Isolatiewaarde kunststof kozijn vs houten kozijn

Pagina: 1
Acties:
  • 9.221 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 09:46
Binnenkort willen we enkele houten kozijnen vervangen omdat deze deels verrot zijn en/of enkel glas bevatten.

Of het hout of kunststof kozijnen zullen worden zijn we echter nog niet uit. Nu vraag ik mij echter af of er (noemenswaardige) verschillen zitten in isolatie waarden tussen houten kozijnen en kunststof kozijnen.

Heeft iemand hier ervaringen/kennis mee/van?

b.t.w. de discussie over het verschil in uiterlijk tussen hout en kunststof kozijnen wil ik hier graag buiten beschouwing laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Titlefix.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Volgens mij verwaarloosbaar. Beide zijn massieve materialen met een relatief klein oppervlak. Het raam neemt het oppervlakte in en zal veel meer invloed hebben op isolatie. Beide keren zal dit tegenwoordig meestal HR++ zijn.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Er zit wel degelijk verschil in, een houten kozijn heeft vaak een U-waarde rond de 2,4. Een goed kunsstof kozijn tussen de 1 a 2. Zoals de poster hierboven al aangeeft is het glas van veel meer invloed.

En uiteindelijk is de kwaliteit van de plaatsing ook zeer belangrijk. Purren ze het er ongeveer in en heb je nog veel (vaak op het oog onmerkbare) lekken, of zit het echt betrouwbaar dicht?

Ik zou kiezen wat je mooi vindt en waar je een goede deal op kunt maken. Met fatsoenlijk onderhoud heb je ook met hout jarenlang plezier tegen relatief lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
^ Over de kosten moet je wel na denken of je schuur en schilder werk zelf kunt doen. Of dat eventuele slaapkamerramen (op hoogte) niet makkelijker zijn in kunstof, ook eventueel met horren etc. Hou ook rekening met ventilatie rooster want als je van enkelglas naar HR++ gaat zal je natuurlijker ventilatie ook stukke minder worden en moet je via roosters gaan ventileren. (lucht met lagere luchtvochtigheid is makkelijker (goedkoper) te verwarmen dan vochtige lucht)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

The-Source schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 22:19:
(lucht met lagere luchtvochtigheid is makkelijker (goedkoper) te verwarmen dan vochtige lucht)
Zonder al teveel OT te willen gaan, wil ik dit even opmerken:

Dat is inderdaad een stelling die door bijna iedereen klakkeloos voor waar wordt aangenomen. Dankzij jarenlange campagnes denkt niemand hier nog over na.

Mensen worden aangespoord vooral veel te ventileren. De koude lucht die je 's winters binnenkrijgt is droger en makkelijker te verwarmen. Met andere woorden: maak je niet druk over de koude lucht die je binnenlaat, doordat het droger is (lagere RV), verwarmt dat makkelijker.

Maar: als je hieraan kunt rekenen kom je tot de conclusie dat het verschil aan energie nodig voor het verwarmen van lucht met erg lage en erg hoge RV zeer minimaal is, zo'n 1,5% max. in de praktijk.
Het gaat nl. om een verschil van slechts enkele grammen water per m3 lucht bij lage/hoge RV.

Voor de goede orde: het belang van goed ventileren onderschrijf ik. En ik verstook liever een paar kuub gas meer dan dat ik allerlei paddestoelen op m'n vloerbedekking ga zien ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Je hebt ook gelijk, uiteindelijk is dat verschil vrij minimaal. De campagnes die goed ventileren promoten worden daarom denk ik versimpeld weergegeven als zijnde tevens gasbesparend, omdat mensen een financiële prikkel (ventileren is goed voor de portemonnaie) makkelijker zullen proberen te volgen dan een prikkel voor de gezondheid die al dan niet een klein beetje extra gas zou kunnen verstoken.

Niet voor niks zien we sinds de jaren '80 de astmacijfers zo toenemen. Allerlei factoren zullen daarbij van invloed zijn, maar de veel betere kierdichting van huizen zal er zeker niet op een positieve manier aan hebben bijgedragen.

Desalniettemin is het dan fijn als je het zelf in de hand hebt hoe en wanneer je ventileert. Met roosters is dat beter te doen dan door een schil die zo lek als een mandje is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Joepla schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:53:
[...]

