De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Toch blijft het bijzonder hoe alles "naar het oude" kan worden gerekend. Net even kort het bewuste document gelezen. Lekkere open deuren, vage opmerkingen, niet altijd goede onderbouwing. Zeker niet voor de conclusies dat het ecologisch niet veel zou opleveren. Ecologisch gewin wordt vertaald met CO2 reductie. Oh ja...en de vogeltjes komen ook weer langs. Uiteraard wordt weer veel waarde gehecht aan "recreatie" en de waarde van woningen van huiseigenaren. Ja...op die manier gebeurd er niets....en het ergste is...het besluit wordt genomen op basis van dit soort subjectieve..euh..zooi.

De allerbelangrijkste redenen om schoner energie op te wekken lees ik nergens....

- verbeteren luchtkwaliteit
- verbeteren gezondheid en reductie medische kosten
- minder afhankelijk van buitenlandse energie
- kansen voor bedrijfsleven (hoewel de boot al redelijk gemist)

Maar nee hoor....alleen CO2, subsidie, ROI, vogeltjes, recreatie en huiseigenaren.

In het "krantenartikel" achter de genoemde link, wordt het investeren in Windmolens gekoppeld aan de opslag op de energierekening. Maar deze opslag was toch een "algemene" opslag om een subsidiepot te vullen voor alleen bedrijven (particulieren betalen voor bedrijven en bedrijven worden uiteraard netjes uitgezonderd).

Ondertussen had van al dat onderzoeksgeld naar open deuren al een best aantal wapperaars neergezet kunnen worden.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar deze opslag was toch een "algemene" opslag om een subsidiepot te vullen voor alleen bedrijven (particulieren betalen voor bedrijven en bedrijven worden uiteraard netjes uitgezonderd).
Deze opslag is specifiek voor SDE+, niet voor de algemene middelen.

Particulieren profiteren overigens op een andere manier, via de EB/BTW vrijstelling (salderen).

Er is idd 1 en ander op aan te merken om puur naar CO2 reductie te kijken, er is meer dan enkel harde cijfers. Toch kan het geen kwaad om zo nu en dan de berekening eens te maken, zolang iedereen maar in het achterhoofd houdt dat duurzame energie niet enkel en alleen over CO2 gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 06-10-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Schinnen-groen schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 17:42:
Worden die wc-rollen nu ook verwarmd?
:+ nope losse rvs ikea wc rol houder
Mooie vloer, trouwens.
Merci, ben er ook nog steeds erg blij mee 8)
!null schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:38:
[...]
Eigenlijk is het bedoelt als radiator om gebruikte handdoek op te drogen, zoals een typische hangende design radiator.
Je kunt er ook een handdoek over heen draperen om hem te drogen ;)
Wat jij hebt gemaakt ziet er erg gaaf uit
Merci
Loopt er bij jou 70 a 90 graden water doorheen, of ook 40 graden of iets in die richting?
Gezien de eerste vraag:, "wat doet een buis bij lage temperaturen?" had ik het er niet bij gezet. De ketel staat op 50 graden, de exacte temp in de buizen durf ik niet zo te zeggen, alleen op het punt waar je de knop ziet zitten, das namelijk een rtl thermostaat en staat op 30 graden voor de badkamer vloerverwarming die daarna zit.
En ja het is zacht Europees naaldhout en dat geeft wel een lekker gevoel en geen problemen. Was een test om te zien of ik het aandurfde om de benedenverdieping ook van vloerverwarming te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dreamvoid schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:31:
[...]

Deze opslag is specifiek voor SDE+, niet voor de algemene middelen.

Particulieren profiteren overigens op een andere manier, via de EB/BTW vrijstelling (salderen).

Er is idd 1 en ander op aan te merken om puur naar CO2 reductie te kijken, er is meer dan enkel harde cijfers. Toch kan het geen kwaad om zo nu en dan de berekening eens te maken, zolang iedereen maar in het achterhoofd houdt dat duurzame energie niet enkel en alleen over CO2 gaat.
Ik bedoelde als "algemeen" dat alle particulieren een extra toeslag moeten betalen voor de subsidie voor bedrijven. De EB/BTW is toch niet ten gunste van "ons" aangepast?

Het probleem is dat "men" juist wel denkt (of iig doet) alsof duurzaam alleen maar iets met CO2 te maken heeft. Anders was "biomassa" wel iets anders gekleurd geweest. Een kolencentrale wordt niet groener door houtbijstook. De lucht uit de schoorsteen wordt niet schoner en de CO2 reductie is een kromme berekening om recht te breien wat echt krom is.

Maar goed. Op basis van los zand besluiten nemen en grote projecten laten falen (en veel duurder laten uitpakken) klinkt als onze vertrouwde regering. En het grappige is dat het niet eens veel uitmaakt wie de regering vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Als het niet uitmaakt welke regering er zit, dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan de regering. Daarnaast zijn ook bedrijven zeer bekwaam in het laten falen van projecten.
Ik zou eerder denken dat het aan mensen ligt. Wij kunnen geen grote projecten managen en nemen de meeste besluiten niet rationeel. Als we dat nu eens als uitgangspunt nemen, dan zou er al veel gewonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

blissard schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:23:
Als het niet uitmaakt welke regering er zit, dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan de regering. Daarnaast zijn ook bedrijven zeer bekwaam in het laten falen van projecten.
Ik zou eerder denken dat het aan mensen ligt. Wij kunnen geen grote projecten managen en nemen de meeste besluiten niet rationeel. Als we dat nu eens als uitgangspunt nemen, dan zou er al veel gewonnen zijn.
Wow. Dat is een goede. Omdat de kwaliteit altijd onder de norm is, gewoon accepteren dat het zo is en ga over tot de orde van de dag. Dat is misschien wel prettig voor je state of mind wanneer bepaalde zaken je niet direct raken en/of je het niet erg vindt steeds met de rekening gepresenteerd te worden. Ik denk dat je dat eigenlijk niet zomaar zou moeten accepteren.

Diverse bedrijven zijn heel erg goed in grote projecten. Ik vind het ook bijzonder dat je het als een gewonnen punt zou zien wanneer we zouden accepteren dat besluiten nu eenmaal niet-rationeel worden genomen. JUIST de regering moet rationeel zijn. De onderbouwing van het investeren van ons geld moet stevig en zo neutraal mogelijk zijn. Dat wil niet zeggen dat financiën de heilige graal moet zijn (rationeel is voor mij niet hetzelfde als "terugverdientijd"), maar wel dat de acties een redelijk gevolg zijn van de gestelde doelen. Neem "CO2 reductie" vs "verbeteren luchtkwaliteit" vs "verkleinen risico energietekort/te hoge energiekosten". De doelen kunnen een overlap hebben en ze zouden elkaar kunnen versterken, maar je moet niet het ene doen en het andere verkopen. Of jarenlang maar onderzoek op onderzoek doen en berekening op berekening....en dan geen doel behalen. My 2 cts.

