Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Electriciteit als bijproduct van warmte is best OK. Het wordt m.i. verspillend wanneer je warmte moet dumpen om je vriezer van stroom te voorzien. Wat JeroenH schetste (oogst verliezen want de e-prijzen waren beter) kan natuurlijk ook op micro-schaal gaan plaatsvinden. Hoe zie jij dat?Maasluip schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 07:32:
[...]
Daarom noemde ik WKK. Okee, ik was niet volledig: micro-WKK met een HR-e ketel. Dan kun je (wat elektriciteit betreft) off-grid gaan, en als je niet off-grid gaat dan kan de burger het tekort van de energiemaatschappijen opvangen.
Maar ja, niet iedereen wil daaraan of ziet het zelfs als een slecht alternatief.
Een HRe ketel verbruik voor 3600kWh per jaar zo'n 2400m3 gas.Maasluip schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 07:32:
[...]
Daarom noemde ik WKK. Okee, ik was niet volledig: micro-WKK met een HR-e ketel. Dan kun je (wat elektriciteit betreft) off-grid gaan, en als je niet off-grid gaat dan kan de burger het tekort van de energiemaatschappijen opvangen.
Maar ja, niet iedereen wil daaraan of ziet het zelfs als een slecht alternatief.
Ook is het wat hansdegit zegt, niet efficient als je warmte moet dumpen om je vriezer te koelen.
Daarnaast zal een HRe ketel (imho) in een off-grid situatie lastig samen kunnen met PV.
Ook vraag ik mij af of en hoe een HRe ketel reageert op de volgende situatie;
basis last woning = 200W
om 17:00 gaat oven aan en om 17:01 gaat de frituurpan aan waarmee de basis last ineens een piek last wordt van >4000W. Gaat deze HRe ketel dat trekken en wat gebeurd er als je alles weer in 1 min. uitschakelt?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

There's nothing moister than an oyster.
En dan met een lange verleng kabel aan het net ?zeegerd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:25:
Over restwarmte gesproken (wkk etc.), restwarmte van een automotor verwarmt nu de auto van binnen. Waarom wordt deze, bijv ergens rond de motor, niet gebruikt voor enkele stirlingmotoren om extra elektriciteit op te wekken? Temperatuurverschil lijkt me goed genoeg. Of toch te weinig efficiënt?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
wat zou eigenlijk het voordeel zijn van elektrisch of grid te gaan en als een jood aan de gas buis blijven hangen?
(oeps migjes toch, niet echt een politieke correcte vraag, sorrie no offence)
@_JGC_
ik zag de hre ketels op een gegeven moment verkocht worden voor 4200euro ex instalatie.
dan zou je dus iets boven de 5000 euro uitkomen met een beetje eerlijke installateur.
is nog wel te doen, maar met maar +/-1kWh per m3 gas zou het bij mij maar 500kWh zijn.
in pv termen iets meer als een steca500 voor mij.
@zeegerd
misschien peltier elementen gebruiken in plaats van een sterling motor.
is een stuk lichter en kan dan de accu opladen.
maar of je het voor elkaar zou kunnen krijgen om de dynamo daar mee te vervangen, heb mijn twijfels of dat wel haalbaar is.
(ben bang dat er te veel nadelen aan zitten, zoals bij starten veel elektra nodig, en bij kort ritje te weinig warmte om accu te laden, maar ik weet dat niet zeker.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Voor jou is het misschen wel interessant om bij die 502m3 schatting weg te komen, zit je met zo'n ketel gewoon ergens tegen de 600m3 en hoef je ook geen ruzie meer te maken met je energieleverancier en netbeheerder over je meterkosten
Sowieso zou ik niet alleen inzetten op zo'n HR-e ketel. In de zomer verbruik ik 10 kuub gas per maand aan koken, afwassen en douchen, krijg ik per maand een whopping 14KWh voor terug. Kan ik misschien een maand de wasmachine van laten draaien.
Ik ben tegen off-grid en voor decentrale opwekking met de nadruk op verbruik van eigen productie.
Daarnaast is er in mijn ogen er regie en voldoende backup nodig om de boel in goede banen te leiden. De groter het netwerk, de beter het stabiel gehouden kan worden.
Prijs gestuurd is geen optie en tijd gestuurd ook niet. Er is een complexe mix van tarieven, backup centrales (groot/klein) OF buffers (groot/klein) nodig om alle pieken en dalen in het net op te kunnen vangen.
Buffers kunnen ook stuwmeren zijn die met pieken gevuld worden en bij dalen gebruikt worden voor levering.
Er is een boel mogelijk, maar om het net geschikt te maken voor een duurzame toekomst/productie is nog een boel nodig op organisatorisch, praktisch, technisch en individueel niveau.
[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 22-10-2013 09:55 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
ik weet het, had maassluip en nog niet bijgezet, sorry.
ik denk zelf dat we eigenlijk totaal geen probleem hebben om duurzame productie te gebruiken.
in ieder geval niet technisch, dat krijgen we zonder problemen opgelost.
het probleem is eerder politiek.
het prijs verschil wat een particulier betaald en de groot verbruikers.
je kunt salderen met dat verschil in prijzen gewoon niet eeuwig instant houden.
als je dure stoom van 22ct moet in kopen en dat weer verkopen voor 8ct aan een groot verbruiker, dan gaat ieder bisness model van kapot. daar hoef je geen econoom voor te zijn om dat te begrijpen.
(maar er is nog ruimte genoeg op het net, laat eerst een netbeheerder maar eens aantonen dat er echt problemen zijn en waar ze dan zitten.)
@_JGC_
probleem is dat het pas boven de 2000m3 interessant word, ja en dan heeft een ruimte vaak een zwaardere ketel nodig als een hre ketel.
dat maakt het apparaat eigenlijk vrij zinloos.
(ik kom hellaas ruim boven de 500m3 per jaar, die 500m3 is eigenlijk alleen voor stoken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dit is wel handig dan, grotere oppervlakken, meer energie.Freemann schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:54:
@migjes;
Ik ben tegen off-grid en voor decentrale opwekking met de nadruk op verbruik van eigen productie.
Daarnaast is er in mijn ogen er regie en voldoende backup nodig om de boel in goede banen te leiden. De groter het netwerk, de beter het stabiel gehouden kan worden.
Prijs gestuurd is geen optie en tijd gestuurd ook niet. Er is een complexe mix van tarieven, backup centrales (groot/klein) OF buffers (groot/klein) nodig om alle pieken en dalen in het net op te kunnen vangen.
Buffers kunnen ook stuwmeren zijn die met pieken gevuld worden en bij dalen gebruikt worden voor levering.
Er is een boel mogelijk, maar om het net geschikt te maken voor een duurzame toekomst/productie is nog een boel nodig op organisatorisch, praktisch, technisch en individueel niveau.
http://www.ode.be/ode/publicaties/nieuwsbrief/14-windenergie/1066-kunstmatig-energie-eiland-voor-belgische-kust
EDIT: Op de dijk kan je ook nog leuke vakantie woningen zetten ...... goed voor de financiering....
