Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:33
Hallo,

Ik wil een balansventilatie gaan plaatsen met wtw, en dit huis heeft nog geen enige vorm van ventilatie op kleine raampjes na.

In de voorbeelden zie ik steeds dat in de keuken, badkamer en toilet wordt afgezogen en het verse deels opgewarmde lucht in de overige kamers wordt terug geblazen (woonkamer, slaapkamers etc).

Alleen vroeg ik mij af of het niet effectiever is om in elke ruimte een toevoer en afvoer kanaal te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Kan je makkelijk kanalen naar die ruimtes krijgen zonder dat ze storend in het zicht zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06 21:22
Een ventilatiewarmtepomp is misschien eenvoudiger, behoud je de toevoer van verse lucht via de ramen/roosters. Inventum Ecolution Combi 50 bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door JanRispens op 15-05-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat jij bedoelt wordt decentrale ventilatie met warmteterugwinning genoemd.
Inderdaad makkelijker aan te leggen omdat er geen kanalen nodig zijn, je moet in plaats daarvan door de buitenmuur heen. Dit kan soms eenvoudig door een klapraampje op te offeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Er ligt op de bovenverdiepingen alleen nog maar een ondervloer van houten latten daar zouden een aantal van weg gehaald kunnen worden om zo de kanalen daar onder te leggen. Dan is het alleen een gat boren in de plafonds.

Decentrale ventilatie is wel eenvoudig aan te leggen maar dat heb je wel extra van die kasten in je kamers.

[ Voor 20% gewijzigd door RoyVi op 15-05-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zie wat voor een buizenstelsel er door de muren van ons huis moet lopen vraag ik me af of zoiets achteraf nog wel in te bouwen is. Alleen al om de hoeveelheid werk zou ik liever voor een decentraal systeem kiezen.

Dingen om rekening mee te houden zijn: zorg dat je de wtw uit kan schakelen voor de zomer. Een bypass heet dat geloof ik. Die van ons kan dat niet en zelfs op dagen met 20 graden komt er een onaangename warme stroom lucht uit dat ding terwijl het huis al warm genoeg is.

Zorg voor een systeem dat helemaal uitgeschakeld kan worden. Die van ons kan dat niet, behalve de stekker er uit trekken. Bij Pasen bijv. hadden wij overlast van paasvuren omdat de balansventilatie lucht van buiten aanzuigt.

Let op het stroomverbruik, hoewel dat bij nieuwe systemen misschien inmiddels wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Dat zijn wel goede tips om rekening mee te houden, opzich met flexibele buizen kan ik wel een eind komen, de slaapkamers, badkamer en keuken zijn eenvoudig te bereiken voor me. Alleen de woonkamer is iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hier een voorstander van balansventilatie, mits goed uitgevoerd.

Tips (zo het ik het hier uitgevoerd):

ventilatieberekening laten maken met de inblaasopeningen geplaatst in de verste hoek van de ruimte ivm de beste doorstroming.
Meestal worden uit kostenoverweging de inblaasventielen direct achter de toegangsdeur van de ruimte geplaatst.

berekening laten maken op basis van een max. luchtsnelheid in de leidingen van < 1,5 ltr. per seconde ivm geluid.

het belangrijkste, plaats een filterkast met F7 zakkenfilter in de luchttoevoer, dan adem je schone lucht in en blijven je unit en inblaasleidingen schoon.
(Je wil niet weten hoe smerig zo'n filter er uit ziet na 3 maanden)

De filterkast en filters kosten de wereld niet, filterkast kost ca. € 150, - de filters vervang ik 1x per kwartaal en kosten ca, € 25,- p/st. (deze laat ik op maat maken in Duitsland, in Nederland betaal je 3x zoveel :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben overigens ook voorstander van balansventilatie. In een heel erg goed geisoleerd huis zoals dat van ons kun je niet zonder. Nog iets om rekening mee te houden is geluidproduktie, die van ons rammelt soms en dat is best hinderlijk bij het slapen. De details weet ik niet omdat een installatiebedrijf het onderhoud doet maar ik denk dat ze het oplossen door lagers te vernieuwen.

Ook klappert het systeem bij harde wind soms, dat komt niet zo heel veel voor. Een voordeel is dat je geen droger meer nodig hebt, je kunt de was gewoon binnen ophangen en het is de volgende dag droog zonder vochtproblemen.

Die filters moet je regelmatig schoon zuigen, dat is niet zo handig als het ding op een slecht bereikbare plek zit en bij vervangen lopen ze inderdaad behoorlijk in de kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Al eens gekeken naar een ClimaRad?
Ik heb er 3 voor het hele huis en dat bevalt zeer goed.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb hier thuis een systeem waarbij er in elk vertrek wordt afgezogen en op 1 plek, de overloop, wordt ingeblazen. Dit gaan allemaal vraaggestuurd en is van Itho.
Mij bevalt dit systeem erg goed en ik heb nu een heel kort kanaal voor de inblaas waardoor deze altijd makkelijk schoon te maken is en er geen stofnesten/schimmels in je aanvoerleiding kan ontstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 20-05-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-08 01:27
Je kunt natuurlijk toe- en afvoer per ruimte doen, maar dan heb je wel veel extra materiaal nodig. Dat is de voornaamste reden om het niet te doen.