Zonder al teveel OT te willen gaan, wil ik dit even opmerken:

Dat is inderdaad een stelling die door bijna iedereen klakkeloos voor waar wordt aangenomen. Dankzij jarenlange campagnes denkt niemand hier nog over na.

Mensen worden aangespoord vooral veel te ventileren. De koude lucht die je 's winters binnenkrijgt is droger en makkelijker te verwarmen. Met andere woorden: maak je niet druk over de koude lucht die je binnenlaat, doordat het droger is (lagere RV), verwarmt dat makkelijker.

Maar: als je hieraan kunt rekenen kom je tot de conclusie dat het verschil aan energie nodig voor het verwarmen van lucht met erg lage en erg hoge RV zeer minimaal is, zo'n 1,5% max. in de praktijk.
Het gaat nl. om een verschil van slechts enkele grammen water per m3 lucht bij lage/hoge RV.

Voor de goede orde: het belang van goed ventileren onderschrijf ik. En ik verstook liever een paar kuub gas meer dan dat ik allerlei paddestoelen op m'n vloerbedekking ga zien ;)
Je hebt gelijk als je zegt dat lucht met een hoge luchtvochtigheid maar marginaal meer energie nodig heeft om te verwarmen. Het gaat binnenshuis echter om de gevoelstemperatuur. Vochtige lucht geleidt de warmte beter, waardoor deze als kouder aanvoelt. Dat draagt eraan bij dat een vochtig huis kouder aanvoelt, terwijl deze feitelijk dezelfde temperatuur heeft.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
interessant topic, zit zelf met dezelfde vraag ivm dakopbouw.

Als je dus er isolatie technisch naar kijkt is hout de beste materiaal. in onderhoud misschien kunststof (al moet je dat ook schoonhouden) ??

offtopic ventileren doe je niet alleen voor vochtige lucht of verwarming.
bij een aantal cursussen voor ventilatie bij stork air werd er verteld dat de overheid het niet hard wil roepen maar radon erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 09:46
ATS79 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 09:44:
interessant topic, zit zelf met dezelfde vraag ivm dakopbouw.

Als je dus er isolatie technisch naar kijkt is hout de beste materiaal. in onderhoud misschien kunststof (al moet je dat ook schoonhouden) ??
Nee, in tegendeel. Als de bewering van HvB83 klopt zou juist kunststof veel beter isoleren. Hoe lager de U-waarde, hoe beter het materiaal isoleert.

Ik lees regelmatig bij kunststof kozijnen dat hier "kamers" in gebouwd worden. Deze zullen dus als een soort spouw fungeren vermoed ik.

Na zelf nog even gegoogled te hebben kwam ik op deze folder.
http://www.vmrg.nl/filead...en_kunststof_kozijnen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
duidelijk, verwaarde de genoemde waardes met rc waarde.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Voor alle mensen die zeggen dat het glas toch de bulk is en het kozijn daarom niet zoveel uitmaakt:
Mijn huis heeft vrij ranke kozijnen en daar varieert het van 17% voor het grootste raam tot 46% voor de klepraampjes.

V.w.b. de Uf-waardes, die lopen ontzettend uiteen:
Bestaand hout 1,6 - 2,5 W/m²K
Nieuw hout vanaf ~0,6 W/m²K

Bestaand kunstof 1,6 - 2,2 W/m²K
Nieuw kunstof vanaf ~0,6 W/m²K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 15:46
Ik begrijp niet waarom nieuw hout (van dezelfde dikte?) beter zou isoleren? En wat betekent "vanaf" in deze context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Terpen Tijn schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:17:
Ik begrijp niet waarom nieuw hout (van dezelfde dikte?) beter zou isoleren? En wat betekent "vanaf" in deze context?
Dat hangt af van de houtsoort. Larix bijvoorbeeld isoleert veel beter dan meranti. Met larix zijn ook U-waarden van rond de 0,8 te halen.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Passief huis vensters bestaat meestal uit meedere lagen gelijmd hout met een extra isolatielaag ertussen waardoor dikte dus hetzelfde blijft.
Vanaf is meer gericht op de ontwikkelingen die bij hout en kunstof elkaar dagelijks opvolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Vanaf betekend: Dat zijn de beste kozijnen die ik ken.

Je zult vast ook heel slechte kozijnen kunnen krijgen en de meeste standaard kozijnen zullen gewoon in die 1,6 tot 2,2 range liggen, maar als je wilt zijn er ook véél betere kozijnen in de handel. Dat geldt voor kunstof én hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 10:51

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mijn praktijk ervaringen:

1ste verdieping en zolder:
Kunststof, 5 luchtkamers (voor 3 voudig glas) U 0,95 maar U 0,8 is ook te krijgen.