Ach het is weer maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Cheese_man schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:13:
Het probleem is dat "men" juist wel denkt (of iig doet) alsof duurzaam alleen maar iets met CO2 te maken heeft. Anders was "biomassa" wel iets anders gekleurd geweest. Een kolencentrale wordt niet groener door houtbijstook. De lucht uit de schoorsteen wordt niet schoner en de CO2 reductie is een kromme berekening om recht te breien wat echt krom is.
?? Dat is een heel raar voorbeeld, want het vervangen van een fossiele brandstof door een duurzame brandstof in dezelfde centrale maakt hem wel degelijk groener. Naast de lagere CO2 uitstoot heb je ook voordeel van het lagere stikstof en zwavelgehalte, de lucht uit de schoorsteen *wordt* schoner. Wat biomassa vooral mist, is het sexy high-tech imago dat rond PV en wind hangt. Het grote publiek wordt niet enthousiast over houtpellets of biogas, ook al is dat een groot onderdeel van een duurzame energie toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 06-10-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Mafketel schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:02:
[...]
Je kunt er ook een handdoek over heen draperen om hem te drogen ;)

[...]
Merci

[...]

Gezien de eerste vraag:, "wat doet een buis bij lage temperaturen?" had ik het er niet bij gezet. De ketel staat op 50 graden, de exacte temp in de buizen durf ik niet zo te zeggen, alleen op het punt waar je de knop ziet zitten, das namelijk een rtl thermostaat en staat op 30 graden voor de badkamer vloerverwarming die daarna zit.
En ja het is zacht Europees naaldhout en dat geeft wel een lekker gevoel en geen problemen. Was een test om te zien of ik het aandurfde om de benedenverdieping ook van vloerverwarming te voorzien.
Het is je in ieder geval gelukt een mooie radiator neer te zetten. Maar ik moet wel voor iets hangends gaan, wat verder gewoon plat is. Kun je dan ook maar 1 of 2 handdoeken over hangen vermoed ik. Meer ruimte heb ik niet echt.

Maar uiteindelijk een vergelijkbaar idee, zelf iets maken met buizen. Eventueel wil ik dus nog een autoradiator gebruiken, volgens mij werkt dat ook wel aardig met de lage temperaturen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dreamvoid schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:15:
[...]

?? Dat is een heel raar voorbeeld, want het vervangen van een fossiele brandstof door een duurzame brandstof in dezelfde centrale maakt hem wel degelijk groener. Naast de lagere CO2 uitstoot heb je ook voordeel van het lagere stikstof en zwavelgehalte, de lucht uit de schoorsteen *wordt* schoner. Wat biomassa vooral mist, is het sexy high-tech imago dat rond PV en wind hangt. Het grote publiek wordt niet enthousiast over houtpellets of biogas, ook al is dat een groot onderdeel van een duurzame energie toekomst.
Cool. Heb je ergens dan meetresultaten gezien wat er uit een schoorsteen komt van een kolencentrale met en zonder houtsnippers? Een lagere CO2 uitstoot lijkt me erg lastig, tenzij je krom gaat rekenen met korte en lange koolstofcycli.

Nogmaals...het is maar net wat je "groene" doel is. Hout verbranden zorgt voor luchtverontreiniging en CO2 uitstoot. Wanneer het hout goed gemanaged wordt, kan je er (in theorie) onbeperkt gebruik van maken. Een duurzame bron van energie door de oneindige beschikbaarheid. Maar dat wil niet zeggen dat het schoner is dan aardgas. Wanneer aardgas schoner verbrandt, dan is de luchtverontreiniging kleiner dan hout. Ook aardgas verbranden zorgt voor CO2 uitstoot.

Dus ik vind het geen raar voorbeeld, tenzij iemand mij kan wijzen op meetresultaten van een kolencentrale met en zonder houtbijstook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, met het idee dat hout z'n eigen CO2 al eerder heeft opgenomen bij het groeien van de boom. Dus wel wat neutraler. Ik zou wel verwachten uiteindelijk bij de schoorsteen zelf het allemaal niet veel uit maakt, en gas wellicht zelfs schoner is.
Zelfde met bijvoorbeeld algendiesel verbouwen en dan verbranden, komt nog steeds CO2 uit (en wellicht andere ellende zoals bij een normale diesel), maar het heeft wel de boel kunnen compenseren tijdens het groeien van de algen (en dat gaat heel hard, is een vrij korte cyclus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:58:
Nou ja, met het idee dat hout z'n eigen CO2 al eerder heeft opgenomen bij het groeien van de boom. Dus wel wat neutraler. Ik zou wel verwachten uiteindelijk bij de schoorsteen zelf het allemaal niet veel uit maakt, en gas wellicht zelfs schoner is.
Zelfde met bijvoorbeeld algendiesel verbouwen en dan verbranden, komt nog steeds CO2 uit (en wellicht andere ellende zoals bij een normale diesel), maar het heeft wel de boel kunnen compenseren tijdens het groeien van de algen (en dat gaat heel hard, is een vrij korte cyclus)
Je moet dus de C02 direct uit de centrale weer laten opnemen door de algen en natuurlijk ook de lage temperatuur rest warmte, zo kan je een mooie kring loop maken .........
Het toegevoegde Zon licht wordt zo dus in een korte cyclus omgezet in stroom. Het rendement van deze constructie tov PV panelen zal een probleem zijn?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja bij algendiesel zou dat kunnen, en kan je een erg korte cyclus maken. Maar goed, ik denk dat het dan beter is om PV neer te leggen voor elektra of zonneboilers wanneer het voor warmte is. Het zou echter kunnen dat het in de winter beter presteert met algen (als de algen het maar niet te koud hebben natuurlijk), maar ik heb daar te weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Cheese_man schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:41:
Cool. Heb je ergens dan meetresultaten gezien wat er uit een schoorsteen komt van een kolencentrale met en zonder houtsnippers? Een lagere CO2 uitstoot lijkt me erg lastig, tenzij je krom gaat rekenen met korte en lange koolstofcycli.
Met CO2 reductie wordt overal de vermindering van fossiele CO2 bedoeld, uiteraard valt de korte koolstofcyclus hierbuiten - anders is het eten van een appel net zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:33:
[...]

