This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dank u, van deze freakJakeNL schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:39:
ik heb 3 jaar geleden daar helemaal niet over nagedacht, misschien was 3 dubbel glas alleen voor freaks
Doe dus alles in 1x 100% en als het geld op is, spaar en doe het dan voor 100%, je hebt daar op de lange termijn volgens mij het meeste plezier van!
Juist (zoals eerder gemeld) zorg dat je die dingen doet, die later niet kunnen (lees te veel geld kosten) in 1x goed gedaan worden.
TIP: isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren genoemd
Kozijnen vervangen is duurder, in vergelijk was het 25% duurder (hout geen keurmerk, passiefkozijn "alle" keurmerken). Hiervoor heb je niet alleen een constructief juist kozijn maar ook een kozijn met betere isolatiewaarden.
Kunststof kan een alternatief zijn (als je dat wilt).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Momenteel heb ik bij de architect de vraag uit staan wat het kost om een andere manier van vloerverwarming toe te passen (met prijs die hij noemt is het waarschijnlijk met zwevende vloer en gewapende dekvloer). Daarnaast heb ik ook gevraagd naar het minderwerk om verwarming weg te laten zodat ik dit zelf kan regelen.bluemoon23 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:59:
@Deveon, je zou kunnen kijken of je de vloerverwarming goedkoper kunt laten doen door een extern bedrijf.
Maar de basis van de bouw, en dan bedoel ik dingen die je later niet zonder breekwerk kunt veranderen (zoals vloerverwarming) kun je nu beter gelijk goed doen.
Ik heb ook een huis laten bouwen door een aannemer, en geloof me maar dan vliegt het geld er door heen, legekosten voor de vergunning, nuts aansluitkosten etc.
Ook als het huis al is opgeleverd en je bent zelf bezig met afbouwen en inrichten.
De architect kiest de aannemer en verkoopt het totaal plaatje aan mij, vandaar.Senor Sjon schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:27:
Sinds wanneer bepaalt de architect de prijzen van onderdelen?
Je bent de eerste die dit zegt of je moet uit gaan een zwevende vloer + bewapening.Het is natuurlijk niet alleen vervallen van de radiatoren, maar het aanbrengen van veel meer leidingwerk, hierdoor ook weer een pomp en extra verdelers en natuurlijk moet het op tekening verschijnen, meegenomen worden in de EPC en bouwaanvraag en moet er ook nog GIW garantie op, owja, en 21% BTW. 2100 euro als meerprijs voor hoofdverwarming vloerverwarming vind ik niet zo raar.
Hiervoor staat ook een vraag uit om minder werk van verwarming boven en meerwerk om ltv radiatoren toe te passen.De redenen die je noemt zijn eigenlijk allemaal redenen om geen luchtverwarming te nemen. Ik denk dat een astmatisch persoon slecht allerlei luchtstromen trekt. Je kan wel met extra filters gaan werken, maar die kan je elk half jaar vervangen.
En standaard bouwradiatoren kosten echt geen ruk, dus je krijgt minder terug dan je denkt.
We zijn nog niet gebonden aan de architect, maar het ontwerp vinden wij het mooiste binnen de keuzes.JakeNL schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:39:
Ligt je keuze voor architect al vast? ....
Ik heb zelf geinformeerd naar Tholen "passief" glas. Dit is driedubbel glas waarbij de middelste laag is vervangen door een folie, waardoor het in de bestaande (kunststof) kozijnen gebruikt kunnen worden. Quote: "Passief 70/53 standaard 4-8-8-4 met twee spouwen van 8-8 en argon vulling heeft een vierkante meter prijs van € 185,00 incl. btw en incl. toeslagen per m2 (excl. plaatsen)". Dit levert een U-waarde op van 1,0. Nu weet ik niet wat de huidige prijs van HR++ glas is met u-waarde 1,2, maar volgens mij levert die al snel een meerpijs op van totaal 5000-7000 euro (55m2).Toevoeging: ik heb mijn huis de laatste jaren flink gerenoveerd en veel aandacht aan isolatie etc gegeven. Na de presentatie over een passief huis voelde ik me eigenlijk weer een sukkel, want wat is er nou beter dan lage energiekosten? Geen energiekosten. Ik heb bijv. in de voorgevel op het NO HR++ glas zitten. Mooi natuurlijk, maar we hebben nog steeds kouval achter de gordijnen als de vloerverwarming al uit is. Ik had dus beter 3 dubbel glas kunnen nemen, maar dat is nu een enorme kostenpost icm de al uitgevoerde renovatie. (ik heb 3 jaar geleden daar helemaal niet over nagedacht, misschien was 3 dubbel glas alleen voor freaks)
Doe dus alles in 1x 100% en als het geld op is, spaar en doe het dan voor 100%, je hebt daar op de lange termijn volgens mij het meeste plezier van!
Kunststof bied wel mijn voorkeur aangezien het vrijwel geen onderhoud vereist.ollie1965 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:55:
[...]
Dank u, van deze freaksinds 2008
Juist (zoals eerder gemeld) zorg dat je die dingen doet, die later niet kunnen (lees te veel geld kosten) in 1x goed gedaan worden.
TIP: isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren genoemd
Kozijnen vervangen is duurder, in vergelijk was het 25% duurder (hout geen keurmerk, passiefkozijn "alle" keurmerken). Hiervoor heb je niet alleen een constructief juist kozijn maar ook een kozijn met betere isolatiewaarden.
Kunststof kan een alternatief zijn (als je dat wilt).
That's a first. Rare constructie. Verklaart ook wel weer een opslag van de prijs.Deveon schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:06:
[...]
De architect kiest de aannemer en verkoopt het totaal plaatje aan mij, vandaar.
Maar als je het ontwerp wilt, moet je met die architect en ook die aannemer aan de slag? Of is de aannemer algemeen? Is de architect niet een veredelde kopersbegeleider?[...]
Je bent de eerste die dit zegt of je moet uit gaan een zwevende vloer + bewapening.
[...]
Hiervoor staat ook een vraag uit om minder werk van verwarming boven en meerwerk om ltv radiatoren toe te passen.
[...]
We zijn nog niet gebonden aan de architect, maar het ontwerp vinden wij het mooiste binnen de keuzes.
Ik zeg niets ...[...]
Kunststof bied wel mijn voorkeur aangezien het vrijwel geen onderhoud vereist.
Klinkt me als erg hoog geprijsd in de oren, ze zullen zo wel weinig verkopen. HR++ met 1,1 zit op ca. 43 euro/m2, dus met die prijs schiet je weer niet op.Deveon schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:06:
[...]
Ik heb zelf geinformeerd naar Tholen "passief" glas. Dit is driedubbel glas waarbij de middelste laag is vervangen door een folie, waardoor het in de bestaande (kunststof) kozijnen gebruikt kunnen worden. Quote: "Passief 70/53 standaard 4-8-8-4 met twee spouwen van 8-8 en argon vulling heeft een vierkante meter prijs van € 185,00 incl. btw en incl. toeslagen per m2 (excl. plaatsen)". Dit levert een U-waarde op van 1,0. Nu weet ik niet wat de huidige prijs van HR++ glas is met u-waarde 1,2, maar volgens mij levert die al snel een meerpijs op van totaal 5000-7000 euro (55m2).
NL kunststof is in mijn ogen zwabberspul, en als je 3 voudig zegt dan snappen ze het niet.
Uit eigen ervaring (1ste verdieping en zolder) www.weru.nl en als je thermisch gelijk wil zitten aan passief kozijnen http://www.weru.nl/upload/4b2be9f5e3331.pdf
Oh ja neem niet van die "alarm slotjes", ondingen..... ik hoorde in 2008 de monteurs er over praten dat ze zo vaak terug moesten om ze opnieuw af te stellen en de mensen uitleggen dat het raam "goed" gesloten moest worden.
Wij hebben met een houtnerf folie in RAL 9001 en vanaf de begane grond zie ik niet het verschil (met hout)
Dit , hierom en hierom
- alle verwarming is ltv standaard (ook radiatoren)
- Het zijn aluminium kozijnen geworden ipv kunststof
- er is 42mm ruimte in het kozijn. Huidige glas is 4-15-5 met argon
- de vloerverwarming is op basis van stadsverwarming en niet gas (zucht, assumption is the mother of all f#ckups)
@ollie: ik zal morgen even naar je link kijken. Ziet er wel interessant uit!

