Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

pics or it didn't happen:
http://i62.tinypic.com/beir2a.jpg
(kinderwagen linksonder)
[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 16-09-2014 22:33 ]
"Hoe beleggen jullie duurzaam ?"
Oftewel hoe zorgen jullie ervoor dat wij zo snel mogelijk 100% duurzaam kunnen leven.
De bedoeling van deze vraag is het inventariseren en daardoor onder de aandacht brengen van verschillende vormen, mogelijkheden, projecten of beleggings-fondsen die er beschikbaar zijn in de "duurzame" sector.
Ik ga er vanuit dat "Zonnepanelen", "ZonneBoiler" en "Warmtepomp" op plaats 1, 2 en 3 staan maar moeten wel vermeld worden.
Getallen worden niet verwacht alleen een beschrijving, liefst met referentie waar we moeten zijn en indien mogelijk een verwacht rendement.
Reclame is toegestaan, indien duidelijk vermeld hoe en wat.
Ik zal zelf beginnen;
1) Zonnepanelen
2) Zonneboiler
3) Meewind.nl - Zeewind1, investering in offshore windmolens, prognose 7..10% lange termijn belegging 20 jaar, tussentijds uitstappen of bijstorten is mogelijk. Minimum inleg 1030 euro.
4) Meerwind.nl, Windmolens A4/A44 splitsing, rendement wisselend, afgelopen jaar 5%, lange termijn, tussentijds uitstappen of bijstorten is mogelijk. lidmaatschap geld wordt vergoed door GreenChoice. Minimum inleg 50 euro.
5) Via BrandNewDay zit ik in "Duurzaam Wereld Index fonds" : BND:Met dit indexfonds belegt u in een wereldwijd gespreide index bestaande uit ± 1.800 aandelen van maatschappelijk verantwoorde bedrijven uit 26 ontwikkelde landen (FTSE All World Developed Index).
Verder kom ik niet, persoonlijk verwacht ik wel een redelijk rendement, geen liefdadigheid instellingen, maar dat geld mogelijk niet voor iedereen.
Ik ben benieuwd, kom maar op !
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zelf zit ik ook bij Meewind (Zeewind 1), maar niet echt om er financieel beter van te worden.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
"De Windvogel is een coöperatieve vereniging van mensen die gezamenlijk duurzame (wind)energie produceren. We hebben meer dan 3300 leden. Momenteel bezitten wij samen zes windmolens en twee zonnevelden."
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Op 1,2,3 en 4 staan bij mij andere dingenWoudseHoeve schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:28:
Tijd voor een inventarisatie :
Oftewel hoe zorgen jullie ervoor dat wij zo snel mogelijk 100% duurzaam kunnen leven.
Ik ben benieuwd, kom maar op !
1: Isoleren muren
2: Isoleren dak
3: Isoleren vloer
4: 3 voudig glas
En dan door met:
5: energiezuinige verbruikers (alles waar een stekker aan zit)
6: Zonneboiler
7/8: Wamtepomp/PV (volgorde mede afhankelijk van benodige totaal te dekken energievraag en mogelijk te plaatsen capaciteit)
Verder ben ik bezig in een parallel traject
- "aandelen" in coöperaties voor energie opwekking
- "aandelen" in een duurzame bank
- minder vlees eten (moeilijk voor een telg uit een slagers familie)
- vlees kopen met een keurmerk
- eten kopen met een keurmerk (Fairtrade/UTZ enz)
- recyclen en afval stromen thuis al scheiden
En vooral minder willen!
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Meer prioriteit in m'n fysieke eigenhuis dan in andere (financiele constructies)WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:28:
1. Nieuwbouwhuis gekocht, goede isolatie 3-voudig glas etc
2. Energie gebruik beperken en in kaart brengen
3. Warmte verbruik proberen te verminderen met zonneboiler
4. Elektra verbruik compenseren met PV
5. investeren in zaken als "wind-delen" of andere zaken om wellicht nog verder te compenseren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Goed opgevoede kinderen kunnen zomaar een positieve invloed hebben op een duurzame samenleving. Ik doe mijn best .......drielp schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:44:
Geen kinderen, telt dat ook voor het lijstje?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Een warmtepomp heeft in mijn situatie geen effect, ik heb een goed gestookte hout kachel.antonboonstra schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:57:
Je noemt warmtepomp, maar zet 'm niet in je lijstje. Denk er wel over om wellicht een lucht-lucht warmtepomp aan te schaffen. Bijvoorbeeld een Daikin FTXS35K met een SCOP (verwarmen) van 4,71 en een SEER (koelen) van 6,97.
Zelf zit ik ook bij Meewind (Zeewind 1), maar niet echt om er financieel beter van te worden.
Mogelijk later als ik de bijl wat minder trefzeker kan hanteren ..... Ik kan hem zo toevoegen aan het systeem.
Ik zet liever mijn geld voor de "oude dag" bij een redelijk renderende ZeeWind 1 als op een bankrekening waar overbetaalde bankiers hun zak mee spekken. Rendement is wel een doel, maar mag wat minder zijn als het een duurzame investering betreft.
Mogelijk dat rendement in de kroeg een taboe is of "not done" maar daar ben ik het dan niet mee eens.
Het eerste punt is nog niet zo'n probleem als je zonnepanelen hebt, maar dat tweede punt is wel jammer natuurlijk...De heffing 'Opslag Duurzame Energie' (ODE) gaat per 1 januari 2015 omhoog. Deze heffing betaalt u via de energierekening. Voor elektriciteit gaat de heffing omhoog van € 0,0023 naar € 0,0036 per kWh. En bij gas stijgt de heffing van € 0,0046 naar € 0,0074 per m3.
Een gemiddeld gezin gaat door de stijging jaarlijks ruim € 13 meer betalen, inclusief btw.
De heffingskorting in de energiebelasting voor woningen wordt in 2015 verlaagd tot € 311,84.
Precies. Sowieso zullen die van mij nogal wat duurzame zaken aan zich voorbij zien trekken. Laten we hopen dat er wat blijft plakkenWoudseHoeve schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:44:
Goed opgevoede kinderen kunnen zomaar een positieve invloed hebben op een duurzame samenleving. Ik doe mijn best .......
(al vonden ze de zonneboten van afgelopen zondag flink slaapverwekkend)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
APC Smart-UPS 1500 op het werk geleend en de Steca500 trapt er inderdaad in
Het display gaf toen 0W/250VA aan, de UPS bromt een beetje en er komt in vijf minuten een blokje accu bij.
Daar kon mijn laptop+modem+router weer een half uur mee verder.
Omdat het best wel buiten de specs valt niet getest wat er gebeurt als de accu vol is...
Thanks eric-pvt voor het voorbeeld!
@kind als duurzame investering
Mijn kleine doet tot nu toe haar best om een enthousiast voorbeeld te zijn als blije gebruiker van wasbare luiers en hergebruikte kleren en speelgoed. So far so good
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Signatures zijn voor boomers.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Zou wel een hippe feature zijn als de UPS de frequentie op laat lopen (die bepaalt hij zelf tenslotte) als hij dreigt overladen te worden
Hmm, misschien een mailtje naar APC aan wagen (met de bugreport dat het watt display en de runtime estimation niet meer kloppen bij teruglevering)
Nitpick: een PV werkt als AC stroombron. Als gevolg van die stroom zal de netspanning oplopen (ohmse kabels) maar dat doet de omvormer niet expres (en hij kan dit niet beïnvloeden).
De UPS regelde ook netjes op 230V.
@Appie Heijn:
Waar blijft het vermogen dat in dat geval wel ingevoed wordt maar niet gebruikt?
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 17-09-2014 12:45 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Qua elektra zijn we meer dan neutraal, dus dat is afgesloten.
