Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoals eerder te lezen in Overschot aan PV, en dan? ben ik bezig om een bouwplan te ontwikkelen voor een collectief zelfbouw project. De gedachte is om stroom op te wekken via zonnepanelen en dankzij een lucht/water warmtepomp het huis te verwarmen icm vloerverwarming, waarbij geen gas aansluiting meer nodig is.

De kavel staat al vast en de zijkant van het huis op het zuiden zonder schaduw of buren. Het standaard idee zal een 2,5 woonlaag zijn waarbij de tweede verdieping een plat dak krijgt van ongeveer 5,70m diep vanaf het zuiden bij 6 á 7m in de breedte. Natuurlijk is een platdak leuk, maar kan ik maar de helft van de zonnepanelen kwijt in vergelijking met een schuindak (30 graden).

Helaas zal een dak van 30 graden bovenop de woning hoger als de maximale bouwhoogte van 10 meter worden aan de hoge zijde en ben ik genoodzaakte om naar alternatieve oplossing te kijken.

1. Ipv een dak van 30 graden kiezen voor een dak van 20 graden
- Hoe groot de invloed hiervan op de opbrengst?
- Blijft dit onderhoudsvriendelijk of betekend het dat de zonnepanelen schoongemaakt moeten worden?
2. Een deel van het dak schuin en op het hoogste punt 2m plat dak
- Zeer complex in een ontwerp onder te brengen
- Zeer lage WAF
3. Plat dak zuid-zuid
- Tweede verdieping (5,7x6-7) zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) zuid
- Schaduw van het dak van de tweede verdieping op het oosten.
- Hoge WAF
4. Oost/west opstelling
- Op advies van Lardman
- Hoge WAF
5. Plat dak zuid-zuid
- Tweede verdieping (5,7x6-7) zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) west
- Hoge WAF

Welke van de drie denken jullie dat de beste oplossing is? Mijn belangerijkste motivatie is de TVT.

Daarnaast wil ik mijn volledige huis gaan verwarmen met een warmtepomp. Vanwege de kosten is alleen een lucht/water warmtepomp intressant (en daarnaast mag ik niet te diep boren). Is een lucht/water warmtepomp krachtig genoeg om ook in de koude winterdagen er warm bij te zitten? Een combinatie van warmtepomp plus HR ketel lijkt me financieel niet aantrekkelijk.

Een warmtepomp vind ik interesanter als een zonneboiler aangezien de combinatie nog steeds het nadeel heeft in de winter en een zonneboiler (vaak) niet zelfstandig in de winter kan verwarmen.

Andere ideeën of combinaties om verwarmen voordelig te houden zijn natuurlijk ook welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 26-04-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:09
Stom als het klinkt misschien zou ik gaan voor Oost West opstelling, die kan gewoon op een plat dak met 25 graden oost, 25 graden west, 1 omvormer met 1 mppt, lekker goedkoop en zo lang mogelijk stroom. Voor argumentatie en onderzoek zie nuttige posts van O.A. Anton Boonstra

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Je bent een stap te ver. Kijk naar de Trias Energetica.

De eerste stap is energie besparen. En dat doe je door Passief te bouwen. Passief bouwen komt er op neer dat je goed oriënteert met veel ramen op het zuiden, zodat je de zonnewinsten pakt. Goed luchtdicht bouwen, zodat je een controleerbaar binnenklimaat hebt. Een goed ventilatiesysteem met warmteterugwinning, zodat je een gezond binnenklimaat garandeert en geen warmte laat ontsnappen. Compact bouwen, zodat je zo min mogelijk verliesoppervlak hebt en vervolgens ga de verliesoppervlaktes goed isoleren, vrij van thermische bruggen.

Als je dit gedaan hebt, zul je een zeer comfortabele en energiezuinige woning hebben die je met een klein warmtepompje kunt verwarmen. Een paar zonnepanelen zijn dan genoeg om in de elektra te voorzien die voor verwarming benodigd is.

(Ik zit op dit moment in een woning die op jaarbasis 1,5kWh/m² aan elektra nodig heeft voor verwarming. Dat is dus met 2 zonnepanelen op te wekken.)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 26-04-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@lardman: Denk je die oplossing meer rendament bied als mogelijkheid 3? Ik heb het toegevoegd als mogelijkheid 4 :)

@Paul C: Over passief bouwen had ik eigenlijk nog nooit gehoord. Ik zal dat vanavond maar even met mijn bouwbegeleider oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 20:39
Passief bouwen is vrij kostbaar. Grootste probleem is niet warmte verzamelen, maar het in de zomer kwijtraken. Ook heeft een WTW systeem een nadeel dat je dus 's nachts niet de koelere lucht gebruikt om in de zomer je huis af te koelen.

Qua prijs/prestatie is een Rc waarde van rond de 5,5 het beste. Daarboven is de opbrengst relatief laag ten opzichte van de meerkosten.

Ik zou zoeken naar energienota nul woningen. Die zijn wat realistischer dan energienotaloos, want er zit vaak een discrepantie tussen het opwekken en het gebruik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:27:
Passief bouwen is vrij kostbaar. Grootste probleem is niet warmte verzamelen, maar het in de zomer kwijtraken. Ook heeft een WTW systeem een nadeel dat je dus 's nachts niet de koelere lucht gebruikt om in de zomer je huis af te koelen.
Ik neem aan dat een WTW ventialtie systeem bestuurbaar is zodat het goed geregeld kan worden.
Qua prijs/prestatie is een Rc waarde van rond de 5,5 het beste. Daarboven is de opbrengst relatief laag ten opzichte van de meerkosten.

Ik zou zoeken naar energienota nul woningen. Die zijn wat realistischer dan energienotaloos, want er zit vaak een discrepantie tussen het opwekken en het gebruik.
Mogelijk dat je een compromis moet zoeken tussen isolatie en kosten.

Als je geen rekening houd met de piekbelasting(buiten -5) voor het verwarmen kan je met een goedkopere WP toe. Met een flink buffervat kan je dan altijd op elektrische verwarming of een houtvergasser overstappen.

Als ik nu een huis zou bouwen zou ik zeker voor het passief huis gaan. Liefst het hele kavel overkappen met glas (HR++), dak zijn zonnepanelen (veel oppervlak), en daaronder een paar simpele bouwwerken voor badkamer, slaapkamer en keuken, etc. De woonkamer is je tuin. (wel je glas tot ~2 meter wit maken of wat schuttingen tegen de inkijk)
Uit de tuinbouw technieken voor het schermen, koelen en luchten, mogelijk de slaapkamer extra te koelen (airco = WP).
Een lucht / lucht warmtepomp kan ook zomers goed koelen, nadeel is geen opslag.

Onder de grond een grote regenwater opslag kelder. Als deze groot genoeg is kan je hem ook als warmte opslag/buffer gebruiken.

Voor een Water/Water warmtepomp hoef je niet de diepte in te gaan, je kan ook horizontaal door de grond gaan op 1 m diepte, of met korven, moet je maar eens zoeken op dit forum ....

Zoek ook eens op atrium huis ....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit kan je ook doen, alternatief voor aardgas
Nederlands product .....

Als je dat onder je huis bouwt kan je ook nog zonder riool aansluiting.
Mijn buurman is melkkoeien boer maar heeft geen riool aansluiting, alles loopt in de mest put. Maar krijgt wel ieder jaar een riool aanslag, en moet ieder jaar weer uitleggen dat hij dat niet hoeft te betalen.

[ Voor 57% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-04-2013 16:38 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 15:48
Ook gedacht aan een hout/pellet kachel met CV koppeling d.m.v. een buffer. Met een voldoende grote buffer kun je zo in de winter ook je hele huis warm houden door een gezellig vuurtje te stoken.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

jckw schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:42:
Ook gedacht aan een hout/pellet kachel met CV koppeling d.m.v. een buffer. Met een voldoende grote buffer kun je zo in de winter ook je hele huis warm houden door een gezellig vuurtje te stoken.
Ik ben nu een combinatie houtkachel + 96 heatpipes op het dak + CV-combi(backup) op een buffervat(1000L) en Boiler(210L)

De houtkachel doet de normale verwarming + warm water in de winter.
De Heatpipes doen de verwarming + warm water in voor en najaar.
De Heatpipes doen het warm water in de zomer.
De Heatpipes doen een klein beetje verwarmen in de winter.
De CV is puur backup als:
1) Niet genoeg warm water is in voorjaar, najaar en zomer.
2) Niet voldoende warmte in voor en najaar. (geen hout kachel aan)
3) Erg koud is buiten.
4) Geen zin (of op vakantie, afwezig) de houtkachel te stoken in winter.

De CV kan dan wel de kleinst mogelijke ketel zijn, die kunnen ook erg diep moduleren (gunstig bij na verwarmen van CV water en warm water)
Het buffervat zit in de retourleiding van de CV.
De uitgang drinkwater boiler zit in de koud water aanvoer van de combi ketel.
Buffervat en Boiler zitten in serie op de kachel en heatpipes, de boiler wordt eerst opgewarmd dan het buffervat ...

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-04-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Senor Sjon: energienota nul woningen is eigenlijk precies wat ik zoek! Leuk om te zien dat dit soort project nog redelijk betaalbaar zijn.

@WoudseHoeve: Ik zal even moeten informeren wat het prijs verschil zou zijn tussen een warmtepomp voor 365 dagen en een hybride oplossing. Alleen ben ik bang dat de hybride oplossing in investering vrij hoog is.

Daarnaast denk ik dat een lucht/water warmtepomp meer rendement zal geven als een water/water warmtepomp vanwege de investering en relatief kleine tuin.

@jckw: Daar heb ik inderdaad wel over nagedacht alleen vind ik dat in luxe wel een stap terug vanaf HR ketel en helemaal ivm een warmtepomp. Als aanvulling op een warmtepomp voor de strenge winters is het misschien wel een goed backup systeem.

edit: in hoofdpost een 5de mogelijkheid toegevoegd om op de tweede verdieping op het zuiden te richten en op de eerste verdieping naar het westen om meer avond zon te pakken zonder last van de schaduw van de tweede verdieping.

Sidenote: Ik tel begane grond, eerste verdieping, tweede verdrieping

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 26-04-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C

Hier zitten wel een paar grote vooroordelen in over Passief bouwen.
- Passief bouwen hoeft écht niet veel duurder te zijn. Zeker niet als je dit ziet tegenover traditionele bouw die met een overvloed aan installaties "zuinig" is gemaakt. Vooral de kozijnen zijn veel duurder, maar daar staat tegenover dat er ontzettend veel bespaard kan worden op de installaties. Niet alleen de aanschaf van installaties, maar ook onderhoud en vervangen van installaties. Goed isoleren heeft namelijk het voordeel dat het onderhoudsvrij is, terwijl iedere technische installatie een beperkte levensduur heeft en onderhoud nodig heeft.
- Oververhitting is ook niet inherent aan passief bouwen. Het PHPP houd wél expliciet rekening met oververhitting en stelt de norm ook dat er maar op een beperkt aantal dagen van het jaar oververhitting mag plaatsvinden (op enig moment van de dag!). Het probleem is dat de meeste mensen dit omzeilen door in te voeren dat ze 's zomers _altijd_ handmatige spuiventilatie toepassen, terwijl dit er in de praktijk niet van komt.
- De nieuwe PHPP 7 is juist op het vlak van oververhitting en koeling sterk verbeterd.
- Oververhitting is sterk gekoppeld aan de thermische massa van een gebouw. Bij HSB is dit dus een groter risico, dan bij massieve bouw. In het gebouw waar ik nu zit bijvoorbeeld is gewoon een meter zand tussen de isolatie en de vloer aangebracht i.p.v. een kruipruimte. Dit is een gigantische thermische buffer die ervoor zorgt dat dit huis praktisch nooit oververhit. Het is trouwens ook een kostenbesparing.
- Ook in een passief huis kun je gewoon ramen open zetten.
- Een WTW betekend niet dat je geen zomernachtkoeling kunt hebben. Je kunt gewoon ramen open zetten, maar een beetje fatsoenlijke balansventilatie heeft een by-pass klep.

V.w.b. het optimum van Rc 5,5 denk ik dat dit voor traditionele bouw wel geldt, omdat alle andere problemen daar niet aangepakt worden (zoals luchtdichtheid en thermische bruggen). De kracht van passief bouwen zit 'm juist in de synergie van het integraal aanpakken van alle aspecten die voor energieverlies zorgen. Als je deze synergie hebt, dan blijft de prestatieverbetering veel langer lineair met de toegepaste materialen en loont het dus ook langer.

Mijns inziens is de energiebesparing bij een passiefhuis wellicht haast een bijzaak. De echte winst zit 'm in het gewonnen wooncomfort en dat is gewoon pure luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vraag je eerst eens af of je het doet vanwege financieel gewin, milieu of hobby.
- Financieel gewin ... vergeet het maar, elk burger initiatief wordt uitgezogen door Brussel en de haagse loopteefjes die vanuit financieel gewin (hoger aanzien/ betere baan) aan deze uitbuiting meedoen.
- Milieu....... geen kinderen geeft een hoger rendement.
- Hobby......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik ben niet opzoek naar een manier om rijk te worden als dat is wat je bedoeld, maar ik ben wel fan van investeren en lagere maandlasten. Of het winstgevend is kan je altijd alleen achteraf bepalen.

Daarnaast is het voordeel bij nieuwbouw dat ook traditonale manier een investering vereist en deze bij wijze van spreken kan aftrekken van een duurzamen investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34

Passief bouwen heeft 2 grote nadelen:
Het is erg kostbaar om het achteraf te doen en veel ramen op het zuiden = meer hitte in de zomer.

