Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds deze week ben ik eigenaar van een kavel waar ik een huis op ga laten bouwen met een dak tussen de 30-40 graden (lage kant op het zuiden). De belangerijkste reden hiervoor is natuurlijk zonnepanelen. Hierop zou ik ongeveer 20 panelen willen plaatsen (maximale ruimte voor 40).

Nu heb ik nu een setje van solar-systemen.nl op het oog van 5000 WP voor 6500 euro.

Aangezien ik er samen met mijn (zwangere) vriendin, dus totaal met zn drieën, verwacht ik alleen nooit dat wij zelf zoveel zullen gaan verbruiken. Nu zag ik dat GreenChoice bij overproductie de eerste 1000 kw volledige vergoed, alleen ik vermoed dat ik nog meer overproductie zal hebben (en deze regeling natuurlijk niet vast staat).

Nu komt mijn vraag eigenlijk neer op: Zijn zonnepanelen bij overproductie nog rendabel of kan ik beter kiezen voor een lagere WP dichterbij mijn eigen verbruik?

En zijn er mensen bekend met Solar-Systemen's en/of hun apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:20:
Sinds deze week ben ik eigenaar van een kavel waar ik een huis op ga laten bouwen met een dak tussen de 30-40 graden (lage kant op het zuiden). De belangerijkste reden hiervoor is natuurlijk zonnepanelen. Hierop zou ik ongeveer 20 panelen willen plaatsen (maximale ruimte voor 40).

Nu heb ik nu een setje van solar-systemen.nl op het oog van 5000 WP voor 6500 euro.

Aangezien ik er samen met mijn (zwangere) vriendin, dus totaal met zn drieën, verwacht ik alleen nooit dat wij zelf zoveel zullen gaan verbruiken. Nu zag ik dat GreenChoice bij overproductie de eerste 1000 kw volledige vergoed, alleen ik vermoed dat ik nog meer overproductie zal hebben (en deze regeling natuurlijk niet vast staat).

Nu komt mijn vraag eigenlijk neer op: Zijn zonnepanelen bij overproductie nog rendabel of kan ik beter kiezen voor een lagere WP dichterbij mijn eigen verbruik?

Aangezien je een huis gaat bouwen is een warmtepomp en zonneboiler ipv een gasgestookte CV misschien een optie? Kost elektriciteit en scheelt gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
noo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:45:
[...]

Aangezien je een huis gaat bouwen is een warmtepomp en zonneboiler ipv een gasgestookte CV misschien een optie? Kost elektriciteit en scheelt gas.
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar financieel is dat niet aantrekkelijk icm stadsverwarming heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Desnoods laat je jezelf afsluiten van stadsverwarming :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt beter geen stadsverwarming nemen. De leverancier heeft een monopolie, wat doorgaans resulteert in hoge vaste kosten en hoge verbruikskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:47:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar financieel is dat niet aantrekkelijk icm stadsverwarming heb ik begrepen.
Dan gewoon geen stadsverwarming nemen :) . Dak vol met PV en een warmtepomp systeem. Tenminste dat zou ik doen als ik de mogelijkheid had. Op het net zijn hier genoeg voorbeelden van te vinden.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het hele zonneboiler verhaal ga ik nog verder uitzoeken. Met sneeuw op het dak wil ik tenslotte ook een warm huis en gas is geen oplossing.

Zijn er hier tweakers bekend met teruglevering en of dit rendabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt er aan wat je onder rendabel verstaat. Zodra je onder de salderingsgrens (let wel; zoals het nu is) komt krijg je de kale leveringsprijs min een beetje. Plat gezegd ongeveer 1/3e van wat je daarboven terugkrijgt.

Maar, dat is natuurlijk een eigen topic waard :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:48:
Het hele zonneboiler verhaal ga ik nog verder uitzoeken. Met sneeuw op het dak wil ik tenslotte ook een warm huis en gas is geen oplossing.

Zijn er hier tweakers bekend met teruglevering en of dit rendabel is?
Netto teruglevering is zonder subsidie meestal niet rendabel. Je kunt dat zelf narekenen. Je krijgt momenteel maar 7-9 cent (uitzondering is Greenchoice). Vergelijk dit met de ca. 21 cent van salderen en je weet dat de tvt evenredig langer moet zijn.