[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-10-2013 10:07 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
ing lievense had al zoon plan in de jaren 60.
http://www.lievense.com/n...s/Een-nieuwe-Afsluitdijk-
was toen niet bijzonder bedacht voor duurzaamheid, maar eerder om de basislast centrales de hele dag door te kunnen laten draaien.
en ja we hebben een heel groot meer, waar vast een stuk van gebruikt kan worden.
het lijkt mij in ieder geval een stuk interessanter als een paar accu's in wijkcentrales (dat zijn maar druppels op een gloeiende plaat).
edit:
ik zou de dijken eerder gebruiken voor windmolens.
dan worden windmolens in eens basislast centrales, in plaats van weg gezet als onbetrouwbaar.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 22-10-2013 10:27 ]
Een Remeha Evita doet 25KW. Ik had hier vroeger een Intergas H22VRSW aan de muur hangen, die stookte er 3300 kuub per jaar doorheen, vermogen van dat oude VR kreng is ongeveer vergelijkbaar (het rendement gelukkig nietmigjes schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:04:
@_JGC_
probleem is dat het pas boven de 2000m3 interessant word, ja en dan heeft een ruimte vaak een zwaardere ketel nodig als een hre ketel.
dat maakt het apparaat eigenlijk vrij zinloos.
(ik kom hellaas ruim boven de 500m3 per jaar, die 500m3 is eigenlijk alleen voor stoken.)

De reden waarom we grote combiketels willen is vanwege de badkuip of stortdouche, voor verwarming heb je zelfs voor dit huis maar 12KW nodig. Mijn huidige Intergas HRE 28/24 heeft met afknijpen op 50% geen enkele moeite om dit huis heet te stoken.
Bij mijn werkgever hadden we 2 Remeha 28KW ketels hangen in cascade setup. Was een monumentaal pand met enkelglas waar maandelijks 800-900 euro aan energie doorheen ging. Geloof dat daar 7500m3 op jaarbasis doorheen ging. Had je daar 2 HR-e's opgehangen hadden we gratis stroom gehad

Plan Lievense was geniaal, echter had 1 probleem, bij een dijkdoorbraak spoelt er een golf water van 12 m hoog over Amsterdam, dat was een van de redenen waarom het niet is uitgevoerd.migjes schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:14:
@WoudseHoeve
ing lievense had al zoon plan in de jaren 60.
http://www.lievense.com/n...s/Een-nieuwe-Afsluitdijk-
was toen niet bijzonder bedacht voor duurzaamheid, maar eerder om de basislast centrales de hele dag door te kunnen laten draaien.
en ja we hebben een heel groot meer, waar vast een stuk van gebruikt kan worden.
het lijkt mij in ieder geval een stuk interessanter als een paar accu's in wijkcentrales (dat zijn maar druppels op een gloeiende plaat).
edit:
ik zou de dijken eerder gebruiken voor windmolens.
dan worden windmolens in eens basislast centrales, in plaats van weg gezet als onbetrouwbaar.
Later is er een alternatief bedacht, een groot diep bassin, zelfde effect alleen zonder vloedgolf .....
Kunnen ze op zee ook maken, hoeft de dijk niet zo hoog te zijn, windmolens op de dijk eromheen en nog wat vakantie woningen voor duurzame Tweakers.
Edit: Dat staat er al
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 22-10-2013 10:42 ]
Peltier, inderdaad, geen bewegende delen ook itt Stirling - ook al weet ik niet welke het beste rendement heeft bij gelijke delta-T.migjes schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:40:
misschien peltier elementen gebruiken in plaats van een sterling motor.
is een stuk lichter en kan dan de accu opladen.
maar of je het voor elkaar zou kunnen krijgen om de dynamo daar mee te vervangen, heb mijn twijfels of dat wel haalbaar is.
(ben bang dat er te veel nadelen aan zitten, zoals bij starten veel elektra nodig, en bij kort ritje te weinig warmte om accu te laden, maar ik weet dat niet zeker.)
Ik bedoel het in eerste instantie om de dynamo te ontlasten, niet de dynamo te vervangen uiteraard. Klinkt wel als brandstofbesparend. (...en al helemaal niet om een huis te voorzien van stroom met verlengkabel, @WoudseHoeve.
Voor komende winter eerst maar eens proberen met een peltier-element zelf een ecofan in elkaar te knutselen.
dat is een mooi compromis vakantiehuizen en windmolens.
maar het zou nog goedkoper kunnen (als we zouden willen).
waarom niet het probleem omdraaien, en de polders die we hebben iets leger pompen bij stoom overschot.
dan hoeven we het niet eens aan te leggen we hebben de spullen dan al klaar liggen.
(alleen jammer van die vakantie huisjes, maar als ik het goed heb woonde jij ook in de polder, vakantie dus bij woudsehoeven voor de duurzame tweakert.

@_JGC_
ja dat is een pand waar hij wel tot zijn recht zou komen, maar hebben we echt veel van dat soort panden?
dan is het toch een beetje een kleine markt.
(en waarschijnlijk kan het beter opgelost worden met een goede renovatie van het pand.)
@zeegerd
heb je die website van die amerikaan die hoge temp peltiers levert voor dit soort dingen?
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-10-2013 10:43 ]
Dak was wel geisoleerd, bovenverdieping was ook voorzien van geisoleerde wanden, maar je zit gewoon met een joekel van een pand met plafonden op 3,5 meter hoogte die je niet mag aanpassen omdat het een 19e eeuws pand is waar je niet teveel aan mag veranderen. CV buizen waren extreem overigens, ik heb die dingen zitten isoleren, maar vlakbij de ketel was bij de bouwmarkt niet eens buisisolatie te krijgen van die maat

Het hoogte verschil is slechts 4 meter, dat is wat weinig voor stroom opwekken en dan moeten we alle koeien zwemles geven ......migjes schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:41:
@WoudseHoeve
dat is een mooi compromis vakantiehuizen en windmolens.![]()
maar het zou nog goedkoper kunnen (als we zouden willen).
waarom niet het probleem omdraaien, en de polders die we hebben iets leger pompen bij stoom overschot.
dan hoeven we het niet eens aan te leggen we hebben de spullen dan al klaar liggen.
(alleen jammer van die vakantie huisjes, maar als ik het goed heb woonde jij ook in de polder, vakantie dus bij woudsehoeven voor de duurzame tweakert.)
De slootjes zijn vaak maar max 60 cm diep dus ja zou kunnen.
Ik woon trouwens OP de dijk
Voor de windmolen (heb een mooie hooiberg paal) is de WAF nog wat laag (teveel andere (energie) projecten. Eerst moet de boiler/buffer/zonnecollector/affakkel/houtkachel/cv controller af, onder tussen het schapen afdak nog klaar (40x38Wp). Dan het hout hok dak (60*38WP)
Heb dit weekend wel een (toren)valk nest kast gemaakt van gebruikt hout, nog even ophangen en hopelijk hebben we dan een valken paar die de omgeving met een straal van 300m muis en rat vrij houd ipv gif gebruiken, duurzaam?
mmmm wat zou het rendement van Peltier elementen of ander warmte naar stroom zijn? (ivm overschot warmte in de zomer
Probleem is dat de bytes geïnverteerd zijn. Hoe los ik dat slim op en maak ik er een datum van?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <?php $fp = fopen('585754401.sml', 'r'); // move to the 75th byte fseek($fp, 75); // read 4 bytes from byte 75 $data = fread ($fp, 4); echo $data; // bytes hex values 53 1B 64 52 // invert to 52 64 1B 53 represents timestamp // convert to readable time and date format 2012-10-20 18:07:05 fclose($fp); ?> |
A'dam PVOutput
ja dat kunnen dikke buizen worden, er is een kasteel hier in de buurt, waarbij ik gepoogd heb iets van buis isolatie toe te passen.
had het vrij snel opgegeven, en er was veel hout voorradig, dat samen met glaswol gaf ook een leuke oplossing.
