De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
JeroenH schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:30:
....
Over een week of drie haal ik er eentje op om mee te experimenteren. Ik ben ook benieuwd.
Kijk, zou top zijn als je je ervaringen hier wilt delen, ben erg benieuwd. Weet je al wat voor een soort paneel het gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
@JeroenH, je moet even kijken of er een winst oogmerk is voor je business. Denk je er in de nabije toekomst nog eens wat aan te gaan verdienen (na al de kosten)? Zoja, dan moet je het wellicht op een eenmanszaak gooien. Ik weet het fijne niet van een stichting, maar winst is dan niet echt handig. Tenzij je dat bewust weer in de stichting houdt, natuurlijk, om kosten op een later tijdstip weer in te halen. Stiching zal wellicht ook wat voordelen hebben die ik niet weet.
Maar eenmanszaak opzetten stelt echt weinig voor.

Bel idd even met belastingdienst en ook kvk om te kijken wat zij adviseren. Belastingdienst is denk ik belangrijkste, omdat het erom gaat dat jij wil dat dit nooit als inkomsten gezien gaan worden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Ben wel benieuwd wat we hier van moeten vinden. http://www.tubantia.nl/re...ning-verdwijnen-1.4552396

WP op zo`n lage brontemperatuur lijkt mij niet met een ontzettend goed rendement te draaien.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In Duitsland zijn al langer Eisspeicher te vinden.
Een warmtepomp kan met een temperatuurverschil van 30 graden prima een COP van 3 halen en je mist de zware pomp van een bronsysteem.
Met 86 m³ invriesbaar water kan je dezelfde energie ontrekken als 1000 m³ gas.
In de praktijk heb je natuurlijk veel minder nodig, maar zo'n zak lijkt me wel wat klein.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2014 10:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36
Hier staat de werking van het systeem uitgelegd. Klikt wel erg interessant. Ben benieuwd naar de resultaten in de winter periode.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Da's hier praktisch om de hoek. Misschien neem ik wel een kijkje vanmiddag.

Edit: Fuck it, ik ga gewoon en neem lekker de flir mee :D

[ Voor 28% gewijzigd door Erasmo op 27-09-2014 12:34 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou, nou, gaat weer lekker met onze regering.

Nooit BTW terg gekregen voor m'n panelen en nu moet ik de teruggave van BTW voor andere PV bezitters mee financieren.

Van de site bespaarbazaar.nl

Update BTW teruggaaf zonnepanelen voor particulieren
Lang was onduidelijk hoe lang het mogelijk zou blijven om de BTW op zonnepanelen terug te vragen. Met de publicatie van het Belastingplan 2015 is duidelijkheid geworden hoe hier in de toekomst mee wordt omgegaan.

In het Belastingplan 2015 is te lezen dat er sprake is van minder belastinginkomsten, omdat particulieren de BTW op zonnepanelen terug mogen vragen. Om de misgelopen BTW inkomsten te dekken, zal de korting op de energiebelasting voor iedereen worden verlaagd met 6,78 Euro. De heffingskorting was 318,62 Euro (exclusief btw). In 2015 zal deze korting voor alle huishoudens verlaagd worden naar 311,84 Euro.

Hiermee blijft het voor particulieren ook in 2015 mogelijk om de BTW op een investering in zonnepanelen terug te vragen.

Ergens klopt dit van geen kant. 8)7

Staan we al op no. 1 mbt omslagstelsels?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ja zo werkt dat. Het ene gat met het andere stoppen. De BTW teruggave was een onprettige verassing uit Europa (Fuch arrest), dat geld moet ergens vandaan komen...

Bovendien, zo'n beetje alle andere "leuke dngen voor demense" worden linksom of rechtsom ook (mede)betaald door mensen die daar zelf niet altijd direct voordeel van hebben (AOW, kinderopvang, kinderbijslag, enz enz). Dat is inherent aan wonen in een samenleving.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
Erasmo schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:29:
Da's hier praktisch om de hoek. Misschien neem ik wel een kijkje vanmiddag.

Edit: Fuck it, ik ga gewoon en neem lekker de flir mee :D
Enenenenenen?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi systeem hoor. Mijn technisch hartje ging sneller kloppen toen ik het aanschouwde.

De foto's komen van de Facebook-pagina van het bedrijf:

In deze schuur lag de testopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DwxH6u0.jpg?1

De kelder van de schuur fungeert even als kruipruimtevervanger, zoals je hier kan zien is de zak flink wat groter dan die in het nieuwsbericht:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/355JXFS.jpg?1
De zak bestaat uit meerdere waterlagen en is in principe op maat gemaakt per kruipruimte. De waterlagen kon je voelen en zien in dit testexemplaar, onderaan had je condensatiedruppels.

En dit is toch prachtig <3
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I0Fhsnz.jpg?1

In de zwarte kast zit de wp, links daarvan een boiler voor tapwater. Rechts ervan meetspul en kleppen werk en rechtboven het kastje wat het allemaal regelt. Vandaag scheen er een mooi zonnetje dus werd er nog even wat extra energie in de zak gestopt.

Het geheel is te vergelijken met eerdere ideeën die hier voorbijgekomen zijn maar gaat net wat verder door de warmtepomp het medium tot slush af te koelen. Ook het 'brein' is erg slim bedacht en het is in vrijwel ieder huis toepasbaar.
Was nog best druk op de open dag, om de minuut ofzo kwam er wel even iemand een kijkje nemen.
Voor de mensen die in de zomer lopen te stagneren lijkt me dit een bijzonder aardige oplossing, gelijk een excuus om een extra setje heatpipes op je dak te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zeker een mooi systeem, een collector krijgt ook een rendementboost als hij water van het vriespunt krijgt in plaats van 70 graden.
Hoe wordt er gezorgd voor een slush in plaats van een ijsplaat bij de warmtewisselaar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:42
http://www.tubantia.nl/re...396#.VCXMTJ4sKGI.facebook

is dit echt efficient? of eindig je met een torenhoge electriciteits rekening?

Edit zie dat die al voorbij is gekomen, ff terug lezen :)

[ Voor 12% gewijzigd door trekker22 op 28-09-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:42:
Zeker een mooi systeem, een collector krijgt ook een rendementboost als hij water van het vriespunt krijgt in plaats van 70 graden.
Hoe wordt er gezorgd voor een slush in plaats van een ijsplaat bij de warmtewisselaar?
Da's natuurlijk het geheim van de smid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Erasmo schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 22:46:
De zak bestaat uit meerdere waterlagen
Aha!
Ik denk dat daar de crux zit: bijvoorbeeld de middelste waterlaag wordt als warmtewisselaar gebruikt (glycol mengsel). Af en toe laat je de druk opvoeren, de middelste zak zet een beetje uit en breekt de gevormde ijslaag.
Ben ik warm? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Denk het niet. Ik weet het ook niet trouwens hoor, ik heb er maar even rondgekeken. Er is wel verteld dat er bewust is gekozen om enkel water als opslagmedium te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26
Eisspeicher bestaan al langer, bijvoorbeeld http://www.viessmann.de/d...mepumpen/Eisspeicher.html

Die zak lijkt het vernieuwende. Veel huizenbezitters in Nederland hebben namelijk onvoldoende grond om eventjes een flinke eisspeicher in te graven. Kruipruimtes zijn echter wijdverbreid. Ben benieuwd of je die zak los zou kunnen kopen voor de doe-het-zelvende tweakers :).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

Jack

MHz Matters

Een vraagje voor de wijze mensen hier over vloerverwarming:

De warmteafgifte van de vloerverwarming is circa 100 Watt/m2.
Vuistregel voor benodigde vermogen = Inhoud (m³) x 75 watt.

Het plafond is hier 2.4 meter hoog, dus per m2 geeft dat 2.4m3. Je hebt dus 180W/m2 nodig.

Hoe kan alleen vloerverwarming in een woonkamer afdoende zijn? Wat mis ik hier?
Uit ervaring weet ik dat je met alleen vloerverwarming prima uit kan namelijk...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
Isolatie. Wat je niet verliest hoef je ook niet te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 16:35

Jack

MHz Matters

_JGC_ schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:32:
Isolatie. Wat je niet verliest hoef je ook niet te stoken.
Zeker waar. Desondanks niet echt het antwoord waar ik naar zocht :P

Ik probeer hier wat warmte berekeningen te maken voor ons huis en kom er nog niet uit.
Toevallig vind ik net de tabel waar ik de hele tijd al naar zocht:

http://www.vloerverwarmin...fgifte%20tabel%2016x2.pdf

Met leidingen 10cm h.o.h. bij 50 graden aanvoer temperatuur, voor 20 graden ruimte temperatuur, kom je wel op 184W/m2. Dan ben je er dus.
Al is die aanvoer temperatuur voor mijn gevoel wel aan de royale kant om een woonkamer warm te krijgen.
Dat schiet het idee van LTV ook wel voorbij... 50 graden...
Misschien toch maar meer gaan isoleren ;)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jack schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:30:
Vuistregel voor benodigde vermogen = Inhoud (m³) x 75 watt.
Het is een vuistregel die werkt in een gemiddelde woning met een CV. Zoals JGC al zei, een goed geisoleerde woning heeft een veel lagere warmtevermogensvraag.