Met CO2 reductie wordt overal de vermindering van fossiele CO2 bedoeld, uiteraard valt de korte koolstofcyclus hierbuiten - anders is het eten van een appel net zo erg.
Om over bonen maar niet te spreken ..... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De CO2 discussie is in mijn ogen ook secundair aan de hele duurzame energietransitie. Als het je puur om CO2 reductie te doen is, is simpelweg hout begraven een stuk goedkoper: http://www.cbmjournal.com/content/3/1/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

WoudseHoeve schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:45:
[...]

Om over bonen maar niet te spreken ..... :)
Dat lijkt me meer CH4 dan CO2... :X

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's ook een broeikasgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-09 21:15
Dreamvoid schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:58:
De CO2 discussie is in mijn ogen ook secundair aan de hele duurzame energietransitie. Als het je puur om CO2 reductie te doen is, is simpelweg hout begraven een stuk goedkoper: http://www.cbmjournal.com/content/3/1/1
Wood Burial als CCS methode.... 8)7 |:(

Waarom geen Non Carbon Deburial? Kosten: 0 (nul). Gewoon van die kolen afblijven en lekker onder de grond laten zitten. Waarom zou je in hemelsnaam bomen gaan begraven zodat je meer kolen kunt opgraven en verstoken. Dat klinkt echt als het aller domste plan. Bijna net zo dom als kolen opgraven, verbranden, met veel pijn en moeite de CO2 uit de verbrandingsgassen filteren en dat dan weer de grond in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom geen Non Carbon Deburial? Kosten: 0 (nul).
De kosten zijn verre van nul, want je zal dan je energie op een andere manier moeten opwekken.
Bijna net zo dom als kolen opgraven, verbranden, met veel pijn en moeite de CO2 uit de verbrandingsgassen filteren en dat dan weer de grond in pompen.
De stelling van die paper is inderdaad dat dit efficiënter is dan gasvormige CO2 proberen op te vangen en op te slaan. Planten doen dit immers voor niets, daar heb je geen dure apparatuur voor nodig. Bovendien herstel je dan het evenwicht weer: die begraven biomassa vormt zich de komende miljoenen jaren weer tot nieuwe kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komend weekend is de European Solar Challenge op Circuit Zolder in België. Ik loop er donderdag t/m zondag rond. Gaan er wellicht nog Tweakers?

Behalve de solar racers zien racen kun je ook (zelf) op het circuit rijden in BMW i3's, en met een ervaren coureur meerijden in Tesla Roadsters. Wordt vast cool!

Uiteraard versla ik e.e.a. live via mijn website en de bijbehorende social media.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:48:
Komend weekend is de European Solar Challenge op Circuit Zolder in België. Ik loop er donderdag t/m zondag rond. Gaan er wellicht nog Tweakers?

Behalve de solar racers zien racen kun je ook (zelf) op het circuit rijden in BMW i3's, en met een ervaren coureur meerijden in Tesla Roadsters. Wordt vast cool!

Uiteraard versla ik e.e.a. live via mijn website en de bijbehorende social media.
Ook leuk dat je zelf op het circuit kan rijden op een Brammo elektrische motor 8) België is voor mij alleen een beetje ver weg en ik heb al andere afspraken...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik heb geen motorrijbewijs, dus dat zullen ze me vast niet laten doen. Is ook geen goed idee natuurlijk ;) Maar een rondje in een i3 wil ik wel maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi maar helaas te ver weg voor mij.

Misschien mag je wel met iemand achterop bij de Brammo, geloof me dan beleef je nog wat qua snelheidservaring :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Erasmo schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 07:23:
Mooi maar helaas te ver weg voor mij.

Misschien mag je wel met iemand achterop bij de Brammo, geloof me dan beleef je nog wat qua snelheidservaring :P
Op zolder is de snelheid niet "hoog" maar de ervaring de te meer *, ik vind acceleratie trouwens leuker.
0-100 en 80-120 zijn waarden die er toe doen en dat kunnen ze als geen ander goed.
100-200 is nog leuker maar dat heb ik electrisch nog niet gezien.

Moet je je wel overigens kunnen "overgeven" aan de bestuurder. Ondanks (of nou juist daarom?) dat ik al +30 jaar op een motorfiets rij stap ik niet graag bij iemand achterop.

* Ollie heeft circuit ervaring

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toen ik de Roadster een dagje had voor mijn trouwdag (memories...) ben ik zeker niet boven de 100km/h geweest, misschien niet eens boven de 80 behalve voor één 0-100 metinkje (je wil het toch weten he).

Acceleratie is zeker leuker dan snelheid. Maar je rijgedrag gaat er niet door op vooruit, heb ik gemerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:32:
Toen ik de Roadster een dagje had voor mijn trouwdag (memories...) ben ik zeker niet boven de 100km/h geweest, misschien niet eens boven de 80 behalve voor één 0-100 metinkje (je wil het toch weten he).

Acceleratie is zeker leuker dan snelheid. Maar je rijgedrag gaat er niet door op vooruit, heb ik gemerkt ;)
Laten we zeggen dat de gemiddelde Nederlander niet zit te wachten op dat gedrag (of misschien beter gezegd er komt enige mate van afgunst boven water).

Alles met mate.
De laatste keer dat ik meer dan 50% van het koppel/vermogen heb gevraagd van mijn motor is ook al weer een jaartje geleden.
Laten we zeggen dat het "bewijsgedrag" met de jaren naar beneden gaat, zeker als je weet dat je het ruimschoots wint en dan wordt zoiets eigenlijk vervelend/slaapverwekkend om te doen.
Alleen voor de grijns op je gezicht (of is het de teleurstelling bij de ander?), wil ik het nog wel eens doen.
Maar het moet dan wel een "excoot" zijn om me te triggeren want alles daaronder is niet intressant genoeg.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, ik was ook weer blij dat ik 'm in kon leveren. We hebben dus nu een Prius, waarmee ik qua verbruik rond de fabrieksopgave rijd (en dat, helaas, ondanks nogal wat korte, koude ritjes). Dat is het type bewijsgedrag wat ik dan wel weer heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind het altijd grappig dat ik m'n 1.0 nog steeds sommige mensen (die haast hebben) voor kan blijven omdat ze niet weten op het juiste moment gas te geven. Dus dan spreek ik wel 100% aan :P maar de rest van de rit rij ik rustig, waardoor ik nog steeds 1 op 20 doe.