In Nederland is het aantal dagen >20 graden een stuk lager dan het aantal dagen <20 graden. Voeg een goede zonwering toe op het zuiden en je bent er al. Goede isolatie is goed in het buiten houden van warmte.

En bij nieuwbouw is het een stuk makkelijker om overal rekening mee te houden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Paul C schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:08:
[...]

Hier zitten wel een paar grote vooroordelen in over Passief bouwen.
- Passief bouwen hoeft écht niet veel duurder te zijn. Zeker niet als je dit ziet tegenover traditionele bouw die met een overvloed aan installaties "zuinig" is gemaakt. Vooral de kozijnen zijn veel duurder, maar daar staat tegenover dat er ontzettend veel bespaard kan worden op de installaties. Niet alleen de aanschaf van installaties, maar ook onderhoud en vervangen van installaties. Goed isoleren heeft namelijk het voordeel dat het onderhoudsvrij is, terwijl iedere technische installatie een beperkte levensduur heeft en onderhoud nodig heeft.
- Oververhitting is ook niet inherent aan passief bouwen. Het PHPP houd wél expliciet rekening met oververhitting en stelt de norm ook dat er maar op een beperkt aantal dagen van het jaar oververhitting mag plaatsvinden (op enig moment van de dag!). Het probleem is dat de meeste mensen dit omzeilen door in te voeren dat ze 's zomers _altijd_ handmatige spuiventilatie toepassen, terwijl dit er in de praktijk niet van komt.
- De nieuwe PHPP 7 is juist op het vlak van oververhitting en koeling sterk verbeterd.
- Oververhitting is sterk gekoppeld aan de thermische massa van een gebouw. Bij HSB is dit dus een groter risico, dan bij massieve bouw. In het gebouw waar ik nu zit bijvoorbeeld is gewoon een meter zand tussen de isolatie en de vloer aangebracht i.p.v. een kruipruimte. Dit is een gigantische thermische buffer die ervoor zorgt dat dit huis praktisch nooit oververhit. Het is trouwens ook een kostenbesparing.
- Ook in een passief huis kun je gewoon ramen open zetten.
- Een WTW betekend niet dat je geen zomernachtkoeling kunt hebben. Je kunt gewoon ramen open zetten, maar een beetje fatsoenlijke balansventilatie heeft een by-pass klep.

V.w.b. het optimum van Rc 5,5 denk ik dat dit voor traditionele bouw wel geldt, omdat alle andere problemen daar niet aangepakt worden (zoals luchtdichtheid en thermische bruggen). De kracht van passief bouwen zit 'm juist in de synergie van het integraal aanpakken van alle aspecten die voor energieverlies zorgen. Als je deze synergie hebt, dan blijft de prestatieverbetering veel langer lineair met de toegepaste materialen en loont het dus ook langer.

Mijns inziens is de energiebesparing bij een passiefhuis wellicht haast een bijzaak. De echte winst zit 'm in het gewonnen wooncomfort en dat is gewoon pure luxe.
toon volledige bericht
Rustig maar :)

Paar jaar geleden hebben we alles hierover uitgezocht met lijvige rapporten van gerenommeerde bureaus ivm een gewonnen prijsvraag voor een bouwproject. We zijn toen achter veel dogmas gekomen die toch niet zo waar zijn als beweerd, vooral op het gebied van mileibelasting van materialen en de toepassing hiervan. De gebruiker is de grootste bepaler in verbruik. Ik ben het eens dat installaties een hulpmiddel zijn en niet de oplossing. Ook hebben we dus de Rc na laten rekenen t.o.v. milieulast qua materialen en de kosten. Een Rc van 10 is leuk, maar buiten HSB viel de energiebesparing in het niet bij de meerkosten.

Maarja, ik was daar als projectontwikkelaar bjj betrokken, dus het moest ook nog betaalbaar zijn en aan tal van andere eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vrijdag op gesprek geweest met de bouwbegeleider. Hij had wel ervaring met warmtepompen, maar helaas alleen met water/water warmtepompen en niet met lucht/water systeem. Aangezien er in de polder slechts tot 10m geboord mag worden is dat geen oplossing, ondanks dat het grondwater erg hoog staat.

Waar hij wel mee kwam is om een zonneboiler te gebruiken. Nu weet ik dat een zonneboiler zeker niet geschikt is voor 365 dagen per jaar (uitzondering daargelaten), maar misschien in combinatie met een warmtepomp wel interesant voor bijv dagen zoals gister of in de winter, maar wel met zon.

Qua plaatsing van de zonnepanelen ga ik voor een oost/west op stelling met mogelijk 4 op het zuiden (even kijken of ik hier een geschikte omvormen voor kan vinden). Totaal zullen er ongeveer 20 panelen komen met totaal rond de 5000 WP.

Van de week maar even langs bij de architect om te kijken of hij hier ervaring mee heeft.

Voor de geintresseerde wordt dit de basis van de woning, pdf.

edit: Ik heb ondertussen de eerste offerte binnen voor een lucht/water warmtepomp. De kosten incl. installatie is over de 10.000 euro incl 21% btw (of geld de 6% btw ook bij nieuwbouw?)

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 29-04-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

10k ??? voor een lucht/water ? dat is dan inclusief groot buffer vat ?
Ik heb een offerte voor de helft gehad, incl installatie.
Alle arbeid is 6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het buffer vat is 300 liter.

Heel specifiek is de "offerte" niet. Het is eigenlijk meer een richtprijs en was genoemd excl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nieuwbouw is 21%, pas na 2 jaar is het 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
geinig huisje.

mijn 5ct.
pv is erg leuk, moet je zeker doen.
alleen is het in jouw geval niet aan het huis vast.
het kan later ook nog uitgevoerd worden. (als je een huis gaat bouwen is het geld zo op.)
laat wel een extra paar buizen aan leggen naar je washok. (dat kost niet veel extra)
en stop het geld op plaatsen die nu belangrijk zijn.

zonneboiler is erg cool, moet je zeker doen.
wel opletten je komt al gouw (met pv) dak ruimte te kort.
maar ook deze is later te doen. (let op planning met WTW buis en verwarming)

een WTW buis voor de douche is de belangrijkste aanrader die ik heb. (en zeker met zonneboiler)
is bij bouw makkelijk aan te leggen, naderhand is dat een stuk moeilijker. (tot onmogenlijk)

goed geisoleerde ramen liefst 3 dubbel extra de wouw glas, dat doe je eigenlijk ook allen bij de bouw van het huis. (bespraar daar niet op, heb je heeeel lang profijt van)

vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren, is ook erg prettig.
(dan kun je ook de zonneboiler + warmte pompje gebruiken voor verwarming)

pas trias energetica toe.
energie(warmte) die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
dus kijk goed naar de isolatie, dat kun je alleen doen bij de bouw en is naderhand slecht te doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie wel andere dingen die niet zo handig zijn. De schuine kanten zijn ongeïsoleerd, toch wil de architect daar de MV doorheen halen. Levert voornamelijk condens op denk ik. ;)

Welke variant heb je in gedachte? Type B zou ik in ieder geval overslaan.
  • Beperkte hoeveelheid daglicht aan de voorzijde bij de keuken.
  • Open trap zorgt voor veel warmteverliezen in de woonkamer
  • Plaatsing trap op de begane grond levert alleen een hoop loze ruimte op.
  • Slaapkamer 2 is donker, deze heeft maar één schuifpui/raam.
Er ontbreekt maatvoering, elders lees ik wel bruto 5,4x11. Dit betekent van hart spouwmuur tot hart spouwmuur 5,4 meter. Een gemiddelde woningscheidende spouwmuur is 120-60-120=300. Aan beide kanten, dus effectief heb je 5,1 meter tussen de muren. De diepte van 11 meter is hopelijk exclusief de schuine kanten, anders ben je voor/achter ook nog in totaal een anderhalf meter kwijt.

Waar is dit in Almere? Want de ibba projecten zitten voornamelijk in Almere Poort. Een gebied gezegend met een verplichte stadsverwarmingsaansluiting à 5.000 euro. Kijk goed je contract na dus. Dit heeft namelijk heel veel invloed op je warmtehuishouding van je radiatoren/vloerverwarming.

Energetisch klopt er ook niet veel van. Je wilt alle 'nuts' cellen bij elkaar hebben. Dit zijn de keuken, badkamer, toilet en was/cv ruimte. Door de leidinglengtes voor warm water voornamelijk zo kort mogelijk te maken, heb je minder verliezen. Ook heb je veel minder afvoerlengtes e.d. nodig. Want hoe gaat bij type A bijvoorbeeld het riool van het toilet lopen? Er is geen stijgpunt getekend en ook geen ontluchting, dus moet dat ding door die schuine koof? Good luck with that. Een riool met een diameter van 110 en op afschot kan je niet straffeloos door je vloer aanleggen.

Tekeningen zeggen in ieder geval niet zoveel, dit is gewoon een brochure. De extra wensen aan wandcontactdozen e.d. maken een huis als dit snel veel duurder, want ze zijn nu op het minimum uitgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@migjes:
Qua WTW van de douche wil ik nog even met de architect bespreken.

Daanaast gaf mijn bouwbegeleider gaf wel aan dat WTW systemen gebaseerd op lucht rampzalig kunnen zijn (schimmel) en daar het beste omheen kan lopen.

Het huis zelf zal gebouwd worden met Kingspan TEK. Dit schijnt een soort schuim te zijn ter vervanging van het beton. "Het isoleert als een gek".

Gezien de hoeveelheid ramen is driedubbel glas én luchtdichte kozijnen natuurlijk geen overbodige luxe.

@Senor Sjon:
Het is een voorbeeld van de basis c.q. brochure, niet de uiteindelijke tekening. Aangezien het een brochure betreft komen de maten ook niet overeen, de buitenkant zal 5,7m zijn en qua interne maten moet de definitieve tekening nog gemaakt worden na een gesprek met de arcitect.

De basis zal bestaan uit type B. Hierbij worden de twee kleinste slaapkamers samengevoegd en van een deel van de overbleven ruimte wordt een washok/berging gemaakt, op de tweede etage zal casco worden en nog een paar kleine aanpassingen in de badkamer.

Aan de voorkant zal zowel de buiten muur als de binnen muur bijna volledig glas zijn en dus het licht doorlaten de keuken in. Aangezien het plan is om het volledige huis te verwarmen met vloerverwarming verwacht ik geen gigantisch verlies vanwege de trap.

Het project is inderdaad in Almere. In de wijk Nobelhorst. In deze wijk komt geen stadsverwarming, maar een gas aansluiting (of deze verplicht of optioneel is mijn niet bekend). Dit staat al zwart op wit en scheelt ruim 5000,- euro.

De leidingen is nog wel even een interesant punt. Hier heb ik nog geen informatie over ontvangen en zal ik bij de architect moeten navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deveon schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:53:
@migjes:
Qua WTW van de douche wil ik nog even met de architect bespreken. Mijn bouwbegeleider gaf wel aan dat WTW systemen gebaseerd op lucht rampzalig kunnen zijn (schimmel) en daar het beste omheen kan lopen.
Broodje Aap...... De WTW voor op de afvoer van de douche is natuurlijk Water/Water met een opbrengst van rond de 50% ( Koud water wat naar de boiler/combi ketel gaat wordt voorverwarmd door het afvoer water).
De WTW voor de ventilatie is inderdaad lucht/lucht maar daar zitten filters is die je volgens mij geregeld(Jaarlijks?) moet schoon maken of vervangen. Gewoon even op googelen, genoeg over te vinden.
Het huis zelf zal gebouwd worden met Kingspan TEK. Dit schijnt een soort schuim te zijn ter vervanging van het beton. "Het isoleert als een gek".
"Isoleert als een gek" heb je natuurlijk niet veel aan ( kan ook negatief zijn :) ). Ze moeten met getallen komen die ze kunnen realiseren. Op die site kan ik daar niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Deveon schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:53:
@migjes:
Qua WTW van de douche wil ik nog even met de architect bespreken. Mijn bouwbegeleider gaf wel aan dat WTW systemen gebaseerd op lucht rampzalig kunnen zijn (schimmel) en daar het beste omheen kan lopen.

Gezien de hoeveelheid ramen is driedubbel glas én luchtdichte kozijnen natuurlijk geen overbodige luxe.
een WTW voor de douche is heel iets anders als een WTW voor de lucht.
voorbeeldje: http://www.technea.nl/home/prod=19/
je spoed gewoon minder warm water je riool in. (welke idioot wil tegenwoordig nog het riool verwarmen 8)7 )
en zeker als je in de toekomst een zonne boiler overweegt of warmte pompje.

een WTW op de ventilatie kan ook, schimmel kan een probleem zijn, maar dan is er iets fout aangelegd.
(is ook niet mijn grootste voor keur, maar dat is persoonlijk.)
er is altijd iets van ventilatie nodig in huis en zo kan het b.v. ook:
http://www.inventum.com/p...tion-ventilatiewarmtepomp
als je dat weer koppelt aan de douche WTW, heb je al een leuk systeem.
de warmte pomp neemt dan een klein deel van de verwarming over.
en helemaal als je ook nog lage temperatuurs verwarming hebt. (of vloerverwarming)
(nadeel: zonneboiler word dan afgeraden gaat niet goed met de ecolution.
dus of ecolution of zonneboiler)

er is altijd ventilatie nodig in huis.
dus geen lucht WTW betekend ook geen luchtdichte ramen!

edit:
ik hoop dat je door de bomen het bos nog kunt zien.
er zijn gewoon meerdere wegen te belopen.
je hebt nu een kans gebruik hem zou ik zeggen, daar heb je veel aan in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-04-2013 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik heb mij vorige post even aangepast om de onduidelijkheid weg te halen. Een douche WTW is inderdaad natuurlijk via water en niet via lucht.