Daarnaast speelt comfortbeleving ook een belangrijke rol. Een CV ketel heeft als primair doel de lucht te verwarmen, de stralingswarmte is beperkt. Toch wordt onze comfort voor 50% bepaald door de stralingswarmte en 50% door de ruimtetemperatuur (theorie van Fanger). Een vloerverwarmingsysteem zorgt voor relatief veel stralingswarmte, waardoor de binnentemperatuur lager gezet kan worden dan bij een CV installatie, zonder verlies van comfort. Een lagere binnentemperatuur = minder warmtevermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Yep, dit is een lastig probleem voor de duurzame energie. Het uitgangspunt van het huidige beleid in de EU (dat is ontwikkeld in de jaren 90 tm circa 2008 van almaar stijgende stroomprijzen) was dat gezien de verwachte verdere stijging van stroomprijzen en de daling in bouwkosten van duurzame opwek er steeds minder subsidie nodig was voor de omschakeling naar duurzaam. Voor de consument maakt het niet eens zoveel uit (steeds lagere stroomprijzen, maar steeds hogere heffingen maken onder de streep niet veel uit), maar het slaat wel een beetje een deuk in het competitieve voordeel dat Europa uit zijn voortrekkersrol in duurzame energie hoopte te trekken.

Overigens, de day-ahead markt is maar een deel van de gehele markt - het is een regelmarkt waar korte termijn overschotten en tekorten worden afgedekt, het bepaalt maar voor een klein deel de inkoopprijs van stroom voor leveranciers, die kopen de bulk van hun stroom op de termijnmarkt in - waar ook de producenten de bulk van hun productie verkopen. Er is geen (grote) leverancier die van zijn aandeelhouders wordt toegelaten om grote hoeveelheden stroom tegen vaste (1,2,3 jarige) prijzen aan zijn klanten te verkopen en vervolgens te gokken dat de prijs op de dagmarkt laag is.

Deze prijsontwikkeling van de day-ahead markt is een prachtig schoolvoorbeeld van hoe de dynamiek van de markt werkt. De afgelopen jaren is het Europese stroomvoorziening steeds betrouwbaar geworden: een combinatie van (te) veel bijgebouwd aan opwek en interconnectie, tegenvallende economie, nauwelijks grootschalige storingen/rampen, de op 1 na warmste winter van de laatste 100 jaar, en steeds meer energiebesparing er is waanzinnig veel reservecapaciteit, en vanwege de te rooskleurige verwachtingen voor stroomverbruik van hun klanten hebben leveranciers ook structureel teveel ingekocht - dat alles vindt zijn weg naar de dagmarkt die structureel oversupplied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Da's mooi cashen voor de energieleveranciers. Veel mensen hebben een jaarcontract.
Daarnaast wordt het bedrag voor de energieteruggave verlaagd vanwege de BTW teruggave aan nieuwe PV bezitters.

De consument is dus weer het haasje en de overheid en energieleveranciers ontspringen weer de dans.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's mooi cashen voor de energieleveranciers.
Juist niet - die kopen hun verwachte afzet forward in, de leveranciersportfolios zaten vooral aan de verkoopkant het afgelopen jaar door de extreem warme winter, en hebben dus extra verlies gedraaid op de overschotten. De winnaars zijn degenen die hun prijsrisico niet hebben afgedekt en short zijn gegaan zijn dit jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 30-09-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:07:
[...]

Juist niet - die kopen hun verwachte afzet forward in, de leveranciersportfolios zaten vooral aan de verkoopkant het afgelopen jaar door de extreem warme winter, en hebben dus extra verlies gedraaid op de overschotten. De winnaars zijn degenen die hun prijsrisico niet hebben afgedekt en short zijn gegaan zijn dit jaar.
Ik snap hem nu, vanwege de laatste zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een inkoper (portfolio manager) van een leveranciersportfolio zit in een vergelijkbare positie als de eigenaar van een wind of PV park - je kan nauwelijks sturen, je weet grofweg wel je 'normale' positie en dekt dat risico vooraf wel af, maar van dag tot dag is je uiteindelijke positie afhankelijk van factoren waar je geen invloed op hebt, en zodra je de markt op gaat om je tekorten/overschotten weg te werken, kom je er doorgaans achter dat iedereen aan dezelfde kant zit en de prijs telkens (voor jou) de verkeerde kant op zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwformatie.nl/images/bouwnieuws/Bouwnieuws/foto%20blok%20klein.jpg

afzwakking van isolatie-eisen ‘doorgestoken kaart’
‘In juni 2012 heeft toenmalig minister Spies de Tweede Kamer de verzekering gegeven om per 1 januari 2015 over te gaan tot invoering van 40 procent zwaardere isolatie-eisen, om hiermee toe te werken naar de eis dat per 2020 alle nieuwe gebouwen energieneutraal moeten zijn. Aanvankelijk wenste de Kamer dat de isolatie-eis al vanaf 2013 zou gelden. Maar onder zware druk van de bouwlobby, die bang was voor kostenverhoging, heeft Spies de bouwsector twee jaar extra de tijd gegeven om aan de nieuwe regels te wennen.’

Ondanks deze toezegging hebben de ondertekenaars van het Lente-akkoord de minister verzocht hiervan af te zien, hetgeen naar nu blijkt ook door de minister is gehonoreerd. Martens hierover: ‘De ondertekenaars van het Lente-akkoord schermen met een rapport waarin staat dat hun voorstel niet onderdoet voor de aanvankelijke plannen, maar ze zeggen er niet bij dat dit innovatie remt en de problemen niet oplost, maar voor zich uit schuift. Dit hele proces stinkt, zowel de voorstellen, onderzoeken als politieke besluitvorming.

....

Verhoging van de thermische isolatie van met name de gevel betekent dat de aannemers anders moeten gaan bouwen. Veel bouwers zijn bang dat ze hierdoor voor hogere kosten komen te staan. Maar in plaats van innoveren en mee te helpen om de klimaatdoelstellingen te halen door energiezuinige woningen te bouwen trappen ze op de rem.’ Volgens Martens is dit de zoveelste poging van de bouwsector en de overheid om niet te hoeven investeren in innovatie en het ontwikkelen van energiezuinige gebouwconcepten, waardoor de consument uiteindelijk weer de dupe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 16:40:
Nou, nou, gaat weer lekker met onze regering.

Nooit BTW terg gekregen voor m'n panelen en nu moet ik de teruggave van BTW voor andere PV bezitters mee financieren.
Een optie is om nog een set bij te leggen en hierover de btw terug te vragen. :)
In combinatie met een warmtepomp misschien. >:)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:40:
[...]

Een optie is om nog een set bij te leggen en hierover de btw terug te vragen. :)
In combinatie met een warmtepomp misschien. >:)
Daar heb ik serieus over zitten nadenken, maar steek nu eerst even onze centen in het aflossen van de hypotheek. Je kan niet alles, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Bizar dat dit mogelijk is. Ik hoop dat dit gevolgen voor Blok gaat hebben. Maar echt verwachten doe ik het niet, mekaar de hand boven het hoofd houden, daar is de huidige regering heel goed in.
Het energie akkoord wordt steeds meer een lachertje, Nederland, met de overheid voorop, is nog niet klaar voor duurzaamheid.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is inderdaad om te janken. Al dat gelobby is veel te sterk aanwezig.

Even iets anders: In hoeverre geven een zootje koperen buizen hun warmte nog af wanneer je er maar 40 graden doorheen laat lopen? Mijn CV systeem draait nu op 40 graden (misschien kan ik het nog tweaken naar 35?) vanwege alles LTV.
Maar nu hebben we een leuke radiator gezien die je niet kunt kopen maar die we zelf willen bouwen. Voornamelijk bestaande uit koperen buizen. Voor een ruimte waar verwarming nauwelijks nodig is, een kleine badkamer. Gaat er wel leuk uitzien, en handig voor de handdoeken. Maar ik vraag me af of het nog wat doet voor zowel de handdoeken als de ruimte verwarmen?
De Jaga Strada LTV radiatoren hebben een specifiek ontwerp, en maakt gebruik van convectie. Een zootje koperen buizen zullen het wel minder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zal wel meevallen, koper is een uitstekende warmtegeleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De kortzichtigheid bij de bouwers en de regering is schrijnend. Huizen bouwen doe je voor 50-60 jaar en je moet dus rekening houden met verwachtingen voor over 20-30 jaar. Dan is ons gas zo goed als op en ook alle resterende rek in CO2 emissies om onder de 2 C temperatuurverhoging te blijven. Dat weet de regering en dat weten de bouwers.