Nu het gasverbruik terugbrengen. Dat is al voor een groot gedeelte gelukt met isolatie en optimalisatie.
De volgende stap is een houtkachel met een afvoer die niet boven het dak uit hoeft te steken. Die zijn niet goedkoop, dus nu zijn we aan het sparen.
We zouden nog de zolder kunnen isoleren, maar daar wordt niet geleefd en heeft dus weinig nu. Wat wel nog zou kunnen helpen is de isolatie van de zoldervloer. We praten dan over een oppervlakte van 50-60 m2.
Daar denken we nog even over na.
Iemand met een goed idee voor een type houtkachel met alleen een naar-buiten-doorvoer?
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Het vermogen hoeft niet zo geweldig groot te zijn.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Mijn SMA omvormer gaat uit zodra er geen stroom meer op de AC kant zit, zou het kunnen dat het relais ook een dergelijke reactie bij de omvormer veroorzaakt?Proton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:44:
Ik ben bang dat de accu's gewoon overladen worden of hoogstens dat een beveiliging tegen overladen aanspreekt (DC spanning te hoog) en het hele ding in storing gaat.
Zou wel een hippe feature zijn als de UPS de frequentie op laat lopen (die bepaalt hij zelf tenslotte) als hij dreigt overladen te worden
Hmm, misschien een mailtje naar APC aan wagen (met de bugreport dat het watt display en de runtime estimation niet meer kloppen bij teruglevering)
Nitpick: een PV werkt als AC stroombron. Als gevolg van die stroom zal de netspanning oplopen (ohmse kabels) maar dat doet de omvormer niet expres (en hij kan dit niet beïnvloeden).
@Appie Heijn:
Waar blijft het vermogen dat in dat geval wel ingevoed wordt maar niet gebruikt?
kijk hier eens.
Dit is een hele mooie .....
YouTube: Vigas Wood Fuelled Boiler - Part 1 of 2
(niet mijn vader trouwens)
met 2 kuub boiler.
Werkt fantastisch: vullen, aanmaakblokje erop, aansteken, klep dicht en gaan.
Is de zolder wel afsluitbaar? Want volgens mij heeft het echt nog wel nut wanneer je sowieso via het trappenhuis altijd warmte naar de zolder "verliest". Tenminste, wanneer het dak het allemaal vrij snel doorlaat naar buiten toe.Schinnen-groen schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:24:
We zouden nog de zolder kunnen isoleren, maar daar wordt niet geleefd en heeft dus weinig nu. Wat wel nog zou kunnen helpen is de isolatie van de zoldervloer. We praten dan over een oppervlakte van 50-60 m2.
Daar denken we nog even over na.
Maar is het echt nodig dat hij niet naar het dak moet?Iemand met een goed idee voor een type houtkachel met alleen een naar-buiten-doorvoer?
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Het vermogen hoeft niet zo geweldig groot te zijn.
Ons huis heeft geen voorbereiding voor een rookkanaal of wat dan ook, dus dat zal dan aangelegd moeten worden. Waarschijnlijk zou ik dan voor een vrij kleine (cv) houtkachel of pelletkachel gaan. Best betaalbaar, en dan een rookkanaal aanleggen. Dat betekent twee keer de vloer door, maar verder is het niet zo spannend.
Wacht even... Als de UPS op de AC kant wordt aangesloten op de omvormer, gaat de omvormer dan niet gewoon produceren? De UPS levert dan toch gewoon 230V AC? De omvormer "ziet" dat toch als ware er 230 VAC aangesloten? Vervolgens hang je er een contactdoos aan en heb je 230VAC tot je beschikking... Zowel uit de PV en als de zon even weg is uit de UPSProton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:44:
Ik ben bang dat de accu's gewoon overladen worden of hoogstens dat een beveiliging tegen overladen aanspreekt (DC spanning te hoog) en het hele ding in storing gaat.
@Appie Heijn:
Of zit ik er nou helemaal naast...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
De UPS zal de stroom afname stoppen als de accu vol is....Aegle schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:06:
[...]
Wacht even... Als de UPS op de AC kant wordt aangesloten op de omvormer, gaat de omvormer dan niet gewoon produceren? De UPS levert dan toch gewoon 230V AC? De omvormer "ziet" dat toch als ware er 230 VAC aangesloten? Vervolgens hang je er een contactdoos aan en heb je 230VAC tot je beschikking... Zowel uit de PV en als de zon even weg is uit de UPS.
Of zit ik er nou helemaal naast...?
Vervolgens zal de omvormer de spanning opvoeren en fase verschuiven om nog stroom in het "net" te duwen. Uiteindelijk zal de omvormer afschakelen door te hoge spanning of een te groot fase verschil. Mogelijk dat de UPS zal proberen de spanning en fase constant te houden en ook afschakelen. De UPS lever geen stroom als er een externe net spanning aanwezig is .....
Affijn leuk om eens te proberen ......
Je moet ook met je pijpen van de kachel naar de buffer ....... ook boven ?!null schreef op woensdag 17 september 2014 @ 15:22:
[...]
Is de zolder wel afsluitbaar? Want volgens mij heeft het echt nog wel nut wanneer je sowieso via het trappenhuis altijd warmte naar de zolder "verliest". Tenminste, wanneer het dak het allemaal vrij snel doorlaat naar buiten toe.
[...]
Maar is het echt nodig dat hij niet naar het dak moet?
Ons huis heeft geen voorbereiding voor een rookkanaal of wat dan ook, dus dat zal dan aangelegd moeten worden. Waarschijnlijk zou ik dan voor een vrij kleine (cv) houtkachel of pelletkachel gaan. Best betaalbaar, en dan een rookkanaal aanleggen. Dat betekent twee keer de vloer door, maar verder is het niet zo spannend.
Met zon rocket kachel met massa verwarming heb je genoeg aan een pijpje door de muur.
Het construeren kan je zelf voor weinig, veel over te vinden online, zelfs workshops.
Er werd veel meer opgewekt dan gebruikt (gokje: ~80W verbruik, 200W opwek). De UPS registreert puur blindvermogen (wat onjuist is) en de accuindicator loopt op.
Wat er gebeurt als de accu vol is weet ik niet en ga ik niet met een geleende UPS proberen (dit vond ik al op het randje, maar anders was ik even uitgewerkt en ja, nieuwsgierig...)
Wat ook zou kunnen is dat de accuindicator oploopt omdat er geen belasting meer is en het overschot wordt opgestookt... hmm...
Ja, bij het aanleggen van het rookkanaal komen er natuurlijk direct twee leidingen bij die hetzelfde pad volgen (rechtdoor naar boven) naar de zolder, om de buffer op te warmen (op z'n eigen spiraal).WoudseHoeve schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:18:
[...]
Je moet ook met je pijpen van de kachel naar de buffer ....... ook boven ?
Daarover gesproken, hoe werkt het eigenlijk als een cv hout/pellet kachel draait en al het water is al warm en de buffer dus ook? Je kunt het niet zomaar stoppen met opwarmen.
Het kan wel gecombineerd gaan worden met de vloerverwarming en leidingen daarvan, maar dat wordt ingewikkeld. Plus dat het nutteloos zal zijn om de vloerwarming mee te laten draaien, het zal dan veel te warm worden. Als de houtkachel draait, moet er verder niks anders draaien denk ik.
Ik vind het een heel gaaf concept, maar ik weet even niet hoe ik dat zou moeten zijn in ons huis. Een typische cv houtkachel kan ik gewoon in de hoek plaatsen. Het is dan een kleintje, want met driedubbelglas en alles moet ik niet te veel stookvermogen hebben.Met zon rocket kachel met massa verwarming heb je genoeg aan een pijpje door de muur.