De zonneboiler is nog een twijfel geval aangezien het nogal veel ruimte opneemt op het dak wanneer het in een hoek van 60 graden wordt geplaatst, misschien als de buren ook een derde woonlaag hebben, maar de combinatie van zonnepanelen plus warmtepomp bied absoluut mijn voorkeur (en i.c.m. saldering een beter rendament).

Zelf denk ik dat verwarmen met water minder "gezeur" met zich mee zal brengen als verwarmen via lucht.

Bij gebruik van een warmtepomp zou ik graag wel een zelfstandige installatie willen waarbij de HR ketel weggelaten kan worden. Indien het mogelijk is om de gasaansluiting achterwege te laten scheelt dit toch een investering van 3000-4000 euro wat goed gebruikt kan worden om de warmtepomp binnen budget te houden.

Overigens loop ik met een warmtepomp niet tegen het probleem aan dat het warm water "op" kan zijn of te koud? (bijv. wanneer de wasmachine draait en iemand onder een regendouche staat?) En zijn er ook mogelijkheden om WTW toe te passen op wasmachine en/of droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Deveon
een volledige verwarming met warmte pomp heb ik geen ervaring mee.
dus wat ik nu zeg met korrel zout nemen. ;)
je hebt een flinke lucht-water warmte pomp nodig om ook er voor te zorgen dat als het -10 is buiten nog warmte binnen te krijgen.
en dat betekend ook een flinke unit op dak.
een warmte pomp is ook geen doorstroom systeem zoals een gas ketel.
dus ook daar is er een boiler en die kan op.
(als de boiler groot genoeg is lukt dat niet zomaar natuurlijk)

ik vind het geen vreemde keuze om gas weg te laten uit het huis.
het scheelt veel aan aansluitkosten, maar maakt aanleg wel duur.
is zeker een weg om eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
En vergeet ook niet te kijken naar een pellet-en/of houtkachel. Ideaal voor de koudste winterperiodes. De huidige kachel branden zeer schoon. Nu een geschikt rookgaskanaal aanleggen scheelt later een hoop werk.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
drielp schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:43:
En vergeet ook niet te kijken naar een pellet-en/of houtkachel. Ideaal voor de koudste winterperiodes. De huidige kachel branden zeer schoon. Nu een geschikt rookgaskanaal aanleggen scheelt later een hoop werk.
oei ja, daar had ik nog niet aan gedacht.
en dat terwijl ik vorige week nog deze kachel heb helpen mee bouwen.
http://www.pberg.demon.nl...box/workshopZeddam/lijst/

(een mooie rocket brandend zonder rook uit de schoorsteen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zie dat je het huis met Kingspan TEK met OSB gaat bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://www.kingspancentury.com/cent/images/tek_systems.jpg

Scheelt dat nog veel met de meer traditionele bouw qua kosten?
De bouwtijd is natuurlijk een stuk beter, afhankelijk van de gekozen buitenafwerking natuurlijk.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

WTW op wasmachine is lastig, warmte vraag en afvoer moment zijn in tijd gescheiden. Je kan de wasmachine wel vullen met warm water van de warmtepomp/zonneboiler (hotfill).
Wel zijn er tegenwoordig Warmtepomp drogers, met een goede efficiency.

Wat betreft het "leeg raken" van de buffer, die moet berekend zijn voor je gebruik (je kan hem over dimensioneren). Ook kan/moet er altijd een elektrische na verwarming bij zitten. En met een WTW op de douche gaat het alleen maar beter.
Als je wel gas hebt kan je er altijd een goedkope CV-combi achter zetten als back-up .... Ik doe dat maar ik heb (nog) geen warmtepomp.

Het kan ook een doorstroom systeem (CV-Water in de buffer) zijn met een Warmtewisselaar ... voor het drink water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Paul C schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:08:
[...]
Een bypass bij een WTW is echt weggegooid geld. Het werkt domweg niet :X Geen enkel meetbaar effect.
Kan je beter aan iets anders besteden.
Ramen opzenzetten heeft veel meer effect.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@migjes: De richtprijs van 8000-9000 euro die ik nu heb ontvangen levert 6,5 Kw bij -10 graden en is geschikt tot -20. Deze is inclusief 400 liter warmteboiler.

Afbeeldingslocatie: http://oi41.tinypic.com/4fygq1.jpg

@drielp: Mocht een warmtepomp zelfstandig niet een rëeele mogelijkheid zijn dan zal dat de eerste de interesante backup mogelijkheid zijn.
arjants schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:16:
Ik zie dat je het huis met Kingspan TEK met OSB gaat bouwen.
[afbeelding]

Scheelt dat nog veel met de meer traditionele bouw qua kosten?
De bouwtijd is natuurlijk een stuk beter, afhankelijk van de gekozen buitenafwerking natuurlijk.
Dat is moeilijk om te zeggen, maar ik volgens mij wel. Bij het IBBA concept heb je de keuze uit een aantal basis woningen en bij een meer traditonele bouw heb je vaak een minder diep huis óf geen derde verdieping.

@WoudseHoeve:
Indien ik de keuze maak voor een warmtepomp dan wil ik geen gasaansluiting gebruiken. De besparing zit hem niet alleen in het verbuik, maar ook in de investering voor HR ketel en het vastrecht. Indien mogelijk wil ik zelfs de gasleiding naar mijn kavel weglaten.

Is het ondanks dat de warmte van de wasmachine en/of droger niet direct herbruikt wordt niet rendabel om hiermee toch weer de buffer weer mee op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deveon schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:25:
@WoudseHoeve:
Indien ik de keuze maak voor een warmtepomp dan wil ik geen gasaansluiting gebruiken. De besparing zit hem niet alleen in het verbuik, maar ook in de investering voor HR ketel en het vastrecht. Indien mogelijk wil ik zelfs de gasleiding naar mijn kavel weglaten.

Is het ondanks dat de warmte van de wasmachine en/of droger niet direct herbruikt wordt niet rendabel om hiermee toch weer de buffer weer mee op te warmen?
Je link doet het niet goed ??

Ik begrijp de besparing van de gas aansluiting, maar wel weer goed voor de WAF....

Om de warmte te kunnen opslaan in de buffer moet er ergens flow zijn naar je buffer toe. Bijn een Douche WTW is die dmv de koudwater toevoer naar de boiler tegelijk aanwezig als er ook warmwater wordt afgevoerd.
Bij de was machine is dat niet het geval....
Ja kan natuurlijk iets bedenken met een simpele 10L boiler waar je afvoer doorheen gaat en je koud water aanvoer ook. Maar in het beste geval buffer je de warmte voor de volgende was beurt....

De warmtepomp droger doet dat intern wel goed, instromende lucht wordt eerst opgewarmd met de uitstromende lucht ( middels een warmtepomp principe )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn kennis van witgoed is eerlijk gezegd nogal nihil, maar zou je geen warm(er) water kunnen aanleveren vanuit je buffer aan je wasmachine zodat hij dit zelf niet hoeft op te warmen? En dan met dezelfde idee als een douche WTW de warmte vanuit het riool weer terug naar de buffer? (eventueel ook voor de vaatwasser?)

Bedoel je de link naar het plaatje? fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deveon schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:01:
Mijn kennis van witgoed is eerlijk gezegd nogal nihil, maar zou je geen warm(er) water kunnen aanleveren vanuit je buffer aan je wasmachine zodat hij dit zelf niet hoeft op te warmen? En dan met dezelfde idee als een douche WTW de warmte vanuit het riool weer terug naar de buffer? (eventueel ook voor de vaatwasser?)

Bedoel je de link naar het plaatje? fixed
Je link is een plaatje, ik kan er niet op klikken .....

Warmwater vanuit de buffer heet HotFill, dat is een goed plan.
Zeker als het "gratis" is opgewarmd door een zonneboiler, of iets duurder door een WP. (Zelfs met gas verwarmd is het goedkoper)

WTW op wasmachine of vaatwasser gaat niet omdat de warmte pas vrij komt (afvoer) als er geen aanvoer van koud water is. Je krijgt het daardoor niet in je buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Een wasmachine wordt in het algemeen maar een paar keer per week gebruikt, als je buffervat een paar dagen moet overbruggen moet je het systeem goed isoleren (volumineus).
Zoals hierboven al opgemerkt, om de warmte terug te winnen moet het opslagmedium (water) langs de warmtewisselaar gepompt worden. Een standaard douche wtw verwarmt rechtstreeks het water dat richting mengkraan of CV ketel als tapwater dient; geen opslag nodig en geen pomp.
Een wasmachine met warmteterugwinning wordt al snel complex, zo zit er veel neerslaand zeep/zeoliet (uit wasmiddel) en in mindere mate vervuiling in de afvoerstroom, iets waar gewone afvoerleidingen geregeld al moeite mee hebben, laat staan een voor vervuiling gevoelige, traag doorstroomde (betere warmteoverdracht) warmtewisselaar. Reken op geregeld schoonmaken en, omdat de afvoer discontinu en met grote volumestromen gaat, een beperkt rendement. Of je moet een geïsoleerde buffer toevoegen die het water opvangt en daarna geleidelijk door je wtw laat stromen...
Een vaatwasser met warmteterugwinning is makkelijker door het dagelijks gebruik. Daar staat tegenover dat de hoeveelheid water die hij verbruikt stukken kleiner is en bovendien een deel daarvan (voor het voorspoelen) koud water is, dit maakt het systeem ingewikkeld en bijvoorbeeld hotfill toepassing nauwelijks besparend. Een aantal vooruitstrevende vaatwasmachines gebruikt bovendien al een soort warmteterugwinning: zij gebruiken wateradsorberend zeoliet om de vaat mee te drogen (waarbij bovendien warmte vrijkomt die weer voor het verder drogen wordt benut), dit zeoliet wordt de volgende afwasbeurt geregenereerd met de warmte van het afvoerwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Daarnaast zijn er al een hoop mogelijkheden om de was te draaien met koud water. Het geld voor een WTW op de (vaat)was machine kun je dus beter stoppen in een zuinig model (vaat)wasmachine.

Zet WTW in op de punten waar het nuttig is. Dus in je douche en je ventilatie systeem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bedankt voor de reacties weer!

Waarschijnlijk zal na het lezen van de reacties alleen een WTW op de douche komen. Zaterdag heb ik een afspraak met de architect en komt wat meer informatie naar boven betreffend de details van de bouw.

Op de volgende website kwam ik een berekening tegen die me eigenlijk nogal tegenviel (er wordt een berekening met 240m2 gemaakt en later voor 120m2). Hierbij is te zien dat de TVT wel extreem lang is (20 jaar). 245,- euro per jaar besparing op minimaal 5000-6000 extra investering. Op deze website gaan ze wel uit van een gemiddelde COP van 3-4 en tellen ze ook elektrische bijverwarmen en tapwater verwarming mee, dus voor mij gevoel een vrij realistische berekening.

De specificatie van de warmtepomp die mij nu aangeboden is hier en hier te vinden (pdf). Hierbij zie ik dat bij een afgifte van 35 graden (vloerverwarming) zelf tot -10 nog een COP van 3 gehaald wordt en bij 10 graden zelfs een COP van 5. Uitgaand van dit systeem wat zou dan ongeveer de gemiddelde COP zijn over het hele jaar bij gemiddeld 10,1 graden?

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 01-05-2013 11:09 . Reden: link specificaties aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deveon schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:42:
Op de volgende website kwam ik een berekening tegen die me eigenlijk nogal tegenviel (er wordt een berekening met 240m2 gemaakt en later voor 120m2). Hierbij is te zien dat de TVT wel extreem lang is (20 jaar). 245,- euro per jaar besparing op minimaal 5000-6000 extra investering. Op deze website gaan ze wel uit van een gemiddelde COP van 3-4 en tellen ze ook elektrische bijverwarmen en tapwater verwarming mee, dus voor mij gevoel een vrij realistische berekening.
Omdat je nieuw bouwt moet je wel de investering van een standaard CV-combi ketel van de WP investering aftrekken als je naar de TvT wilt kijken. Ook de levensduur van de CV-ketel, de WP en de rest van je infrastructuur (Buffervat) moet je in het plaatje meenemen.
Dat electrische bij verwarmen moet je met het overschot aan gesaldeerde PV-stroom doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De investering van CV ketel (en gasaansluiting naar kavel) is al af van de eerder genoemde 5000-6000. Uitgaande dat dit totaal ongeveer 4000 kost (vrij ruim genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik zie het nu ook, niet goed gelezen .... Alleen op lange termijn (30 jaar) kan het uit.
Ik vind de gehanteerde prijzen voor PV wel hoog ..... Het is voor een vrij groot huis.