Glas heeft tegenwoordig met een Argon spouw van 15mm een Uwaarde van 1,1W/m2.K.Deveon schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 00:37:
Nog even een update:
- alle verwarming is ltv standaard (ook radiatoren)
- Het zijn aluminium kozijnen geworden ipv kunststof
- er is 42mm ruimte in het kozijn. Huidige glas is 4-15-5 met argon
- de vloerverwarming is op basis van stadsverwarming en niet gas (zucht, assumption is the mother of all f#ckups)
@ollie: ik zal morgen even naar je link kijken. Ziet er wel interessant uit!
Je hebt tegenwoordig ook glas met een Uwaarde van ca. 1,0W/m2.K dit is ca. 10 euro duurder per m², en bij gelaagde ruiten ca. 15 euro.
Voor Tripple glas kun je 2x een argon spouw nemen van 12mm, bijv. 6 - 12 - 4 - 12 - 6. dit heeft een Uwaarde van ca. 0,7W/m2K. als je gelaagd glas hebt gaat het al niet meer passen.
Waar je ook nog naar kunt kijken is voor een andere afstandhouder in het glas. Dit is ongeveer ook 10 euro per m² duurder (bij triple glas 20 euro).
Wat betreft het kozijn zelf kun je ook nog voor betere gaan. hier is zo geen prijs tegen te noemen dit is puur afhankelijk van het kozijn.
Er is wel verwarring over geweest bij alle betrokken partijen, maar staat zwart op wit dat ik een gasaansluiting krijg (scheelt inderdaad ruim 5 duizend euro in mijn hypotheek/starterslening).
Als ik op http://www.jlmglas.nl/besparing.php kijk dan zie ik dat bij HR+ en HR++ een verlaging van 0,4 u-waarde (weet niet zeker of ik er zo mee mag rekenen) ongeveer een besparing op levert van ongeveer 2,5 m3 gas per jaar per m2.
Als ik dat uit reken over het totale oppervlakte van het huis (2,5 x 55) kom ik uit op 137,5 m3 gas besparing. Dit komt neer op (137,5 x 0,7) op 96,25 euro per jaar.
Het huidige glas in de woning kost bij JLM 36,50 per m2. Driedubbel glas (4*-12-4-12-*4) met een u-waarde van 0,7 komt neer op 80,45 euro per m2.
Totaal is de meerprijs via JLM (80,45 - 36,50 * 55) 2417,25 euro.
Conclusie: Een TVT van 25 jaar.... Hierbij zijn kozijnen nog niet een meegenomen.
Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat duurzaam bouwen wél leuk is, maar nog niet rendabel (tenzij je het budget hebt om echt passief te bouwen).
Ja, die conclusie deel ik helaas. Op de website van Milieucentraal/Verbeterjehuis kun je ook vrij makkelijk een aantal zaken beprijzen, en daar zag ik voor het merendeel van de isolerende maatregelen TVT gelden van tientallen jaren (!). Best jammer.Deveon schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:11:
Er valt niks uit te leggen. In de wijk waar mijn kavel ligt is geen stadsverwarming.
Er is wel verwarring over geweest bij alle betrokken partijen, maar staat zwart op wit dat ik een gasaansluiting krijg (scheelt inderdaad ruim 5 duizend euro in mijn hypotheek/starterslening).
Als ik op http://www.jlmglas.nl/besparing.php kijk dan zie ik dat bij HR+ en HR++ een verlaging van 0,4 u-waarde (weet niet zeker of ik er zo mee mag rekenen) ongeveer een besparing op levert van ongeveer 2,5 m3 gas per jaar per m2.
Als ik dat uit reken over het totale oppervlakte van het huis (2,5 x 55) kom ik uit op 137,5 m3 gas besparing. Dit komt neer op (137,5 x 0,7) op 96,25 euro per jaar.
Het huidige glas in de woning kost bij JLM 36,50 per m2. Driedubbel glas (4*-12-4-12-*4) met een u-waarde van 0,7 komt neer op 80,45 euro per m2.
Conclusie: Een TVT van 25 jaar.... Hierbij zijn kozijnen nog niet een meegenomen.
Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat duurzaam bouwen wél leuk is, maar nog niet rendabel (tenzij je het budget hebt om echt passief te bouwen).
Zelfs voor iets eenvoudigs als vloerisolatie viel het me behoorlijk tegen. De besparing in gas per jaar is niet meer dan een paar tientjes, en dan duurt het lang voordat je de investering er weer uit hebt.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik kijk naar de isolerende maatregelen op http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen staan er 4 opties vermeld:Terpen Tijn schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:33:
[...]
Ja, die conclusie deel ik helaas. Op de website van Milieucentraal/Verbeterjehuis kun je ook vrij makkelijk een aantal zaken beprijzen, en daar zag ik voor het merendeel van de isolerende maatregelen TVT gelden van tientallen jaren (!). Best jammer.
Zelfs voor iets eenvoudigs als vloerisolatie viel het me behoorlijk tegen. De besparing in gas per jaar is niet meer dan een paar tientjes, en dan duurt het lang voordat je de investering er weer uit hebt.
- Dak: 4300 investeren, besparing 650. TVT = 6,6 jaar
- Spouwmuur: 2000 investeren, besparing 550. TVT = 3,6 jaar
- Glas: 3200 investeren, besparing 280. TVT = 11,4 jaar
- Vloer: 1900 investeren, besparing 210. TVT = 9,0 jaar
Geen enkele van die opties heeft dus een TVT van tientallen jaren, die TVT geldt alleen voor de zonneboiler.
Verder hebben wij jaren geleden al in een deel van het huis triple kozijnen en glas laten plaatsen. En geloof me: de TVT van glas wordt vaak veel te lang opgegeven. De besparing is namelijk veel groter dan veelal wordt geschetst. Bij ons is het verschil ca. -1000m3 gas/jaar (-52%), bij ca. 17 m2 vervangen oppervlak. Dat was een wijziging van gewoon dubbel naar triple. En uiteraard kregen we geen subsidie, want triple was destijds geen HR+ of HR++. U waarde beter? Dat maakt niet uit.

Er is ook dubbelglas met 15 mm spouw en krypton vulling en kunststof afstandhouders Geeft Ug 0,9maikelbeerkens schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:28:
[...]
Glas heeft tegenwoordig met een Argon spouw van 15mm een Uwaarde van 1,1W/m2.K.
Je hebt tegenwoordig ook glas met een Uwaarde van ca. 1,0W/m2.K dit is ca. 10 euro duurder per m², en bij gelaagde ruiten ca. 15 euro.
Voor Tripple glas kun je 2x een argon spouw nemen van 12mm, bijv. 6 - 12 - 4 - 12 - 6. dit heeft een Uwaarde van ca. 0,7W/m2K. als je gelaagd glas hebt gaat het al niet meer passen.
Waar je ook nog naar kunt kijken is voor een andere afstandhouder in het glas. Dit is ongeveer ook 10 euro per m² duurder (bij triple glas 20 euro).
Wat betreft het kozijn zelf kun je ook nog voor betere gaan. hier is zo geen prijs tegen te noemen dit is puur afhankelijk van het kozijn.
Kunststof afstandhouders is zo wie zo altijd beter dan Alu.
Bij mij was het bijvoorbeeld veel beter om kunststof spacer te nemen dan over te schakelen van Argon/Krypton naar volledige Krypton vulling (berekening totaalbeeld warmteverlies kozijn, glas, vulling en positie(diepte sponning) van glas in kozijn), ging om trippel glas in passiefkozijn.
Dit , hierom en hierom
Hm, het zal ook afhangen van wat je al hebt. Enkelglas naar HR++ zal je eerder terugverdienen dan van dubbelglas naar HR++ te gaan. Wij hebben overal al "goede" isolatie uit de jaren 80, en dat nog verder verbeteren is kennelijk niet erg rendabel. Als ik het me goed herinner was de besparing voor een verbeterde vloerisolatie slechts 31 euro per jaar voor ons...Bezuiniger schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:37:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik kijk naar de isolerende maatregelen op http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen staan er 4 opties vermeld:
- Dak: 4300 investeren, besparing 650. TVT = 6,6 jaar
- Spouwmuur: 2000 investeren, besparing 550. TVT = 3,6 jaar
- Glas: 3200 investeren, besparing 280. TVT = 11,4 jaar
- Vloer: 1900 investeren, besparing 210. TVT = 9,0 jaar
Geen enkele van die opties heeft dus een TVT van tientallen jaren, die TVT geldt alleen voor de zonneboiler.
Verder hebben wij jaren geleden al in een deel van het huis triple kozijnen en glas laten plaatsen. En geloof me: de TVT van glas wordt vaak veel te lang opgegeven. De besparing is namelijk veel groter dan veelal wordt geschetst. Bij ons is het verschil ca. -1000m3 gas/jaar (-52%), bij ca. 17 m2 vervangen oppervlak. Dat was een wijziging van gewoon dubbel naar triple. En uiteraard kregen we geen subsidie, want triple was destijds geen HR+ of HR++. U waarde beter? Dat maakt niet uit.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dit kun je vrij eenvoudig uitrekenen. Het scheelt ongeveer 0,01W/mK (dat is Watt per meter Kelvin, voordat er hier een eenheden grapjas langs komt...ollie1965 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:46:
[...]
Er is ook dubbelglas met 15 mm spouw en krypton vulling en kunststof afstandhouders Geeft Ug 0,9
Kunststof afstandhouders is zo wie zo altijd beter dan Alu.
Bij mij was het bijvoorbeeld veel beter om kunststof spacer te nemen dan over te schakelen van Argon/Krypton naar volledige Krypton vulling (berekening totaalbeeld warmteverlies kozijn, glas, vulling en positie(diepte sponning) van glas in kozijn), ging om trippel glas in passiefkozijn.
Voorbeeld: raam 2m × 1m
2×2m + 2×1m = 6m omtrek × 0,01 W/mK = 0,06W/K
bij 2m² oppervlak is dat dus gelijk aan 0,03W/m²K
Ander voorbeeld: raam 0,5 × 0,2
2×0,5m + 2×0,2m = 1,4m omtrek × 0,01 W/mK = 0,014 W/K
0,5m × 0,2m = 0,1m², dus gelijk aan 0,14W/m²K
Had ik trouwens het PHPP al genoemd? Daarmee kun je al deze dingen gewoon uitrekenen. Bijvoorbeeld ook welk effect ander glas heeft op je passieve zonnewinsten:

Natuurlijk maakt het een verschil, maar in mijn voorbeeld ga ik alleen maar uit van de meerprijs van driedubbel glas. Je zou zeggen de meest voordelige stap naar driedubbel glas..Terpen Tijn schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:47:
[...]
Hm, het zal ook afhangen van wat je al hebt. Enkelglas naar HR++ zal je eerder terugverdienen dan van dubbelglas naar HR++ te gaan. Wij hebben overal al "goede" isolatie uit de jaren 80, en dat nog verder verbeteren is kennelijk niet erg rendabel. Als ik het me goed herinner was de besparing voor een verbeterde vloerisolatie slechts 31 euro per jaar voor ons...
Indien waar dan zal driedubbel glas hier net zoveel "last" van hebben als dubbel glas aangezien hetzelfde coating en gas gebruikt wordt, alleen een laag glas extra. Daarnaast is het voordeliger om na 15 jaar het dubbel glas weer te vervangen als initieel driedubbel glas te gebruiken.PeterZ(on) schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:56:
Voor mij is de tvt eigenlijk niet zo belangrijk maar er moet natuurlijk wel een verlaging van het energiegebruik merkbaar zijn. De comfort verbetering is voor mij belangrijk en daarnaast de verlaging van mijn vaste kosten. V.w.b. de isolatiewaardes van dubbelglas is die volgens mij erg afhankelijk van de gassen en /of coatings die worden gebruikt, en hoe werken die na een aantal jaren. Is dat blijvend of verdwijnen die gassen en dus de isolatiewaarde. In mijn idee is drievoudig glas dan toch te verkiezen boven dubbel glas.
De stap van dubbel glas naar driedubbel glas is natuurlijk een stuk hoger als van HR++ naar driedubbel glas. Zelfs als ik in mijn berekening de TVT halveer (omdat het kan) dan zit je nog steeds op een TVT van 12,5 á 13 jaar die zonder redenatie gehalveerd is. Of klopt mijn berekening niet?Bezuiniger schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:37:
[...]
De gebruikte gegevens in mijn berekening zouden juist eerder positief beeld laten zien richting driedubbel glas i.p.v. andersom (een glas leverancier verkoopt natuurlijk liever glas van 80 euro per m2 als 35 per m2).
Ja hoor heb je genoemd en niet de eerste keerPaul C schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 02:12:
[...]
Had ik trouwens het PHPP al genoemd? Daarmee kun je al deze dingen gewoon uitrekenen. Bijvoorbeeld ook welk effect ander glas heeft op je passieve zonnewinsten:
[afbeelding]
Dit , hierom en hierom
[ Voor 98% gewijzigd door JakeNL op 18-01-2014 16:26 ]
Passief bouwen moet je doen om 3 redenen:Deveon schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:11:
- Comfort
- Energiebesparing (groen en $$$)
- Waardeverhoging van het huis bij verkoop / toekomst bestendigheid
Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef: we hebben nog steeds kouval ondanks HR++ en dat voelt gewoon zeer onprettig. Nu weet ik al dat het komende winter weer optreedt, oftewel het zou vooral in de woonkamer echt wel een paar centen meer waard zijn geweest. Comfort is dus ook een belangrijke factor naast TVT. Dit is echt heel normaal gedrag voor veel dingen die je aanschaft.
Veel bedrijven zullen je een specifieke oplossing willen verkopen, omdat:De gebruikte gegevens in mijn berekening zouden juist eerder positief beeld laten zien richting driedubbel glas i.p.v. andersom (een glas leverancier verkoopt natuurlijk liever glas van 80 euro per m2 als 35 per m2).
- de marge daarop het grootst is
- ze dit altijd al verkopen en weten dat het werkt
De stilstaande installatiebedrijven weten niet wat vandaag de dag mogelijk is en hoe zij er mee om moeten gaan. Vandaar dat ik sterk aan zou raden om met een architect/opdrachtgever in zee te gaan die weet waar het over gaat.
De aannemer krijgt niet de opdracht: zet voor xxx Euro een huis neer, maar, bouw een huis en lever na afloop een certificaat van luchtdichtheid en een warmteverlies certificaat, ondersteund door infra rood foto's.
Kortom, de bouwvakker wordt niet opgejaagd om dingen snel af te raffelen, maar wordt op het hart gebonden om nauwkeurig te werken. Als bij oplevering de afspraak niet gehaald wordt, is de schadepost door herstelkosten enorm voor de aannemer.
De architect haalde het voorbeeld aan dat door deze manier van werken de geluidisolerende voorzetwand opeens de laboratorium norm ipv de praktijknorm (die in het leven is geroepen omdat de laboratoriumwaarde 'toch niet gehaald' kan worden in de praktijk)
Ik kan me het bijna niet voorstellen; kouval die je dan ook echt als onprettig ervaart met HR++ glas. En ik heb het gauw koud...JakeNL schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:51:
[...]
Passief bouwen moet je doen om 3 redenen:Het mooie van passiefhuizen is dat ze, jaja, passief zijn. Geen fancy installaties die verouderen, maar isolatie die gewoon jaar na jaar isolatie blijft, zelfde geldt voor dat triple glas.
- Comfort
- Energiebesparing (groen en $$$)
- Waardeverhoging van het huis bij verkoop / toekomst bestendigheid
Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef: we hebben nog steeds kouval ondanks HR++ en dat voelt gewoon zeer onprettig. Nu weet ik al dat het komende winter weer optreedt, oftewel het zou vooral in de woonkamer echt wel een paar centen meer waard zijn geweest. Comfort is dus ook een belangrijke factor naast TVT. Dit is echt heel normaal gedrag voor veel dingen die je aanschaft.
Zouden gordijnen misschien helpen? Kortere TVT denk ik.
Wij hebben gordijnen met een extra laag, speciaal om warmte vast te houden. Daardoor koelt het juist extra af ACHTER de gordijnen VOOR het glas. Deze kou valt naar beneden en komt onder de gordijnen vandaan, helaas.Terpen Tijn schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:01:
[...]
Ik kan me het bijna niet voorstellen; kouval die je dan ook echt als onprettig ervaart met HR++ glas. En ik heb het gauw koud...
Zouden gordijnen misschien helpen? Kortere TVT denk ik.
Ja, mss niet helemaal duidelijk, maar dat stuk was ook meer aan de TS gericht dan aan jou. Ik quote jou omdat ik door ging op jouw verhaal.ollie1965 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:33:
[...]
Ja hoor heb je genoemd en niet de eerste keer, maar PHPP is mij wel bekend hoor
Die had ik echt niet doorPaul C schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:12:
[...]
Ja, mss niet helemaal duidelijk, maar dat stuk was ook meer aan de TS gericht dan aan jou. Ik quote jou omdat ik door ging op jouw verhaal.
Dit , hierom en hierom
Om een beeld te geven wat het gaat worden dit mooie plaatje:

Helaas is het budget zo goed als op. Dit heeft er vooral mee te maken dat opties nogal duur zijn en wij met vloerverwarming (BG), verbreding van 30cm en een bad al bijna over het maximale budget zitten.
De eventuele opties voor energiezuinig maken van de woning zullen daarom ook allemaal achteraf moeten gebeuren.
Zowel de architect en mijn bouwbegeleider hebben mij het advies gegeven om geen douche WTW te nemen aangezien dit op een nieuwbouw woning weinig rendement zou hebben. Dit terwijl ik overal lees over een 25-40% rendement. Voor driedubbel glas ben ik zelf overtuigt dat het rendement te laag zal zijn.
Tegen het advies van de architect en mijn bouwbegeleider zit ik nog wel te denken aan een douche WTW. Wat zouden de kosten hier ongeveer van zijn wanneer je het achteraf in laat bouwen (Losse douchebak) en wat zal het rendement hierop ongeveer zijn?
Gelukkig zal het hele huis wel uitgevoerd worden met LTV verwarming, dus de optie voor een Lucht/Water warmtepomp (eventueel met ondersteuning van CV) blijft altijd open. Daarnaast ben ik ook van plan om Gas besparen door middel van CV tuning tegen die tijd ook even goed door te nemen om het een en het ander te tunen qua gasverbruik. Om mij van elektriciteit te voorzien hou ik de optie open voor een oost/west opstellingen van zonnepanelen.
Het idee van een energieneutrale woning gaat het dus inderdaad niet worden, maar over een aantal jaar kom ik mogelijk wel in de buurt
Welke argumenten dragen ze aan om aannemelijk te maken dat een DWTW minder rendement heeft in een nieuwbouwwoning (ik lees daarin: anders dan renovatie)?
Er zijn best argumenten tegen een DWTW te verzinnen (met dezelfde euro's kan je meer besparen op andere manieren, zeker met een gezin van 2) maar 'het rendement bij nieuwbouw is lager' begrijp ik niet
De 'beste' DWTW is trouwens geen douchebak maar een verticale afvoerpijp. Dat is achteraf vaak lastig te regelen.
Idem voor een 'technische ruimte' waar de ketel en (in de toekomst) de boilers, warmtepomp, pelletkachel en fusiereactor kunnen komen te staan: dit is handig om vooraf in te plannen.
[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2013 13:00 . Reden: dwtw is niet heilig ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je zult niet de eerste zijn die een grote dikke buis naar de badkamer heeft lopen waarop badkuip, toilet en douchecabine zijn aangesloten. Als je daar achteraf een DWTW op wilt aansluiten mag je alle tegels van de muur roppen om bij de afvoer van je douchecabine te komen.
Overigens, wat wil je met een bad, denk je dat je daar vaak in gaat zitten, of is dat puur een wens omdat je dat vroeger nooit gehad hebt? Ik vond het bad in dit huis heel erg cool toen ik het huis kocht, maar heb er tot nu toe 2x in gezeten en vond die 2 minuutjes plezier (aangevuld met 10 minuten "ik moet erin blijven, zonde van dat water") niet de moeite waard. Ik laat het er gewoon in zitten omdat het misschien beter verkoopt in de toekomst, maar als het aan mij ligt sloop ik het eruit

Nee gelukkig geen stadsverwarmingProton_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:49:
In een nieuwbouwwoning komt het leidingwater al voorverwarmd binnen ofzo?
Onze gezin bestaat uit twee volwassen en kleintje van 2 maanden. Waar er ook ooit nog wel een vierde gezinslid bij komt. Daarnaast is een DWTW redelijk passief en verwacht ik dat het over 30 jaar nog werkt.Welke argumenten dragen ze aan om aannemelijk te maken dat een DWTW minder rendement heeft in een nieuwbouwwoning (ik lees daarin: anders dan renovatie)?
Er zijn best argumenten tegen een DWTW te verzinnen (met dezelfde euro's kan je meer besparen op andere manieren, zeker met een gezin van 2) maar 'het rendement bij nieuwbouw is lager' begrijp ik niet
De 'beste' DWTW is trouwens geen douchebak maar een verticale afvoerpijp. Dat is achteraf vaak lastig te regelen.
Welke andere opties van besparen zou jij aanraden ipv een DWTW?
Met kleine aanpassingen is hier de mogelijkheid voor. Voor de geïnteresseerd de plattegrond .Idem voor een 'technische ruimte' waar de ketel en (in de toekomst) de boilers, warmtepomp, pelletkachel en fusiereactor kunnen komen te staan: dit is handig om vooraf in te plannen.
Tja.. zelf heb ik/wij altijd een bad gehad en zit er zelf bijna nooit in, maar zo nu en dan is het wel even rustgevend. De grootste reden voor het bad is omdat het wel makkelijk is met de kleine._JGC_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:24:
Als je het huis koopt op de groei (dus samen en straks nog wat koters op de wereld zetten), zou ik een DWTW gewoon doen. Bij de bouw van het huis is meerprijs vrij klein, terwijl je er bij de bouw van je badkamer gewoon rekening mee kunt houden.
Je zult niet de eerste zijn die een grote dikke buis naar de badkamer heeft lopen waarop badkuip, toilet en douchecabine zijn aangesloten. Als je daar achteraf een DWTW op wilt aansluiten mag je alle tegels van de muur roppen om bij de afvoer van je douchecabine te komen.
Overigens, wat wil je met een bad, denk je dat je daar vaak in gaat zitten, of is dat puur een wens omdat je dat vroeger nooit gehad hebt? Ik vond het bad in dit huis heel erg cool toen ik het huis kocht, maar heb er tot nu toe 2x in gezeten en vond die 2 minuutjes plezier (aangevuld met 10 minuten "ik moet erin blijven, zonde van dat water") niet de moeite waard. Ik laat het er gewoon in zitten omdat het misschien beter verkoopt in de toekomst, maar als het aan mij ligt sloop ik het eruit.
Zeker met kinderen ga je er ongemerkt veel plezier van hebben denk ik.
Ook kan je nu makkelijk een boilervat van 700 liter+ met 2 spiralen alvast ergens in het midden van je huis kwijt. Dit komt van pas met elke duurzame/goedkope warmteopwek (zon, hout, pellet, warmtepomp) en zelfs een gasketel kan dan veel kleiner gekozen worden.
De DWTW en boiler zijn allebei bij nieuwbouw veel makkelijker en goedkoper in te passen dan achteraf.
Als de isolatie echt niet beter kan (passiefnorm of beter) en je bij opleveren weet dat je huis luchtdicht is (blowertest) is het rendabel om geen gasaansluiting te nemen (geen aansluitkosten en geen vastrecht) en verwarming en tapwater met een (lucht) warmtepomp te doen. Door het buffervat heb je geen extreme vermogens nodig en moet je met €3-4k ex boiler klaar kunnen zijn. Kijk ook bij Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken.
Ik las wat weerstand tegen ventilatielucht-warmteterugwinning; elk systeem zal onderhoud en filters nodig hebben. Het alternatief is echter warme lucht afvoeren en je eigen longen als filter gebruiken
Verder sluit ik me geheel bij migjes in "Huis bouwen zonder elektra en gas kosten" aan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr-Leo op 08-10-2013 15:22 ]
Voor de zekerheid heb ik het even nagevraagd, maar er komt mechanische ventilatie in die ruimte. Drogen moet dus geen probleem zijn.Jack schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:19:
Geen daglicht (ventilatie) in de wasruimte/berging boven? Lijkt me niet erg handig als je daar de was wilt neer hangen...
Boilervat laat ik nog even. De meerpijs voor een douchepijp WTW heb ik zojuist opgevraagd, maar kreeg al de volgende reactie "Ik zou het alleen niet aanraden, omdat het maar weinig toevoegt op het geheel. Je kunt beter investeren in een luxere CV-installatie."Proton_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:04:
Ik vind de dwtw een goed idee om er meteen in te zetten, begrijp me niet verkeerd (heb 'm zelf ook).
Zeker met kinderen ga je er ongemerkt veel plezier van hebben denk ik.
Ook kan je nu makkelijk een boilervat van 700 liter+ met 2 spiralen alvast ergens in het midden van je huis kwijt. Dit komt van pas met elke duurzame/goedkope warmteopwek (zon, hout, pellet, warmtepomp) en zelfs een gasketel kan dan veel kleiner gekozen worden.
De DWTW en boiler zijn allebei bij nieuwbouw veel makkelijker en goedkoper in te passen dan achteraf.