@WoudseHoeve
met het plan omdraaien bedoel ik ook niet dat er weer water de polder in moet voor elektra productie.
maar gewoon overschotten van wind en zon gebruiken voor leeg pompen.
(is eigenlijk helemaal geen vreemde mindset voor de Nederlander, dat deden we vroeger eigenlijk ook al met wind molens, dit is eigenlijk de moderne variant.)
je moet die website van die amerikaan hebben met hoge temp peltiers.
staat veel meer handige info op.
(echt rendabel was het niet, en ik denk dat de houtkachel gebruiken eerder interessant is als de zonnen boiler vanwege hogere deltaT. maar het was duidelijk een techneut en geen verkoper, hij vertelde het wel netjes.)
Je bestand gebruikt little endian, je systeem werkt met big endian. Zou je met unpack() kunnen converteren naar een int waarde. Hoe en wat zal je even moeten opzoeken in de handleiding, in de comments kan info staan die je op weg kunnen helpen.
@migjes:
Pand staat nu leeg, ze zijn verhuisd naar een bedrijfsverzamelgebouw, zitten ze nu samen met nog een ander bedrijf. Is wel een heel angename verandering: het is er zomers koeler (airco + warmtewerend glas), winters warmer (veel betere isolatie), verder doet het verschil in huurprijs en energie zo'n 4000 euro.
Destijds ben ik met buisisolatie aan de slag gegaan, zolderverdieping was voorzien van rechte wanden, de ruimte tussen schuin dak en wand was gebruikt voor leidingen. De 35mm buizen liepen zo ongeisoleerd onder het dakbeschot door. Heb daar iets van 40 meter buis zitten isoleren. Wat je met 50 euro aan buisisolatie al niet kunt besparen...
$a ^= $b ^= $a ^= $b;ericplan schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:07:
Mag er weer even een PHP vraagje tussendoor? Ik probeer een file uit te lezen in PHP. 4 bytes geven de timestamp in hex.
Probleem is dat de bytes geïnverteerd zijn. Hoe los ik dat slim op en maak ik er een datum van?
PHP:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 <?php $fp = fopen('585754401.sml', 'r'); // move to the 75th byte fseek($fp, 75); // read 4 bytes from byte 75 $data = fread ($fp, 4); echo $data; // bytes hex values 53 1B 64 52 // invert to 52 64 1B 53 represents timestamp // convert to readable time and date format 2012-10-20 18:07:05 fclose($fp); ?>
Deze is ook leuk :
function swap(&$a, &$b) {
$a = $a ^ $b;
$b = $a ^ $b;
$a = $a ^ $b;
}
$a = "One - 1";
$b = "Two - 2";
echo $a . $b; // One - 1Two - 2
swap($a, $b);
echo $a . $b; // Two - 2One - 1
of gewoon :
$var3 = $var1
$var1 = $var2
$var2 = $var3
[ Voor 16% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-10-2013 11:37 ]
Dank, ik kan weer even verder.
Edit:
Nog niet heel mooi, maar wel functioneel
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <?php $fp = fopen('585754401.sml', 'rb'); // move to the 75th byte fseek($fp, 75); // read 4 bytes from byte 75 // and invert endianess $x=unpack ('V',fread ($fp, 4)); //make $x correct for MySQL echo date("Y-m-d H:i:s", $x[1]); fclose($fp); ?> |
[ Voor 75% gewijzigd door ericplan op 22-10-2013 14:51 . Reden: Werkend voorbeeld ]
A'dam PVOutput
Hij wil ook een laadpaal voor zijn subsidieslurper plug-in hybride, en daar wil de gemeente Hilversum ook al helemaal niet aan meewerken. Hij wil het geheel zelf betalen, de paal zou niemand in de weg staan, het is niet in een drukke straat (buiten het vergunninggebied), dus de gereserveerde parkeerplaats maakt ook niet zoveel uit.... en toch krijgt hij geen enkele medewerking.
Raar, toch? Wat is er gebeurd met het standpunt dat een overheid ondernemende burgers zou moeten faciliteren?
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 22-10-2013 13:21 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
opladen aan/bij huis gaat mits het aan de openbare weg gebeurd, sociale problemen opleveren.
Mijn buurman rijdt bijv. in een V60 plugin-hybrid. Wij wonen op een woonerf en daar geldt de APV die stelt dat er in de parkeervakken geparkeerd dient te worden. Mijn buurman gaat nu een laadpunt aan zijn schuur laten monteren en "moet" (lees; gaat) hiervoor zijn auto op de stoep langs huis parkeren. De buurt is hier niet echt over te spreken. Maar hij liet tussen de regels door weten dat als men hierop tegen was OF de gemeente ging dwars liggen, hij een vaste plek gaat eisen OF een groot verlengsnoer over het parkeerplein gaat laten lopen.
Auto bezitters kunnen nu al een heleboel maken/eisen in deze wereld en het lijkt erop dat elektrisch rijden nog veel erg gaat worden..... Want tenslotte heeft de eigenaar van de auto zelf die paal laten plaatsen en MOET hij door hoe dan ook gebruik van maken en MOETEN andere daarvoor wijken.
Zag laatst ook nog iets leuks;
Parkeerplaats met oplaadpaal. Parkeerplaats was ingenomen door een NIET elektrische auto. Elektrische rijder was daar niet blij mee. Gevolg; Elektrische rijder parkeert dubbel, plant zijn E-auto STIJF tegen de benzine wagen en slingert laadsnoer over het dak van de benzine auto.
Wie is hier nu asociaal?
Nadat ik navraag heb gedaan bij Enexis over de Iskra K86L (type ME162 ).pielle007 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52:
[...]
Ik twijfel hier toch aan hier staan bv een aantal slimme meters aangeduid met type SLIMME METERS
Wanneer je deze vergelijkt met een aantal types uit dit bestand zijn ze het zelfde aangemerkt.
(Een aantal hebben wel weer gprs / umts)
Overzicht meters
Maar ik begrijp dus ook dat er dataversturing geschied via je stroomnet naar de centrale kasten in de wijk, vandaaruit wordt gewoon gebruik gemaakt van telecommunicatie.
(Mijn vergelijking is dus de ISKRA K86L)
omdat ik twijfelde aan het feit of deze meter toch stiekem niet slim is omdat ie volgens documentatie wel degelijk data kan versturen en ontvangen LINK
De reactie van Enexis:
"Deze meter kunnen wij niet op afstand uitlezen, maar heeft wel een optisch interface. Dit betekent dat op zeer korte afstand communicatie met de meter mogelijk is. Dit is alleen mogelijk als wij voor de meter staan met specialistische apparatuur. Er wordt geen data verstuurd naar een verdeelkast bij u in de wijk. Dit is technisch gezien niet mogelijk."
