frituurpan aan heeft of niet, alleen dat de buurt erg veel verbruikt op moment X.JeroenH schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:54:
[...]
Kleinschalig, in een straat of kleine wijk, zie ik tweeweg-communicatie nog wel zitten, maar niet met de netbeheerders en energiebedrijven zoals we die nu kennen.
Absoluut! Mensen houden niet van veranderingen. We zijn afhankelijk van energie en wellicht maakt dat het ook zo lastig. De komende tientallen jaren zal de manier hoe we energie benaderen gewoon heel erg ingrijpend veranderen, voor iedereen persoonlijk. Dat zal in elke laag op enorme weerstand stuiten.JeroenH schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:54:
Ik voorzie interessante tijden - maar reken maar op nog meer gemopper uit de fossiele hoek. Niets verrassend, gewoon negeren. Helaas zal het voor een groot deel van het publiek een "zie-je-wel-die-linkse-rakkers-maken-alles-kapot" gevoel opwekken, en dat is wel erg jammer.
Ook richting Cheese_man, ik ben echt niet voor het verdedigen van de grote jongens door er zomaar geld tegenaan te gooien! Het probleem is echter dat sluiten niet de oplossing is, maar juist een mogelijk nog groter probleem zal veroorzaken. Meer geld geven aan de bedrijven is dus een oplossing om de problemen te voorkomen, maar waarschijnlijk niet de beste. Als je echt constructief wilt zijn moet je dus met een alternatieve oplossing komen.
Blackouts zijn wel degelijk een probleem dat kan voorkomen als we zo doorgaan. Met meer duurzame energie (die doorgaans ook goedkoop is door oa subsidies, dus als eerste helemaal "verkocht" worden in de merit order) zullen conventionele centrales steeds minder vaak aan de bak moeten. Dus ze moeten de kosten terugverdienen in steeds minder productie uren. Als dat niet meer rendabel is, dan zullen ze sluiten. Het grote probleem is dat de energie van conventionele centrales gegarandeerd is. Duurzame energie is dat niet. Je gaat dus een probleem hebben als er (bijna) geen duurzame energie is en er te weinig centrales over zijn tijdens een piek. Met name een scenario dat bij winter wel kan spelen. Zeker als een groot deel van de verwarming elektrisch gebeurd.
Hoeft ook niet voor de netbeheerder te zijn. Dergelijke communicatie tussen bewoners kan handig zijn om pieken af te stemmen en bijvoorbeeld in een corporatie zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken. Ook gezamenlijk zouden ze als één powerplant naar het net kunnen communiceren, in dat geval zou het imho inderdaad het geaggregeerd verbruik of opwek kunnen zijn. Dat lijkt me ook handig in verband met privacy ja.noo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:17:
[...]
Waar is die kleinschalige tweeweg-communicatie voor nodig (aannemend dat je klant <-> wijkcentrale bedoelt)? Een netbeheerder heeft toch genoeg aan informatie geaggregeerd op wijk/buurt niveau? Het zal ze worst wezen of JeroenH z'n slimme frituurpan aan heeft of niet, alleen dat de buurt erg veel verbruikt op moment X.
Al verwacht ik dat netwerkbeheerders ook in meerdere mate interesse zullen hebben in lokale meetdata voor state estimation. Met name dan dus spanningsniveau's en stromen. De eerste om te voorkomen dat jij als klant over- of onderspanning krijgt en dergelijke meetdata zou ook nuttig zijn om slimme transformatoren aan te sturen. De andere om te voorkomen dat er te hoge stromen gaan lopen waardoor netwerken overbelast raken. Zaken die problemen kunnen vormen in oude netwerken die nooit zijn ontworpen voor duurzame energie in het geval er veel daken vol komen te liggen.
[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 21-10-2013 15:44 ]
@Trias/Schilverbetering;
Isolatie is duurzamer dan welke WP,ZB,PV,CV,Hout/pellet -kachel, installatie ook.
