Bezuiniger schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:38:
Ik zou dat onderzoek nog maar eens heel goed nalezen.
- De winst door zonnewarmte die je met 55m2 oost-west georienteerd glas denkt te halen door HR++ te kiezen kan wel eens heel erg tegenvallen.
- Denk je er ook aan dat HR++ alleen echt beter uit de verf komt in de grafieken als er extra isolatie elders in de woning is aangebracht? Dat kun je met driedubbel natuurlijk ook doen.
- Verder is de prijs van driedubbel wel erg hoog genomen, wat uiteraard ertoe leid dat de TVT te lang wordt.
Verder ben ik het met ze eens dat gekeken moet worden naar de U waarde. Driedubbel zit al makkelijk rond de 0.6, ik zie dat niet terugkomen in hun tekst, ze wijzen er alleen op dat HR++ al op 1.1 zit. Eigenlijk is de enige valide conclusie die eruit komt dat goed HR++ glas beter is dan slecht driedubbel glas, waarbij ik opmerk dat ik eigenlijk nog nooit hun "gewone" driedubbel glas heb gezien: iedereen wist namelijk al dat dat geen zoden aan de dijk zet qua efficiency: de U waarde is dan te laag.
Ik zal het onderzoek nog even aandachtig doorlezen en bij de architect navragen wat driedubbel glas aan meerwerk zal kosten. Ik denk dat driedubbel glas een van de beste investeringen kan zijn binnen het budget.
Ik vraag me alles bij elkaar wel even af wat je eigenlijk verwacht: je wilt geen warmtepomp, zonneboiler, driedubbel glas, kleinere binnenafmetingen, PV, balansventilatie, hogere investering... Wat je duidelijk wel wilt is geen energierekening, maar door bijna alles wat je zou kunnen helpen dat te bereiken uit te sluiten wordt het wel een heel erg lastig verhaal. Eigenlijk blijft er weinig over dat structureel in je woning te verwerken is:
- LED verlichting (scheelt weinig)
- (rol)luiken voor de ramen
- Bodembuis (passieve voorverwarming/koeling ventilatielucht). Verder kun je nog kijken naar een ventilatiewarmtepomp, in combinatie met de bodembuis zou dat een redelijk alternatief moeten zijn voor de balansventilatie.
Het hele idee van geen energierekening heb ik zo goed als los gelaten. Dit is binnen mijn huidige budget gewoon weg niet haalbaar ondanks wat ik zelf wil aan duurzame opties.
Wat ik nu binnen dit topic probeer te bereiken is informatie te winnen wat binnen mijn huidige budget wél mogelijk is en eventueel voorbereidingen op duurzame oplossingen in de toekomst (bijv ltv verwarming in vorm van vloerverwarming). Daarnaast is keuze voor de grote van dit huis gebasseerd op wat onze woonwensen zullen zijn de komende jaren. Duurzaamheid is natuurlijk leuk, maar ik investeer liever over 5 jaar in duurzaamheid dan over 5 jaar in een verbouwing.
Tieske88 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:15:
Wat ik hier in dit topic lees doet mijn bouwtechniek/bouwfysica hart toch wel een beetje pijn. Ik zie hier veel mensen die wel willen maar waarvan de kennis niet helemaal correct of compleet is. Ik zal een poging doen om hier wat misverstanden te verhelpen.
[...]
Zoals Proton al aangeeft zijn de prijzen inmiddels al wel flink gedaald. Maar daarbij is er tegenwoordig ook "gewoon" dubbelglas te vinden wat een U-waarde van 0.8 W/(m2·K) heeft. Dit is denk ik economisch nog rendabeler. (zoek eens naar Thermobel).
Ten eerste is een mechanisch ventilatiesysteem altijd verplicht. Hier zijn heel veel verschillende systemen in. Zo kan een systeem alleen mechanisch lucht afvoeren, of zowel mechanisch lucht toevoeren als afvoeren (al dan niet in combinatie met warmte terug winning). Dit ventileren kan zowel centraal en decentraal en de aansturing hiervan kan op basis van CO2/luchtvochtigheid, tijd en/of handmatig. Balansventilatie met een WTW is een prima product, alleen moet je het complete systeem goed laten afstellen en onderhouden. Wanneer je je WTW-box inc. filters regelmatig schoonmaakt en zo nu en dan ook de kanalen, zul je weinig problemen ondervinden van je WTW.
Dat is in iedergeval mooi om te horen. Is het bij WTW ook noodzakelijk om gebruik te maken van lucht verwarming of werkt dit ook icm met raditatoren en/of vloerverwarming?
Nog even over je "luchtdichte" muren: de meeste muren zijn (nagenoeg) luchtdicht, waar normaal de luchtlekken ontstaan zijn alle aansluitingen van de verschillende constructieonderdelen.
[...]