Maar veel andere mensen (en overheden) zien dit wel als duurzaam, en het plaatsen van laadpalen wordt in veel steden aangemoedigd (en, uiteraard, gesubsidieerd). Puur in dat licht bezien is het zo vreemd dat Hilversum zo dwarsligt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Een laptop met een IR-dongle... heel specialistisch.pielle007 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:30:
specialistische apparatuur

Hier overigens een zeer interessante video over de beveiliging van "slimme" meters:
We hebben de VVD als grootste partij. Die houdt niet van ondernemende burgers, alleen van het ondersteunen van bestaande ondernemers, specifiek grote bedrijven. Helaas.[b][message=41084243,noline]
Raar, toch? Wat is er gebeurd met het standpunt dat een overheid ondernemende burgers zou moeten faciliteren?
Is me onbekend, maar ik heb een type (TEC1-12706) dat door andere doe-het-zelvers ook wel wordt gebruikt daarvoor, kost via de bekende kanalen niet al te veel. De max toegestane temp is wel zodanig (138 grC) dat het element nooit direct met de kachel in aanraking moet komen. Dat zie je ook nooit in ecofans, altijd een of andere drager ertussen. Waarschijnlijk metaal, dat de hitte goed geleidt maar het 'ergste' ook afstaat aan de lucht.migjes schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:41:
heb je die website van die amerikaan die hoge temp peltiers levert voor dit soort dingen?
Verdere stats van het element zie http://www.hebeiltd.com.cn/peltier.datasheet/TEC1-12706.pdf
Zolang wij niet op spotprijzen worden afgerekend is dat risico klein. Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat zodra je boven de salderingsgrens komt je maar een paar cent per kWh krijgt denk ik niet dat veel mensen er belang bij hebben om meer te gaan terugleveren dan ze verbruiken.hansdegit schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:49:
[...]
Electriciteit als bijproduct van warmte is best OK. Het wordt m.i. verspillend wanneer je warmte moet dumpen om je vriezer van stroom te voorzien. Wat JeroenH schetste (oogst verliezen want de e-prijzen waren beter) kan natuurlijk ook op micro-schaal gaan plaatsvinden. Hoe zie jij dat?
Dus ik zie het zo: in de zomer heb je veel PV en kunnen daardoor de elektriciteitscentrales op een lager pitje, in de winter moet je toch verwarmen en wat je daarmee bijstookt aan elektriciteitsopwek zorgt ervoor dat je jaarlijkse elektriciteitsrekening op 0 komt (moet je natuurlijk niet zoveel PV op je dak hebben liggen dat je daar sowieso al op uit komt) en zorgt ervoor dat ook in de winter de elektriciteitscentrales op een lager pitje kunnen draaien, ofwel: er zijn minder elektriciteitscentrales nodig.
Maar goed, ik weet ook niet hoeveel warmte+elektriciteit je uit een kuub gas krijgt, dus ik weet ook niet wat je dat kost.
Signatures zijn voor boomers.
Je gasverbruik neemt met 15% toe, verder krijg je gemiddeld voor elke kuub gas die je verstookt 1,25KWh terug. Reken 22 cent per KWh en 60 cent per kuub, kost gas ineens nog maar 32,5 cent per kuub. Hang je zo'n ketel op in een tochthol dat meer dan 5000m3 nodig heeft om te stoken, dan verdien je er zelfs op aangezien je vanaf 5000m3 bijna geen energiebelasting meer betaalt.Maasluip schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:03:
[...]
Maar goed, ik weet ook niet hoeveel warmte+elektriciteit je uit een kuub gas krijgt, dus ik weet ook niet wat je dat kost.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Gewoon de namaak Santa Claus afschaffen, die Amerikaanse dus .....
Tis dat het nog geen 1-april is ........ anders was het grappig.
p.s. Ik wist niet dat het nog bestond, teletext ....
Je zou de mensen de kost moeten geven die up hun hypermoderne, ultradunne, 1-meter OLED-televisie de halve zondag teletekst op hebben staan om de sportuitslagen te volgen....WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:38:
p.s. Ik wist niet dat het nog bestond, teletext ....
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Als het gaat om:
Verbruik: Tweakers review nieuwe OLED tv liet verbruik vergelijkbaar aan plasma zien...
Inbranden: OLED is daar ook gevoelig voor.
Mijn vader heeft bijna 30 jaar onder de grond gekropen om ervoor te zorgen dat de rest van z'n land de billen warm kon houden.
Die zag er zwarter uit dan wie dan ook (ook zijn longen, dus). En nu gaan we l*llen over een zwarte piet.
Man, man, man, wat een volk loopt er hier rond in Nederland....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Patrick de Bie: Zwarte pieten discussie deel MMVIII
https://www.facebook.com/pietitie
[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-10-2013 17:56 ]
De gemeente Amersfoort wil ook niet meewerken aan een laadpaal op de openbare parkeerplaats hier in de straat. Men heeft als overheid de mond vol over duurzaamheid en een schone luchtkwaliteit maar een laadpaal wil men niet plaatsenFreemann schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:29:
@JeroenH;
opladen aan/bij huis gaat mits het aan de openbare weg gebeurd, sociale problemen opleveren.
Mijn buurman rijdt bijv. in een V60 plugin-hybrid. Wij wonen op een woonerf en daar geldt de APV die stelt dat er in de parkeervakken geparkeerd dient te worden. Mijn buurman gaat nu een laadpunt aan zijn schuur laten monteren en "moet" (lees; gaat) hiervoor zijn auto op de stoep langs huis parkeren. De buurt is hier niet echt over te spreken. Maar hij liet tussen de regels door weten dat als men hierop tegen was OF de gemeente ging dwars liggen, hij een vaste plek gaat eisen OF een groot verlengsnoer over het parkeerplein gaat laten lopen.
Auto bezitters kunnen nu al een heleboel maken/eisen in deze wereld en het lijkt erop dat elektrisch rijden nog veel erg gaat worden..... Want tenslotte heeft de eigenaar van de auto zelf die paal laten plaatsen en MOET hij door hoe dan ook gebruik van maken en MOETEN andere daarvoor wijken.
Zag laatst ook nog iets leuks;
Parkeerplaats met oplaadpaal. Parkeerplaats was ingenomen door een NIET elektrische auto. Elektrische rijder was daar niet blij mee. Gevolg; Elektrische rijder parkeert dubbel, plant zijn E-auto STIJF tegen de benzine wagen en slingert laadsnoer over het dak van de benzine auto.
Wie is hier nu asociaal?

Bij het einde lease contract wordt de nieuwe auto toch echt een plug-in hybrid of een EV, ik ben bang dat ik in de optielijst een flink verlengsnoer mag aanvinken. Dat gaat in de nabije toekomst nog leuk worden met al die verlengsnoeren over de weg

Altijd leuk om afhankelijk te zijn van een overheid / openbare voorzieningen, mijn volgende huis wordt er één met eigen parkeerplaats.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Misschien dat dit wethouders stimuleert langer dan twee tellen na te denken over dit soort maatregelen.