Het construeren kan je zelf voor weinig, veel over te vinden online, zelfs workshops.
Zo'n rocket mass heater bouw je ook meteen wat omheem (zoals bijvoorbeeld een grote bank of wat dan ook) dat meteen als grote radiator werkt. Ik zie dat nog niet helemaal in. Maar ik vind het wel een mooi idee, en misschien juist gaaf om uit te proberen in de tuin wanneer je het zelf bouwt?
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 17-09-2014 16:37 ]
Mogelijkheid 1
Dit is een 99 graden / 6 bar veiligheids ventiel die water afblaast (wordt heel snel stoom door de druk verlaging). Vervolgens zit er een automatisch vul klep op die de ruk weer aanvult met koud water om de kachel te koelen. Je heb dus een koud water aanvoer leiding nodig bij je kachel, altijd. Maar ook een leiding naar de afvoer of zoals ik het heb gedaan direct door de muur naar buiten.
Mogelijkheid 2
De kachel heeft een automatisch koel spiraal welke het water in de kachel afkoelt als het te warm wordt. Je heb dus nog steeds een koud water aanvoer een afvoer nodig. En nog steeds een veiligheids ventiel met een automatische vul unit.
De afvoer moet wel tegen heet water kunnen vandaar dat ik een koperen 22mm pijp heb toegepast direct naar buiten....
De uitstraling van mijn CV-houtkachel naar de omgeving is maar beperkt, het water max-max 85 graden of zo omgeeft de kachel, hij wordt dus niet zo heet behalve de ruit en die zijn soms ook dubbel glas. Mogelijk heb je nog steeds (een beetje) de vloer verwarming nodig. De kachel uitstraling is iets om op te letten, zo klein mogelijk, je kan beter de ruimte thermostaat de vloer of radiatoren laten aanschakelen als het te koud blijft. Bij mij staat de kachel in een grote eetkeuken en draaien in de huiskamer gewoon de radiatoren en vloer verwarming. Die vloerverwarming wil je er wel bij hebben, warme voeten !
Bedankt voor de link.WoudseHoeve schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:46:
Als het water in je buffer heet is en de cv leidingen nemen ook niets meer af dan gaat de temperatuur van je kachel omhoog tot de beveiliging inschakeld.
Mogelijkheid 1
Dit is een 99 graden / 6 bar veiligheids ventiel die water afblaast (wordt heel snel stoom door de druk verlaging). Vervolgens zit er een automatisch vul klep op die de ruk weer aanvult met koud water om de kachel te koelen. Je heb dus een koud water aanvoer leiding nodig bij je kachel, altijd. Maar ook een leiding naar de afvoer of zoals ik het heb gedaan direct door de muur naar buiten.
Mogelijkheid 2
De kachel heeft een automatisch koel spiraal welke het water in de kachel afkoelt als het te warm wordt. Je heb dus nog steeds een koud water aanvoer een afvoer nodig. En nog steeds een veiligheids ventiel met een automatische vul unit.
De afvoer moet wel tegen heet water kunnen vandaar dat ik een koperen 22mm pijp heb toegepast direct naar buiten....
De uitstraling van mijn CV-houtkachel naar de omgeving is maar beperkt, het water max-max 85 graden of zo omgeeft de kachel, hij wordt dus niet zo heet behalve de ruit en die zijn soms ook dubbel glas. Mogelijk heb je nog steeds (een beetje) de vloer verwarming nodig. De kachel uitstraling is iets om op te letten, zo klein mogelijk, je kan beter de ruimte thermostaat de vloer of radiatoren laten aanschakelen als het te koud blijft. Bij mij staat de kachel in een grote eetkeuken en draaien in de huiskamer gewoon de radiatoren en vloer verwarming. Die vloerverwarming wil je er wel bij hebben, warme voeten !
De pellet kachel heeft een grotere Waf hier, dus in die richting zal het gaan. Het liefst had ik een echte houtkachel (hout genoeg), maar dan heb je een rookkanaal nodig tot boven het dak. De vorige eigenaar heeft nu net die rookkanalen ergens tijdens een verbouwing in 1970 laten slopen.
Tis jammer.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
FTFYProton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:23:
[...]
De UPS registreert puur blindvermogen (wat onjuist is) en de accuindicator loopt op.
Je ziet wel vaker dat energiemeters een negatief vermogen aangeven als 0 Watt. Softwarematig zal het zoiets zijn: If vermogen <= 0 Watt then 0 Watt. Volgens mij geeft jouw UPS het schijnbarevermogen aan, en geeft de UPS geen negatief (werkelijk) vermogen aangeven. Het werkelijke vermogen klopt dus niet.
APC Smart-UPS 1500 is waarschijnlijk een type UPS met een blok ijzer (50 Hz) om de spanning omhoog te transformeren. Qua hardware is het dan wel logisch dat ie bidirectioneel kan werken. Steca 500 uitschakelen bij een te hoge accuspanning en klaar is Proton_
Wel leuk dat je het hebt kunnen testen en het werkt!
Verwijderd
je moet wel minstens een wattje of 20 blijven trekken als de accu`s vol zijn.
in het meest idiote geval had ik eens mijn escooter aangesloten ipv de smart ups accus (daar zit 4,8kWh in) het is allemaal echt heel leuk, maar ben gestopt. het grid is nog erg goed in .nl = dus onnodig.
maar weet nu wel wat kan.
wat je echt zoekt is een heel domme ups die alleen al in monitoring een zuiver ohmse belasting heeft van een wattje of 20. (om de steca online te houden)
uiteindelijk heb ik, toen ik mijn nieuwe groepenkast heb geinstalleerd samen met de installateur eea zo ingericht dat een ups op 1 groep zou kunnen en dan de belangrijkste leefruimtes kunnen functioneren.
Interessant! Ik heb zelf ook een APC Smart UPS 1000 om s 'avonds op de slaapkamer nog even 2 uur op opgeslagen zonnestroom tv te kunnen kijken, gewoon omdat het kan.Proton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:23:
Voor de duidelijkheid: Als we bij de UPS de kant waar de stekker zit 'primair' noemen en de kant waar de tegen stroomuitval beschermde stopcontacten zittten de 'secundaire' kant noemen, heb ik de Steca500, laptop, router en modem allemaal op de secundaire kant ingeplugd. Stedin gooit de wijktrafo eruit, de UPS schakelt in, ik prik de steca om, de omvormer ziet netspanning (van de UPS) en gaat na 180 seconden produceren.
Er werd veel meer opgewekt dan gebruikt (gokje: ~80W verbruik, 200W opwek). De UPS registreert puur blindvermogen (wat onjuist is) en de accuindicator loopt op.
Wat er gebeurt als de accu vol is weet ik niet en ga ik niet met een geleende UPS proberen (dit vond ik al op het randje, maar anders was ik even uitgewerkt en ja, nieuwsgierig...)
Wat ook zou kunnen is dat de accuindicator oploopt omdat er geen belasting meer is en het overschot wordt opgestookt... hmm...
Met de APC management software zou je dmv het voltage wellicht kunnen zien of de UPS over laden wordt. Aankomende Zondag even testen, ben benieuwd of de SMA er ook intrapt.
Wel erg gaaf dat je op deze manier offgrid kan draaien
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 17-09-2014 20:18 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@Dre popquiz: een meter registreert 0W, 250VA. Aangenomen dat de meter correct meet, wat is het blindvermogen in VAr?
Het ding gaat morgen (25kg incl doos, blij met de bakfiets) weer terug dus ik zal niet verder testen.