De eis voor de isolatiewaarde van een woning is Rc= 3,5, zie hiervoor het
Bouwbesluit. Dus 5,1 is zeker een aanzienlijke verbetering en m.i. hoog genoeg. Hoe hoger de isolatiewaarde al is, hoe minder de besparing is om de isolatiewaarde nog verder te verhogen. Van Rc 2,5 naar 3,5 geeft dus een veel grotere besparing in energieverbruik voor de verwarming dan van 5 naar 6. Wij hebben een tijdje geleden onderzocht dat bij een tussenwoning het meer effect heeft om te kiezen voor een geïsoleerde voordeur dan om de isolatiewaarde van de hele gevel van 3,5 naar 4 op te hogen.
Dat is zeker interesante informatie. Ik zal ten eerste qua isolatie richten op glas, kozijn en voordeur!
[...]
Je EPC)kun je na de bouwaanvraag van je woning altijd opvragen bij de gemeente, dus al wil de bouwer het je niet verstrekken dan kun je het daar opvragen en zo checken of je bouwer wel bouwt volgens zijn bouwaanvraag.
Sowieso berekent de EPC je theoretische energieverbruik van alle gebouwgebonden installaties, niet alleen verwarmen. Hierbij moet je ook denken aan warm tapwater, verlichting, energie voor de ventilatoren van je ventilatie, zomercomfort (aanname dat er in de zomer gekoeld gaat worden mbv een airco). Wat een hele interessante kan zijn als je zoveel glas hebt en weinig massa, is het toepassen van zonwering. Dit haalt je EPC namelijk omlaag doordat je koelbehoefte kleiner wordt. Als je dan ook nog eens gaat voor rolluiken die enigszins isoleren mag je deze isolatiewaarde ook nog gedeeltelijk bij de isolatiewaarde van je ramen optellen, wat dus een dubbel positief effect opleverd.
[...]
De link die jij geeft is puur om aan te tonen hoeveel het verschil kan zijn in EPC wanneer je de koudebruggen gedetailleerd invoert in de berekening. Met enkel de Rc waardes van de gesloten delen van je vloer, gevel en dak kun je totaal niets zeggen over je uiteindelijke EPC. Je kunt namelijk met een Rc van 5 rondom uitkomen op een EPC van 1,5 maar ook op een EPC van -0,5. Je EPC is namelijk van ontzettend veel factoren afhankelijk.
[...]
Dat de EPC lager wordt door het bouwsysteem TEK ipv HSB kan puur alleen als ze daardoor uitgaan van andere Rc-waardes, luchtdichtheid of koudebrug-waardes. De EPC werkt namelijk niet op die manier met bouwsystemen. Het enige wat een bouwsysteem kan doen (wanneer Rc-waardes, luchtdichtheid en koudebrugwaardes gelijk gehouden worden) is invloed uitoefenen op de zomercomfort. Deze is lager (dus beter) wanneer een bouwsysteem met veel massa wordt gebruikt. Dit heeft te maken met de gedachte dat een woning met veel massa minder snel opwarmt en er dus minder gekoeld hoeft te worden.
[...]
"Normaal" dubbel glas mag in de nieuwbouw niet eens meer toegepast worden dus hij krijg echt zeker minimaal HR++ glas. LTV of vloerverwarming is niet verplicht bij nieuwbouw en de EPC is afhankelijk van zoveel zaken dat je ook andere maatregelen kunt treffen om je EPC te halen.
[...]
De woningscheidende muren in een nieuwbouwwoning zijn tegenwoordig ofwel ankerloze spouwmuren, ofwel massieve wanden. Door de eisen uit het Bouwbesluit isoleert een ankerloze spouwmuur niet (significant) beter dan een massieve bouwmuur.
Dit zijn een aantal dingen die me opvielen van de laatste posts hier in dit topic. Het vraagstuk is heel interessant en interesseert mij ook heel erg. Financiële middelen zijn altijd een uitdaging en dat maakt het altijd een leuke puzzel. Ik hoop dat ik je door mijn opmerkingen en informatie wat kan helpen en ben benieuwd naar het resultaat. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel!
Zeer bedankt voor je reactie. Met de informatie kan ik zeker wat!
Financiël is het zeker een uitdaging. Daarnaast is het ook een blijvende strijd om m'n vriendin te overtuigen dat lagere maandlasten beter zijn als een mooie inrichting.
Interesante link. Het idee van een warmtepomp blijft mij zeker aanspreken. Alleen gezien mij budget lijkt me dit geen verstandige investering. Wel blijft het voor de toekomst op het wens lijstje staan.
izdp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 03:51:
Duizelingwekkend al de getallen, bedragen en variaties.
Al doorlezende had ik vele op- en aanmerkingen, maar bewaard.
Wat naar mijn idee belangrijker is je budget versus je grondprijs, afmeting kavel, oppervlakte woning, je verplichte koop qua bouwhelpers -las architect en bouwbegeleider ( die naar mijn idee zijn naam niet eens waard is), de verplichting zo ik las met buren?. Wellicht nog andere verplichte zaken?
Want blijkbaar wil je veel kubieke meters en dit zonder kelder wel in 3 bouwlagen op een klein oppervlak!
