Zoals eerder te lezen in Overschot aan PV, en dan? ben ik bezig om een bouwplan te ontwikkelen voor een collectief zelfbouw project. De gedachte is om stroom op te wekken via zonnepanelen en dankzij een lucht/water warmtepomp het huis te verwarmen icm vloerverwarming, waarbij geen gas aansluiting meer nodig is.
De kavel staat al vast en de zijkant van het huis op het zuiden zonder schaduw of buren. Het standaard idee zal een 2,5 woonlaag zijn waarbij de tweede verdieping een plat dak krijgt van ongeveer 5,70m diep vanaf het zuiden bij 6 á 7m in de breedte. Natuurlijk is een platdak leuk, maar kan ik maar de helft van de zonnepanelen kwijt in vergelijking met een schuindak (30 graden).
Helaas zal een dak van 30 graden bovenop de woning hoger als de maximale bouwhoogte van 10 meter worden aan de hoge zijde en ben ik genoodzaakte om naar alternatieve oplossing te kijken.
1. Ipv een dak van 30 graden kiezen voor een dak van 20 graden
- Hoe groot de invloed hiervan op de opbrengst?
- Blijft dit onderhoudsvriendelijk of betekend het dat de zonnepanelen schoongemaakt moeten worden?
2. Een deel van het dak schuin en op het hoogste punt 2m plat dak
- Zeer complex in een ontwerp onder te brengen
- Zeer lage WAF
3. Plat dak zuid-zuid
- Tweede verdieping (5,7x6-7) zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) zuid
- Schaduw van het dak van de tweede verdieping op het oosten.
- Hoge WAF
4. Oost/west opstelling
- Op advies van Lardman
- Hoge WAF
5. Plat dak zuid-zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) west
- Hoge WAF
Welke van de drie denken jullie dat de beste oplossing is? Mijn belangerijkste motivatie is de TVT.
Daarnaast wil ik mijn volledige huis gaan verwarmen met een warmtepomp. Vanwege de kosten is alleen een lucht/water warmtepomp intressant (en daarnaast mag ik niet te diep boren). Is een lucht/water warmtepomp krachtig genoeg om ook in de koude winterdagen er warm bij te zitten? Een combinatie van warmtepomp plus HR ketel lijkt me financieel niet aantrekkelijk.
Een warmtepomp vind ik interesanter als een zonneboiler aangezien de combinatie nog steeds het nadeel heeft in de winter en een zonneboiler (vaak) niet zelfstandig in de winter kan verwarmen.
Andere ideeën of combinaties om verwarmen voordelig te houden zijn natuurlijk ook welkom!
De kavel staat al vast en de zijkant van het huis op het zuiden zonder schaduw of buren. Het standaard idee zal een 2,5 woonlaag zijn waarbij de tweede verdieping een plat dak krijgt van ongeveer 5,70m diep vanaf het zuiden bij 6 á 7m in de breedte. Natuurlijk is een platdak leuk, maar kan ik maar de helft van de zonnepanelen kwijt in vergelijking met een schuindak (30 graden).
Helaas zal een dak van 30 graden bovenop de woning hoger als de maximale bouwhoogte van 10 meter worden aan de hoge zijde en ben ik genoodzaakte om naar alternatieve oplossing te kijken.
1. Ipv een dak van 30 graden kiezen voor een dak van 20 graden
- Hoe groot de invloed hiervan op de opbrengst?
- Blijft dit onderhoudsvriendelijk of betekend het dat de zonnepanelen schoongemaakt moeten worden?
2. Een deel van het dak schuin en op het hoogste punt 2m plat dak
- Zeer complex in een ontwerp onder te brengen
- Zeer lage WAF
3. Plat dak zuid-zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) zuid
- Schaduw van het dak van de tweede verdieping op het oosten.
- Hoge WAF
4. Oost/west opstelling
- Op advies van Lardman
- Hoge WAF
5. Plat dak zuid-zuid
- Eerste verdieping (5,7x3-4) west
- Hoge WAF
Welke van de drie denken jullie dat de beste oplossing is? Mijn belangerijkste motivatie is de TVT.
Daarnaast wil ik mijn volledige huis gaan verwarmen met een warmtepomp. Vanwege de kosten is alleen een lucht/water warmtepomp intressant (en daarnaast mag ik niet te diep boren). Is een lucht/water warmtepomp krachtig genoeg om ook in de koude winterdagen er warm bij te zitten? Een combinatie van warmtepomp plus HR ketel lijkt me financieel niet aantrekkelijk.
Een warmtepomp vind ik interesanter als een zonneboiler aangezien de combinatie nog steeds het nadeel heeft in de winter en een zonneboiler (vaak) niet zelfstandig in de winter kan verwarmen.
Andere ideeën of combinaties om verwarmen voordelig te houden zijn natuurlijk ook welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 26-04-2013 17:06 ]