Ik snap nu wat je bedoelt. Zelf zou ik het anders opgeschreven hebben. Je UPS 'registreert' geen negatief vermogen, daar gaat de UPS de mist in. Blindvermogen is iets wat de UPS bij mijn weten niet aangeeft, die bereken je zelf uit P / S, waarbij P dus "onjuist" is.
Een nieuwe toepassing voor de noodstroomvoedingen:
nieuws: Duits bedrijf opent Europa's grootste installatie voor opslag groene stroom
In den landen staan aardig wat batterij gevoede noodstroomvoedingen en diesel aggregaten (aggregaten al dan niet voor peakshaving). Mooi voor de toekomstige zonsverduisteringen ?
De Duitse installatie lijkt vooral voor frequentieregeling te zijn, simpel gezegd hoeft hij dus alleen de nuldoorgang af en toe een zetje te geven. Hierbij is de snelheid van de accu (van 0 naar 5 MW in milliseconden) veel meer van belang dan de capaciteit. De titel is dus misleidend.
Lijkt me efficiënter en zinvoller dan iedereen zijn eigen batterijtje in huis en geen netaansluiting meer (wat mensen dan omschrijven als "onafhankelijk"). Met zo'n grote netgekoppelde accu kun je makkelijker tekorten en overschotten middelen. Ik ben voor.
Ben ook benieuwd naar de totale kosten per MWh per cyclus etc. op de lange termijn.
Het zou mij niks verbazen als mijn volgende auto een elektrische wordt. Dan heb ik een mooie grid-connected batterij voor de deur staan. Opladen als de stroomprijs negatief is en ontladen als de stroomprijs hoog is, ik regel die netfrequentie wel
Eventueel nog wat extra energie uit plug-in voertuigen met verbrandingsmotor.
Even appels met peren vergelijken:
5 MWh = 59 Tesla Model S auto's met elk 85 kWh aan accu's. 59 × € 75.800 = 4,5 miljoen euro. Goedkoper, en met 4 wielen ook nog. In 2014 zouden circa 10.000 Tesla Model S'en verkocht moeten worden in Europa [oude bron]
Op mijn werk worden dezelfde smart UPS-en (vaak in 19"-rack) gebruikt in de scheepvaart. Deze worden constant gevoed door de 230V boordspanning. Bij spanningsuitval neemt de UPS de voeding over van belangrijke instrumenten die moeten blijven functioneren. De UPS hangt dus constant aan de boordspanningrevolution-nl schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:14:
[...]
Interessant! Ik heb zelf ook een APC Smart UPS 1000 om s 'avonds op de slaapkamer nog even 2 uur op opgeslagen zonnestroom tv te kunnen kijken, gewoon omdat het kan.
Met de APC management software zou je dmv het voltage wellicht kunnen zien of de UPS over laden wordt. Aankomende Zondag even testen, ben benieuwd of de SMA er ook intrapt.
Wel erg gaaf dat je op deze manier offgrid kan draaien
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
http://www.nulwoning.nl/2...ruiken-in-een-smart-grid/Dre schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:52:
Ja en nee.
Het zou mij niks verbazen als mijn volgende auto een elektrische wordt. Dan heb ik een mooie grid-connected batterij voor de deur staan. Opladen als de stroomprijs negatief is en ontladen als de stroomprijs hoog is, ik regel die netfrequentie wel(en met nog 5 miljoen andere elektrische auto's in Nederland...)
Eventueel nog wat extra energie uit plug-in voertuigen met verbrandingsmotor.
Even appels met peren vergelijken:
5 MWh = 59 Tesla Model S auto's met elk 85 kWh aan accu's. 59 × € 75.800 = 4,5 miljoen euro. Goedkoper, en met 4 wielen ook nog. In 2014 zouden circa 10.000 Tesla Model S'en verkocht moeten worden in Europa [oude bron]
http://www.nulwoning.nl/2...mart-grid-nl-bijeenkomst/
Dit , hierom en hierom
Ik neem aan dat de UPS netjes aan de AC zit en de apparatuur aan de DC. Dat is volgens mij toch anders als in de setup die hierboven beschreven wordt waar het invoedend NET op de DC zit en de PV met apparatuur aan de AC kant zit aangesloten.Aegle schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:20:
[...]
Op mijn werk worden dezelfde smart UPS-en (vaak in 19"-rack) gebruikt in de scheepvaart. Deze worden constant gevoed door de 230V boordspanning. Bij spanningsuitval neemt de UPS de voeding over van belangrijke instrumenten die moeten blijven functioneren. De UPS hangt dus constant aan de boordspanning
Via mijn werk loop ik nog wel eens tegen "afgeschreven" hardware aan. Een TV op opgeslagen zonne-energie geeft trouwens veeeeeeeel scherper beeld!Proton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:27:
@revolution-nl oef je neemt TV kijken wel heel serieus als die zijn eigen UPS heeft
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2014 10:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit filmpje via je eerste link (wel een lange zit) is heel verhelderend als je iets meer wilt weten over de levensduur van de accu's in verschillende elektrische auto's.
YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?
Logisch, je hebt dan geen last van blind vermogen...revolution-nl schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:41:
[...]
Ik neem aan dat de UPS netjes aan de AC zit en de apparatuur aan de DC. Dat is volgens mij toch anders als in de setup die hierboven beschreven word waar het invoedend NET op de DC zit en de PV met apparatuur aan de AC kant zit aangesloten.
[...]
Via mijn werk loop ik nog wel eens tegen "afgeschreven" hardware aan. Een TV op opgeslagen zonne-energie geeft trouwens veeeeeeeel scherper beeld!
Ik ga nu even niet al de filmpjes kijken, maar wat grappig is dat de eerste Priussen Nimh batterijen heeft. Gaan volgens mij uiteindelijk langer mee, als je ze netjes behandeld.Schinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:06:
[...]
Dit filmpje via je eerste link (wel een lange zit) is heel verhelderend als je iets meer wilt weten over de levensduur van de accu's in verschillende elektrische auto's.
Kijk, daarom is het interessant om dit filmpje te bekijken. "Uiteindelijk langer mee" en "als je ze netjes behandelt zijn" uitspraken waar je eigenlijk niets mee kunt.!null schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:30:
[...]
Ik ga nu even niet al de filmpjes kijken, maar wat grappig is dat de eerste Priussen Nimh batterijen heeft. Gaan volgens mij uiteindelijk langer mee, als je ze netjes behandeld.
Alleen met investeren van studietijd, word je (soms) slimmer..
Even afgehaakt om dit als "tussen de middag" te bekijken. Maar zoals je zegt als je weet wat je meet en daardoor iets ontstaat dan kun je wat zeggen of het goed is of niet.Schinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:06:
[...]
Mijn link was meer als informatie dat er al mensen mee bezig zijn, en dat Tesla er nog absoluut niet mee bezig is.
Dit , hierom en hierom
Het was ook geen opmerking richting jou, maar meer richting automotive industrie.ollie1965 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:27:
[...]
Even afgehaakt om dit als "tussen de middag" te bekijken. Maar zoals je zegt als je weet wat je meet en daardoor iets ontstaat dan kun je wat zeggen of het goed is of niet.
Mijn link was meer als informatie dat er al mensen mee bezig zijn, en dat Tesla er nog absoluut niet mee bezig is.
en nogmaals, met dank voorde link
http://www.technologyrevi...tors-for-hybrid-vehicles/
Trekhaak achterop de EV met een stroom plug ernaast en dan kan de range extender op elke EV mee als je ver weg moet. Met een rendement van circa 40% is dat in ieder geval beter dan de huidige generators.
Zomaar een vraag, zijn er ook andere generatoren die stroom opwekken met gebruik van gas, benzine of diesel en bijzonder efficient zijn als toepassing voor een elektriciteit generator? Dat zou toch beter moeten kunnen dan een conventionele verbrandingsmotor van de huidige generatoren?