Een snelle auto ontlokt toch helaas nog altijd wel het snelle optrekken. Gelukkig rij ik dan niet dagelijks in mijn grote speelgoed, en bewaar ik dat voor op het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik zeg : wettelijke begrenzer op een acceleratie van maximaal 0..100 in 30 seconden of zo.
Dat scheelt brandstof !
Scheelt ook veel ongelukken door domme acties.
Zal de Macho auto/motor rijder leren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 12:57
WoudseHoeve schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:46:
Ik zeg : wettelijke begrenzer op een acceleratie van maximaal 0..100 in 30 seconden of zo.
Dat scheelt brandstof !
Scheelt ook veel ongelukken door domme acties.
Zal de Macho auto/motor rijder leren !
Ben je tegenwoordig al macho als je sneller dan een vrachtwagen optrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

freekr schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:02:
[...]
Ben je tegenwoordig al macho als je sneller dan een vrachtwagen optrekt?
Das toch mooi ? iedereen even snel accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
En dan ook gelijk iedereen dezelfde auto. Ik stel voor de trabant weer in productie te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat weinigen zullen klagen als we standaardiseren op een Model S.
Gelijk de milieudoelstellingen gehaald...
tenzij we 'm zelf moeten betalen

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2014 19:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
ollie1965 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:49:
[...]

Op zolder is de snelheid niet "hoog" maar de ervaring de te meer *, ik vind acceleratie trouwens leuker.
0-100 en 80-120 zijn waarden die er toe doen en dat kunnen ze als geen ander goed.

Moet je je wel overigens kunnen "overgeven" aan de bestuurder. Ondanks (of nou juist daarom?) dat ik al +30 jaar op een motorfiets rij stap ik niet graag bij iemand achterop.

* NielsTn too incluis circuit ZOlder uurtjes

hopelijk mag JeroenH mee koersen in een snelle elektrische sportauto.... kijken hoe relaxed ie blijft bij het induiken van de diverse hoogte (ehh.... diepte) verschillen in het circuit :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:20:
tenzij we 'm zelf moeten betalen
Neenee, dat moet gesubsidieerd natuurlijk. Bij windturbines (kennelijk) een probeem, bij elektrische auto's (kennelijk) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

;)

Tja. het is raar genoeg vrij normaal om dingen te willen hebben die je niet wil betalen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gek genoeg kan ik vooral dingen betalen die ik niet wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En dat is gelukkig ook vrij normaal :)

On topic, ik denk dat de offshore windmolens hun 5 miljard (als dat het is) wel waard zijn.
Daar wil ik wel aan meebetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ook hoor. Lijkt me een heel goede besteding van mijn belastinggeld, waar ik niet alleen zelf waarschijnlijk al profijt van ga hebben, maar mijn kinderen ( O+ ) en hun kinderen zeker.

De negatieve publiciteit wordt sterk opgeblazen door de Telegrafen, de Geenstijlen en de Martin Sommers van deze wereld die met sappig populisme een lekker gewillig oor vinden bij een groot deel van de samenleving. En dat is jammer, heel jammer. Dat gaat ons nog in onze kont bijten, om er maar eens een anglicisme tegenaan te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:32:
En dat is gelukkig ook vrij normaal :)

On topic, ik denk dat de offshore windmolens hun 5 miljard (als dat het is) wel waard zijn.
Daar wil ik wel aan meebetalen.
Doe ik al : www.meewind.nl .... De Belgen waren ons voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
JeroenH schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:28:
Gek genoeg kan ik vooral dingen betalen die ik niet wil ;)
Whaha, mooie. :)

Zoals eigenlijk alle minder duurzame oplossingen, die vaak duurder zijn op de lange termijn vanwege de flinke externe kosten.

Doet denken aan de "$200 hamburger" --> YouTube: Raj Patel: The Value of Nothing-the $200 Hamburger

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Happy dag van de duurzaamheid *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dank je wel. Voor de meesten van ons zal dit uiteraard een gewone dag zijn, aangezien we natuurlijk elke dag al duurzaam bezig zijn.

Bij ons gaat op veel vestigingen de temperatuur op kantoor omlaag. Zo heb ik persoonlijk op ons kantoor in Roden de verwarmingsinstallatie uit gezet, dus hier geen gasverbruik vandaag. De warmteterugwinning in de luchtbehandelingskasten draait uiteraard wel door. Er was aangekondigd een warme trui mee te nemen, maar doordat er nog genoeg warmte in de panden zit van vorige dagen en het buiten niet erg koud is, is het binnen maar iets minder warm.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

De verwarming is nog steeds
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/aox1nIUyo8/e20a018614a2a4d0b53fc7a0546a5b8e.jpg

En er lijkt vandaag weer genoeg zon binnen te schijnen voor opwarming.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mijn verwarming draait nog steeds op de zon *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb thuis nu sinds drie dagen de warmtepomp aan. Daar verdwijnt nu elke ochtend ongeveer 1kWh in om alles op temperatuur te krijgen. ( valt me reuze mee ). Alleen woensdagochtend ontdekte ik dat de thermostaten verkeerd ingesteld stonden en we ook om en nabij een halve kuub hebben verbruikt voor verwarmen :(. Buiten was het op dat moment +10 graden, dus een prima COP te behalen.

Gisteravond bewust de verwarming op 23 graden gezet. We hebben ( weer ) lekkage in de schuur waar de ELGA hangt en ik kan er maar niet achter komen waar dit water bij weg komt. Ook warmtebeelden bieden geen uitkomst.

Edit:

Weet iemand trouwens waar ik rood/zwart/gele bedrading kan kopen? Dus drie aders in 1 kabel? Daarmee wil ik een aantal DS18B20 sensoren gaan doorverbinden met een Raspberry.

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 10-10-2014 13:23 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Blijkbaar is een WKO project in Zutphen gefaald? Ik zie allemaal grondwater-warmtepompen te koop staan uit Zutphen, het zal wel hiermee te maken hebben:
http://www.destentor.nl/r...van-falende-wko-1.3937835

Ze willen liever over op gas. Iets dat ik me voor kan stellen bij een slecht werkend systeem met storingen en een hoge energierekening. Maar ik zie dus allemaal water/water warmtepompen te koop staan. Kregen zij nou een aanvoer van warmer water vanuit de WKO waar de warmtepompen in de huizen dan nog weer warmer water van moesten maken?
En zijn die warmtepompen dan niet onderdeel van de deal zoals je wel vaker ziet? (dat je ze duur moet huren enzo)

Als ze die dingen dan toch bezitten, dan kunnen ze toch zelf een bron in de bodem gebruiken? Dan kunnen ze hun apparatuur blijven gebruiken en zitten ze nog steeds met lagere kosten dan gas? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:22
http://deteuge2.nl/

De eerste winter hebben ze gewoon het hele netwerk op zwart gekregen... Uiteindelijk zijn er maar veel kabels bij gelegd en een 2MVA trafo geplaatst. Volgens mij was er uiteindelijk ook nog een onderzoek dat aangaf dat ze met de warmtepompen meet CO2 de lucht in stuurden dan een normale CV, waarna men uiteindelijk ook maar gasleidingen heeft aangelegd. Volgens mij waren ze ook niet (veel) goedkoper uit, als ze dat al waren, met de warmtepompen. Het exacte verhaal weet ik ook niet, maar er staat genoeg over die probleemwijk op het internet.