De bouwers en regering kunnen dus niet hun kop in het zand blijven steken en anders hoop ik ten zeerste op toekomstige rechtzaken tegen zowel civiele als publieke sleutelspelers over moedwillige nalatigheid als doekje voor het bloeden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Niemand is onschuldig in dit spelletje, ook de kopers en huurders niet. Kopers hebben geen belangstelling voor een energierekening-loos huis, want dat is duurder in de aanschaf, en huurders maken stampij om huurverhogingen vanwege duurzame maatregelen*.

Als kopers en huurders duurzame woningen zouden willen, zouden die er komen. De bouwers bouwen wat de markt wil. De markt wil het niet (nauwelijks). En die markt... dat zijn wij.

* Soms terecht hoor, als iemand bv. een huursubsidiegrens over gaat. Maar dat zegt meer over de absurditeit van het huursubsidiesysteem dan over iets anders...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:28:
Niemand is onschuldig in dit spelletje, ook de kopers en huurders niet. Kopers hebben geen belangstelling voor een energierekening-loos huis, want dat is duurder in de aanschaf, en huurders maken stampij om huurverhogingen vanwege duurzame maatregelen*.
Daar kan de bank een goede rol spelen om die interesse op te wekken.
Als kopers en huurders duurzame woningen zouden willen, zouden die er komen. De bouwers bouwen wat de markt wil. De markt wil het niet (nauwelijks). En die markt... dat zijn wij.
Denk je dat bouwbedrijven wars zijn van innovatie omdat de markt het niet wil?
Volgens Martens is dit de zoveelste poging van de bouwsector en de overheid om niet te hoeven investeren in innovatie en het ontwikkelen van energiezuinige gebouwconcepten, waardoor de consument uiteindelijk weer de dupe is.
Ik zie hier in het dorp ook weer een mini-wijkje ontstaan en de binnenschil is wederom omhuld met een miniem laagje isolatie van misschien 10 cm, nauwelijks meer dan de 6 die in 1980 nog gewoon was. Kopers hebben er niet om gevraagd, en ook geen invloed op, want de woningen worden as-is aangeboden. Wil je in het dorp wonen dan heb je geen keus. Daarentegen wordt er op een oude kavel ook een nieuwe woning gebouwd naar specificaties van de eigenaar: de dikke isolatie en luchtdichtheid maatregelen stralen er vanaf. De manier van bouwen is een wereld van verschil: 21e eeuws vs 20e eeuws. De bouwlobby wil graag op de makkelijke 20e eeuw doorgaan.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:44:
Daar kan de bank een goede rol spelen om die interesse op te wekken.
Die zijn absoluut óók een partij, ja.
Denk je dat bouwbedrijven wars zijn van innovatie omdat de markt het niet wil?
Als de markt gaat vragen om duurzame woningen (gestuwd door wat voor impuls dan ook), jazeker.
Ik zie hier in het dorp ook weer een mini-wijkje ontstaan en de binnenschil is wederom omhuld met een miniem laagje isolatie van misschien 10 cm, nauwelijks meer dan de 6 die in 1980 nog gewoon was. Kopers hebben er niet om gevraagd, en ook geen invloed op, want de woningen worden as-is aangeboden. Wil je in het dorp wonen dan heb je geen keus. Daarentegen wordt er op een oude kavel ook een nieuwe woning gebouwd naar specificaties van de eigenaar: de dikke isolatie en luchtdichtheid maatregelen stralen er vanaf. De manier van bouwen is een wereld van verschil: 21e eeuws vs 20e eeuws. De bouwlobby wil graag op de makkelijke 20e eeuw doorgaan.
Een mooi voorbeeld van de wens van de markt die wordt uitgevoerd. Ik ben absoluut geen 'de-markt-lost-alles-op' aanhanger, maar in dit geval lijkt het mechanisme me simpel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

In het verlengde daarvan; Een andere belangrijke partij zijn de adviseurs en consultants. Wij hebben hier zo'n energiebesparingsadviseur van de Nuon over de vloer gehad. Zijn mening was destijds dat we niets meer konden doen. Vloerisolatie (3cm) was ruim voldoende. Ook de paar cm dakisolatie was voldoende en dubbelglas was al perfect.

Als dit soort adviseurs van dit soort onzin blijven verkopen dan komen we ook geen steek verder.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Toch denk ik dat je kan spreken van een zekere onwil bij de bouwwereld die we ze zeker aan kunnen rekenen.
Zie bijvoorbeeld het beeld dat geschetst wordt door deze posts van de afgelopen tijd, waar de klant expliciet vraagt om duurzaam/zuinig bouwen:

The Legend in "Nieuwbouwhuis en energiebesparende maatregelen" : er wordt gevraagd om hoge isolatie en hij krijgt Rc 5.0 (wat volgend jaar de minimumeis had moeten worden).

KifArU in "Woonhuis duurzaam renoveren" een adviseur raadt af een spouw te isoleren

Deveon in "Huis bouwen zonder elektra en gas kosten" zelfs bij een zelfbouw project zijn duurzame aanpassingen praktisch onmogelijk en worden adviezen in de verkeerde richting gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:47:
[...]

Die zijn absoluut óók een partij, ja.

[...]

Als de markt gaat vragen om duurzame woningen (gestuwd door wat voor impuls dan ook), jazeker.
Het is geen buyersmarkt. De nieuwbouwmarkt wordt geheel gecontroleerd door de projectontwikkelaars met bouwbedrijven die een standaard ontwerpje min-of-meer turn-key opleveren. De eigenbouwer zoals styno hem omschrijft is zeldzaam. En dat die eigenbouwer dan wel een goed huis neerzet is tekenend. Want het wordt wel gevraagd, maar het wordt niet geleverd. En als je er bij een projectontwikkelaar mee aankomt begint die te zuchten en te steunen en voor alle veranderingen 10x teveel te rekenen. Nee, dan vraagt de markt er ook niet meer om.

Volgens mij zijn de verschillende onderzoeken ook redelijk unaniem in de conclusie dat maatregelen voor meer energiebesparing uiteindelijk geld opleveren. Niet in 5 jaar, maar wel in 10 jaar. En een huis bouw je voor 50 jaar of meer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, de bouwwereld werk ook niet mee, is behoudend, door en door rot, etc. Het was ook niet mijn punt om dat te ontkennen.

Mijn punt is dat als je duurzaam wil wonen, het echt wel kan. In Hilversum, waar ik woon, kwamen vrije kavels beschikbaar in een nieuw wijkje, dichtbij voorzieningen zoals NS-station. Mijn handen jeuken. Mijn hypotheek helaas ook, en daarbij ik zit nu niet een fase van mijn leven waarin het ik ontwerpen en bouwen van een huis er bij kan hebben.

Keuzes. Mijn keuze. Niet die van de bouwwereld. En als meer mensen deze keus zouden maken, heeft dat echt wel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Leuk en aardig, maar als starter/modaal inkomen zit je dus vast aan de "standaard" projecten wil je een nieuwbouw woning, zo'n kavel alleen al is vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat hjs zegt.
Als iedereen geld had als water zou iedereen wel zelf bouwen. En goed, duurzaam bouwen is iets duurder, maar dat merk je direkt aan je energierekening. Voor een hypotheek zou dat niet moeten uitmaken.
Wat wel uitmaakt is dat je zelf een huis bouwt. Dat is gewoon een stuk duurder dan een rijtjeshuis van een projectontwikkelaar kopen. En die bouwt gewoon niet duurzaam. En daar heb je geen enkele invloed op en het is ook geen keuze die je kunt maken omdat het geld je ontbreekt.
Je kunt bij die projectontwikkelaar niet kiezen tussen "onduurzaamhuis voor x euro" of "duurzaamhuis voor x+10% euro". Er is geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Daar zit hem nou het probleem Jeroen. De consument (niet de gemiddelde Tweaker op het duurzaamheidsforum) heeft nauwelijks weet van de EPC effecten en de daaruit voortvloeiende doorlopende kosten. En op het koopcontract of de folder staat alleen een koopprijs, geen verwachte maandelijkse energiekosten.

Terugkomend op mijn stelling van verantwoordelijkheid: de bouwlobby en de regering hebben professioneel weet en verantwoordelijkheid ten opzichte van klimaatverandering, de beperkte toekomst van ons conventionele aardgas en de lange termijn planning. Toch wordt gelobbied om hier niet op te sturen.