Tapwater verwarming kost veel energie ivm de hoge temperatuur. Al je voor tapwater een zonneboiler neemt, en voor de rest een lage temperatuur WP zijn de kosten lager ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ketel kost rond de 1500-2000 euro inclusief alle bijbehorende pijperij. Gasaansluiting kan je bij Nuon vinden, zal zo rond de 800 euro liggen. Ligt er ook aan of je elektrisch wilt koken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit dit topic nu ook even door te lezen en het valt mij op dat de architect/bouwbegeleider/jij erg weinig verstand hebben van passief bouwen.
Wat ik in dit topic zie is dat er allemaal energiezuinige dingen bij elkaar worden geraapt en samengevoegd. Ik zou als ik jou was een goed bouwadviesbureau inhuren die echt verstand heeft van passiefhuizen.

Klein tipje wat ik dan nog wil geven na persoonlijke ervaring, ga dampopen bouwen en gebruik niet die TEK platen in een woning. Als je een keer 4 man op bezoek hebt is het net of je in een plastic zakje leeft als je dampdicht gaat bouwen.
Ik zou dan ook schapenwol als isolatiemateriaal nemen, dit behoudt zijn isolerende werking als het vochtig wordt.

Je zoekt nu ook op wtw op douchewater en wasmachine, dit is echt totaal overbodig als je een goede warmtepomp systeem hebt.
Wtw in douche en wasmachine is erg veel extra werk/kosten en helemaal niet nodig voor een passiefhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ernemmer schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:34:
Je zoekt nu ook op wtw op douchewater en wasmachine, dit is echt totaal overbodig als je een goede warmtepomp systeem hebt.
Wtw in douche en wasmachine is erg veel extra werk/kosten en helemaal niet nodig voor een passiefhuis.
MMmmmm volgens mij is die uitspraak niet juist : "WTW op Douche niet nodig voor Passief huis"
Dit heeft natuurlijk niets met met een "Passief Huis" te maken. De hoeveelheid gebruikte energie benodigd voor het Douchen is natuurlijk altijd het zelfde, in wat voor huis je ook woont. Dat betekend dat je altijd energie bespaard als je voor ~ 500 euro een Douche WTW installeerd. Ook icm een Zonneboiler of CV-combi ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zit dit topic nu ook even door te lezen en het valt mij op dat de architect/bouwbegeleider/jij erg weinig verstand hebben van passief bouwen.
Wat ik in dit topic zie is dat er allemaal energiezuinige dingen bij elkaar worden geraapt en samengevoegd. Ik zou als ik jou was een goed bouwadviesbureau inhuren die echt verstand heeft van passiefhuizen.

Klein tipje wat ik dan nog wil geven na persoonlijke ervaring, ga dampopen bouwen en gebruik niet die TEK platen in een woning. Als je een keer 4 man op bezoek hebt is het net of je in een plastic zakje leeft als je dampdicht gaat bouwen.
Ik zou dan ook schapenwol als isolatiemateriaal nemen, dit behoudt zijn isolerende werking als het vochtig wordt.

Dat komt omdat het niet veel toegepast wordt, buiten wat ideologische projecten.

Mocht je het gemist hebben, de bouwsector zit in een crisis. Het laatste wat men kan gebruiken is nog hogere bouwkosten. Een koper interesseert het 90% van de tijd geen zier. Laat ze voor 10k PV-cellen of voor 10k keuken kiezen en ze nemen de keuken.

Ook zijn veel maatregelen vrij theoretisch. IRL kan je heel andere waarden krijgen, vooral als je veel met installaties aan de slag gaat. Een warmtebron systeem dat diep onder de grond gaat en een aquifer gebruikt, moet ook opgeladen worden. Anders heb je in vijf jaar de warmte gebruikt (bevroren bron) en kan je er niets meer mee. Dus als je gaat verwarmen ermee, vergeet niet ermee te koelen om de warmte in de zomer op te slaan voor de winter. Ook kan je buurman in jouw bron uitkomen en het alsnog verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wat me opvalt als nieuwsgierige, is dat het lijkt alsof er voor last-mile-solutions word gekozen.
oftewel je investeert meer dan dat het oplevert.
"bouw" eerst eens een normaal huis, Ga dan na wat je moet veranderen en welke winst je behaalt ?
In mijn huurwoning is na de huur de energie+gas nota het hoogst, en met name zit dit in het koelen/verwarmen van het huis. (en pc 24x7 aan ;))
Zo lijkt me tocht voorkomen + goeie isolatie handig maar goeie doorluchting handiger. Want winter is relatief "kort" maar zomer(s) zijn langer en dan wil je toch de temp in huis omlaag kunnen als er eenmaal warmte inzit...

ik snap er voor de rest niet veel van maar..paar vraagjes:

Bij het overdimensioneren van zonneboiler(s) lees de opvang .. waarom niet meerdere termisch gescheiden bakken? of is dit standaard? Want in geval van noodzaak/gasten oid is deze overcapaciteit wel nuttig denk ik zo .. of zou dit een investering zijn van 10,0000 ? 3 a 4.000 zou ik zeker als overflow voor overhebben.

Daarnaast vraag ik me af, kan je niet 1 of zelfs 2 wateropvang tanks onder je huis bouwen ?
1 voor hemel water en 1 voor douche,wasmachine, vaatwasser en etc water? natuurlijk wil het water waar gewassen is enig sinds filteren .. dit kan je weer door de wc en/of andere doeleinden gebruiken.

Daarnaast zou ik apart 12v accu's in de kelder en apart kabelgoot netwerk door het huis/tuin trekken hiervoor.
Opladen via je zonnepannelen (slimme schakeling .dat het "overschot" naar de energie leverancier stuurt)
12v puur omdat voor de "auto/camping genoeg verkrijgbaar is het ideaal is voor het opladen/stroom leveren aan randappartuur/(led)verlichting etc .. en bij nood je een backup hebt :) . 230v heb je imho eigenlijk alleen nodig voor was/keuken zooi ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Water kost ~200 euro per jaar. Dus voorzieningen daarvoor zijn vaak ideologisch.

De zomers zijn warmer, maar de winter kost je geld door verloren warmte. Vooral als je de luchtvochtigheid op laten lopen door slecht te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@WoudseHoeve:
Dat zou misschien een goed idee zijn, alleen gebruik ik de ruimte op het dak liever voor PV dan voor een zonneboiler.

@Senor Sjon:
Qua koken hebben wij het liefste elektrisch, mogelijk wel met een wokbrander erbij.

@Fable:
Het enige contact wat er met de architect is geweest is om een afspraak in te plannen, dus ik weet niet wat zijn kennis op dit gebied is. Mijn bouwbegeleider was wel bekend met warmtepompen alleen niet op basis van lucht en had even wat tijd nodig om hierin te verdiepen.

@vso:
Het is toch niet verstandig om eerst te investering in een traditionele nieuwbouwwoning en vervolgens gaan verbouwen? Dan is er veel geld uitgegeven aan dingen en werkzaamheden die niet gebruikt gaan worden.

Daarnaast is een kelder nogal een dure investering (moet waterdicht zijn vanwege hoge grondwater, er komt ook geen kruipruimte) en zie ik geen voordeel van 12v accu's wanneer elektriciteit volledig te salderen is.

Er is overigens geen plan om water te hergebruiken, alleen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Weet iemand trouwens of de "Groene Hypotheek" nog bestaat icm met een groenverklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mee eens. Je komt dan bij bouwfysisch advies/ingenieursbureaus terecht die best veel ervaring hebben in deze vraagstukken. Maar veel komt al kijken bij het bouwkundig ontwerp, niet bij het achteraf infietsen van aavullende besparingen. Als je voor een basishuis kiest dan moet dit er natuurlijk al wel heel goed inzitten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je moet dit inderdaad vanaf het ontwerp aanpakken. En er zijn genoeg goede adviesbureau's die dit heel goed kunnen.
Een huis energiezuinig maken is echt niet alleen een warmtepompen en wat extra isolatie. Als je niet je hele ontwerp aanpast dan heb je straks een huis wat niet fijn leeft.

Mooie site met erg veel informatie
http://www.passiefhuisplatform.be/

En hier nog een mooi bedrijf
http://www.hsbb.be/

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 01-05-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:08:
@WoudseHoeve:
Dat zou misschien een goed idee zijn, alleen gebruik ik de ruimte op het dak liever voor PV dan voor een zonneboiler.

@Senor Sjon:
Qua koken hebben wij het liefste elektrisch, mogelijk wel met een wokbrander erbij.

@Fable:
Het enige contact wat er met de architect is geweest is om een afspraak in te plannen, dus ik weet niet wat zijn kennis op dit gebied is. Mijn bouwbegeleider was wel bekend met warmtepompen alleen niet op basis van lucht en had even wat tijd nodig om hierin te verdiepen.

@vso:
Het is toch niet verstandig om eerst te investering in een traditionele nieuwbouwwoning en vervolgens gaan verbouwen? Dan is er veel geld uitgegeven aan dingen en werkzaamheden die niet gebruikt gaan worden.

Daarnaast is een kelder nogal een dure investering (moet waterdicht zijn vanwege hoge grondwater, er komt ook geen kruipruimte) en zie ik geen voordeel van 12v accu's wanneer elektriciteit volledig te salderen is.

Er is overigens geen plan om water te hergebruiken, alleen warmte.
toon volledige bericht
Je kan in een bericht meerdere mensen quoten of later even op de edit knop drukken, scheelt dubbelposten etc. en houd het leesbaar.

Als ik een huis zou laten bouwen vind ik de Return On Investment(ROI) factor erg interessant,
bv zonne paneel,
- verwachte levensduur: 10+ jaren
- kosten aanschaf 10.000 per paneel.
- opbrengst van het paneel 150,- per maand

Dan is het paneel na 5,5 jaar terug betaald ((150 x 12)*5.5=9.900 oid) neem +6 maanden voor slecht weer oid dan zit je op 6 jaar. dus 6 jaar lang kost het scherm, dan heb je nog de lening .. dus zeg maar 7 jaar.
dus effectief is je ROI daarna pas van toepassing.
Dus 3+ jaar zou ik werkelijk aan het paneel verdienen, is dat wel wijsheid ?
Echter in de tussentijd stond de techniek niet stil dus de opbrengst is hoger kosten lager etc etc ..
Dit is maar een voorbeeld, en zal wellicht rammelen. het gaat immers om het punt overbrengen.
Dat is wat bespaar je daadwerkelijk ? hierom zou ik zowel traditioneel + jou huis vergelijken.

ligt eraan hoe bespaar drang je hebt, 12v/water kan voordeling werken als je het maar goed doorrekend maar het is jou huis :) niet die van mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

vso schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:50:
[...]
bv zonne paneel,

Dan is het paneel na 5,5 jaar terug betaald ((150 x 12)*5.5=9.900 oid) neem +6 maanden voor slecht weer oid dan zit je op 6 jaar. dus 6 jaar lang kost het scherm, dan heb je nog de lening .. dus zeg maar 7 jaar.
Echter in de tussentijd stond de techniek niet stil dus de opbrengst is hoger kosten lager etc etc ..
Dit is maar een voorbeeld, en zal wellicht rammelen. het gaat immers om het punt overbrengen.
Inderdaad je voorbeeld rammelt ...... (en je getallen ook)
Ook je stelling dat je het met 3 jaar moet terug verdienen ..... Als het nu effectief is om in 10 jaar tijd 10% rendement te vangen op je investering en je geld terug, dan maakt het geen bal uit of de techniek voortschrijd, Ik blijf nu ook niet in het OV zitten omdat volgend jaar de auto's zuiniger en goedkoper zullen zijn ......
Dat slechte weer zit al in de statistieken .....

Kosten aanschaf zijn ~1.25 euro per Wp, ieder Wp kan ongeveer 0.85 kWh opwekken in een jaar afhankelijk van de ligging. TvT ~7 Jaar daarna nog 23 jaar gratis ...... Panelen zijn nu van 200 tot 300 Wp per stuk afhankelijk van de afmetingen. Leg maximaal iets meer als je huidig verbruik (of verwacht verbruik -> WP?) en waar je ruimte voor hebt.

Accu's zijn niet rendabel (TvT > levensduur) zolang je de opgewekte stroom nog kan salderen en het ziet er vooralsnog niet uit dat het gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bartvl schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:37:
[...]

Mee eens. Je komt dan bij bouwfysisch advies/ingenieursbureaus terecht die best veel ervaring hebben in deze vraagstukken. Maar veel komt al kijken bij het bouwkundig ontwerp, niet bij het achteraf infietsen van aavullende besparingen. Als je voor een basishuis kiest dan moet dit er natuurlijk al wel heel goed inzitten.
Ik zal een bouwtechnische advies bureau is proberen zodra ik de definitieve tekeningen binnen hebt, mogelijk heeft de architect hier al ervaring mee.
Ernemmer schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:03:
Je moet dit inderdaad vanaf het ontwerp aanpakken. En er zijn genoeg goede adviesbureau's die dit heel goed kunnen.
Een huis energiezuinig maken is echt niet alleen een warmtepompen en wat extra isolatie. Als je niet je hele ontwerp aanpast dan heb je straks een huis wat niet fijn leeft.

Mooie site met erg veel informatie
http://www.passiefhuisplatform.be/

En hier nog een mooi bedrijf
http://www.hsbb.be/
Passief bouwen zit er wel mooi uit, maar is meer geschikt voor volledig zelfbouw en lastig binnen mijn huidige budget te proppen. Daar in tegen ga ik dit natuurlijk wel met mijn architect bespreken, maar ik heb geen mogelijkheid voor bijv. ramen op het zuiden.
vso schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:50:
[...]
Als ik een huis zou laten bouwen vind ik de Return On Investment(ROI) factor erg interessant,
bv zonne paneel,

Dat is wat bespaar je daadwerkelijk ? hierom zou ik zowel traditioneel + jou huis vergelijken.
ROI of TVT is natuurlijk precies hetzelfde, maar waar komt opeens de lening vandaan? Daarnaast kan je voor een perfecte berekening heel erg lang bezig zijn (spaarrente, inflatie, ect.).