Ik sta versteld met ZW/20 graden, met luchtafvoer zo nu en dan in "beeld", en nog 8 dagen te gaan voor een heel jaar, zit ik hier al op 0.942 kWh/Wp. Het was vast een erg mooi jaar want de prognose die was afgegeven was 0.875.
[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 18-09-2014 20:18 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Een Victron energy ECOmulti
http://www.victronenergy.com/upload/documents/ECOmulti_A4_Datasheet_EN.pdf
Ergens een prijs van 7500 euro tegengekomen, ik denk dat het inclusief accu's is maar kan dat niet direct herlijden. Ze hebben daarnaast ook een project om met de PV direct DC accu's te laden met een laadregelaar en dan via de ECOmulti terug te leveren in het net. Tja, dat kan natuurlijk ook.
Opzich een mooie split van de techniek, de PV laadregelaar DC/DC is misschien een stuk goedkoper te realiseren op grote schaal, al leent zich dit het beste in combinatie met accu opslag.
[ Voor 57% gewijzigd door databeestje op 19-09-2014 09:37 ]
Staat hierodjwice schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:13:
Wat is jullie kWh/kWp afgelopen jaar?
Ik sta versteld met ZW/20 graden, met luchtafvoer zo nu en dan in "beeld", en nog 8 dagen te gaan voor een heel jaar, zit ik hier al op 0.942 kWh/Wp. Het was vast een erg mooi jaar want de prognose die was afgegeven was 0.875.
http://www.processingprof...euwsbrief_Processingprofs
Met name het stijg- en daalprincipe is simpel, zou dit iets zijn voor in de toekomst? In te zetten voor buffer van wind en zon kWh's?
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 19-09-2014 10:33 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Nog een beetje meer gekeken en wel intressante dingen gehoord, bedankt voor de link. Ik ga zal eens delen in Elektrische auto'sSchinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:06:
[...]
Dit , hierom en hierom
Ik heb er wel eens over nagedacht mijn molentje in het water te zetten aangezien deze stroming van beide kanten omzet in beweging. Ik zal eens een kleiner model maken, meenemen naar het strand en dan proberen in de branding.Gasschuif schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:31:
Windenergie onder water?
http://www.processingprof...euwsbrief_Processingprofs
Met name het stijg- en daalprincipe is simpel, zou dit iets zijn voor in de toekomst? In te zetten voor buffer van wind en zon kWh's?
http://www.thingiverse.com/thing:99132
Puur om te zien of dit met getijden zou werken. Het grootste probleem lijkt me eerder zout water en aanslag dat bijna alles naar de knoppen helpt. Geen ervaring mee.
http://www.duurzamehuizenroute.nl
25 oktober, duurzame huizen route
Margeregel
Sommige huishoudens leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken en energiebelasting (REB) betalen, maar dit in een later jaar netto terugleveren en niet terugkrijgen. Deze teruglevering wordt in de jaren daarna dan weer rechtgetrokken met het verbruik. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren
Ik sta weer op het (jaarlijkse) punt om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Ik heb wat kWh's opwek over dit jaar.
Wat ik nergens kan terugvinden is de werkelijke uitvoering van de margeregeling van Greenchoice:
(nu geen klant van Greenchoice)
Betalen ze je echt tot 1000 kWh per jaar uit incl. energiebelasting en BTW als je een slimme meter hebt of ís dit een verkapte 'spaarregeling' voor het aankomende jaar als je minder terug zou leveren, zodat je klant blijft?
Iemand ervaring?
Ik heb een tijdje geleden hier voor dezelfde keuze gestaan, en een "domme" houtkachel gekocht.Schinnen-groen schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:52:
[...]
Bedankt voor de link.
De pellet kachel heeft een grotere Waf hier, dus in die richting zal het gaan. Het liefst had ik een echte houtkachel (hout genoeg), maar dan heb je een rookkanaal nodig tot boven het dak. De vorige eigenaar heeft nu net die rookkanalen ergens tijdens een verbouwing in 1970 laten slopen.
Tis jammer.
Een pelletkachel is op papier de winnaar, maar doet niks zonder stroom. Ook de quality control bij de italiaanse kachelbouwers laat nogal eens te wensen over, en je rendement is erg afhankelijk van de pellets die je stookt.
Als je per jaar 3 a 4 kuub hout "over" hebt, dan is die 1000 euro voor een dubbelwandige pijp zo terug verdiend.
Wise enough to play the fool
Mijn vraag:
Antwoord:Zag ook dat de isolatie waarde van de gevel met Rc = 3.5 vrij laag is. Voor EPC 0.6 wordt echter een waarde van 5.0 geadviseerd. Kan de gevel beter geisoleerd worden, bijvoorbeeld met: kingspan
Je zou verwachten, mits de dikte van de isolatie niet het probleem is, men best voor een hoekwoning de gevel beter kan isoleren. Arbeidsloon zal hetzelfde zijn, prijs iets hoger voor betere isolatie. Logistiek is het natuurlijk wel meer rompslomp. In ieder geval gaat de EPC eis in 2015 naar 0.4, dus zal een nog betere isolatie een must zijn.het is bij projectmatige woningen niet mogelijk om 1 woning te voorzien van een andere isolatie (zeker niet in een blok van 4)
Ook zijn ze nog niet erg happig op het plaatsen van een warmtepomp/gasloos ipv HR ketel.
Ik denk dat het meer de moeite is vanuit de aannemer en dus liever gemakkelijk hun geld willen verdienen?!null schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:16:
Ik heb me eigenlijk ook niet verdiept in de isolatie van de muren (ook omdat in de hoofdruimte het voornamelijk uit ramen bestaat, die wel drie dubbel glas zijn), maar ik kan me niet voorstellen dat het heel moeilijk is? Bij ons nieuwbouwhuis hangen ze die muren compleet met isolatie er zo in. Aan de binnenkant zie je dan een soort afwerking met houten platen. Als je dat open maakt en nog verder verbreed kun je daar toch nog meer isolatie in kwijt of zie ik dat verkeerd?
Maar ik bedoelde meer dat je volgens mij het vrij makkelijk open kan maken en meer isolatie toe kan voegen.
Ik heb nu voor het derde jaar met een gemiddeld overschot van 450 kWh alles netjes terug gekregen,Limojo schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 23:27:
Ik sta weer op het (jaarlijkse) punt om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Ik heb wat kWh's opwek over dit jaar.
Wat ik nergens kan terugvinden is de werkelijke uitvoering van de margeregeling van Greenchoice:
(nu geen klant van Greenchoice)
Betalen ze je echt tot 1000 kWh per jaar uit incl. energiebelasting en BTW als je een slimme meter hebt of ís dit een verkapte 'spaarregeling' voor het aankomende jaar als je minder terug zou leveren, zodat je klant blijft?
Iemand ervaring?
dus dat is incl. EB
Een slimme meter is niet nodig, een "gewone" digitale met vier telwerken is voldoende.
Dat staat er ook niet.Meridiaan schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 20:15:
[...]
Ik heb nu voor het derde jaar met een gemiddeld overschot van 450 kWh alles netjes terug gekregen,
dus dat is incl. EB
Een slimme meter is niet nodig, een "gewone" digitale met vier telwerken is voldoende.
Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die geven € 190,- bonus weg.
Blijkbaar hebben ze dringend klanten nodig.
Als ik met 300 kWh overschot per jaar overstap naar Nuon i.p.v. Greenchoice heb ik een voordeel van
ca. € 35,-.
Als ik mijn gasverbruik komend jaar verlaag en naar 200 m3 terugbreng (houtcv) loopt het voordeel op naar ca. € 190,-.