Iedere technische installatie/oplossing voor het energie probleem levert op termijn terugkerende kosten op.
De EPS broodjes uit 1982 presteren na >31 jaar nog steeds op top-niveau... Net als mijn HR++ beglazing welke nu 6 jaar oud is en waarschijnlijk over 15 jaar nog steeds hetzelfde presteren.
Isolatie is duurzamer dan welke WP,ZB,PV,CV,Hout/pellet -kachel, installatie ook.
Iedere technische installatie/oplossing voor het energie probleem levert op termijn terugkerende kosten op.
De EPS broodjes uit 1982 presteren na >31 jaar nog steeds op top-niveau... Net als mijn HR++ beglazing welke nu 6 jaar oud is en waarschijnlijk over 15 jaar nog steeds hetzelfde presteren.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja, ik ben het met je eens, en dit is dus typisch iets wat we met zijn allen, als maatschappij moeten aanpakken. Anders gezegd: de "vrije markt" (voorzover die bestaat) doet het hier niet goed. Als we iets met zijn allen willen oppakken is de overheid toch wel de aangewezen partij denk ik, maar dat is dus precies tegen de stroom op. Samengevat: het lijkt er op dat we het onszelf nog flink moeilijk gaan maken.GENETX schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:30:
Blackouts zijn wel degelijk een probleem dat kan voorkomen als we zo doorgaan. Met meer duurzame energie (die doorgaans ook goedkoop is door oa subsidies, dus als eerste helemaal "verkocht" worden in de merit order) zullen conventionele centrales steeds minder vaak aan de bak moeten. Dus ze moeten de kosten terugverdienen in steeds minder productie uren. Als dat niet meer rendabel is, dan zullen ze sluiten. Het grote probleem is dat de energie van conventionele centrales gegarandeerd is. Duurzame energie is dat niet. Je gaat dus een probleem hebben als er (bijna) geen duurzame energie is en er te weinig centrales over zijn tijdens een piek. Met name een scenario dat bij winter wel kan spelen. Zeker als een groot deel van de verwarming elektrisch gebeurd.
Ook wat je zegt over winter snijdt hout, ik denk dat het wel te voorzien is dat de warmtepomp aan een opmars zal gaan beginnen als aardgas duurder wordt en elektriciteit (in eerste instantie) goedkoop blijft. Daarmee wordt de winterpiek groter. (Een - wellicht klein - voordeel is wel dat een fossiele centrale 's winters meer elektriciteit kan produceren dan 's zomers, door de lagere temperatuur van het ingenomen koelwater.)
@GENETX: Er is een "probleem" voorzien in de energievoorziening bij veel input van variabele, decentrale bronnen. Is prima te modelleren en te bewijzen. Daar zal ik ook niet over in discussie gaan. Wel over de kwalificatie "probleem". Het probleem is namelijk een product van strijdige belangen.
Energiebedrijven hebben als doel winst. Wanneer het voor hen goedkoper is blackouts toe te staan ten opzichte van de kosten van het opstappen van boze klanten, boetes van instanties/overheden, dan doen ze dat gewoon. Winst is alles. Dat is geen verwijt...maar zo is de realiteit nu eenmaal.
De burger heeft belang bij een stabiele, goedkope energievoorziening en bij schone lucht (water, grond, etc).
Zolang de energiemaatschappijen commerciële bedrijven zijn, zullen ze moord en brand blijven schreeuwen om meer geld van de overheden te krijgen (direct, dan wel via allerlei regelingen). Iedere hype, verandering (aan regelgeving, belasting) zullen ze aangrijpen. Dat is namelijk in hun belang. Dit hele verhaal valt daar gewoon ook onder. Ook het verhaal over de commercieel interessante verbruikgegevens van particulieren/bedrijven (slimme meter met externe communicatie) valt daaronder. Een flexibelere grid kan prima zoals JeroenH vaak aangaf, zonder externe communicatie...echter zullen de bedrijven dat nooit toestaan omdat het anders niet "rendabel" zou zijn.