Van consumenten kun je niet verwachten dat zij de kennis hebben om dit allemaal te doorzien en denkt helaas overwegend kortzichtig. De EPC eisen zijn er niet voor niets vanuit overheidswege, als consumenten en-masse aan lange termijnplanning zouden doen dan zouden de EPC eisen niet nodig zijn.

Bovendien, een gemiddelde woning is (was voor de crisis) slechts 7 jaar in handen van dezelfde eigenaar terwijl de woning decennia erna nog energie blijft gebruiken. De initiele extra investering weegt misschien niet op tegen de besparing over die eerste 7 jaar en ik kan me goed voorstellen dat de eerste eigenaar (op uitzonderingen zoals op dit forum na) niet in zulke lange termijnen denkt. Er moet dus buiten de markt om gestuurd worden op energieefficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hjs Dus is het zonde op op zo'n duur kavel een wegwerphuis neer te zetten. :)

@JeroenH Wat ik merk is dat mensen die een huis (laten) bouwen dit niet vaak doen en zich laten sturen door mensen waarvan ze denken dat die kennis van zaken hebben.
Dit blijkt dus tegen te vallen.
Als een architect/aannemer aangeeft overal voor in te zijn maar als puntje bij paaltje komt €2700 voor een douchepijpwarmtewisselaar vraagt (winkelwaarde €250) kun je vol houden dat je alsnog de keuze hebt om hard weg te rennen, maar op dat punt ben je al flink wat stations gepasseerd.

Alleen mensen die zelf kennis van zaken hebben kunnen nu een goed huis bouwen, dat kan niet de bedoeling zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 01-10-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:40:

Bovendien, een gemiddelde woning is (was voor de crisis) slechts 7 jaar in handen van dezelfde eigenaar terwijl de woning decennia erna nog energie blijft gebruiken. De initiele extra investering weegt misschien niet op tegen de besparing over die eerste 7 jaar en ik kan me goed voorstellen dat de eerste eigenaar (op uitzonderingen zoals op dit forum na) niet in zulke lange termijnen denkt.
Dat is niet gebrek aan langetermijndenken, dat is uitermate egocentrisch kortzichtig denken. Want over 7 jaar gaat die bouwer naar een volgend huis en als dat ook niet duurzaam is dan blijft hij betalen. Maar als het wel duurzaam is dan betaalt hij niet meer.
En ja, daarom moet dit ook vanuit de overheid geregeld worden. Omdat er gewoon mensen zijn die zo kortzichtig zijn. Maar een overheid met boter op hun hoofd (om het woordje corrupt niet in de mond te willen nemen) helpt daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De voorbeelden die ik gaf zijn van tweakers die er geld voor over hadden, er moeite in wilden steken en het tóch niet voor elkaar kregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Naast scherpere EPC eisen vind ik ook dat de EPC eisen niet behaald mogen worden door diverse installatie-technische truukjes uit te halen. Zo staan regelmatig Climarad-achtige WTW apparaten op Marktplaats die vanwege de EPC-eisen ingebouwd zijn maar die daarna verwijderd worden omdat de nieuwe keuken of uitbouw op die plaats is gepland en/of het ding bovendien lawaai maakt. En daarmee ontstaan ongezonde en/of slecht presterende gloed-nieuwe huizen (want: kiep-raam dat altijd opstaat). De bouwer heeft zijn werk gedaan (want: EPC behaald) en de bewoner weet (moedwillig?) van niks.

En ja, dit is een praktijkvoorbeeld. Op deze manier ben ik zelf aan twee lawaai makende gloednieuwe tweedehands Climarads gekomen (had ik nooit moeten doen).

Kierdichtheid en isolatie van de schil daarentegen zijn (vrijwel geheel) blijvend over de levensduur van de woning.

[ Voor 13% gewijzigd door styno op 01-10-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:01:
De voorbeelden die ik gaf zijn van tweakers die er geld voor over hadden, er moeite in wilden steken en het tóch niet voor elkaar kregen...
Inderdaad.
Zie mijn post.....Blijkbaar is het moeilijk om bij projectmatige nieuwbouw een nog betere isolatie te laten plaatsen. Dit is al het tweede nieuwbouw project waar dit niet kan.
het is bij projectmatige woningen niet mogelijk om 1 woning te voorzien van een andere isolatie (zeker niet in een blok van 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het ligt helemaal niet aan de huurder of de koper, puur aan de bouwer en de regeltjes. Als je een DWTW wilt laten plaatsen wordt daar een flink bedrag voor uitgetrokken, puur om het af te raden. Standaard een grote lompe CV ketel die steeds afslaat omdat ie de warmte niet kwijt kan, puur voor de betere EPC-score op tapwater.

Kennis van me is vorig jaar verhuisd naar een appartement van 682 euro p/m. Joepie, nieuwbouw, goed geisoleerd, A-label, die extra huur verdien ik vast terug aan lage energielasten. Ja, lage energielasten, maar dan verkijk je je op het vastrecht van de verplichte afname van stadsverwarming...

Overigens is dat nog maar het voortraject. Als je huisje dan eenmaal staat moet je nog maar zien of alle isolatie goed is uitgevoerd. Genoeg recente huizen waarbij isolatie met kieren en gaten is opgeleverd waardoor je hele koude luchtstromen maakt van kruipruimte tot zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Met een blowerdoor test kom je daar wel achter, maar hoeveel mensen weten nu van het bestaan en belang van zo'n test als aanvulling op de SAT? Komen bouwers uit eigen beweging met het voorstel om zo'n test te doen? In veel andere sectoren zou het gewaardeerd worden wanneer een opdrachtnemer zo goed meedenkt met de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Goed, hoe kwamen we hier op?
Jacques Monasch (PvdA), Carola Schouten (ChristenUnie) en toenmalig SP-Kamerlid Paulus Jansen bleken desgevraagd niet op de hoogte van reeds genomen beslissingen van Blok dat er wordt afgeweken van het eerder genomen besluit tot aanscherping van de isolatie-eisen. Zelfs Ed Nijpels die het Energie-akkoord als voorzitter van de Borgingscommissie moet bewaken, was hierover niet geinformeerd en uitte in een eerder interview in Bouwformatie felle kritiek op de verlaging van de isolatie-eisen.
We kunnen het er wel over eens zijn dat dit in ieder geval een stap in de verkeerde richting is.
'We' hebben mensen gekozen die een Lenteakkoord met hogere isolatieafspraken hebben opgetuigd (over dat akkoord mag je ook een mening hebben natuurlijk), maar vervolgens zwicht een minister voor lobbydruk zonder debat om Nederland op de lange termijn een minder mooie plek te maken. Zonder meer een kwalijke zaak.

We kunnen intussen dus wel veilig stellen dat de bouwwereld verduurzaming actief tegenwerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 01-10-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

We kunnen natuurlijk wel proberen een zetje te geven. Is er een lijst met bouwers die wel uit eigen beweging (overtuiging) wat duurzame extra's doen of ervaring hebben met het bouwen van passief- of energie+ woningen?

Trouwens, ik vond dit rapport bij Eigen Huis, het gedrag van de bewoners plus kleinere woningen lijken al snel een grotere invloed te hebben dan een verscherping van de EPC eisen. Ook sporen financiele prikkels aan tot inspanning om minder energie te verbruiken. Daar zitten aanknopingspunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/burnsblok100.jpgGeen Stijl TV. Minister Stef Blok liegt dat ie barst

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/mailsmalle.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/mailfrequin.jpg

EPC in Staatsblad gepubliceerd. Aanscherping EPC en isolatie per 1 januari 2015.
Een verhoging van de thermische isolatie van dichte delen (minimale Rc-waarden naar 4.5 m2K/W voor gevels en 6 m2K/W voor daken. De Rc voor vloeren blijft 3.5 m2K/W).
Rc-waarde gevel nieuwbouw te laag

Van Kruistum: “In dat kader is het ook onbegrijpelijk dat de verplichte Rc-waarde van de gevel bij nieuwbouw per 1 januari niet naar 5 gaat. Vanzelfsprekend is 4,5 een stap in de goede richting, maar ook hier is meer ambitie geboden om de doelstellingen te behalen. Bovendien betekenen striktere eisen ook een mooie stimulans voor innovatie in de sector.”