Die overheid, die kiezen (en dus, in zekere zin: zijn) wij...revolution-nl schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:39:
Altijd leuk om afhankelijk te zijn van een overheid
Ik denk dat het te weinig mensen nog uitmaakt - of zelfs omgekeerd. Misschien dat vrij veel mensen wel denken, ah daar gaan we wonen, ten minste niet van die rare linksgekkies met hun duurzaamheidsgezeur. Dat is toch een mening die ik proef in mijn wijk. "he, waar maken jullie je druk om".blissard schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:30:
Het zou fijn zijn als er ergens overzichtelijk zou zijn hoe verschillende gemeenten met dit soort zaken omgaan. Met woz belastingen gebeurt dit al. Het zou leuk zijn als dit soort zaken ook te vinden zijn. "wilt u ooit zonnepanelen of een plugin hybride, ga dan niet in de volgende plaatsen wonen:.....".
Misschien dat dit wethouders stimuleert langer dan twee tellen na te denken over dit soort maatregelen.
Dat zal veranderen - dat moet veranderen, maar ik ben niet meer zo optimistisch als bijvoorbeeld toen deze serie topics startten dat deze verandering in denkwijze snel zal gebeuren.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 22-10-2013 20:18 ]
Dit stukje file 00 00 00 00 00 3E 5D B2 geeft de hexwaarde van de kwhteller. Met fseek ga ik naar het begin en met fread zet ik dit in een variabele $data. Met unpack wil ik de goede waarde eruit halen.
$deci= unpack (??, $data)
Ik heb al van alles geprobeerd in te vullen voor de twee vraagtekens, maar krijg geen zinvolle uitkomst. Die zou 4087218 moeten zijn.
A'dam PVOutput
Geef het een maand of zes en de betreffende wethouder zit op wachtgeld.
Nee geen idee, de takken gaan voornamelijk de takken heggen in, het is mij te dun.migjes schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:16:
@WoudseHoeve
de boompjes zijn iets wat ouder als die van jouw![]()
[afbeelding]
die durven we echt niet meer ieder jaar te knotten.
heb je een idee hoeveel m3 je er van afgehaald krijgt aan stookhout eigenlijk?
Ik heb nog twee van die oude staan maar die kunnen nog jaren blijven staan maar ook bij de eerstvolgende storm omvallen....
Aan de andere kant: in mijn wijk zie ik tijdens mijn avondwandeling al een paar maanden drie subsidieslurpers - sorry, Opel Ampera's - staan, geen van allen aan een lader. De lage bijtelling is al binnen, wel/niet laden maakt geen donder uit.
Als ik het in de rekenmachine plemp op stand hex "3E 5D B2" komt er "4087218" uit. Dus gewoon hex omzetten in decimaal? Stop het gewoon in een integer variable ... dan moet het kloppen? ( geen verstand van php alleen C++ericplan schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:35:
Nog een PHP vraagje. Eerste deel was gelukt, nu de rest.
Dit stukje file 00 00 00 00 00 3E 5D B2 geeft de hexwaarde van de kwhteller. Met fseek ga ik naar het begin en met fread zet ik dit in een variabele $data. Met unpack wil ik de goede waarde eruit halen.
$deci= unpack (??, $data)
Ik heb al van alles geprobeerd in te vullen voor de twee vraagtekens, maar krijg geen zinvolle uitkomst. Die zou 4087218 moeten zijn.
Of gebruiken als aanmaakhoutjes? Ik heb altijd een flinke hoeveelheid dun hout tussen de dikkere houtblokken. Eind volgende maand gaan we met de knotploeg weer beginnen. We knotten elk 3 a 4 jaar, mede ivm de watermerkziekte die in onze omgeving veel aanwezig is in de knotwilgen. Het hout gaan het houthok in en volgend jaar de kachel.WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:12:
[...]
Nee geen idee, de takken gaan voornamelijk de takken heggen in, het is mij te dun.
Ik heb nog twee van die oude staan maar die kunnen nog jaren blijven staan maar ook bij de eerstvolgende storm omvallen....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
idd, zie je (windows) rekenmachine (optie programmer)WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:14:
[...]
Als ik het in de rekenmachine plemp op stand hex "3E 5D B2" komt er "4087218" uit. Dus gewoon hex omzetten in decimaal? Stop het gewoon in een integer variable ... dan moet het kloppen? ( geen verstand van php alleen C++
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Dat wist ik al lang, vreemd dat er nu pas vragen gesteld gaan worden. Zouden ze in de politiek eindelijk wakker worden?, of speelt er meer…
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
http://gathering.tweakers...mId[]=71&keyword=cv+ketel
Heb je ook een gedetailleerd lijstje? Nu lijkt het een loze kreet.Gasschuif schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:14:
http://www.knack.be/nieuw...ticle-opinion-112684.html
Dat wist ik al lang, vreemd dat er nu pas vragen gesteld gaan worden. Zouden ze in de politiek eindelijk wakker worden?, of speelt er meer…
Er wordt gerust subsidie verstrekt aan de bedrijven die iets met fossiel doen (eemshaven uitdiepen bijvoorbeeld), maar er gaat nog veeeeeeel meer belasting naar de staatskassen dan dat er subsidie wordt verstrekt. 40 miljard aan sociale en gezondheidskosten? Sure.
Dreamvoid wist het eens kernachtig samen te vatten:
Dreamvoid in "De Duurzame Kroeg"
Niet te vinden, dus. De database van Photon is niet volledig óf er ligt hier een fake A4-tje met alle specs voor me.
Volgens het formulier is het paneel getest door Tüv Rheinland, nr. 00000 21652.
Heeft iemand een idee waar ik e.e.a. terug kan vinden?
Edit: de zaak klopt toch. Het bedrijf heet Zhejiang Wanxiang Solar, wat niet op het spec sheet stond.
Een beetje Google en de zaak is weer helder.
Edit 2: op de spec sheet stond tevens een verkeerde Imp vermeld. Nu is alles duidelijk
[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-10-2013 11:16 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik kan het wel enigzins begrijpen, de "eigenaar" heeft waarschijnlijk toch een tankpas.JeroenH schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:12:
Aan de andere kant: in mijn wijk zie ik tijdens mijn avondwandeling al een paar maanden drie subsidieslurpers - sorry, Opel Ampera's - staan, geen van allen aan een lader. De lage bijtelling is al binnen, wel/niet laden maakt geen donder uit.
Waarom dan opladen bij je eigen huis, als je geen PV panelen hebt wordt dat nog een dure grap.
Maar bij de zaak staan ze waarschijnlijk wel braaf aan de lader

Er is nog hoop, Jeroen.
Ik ben wel benieuwd hoe het zich relatief verhoudt tussen de auto- en treinkilometers tussen de diverse landen.
Ons landje is relatief klein. Wat jij een grote afstand vindt is voor mensen in andere landen "dichtbij". Als wij 45 minuten moeten rijden, moeten we "daar helemaal heen". Als een Canadees 45 minuten moet rijden, is het "om de hoek".JeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:25:
![]()
Ik ben wel benieuwd hoe het zich relatief verhoudt tussen de auto- en treinkilometers tussen de diverse landen.