Dus ja...er is zeker een uitdaging in het systeem. Veranderingen zijn noodzakelijk. Ook in het gedrag van de gebruiker. Echter wordt deze zuivere casus gekaapt door commerciële belangen en dat maakt het implementeren van de juiste oplossing verdraaid lastig....wat ik je brom.
De overheid legt de bedrijven niet in de weg...de overheid wil blije burgers (het is lekker goedkoop, de lamp/cv brandt en we hebben werk). De overheid zal dus met alles instemmen wat het kartel van energie voorschrijft.
JeroenH zegt ook vaak...."de overheid ben je zelf" (vrij vertaald). Ik zou echt niet weten welke partij in het energievraagstuk de wijsheid in pacht heeft. Er zijn naar ik weet maar 3 partijen die "iets" met milieu en energie "doen". D66, GrLinks, Partij voor Dieren. Maar geen van de drie vind ik echt "goed" met dit onderwerp omgaan.
Energiebedrijven hebben als doel winst. Wanneer het voor hen goedkoper is blackouts toe te staan ten opzichte van de kosten van het opstappen van boze klanten, boetes van instanties/overheden, dan doen ze dat gewoon. Winst is alles. Dat is geen verwijt...maar zo is de realiteit nu eenmaal.
De burger heeft belang bij een stabiele, goedkope energievoorziening en bij schone lucht (water, grond, etc).
Zolang de energiemaatschappijen commerciële bedrijven zijn, zullen ze moord en brand blijven schreeuwen om meer geld van de overheden te krijgen (direct, dan wel via allerlei regelingen). Iedere hype, verandering (aan regelgeving, belasting) zullen ze aangrijpen. Dat is namelijk in hun belang. Dit hele verhaal valt daar gewoon ook onder. Ook het verhaal over de commercieel interessante verbruikgegevens van particulieren/bedrijven (slimme meter met externe communicatie) valt daaronder. Een flexibelere grid kan prima zoals JeroenH vaak aangaf, zonder externe communicatie...echter zullen de bedrijven dat nooit toestaan omdat het anders niet "rendabel" zou zijn.
Dus ja...er is zeker een uitdaging in het systeem. Veranderingen zijn noodzakelijk. Ook in het gedrag van de gebruiker. Echter wordt deze zuivere casus gekaapt door commerciële belangen en dat maakt het implementeren van de juiste oplossing verdraaid lastig....wat ik je brom.
De overheid legt de bedrijven niet in de weg...de overheid wil blije burgers (het is lekker goedkoop, de lamp/cv brandt en we hebben werk). De overheid zal dus met alles instemmen wat het kartel van energie voorschrijft.
JeroenH zegt ook vaak...."de overheid ben je zelf" (vrij vertaald). Ik zou echt niet weten welke partij in het energievraagstuk de wijsheid in pacht heeft. Er zijn naar ik weet maar 3 partijen die "iets" met milieu en energie "doen". D66, GrLinks, Partij voor Dieren. Maar geen van de drie vind ik echt "goed" met dit onderwerp omgaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Cheese_man op 21-10-2013 17:02 ]
Verwijderd
amen !
enron flikte het blackout geintje echt in califfornie 2002, om nog meer winst te trekken,
hoe mensen op de intensive care dat vonden, dat maakte ze niet meer uit.
je ziet dit vuile FUD spel nu langzaam opkomen in Europa.
hoe is het eigenlijk met enron ? ughe ughe ... de burger kon het gelag weer opvangen en financieren.
enron flikte het blackout geintje echt in califfornie 2002, om nog meer winst te trekken,
hoe mensen op de intensive care dat vonden, dat maakte ze niet meer uit.
je ziet dit vuile FUD spel nu langzaam opkomen in Europa.
hoe is het eigenlijk met enron ? ughe ughe ... de burger kon het gelag weer opvangen en financieren.