[ Voor 99% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-10-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Goede discussie. Van de politiek hoeven we het blijkbaar niet te hebben. Zelf voel ik me enigzins aangesproken als koper van een projectmatig nieuwbouw huis.
De genoemde Rc waarde weet ik eerlijk gezegd niet eens meer, had het uitgezocht. Ik kan het ook even niet zo makkelijk vinden in de documentatie (dat zegt misschien ook wel wat). In die zin heb ik wellicht ook een steek laten vallen, en zou ik volgende keer van begin af aan al goed gechecked hebben. Ik ga het nu opnieuw weer even uitzoeken. Maar eerlijk is eerlijk, ik had het huis nog steeds gekocht. En door opties verhogen van Rc waarde zal denk ik inderdaad erg duur worden (duur als in, ze hebben er geen zin in).
Nu heb ik wel vensterbanken van 20cm, dus wellicht is het al Rc 5. Ik ga het checken.

Maar verder:
- Er is wel triple glas met HR++ coating. Gezien dat voor de hoofd woonruimte, de buitenmuren aan een kant 75% glas is, en aan de andere kant 30% (en de rest zit nog een keuken omheen), dacht ik daarna dat het toch wel goed zat met de isolatie. Met het idee dat je toch altijd het meeste verliest door je kozijnen.
- LTV opties stonden wel in de optielijst. Niet alleen vloerverwarming (dat heb je altijd wel vanwege luxe) maar ook de Jaga Strada LTV radiatoren. Wel een beetje suf dat daar niet bij stond dat het LTV was, maar meer dat het design radiatoren waren :') (nou zijn ze ook veel mooier dan die hondslelijke standaard radiatoren die alle buren hebben) Deze opties heb ik uiteraard gekozen. Ook met voorbereiding voor zonneboiler in het hoofd. En ze hebben netjes het hele systeem op 40 graden draaien bij oplevering, dus ook gewoon goed geconfigureerd.
- Douche wtw was wel een beetje een domper, ik kreeg ook een prijs van 1700 euro. Helemaal belachelijk gezien de woningen voorbereid zijn hierop omdat de douche afvoer apart naar beneden wordt geroute 8)7
Nu zelf een wtw pijp op marktplaats gescoord en gaan we deze nu na oplevering erin zetten. Koof openmaken, pijp ertussen schroeven en klaar.
- Lucht wtw ventilatie was wel iets waar ik eigenlijk zelf al op afknapte, omdat ik gewoon bang was dat het zou mislukken. Zo'n wtw unit is niet zo duur, maar ik vreesde om ook tussen de slechte verhalen over lucht wtw te eindigen, omdat het simpelweg niet goed wordt uitgevoerd. Namelijk vanwege de bekende valkuil dat je even wat extra ventilatiebuisjes in je bestaande ontwerp moffelt die geluid gaan maken en minder presteren. Ik wil me richten op zo min mogelijk ventileren door luchtkwaliteit (CO2) sturing.
- Ik zie dus wel mogelijkheden om dit projectmatige rijtjeshuis in de toekomst van het gas af te krijgen. Dit is echter ook een financieel plaatje, zeker wanneer alles tegelijk komt zijn er limitaties.

Ik heb echter ook sommige andere topics gelezen, waarbij de bouwers, of zelfs architecten (dus geen projectmatig bouwen) gewoon totale onwil tonen om iets in die richting te doen. Echt totaal onacceptabel :'(
Mijn projectbouwer (de BAM) is dus nog meegaander, (door ook te kijken naar zaken als vloerverwarming op alle verdiepingen enzovoort) dan een zootje architecten die vrij kunnen ontwerpen...

Gelukkig hoor ik van een bekende van me wel positieve verhalen. Die gaat vrijstaand ontwerpen, zelfbouw kavel. Nu wil de betreffende koper ook van alles op dit gebied vanuit zichzelf, maar wordt zeker niet tegengewerkt. Weliswaar een beetje een discussie dat het na Rc 5 niet meer de moeite waard is om te upgraden, maar dus wel Rc 5 ipv 3,5. En ook triple glas, geen gedoe. Voor de lucht wtw werd er al voorgesteld om zelfs een soort van systeem plafond te maken, om serieus grote buizen goed te kunnen plaatsen (en waarschijnlijk makkelijker bij problemen/reparatie). Het kan dus wel.
Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden om PV te integereren in het dakontwerp. PV dakpannen e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 01-10-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:47:
Het is inderdaad om te janken. Al dat gelobby is veel te sterk aanwezig.

Even iets anders: In hoeverre geven een zootje koperen buizen hun warmte nog af wanneer je er maar 40 graden doorheen laat lopen? Mijn CV systeem draait nu op 40 graden (misschien kan ik het nog tweaken naar 35?) vanwege alles LTV.
Maar nu hebben we een leuke radiator gezien die je niet kunt kopen maar die we zelf willen bouwen. Voornamelijk bestaande uit koperen buizen. Voor een ruimte waar verwarming nauwelijks nodig is, een kleine badkamer. Gaat er wel leuk uitzien, en handig voor de handdoeken. Maar ik vraag me af of het nog wat doet voor zowel de handdoeken als de ruimte verwarmen?
De Jaga Strada LTV radiatoren hebben een specifiek ontwerp, en maakt gebruik van convectie. Een zootje koperen buizen zullen het wel minder doen.
Alle moderne designradiatoren voor badkamers, model handdoekenrek, hebben hoge temperaturen nodig om hun nominale vermogen te halen. Het warmtewisselend oppervlak is simpelweg te klein voor significante convectie. Als het puur gaat om het drogen van handdoeken dan is 40 graden nog wel voldoende, maar je gehele warmtevraag ga je er nooit mee dekken.
Om een idee te geven een hele ruwe afschatting. Een gedetailleerde berekening had ik ook kunnen maken maar kost veel meer tijd. Stel, je gebruikt koper buizen van 12 mm buitendiameter (beste oppervlakte/inhoudsverhouding), verdeeld over een rechthoek van 1,5 x 0,5 meter met elke 50 millimeter (h.o.h.) een dwarsliggende buis, parallel aangesloten, de aanname is dat temperatuur over hele lengte 40 graden is. Dat zijn dan 30 buisjes van 50 centimeter, oftewel 15 meter buislengte, goed voor een oppervlak A van 0.57m2. (volgens pi*d*L=A)
Een ruwe aanname voor de convectieve warmteoverdrachtscoëfficient van een horizontaal vlak is 10-20 W/m2K. Bij een horizontale cylinder is dit weer net even iets anders, maar we nemen voor het gemak nu even de middenwaarde van 15 W/m2K.
Het temperatuurverschil dT met de omgeving is maximaal 20 graden. Het overgedragen vermogen, volgens Pc=A*h*dT, is dan 'maar liefst' 170 Watt. Voor verwarmen is dat vermogen praktisch verwaarloosbaar, effect vergelijkbaar met de lichaamswarmte van een mens. Genoeg om op termijn je handdoek te drogen dus, meer ook niet.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de warmteoverdracht d.m.v. straling. Deze volgt ruwweg uit Ps=sigma*A*(Tw4-Tk4), met sigma gelijk aan 5,67*10-8. Temperaturen van verwarming (Tw) en omgeving (Tk) uitgedrukt in Kelvin.
Bij de 40 graden (=313.15 K) is het overgedragen vermogen door straling Ps slechts ca 72 Watt.
Stoken we de verwarming op tot een ouderwetse 90 graden (363.15 K) dan is dit het viervoudige, zo'n 323 Watt. De convectieve warmteoverdracht neemt dan ook toe tot ca 594 Watt. In hoeverre het nog veilig is om zo'n open radiator tot 90 graden op te stoken is natuurlijk een goede vraag en efficiënt je gas verstoken is dan ook verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Proton_ schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:33:
Goed, hoe kwamen we hier op?

[...]
......

We kunnen intussen dus wel veilig stellen dat de bouwwereld verduurzaming actief tegenwerkt.
Je kunt eigenlijk gewoon stellen dat de minister zelf tegenwerkt. De bouwwereld, daar verwacht je het wel van, een minister zou een beter voorbeeld moeten geven.

http://www.bouwformatie.n...-tweede-kamer-broodje-aap

[ Voor 33% gewijzigd door drielp op 02-10-2014 03:00 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

styno schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:39:
Met een blowerdoor test kom je daar wel achter, maar hoeveel mensen weten nu van het bestaan en belang van zo'n test als aanvulling op de SAT? Komen bouwers uit eigen beweging met het voorstel om zo'n test te doen? In veel andere sectoren zou het gewaardeerd worden wanneer een opdrachtnemer zo goed meedenkt met de opdrachtgever.
Dat is ook gewoon deels de schuld van de luiheid van de koper. Als je een huis koopt waar je jarenlang toch wel meerdere uren per dag gaat verblijven dan is het ook niet zo vreemd jezelf in te lezen? Met een uurtje ben je al redelijk op de hoogte van de mogelijkheden en valkuilen.