Als het goed is huis wel luchtdicht, maar ik heb ergens gelezen dat wanneer dit niet gehaald wordt er enkel eenmalig een financieel compensatie is als het niet gehaald wordt. De RC-waarde is uit mijn hoofd 6 (8-9 is dacht ik passief). Dit verbeteren is niet mogelijk binnen het budget.Als de isolatie echt niet beter kan (passiefnorm of beter) en je bij opleveren weet dat je huis luchtdicht is (blowertest) is het rendabel om geen gasaansluiting te nemen (geen aansluitkosten en geen vastrecht) en verwarming en tapwater met een (lucht) warmtepomp te doen. Door het buffervat heb je geen extreme vermogens nodig en moet je met €3-4k ex boiler klaar kunnen zijn. Kijk ook bij Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken.
Dit soort installaties zou ik liever door een specialist laten inrichten. Ik heb eigenlijk het topic alleen heropend om enigszins te laten weten hoe het uiteindelijke plan is geworden en eventueel nog kleine aanpassingen. Budget voor energienota neutraal is er simpelweg gewoon niet tenzij je heel extreem de zolder weg laat of zo.Ik las wat weerstand tegen ventilatielucht-warmteterugwinning; elk systeem zal onderhoud en filters nodig hebben. Het alternatief is echter warme lucht afvoeren en je eigen longen als filter gebruiken. Met slim indelen kan je er voor zorgen dat hij alleen afzuigt via kanalen en de verse lucht via de hal en roosters in/boven de deur inblaast; dat voorkomt dat de verse lucht via kanalen (met risico op stof/schimmels/geluid) moet. Zo'n systeem is zeker comfortabel en zuinig als het goed uitgevoerd is. Ook kan je decentraal ventileren met bijvoorbeeld Bayernlüfter. Dit systeem kan je dan bijvoorbeeld alleen toepassen in de woonkamer.
Verder sluit ik me geheel bij migjes in "Huis bouwen zonder elektra en gas kosten" aan.
Elke huis krijgt in principe een apart bouwbedrijf dat het gaat bouwen (tenzij het toevallig via dezelfde architect loopt), maar de vrijheid zit niet echt in bouwtechnische technieken, maar meer ontwerp en binnen indeling.Mr-Leo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:21:
Als het hier gaat projectmatige nieuwbouw dan zijn veel van deze aanpassingen helemaal niet zo makkelijk mee te nemen bij de bouw (wel in theorie, maar niet in de praktijk). Veel aannemers gaan namelijk moeilijk doen als je iets wil wat niet op de standaard meerwerklijst staat... of alleen als je 2x de reële kosten betaald. moeilijk, lastig, kan niet, wil niet, niet volgens planning.. etc.
Wel meer vrijheid, maar gelimiteerde als je zou denken... Helaas.. Daarnaast komt er ook een starterslening bij kijken waardoor beperkingen hebt.Proton_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:25:
Volgens de topicstart gaat het om een collectief zelfbouw project. Ik neem aan dat dat meer vrijheid geeft.
Jammer dat het in Nederland nog niet zo gangbaar is, dus als risico geldt, dus meerprijs heeft.
Voor wat betreft "[Douche-wtw] Ik zou het alleen niet aanraden, omdat het maar weinig toevoegt op het geheel. Je kunt beter investeren in een luxere CV-installatie." -> die heeft je gewoon niet begrepen. Je bent geen standaard klant.
A'dam PVOutput
Maargoed, zo ken ik een klant die all-in huurt in een pand waar ze de airco tegen de vloerverwarming laten koelen, puur omdat de projectontwikkelaar wel heel erg into isolatie en fatsoenlijk glas is geweest, maar qua verwarming echt op alles heeft bespaard. Je kunt nu eenmaal niet een gebouw voor 6 verschillende huurders met de ene in de volle zon en de rest in de schaduw een fatsoenlijk klimaat maken als er maar 1 thermostaat voor het hele gebouw is. Het ergste is dan ook nog dat de projectontwikkelaar uiteindelijk het systeem in 2 stukken heeft opgedeeld met een 2e CV ketel omdat een bepaald gedeelte niet warm wilde worden. Met waterzijdig inregelen en per ruimte een aan/uit thermostaat die een zoneklep voor de vloerverwarming bedient had ie het met 1 ketel afgekund en had ie die meerprijs in 1 stookseizoen eruit gehad, nu draait ie verlies omdat het energieverbruik de spuigaten uitloopt.
Al voelt het soms wel of ik tegen een muur aan het praten ben hoor. Waarom hij een luxere CV-installatie suggereert snap ik ook niet. Hij weet dat ik duurzaam nadenk over het huis en heb nooit iets gezegd dat ik twijfel of de warmte voorziening voldoende is. Eigenlijk zou een DWTW standaard moeten zijn in elke eengezinswoning. De EPC verlaging die erbij komt kijken zal die wel niet weten of zo...Proton_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:04:
Sowieso vind ik het lovenswaardig dat je duurzaamheid en energiezuinigheid bij de bouwer en architect nog eens onder de aandacht hebt gebracht
Jammer dat het in Nederland nog niet zo gangbaar is, dus als risico geldt, dus meerprijs heeft.
Voor wat betreft "[Douche-wtw] Ik zou het alleen niet aanraden, omdat het maar weinig toevoegt op het geheel. Je kunt beter investeren in een luxere CV-installatie." -> die heeft je gewoon niet begrepen. Je bent geen standaard klant.
Hoe goed de isolatie is heb ik echt geen idee van. Ben echt totaal een leek, maar het aanbod is CW3 ketels is zodanig laag dat ik bijna zal denken dat het enkel voor appartementen is._JGC_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:51:
Luxere CV installatie? Hallo, je bent een mega geisoleerd huis aan het bouwen, daarmee heeft een CW3 ketel al moeite om zijn minimaal vermogen kwijt te kunnen. Als je een DWTW plaatst kan je met een klein CW3 keteltje gewoon onder een stortdouche gaan staan. Enige nadeel is dat je bad wat minder snel vult met een CW3 ketel, maar als je die niet dagelijks gebruikt is daar nog overheen te komen.
Ze zijn heel meedenkend als het aankomt op de standaard woonwensen zoals waar wil je keuken en waar moeten de binnenmuren komen, maar duurzaamheid speelt bij 99% van de consumenten gewoon niet. Er komen ook huizen in dezelfde buurt (andere bouwbedrijf) die helemaal geadverteerd worden als energiezuinig, maar het enige maat die ze noemen is het energielabel. En dat energielabel geld voor alle nieuwbouwwoningen (<0,6 EPC).ericplan schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:46:
Ik vind het nog steeds verbazingwekkend hoe weinig meedenkend de bouwers c.s. nog steeds zijn. Voor een bedrijf dat wel luistert naar z'n klanten moet toch heel veel te winnen zijn.
Het is in het ontwerp gewoon veel goedkoper om 100x hetzelfde huis neer te zetten als om voor elke huis apart te tekenen en berekenen. De buitenkant is natuurlijk makkelijk ontworpen, maar technische moet ook alles kloppen en voldoen aan de regels._JGC_ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 00:15:
Tja, het ontbreekt gewoon aan kennis. Verder levert zo'n bedrijf alleen standaard oplossingen. Een DWTW is op dit moment nog helemaal niet standaard. Een dikkere gasketel is wel een standaard oplossing, en wordt als eerste aangedragen als mensen beginnen over fatsoenlijk kunnen douchen. Dat zo'n CW5 ding een minimaal vermogen heeft waarmee je de hele wijk kunt warmhouden wordt er niet bij verteld, vraag me ook af of de betreffende installateur of projectontwikkelaar daar zelf wel kijk op heeft.
Er zijn slechts een handjevol aannemers in Nederland die echt expertise hebben ten aanzien van duurzaam bouwen. De rest zijn "pur" boeren. Luchtdicht bouwen wat is dat?Deveon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:44:
[...]
Al voelt het soms wel of ik tegen een muur aan het praten ben hoor. Waarom hij een luxere CV-installatie suggereert snap ik ook niet. Hij weet dat ik duurzaam nadenk over het huis en heb nooit iets gezegd dat ik twijfel of de warmte voorziening voldoende is. Eigenlijk zou een DWTW standaard moeten zijn in elke eengezinswoning. De EPC verlaging die erbij komt kijken zal die wel niet weten of zo...
[...]
Hoe goed de isolatie is heb ik echt geen idee van. Ben echt totaal een leek, maar het aanbod is CW3 ketels is zodanig laag dat ik bijna zal denken dat het enkel voor appartementen is.
[...]
Ze zijn heel meedenkend als het aankomt op de standaard woonwensen zoals waar wil je keuken en waar moeten de binnenmuren komen, maar duurzaamheid speelt bij 99% van de consumenten gewoon niet. Er komen ook huizen in dezelfde buurt (andere bouwbedrijf) die helemaal geadverteerd worden als energiezuinig, maar het enige maat die ze noemen is het energielabel. En dat energielabel geld voor alle nieuwbouwwoningen (<0,6 EPC).
[...]
Het is in het ontwerp gewoon veel goedkoper om 100x hetzelfde huis neer te zetten als om voor elke huis apart te tekenen en berekenen. De buitenkant is natuurlijk makkelijk ontworpen, maar technische moet ook alles kloppen en voldoen aan de regels.
Als ik ook zie hoe onze nieuwbouw eensgezinswoning van 2009 is opgeleverd, het is om te huilen.
Bij duurzaam bouwen gaat het juist om de afwerking en de aandacht voor kleine details en juist DAT ontbreekt in het hele geheel. Men kijkt alleen naar theoretische EPC normeringen die overigens boterzacht zijn.
Ter illustratie:
Foto genomen vanuit de kruipruimte, zie ook de verwarmingsleidingen. Deze schacht loopt door naar de zolder en was ook daar open

