Combinatie heteluchtverwarming en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 23:17
We hebben sinds kort een ander huis gekocht. Daarin zit in het hele huis heteluchtverwarming en in de kamer/keuken/badkamer ook vloerverwarming. De heteluchtverwarming heeft een thermostaat in de woonkamer hangen. De vloerverwarming zit op een simpele tijdschakelaar.

De ketel van de vloerverwarming+warm water moet vervangen worden; dit wordt waarschijnlijk een Nefit Trendline HRC30 CW5. Maar nu twijfel ik wat het meest zuinig is met aansturing van de vloerverwarming in combinatie met hetelucht.
  • Vloerverwarming op een simpele tijdschakelaar ?
  • Vloerverwarming op een temperatuurgeschakelde pompschakelaar ? (AmfraMatic ?)
  • De vloerverwarming als hoofdverwarming gaan gebruiken en aansluiten op de thermostaat in de kamer?
  • De heteluchtverwarming apart geschakeld voor alleen als bijverwarming als het echt koud is.
    ( Vloerverwarming continu op een lage temperatuur laten draaien zodat het huis continu op 18 graden is verwarmd en als het warmer moet zijn even bijstoken met hetelucht?
Ik heb nog nooit eerder de combinatie hetelucht + vloerverwarming gehad en kan weinig praktijkervaring van anderen vinden. Wat is de beste inrichting van de combinatie die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Ik heb het zo opgelost:
Een thermostaat in de keuken (dat is bij ons de belangrijkste leefruimte) voor de vloerverwarming, waardoor de vloerverwarming als hoofdverwarming loopt. 24/7.
Een aparte draadloze thermostaat voor de luchtverwarming. Deze neem je mee als je in een ruimte zonder vloerverwarming wilt zitten. De luchtverwarming zet je dus alleen aan als je 'm nodig hebt.

Origineel zat de vloerverwarming bij ons dus ook op een tijdschakelaar, omdat deze als comfortverwarming was bedoelt. Dit zorgde echter voor problemen, omdat de thermostaat in een ruimte met vloerverwarming hing en dus de luchtverwarming te weinig stookte als de vloerverwarming aan stond (te weinig voor de ruimtes zonder vloerverwarming (buiten het feit dat we niet selectief konden stoken)).

Verder heb ik nog een extra rooster laten maken in een ruimte waar we regelmatig zitten, maar die geen vloerverwarming heeft. Dit rooster tapt af van een buis naar een ruimte waar de luchtverwarming altijd dicht staat en zorgt ervoor dat die ruimte véél sneller opwarmt.

Tevens heb ik in verschillende ruimtes de roosters van de luchtverwarming permanent* dicht gemaakt, omdat we daar nu met vloerverwarming stoken of omdat we er permanent niet stoken (verkeersruimten enzo). Dit ontregelt op zich wel de luchtverwarming, want deze is meer ontworpen om alle roosters permanent open te hebben. D.w.z. de ventilator blaast veel te hard en zorgt voor irritant geluid. Ik heb dit opgelost door de ventilator zachter te zetten met de frequentieregeling. Als ik wil kan ik er nu dus wel voor kiezen om de ventilator op maximaal te zetten en ten koste van wat extra geluid extra verwarmingsvermogen te krijgen in de ruimtes met luchtverwarming.

Verder heb ik roosters nog getweaked met compriband. De roosters zijn namelijk standaard niet helemaal dicht als ze dicht staan. Ik denk dat ze ~90% v.d. lucht tegenhouden. Door de paar uurtjes met compriband en een schaar te spelen is dit véél beter geworden. Dit bespaart niet alleen onnodige warmte, maar zorgt er ook voor dat het gesuis beduidend minder is geworden (het gesuis wat ontstaat doordat ik selectief stook met de meeste roosters dicht).

Verder is luchtverwarming inherent niet erg inefficiënt. Dat wil zeggen: De overbrenging van de verbrandingswarmte op de lucht is best efficiënt. Het probleem is echter dat praktisch alle huizen in Nederland zo lek als een mandje zijn. Een Qv10kar van 1L/s×m² is ongeveer de norm voor nieuwbouwhuizen. Ik meet bij mij in huis echter alleen al ten gevolge van de luchtverwarming drukverschillen van >15Pa. Dit betekend gewoon dat er gigantische infiltratie- en exfiltratieverliezen optreden mede versterkt door de luchtverwarming. Dat is de belangrijkste reden voor mij om luchtverwarming zoveel mogelijk uit te houden.

* omkeerbaar: gewoon volgepropt met isolatie, zodat het er ook weer uit te halen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-07 16:34
Interessant. Zie je die drukverschillen ook als je actieve ventilatie hebt? Omdat die als een afzuiger werkt en zo de druk zou kunnen verminderen. Met WTW beperk je dan ook het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Wij hebben balansventilatie. De volumestroom daarvan valt echter in het niet bij die van de luchtverwarming. Dus ja, die drukverschillen zie ik met werkende afzuiging. De aanvoer van de balansventilatie gaat trouwens via de luchtverwarming.