Dan is het geen wonder dat een bouwer 13 in een dozijn huizen bouwt, want er is vraag zat naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:30:
Dat is ook gewoon deels de schuld van de luiheid van de koper.
Neenee, lees de serie posts hierboven maar door. Het is uitsluitend de schuld van de bouwwereld en de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Tijd voor een lijstje van duurzaam innovatief bouwende of ontwerpende bedrijven/architecten dan? Zodat kopers die niet lui zijn weten bij wie ze aan kunnen kloppen. Of een nieuw keurmerk in leven roepen, de Duurzame Bouwkeur. Of de Tweakers Duurzame bouwer van het jaar award, ook voor kopers! :Y)

Zo goed Jeroen?

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 02-10-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het probleem is blind vertrouwen. Genoeg mensen met 2 linkerhanden en totaal geen kennis of interesse in de bouw die een huis laten bouwen. In zo'n geval neem je een projectontwikkelaar of architect in de hand en ga je af op adviezen van dergelijke specialisten.
Als je dan wel een keer eigen inbreng hebt wordt dat bij veel bouwers afgeweerd door er veel te duur maatwerk van te maken. Ik kan me niet voorstellen dat het inpassen van een WTW in een ontwerp dat daar geschikt voor is het vijfvoudige moet kosten van de werkelijke kostprijs bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:58:
[...]

Neenee, lees de serie posts hierboven maar door. Het is uitsluitend de schuld van de bouwwereld en de overheid.
Er is niemand die het bouwers verbiedt om een goede isolatie aan te leggen. Als je in een plaats van een aanpassing aan één huis een compleet blok/project in één keer goed laat ontwerpen en bouwen gaat bij wijze van spreke morgen de eerste heipaal de grond al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenH : Wikipedia: Filter bubble
Als jij een huis bouwt, geeft een zoekmachine je hele andere literatuur dan als je buurman dezelfde zoektocht start.

Zelf denk ik dat het de meeste zoden aan de dijk zet om iets aan het kennisniveau van de adviseurs/architecten te doen, die zijn makkelijker bereikbaar en proberen dan niet meer de ideeën uit het hoofd te praten van de mensen die wél willen.

Ik ben het met je eens dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

@styno: ik zou je graag helpen maar ken er geen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn post was lichtelijk sarcastisch bedoeld, waarvoor excuus.

Ik heb de rare gewoonte de oorzaak van dingen die "mis" zijn als eerste bij mezelf te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:36:
Ik heb de rare gewoonte de oorzaak van dingen die "mis" zijn als eerste bij mezelf te zoeken.
Eens, doch in dit geval is uit diverse voorbeelden duidelijk dat wij, als Duurzame kroegers, de bouwers kennelijk wel proberen te vragen duurzamer te bouwen maar daarbij gewoon de deksel op de neus krijgen. Er is ook een verschil in verantwoording tussen professionals die het kunnen weten en de gemiddelde consument.

Voorbeeldje: Mijn ouders kunnen amper surfen, het heeft weinig nut om hun te wijzen op duurzame methoden want ze snappen techniek niet, al helemaal niet op een niveau waarop ze bouwers kunnen aansturen. Er zijn gewoon maar weinig mensen met de achtergrond die je hiervoor nodig hebt. De bouwers daarentegen zijn professionals die de kennis wel dienen te hebben en de regering de vooruitziende blik. Daarom vind ik ook dat de verantwoordelijkheid koper-bouwer niet 50:50 is (vandaar ook de reden voor diverse consumenten beschermings regelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:07
Was deze hier al bekend? Energielabel van je huis checken
http://www.energielabelatlas.nl/

Mijn appartement uit 1986 is een C. Valt me nog dik mee moet ik zeggen.
De 2-onder-1 kap (1991) van m'n ouders een C
Het huis (1934) van m'n schoonouders is een G :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

ThinkPadd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:11:

Leuke site! Volgens deze van een F appartement (1931) geüpgraded naar een B hoekwoning(1996) 8)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 19:07
Je kunt overigens links kiezen voor alle labels, of alleen labels met certificaat. Als het een label zonder certificaat is dan wordt het namelijk geschat, en kan het maar zo een D zijn omdat ze niet uit gaan van een HR-ketel (je kunt ook een wizard starten en dingen invullen om als resultaat een label te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens die site ga ik van F naar A, en dat klopt wel aardig denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:17:
[...]

Alle moderne designradiatoren voor badkamers, model handdoekenrek, hebben hoge temperaturen nodig om hun nominale vermogen te halen. Het warmtewisselend oppervlak is simpelweg te klein voor significante convectie. Als het puur gaat om het drogen van handdoeken dan is 40 graden nog wel voldoende, maar je gehele warmtevraag ga je er nooit mee dekken.
Het gaat om een kleine inpandige badkamer in een nieuwe woning. De warmte vraag zal erg laag zijn. Het is inderdaad voornamelijk om handdoeken te drogen.
Wellicht dat we in eerste instantie zelfs zonder radiator beginnen en hem er later inzetten. Zo'n kleine kamer zal toch direct opwarmen bij het douchen, en de warmwater aanvoer loopt dan onder de vloer door.
Om een idee te geven een hele ruwe afschatting. Een gedetailleerde berekening had ik ook kunnen maken maar kost veel meer tijd. Stel, je gebruikt koper buizen van 12 mm buitendiameter (beste oppervlakte/inhoudsverhouding), verdeeld over een rechthoek van 1,5 x 0,5 meter met elke 50 millimeter (h.o.h.) een dwarsliggende buis, parallel aangesloten, de aanname is dat temperatuur over hele lengte 40 graden is. Dat zijn dan 30 buisjes van 50 centimeter, oftewel 15 meter buislengte, goed voor een oppervlak A van 0.57m2. (volgens pi*d*L=A)
.....
Bij de 40 graden (=313.15 K) is het overgedragen vermogen door straling Ps slechts ca 72 Watt.
Stoken we de verwarming op tot een ouderwetse 90 graden (363.15 K) dan is dit het viervoudige, zo'n 323 Watt. De convectieve warmteoverdracht neemt dan ook toe tot ca 594 Watt. In hoeverre het nog veilig is om zo'n open radiator tot 90 graden op te stoken is natuurlijk een goede vraag en efficiënt je gas verstoken is dan ook verleden tijd.
Bedankt voor de berekeningen, ik wou dat ik de natuurkunde beter had onthouden :)
Ik ga wel proberen deze berekeningen te maken voor als we er daadwerkelijk een bedenken en in elkaar zetten.
Het bevestigt wel het beeld, dat de design radiatoren hoge temperaturen nodig hebben.

Ik denk dat we gewoon even beginnen zonder, en dan daarna de koperen buizen radiator te maken (of echte verwarming installeren, we gaan de winter in en als het niet genoeg is gaan we het merken).

Ik had ook nog het idee om een oude autoradiator te gebruiken als verwarming, die zijn wellicht een stuk beter geschikt om warmte over te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Volgens die site is het beginlabel C en na invullen van vloerisolatie, zonneboiler, PV is het label nog steeds C? Hmmzz.

Overigens ook geen optie om de zelfgeplaatste douche-WTW en ventilatie-WTW op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij is die site meer gericht op het verkopen van energie verbeterende maatregelen.
Hetzelfde gevoel wat styno heeft.
Een hele tijd al eens gegevens van ons huis ingevuld en dat viel ook tegen. Toen heette de site ook anders, dacht ik. Hier is e.e.a. samengevoegd van minimaal drie sites. Eentje was een site om je energielabel te bepalen. De andere, via een doorlink van die ene, gaf een advies voor de energieverbeterende maatregelen, incl. kostencalculatie. Die twee zijn nu samengevoegd met een site van het kadaster(?) die aan alle woningen in NL een energielabel inschat.

Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

1962 hoekwoning, beginlabel E

Zou nu uitkomen op label B.

Ik ben niet ontevreden ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:56
Die website voor je energielabel is alleen nuttig als je een echt certificaat hebt. Voor de rest is het gewoon een gok wat voor een energielabel je huis zou kunnen hebben op basis van leeftijd.

Bij mijn ouders klopt er bijster weinig van bijvoorbeeld. Zo wonen mijn ouders in een rijtjeshuis en hebben zij, toen dat mogelijk was, als enige van het rijtje het huis gekocht. De rest is dus nog gewoon van de woningbouw. Nu staat er dus op die site dat alle buren een hoger label hebben dan mijn ouders, terwijl mijn ouders dakisolatie en zonnepanelen hebben.

Nevermind. Het is ondertussen aangepast. Nu hebben mijn ouders C en de buren D (huis uit 1974). Waar dat dan op gebaseerd is weet ik ook niet. Er staat bij de info dat het label aangepast kan worden na een controle van het label via de site. Dat heb ik toen gedaan, maar er staat bij volledigheid nog steeds maar 1 ster.

