Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 20:12

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik lurk al een aardige tijd af en toe in dit gedeelte van GOT omdat veel onderwerpen duidelijk mijn interesse heeft, maar heb nog niet/nauwelijks gepost omdat ik niet zoveel te zeggen had. Maar dat gaat veranderen. Dit jaar verwacht ik met de bouw van een nieuwbouwhuis te starten. Ik ben op zoek naar hints en tips om dit duurzaam te doen. Er is nog heel veel onzeker, dus er zullen nog zaken veranderen.

Mijn vriendin heeft informatica en werktuigbouw gestudeerd, dus daar heb ik best wat speelruimte. Ze heeft wel altijd koude voeten, dus vloerverwarming staat hoog op haar wensenlijst. Financieel heb ik een leuke buffer, dus zolang de investering te verantwoorden is zal ook dat het probleem niet zijn.

Ik heb wat moeite te verzinnen waar ik moet beginnen. Er is genoeg uit te zoeken, en de bijna totale vrijheid maakt het ook niet makkelijker. Waar moet ik zeker aan denken? Hints, tips en leesvoer is welkom.

Huidige stand van zaken:
  • Twee personen, geen kinderen, ook geen plannen
  • CPO met een aantal vrienden (3 tot 5 woningen)
  • Hoekhuis van een rijtje
  • Oriëntatie nog onbekend, behoorlijk wat keuzemogelijkheden
  • Locatie Hengelo (Overijssel)
  • Genoeg licht, maar geen aquarium waar de hele wereld naar binnen kijkt
  • Serre die in de zomer als veranda kan dienen
  • Verwarmde ruimte met tegelvloer en putje om in te kunnen knutselen en voor fietsonderhoud
  • Ruime bergruimte voor fietsen (twee ligfietsen, twee gewone fietsen)
  • Geen auto, parkeergelegenheid op eigen terrein wel verplicht
  • Energiezuinig en duurzaam, zonder krampachtig te worden
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Zonnecellen
  • Eventueel warmteboiler en andere lange termijn investeringen op nuts gebied

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
@Milmoor:
- bouwen volgens passiefhuisnormen (Rc= 10 ofzo, en heel luchtdicht). Dan heb je nauwelijks energiebehoefte voor verwarming
- LTV zoals vloerverwarming (kan je je huis opwarmen met laagwaardige warmte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Passiefhuis klinkt én interessant én beperkend. Ik wil graag voorkomen dat het huis van streek raakt vanwege een openstaand raam of een kattenluik. Dat is wat overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. Het moet wel werkbaar blijven en ik kan niet overzien of dat voor ons het geval is. Waarschijnlijk moeten we in een passiefhuis gaan koelen i.v.m. de vele beeldschermen en pc's die hitte produceren ;).

Waar komt de laagwaardige warmte voor de LTV vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Flink dak op zuid voor panelen en zonneboiler
Warmtepomp installatie voor verwarming ondersteuning of met goede isolatie volledige verwarming.
Proberen zonder gasaansluiting

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Isoleren, isoleren, isoleren had ik isoleren al gezegd? :o
Op die manier hoef je ook niet veel te verwarmen.

Glas van Ug 0,5 of beter, zo veel mogelijk luchtdicht (en je kunt natuurlijk open zetten wat je wilt jij bent de baas over je huis).
Vloerverwarming hele goede gedachte vooral voor buffering van warmte, winter en zomer.
Massa in het huis voorkomt oververhitting, als je wilt/moet koelen doe het dan natuurlijk aardpijp/canadeese put/erdwarmetauscher

Dat is het eerste waaraan je moet denken, alle andere dingen (techniek) kun je later toevoegen. Bovenstaande dingen voeg je later niet meer toe.

Verder, denk aan alle andere gemakken die je later niet (makkelijk) kunt toevoegen.

Zoek even verder in DED, er zijn er meer die momenteel in dezelfde situatie zitten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Ik heb zelf dit topic geopend: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1566937
Redelijk vergelijkbaar, al heb ik op dit moment geen grote buffer voor echt grote opties.

