• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Zie ook Coursera, gratis online cursussen. Ervaringen?
Solar Energy
Discover the power of solar energy and design a complete photovoltaic system.
https://www.edx.org/cours...t3034tux/solar-energy/770
ABOUT THIS COURSE

The course Solar Energy will teach you to design a complete photovoltaic system. The course will introduce you to the technology that converts solar energy into electricity, heat and solar fuels with a main focus on electricity generation. Photovoltaic (PV) devices are presented as advanced semiconductor devices that deliver electricity directly from sunlight. The emphasis is on understanding the working principle of a solar cell, fabrication of solar cells, PV module construction and the design of a PV system. You will understand the principles of the photovoltaic conversion (the conversion of light into electricity). You will learn about the advantages, limitations and challenges of different solar cell technologies, such as crystalline silicon solar cell technology, thin film solar cell technologies and the latest novel solar cell concepts as studied on lab-scale. The course will treat the specifications of solar modules and show you how to design a complete solar system for any particular application. The suitable semiconductor materials, device physics, and fabrication technologies for solar cells are presented. The guidelines for design of a complete solar cell system for household application are explained. Alternative storage approaches through solar fuels or conversion of solar energy in to heat will be discussed. The cost aspects, market development, and the application areas of solar cells are presented.
School:DelftX
Course code:ET3034TUx
Classes start:16 Sep 2013
Course length:8 weeks
Estimated effort:8 hours/week (8 weeks)
Prerequisites:

The course is accessible for a broad range of students doing a BSc program.
Some basic knowledge in physics is advantageous and mathematical skills as integration and differentiation are assumed to be known.
Ik heb me aangemeld voor deze cursus en ben bezig met de eerste week (Introduction). 1.3 Photovoltaics (12:11), vind ik erg interessant.

Ik ben benieuwd of ik, als makkelijk lerende persoon maar zonder een geslaagde opleiding na het voortgezet onderwijs en als vader van twee kinderen, voldoende tijd en zin heb (en intelligentie) om te slagen. Ik heb wel een bulk aan it-sales certificaten en voeg deze graag toe aan mijn collectie.

LinkedIn WoT Cash Converter

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb nu niet de tijd om dit op te pakken (solar gerelateerd ;) ), hopelijk is de cursus na oktober ook nog te starten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de mensen die nu al gestart zijn.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik ben nu bij de controlevragen bij 1.5. Tot nog toe heb ik alle vragen in een keer correct kunnen beantwoorden. Er zit veel historische info en grafieken in. Dit is absoluut geen oppervlakkige insight over pv. Ik heb de verhoudingen bijvoorbeeld gezien tussen de afzetmarkten en de productie, verhoudingen tussen installed base in verschillende regio's, de top installled base in Europa. Na Duitsland is dat Italië (wist ik niet!). Nederland kwam in de top 10 niet eens voor. Volgens mij was de pijldatum overigens 2010. Interessant was een plaatje van http://www.nrel.gov/ over de top efficiencies van de verschillende pv cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik kwam er net achter dat voor deze cursus een apart topic is gestart.

Momenteel ben ik ergens in week3 ergens bij het laatste blok.

De Belg zou het "dikke kadee" noemen. Best wel pittig en erg ingedikt. Ik heb er al een aantal uurtjes op zitten, maar we gaan tot het gaatje!!

Morgen zouden we het eerste examen voor de kiezen krijgen.
Gelukkig tellen de opdrachten door de weken heen ook voor een gedeelte.

Wel al een paar foutjes ontdekt in de gesproken tekst van de video's en een paar slides waren ook niet helemaal ok. Maar het is de eerste keer dat die cursus wordt gegeven door Delft, dus dat kan allemaal gebeuren.

Wel een interessante cursus met veel info.

Je krijgt goed inzicht welke zaken je opbrengst beïnvloeden en hoe groot die invloed is.

@PCdealer: hoe gaat het bij jou?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik had even geen tijd. Fijn dat je het te doen vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:23:
Ik had even geen tijd. Fijn dat je het te doen vindt :)
Je bedoelt dat je gestopt bent met de cursus?
Zou ik zonde vinden.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Nee, even een break. Binnenkort heb ik veel meer tijd over. Dan ga ik ook andere (it vendor) cursussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je hulp nodig hebt, of wat uitleg (indien ik die kan geven, natuurlijk), gewoon even posten!!
Ik ga hier elke dag even checken!

Kan ook even via DM natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb al een ander vak gevolgd van Arno Smets. Zeer goede docent. Wist mij en veel anderen te motiveren.

Zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zero_cool89 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:23:
Ik heb al een ander vak gevolgd van Arno Smets. Zeer goede docent. Wist mij en veel anderen te motiveren.

Zeker een aanrader.
Alleen zijn Amerikaans is nogal ietsiepietsie....
Maar goed, heb ik vrede mee. De tekst staat naast de video's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Schinnen-groen schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:26:
[...]

Alleen zijn Amerikaans is nogal ietsiepietsie....
Maar goed, heb ik vrede mee. De tekst staat naast de video's. ;)
True, maar in vergelijking met veel andere hoogleraren is die niet eens onder gemiddeld |:( 8)7 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zero_cool89 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:28:
[...]

True, maar in vergelijking met veel andere hoogleraren is die niet eens onder gemiddeld |:( 8)7 ;w
Oeps, had ik niet verwacht. Maar hij brengt het wel aardig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag staat het eerste echte examen on-line.

Daar heb je drie weken de tijd voor, dus je hebt "brain time" genoeg.
De vragen vallen wel mee, alleen goed opletten op de eenheden en grootheden, maar dat had je bij het huiswerk al in de gaten, denk ik.

Is er echt HELEMAAL niemand in PV-loving Nederland die de cursus aan het volgen is?

Best interessant en je kan dan daarna ook antwoorden op PV-vragen beter onderbouwen.

Pagina: 1