Tja, duurzame afweging:
Bij Nuon is alles grijs, als ik dus groen teruglever + 300 kWh overschot voorkom ik wel dat Nuon minder grijze stroom maakt.
Ik krijg dan wel maar een kolenfooi voor die 300 kWh maar ik neem ook bijna geen gas meer af dus het kost ze ca. € 190,- als ik klant bij hun word.
Je zou kunnen stellen dat ik zo help de Nuon te vergroenen.
Verwijderd
dus als je kolenfanboy bent ga je gang, als je anders/verandering wilt of een nederlands bedrijf kies daar dan voor.
goedkoop blijkt toch vaak duurkoop, zelfs de telegraaf schreef er al een stukje over.
het enige wat helpt voor die dikke rijke oude stinkerts is vraagvernietiging.
ibm gaf ook een bonus op de laatste typemachines, ze werden gekocht door mensen zonder visie.
Maar die werken wel groener dan een Pc+Printer 😉 en helemaal standalone zonder stroom...Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:27:
ibm gaf ook een bonus op de laatste typemachines, ze werden gekocht door mensen zonder visie.
Thanks!
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Ik financier de Nuon juist niet, door meer groen terug te leveren dan ik afneem, kunnen ze minder stroom produceren voor andere klanten.Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:27:
nee, je financiert nuon, hun marge daar bouwen ze vieze dingen van zoals in de waddenzee.
dus als je kolenfanboy bent ga je gang, als je anders/verandering wilt of een nederlands bedrijf kies daar dan voor.
goedkoop blijkt toch vaak duurkoop, zelfs de telegraaf schreef er al een stukje over.
het enige wat helpt voor die dikke rijke oude stinkerts is vraagvernietiging.
Dan doe ik toch aan vraagvernietiging?
Welke marge blijft er voor hun over als ze mij moeten betalen i.p.v. andersom.
En zij belonen mij daarvoor met een bonus van € 190, -
Helaas pindakaas moderne typemachines waren elektrischAppie Heijn schreef op zondag 21 september 2014 @ 08:55:
[...]
Maar die werken wel groener dan een Pc+Printer 😉 en helemaal standalone zonder stroom...
Verwijderd
there is no free lunch, wie betaald die 190 ? jij dus, verkapt in de tarieven of vastrechtposten, sjv enzoLimojo schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:47:
[...]
En zij belonen mij daarvoor met een bonus van € 190, -
ze pakken je toch wel, je hebt nog geen idee.
Je kunt beter via de consumentenbond overstappen op BudgetEnergie : laag vastrecht, veel te dure stroom, goedkoop gas en 100 euro korting. Als je zelf produceert is de veel te dure stroom juist een voordeel.Limojo schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:01:
Volgens de energievergelijkers moet ik overstappen naar de Nuon.
Die geven € 190,- bonus weg.
Blijkbaar hebben ze dringend klanten nodig.
Als ik met 300 kWh overschot per jaar overstap naar Nuon i.p.v. Greenchoice heb ik een voordeel van
ca. € 35,-.
Als ik mijn gasverbruik komend jaar verlaag en naar 200 m3 terugbreng (houtcv) loopt het voordeel op naar ca. € 190,-.
Tja, duurzame afweging:
Bij Nuon is alles grijs, als ik dus groen teruglever + 300 kWh overschot voorkom ik wel dat Nuon minder grijze stroom maakt.
Ik krijg dan wel maar een kolenfooi voor die 300 kWh maar ik neem ook bijna geen gas meer af dus het kost ze ca. € 190,- als ik klant bij hun word.![]()
Je zou kunnen stellen dat ik zo help de Nuon te vergroenen.
Verwijderd
niet betalen is een voordeel, ook maandelijks.
vind eens een leverancier die het juiste maandbedrag weet te incasseren, eigenlijk is dat heel normaal.
en niet teveel reselling upselling en tussenhandel, die romen hun bonus af.
ik verbruik 200m3 en -2400kWh er zijn maar weinig energieboeren die dat kunnen hanteren anno 2014.
het zijn duidelijk niet de grote jongens die ermee om kunnen gaan, al jaren niet.
KloptVerwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:26:
[...]
there is no free lunch, wie betaald die 190 ? jij dus, verkapt in de tarieven of vastrechtposten, sjv enzo
Waar ze het laten heb ik niet uitgezocht maar het eindbedrag onderaan de streep komt op het zelfde uit als nu.
Misschien de 2x 72,- aanmeld kosten?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
de slimmerik zet dat gewoon opzij.
dan eerst maar eens de afrekening correct en wellicht die bonus.
en dan betaal je simpelweg niet zolang het niet klopt.
wat betaal je eigenlijk ? het verkeerde of veel te hoge verzonnen vastrecht ?
welkom in 2015
http://www.telegraaf.nl/o...echt_dupeert_klant__.html
Jawel, ik heb wel een idee, ik stap niet voor het eerst over en ik kan ook gewoon rekenen.Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:26:
[...]
there is no free lunch, wie betaald die 190 ? jij dus, verkapt in de tarieven of vastrechtposten, sjv enzo
Ik betaal die € 190,- in ieder geval niet.
Dat is juist het mooie van de energievergelijkingssites, voer je verbruik en opwek in en je kunt precies de totale energiekosten, incl. vastrecht per jaar 1 op 1 per aanbieder vergelijken.
Niks geen hogere wiskunde.
En ja, ook die sites kunnen niet overweg met negatieve stroomlevering, maar als je bij verbruik 1 kHh ingeeft kom je een heel eind.
Het kolenfooibedrag voor je overschot kun je eventueel zelf even uitrekenen.
Het verbaasd me dat je blijkbaar nog nooit op een energievergelijkingssite heb gekeken.
Verwijderd
dat is namelijk niet zo.
ik ken het geintje wel, en jij betaald die 190 euro gewoon, anders pakken ze je wel met variabele voorwaarden.
ik zit goed, ik zit nederlands, en ik hoef niet zo goedkoop, ik verbruik immers toch niks.
en ik laat de kwaliteit niet zo inboeten voor geld, dat is armoedig
ik eis ook wat, en ik vind kolenboeren en hun klanten erg dom. ****
je kan ook proberen de wereld een heel klein beetje beter te maken, dan voor 190 euro ..... maak zelf maar af .. wat je doet.
**** hier heb je 190 euro en kijk effe de andere kant op, of klap ons toe als de schoorstenen roken.
zelf bij een bonus van 1900 euro word ik daar geen klant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2014 22:04 ]
Daarmee zorg ik er gewoon voor dat hij minder kolenstroom opwekt en ik sloop zijn verdienmodel een klein beetje.
En passant troggel ik hem nog € 190,- bonus af.
Over wie die € 190,- nu betaald.
managers van commerciele bedrijven zijn meesters in rekenen en meten.
Het gaat om aantallen klanten en omzet. (nu even niet over winst onder de streep)
De verantwoordelijke manager ziet dat het aantal klanten en de omzet het afgelopen jaar is afgenomen.
Daar moet hij verantwoording over afleggen aan de directie, die wil namelijk groei zien.
Hij moet dus zorgen voor meer omzet en meer klanten.
De manager geeft aan de directie aan dat hij heeft gemeten en berekend dat de mindere groei is ontstaan doordat er te weinig reclame is gemaakt.
Nu werft hij nieuwe klanten (en meer omzet) met een bonusregeling die bijvoorbeeld word betaald uit het marketingbudget.
Welkom in de commerciele wereld.
Mmm niet helemaal waar, je verbruikt ('s nachts) krijg je toch echt als kolenstroom binnen en is geen groene stroom. Als je dan echt groen wilt zijn, neem dan 100% windstroom. Je kan natuurlijk jezelf voor de gek houden, dat is je goed recht, maar kloppen doet je verhaal niet.Limojo schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:19:
Ja, ik maak de wereld een beetje beter door meer groene stroom terug te leveren dan ik opwek aan die kolenboer.