Voor mij garant staan voor armzalige dure bouw qua leefgenot. Juist om de ruimtebeperkingen door de te grote bouw. Contradictie die veroorzaakt wordt door ruimte-ervaring.
Ruimte-ervaring is enorm belangrijk en is van een ander orde dan m2 of m3.
Zo ik je lees ben je zowat al opgeknoopt in veel en dat zou erg jammer zijn als je echt de regie in handen wilt hebben.
Overigens zou ik al die moeite en tijd niet nemen voor 10-15 jaar wonen.
Staat bijna garant voor fors financieel verlies bij verkoop.
Kortom hoe vrij ben je nog?
Qua kubieke meters valt het volgens mij reuze voor een eengezinswoning. Deze maat die we nu gekozen hebben is voldoende voor onze woonwensen en is er geen winst te halen in een kleinere woning zonder in te leveren op onze woonwensen.
"Hoe vrij ben je nog?" Vrijheid is een relatief begrip. In vergelijking met traditoneel nieuwbouw zijn we zo vrij als een vogel, maar in vergelijking met volledig zelfbouwen moeten we ons aan bepaalde regels houden. Daarnaast zit er ook een starterslening in het project waarin de maximale besteding beperkt wordt.
Je kan de vrijheid goed vergelijken met auto rijden. Je mag zelf bepalen in wat voor auto je rijdt, maar niet hoe hard je mag en wanneer je voorrang hebt.
Bedankt voor de link. Ik was deze site al eerder tegengekomen en het is een mooie manier om ervaring te lezen over duurzame oplossingen. Ook staat er een soort gelijke woning (zelfde bouwssyteem) in Almere op. Helaas wordt er wel gebruik gemaakt van stadsverwarming en is het uitgevoerd door iemand die er zelf verstand van heeft, maar naar mijn gevoel geen deskundige op dit gebied.
Ik zie dat er veel gesproken wordt over wat het EPC verhoogt of verlaagt. Opzich is dit voor mij niet echt interessant zolang de norm van 0,6 maar gehaald wordt. Daarnaast gaf mijn bouwbegeleider ook aan dat het niet relevant is of dit daadwerklijk gehaad wordt door de bouw niet noodzakelijk, maar alleen dat het in berekening voor de bouw in orde is.
Daarnaast is er ondertussen in dit topic nogal een verschuiving geweest van het onderwerp. De ideële gedachte is niet veranderd, maar gezien het budget is het niet haalbaar en daardoor ben ik genoodzaakt om mijn doelstelling aanpassen naar iets realistischer. Momenteel is mijn doelstelling daardoor "Zo laag mogelijk maandlasten voor energie".
Om binnen dit topic weer een overzicht te creeën bij deze een opsomming van de huidige onderwerpen die voorbij gekomen zijn en mijn (huidige) bevinding hierover.
- Isolatie
Hieruit blijkt de meeste winst te halen (tijdens de bouw). Hiervoor richt ik mij eerst op het zwakste punt. Dit is natuurlijk de ramen, kozijnen en deuren. Helaas is daar tot nog toe vrij weinig over bekend. Hierbij wacht ik nog een antwoord af van de architect om vervolgens een nieuw vragenlijst je naar hem te sturen.
- Ventilatie
In dit onderwerp ben ik nog niet zo bekend en ook nog niet ingedoken dus houd ik het even kort.
Eigenlijk is dit weer onder te delen in vele varianten. Wat ik begrepen heb is dat mechanische ventilatie verplicht is en er dus gaat komen. Hierover heb ik van de architect nog niks gehoord.
Daarnaast heeft mijn bouwbegeleider meerdere slechte ervaringen met op lucht gebasseerde WTW en hoor ik ook veel dat het complex is en echt door een specalist naar gekeken dient te worden.
- Zonnepanelen
Goeie TVT, maar gezien de wetgeving (salderen+subsidie) die hier aan gekoppeld is wil ik afwachten tot het huis gereed is (eerder kan ik het ook niet plaatsen). Daarnaast is dit gemakkelijk achteraf aan te brengen. De voorbereiding hiervoor pas ik wél toe in het bouwplan.
- Lucht/Water Warmtepomp
Zeer goed concept (icm zonnepanelen), maar helaas een te grote investering en een laag rendement wanneer gebruikt voor tapwater.
- Zonneboiler
Gratis energie. Een mooi idee, maar een zeer twijfelachtig tvt en neemt ruimte op het dak in beslag die beter voor zonnepanelen gebruikt kan worden. Wel heel interessant icm met Lucht/Water warmtepomp voor vooral het tapwater en/of hotfill mogelijkheid.
- Douche WTW
Prijs opgevraagd bij architect, 99% zeker dat het komt.
- CV Pellet kachel
Het lukt mij niet om overtuigd te worden van dit idee. Andere oplossingen zijn naar mijn idee beter.
Als ik nog iets vergeten let me know! Ik heb namelijk niet het hele topic nog een keer doorgenomen.