Verder hangt het ook nogal af van het weggennet. Ons land heeft het op zich goed voorelkaar, je legt hier makkelijk veel kilometers af. Onze oosterburen hebben een nog veel geschikter wegennet om veel kilometers af te leggen, zal daar ook zeker gedaan worden. Ga je dan naar een land als Noorwegen, heb je een prima wegennet, maar het barst van de tunnels, tolwegen, bruggen, veerboten en de snelheid is beperkt. Als je in Noorwegen auto's van 10 jaar oud met meer dan 100K op de teller vindt is het eentje die uit het buitenland komt, een Noor gaat niet vrijwillig in 10 jaar tijd 100.000km autorijden, zeker niet in eigen land.
Akkoord, is ook waar, het geld wordt op die manier gewoon rondgepompt (hoe efficiënt is dat op zich?). Niettemin, deze geldstromen werken marktverstorend en zetten zelfs vaak aan tot vervuilen, uitputten e.d.hansdegit schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:51:
[...]
Heb je ook een gedetailleerd lijstje? Nu lijkt het een loze kreet.
Er wordt gerust subsidie verstrekt aan de bedrijven die iets met fossiel doen (eemshaven uitdiepen bijvoorbeeld), maar er gaat nog veeeeeeel meer belasting naar de staatskassen dan dat er subsidie wordt verstrekt. 40 miljard aan sociale en gezondheidskosten? Sure.
Verder, een aspect dat vaak niet wordt genoemd in alle kosten en baten is die van de negatieve externe effecten (ook al geregeld door @JeroenH hier genoemd zag ik). Als de negatieve onbetaalde effecten in veel eerder stadium compenseerd zouden worden door de gebruikers (principe 'de vervuiler betaalt, niet de belastingbetaler), dan is het maar de vraag of duurzaam zo veel duurder is. Hoe langer, hoe erger de effecten, hoe (relatief) goedkoper duurzaam zal zijn. Denk aan effecten als vervuiling (+gezondheidsschade), afwaardering van andere geraakte hulpbronnen, verlies aan 'gratis' ecosysteemdiensten, verlies aan positieve beleving van 'de natuur', etc.
Verder, feit blijft verder dat wereldwijd ca 2,5% van het inkomen aan een vorm van fossiele subsidies wordt doorgesluisd; dat ca 7* meer subsidie naar een vorm van fossiel gaat; dus ook bij overheden met minder inkomsten uit fossiel.
Uiteraard, het is vaak lastig deze kosten te internaliseren in een productprijs, in de eerste plaats omdat de prijs ervan vaak lastig is te bepalen. Echter, dat wil niet zeggen dat we niets moeten doen, de natuur rekent niet in dollars; 'in the end nature doesn't bargain'.
Stuk duurzamer dan de meeste andere auto's die niet de snelweg afkomen, door het Atkinson cycle motorblok (ipv otto) met een hoger thermodynamisch rendement.bluemoon23 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:35:
Net als die priusrijders die nooit van de snelweg afkomen, ook heel duurzaam....
Ik heb wel eens in een Prius (2de generatie, niet nieuwste) gereden, maar op de snelweg met 120 km/h haal ik zelfs 1:19 (met benzine dus, niet diesel! Dat is dus vergelijkbaar met ca 1:25 diesel en vergelijkbare auto in technische merites). Goed, op 90 km/h haalde ik 1:24.
100% duurzaam is tot op heden alleen doodgaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 23-10-2013 13:35 ]
Wat is je bron? Ben wel benieuwd naar de aannames, want een hard feit kan het niet zijn.zeegerd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:54:
[...]
Akkoord, is ook waar, het geld wordt op die manier gewoon rondgepompt (hoe efficiënt is dat op zich?). Niettemin, deze geldstromen werken marktverstorend en zetten zelfs vaak aan tot vervuilen, uitputten e.d.
Verder, een aspect dat vaak niet wordt genoemd in alle kosten en baten is die van de negatieve externe effecten (ook al geregeld door @JeroenH hier genoemd zag ik). Als de negatieve onbetaalde effecten in veel eerder stadium compenseerd zouden worden door de gebruikers (principe 'de vervuiler betaalt, niet de belastingbetaler), dan is het maar de vraag of duurzaam zo veel duurder is. Hoe langer, hoe erger de effecten, hoe (relatief) goedkoper duurzaam zal zijn. Denk aan effecten als vervuiling (+gezondheidsschade), afwaardering van andere geraakte hulpbronnen, verlies aan 'gratis' ecosysteemdiensten, verlies aan positieve beleving van 'de natuur', etc.
Verder, feit blijft verder dat wereldwijd ca 2,5% van het inkomen aan een vorm van fossiele subsidies wordt doorgesluisd; dat ca 7* meer subsidie naar een vorm van fossiel gaat; dus ook bij overheden met minder inkomsten uit fossiel.
Dan zou je dus ook de positieve effecten van goedkope energie moeten meerekenen. Met die gasbel hebben we de hele verzorgingsstaat weten op te bouwen, met allerlei niet geinternaliseerde positieve invloeden die we ook niet beprijsd hebben.Uiteraard, het is vaak lastig deze kosten te internaliseren in een productprijs, in de eerste plaats omdat de prijs ervan vaak lastig is te bepalen. Echter, dat wil niet zeggen dat we niets moeten doen, de natuur rekent niet in dollars; 'in the end nature doesn't bargain'.
Snap je een beetje waar ik heen wil? Het is allemaal bijzonder lastig te kwantificeren en te beprijzen. Bovendien is de huidige generatie veel beter in staat (meer rijkdom, meer kennis en kunde) om de eventuele negatieve effecten van vroeger op te ruimen.
"de vervuiler betaalt" zeg je. Maar wie is de vervuiler? De producent of de consument?
Haal ik makkelijk ook met mijn diesel.. bij 100 zelfs 1:28! (1.6 tdi greenline)Bartjuh schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:34:
[...]
Stuk duurzamer dan de meeste andere auto's die niet de snelweg afkomen, door het Atkinson cycle motorblok (ipv otto) met een hoger thermodynamisch rendement.
Ik heb wel eens in een Prius (2de generatie, niet nieuwste) gereden, maar op de snelweg met 120 km/h haal ik zelfs 1:19 (met benzine dus, niet diesel! Dat is dus vergelijkbaar met ca 1:25 diesel en vergelijkbare auto in technische merites). Goed, op 90 km/h haalde ik 1:24.
100% duurzaam is tot op heden alleen doodgaan.
[ Voor 84% gewijzigd door ProudElm op 23-10-2013 13:36 ]
In het verhaal van Dreamvoid kan ik mij wel vinden. Ik mag de hoop uitspreken dat Europarlementslid Kathleen Van Brempt het vuur gaat leggen aan de sloffen van Eurocommissaris Oettinger, zodat er voor het grote publiek eens wat meer helderheid ontstaat in de duistere wereld van de subsidies.hansdegit schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:51:
[...]
Heb je ook een gedetailleerd lijstje? Nu lijkt het een loze kreet.