Daarmee zorg ik er gewoon voor dat hij minder kolenstroom opwekt en ik sloop zijn verdienmodel een klein beetje.
.......
klopt, maar daar stel ik tegenover dat ik door mijn overproductie er overdag voor zorg dat er minder kolenstroom word opgewekt.drielp schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:44:
[...]
Mmm niet helemaal waar, je verbruikt ('s nachts) krijg je toch echt als kolenstroom binnen en is geen groene stroom. Als je dan echt groen wilt zijn, neem dan 100% windstroom. Je kan natuurlijk jezelf voor de gek houden, dat is je goed recht, maar kloppen doet je verhaal niet.
Hoe kan ik mezelf voor de gek houden als ik aantoonbaar op jaarbasis meer groene stroom teruglever dan afneem?
Dan mag ik toch ook stellen dat ik er voor zorg dat er minder kolenstroom word opgewekt.
Denk er maar eens over na.
Daar kun je geen spelt tussenkrijgen.
Dat dat gevoelsmatig niet helemaal klopt ben ik met je eens.
De gaskosten van de Nuon zijn zoveel hoger dat het mij per jaar al 80 euro scheelt aan kosten. Daarnaast wordt er op mijn email naar de Nuon niet een gereageerd. Daarnaast hadden ze de praktijk van het uitbetalen van de opbrengst 2 maanden na de eindafrekening.
Nee, ik ga nooit meer terug naar de Nuon, ik voel me daar niet serieus genomen.
Dat klopt helemaal in een tijd, waar nog niet iedereen zonnepanelen op z'n dak heeft.Limojo schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:03:
[...]
klopt, maar daar stel ik tegenover dat ik door mijn overproductie er overdag voor zorg dat er minder kolenstroom word opgewekt.
Hoe kan ik mezelf voor de gek houden als ik aantoonbaar op jaarbasis meer groene stroom teruglever dan afneem?
Dan mag ik toch ook stellen dat ik er voor zorg dat er minder kolenstroom word opgewekt.
Als je ziet hoe Duitsland opweg is met de productie, dan kan die vlieger op een gegeven moment niet meer op. Want dan produceren er zoveel mensen stroom met hun zonnepanelen in de zomer, dat men die energie maar kwijt moet kunnen en gaan bufferen.
Hoe dan ook, het is weer de eeuwige salderingsdiscussie.
En los van die discussie, kun je nog steeds stellen dat jij, ondanks overproductie, gewoon de keuze hebt uit kolen of windstroom afhankelijk van je leverancier te kiezen. Dat maakt nog steeds een verschil, daarin heeft drielp gelijk.
Alleen dat verschil voel je niet, en je motivatie is weg omdat je toch zoveel produceert.
Verwijderd
mijn nachtstroom komt van de monnik, de oudste windmolen van nederland, hoeveel dat kost en wat mijn bonus is, dat weet ik niet, ik vind dat ook niet zo belangrijk eigenlijk, zolang het maar niet van de kolenboer komt, die subsidieer ik niet.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2014 19:56 ]
De hoeveelheid zonnestroom die je opwekt is niet zo groot dat een kolencentrale dit merkt en terug moet in productie. Gaat ook niet zo makkelijk. Jouw groene stroom heeft dus geen effect. Als je naar een andere leverancier overstapt, die wel 100% duurzame energie verkoopt, dan heeft dat wel degelijk effect op de inkomsten van Nuon.Limojo schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:03:
[...]
klopt, maar daar stel ik tegenover dat ik door mijn overproductie er overdag voor zorg dat er minder kolenstroom word opgewekt.
Maar de €190.- zijn ook lekker natuurlijk, dit is (hopelijk) het bedrag van de totale energierekening van drielp voor het komende jaar. Het geld is je gegund, maar je motivatie klopt niet helemaal.
Ik maak ook meer stroom dan eerste nodig. Dat gaat nu ingezet worden voor de warmwater voorziening.
En als het niet waait, waar komt je stroom dan vandaan?Verwijderd schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:25:
mijn nachtstroom komt van de monnik, de oudste windmolen van nederland, hoeveel dat kost en wat mijn bonus is, dat weet ik niet, ik vind dat ook niet zo belangrijk eigenlijk, zolang het maar niet van de kolenboer komt, die subsidieer ik niet.
Mooi verhaal, maar wat we eigenlijk gewoon doen (In Nederland) is bewijzen dat we op jaarbasis groene energie inkopen, waar het precies vandaan komt is eigenlijk vrijwel niet te bepalen.
Het is een inkoopmarkt ding, het heeft weinig meer met de feitelijke energie productie te maken.
Nou ja, er ligt een enorme dikke kabel vanuit NL naar de hydro-centrales van Noorwegen, dus daar kan je wel iets over zeggen natuurlijk. Maar goed, het is nou eenmaal inherent aan het begrip "groene stroom". Groene stroom productie is heel eenduidig, maar groene stroom *consumptie* is altijd een administratieve koppeling tussen producent en consument, het zegt niets over de fysieke electronenstroom. Of je de groene stroom inkoopt van een grootschalig zonnepanelen park in Tsjechie, een windpark in de Noordzee, een fjord in Noorwegen of van de panelen op je eigen dak, het is allemaal een administratieve koppeling, geen fysieke. Dat maakt ook niet uit, maar zorgt wel voor vreselijk veel spraakverwarring.waar het precies vandaan komt is eigenlijk vrijwel niet te bepalen.
[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 22-09-2014 22:18 ]
Wat ik aan grijze stroom afneem is ook niet zo groot dat een kolencentrale dit merkt en omhoog moet in productie. Of hoe werkt dit dan.drielp schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:51:
[...]
De hoeveelheid zonnestroom die je opwekt is niet zo groot dat een kolencentrale dit merkt en terug moet in productie. Gaat ook niet zo makkelijk. Jouw groene stroom heeft dus geen effect.
Je begrijpt toch wel dat als veel mensen zonnestroom opwekken, dit wel een significante impact heeft op de stroomproductie?
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
uit alle andere bronnen dan wind en zon zoals hvc/wkk etcSkyaero schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:41:
[...]
En als het niet waait, waar komt je stroom dan vandaan?
overigens waait het altijd wel op zee.
de minst vuile optie moet een keuze zijn
http://www.greentechmedia...ct-of-Teslas-Giga-Factory
Gaan ze dus ook energie opslag systemen verkopen.
"But the most potentially disruptive application for Giga factory production could be on the distributed solar-battery front. Tesla and SolarCity are already combining solar PV and behind-the-meter batteries for residential and commercial customers in California and a few other U.S. markets. Batteries are still too expensive to make sense for most solar-equipped customers, but falling solar and battery costs are set to make them a cost-effective combination for many markets in the coming years."
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
BronAlthough Solar City has only one small [pv] factory so far, it’s negotiating with New York State and potential partners to fund one about as big as the largest one in Asia. Rive says he plans to follow this with factories 10 times as large. At such a scale, assuming solar cell efficiencies can be steadily improved, the cost for installed solar panel systems would be cut by about half, from $2.30 per watt to $1.20, Rive says.
Als dromen waarheid worden...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Vooral die wasbare luiers enzo kosten wat extra tijd.... (je moet wel duurzaam blijven natuurlijk!)
Even wat anders: Natuur en Milieu organiseert de zonnestrijd voor scoutinggroepen.
En zoals het een bewuste tweaker en scout betaamt heb ik onze scoutinggroep daar ook voor opgegeven.