Onderkant meterkast

Provisorisch opgevulde gaten

En zo heb ik nog tal van voorbeelden, bijvoorbeeld een niet ingeregeld CV systeem. Je ziet wel dat de aannemers de energierekening niet hoeven te betalen.
Langleven het fossiele NEEderland. Waarom kan men het in de buurlanden wel?
[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 09-10-2013 09:53 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die zijn afhankelijk van input van 'de markt', dus het is aan ons als klanten om deze input te geven.
Uiteindelijk zal de bouw een klant de keus kunnen geven 'wil je het zo goedkoop mogelijk of is er ruimte voor extra aandacht voor details'. Zolang er stilzwijgend van uit wordt gegaan dat het goedkoop moet, zal je het goedkoop krijgen.
Hmm, teken aan de wand. Je wilt gewoon een goed huis, geen geld terug.Deveon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:42:
Als het goed is huis wel luchtdicht, maar ik heb ergens gelezen dat wanneer dit niet gehaald wordt er enkel eenmalig een financieel compensatie is als het niet gehaald wordt.
Om met een positieve noot af te sluiten: het impliceert dat ze het in ieder geval gaan testen
@cw3 ketel: de tijd van combiketels lijkt voorbij, de verwarmings- en warmwaterbehoefte komt steeds verder uit elkaar te liggen (4 vs 24 kW).
De bouwbegeleider is juist de gene die mij heeft uitgelegd dat energiezuinigheid dat de markt afwijkt van wat mijn wensen zijn. Het is dus niet zo zeer de markt die energiezuinig wilt, dat ik juist het probleem. De markt wil oppervlakte.Proton_ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:41:
Daarom is het zo belangrijk dat Deveon dit aangekaart heeft bij zijn bouwbegeleiders.
Die zijn afhankelijk van input van 'de markt', dus het is aan ons als klanten om deze input te geven.
Uiteindelijk zal de bouw een klant de keus kunnen geven 'wil je het zo goedkoop mogelijk of is er ruimte voor extra aandacht voor details'. Zolang er stilzwijgend van uit wordt gegaan dat het goedkoop moet, zal je het goedkoop krijgen.
[...]
Hmm, teken aan de wand. Je wilt gewoon een goed huis, geen geld terug.
Om met een positieve noot af te sluiten: het impliceert dat ze het in ieder geval gaan testen
@cw3 ketel: de tijd van combiketels lijkt voorbij, de verwarmings- en warmwaterbehoefte komt steeds verder uit elkaar te liggen (4 vs 24 kW).
Qua het luchtdicht bouwen zal ik het nog even toelichten (ik heb het nogal kort verwoord). In principe zijn de bouwmaterialen die gebruikt worden luchtdicht. Of de totale bouw dit ook zal zijn en/of dit getest wordt is niet gecommuniceerd en verwacht ik ook niet dat het zo zal zijn.
In andere situaties heb ik gelezen dat wanneer luchtdicht bouwen belooft is en niet wordt waar gemaakt dat het vaak een eenmalige compensatie komt op basis van extra energiekosten in 10 jaar tijd. Herstellen hiervan is namelijk véél te duur.
Bouwtechnische heb ik de aanpassing momenteel een beetje opgegeven, alleen DWTW probeer ik nog over te informeren. Als ik nu bekijk wat voor huis we krijgen voor het geld wat we ervoor betalen ben ik heel tevreden. Afhankelijk van mijn financiële situatie wordt het bij het volgende huis in ieder geval allemaal anders. Ik ben ten slotte pas 23 (bijna 24) en heb nu gewoon een betaalbare woning nodig.
Na de oplevering zullen ze een taxatie uitvoeren waar ik wel heel benieuwd naar ben. Als ik de standaard nieuwbouwwoning om dezelfde wijk bekijk komt de waarde voor mijn (leek) gevoel boven wat het kost.
Edit:
Deze kwam ik ook nog tegen over een DWTW: "wij raden dit niet aan vanwege het zeer lage rendement t.o.v. de kosten. Je kunt beter investeren in andere duurzame onderdelen, zoals zonnecellen e.d. die veel meer rendement opleveren.". Zonnepanelen meer rendement als een DWTW?

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 09-10-2013 11:42 ]
Iedereen wil zowel meer woonoppervlak als lagere maandlasten.
Je hebt aangegeven lage maandlasten belangrijk te vinden (belangrijker dan woonoppervlak?) maar kreeg je bouwbegeleiding niet mee.
Het lijkt zelfs op actieve ontmoediging met de bedragen en onmogelijkheden die je noemde, maar laat ik er vanuitgaan dat het onwetendheid is.
Zonder meer een gemiste kans van de bouwer; in elk budget past een passiefhuis
Dat huis is, voor hetzelfde geld, wel kleiner dan een prefab snelbouw huis, dat dan weer wel.
Als genoeg mensen bij de bouwers aangeven maandlasten ook belangrijk te vinden, wordt die keuze je vanzelf voorgelegd:
'Met twee ton kan je dit passiefhuis bouwen of dit tochtige kasteel met 10 slaapkamers, of alles ertussenin.'
Als je rendement alleen vanuit ROI of TVT bekijkt wel. Een DWTW is echter bij nieuwbouw heel erg goedkoop in te bouwen, en nog beter: je kunt dan de pijp vorm plaatsen die beter presteert terwijl deze minder veel kost. Zowel de douchegoot als de douchebak uitvoeringen kosten (veel) meer, en presteren relatief een stuk minder goed.Deveon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:17:
[...]
Deze kwam ik ook nog tegen over een DWTW: "wij raden dit niet aan vanwege het zeer lage rendement t.o.v. de kosten. Je kunt beter investeren in andere duurzame onderdelen, zoals zonnecellen e.d. die veel meer rendement opleveren.". Zonnepanelen meer rendement als een DWTW?
Isolatie (en controle op luchtdichtheid) nagenoeg allemaal zelf gedaan.
Fundering gestort in EPS en is dus rondom geheel geisoleerd met 10 cm EPS.
Vloer en dak 20 / 22cm EPS.
Muren 13 cm HR++ EPS.
Ontwerp van het huis op basis van zo veel mogelijk zoninstraling.
Installatiewerk ook in eigen beheer gedaan.
Bijna 2 km vloerverwarmingslang (om met 'n zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen werken) zelf gelegd.
Intergas Kompakt Solo 12 kW CV ketel, meteen de originele pomp er uit gesloopt en er een energiezuinige Grundfoss Alpha 2 onder gehangen.
(Ketel was nergens op voorraad en moest rechtrstreeks van Intergas komen, geen vraag naar zo'n kleine ketel...)
De 2 verdelers zitten rechtstreeks op de ketel aangesloten, zonder extra pompen.
Aanvoertemperatuur is 30 graden bij -10 graden buitentemperatuur.
De CV ketel komt bij verwarmingsvraag zelden uit z'n laagste modulatiestand, dit is 3,5 kW.
(Zonne)boiler 400 ltr. waarvan de bovenste spiraal word verwarmd door de CV ketel.
Collectoren moeten nog het dak op en worden aangesloten.
Het is hier op dit moment 23 graden binnen en de verwarming is nog niet aan geweest na de zomer.
Ik ben benieuwd hoe lang ik nog zonder verwarming kan stellen.
Nadat de winter plotseling eindigde op 14 april is de verwarming ook niet meer aan geweest.
Deze zal zeker antwoorden en alternatieven hebben.
Wat tijdens de bouw alleen kan is een goede investering, de rest kan later ook nog in delen gedaan worden lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Pietje NL op 09-10-2013 21:51 ]
Qua opties wil ik eigenlijk niks meer van is de originele bouw doen aangezien de prijzen nogal hoog zijn. Als het eenmaal staat ga ik mezelf nog is verdiepen in co2 gestuurde ventilatie.
Aangezien we willen gaan koken op gas is het uiteindelijk verdwijnen van de gasleiding onmogelijk en blijft alleen PV als laatste rendabele optie over voor achteraf.
Uiteindelijk ben ik heel blij met mijn woning vanwege de combinatie van m2, prijs en "duurzaamheid" en wil ik iedereen bedanken voor de hulp. Het was zeker een leerzame periode. Mocht ik weer verhuizen dan is de wens zeker energieposifief vanaf de basis.
Het probleem komt als je het wil of moet verkopen.Proton_ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:10:
'Met twee ton kan je dit passiefhuis bouwen of dit tochtige kasteel met 10 slaapkamers, of alles ertussenin.'
Het is tegenwoordig al niet makkelijk om een huis te verkopen. Maar als je huis dezelfde prijs heeft als een kasteel met 2x zoveel oppervlakte dan kiest 99% van de kopers voor het tochtige kasteel.
Dus stel dat je het over 5 jaar voor 50k onder de kostprijs moet verkopen dan maak je een enorm verlies.
Maar als je er 20 jaar blijft wonen dan heb je het geld er al lang uit. En een goede kans dat de energieprijzen zo hoog zijn dat niemand meer een tochtig kasteel wil kopen.