Hoe we het ook wenden of keren, wij betalen de energie.
fossiel;
Momenteel betalen we relatief veel voor de brandstof en relatief weinig voor transport en bedrijfszekerheid.
"duurzaam" (wind/pv/etc)
Straks betalen we relatief weinig voor de brandstof en relatief veel voor netwerk/transport en bedrijfszekerheid.
Het beperken van verbruik is nog steeds de beste oplossing.
fossiel;
Momenteel betalen we relatief veel voor de brandstof en relatief weinig voor transport en bedrijfszekerheid.
"duurzaam" (wind/pv/etc)
Straks betalen we relatief weinig voor de brandstof en relatief veel voor netwerk/transport en bedrijfszekerheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 21-10-2013 20:20 ]
Als men de netwerkkosten gaat verhogen dan zullen meer mensen offgrid gaan, zeker als de EV gemeengoed gaat worden. Overdag laden op de zaak en s'avonds een paar kwh van de capaciteit gebruiken om je huis van stroom te voorzien.Freemann schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:19:
Hoe we het ook wenden of keren, wij betalen de energie.
fossiel;
"duurzaam" (wind/pv/etc)
De geest is uit de fles, de duurzame revolutie is niet meer te stoppen hoe graag de fossiele heren dat ook willen

Power to the people

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2013 20:42 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Migjes, het valt wel mee dat hout van de wilg. Niet in volume denken maar in kg.
Ieder jaar knotten???
Eh nee.
Vroeger volgde men het bijbelverhaal qua cyclus. Iedere 7 jaar en natuurlijk werd dat verdeeld als een teeltplan gelijk.
Dan krijg je ook wilgen die als stam ook de massa hebben voor een fatsoenlijke productie.
En natuurlijk ook de bekende prachtige grilligheid van opengescheurde wilgen. Veroorzaakt door langer laten staan van de slieten en door natuurgeweld.
Bij de buren is een wilg (van een hele rij van meer dan 100 jaar oud) gesloopt vanwege bestemming weg en onteigening. Was absoluut onnodig. (Afstand tot begin weginrichting is nu nog 50 meter)
Die was meer dan 3 meter breed. Geheel opengescheurd en daar kon je wel met een mannetje of 6 ruim in staan.
Triest om dat te vergelijken met die knotwilgvrijwilligers die elk jaar die staakjes van hun lucifertjes beroven en zo van die stomme paaltjes blijven, die ook dieren geen plezier doen.
Ieder jaar knotten???
Eh nee.
Vroeger volgde men het bijbelverhaal qua cyclus. Iedere 7 jaar en natuurlijk werd dat verdeeld als een teeltplan gelijk.
Dan krijg je ook wilgen die als stam ook de massa hebben voor een fatsoenlijke productie.
En natuurlijk ook de bekende prachtige grilligheid van opengescheurde wilgen. Veroorzaakt door langer laten staan van de slieten en door natuurgeweld.
Bij de buren is een wilg (van een hele rij van meer dan 100 jaar oud) gesloopt vanwege bestemming weg en onteigening. Was absoluut onnodig. (Afstand tot begin weginrichting is nu nog 50 meter)
Die was meer dan 3 meter breed. Geheel opengescheurd en daar kon je wel met een mannetje of 6 ruim in staan.
Triest om dat te vergelijken met die knotwilgvrijwilligers die elk jaar die staakjes van hun lucifertjes beroven en zo van die stomme paaltjes blijven, die ook dieren geen plezier doen.
@revolution-nl;
denk dat het niet zo hard zo gaan.....
@algemeen;
Een gemiddeld huishouden gebruikt nog steeds 10kWh per dag(bij ons 8-9kWh) en mijn PV wekt in de winter amper 10% daarvan op. Dan kom ik nog steeds 8-9kWh te kort.
