Ik lurk al een aardige tijd af en toe in dit gedeelte van GOT omdat veel onderwerpen duidelijk mijn interesse heeft, maar heb nog niet/nauwelijks gepost omdat ik niet zoveel te zeggen had. Maar dat gaat veranderen. Dit jaar verwacht ik met de bouw van een nieuwbouwhuis te starten. Ik ben op zoek naar hints en tips om dit duurzaam te doen. Er is nog heel veel onzeker, dus er zullen nog zaken veranderen.
Mijn vriendin heeft informatica en werktuigbouw gestudeerd, dus daar heb ik best wat speelruimte. Ze heeft wel altijd koude voeten, dus vloerverwarming staat hoog op haar wensenlijst. Financieel heb ik een leuke buffer, dus zolang de investering te verantwoorden is zal ook dat het probleem niet zijn.
Ik heb wat moeite te verzinnen waar ik moet beginnen. Er is genoeg uit te zoeken, en de bijna totale vrijheid maakt het ook niet makkelijker. Waar moet ik zeker aan denken? Hints, tips en leesvoer is welkom.
Huidige stand van zaken:
Mijn vriendin heeft informatica en werktuigbouw gestudeerd, dus daar heb ik best wat speelruimte. Ze heeft wel altijd koude voeten, dus vloerverwarming staat hoog op haar wensenlijst. Financieel heb ik een leuke buffer, dus zolang de investering te verantwoorden is zal ook dat het probleem niet zijn.
Ik heb wat moeite te verzinnen waar ik moet beginnen. Er is genoeg uit te zoeken, en de bijna totale vrijheid maakt het ook niet makkelijker. Waar moet ik zeker aan denken? Hints, tips en leesvoer is welkom.
Huidige stand van zaken:
- Twee personen, geen kinderen, ook geen plannen
- CPO met een aantal vrienden (3 tot 5 woningen)
- Hoekhuis van een rijtje
- Oriëntatie nog onbekend, behoorlijk wat keuzemogelijkheden
- Locatie Hengelo (Overijssel)
- Genoeg licht, maar geen aquarium waar de hele wereld naar binnen kijkt
- Serre die in de zomer als veranda kan dienen
- Verwarmde ruimte met tegelvloer en putje om in te kunnen knutselen en voor fietsonderhoud
- Ruime bergruimte voor fietsen (twee ligfietsen, twee gewone fietsen)
- Geen auto, parkeergelegenheid op eigen terrein wel verplicht
- Energiezuinig en duurzaam, zonder krampachtig te worden
- Onderhoudsvriendelijk
- Zonnecellen
- Eventueel warmteboiler en andere lange termijn investeringen op nuts gebied
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.