2 woorden: epic fail.
Als ze die dingen dan toch bezitten, dan kunnen ze toch zelf een bron in de bodem gebruiken? Dan kunnen ze hun apparatuur blijven gebruiken en zitten ze nog steeds met lagere kosten dan gas? Of zie ik iets over het hoofd?
Wellicht theoretisch wel. Maar ik kan me voorstellen dat je na zoveel gezeur, gedonder en koude winters iets wil hebben dat praktisch is en vooral ook werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 10-10-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De zoveelste WKO die op z'n gat gaat omdat adviseurs niet kunnen adviseren, installateurs niet kunnen installeren, bouwers niet kunnen bouwen en (project)managers niet kunnen managen.

1 woord: uberfail.
GENETX schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:51:
http://deteuge2.nl/
Wellicht theoretisch wel. Maar ik kan me voorstellen dat je na zoveel gezeur, gedonder en koude winters iets wil hebben dat praktisch is en vooral ook werkt.
Het boren van een put is kostbaar (ongeveer 25 euro per meter, als je pech hebt moet je 400 meter diep) en heeft ook een relatief hoog faalrisico. Daar komt nog bij dat als elke woning zijn eigen WKO aanlegt, er interactie tussen de WKO's ontstaan.

En ik kan me best voor stellen dat als je vier jaar in de kou hebt gezetten, wel terug wilt naar de oude vertrouwde gasketel. Nu maar hopen dat Poetin niet al te moeilijk gaat doen.

[ Voor 64% gewijzigd door Skyaero op 10-10-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Dat krijg je als je huizen met een warmtepomp wilt bouwen maar ze "betaalbaar" wilt houden en dan maar minder isoleert. En als dan vervolgens 4 van de 5 bronnen verstopt zitten is de ramp compleet. Helaas voor de bewoners zal de energierekening zonder extra isoleren nooit laag gaan worden, ook niet met het nieuw aangelegde gasnet en CV ketels.

N.B. De eerste woningen zijn opgeleverd in 2003, dus die zitten 11 jaar in de kou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:42:
Haha, ja ons huis draait nog op de zon.
En hopelijk draait volgend voorjaar onze verwarming ook op de zon dan is het gas weer iets verder uitgefaseerd.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:49:
[...]

Dat bedoelde ik juist ja, de acceleratie van een gewone motorfiets is al geweldig snel, laat staan een elektrische waarbij je direct al het koppen hebt. Een van de beste manieren om de kracht van elektrisch vervoer te ervaren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:42:
Mijn verwarming draait vooral op de zij-, boven-, en onderburen :+

Werkt prima, staat nog steeds uit. Voordeel als je het al snel te warm vind ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 12-10-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier ook de verwarming nog niet aan geweest, maar ik vrees dat dit de laatste week is. Toch niet slecht voor een huis zonder spouwmuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vier dagen ondergedompeld geweest in de solar racing-wereld, gedurende de European Solar Challenge. Dat was tof, en smaakt naar meer :)

In januari 2015 naar Abu Dhabi en eind oktober naar Australië. Daar gaat mijn CO2-footprint....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 08:44:
Vier dagen ondergedompeld geweest in de solar racing-wereld, gedurende de European Solar Challenge. Dat was tof, en smaakt naar meer :)

In januari 2015 naar Abu Dhabi en eind oktober naar Australië. Daar gaat mijn CO2-footprint....
Dank je, ik heb gisteren al een deel gelezen.
En nog een ritje in een auto gedaan over het circuit?

Over het CO2 verhaal.
Je doet al best heel wat duurzaam dus ik denk dat je ver boven het gemiddelde staat, maar voor wat het waard is als je er interesse in hebt.

co2 uitstoot vliegen compenseren

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, had ik kunnen doen, maar ik wilde gisteren wel naar huis. Hoe tof het ook was, ik was doodmoe en wilde mijn kinderen weer zien (en mijn vrouw aflossen).

Ik heb altijd een heel raar, wrang gevoel bij CO2-compensatie, vooral bij vliegreizen. Omdat dat zo goedkoop mogelijk moet zit daar volgens mij een boel scheef. Ik stort wel een paar honderd euro bij in de Windvogel, dan heb ik ten minste direct zicht op wat ermee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Soms maakt de CO2 regelgeving de zaken inderdaad wat contra-intuitief. Vluchten binnen Europa zijn deel van het ETS, dus naar Barcelona vliegen zorgt niet voor extra CO2 uitstoot. Elektriciteitsproductie zit ook binnen het ETS, dus idem dito met treinreizen. Maar de rest van de transportsector zit nog niet binnen het ETS, dus elk autoritje levert extra CO2 uitstoot op dat buiten het ETS valt - en dus niet ergens anders gecompenseerd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 13-10-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat me niet alleen om de regelgeving, maar ook om de vorm die die projecten hebben. Ja, hier en daar worden constructieve zaken opgepakt (windturbines bouwen, mestvergistingsinstallaties bouwen die de uitstoot van CH4 voorkomen, e.d.) maar die zijn relatief duur per bespaarde ton CO2-uitstoot (of equivalent). Heel vaak komt het toch neer op "boompjes planten" en aan die poppenkast doe ik niet mee.

Vooral voor relatief korte vluchten zie ik veel meer in een stevige heffing op vliegreizen, die ten goede komt aan goedkoper, snel en efficiënt vervoer per spoor. Zolang een treinreis van Amsterdam naar Londen drie tot vier keer zo lang duurt als een vliegreis, en tot wel tien keer zo duur is, zal de situatie niet veranderen.

Voor een vlucht naar Australië zie ik zo gauw geen alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:17:
Nee, had ik kunnen doen, maar ik wilde gisteren wel naar huis. Hoe tof het ook was, ik was doodmoe en wilde mijn kinderen weer zien (en mijn vrouw aflossen).