Zon pijp kost 450 piek een paar leidingen leggen en arbeidsloon moet dat voor 1000 eu kunnen.
Kan de aannemer dat onderbouwen zon bedrag?
1060 Wp
Deveon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:14:
De prijs voor de Douchepijp WTW komt uit op 2700 euro

Met zo'n prijs zou ik het ook afraden.
Zelf vermoed ik dat het te maken heeft met het bouwsysteem (TEK) waardoor het zo duur is, maar het voordeel van dit systeem is wel een snelle bouwtijd en daardoor goedkope m2's vanwege weinig arbeid. En niet te vergeten een RC waarde van 8-8,5 (+ luchtdicht).
Het grootste verlies van warmte zal zitten in de 55m2 HR++ glas, waarbij driedubbel veel te duur zou zijn gezien 90% schuifpuien zijn.
Net even oline gekeken op de site van Technische Unie (moet je account voor hebben)Proton_ schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:16:
[...]
daar heeft mijn aannemer er vier(!) voor geïnstalleerd (leidingen moesten toch verlegd worden).
Met zo'n prijs zou ik het ook afraden.
Itho douche WTW art.nr 545D4010 kost €280 ex btw
Hier http://www.energie-techni...W-545-D4010-WTW1-545D4010 €300 inc.btw
[ Voor 10% gewijzigd door bluemoon23 op 30-10-2013 11:10 ]
1060 Wp
Wellicht dat ik het heb gemist, maar hoezo gaan jullie niet koken op inductie? Ik dacht ooit eens te hebben gehoord dat dit veel efficienter is...Deveon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:14:
Aangezien we willen gaan koken op gas is het uiteindelijk verdwijnen van de gasleiding onmogelijk en blijft alleen PV als laatste rendabele optie over voor achteraf.
Inductie is misschien efficiënter (helemaal met genoeg PV), maar wij willen ook graag een wokbrander en dat is met inductie mij te duur (2,5k incl pan) en een aparte pit daarvoor vind ik niet mooi staan.marcel87 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:21:
[...]
Wellicht dat ik het heb gemist, maar hoezo gaan jullie niet koken op inductie? Ik dacht ooit eens te hebben gehoord dat dit veel efficienter is...
Ik wil nog wel een loze leiding naar de keuken zodat de optie van inductie wel mogelijk blijft aangezien we geen kruipruimte hebben.
Wokken kan heel redelijk op inductie, zonder speciale plaat. Kwestie van een grote "pit" gebruiken en een goede pan nemen.Deveon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:42:
[...]
Inductie is misschien efficiënter (helemaal met genoeg PV), maar wij willen ook graag een wokbrander en dat is met inductie mij te duur (2,5k incl pan) en een aparte pit daarvoor vind ik niet mooi staan.
Ik wil nog wel een loze leiding naar de keuken zodat de optie van inductie wel mogelijk blijft aangezien we geen kruipruimte hebben.
Dat doe je normaal gesproken niet zo vaak in je leven en dus is het veel wikken en wegen.
Alleen wat weeg je?
Na aardig wat nieuwbouw te hebben gezien is mijn mening dat je dat niet eens kunt.
Je weet doodgewoon niet wat je koopt.
Verkopende makelaars zijn tegenwoordig klootjesvolk zonder verstand van het gebouw.
Achterliggende informatie ontbreekt vrijwel altijd buiten de jubelende marketingleuzen.
Vraag die eens na en ze kijken je glazig aan.
En ja, ik snap terdege dat sommige nieuwbouw eengezins 3 straten verder 30.000 euro meer kost.
Mooiere lokatie, kloppend geheel en perfect afgewerkt tot en met de laatste zgn zolderverdieping.
Onverkoopbaar en die goedkopere waren zo weg.
Dure goedkoop om de directe betaal-en behaalbaarheid.
Dus dat nodigt bouwers weinig uit. Die azen liever op meerwerk en opties achteraf.
En die gaan tig keer over de kop qua beprijzing.
Sommige hebben het zelfs met hun eigen handen gebouwd (zie wel meer bij mij in de regio).
En je hoort wel vaker, ook al hebben ze al vaker een huis gebouwd, elk keer bedenken ze achteraf: "dat had ik toch anders moeten doen"
Ja nu je het zegt...Bezuiniger schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:16:
[...]
Wokken kan heel redelijk op inductie, zonder speciale plaat. Kwestie van een grote "pit" gebruiken en een goede pan nemen.
Mn moeder wokt ook wel eens wat, maar ik weet niet of dat wokken volgens wokbegrippen is, maar dat lukt tot zoverre gewoon. haha
Mja ik durf het niet 1:1 te vergelijken, kan ik ook niet want toen we nog gas hadden was wokken nog niet hip. Plus mss dat op gas wokken toch een bepaalde tactiek en daarmee smaak ofzo teweegbrengt.
Keramisch heb ik zelf, zou ik nooit voor kiezen maar dankzij de verhuurder die liever in centen denkt, want koken daarop vind ik ronduit dramatisch als je het vergelijkt met gas of inductie. Weinig controle over de warmte, als het komt dan komt het en fikt alles aan of het duurt eeuwen voordat iets warm wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Aardwolf op 30-10-2013 22:59 ]
Nee, je bent en blijft onderdeel van een markt. Hetzij een nichemarkt, als je een individu gaat zien als een markt dan ben je als projectontwikkelaar niet echt slim bezig.
Ik doe zelf ook wel wat in de bouw, maar een DWTW is in veel gevallen gewoon 'verplicht' gesteld voor de aannemer/architect. Hetzelfde dat de intergasketels beter scoren op warmwaterefficiëntie (ja echt het schijnt een luttele tiende van een procent oid te zijn, ik ken de cijfers niet overigens). Dus overal wordt nu Intergas opgehangen terwijl ik het eerlijk gezegd beunen van ketels vind (bouwkwaliteit, sluit even de thermostaat opnieuw aan in zo'n ding, succes).
Enfin, als je weg kan bij die architect en bouwbegeleider gewoon doen; anders: sterkte. Als ik de grootste investering van mijn leven ga doen bij een bedrijf dat het niet snapt dan heb ik er geen vertrouwen meer in. Het gevolg is dat jij veel kritiek gaat geven op de bouw en dat zit de bouwvakkers, aannemer en onderaannemers niet lekker. En jou ook niet, je zal niet lekker slapen als je continu die jongens moet verbeteren met de wetenschap dat zodra jij iets mist er een flinke kans is dat er tijdens de bouw fouten worden gemaakt die jou later geld kosten.
E:
Laatst eentje aangelegd, verticale pijp op de afvoer. Badkamer zat boven de meterkast dus naast de meterkast een koofje gemaakt met het kraantje van de afsluiter nog in de meterkast. Dan hoef je echt amper leidingen te verleggen als je bij het ontwerp rekening houdt met het plaatsen van de meterkast en de badkamer. Tenzij je om specifieke redenen de badkamer aan de andere kant van het huis wilt ofzoLeon303 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:13:
2700 eu voor een douche wtw!?![]()
Zon pijp kost 450 piek een paar leidingen leggen en arbeidsloon moet dat voor 1000 eu kunnen.
Kan de aannemer dat onderbouwen zon bedrag?
En zo'n pijp kost een paar honderd euro, 350 ofzo geloof ik. Met wat extra werk (ochtendje ongeveer) moet dat ook voor 600-700 te doen zijn. Ik zou je architect voor zijn bek slaan