Persoonlijk kan en wil ik mijn huishouden niet afhankelijk maken van een EV-accu die (niet) voor mijn deur (kan) staat (ivm auto luw woonerf). Als iemand de (20-30m lange) kabel los trekt... de auto gestolen wordt... accu kapot gaat... etc. dan zit het hele huis (voor langere tijd) zonder stroom. Als de auto voor woon/werk -verkeer wordt gebruikt, dan is de auto 8-10 uur per dag niet bij het huis aanwezig. Dan heb je accu's in huis nodig of het grid.
wat als de auto tijdens de kerst vakantie 2 weken mee gaat op wintersport en de vriezer, koelkast, alarminstallatie, webcam, vijverpomp, etc. moeten die 2 weken autonoom door draaien?
Het energiegebruik(verwarmen, koelen, etc) van het gemiddelde rijtjeshuis is, met de huidige stand van de opslag technieken, gewoon te hoog om off-grid te kunnen gaan.
Al met al gaat is het een zeer complex verhaal en vraagt het complexe multidisciplinaire oplossing die ik zo 1,2,3 niet zie ontstaan. Zolang er ook geen (combinatie van) betrouwbare, goedkope, kleine, hoge-capaciteit energie opslag oplossingen zijn, zie ik binnen nu en 5-10 jaar geen grote opkomst van off-grid.
Bijv. de accu's van de Tesla Roadster, deze mogen (denk ik) als performance cellen neergezet worden;
Als ik dan 2 weken wintersport wil opvangen met een beetje buffer;
7kWh * 14 = 98kWh
Dan moet ik bijna 1000kg accu's in mijn huis kwijt.....
Is ook leuk in een appartementencomplex van 50 woningen met kelderboxen van 15m3....
@algemeen;
Een gemiddeld huishouden gebruikt nog steeds 10kWh per dag(bij ons 8-9kWh) en mijn PV wekt in de winter amper 10% daarvan op. Dan kom ik nog steeds 8-9kWh te kort.
Persoonlijk kan en wil ik mijn huishouden niet afhankelijk maken van een EV-accu die (niet) voor mijn deur (kan) staat (ivm auto luw woonerf). Als iemand de (20-30m lange) kabel los trekt... de auto gestolen wordt... accu kapot gaat... etc. dan zit het hele huis (voor langere tijd) zonder stroom. Als de auto voor woon/werk -verkeer wordt gebruikt, dan is de auto 8-10 uur per dag niet bij het huis aanwezig. Dan heb je accu's in huis nodig of het grid.
wat als de auto tijdens de kerst vakantie 2 weken mee gaat op wintersport en de vriezer, koelkast, alarminstallatie, webcam, vijverpomp, etc. moeten die 2 weken autonoom door draaien?
Het energiegebruik(verwarmen, koelen, etc) van het gemiddelde rijtjeshuis is, met de huidige stand van de opslag technieken, gewoon te hoog om off-grid te kunnen gaan.
Al met al gaat is het een zeer complex verhaal en vraagt het complexe multidisciplinaire oplossing die ik zo 1,2,3 niet zie ontstaan. Zolang er ook geen (combinatie van) betrouwbare, goedkope, kleine, hoge-capaciteit energie opslag oplossingen zijn, zie ik binnen nu en 5-10 jaar geen grote opkomst van off-grid.
Bijv. de accu's van de Tesla Roadster, deze mogen (denk ik) als performance cellen neergezet worden;
Ons huis gebruikt bij stilstand ong. 260-270W uur en per dag zo'n 6-6.5 kWh.De accu's van de Tesla Roadster hebben volgens specificaties (http://electricandhybridc.../pages/TelsaRoadster.html) een capaciteit van 56 kWh bij een brutogewicht van 450 kg, wat neerkomt op 124 Wh/kg
Als ik dan 2 weken wintersport wil opvangen met een beetje buffer;
7kWh * 14 = 98kWh
Dan moet ik bijna 1000kg accu's in mijn huis kwijt.....