Wat ik nu qua TVT/ROI in mijn hoofd heb is ongeveer 6 jaar voor zonnepanelen en ongeveer 10 jaar op de warmtepomp. Dit is puur gebaseerd op geschat verbruik en heb ik voor de gemakkelijkheid levensduur, wijzigingen in kosten voor energie en onderhoud niet meegenomen aangezien er dan teveel variabele cijfers komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 01-05-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:19:
ROI of TVT is natuurlijk precies hetzelfde, maar waar komt opeens de lening vandaan? Daarnaast kan je voor een perfecte berekening heel erg lang bezig zijn (spaarrente, inflatie, ect.).

Wat ik nu qua TVT/ROI in mijn hoofd heb is ongeveer 6 jaar voor zonnepanelen en ongeveer 10 jaar op de warmtepomp. Dit is puur gebaseerd op geschat verbruik en heb ik voor de gemakkelijkheid levensduur, wijzigingen in kosten voor energie en onderhoud niet meegenomen aangezien er dan teveel variabele cijfers komen.
Denk ook niet dat je op de cent nauwkeurig wilt/moet berekenen, het is echter wel handig om overzicht te houden. zoals ik eerder aangaf de "last mile" oplossing je wilt niet 100.000 uitgeven om uiteindelijk 100,- winst/verlies te maken.
Daarom koop/lease ik geen elek auto...of internet abbo .. beide duurder dan het nut wat ik eruit haal TvT/Roi is niet te verantwoorden.

Ik hoop voor jou dat je goed informatie inwint, beter 20x navragen dan 1x veel geld verliezen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Deveon schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:19:
[...]

Ik zal een bouwtechnische advies bureau is proberen zodra ik de definitieve tekeningen binnen hebt, mogelijk heeft de architect hier al ervaring mee.

[...]

Passief bouwen zit er wel mooi uit, maar is meer geschikt voor volledig zelfbouw en lastig binnen mijn huidige budget te proppen. Daar in tegen ga ik dit natuurlijk wel met mijn architect bespreken, maar ik heb geen mogelijkheid voor bijv. ramen op het zuiden.

[...]

toon volledige bericht
Als je Passief Bouwen overweegt, begin er dan nu al naar te kijken. Juist de architect heeft veel invloed en moet hier al zoveel mogelijk rekening mee houden. Als de architect een woning gunstig ontwerpt, dan is het veel makkelijker om met de vervolgstappen richting passief te gaan. Een groot voordeel van Passief Bouwen is ook juist het samenspel tussen alle betrokken partijen in een vroeg stadium. Er worden geen beslissingen uitgesteld tot laat in het traject, maar alles is van tevoren bekend en dat zorgt voor betere en meer weloverwogen besluiten.

Wat andere mensen hierboven zeggen onderschrijf ik helemaal: Zoek een goed adviesbureau. (Ik wil hier verder geen reclame maken, maar je mag altijd vrijblijvend contact opnemen.)

Zeker als je budget beperkt is, dan moet je nu niet teveel focussen op installaties. Installaties zijn hartstikke duur en zijn over 10 à 15jr aan vervanging toe. Je kunt beter een simpele en goedkopere installatie plaatsen in een goed huis dan omgekeerd. Over 10jr als het e.e.a. aan vervanging toe is, dan heb je een goed huis, waar je vervolgens de dan high-tech installaties in kunt plaatsen. Waarschijnlijk ook veel beter dan nu. Je huis significant upgraden doe je veel minder snel.

Verder hoef je natuurlijk ook niet volledig Passief te gaan. Je kunt ook gewoon de principes hanteren. Als je dan vanwege budgetbeperkingen op bijvoorbeeld 20kWh/m²a uitkomt i.p.v. <15kWh/m²a, dan heb je nog steeds een veel beter dan standaard huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
vso schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:53:
[...]

Denk ook niet dat je op de cent nauwkeurig wilt/moet berekenen, het is echter wel handig om overzicht te houden. zoals ik eerder aangaf de "last mile" oplossing je wilt niet 100.000 uitgeven om uiteindelijk 100,- winst/verlies te maken.
Daarom koop/lease ik geen elek auto...of internet abbo .. beide duurder dan het nut wat ik eruit haal TvT/Roi is niet te verantwoorden.

Ik hoop voor jou dat je goed informatie inwint, beter 20x navragen dan 1x veel geld verliezen.
Vandaar dat ik ook maar dit topic gestart ben ;) het elektrische gedeelte is eigenlijk niet zo spannend, maar verwarmen is toch wel zeer complexe materie...
Die volg ik ook braaf :) Alleen heb ik hiervan al een redelijk duidelijk beeld. Aangezien de zonnepanelen gekocht zullen worden met spaargeld is dit een optie voor als de bouw gereed is. Wel zorg ik ervoor dat er tijdens de bouw rekening gehouden wordt met deze uitbreiding (aparte groep voor het dak).
Paul C schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:13:
[...]

Als je Passief Bouwen overweegt, begin er dan nu al naar te kijken. Juist de architect heeft veel invloed en moet hier al zoveel mogelijk rekening mee houden. Als de architect een woning gunstig ontwerpt, dan is het veel makkelijker om met de vervolgstappen richting passief te gaan. Een groot voordeel van Passief Bouwen is ook juist het samenspel tussen alle betrokken partijen in een vroeg stadium. Er worden geen beslissingen uitgesteld tot laat in het traject, maar alles is van tevoren bekend en dat zorgt voor betere en meer weloverwogen besluiten.

Wat andere mensen hierboven zeggen onderschrijf ik helemaal: Zoek een goed adviesbureau. (Ik wil hier verder geen reclame maken, maar je mag altijd vrijblijvend contact opnemen.)

Zeker als je budget beperkt is, dan moet je nu niet teveel focussen op installaties. Installaties zijn hartstikke duur en zijn over 10 à 15jr aan vervanging toe. Je kunt beter een simpele en goedkopere installatie plaatsen in een goed huis dan omgekeerd. Over 10jr als het e.e.a. aan vervanging toe is, dan heb je een goed huis, waar je vervolgens de dan high-tech installaties in kunt plaatsen. Waarschijnlijk ook veel beter dan nu. Je huis significant upgraden doe je veel minder snel.

Verder hoef je natuurlijk ook niet volledig Passief te gaan. Je kunt ook gewoon de principes hanteren. Als je dan vanwege budgetbeperkingen op bijvoorbeeld 20kWh/m²a uitkomt i.p.v. <15kWh/m²a, dan heb je nog steeds een veel beter dan standaard huis.
toon volledige bericht
Bedankt voor het advies. Mijn bouwbegeleider had al een link met mij gedeeld. Hierbij wordt vooral gericht op isolatie. Mocht het zo zijn dan ik een externe partij wil gaan inschakelen dan zal ik aan je denken :)

De warmtepomp begint zich steeds meer naar de achtergrond te verplaatsen. Het nieuws van gister werkt ook niet in het voordeel van de warmtepomp. Daarnaast geeft het me ook nogal een experimenteel gevoel en bij zo een investering wil ik niet teveel risico nemen. Passief bouwen bied dan zeker een voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Passief bouwen met LTV vraagt om een warmtepomp (lucht/water). Ruim PV op je dak zorgt voor een energie-kosten nul huis. Vergeet de houtkachel, deze is dan te veel. Ik zou het wel weten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Deveon schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:55:
[...]

Vandaar dat ik ook maar dit topic gestart ben ;) het elektrische gedeelte is eigenlijk niet zo spannend, maar verwarmen is toch wel zeer complexe materie...
dat is het ook.
Die volg ik ook braaf :) Alleen heb ik hiervan al een redelijk duidelijk beeld. Aangezien de zonnepanelen gekocht zullen worden met spaargeld is dit een optie voor als de bouw gereed is. Wel zorg ik ervoor dat er tijdens de bouw rekening gehouden wordt met deze uitbreiding (aparte groep voor het dak).
vergeet niet dat je graag 2 buizen(of meer) naar je hok boven zou willen.
je weet nooit wat je daar nog wil gaan doen in de toekomst.
(en pak meteen wat dikkere buis, voor evt 3fase of extra dikke kabel, nu kan het met gemak)
De warmtepomp begint zich steeds meer naar de achtergrond te verplaatsen. Het nieuws van gister werkt ook niet in het voordeel van de warmtepomp. Daarnaast geeft het me ook nogal een experimenteel gevoel en bij zo een investering wil ik niet teveel risico nemen. Passief bouwen bied dan zeker een voorkeur.
voor Nederland is het experimenteel, voor Duitsland is het een stuk gewoner.
genoeg gebieden daar waar geen gas is.
de apparatuur is daar goed bekend.

en dat soort energie verhaaltje worden mij teveel rond gestrooid.
maakt de zaak alleen maar troebel. (de journalistiek dikt het mij te veel aan)
als ik 350 euro korting zou krijgen op mijn energie rekening dan zou ik er geld mee verdienen.
de werkelijkheid is veel minder interessant.
zonder mijn pv zou ik maar 150 euro per jaar zakken als ik zou overstappen.
en met pv is het een stuk minder. je hebt dan alleen nog de welkomst bonus of iets anders,
maar eigenlijk kies je alleen maar het administratie kantoor uit.
nu wil de journalist een sappig verhaal schrijven en pakt hij het uiterste geval.
de werkelijkheid is helaas anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:32:
Passief bouwen met LTV vraagt om een warmtepomp (lucht/water). Ruim PV op je dak zorgt voor een energie-kosten nul huis. Vergeet de houtkachel, deze is dan te veel. Ik zou het wel weten......
Het is niet zo zeer dat ik geen warmtepomp wil (heel graag zelfs), maar meer dat het geld beter elders besteed kan worden. 7500 euro meer ipv een cv ketel+gasleiding is een flinke investering.
migjes schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:41:
vergeet niet dat je graag 2 buizen(of meer) naar je hok boven zou willen.
je weet nooit wat je daar nog wil gaan doen in de toekomst.
(en pak meteen wat dikkere buis, voor evt 3fase of extra dikke kabel, nu kan het met gemak)
Bedankt voor het advies, daar ga ik zeker rekening mee houden! Ik heb me er zelf nog niet in verdiept, maar wat is precies het voordeel van 3 fase?
voor Nederland is het experimenteel, voor Duitsland is het een stuk gewoner.
genoeg gebieden daar waar geen gas is.
de apparatuur is daar goed bekend.
Sorry voor mijn onduidelijkheid. De apparatuur is niet experimenteel, maar de keuze ipv gas naar mijn mening wél.
en dat soort energie verhaaltje worden mij teveel rond gestrooid.
maakt de zaak alleen maar troebel. (de journalistiek dikt het mij te veel aan)
als ik 350 euro korting zou krijgen op mijn energie rekening dan zou ik er geld mee verdienen.
de werkelijkheid is veel minder interessant.
zonder mijn pv zou ik maar 150 euro per jaar zakken als ik zou overstappen.
en met pv is het een stuk minder. je hebt dan alleen nog de welkomst bonus of iets anders,
maar eigenlijk kies je alleen maar het administratie kantoor uit.
nu wil de journalist een sappig verhaal schrijven en pakt hij het uiterste geval.
de werkelijkheid is helaas anders.
Eerlijk gezegd hebt ik het eerste linkje gepakt die ik vond, maar er zijn meerdere bronnen die aangeven dat gas goedkoper wordt aangezien het losgekoppeld wordt van de olieprijs. Ik lees nu dat het WC-eend verhaal ook op gaat aangezien het om een vergelijkingssite gaat.

Qua verwarming ga ik me nu eerst proberen te richten op isolatie icm met een tradionele HR ketel en mn stroom via zonnepanelen (lichte overproductie). Wanneer alles klaar is ga ik me pas verdiepen in bij welke leverancier ik ga afnemen (en toeleveren). Momenteel bied Greenchoice mijn voorkeur, maar Oxxio is misschien ook interessant ivm de iPad actie ondanks de (veel te) hoge tarieven.

Wanneer de HR ketel aan vervanging toe is komt er misschien wél een warmtepomp om uiteindelijk toch energienotaloos te wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik zit nu op 20 euro in de maand aan kosten voor gas en licht. De investering was ongeveer 10.000 euro voor PV en houtkachel met nieuw rookgaskanaal. Mijn huis is uit 1956, matig geisoleerd en nog geen douchetvt of zonneboiler. Een nieuw huis geheel of nagenoeg geheel energiekosten neutraal maken lijkt me geen moeilijke opgave. Wat je nu investeerd, geef je later niet meer uit. Een HR ketel is niet meer van deze tijd, een WP wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
Als je interesse in Oxxio-iPad hebt: je betaald deze dubbel en dwars zelf... óndanks kortingen.
laat je dus niet verleiden....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
drielp schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:32:
Ik zit nu op 20 euro in de maand aan kosten voor gas en licht. De investering was ongeveer 10.000 euro voor PV en houtkachel met nieuw rookgaskanaal. Mijn huis is uit 1956, matig geisoleerd en nog geen douchetvt of zonneboiler. Een nieuw huis geheel of nagenoeg geheel energiekosten neutraal maken lijkt me geen moeilijke opgave. Wat je nu investeerd, geef je later niet meer uit. Een HR ketel is niet meer van deze tijd, een WP wel.....
Dan lijkt me de stap naar geen gas aansluiting ook maar klein.
Waar gebruik jij die nu nog voor?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:56:
Als je interesse in Oxxio-iPad hebt: je betaald deze dubbel en dwars zelf... óndanks kortingen.
laat je dus niet verleiden....
Kosten --- Greenchoice --- Oxxio:
Gas --- 0,6359 --- 0,6897
Verschil: 0.0538

Voor het gemak ga ik even uit van een verbruik van 1500 m3 gas.