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 26-09-2014 21:08 . Reden: Werving eruit geknipt... ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Waarom zouden we op jouw scouting groep stemmen?NovapaX schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:00:
Zo... dat is lang geleden dat ik hier m'n gezicht heb laten zien. Maar zoals Jeroen waarschijnlijk wel kan beamen... als je een kind krijgt (of direct twee ;-) dan heb je opeens minder tijd voor vanalles
Vooral die wasbare luiers enzo kosten wat extra tijd.... (je moet wel duurzaam blijven natuurlijk!)
Even wat anders: Natuur en Milieu organiseert de zonnestrijd voor scoutinggroepen.
En zoals het een bewuste tweaker en scout betaamt heb ik onze scoutinggroep daar ook voor opgegeven.
Daar moeten wel goede argumenten voor zijn .....
[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 26-09-2014 21:09 . Reden: Snipje ]
Dus waarom je op ons zou moeten stemmen? Omdat we een mooi dak hebben ofzo... Maar gelukkig zitten we als groep niet echt in zwaar weer ofzo.
Ik kan me prima voorstellen dat je op een scoutinggroep bij jou uit de buurt zou willen stemmen. En lokale betrokkenheid moedig ik dan ook van harte aan!
Maar als ik dan toch de aandacht op de actie vestig, kan ik het natuurlijk beter in het voordeel van onze groep doen. ;-)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Nou dan ook aandacht op die van Baden Powell van Roosendaal danNovapaX schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:55:
Maar als ik dan toch de aandacht op de actie vestig, kan ik het natuurlijk beter in het voordeel van onze groep doen. ;-)
Verhip ze hebben zich niet aangemeld... tja al 16 panelen op het dak...
Dit , hierom en hierom
Hoewel het nog steeds in meerdere opzichten absurde tijden zijn in mijn huishouden (ik zal jullie de details beparen) komt langzaam in een situatie in zicht die normaal te noemen zou kunnen zijn. Natuurlijk, er zijn zaken sterk veranderd, evenwichten liggen anders, maar ik kan weer wat zaken oppakken buiten de poepluiers en kotsdoekjes.
Mijn website over solar racing draait weer als een tierelier nu ik weer tijd om wat dingen te posten. Er zal de komende tijd (nogal) wat meer geld in de hobby omgaan, zo ga ik volgende maand naar de European Solar Challenge (valt nog wel mee), in januari 2015 naar de Abu Dhabi Solar Challenge (wordt gedeeltelijk voor mij betaald, maar ik zal er zelf ook wel wat kosten aan hebben) en ergens in september/oktober 2015 naar de World Solar Challenge (dan mag de portemonnee echt open). Verder heb ik wat t-shirts met het solarracing.org logo laten drukken om te ruilen, visitiekaartjes laten maken, ik maak nog wel eens wat trein-/autokilometers en ik bel nog wel eens naar het buitenland. Kortom, van de goedkope hobby die het eerst was begint het een beetje dure hobby te worden. Op zich mag dat.
Om de kosten, in elk geval gedeeltelijk, te dekken ga ik de komende tijd serieus aan de gang met sponsoring. Er zijn wat bedrijven actief in branches die direct aan solar racing raken (zonnecellen, koolstof weefsels, banden, etc.) die ik ga benaderen en waarvan ik hoop dat één of meerdere openstaan voor een sponsordeal.
Als dat lukt heb ik dus een inkomende geldstroom (die ik aan de belasting moet opgeven) en een uitgaande geldstroom (die ik als particulier niet van de belasting af kan trekken, voor zover ik weet). Nu speel ik met de gedachte om er een "bedrijf" (in de breedste zin van het woord) voor op te richten. De kans dat dit bedrijf ooit winst gaat maken is miniem.
Mijn vraag: is het mogelijk c.q. zinvol voor deze situatie een "bedrijf" (stichting? vereniging? BV? NV? GmbH? ik ben een noob op dit gebied) op te richten zodat ik deze geldstromen kan scheiden van mijn privégeldstromen?
Ik heb natuurlijk al even zitten googlen, maar vind veel artikelen over hoe je een bedrijf opricht voor je hobby-webwinkel (...) maar dat is niet wat ik zoek.
Alvast bedankt.
Je komt in de flowJeroenH schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:38:
Ik heb een vraagje waar de kroeg mij de uitgelezen plek voor lijkt. Het is nog een beetje vroeg voor bier, dus doet u mij maar een glaasje bron- of kraanwater - dankuwel.
Hoewel het nog steeds in meerdere opzichten absurde tijden zijn in mijn huishouden (ik zal jullie de details beparen) komt langzaam in een situatie in zicht die normaal te noemen zou kunnen zijn. Natuurlijk, er zijn zaken sterk veranderd, evenwichten liggen anders, maar ik kan weer wat zaken oppakken buiten de poepluiers en kotsdoekjes.
Stichting?.........
Hele goede website over solar racing professionaliseren
..................
In welke rechtvorm richting moet ik denken
Het hangt een beetje af van de dingen die je er (betaald/vergoeding/onkosten enz) in wilt doen.
Denk ieder geval goed na over het geheel want van de ene naar de andere rechtsvorm kost een vermogen (in het licht van de investeringen en opbrengsten).
Ik denk dus eerst aan een voorverkenning: wat wil jevia sponsoring krijgen, wat wil je betaald hebben, welke onkosten vergoeding, en wat wil je er aan eigen geld in steken.
Wil je inkomen erbij hebben? Nee, blijf onder een bepaald niveau (belastingdienst).
Ja, kijk wat voor effect het heeft op je inkomen ook als het wat minder gaat (denk o.a aan werkeloosheid).
Als je die dingen allemaal op een rij hebt kun je de verschillende rechtsvormen onderzoeken en kijken welke geschikt is. Het lijkt me wel een draadje waard waarin we een notaris voor kunnen uitnodigen....
mmmm notaris !(=) tweaker profiel.
Hé het begint op een business case te lijken....
Dit , hierom en hierom
Bel eens met de belastingdienst of loop eens binnen bij de KvK. Sowieso wil je iets van een eenmanszaak, stichting of vereniging, puur omdat je dan de kosten van de inkomsten af kunt trekken. Je wilt niet door 20K aan sponsorgeld ineens je toeslagen mislopen, huurverhoging krijgen, etc terwijl je netto helemaal niks terug ziet van dat geld.JeroenH schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:38:
Mijn vraag: is het mogelijk c.q. zinvol voor deze situatie een "bedrijf" (stichting? vereniging? BV? NV? GmbH? ik ben een noob op dit gebied) op te richten zodat ik deze geldstromen kan scheiden van mijn privégeldstromen?
Ik heb natuurlijk al even zitten googlen, maar vind veel artikelen over hoe je een bedrijf opricht voor je hobby-webwinkel (...) maar dat is niet wat ik zoek.
Alvast bedankt.
Er is veel info te lezen op internet, maar echt reviews/ervaringen ben ik nog niet echt tegengekomen.
De tip over KvK is een heel goede, stom daar ik daar niet aan gedacht heb (toch nog een beetje last van slaapgebrek
Over een week of drie haal ik er eentje op om mee te experimenteren. Ik ben ook benieuwd.Niek_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:29:
Zijn er mensen die ervaring hebben met infrarode verwarmingspanelen? Heb een leuk overschot aan kWh's maar kan/wil geen warmtepomp aanschaffen om de kWh's in te zetten voor het verlagen van de gasrekening. Wellicht dat een infrarood verwarmingspaneel een idee is, die neem je ook wat makkelijker mee als je verhuisd.
Er is veel info te lezen op internet, maar echt reviews/ervaringen ben ik nog niet echt tegengekomen.
Dit topic is gesloten.