Is ook leuk in een appartementencomplex van 50 woningen met kelderboxen van 15m3....
Kun je ook in het groot aanpakken zoals in Purmerend gebeurd.migjes schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:27:
@Mafketel
"Met ingang van 2014 levert Staatsbosbeheer jaarlijks 100.000 ton biomassa aan SVP voor de opwekking van duurzame warmte."
YouTube: BioWarmteCentrale De Purmer (Stadsverwarming Purmerend BV)
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Natuurlijk ligt er een enorm probleem voor de energiegiganten.
Maar is dat ons probleem?
Ik dacht het toch echt niet.
De ontwikkeling duurt nu al decennia lang.
Al die tijd was hun antwoord: zoveel mogelijk geld zien binnen te harken.
Als varkensboeren gelijk : veel te verdienen dus nog meer varkens.
En nu piepen?
Ok mag hoor.
Lever ze maar in bij de bv nederland. Dan is het aan ons om dat vermogen te leveren wat gewenst wordt.
Maar is dat ons probleem?
Ik dacht het toch echt niet.
De ontwikkeling duurt nu al decennia lang.
Al die tijd was hun antwoord: zoveel mogelijk geld zien binnen te harken.
Als varkensboeren gelijk : veel te verdienen dus nog meer varkens.
En nu piepen?
Ok mag hoor.
Lever ze maar in bij de bv nederland. Dan is het aan ons om dat vermogen te leveren wat gewenst wordt.
Geen idee, Staatsbosbeheer zal het wel weten.
Echter er zit daar ook geen gas in de grond waar op dit moment nog mee gestookt wordt.
Echter er zit daar ook geen gas in de grond waar op dit moment nog mee gestookt wordt.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Maar wel goedkoop te transporteren en ik ken niet 1 stadsverwarming die functioneert qua rendement en dus milieu.
Een slecht geisoleerd huis kan met een vr ketel nog goedkoper verwarmen dan een goed met stadsverwarming. Als verplicht afnemer ben je aan de goden overgeleverd die naar hun goeddunken bepalen.
Een slecht geisoleerd huis kan met een vr ketel nog goedkoper verwarmen dan een goed met stadsverwarming. Als verplicht afnemer ben je aan de goden overgeleverd die naar hun goeddunken bepalen.
@izdp
ehhh? ik zeg dat we die niet ieder jaar knotten?
bij ons word juist maar max de helft van een veld geknot en het jaar daar op de andere helft van het veld.
en dan word er ook nog geroteerd van velden.
de meeste bomen worden zo ongeveer om de 5 jaar behandeld.
behalve de jonge aanplant die word nog speciaal behandeld.
dus ik begrijp je niet helemaal wat je wil zeggen.
ehhh? ik zeg dat we die niet ieder jaar knotten?
bij ons word juist maar max de helft van een veld geknot en het jaar daar op de andere helft van het veld.
en dan word er ook nog geroteerd van velden.
de meeste bomen worden zo ongeveer om de 5 jaar behandeld.
behalve de jonge aanplant die word nog speciaal behandeld.
dus ik begrijp je niet helemaal wat je wil zeggen.
Nee migjes , mijn antwoord op jou betrof de kwaliteit van het hout van wilgen.
Het knotten was het antwoord, als ik me goed herinner op woudse die het had over ieder jaar.
En natuurlijk ook op wat ik hier zie gebeuren door "stadsen en dorpelingen" ;-)
Het knotten was het antwoord, als ik me goed herinner op woudse die het had over ieder jaar.
En natuurlijk ook op wat ik hier zie gebeuren door "stadsen en dorpelingen" ;-)
Als je denkt dat dat geldt voor de elektrische auto heb je dat mis. Een mobiele "slimme" (...) meter is zo ingevoerd, want rijden moet belast worden - en terecht.