0.0538 x 1500 = 80,7 meerprijs wanneer je kiest voor Oxxio. Stroom laat ik er buiten aangezien dat zelfvoorziend is. Aangezien bij Oxxio een 3 jarig contract is betaal je uiteindelijk 242,1 euro voor je iPad.

Terugleveractie van Greenchoice:
Even er vanuit gaan dat je ongeveer 200 euro korting ontvangt op de iPad moet je 305,11 Kwh meer terugleveren dan verbruiken om te compeseren om bij Greenchoice goedkoper uit te zijn.

200 euro / 3 (jaar) / 0,2185 (enkeltarief) = 305,11~ Kwh

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 02-05-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
RocketKoen schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:01:
[...]

Dan lijkt me de stap naar geen gas aansluiting ook maar klein.
Waar gebruik jij die nu nog voor?
Ik zit nu op ongeveer 500 m3 gasverbruik. Voor douchen, koken en 's winters het huis op 15 graden houden. Verdeling is grofweg 40 m3 koken, 200 m3 warm water en rest verwarming. Lage maandbedrag is inclusief teruggave teveel gemaakte kWh-jes en extra bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Over warmtepompen gesproken ....
Anoniem: 329780 in "De Duurzame Kroeg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 08-05 19:52
Ik denk dat er wat dingen niet kloppen, dus ik wil even wat dingen rechtzetten.

Warmtepomp:
- Zeer algemeen toegepast principe: koelkast en diepvriezer zijn warmtepompen.
- Wordt sinds 1930 toegepast in Europa.
- Voor verwarming in huizen wordt de warmtepomp met name toegepast in Zweden, Denemarken en Duitsland.
- Lucht-water uitvoeringen zijn redelijk goedkoop: vanaf 400 euro (zwembadpomp). Met genoeg capaciteit voor een huis koop je ze vanaf ca. 1600 euro in Duitsland. Nefit heeft er een voor koppeling aan de HR CV ketel, kost ca. 3300 euro. Doordat je daarin je prijs per kWh in kunt stellen kun je handig je electra overschot affakkelen. Een volledig hybride opstelling (met een zonneboiler) kan ook ermee worden gemaakt.

De voorwaarden voor gebruik van een warmtepomp zijn redelijk simpel: je isolatie moet op orde zijn. Het is namelijk zaak op een lage temperatuur te stoken (liefst 35 graden). Dan is namelijk de synergie het best:
1. Door de goede isolatie hoef je minder te stoken
2. Doordat je een lagere warmtebehoefte hebt kan het stoken op een lagere watertemperatuur gedaan worden.
3. Door de lage watertemperatuur haal je een goede COP.
4. Door de goede COP is een warmtepomp aantrekkelijk in stookkosten.
Elke andere opzet met een warmtepomp is gedoemd te falen. Je betaald dan relatief te veel, waardoor de TVT te hard stijgt.

Passief bouwen gaat meestal uit van een Rc van 10. Dit is erg hoog, en daardoor duur. Tot ca. 6 a 7 is goed te doen, en daardoor goedkoper. Dit is wat beter dan nu gebruikelijk is, maar nog wel met normale bouwmaterialen uit te voeren. Denk dan bijv. aan dubbele isolatieplaten in plaats van enkele, versprongen van elkaar en goed dichtgetaped.
Passief niveau beglazing zou ik daarentegen wel weer gelijk doen: de meerkosten zijn relatief laag als je nog moet gaan bouwen, maar vergeleken met HR++ win je wel weer redelijk wat. Deuren en ramen zijn en blijven stevige kostenposten qua warmteverlies.

Douche WTW is redelijk aantrekkelijk, omdat je een groot deel van je warmte letterlijk door het putje naar buiten laat lopen. Bij een goed geisoleerd huis is de warmwatervoorziening een groot deel van de energierekening. Tot 60% daarop besparen is handig, zeker bij nieuwbouw. Het is ook haast verplicht om aan je EPC vereiste te komen.

PV is qua TVT aantrekkelijk, maar kan later makkelijk worden aangebracht. Ik zou de voorzieningen wel treffen om stevig te kunnen profiteren (schacht in de woning voor bekabeling, 3-fase elektra, goede bereikbaarheid dak, etc) maar hier zou ik eventueel eerder op bezuinigen dan op de andere dingen. Kozijnen vervang je niet zomaar, de riolering pas je ook niet zomaar aan en de verwarmingsinstallatie hoort gewoon initieel minimaal 10-15 jaar mee te gaan. PV kun je over een paar jaar waarschijnlijk iets goedkoper en maar zeker nog efficienter aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Deveon schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:10:
[...]

Kosten --- Greenchoice --- Oxxio:
Gas --- 0,6359 --- 0,6897
Verschil: 0.0538

Voor het gemak ga ik even uit van een verbruik van 1500 m3 gas.

0.0538 x 1500 = 80,7 meerprijs wanneer je kiest voor Oxxio. Stroom laat ik er buiten aangezien dat zelfvoorziend is. Aangezien bij Oxxio een 3 jarig contract is betaal je uiteindelijk 242,1 euro voor je iPad.

Terugleveractie van Greenchoice:
Even er vanuit gaan dat je ongeveer 200 euro korting ontvangt op de iPad moet je 305,11 Kwh meer terugleveren dan verbruiken om te compeseren om bij Greenchoice goedkoper uit te zijn.

200 euro / 3 (jaar) / 0,2185 (enkeltarief) = 305,11~ Kwh
toon volledige bericht
Optimel limoen: "Gratis" iPad bij Oxxio
en er zijn nog meer bronnen die deze actie verre van waarderen.
But hey.... it's your ass being hung up on oxxio for a tablet ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:19
WoudseHoeve schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:35:
Dit kan je ook doen, alternatief voor aardgas
Nederlands product .....

Als je dat onder je huis bouwt kan je ook nog zonder riool aansluiting.
Mijn buurman is melkkoeien boer maar heeft geen riool aansluiting, alles loopt in de mest put. Maar krijgt wel ieder jaar een riool aanslag, en moet ieder jaar weer uitleggen dat hij dat niet hoeft te betalen.
Ben wel benieuwd waarom hij niet zou moeten betalen. Sinds een aantal jaren moet je gewoon de rioolbelasting betalen, ook als je niet op het riool bent aangesloten. Kreeg vorig jaar een naheffing voor drie jaren rioolbelasting en vlgs VEH en rechtsbijstandverzekering is er geen ontkomen aan. Zelfs niet als het met terugwerkende kracht is. :(

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

PeterZ(on) schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:29:
[...]

Ben wel benieuwd waarom hij niet zou moeten betalen. Sinds een aantal jaren moet je gewoon de rioolbelasting betalen, ook als je niet op het riool bent aangesloten. Kreeg vorig jaar een naheffing voor drie jaren rioolbelasting en vlgs VEH en rechtsbijstandverzekering is er geen ontkomen aan. Zelfs niet als het met terugwerkende kracht is. :(
Dat is het verhaal dat hij mij vertelde, hij zorgt zelf voor de verwerking van zijn afval water.
Mogelijk verschilt dat per gemeente of waterschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toevallig de eerste keer dat ik in de Duurzame Kroeg keek zag ik die staan. Helaas is mijn Zweeds niet al te best en heb ik via Google Translate niet echt een goeie informatie kunnen vinden waar het vergeleken wordt met gas.
Bezuiniger schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:36:
Ik denk dat er wat dingen niet kloppen, dus ik wil even wat dingen rechtzetten.

Warmtepomp:
- Zeer algemeen toegepast principe: koelkast en diepvriezer zijn warmtepompen.
- Wordt sinds 1930 toegepast in Europa.
- Voor verwarming in huizen wordt de warmtepomp met name toegepast in Zweden, Denemarken en Duitsland.
- Lucht-water uitvoeringen zijn redelijk goedkoop: vanaf 400 euro (zwembadpomp). Met genoeg capaciteit voor een huis koop je ze vanaf ca. 1600 euro in Duitsland. Nefit heeft er een voor koppeling aan de HR CV ketel, kost ca. 3300 euro. Doordat je daarin je prijs per kWh in kunt stellen kun je handig je electra overschot affakkelen. Een volledig hybride opstelling (met een zonneboiler) kan ook ermee worden gemaakt.

De voorwaarden voor gebruik van een warmtepomp zijn redelijk simpel: je isolatie moet op orde zijn. Het is namelijk zaak op een lage temperatuur te stoken (liefst 35 graden). Dan is namelijk de synergie het best:
1. Door de goede isolatie hoef je minder te stoken
2. Doordat je een lagere warmtebehoefte hebt kan het stoken op een lagere watertemperatuur gedaan worden.
3. Door de lage watertemperatuur haal je een goede COP.
4. Door de goede COP is een warmtepomp aantrekkelijk in stookkosten.
Elke andere opzet met een warmtepomp is gedoemd te falen. Je betaald dan relatief te veel, waardoor de TVT te hard stijgt.
toon volledige bericht
De warmtepomp is een geweldig concept en het huis zal in grote lijnen hiervoor geschikt zijn, dit maakt de overstap in de toekomst naar een warmtepomp mogelijk. Aangezien een warmtepomp wel een flink stuk duurder wordt wil ik me eerst richten op de isolatie en wat daar in mogelijk is. Als er nog genoeg budget vrij is (keuken en badkamer hebben voorrang) ga ik kijken naar een warmtepomp. Een hybride oplossing bied niet mijn voorkeur aangezien dit niet gunstig is voor de TVT.

Er is ook een goede reden waarom warmtepomp in Duitsland en Scandinavie wel populair is en in Nederland (nog) niet.

Aangezien een zonneboiler een slechte TVT heeft zal ik hier ook geen rekening mee houden voor de toekomst.
Passief bouwen gaat meestal uit van een Rc van 10. Dit is erg hoog, en daardoor duur. Tot ca. 6 a 7 is goed te doen, en daardoor goedkoper. Dit is wat beter dan nu gebruikelijk is, maar nog wel met normale bouwmaterialen uit te voeren. Denk dan bijv. aan dubbele isolatieplaten in plaats van enkele, versprongen van elkaar en goed dichtgetaped.
Passief niveau beglazing zou ik daarentegen wel weer gelijk doen: de meerkosten zijn relatief laag als je nog moet gaan bouwen, maar vergeleken met HR++ win je wel weer redelijk wat. Deuren en ramen zijn en blijven stevige kostenposten qua warmteverlies.
Bedankt voor de info en cijfers, dat maakt het voor mij wat makkelijk om met de architect te laten weten wat ik ongeveer wil.
Douche WTW is redelijk aantrekkelijk, omdat je een groot deel van je warmte letterlijk door het putje naar buiten laat lopen. Bij een goed geisoleerd huis is de warmwatervoorziening een groot deel van de energierekening. Tot 60% daarop besparen is handig, zeker bij nieuwbouw. Het is ook haast verplicht om aan je EPC vereiste te komen.
Douche WTW is inderdaad een geweldig systeem waarvan ik wel met 95% zeker kan zeggen dat het er gaat komen.
PV is qua TVT aantrekkelijk, maar kan later makkelijk worden aangebracht. Ik zou de voorzieningen wel treffen om stevig te kunnen profiteren (schacht in de woning voor bekabeling, 3-fase elektra, goede bereikbaarheid dak, etc) maar hier zou ik eventueel eerder op bezuinigen dan op de andere dingen. Kozijnen vervang je niet zomaar, de riolering pas je ook niet zomaar aan en de verwarmingsinstallatie hoort gewoon initieel minimaal 10-15 jaar mee te gaan. PV kun je over een paar jaar waarschijnlijk iets goedkoper en maar zeker nog efficienter aanschaffen.
Dat is precies de insteek die ik zelf ook heb. Eigenlijk wil ik de hypotheek gebruiken voor alles wat aan het huis vast zit. De PV installatie ga ik pas offerte's voor opvragen wanneer ik in het huis woon.
NielsTn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:45:
[...]

Optimel limoen: "Gratis" iPad bij Oxxio
en er zijn nog meer bronnen die deze actie verre van waarderen.
But hey.... it's your ass being hung up on oxxio for a tablet ;)
Tja, als je uitgaat van het gemiddelde dan win je er niks mee nee, maar niet iedereen zijn gebruik gemiddeld ;)

Eerder heb ik al de groene hypotheek genoemd. Iemand die een bank weet die dat (nog) verstrekt en/of het uberhoud nog bestaat?
[message]bron: http://www.energiesubsidiewijzer.nl[/message]:

Groenhypotheek Particuliere woningeigenaren (diverse banken)
Status: Actief
Aanbieder: Diverse banken
Begindatum: 01-08-2005
Bestemd voor: Woningeigenaar
Regio: Nationaal
Bedrag:

Omschrijving:

Bent u woningeigenaar en wilt u uw een nieuwe duurzame woning bouwen of uw bestaande woning energiezuiniger maken? Dan kunt u een goedkope lening of hypotheek krijgen om de bouw van uw nieuwe woning of de renovatie van uw bestaande woning te financieren, of om een energiezuinig verwarmingssysteem aan te leggen. Ook kunt u geld lenen voor duurzame technieken zoals het plaatsen van een zonneboiler of zonnepanelen. Sinds 30 maart zijn deze mogelijkheden gewijzigd door een geheel vernieuwde Regeling groenprojecten en is er meer mogelijk voor woningeigenaren.