Ik zou uitgaan van een tvt van >7,5 jaar DHZ, bij volledige saldering, exclusief subsidie. Die 5 jaar van de leverancier zou ik met een grote korrel zout nemen, het is waarschijnlijk gebaseerd op achterhaalde cijfers en hoge prijsstijgingen.

Het is goed te focussen daar waar je echt veel kosten maakt (verwarming) dan op stroom verbruik alleen. Je stadsverwarmingrekening is waarschijnlijk een veelvoud van je stroomrekening. Je kunt dus het beste nagaan of een hybride warmtepomp+zonnecollectoren+zonnepanelen een oplossing is voor warm water. Zonder gas, eventueel kun je ook houtpellets stoken. Warmte is op te slaan en stroom is vooralsnog te salderen. Daar zijn aparte onderwerpen voor op dit forum.

Het probleem waar je mee zit is of het salderen in de toekomst zo blijft. Stel dat je straks alleen nog maar de kale zakelijke prijs van stroom krijgt (dat kan ook een stuk minder worden dan 7 cent), dan heb jij en de rest van de zonnepaneleneigenaren een flink probleem. Als de regering grootschalige protesten wil vermijden worden bestaande installaties ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@mrmrmr: Bedankt voor je reactie. Ik zal een zonneboiler ipv stadsverwarming overwegen, maar voordat ik hier een keuze voor kan maken zou ik eerst moeten weten wat stadsverwarming mij kost. Aangezien ik verplicht ben om de aansluitkosten te betalen ga ik hier later pas over nadenken en of ik er überhaupt van af kan komen. Tot die tijd maar zien of ik een mooi setje kan vinden met minder WP. Dan houd ik ook ruimte vrij voor eventuele zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353369

Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:20:

Als ik een eigen kavel zou nemen, zou ik zeker overwegen een energie neutrale woning te bouwen !
De meerprijs van zo'n totaal systeem kan je zeker afwegen tov je totaal energie verbruik !
Bv; wat kan je extra lenen als je geen gas en elektra rekening hebt ... (is toch zo'n +/- € 200 pm!?)
Dat uitsmeren over +/- 30 jaar, ingebouwd in je hypotheek !
Het idee om naast je zonnepanelen, ook zonnecollectoren te plaatsen maar dan met een houtkachel ondersteuning kan je totaal onafhankelijk maken van gas/stadsverwarming !!!
Helaas is het vooralsnog behoorlijk moeilijk om ook onafhankelijk van het elektra net te zijn/worden !

Ik had het wel geweten als ik jou was ;)
Naast de toekomstige zonnepanelen, wil ik ook zonnecollectoren voor ondersteuning van de warmwatervoorziening en cv, bovendien stook ik nu ook al met een houtkachel welke zich eigen terug verdiend in twee jaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:50
Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:52:
@mrmrmr: Bedankt voor je reactie. Ik zal een zonneboiler ipv stadsverwarming overwegen, maar voordat ik hier een keuze voor kan maken zou ik eerst moeten weten wat stadsverwarming mij kost. Aangezien ik verplicht ben om de aansluitkosten te betalen ga ik hier later pas over nadenken en of ik er überhaupt van af kan komen. Tot die tijd maar zien of ik een mooi setje kan vinden met minder WP. Dan houd ik ook ruimte vrij voor eventuele zonneboiler.
Verplicht zijn om de aansluitkosten te betalen, klinkt als koppelverkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:35:
[...]

Verplicht zijn om de aansluitkosten te betalen, klinkt als koppelverkoop?
Het is een collectiefbouw plan waarbij je aan bepaalde eisen moet voldoen en daarnaast zit er ook een starterslening aan vast en een maximaal budget, maar om nou de hele regeling te gaan toelichten is een beetje overdreven. Zullen we het maar ontopic houden? Voor meer informatie als iemand intresse heeft kan je me een dm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:38
Deveon schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:43:
[...]

Het is een collectiefbouw plan waarbij je aan bepaalde eisen moet voldoen
Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Almere, maar volgens mij iets gelijks in Den Haag.
Pagina: 1