Oh en hier lieten we eerst jonge wilgen heel lang groeien. Wel 10 jaar voor ze voor het eerst geknot werden.
Na een jaar of 30 heb je dan ook wat.
Yep. En nu ga ik slapen. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om die mail van passietech te verwerken en te beantwoorden... nieuwe baan, erg druk. Maar komt er aan.izdp schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:46:
Eens jeroen. En dan ook het openbare vervoer krek eender. Alleen hoe we dat moeten gaan bereiken is voor mij 1 groot vraagteken met onze erfenissen.
Passietech zegt me niks. Maar wel te rusten, want een nieuwe baan heeft veel energie nodig voor het geeft ;-)
door wat vreemde kronkels in de gemeenteraad kregen we 50 wilgen van al +/-10 jaar oud geleverd.izdp schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:44:
Oh en hier lieten we eerst jonge wilgen heel lang groeien. Wel 10 jaar voor ze voor het eerst geknot werden.
iets in de trant van behoud van brabands landschap (provincie subsidie etc bla bla bla, je kent het wel).
die stonden pas 3 jaar, en als wij ze niet zouden knotten dan zouden de diamantjes dat doen.
dus ja dan doe je dat maar de groen voorziening staat hier niet bekend voor hun subtiele aan pak zal ik maar zeggen.
Nou migjes , mijn ervaring hier met de groenambtenaren is dat ze geen zak weet hebben van de natuur en het landschap wat ze tegen komen. Ze hebben hun ogen in hun zak en hun gezonde verstand in een kluis gestopt zo ver weg en geen idee waar de sleutel nog. Maar geld uitgeven voor ... ja voor wat eigenlijk? . ja dat gaat ze best af.
Ik kan er veel leuks over vertellen. Alleen is dat leuks in en in diep triest voor de natuur. Het zijn vooral slopers!
Ik kan er veel leuks over vertellen. Alleen is dat leuks in en in diep triest voor de natuur. Het zijn vooral slopers!
Off grid is zeer strijdig met het milieu. Dat is puur concurrentiedenken in de slag met de grote energiejongens en het dwarrelende overheidsbeleid.
Gas, wonen, water, wegen, stroom en alle ander soortgelijke infrastructuur kan natuurlijk het allerbeste centraal geregeld worden.
Doe het decentraler en je ziet dat ze zwichten voor het geld van de markt en ja de burger zal daarvoor bloeden.
Juist de overheid hebben we daarvoor aangesteld om dat te beheren.
Het libertisme klaagt waar ze juist moet juichen. Of zijn het krek zeeuwen en is het toch wat duur dat alles zelf en een overheid die zich te pletter loopt met toezicht en controleren tot in je bed?
Gas, wonen, water, wegen, stroom en alle ander soortgelijke infrastructuur kan natuurlijk het allerbeste centraal geregeld worden.
Doe het decentraler en je ziet dat ze zwichten voor het geld van de markt en ja de burger zal daarvoor bloeden.
Juist de overheid hebben we daarvoor aangesteld om dat te beheren.
Het libertisme klaagt waar ze juist moet juichen. Of zijn het krek zeeuwen en is het toch wat duur dat alles zelf en een overheid die zich te pletter loopt met toezicht en controleren tot in je bed?
Daarom noemde ik WKK. Okee, ik was niet volledig: micro-WKK met een HR-e ketel. Dan kun je (wat elektriciteit betreft) off-grid gaan, en als je niet off-grid gaat dan kan de burger het tekort van de energiemaatschappijen opvangen.Freemann schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:54:
@revolution-nl;
@algemeen;
Maar ja, niet iedereen wil daaraan of ziet het zelfs als een slecht alternatief.
Signatures zijn voor boomers.
Dit topic is gesloten.