Met energiebesparende maatregelen en duurzame technieken kunt u uw energierekening verlagen. Hiervoor zijn wel eerst investeringen nodig. Een aantrekkelijke lening is dan een interessante optie. De Groen Hypotheek is een hypothecaire lening die beschikbaar is voor bestaande woningen en nieuwbouwwoningen. De rentekorting bedraagt doorgaans 1 procentpunt.

De Groen Hypotheek kan een aanvulling op uw bestaande hypotheek vorm of een tweede hypotheek zijn. De hypotheekvorm van een Groen Hypotheek ligt niet vast. Wat voor u de meest gunstige hypotheekvorm is, kunt u overleggen met uw hypotheekadviseur.

Bedrag:

Het aantal energielabelstappen dat u met de renovatie (categorie h3) bereikt, bepaalt het maximum bedrag dat u mag lenen:

Voor een verbetering met 4 energielabelstappen tot minimaal label B: maximaal € 50.000
Voor een verbetering met 5 energielabelstappen tot minimaal label A: maximaal € 100.000

Voor duurzame nieuwbouw (categorie h1) geldt voor het groene gedeelte binnen uw hypotheekbedrag een maximum van € 100.000 voor grondgebonden woningen en € 65.000 voor niet grondgebonden woningen.
In de meeste gevallen wordt een groene hypotheek daarom gecombineerd met een gewone hypotheek.

Voor de energiezuinige verwarmingssystemen (categorie g1,g4 en g5) en de zonne-energieprojecten (categorie f3 en f4) kunnen slechts de kosten die onder het projectvermogen van deze voorzieningen vallen groen gefinancierd worden, hiervoor geldt geen minimum.

Voorwaarden:

Een Groen Hypotheek heeft een aantrekkelijke hypotheekrente, vanwege rentekorting. Deze korting kunt u gedurende een looptijd van tien jaar ontvangen. Na deze periode kan de hypotheek weliswaar doorlopen, maar geldt de rentekorting niet meer. De bank bepaalt het minimum en maximum hypotheekbedrag en de rente. Voor een Groen Hypotheek heeft u een‘groenverklaring’ nodig. Voor de energiezuinige verwamingssystemen (g1, g4 en g5) en de zonne-energieprojecten (f3 en f4) is een looptijd van 15 jaar mogelijk.

Let op: Per 1 januari 2011 zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd waardoor het moeilijker is geworden een groene lening te krijgen.

Voor de overige voorwaarden en de meest actuele informatie, ga dan naar de website onder 'lees meer'.

Deze regeling is in combinatie met andere regelingen aan te vragen.

Lees meer
Let op, aan deze tekst kunnen geen rechten ontleend worden. Neem voor de laatste informatie over deze regeling contact op met de verstrekker van de regeling.
toon volledige bericht

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 03-05-2013 11:05 . Reden: Quote energiesubsidiewijzer.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Pas was er in het nieuws dat de ASN Bank rentekorting geeft op basis van het energielabel. Ze gaan daarin echter niet verder dan label A (en buiten dat die labels een slecht systeem zijn) haalt iedere nieuwbouwwoning wel een label A. A+, A++, A+++, A++++, etc worden nog niet gewaardeerd anders dan gewoon A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:20

ericplan

5180 Wp PV

DoucheWTW in combinatie met zonneboiler is helemaal geweldig. Helaas heb ik zelf geen ruimte voor een doucheWTW.
Zorg voor een slimme opstelling van je CV-ketel en let met name op je leidingloop van het warme drinkwatercircuit.
Je verbruikt in de keuken veel vaker (kleine beetjes) warm water dan in de badkamer. Bovendien produceert een CV-ketel ook warmte, beter nuttig inzetten op de begane grond in plaats van een ongebruikte ruimte verwarmen.

Let bij je berekeningen op de aannames zoals tarieven in de toekomst en mogelijke beperkingen met betrekking tot terugleveren en salderen, dat kan zo maar veranderen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Paul C schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 11:16:
Pas was er in het nieuws dat de ASN Bank rentekorting geeft op basis van het energielabel. Ze gaan daarin echter niet verder dan label A (en buiten dat die labels een slecht systeem zijn) haalt iedere nieuwbouwwoning wel een label A. A+, A++, A+++, A++++, etc worden nog niet gewaardeerd anders dan gewoon A.
De ASN bank doet geen hypotheken meer (doet de SNS bank nu), maar dat concept heb ik bij meerdere gezien. Het lijkt eerder een boete voor een energie onzuinighuis als een korting voor een "zuinig" huis.
ericplan schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 11:30:
DoucheWTW in combinatie met zonneboiler is helemaal geweldig. Helaas heb ik zelf geen ruimte voor een doucheWTW.
Zorg voor een slimme opstelling van je CV-ketel en let met name op je leidingloop van het warme drinkwatercircuit.
Je verbruikt in de keuken veel vaker (kleine beetjes) warm water dan in de badkamer. Bovendien produceert een CV-ketel ook warmte, beter nuttig inzetten op de begane grond in plaats van een ongebruikte ruimte verwarmen.

Let bij je berekeningen op de aannames zoals tarieven in de toekomst en mogelijke beperkingen met betrekking tot terugleveren en salderen.
Ik zit er aan te denken om de CV ketel van de tweede etage naar de eerste etage te verhuizen. Dit omdat op de eerste etage ook het washok komt. Ik twijfel alleen nog of het geen geluidoverlast gaat geven.

Toekomst verspellen blijft altijd gissen in het donker en gezien de laatste aanpassing naar onbeperkt salderen verwacht ik op korte-middel termijn geen extreem negative aanpassing hierop. Mocht deze wel komen dan hoop ik dat het is na dat in iedergeval de TVT bereikt is.

Waarschijnlijk zal de bouw rond oktober 2014 gereed zijn. Op dat moment zal ik pas definitief de keuze maken voor zonnepanelen of niet.

Daarnaast kwam ik de toevallig de volgende link tegen. Met zo een site kan ik het moeilijk serieus nemen... Verder op de site staat wel het idee om de buiten unit in een garage en/of schuur te zetten met de uitvoer naar buiten voor een betere COP. Opzich een goed idee.

Eerder had ik al een link naar gebruikte bouwtechniek geplaatst, maar hier is meer informatie erover te vinden (in het Nederlands).

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 03-05-2013 11:56 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:20

ericplan

5180 Wp PV

Het is die andere duurzame bank, Triodos.
http://www.triodos.nl/nl/particulieren/hypotheken/overzicht/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Die labels zijn dan ook vooral bedoeld voor oudere huizen. Als ik bijvoorbeeld kijk op de site van de woningbouw vereniging dan zie ik regelmatig label F, en hoger dan B heb ik nog niet gezien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
RocketKoen schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:21:
[...]

Die labels zijn dan ook vooral bedoeld voor oudere huizen. Als ik bijvoorbeeld kijk op de site van de woningbouw vereniging dan zie ik regelmatig label F, en hoger dan B heb ik nog niet gezien.
Ja heel logisch, want energie voor oude huizen is anders dan voor nieuwe huizen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik zou ook hier even kijken: http://www.huisvolenergie...licatie-huis-vol-energie/
Het is al een wat oudere publicatie en daardoor zul je sommige cijfers met een flinke korrel zout moeten nemen (met name PV en de kosten), maar de basisprincipes blijven uiteraard gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1234
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-01-2022
Wij wonen nu 3 jaar in ons passief huis (almere)welke dmv warmtepomp(lucht/water)/boiler/ wtw wordt verwarmd. In het begin hebben we wel wat problemen gehad. Maar nu werkt alles goed. Ook hebben we zonnepanelen, die leveren nu voldoende op om in de winter het huis te verwarmen. Een van de grootste problemen was het gemis van kennis bij leveranciers. Ze wilden het allemaal wel maken maar tegen enorme kosten en vaak niet wat ik in gedachte had.
Wil je meer weten of advies, mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als ik nieuw zou kunnen bouwen ging ik voor maximale isolatie en drievoudig glas. Dak ideaal op het zuiden voor pv en collector. Verder vloerverwarming met veel massa voor constante temp en warmte opslag, verwarming door zonnecollector en electrisch element. Voor warm water een aparte zonnecollector met evt elektrisch naverwarmen. Ik zou afzien van een warmtepomp want ingewikkeld en maakt herrie. Natuurlijk ook een houtkachel. Wtw voor warm water en lucht en een goede mogelijkheid om te ventileren om optimaal van de lagere nachttemperatuur te profiteren om het huis te koelen en voor dagen dat dit niet lukt een split airco. Liefst eentje die gekoppeld kan worden met de vloerverwarming om daarmee te koelen. Een gasaansluiting is dus niet meer nodig en het liefst zou ik de elektra aansluiting ook nog laten vervallen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

PeterZ(on) schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:05:
Als ik nieuw zou kunnen bouwen ging ik voor maximale isolatie en drievoudig glas. Dak ideaal op het zuiden voor pv en collector. Verder vloerverwarming met veel massa voor constante temp en warmte opslag, verwarming door zonnecollector en electrisch element. Voor warm water een aparte zonnecollector met evt elektrisch naverwarmen. Ik zou afzien van een warmtepomp want ingewikkeld en maakt herrie. Natuurlijk ook een houtkachel. Wtw voor warm water en lucht en een goede mogelijkheid om te ventileren om optimaal van de lagere nachttemperatuur te profiteren om het huis te koelen en voor dagen dat dit niet lukt een split airco. Liefst eentje die gekoppeld kan worden met de vloerverwarming om daarmee te koelen. Een gasaansluiting is dus niet meer nodig en het liefst zou ik de elektra aansluiting ook nog laten vervallen.
Mijn buurman kan koelen via de vloer verwarming maar dat geeft heel snel condens op de vloer ..... Niet echt handig ! Hij vond het niet bruikbaar. Maar hij gaat nu wel zon bron van de warmtepomp in de zomer verwarmen met een grote zonne collector. Die warmte haalt hij er dus in de winter weer uit met de warmtepomp. ( hij heeft ook een file PV installatie... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PeterZ(on) schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:05:
Herrie van een warmtepomp? Volgens mij niet meer dan van een ander type CV.
Een airco is in Nederland ook onzin. Helemaal in een huis met goede isolatie en een ventilatie systeem waar WTW op zit.
De elektra aansluiting laten vervallen is ook geen optie. Je wekt in de zomer en overdag juist meer elektriciteit op dan je nodig hebt. In de winter en nacht verbruik je dat overschot. Zonder aansluiting op het net zou je een kapitaal kwijt zijn aan de opslag van die energie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Condens kan inderdaad een probleem zijn en heb ik ook elders al gelezen. Misschien een kwestie van afregelen en evt in combinatie met een ontvochtiger. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de situatie want koelen met de vloerverwarming wordt wel degelijk toegepast.

Maar met een goed geïsoleerd huis en goede ventilatiemogelijkheid is actief koelen amper noodzakelijk. Zelfs nu gebruik ik mijn splitairco nog maar een enkele keer per jaar. Wel lekker natuurlijk als je slaapkamer koel is en het buiten nog bloedheet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Geen warmtepomp want die maakt herrie, maar wel een split airco? En wat is dat dan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WoudseHoeve schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:27:
[...]

Mijn buurman kan koelen via de vloer verwarming maar dat geeft heel snel condens op de vloer ..... Niet echt handig ! Hij vond het niet bruikbaar. Maar hij gaat nu wel zon bron van de warmtepomp in de zomer verwarmen met een grote zonne collector. Die warmte haalt hij er dus in de winter weer uit met de warmtepomp. ( hij heeft ook een file PV installatie... )
iets van dauwpunt en zo.... afhankelijk van oa luchtvochtigheid.
idd kwestie van goed afregelen/instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RocketKoen schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:44:
[...]

Herrie van een warmtepomp? Volgens mij niet meer dan van een ander type CV.
Een airco is in Nederland ook onzin. Helemaal in een huis met goede isolatie en een ventilatie systeem waar WTW op zit.
De elektra aansluiting laten vervallen is ook geen optie. Je wekt in de zomer en overdag juist meer elektriciteit op dan je nodig hebt. In de winter en nacht verbruik je dat overschot. Zonder aansluiting op het net zou je een kapitaal kwijt zijn aan de opslag van die energie.
Bij mij om de hoek heeft iemand een warmtepomp, kan mij niet bedenken wat het anders kan zijn, en die maakt een enorm kabaal. Binnenkort maar eens langs gaan. Maar echt stil zijn ze volgens mij niet.

Dat een airco onzin is ben ik niet met je eens. Ook een goed geïsoleerd huis warmt na verloop van tijd op, wtw of niet. Maar zoals ik al schreef, toch niet meer dan een paar keer per jaar. En de luxe van een airco is dan toch wel erg prettig, al is het maar om af te fakkelen (koelen of verwarmen) bij een hoge pv opbrengst.