Ik heb altijd een heel raar, wrang gevoel bij CO2-compensatie, vooral bij vliegreizen. Omdat dat zo goedkoop mogelijk moet zit daar volgens mij een boel scheef. Ik stort wel een paar honderd euro bij in de Windvogel, dan heb ik ten minste direct zicht op wat ermee gebeurt.
Dat je vrouw afgelost wilde worden kan ik me wel voorstellen, wie weet mag je nog wel eens van The New Motion iets testen :)

Ja, dat CO2 (hé nou wel een subscript) verhaal vind ik ook telkens weer ..... tja hoe omschrijf je dat.
Ik investeer dan ook liever in iets langdurigs wat ik zelf onder controle heb/houd.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:21:
Het gaat me niet alleen om de regelgeving, maar ook om de vorm die die projecten hebben. Ja, hier en daar worden constructieve zaken opgepakt (windturbines bouwen, mestvergistingsinstallaties bouwen die de uitstoot van CH4 voorkomen, e.d.) maar die zijn relatief duur per bespaarde ton CO2-uitstoot (of equivalent). Heel vaak komt het toch neer op "boompjes planten" en aan die poppenkast doe ik niet mee.

Vooral voor relatief korte vluchten zie ik veel meer in een stevige heffing op vliegreizen, die ten goede komt aan goedkoper, snel en efficiënt vervoer per spoor. Zolang een treinreis van Amsterdam naar Londen drie tot vier keer zo lang duurt als een vliegreis, en tot wel tien keer zo duur is, zal de situatie niet veranderen.

Voor een vlucht naar Australië zie ik zo gauw geen alternatief...
Erger nog...het is vaak niet eens boompjes planten maar 'boompjes die gekapt zouden worden niet kappen'. Dat was een tijd geleden bij een programma op tv. Zou iets van Keuringsdienst van Waarde of De Rekenkamer geweest kunnen zijn. Ik viel toen van mijn stoel...

Hier we go hele serie geweest inderdaad: http://keuringsdienstvanw...1/afleveringen/31-03-2011

[ Voor 4% gewijzigd door Cheese_man op 13-10-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ik dat ook gezien heb. Dat bevestigde het beeld wat ik toch al had van een onzinnig systeem. En als het niet bewust gekapt wordt gooit de eerste de beste bosbrand wel roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het gaat me niet alleen om de regelgeving, maar ook om de vorm die die projecten hebben.
CDM/JI projecten met bomen planten zijn al een tijdje geen acceptabele carbon offsets meer binnen het EU ETS, en sowieso is de hoeveelheid offset credits die het systeem accepteert is beperkt. Het betalen om bossen niet te kappen (REDDs) is helemaal geen onderdeel van het Europese ETS.

Het overgrote deel is besparing binnen het Europese CO2 plafond, oftewel de CO2 credits die voor jouw vlucht gekocht moeten worden, betekent dat ergens anders in Europa minder CO2 moet worden uitgestoten om binnen het afgesproken maximum te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje , weet zo gauw niet waar ik m anders kwijt kan

ik wil een simpel pompje gebruiken voor me vijver om een plantenfilter te voeden.
hierbij had ik het volgende in gedachten

een zonnepaneel wat 12 volt levert
een accu van 12 volt
een ruitersproeier pompje van een auto

schijnt de zon dan pompt het pompje , geen zon draait tie door tot accu leeg is

is dit te simpel door de bocht of werkt dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein beetje googlen kan geen kwaad, we zitten hier op Tweakers....

https://www.google.com/we...jverpomp+zonnepaneel+accu

Sets worden gewoon verkocht.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 13-10-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet zo gauw niet waar ik m anders kwijt kan
vandaar hier gepost
dat had ik idd al gedaan, maar leek me wel leuk om zelf wat in elkaar te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt het vrij simpel doen met een 12V accu (wellicht eentje die iemand over heeft om te proberen), of een semi-tractie accu hiervoor kopen. Hoeft niet heel groot te zijn natuurlijk. 12V zonnepaneeltje + regulator. Het pompje sluit je dan aan op de 12V output van de regulator (vaak aangegeven met het lamp icoontje). De regulator sluit die output af als de accu spanning laag wordt, en gaat het vanzelf.

Ik zou wat knutselen met paneeltje van marktplaats ofzo. Gewoon goedkoop expirementeren.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 13-10-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke keer (lood-)accu compleet leegtrekken sloopt je accu in hooguit een paar honderd cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom liever een semi-tractie accu. Maar goed, je trekt hem dus niet compleet leeg, vanwege de beveiliging van de regulator. Die zal grofweg ingrijpen bij 50% ontlading ofzo gok ik. Vind een gewone lood start-accu nog steeds niet tof, maar wel ok voor een semi-tractie accu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oplaad/ontlaadcycli = levensduur. Ik zou zeker niet verder ontladen dan 50% DOD, anders ga je per cyclus echt heel grote happen nemen uit de levensduur, ook van (semi-)tractie en solaraccu's. Omdat goed te kunnen beheersen is een goede laad-/ontlaadregelaar nodig.

Ik heb wel eens ergens gelezen: most lead-acid batteries don't die a natural death, they are murdered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is dan ook een expirement om er achter te komen dat hij beter een kant en klare set had kunnen kopen :D

Maar inderdaad, of goede ontlaad regelaar (configureerbaar?) en/of een andere accu soort kan ook zoals Li-ion. Dan heb je iets minder de problematiek van een standaard lood accu.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-10-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nuzakelijk.nl/...e-energiebron-worden.html
zegt IEA-directeur Maria van der Hoeven.
Om de mogelijkheden te benutten is het volgens de Nederlandse oud-minister van Economische Zaken belangrijk dat overheden minder wispelturig worden in het stimuleren van zonne-energie.
zo dan heb je wel lef zeg om dat te zeggen....draai draai en meel in de mond.

er is ook leuk nieuws :
http://www.noordhollandsd...nnecentrale-in-Den-Helder
zo`n beetje de beste plek van nederland qua zonuren heldere lucht, koude wind en instraling.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat soort centrales zie ik nou graag ontstaan in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:37:
Het is dan ook een expirement om er achter te komen dat hij beter een kant en klare set had kunnen kopen :D

Maar inderdaad, of goede ontlaad regelaar (configureerbaar?) en/of een andere accu soort kan ook zoals Li-ion. Dan heb je iets minder de problematiek van een standaard lood accu.
Echter kun je voor een klein bedrag een oude loodaccu van de sloop halen.
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:06:
http://www.nuzakelijk.nl/...e-energiebron-worden.html

[...]

zo dan heb je wel lef zeg om dat te zeggen....draai draai en meel in de mond.