Begane grond:
Hardhout Passiefkozijnen, deur en schuifkozijn niet gelaagd verlijmd.

Ervaringstip betreffende isolatiewaarden kozijnen en glas:
Kijk niet alleen naar koude U waarden van glas en kozijnen het totaalspel is ook belangrijk. Zo was het bij ons het belangrijker om kunststof spacers te nemen in het glas (ipv de standaard alu) om een betere totale (kozijn + glas) U waarde te hebben.
Soms is alleen een sponning van 1 cm dieper (en dus glas aan alle zijden 1 cm meer) veel beter in een bepaalde situatie om een lager U waarde te halen.

Alles is mogelijk alleen nog die vervelende afweging maken wat het wordt. >:)

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 19-07-2013 16:59 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 15:46
Interessant!

Waarom is dat lijmen dan zo goed? Zou een dik stuk hout niet ook goed isoleren?

Maken ze hier ook deuren van, eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 10:51

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Terpen Tijn schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:09:
Interessant!

Waarom is dat lijmen dan zo goed? Zou een dik stuk hout niet ook goed isoleren?

Maken ze hier ook deuren van, eigenlijk?
Met het verlijmen van meerdere lagen kan men een "isolerende" laag verwerken. Hierdoor heeft men minder hout nodig.
Alles wat je maar wilt maken ze voor je met een garantiecertificaat van 10 jaar.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik ben op zoek naar aluminium kozijnen en kom eigenlijk alleen kozijnen tegen met een U waarde van 2,6-2,8.

Weet iemand of er ook beter geïsoleerde aluminium kozijnen zijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 19:57
Even offtopic : http://www.reynaers.nl voor kozijnwaarden van 1.65 en lager. Zijn aan de prijs maar erg goed en kunnen alles maken ( heb het veel toegepast als bouwkundig ingenieur )
BarryH schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:09:
Ik ben op zoek naar aluminium kozijnen en kom eigenlijk alleen kozijnen tegen met een U waarde van 2,6-2,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 06:20

1e hit van Google: http://www.dearchitect.nl...ws/2011/02/14/cs-104.html
2e: http://www.passiefkozijn....u+passiefhuis+kozijn.html
3e: http://www.pladeko.nl/iso...nium-passief-kozijnen.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 17:14

Aluminium geeft toch verschrikkelijk goed kou door?

ik heb aluminium kozijnen uit 1970 als het goed vriest staat het ijs binnen op het kozijn! :X we hebben er wel dubbelglas in zitten maar wij willen zo snel mogelijk van deze koude klote dingen af :P

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 06:20
Als je even kijkt zie je dat al die kozijnen thermisch onderbroken worden door een laag isolatie. Hier hebben we een kozijn dat heel erg lijkt op die van passiefkozijn: hout, met een alu bekleding. Alleen is die niet ook nog eens voorzien van een isolatie tussenlaag voor de passiefhuis norm (toe we deze kozijnen kochten was die norm er nog niet). Het is een prima kozijn, het blijft jarenlang mooi en is vrijwel onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
inmiddels een stuk wijzer.
de hout-alu leverancier reageert niet op mail.

Via een alu kozijn profiel leverancier nu een beter kozijn gevonden.
normering:
gewoon: Warmtedoorgangscoëfficiênt: 2.50W/m²K <Uf> 3.01 W/m²K
verbeterd (eco) : Warmtedoorgangscoëfficiênt: EFi+: 1.39W/m²K <Uf> 2.19 W/m²K
Passief huis: Warmtedoorgangscoëfficiênt tot 0.81 W/m²K

Inmiddels antwoord: de bandbreedte geeft aan wat de warmtedoorgangscoef. is van het gehele raam in combinatie met verschillende soorten glas.. dus de 0,8haal je bij glas van U=0,5..

Nu in afwachting van de offertes...

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 28-01-2014 08:50 . Reden: antwoord gekregen op de bandbreedte.. ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choice Kozijnen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-05 09:29
Welkom op tweakers het is niet de bedoeling oude topics op te graven, let daarnaast op dat reclame maken niet de bedoeling is.

[ Voor 85% gewijzigd door twain4me op 03-05-2025 09:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.