En over inductie/gas: qua kosten zit je met gas net zo hoog als inductie. Inductie is efficienter vwb warmteoverdracht. Gas is echter enorm goedkoop per hoeveelheid energie, het omzetten naar hitte is alleen minder efficiënt in de keuken. Ondanks dat koken op gas inefficiënt is, is het nog steeds de goedkoopste optie t.o.v. elektrisch en vergelijkbaar met inductie. Mits je normale energieprijzen hebt, goedkope pv-stroom is dan aantrekkelijker (en de plaat is mooier schoon te houden
[ Voor 33% gewijzigd door Nox op 31-10-2013 00:54 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ben je nog steeds met dezelfde architect getrouwd? Ik heb het topic nogmaals doorgelezen en ik kan me voorstellen dat jouw gesprekken met de architect doodvermoeiend zijn. Bijna alles wat jij aandraagt, wordt bekritiseerd en vervolgens voor een grof bedrag geprijsd (zie douche WTW). Je hoeft daar alleen maar de aanschafkosten te rekenen. Het is namelijk bij een nieuw huis nou juist zo mooi dat alle handelingen toch al moeten gebeuren. Tweede voorbeeld: een afwerkloer wordt toch gestort. Een handige vloerverwarming legger kan in 1 dag alle slangen op de begane grond leggen en aansluiten op een verdeler. 400 Euro arbeid extra? Wat hoeft er niet aangelegd te worden ivm vloerverwarming:... leidingen naar radiatoren en de radiatoren zelf. Kassa! Weer zo'n mooi iets bij een nieuw huis.
Nogmaals, ik weet niet wat je flexibiliteit is, maar ga in zee met een architect/aannemer die gespecialiseerd is in duurzaam en/of passief bouwen. Het zal een verademing zijn in communicatie en hoogte van prijzen, omdat zo'n architect werkt met bedrijven die bijv. 3 dubbel glas gewoon zien als 3x een glasplaat met spacers er tussen en niet ***super speciaal duurzaam hokus spokus glas*** met een bijbehorende $$$
Ik was dit topic even helemaal vergeten aangezien ik ondertussen ook mijn baan verloren ben, maar gelukkig weer iets nieuws heb. Momenteel is poging 2 gaande om de omgevingsvergunning (lees: bouwvergunning) rond te krijgen.JakeNL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:44:
Hoe staat het ondertussen met het huis.
I know, ik vermoed dat er op het standaard ontwerp niet veel verdient wordt en dat is nu nog minder geworden na de aanpassingen die doorgevoerd zijn vanwege de afgekeurde omgevingsvergunning.Ben je nog steeds met dezelfde architect getrouwd? Ik heb het topic nogmaals doorgelezen en ik kan me voorstellen dat jouw gesprekken met de architect doodvermoeiend zijn. Bijna alles wat jij aandraagt, wordt bekritiseerd en vervolgens voor een grof bedrag geprijsd (zie douche WTW). Je hoeft daar alleen maar de aanschafkosten te rekenen. Het is namelijk bij een nieuw huis nou juist zo mooi dat alle handelingen toch al moeten gebeuren. Tweede voorbeeld: een afwerkloer wordt toch gestort. Een handige vloerverwarming legger kan in 1 dag alle slangen op de begane grond leggen en aansluiten op een verdeler. 400 Euro arbeid extra? Wat hoeft er niet aangelegd te worden ivm vloerverwarming:... leidingen naar radiatoren en de radiatoren zelf. Kassa! Weer zo'n mooi iets bij een nieuw huis.
Dat is het nadeel, mijn flexibiliteit is gewoon veel minder als dat ik initieel dacht. Dit heeft te maken met dat het een CPO (Collectief Particulier Opdrachtgever) is. Voor de komende 10 jaar heb ik vrede met deze woning en de mogelijkheden die binnen mijn budget liggen (zelfs PV blijft achterwegen). Mocht ik weer verhuizen dan wordt het bijna zeker een passieve woning vanaf de eerste steen.Nogmaals, ik weet niet wat je flexibiliteit is, maar ga in zee met een architect/aannemer die gespecialiseerd is in duurzaam en/of passief bouwen. Het zal een verademing zijn in communicatie en hoogte van prijzen, omdat zo'n architect werkt met bedrijven die bijv. 3 dubbel glas gewoon zien als 3x een glasplaat met spacers er tussen en niet ***super speciaal duurzaam hokus spokus glas*** met een bijbehorende $$$
De extra kosten van puur en alleen het driedubbel glas is me veel te hoog. Plus dat er nog 4 schuifpuien voor aangepast dienen te worden.
Mocht het af zijn dat zal ik nog een foto uploaden
Ik heb nu dus een nieuwbouwrijtjeshuis, en het is zeker geen passiefbouw en er wordt ook zeker niet alles gedaan om energie te besparen. Maar het is natuurlijk wel volgens het laatste bouwbesluit, en ik krijg bijvoorbeeld overal (inclusief de grote schuifpui) driedubbel glas. Verder heb ik zelf voor vloerverwarming en LTV radiatoren gekozen. Douche wtw komt er ook in, maar doe ik zelf want ze vroegen te veel. Maar in hun standaard ontwerp routen ze de afvoer van douche/bad wel apart naar beneden, voorbereid op de douche wtw lijkt me.
Dit alles in een vrij goedkoop rijtjeshuis. Je zou kunnen zeggen dat het daarmee ook een collectief is
Ik vind het in ieder geval betaalbaar.
En de projectbouwer wilde zelfs nog wel met me meedenken voor vloerverwarming op de 1e, en deed daar ook nog eens een aantrekkelijke prijs voor. Maar ik zou het niet kunnen regelen per kamer en het zou daarmee allemaal een beetje te lomp worden, dus niet gedaan. (verwarmingsvraag is sowieso erg laag)
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 23-09-2014 10:45 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Vergeet niet dat nieuwbouwwoningen wel aan de EPC eis moeten voldoen. De aannemer zal hierbij zoeken naar een EPC verlaging die gelijk voor marketing gebruikt kan worden. Driedubbelglas is daarvoor beter als bijv. luchtdicht bouwen of betere isolatie (merk je enkel financieel).Deveon schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:11:
van deze site: http://www.lente-akkoord.nl/epcinspectie/
Daar staan de meest voorkomende lekkages ook in genoemd. Zeker eens interessant om te lezen.
Ik weet niet of je berekening wel klopt. Maar wat betreft de EPC eisen, natuurlijk heb je gelijk, maar jouw project is toch ook nieuwbouw met EPC eisen?Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:58:
Dit was mijn berekening van toendertijd:
[...]
Vergeet niet dat nieuwbouwwoningen wel aan de EPC eis moeten voldoen. De aannemer zal hierbij zoeken naar een EPC verlaging die gelijk voor marketing gebruikt kan worden. Driedubbelglas is daarvoor beter als bijv. luchtdicht bouwen of betere isolatie (merk je enkel financieel).
Een berekening is wel interessant. Gevoelsmatig scheelt het wel, want ik vond het huis al comfortabel warm op de kijkdagen, en dan heb je het toch wel over een betonnen hok, waar nog helemaal niet in gestookt werd. Dat nieuwbouwhuis is dus al veel warmer dan ons oude appartement met enkel glas, ook al doe je niets, en in beide gevallen staan er ramen op een kiertje / ventilatie strip open.
Ik heb zelf geen inzicht in de EPC berekening gehad, dus weet niet dankzij welke maatregels het gehaald wordt. Enige wat ik heb gehoord is dat het geen enkel probleem was en waarschijnlijk een stuk onder de 0,6 zal eindigen (dit was n.a.v. vervallen van stadsverwarming in het ontwerp).
Vermoedelijk wordt er bij ons veel punten gescored door zonwering (koeling is ook deel van het EPC) die ontstaat door het ontwerp met drie balkons (80 cm diep) plus inham op de begane grond. En daarnaast ook de constructie op basis van het Kingspan TEK bouwsysteem i.p.v. beton.
Voor de geïnteresseerde het standaard ontwerp van onze woning: klik.
Hoe bedoel je dit? Er vanuitgaande dat het driedubbelglas dezelfde coating heeft als HR++ (en dat heeft het bij mij iig, en lijkt me ook wel zo logisch), dan biedt het toch sowieso meer isolatie?Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:17:
Sterker nog, driedubbelglas is niet per definitie beter als HR++.
Edit: Nog over dat koken op gas, als dat de enige reden voor de gasaansluiting is, dan moet je gewoon van die campingflessen kopen. Dat klinkt misschien dom, maar met een 10kg fles kun je al een half jaar koken. En dan heb je al die netwerkkosten niet. Ik ken ook mensen die geen gasaansluiting hebben (en alles met warmtepomp etc doen), die wilden ook nog blijven koken op gas. Grote 10kg fles die 2x in het jaar vervangen moet worden en klaar. Nou hebben zij niet eens de keuze, want er is alleen maar stadsverwarming daar.
[ Voor 29% gewijzigd door !null op 23-09-2014 13:52 ]
Het topic heeft eigenlijk zijn doel al behaald, maar ik wou nog even beleefd reageren op de vraag hoe het er nu mee ging. Waar het (helaas) op neer komt is dat er geen extra energiebesparende maatregelen (muv vloerverwarming) komen aangezien het door de architect/aannemer wordt tegengehouden met extreme meerprijzen.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:18:
Misschien dat ik later even kijk naar het basis ontwerp. Maar ik mis nu een beetje een opsomming van wat er nu allemaal inkomt (aan energiebesparende maatregelen). De topic start voldoet niet echt meer en ik ben te lui om het hele topic door te lezen
Precies, de coating is belangrijker als het feit of het dubbel of driedubbel glas is.[...]
Hoe bedoel je dit? Er vanuitgaande dat het driedubbelglas dezelfde coating heeft als HR++ (en dat heeft het bij mij iig, en lijkt me ook wel zo logisch), dan biedt het toch sowieso meer isolatie?
Een gasfles midden in mijn woonkamer/keuken geeft mij persoonlijk niet echt een veilig gevoel. Daarnaast is de gasleiding verplicht om aan te leggen (en de 800 euro aansluitkosten waard) en zal de CV ketel deze ook gebruiken.Edit: Nog over dat koken op gas, als dat de enige reden voor de gasaansluiting is, dan moet je gewoon van die campingflessen kopen. Dat klinkt misschien dom, maar met een 10kg fles kun je al een half jaar koken. En dan heb je al die netwerkkosten niet. Ik ken ook mensen die geen gasaansluiting hebben (en alles met warmtepomp etc doen), die wilden ook nog blijven koken op gas. Grote 10kg fles die 2x in het jaar vervangen moet worden en klaar. Nou hebben zij niet eens de keuze, want er is alleen maar stadsverwarming daar.
Ok jammer om te horen. Dat idee kreeg ik al een beetje door alleen het begin en het einde gelezen te hebben.Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:10:
[...]
Het topic heeft eigenlijk zijn doel al behaald, maar ik wou nog even beleefd reageren op de vraag hoe het er nu mee ging. Waar het (helaas) op neer komt is dat er geen extra energiebesparende maatregelen (muv vloerverwarming) komen aangezien het door de architect/aannemer wordt tegengehouden met extreme meerprijzen.
Het klinkt zelfs alsof mijn dertien-in-een-dozijn bouwer (de BAM) nog veel meegaander is qua dit soort maatregelen.
Dat neemt niet weg dat 3 lagen nog steeds beter is dan 2 lagen.[...]
Precies, de coating is belangrijker als het feit of het dubbel of driedubbel glas is.
Dat snap ik wel, al zou je de fles natuurlijk ook nog wel onder de vloer kunnen bevestigen, voor het veiligheidsgevoel. Er is niet zoveel onveiligs aan. Maar goed, als je toch gas gaat gebruiken moet je ook niet aan zo'n fles beginnen.[...]
Een gasfles midden in mijn woonkamer/keuken geeft mij persoonlijk niet echt een veilig gevoel. Daarnaast is de gasleiding verplicht om aan te leggen (en de 800 euro aansluitkosten waard) en zal de CV ketel deze ook gebruiken.
Maar hoezo is de gasleiding verplicht? Vanuit het project? Niet vanuit de overheid, alleen elektra aansluiting is verplicht in Nederland.
Ik zal ook wel tegen de nodige weerstand zijn aangelopen om het huis van ons nieuwbouwproject zonder gasaansluiting op te laten leveren. Maar goed, de investeringen daarvoor hebben we nu even niet liggen, dus gewoon met gas op laten leveren.
Het project betreft de mogelijkheid om te kiezen uit 30-40 verschillende formats op je eigen kavel. Deze formats kan je vervolgens (ongeveer) vanaf casco aanpassen naar wens. En qua buitenwerk is het vooral wijziging van afmetingen, verplaatsen van deuren of ramen en kleuren.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:53:
[...]
Ok jammer om te horen. Dat idee kreeg ik al een beetje door alleen het begin en het einde gelezen te hebben.
Het klinkt zelfs alsof mijn dertien-in-een-dozijn bouwer (de BAM) nog veel meegaander is qua dit soort maatregelen.
Vanuit het project is het verplicht. Ik ben al lang blij dat er een gasleiding ligt en geen stadsverwarming (Almere). Tevens vind ik een besparing van 800 euro om de gasleiding weg te laten het niet waard wanneer je het huis weer wilt verkopen.Maar hoezo is de gasleiding verplicht? Vanuit het project? Niet vanuit de overheid, alleen elektra aansluiting is verplicht in Nederland.
Ik zal ook wel tegen de nodige weerstand zijn aangelopen om het huis van ons nieuwbouwproject zonder gasaansluiting op te laten leveren. Maar goed, de investeringen daarvoor hebben we nu even niet liggen, dus gewoon met gas op laten leveren.
Dat klopt, maar het oude tripleglas (4-12-4-12-4, U=1,8) zoals wij dat hebben is wel echt van jaren geleden. Ik denk niet dat dat nu nog echt verkocht wordt. Voordeel (en nadeel) van dat glas is wel dat de transmissiewaarden enorm hoog zijn: op onze zuidgevel zorgt het voor heel wat extra verwarming in voor/najaar en winter, maar ook voor oververhitting in de zomer. Een zonnescherm is echt een must met dergelijk glas. De modernere HR+++ varianten hebben dezelfde coating als de HR++ ruiten, en de isolatiewaarde daarvan ligt dan ook navenant hoger (U=0,6-0,7).Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:17:
Het verschil tussen enkel glas en HR++ (dubbelglas) is veel groter als HR++ en driedubbelglas. Sterker nog, driedubbelglas is niet per definitie beter als HR++.
0,4 -0,5Bezuiniger schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:31:
[...]
De modernere HR+++ varianten hebben dezelfde coating als de HR++ ruiten, en de isolatiewaarde daarvan ligt dan ook navenant hoger (U=0,6-0,7).
Dit , hierom en hierom
Momenteel heb ik de volgende opties open staan:
Voorbereiding PV (extra groep+loze leiding) 150,- euro
Warmwateraansluiting in washok tbv de wasmachine 150,- euro
De PV klinkt als een no brainer aangezien achteraf veel duurder is. De warmwateraansluiting vind ik nog twijfelachtig.
De afstand zou slechts 2 a 3 meter zijn vanaf de CV ketel (Intergas HReco 36), maar is een hotfill wasmachine financieel wel interessant nu er met lage temperaturen gewassen wordt?
We hebben een wasmachine van onbekend merk/type/leeftijd geërft welke we in eerste instantie gaan gebruiken, eventueel met een voorschakelapparaat.
Daarnaast staat de CV recht boven de wasmachine waardoor het in principe altijd nog achteraf te realiseren is indien bij de overstap naar zonneboiler en/of warmtepomp.
* 1600 toeren is een de eisen aangezien we bewust geen droger willen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Erg blij met het nieuwe huis (foto's!), of overspannen door de architect/aannemer?
Haha, met mij gaat het goed, alleen dat huis is toch wel een drama geworden zeg. Volgens mij kon er niet mis gaan als bij ons gebeurd is. Inmiddels is de gedachte van een energiezuinig woning compleet verdwenen. Prioriteit is nu meer tijd geworden.bartvb schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:37:
Benieuwd hoe het nu met Deveon gaat?
Erg blij met het nieuwe huis (foto's!), of overspannen door de architect/aannemer?
Vandaar dat ik dit topic dan ook een beetje links heb laten liggen. Ondertussen wel actief geweest is in Ervaringen met het bouwen van een huis. Deze zijn inmiddels relevant voor dit topic:
Deveon schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:57:
[...] maar het komt erop neer dat de aannemer failliet is gegaan en toen aan het licht kwam dat de premie voor Bouwgarant niet betaald was. De aannemersovereenkomst stond wel vol met Bouwgarant dit, Bouwgarant dat en hij had ook een certificaat mee gestuurd dat hij hij lid was van Bouwgarant. Alleen onze woning bleek achteraf nooit aangemeld.
Wat ik opmerkelijk vind is dat de bouwbegeleider(s), gemeente (vergunning), hypotheekadviseur, hypotheekverstrekker en SVn dit niet is opgevallen.
Het enige punt wat nu nog openstaat is dat de curator geld wil zien voor de geleverde fundering. Deze willen we als schuldeiser verrekenen met onze geleden schade.
Tot slot heeft de onderaannemer zich niet gemeld bij de curator, maar heeft direct retentierecht uitgevoerd (zonder hier daadwerkelijk aan te voldoen, maar dat wordt geregeld door ARAG).
Deveon schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:46:
Nadat het oorspronkelijk plan uit Huis bouwen zonder elektra en gas kosten uit gelopen is een totaal fiasco wat inmiddels met de curator uitgevochten wordt hebben we bij een nieuwe aannemer een nieuw bouwplan klaar liggen, helaas ligt de fundering er al waardoor we qua maten beperkt zijn.
Plattegrond:
Aanzicht: De "banden" gaan verdwijnen en zal vervangen worden door gemêleerde stenen.
3D aanzicht: Geen idee waarom dit aanzicht niet vanaf de "vrije" zijkant is (hoekwoning), maar ja aannemers he...
Uiteindelijk wel een stapje terug, maar zijn blij dat de binnenkant grotendeels behouden blijft.
PS: oude ontwerp![]()
Met als primeur onze badkamer:Deveon schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:56:
Een goeie 10 uur bezig geweest met Sketchup Home (had er geen ervaring mee), maar ik heb nu onze toekomstige woning in een 3D model weten te verwerken. https://skfb.ly/EZPo