Ik zie in de gauwigheid ook nog dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1574191

Wij zijn vooral voor de LTV gegaan eigenlijk, en gewoon een CW4 CV ketel. Verder eigenlijk vrij weinig speciale opties. We hebben wel een dak redelijk op het zuiden (Z-ZW) waar een klein raampje in zit (je weet wel, zo'n standaard zolderraampje), grote raam laten we juist aan de andere kant plaatsen. Kunnen we het helemaal volleggen met zonnecollectoren of PV. Ten alle tijden een dak richting het zuiden kiezen zou ik zeggen.
We hebben niet zo veel aan de isolatie gedaan, maar in geval van een hoekhuis bij jullie loont dat veel meer. Geld voor een WTW ventilatie systeem was er niet echt. Ik ga wel de mechanische ventilatie CO2 bewust maken, dus niet onnodig ventileren.
Ons huis moet nog gebouwd worden, en ik zit nu wel te denken om te checken wat voor glas er eigenlijk in komt, en dat misschien naar HR++ glas te laten om zetten als het dat niet al is. Maar dan blijft dat we ventilatie roosters hebben.
Met dak op het zuiden en 100% LTV is het natuurlijk al leuk voorbereid voor een dik zonneboiler systeem.

Verder kun je nog even kijken om een douche WTW mee te nemen. Is waarschijnlijk prijzig via de bouwer (in ons geval ook), dus gaan we zelf doen. Belangrijkste is afvoer van de douche anders routeren dat hij niet in de wc rioolpijp naar beneden gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 13-01-2014 17:22 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat je met alle koel/ verwarmsystemen hebt is dat ze goed werken wanneer je ze vaak bijstelt aan de omgeving. Om dit goed te doen heb je dus een systeem nodig die dit centraal voor je regelt. Of dat nou via knx domotica gaat doen of een andere oplossing is geheel je eigen keuze maar ik zou zelf niet voor een z-wave oplossing gaan omdat de bekendere fabrikanten juist wel knx oplossingen hebben en geen z-wave ;)
Als je het goed doet kun je dus automatisch openstand van ramen detecteren en zo nodig dus ook airco/ verwarming uitschakelen (als dat gewenst is)

Denk persoonlijk door het te automatiseren je juist veel gaat besparen, je vergeet dus niet de thermostaat lager te zetten (gaat automatisch) zo ook eventueel lampen etc..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 00:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wij willen ook een huis gaan bouwen, vrijstaand. Een WTW moet er in ieder geval komen, flink geisoleerde wanden en HR+++ glas ook. De WTW wil ik op een grondbuis (2m in de grond) aansluiten waardoor in de winter voorverwarmd wordt en in de zomer gekoeld. Volgens sommige bouwers heb je dan niet eens verwarming nodig, ze voorzien wat elektrische elementen in de luchtaanvoer van elke kamer. Een zonneboiler en PV panelen voeg ik misschien later toe.

Echter wil mijn vriendin dan weer een spekkachel en dat gaat niet goed samen met een passiefhuis.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Dat is wel geniaal door simpelheid. Geen dure warmtepomp de grond in etc, gewoon de buis. Toch nog wel wat aanlegkosten desalniettemin. En ik verwacht eigenlijk dat het erg lastig wordt om een huis zo te mogen bouwen volgens het bouwbesluit, je moet namelijk overal een minimale temperatuur kunnen halen, dus zal er alsnog verwarming geplaatst worden. Dat je het uiteindelijk amper gebruikt is wel mooi.
En je moet wel je WTW ventilatie installatie ook naar beneden plaatsen denk ik, anders heb je wel heel veel buizen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Sokken of sloffen, en een trui voor je vriendin.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik ga de buizen eens goed bekijken. Klinkt interessant. Je kan dit eventueel aanvullen met een paar elektrische kacheltjes voor bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
Je kunt ook best volgens de filosofie van Passief bouwen zonder perse passief te gaan.