er is ook leuk nieuws :
http://www.noordhollandsd...nnecentrale-in-Den-Helder
zo`n beetje de beste plek van nederland qua zonuren heldere lucht, koude wind en instraling.
Ben benieuwd, dat stuk ligt al een jaar brak. Frappant detail is dat aan de andere kant van het kanaal een raffinaderij ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een raffinaderij in Den Helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Windenergie is nu goedkoper dan kolen volgens Ecofys.
Met cijfers kan je alles bewijzen maar dit ziet er wel goed onderbouwd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Of iets anders met olie en gas met veel pijpen en waar vlammen aan de bovenkant uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:49:
Windenergie is nu goedkoper dan kolen volgens Ecofys.
Met cijfers kan je alles bewijzen maar dit ziet er wel goed onderbouwd uit.
Onderbouwd? De getallen komen uit de lucht vallen. Zolang je aannames op het gebied van locatie (vollasturen), afschrijvingstermijn en grondkosten niet vermeld, zijn de uitkomsten helemaal niets waard.
Erasmo schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:02:
Of iets anders met olie en gas met veel pijpen en waar vlammen aan de bovenkant uit komen.
Gasbehandelingsinstallatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasbehandelingsinstallatie
en ontzwavelings installatie, net zoals vlak bij alkmaar langs het kanaal. (amoco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
De aanwezigheid van het vliegveld hoeft volgens Latjes geen beletsel te zijn. ,,De zonnepanelen hebben een speciale coating, waardoor ze niet kunnen schitteren in het zonlicht. Ecorus heeft bij vliegveld Zaventem in België ook een zonpark staan.
Toevallig werk ik offshore (ja, lekker duurzaam >:) ), en de heli,s naar de platformen vliegen vanaf Den Helder. Tevens is vliegveld De Kooy natuurlijk een marinevliegveld.
Ik weet nog zo net niet, of iedereen wel akkoord gaat met de panelen..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bluemoon23 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:10:
[...]

Toevallig werk ik offshore (ja, lekker duurzaam >:) ), en de heli,s naar de platformen vliegen vanaf Den Helder. Tevens is vliegveld De Kooy natuurlijk een marinevliegveld.
Ik weet nog zo net niet, of iedereen wel akkoord gaat met de panelen..... :X
Dat zal wel meevallen omdat ze daar op het dak ook panelen hebben, volgende keer wat beter kijken als je opstijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boven kassen storten ook geen bosjes helikopters neer, terwijl die daken niet ontspiegeld zijn. Bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Erasmo schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:28:
volgende keer wat beter kijken als je opstijgt :P
:$ meestal slaap ik in de heli :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan is wel alle lol er af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:01:
even een vraagje , weet zo gauw niet waar ik m anders kwijt kan

ik wil een simpel pompje gebruiken voor me vijver om een plantenfilter te voeden.
hierbij had ik het volgende in gedachten

een zonnepaneel wat 12 volt levert
een accu van 12 volt
een ruitersproeier pompje van een auto

schijnt de zon dan pompt het pompje , geen zon draait tie door tot accu leeg is

is dit te simpel door de bocht of werkt dit
Je moet er inderdaad wel een controller tussen doen, accu's kun je niet "dom" opladen. Zie mijn ervaringen hier:
Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:36:
Boven kassen storten ook geen bosjes helikopters neer, terwijl die daken niet ontspiegeld zijn. Bangmakerij.
je bedoeld hollands calvinistisch kattegejank....
Wikipedia: Nellis Solar Power Plant

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 11:22 . Reden: getrut en geklaag vingerwijzen en het omgekeerde waarheid maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dat is wel een nuttige plek voor een dergelijke installatie. Toch...als je de site bekijkt die nu word gebruikt voor het aanbieden van PV voor de huurders van Woningstichting Den Helder, dan zie ik daar ook weer de gebruikelijke opmerking staan "dat energieprijs zal stijgen" en "de afgelopen tijd x% is gestegen". Dan neem ik een dergelijke site/bedrijf meteen minder serieus. Huurders betalen een bedrag voor het onderhoud welke ieder jaar geïndexeerd wordt en behoorlijk hoog is naar mijn smaak.

Er staat niet bij dit artikel of zij zelf het veld willen exploiteren of dat ze dit veld willen aanbieden als "kropje sla".

Het verdienmodel en de voordelen van de klanten op financieel gebied zie ik niet met dit bedrijf. Dat er meer energie wordt opgewekt middels PV is natuurlijk altijd goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Hmmm, een bevestiging voor de mensen die het al veel eerder gezegd hadden. http://www.telegraaf.nl/d..._beneden_te_hacken__.html

Mijn gok is dat deze "slimme" meters dichterbij onze exemplaren zitten dan Amerikaanse exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Iets meer diepgang dan de Telegrof: http://www.reuters.com/ar...ain-idUSKCN0HW15E20141007 en hopelijk binnenkort de video van hun BlackHat Europe 2014 talk in Amsterdam deze week https://www.blackhat.com/...kness-of-the-smart-meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:20
Zag dit laatst langs de A42 in Duitsland. Was wel onder de indruk, al zie dit soort dingen wel vaker in Duitsland.

Waarom hebben wij dit nergens?

Afbeeldingslocatie: http://www.energieagentur.nrw.de/_images/editor/pdm_09_09-1_HallePV.jpg

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:38
Dat is omdat in Duitsland een hoog invoertarief wordt gegeven op zonnestroom. Hier kan je tot 5000KWh salderen en daarna krijg je kolenfooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:19:
Dat is omdat in Duitsland een hoog invoertarief wordt gegeven op zonnestroom. Hier kan je tot 5000KWh salderen en daarna krijg je kolenfooi.
Nou nou, iets meer nuance mag wel. Salderen is al een tijdje onbeperkt (of heb ik wat gemist) en de hoge FIT is ook zo hoog niet meer.
http://www.polderpv.nl/ni...etungen_BRD_jaarwisseling

En de opslag voor de Duitse burger om deze FIT te betalen is ook niet misselijk, dat mag je ook niet vergeten. Leuk voor de burger die geen zonnepanelen kan plaatsen. Nee, dat Nederlandse salderen is zo gek nog niet.

Neemt niet weg dat Nederland hopeloos achter loopt.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:38
Salderen is minimaal 5.000KWh per jaar, daarboven mag, maar niet elke leverancier doet dat. Verder betekent salderen wegstrepen tegen je eigen verbruik. Verbruik je dat niet, dan krijg je alsnog kolenfooi. Mocht je overigens meer dan 10.000KWh per jaar gebruiken, dan geniet je een lagere energiebelasting voor alles boven de 10.000KWh en levert salderen tegen dat verbruik ook minder op.