Gisteren toevallig nog een stukje geschreven over balansventilatie. Wat Limojo zegt is hele waar, maar volgens mij bedoelt hij 1,5m/s en niet ltr/s. Het komt erop neer dat je voldoende ruim bemeten kanalen moet gebruiken. Als de kanalen te dun zijn wordt de luchtsnelheid te hoog en gaat de boel suizen.

Gebruik ook goede dempers:
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/--Yj5NOu-UYc/Tm5lRgME-9I/AAAAAAAAAv0/thwRI42HCGg/s1600/228_demper.jpg
Deze moeten zo geplaatst zijn dat het geluid niet van ruimte naar ruimte kan via de kanalen én zodat het motorgeluid niet de ruimtes in kan.

Zorg dat je woning verder goed luchtdicht is. Als je in de keuken inblaast en ergens anders weer afzuigt, dan wil je die balans wel vasthouden. Als er onderweg allemaal lekkages zijn, waardoor ongewenste infiltratie de overhand heeft, dan is de toegevoegde waarde van balansventilatie maar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-08 21:04
Paul C schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:51:
Gisteren toevallig nog een stukje geschreven over balansventilatie.
Klein foutje: de F-300 is maar 84% efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 19:01

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Doen!

Volg het verhaal van Limojo dat is ook ons verhaal zoals we de boven en beneden verdieping hebben gedaan .

Dus ventilatie berekening, geluid en luchtdebiet eisen bij de instroom punten.
Plaats 2 inlaten waar 1 worden voorgesteld.
Ja het worden dikke pijpen, maar je hebt geen last van luchtstromingen.

WTW met Co2 sturing. Geluidsfilters op kanalen bij de unit.

http://gathering.tweakers...=71&keyword=ollie1965+wtw geeft wat van mijn eerdere WTW gebrabbel weer.

Als je een schuin dak hebt kun je ook is het laatste stukje op de zolder je leidingen leggen om naar de eerste verdiepingen te gaan.

Comfotube is ook wel lekker werken
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-08 01:27
Bezuiniger schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:34:
[...]

Klein foutje: de F-300 is maar 84% efficiënt.
Ja, moest de niet F- versie zijn. 8)7

Anyway "maar".... Geloof vooral niet teveel van de rendementen die de Nederlandse fabrikanten opgeven. Die meten namelijk toevoerrendement het en niet het afvoerrendement. Hierdoor komt het stroomverbruik van de motoren ten goede aan het rendement (inefficiënte motoren warmen de lucht op, waardoor deze warmer uit het apparaat komt en dus efficiënter lijkt). |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
ollie1965 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:35:
Doen!

Volg het verhaal van Limojo dat is ook ons verhaal zoals we de boven en beneden verdieping hebben gedaan .

Dus ventilatie berekening, geluid en luchtdebiet eisen bij de instroom punten.
Plaats 2 inlaten waar 1 worden voorgesteld.
Ja het worden dikke pijpen, maar je hebt geen last van luchtstromingen.

WTW met Co2 sturing. Geluidsfilters op kanalen bij de unit.

http://gathering.tweakers...=71&keyword=ollie1965+wtw geeft wat van mijn eerdere WTW gebrabbel weer.

Als je een schuin dak hebt kun je ook is het laatste stukje op de zolder je leidingen leggen om naar de eerste verdiepingen te gaan.

Comfotube is ook wel lekker werken
Zeker doen.

Wat ik nog wil toevoegen:

Geen muggen en vliegen meer in huis :) ... wel ramen en deuren dichthouden.
In de zomerperiode werkt de WTW ook omgekeerd door de koelte binnen te houden, in ons geval met vloerkoeling.
Inregelen liefst zelf doen, het kost veel tijd om een zo groot mogelijk debiet te bereiken bij een zo laag mogelijk energieverbruik.
Hier ventileren we continu op stand 2 met 23 Watt (gemeten) en 150 m3 per uur.
Dat is met 2 volwassenen en een kleine van 4 voldoende.
Inblaas is ca. 10% meer dan afzuiging om een beetje overdruk in de woning te creeren, geeft veel minder stof in huis.
WAF is ;)

Ik ga onze WTW ook CO2 gestuurd maken, ik zoek nog een C02 RF hoofdbediening van Storkair.
De uitbreidingssensor voor de bovenverdieping heb ik al gescoord op MP.
Pagina: 1