Ik zou vloerverwarming/betonkernactivering aanleggen, maar dat had je al gedacht. Dan kun je 's zomers vrij koelen op een grondbron. Als je echt zo veel interne warmtewinsten hebt, dan is passief helemaal geweldig, want dan houd je geen warmtebehoefte meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
!null: zo dat is een stevig topic, met daarin weer links naar andere interessante (en ook grote topics). Zo krijg ik mijn leeswerk nooit af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
detwaalfambachten en dekleineaarde laten ook mooie dingen zien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Dekleineaarde bestaat niet meer. Detwaalfambachten heeft inderdaad leuk leesvoer. Het meeste gaat mij wat te ver, maar het is goed dat daar mensen mee bezig zijn. De finovens die zij bouwen zijn erg interessant. Ik droom nog steeds van een kachel met zitbank. Ik ga daar verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
vorig jaar heb ik mee geholpen deze te bouwen.
http://www.pberg.demon.nl...box/workshopZeddam/lijst/
lijkt je wel iets?
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2975
(sorrie ben je weer een heel weekend mee bezig. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:01
Wtf? In Zeddam? :o
Ik dacht dat ik in een dood gat woonde, blijkbaar geven ze er interessante info. :9

Alleen wat stelt het voor?

@ onder: lol, ja tis ook niet voor niks dat ik het zelf een gat noem. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 27-01-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel87 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:49:
[...]

Wtf? In Zeddam? :o
Ik dacht dat ik in een dood gat woonde, blijkbaar geven ze er interessante info. :9

Alleen wat stelt het voor?
ik zou zeggen ga eens kijken bij kokkie(webmaster ecologie forum) stuurt hem een berichtje.
kan niet ver zijn.
(zeddam, toen ik in de achteruitkijkspiegel keek waren we er al door heen,lol)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ziet er ook erg leuk uit. Lijkt wel een combinatie van een Aga met warm bankje. Disclaimer: ik heb niet het hele topic gelezen. Knuffelkachels zijn gaaf. Houtstook daarentegen is wel leuk, maar niet handig. Ik heb gekeken naar gasversies, maar dat wordt ook gedoe. Deze sector is erg hout gericht met lage oplages, dus dure gaskeuringen voor weinig omzet is geen optie. Jammer, ik zoek verder.

[ Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 23-01-2014 07:45 . Reden: Niet enthousiast genoeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Na wat nadenken waarom ik geen hout wil stoken: het is teveel gedoe. Ik wil niet telkens op zoek naar de volgende Marktplaats deal, en ook niet elke keer netjes de kachel moeten vullen en stoken. Pelletkachels hebben dit probleem niet, die vullen zelf bij en zijn nagenoeg volautomatisch. Dus ik ben gaan zoeken naar een combinatie van pelletkachel en finoven of iets dergelijks. Een uurtje pellets stoken en dan langere tijd warmte in huis en in de zitbank/oven/knuffelmuur. Maar die lijken er niet te zijn. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Milmoor
er is een discussie over pellets.
als ze in canada worden gemaakt en met een oven droog gestookt en vervoert worden naar jouw huis.
is het dan wel milieu vriendelijk? (dan gaat er best wel wat olie er door heen voordat je warmte hebt.)
maar zo kun je het over alles natuurlijk eens of oneens zijn. (wens er niet een discussie over)

een pellet kachel heeft een voordeel dat hij een stuk minder krachtig is als een hout kachel.
dus met een hout kachel heb je haast wel een buffer nodig, en met pellet niet en dus ook geen knuffelhoekje.

maar het is natuurlijk nooit een probleem om een stenenbank in je huis te maken en daar doorheen gewoon je vloerverwarming te laten lopen. is misschien wel iets voor je.
de vloerverwarming kun je dan voeden met wat je wil/kan.
of als je niet kunt wachten, dan koop je een stenen tuinbank, plakt er een elektrische vloerverwarming op en een natuur steen laagje er weer boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hah, dat is wel heel praktisch. Meestal ben ik degene die zo out if the box denkt. Dank je. Ik moet duidelijk nog eens goed nadenken over wat ik wel/niet zoek. Qua pellets heb ik net Tegenvallende ervaringen pellet kachel doorgenomen. Ik ga zo op zoek naar varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Msschien niet heel spannend of high tech, maar denk ook aan een regenwateropvang van een paar kuub en een grijswatercircuit voor wc spoelen, wasmachine, fietsen wassen, tuin sproeien enzo :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1