Verder is de FIT in Duitsland jammer voor de burgers die geen zonnepanelen hebben, maar is het bingo voor de grote bedrijven die gewoon zo'n hele schuur volleggen. Er is door de jaren heen heel wat bijgebouwd en de FIT is inmiddels aangepast, maar je breekt zo'n schuur niet af als de FIT verlaagd wordt.

In Nederland heb je dan als ondernemer weer de EIA, een belastingmaatregel waarbij je investering in duurzame energie kunt aftrekken van de winst van je onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:19:
Inmiddels zijn de FIT's in Duitsland niet meer zo royaal meer, salderen in NL levert veel meer per kWh op.

Overigens ontvang je boven de 5000 kWh weliswaar geen ±22 ct meer, maar nog altijd heel wat meer dan een "kolenfooi", je levert dan terug tegen leveringstarief (±8 ct/kWh), wat bijna twee keer hoger ligt dan de marktprijs (die een kolencentrale krijgt voor zijn stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
Dreamvoid schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:46:
[...]

Inmiddels zijn de FIT's in Duitsland niet meer zo royaal meer, salderen in NL levert veel meer per kWh op.

Overigens ontvang je boven de 5000 kWh weliswaar geen ±22 ct meer, maar nog altijd heel wat meer dan een "kolenfooi", je levert dan terug tegen leveringstarief (±8 ct/kWh), wat bijna twee keer hoger ligt dan de marktprijs (die een kolencentrale krijgt voor zijn stroom).
...tot we meer duidelijkheid hebben van ministerie EZ rondom 2017-2020....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Een beetje gezocht in de topics over besparen en isoleren, maar ik denk dat ik hier in het juiste topic zit voor mijn vraag.

Ik heb een houten huis (2 onder 1 kap) uit 1940, nog volledig voorzien van enkel glas. Ik zou graag dubbel glas willen om mijn hoge gasrekening wat te reduceren. Het huis is alleen een monument, dus aan de buitenzijde mogen geen wijzigingen zichtbaar zijn. Technisch is dat geen probleem omdat de kozijnen van de grote ramen dik genoeg zijn om uit te frezen. Achter de kleinere ramen met roeden wil ik een voorzetraam zetten.

Omdat mijn huis ook jaarlijks gecontroleerd wordt door de monumentenwacht, heb ik hen ook om advies gevraagd. De monumentenwacht is zeer terughoudend met het advies:
"Wij raden monumenteneigenaren inderdaad aan om terughoudend te zijn met het aanbrengen van dubbel glas. Er kleven hier in de bestaande bouw (zoals monumenten) een aantal nadelen aan die in onze optiek vrij zwaar wegen.

De functie van een ruit als ‘koudste schakel in het huis’ is dat glas eigenschappen heeft die het vrij geschikt maken om condens op te vangen tot het weer verdwijnt.
Als het glas niet meer de koudste plek is, zal condens de op dat moment koudste plek opzoeken, en het is niet gezegd dat dit materiaal condens net zo goed kan verdragen als glas dat kan.
Bovendien dient het dubbel glas altijd gecombineerd te worden met kierdichting van het kozijn. Als dat niet goed gebeurd, verliest u nog steeds energie om de panelen dubbel glas heen, hetgeen uw investering erin vrijwel zinloos maakt."

De ventilatie in mijn huis is wel in orde volgens mij, ik heb dan ook eigenlijk nooit dat de ramen beslaan, een houten huis ademt van nature al goed. De opmerking over kierdichting vind ik ook een beetje vreemd,elke m2 glas die je kan isoleren is er volgens mij 1.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

Jack

MHz Matters

Isoleren is altijd goed, mits goed uitgevoerd.
Mooie voorzetramen zijn een uitdaging. Ik heb al heel veel lelijke voorzetramen gezien :P
Van die grote platen glas of kunststof aan de binnen- of buitenzijde... brrr
De beste variant die ik tot nu toe heb gezien waren naar binnen draaiende ramen, met raam kozijnen in dezelfde stijl als het oorspronkelijke raam. Uiteraard met minimaal dubbelglas, tochtstrips en kierdichting.

Kierdichting lijkt me sowieso logisch. Je wilt niet dat de kou naar binnen waait tussen kozijn en muur.
Dat wil je altijd hebben, ongeacht welk glas je hebt.

De monumentenwacht heeft wel een punt betreft de 'koudste schakel', zoals zij dat noemen.
Oude gebouwen, zoals monumenten, zijn berucht voor koudebruggen.
Met enkel glas levert dat nog niet zoveel problemen omdat het vocht eerst zal neerslaan op de koude ramen.
Zodra je de ramen gaat isoleren, is dit niet meer de koudste plek en zal het vocht ergens anders kunnen neerslaan. Hierdoor kan je op onverwachte plekken in huis vocht en schimmel problemen krijgen.
Uiteraard is dit ook te verhelpen. Met een infrarood camera kan je in de winter koudebruggen zo herkennen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Toch is dat volgens mij maar voor een deel waar: vocht slaat niet neer op 'de koudste plek' maar op álle plekken waar de temperatuur onder het dauwpunt komt.
Door de ramen te isoleren wordt de rest niet kouder dus kan daar niet opeens meer condens ontstaan.

Ergens is de kierdichting dus een groter risico omdat (zonder extra maatregelen) de luchtverversing minder wordt -> hogere luchtvochtigheid ->alsnog meer condens op plekken waar je het niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Okee, toch zaak dus om er eens door een expert naar te laten kijken.

Hebben jullie een goed adresje van iemand met kennis (en een IR-camera) in de omgeving van Rotterdam (wellicht iemand van hier?) die ik in kan schakelen voor een consultje.

Mooie voorzetramen maken is echt wel de bedoeling. Houten kozijntjes in stijl, geschilderd in de kleur van het kozijn en net sluitwerk.Op zich een heel leuk projectje om deze winter te maken in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Het verhaal met condenseren betekent (als ik het goed begrijp) dat je de lucht binnen ontvochtigt middels het koude enkel glas. Dan zou je dus kunnen overwegen om na het aanbrengen van het dubbelglas een lucht ontvochtiger te gaan gebruiken. Deze zal dan de functie van het enkel-glas overnemen. Kost wel stroom natuurlijk, dus misschien eerst de rlv eens jaarrond meten om te zien of er wel een probleem is.

http://www.qualityhygiene...E_bDG2aHrnU6rsaAhvF8P8HAQ zoiets dus.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 17-10-2014 09:22 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.