Jammer dat het jullie zo tegenzit.
Kun je dan nu niet alsnog naar de energiezuinige zaken kijken gezien het e.e.a. ongetwijfeld is uitgesteld / langer duurt? En wellicht werkt je aannemer nu wat meer mee?
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 08-07-2015 13:08 ]
Blijft het wel Kingspan TEK? Of wordt het een heel ander bouwsysteem?
Maar pff, dat is inderdaad nog veel meer drama dan ik op basis van dit topic had verwacht :\ Hoe zit je nu wat planning betreft? Ook dure grappen met die extra dubbele maandlasten, bah.
[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 08-07-2015 13:11 ]
Deze aannemer is nog erger als de vorige. Alles moet standaard en anders is moeilijk. Een DWTW werd mij ontraden omdat deze blijkbaar slechts naar 20 minuten effect hebben.!null schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:07:
Okee, dus de fundering is gelegd en aannemer failliet, nu verder met een nieuwe aannemer?
Jammer dat het jullie zo tegenzit.
Kun je dan nu niet alsnog naar de energiezuinige zaken kijken gezien het e.e.a. ongetwijfeld is uitgesteld / langer duurt? En wellicht werkt je aannemer nu wat meer mee?
De aannemer is dan ook niet uitgekozen omdat ze onze wensen zo goed begrijpen of met ons meedenken, maar enkel omdat ze snel kunnen bouwen. Het huis hoeft niet perfect te zijn, als het maar zo snel mogelijk leefbaar is.
Kingspan TEK gaat het niet meer worden. Dat is veel te ingewikkeld voor onze nieuwe aannemer. Kingspan TEK was ook ook de grote reden waardoor in eerste instantie onze omgevingsvergunning (bouwvergunning) afgekeurd was en de tweede pas goedgekeurd met uitbreiding van een houtenskelet.bartvb schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:10:
Misschien toch een DWTW mogelijk idd
Blijft het wel Kingspan TEK? Of wordt het een heel ander bouwsysteem?
Maar pff, dat is inderdaad nog veel meer drama dan ik op basis van dit topic had verwacht :\ Hoe zit je nu wat planning betreft? Ook dure grappen met die extra dubbele maandlasten, bah.
Simpel gezegd is Kingspan TEK de reden geweest van de continue uitstel en in combinatie met de populairiteit van de woning zelfs het faillissement (voor financieringen).
Gelukkig hebben een tijdelijke oplossing bij familie, maar deze tijdelijk oplossing duurt ons ondertussen al veel te lang.
Met wat voor isolatie waardes gaat er nu gebouwd worden?
Ik wens je er het beste mee, en ik snap dat je haast hebt. Probeer echter het hoofd koel te houden. Ik heb nu wel gezien dat mensen soms haast ergens mee hebben, en dat er dan basale dingen worden overgeslagen of te gehaast worden gedaan.
Zo waren onze huizen af en moest er betijds een schutting komen om de tuin voor de zomer af te krijgen. Schutting hebben we ook gezamenlijk gedaan, maar na wat simpel meterprijzen vergelijken, is alleen bij degene met de goedkoopste meterprijs een offerte opgrevraagd. Vraag was of iedereen akkoord was, en iedereen was dat, hup die schutting bouwen! Terwijl ik zo ongeveer de enige was die zoiets had van, dit is een moment om een ander ook nog een offerte te laten doen, en eventueel mensen tegen elkaar uit te spelen. Nee het gaf allemaal niet, die schutting moest er snel komen.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 08-07-2015 15:55 ]
Het is onze eigen aannemer, de woning van de buurvrouw is al opgeleverd. Die kan genieten van haar tijdelijke hoekwoning.!null schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:53:
En de aannemer is er voor het hele project, of alleen jullie woning? Dat maakt het kiezen ook niet makkelijker.
Met wat voor isolatie waardes gaat er nu gebouwd worden?
Volgens mij is het rc 5 voor muur, vloer en dak en 1,2~ voor het dubbelglas. Dit is overigens de minimale eis vanuit het project. De EPC ligt op 0,59 (we hoeven niet aan 0,4 van 2015 te voldoen).
Thanks en daar heb je helemaal gelijk in. Helaas heb ik de motivatie niet meer om me te verdiepen in alles en nog wat om het huis. Die moeite steek ik liever in m'n werkIk wens je er het beste mee, en ik snap dat je haast hebt. Probeer echter het hoofd koel te houden. Ik heb nu wel gezien dat mensen soms haast ergens mee hebben, en dat er dan basale dingen worden overgeslagen of te gehaast worden gedaan.
Zo waren onze huizen af en moest er betijds een schutting komen om de tuin voor de zomer af te krijgen. Schutting hebben we ook gezamenlijk gedaan, maar na wat simpel meterprijzen vergelijken, is alleen bij degene met de goedkoopste meterprijs een offerte opgrevraagd. Vraag was of iedereen akkoord was, en iedereen was dat, hup die schutting bouwen! Terwijl ik zo ongeveer de enige was die zoiets had van, dit is een moment om een ander ook nog een offerte te laten doen, en eventueel mensen tegen elkaar uit te spelen. Nee het gaf allemaal niet, die schutting moest er snel komen.
In principe zal dit huis de komende 15 jaar wel geschikt zijn voor ons, mocht de wens komen om weer iets anders te zoeken dan zal dit zeker een zelfgebouwde passieve woning worden.
Als je dat elektrisch wil gaan doen heb je achterlijk veel zonnepanelen nodig om in die vraag te voorzien. Want je praat gauw over tientallen kW.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
De doorsnee inductieplaat is trouwens 7kW. Mijn halogeending kan dat ook maar doorgaans komt hij niet boven de 4 kW. Een avondmaal koken kost minder dan 1 kWh.
Wij gaan overigens koken op (groen) gas.
Maar wat ik begrepen heb is dat Deveon door problemen met architect en aannemers het duurzaamheidsidee behoorlijk heeft moeten loslaten.
Opzich heb ik ook RC 5.0 en dan weliswaar tripleglas. Door zuinig stoken ga ik de 500m3 niet eens voorbij. Ik ga zonneboiler plaatsen e.d. om zo nog verder naar beneden te krijgen.
Wat je echter niet zo makkelijk achteraf doet, wat wel interessant zou zijn:
- bij toepassing warmtepomp in voortuin of achtertuin, leidingen naar zolder (voor buffervat want zonneboiler)
- bij toepassing balans ventilatie, aanvoer leidingen verse lucht aanleggen. Dit zijn grote brede leidingen.
Als je een lucht/water warmtepomp zou willen plaatsen in een later stadium, kan het dus handig zijn om in een leidingkoof ruimte te maken, of twee loze leidingen van cv ketel ruimte naar beneden te laten lopen. (eenmaal onder het huis kun je dan naar voor of achtertuin)
Balans ventilatie is wat ingrijpender, al heb je ook decentrale oplossingen die je later wel zou kunnen toepassen.
@energieneutraal koken discussie. Inderdaad niet zo relevant meer, maar daarnaast is energieneutraal een energierekening van 0 euro, niet persee dat je opwekt en daarmee kookt.
Ik heb overigens wel eens een installatie gezien waar ze het gas opvingen vanuit de septic tank (rioolafvoer) en daarop kookte! En daarnaast ook nog zonneovens, ook zonneoven achtige apparaten waarin ze water konden koken.

Enkel de balustrades ontbreken nog. Hopelijk gaan die deze week bevestigen (stond op de planning voor vorige week).
Enige wat energiezuinig te noemen is de vloerverwarming op de begane grond en de Itho vraaggestuurde ventilatie.
[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 23-03-2016 14:53 ]
Jammer geen plaatje voor ons te zien (ook niet in je fotoalbum).Deveon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:47:
Inmiddels is het nieuws al ruim een maand oud, maar op 18 februari hebben wij de sleutel ontvangen!
[afbeelding]
Enkel de balustrades ontbreken nog. Hopelijk gaan die deze week bevestigen (stond op de planning voor vorige week).
Enige wat energiezuinig te noemen is de vloerverwarming op de begane grond en de Itho vraaggestuurde ventilatie.
Ollie is helemaal niet nieuwsgierig
Dit , hierom en hierom