Bij het flatje waar ik nu woon klopt het echter nog steeds niet. We hebben, officieel op papier van de woningbouw staan, dat het label hier C is, terwijl op de site F staat, inclusief certificaat.

[ Voor 11% gewijzigd door MK1o2 op 02-10-2014 22:45 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Die van mij is van D naar B gegaan in 5 jaar tijd. Als ik beneden nog HR+(+) glas plaats ipv oud dubbelglas wordt het misschien A.

Shit wat hebben de vorige bewoners er een bak gas doorheen gejaagd door de jaren :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 22:22
Het gaat om een kleine inpandige badkamer in een nieuwe woning. De warmte vraag zal erg laag zijn. Het is inderdaad voornamelijk om handdoeken te drogen.
Wellicht dat we in eerste instantie zelfs zonder radiator beginnen en hem er later inzetten. Zo'n kleine kamer zal toch direct opwarmen bij het douchen, en de warmwater aanvoer loopt dan onder de vloer door.
In eerste instantie belangrijker dan verwarming in deze kleine inpandige badkamer is de ventilatie.
Je hebt een behoorlijk ventilatiedebiet nodig anders is je badkamertje, zelfs na een korte douchebeurt, niet meer dan een mistig hok.
Daar gaat bijv. geen spiegelverwarming tegen helpen.
Ook handdoeken drogen kun je helemaal vergeten als je badkamer urenlang vochtig blijft.

Verwarming heb ik wel een idee over, maar hoe ga je ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het betreft een nieuw huis met mechanische ventilatie + afstandsbediening om hem tijdelijk harder te zetten voor het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:15
Bij het verbouwen van mijn nieuwe appartement heb ik ervoor gekozen om geen gebruik meer te maken van gas. De gaskachels en geiser zijn verwijderd. Er hangt een warmtepompboiler en de verwarming gaat gebeuren met een pelletkachel. Eventueel als extra een elektrische kachel als het echt nodig is. Maar dat zal in de winter moeten blijken. Zonnepanelen op het dak zorgen voor de elektriciteit. Koken ga ik doen op inductie.

Eigenlijk heb ik dus geen gas meer nodig. Weet iemand wat hiervoor de opties zijn. Als ik kijk op de site van Liander zijn er zowel aan het afsluiten als verwijderen van de aansluiting kosten verbonden. http://www.liander.nl/sc/...ruikers_tcm300-254334.pdf

1500 euro voor verwijderen en 100 euro voor afsluiten. Maar afsluiten is eigenlijk alleen voor tijdelijke situaties. Wegen deze kosten dan wel af tegen het betalen van vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

iivvvii schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:12:
Bij het verbouwen van mijn nieuwe appartement heb ik ervoor gekozen om geen gebruik meer te maken van gas. De gaskachels en geiser zijn verwijderd. Er hangt een warmtepompboiler en de verwarming gaat gebeuren met een pelletkachel. Eventueel als extra een elektrische kachel als het echt nodig is. Maar dat zal in de winter moeten blijken. Zonnepanelen op het dak zorgen voor de elektriciteit. Koken ga ik doen op inductie.

Eigenlijk heb ik dus geen gas meer nodig. Weet iemand wat hiervoor de opties zijn. Als ik kijk op de site van Liander zijn er zowel aan het afsluiten als verwijderen van de aansluiting kosten verbonden. http://www.liander.nl/sc/...ruikers_tcm300-254334.pdf

1500 euro voor verwijderen en 100 euro voor afsluiten. Maar afsluiten is eigenlijk alleen voor tijdelijke situaties. Wegen deze kosten dan wel af tegen het betalen van vastrecht?
Verwijderen is de meter weg en bij de aansluiting in de straat waarschijnlijk loskoppelen.
Afsluiten is waarschijnlijk kraan dicht en verzegelen.

Als je de ruimte niet nodig hebt in je meterkast dan zou ik gaan voor afsluiten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de link is voor grootverbruikers ,
let wel de meter afsluiten betekent dat je nog steeds vastrecht / meterhuur betaalt voor gas.

voor een particulier kan de gasmeter over t algemeen gratis verwijdert worden.
mocht deze in de toekomst weer nodig zijn dan rekenen ze een nieuwe aansluiting a 6-800 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deze site geeft een B label terwijl ik bij Greenchoice een A label krijg :?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

revolution-nl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 20:54:
[...]

Hier idem dito.

Via een artikel in het Vereniging Eigen Huis blad kwam ik bij http://www.rvo.nl/test-de-energielabel-aanvraag-wssl
Test de energielabel aanvraag
Vanaf 1 januari 2015 gaat de aanvraag van een energielabel voor woningen via internet. De Rijksoverheid zoekt huiseigenaren die de aanvraag voor het nieuwe definitieve energielabel willen testen. De test bestaat uit een aantal vragen over de woning en duurt maximaal een uur. Als dank voor het invullen ontvangt u gratis na deelname van de test, als een van de eersten in Nederland, het vernieuwde definitief energielabel voor uw woning. Om mee te doen, vragen we u om hieronder enkele gegevens in te vullen. We behandelen uw gegevens zeer zorgvuldig en gebruiken ze alleen voor deze test. Als er veel aanmeldingen zijn, is er een kans dat u niet wordt uitgenodigd voor de test. Dat laten we u natuurlijk zo snel mogelijk weten. Een extern bureau doet de selectie en verzorgt de test. Aanmelden kan tot en met 6 oktober 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

noo schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:47:
[...]

Hier idem dito.

Via een artikel in het Vereniging Eigen Huis blad kwam ik bij http://www.rvo.nl/test-de-energielabel-aanvraag-wssl

[...]
Bedankt voor de link, gelijk aangemeld en maar hopen dat ze me uitkiezen.
Dat wordt namelijk een leuke, huis van '72 (wat overal D krijgt in welke test dan ook zonder verbouwing) en ik bereken A+ (aan de hand van rekenvoorbeelden die ik achterhaald heb) na de verbouwing.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:23
revolution-nl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 20:54:
[...]
Het kan nog veel leuker: weken geleden scoorden we op die site na alles ingevuld te hebben een A+, nu een B. Iemand loopt er blijkbaar aan de knoppen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
!null schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:43:

- Douche wtw was wel een beetje een domper, ik kreeg ook een prijs van 1700 euro. Helemaal belachelijk gezien de woningen voorbereid zijn hierop omdat de douche afvoer apart naar beneden wordt geroute 8)7
Nu zelf een wtw pijp op marktplaats gescoord en gaan we deze nu na oplevering erin zetten. Koof openmaken, pijp ertussen schroeven en klaar.
Vergeet niet dat BAM woningen vooral projectmatig bouwt, elke aanpassing die niet standaard optie is wordt dan snel duur. 1700 euro is wel veel geld, kosten van dwtw + installeren liggen daar ver onder.

Er zijn overigens heel wat bouwers die E-neutraal kunnen bouwen, financiering is het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou, het is dus vooral een hoog bedrag als je weet dat de douche afvoer standaard al apart naar beneden gaat. Is eigenlijk al voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

FicoF schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:49:
[...]

Vergeet niet dat BAM woningen vooral projectmatig bouwt, elke aanpassing die niet standaard optie is wordt dan snel duur. 1700 euro is wel veel geld, kosten van dwtw + installeren liggen daar ver onder.

Er zijn overigens heel wat bouwers die E-neutraal kunnen bouwen, financiering is het grootste probleem.
Financiering is geen probleem, verkeerde keuzes maken is een probleem. Men heeft liever een glanzende keuken en een personal spa in de badkamer dan een energieneutraal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
!null schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:47:
[...]
Maar ik vraag me af of het nog wat doet voor zowel de handdoeken als de ruimte verwarmen?
Bedoelde je zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://zoozoohouse.nl.eu.org/wp-content/gallery/radiator-bathroom/p1293654.jpg

zit er nu al een tijdje in.
Handdoeken zijn lekker warm, wat het enige is wat je wil. Er komt meer warmte vanaf dan dat je denkt en ik had van te voren ook een berekening gemaakt en kwam als ik het mij goed herinner ook ongeveer op die waarden uit.

hmmm dat Definitief energielabel plan lijkt mij niet zo slecht ..... Ik had geen zin om iemand over de vloer te laten komen om voor een x bedrag een niet realistisch* label op mijn huis te laten plakken....
Nu mag ik tenminste zelf dat niet realistische* label plakken ;) al zag ik wel op die andere website dat ze het vloeroppervlak van de woning niet eens correct hebben.