En iets heel anders,(recent in het nieuws geweest) dat gepiep van onze netbeheerders in Nederland is naar mijn idee wel forse overkill met de huidige penetratiegraad aan PV. Het zal naar mijn idee nog wel een paar jaartjes duren voordat hier de netspanning naar 245 volt gaat komen. Mijn PV kWh tjes komen niet verder als een paar huizen in de straat.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Even terugrekenen voor technische merites. 15% door hogere dichtheid diesel, en 15% door cyclus, = 30%.ProudElm schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:35:
Haal ik makkelijk ook met mijn diesel.. bij 100 zelfs 1:28!
1:28 diesel is ongeveer even knap als 1:21,5 benzine. Prius (2nd gen) doet 1:24 - 1:25 bij 100km/h = 1:32,5 diesel-equivalent.
Voor technische merites gebruik de 1,3 factor tussen benzine en diesel. Gewoon, puur om aan te geven hoe "knap" het is van een fabrikant/techniek dat ze die cijfers halen.
Maar als we bijvoorbeeld NOx of roet uitstoot gaan vergelijken, dan is het verhaal ineens heel anders, want diesels stoten daar VEEL meer van uit per km (ook gecorrigeerd voor verbruik per volume-eenheid).
Voorwaarden voor deze stelling: ophouden met zeiken over dat efficiënte auto's lelijk zijn (compleet onbelangrijk), auto's efficiënter inzetten (autodelen ipv privébezit en steden autovrij zodat ze niet voor korte onzuinige vervuilende ritjes gebruikt worden) en auto's op een streng dieet zetten (400 kg voor een tweezitter is genoeg, 600 kg voor een vierzitter ook).
Met dit alles wordt overschakelen op e-rijden ook nog eens makkelijker.
En financieel haalbaar kunnen we het maken: autobrandstoffen (*alle* autobrandstoffen) heftig belasten en die inkomsten niet op de grote hoop gooien maar inzetten voor duurzaam transport. Moet je eens kijken wat er dan mogelijk is.
En zolang ik nog ergens werk waar ik veel voor moet rijzen.. tja..
maar.. laten we niet weer beginnen
Ben je bakker? Dan mag een busje wel hoorProudElm schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:31:
werk waar ik veel voor moet rijzen..
Verwijderd
hopelijk kunnen we er zuinig mee omspringen zodat onze welvaart langer mag duren dan de voorbije rijken, zoals de romeinen en Inca's.
deze zijn door collectieve domheid en graaierij omgevallen, aan de auto kun je zien dat "na mij de zondvloed"alweer diep in de maatschappij is binnengedrongen, waar onze welvaart juist cooperatief en sociaal tot stand kwam.
wiki :
Na mij de zondvloed.
Dat is een probleem dat zich pas voordoet als ik er niet meer ben - het zal mijn tijd wel duren.
BusbroodJeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:34:
[...]
Ben je bakker? Dan mag een busje wel hoor
A'dam PVOutput
Nee..JeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:34:
[...]
Ben je bakker? Dan mag een busje wel hoor

(Enkele reis 145km.. en je mag niet zeuren krijg je te horen van het MT.. je hebt tenminste werk...)
Je hebt blijkbaar geen idee wat 2 kuub zand weegt ...JeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:25:
Voor 1000kg sleuren kunnen verreweg de meeste mensen een auto huren voor de vakantie of die keer dat er twee kuub zand vervoerd moet worden. Mijn ouders hebben ook jaren en jaren rondgereden in een veel te zware en daarmee dure auto omdat die caravan één of soms twee keer per jaar een paar honderd km versleurd moest worden. Nu rijden ze klein maar fijn (en maken allemaal stedentripjes met de trein, yay!) en konden eerder stoppen met werken doordat ze plots nog maar de helft uitgaven aan de auto.
En financieel haalbaar kunnen we het maken: autobrandstoffen (*alle* autobrandstoffen) heftig belasten en die inkomsten niet op de grote hoop gooien maar inzetten voor duurzaam transport. Moet je eens kijken wat er dan mogelijk is.
Als ik kon stoppen met werken door een kleine auto te gaan rijden ????? was dat allang gebeurt.
Maar idd laten we niet weer beginnen
Maar ja.. niet beperkt door enige vorm van kennis op dat gebied.. roept/droomt altijd lekker makkelijk...

Het kan het het ooit waard worden als we daadwerkelijk energie in overvloed hebben, maar wie dat gelooft kan ik niet geheel serieus nemen.
Niet doen dus, s.v.p.
Ahhhh kom op man, dat was een grapje om de aanzwellende angst voor gezonde discussie over de auto te ontladen.Schinnen-groen schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:05:
@JeroenH: als we gaan reageren op spellingsfouten....
Niet doen dus, s.v.p.
*dubbelcheckt of hij wel in de kroeg zit*
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 23-10-2013 15:08 ]
En ik maar denken dat je auto's juist op moest laden....JeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:08:
[...]
Ahhhh kom op man, dat was een grapje om de aanzwellende angst voor gezonde discussie over de auto te ontladen.
*dubbelcheckt of hij wel in de kroeg zit*
Dat klopt, maar net zoals discussies, ook ontladenSchinnen-groen schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:09:
En ik maar denken dat je auto's juist op moest laden....
Maar je weet wat het liedje zegt... de meeste dromen zijn bedrog.ProudElm schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:56:
dromen mag...
Ik zou daar niet zo stellig in zijn. Het is de eerste alternatieve vorm van autoaandrijving die groot lijkt te worden, en vooral het feit dat er tot een bepaalde marktpenetratie nauwelijks extra infrastructuur nodig is is erg aantrekkelijk. Ook het feit dat elektriciteit als motorbrandstof ongrijpbaar lijkt (!) voor de fiscus is aantrekkelijk. Dit zal gauw veranderen, een "slimme" meter in de e-auto is zó verplicht, en anders is een km-heffing wel iets waar je op moet rekenen.Elektrisch gaat het gewoon op de korte termijn niet worden.
Elektrisch rijden is gewoon duur door de absurde afschrijving op de auto/accu, en dat maakt ander oplossingen inderdaad onaantrekkelijk omdat het alleen maar méér rijden aanmoedigt (op zich al een slechte zaak natuurlijk).je krijg de massa (en mij) niet om met een 100% elektrische auto... (ivm de nadelen als bereik maar meer gewoon weg mijn vakantie! (en huren/2e auto is nu nog altijd duurder helaas))
En moet je eens kijken wat er gebeurt als de actieradius het kantelpunt passeert... ik weet niet precies waar dat zou liggen, maar stel bij ongeveer 400-500 km? Dan is het hek dan de dam. Ik ben het er niet mee eens, maar het gaat wel gebeuren.
De huidige manier van promoten grenst naar mijn mening aan het misdadige.dus een hybride is een mooie tussen oplossing... alleen door de huidige manier van promoten (0% bijtelling) wordt alleen het bezit gestimuleerd en niet het juiste gebruik dus helaas...
edit: even rekenen....
inhoud van 1 liter benzine is ongeveer 35MJ. Laten we voor het gemak even een tankinhoud van 50 liter nemen. Dus moet er -ceteris paribus- 50 * 35 MJ geladen worden om elektrisch autorijden equivalent te laten zijn aan fossiel rijden.
Da's tien minuten laden aan een windturbine van 3MW op nominaal vermogen. Gemiddeld levert die 25% van het nominaal vermogen, dus gemiddeld sta je 40 minuten te "tanken". Hoeveel molentjes hebben we dan nodig?