De elektra aansluiting laten vervalen zal niet goedkoop zijn maar het is wel mijn ideaal en heeft mijn aandacht. Als energie straks weinig of niets meer kost en je betaald alleen voor de netwerkkosten en aansluiting is het misschien wel een optie. Ook de salderingsregeling zal wel een keer verdwijnen. En inderdaad, opslag is zeker een probleem maar je kunt ook denken aan voldoende pv capaciteit voor in de winter. Dat laatste is oplosbaar door voldoende panelen te plaatsen, evt icm een windmolentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bezuiniger schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:04:
Geen warmtepomp want die maakt herrie, maar wel een split airco? En wat is dat dan...?
Die airco gebruik ik maar enkele keren per jaar en voor maar een paar uur per dag. Een warmtepomp zal toch veel vaker in bedrijf zijn. Daarom leg ik liever wat meer panelen en maak dan gebruik van een onderhoudsvrij en geruisloos verwarmingselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PeterZ(on) schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:06:
[...]
Dat een airco onzin is ben ik niet met je eens. Ook een goed geïsoleerd huis warmt na verloop van tijd op, wtw of niet. Maar zoals ik al schreef, toch niet meer dan een paar keer per jaar. En de luxe van een airco is dan toch wel erg prettig, al is het maar om af te fakkelen (koelen of verwarmen) bij een hoge pv opbrengst.
Beetje veel geldverspilling om een airco te gebruiken om te koelen terwijl het buiten kouder is.
Als het goed is doet je ventilatie systeem dat. En anders is er nog de revolutionaire technologie van een paar ramen open zetten.
Natuurlijk is het wel fijn om een airco te hebben in de zomer. Mijn punt is dat het geldverspilling is.

Het is misschien geen gek idee om bij de lucht in en uitlaat van je huis extra ruimte te reserveren om later nog wat speelruimte te hebben nadat je de staatsloterij hebt gewonnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zaterdag het eerste gesprek met de architect gehad. Om heel eerlijk te zijn was dit nogal teleurstellend.
Binnen de bouw van het huis is bijna geen rekening gehouden met duurzaamheid, maar puur om vierkante meters. Dit omdat de meeste particulieren dit toch belangerijker vinden en gaf hij aan dat er in het ontwerp daardoor ook weinig op gelet is. Het enige wat hij me kon vertellen is dat de muren, vloeren en plafon geisoleerd wordt op een rc van 5 dankzij het Kingspan TEK-bouwsysteem.

Een ander voordeel van dit project is wel dat het huis volledige geisoleerd wordt van de buren aangezien we aan beide kanten een volledige buitenmuur krijgen.

Daarnaast zal de woning rond de 55m2 aan glas op oost/west orientatie hebben. De architect kon hierover mij niet meer vertellen als dat het "gewoon" dubbelglas was.

De verwarming van de woning zal nu via tradionele (geen LTV) radiatoren lopen. Na het opvragen voor een meerprijs voor vloerverwarming kwam hij met een bedrag 2100 euro aan (hierbij worden de radiatoren weggelaten), voor alleen de begane grond van ongeveer 60m2. Nu vond ik dit nogal duur aangezien deze partij slechts 2525,- vraagt voor 120 m2 inclusief installatie in bestaande bouw.

Ook wordt de woning nog is 6000 euro duurder omdat het 30cm (netto 5,5% vergroting) verbreed moet worden. Hierdoor loopt het hele project al 3000 buiten het budget vanuit de hypotheek. Hierdoor komt de mogelijkheid om er een duurzaam huis van te maken zeer onder druk en ben ik zelf bang dat het energienota-loos project niet gerealiseerd kan gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RocketKoen schreef op zondag 05 mei 2013 @ 00:17:
[...]
Beetje veel geldverspilling om een airco te gebruiken om te koelen terwijl het buiten kouder is.
Als het goed is doet je ventilatie systeem dat. En anders is er nog de revolutionaire technologie van een paar ramen open zetten.
Natuurlijk is het wel fijn om een airco te hebben in de zomer. Mijn punt is dat het geldverspilling is.

Het is misschien geen gek idee om bij de lucht in en uitlaat van je huis extra ruimte te reserveren om later nog wat speelruimte te hebben nadat je de staatsloterij hebt gewonnen.
Volgens mij heb je het niet goed gelezen. Natuurlijk ga ik eerst het huis proberen af te koelen met koudere buitenlucht. De hele nacht de deuren en ramen open zodat het lekker kan afkoelen. Ja dat kan bij mij gelukkig zonder al te veel risico.

En alleen als dit niet helpt, dan gaat pas de airco aan. Bij een nieuw te bouwen huis zou ik aan deze manier van koelen dan ook extra veel aandacht besteden want in een rijtjeshuis of een wijk kun je nu eenmaal niet alles open laten staan. Alleen als het niet lukt met koele buitenlucht gaat pas de airco aan. En wat is duur. Je hebt mensen die dure merkkleding kopen of een grote dure auto rijden, ik koop een airco die ik sporadisch gebruik en geniet dan van de luxe koelte op die bloedhete dagen en zwoele nachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Deveon schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:00:
...

Een ander voordeel van dit project is wel dat het huis volledige geisoleerd wordt van de buren aangezien we aan beide kanten een volledige buitenmuur krijgen.

...
Echt een voordeel is het energietechnisch maar matig. Het temperatuurverschil met de buren is niet zo heel groot (eveneens in verwarmde ruimte) vergeleken met het temperatuurverschil met buiten. Het energetisch effect is vrij gering zoniet verwaarloosbaar. Uiteraard zal deze manier van construeren te maken hebben met de bouwmethode/draagkracht per element.
Wat misschien wel een fijn voordeel hiervan is, is dat jouw muren los van de muren van de buren staan (is dit zo?), dat levert voordeel in geluidisolatie.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Er zal een kleine ruimte tussen zitten ja, dus voor het oog van buiten af staan ze wel tegen elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zaterdag het eerste gesprek met de architect gehad. Om heel eerlijk te zijn was dit nogal teleurstellend.
Binnen de bouw van het huis is bijna geen rekening gehouden met duurzaamheid, maar puur om vierkante meters. Dit omdat de meeste particulieren dit toch belangerijker vinden en gaf hij aan dat er in het ontwerp daardoor ook weinig op gelet is. Het enige wat hij me kon vertellen is dat de muren, vloeren en plafon geisoleerd wordt op een rc van 5 dankzij het Kingspan TEK-bouwsysteem.

Daarnaast zal de woning rond de 55m2 aan glas op oost/west orientatie hebben. De architect kon hierover mij niet meer vertellen als dat het "gewoon" dubbelglas was.

De verwarming van de woning zal nu via tradionele (geen LTV) radiatoren lopen. Na het opvragen voor een meerprijs voor vloerverwarming kwam hij met een bedrag 2100 euro aan (hierbij worden de radiatoren weggelaten), voor alleen de begane grond van ongeveer 60m2. Nu vond ik dit nogal duur aangezien deze partij slechts 2525,- vraagt voor 120 m2 inclusief installatie in bestaande bouw.

Ook wordt de woning nog is 6000 euro duurder omdat het 30cm (netto 5,5% vergroting) verbreed moet worden. Hierdoor loopt het hele project al 3000 buiten het budget vanuit de hypotheek. Hierdoor komt de mogelijkheid om er een duurzaam huis van te maken zeer onder druk en ben ik zelf bang dat het energienota-loos project niet gerealiseerd kan gaan worden.
toon volledige bericht
Individuele buitengevels schiet niet op, dan heb je effectief een vrijstaand huis in een aaneengesloten rijtje. Zal wel moeten omdat ze niet weten wanneer en hoe er buren komen.

Almere is een gebied wat op prijs in relatie tot de m² concurreert, dus ja, dan is de duurzame gedachte heel mooi, maar de meerwaarde is beperkt voor een opvolgende koper. Die koopt echt liever een groter huis voor zijn/haar geld. Ook zit je op een gegeven moment qua waarde in het vaarwater van twee-onder-éénkapwoningen e.d.

Ik zou het ultiem enerigenotaloos van je huis bewaren voor de opvolgende woning (als je 'wooncarriere' wilt maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De buren zullen tegelijkertijd beginnen met de bouw (dit is contractueel vastgelegd), maar omdat bijna alles mogelijk is het met de aangrenzende gevel vrij lastig.

Daarnaast verwacht ik toch wel zeker hier 10-15 jaar te blijven wonen en zal in de toekomst energiekosten alleen maar belangerijker worden. Momenteel is bij huizen is de ruimte natuurlijk bij de meeste belangerijkste reden, maar er zijn ook andere punten waar meerwaarde aan gehecht wordt.

Tevens valt een twee-onder-een-kap woning vaak al in dezelfde prijsklasse als een hoekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jammer dat je beperkt wordt door de lage hypotheek. En de aannemen bouwt ook liever het "standaard" model, gezien de prijzen voor aanpassingen.
Investeren in duurzaamheid betaalt zichzelf namelijk vanzelf terug. Zeker als je er nog 15 jaar blijft wonen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger

De verwarming van de woning zal nu via tradionele (geen LTV) radiatoren lopen.
Teleurstellend kan ik me voorstellen. R=5 is niet zo slecht, maar iets beter zou makkelijker zijn voor je doelstellingen. 55m2 glas op oost/west is niet handig, je wilt een redelijk oppervlak op zuid hebben maar wel zo dat je ook zonwering kunt aanbrengen. Als het normaal dubbelglas is zou ik daar bezwaar tegen maken, HR++ is toch wel het minimum dat je nu mag verwachten. De dubbele muur geeft je goede geluidsisolatie naar de buren, maar heeft verder geen voordelen. Geen LTV of vloerverwarming klinkt vreemd, meestal is dit nodig om aan de regels te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als de EPC gehaald wordt is het prima.

Let wel, de HR+/HR++ benaming is rond 2008 veranderd. HR+ heeft een slechtere U waarde dan 1,1 en HR++ is 1,1 of beter. Vroeger was de benaming afhankelijk van het gas wat erin zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:13:
Jammer dat je beperkt wordt door de lage hypotheek. En de aannemen bouwt ook liever het "standaard" model, gezien de prijzen voor aanpassingen.
Investeren in duurzaamheid betaalt zichzelf namelijk vanzelf terug. Zeker als je er nog 15 jaar blijft wonen.
Mogelijk kan ik nog ergens een potje openmaken voor wat meer budget (10 jaar rentevast mag een andere toetsingsrente gebruikt worden). Voor extra duurzaamheid is dit een mooie oplossing.
Bezuiniger schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:37:
[...]

Teleurstellend kan ik me voorstellen. R=5 is niet zo slecht, maar iets beter zou makkelijker zijn voor je doelstellingen. 55m2 glas op oost/west is niet handig, je wilt een redelijk oppervlak op zuid hebben maar wel zo dat je ook zonwering kunt aanbrengen. Als het normaal dubbelglas is zou ik daar bezwaar tegen maken, HR++ is toch wel het minimum dat je nu mag verwachten. De dubbele muur geeft je goede geluidsisolatie naar de buren, maar heeft verder geen voordelen. Geen LTV of vloerverwarming klinkt vreemd, meestal is dit nodig om aan de regels te voldoen.
Bedankt voor de info. LTV is eigenlijk wel iets wat ik heel graag wil. Mijn bouwbegeleider gaf aan dat dit vloerverwarming ipv traditionele verwarming niet meer hoeft te kosten. Als de architect dan komt met een bedrag van 2100 euro incl btw voor alleen de begane grond dan is dan een flinke aanslag op het budget.
Senor Sjon schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:21:
Als de EPC gehaald wordt is het prima.

Let wel, de HR+/HR++ benaming is rond 2008 veranderd. HR+ heeft een slechtere U waarde dan 1,1 en HR++ is 1,1 of beter. Vroeger was de benaming afhankelijk van het gas wat erin zat.
Bedankt voor de info. Ik heb de architect geinformeerd over wat voor glas er specifiek gebruikt wordt (ook met breedte maten) en wat de U waarde van de kozijnen zijn, maar even afwachten wat de reactie is.

De EPC van het huis staat nu op 0,59 op basis van een houtenskelet, maar door het Kingspan TEK-bouwsysteem zal dit lager worden gaf de architect aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Deveon schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:31:
De EPC van het huis staat nu op 0,59 op basis van een houtenskelet, maar door het Kingspan TEK-bouwsysteem zal dit lager worden gaf de architect aan.
Het is duidelijk dat er voornamelijk naar prijs gekeken is, en daarna pas naar prestatie. Met 0,59 voldoet het huis nog maar net aan de norm. Een tegenvaller tijdens de bouw en het voldoet al niet meer aan de EPC norm. Vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor TEK: dan halen ze de norm makkelijker. Ofwel: kleine fouten tijdens de bouw zijn dan opgevangen.

Aan de andere kant: het is best goed dat ze dit halen met standaard verwarming. Normaal heb je LTV nodig om 0,59 te halen. Nu is er LTV (55 graden) en ZLTV (35 graden), het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar met de RC van 5,1 van Kingspan zou LTV geen probleem moeten zijn. ZLTV ga je misschien niet halen, maar dat kun je eventueel controleren. Hiervoor heb je de prognose van het warmteverlies nodig, samen met de voorgestelde verwarming. Kijk naar de verwarmingscapaciteit die je krijgt, en verlaag die voor je gewenste temperatuur ipv de voorgestelde temperatuur. Daarvoor heb je tabellen bij de radiatorfabrikanten. Dit vergelijk je met de benodigde capaciteit, en dan weet je of de gewenste temperatuur (eventueel met kleine aanpassingen) mogelijk is of niet. Misschien heb je het maar over 1 of 2 kleine aanpassingen in de gebruikte radiatoren om te komen waar je wilt.
Pagina: 1 2 3 Laatste