Net even gekeken wat het voorlopige label is .... G ..... laatste afrekening minder dan 500m3 gas ;) ja het is een huis met g label .... Ik verwacht overigens een C hoogstens B label volgens de tabellen.

* Ik heb wel een idee wat het label is van mijn huis alleen weet ik redelijk zeker dat het energieverbruik van deze woning lager ligt dan de de energielabel gok. Net zoals de EPC waanzin... maarja beter dan niets zullen we maar zeggen

[ Voor 42% gewijzigd door Mafketel op 04-10-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Worden die wc-rollen nu ook verwarmd?

Mooie vloer, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mafketel schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:39:
[...]

Bedoelde je zoiets?
[afbeelding]

zit er nu al een tijdje in.
Handdoeken zijn lekker warm, wat het enige is wat je wil. Er komt meer warmte vanaf dan dat je denkt en ik had van te voren ook een berekening gemaakt en kwam als ik het mij goed herinner ook ongeveer op die waarden uit.
Eigenlijk is het bedoelt als radiator om gebruikte handdoek op te drogen, zoals een typische hangende design radiator.
Wat jij hebt gemaakt ziet er erg gaaf uit, maar is niet helemaal het doel, gezien het verticaal moet. Zoiets zou ik daar wel kunnen maken maar dan wordt het wellicht nat of iig vochtig, te dicht bij het douchen.

Wel maken we ergens nisjes, waar toevalligerwijs de radiatorleidingen langs lopen, dus ook enigzins opgewarmde handdoeken tot gevolg.

Loopt er bij jou 70 a 90 graden water doorheen, of ook 40 graden of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

We lopen verachter op schema voor de 14% doelstelling.
Dat besef leeft hier al langer, maar het CBS heeft het nu zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:09
Het is nog erger. Er IS helemaal geen schema dat tot 14% leidt.
Het is een oud communistisch 5 jaren plan dat alleen op papier bestaat en geen enkele relatie met de werkelijkheid heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 04-10-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Nieuws: 5 miljard schade door windmolens

Ik snap er geen snars van. Wat is nu weer de redenatie hierachter?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Olie/benzine/diesel is goedkope brandstof, maar veroorzaakt milieuschade.
Om milieuvriendelijker te worden worden er windmolens gebouwd die schone energie kunnen leveren. Echter, het bouwen van een windmolen kost (eenmalig) veel geld en ook veel brandstof met milieuschade tot gevolg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie alleen geneuzel ovet CO2 rechten en dat er blijkbaar een bepaalde hoeveelheid CO2 rechten zijn uitgegeven die niet verminderd als je milieuvriendelijk energie opwekt.
Windhandel dus. Door windbuilen verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dan begrijp je geloof ik niet hoe het ETS werkt (en de hier geciteerde politici ook niet helemaal, blijkt). De windmolens zijn uiteindelijk 1 van de vele manieren waarop Europa binnen het afgesproken CO2 plafond kan blijven, het CPB becijfert alleen dat dit ook op andere, veel goedkopere, manieren kan. In andere woorden, je krijgt qua CO2 relatief weinig "waar voor je geld" met windmolens. Dit is overigens al veel langer duidelijk, geld steken bv in energie besparing blijkt nu al jaren meer CO2 per euro investering te besparen dan het vervangen van onduurzame opwek door duurzame.

Het gaat wel enigszins voorbij aan het feit dat windmolens meer voordelen hebben dan enkel CO2-vrij zijn, en bovendien wordt besparing in de toekomst steeds moeilijker naarmate het 'laaghangende fruit" geplukt is, en dan is het toch leuk als je tegen die tijd goedkope, massageproduceerde windmolens ter beschikking hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:23
Uiteraard is het op korte termijn veel goedkoper Russisch en Amerikaans gas te gaan kopen met wat leuke kolen, en dat te gebruiken om te gaan stoken/elektra op te wekken. En ja, de CO2 handel ligt op zijn gat dus ook dat deel kun je makkelijk afkopen.

Dat ondertussen iemand druk bezig is een land plat te schieten of een paar mensen af te luisteren is niet erg. Ze zijn naar ons immers heel erg vriendelijk? Gaat vast niet veranderen volgens het CPB...

Ofwel: strategische beslissingen moet je nooit door een boekhouder laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:16:
Dan begrijp je geloof ik niet hoe het ETS werkt
Leg me dan deze alinea even uit:
"Hoeveel windmolens je hier ook neerzet, het heeft geen effect op de CO2-uitstoot", zegt Annemiek Verrips van het CPB. Dat komt doordat we in Europa werken met een CO2-handelssysteem: als je broeikasgassen uitstoot moet je daarvoor rechten kopen, met die rechten mag worden gehandeld. Er is een bepaald aantal rechten daarvoor uitgegeven, "dat niet minder wordt als je hier heel veel windmolens neerzet."
Mijn boerenverstand zegt dat als je windmolens neerzet je meer energie opwekt zonder CO2 op te wekken en je dus minder CO2 opwekt. Hier wordt echter gezegd dat het niets uitmaakt omdat er een bepaald aantal rechten is uitgegeven dat niet minder wordt als je windmolens neerzet.
Dat lijkt mij een puur papieren redenatie. In de trand van "ik heb een contract om 3000 kWh af te nemen en het is dus niet milieuvriendelijker als ik er maar 2500 afneem".
het CPB becijfert alleen dat dit ook op andere, veel goedkopere, manieren kan. In andere woorden, je krijgt qua CO2 relatief weinig "waar voor je geld" met windmolens.
Dat zie ik niet terugkomen in het artikel.

Het enige wat ik het CPB zie zeggen is dat er een fictieve prijs is gezet aan uitstoot van broeikasgassen en als je die prijs neemt, het neerzetten van windmolens duurder is dan het niet neerzetten van windmolens.
Ofwel: alles wordt teruggebracht naar centjes en op basis van centjes is het beter dat wij ons vergassen dan dat we milieuvriendelijk gaan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In ander nieuws: How solar energy could be the largest source of electricity by mid-century
To achieve that vision, IEA reports call for clear, credible consistent signals from policy makers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
Mbt windmolens en '5 mrd schade', zoals Van Tongeren vanochtend al zei op Radio 1: de vergelijking gaat mank omdat fossiele brandstoffen veel externe kosten kennen, maw allerlei kosten die niet in de prijs zijn doorberekend: uitputting, vernieling, vervuiling, gezondheidsschade, verarming van biodiversiteit, ecosysteemfunctieverlies,...

Die kosten hevelen we nu lekker over naar toekomstige generaties (alhoewel, klimaatverandering e.a. gaan zo snel..., het zijn intussen ook al de huidige generaties).

Daar hoor je de VVD (Leegte) uiteraard niet over. Dat is omdat ze, gek genoeg, de vrije markt daar niet helemaal begrijpen en alle randvoorwaarden (zoals juist: geen externe effecten) voor het gemak over het hoofd zien.

Overigens, die toonzetting van de NOS, met dat woord 'schade'. Walgelijk, hoezo neutrale verslaggeving... Over framing gesproken!

[ Voor 8% gewijzigd door zeegerd op 06-10-2014 09:16 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 08:33:
Mijn boerenverstand zegt dat als je windmolens neerzet je meer energie opwekt zonder CO2 op te wekken en je dus minder CO2 opwekt. Hier wordt echter gezegd dat het niets uitmaakt omdat er een bepaald aantal rechten is uitgegeven dat niet minder wordt als je windmolens neerzet.
Dat lijkt mij een puur papieren redenatie. In de trand van "ik heb een contract om 3000 kWh af te nemen en het is dus niet milieuvriendelijker als ik er maar 2500 afneem".
Niet noodzakelijkerwijs, als je (om die windmolen te kunnen betalen) voor de overige stroomproductie overschakelt van aardgas naar kolen, schiet je er qua CO2 niets mee op. Daarom is er het ETS.

Het ETS moet je zien als een van boven opgelegd budget. Het stelt een (steeds lager wordend) hard plafond hoeveel CO2 de EU maximaal mag uitstoten binnen een groep van sectoren (elektriciteitsproductie, industrie, intern vliegverkeer - verantwoordelijk voor de helft van de CO2 uitstoot), het zegt niet *hoe* dit voor mekaar gebracht wordt, welke sector dit doet is irrelevant, en of de sectors dit doen door minder energie te verbruiken of door vergroening van de productie is ook om het even. Wat dit (slechtgeschreven) NOS artikel wil zeggen is dat je enkel door molens te plaatsen geen extra CO2 vermindering krijgt, het CO2 plafond blijft hetzelde. Maar die totale CO2 reductie moet *ergens* vandaan komen, plaats je geen molens, dan zal je ergens anders je CO2 vermindering vandaan moeten halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 06-10-2014 09:51 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.