Nee, dat gaat 'em voorlopig niet worden.
edit2: interessant, diesel heeft een energieinhoud vergelijkbaar met diesel. Wist ik niet. Vliegen op biodiesel?
[ Voor 70% gewijzigd door hansdegit op 23-10-2013 15:27 ]
Zelfs bij stevige groei past dat voorlopig prima in het 'nachtgat', en voorlopig is er in Nederland/Duitsland echt geen tekort aan elektriciteit - eerder een overschot. En we hebben gezien hoe happig de industrie is om nieuwe capaciteit bij te bouwen (als het maar niet duurzaam is, neeneenee, stel je voor) dus ik zie daar de komende jaren echt geen bottleneck in.hansdegit schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:14:
Als elektrisch rijden "groot" wordt, hebben we een nog veel groter energieprobleem. Welke centrales/panelen/windturbines gaan de benodigde energie leveren?
En zodra we ons hoofd eenmaal voorgoed in de strop van het over de privacy heenwalsende "slimme" net gestoken hebben kan het laden nog flink gespreid worden, wat ook heel veel ruimte geeft. Mensen waarvan ik denk dat ze het zouden kunnen weten zeggen dat hier voorlopig geen grote problemen te verwachten zijn.
De rendementen liggen rond de 25%, maar de ontwikkeling staat niet stil.
en
Is absoluut niet waar. Het gemiddelde sub-station in de wijken is absoluut niet berekend op elektrisch rijden. op korter termijn zullen al noodzakelijk investeringen nodig zijn en worden deze ook nu al uitgevoerd.en vooral het feit dat er tot een bepaalde marktpenetratie nauwelijks extra infrastructuur nodig is is erg aantrekkelijk
Elektrisch rijden is, net als een WP, geen oplossing om fossiel uit de maatschappij te krijgen. Op korter termijn zal de benodigde elektriciteit gewoon uit fossiel op (moeten) worden gewerkt en is het dus ver schijnheilig verplaatsen van de uitstoot.
[ Voor 38% gewijzigd door Freemann op 23-10-2013 15:24 ]
jammer hé..JeroenH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:12:
[...]
Maar je weet wat het liedje zegt... de meeste dromen zijn bedrog.
Laat dat maar aan de overheid overIk zou daar niet zo stellig in zijn. Het is de eerste alternatieve vorm van autoaandrijving die groot lijkt te worden, en vooral het feit dat er tot een bepaalde marktpenetratie nauwelijks extra infrastructuur nodig is is erg aantrekkelijk. Ook het feit dat elektriciteit als motorbrandstof ongrijpbaar lijkt (!) voor de fiscus is aantrekkelijk. Dit zal gauw veranderen, een "slimme" meter in de e-auto is zó verplicht, en anders is een km-heffing wel iets waar je op moet rekenen.
400-500km is voor mijn dagelijks gebruik prima te doen! Zelfs voor vakantie's bijna. Dan dus in 2 dagen rijden ipv in 1 keer 's nachts. Maar dat bereik daalt nu nog drastisch als de auto word volgeladen ..Elektrisch rijden is gewoon duur door de absurde afschrijving op de auto/accu, en dat maakt ander oplossingen inderdaad onaantrekkelijk omdat het alleen maar méér rijden aanmoedigt (op zich al een slechte zaak natuurlijk).
En moet je eens kijken wat er gebeurt als de actieradius het kantelpunt passeert... ik weet niet precies waar dat zou liggen, maar stel bij ongeveer 400-500 km? Dan is het hek dan de dam. Ik ben het er niet mee eens, maar het gaat wel gebeuren.
In ieder geval schiet het het doel ver voorbij..De huidige manier van promoten grenst naar mijn mening aan het misdadige.
Dus de vergelijking van de 35MJ is meer dat we 35MJ oproken en daar 15MJ daadwerkelijk gebruiken om vooruit te komen. Jammer genoeg halen we het rendement verder onderuit omdat een airco tegenwoordig "standaard" moet zijn. Althans, daar kwam ik bij de inruil van de auto achter.
Ik zou best een elektrische auto willen, altijd beter als het diesel hok uit 2005 (met kapotte airco) waar ik nu in rij. Voor die 80km per dag die ik af leg is het prima. Prak het ding wel op de oprit die ik heb, kan ik hem thuis laden. Hoef ik ook niet meer weg te waaien op de callantsoogervaart.
Helaas zijn de accu's nog duur, voor 2kWh LiFePO4 ben je nog steeds 1000 euro kwijt.
1MW opladen? Yup, gewoon je auto naast een van de 2000 windturbines parkeren en de oplaadkabel in de sokkel steken.
[ Voor 11% gewijzigd door styno op 23-10-2013 16:51 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Maar dat is niets vreemds, ik ben er vrij zeker van dat het met de kennis van energie in het algemeen onder de Nederlanders echt bar slecht gesteld is. De hele discussie over duurzame energie zou al een heel stuk makkerlijk verlopen als mensen een beter idee hadden van wat een kW·h (of een kuub aardgas of drinkwater) is, wat hij kost, wat je ermee kunt doen en wat er gedaan moet worden om hem op te wekken.
Zijn er scholen die energielessen geven en/of duurzaamheidslessen? De jeugd heeft (hopelijk) de toekomst.
En daar komen de problemen om de hoek.styno schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:50:
M'n Prius heeft een tank van 35 liter waar ik met rustig aandoen op de snelweg zo'n 850 km op kan rijden (benzine, 1:24 gemiddeld). Een beetje elektrische auto verbruikt minder dan 200 Wh per km, dus hooguit 170kWh voor 850 km. Om in 10 minuten 170 kWh te laden heb je een vermogen van 1 MW nodig, scheelt alweer. Nu nog een 170kWh accu!![]()
1MW opladen? Yup, gewoon je auto naast een van de 2000 windturbines parkeren en de oplaadkabel in de sokkel steken.
Een 80 kWh accu (~400km) duurt met een 3.6kW groep in huis dik 22 uur om vol te laden. Uiteraard is de kanttekening dat het ding dan helemaal leeg moet zijn. Sneller kan natuurlijk met een 3 fasen 16A lader, vrijwel alle huizen hebben al een 3x25A kabel invoer. Gaat de wijkkast niet leuk vinden als de mensen thuis komen.
Hebben we het nog steeds over ~40.000 euro aan accu in een auto gestopt. Dat zal wel de reden zijn dat ze vooralsnog op circa 20kWh blijven steken helaas. Jammer dat de electrische Honda Jazz niet hierheen komt, oogt ook nog aardig.
ja, ik weet dat niet iedereen er de ruimte voor heeft en dat een deel-auto of helemaal geen auto nog beter zou zijn, maar een tweede auto is zowieso voor veel mensen al een feit...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Lichtgewicht is het geheim mensen, en goede aero (hoewel dat bij lagere snelheden minder speelt - weer een argument voor lagere maximumsnelheden). Praat maar eens met de mensen uit de solar teams. Zij zien het scherp.
Overigens ga ik vrijdagavond de World Solar Challenge-beker vasthouden in Delft. De camera gaat mee
Dit topic is gesloten.